ORDIN
Nr. 1113/153 din 17 octombrie 2005
pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea si derularea
contractelor de achizitii publice pentru medicamente si/sau materiale sanitare
specifice, necesare realizarii programelor, respectiv subprogramelor de
sanatate finantate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
Nr. 1.113 din 17 octombrie 2005
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
Nr. 153 din 18 octombrie 2005
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 949 din 26 octombrie 2005
In temeiul Legii nr. 100/1998 privind asistenta de sanatate publica, cu
modificarile ulterioare, Legii bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de
sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, Hotararii Guvernului nr.
168/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, cu
modificarile si completarile ulterioare, Hotararii Guvernului nr. 52/2005
pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei
medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate pentru anul
2005, cu modificarile ulterioare, precum si al Statutului Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate, aprobat prin Ordinul ministrului sanatatii si al
presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 637/196/2005,
vazand Referatul de aprobare nr. E.N. 2.590 din 17 octombrie 2005 al
secretarului general al Ministerului Sanatatii si al directorului general al
Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. D.G. 3.189 din 22 septembrie 2005,
ministrul sanatatii si presedintele Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind incheierea si derularea contractelor
de achizitii publice pentru medicamente si/sau materiale sanitare specifice,
necesare realizarii programelor, respectiv subprogramelor de sanatate finantate
din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, prevazute in anexa
care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directiile de specialitate ale Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
casele de asigurari de sanatate judetene si a municipiului Bucuresti, Casa de
Asigurari de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si
Autoritatii Judecatoresti si Casa de Asigurari de Sanatate a Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, precum si unitatile sanitare pin
care se deruleaza aceste programe vor duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3
Prevederile prezentului ordin intra in vigoare la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. De la aceasta data isi inceteaza
aplicabilitatea Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 510/190/2002 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind incheierea si derularea contractelor de achizitii publice
pentru medicamente si/sau materiale sanitare specifice, necesare realizarii
programelor, respectiv subprogramelor de sanatate, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 546 din 25 iulie 2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
Presedintele Casei Nationale
de Asigurari de Sanatate,
Cristian Vladescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind incheierea si derularea contractelor de achizitii publice pentru
medicamente si/sau materiale sanitare specifice, necesare realizarii
programelor, respectiv subprogramelor de sanatate finantate din Fondul national
unic de asigurari sociale de sanatate
1. Dispozitii generale
1.1. Ministerul Sanatatii impreuna cu Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate organizeaza licitatii la nivel national pentru achizitia unor
medicamente si materiale sanitare specifice necesare consumului in spital si in
ambulatoriu, finantate in cadrul programelor, respectiv subprogramelor de
sanatate, din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate si
nominalizate prin ordin al ministrului sanatatii si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate, cu respectarea dispozitiilor legale in
vigoare privind achizitiile publice, inclusiv a celor referitoare la aplicarea
procedurii de licitatie electronica.
1.2. Casa Nationala de Asigurari de Sanatate este autorizata sa incheie si
sa deruleze contracte de achizitii publice pentru medicamente si/sau materiale
sanitare specifice necesare realizarii subprogramelor de sanatate, ale caror
cheltuieli se cuprind in bugetul acesteia.
1.3. Programele, respectiv subprogramele pentru care achizitia de
medicamente si/sau materiale sanitare specifice se realizeaza prin licitatie la
nivel national sunt nominalizate si aprobate prin ordin al ministrului
sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
1.4. In cazul subprogramelor de sanatate pentru care achizitia
medicamentelor si/sau materialelor sanitare specifice nu se realizeaza prin
licitatie la nivel national, in situatia in care se vor organiza astfel de
licitatii si se vor desemna furnizorii castigatori, casele de asigurari de
sanatate vor rezilia contractele incheiate cu unitatile sanitare pentru suma
ramasa nedecontata.
1.5. Casele de asigurari de sanatate sunt imputernicite sa reprezinte Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate in relatia cu unitatile sanitare care au
calitatea de beneficiar final, pentru realizarea programelor, respectiv
subprogramelor de sanatate.
1.6. Achizitia unor medicamente si/sau materiale sanitare specifice care se
acorda in spital si in ambulatoriu, necesare derularii programelor, respectiv
subprogramelor de sanatate nenominalizate prin ordin al ministrului sanatatii
si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate pentru aprobarea
derularii programelor si subprogramelor de sanatate finantate din bugetul
Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, care se elaboreaza
anual, se efectueaza de fiecare unitate sanitara, cu respectarea prevederilor
legale referitoare la achizitiile publice.
2. Incheierea contractelor de furnizare de medicamente si/sau materiale
sanitare specifice
2.1. In urma procedurilor legale de achizitii publice Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate, in calitate de achizitor, incheie direct cu furnizorii
desemnati castigatori contracte de furnizare de medicamente si/sau materiale
sanitare specifice.
