Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1074 din 29 august 2008

pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane „Limitari privind timpul de munca si cerinte de odihna pentru personalul aeronautic civil navigant- RACR-LTMO", editia 2/2008

ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 650 din 12 septembrie 2008



Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor, ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,

având în vedere prevederile Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul aviaţiei civile, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil al României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările ulterioare,

ministrul transporturilor emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Reglementarea aeronautică civilă română „Limitări privind timpul de muncă şi cerinţe de odihnă pentru personalul aeronautic civil navigant - RACR-LTMO", ediţia 2/2008, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(2) Prezentul ordin intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.

Art. 3. - Direcţia generală aviaţie civilă din cadrul Ministerului Transporturilor şi Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

p. Ministrul transporturilor,

Barna Tanczos,

secretar de stat

ANEXĂ

REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ  ROMÂNĂ

„Limitări privind timpul de muncă şi cerinţe de odihnă pentru personalul aeronautic civil navigant - RACR-LTMO", ediţia 2/2008

PREAMBUL

1. Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional este reglementată prin Codul aerian civil, prin actele normative interne în domeniu, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, cu unele amendamente aduse ulterior, ale altor convenţii şi acorduri internaţionale la care România a aderat sau este parte.

2.  Reglementările aeronautice civile române sunt elaborate, emise sau adoptate în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, cu standardele şi practicile recomandate în anexele la aceasta, precum şi cu prevederile convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este parte, astfel încât să se asigure un caracter unitar, coerent şi modern procesului de elaborare şi dezvoltare a cadrului naţional de reglementări aeronautice civile române.

3.  In conformitate cu prevederile Codului aerian civil şi în scopul reglementării domeniului aviaţiei civile, Ministerul Transporturilor, în calitatea sa de autoritate de stat, emite sau asigură prin autorităţi delegate elaborarea şi/sau emiterea reglementărilor aeronautice civile şi conexe, precum şi pentru persoanele care îşi propun ori desfăşoară activităţi în zonele supuse servitutilor de aeronautică civilă.

4. Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" este autoritate delegată de către autoritatea de stat pentru asigurarea aplicării reglementărilor aeronautice civile naţionale, precum şi supravegherea respectării lor de către persoanele juridice şi fizice, române sau străine, care furnizează servicii sau produse pentru aviaţia civilă din România, realizând astfel funcţia de supraveghere a siguranţei în domeniul aviaţiei civile.

5. In vederea îndeplinirii obligaţiilor României de stat membru al Uniunii Europene şi de conformare cu legislaţia comunitară în domeniul aviaţiei civile, România trebuie să aplice prevederile Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul aviaţiei civile, cu modificările şi completările ulterioare, în special Regulamentul Parlamentului şi Consiliului (CE) nr. 1.899/2006 din 12 decembrie 2006 şi Regulamentul (CE) nr. 8/2008 al Comisiei din 11 decembrie 2007. Astfel, începând cu data de 16 iulie 2008 se aplică prevederile anexei III la acest regulament - „Cerinţe tehnice şi proceduri administrative comune aplicabile transportului comercial cu aeronave". In conformitate cu prevederile art. 8 (4) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91, aşa cum a fost modificat prin Regulamentul Parlamentului şi Consiliului (CE) nr. 1.899/2006, este posibil ca un stat membru să adopte sau să menţină dispoziţii referitoare la OPS 1.1105 pct. 6, OPS 1.1110 pct. 1.3 şi 1.4.1, OPS 1.1115 şi OPS 1.1125 pct. 2.1 din subpartea Q a anexei III până la instituirea unor norme comunitare bazate pe cunoştinţe ştiinţifice şi pe cele mai bune practici.

APLICABILITATE

Prevederile cuprinse în prezenta reglementare sunt aplicabile, cu excepţia situaţiilor în care este specificată în mod expres operaţiunea aeriană aplicabilă, următoarelor tipuri de operaţiuni care pot fi desfăşurate pe teritoriul României conform Codului aerian civil:

a) transport aerian comercial cu elicoptere;

b) lucru aerian cu avioane şi elicoptere;

c) aviaţie generală cu avioane şi elicoptere.

Prezenta reglementare reprezintă cerinţele stabilite de România în baza art. 8(4) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91, cu modificările şi completările ulterioare, în special Regulamentul (CE) nr. 1.899/2006 al Parlamentului şi al Consiliului, referitoare la următoarele articolele din subpartea Q a anexei III:

- OPS 1.1105 pct. 6;

- OPS 1.1110 pct. 1.3 si 1.4.1;

- OPS 1.1115; şi

- OPS 1.1125 pct. 1.3, 1.4 şi 2.1.

CAPITOLUL 1

Definiţii

In sensul prezentei reglementări, termenii utilizaţi au următorul înţeles:

1.1. bază de reşedinţă - locul desemnat de operator fiecărui membru de echipaj de unde membrul de echipaj, în mod normal, începe şi încheie o perioadă sau mai multe perioade de serviciu şi unde, în condiţii normale, operatorul nu este responsabil pentru asigurarea cazării corespunzătoare a membrilor de echipaj în cauză;

1.2. echipaj de conducere majorat - un echipaj de conducere compus din mai mulţi membri decât numărul minim necesar pentru operarea aeronavei şi în care fiecare membru de echipaj de conducere îşi poate părăsi postul, fiind în această perioadă înlocuit de un alt membru de echipaj de conducere calificat corespunzător;

1.3. fereastră de reducere circadiană - perioada de timp cuprinsă între orele 2,00 şi 5,59. într-o bandă de 3 fuse orare, fereastra de reducere circadiană se referă la orele locale ale bazei de reşedinţă. In afara acestor 3 fuse orare, fereastra de reducere circadiană se referă la orele locale ale bazei de reşedinţă pentru următoarele 48 de ore de la plecare, după care se referă la ora locală;

1.4.  membru de echipaj operativ- un membru de echipaj certificat corespunzător care îşi desfăşoară activitatea la bordul unei aeronave pe întreaga durată sau pe timpul oricărei părţi a zborului;

