ORDIN Nr. 103
din 15 octombrie 2008
pentru aprobarea
Regulamentului privind investigarea si punerea in siguranta provizorie a
constructiilor din patrimoniul Ministerului Apararii in cazul producerii unui
dezastru
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 736 din 30 octombrie 2008
Pentru aplicarea dispoziţiilor
art. 5 alin. (1) lit. r) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Apărării şi ale art. 23 alin. (1) lit. a) şi b) din Legea nr.
481/2004 privind protecţia civilă, republicată,
în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr.
346/2006,
ministrul apărării emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind investigarea
şi punerea în siguranţă provizorie a construcţiilor din patrimoniul
Ministerului Apărării în cazul producerii unui dezastru, prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul apărării,
Teodor Viorel Meleşcanu
ANEXĂ
REGULAMENT
privind investigarea şi punerea în siguranţă
provizorie a construcţiilor din patrimoniul Ministerului Apărării în cazul producerii unui dezastru
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte
responsabilităţile privind investigarea şi punerea în siguranţă provizorie a
construcţiilor din patrimoniul Ministerului Apărării, după producerea unui
seism de mare intensitate şi/sau a unei inundaţii ori alunecări de teren, care
produc în mediul construit prăbuşiri generale sau locale, avarii ori degradări
semnificative pe arii întinse, denumite în continuare dezastre/calamităţi.
Art. 2. - Investigarea are ca scop evaluarea stării
tehnice a construcţiei imediat după producerea unui dezastru, în vederea luării
deciziei privind utilizarea în continuare cu/fără restricţii sau de evacuare a
acestora, cu aplicarea de placarde specifice fiecărei categorii de încadrare.
Art. 3. - Punerea în siguranţă provizorie cuprinde
reparaţii/intervenţii locale de urgenţă, efectuate în perioada imediată de după
un dezastru, care au drept scop asigurarea accesului, asigurarea unei
exploatări limitate şi/sau prevenirea prăbuşirilor locale ale elementelor
evaluate ca fiind nesigure.
Art. 4. - (1) Personalul afectat şi bunurile din
construcţiile/instalaţiile/amenajările care, după producerea unui dezastru
prezintă degradări vizibile şi indicii de prăbuşire totală/parţială iminentă se
evacuează, în conformitate cu planul de evacuare al unităţii/formaţiunii
militare.
(2) Activităţile, măsurile şi acţiunile pe care
structurile le întreprind după dezastru se declanşează din proprie iniţiativă
şi se raportează ierarhic ministrului apărării.
Art. 5. - Direcţia domenii şi infrastructuri este
structura de specialitate şi autoritatea în domeniu pentru managementul
proprietăţii imobiliare în Ministerul Apărării, care asigură implementarea
prevederilor prezentului regulament.
CAPITOLUL II
Măsuri preventive şi pregătitoare
Art. 6. - Pentru prevenirea şi limitarea, în măsura
posibilului, a efectelor unui seism de mare intensitate şi/sau unei alunecări
de teren ori inundaţii de mare amploare, se întreprind măsuri preventive şi
măsuri pregătitoare de către structurile abilitate ale Ministerului Apărării.
Art. 7. - (1) Măsurile preventive constau în urmărirea
curentă şi specială a comportării în exploatare a construcţiilor prin:
a) urmărirea comportării în timp a construcţiilor şi
instalaţiilor în scopul depistării defectelor/degradărilor care pot conduce la
diminuarea caracteristicilor iniţiale;
b) executarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii
determinate de uzura normală;
c) executarea lucrărilor de
refacere care se realizează prin remedieri, reparări sau consolidări, pe bază
de proiect tehnic.
(2) Măsurile pregătitoare pentru intervenţie după
dezastru constau în:
a) culegerea, cu anticipaţie, de informaţii cât mai
detaliate privind numărul, localizarea şi mai ales tipul structurilor, al
terenului de fundare şi starea tehnică a clădirilor, a căror operare/funcţionare imediat după dezastru
este vitală pentru Ministerul Apărării;
b) realizarea unei baze de date şi actualizarea ei
permanentă cu informaţii privind gradul de utilizare în siguranţă a
construcţiilor inspectate/evaluate tehnic anticipat, precum şi gradul de risc
seismic al celor expertizate tehnic;
c) stabilirea
concepţiei/fazelor/etapelor de realizare a acţiunilor pe specific de
situaţie/construcţie/instalaţie/amenajare;
d) elaborarea de scenarii de
dezastre, planuri şi proceduri specifice de intervenţie;
e) instruirea şi verificarea
periodică, prin exerciţii şi aplicaţii practice, a inginerilor/subinginerilor
şi tehnicienilor specializaţi în domeniu;
f) asigurarea logistică pentru
activităţile de intervenţii imediate/de urgenţă, care au drept scop
investigarea stării tehnice a construcţiilor avariate şi/sau punerea în
siguranţă provizorie a construcţiilor/instalaţiilor/amenajărilor afectate.
CAPITOLUL III
Organizarea sistemului de intervenţie
Art. 8. - La investigarea imediată şi punerea în
siguranţă provizorie sunt prioritare clădirile cu destinaţii speciale şi/sau
construcţiile inginereşti a căror operare/funcţionare după dezastru este vitală
pentru Ministerul Apărării, şi anume:
a) obiectivele speciale şi clădirile de importanţă
vitală pentru conducerea Ministerului Apărării;
b) clădirile spitalelor şi alte
construcţii care adăpostesc servicii sanitare;
c) construcţiile care adăpostesc comunicaţii
strategice;
d) clădirile în care funcţionează structuri cu
responsabilităţi în gestionarea situaţiilor de urgenţă;
e) atelierele/garajele/remizele
care adăpostesc vehiculele serviciilor de urgenţă;
f) staţiile/punctele de
producere a energiei care asigură utilităţile şi serviciile pentru clădirile
prevăzute mai sus;
g) clădirile în care
funcţionează instituţii militare de învăţământ.
Art. 9. - Direcţia domenii şi infrastructuri asigură
managementul sistemului de intervenţie din punctul de vedere tehnic, de
specialitate, al organizării şi coordonării la nivel central şi zonal, a
activităţilor de investigare imediată şi de punere în siguranţă provizorie,
menite să asigure utilizarea construcţiilor/instalaţiilor/amenajărilor
Ministerului Apărării în condiţii de siguranţă, până la consolidarea acestora.