2.2. Contractele mentionate la pct. 2.1 sunt valabile pana la sfarsitul
anului pentru care au fost incheiate si pot fi prelungite, cu acordul partilor,
prin acte aditionale lunare, pana la organizarea unor noi licitatii nationale
in anul urmator, in conditiile legii.
2.3. Contractele incheiate intre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate,
in calitate de achizitor, si furnizori au ca obiect furnizarea catre unitatile
sanitare a medicamentelor si/sau materialelor sanitare specifice acordate in
cadrul programelor, respectiv subprogramelor de sanatate, pentru care s-a
efectuat licitatie la nivel national. Medicamentele si/sau materialele sanitare
specifice sunt destinate consumului in spital si in ambulatoriu. Medicamentele
ce se acorda in ambulatoriu in cadrul programelor, respectiv subprogramelor de
sanatate, se asigura prin farmaciile apartinand unitatilor sanitare prin care
aceste programe se deruleaza.
2.4. Medicamentele si/sau materialele sanitare specifice sunt cuprinse in
propunerea tehnica anexata la contractele de furnizare. Livrarea acestora se efectueaza
la termenele si in conformitate cu clauzele referitoare la obligatiile partilor
asumate prin contractele de furnizare incheiate, pe baza necesarului lunar de
medicamente si/sau materiale sanitare specifice, transmis Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate de unitatile sanitare implicate in derularea
subprogramelor. Necesarul lunar va fi avizat de medicul coordonator judetean de
program, care analizeaza solicitarea lunara din punct de vedere cantitativ si
valoric. Aceste solicitari lunare se stabilesc de fiecare unitate sanitara si
cuprind numai medicamentele si/sau materialele sanitare specifice, care au fost
achizitionate prin licitatie la nivel national. Solicitarile lunare de
medicamente si/sau materiale sanitare specifice sunt centralizate la nivelul
Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, analizate din punct de vedere
cantitativ si valoric si avizate de comisiile de experti desemnate prin ordin
al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
2.5. Beneficiarul final al contractelor de furnizare incheiate intre
achizitor - Casa Nationala de Asigurari de Sanatate - si furnizori este
unitatea sanitara prin care se deruleaza subprograme de sanatate.
2.6. In calitate de achizitor, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate va
plati furnizorului valoarea convenita pentru indeplinirea obligatiilor
prevazute in contractele de furnizare de medicamente si/sau materiale sanitare.
2.7. Contractele de furnizare au anexate urmatoarele documente:
a) propunerea tehnica;
b) propunerea financiara;
c) graficul de livrare;
d) scrisoarea de livrare lunara.
3. Derularea contractelor de furnizare de medicamente si/sau materiale
sanitare specifice
Obligatiile partilor
A. Obligatiile furnizorului
3.1. Furnizorul este obligat sa livreze lunar medicamentele si/sau
materialele sanitare specifice, in baza contractului de furnizare, respectand
standardele cuprinse in propunerea tehnica, preturile cuprinse in propunerea
financiara, precum si cantitatile si termenele de livrare cuprinse in graficul
de livrare. Furnizorul este obligat sa livreze medicamentele si/sau materialele
sanitare specifice care fac obiectul contractului de furnizare si/sau actelor
aditionale la acesta, in baza graficelor de livrare transmise acestuia de Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate, ca urmare a centralizarii necesarului de
medicamente si/sau materiale sanitare specifice transmis de unitatile sanitare,
cu avizul medicului coordonator judetean si avizate de comisiile de experti
desemnate prin ordin al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
3.2. Furnizorul este obligat sa livreze medicamente si/sau materiale
sanitare specifice la sediul unitatilor sanitare beneficiare, care sunt
nominalizate de ministerele in subordinea carora functioneaza si aprobate prin
ordin al ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari
de Sanatate, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
3.3. Furnizorul este obligat sa respecte intregul proces de livrare cu
toate etapele sale prevazute in Ordinul ministrului sanatatii si familiei nr.
863/2001 pentru aprobarea Regulilor de buna practica de distributie angro a
produselor medicamentoase, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 46 din 23 ianuarie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
3.4. La livrarea medicamentelor si/sau materialelor sanitare specifice
furnizorul este obligat sa comunice achizitorului in scris, printr-o adresa de
informare, datele de expediere. Adresa de informare se intocmeste conform
modelului prezentat in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
3.5. Furnizorul este obligat sa ambaleze produsele livrate pentru a
preintampina orice problema ce poate sa apara la manipularea din timpul
transportului, tranzitului si al expunerii la temperaturi extreme, soare,
precipitatii etc., astfel incat acestea sa ajunga in buna stare la beneficiarul
final.
