ORDIN Nr. 1074
din 29 august 2008
pentru aprobarea
Reglementarii aeronautice civile romane „Limitari privind timpul de munca si
cerinte de odihna pentru personalul aeronautic civil navigant- RACR-LTMO",
editia 2/2008
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 650 din 12 septembrie 2008
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului
Transporturilor, ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,
având în vedere prevederile Regulamentului Consiliului
(CEE) nr. 3.922/91 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul
aviaţiei civile, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) din
Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil al României, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu
modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Reglementarea aeronautică civilă
română „Limitări privind timpul de muncă şi cerinţe de odihnă pentru personalul
aeronautic civil navigant - RACR-LTMO", ediţia 2/2008, prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Prezentul ordin intră în vigoare la 30 de zile de
la data publicării.
Art. 3. - Direcţia generală aviaţie civilă din cadrul
Ministerului Transporturilor şi Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă
Română" vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul transporturilor,
Barna Tanczos,
secretar de stat
ANEXĂ
REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ
„Limitări privind timpul de muncă şi cerinţe de
odihnă pentru personalul aeronautic civil
navigant - RACR-LTMO", ediţia 2/2008
PREAMBUL
1. Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul şi în
spaţiul aerian naţional este reglementată prin Codul aerian civil, prin actele
normative interne în domeniu, precum şi în conformitate cu prevederile
Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7
decembrie 1944, cu unele amendamente aduse ulterior, ale altor convenţii şi
acorduri internaţionale la care România a aderat sau este parte.
2. Reglementările aeronautice civile române sunt
elaborate, emise sau adoptate în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale
în vigoare, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia
civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, cu standardele
şi practicile recomandate în anexele la aceasta, precum şi cu prevederile
convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este parte, astfel
încât să se asigure un caracter unitar, coerent şi modern procesului de
elaborare şi dezvoltare a cadrului naţional de reglementări aeronautice civile
române.
3. In conformitate cu prevederile Codului aerian civil
şi în scopul reglementării domeniului aviaţiei civile, Ministerul
Transporturilor, în calitatea sa de autoritate de stat, emite sau asigură prin
autorităţi delegate elaborarea şi/sau emiterea reglementărilor aeronautice
civile şi conexe, precum şi pentru persoanele care îşi propun ori desfăşoară activităţi în zonele
supuse servitutilor de aeronautică civilă.
4. Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă
Română" este autoritate delegată de către autoritatea de stat pentru
asigurarea aplicării reglementărilor aeronautice civile naţionale, precum şi
supravegherea respectării lor de către persoanele juridice şi fizice, române
sau străine, care furnizează servicii sau produse pentru aviaţia civilă din
România, realizând astfel funcţia de supraveghere a siguranţei în domeniul
aviaţiei civile.
5. In vederea îndeplinirii obligaţiilor României de
stat membru al Uniunii Europene şi de conformare cu legislaţia comunitară în
domeniul aviaţiei civile, România trebuie să aplice prevederile Regulamentului
Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a
procedurilor administrative în domeniul aviaţiei civile, cu modificările şi
completările ulterioare, în special Regulamentul Parlamentului şi Consiliului
(CE) nr. 1.899/2006 din 12 decembrie 2006 şi Regulamentul (CE) nr. 8/2008 al
Comisiei din 11 decembrie 2007. Astfel, începând cu data de 16 iulie 2008 se
aplică prevederile anexei III la acest regulament - „Cerinţe tehnice şi
proceduri administrative comune aplicabile transportului comercial cu
aeronave". In conformitate cu prevederile art. 8 (4) din Regulamentul
Consiliului (CEE) nr. 3.922/91, aşa cum a fost
modificat prin Regulamentul Parlamentului şi
Consiliului (CE) nr. 1.899/2006, este posibil ca un stat membru să adopte sau
să menţină dispoziţii referitoare la OPS 1.1105 pct. 6, OPS 1.1110 pct. 1.3 şi
1.4.1, OPS 1.1115 şi OPS 1.1125 pct. 2.1 din subpartea Q a anexei III până la
instituirea unor norme comunitare bazate pe cunoştinţe ştiinţifice şi pe cele
mai bune practici.
APLICABILITATE
Prevederile cuprinse în prezenta reglementare sunt
aplicabile, cu excepţia situaţiilor în care este specificată în mod expres
operaţiunea aeriană aplicabilă, următoarelor tipuri de operaţiuni care pot fi
desfăşurate pe teritoriul României conform Codului aerian civil:
a) transport aerian comercial cu elicoptere;
b) lucru aerian cu avioane şi elicoptere;
c) aviaţie generală cu avioane şi elicoptere.
Prezenta reglementare reprezintă cerinţele stabilite de
România în baza art. 8(4) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91, cu
modificările şi completările ulterioare, în special Regulamentul (CE) nr.
1.899/2006 al Parlamentului şi al Consiliului, referitoare la următoarele
articolele din subpartea Q a anexei III:
- OPS 1.1105 pct. 6;
- OPS 1.1110 pct. 1.3 si 1.4.1;
- OPS 1.1115; şi
- OPS 1.1125 pct. 1.3, 1.4 şi 2.1.
CAPITOLUL 1
Definiţii
In sensul prezentei reglementări, termenii utilizaţi au
următorul înţeles:
1.1. bază de reşedinţă - locul desemnat de operator fiecărui membru de echipaj de unde
membrul de echipaj, în mod normal, începe şi încheie o perioadă sau mai multe
perioade de serviciu şi unde, în condiţii normale, operatorul nu este
responsabil pentru asigurarea cazării corespunzătoare a membrilor de echipaj în
cauză;
1.2. echipaj de conducere majorat - un echipaj de conducere compus din mai mulţi membri decât numărul
minim necesar pentru operarea aeronavei şi în care fiecare membru de echipaj de
conducere îşi poate părăsi postul, fiind în această perioadă înlocuit de un alt
membru de echipaj de conducere calificat corespunzător;
1.3. fereastră de reducere
circadiană - perioada de timp cuprinsă între orele
2,00 şi 5,59. într-o bandă de 3 fuse orare, fereastra de reducere circadiană se
referă la orele locale ale bazei de reşedinţă. In afara acestor 3 fuse orare,
fereastra de reducere circadiană se referă la orele locale ale bazei de
reşedinţă pentru următoarele 48 de ore de la plecare, după care se referă la
ora locală;
1.4. membru de echipaj operativ- un membru de echipaj certificat corespunzător care îşi desfăşoară
activitatea la bordul unei aeronave pe întreaga durată sau pe timpul oricărei
părţi a zborului;
1.5. noapte locală - o perioadă de timp de 8 ore consecutive,
între orele locale 22,00 şi 8,00;
1.6. OPS- articole ale
Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.922/91, cu modificările şi completările
ulterioare, în special Regulamentul Parlamentului şi al Consiliului (CE) nr.