Art. 10. - Managementul acţiunilor şi măsurilor de
intervenţie imediată, precum şi de recuperare şi reabilitare provizorie a
construcţiilor afectate constă, în principal, în:
a) elaborarea cadrului normativ
pentru pregătirea şi antrenarea personalului tehnic specializat din timp pentru
intervenţie, înainte de declanşarea fenomenelor cauzatoare de dezastre;
b) coordonarea investigării în regim de urgenţă,
imediat după producerea dezastrului, pentru evaluarea stării tehnice a construcţiilor;
c) coordonarea intervenţiilor
pentru punerea în siguranţă provizorie a construcţiilor afectate.
Art. 11. - In domeniul reglementat, Direcţia domenii şi
infrastructuri are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) elaborează reglementări şi planuri ale
acţiunilor/activităţilor prealabile, pregătitoare, precum şi ale celor de după
dezastru;
b) coordonează implementarea
planurilor şi măsurilor organizatorice/pregătitoare şi monitorizează
îndeplinirea/ realizarea atribuţiilor şi activităţilor în teritoriu de către
structurile abilitate ale Ministerului Apărării, conform responsabilităţilor
stabilite pentru acestea prin prezentul regulament;
c) colectează, înregistrează şi
centralizează în evidenţa statistică proprie informaţiile actualizate referitoare
la fondul construit, precum şi datele personale ale specialiştilor desemnaţi
pentru activităţile specifice domeniului reglementat;
d) coordonează constituirea şi
instruirea echipelor de specialişti în domeniu, pe zone teritoriale, potrivit
pregătirii profesionale de bază, în conformitate cu reglementările în vigoare;
e) coordonează efectuarea
instructajelor şi exerciţiilor specifice de simulare, cu specialiştii
desemnaţi;
f) coordonează
activităţile/acţiunile după dezastru de evaluare a stării tehnice a
construcţiilor şi centralizează informaţiile din teritoriu;
g) coordonează activităţile/acţiunile de intervenţie
rapidă de după dezastru, pentru punerea în siguranţă provizorie a construcţiilor;
h) asigură expertizarea tehnică de calitate a
construcţiilor/ instalaţiilor/amenajărilor;
i) monitorizează acţiunile/măsurile/activităţile
prealabile, pregătitoare, precum şi pe cele de după dezastru/calamitate.
Art. 12. -Indeplinirea măsurilor/activităţilor şi/sau
acţiunilor în teritoriu se efectuează prin:
a) administratorii imobilelor/cazărmilor;
b) microstructurile de domenii şi infrastructuri din
compunerea/ subordinea structurilor centrale, categoriilor de forţe ale
armatei, comandamentelor de armă/similar;
c) centrele de domenii şi
infrastructuri, pentru unităţile structurilor centrale care nu au în
compunere/subordine microstructuri de domenii şi infrastructuri;
d) Centrul de studii şi proiectare construcţii
militare;
e) Centrul de intervenţie în situaţii de urgenţă;
f) unităţile de geniu din compunerea categoriilor de
forţe ale armatei, comandamentelor de armă/similare, prin forţe şi mijloace
proprii şi/sau cu cele primite în sprijin de la alte structuri.
Art. 13. -Administratorul de imobil/cazarmă are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) urmăreşte comportarea în
timp a clădirilor/instalaţiilor, în scopul depistării în timp util a
degradărilor şi efectuării intervenţiilor necesare;
b) întreprinde măsuri şi
acţiuni pentru menţinerea caracteristicilor iniţiale ale construcţiilor/instalaţiilor,
prin lucrări de întreţinere/reparaţii/consolidări, după caz;
c) întreprinde măsuri şi acţiuni pentru asigurarea din
timp a stocurilor pentru inspecţiile şi evaluările tehnice rapide după
dezastru, precum şi a materialelor pentru intervenţia la clădiri şi răspunde de
utilizarea judicioasă a resurselor asigurate;
d) execută inspecţia după dezastru şi participă la
evaluarea tehnică rapidă;
e) anunţă de urgenţă Centrul de
domenii şi infrastructuri şi microstructura de domenii şi infrastructuri din
compunerea/subordinea structurii centrale, statului major al categoriilor de
forţe ale armatei, comandamentului de armă/similar despre necesitatea evaluării
stării tehnice a construcţiilor/instalaţiilor/amenajărilor după dezastru;
f) întrerupe alimentarea cu energie electrică, închide
vanele conductelor de gaze naturale şi/sau combustibil lichid şi intervine de
primă urgenţă, provizoriu, pentru asigurarea funcţionării acestora în caz de
necesitate.
Art. 14. - Compartimentele de
domenii şi infrastructuri din compunerea/subordinea structurilor centrale,
statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei, comandamentelor de
armă/similare au atribuţii şi responsabilităţi pentru organizarea, pregătirea
şi planificarea acţiunilor şi activităţilor înainte şi după dezastru, după cum
urmează:
a) identifică din timp
clădirile/instalaţiile/amenajările a căror operare/funcţionare este vitală după
dezastru şi/sau care prezintă risc seismic ridicat;
b) identifică şi inventariază
din timp tipul structurilor de rezistenţă, starea tehnică efectivă şi
caracteristicile terenului de fundare;
c) identifică personalul cu pregătire tehnică de
specialitate în domeniu, asigură instruirea acestuia în baza reglementărilor,
planurilor şi procedurilor specifice şi grupează specialiştii pe echipe,
potrivit pregătirii profesionale şi misiunilor pe care le primesc;
d) acordă asistenţă tehnică
administratorilor de imobile/cazărmi pentru asigurarea condiţiilor/bazei
materiale, constând în reglementări/proceduri/planuri de acţiune specifice,
formulare de inspecţie şi de evaluare tehnică rapidă, prevăzute în anexele la
prezentul regulament, echipamentul de protecţie şi birotica pentru inspecţiile
în teren şi pentru îndeplinirea activităţilor specifice înainte şi după dezastru,
precum şi pentru asigurarea din timp a stocurilor de materiale pentru
intervenţia la construcţii;
e) solicită anticipat obţinerea
autorizaţiilor de acces în obiectivele speciale sau care adăpostesc
activităţi/informaţii clasificate, pentru personalul tehnic selecţionat;
f) execută evaluarea tehnică
rapidă după dezastru a construcţiilor/instalaţiilor/amenajărilor din cazărmile
aflate în administrare, prioritare fiind cele prevăzute la art. 8;
g) coordonează şi participă în
mod direct la acţiunile şi activităţile specifice de după dezastru din
cazărmile proprii şi în cele utilizate de structurile subordonate;
h) centralizează şi transmit la Direcţia domenii şi
infrastructuri datele pentru expertizarea tehnică a
construcţiilor/instalaţiilor/ amenajărilor, prioritare fiind cele prevăzute la
art. 8;
i) înregistrează, transmit şi actualizează toate
informaţiile din zona de responsabilitate, în baza proprie de date, şi le
transmit la Direcţia domenii şi infrastructuri, pentru înscrierea în evidenţa
centralizată.
