ORDIN
Nr. 1145 din 18 iulie 2003
privind instituirea procedurii de administrare speciala
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 583 din 15 august 2003
In temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri
pentru accelerarea privatizarii, modificata si completata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 208/2002, ale Normelor metodologice de aplicare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii
nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 577/2002, precum si ale art. 5 alin. (4) din
Hotararea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
in vederea stabilirii modului de administrare si gestionare, precum si a
masurilor ce trebuie luate pentru accelerarea procesului de privatizare,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se instituie procedura de
administrare speciala si supraveghere financiara in perioada de privatizare la
societatile comerciale nominalizate in anexa nr. 1 care face parte integranta
din prezentul ordin.
Art. 2
(1) Pe durata administrarii speciale si supravegherii financiare in
perioada privatizarii administratorii speciali au atributiile stabilite prin
mandatul special acordat de ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului si prevazut in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentul
ordin.
(2) Continutul mandatului special prevazut la alin. (1) cuprinde in
principal, dar fara a se limita la acestea, urmatoarele atributii:
a) luarea unor masuri de administrare si gestionare a societatilor
comerciale, cu accent pe:
- situatia indeplinirii principalilor indicatori economico-financiari si de
performanta;
- identificarea unor active neutilizate, care pot fi transferate/vandute;
- inventarierea datoriilor societatilor comerciale, precum si a platilor
restante, in structura lor;
- inventarierea creantelor pe care societatile comerciale le au de
recuperat;
- cunoasterea litigiilor care greveaza asupra societatilor comerciale;
- inventarierea activelor posibil a fi revendicate;
- identificarea structurii cheltuielilor si a veniturilor societatilor
comerciale, in scopul eficientizarii costurilor;
- situatia contractelor comerciale incheiate de societatile comerciale;
b) notificarea tuturor creditorilor bugetari privind:
- suspendarea, pana la transferul dreptului de proprietate, a tuturor
masurilor de executare silita incepute asupra societatilor comerciale si
neinceperea unor astfel de noi masuri;
- suspendarea actiunilor judiciare sau extrajudiciare pornite impotriva
societatilor comerciale, pe perioada instituirii supravegherii financiare;
c) sprijinirea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
ca institutie publica implicata in procesul de privatizare, in vederea
solicitarii catre organele teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice,
pentru bugetul de stat, si catre celelalte ministere si institutii, pentru
bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, precum si
catre autoritatile administratiei publice locale, pentru bugetele locale, de a
acorda inlesnirile prevazute de lege pentru societatile comerciale aflate in
procedura de administrare speciala;
d) solicitarea adresata furnizorilor de servicii/utilitati pentru
intocmirea graficelor de reesalonare a datoriilor restante, respectarea
acestora si efectuarea platilor facturilor curente de catre societatile
comerciale;
e) supravegherea financiara privind incasarea creantelor societatilor
comerciale si efectuarea tuturor platilor catre creditorii bugetari, furnizorii
de utilitati si creditorii comerciali, conform graficelor stabilite cu acestia;
f) respectarea disciplinei economico-financiare prin luarea unor masuri
pentru intarirea acesteia.
Art. 3
Procedura de administrare speciala in perioada de privatizare inceteaza la
data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor in situatia
privatizarii societatilor comerciale sau la o alta data ce va fi stabilita prin
ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
Art. 4
Atributiile si competentele privind numirea si, dupa caz, revocarea
administratorilor speciali, precum si cele referitoare la incheierea sau
incetarea contractelor de mandat revin secretarului de stat care coordoneaza
sectorul in care isi desfasoara activitatea societatile comerciale la care au
fost instituite administrarea speciala si supravegherea financiara.
Art. 5
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand societatile comerciale aflate in proces de privatizare pentru care
se instituie administrarea speciala
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Adresa Numar de
crt. societatii sediului inregistrare
comerciale principal la Oficiul
registrului
comertului
________________________________________________________________________________
1. Stard Fetesti - S.A. Fetesti, Str. Depoului nr. 57, J21/2017/2001
judetul Ialomita
2. Societatea de Intretinere Timisoara, str. Giurgiu nr. 18, J35/1368/2001
si Reparatii Drumuri judetul Timis
Timisoara - S.A.
3. Transporturi Intretinere Craiova - Isalnita, judetul Dolj J16/850/2001
Drumuri Oltenia - S.A.