1.899/2006, subpartea Q a anexei III, pentru care România a adoptat sau a
menţinut dispoziţii proprii, până la instituirea unor norme comunitare bazate
pe cunoştinţe ştiinţifice şi pe cele mai bune practici;
1.7. pauză - o perioadă de timp liberă de orice sarcină, mai scurtă decât un
timp de odihnă şi care se consideră timp de serviciu;
1.8. perioadă de rezervă - o perioadă de timp definită, fără a fi întreruptă de un timp de
odihnă, în decursul căreia un membru de echipaj este solicitat de către
operator să fie disponibil pentru a primi o misiune de zbor, poziţionare sau
altă însărcinare asociată de serviciu;
1.9. poziţionare - transferul unui membru de echipaj neoperativ, din dispoziţia
operatorului, în vederea executării sau după executarea unei misiuni de zbor, exclusiv:
- deplasarea de acasă la serviciu şi viceversa;
- deplasarea locală de la locul său de odihnă la locul
de raportare pentru începerea serviciului şi viceversa;
1.10. serviciu - orice
activitate desfăşurată în zbor sau la sol, asociată cu obiectul de activitate
al operatorului aerian, pe care un membru de echipaj este chemat să o
îndeplinească;
1.11. serviciu întrerupt- un timp de serviciu pentru zbor care conţine o pauză;
1.12. timp bloc -
timpul scurs din momentul în care o aeronavă se pune în mişcare pentru prima
dată din locul de parcare în vederea decolării până în momentul în care aceasta
se opreşte în poziţia desemnată pentru parcare şi are toate motoarele oprite;
1.13. timp de odihnă - o perioadă de timp definită şi neîntreruptă, în decursul căreia
un membru de echipaj este liber de orice sarcini de serviciu, inclusiv de
perioada de rezervă;
1.14. timp de serviciu -
o perioadă de timp care începe în momentul în care un membru de echipaj,
solicitat de operator, începe un serviciu şi se încheie în momentul în care
membrul de echipaj este liber de orice sarcină de serviciu;
1.15. timp de serviciu pentru zbor (TSZ) - perioada de timp în care o persoană operează într-o aeronavă ca
membru de echipaj. TSZ începe în momentul în care un membru de echipaj se
prezintă în vederea începerii unui serviciu care cuprinde un zbor sau o serie
de zboruri; aceasta se termină la sfârşitul ultimului zbor unde el este membru
de echipaj operativ;
1.16. zi liberă - un interval de timp liber de orice sarcini, care include două nopţi locale consecutive; timpul de odihnă poate
fi inclus ca parte a zilei libere;
1.17. zi locală - un interval de timp de 24 de ore care începe la ora locală 00,00.
SECŢIUNEA 1
CAPITOLUL 2
Prevederi generale
2.1. Responsabilităţile
operatorului
2.1.1. Operatorul trebuie să desemneze o bază de reşedinţă
pentru fiecare membru de echipaj.
2.1.2. Orice operator trebuie să stabilească scheme
privind timpul de serviciu, timpul de serviciu pentru zbor, precum şi timpul de
odihnă a membrilor de echipaj.
2.1.3. Orice operator trebuie să se asigure că în
planificarea zborurilor sale:
a) sunt respectate limitările privind timpul de
serviciu, timpul de serviciu pentru zbor, precum şi timpul de odihnă a
personalului aeronautic civil navigant, stabilite în conformitate cu
prevederile acestei reglementări şi cu oricare alte prevederi suplimentare
emise de Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" pentru
menţinerea siguranţei zborurilor;
b) zborurile sunt planificate astfel încât să se
încheie în interiorul perioadelor de timp admise pentru timpul de serviciu
pentru zbor, ţinându-se cont de timpul necesar pregătirii zborului, zborul
propriu-zis şi perioada de timp necesară pentru formalităţile de după
încheierea zborului;
c) programul de serviciu al
membrilor de echipaj să fie întocmit şi publicat cu suficient timp în avans
pentru a permite acestora să îşi organizeze timpul de odihnă.
2.1.4. Operatorul trebuie să considere un timp de
notificare minim pentru fiecare membru de echipaj pentru care va ţine seama de
timpul rezonabil necesar pentru pregătirea plecării la serviciu şi de timpul
necesar deplasării membrului de echipaj de la domiciliu sau de la locul unde
membrul de echipaj se află în perioada de rezervă la locul unde trebuie să se prezinte pentru serviciu.
2.1.5. La întocmirea planificării privind timpul de
serviciu pentru zbor şi timpul de odihnă, operatorii trebuie să ţină cont de
efectele suprasolicitării/oboselii cumulate prin executarea ciclică a timpului
de serviciu pentru zbor maxim/timp de odihnă minim, prin alternarea perioadelor
de timp de serviciu de zi cu cele de noapte, precum şi a frecvenţei acestora
asupra membrilor echipajului.
2.1.6. Operatorul trebuie să stabilească zile libere
şi să notifice despre aceasta, în avans, membrii de
echipaj.
2.1.7. Operatorul trebuie să se asigure că timpul de
odihnă alocat membrilor de echipaj este suficient pentru a trece peste efectele
serviciului anterior şi pentru a fi odihnit până la începerea următoarei
perioade de serviciu, pentru a opera la un nivel de eficienţă şi siguranţă
satisfăcător, indiferent de circumstanţe.
2.1.8. Operatorul trebuie să se asigure că
planificarea timpului de serviciu pentru zbor este făcută astfel încât să se
evite starea de oboseală.
2.1.9. Exceptările de la limitele stabilite în această
reglementare, solicitate de operatorul aerian şi aprobate de Regia Autonomă
„Autoritatea Aeronautică Civilă Română", trebuie însoţite de aplicarea
unor măsuri compensatorii corespunzătoare pentru personalul aeronautic civil navigant.