Art. 15. - (1) Centrele de domenii şi infrastructuri
asigură asistenţa tehnică, organizarea, coordonarea, verificarea şi controlul
în imobilele/cazărmile din teritoriu privind îndeplinirea de către structurile
nominalizate în prezentul regulament a măsurilor şi acţiunilor specifice,
pentru:
a) urmărirea comportării în
timp a construcţiilor/instalaţiilor/ amenajărilor şi executarea lucrărilor de
întreţinere/reparaţii pentru mentenanţa acestora, în cazărmile/imobilele
unităţilor subordonate structurilor centrale arondate;
b) verificarea concordanţei informaţiilor primite şi
înregistrate în baza de date proprie cu realitatea din teren privind tipurile
de structuri de rezistenţă, caracteristicile terenului de fundare şi starea
tehnică a construcţiilor/instalaţiilor/amenajărilor, a căror funcţionare după
dezastru este vitală pentru Ministerul Apărării;
c) verificarea nivelului de instruire a personalului
identificat şi a existenţei reglementărilor, planurilor, procedurilor şi a
materialelor necesare la nivelul imobilului/cazărmii, după caz.
(2) Pentru unităţile structurilor centrale care nu au
în compunere/subordine compartimente de domenii şi infrastructuri, centrele de
domenii şi infrastructuri au următoarele atribuţii şi responsabilităţi în domeniul reglementat:
a) identifică din timp
clădirile/instalaţiile a căror operare/ funcţionare este vitală după dezastru
şi/sau care prezintă risc seismic ridicat;
b) inventariază clădirile, tipul structurilor de
rezistenţă, starea tehnică efectivă şi caracteristicile
terenului de fundare;
c) identifică personalul cu pregătire tehnică de
specialitate în domeniu, asigură instruirea acestuia în baza reglementărilor,
planurilor şi procedurilor specifice, grupează specialiştii pe echipe, potrivit pregătirii profesionale
şi misiunilor pe care le vor primi;
d) acordă asistenţă tehnică
administratorilor de imobile/ cazărmi pentru asigurarea condiţiilor/bazei
materiale, constând în reglementări/proceduri/planuri de acţiune specifice,
formulare de inspecţie şi de evaluare rapidă, prevăzute în anexele la prezentul
regulament, echipamentul de protecţie şi birotica pentru inspecţiile în teren
şi pentru îndeplinirea activităţilor specifice înainte şi după dezastru, precum
şi pentru asigurarea din timp a stocurilor de materiale pentru intervenţia la
construcţii;
e) solicită anticipat obţinerea
autorizaţiilor de acces în obiectivele speciale sau care adăpostesc
activităţi/informaţii clasificate, pentru personalul tehnic selecţionat;
f) execută evaluarea tehnică
rapidă după dezastru a construcţiilor/instalaţiilor/amenajărilor din cazărmile
aflate în administrare, prioritare fiind cele prevăzute la art. 8;
g) coordonează şi participă în mod direct la acţiuni şi
activităţi specifice după dezastru;
h) înregistrează şi actualizează toate informaţiile din
zona de responsabilitate, în baza proprie de date, şi le transmit la Direcţia
domenii şi infrastructuri, pentru înscrierea în evidenţa centralizată.
(3) Centrele de domenii şi infrastructuri centralizează
şi transmit la Direcţia domenii şi infrastructuri datele pentru expertizarea
tehnică a construcţiilor/instalaţiilor/amenajărilor din zona de
responsabilitate, prioritare fiind cele prevăzute la art. 8.
Art. 16. - Centrul de studii şi proiectare construcţii
militare are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) participă, în perioada
imediat următoare producerii unui dezastru, la inspectarea/evaluarea stării
fizice a obiectivelor speciale, a căror funcţionare este vitală pentru
Ministerul Apărării;
b) asigură evaluarea tehnică
rapidă prin echipe de ingineri constructori cu experienţă în proiectare;
c) execută schiţe şi calcule sumare de rezistenţă, de
regulă la faţa locului, care stau la baza lucrărilor de intervenţie rapidă după
dezastru, pentru punerea în siguranţă provizorie a
obiectivelor speciale avariate.
Art. 17. - Centrul de intervenţie în situaţii de
urgenţă şi unităţile de geniu din compunerea categoriilor de forţe ale armatei,
comandamentelor de armă/similar au următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) verifică şi, dacă este
cazul, întrerup alimentarea cu energie electrică, închid vanele conductelor de
gaze naturale şi/sau combustibil lichid şi apă, apoi intervin pentru asigurarea
funcţionării provizorii a acestora în caz de necesitate;
b) realizează lucrări de
sprijiniri provizorii ale construcţiilor/instalaţiilor/amenajărilor;
c) realizează lucrări
provizorii de stabilizare a mişcării terenului prin baterea de piloţi,
ridicarea de ziduri de sprijin provizorii şi altele asemănătoare.
Art. 18. - (1) Structurile cu atribuţii în investigarea de urgenţă şi punerea în siguranţă
provizorie după dezastru a construcţiilor/instalaţiilor/amenajărilor a căror
operare/ funcţionare este vitală după dezastru întocmesc sau, după caz,
completează planul de acţiune pentru prevenirea şi gestionarea situaţiilor de
urgenţă, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului
regulament.
(2) Forţele şi mijloacele destinate pentru intervenţia
la aceste construcţii/instalaţii/amenajări se stabilesc din timp, iar
asigurarea, pregătirea şi verificarea lor se execută în cadrul programului de
instruire.
Art. 19. - Din compunerea grupelor operative ce se
constituie după dezastru la nivelul structurilor cu atribuţii în investigarea
de urgenţă şi punerea în siguranţă provizorie după dezastru a construcţiilor/instalaţiilor/amenajărilor
cu funcţiuni vitale face
parte cel puţin un ofiţer din specialitatea construcţii sau un civil cu studii
superioare de lungă/scurtă durată, în specialitatea construcţii.
CAPITOLUL IV
Investigarea după dezastru a stării tehnice a
construcţiilor
Art. 20. - (1) Investigarea după dezastru a stării
tehnice a construcţiilor are drept scop să stabilească dacă:
a) acestea pot fi utilizate în condiţii de siguranţă;
b) sunt necesare investigaţii mai amănunţite;
c) trebuie luate măsuri de
punere imediată în siguranţă provizorie;
d) trebuie să fie demolate
pentru a nu periclita viaţa oamenilor sau vecinătăţile.
