ORDIN Nr. 1096
din 3 septembrie 2008
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind acreditarea centrelor nationale de informare si promovare
turistica
ACT EMIS DE:
MINISTERUL PENTRU INTREPRINDERI MICI SI MIJLOCII, COMERT, TURISM SI PROFESII
LIBERALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 658 din 18 septembrie 2008
In temeiul Hotărârii Guvernului
nr. 387/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului pentru
Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, cu
modificările ulterioare, şi al Hotărârii Guvernului nr. 852/2008 pentru
aprobarea normelor şi criteriilor de atestare a staţiunilor turistice,
ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii,
comerţ, turism şi profesii liberale emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
acreditarea centrelor naţionale de informare şi promovare turistică, prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii,
comerţ, turism şi profesii liberale,
Ovidiu Ioan Silaghi
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind acreditarea centrelor naţionale de informare
şi promovare turistică
1. Dispoziţii generale
1.1. Prezentele norme metodologice, elaborate în
conformitate cu prevederile art. 10 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 852/2008
pentru aprobarea normelor şi criteriilor de atestare a staţiunilor turistice,
stabilesc metodologia şi criteriile de acreditare a centrelor naţionale de
informare şi promovare turistică.
1.2. Prezentele norme metodologice sunt obligatorii pentru toate consiliile locale şi consiliile judeţene
în subordinea cărora funcţionează centrele naţionale de informare şi promovare
turistică.
1.3. In scopul îmbunătăţirii activităţii de promovare a
potenţialului turistic, de prezentare a tuturor ofertelor turistice şi a
atracţiilor turistice locale, regionale şi naţionale, consiliile locale şi
judeţene, după caz, organizează centre naţionale de informare şi promovare
turistică.
Centrele naţionale de informare şi promovare turistică
sunt servicii specializate care funcţionează în subordinea consiliilor locale
şi judeţene, după caz, şi în colaborare cu Ministerul pentru Intreprinderi Mici
şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale.
Acreditarea centrelor naţionale de informare şi
promovare turistică se face de Ministerul pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, la cererea consiliilor locale şi
consiliilor judeţene în subordinea cărora funcţionează acestea.
2. Documentaţia
necesară pentru eliberarea certificatului de
acreditare
2.1. In vederea obţinerii certificatului de acreditare,
consiliile locale şi consiliile judeţene în subordinea cărora funcţionează
centrele naţionale de informare şi promovare turistică vor întocmi o
documentaţie cu următorul conţinut:
a) cerere-tip de eliberare a certificatului de
acreditare, conform modelului prezentat in anexa nr. 1;
b) fişa centrului naţional de informare şi promovare
turistică, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2;
c) copia hotărârii consiliului local sau a consiliului
judeţean de înfiinţare a centrului naţional de informare şi promovare
turistică;
d) documente care atestă calificarea angajaţilor şi
copia contractului individual de muncă, înregistrat conform prevederilor
legale, al directorului centrului naţional de informare şi promovare turistică;
e) o fotografie cu exteriorul şi o fotografie cu
interiorul centrului naţional de informare şi promovare turistică;
f) act doveditor privind deţinerea spaţiului aferent
centrului naţional de informare şi promovare turistică;
g) dovada emisă de autoritatea administraţiei publice
locale privind orarul de funcţionare a centrului naţional de informare şi
promovare turistică.
2.2. In termen de 90 de zile de la eliberarea
certificatului de acreditare, centrul naţional de informare şi promovare
turistică are obligaţia de a depune la autoritatea publică centrală pentru turism cel puţin un exemplar al hărţilor
şi planurilor oraşului realizate în condiţiile pct. 5.1 lit. e) şi câte un
exemplar al materialelor de promovare proprii realizate în condiţiile pct. 4.1
lit. b).
3. Eliberarea certificatului de acreditare
3.1. Documentaţia de acreditare se transmite
Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comerţ, Turism si Profesii
Liberale - Direcţia generală autorizare şi post-privatizare, care verifică
îndeplinirea criteriilor de acreditare şi întocmeşte certificatul de
acreditare, conform modelului prezentat în anexa nr. 3.
3.2. Eliberarea certificatului de acreditare se face în
termen de cel mult 30 de zile de la data înregistrării
documentaţiei complete. In cazul în care centrul naţional de informare şi
promovare turistică nu întruneşte toate criteriile pentru a fi acreditat,
Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii
Liberale - Direcţia generală autorizare şi post-privatizare va informa în
scris, în acelaşi termen, consiliul local sau judeţean, după caz, interesat.
3.3. Consiliile locale sau consiliile judeţene au
obligaţia să respecte, pe toată perioada de funcţionare a centrelor naţionale
de informare şi promovare turistică, condiţiile şi criteriile care au stat la
baza acreditării acestora.