2.2. Responsabilităţile
membrilor de echipaj
2.2.1. Niciun membru de echipaj nu trebuie să opereze o
aeronavă dacă se simte obosit sau dacă este conştient că starea fizică sau
psihică nu îi permite să îşi îndeplinească atribuţiile la standardele cerute,
prin aceasta putând pune în pericol siguranţa zborului.
2.2.2. Membrii de echipaj trebuie să folosească
facilităţile de odihnă oferite, să îşi planifice şi să folosească corespunzător
timpul de odihnă.
2.3. Responsabilităţile
Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română"
Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă
Română" poate acorda exceptări de la limitele stabilite în această
reglementare în condiţiile în care se execută operaţiuni speciale ori în scopul
nevoilor operaţionale urgente specifice ale operatorului, dar numai după ce
părţile participante la operaţiune au stabilit de comun acord condiţiile de
desfăşurare a acestora. Astfel:
a) o exceptare se poate acorda pentru o perioadă de
maximum 3 luni şi poate fi prelungită o singură dată;
b) o exceptare admisă de la prevederile prezente
trebuie ca prin măsurile suplimentare luate de operator să asigure un nivel
echivalent de siguranţă a zborului;
c) orice operator care solicită o exceptare de la
prevederile prezentei reglementări trebuie să demonstreze Regiei Autonome
„Autoritatea Aeronautică Civilă Română" că solicitarea de exceptare
produce un nivel echivalent de siguranţă a operării. Aceste exceptări vor fi
însoţite de măsuri de diminuare a riscurilor, dacă este cazul;
d) în evaluarea unor astfel de
solicitări, Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" are în
vedere practicile şi recomandările general agreate de organismele de aviaţie
civilă.
CAPITOLUL 3
Limite ale timpului de serviciu pentru zbor
3.1. Prevederile prezentului
capitol nu se aplică operaţiunilor de zbor cu un singur pilot, serviciilor
medicale de urgenţă, operaţiunilor de lucru aerian şi zborurilor-şcoală, care
sunt tratate la cap. 11 şi 12 ale prezentei reglementări.
3.2. Orice operator trebuie să
prevadă înainte de începerea zborului un timp de pregătire suficient care să
asigure în mod realist timpul necesar pentru pregătirea zborului şi pentru
îndeplinirea îndatoririlor privind siguranţa zborului, aşa cum au fost aprobate
de Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română".
3.3. Limite zilnice
3.3.1. într-o perioadă de 24 de ore consecutive timpul
de serviciu pentru zbor este de maximum 13 ore.
3.3.2. Limita zilnică va fi redusă cu câte 30 de minute
pentru fiecare sector, începând cu al treilea sector, dar nu mai mult de două
ore.
3.3.3. Limite datorate ferestrei de reducere
circadiana:
a) în situaţia în care timpul de serviciu pentru zbor
începe în fereastra de reducere circadiana sau conţine în totalitate o
fereastră de reducere circadiana, limitele maxime prevăzute la pct. 3.3.1 şi,
după caz, 3.3.2 vor fi reduse cu valoarea integrală din timpul de serviciu
pentru zbor cuprins în fereastra de reducere circadiana, reducerea fiind de
minimum o oră, dar nu mai mult de două ore;
b) în situaţia în care timpul
de serviciu pentru zbor se termină într-o fereastră de reducere circadiana
limitele maxime prevăzute la pct. 3.3.1 şi, după caz, 3.3.2 vor fi reduse cu
50% din timpul de serviciu pentru zbor cuprins în fereastra de reducere
circadiana.
3.4. Limite zilnice extinse
3.4.1. Limita maximă a timpului de serviciu pentru
zbor, stabilită la pct. 3.3, poate fi extinsă cu până la o oră în condiţiile
impuse de nevoi operaţionale ocazionale. Astfel:
a) nu sunt permise extinderi ale timpului de serviciu pentru
zborurile care includ 6 sectoare sau mai mult;
b) în situaţia în care timpul de serviciu pentru zbor
intersectează fereastra de reducere circadiana cu până la două ore, este admisă
extinderea pentru zborul care include maximum 4 sectoare;
c) în situaţia în care timpul
de serviciu pentru zbor intersectează fereastra de reducere circadiana cu mai
mult de două ore, este admisă extinderea pentru zborul care include maximum
două sectoare;
d) în orice perioadă de 7 zile consecutive, numărul
maxim de extinderi este limitat la două;
e) dacă timpul de serviciu pentru zbor este planificat
să includă o extindere, timpii de odihnă minimi de dinainte şi de după zbor
sunt majoraţi cu câte două ore sau, numai timpul de odihnă după zbor, este
majorat cu 4 ore. Dacă extinderile sunt folosite pentru timpi de serviciu
pentru zbor consecutivi, suma timpilor de odihnă de dinainte şi de după zbor
între cele două operaţiuni trebuie să fie cel puţin egală cu suma celor 2 timpi
de serviciu pentru zbor;
f) în situaţia în care timpul
de serviciu pentru zbor care include o extindere începe între orele 22,00 şi
4,59, operatorul va limita timpul de serviciu pentru zbor la 11 ore şi 45 de
minute.
3.4.2. Pentru echipajul de cabină însărcinat să îşi
desfăşoare activitatea la bordul aeronavei pe întreaga durată a zborului sau pe
timpul mai multor zboruri consecutive, timpul de serviciu pentru zbor poate fi
extins numai cu diferenţa dintre timpii de raportare ai echipajului de cabină
şi cei ai echipajului de zbor, dar nu mai mult decât
timpul de serviciu pentru zbor zilnic extins aplicabil.