3.6. Furnizorul are responsabilitatea de a asigura produsele furnizate
impotriva pierderilor sau deteriorarii neprevazute pe timpul transportului,
pana in momentul in care acestea sunt receptionate. Dupa incheierea
procesului-verbal de receptie responsabilitatea furnizorului privind asigurarea
produselor inceteaza.
3.7. Furnizorul are obligatia de a suporta contravaloarea transportului
produselor livrate pana la destinatia finala.
3.8. Furnizorul are obligatia de a asigura transportul medicamentelor
si/sau materialelor sanitare specifice de la un spital la altul, in situatia in
care achizitorul dispune masuri de redistribuire. Acest serviciu se efectueaza
fara a majora valoarea contractului de furnizare.
3.9. Furnizorul este obligat sa remita beneficiarului final urmatoarele
documente care insotesc medicamentele si/sau materialele sanitare specifice livrate:
a) factura fiscala;
b) avizul de expeditie;
c) certificatul de calitate/certificatul de valabilitate sau garantie;
d) procesul-verbal de receptie.
Furnizorul are obligatia de a nominaliza la rubrica "Cumparator"
din factura fiscala, pe langa Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, in
calitate de achizitor, si unitatea sanitara, in calitate de beneficiar final.
Factura fiscala in original este transmisa achizitorului impreuna cu datele
specificate la pct. 3.4.
Furnizorul remite unitatii sanitare odata cu medicamentele si/sau
materialele sanitare specifice livrate documentele prevazute la lit. b), c) si
d), precum si o copie a facturii fiscale. Scadenta facturii este conform
prevederilor din contractul de furnizare.
3.10. Furnizorul are obligatia sa participe direct sau printr-un delegat la
receptia cantitativa si calitativa a medicamentelor si/sau materialelor
sanitare specifice.
3.11. Receptia se efectueaza la sediul unitatii sanitare implicate in
derularea subprogramului.
Fiecare lot de medicamente si/sau materiale sanitare specifice livrate va
fi insotit de certificatul de calitate obtinut de furnizor de la producator.
Furnizorul este obligat sa inlocuiasca, in termen de 48 de ore,
medicamentele si/sau materialele sanitare specifice care nu corespund
specificatiilor tehnice, fara costuri suplimentare pentru achizitor.
3.12. Daca in momentul receptiei medicamentelor termenul de valabilitate
ramas este mai mic de 12 luni, achizitorul poate respinge medicamentele a caror
perioada de valabilitate ramasa este mai mica de 80% din perioada totala de
valabilitate.
Furnizorul este obligat sa inlocuiasca integral medicamentele livrate daca
aceasta solicitare s-a facut inainte de depasirea a 80% din perioada totala de
valabilitate. Medicamentele care sunt furnizate in Romania exclusiv prin
intermediul contractelor de furnizare vor beneficia de prevederile alineatului
anterior, daca solicitarea s-a facut inainte de depasirea a 50% din perioada
totala de valabilitate.
3.13. Furnizorul are obligatia de a avea in depozitele sale o cantitate cel
putin egala cu cantitatea de medicamente si/sau materiale sanitare specifice
care trebuie livrata intr-o perioada specificata in documentatia de licitatie.
3.14. In conditiile legii, in cazuri absolut exceptionale si justificate,
orice modificare in propunerea tehnica ce apare pe parcursul derularii
contractului va fi adusa la cunostinta achizitorului in termen de 15 zile
lucratoare.
3.15. In cazul in care furnizorul face dovada ca nu mai poate furniza un
medicament/material sanitar, va instiinta Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate cu cel putin 30 de zile inainte, propunand o alternativa, cu
respectarea specificatiilor tehnice si a clauzelor contractuale. In cazul in
care nu exista solutii, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate va rezilia
partial contractul, iar furnizorul va plati daune ca urmare a prejudiciului
creat.
B. Obligatiile Casei Nationale de Asigurari de Sanatate in calitate de
achizitor
3.16. Achizitorul este obligat sa plateasca pretul convenit pentru
indeplinirea contractului de furnizare de medicamente si/sau materiale sanitare
specifice.
3.17. Achizitorul este obligat sa indice furnizorului unitatile sanitare
beneficiare de medicamente si/sau materiale sanitare specifice.
3.18. Achizitorul are obligatia sa transmita furnizorului, la termenele
prevazute in contract, solicitarea de livrare lunara de medicamente si/sau
materiale sanitare specifice, conform modelului prezentat in anexa nr. 2 la
prezentele norme metodologice.
3.19. In cazul in care achizitorul doreste schimbarea destinatiei precizate
in graficul de livrare sau a decis redistribuirea intre spitale a unor
cantitati de medicamente si/sau materiale sanitare specifice, acesta este
obligat sa anunte in scris furnizorul despre schimbare, la termenele prevazute
in contractul de furnizare.