3.4. Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii,
Comerţ, Turism şi Profesii Liberale verifică periodic respectarea condiţiilor
şi criteriilor care au stat la baza acreditării.
3.5. Certificatele de acreditare sunt valabile 5 ani de
la data emiterii.
4. Atribuţiile
centrelor naţionale de informare şi promovare turistică
4.1. Atribuţiile centrelor naţionale de informare şi promovare
turistică sunt următoarele:
a) informarea generală asupra ofertei turistice şi a
atracţiilor turistice locale, regionale sau naţionale;
b) punerea la dispoziţia turiştilor de materiale de
promovare locale, regionale sau naţionale;
c) informarea privind oferta
locală de cazare, ca serviciu cu titlu gratuit;
d) informare cu privire la posibilităţile de rezervare
a biletelor de transport, precum şi cu privire la ghizi turistici locali,
naţionali şi specializaţi;
e) organizarea de manifestări expoziţionale de turism
pe plan local şi regional şi de activităţi generale de marketing intern şi
extern cu rol în creşterea circulaţiei turistice locale şi regionale;
f) consilierea cu privire la alegerea diverselor
produse turistice locale, regionale şi naţionale, ca serviciu
cu titlu gratuit;
g) cooperarea cu instituţiile locale şi regionale pe
probleme de turism (autorităţi ale administraţiei publice locale, camere de
comerţ, Agenţia pentru Dezvoltare Regională etc);
h) cooperarea cu autoritatea publică centrală pentru
turism şi furnizarea, la cererea acesteia, de date statistice referitoare la
circulaţia turistică locală şi regională, de date referitoare la evenimente cu
rol în creşterea circulaţiei turistice care se realizează pe plan local şi
regional, precum şi furnizarea altor informaţii referitoare la activităţile
turistice şi oferta turistică pe plan local şi regional;
i) efectuarea de activităţi de cercetare de piaţă pe
plan local şi regional, de analiză, planificare, structurare şi elaborare de propuneri
de dezvoltare turistică locală şi regională şi marketing turistic, în
colaborare cu autorităţi ale administraţiei publice locale şi cu autoritatea
publică centrală pentru turism;
j) oferirea de informaţii cu privire la autorităţile
competente în soluţionarea reclamaţiilor care se înregistrează pe plan local cu
privire la calitatea serviciilor turistice.
4.2. Centrele naţionale de informare şi promovare
turistică pot comercializa produse şi servicii de tipul: bilete la evenimente
culturale şi sportive, materiale informaţionale (hărţi, planuri ale localităţilor, ghiduri turistice, cărţi,
casete video, CD-uri, DVD-uri, postere, ilustrate, broşuri ale oraşelor),
suveniruri (steguleţe, eşarfe, şaluri, tricouri, umbrele, insigne, obiecte din
ceramică, produse artizanale şi altele asemenea).
4.3. Produsele şi serviciile prevăzute la pct. 4.2 pot
fi oferite şi cu titlu gratuit.
5. Criterii
obligatorii de acreditare a centrelor naţionale de informare şi promovare
turistică
5.1. Amplasarea şi semnalizarea:
a) sediile centrelor naţionale
de informare şi promovare turistică trebuie să fie situate în centrul
localităţilor, pe străzi cu circulaţie intensă, în apropierea obiectivelor de
interes turistic, în clădiri independente sau la parterul unor imobile cu acces
facil pentru turişti;
b) semnalizarea centrelor naţionale de informare şi
promovare turistică în România se face prin simbolul „i" scris cu alb pe
fond albastru;
c) folosirea simbolului prevăzut la lit. b) este
obligatorie pentru centrele naţionale de informare şi promovare turistică
acreditate şi acesta va fi realizat sub formă de panou/firmă luminoasă cu
următoarele dimensiuni recomandate: 500 mm x 500 mm, amplasat/amplasată
obligatoriu la intrarea în centrul naţional de informare şi promovare turistică;
d) folosirea simbolului
prevăzut la lit. b) se poate face numai de către centrele naţionale de
informare şi promovare turistică acreditate de autoritatea publică centrală
pentru turism;
e) centrele naţionale de informare şi promovare
turistică sunt semnalizate corespunzător în hărţi şi planuri ale oraşelor prin
utilizarea simbolului prevăzut la lit. b);
f) drumul spre centrele naţionale de informare şi
promovare turistică este semnalizat corespunzător cu panouri, indicatoare şi
altele asemenea prin utilizarea simbolului prevăzut la lit. b);
g) în faţa sau în imediata apropiere a centrului
naţional de informare şi promovare turistică trebuie amenajate locuri de
parcare gratuită, minimum 10 locuri pentru autoturisme şi minimum două locuri
pentru autocare. In cazul în care acest lucru nu este posibil, centrul naţional
de informare şi promovare turistică trebuie amplasat la o distanţă de maximum
500 m faţă de locul de parcare, cu facilităţile în cauză;
h) centrul naţional de informare şi promovare turistică
trebuie amplasat, pe cât posibil, pe traseul mijloacelor de transport în comun
şi în apropierea staţiilor acestora.