1.5.   noapte locală - o perioadă de timp de 8 ore consecutive, între orele locale 22,00 şi 8,00;

1.6.  OPS- articole ale Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.922/91, cu modificările şi completările ulterioare, în special Regulamentul Parlamentului şi al Consiliului (CE) nr. 1.899/2006, subpartea Q a anexei III, pentru care România a adoptat sau a menţinut dispoziţii proprii, până la instituirea unor norme comunitare bazate pe cunoştinţe ştiinţifice şi pe cele mai bune practici;

1.7. pauză - o perioadă de timp liberă de orice sarcină, mai scurtă decât un timp de odihnă şi care se consideră timp de serviciu;

1.8. perioadă de rezervă - o perioadă de timp definită, fără a fi întreruptă de un timp de odihnă, în decursul căreia un membru de echipaj este solicitat de către operator să fie disponibil pentru a primi o misiune de zbor, poziţionare sau altă însărcinare asociată de serviciu;

1.9.   poziţionare - transferul unui membru de echipaj neoperativ, din dispoziţia operatorului, în vederea executării sau după executarea unei misiuni de zbor, exclusiv:

- deplasarea de acasă la serviciu şi viceversa;

- deplasarea locală de la locul său de odihnă la locul de raportare pentru începerea serviciului şi viceversa;

1.10.  serviciu - orice activitate desfăşurată în zbor sau la sol, asociată cu obiectul de activitate al operatorului aerian, pe care un membru de echipaj este chemat să o îndeplinească;

1.11.  serviciu întrerupt- un timp de serviciu pentru zbor care conţine o pauză;

1.12.  timp bloc - timpul scurs din momentul în care o aeronavă se pune în mişcare pentru prima dată din locul de parcare în vederea decolării până în momentul în care aceasta se opreşte în poziţia desemnată pentru parcare şi are toate motoarele oprite;

1.13.  timp de odihnă - o perioadă de timp definită şi neîntreruptă, în decursul căreia un membru de echipaj este liber de orice sarcini de serviciu, inclusiv de perioada de rezervă;

1.14.  timp de serviciu - o perioadă de timp care începe în momentul în care un membru de echipaj, solicitat de operator, începe un serviciu şi se încheie în momentul în care membrul de echipaj este liber de orice sarcină de serviciu;

1.15. timp de serviciu pentru zbor (TSZ) - perioada de timp în care o persoană operează într-o aeronavă ca membru de echipaj. TSZ începe în momentul în care un membru de echipaj se prezintă în vederea începerii unui serviciu care cuprinde un zbor sau o serie de zboruri; aceasta se termină la sfârşitul ultimului zbor unde el este membru de echipaj operativ;

1.16.  zi liberă - un interval de timp liber de orice sarcini, care include două nopţi locale consecutive; timpul de odihnă poate fi inclus ca parte a zilei libere;

1.17. zi locală - un interval de timp de 24 de ore care începe la ora locală 00,00.

SECŢIUNEA 1

CAPITOLUL 2

Prevederi generale

2.1. Responsabilităţile operatorului

2.1.1. Operatorul trebuie să desemneze o bază de reşedinţă pentru fiecare membru de echipaj.

2.1.2.  Orice operator trebuie să stabilească scheme privind timpul de serviciu, timpul de serviciu pentru zbor, precum şi timpul de odihnă a membrilor de echipaj.

2.1.3. Orice operator trebuie să se asigure că în planificarea zborurilor sale:

a) sunt respectate limitările privind timpul de serviciu, timpul de serviciu pentru zbor, precum şi timpul de odihnă a personalului aeronautic civil navigant, stabilite în conformitate cu prevederile acestei reglementări şi cu oricare alte prevederi suplimentare emise de Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" pentru menţinerea siguranţei zborurilor;

b)  zborurile sunt planificate astfel încât să se încheie în interiorul perioadelor de timp admise pentru timpul de serviciu pentru zbor, ţinându-se cont de timpul necesar pregătirii zborului, zborul propriu-zis şi perioada de timp necesară pentru formalităţile de după încheierea zborului;

c) programul de serviciu al membrilor de echipaj să fie întocmit şi publicat cu suficient timp în avans pentru a permite acestora să îşi organizeze timpul de odihnă.

2.1.4.  Operatorul trebuie să considere un timp de notificare minim pentru fiecare membru de echipaj pentru care va ţine seama de timpul rezonabil necesar pentru pregătirea plecării la serviciu şi de timpul necesar deplasării membrului de echipaj de la domiciliu sau de la locul unde membrul de echipaj se află în perioada de rezervă la locul unde trebuie să se prezinte pentru serviciu.

2.1.5.  La întocmirea planificării privind timpul de serviciu pentru zbor şi timpul de odihnă, operatorii trebuie să ţină cont de efectele suprasolicitării/oboselii cumulate prin executarea ciclică a timpului de serviciu pentru zbor maxim/timp de odihnă minim, prin alternarea perioadelor de timp de serviciu de zi cu cele de noapte, precum şi a frecvenţei acestora asupra membrilor echipajului.

2.1.6.  Operatorul trebuie să stabilească zile libere şi să notifice despre aceasta, în avans, membrii de echipaj.

2.1.7.  Operatorul trebuie să se asigure că timpul de odihnă alocat membrilor de echipaj este suficient pentru a trece peste efectele serviciului anterior şi pentru a fi odihnit până la începerea următoarei perioade de serviciu, pentru a opera la un nivel de eficienţă şi siguranţă satisfăcător, indiferent de circumstanţe.

2.1.8.  Operatorul trebuie să se asigure că planificarea timpului de serviciu pentru zbor este făcută astfel încât să se evite starea de oboseală.

2.1.9. Exceptările de la limitele stabilite în această reglementare, solicitate de operatorul aerian şi aprobate de Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română", trebuie însoţite de aplicarea unor măsuri compensatorii corespunzătoare pentru personalul aeronautic civil navigant.