(2) Este interzis accesul persoanelor în clădiri cu
structuri nesigure.
Art. 21. - Etapele de investigare a stării tehnice a construcţiilor şi instalaţiilor sunt următoarele:
a) inspecţia după dezastru, activitate ce se execută în
condiţii de urgenţă de către administratorul imobilului/cazărmii, împreună cu
personalul din unitate/garnizoană cu pregătire tehnică în domeniu, cu scopul de
a stabili, prin mijloace extrem de simple, gradul de siguranţă în utilizare cu
sau fără restricţii, pe care îl prezintă clădirile/instalaţiile, precum şi cu
scopul de a determina pe cele care necesită o investigare mai amănunţită;
b) evaluarea tehnică rapidă,
activitate ce se execută de către personalul din microstructurile de domenii şi
infrastructuri din compunerea/subordinea structurilor centrale, statelor majore
ale categoriilor de forţe ale armatei, comandamentelor de armă/similare,
centrelor de domenii şi infrastructuri şi Centrul de studii şi proiectare
construcţii militare, cu pregătire tehnică şi experienţă în domeniu, şi constă
într-o investigaţie mai detaliată, ca urmare a inspecţiei după dezastru, cu
scopul de a se stabili construcţiile/instalaţiile care necesită sau nu luarea
unor măsuri tehnice de punere în siguranţă provizorie, pentru a putea fi
utilizate ori dacă trebuie abandonate/evacuate;
c) expertiza tehnică,
activitate care se efectuează de către specialişti atestaţi de ministerul de
resort în domeniul construcţiilor.
Art. 22. - (1) In cadrul inspecţiei după dezastru se
face evaluarea aproximativă/grosieră a degradărilor structurale şi
nestructurale, puternice şi uşor observabile, precum şi a alunecărilor de teren
care afectează şi/sau pun în pericol siguranţa construcţiilor.
(2) In urma inspecţiei după dezastru,
construcţiile/instalaţiile se clasifică pe categorii, astfel:
a) construcţii aparent sigure, care pot fi utilizate în
continuare fără restricţii;
b) construcţii evident
nesigure, care nu pot fi utilizate în continuare şi pentru care se dispune
abandonarea/evacuarea;
c) construcţii care necesită o
investigare mai amănunţită pentru că, datorită stării tehnice, nu se încadrează
în cele două categorii definite mai sus.
(3) Etapele inspecţiei după dezastru sunt următoarele:
a) examinarea în întregime a
exteriorului clădirii, prin vizualizarea de la distanţă a întregului perimetru
al construcţiei/instalaţiei/amenajării;
b) examinarea terenului din
jurul clădirii, pentru depistarea unor umflături ale pământului şi/sau a unor
fenomene care să indice tasări şi/sau alunecări de teren;
c) examinarea în întregime a structurii din exteriorul
clădirii, pe întregul perimetru al construcţiei/instalaţiei/amenajării;
d) inspectarea în interiorul
clădirii, în cazul în care structura este sigură, dar nu poate fi cercetată
suficient de bine din exterior sau când există suspiciuni ori
sesizări/informaţii privind avarii/deteriorări puternice ale elementelor
nestructurale din interior, ca:
pereţi despărţitori prăbuşiţi, tencuiala tavanelor căzută, degradări ce nu pot
fi vizualizate din exterior;
e) evaluarea generală a stării clădirii/instalaţiei
efectuată pe baza celor 6 criterii înscrise în Formularul pentru inspecţia după
dezastru, conform anexei nr. 1, şi marcarea construcţiei cu placarda
corespunzătoare rezultatului analizei.
(4) Clădirile/instalaţiile
pentru care există dubii privind siguranţa în exploatare sunt recomandate
pentru efectuarea unei evaluări tehnice rapide, marcând construcţia cu placarda
corespunzătoare.
(5) Caracterizarea/definirea
stării construcţiei, precum şi criteriile de bază ale inspecţiei după dezastru
sunt:
a) clădire nesigură, atunci
când clădirea este parţial prăbuşită sau deplasată de pe fundaţii, unul dintre
etaje prezintă înclinări semnificative faţă de verticală ori când se constată
degradări severe evidente ale elementelor structurale principale, dislocări ale
pereţilor sau alte semnalmente care pun în evidenţă degradări periculoase, la
apariţia unor crăpături mari ale terenului, deplasări evidente ori alunecări
ale terenului şi când se constată prezenţa altor pericole ca: scurgere de
lichide toxice, inflamabile, explozive, spargerea/fisurarea conductei de gaze,
ruperea cablurilor electrice şi altele asemenea;
b) clădire cu zone nesigure,
atunci când sunt pericole evidente de prăbuşire a unor parapete, coşuri,
calcane, elemente ornamentale.
(6) In funcţie de rezultatul analizei efectuate pe baza
criteriilor enumerate se marchează construcţia/instalaţia/amenajarea cu
placarda inscripţionată corespunzător concluziei, astfel:
a) placarda verde
inscripţionată conform anexei nr. 2: „CLĂDIRE INSPECTATĂ- POATE FI FOLOSITĂ
FĂRĂ RESTRICŢII";
b) placarda galbenă
inscripţionată conform anexei nr. 3: „CLĂDIRE CU ACCES
LIMITAT";
c) placarda albastră
inscripţionată conform anexei nr. 4: „CLĂDIRE CU ZONE NESIGURE";'
d) placarda roşie
inscripţionată conform anexei nr. 5: „CLĂDIRE NESIGURĂ - INTRAREA
INTERZISĂ".
(7) Placardele se aplică, la
exterior, într-un loc vizibil, în apropierea fiecărei/fiecărui intrări/acces
în/din clădire/zonă, iar semnificaţia inscripţiilor, cu restricţiile ce le
comportă, sunt aduse la cunoştinţa întregului personal, luându-se următoarele
măsuri:
a) construcţiile marcate cu
placarde „CLĂDIRE NESIGURĂ - INTRAREA INTERZISĂ", precum şi spaţiile
considerate „ZONE NESIGURE" sunt evacuate, accesul personalului nemaifiind
permis în clădirea sau zona respectivă;
b) în clădirile marcate cu
placarde „CLĂDIRE CU ACCES LIMITAT", accesul este permis numai pentru
cazuri/situaţii stringente, cu timp limitat de şedere în interior şi măsuri
prealabile, care să asigure evacuarea rapidă în caz de urgenţă.