5.2. Dotări administrative şi tehnice:
a) spaţiu minim de primire a publicului: 30 m2;
b) mijloace de telecomunicaţie: telefon direct şi fax;
c) minimum un fotocopiator;
d) acces la internet;
e) instalaţii, echipamente şi dotări pentru
asigurarea condiţiilor de climatizare, siguranţă la foc şi antiefracţie;
f) grup sanitar;
g) mijloace fixe de tipul mobilier, dotări de uz
gospodăresc şi de protecţie a muncii, de bună calitate;
h) utilizarea exclusivă a spaţiului pentru activitatea
centrului naţional de informare şi promovare turistică şi intrarea separată, cu
acces facil, pentru turişti;
i) posibilităţi de expunere corespunzătoare a
materialelor de promovare;
j) bază de date şi site propriu de promovare şi
informare, conectat obligatoriu la sistemul naţional integrat cu acces on-line
pentru colectarea şi diseminarea informaţiilor turistice, ce va fi realizat de
autoritatea publică centrală pentru turism. Realizarea bazei de date şi a
site-ului se face în maximum un an de la data emiterii certificatului de
acreditare;
k) amenajarea în interiorul
centrului naţional de informare şi promovare turistică a unui ministand de
prezentare a produselor meşteşugăreşti şi de artizanat cu specific local, a
mostrelor de floră reprezentative pentru aria geografică în cauză şi/sau a materialelor de promovare privind fauna,
flora şi gastronomia specifică locală, precum şi a altor elemente de atracţie
turistică cu specific local şi regional.
5.3. Personalul şi programul de funcţionare:
a) cel puţin o persoană care conduce centrul naţional
de informare şi promovare turistică, calificată ca director de centru de
informare turistică conform Standardelor ocupaţionale, Secţiunea turism,
hoteluri, restaurante, poziţia S28, şi Clasificării ocupaţiilor din România,
cod ocupaţie 131513, şi angajată cu contract de muncă pe perioadă
nedeterminată.
Cursul de director de centru de informare turistică
poate fi realizat în termen de un an de la data acreditării;
b) asigurarea de personal calificat ca agent de turism
sau ghid de turism, în proporţie de 50% din totalul
personalului;
c) programul minim de funcţionare este de luni până
duminică între orele 10,00 si 17,00.
6. Retragerea certificatului de acreditare
6.1. Certificatul de acreditare este suspendat pe o
perioadă de 30 de zile de către personalul de specialitate din cadrul
Ministerului pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii
Liberale, în situaţia în care se constată că centrul naţional de informare şi
promovare turistică nu respectă prevederile prezentelor norme metodologice.
6.2. In perioada suspendării, centrul naţional de
informare şi promovare turistică are obligaţia de a remedia deficienţele care
au determinat suspendarea.
6.3. In cazul în care aceste deficienţe nu sunt
remediate, certificatul de acreditare este retras şi acreditarea centrului
naţional de informare şi promovare turistică se poate realiza numai după
reluarea procedurii de acreditare.
7. Dispoziţii finale
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele
norme metodologice.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
CERERE-TIP
de eliberare a certificatului de acreditare
Către
Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii,
Comerţ, Turism şi Profesii Liberale - Direcţia generală autorizare şi
post-privatizare
Consiliul Local /Consiliul
Judeţean...........................................,
judeţul..................., vă înaintează documentaţia prevăzută la pct. 2.1 din Normele metodologice
privind acreditarea centrelor naţionale de informare şi promovare turistică,
aprobate prin Ordinul ministrului pentru întreprinderi mici şi mijlocii,
comerţ, turism şi profesii liberale nr. 1.096/2008, în vederea eliberării certificatului
de acreditare a Centrului naţional de informare şi promovare turistică din
localitatea.....................
Reprezentant legal al consiliului local/judeţean,
...........................................................................
(nume şi prenume)
Semnătura
...........................................................................
Data....................................................................