3.5. Limite zilnice extinse cu serviciu întrerupt
3.5.1. Limita zilnică maximă a timpului de serviciu
pentru zbor, stabilită la pct. 3.3, poate fi extinsă în cazul executării unui
serviciu întrerupt, astfel:
Durata întreruperii
|
Perioada cu care se majorează
timpul de serviciu pentru zbor
|
0 ore-2 ore 59 minute
|
-
|
3 ore-6 ore 59 minute
|
1/2 din perioada de întrerupere
|
7 ore-9 ore 59 minute
|
2/3 din perioada de întrerupere
|
3.5.2. Prevederile paragrafului
de mai sus pot fi aplicate de un operator cu următoarele condiţii:
a) timpii de serviciu pentru zbor de dinainte şi de
după întrerupere/pauză nu sunt mai mari de 10 ore, iar timpul total de serviciu
pentru zbor extins conform tabelului de mai sus nu depăşeşte 20 de ore;
b) extinderea timpului de serviciu pentru zbor prin
serviciu întrerupt nu este aplicată în cazul în care se utilizează un echipaj
de conducere majorat;
c) se asigură condiţii corespunzătoare de odihnă dacă
pauza depăşeşte 3 ore;
d) între orice perioadă de 7 zile consecutive se
folosesc maximum două extensii;
e) după perioada de întrerupere se admite efectuarea a
maximum două sectoare;
f) după ultimul sector executat, timpul minim de
odihnă prevăzut la cap. 5 se majorează cu 6 ore.
3.6. Eficacitatea
operaţională
Planificarea zborurilor trebuie să permită realizarea
zborurilor în conformitate cu timpul de serviciu pentru zbor maxim permis.
Pentru a realiza acest lucru, operatorul trebuie să ia măsurile necesare pentru
a modifica programul zborurilor sau planificarea echipajului cel puţin acolo
unde operarea efectivă conduce la depăşirea TSZ la mai mult de 33% din numărul
de operări pe o rută dată într-un sezon.
3.7. Poziţionarea
3.7.1. Perioada de timp petrecută pentru poziţionare
este considerată ca fiind timp de muncă.
3.7.2. Dacă o poziţionare este urmată de un timp de
serviciu pentru zbor, atunci poziţionarea se include în timpul de serviciu
pentru zbor fără a fi considerată un sector.
3.7.3. Un sector de poziţionare care urmează imediat
după un sector operaţional va fi luat în calcul pentru determinarea timpului
minim de odihnă, aşa cum este definit în cap. 5.
CAPITOLUL 4
Limite cumulative privind timpul de serviciu pentru
zbor şi timpul de serviciu
4.1. Limitări
cumulative ale timpilor-bloc
Orice operator trebuie să se asigure că timpul-bloc
total executat al zborurilor pentru care un membru de echipaj este utilizat ca
membru de echipaj operativ nu depăşeşte:
a) 900 de ore de zbor într-un an calendaristic;
b) 100 de ore de zbor în oricare 28 de zile consecutive.
4.2. Cumularea timpului de serviciu
Orice operator trebuie să se asigure că timpul total de
serviciu efectuat de un membru de echipaj nu depăşeşte:
a) 60 de ore în oricare 7 zile consecutive;
b) 190 de ore în oricare 28 de zile consecutive, iar timpul total de muncă anual executat al membrilor de echipaj nu
depăşeşte 2.000 de ore într-un an calendaristic.
CAPITOLUL 5
Timpul de odihnă
5.1. Timpul de
odihnă minim
5.1.1. Timpul de odihnă minim care trebuie să i se
acorde unui membru de echipaj înainte de începerea unui timp de serviciu pentru
zbor de la baza de reşedinţă trebuie să fie cel puţin la fel de lung ca timpul de serviciu pentru zbor anterior sau
de 12 ore, oricare este mai mare.
5.1.2. Timpul de odihnă minim care trebuie să i se
acorde unui membru de echipaj înainte de începerea unui serviciu pentru zbor
dintr-o locaţie diferită de baza de reşedinţă trebuie să fie cel puţin la fel
de lung cu timpul de serviciu pentru zbor anterior sau de 10 ore, oricare este
mai mare, cu condiţia ca operatorul să asigure membrului de echipaj minimum 8
ore de somn neîntrerupt, luând în considerare timpul de deplasare, precum şi
timpul necesar pentru alte necesităţi fiziologice; responsabilitatea privind
folosirea timpului de odihnă revine membrului de echipaj.
5.1.3. Timpul de odihnă minim stabilit la pct. 5.1.1
şi 5.1.2 trebuie să cuprindă cel puţin 8 ore în intervalul 22,00-8,00, ora
locală, dacă diferenţa dintre locul unde a fost efectuat timpul de odihnă anterior
şi timpul de odihnă actual este mai mare de 3 fuse orare.
5.1.4. Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă
Română" poate să acorde exceptări privind reducerea timpului de odihnă
minim.
5.1.5. In susţinerea solicitării pentru exceptare,
operatorii aerieni vor demonstra Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică
Civilă Română", prin experienţă operaţională proprie şi rezultate
ştiinţifice în domeniu, că reducerea timpului de odihnă minim nu va aduce
prejudicii siguranţei zborului.
5.2. Timpi de
odihnă
5.2.1. Intr-un interval de 7
zile consecutive, operatorul trebuie să asigure un timp de odihnă săptămânal
minim de 36 de ore, care să includă două nopţi locale; între două începuturi
succesive a 2 timpi de odihnă nu trebuie să treacă mai mult de 168 de ore.
5.2.2. Orice operator trebuie
să se asigure că membrii de echipaj beneficiază în fiecare an calendaristic de
cel puţin 96 de zile locale libere de orice sarcini. Perioada de rezervă şi
concediul de odihnă minim legal nu pot fi luate în calculul acestor 96 de zile.
CAPITOLUL 6
Timpul de serviciu pentru zbor extins - echipaj de
conducere majorat
6.1. Limitele maxime ale timpului de serviciu pentru
zbor specificate la cap. 3 pot fi extinse, cu acordul Regiei Autonome
„Autoritatea Aeronautică Civilă Română", prin folosirea unui echipaj de
conducere majorat, în următoarele condiţii:
a) prevederile cap. 3 din prezenta reglementare nu sunt
aplicabile;
b) până la 16 ore, dacă fiecare membru al echipajului
îşi poate părăsi postul pentru 25% din timpul total de zbor; sau
c) până la 18 ore, dacă fiecare membru al echipajului
îşi poate părăsi postul pentru 50% din timpul total de zbor;
d) numărul maxim de sectoare se limitează la două;
e) timpul de odihnă minim care urmează unui timp de
serviciu pentru zbor majorat se majorează cu 6 ore.