Art. 23. - (1) Evaluarea tehnică rapidă după dezastru
se efectuează în urma inspecţiei după dezastru, pentru aprecierea gradului de
siguranţă a clădirilor marcate cu placarda „CLĂDIRE CU ACCES LIMITAT",
precum şi pentru clarificarea aspectelor rezultate în urma inspecţiei după
dezastru.
(2) Obiectivul principal al
evaluării tehnice rapide este determinarea nivelului de siguranţă, a existenţei
pericolului prăbuşirii structurii şi/sau unor elemente nestructurale,
putându-se astfel confirma sau recomanda reîncadrarea
clădirii/instalaţiei/amenajării în una dintre categoriile precizate.
(3) Criteriile generale pentru
evaluarea stării clădirilor afectate de dezastru, comune diferitelor tipuri de
structuri de rezistenţă, atât din punctul de vedere al materialelor, cât şi al
importanţei şi demersurilor, sunt:
a) degradarea în ansamblu, pusă în evidenţă de pereţi
puternic fisuraţi, etaje cu deplasări laterale mari, clădiri înclinate,
fundaţii fracturate, iar constatarea existenţei unuia sau a cumulului mai
multor astfel de defecte conduce la interzicerea accesului în clădire şi la marcarea clădirii cu placarda „CLĂDIRE
NESIGURA - INTRAREA INTERZISĂ" sau, după caz, „CLĂDIRE PRĂBUŞITĂ
(RUINĂ)";
b) evaluarea capacităţii structurii de a prelua
încărcări verticale, adică greutatea proprie şi celelalte încărcări permanente
şi utile, are în vedere cedarea, fie şi numai locală, a elementelor structurale
ce preiau încărcările verticale, ca: stâlpi vizibil înclinaţi, flambaţi ori cu
degradări puternice la capete, separarea planşeelor sau a elementelor
acoperişului de pereţi ori alte elemente verticale portante, fisurarea
pereţilor portanţi, a stâlpilor sau grinzilor, precum şi orice alte degradări
sau cedări ale elementelor principale ce preiau încărcări verticale, iar
constatarea existenţei unuia sau a cumulului mai multor astfel de defecte
conduce la interzicerea accesului în clădire şi la marcarea clădirii cu
placarda „CLĂDIRE NESIGURĂ - INTRAREA INTERZISĂ";
c) identificarea şi apoi evaluarea sistemului
structural ce preia şi transmite terenului acţiunile orizontale au în vedere
degradări precum: pereţi portanţi puternic fisuraţi, existenţa unor articulaţii
plastice la capetele stâlpilor, expulzarea puternică a betonului de acoperire a
armăturilor, contravântuiri cedate, planşee puternic degradate şi altele
asemenea, iar constatarea existenţei unuia sau a cumulului mai multor astfel de
defecte conduce la interzicerea accesului în clădire şi la marcarea clădirii cu
placarda „CLĂDIRE NESIGURA- INTRAREA INTERZISĂ";
d) constatarea unei înclinări mai mari de 1,5% a unuia
sau a mai multor etaje la clădirile înalte, degradare care generează sub
greutatea etajelor superioare momente încovoietoare suplimentare în stâlpii şi
grinzile de sub etajul înclinat, precum şi constatarea unei înclinări remanente
mai mari de 1,5%o conduc la interzicerea accesului în clădire şi la marcarea clădirii
cu placarda „CLĂDIRE NESIGURĂ- INTRAREA INTERZISĂ";
e) starea elementelor
nestructurale, precum parapetele, închiderile exterioare, ornamentele, firmele,
nervurile în consolă, pereţii despărţitori, tavanele suspendate şi orice alte
elemente interioare sau exterioare clădirii, ce se pot prăbuşi din cauza
forţelor statice ori a unei replici a seismului iniţial, precum şi constatarea
existenţei unuia sau a cumulului mai multor astfel de defecte conduc la
interzicerea accesului în acele spaţii şi la marcarea clădirii cu placarda
„CLĂDIRE CU ZONE NESIGURE";
f) degradarea fundaţiilor şi terenului din imediata
vecinătate a clădirii, respectiv alunecări de teren, apariţia unor crăpături
sau orice alte modificări semnificative pe verticală sau pe orizontală ale
formei iniţiale a acestuia, ce pot genera tasarea/degradarea/ruperea
fundaţiilor şi/sau suprastructurii clădirilor/instalaţiilor/amenajărilor,
precum şi constatarea unuia sau a cumulului mai multor defecte ca: existenţa de
fisuri noi în fundaţii, tasări mai mari de 3-4 cm, crăpături de 5-10 cm între
clădire şi terenul adiacent, care indică dislocarea infrastructurii clădirii şi
a pereţilor, planşeelor sau acoperişului, fracturate, conduc la interzicerea
accesului în clădire şi la marcarea clădirii cu placarda „CLĂDIRE NESIGURĂ-
INTRAREA INTERZISĂ";
g) alte pericole cum ar fi: conducte de combustibil
lichid sau gazos deteriorate, cabluri de alimentare cu energie electrică rupte,
rezervoare/recipiente de depozitare ori conducte de distribuţie de substanţe chimice/toxice/explozive
deteriorate, echipamente răsturnate sau deplasate, coşuri de fum fisurate ori
înclinate, ansambluri de ancoraje, elemente de prindere/ghidaj, cabine de
ascensoare deteriorate şi altele asemenea conduc la interzicerea accesului în zonele/spaţiile
respective şi la marcarea clădirii cu placarda „CLĂDIRE CU ZONE NESIGURE".
(4) Evaluarea tehnică rapidă a stării
clădirii/instalaţiei prin bifarea în mod corespunzător a căsuţelor în
Formularul pentru evaluarea
tehnică rapidă, conform anexei nr. 6, conduce la clasificarea şi marcarea
clădirii cu placarda corespunzătoare, conform precizărilor prezentului
regulament, cu semnificaţiile şi restricţiile specifice.
CAPITOLUL V
Intervenţia de urgenţă pentru punerea în siguranţă provizorie a construcţiilor şi
instalaţiilor afectate
Art. 24. - (1) Intervenţia de urgenţă după dezastru are
ca scop:
a) prevenirea prăbuşirilor
locale ale elementelor din zonele evaluate ca fiind nesigure;
b) asigurarea accesului şi/sau
a unei folosiri limitate a construcţiilor/instalaţiilor/amenajărilor avariate
de cutremur şi sau alunecări de teren.