2.2. Responsabilităţile membrilor de echipaj

2.2.1. Niciun membru de echipaj nu trebuie să opereze o aeronavă dacă se simte obosit sau dacă este conştient că starea fizică sau psihică nu îi permite să îşi îndeplinească atribuţiile la standardele cerute, prin aceasta putând pune în pericol siguranţa zborului.

2.2.2. Membrii de echipaj trebuie să folosească facilităţile de odihnă oferite, să îşi planifice şi să folosească corespunzător timpul de odihnă.

2.3. Responsabilităţile Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română"

Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" poate acorda exceptări de la limitele stabilite în această reglementare în condiţiile în care se execută operaţiuni speciale ori în scopul nevoilor operaţionale urgente specifice ale operatorului, dar numai după ce părţile participante la operaţiune au stabilit de comun acord condiţiile de desfăşurare a acestora. Astfel:

a)  o exceptare se poate acorda pentru o perioadă de maximum 3 luni şi poate fi prelungită o singură dată;

b) o exceptare admisă de la prevederile prezente trebuie ca prin măsurile suplimentare luate de operator să asigure un nivel echivalent de siguranţă a zborului;

c) orice operator care solicită o exceptare de la prevederile prezentei reglementări trebuie să demonstreze Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" că solicitarea de exceptare produce un nivel echivalent de siguranţă a operării. Aceste exceptări vor fi însoţite de măsuri de diminuare a riscurilor, dacă este cazul;

d)  în evaluarea unor astfel de solicitări, Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" are în vedere practicile şi recomandările general agreate de organismele de aviaţie civilă.

CAPITOLUL 3

Limite ale timpului de serviciu pentru zbor

3.1. Prevederile prezentului capitol nu se aplică operaţiunilor de zbor cu un singur pilot, serviciilor medicale de urgenţă, operaţiunilor de lucru aerian şi zborurilor-şcoală, care sunt tratate la cap. 11 şi 12 ale prezentei reglementări.

3.2.  Orice operator trebuie să prevadă înainte de începerea zborului un timp de pregătire suficient care să asigure în mod realist timpul necesar pentru pregătirea zborului şi pentru îndeplinirea îndatoririlor privind siguranţa zborului, aşa cum au fost aprobate de Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română".

3.3. Limite zilnice

3.3.1.  într-o perioadă de 24 de ore consecutive timpul de serviciu pentru zbor este de maximum 13 ore.

3.3.2. Limita zilnică va fi redusă cu câte 30 de minute pentru fiecare sector, începând cu al treilea sector, dar nu mai mult de două ore.

3.3.3.  Limite datorate ferestrei de reducere circadiana:

a) în situaţia în care timpul de serviciu pentru zbor începe în fereastra de reducere circadiana sau conţine în totalitate o fereastră de reducere circadiana, limitele maxime prevăzute la pct. 3.3.1 şi, după caz, 3.3.2 vor fi reduse cu valoarea integrală din timpul de serviciu pentru zbor cuprins în fereastra de reducere circadiana, reducerea fiind de minimum o oră, dar nu mai mult de două ore;

b) în situaţia în care timpul de serviciu pentru zbor se termină într-o fereastră de reducere circadiana limitele maxime prevăzute la pct. 3.3.1 şi, după caz, 3.3.2 vor fi reduse cu 50% din timpul de serviciu pentru zbor cuprins în fereastra de reducere circadiana.

3.4. Limite zilnice extinse

3.4.1.  Limita maximă a timpului de serviciu pentru zbor, stabilită la pct. 3.3, poate fi extinsă cu până la o oră în condiţiile impuse de nevoi operaţionale ocazionale. Astfel:

a)  nu sunt permise extinderi ale timpului de serviciu pentru zborurile care includ 6 sectoare sau mai mult;

b)   în situaţia în care timpul de serviciu pentru zbor intersectează fereastra de reducere circadiana cu până la două ore, este admisă extinderea pentru zborul care include maximum 4 sectoare;

c)   în situaţia în care timpul de serviciu pentru zbor intersectează fereastra de reducere circadiana cu mai mult de două ore, este admisă extinderea pentru zborul care include maximum două sectoare;

d) în orice perioadă de 7 zile consecutive, numărul maxim de extinderi este limitat la două;

e)  dacă timpul de serviciu pentru zbor este planificat să includă o extindere, timpii de odihnă minimi de dinainte şi de după zbor sunt majoraţi cu câte două ore sau, numai timpul de odihnă după zbor, este majorat cu 4 ore. Dacă extinderile sunt folosite pentru timpi de serviciu pentru zbor consecutivi, suma timpilor de odihnă de dinainte şi de după zbor între cele două operaţiuni trebuie să fie cel puţin egală cu suma celor 2 timpi de serviciu pentru zbor;

f)  în situaţia în care timpul de serviciu pentru zbor care include o extindere începe între orele 22,00 şi 4,59, operatorul va limita timpul de serviciu pentru zbor la 11 ore şi 45 de minute.

3.4.2. Pentru echipajul de cabină însărcinat să îşi desfăşoare activitatea la bordul aeronavei pe întreaga durată a zborului sau pe timpul mai multor zboruri consecutive, timpul de serviciu pentru zbor poate fi extins numai cu diferenţa dintre timpii de raportare ai echipajului de cabină şi cei ai echipajului de zbor, dar nu mai mult decât timpul de serviciu pentru zbor zilnic extins aplicabil.