3.20. Achizitorul este obligat sa notifice in scris furnizorului
identitatea reprezentantilor sai imputerniciti pentru efectuarea receptiei,
testelor sau inspectiilor.
3.21. Achizitorul are obligatia de a transmite furnizorului orice
notificare in legatura cu cantitatea si calitatea produselor imediat dupa
primirea acesteia de la unitatea sanitara.
3.22. Achizitorul are obligatia de a efectua plata facturilor catre
furnizori la termenele prevazute in contractul de furnizare. Documentele in
original, in baza carora achizitorul efectueaza plata, sunt: factura, nota de
intrare-receptie si nota contabila.
3.23. Achizitorul va vira furnizorului cu ordin de plata contravaloarea
facturilor de medicamente si/sau materiale sanitare specifice livrate si
confirmate ca receptionate in contul acestuia, deschis la Trezoreria Statului.
Plata se efectueaza in limita fondurilor aprobate prin legea bugetului de stat.
C. Obligatiile unitatilor sanitare in calitate de beneficiar final
3.24. Unitatea sanitara este obligata sa elaboreze necesarul lunar de
medicamente si/sau materiale sanitare specifice, tinand cont de numarul de
bolnavi beneficiari ai subprogramului aflati in tratament si de stocurile de
medicamente si/sau materiale sanitare specifice la data lansarii comenzii.
Necesarul lunar, avand avizul medicului coordonator judetean de program, va fi
transmis Casei Nationale de Asigurari de Sanatate pana la data de 20 a lunii in
curs pentru luna urmatoare, atat in format electronic, cat si prin fax.
3.25. Unitatea sanitara este obligata sa primeasca medicamentele si/sau
materialele sanitare specifice livrate de furnizor, in cantitatile si la
termenele stabilite in contractul incheiat intre furnizor si achizitor,
insotite de documentele prevazute la pct. 3.9. Reprezentantul desemnat de
conducerea spitalului va semna pe exemplarul facturii furnizorului de primirea
documentelor de insotire.
3.26. Unitatea sanitara este obligata sa efectueze, pentru fiecare lot de
medicamente si/sau materiale sanitare specifice livrat de furnizor, receptia
cantitativa si calitativa si sa incheie cu furnizorul si reprezentantul sau
imputernicitul achizitorului procesul-verbal de receptie, care se intocmeste in
doua exemplare, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 3 la prezentele norme
metodologice. Un exemplar se elibereaza furnizorului, iar in baza exemplarului
ramas la unitatea sanitara se intocmeste nota de intrare-receptie.
3.27. Unitatea sanitara este obligata sa notifice in scris achizitorului,
in maximum 24 de ore de la receptie, orice neconcordanta referitoare la
calitatea sau cantitatea livrata de furnizor.
3.28. Pe baza datelor prevazute la pct. 3.26 unitatea sanitara intocmeste
nota de intrare-receptie (in 3 exemplare), in care se inscriu: felul,
cantitatea, pretul unitar si valoarea totala. Acest document se semneaza de
persoanele din comisia de receptie si se vizeaza pentru exactitate si realitate
de ordonatorul de credite si directorul financiar-contabil/contabilul-sef al
spitalului. Documentul va purta stampila unitatii. De asemenea, se intocmeste
nota contabila, care cuprinde operatiunile de inregistrare in contabilitate a
medicamentelor si/sau materialelor sanitare specifice intrate in gestiunea
unitatii sanitare. Nota contabila va fi semnata de directorul
financiar-contabil/contabilul-sef al unitatii sanitare.
3.29. Unitatea sanitara este obligata ca in termen de maximum 48 de ore de
la data receptiei medicamentelor si/sau materialelor sanitare specifice sa
depuna nota de intrare-receptie si nota contabila, in original, la casa de
asigurari de sanatate, care transmite, la randul ei, Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate, in maximum 3 zile, in original, aceste documente.
3.30. Unitatea sanitara este obligata sa organizeze evidenta nominala si pe
cod numeric personal a bolnavilor care beneficiaza de medicamente si/sau
materiale sanitare specifice, eliberate in cadrul programelor, respectiv
subprogramelor de sanatate.
3.31. Unitatea sanitara este obligata sa organizeze si sa conduca evidenta
cantitativ-valorica la farmaciile prin care se deruleaza subprogramul.
3.32. Unitatea sanitara este obligata sa urmareasca in permanenta consumul
de medicamente si/sau materiale sanitare specifice si sa sesizeze in scris
Casei Nationale de Asigurari de Sanatate existenta unor medicamente si/sau
materiale sanitare specifice cu rulaj redus, in vederea luarii unor masuri de
redistribuire.