(2) Acţiunile de intervenţie de urgenţă după dezastru
constau în executarea de lucrări de reparaţii provizorii, care nu înlocuiesc
măsurile definitive ulterioare şi se grupează astfel:
a) sprijinirea provizorie a elementelor avariate;
b) repararea locală, de urgenţă;
c) demolarea parţială sau totală a clădirii în situaţia
în care o prăbuşire necontrolată a acesteia ar afecta o construcţie/
instalaţie/amenajare, a cărei funcţionare este vitală.
(3) Soluţiile-cadru şi
exemplele descrise în prezentul regulament sunt cele mai frecvente în practică,
dar nu sunt limitative.
(4) Soluţiile tehnice şi
acţiunile de intervenţie de urgenţă după dezastru trebuie concepute şi
executate astfel încât să nu stânjenească realizarea ulterioară a măsurilor
definitive de intervenţie.
Art. 25. - (1) Incărcările verticale ale elementelor de
susţinere avariate se preiau de sprijiniri provizorii, care constituie acţiuni
de primă intervenţie ce se execută conform unor schiţe întocmite, având ca bază
calculele sumare efectuate la faţa locului, executate cu lemn rotund, respectiv
cu bile din lemn, având diametre între 12-20 cm, sau, în cazul când există în
inventar, cu popi metalici extensibili ori cu eşafodaje metalice.
(2) La executarea sprijinirilor trebuie avute în vedere
o serie de reguli, după cum urmează:
a) punerea sub sarcină a sprijinirilor să se facă
întotdeauna prin împănare cu două pene, astfel încât, prin suprapunere, să se
realizeze două feţe paralele fără a se forţa împănarea, iar pentru a nu ceda
elementele structurii, aceasta se face cu pene din lemn de esenţă tare, ca:
stejar sau fag, de la parter spre etajele superioare;
b) reacţiunea transmisă de popi
terenului trebuie să se repartizeze pe o suprafaţă corespunzătoare, prin
utilizarea de traverse din lemn de esenţă tare, de obicei traverse de cale
ferată;
c) popii trebuie solidarizaţi
între ei prin contravântuiri din scânduri, dispuse astfel încât să închidă
împreună cu popii triunghiuri nedeformabile, şi sistemul astfel format să aibă
rigiditate mare la deplasări laterale şi să împiedice tendinţa de flambaj
individual al popilor înalţi;
d) popii nu trebuie să se reazeme pe elementele
structurale orizontale, reacţiunea lor trebuind să fie transmisă vertical, pe
aceeaşi axă, până la teren;
e) greutatea etajelor
superioare trebuie preluată treptat de către sprijinire şi nu brusc, la un
singur nivel, continuând sprijinirea, după caz, pe încă două nivele deasupra
etajului deteriorat;
f) sprijinirea trebuie
proporţionată potrivit sarcinii care îi revine.
Art. 26. - (1) Repararea locală de urgenţă se face prin lucrări de intervenţie care nu respectă
reglementările în vigoare privind procedurile de iniţiere, evaluare, decizie de
intervenţie, proiectare şi avizare, datorită necesităţii de a fi executate în
cel mai scurt timp posibil.
(2) Remedierea degradărilor
pereţilor structurali din zidărie se face prin:
a) asigurarea împotriva
dislocării/desfacerii pereţilor prin executarea de tiranţi metalici şi/sau prin
centuri de beton armat;
b) consolidarea pereţilor
plini, puternic crăpaţi, prin placare cu beton armat, preferabil torcretat pe
ambele feţe, cu legături între ele;
c) tencuirea cu mortar de
ciment aplicat peste o plasă de bare de oţel-beton şi/sau injectarea cu mortar
de ciment a pereţilor cu fisuri mai puţin extinse.
(3) Repararea elementelor cadrelor din beton armat se
face prin:
a) cămăşuirea stâlpului/grinzii cu beton armat;
b) prevederea unor sprijiniri
metalice capabile să preia încărcările verticale;
c) cămăşuirea metalică a
stâlpului cu profile laminate, respectiv corniere, solidarizate cu plăcuţe sau
zăbreluţe, şi injectarea cu răşini epoxidice a spaţiului dintre profile şi
beton.
(4) Repararea sistemelor cu pereţi structurali din beton armat se face prin:
a) placarea cu beton armat a
pereţilor plini pe o faţă sau ambele feţe;
b) restabilirea rezistenţei şi
rigidităţii riglelor de cuplare ale pereţilor cu goluri, prin desfacerea
betonului, completarea cu armături longitudinale, etrieri şi rebetonare;
c) repararea structurilor
metalice şi a celor combinate cu beton armat este recomandabil să fie efectuată
după evaluarea de către un expert tehnic autorizat;
d) repararea structurilor din
lemn este recomandabil să fie efectuată după evaluarea de către un expert
tehnic cu experienţă în domeniu.
CAPITOLUL VI
Resurse folosite pentru investigare şi intervenţie după dezastru
Art. 27. - Acţiunile de investigare după dezastru şi de
punere în siguranţă provizorie a construcţiilor/instalaţiilor afectate sunt
activităţi ce trebuie desfăşurate în regim de maximă urgenţă, pe arii largi de
răspândire, motiv pentru care sunt necesare pregătirea şi asigurarea din timp a
resurselor umane, materiale şi, nu în ultimul rând, a resurselor informaţionale.
Art. 28. - (1) Investigarea
stării tehnice a construcţiilor se realizează de către personal tehnic
calificat în domeniul construcţiilor şi/sau instalaţiilor aferente
construcţiilor.
(2) Numărul mare de construcţii aflate pe arii extinse
necesită implicarea tuturor cadrelor tehnice, angajaţi permanenţi ai
Ministerului Apărării, cu un nivel de pregătire corespunzător şi experienţă în
domeniu, care îşi desfăşoară activitatea în diferite compartimente şi
structuri, respectiv:
a) administratorii de imobile/cazărmi;
b) personalul de specialitate
în domeniu din unitate/ garnizoană;
c) personalul de specialitate din compartimentele de
domenii şi infrastructuri din compunerea/subordinea structurilor centrale,
statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei, comandamentelor de
armă/similare;
d) personalul de specialitate din cadrul centrelor de
domenii şi infrastructuri, Centrului de studii şi proiectare construcţii
militare şi Centrului de intervenţie în situaţii de urgenţă;
e) unităţile de geniu din compunerea categoriilor de
forţe ale armatei, comandamentelor de armă/similare;
f) personalul cu pregătire
tehnică în domeniu, identificat în cadrul altor structuri.