3.5. Limite zilnice extinse cu serviciu întrerupt

3.5.1. Limita zilnică maximă a timpului de serviciu pentru zbor, stabilită la pct. 3.3, poate fi extinsă în cazul executării unui serviciu întrerupt, astfel:

Durata întreruperii

Perioada cu care se majorează timpul de serviciu pentru zbor

0 ore-2 ore 59 minute

-

3 ore-6 ore 59 minute

1/2 din perioada de întrerupere

7 ore-9 ore 59 minute

2/3 din perioada de întrerupere

3.5.2. Prevederile paragrafului de mai sus pot fi aplicate de un operator cu următoarele condiţii:

a)  timpii de serviciu pentru zbor de dinainte şi de după întrerupere/pauză nu sunt mai mari de 10 ore, iar timpul total de serviciu pentru zbor extins conform tabelului de mai sus nu depăşeşte 20 de ore;

b)  extinderea timpului de serviciu pentru zbor prin serviciu întrerupt nu este aplicată în cazul în care se utilizează un echipaj de conducere majorat;

c) se asigură condiţii corespunzătoare de odihnă dacă pauza depăşeşte 3 ore;

d)  între orice perioadă de 7 zile consecutive se folosesc maximum două extensii;

e)  după perioada de întrerupere se admite efectuarea a maximum două sectoare;

f)  după ultimul sector executat, timpul minim de odihnă prevăzut la cap. 5 se majorează cu 6 ore.

3.6. Eficacitatea operaţională

Planificarea zborurilor trebuie să permită realizarea zborurilor în conformitate cu timpul de serviciu pentru zbor maxim permis. Pentru a realiza acest lucru, operatorul trebuie să ia măsurile necesare pentru a modifica programul zborurilor sau planificarea echipajului cel puţin acolo unde operarea efectivă conduce la depăşirea TSZ la mai mult de 33% din numărul de operări pe o rută dată într-un sezon.

3.7. Poziţionarea

3.7.1.  Perioada de timp petrecută pentru poziţionare este considerată ca fiind timp de muncă.

3.7.2. Dacă o poziţionare este urmată de un timp de serviciu pentru zbor, atunci poziţionarea se include în timpul de serviciu pentru zbor fără a fi considerată un sector.

3.7.3.  Un sector de poziţionare care urmează imediat după un sector operaţional va fi luat în calcul pentru determinarea timpului minim de odihnă, aşa cum este definit în cap. 5.

CAPITOLUL 4

Limite cumulative privind timpul de serviciu pentru zbor şi timpul de serviciu

4.1. Limitări cumulative ale timpilor-bloc

Orice operator trebuie să se asigure că timpul-bloc total executat al zborurilor pentru care un membru de echipaj este utilizat ca membru de echipaj operativ nu depăşeşte:

a) 900 de ore de zbor într-un an calendaristic;

b) 100 de ore de zbor în oricare 28 de zile consecutive.

4.2.  Cumularea timpului de serviciu

Orice operator trebuie să se asigure că timpul total de serviciu efectuat de un membru de echipaj nu depăşeşte:

a) 60 de ore în oricare 7 zile consecutive;

b) 190 de ore în oricare 28 de zile consecutive, iar timpul total de muncă anual executat al membrilor de echipaj nu depăşeşte 2.000 de ore într-un an calendaristic.

CAPITOLUL 5

Timpul de odihnă

5.1. Timpul de odihnă minim

5.1.1. Timpul de odihnă minim care trebuie să i se acorde unui membru de echipaj înainte de începerea unui timp de serviciu pentru zbor de la baza de reşedinţă trebuie să fie cel puţin la fel de lung ca timpul de serviciu pentru zbor anterior sau de 12 ore, oricare este mai mare.

5.1.2. Timpul de odihnă minim care trebuie să i se acorde unui membru de echipaj înainte de începerea unui serviciu pentru zbor dintr-o locaţie diferită de baza de reşedinţă trebuie să fie cel puţin la fel de lung cu timpul de serviciu pentru zbor anterior sau de 10 ore, oricare este mai mare, cu condiţia ca operatorul să asigure membrului de echipaj minimum 8 ore de somn neîntrerupt, luând în considerare timpul de deplasare, precum şi timpul necesar pentru alte necesităţi fiziologice; responsabilitatea privind folosirea timpului de odihnă revine membrului de echipaj.

5.1.3.  Timpul de odihnă minim stabilit la pct. 5.1.1 şi 5.1.2 trebuie să cuprindă cel puţin 8 ore în intervalul 22,00-8,00, ora locală, dacă diferenţa dintre locul unde a fost efectuat timpul de odihnă anterior şi timpul de odihnă actual este mai mare de 3 fuse orare.

5.1.4. Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" poate să acorde exceptări privind reducerea timpului de odihnă minim.

5.1.5. In susţinerea solicitării pentru exceptare, operatorii aerieni vor demonstra Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română", prin experienţă operaţională proprie şi rezultate ştiinţifice în domeniu, că reducerea timpului de odihnă minim nu va aduce prejudicii siguranţei zborului.

5.2. Timpi de odihnă

5.2.1. Intr-un interval de 7 zile consecutive, operatorul trebuie să asigure un timp de odihnă săptămânal minim de 36 de ore, care să includă două nopţi locale; între două începuturi succesive a 2 timpi de odihnă nu trebuie să treacă mai mult de 168 de ore.

5.2.2.  Orice operator trebuie să se asigure că membrii de echipaj beneficiază în fiecare an calendaristic de cel puţin 96 de zile locale libere de orice sarcini. Perioada de rezervă şi concediul de odihnă minim legal nu pot fi luate în calculul acestor 96 de zile.

CAPITOLUL 6

Timpul de serviciu pentru zbor extins - echipaj de conducere majorat

6.1.  Limitele maxime ale timpului de serviciu pentru zbor specificate la cap. 3 pot fi extinse, cu acordul Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română", prin folosirea unui echipaj de conducere majorat, în următoarele condiţii:

a)  prevederile cap. 3 din prezenta reglementare nu sunt aplicabile;

b)  până la 16 ore, dacă fiecare membru al echipajului îşi poate părăsi postul pentru 25% din timpul total de zbor; sau

c)  până la 18 ore, dacă fiecare membru al echipajului îşi poate părăsi postul pentru 50% din timpul total de zbor;

d) numărul maxim de sectoare se limitează la două;

e) timpul de odihnă minim care urmează unui timp de serviciu pentru zbor majorat se majorează cu 6 ore.