3.33. Unitatea sanitara este obligata sa transmita caselor de asigurari de
sanatate indicatorii aferenti fiecarui program, respectiv subprogram de
sanatate, la termenele stabilite in ordinul ministrului sanatatii si al
presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate pentru aprobarea
programelor si subprogramelor de sanatate finantate din bugetul Fondului
national unic de asigurari sociale de sanatate pe anul in curs.
3.34. Netransmiterea de catre spital la termenele stabilite a documentelor
mentionate la pct. 3.29, precum si a indicatorilor evidentiati la pct. 3.33 si
4.1 atrage raspunderea disciplinara si materiala a ordonatorului de credite si
a directorului financiar-contabil/contabilului-sef pentru
penalitatile/daunele-interese platite de Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate pentru fiecare zi de intarziere in plata pretului, calculate conform
clauzelor prevazute in contractele de furnizare de medicamente si/sau materiale
sanitare specifice realizarii programelor/subprogramelor de sanatate, respectiv
de 0,1%, pentru fiecare zi de intarziere, din valoarea medicamentelor si/sau
materialelor sanitare specifice receptionate.
3.35. Unitatea sanitara este obligata sa conduca si sa inregistreze in
contabilitate operatiunile rezultate din executarea contractelor, potrivit
metodologiei prevazute la pct. 6 lit. B. In executie cheltuielile efective
reprezentand consumul de medicamente si/sau materiale sanitare specifice
utilizate pentru realizarea programelor, respectiv subprogramelor de sanatate,
se raporteaza in col. 4 la art. 23.04 din anexa nr. 14 la darea de seama.
3.36. Unitatea sanitara are obligatia de a monitoriza si de a organiza
activitatile medicale din cadrul programelor, respectiv subprogramelor de
sanatate, evaluand impactul asupra starii de sanatate a populatiei cuprinse in
programele, respectiv subprogramele de sanatate.
3.37. Unitatea sanitara are obligatia de a transmite casei de asigurari de
sanatate, pana la data de 10 a lunii curente pentru luna precedenta, borderouri
centralizatoare cuprinzand prescriptiile medicale, insotite de un exemplar al
acestora, pentru medicamentele eliberate in ambulatoriu (atat al spitalului,
cat si pentru cabinetele medicale organizate conform Ordonantei Guvernului nr.
124/1998 privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare). Pentru subprogramul 1.3
"Supravegherea si controlul tuberculozei" se vor transmite borderouri
centralizatoare cuprinzand datele din filele de condica aferente bolnavilor
tratati in ambulatoriu, pentru care prescrierea si eliberarea medicamentelor se
fac pe condica, insotite de un exemplar al acestora.
D. Obligatiile caselor de asigurari de sanatate
3.38. Casele de asigurari de sanatate sunt imputernicite sa reprezinte Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate, in calitate de achizitor, in relatia cu
unitatile sanitare care au calitatea de beneficiar final al medicamentelor
si/sau materialelor sanitare specifice achizitionate prin licitatie la nivel
national, iar in acest sens vor actiona in vederea realizarii subprogramelor de
sanatate pentru care se organizeaza licitatii la nivel national.
3.39. In calitate de reprezentant al achizitorului, casele de asigurari de
sanatate sub obligate sa nominalizeze un numar suficient de persoane, in
functie de numarul de subprograme si de numarul unitatilor sanitare prin care
se deruleaza acestea, care vor participa la receptia medicamentelor si/sau
materialelor sanitare specifice, precum si la inspectia si testarea acestora.
Aceste persoane vor fi nominalizate prin decizie a presedintelui - director
general al casei de asigurari de sanatate. Lista persoanelor nominalizate va fi
inaintata Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, cu mentiunea ca orice modificare
sa fie comunicata.
3.40. Casele de asigurari de sanatate sunt obligate ca, in termen de
maximum 3 zile de la data primirii de la unitatea sanitara a notei de
intrare-receptie si a notei contabile, sa verifice aceste documente si sa le
transmita, in original, prin posta Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
3.41. Casele de asigurari de sanatate sunt obligate sa verifice lunar, pana
la data de 15 a lunii urmatoare celei pentru care se face raportarea, evidenta
nominala si pe cod numeric personal a bolnavilor care beneficiaza de
medicamente si/sau materiale sanitare specifice in cadrul programelor,
respectiv subprogramelor de sanatate.
3.42. Casele de asigurari de sanatate sunt obligate sa verifice la
unitatile sanitare organizarea evidentei cantitativ-valorice distincte a
medicamentelor si/sau materialelor sanitare specifice furnizate prin
contractele incheiate potrivit pct. 1.2.