(3) Personalul tehnic se înregistrează în evidenţa
centralizată a Direcţiei domenii şi infrastructuri, conform
datelor primite, pe echipe constituite şi pe zone de responsabilitate, pentru
investigarea după dezastru.
(4) Personalului tehnic militar şi civil desemnat,
instruit pentru activităţi de după dezastru, i se includ în fişa postului ca
atribuţii de serviciu sarcinile ce îi revin, precum şi obligaţia de a participa
la instruirea periodică.
(5) Prin excepţie de la prevederile art. 28 alin. (1),
în zonele care nu pot fi acoperite cu personal tehnic angajat permanent al
Ministerului Apărării se identifică persoane autorizate în domeniu pentru
încheierea de contracte/convenţii de prestări servicii/colaborare, după caz, cu
respectarea legislaţiei în vigoare.
Art. 29. - (1) Investigarea imediată şi intervenţia de
urgenţă la construcţii/instalaţii după dezastru se asigură logistic, prin
achiziţionarea anticipată a materialelor necesare de către structurile
utilizatoare ale imobilelor/cazărmilor, prin includerea în bugetele proprii a
fondurilor necesare pentru:
a) un număr suficient de
placarde şi suporturi de fixare/montare rezistente la intemperii, de dimensiuni
şi culori corespunzătoare modelelor prevăzute în anexele la prezentul
regulament;
b) un număr suficient de
formulare pentru inspecţii şi evaluări, conform modelelor din anexele la prezentul
regulament;
c) legitimaţiile/ecusoanele de acces;
d) rulete de 5-25 m, lanterne
cu acumulatori reîncărcabili, bandă adezivă, bandă pentru marcarea interzicerii
accesului, markere permanente şi blocnotesuri pentru personalul nominalizat să
desfăşoare activităţi în teren;
e) echipament de protecţie pentru personalul
nominalizat să desfăşoare activităţi în teren, respectiv bocanci, căşti de
protecţie, pelerine de ploaie, mănuşi, cizme de cauciuc, măşti contra gazelor,
măşti contra prafului, ochelari de protecţie şi altele
asemenea;
f) bile de lemn având diametre cuprinse între 12 şi 20
cm;
g) scânduri/dulapi din lemn de răşinoase cu lăţimi
cuprinse între 15 şi 40 cm, grosime de 2,4 - 4,8 cm;
h) popi metalici extensibili;
i) eşafodaje metalice;
j) traverse din lemn;
k) dulapi din lemn de esenţă
tare;
l) cricuri hidraulice;
m) scoabe, cuie, buloane, sârmă groasă;
n) scări extensibile;
o) schele metalice;
p) alte materiale, scule şi unelte rezultate din
tehnologia şi procedurile de execuţie a lucrărilor de intervenţie rapidă după
dezastru.
(2) Estimarea stocurilor de materiale necesare se
bazează pe:
a) evaluările privind numărul
de clădiri de importanţă vitală vulnerabile expertizate şi considerate în clase
de risc deosebit;
b) evaluările prealabile în
cadrul urmăririi în timp a stării tehnice a clădirilor/instalaţiilor cu
funcţiuni vitale;
c) evaluarea numărului de
intervenţii care pot fi executate într-un interval de timp de 2-3 săptămâni.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 30. - Şeful Direcţiei domenii şi infrastructuri
este împuternicit să emită precizări tehnice în aplicarea prevederilor
prezentului regulament.
Art. 31. -Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
- Model -
FORMULAR PENTRU INSPECŢIA DUPĂ DEZASTRU
Inspecţia a fost efectuată de:
............................................................................................................
(numele şi prenumele/unitatea militară/structura)
Data..........................
Ora.............................. Semnătura....................................
Aria inspectată: |_| Exterior
|_| Exterior
şi interior
Descrierea construcţiei:
Adresa ..............................
............................................
Utilizator: U.M...........................
COMANDANT............................
nr. tel./fax....................................
Administrator: U.M..................
COMANDANT...........................
nr. tel./fax...................................
CAZARMA nr...........................
pavilion............regim de înălţime
(număr si tip de nivele)..............
Aria construită Ac = ........ m2,
Aria desfăşurată Ad =........ m2
|
Tipul construcţiei
Zidărie portantă fără elemente de beton
armat
Zidărie portantă întărită cu
nuclee, centuri etc.
Cadre din beton armat
Pereţi structurali din beton armat
Stâlpi şi grinzi proiectate pentru încărcări gravitaţionale
Schelet metalic
Planşee din lemn
Planşee din beton
Planşee mixte
Şarpantă din....................
Terasă
|_| circulabilă
|_| necirculabilă
|
Destinaţia construcţiei
Locuinţă colectivă
Locuinţă individuală
Clădire administrativă
Clădire învăţământ
Clădire cu funcţiuni de decizie
Clădire servicii sanitare
Clădiri culturale (muzee, biblioteci, săli spectacole)
Depozit produse toxice, inflamabile, explozive
Rezervoare/recipiente cu substanţe
inflamabile
Rezervoare şi staţii de pompare apă
Construcţii energetice şi de
distribuţie gaze naturale, gaze
medicinale etc.
Garaje/remize
Construcţii pentru tehnica militară
Săli de sport, bazine acoperite
|
Evaluarea construcţiei:
Inspectează construcţia conform listei de mai jos şi marchează căsuţele din coloanele corespunzătoare.
Efecte constatate
|
Nu
|
Minore
|
Moderate
|
Severe
|
Colaps, colaps parţial
|
|
|
|
|
Cedare fundaţii
|
|
|
|
|
Construcţia sau unul dintre etaje
înclinate
|
|
|
|
|
Degradări elemente portante verticale: pereţi/stâlpi
|
|
|
|
|
Degradări elemente portante orizontale: plăci/nervuri/grinzi
|
|
|
|
|
Degradări scări (podeşte, rampe, grinzi etc.)
|
|
|
|
|
Parapete, coşuri, atice sau alte elemente nestructurale în
pericol de cădere
|
|
|
|
|
Alunecări/căderi/prăbuşiri/umflături etc. ale terenului
|
|
|
|
|
Pierderi de lichide din rezervoare
|
|
|
|
|
Alte fenomene constatate:
a)
........................................................................................................................................................................ .....................................................
b)
........................................................................................................................................................................ .....................................................
c) ........................................................................................................................................................................ .....................................................
Marcarea construcţiei
• Se alege una dintre variantele de marcare a
construcţiei pe baza analizei evaluării efectuate. Efecte grave constatate, ce
pun în pericol construcţia în ansamblul său, reprezintă o justificare pentru
marcarea cu „CONSTRUCŢIE NESIGURĂ". Efecte grave locale şi efecte moderate
permit marcarea cu „ACCES LIMITAT".