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
FIŞA
centrului naţional de informare şi promovare
turistică
Nr crt.
|
Criterii
obligatorii de acreditare a centrelor naţionale de informare şi promovare
turistică
|
Sunt îndeplinite DA/NU
|
Amplasarea şi semnalizarea
|
1.
|
Sediul centrului naţional de informare şi promovare turistică
este situat:
|
în centrul localităţii
|
|
|
|
pe stradă cu circulaţie intensă
|
|
|
|
în apropierea obiectivelor de interes turistic
|
|
|
|
în clădire independentă
|
|
|
|
la parterul unui imobil cu acces facil pentru turişti
|
|
Nr. crt.
|
Criterii obligatorii de acreditare
a centrelor naţionale de informare şi promovare turistică
|
Sunt îndeplinite DA/NU
|
2.
|
Semnalizarea centrului naţional de informare şi promovare
turistică este realizată prin utilizarea simbolului „i" scris cu alb pe
fond albastru, realizat sub formă de panou/firmă luminoasă, cu următoarele
dimensiuni: 500 mm x 500 mm, amplasat/amplasată la intrarea în centrul
naţional de informare şi promovare turistică.
|
|
3.
|
Semnalizarea centrului naţional de informare şi promovare
turistică se face în mod corespunzător în hărţi şi planuri ale oraşelor prin
utilizarea acestui simbol.
|
|
4.
|
Drumul spre centrul naţional de informare şi promovare turistică
este semnalizat corespunzător prin panouri, indicatoare şi altele asemenea,
cu utilizarea simbolului prevăzut la pct. 2.
|
|
5.
|
Centrul naţional de informare şi promovare turistică dispune de:
|
locuri de parcare gratuită, minimum 10 locuri pentru autoturisme
şi minimum două locuri pentru autocare, în faţă sau în imediata apropiere
|
|
loc de parcare cu facilităţile în cauză la o distanţă de maximum
500 m
|
|
6.
|
Centrul naţional de informare şi promovare turistică este
amplasat pe traseul mijloacelor de transport în comun şi în apropierea
staţiilor.
|
|
Dotări administrative şi tehnice
minime
|
7.
|
Spaţiu de primire a publicului: 30 m2
|
|
8.
|
Mijloace de telecomunicaţie: telefon direct şi fax
Nr. de telefon................
Nr. de fax......................
|
|
9.
|
Fotocopiator
|
|
10.
|
Acces la internet
Adresa de e-mail...................\
Web site.........................
|
|
11.
|
Instalaţii, echipamente şi dotări pentru asigurarea condiţiilor
de climatizare, siguranţă la foc şi antiefracţie
|
|
12.
|
Grup sanitar
|
|
13.
|
Mijloace fixe de tipul mobilier, dotări de uz gospodăresc şi de
protecţie a muncii, de bună calitate
|
|
14.
|
Spaţiul este utilizat exclusiv pentru activitatea centrului
naţional de informare şi promovare turistică şi asigură accesul facil pentru
turişti.
|
|
15.
|
Posibilităţi de expunere corespunzătoare a materialelor de
promovare: vitrine, panouri exterioare, suporţi, materiale de promovare etc.
|
|
16.
|
Ministand de prezentare a produselor meşteşugăreşti
şi de artizanat cu specific local, a mostrelor de floră reprezentative pentru
aria geografică în cauză şi a materialelor de promovare privind fauna, flora
şi gastronomia specifică locală, precum şi a altor elemente de atracţie
turistică cu specific local şi regional
|
|
Personalul şi programul de
funcţionare
|
17.
|
Persoana care conduce centrul naţional de informare şi promovare
turistică este calificată ca director de centru de informare turistică
conform Standardelor ocupaţionale şi Clasificării ocupaţiilor din România şi
este angajată cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată. Cursul de director
de centru de informare turistică poate fi realizat în termen de un an de la
acreditare.
|
|
Nr. crt.
|
Criterii obligatorii de acreditare a
centrelor naţionale de informare şi promovare
turistică
|
Sunt îndeplinite DA/NU
|
18.
|
Număr total de personal angajat în centrul naţional de informare
şi promovare turistică, număr de personal calificat
|
Total personal.........
|
|
Personal calificat.........
|
|
19.
|
Programul de funcţionare este de luni
până duminică, între orele 10,00 - 17,00
|
|
Declar pe propria răspundere că îndeplinim criteriile
de acreditare obligatorii sus-prezentate.
Reprezentant legal al consiliului local/judeţean
...........................................................................
(nume şi prenume)
Semnătura
...........................................................................
Data...................................................................
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
|
ROMÂNIA
MINISTERUL PENTRU ÎNTREPRINDERI MICI ŞI MIJLOCII, COMERŢ, TURISM ŞI PROFESII
LIBERALE
|
CERTIFICAT DE ACREDITARE
valabil până la data:
Se acreditează Centru Naţional de Informare şi
Promovare Turistică...........................................................................................................................,
situat la
adresa...........................................................................................................................................................................................................,
aparţinând
de........................................................................................................................................................................ .....................................
Prezentul certificat de acreditare a fost eliberat în
baza Ordinului ministrului pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ,
turism şi profesii liberale nr. 1.096/2008.
Ministru,
................................................
Director general,
................................................
Nr............................................
Bucureşti,.................................