6.2. In cazul în care operatorul extinde timpul de
serviciu pentru zbor prin folosirea unui echipaj de zbor majorat, acesta are
obligaţia de a asigura fiecărui membru de echipaj de conducere majorat, prin
rotaţie, condiţii corespunzătoare de odihnă pe timpul zborului.
CAPITOLUL 7
Competenţa pilotului comandant
7.1. In cazul apariţiei unor
situaţii neprevăzute în timpul zborului propriu-zis, care începe la ora
raportării, limitările privind timpul de muncă, timpul de serviciu pentru zbor
şi timpul de odihnă prevăzute anterior pot fi extinse prin decizia pilotului
comandant. Orice astfel de extindere trebuie să fie iniţiată de pilotul
comandant numai după consultarea membrilor echipajului şi trebuie să respecte
următoarele cerinţe:
7.1.1. Timpul de serviciu
pentru zbor admis conform prevederilor cap. 4 poate fi majorat cu maximum două
ore, cu excepţia existenţei unui echipaj de conducere majorat, situaţie în care
timpul de serviciu pentru zbor poate fi majorat cu maximum 3 ore.
7.1.2. Dacă pe sectorul final
al unui timp de serviciu pentru zbor apar, după decolare, situaţii neprevăzute
care conduc la o depăşire a majorării permise conform paragrafului anterior,
zborul poate continua până la destinaţie sau până la aeroportul de rezervă.
7.1.3. Timpul de odihnă poate
fi redus dar nu la mai puţin decât timpul de odihnă minim acceptat conform
prevederilor cap. 5.
7.2. In cazul apariţiei unor situaţii speciale care ar
putea conduce la oboseala excesivă a membrilor echipajului, pilotul comandant
trebuie, după consultarea cu aceştia, să reducă timpul de serviciu pentru zbor
propriu-zis şi/sau să majoreze timpul de odihnă astfel încât să fie eliminate
orice circumstanţe care ar putea pune în pericol siguranţa operării.
7.3. Orice operator trebuie să
stabilească proceduri prin care să se asigure că:
7.3.1. Pilotul comandant prezintă un raport
operatorului ori de câte ori timpul de serviciu pentru zbor este extins sau
perioada de odihnă minimă este redusă, prin decizia sa, în operaţiunile de zbor
desfăşurate; şi
7.3.2. Ori de câte ori extinderea timpului de serviciu
pentru zbor sau reducerea timpului de odihnă prin exercitarea competenţelor
pilotului comandant depăşeşte o oră, o copie a raportului său, la care
operatorul trebuie să adauge propriile comentarii şi cu specificarea măsurilor
compensatorii luate în cazul respectiv, trebuie trimisă Regiei Autonome
„Autoritatea Aeronautică Civilă Română" nu mai târziu de 28 de zile de la
data producerii evenimentului. In anexele Aşi B, care fac parte integrantă din
prezenta reglementare, sunt prezentate specimene de rapoarte privind
exercitarea competenţelor pilotului comandant;
7.3.3. Manualul pentru operaţiuni al operatorului
trebuie să cuprindă prevederi adresate pilotului comandant referitoare la
limitele până la care, precum şi condiţiile în care îşi poate exercita
competenţa privind extinderea timpului de serviciu pentru zbor şi, respectiv,
reducerea timpului de odihnă.
CAPITOLUL 8
Perioada de rezervă
8.1. Perioada de rezervă trebuie să fie planificată,
ciclică şi notificată în avans de către operator.
8.2. Inceputul şi sfârşitul perioadei de rezervă
trebuie să fie definit şi notificat în avans de către operator.
8.3. Timpul maxim al oricărei perioade de rezervă
trebuie să fie stabilit de către operator.
8.4. Perioada de
rezervă la aeroport
8.4.1. Un membru de echipaj este în serviciu de rezervă
la aeroport din momentul prezentării la aeroport până la terminarea perioadei
de rezervă planificată şi notificată.
8.4.2. Perioada de rezervă la aeroport este socotită
integral ca timp de serviciu în cadrul limitelor cumulative.
8.4.3. Perioada de rezervă la aeroport trebuie să fie
urmată cel puţin de un timp de odihnă minim.
8.4.4. Pe durata efectuării perioadei de rezervă la
aeroport, operatorul trebuie să îi asigure membrului de echipaj un loc de
staţionare liniştit şi confortabil, inaccesibil publicului.
8.4.5. Atunci când serviciul de rezervă se efectuează
la aeroport şi este urmat de o perioadă de serviciu pentru zbor, 50% din
perioada de rezervă efectiv consumată plus perioada de serviciu pentru zbor nu
trebuie să depăşească 14 ore.
8.5. Perioada de
rezervă acasă/la hotel/la reşedinţă
8.5.1 Atunci când serviciul de rezervă nu este
efectuat la aeroport şi este urmat de un timp de serviciu pentru zbor, timpul
de rezervă efectiv consumat este considerat 100% în cadrul limitelor cumulative
ale timpului de muncă; timpul de rezervă efectiv consumat plus timpul de
serviciu pentru zbor nu trebuie să depăşească 20 de ore, din care timpul de
serviciu pentru zbor nu poate să depăşească 13 ore.
8.5.2 Atunci când serviciul de rezervă nu este efectuat
la aeroport şi nu este urmat de un timp de serviciu pentru zbor, 50% din timpul
de rezervă se socoteşte pentru limitele cumulative ale timpului de muncă.
8.6. Disponibilitatea voluntară
Timpul petrecut în asigurarea disponibilităţii
voluntare poate să fie sau poate să nu fie considerat de operator în cadrul
limitelor cumulative ale timpului de serviciu.
CAPITOLUL 9
Alimentaţia
9.1. Membrii de echipaj şi operatorii trebuie să fie
conştienţi de faptul că lipsa unei alimentaţii adecvate poate determina
diminuarea performanţei unui membru de echipaj, precum şi nivelul său de
concentrare.
9.2. In situaţia în care timpul de serviciu pentru
zbor depăşeşte 6 ore, pentru a evita diminuarea performanţei membrilor de
echipaj, operatorul trebuie să asigure alimentaţia corespunzătoare a acestora
la bordul aeronavei sau într-un loc special desemnat.