• Zonele ce prezintă pericol de
cedare, prăbuşire, răsturnare a elementelor nestructurale, ornamentale sau ale
construcţiei vecine (lipite/alăturate) se vor marca cu „ZONĂ NESIGURĂ". De
asemenea, se vor marca cu „ZONĂ NESIGURĂ" zonele construcţiilor care
adăpostesc materiale inflamabile, toxice, explozive şi altele care, din diverse
motive, nu se pot inspecta după dezastru.
• Se plasează la intrarea principală placarda
„CONSTRUCŢIE INSPECTATĂ" la clădirile care aparent prezintă siguranţă în
exploatare.
Placardele inscripţionate cu „ACCES LIMITAT" sau
„CONSTRUCŢIE NESIGURĂ" se plasează la toate intrările.
CONSTRUCŢIE INSPECTATĂ
(placarda verde)
ZONĂ NESIGURĂ
(placarda albastră)
ACCES LIMITAT
(placarda galbenă)
CONSTRUCŢIE NESIGURA
(placarda roşie)
Se marchează casetele de mai jos pentru acţiunile
ulterioare ce sunt considerate a fi necesare:
Se împrejmuiesc următoarele zone nesigure din/în jurul
construcţiei şi se marchează cu „ZONĂ NESIGURA":
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Se recomandă efectuarea unei evaluări tehnice rapide
pentru:
- structură;
- terenul de fundare;
- alte aspecte.
Recomandări/Comentarii
..........................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
ANEXA Nr. 2*) la
regulament
- Model -
PLACARDA VERDE INSCRIPŢIONATĂ
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3*) la regulament
- Model -
PLACARDĂ GALBENĂ INSCRIPŢIONATĂ
*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 4*) la regulament
- Model -
PLACARDA ALBASTRĂ INSCRIPŢIONATĂ
*) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 5*) la
regulament
- Model -
PLACARDĂ ROŞIE INSCRIPŢIONATĂ
*) Anexa nr. 5 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 6 la regulament
- Model -
FORMULAR PENTRU EVALUAREA TEHNICĂ RAPIDĂ
Evaluarea a fost efectuată de:
..........................................................................................................
(numele şi prenumele/unitatea militară/structura)
Data..........................
Ora.............................. Semnătura....................................
Marcarea
finală: CLĂDIRE
INSPECTATA CLĂDIRE CU ZONE NESIGURE
(după
evaluare) CLĂDIRE CU ACCES LIMITAT CLĂDIRE NESIGURĂ
Descrierea construcţiei:
Adresa ................................................
Utilizator: U.M.................................
COMANDANT................................
nr. tel./fax...........................................
Administrator: U.M.........................
COMANDANT...............................
nr. tel./fax..........................................
CAZARMA nr.................................
pavilion............regim de înălţime
(număr si tip de nivele)...............
Aria construită Ac = .......... m2,
Aria desfăşurată Ad =........ m2
|
Tipul construcţiei
Zidărie portantă fără elemente de beton
armat
Zidărie portantă întărită cu
nuclee, centuri etc.
Cadre din beton armat
Pereţi structurali din beton armat
Stâlpi şi grinzi proiectate pentru încărcări gravitaţionale
Schelet metalic
Planşee din lemn
Planşee din beton
Planşee mixte
Şarpantă din....................
Terasă
|_| circulabilă
|_| necirculabilă
|
Destinaţia construcţiei
Locuinţă colectivă
Locuinţă individuală
Clădire administrativă
Clădire învăţământ
Clădire cu funcţiuni de decizie
Clădire servicii sanitare
Clădiri culturale (muzee, biblioteci,
săli spectacole)
Depozit produse toxice, inflamabile, explozive
Rezervoare/recipiente cu substanţe
inflamabile
Rezervoare şi staţii de pompare apă
Construcţii energetice şi de
distribuţie gaze naturale, gaze
medicinale etc.
Garaje/remize
Construcţii pentru tehnica militară
Săli de sport, bazine acoperite
|
Evaluarea construcţiei
Efectuează evaluarea construcţiei conform listei de mai
jos şi marchează căsuţele din coloanele corespunzătoare.
Aspecte generale
|
DA
|
NU
|
Colaps, colaps parţial
|
|
|
|
|
Clădirea sau unul dintre etaje înclinate
|
|
|
|
|
Alte deficienţe majore
|
|
|
|
|
Degradări structurale
|
Nu
|
Minore
|
Moderate
|
Severe
|
Fundaţii deplasate
|
|
|
|
|
Degradări elemente portante verticale: pereţi/stâlpi
|
|
|
|
|
Degradări elemente portante orizontale: plăci/nervuri/grinzi
|
|
|
|
|
Pereţi structurali, contravântuiri verticale
|
|
|
|
|
Imbinări elemente prefabricate
|
|
|
|
|
Degradări şarpante
|
|
|
|
|
Alte deficienţe la structură:
|
|
|
|
|
Degradări elemente nestructurale
|
|
|
|
|
Pericol cădere parapete/ornamente/placaje/ferestre
|
|
|
|
|
Degradări la tavane/pereţi compartimentare
|
|
|
|
|
Deficienţe la ascensoare
|
|
|
|
|
Degradări ale instalaţiilor (scurgeri de gaze/lichide)
|
|
|
|
|
Alte deficienţe
|
|
|
|
|
Pericole (degradări) geotehnice
|
Minore
|
Moderate
|
Severe
|
Alunecări de teren
|
|
|
|
|
Crăpături, umflături
|
|
|
|
|
Alte aspecte
|
|
|
|
|
Comentarii generale:
........................................................................................................................................................................ .........................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Schiţa construcţiei cu precizarea elementelor,
porţiunilor degradate:
• Se precizează, prin marcare în căsuţa
corespunzătoare, marcarea interioară a clădirii:
CLĂDIRE INSPECTATĂ
CLĂDIRE CU ZONE NESIGURE
CLĂDIRE CU ACCES LIMITAT
CLĂDIRE NESIGURĂ
• Efectele grave care au condus
la modificarea marcării:
............................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Acţiuni viitoare (se marchează o singură casetă
corespunzătoare propunerii)
A. Se vorîmprejmui şi marca cu „CLĂDIRE CU ZONE
NESIGURE" următoarele zone:
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
B. Se recomandă efectuarea unei expertize tehnice
pentru (se precizează: teren, structuri, instalaţii etc):
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Recomandări/Comentarii:
........................................................................................................................................................................ .................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................