3.43. Casele de asigurari de sanatate sunt obligate sa analizeze lunar,
trimestrial si anual indicatorii si situatia privind stocurile de medicamente
si/sau materiale sanitare specifice, raportate de unitatile sanitare, si sa
transmita pana la data de 15 a lunii urmatoare celei pentru care se face
raportarea, la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, situatia centralizata a
acestora.
3.44. Casele de asigurari de sanatate sunt obligate sa transmita situatiile
mentionate la pct. 3.43 conform tabelelor de raportare stabilite de Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate.
3.45. Casele de asigurari de sanatate au obligatia sa efectueze trimestrial
la unitatile sanitare controlul raportarii indicatorilor prevazuti in
programele, respectiv subprogramele de sanatate. Controlul va urmari, in
principal:
a) daca medicamentele si/sau materialele sanitare specifice primite au fost
utilizate numai pentru bolnavii inclusi in subprogram si numai pentru afectiuni
care se trateaza din fondul alocat subprogramului, avandu-se in vedere
evidentele nominale si pe cod numeric personal;
b) respectarea, de catre persoanele implicate, a responsabilitatilor ce le
revin in derularea subprogramelor de sanatate;
c) realitatea indicatorilor raportati;
d) acuratetea si validitatea datelor colectate;
e) identificarea eventualelor obstacole sau disfunctionalitati in derularea
programelor, respectiv subprogramelor de sanatate;
f) daca activitatile se desfasoara conform reglementarilor legale in
vigoare.
3.46. Casele de asigurari de sanatate au obligatia sa predea unitatii
sanitare lista nominala cuprinzand medicii de specialitate din cabinetele
medicale organizate potrivit Ordonantei Guvernului nr. 124/1998, republicata,
cu modificarile ulterioare, si codurile acestora.
Aceste date sunt necesare unitatii sanitare in vederea eliberarii din
farmacia cu circuit inchis a medicamentelor ce se elibereaza in ambulatoriu in
cadrul subprogramelor de sanatate.
3.47. Casele de asigurari de sanatate au obligatia de a verifica lunar
retetele eliberate in ambulatoriu prin farmacia cu circuit inchis a unitatii
sanitare prin care se deruleaza subprogramul, in functie de evidenta
cantitativ-valorica a medicamentelor si/sau a materialelor sanitare specifice.
3.48. Pentru subprogramul 1.3 "Supravegherea si controlul
tuberculozei" se vor verifica condicile de medicamente in baza carora au
fost eliberate medicamentele pentru tratamentul in ambulatoriu al bolnavilor.
4. Raportarea indicatorilor
4.1. Unitatile sanitare prin care se deruleaza subprogramele prevazute la
pct. 1.3, aprobate prin ordin al ministrului sanatatii si al presedintelui
Casei Nationale de Asigurari de Sanatate pentru aprobarea derularii programelor
si subprogramelor de sanatate finantate din bugetul Fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate, vor transmite caselor de asigurari de sanatate,
in primele 10 zile ale lunii in curs pentru luna precedenta, indicatorii
aferenti fiecarui program sau subprogram de sanatate, cuprinzand, in principal,
numarul de bolnavi beneficiari de medicamente si/sau materiale sanitare
specifice pe tip de afectiune, tip de terapie sau tip de sedinta, dupa caz,
cheltuielile aferente acestora, precum si datele referitoare la valoarea
stocului de medicamente, conform tabelelor de raportare stabilite de Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate.
Indicatorii se monitorizeaza pe baza evidentei tehnico-operative conduse la
nivelul unitatilor sanitare.
4.2. Casele de asigurari de sanatate au obligatia de a analiza lunar,
trimestrial si anual indicatorii si situatia stocurilor de medicamente
raportate de unitatile sanitare si de a centraliza pe judet datele transmise de
unitatile sanitare pentru fiecare subprogram.
Pana la data de 15 a lunii urmatoare celei pentru care se face raportarea,
casele de asigurari de sanatate transmit Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate situatia centralizata pe judet privind indicatorii transmisi de
unitatile sanitare si valoarea stocurilor de medicamente si/sau materiale
sanitare specifice.
4.3. Lunar, trimestrial si anual directiile de specialitate din cadrul
Casei Nationale de Asigurari de Sanatate care au repartizate atributii privind
programele sau subprogramele de sanatate analizeaza, in cadrul fiecarui
subprogram de sanatate, situatia privind indicatorii si valoarea stocurilor
raportate.
Trimestrial si in cazuri exceptionale si justificate Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate, in cazul nerealizarii indicatorilor fizici si de
eficienta, poate lua masuri de sistare a aprovizionarii cu medicamente si/sau
materiale sanitare specifice si/sau redistribuirea acestora la alte unitati
sanitare care au realizat indicatori peste cei contractati in cadrul
subprogramelor de sanatate.