6.2.  In cazul în care operatorul extinde timpul de serviciu pentru zbor prin folosirea unui echipaj de zbor majorat, acesta are obligaţia de a asigura fiecărui membru de echipaj de conducere majorat, prin rotaţie, condiţii corespunzătoare de odihnă pe timpul zborului.

CAPITOLUL 7

Competenţa pilotului comandant

7.1.  In cazul apariţiei unor situaţii neprevăzute în timpul zborului propriu-zis, care începe la ora raportării, limitările privind timpul de muncă, timpul de serviciu pentru zbor şi timpul de odihnă prevăzute anterior pot fi extinse prin decizia pilotului comandant. Orice astfel de extindere trebuie să fie iniţiată de pilotul comandant numai după consultarea membrilor echipajului şi trebuie să respecte următoarele cerinţe:

7.1.1. Timpul de serviciu pentru zbor admis conform prevederilor cap. 4 poate fi majorat cu maximum două ore, cu excepţia existenţei unui echipaj de conducere majorat, situaţie în care timpul de serviciu pentru zbor poate fi majorat cu maximum 3 ore.

7.1.2.  Dacă pe sectorul final al unui timp de serviciu pentru zbor apar, după decolare, situaţii neprevăzute care conduc la o depăşire a majorării permise conform paragrafului anterior, zborul poate continua până la destinaţie sau până la aeroportul de rezervă.

7.1.3.  Timpul de odihnă poate fi redus dar nu la mai puţin decât timpul de odihnă minim acceptat conform prevederilor cap. 5.

7.2.  In cazul apariţiei unor situaţii speciale care ar putea conduce la oboseala excesivă a membrilor echipajului, pilotul comandant trebuie, după consultarea cu aceştia, să reducă timpul de serviciu pentru zbor propriu-zis şi/sau să majoreze timpul de odihnă astfel încât să fie eliminate orice circumstanţe care ar putea pune în pericol siguranţa operării.

7.3. Orice operator trebuie să stabilească proceduri prin care să se asigure că:

7.3.1.  Pilotul comandant prezintă un raport operatorului ori de câte ori timpul de serviciu pentru zbor este extins sau perioada de odihnă minimă este redusă, prin decizia sa, în operaţiunile de zbor desfăşurate; şi

7.3.2.  Ori de câte ori extinderea timpului de serviciu pentru zbor sau reducerea timpului de odihnă prin exercitarea competenţelor pilotului comandant depăşeşte o oră, o copie a raportului său, la care operatorul trebuie să adauge propriile comentarii şi cu specificarea măsurilor compensatorii luate în cazul respectiv, trebuie trimisă Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" nu mai târziu de 28 de zile de la data producerii evenimentului. In anexele Aşi B, care fac parte integrantă din prezenta reglementare, sunt prezentate specimene de rapoarte privind exercitarea competenţelor pilotului comandant;

7.3.3.  Manualul pentru operaţiuni al operatorului trebuie să cuprindă prevederi adresate pilotului comandant referitoare la limitele până la care, precum şi condiţiile în care îşi poate exercita competenţa privind extinderea timpului de serviciu pentru zbor şi, respectiv, reducerea timpului de odihnă.

CAPITOLUL 8

Perioada de rezervă

8.1.  Perioada de rezervă trebuie să fie planificată, ciclică şi notificată în avans de către operator.

8.2. Inceputul şi sfârşitul perioadei de rezervă trebuie să fie definit şi notificat în avans de către operator.

8.3. Timpul maxim al oricărei perioade de rezervă trebuie să fie stabilit de către operator.

8.4. Perioada de rezervă la aeroport

8.4.1. Un membru de echipaj este în serviciu de rezervă la aeroport din momentul prezentării la aeroport până la terminarea perioadei de rezervă planificată şi notificată.

8.4.2.  Perioada de rezervă la aeroport este socotită integral ca timp de serviciu în cadrul limitelor cumulative.

8.4.3.  Perioada de rezervă la aeroport trebuie să fie urmată cel puţin de un timp de odihnă minim.

8.4.4.  Pe durata efectuării perioadei de rezervă la aeroport, operatorul trebuie să îi asigure membrului de echipaj un loc de staţionare liniştit şi confortabil, inaccesibil publicului.

8.4.5.  Atunci când serviciul de rezervă se efectuează la aeroport şi este urmat de o perioadă de serviciu pentru zbor, 50% din perioada de rezervă efectiv consumată plus perioada de serviciu pentru zbor nu trebuie să depăşească 14 ore.

8.5. Perioada de rezervă acasă/la hotel/la reşedinţă

8.5.1  Atunci când serviciul de rezervă nu este efectuat la aeroport şi este urmat de un timp de serviciu pentru zbor, timpul de rezervă efectiv consumat este considerat 100% în cadrul limitelor cumulative ale timpului de muncă; timpul de rezervă efectiv consumat plus timpul de serviciu pentru zbor nu trebuie să depăşească 20 de ore, din care timpul de serviciu pentru zbor nu poate să depăşească 13 ore.

8.5.2 Atunci când serviciul de rezervă nu este efectuat la aeroport şi nu este urmat de un timp de serviciu pentru zbor, 50% din timpul de rezervă se socoteşte pentru limitele cumulative ale timpului de muncă.

8.6. Disponibilitatea voluntară

Timpul petrecut în asigurarea disponibilităţii voluntare poate să fie sau poate să nu fie considerat de operator în cadrul limitelor cumulative ale timpului de serviciu.

CAPITOLUL 9

Alimentaţia

9.1.  Membrii de echipaj şi operatorii trebuie să fie conştienţi de faptul că lipsa unei alimentaţii adecvate poate determina diminuarea performanţei unui membru de echipaj, precum şi nivelul său de concentrare.