CAPITOLUL 10
Inregistrări privind timpul de serviciu pentru zbor, timpul de serviciu şi timpul de
odihnă
10.1. Operatorul trebuie să înregistreze şi să
păstreze, pentru o perioadă de minimum 15 luni, evidenţe suficient de detaliate
şi exacte ale membrilor de echipaj, cu privire la:
a) timpii-bloc zilnici şi cumulaţi;
b) timpii de serviciu pentru
zbor, cu menţionarea începutului, terminării şi duratei fiecărui serviciu
pentru zbor;
c) timpii de serviciu zilnici şi lunari cumulaţi;
d) timpii de odihnă şi numărul de zile libere de orice
sarcini de serviciu.
Copii ale acestor înregistrări vor fi puse la
dispoziţia membrilor de echipaj şi Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică
Civilă Română", la cerere.
10.2. Fiecare membru de echipaj trebuie să păstreze
înregistrări individuale şi evidenţe corespunzătoare, cu privire la:
a) timpii-bloc;
b) timpii de serviciu pentru zbor;
c) timpii de serviciu;
d) timpii de odihnă şi zile locale libere de orice
sarcini de serviciu.
Aceste înregistrări trebuie să fie prezentate oricărui
alt operator la care urmează să lucreze, înainte de planificarea unui serviciu pentru zbor.
10.3. Inregistrările trebuie să fie păstrate pentru
întreaga activitate desfăşurată în ultimele 15 luni sau mai mult, dacă acest
lucru este cerut de acte normative aplicabile.
10.4. Orice operator trebuie să păstreze pentru cel
puţin o durată de 6 luni toate rapoartele de extindere a timpilor de serviciu
pentru zbor, timpilor-bloc şi privind reducerea timpilor de odihnă, întocmite
de piloţii comandanţi.
CAPITOLUL 11
Limite speciale ale timpului de serviciu pentru zbor şi ale timpului-bloc, pentru serviciul medical de urgenţă, operaţiuni de lucru aerian şi
zboruri-şcoală cu avioane
11.1. Timpul de serviciu pentru zbor şi timpul-bloc
zilnic maxim admis pentru echipajul care execută operaţiuni de lucru aerian,
servicii medicale de urgenţă şi zboruri-şcoală cu avioane sunt limitaţi, în
funcţie de ora locală la care începe operaţiunea, după cum urmează:
Ora locală la care începe
operaţiunea
|
Avion cu un singur pilot
|
Avion cu 2 piloţi
|
|
Timp de serviciu pentru zbor (ore)
|
Timp-bloc
(ore)
|
Timp de serviciu pentru zbor (ore)
|
Timp-bloc (ore)
|
6,00-6,59
|
9
|
6
|
10
|
7
|
7,00-7,59
|
10
|
7
|
11
|
8
|
8,00-13,59
|
10
|
7
|
12
|
8
|
14,00-1,59
|
9
|
6
|
10
|
7
|
2,00-5,59
|
8
|
5
|
9
|
6
|
11.2. Membrii de echipaj care efectuează zboruri
repetate de scurtă durată/sectoare reduse, zboruri-navetă, zboruri-şcoală - cu
o medie de 10 sau mai multe aterizări pe oră - şi zboruri în misiuni
aviochimice, indiferent de numărul de aterizări pe oră, trebuie să facă o pauză
la sol, în exteriorul avionului, de minimum 60 de minute la fiecare 3 ore de zbor.
11.3. In cazul în care anumite operaţiuni sunt
executate în condiţii de activitate întreruptă, fără a se asigura facilităţi
corespunzătoare pentru odihnă, limitările de timp de serviciu pentru zbor şi,
respectiv, de timp bloc aplicabile sunt cele corespunzătoare condiţiilor mai
restrictive.
11.4. Limitele admise nu trebuie să depăşească
limitele prevăzute la pct. 11.1, dar, în funcţie de condiţiile specifice de
operare, operatorul poate stabili restricţii suplimentare.
11.5. In interesul creşterii siguranţei şi eficienţei
operaţiunilor de zbor, operatorul aerian va putea utiliza timpul de serviciu pentru zbor întrerupt dacă dispune la
baza de operare de condiţiile necesare asigurării odihnei echipajului. Durata
întreruperii timpului de serviciu pentru zbor nu va fi mai mică de 3 ore. In
aceste condiţii, timpul de serviciu pentru zbor va putea fi majorat cu maximum
3 ore şi timpul de zbor cu două ore, într-o zi.
CAPITOLUL 12
Limite speciale ale timpului de serviciu pentru zbor şi ale timpului-bloc, operaţiuni de lucru aerian şi zboruri şcoală cu elicoptere
12.1. Timpul de serviciu pentru zbor şi timpul-bloc
zilnic maxim admis pentru echipajul care execută operaţiuni de lucru aerian şi
zboruri-şcoală cu elicoptere sunt limitaţi, în funcţie de ora locală la care
începe operaţiunea, după cum urmează:
Ora locală la care începe
operaţiunea
|
Elicoptere cu un singur pilot
|
Elicoptere cu 2 piloţi
|
|
Timp de serviciu pentru zbor (ore)
|
Timp-bloc
(ore)
|
Timp de serviciu pentru zbor (ore)
|
Timp-bloc
(ore)
|
6,00-6,59
|
9
|
6
|
10
|
7
|
7,00-7,59
|
10
|
7
|
11
|
8
|
8,00-13,59
|
10
|
7
|
12
|
8
|
14,00-1,59
|
9
|
6
|
10
|
7
|
2,00-5,59
|
8
|
5
|
9
|
6
|
12.2. Membrii de echipaj care efectuează zboruri
repetate de scurtă durată/sectoare reduse, zboruri la platforme de foraj,
zboruri-navetă, zboruri-şcoală - cu o medie de 10 sau mai multe aterizări pe
oră - şi zboruri în misiuni aviochimice -indiferent de numărul de aterizări pe
oră - trebuie să facă o pauză la sol, în exteriorul elicopterului, de minimum
60 de minute la fiecare 3 ore de zbor.
12.3. In condiţiile executării unor misiuni complexe -
transport de încărcături suspendate, operaţiuni cu macaraua etc. - operatorul
va preciza perioada maximă continuă a operaţiunii.
12.4. Limitele admise nu vor depăşi limitele prevăzute
la pct. 12.1, dar în funcţie de natura şi condiţiile specifice de operare,
operatorul poate stabili restricţii suplimentare.