Craiova - Isalnita
4. Drum Transmixt Iasi Satul Valea Lupului, J22/1147/2001
judetul Iasi
5. Viastar Bucuresti Bucuresti, Sos. Chitilei nr. 232,
J40/10135/2001
sectorul 1
6. Intretinere si Reparatii Tulcea, Str. Portului nr. 20, J36/36/2001
Constructii Hidrotehnice judetul Tulcea
"IRCH" Tulcea
7. Dragaj pe Dunare "DRAF" Braila, str. Anghel Saligny nr. 3,
J09/459/1998
Braila judetul Braila
________________________________________________________________________________
ANEXA 2
MANDAT SPECIAL
acordat administratorului special
In scopul administrarii speciale si al supravegherii financiare instituite
la societatea comerciala, administratorul special are urmatoarele atributii si
obligatii:
1. va convoca sau va dispune convocarea adunarii generale a actionarilor
ori de cate ori este necesar si in mod obligatoriu pentru modificarea actului
constitutiv al societatii comerciale/statutului si contractului de societate,
in sensul separarii functiei de presedinte al consiliului de administratie de
cea de director general, daca este cazul;
2. va examina activitatea societatii comerciale in raport cu situatia de
fapt si va intocmi rapoarte de activitate amanuntite asupra situatiei
economico-financiare si juridice a societatii comerciale, in conditiile si la
termenele stabilite prin contractul de mandat;
3. va supraveghea operatiunile de gestionare a patrimoniului societatii
comerciale;
4. va lua masuri de administrare si gestionare a patrimoniului societatii
comerciale, impreuna cu directorul general, dupa caz, astfel incat pana la
transferul dreptului de proprietate sa nu se produca modificari patrimoniale
decat in sensul celor stabilite prin contractul de mandat;
5. va lua unele masuri de administrare si gestionare a societatii
comerciale, cu accent pe:
- situatia indeplinirii principalilor indicatori economico-financiari si de
performanta;
- identificarea unor active neutilizate, care pot fi transferate/vandute;
- inventarierea datoriilor societatii comerciale, precum si a platilor
restante, in structura lor;
- inventarierea creantelor pe care societatea comerciala le are de
recuperat;
- cunoasterea litigiilor care greveaza asupra societatii comerciale;
- inventarierea activelor posibil a fi revendicate;
- identificarea structurii cheltuielilor si a veniturilor societatii
comerciale, in scopul eficientizarii costurilor;
- situatia contractelor comerciale incheiate de societatea comerciala;
6. va urmari respectarea disciplinei economico-financiare a societatii
comerciale prin luarea unor masuri pentru intarirea acesteia;
7. va examina volumul arieratelor si al creantelor si va stabili ordinea de
plati, tinand seama de respectarea disciplinei economico-financiare;
8. va solicita furnizorilor de servicii - electricitate, gaze naturale, apa
sau alte servicii fara de care societatea comerciala nu poate functiona -
intocmirea graficelor de reesalonare a obligatiilor restante dupa data
instituirii procedurii de administrare speciala si a supravegherii financiare;
9. va urmari permanent incadrarea in graficele intocmite pentru
reesalonarea platilor catre furnizorii de servicii, concomitent cu achitarea
obligatiilor curente ale societatii comerciale;
10. va intocmi impreuna cu societatea comerciala, in scopul reducerii
gradului de indatorare a acesteia, un grafic de supraveghere si va urmari
obligatia de a efectua toate platile catre creditorii bugetari, furnizorii de
utilitati, creditorii comerciali;
11. va solicita creditorilor bugetari ridicarea tuturor sarcinilor ce
greveaza asupra activelor societatii comerciale, care urmeaza sa fie vandute,
externalizate sau transferate in scopul cresterii atractivitatii societatii
comerciale la privatizare;
12. va intocmi lista creditorilor societatii comerciale care au instituit
sarcini asupra activelor acesteia, astfel incat dupa vanzarea activelor sa
poata dispune distribuirea sumelor incasate, proportional, creditorilor
bugetari implicati, pana la limita ramasa neacoperita prin scutirea principala
in baza grilei de facilitati;
13. va asigura distribuirea sumelor incasate prin vanzarea de active in
contul datoriei reesalonate, daca prin aplicarea grilei de facilitati
creditorul bugetar a acordat scutire pentru tot debitul inregistrat pana la
data de 31 decembrie 2001;
14. va solicita creditorilor bugetari, printr-o notificare:
- suspendarea, pana la transferul dreptului de proprietate, a tuturor
masurilor de executare silita incepute asupra societatii comerciale;
- neinceperea unor noi masuri de executare silita;
15. va sesiza Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
denumit in continuare M.T.C.T., in legatura cu orice problema care ar cere
solutionarea de catre acesta;
16. va participa la sedintele adunarii generale a actionarilor si la
sedintele consiliului de administratie, prilej cu care va supraveghea direct
indeplinirea sarcinilor transmise, putand anula, cu acordul M.T.C.T., inainte
de publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, orice hotarare
luata de acestea care contravine mandatului special;
17. va introduce actiuni in anulare cu privire la transferuri cu caracter
patrimonial, unele actiuni comerciale incheiate de conducerea societatii
comerciale sau de constituire a unor garantii, susceptibile a prejudicia
drepturile actionarilor si ale societatii comerciale, daca este cazul;
18. va introduce actiuni pentru anularea actelor frauduloase incheiate de
conducerea societatii comerciale in dauna actionarilor sau a societatii
comerciale, daca este cazul;
19. va notifica suspendarea actiunilor judiciare sau extrajudiciare pornite
impotriva societatii comerciale, pe perioada cuprinsa intre data instituirii
supravegherii financiare si data incheierii contractului de vanzare-cumparare a
pachetului de actiuni, dar nu mai mult de 6 luni de la data instituirii
supravegherii financiare. Data incheierii contractului de vanzare-cumparare de
actiuni este data intrarii in vigoare a acestuia;
20. va sprijini M.T.C.T. in vederea solicitarii catre organele teritoriale
ale Ministerului Finantelor Publice, pentru bugetul de stat, si catre celelalte
ministere si institutii, pentru bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale, precum si catre autoritatile administratiei publice
locale, pentru bugetele locale, de a acorda inlesnirile prevazute de lege
pentru societatile comerciale aflate in procedura de administrare speciala;
21. va identifica eventualele creante ale Autoritatii pentru Valorificarea
Activelor Bancare asupra societatii comerciale si va propune M.T.C.T., dupa
caz, conversia acestor creante in actiuni;
22. va indeplini orice alte atributii si obligatii stabilite prin
contractul de mandat.