9.2.  In situaţia în care timpul de serviciu pentru zbor depăşeşte 6 ore, pentru a evita diminuarea performanţei membrilor de echipaj, operatorul trebuie să asigure alimentaţia corespunzătoare a acestora la bordul aeronavei sau într-un loc special desemnat.

CAPITOLUL 10

Inregistrări privind timpul de serviciu pentru zbor, timpul de serviciu şi timpul de odihnă

10.1.  Operatorul trebuie să înregistreze şi să păstreze, pentru o perioadă de minimum 15 luni, evidenţe suficient de detaliate şi exacte ale membrilor de echipaj, cu privire la:

a) timpii-bloc zilnici şi cumulaţi;

b) timpii de serviciu pentru zbor, cu menţionarea începutului, terminării şi duratei fiecărui serviciu pentru zbor;

c) timpii de serviciu zilnici şi lunari cumulaţi;

d) timpii de odihnă şi numărul de zile libere de orice sarcini de serviciu.

Copii ale acestor înregistrări vor fi puse la dispoziţia membrilor de echipaj şi Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română", la cerere.

10.2.   Fiecare membru de echipaj trebuie să păstreze înregistrări individuale şi evidenţe corespunzătoare, cu privire la:

a) timpii-bloc;

b) timpii de serviciu pentru zbor;

c) timpii de serviciu;

d)  timpii de odihnă şi zile locale libere de orice sarcini de serviciu.

Aceste înregistrări trebuie să fie prezentate oricărui alt operator la care urmează să lucreze, înainte de planificarea unui serviciu pentru zbor.

10.3.  Inregistrările trebuie să fie păstrate pentru întreaga activitate desfăşurată în ultimele 15 luni sau mai mult, dacă acest lucru este cerut de acte normative aplicabile.

10.4.  Orice operator trebuie să păstreze pentru cel puţin o durată de 6 luni toate rapoartele de extindere a timpilor de serviciu pentru zbor, timpilor-bloc şi privind reducerea timpilor de odihnă, întocmite de piloţii comandanţi.

CAPITOLUL 11

Limite speciale ale timpului de serviciu pentru zbor şi ale timpului-bloc, pentru serviciul medical de urgenţă, operaţiuni de lucru aerian şi zboruri-şcoală cu avioane

11.1. Timpul de serviciu pentru zbor şi timpul-bloc zilnic maxim admis pentru echipajul care execută operaţiuni de lucru aerian, servicii medicale de urgenţă şi zboruri-şcoală cu avioane sunt limitaţi, în funcţie de ora locală la care începe operaţiunea, după cum urmează:

Ora locală la care începe operaţiunea

Avion cu un singur pilot

Avion cu 2 piloţi

Timp de serviciu pentru zbor (ore)

Timp-bloc

(ore)

Timp de serviciu pentru zbor (ore)

Timp-bloc (ore)

6,00-6,59

9

6

10

7

7,00-7,59

10

7

11

8

8,00-13,59

10

7

12

8

14,00-1,59

9

6

10

7

2,00-5,59

8

5

9

6

11.2. Membrii de echipaj care efectuează zboruri repetate de scurtă durată/sectoare reduse, zboruri-navetă, zboruri-şcoală - cu o medie de 10 sau mai multe aterizări pe oră - şi zboruri în misiuni aviochimice, indiferent de numărul de aterizări pe oră, trebuie să facă o pauză la sol, în exteriorul avionului, de minimum 60 de minute la fiecare 3 ore de zbor.

11.3. In cazul în care anumite operaţiuni sunt executate în condiţii de activitate întreruptă, fără a se asigura facilităţi corespunzătoare pentru odihnă, limitările de timp de serviciu pentru zbor şi, respectiv, de timp bloc aplicabile sunt cele corespunzătoare condiţiilor mai restrictive.

11.4.  Limitele admise nu trebuie să depăşească limitele prevăzute la pct. 11.1, dar, în funcţie de condiţiile specifice de operare, operatorul poate stabili restricţii suplimentare.

11.5. In interesul creşterii siguranţei şi eficienţei operaţiunilor de zbor, operatorul aerian va putea utiliza timpul de serviciu pentru zbor întrerupt dacă dispune la baza de operare de condiţiile necesare asigurării odihnei echipajului. Durata întreruperii timpului de serviciu pentru zbor nu va fi mai mică de 3 ore. In aceste condiţii, timpul de serviciu pentru zbor va putea fi majorat cu maximum 3 ore şi timpul de zbor cu două ore, într-o zi.

CAPITOLUL 12

Limite speciale ale timpului de serviciu pentru zbor şi ale timpului-bloc, operaţiuni de lucru aerian şi zboruri şcoală cu elicoptere

12.1. Timpul de serviciu pentru zbor şi timpul-bloc zilnic maxim admis pentru echipajul care execută operaţiuni de lucru aerian şi zboruri-şcoală cu elicoptere sunt limitaţi, în funcţie de ora locală la care începe operaţiunea, după cum urmează:

Ora locală la care începe operaţiunea

Elicoptere cu un singur pilot

Elicoptere cu 2 piloţi

Timp de serviciu pentru zbor (ore)

Timp-bloc

(ore)

Timp de serviciu pentru zbor (ore)

Timp-bloc

(ore)

6,00-6,59

9

6

10

7

7,00-7,59

10

7

11

8

8,00-13,59

10

7

12

8

14,00-1,59

9

6

10

7

2,00-5,59

8

5

9

6

12.2.  Membrii de echipaj care efectuează zboruri repetate de scurtă durată/sectoare reduse, zboruri la platforme de foraj, zboruri-navetă, zboruri-şcoală - cu o medie de 10 sau mai multe aterizări pe oră - şi zboruri în misiuni aviochimice -indiferent de numărul de aterizări pe oră - trebuie să facă o pauză la sol, în exteriorul elicopterului, de minimum 60 de minute la fiecare 3 ore de zbor.

12.3.  In condiţiile executării unor misiuni complexe - transport de încărcături suspendate, operaţiuni cu macaraua etc. - operatorul va preciza perioada maximă continuă a operaţiunii.