12.5. După fiecare 3 ore de operare la platformele de
foraj, în condiţii meteo combinate - vizuale/instrumentale - sau numai
instrumentale, operatorul va asigura echipajului un timp de odihnă de 60 de
minute, liber de orice sarcini de serviciu.
12.6. In interesul creşterii siguranţei şi eficientei
operaţiunilor de zbor, operatorul aerian va putea utiliza timpul de serviciu
pentru zbor întrerupt dacă dispune la baza de operare de condiţiile necesare
asigurării odihnei echipajului. Durata întreruperii timpului de serviciu pentru
zbor nu va fi mai mică de 3 ore. In aceste condiţii, timpul de serviciu pentru
zbor va putea fi majorat cu maximum două ore şi timpul de zbor cu o oră, într-o
zi.
SECŢIUNEA a 2-a
CAPITOLUL 13
Cerinţe naţionale emise în conformitate cu art. 8(4) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul
aviaţiei civile pentru OPS 1.1105 - Timp de
serviciu pentru zbor zilnic extins (serviciu întrerupt)
13.1. Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă
Română" autorizează o operaţiune pe baza timpului de serviciu pentru zbor
zilnic extins prin includerea unei pauze, la cererea operatorilor aerieni,
numai cu respectarea următoarelor cerinţe specifice:
13.1.1. Limita zilnică maximă a timpului de serviciu
pentru zbor stabilită la OPS 1.1105 (1.3), (1.4) şi (1.5) poate fi extinsă în
cazul executării unui serviciu întrerupt, astfel:
Durata întreruperii
|
Perioada cu care se majorează
timpul de serviciu pentru zbor zilnic
|
0 ore-2 ore 59 minute
|
-
|
3 ore-6 ore 59 minute
|
1/2 din perioada de întrerupere
|
7 ore-9 ore 59 minute
|
2/3 din perioada de întrerupere
|
13.1.2. Prevederile paragrafului
de mai sus pot fi aplicate de un operator cu următoarele condiţii:
a) timpii de serviciu pentru zbor de dinainte şi de
după întrerupere/pauză nu sunt mai mari de 10 ore iar timpul total de serviciu
pentru zbor extins conform tabelului de mai sus nu depăşeşte 20 de ore;
b) extinderea timpului de serviciu pentru zbor prin
serviciu întrerupt nu este aplicată în cazul în care se utilizează un echipaj
majorat;
c) se asigură condiţii corespunzătoare de odihnă şi
cazare dacă pauza depăşeşte 3 ore;
d) în orice perioadă de 7 zile
consecutive se folosesc maximum două extensii;
e) după perioada de întrerupere pot fi executate
maximum 2 sectoare;
f) după ultimul sector executat, timpul minim de
odihnă prevăzut la OPS 1.1110 se majorează cu 6 ore.
13.2. La solicitarea unui
operator aerian, în condiţiile respectării prevederilor din OPS 1.1090 (5.1),
Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" poate acorda
exceptări de la prevederile acestui articol. Pentru a obţine extinderi, în alte
condiţii decât cele stabilite de Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă
Română" prin cerinţe specifice, operatorii trebuie să demonstreze
acesteia, folosind experienţa operaţională şi ţinând cont de alţi factori
relevanţi, cum ar fi cunoştinţele ştiinţifice actuale, că cererea lor de
extindere a timpului de serviciu pentru zbor zilnic permite asigurarea unui
nivel echivalent de siguranţă.
CAPITOLUL 14
Cerinţe naţionale emise în conformitate cu art. 8(4) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul
aviaţiei civile pentru OPS 1.1110 -Timpul de odihnă
14.1. Timpul de odihnă minim stabilit la paragrafele
OPS 1.1110 (1.1) şi (1.2) trebuie să cuprindă cel puţin 8 ore în intervalul
22,00-8,00 ora locală, dacă diferenţa dintre locul unde a fost efectuat timpul
de odihnă anterior şi timpul de odihnă actual este mai mare de 3 fuse orare.
14.2. Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă
Română" poate să acorde exceptări privind reducerea timpului de odihnă.
CAPITOLUL 15
Cerinţe naţionale emise în conformitate cu art. 8(4)
din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91
privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a
procedurilor administrative
în domeniul aviaţiei civile pentru OPS 1.1115 -
Prelungirea timpului de serviciu pentru zbor datorită
odihnei în timpul zborului
15.1. Echipaj de conducere majorat
15.1.1. Limitele maxime ale timpului de serviciu pentru
zbor specificate la OPS 1.1105 pot fi extinse, cu acordul Regiei Autonome
„Autoritatea Aeronautică Civilă Română", prin
folosirea unui echipaj de conducere majorat, în următoarele condiţii:
a) prevederile OPS 1.1105 din anexa III la Regulamentul
Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 nu sunt aplicabile;
b) până la 16 ore dacă fiecare membru al echipajului
îşi poate părăsi postul pentru 25% din timpul total de zbor; sau
c) până la 18 ore dacă fiecare membru al echipajului
îşi poate părăsi postul pentru 50% din timpul total de zbor;
d) numărul maxim de sectoare se limitează la 3;
e) timpul de odihnă minim care
urmează unui timp de serviciu pentru zbor majorat se majorează cu 6 ore.
15.1.2. In cazul în care operatorul extinde timpul de
serviciu pentru zbor prin folosirea unui echipaj de conducere majorat, acesta
are obligaţia de a asigura fiecărui membru de echipaj de conducere majorat, pe
durata părăsirii postului, prin rotaţie, condiţii corespunzătoare de odihnă pe
timpul zborului.
15.2. Echipaj de
cabină
Limitele maxime ale timpului de serviciu pentru zbor
specificate la OPS 1.1105 pot fi extinse, prin
folosirea unui echipaj de cabină majorat, în următoarele condiţii:
a) prevederile OPS 1.1105 din anexa III la Regulamentul
Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 nu sunt aplicabile;
b) extinderea timpului de serviciu pentru zbor pentru
un membru al echipajului de cabină care are asigurată
posibilitatea odihnei în timpul zborului se poate face cu jumătate din perioada
petrecută la odihnă în timpul zborului, dar nu mai mult de 3 ore;
c) operatorul se obligă să asigure membrilor
echipajului de cabină, pe durata părăsirii postului, un număr corespunzător de
spaţii amenajate, astfel încât aceştia să se poată odihni în timpul zborului;
d) în orice moment al desfăşurării misiunii de zbor,
echipajul de cabină care are atribuţiuni operaţionale la bord este cel puţin la
nivelul echipajului minim aprobat pentru tipul respectiv de aeronavă;
e) numărul necesar de însoţitori de bord şi programul
de serviciu şi odihnă în timpul zborului se stabileşte de către operatorul
aerian ţinând cont de numărul minim de însoţitori de bord pe tipul respectiv de
aeronavă, numărul de strapontine, facilităţile de odihnă în timpul zborului în
spaţiile special amenajate, specificul operării etc.