4.4. Pentru programele, respectiv subprogramele de sanatate, pentru care
medicamentele si/sau materialele sanitare specifice sunt achizitionate prin licitatie
la nivel national, se vor aplica responsabilitatile specifice derularii
programelor, respectiv subprogramelor de sanatate cuprinse in ordinul
ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate pentru aprobarea derularii programelor si subprogramelor de sanatate
finantate din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
4.5. Trimestrial, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate va transmite
Ministerului Sanatatii un raport privind derularea programelor, respectiv
subprogramelor de sanatate, finantate din Fondul national unic de asigurari
sociale de sanatate. Acest raport va fi transmis dupa incheierea controlului
trimestrial realizat de casele de asigurari de sanatate la unitatile sanitare
prin care se deruleaza programe, respectiv subprograme de sanatate, si va
contine:
- situatia centralizata a indicatorilor fizici si de eficienta pentru
fiecare program, respectiv subprogram de sanatate;
- aspecte deosebite in derularea programelor, respectiv subprogramelor de
sanatate;
- eventualele propuneri de imbunatatire a activitatilor pe programe.
5. Controlul raportarii indicatorilor specifici
5.1. Controlul raportarii indicatorilor prevazuti in programele, respectiv
subprogramele de sanatate, pentru care medicamentele si/sau materialele
sanitare specifice sunt achizitionate prin licitatie la nivel national, se
efectueaza potrivit prevederilor ordinului ministrului sanatatii si al
presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate pentru aprobarea
derularii programelor si subprogramelor de sanatate finantate din bugetul
Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
6. Contabilitatea operatiunilor rezultate din executarea contractelor
incheiate potrivit art. 35 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
150/2002, cu modificarile si completarile ulterioare
Operatiunile financiare si de gestionare rezultate din derularea
contractelor de achizitii publice pentru medicamente si/sau materiale
specifice, necesare realizarii programelor sau subprogramelor de sanatate, se
inregistreaza in mod corespunzator in contabilitatea Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate si a unitatilor sanitare beneficiare de medicamente
si/sau materiale sanitare specifice, astfel cum se mentioneaza in cele ce
urmeaza:
A. Inregistrarea in contabilitatea Casei Nationale de Asigurari de Sanatate
a) Inregistrarea contravalorii facturilor prezentate de furnizori privind
livrarea medicamentelor si/sau materialelor sanitare specifice catre unitatile
sanitare prin care se deruleaza programe, respectiv subprograme de sanatate,
finantate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate:
410 "Cheltuielile institutiei publice = 234 "Furnizori"
finantate de la buget"
- analitic
- capitolul 62.16 "Servicii medicale
si medicamente"
- subcapitolul "Medicamente si/sau
materiale sanitare specifice utilizate
in spital si ambulatoriu pentru unele
boli cronice si specialitatea clinice
pe baza de programe"
- articolul 25 "Materiale si prestari
de servicii cu caracter medical"
b) Plata facturilor catre furnizori, dupa verificarea, aprobarea si
avizarea acestora.
Plata se efectueaza de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate in limita creditelor
bugetare aprobate cu aceasta destinatie.
234 <<Furnizori<< = 700 "Finantare
de la buget
privind anul curent"
- analitic, capitol,
subcapitol si articol
B. Inregistrarea in contabilitatea unitatilor sanitare beneficiare de
medicamente si/sau materiale sanitare finantate de Casa Nationala de Asigurari
de Sanatate
a) Conform precizarilor prezentelor norme metodologice, valoarea
medicamentelor si/sau materialelor sanitare primite pentru realizarea
programelor, respectiv subprogramelor de sanatate, finantate din Fondul
national unic de asigurari sociale de sanatate, reprezinta o finantare
efectiva, care se inregistreaza in creditul contului 527 "Venituri din
activitatea sanitara", in contul analitic "Valoarea medicamentelor
si/sau materialelor specifice primite pentru realizarea programelor, respectiv
subprogramelor de sanatate, finantate din Fondul national unic de asigurari
sociale de sanatate". In cazul in care o unitate sanitara executa mai
multe programe, respectiv subprograme de sanatate, acest cont analitic se
conduce pentru fiecare program sau subprogram de sanatate.
b) Unitatile sanitare au obligatia sa prevada la partea de cheltuieli din
bugetul de venituri si cheltuieli, la art. 23.04 "Medicamente si/sau
materiale sanitare pentru programe, respectiv subprograme de sanatate",
valoarea medicamentelor si/sau materialelor sanitare specifice, prevazute a fi
primite pentru realizarea programelor, respectiv subprogramelor de sanatate.