12.4.  Limitele admise nu vor depăşi limitele prevăzute la pct. 12.1, dar în funcţie de natura şi condiţiile specifice de operare, operatorul poate stabili restricţii suplimentare.

12.5.  După fiecare 3 ore de operare la platformele de foraj, în condiţii meteo combinate - vizuale/instrumentale - sau numai instrumentale, operatorul va asigura echipajului un timp de odihnă de 60 de minute, liber de orice sarcini de serviciu.

12.6. In interesul creşterii siguranţei şi eficientei operaţiunilor de zbor, operatorul aerian va putea utiliza timpul de serviciu pentru zbor întrerupt dacă dispune la baza de operare de condiţiile necesare asigurării odihnei echipajului. Durata întreruperii timpului de serviciu pentru zbor nu va fi mai mică de 3 ore. In aceste condiţii, timpul de serviciu pentru zbor va putea fi majorat cu maximum două ore şi timpul de zbor cu o oră, într-o zi.

SECŢIUNEA a 2-a

CAPITOLUL 13

Cerinţe naţionale emise în conformitate cu art. 8(4) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul aviaţiei civile pentru OPS 1.1105 - Timp de serviciu pentru zbor zilnic extins (serviciu întrerupt)

13.1. Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" autorizează o operaţiune pe baza timpului de serviciu pentru zbor zilnic extins prin includerea unei pauze, la cererea operatorilor aerieni, numai cu respectarea următoarelor cerinţe specifice:

13.1.1. Limita zilnică maximă a timpului de serviciu pentru zbor stabilită la OPS 1.1105 (1.3), (1.4) şi (1.5) poate fi extinsă în cazul executării unui serviciu întrerupt, astfel:

Durata întreruperii

Perioada cu care se majorează timpul de serviciu pentru zbor zilnic

0 ore-2 ore 59 minute

-

3 ore-6 ore 59 minute

1/2 din perioada de întrerupere

7 ore-9 ore 59 minute

2/3 din perioada de întrerupere

13.1.2. Prevederile paragrafului de mai sus pot fi aplicate de un operator cu următoarele condiţii:

a)  timpii de serviciu pentru zbor de dinainte şi de după întrerupere/pauză nu sunt mai mari de 10 ore iar timpul total de serviciu pentru zbor extins conform tabelului de mai sus nu depăşeşte 20 de ore;

b)  extinderea timpului de serviciu pentru zbor prin serviciu întrerupt nu este aplicată în cazul în care se utilizează un echipaj majorat;

c) se asigură condiţii corespunzătoare de odihnă şi cazare dacă pauza depăşeşte 3 ore;

d)  în orice perioadă de 7 zile consecutive se folosesc maximum două extensii;

e) după perioada de întrerupere pot fi executate maximum 2 sectoare;

f)  după ultimul sector executat, timpul minim de odihnă prevăzut la OPS 1.1110 se majorează cu 6 ore.

13.2. La solicitarea unui operator aerian, în condiţiile respectării prevederilor din OPS 1.1090 (5.1), Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" poate acorda exceptări de la prevederile acestui articol. Pentru a obţine extinderi, în alte condiţii decât cele stabilite de Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" prin cerinţe specifice, operatorii trebuie să demonstreze acesteia, folosind experienţa operaţională şi ţinând cont de alţi factori relevanţi, cum ar fi cunoştinţele ştiinţifice actuale, că cererea lor de extindere a timpului de serviciu pentru zbor zilnic permite asigurarea unui nivel echivalent de siguranţă.

CAPITOLUL 14

Cerinţe naţionale emise în conformitate cu art. 8(4) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul aviaţiei civile pentru OPS 1.1110 -Timpul de odihnă

14.1. Timpul de odihnă minim stabilit la paragrafele OPS 1.1110 (1.1) şi (1.2) trebuie să cuprindă cel puţin 8 ore în intervalul 22,00-8,00 ora locală, dacă diferenţa dintre locul unde a fost efectuat timpul de odihnă anterior şi timpul de odihnă actual este mai mare de 3 fuse orare.

14.2. Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" poate să acorde exceptări privind reducerea timpului de odihnă.

CAPITOLUL 15

Cerinţe naţionale emise în conformitate cu art. 8(4) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul aviaţiei civile pentru OPS 1.1115 - Prelungirea timpului de serviciu pentru zbor datorită odihnei în timpul zborului

15.1. Echipaj de conducere majorat

15.1.1.  Limitele maxime ale timpului de serviciu pentru zbor specificate la OPS 1.1105 pot fi extinse, cu acordul Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română", prin folosirea unui echipaj de conducere majorat, în următoarele condiţii:

a)  prevederile OPS 1.1105 din anexa III la Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 nu sunt aplicabile;

b)  până la 16 ore dacă fiecare membru al echipajului îşi poate părăsi postul pentru 25% din timpul total de zbor; sau

c)  până la 18 ore dacă fiecare membru al echipajului îşi poate părăsi postul pentru 50% din timpul total de zbor;

d) numărul maxim de sectoare se limitează la 3;

e) timpul de odihnă minim care urmează unui timp de serviciu pentru zbor majorat se majorează cu 6 ore.

15.1.2. In cazul în care operatorul extinde timpul de serviciu pentru zbor prin folosirea unui echipaj de conducere majorat, acesta are obligaţia de a asigura fiecărui membru de echipaj de conducere majorat, pe durata părăsirii postului, prin rotaţie, condiţii corespunzătoare de odihnă pe timpul zborului.