CAPITOLUL 16
Cerinţe naţionale emise în conformitate cu art. 8(4) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul
aviaţiei civile pentru OPS 1.1125 - Perioadă de rezervă
16.1. Rezerva la aeroport
16.1.1. Atunci când serviciul de rezervă se efectuează
la aeroport şi este urmat de o perioadă de serviciu pentru zbor, 50% din
perioada de rezervă efectiv consumată se consideră timp de serviciu pentru zbor; timpul de serviciu pentru zbor total
rezultat va fi luat în calcul la stabilirea timpului de odihnă.
16.1.2. In situaţia când perioada de rezervă la
aeroport nu este urmată de efectuarea unei misiuni de zbor, aceasta se
consideră timp de serviciu şi trebuie urmată de o perioadă de odihnă, conform
OPS 1.1110, înainte de efectuarea unei alte misiuni de zbor.
16.2. Alte forme de rezervă (inclusiv rezervă la hotel)
16.2.1. Perioada de rezervă trebuie să fie planificată
şi notificată în avans de către operator.
16.2.2. Inceputul şi sfârşitul perioadei de rezervă
trebuie să fie definite şi notificate în avans de către operator.
16.2.3. Timpul maxim al oricărei perioade de rezervă
trebuie să fie stabilit de către operator, în condiţiile respectării
limitărilor de timp de
serviciu, timp de serviciu pentru zbor şi timp de odihnă.
16.2.4. Perioada de rezervă acasă/la hotel/la reşedinţă
16.2.4.1. Atunci când serviciul de rezervă este
efectuat acasă/la hotel/la reşedinţă şi este urmat de un timp de serviciu
pentru zbor, timpul de rezervă efectiv consumat este considerat în întregime
timp de serviciu; timpul de rezervă efectiv consumat plus timpul de serviciu
pentru zbor nu trebuie să depăşească 20 de ore din care timpul de serviciu
pentru zbor nu poate să depăşească 13 ore.
16.2.4.2. Atunci când serviciul de rezervă nu este
efectuat la aeroport şi nu este urmat de un timp de serviciu pentru zbor, 50%
din timpul de rezervă se socoteşte timp de serviciu.
ANEXA A la RACR-LTMO
RAPORT
de utilizare a competenţelor comandantului
- extinderi ale timpului de serviciu pentru zbor -
Partea A
Operatorul:
|
Tipul aeronavei:
|
Zborul:
|
Comandant:
|
Data:
|
|
Partea B
Detalii asupra zborului
1. Odihnă asigurată timp de 8 ore în intervalul 22,00-8,00 ora
locală
|
Da/Nu
|
2. Timpul de odihnă anterior (minim egal cu durata timpului de
serviciu pentru zbor anterior)
|
Ore
|
Minute
|
3. Timpul de serviciu pentru zbor permis conform cap. 3 din
RACR-LTM
|
|
|
4. Serviciu întrerupt:
|
|
|
5. Timpul petrecut în afara cabinei de echipaj de către un membru
al echipajului de conducere majorat
|
scaun cuşetă
|
|
6*). Valoarea timpului de serviciu pentru zbor extins
|
|
|
*) Nu este permisă extinderea
timpului de serviciu pentru zbor simultan cu majorarea acestuia.
Detaliile voiajului
|
Program (plan)
|
Real
|
|
Locaţie
|
UTC
|
Ora locală
|
|
UTC
|
Ora locală
|
Inceputul serviciului
|
|
|
|
Serviciul a început
|
|
|
Plecare
|
|
|
|
Plecare
|
|
|
Sosire
|
|
|
|
Sosire
|
|
|
Plecare
|
|
|
|
Plecare
|
|
|
Sosire
|
|
|
|
Sosire
|
|
|
Plecare
|
|
|
|
Plecare
|
|
|
Sosire
|
|
|
|
Sosire
|
|
|
Plecare
|
|
|
|
Plecare
|
|
|
Sosire
|
|
|
|
Sosire
|
|
|
Terminarea serviciului
|
|
|
|
Terminarea serviciului
|
|
|
|
|
|
|
Timpul de serviciu pentru zbor real
|
|
|
Exercitarea competenţelor comandantului.........ore...........minute
Maximum de ore de zbor permise.............în 28 de
zile/1 an. Ore realizate............
Partea C
Raportul comandantului
Semnătura comandantului
Data.................................
Observaţiile operatorului/Măsuri luate:
Director pentru operaţiuni zbor al operatorului
Numele............................................
Semnătura........................................
Data.................................................
Inaintat la Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică
Civilă Română" la data:........................
ANEXA B la RACR-LTMO
RAPORT
de utilizare a competenţelor comandantului
- reducerea timpului de odihnă -
Notă: Toţi timpii vor fi menţionaţi ca grupuri de 6
cifre dată/timp, exprimaţi în UTC şi ora locală.
Partea A
Operatorul:
|
Tipul aeronavei:
|
Zborul:
|
Comandant:
|
Data:
|
|
Partea B
Ultimul serviciu pentru zbor a început la:
|
UTC/Local
|
Ultimul serviciu pentru zbor s-a terminat la:
|
UTC/Local
|
Odihna necesară conform RACR-LTM
|
Ore
|
Următoarea disponibilitate calculată
|
UTC/Local
|
Inceperea următorului serviciu pentru zbor:
|
UTC/Local
|
Odihna redusă cu:
|
Ore
|
Echipajul afectat:
|
|
Semnătura comandantului
Data.................................
Observaţiile operatorului/măsuri luate:
Director pentru operaţiuni zbor
al operatorului
Numele............................................
Semnătura........................................
Data.................................................
Inaintat la Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică
Civilă Română" la data:........................