c) Medicamentele si/sau materialele sanitare specifice, primite si
receptionate de la furnizori pentru realizarea programelor, respectiv subprogramelor
de sanatate, se inregistreaza pe baza documentelor legale:
600.01 "Medicamente si materiale = 527 "Venituri din
activitatea
sanitare" sanitara"
- analitic - pe sortimente - analitic - "Valoarea
si programe, respectiv subprograme medicamentelor si/sau
materialelor
de sanatate specifice, primite pentru
realizarea programelor, respectiv
subprogramelor de sanatate"
d) Medicamentele si/sau materialele sanitare specifice, consumate in cadrul
programelor, respectiv subprogramelor de sanatate, finantate din Fondul
national unic de asigurari sociale de sanatate:
427 "Cheltuieli din activitatea = 600.01 "Medicamente
si/sau
sanitara, conform O.U.G. nr. 150/2002" materiale sanitare"
- analitic - analitic - pe sortimente si
- art. 23.04 "Medicamente si materiale programe, respectiv
subprograme de
sanitare pentru programele, respectiv sanatate
subprogramele de sanatate", desfasurate
pe programe, respectiv subprograme de
sanatate
7. Dispozitii finale
7.1. Prevederile prezentelor norme metodologice nu se aplica in cazul
centrelor-pilot nominalizate in Ordinul ministrului sanatatii si al
presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 1.347/477/2004,
pentru care achizitia serviciilor de hemodializa si dializa peritoneala
externalizate se realizeaza potrivit Hotararii Guvernului nr. 1.487/2004.
7.2. Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentele norme
metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
Furnizorul .................................
ADRESA DE INFORMARE
Catre
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
Bucuresti, Calea Calarasilor nr. 248, bl. S19, sectorul 3, telefon
............., fax ..........
Stimati domni,
Prin prezenta va instiintam ca la data de ................ au fost
expediate medicamentele si/sau materialele sanitare specifice, aferente transei
(comenzii) din luna ................, conform graficului de livrare anexat la
Contractul de furnizare nr. ........ din data ...................... .
Medicamentele si/sau materialele sanitare specifice au fost expediate in
cantitatile stabilite (prin graficul de livrare anexat la contract) la sediul
spitalelor nominalizate.
In cazul in care doriti informatii suplimentare, va rugam sa il/o
contactati pe domnul/doamna ............................................ .
Va multumim pentru colaborare.
Data .............
Furnizor,
......................
(semnatura autorizata)
ANEXA 2
la normele metodologice
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
.......................................
Nr. .........../data
SOLICITARE DE LIVRARE LUNARA DE MEDICAMENTE SI/SAU MATERIALE SANITARE
SPECIFICE
Catre
....................
(numele furnizorului)
Stimati domni,
In acord cu Contractul nr. ........ din data de .............., va
solicitam livrarea medicamentelor si/sau materialelor sanitare specifice, in urmatoarele
cantitati:
________________________________________________________________________________
Nr. DCI Denumirea comerciala Forma Cantitatea
crt.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Mentionam ca aceste medicamente si/sau materiale sanitare specifice sunt
aferente perioadei ..............., conform graficului de livrare anexat la
contracte.
..............................................
(semnatura ordonatorului principal de credite)
ANEXA 3
la normele metodologice
Spitalul ..............................
Localitatea ...........................
Nr. ........./data ...................
PROCES-VERBAL DE RECEPTIE
Incheiat intre Spitalul .......................................,
reprezentat de domnul/doamna ............................., in calitate de
beneficiar final,
si Societatea Comerciala .....................................................,
(denumirea si sediul societatii)
reprezentata prin domnul/doamna ........................................, in
calitate de furnizor.
In conformitate cu prevederile Contractului nr. ............. din data de
..............., incheiat intre Societatea Comerciala
........................., in calitate de furnizor, si Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate, in calitate de achizitor, si in urma solicitarii de
livrare lunara, inregistrata cu nr. ............. din data de ...............,
s-au livrat medicamentele si/sau materialele sanitare specifice in forma si in
cantitatile mentionate in anexa.
La receptie s-a constatat ca livrarea corespunde:
- din punct de vedere cantitativ, cu cea din graficul de livrare;
- din punct de vedere al denumirii si formei, cu anexa privind propunerea
tehnica;
- din punct de vedere calitativ a fost transportata in acord cu conditiile
mentionate in instructiunile medicamentelor si nu sunt constatate deteriorari;
termenul de valabilitate ramas este de cel putin un an sau mai mare de 80% din
termenul total de valabilitate a produselor;
- seriile lotului sunt vizibile si usor de identificat pe ambalajele mari,
precum si pe cele individuale.
Alte comentarii si/sau observatii*):
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
Data ...............
Am primit, Am predat,
Spitalul ......................... Furnizorul,
.................................. ..................................
(semnatura autorizata) (semnatura autorizata)
*) Cu privire la lipsuri, deteriorari, termene de valabilitate.