15.2. Echipaj de cabină

Limitele maxime ale timpului de serviciu pentru zbor specificate la OPS 1.1105 pot fi extinse, prin folosirea unui echipaj de cabină majorat, în următoarele condiţii:

a)  prevederile OPS 1.1105 din anexa III la Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 nu sunt aplicabile;

b)  extinderea timpului de serviciu pentru zbor pentru un membru al echipajului de cabină care are asigurată posibilitatea odihnei în timpul zborului se poate face cu jumătate din perioada petrecută la odihnă în timpul zborului, dar nu mai mult de 3 ore;

c) operatorul se obligă să asigure membrilor echipajului de cabină, pe durata părăsirii postului, un număr corespunzător de spaţii amenajate, astfel încât aceştia să se poată odihni în timpul zborului;

d) în orice moment al desfăşurării misiunii de zbor, echipajul de cabină care are atribuţiuni operaţionale la bord este cel puţin la nivelul echipajului minim aprobat pentru tipul respectiv de aeronavă;

e)  numărul necesar de însoţitori de bord şi programul de serviciu şi odihnă în timpul zborului se stabileşte de către operatorul aerian ţinând cont de numărul minim de însoţitori de bord pe tipul respectiv de aeronavă, numărul de strapontine, facilităţile de odihnă în timpul zborului în spaţiile special amenajate, specificul operării etc.

CAPITOLUL 16

Cerinţe naţionale emise în conformitate cu art. 8(4) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.922/91 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul aviaţiei civile pentru OPS 1.1125 - Perioadă de rezervă

16.1. Rezerva la aeroport

16.1.1. Atunci când serviciul de rezervă se efectuează la aeroport şi este urmat de o perioadă de serviciu pentru zbor, 50% din perioada de rezervă efectiv consumată se consideră timp de serviciu pentru zbor; timpul de serviciu pentru zbor total rezultat va fi luat în calcul la stabilirea timpului de odihnă.

16.1.2. In situaţia când perioada de rezervă la aeroport nu este urmată de efectuarea unei misiuni de zbor, aceasta se consideră timp de serviciu şi trebuie urmată de o perioadă de odihnă, conform OPS 1.1110, înainte de efectuarea unei alte misiuni de zbor.

16.2. Alte forme de rezervă (inclusiv rezervă la hotel)

16.2.1.  Perioada de rezervă trebuie să fie planificată şi notificată în avans de către operator.

16.2.2. Inceputul şi sfârşitul perioadei de rezervă trebuie să fie definite şi notificate în avans de către operator.

16.2.3. Timpul maxim al oricărei perioade de rezervă trebuie să fie stabilit de către operator, în condiţiile respectării limitărilor de timp de serviciu, timp de serviciu pentru zbor şi timp de odihnă.

16.2.4. Perioada de rezervă acasă/la hotel/la reşedinţă

16.2.4.1.  Atunci când serviciul de rezervă este efectuat acasă/la hotel/la reşedinţă şi este urmat de un timp de serviciu pentru zbor, timpul de rezervă efectiv consumat este considerat în întregime timp de serviciu; timpul de rezervă efectiv consumat plus timpul de serviciu pentru zbor nu trebuie să depăşească 20 de ore din care timpul de serviciu pentru zbor nu poate să depăşească 13 ore.

16.2.4.2. Atunci când serviciul de rezervă nu este efectuat la aeroport şi nu este urmat de un timp de serviciu pentru zbor, 50% din timpul de rezervă se socoteşte timp de serviciu.

ANEXA A la RACR-LTMO

RAPORT

de utilizare a competenţelor comandantului

- extinderi ale timpului de serviciu pentru zbor -

Partea A

Operatorul:

Tipul aeronavei:

Zborul:

Comandant:

Data:

Partea B

Detalii asupra zborului

1. Odihnă asigurată timp de 8 ore în intervalul 22,00-8,00 ora locală

Da/Nu

2. Timpul de odihnă anterior (minim egal cu durata timpului de serviciu pentru zbor anterior)

Ore

Minute

3. Timpul de serviciu pentru zbor permis conform cap. 3 din RACR-LTM

4. Serviciu întrerupt:

5. Timpul petrecut în afara cabinei de echipaj de către un membru al echipajului de conducere majorat

scaun cuşetă

6*). Valoarea timpului de serviciu pentru zbor extins

*) Nu este permisă extinderea timpului de serviciu pentru zbor simultan cu majorarea acestuia.

Detaliile voiajului

Program (plan)

Real

Locaţie

UTC

Ora locală

UTC

Ora locală

Inceputul serviciului

Serviciul a început

Plecare

Plecare

Sosire

Sosire

Plecare

Plecare

Sosire

Sosire

Plecare

Plecare

Sosire

Sosire

Plecare

Plecare

Sosire

Sosire

Terminarea serviciului

Terminarea serviciului

Timpul de serviciu pentru zbor real

Exercitarea competenţelor comandantului.........ore...........minute

Maximum de ore de zbor permise.............în 28 de zile/1 an. Ore realizate............

Partea C

Raportul comandantului

Semnătura comandantului

Data.................................

Observaţiile operatorului/Măsuri luate:

Director pentru operaţiuni zbor al operatorului

Numele............................................

Semnătura........................................

Data.................................................

Inaintat la Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" la data:........................

ANEXA B la RACR-LTMO

RAPORT

de utilizare a competenţelor comandantului

- reducerea timpului de odihnă -

Notă: Toţi timpii vor fi menţionaţi ca grupuri de 6 cifre dată/timp, exprimaţi în UTC şi ora locală.

Partea A

Operatorul:

Tipul aeronavei:

Zborul:

Comandant:

Data:

Partea B

Ultimul serviciu pentru zbor a început la:

UTC/Local

Ultimul serviciu pentru zbor s-a terminat la:

UTC/Local

Odihna necesară conform RACR-LTM

Ore

Următoarea disponibilitate calculată

UTC/Local

Inceperea următorului serviciu pentru zbor:

UTC/Local

Odihna redusă cu:

Ore

Echipajul afectat:

Semnătura comandantului

Data.................................

Observaţiile operatorului/măsuri luate:

Director pentru operaţiuni zbor al operatorului

Numele............................................

Semnătura........................................

Data.................................................

Inaintat la Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" la data:........................


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1074/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1074 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 1074/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu