ORDIN
Nr. 1019 din 22 iulie 2002
pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane privind alocarea
sloturilor pe aeroporturile din Romania - RACR-ASAP
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 701 din 25 septembrie 2002
Ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei,
in temeiul art. 4 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind
Codul aerian, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 130/2000,
republicata, precum si ale art. 3 pct. 13 si ale art. 4 alin. (3) din Hotararea
Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Reglementarea aeronautica civila romana privind alocarea
sloturilor pe aeroporturile din Romania - RACR-ASAP, prezentata in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare in termen de 6 luni de la data publicarii lui.
Art. 3
Directia generala de servicii transport aerian si aeroporturi din cadrul
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va lua masuri
pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ion Selaru,
secretar de stat
ANEXA 1
REGLEMENTAREA AERONAUTICA CIVILA ROMANA
privind alocarea sloturilor pe aeroporturile din Romania - RACR-ASAP
Art. 1
Scop
Prezenta reglementare se aplica pentru alocarea sloturilor pe aeroporturile
din Romania.
Art. 2
Definitii
In acceptiunea prezentei reglementari:
a) slot inseamna timpul programat pentru aterizare sau decolare, disponibil
sau alocat miscarii unei aeronave la o data stabilita, pe un aeroport desemnat
ca fiind coordonat in conformitate cu prevederile prezentei reglementari;
b) nou-admis inseamna:
(i) un transportator aerian care solicita sloturi pe un aeroport in orice
zi si care detine sau caruia i-au fost alocate mai putin de 4 sloturi pe
aeroportul respectiv in acea zi; sau
(ii) un transportator aerian care solicita sloturi pentru un serviciu
aerian fara escala intre doua aeroporturi din Romania, unde cel putin alti 2
transportatori aerieni opereaza un serviciu aerian direct intre cele doua
aeroporturi in ziua respectiva si care detin sau carora li s-au alocat mai
putin de 4 sloturi pe acel aeroport in ziua respectiva pentru acel serviciu
fara escala.
Un transportator aerian care detine mai mult de 3% din totalul sloturilor
disponibile din ziua respectiva pe un anumit aeroport nu va fi considerat ca
nou-admis pe acel aeroport;
c) serviciu aerian direct inseamna un serviciu aerian intre doua
aeroporturi, inclusiv escalele, cu aceeasi aeronava si acelasi numar de zbor;
d) perioada de programare inseamna fie sezonul de vara, fie de iarna, asa
cum este el utilizat in programele de zbor ale transportatorilor aerieni;
e) transportator aerian roman inseamna un transportator aerian cu o licenta
de transport aerian valabila, eliberata de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei in conformitate cu prevederile Ordinului
ministrului transporturilor nr. 578/1998 pentru aprobarea Reglementarii privind
acordarea licentei de transport aerian, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 257 din 4 iunie 1999, modificat prin Ordinul
ministrului transporturilor nr. 813/2000, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 661 din 15 decembrie 2000;
f) aeroport coordonat inseamna un aeroport unde a fost numit un coordonator
pentru a facilita operatiunile transportatorilor aerieni care opereaza sau
intentioneaza sa opereze pe aeroportul respectiv;
g) aeroport complet coordonat inseamna un aeroport coordonat unde, pentru a
ateriza sau a decola in perioadele in care este complet coordonat, unui
transportator aerian trebuie sa i se aloce un slot de catre un coordonator.
Art. 3
Conditii pentru coordonarea aeroportului
(1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei nu va avea
obligatia de a desemna un aeroport ca fiind coordonat, in alte conditii decat
cele prevazute in prezentul articol.
(2) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei poate
totusi sa desemneze orice aeroport ca fiind coordonat, cu conditia respectarii
principiilor de transparenta, neutralitate si nediscriminare.
(3) (i) Atunci cand transportatorii aerieni care efectueaza mai mult de
jumatate din operatiunile de pe un aeroport si/sau cand administratorul
aeroportului considera capacitatea aeroportului ca fiind insuficienta pentru
operatiunile existente sau planificate pentru anumite perioade; sau
(ii) Atunci cand nou-admisii intampina dificultati majore in obtinerea de
sloturi; sau
(iii) Atunci cand Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei considera acest lucru necesar,
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va asigura
efectuarea, in cel mai scurt timp, a unei analize temeinice a capacitatii
aeroportului in cauza, apeland la metode general recunoscute, cu scopul de a
determina posibilitatile de crestere, pe termen scurt, a capacitatii, prin
modificari de infrastructura sau operationale, si de a determina timpul
considerat necesar pentru rezolvarea problemelor. Analiza va fi actualizata
periodic. Atat analiza, cat si metoda prin care aceasta a fost efectuata vor fi
puse la dispozitie partilor interesate.
(4) Daca, dupa consultari cu transportatorii aerieni care utilizeaza in mod
regulat aeroportul, cu organizatiile care ii reprezinta, cu administratorul
aeroportului, cu furnizorii de servicii de trafic aerian si cu organizatiile
care reprezinta pasagerii, acolo unde asemenea organizatii exista, analiza nu
indica posibilitatea rezolvarii problemelor grave intr-un timp scurt,
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va desemna
aeroportul ca fiind complet coordonat pentru perioadele in care apar problemele
de capacitate insuficienta.
(5) Atunci cand se ajunge la o capacitate suficienta pentru operatiunile
existente sau planificate pe un aeroport complet coordonat, desemnarea acestuia
ca aeroport complet coordonat va fi suspendata.
Art. 4
Coordonatorul
(1) Pentru un aeroport desemnat ca fiind coordonat sau complet coordonat
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va asigura numirea
unei persoane fizice sau juridice, avand cunostinte detaliate in ceea ce
priveste coordonarea programelor de operare a transportatorilor aerieni, in
calitate de coordonator al aeroportului, dupa consultarea in prealabil a
transportatorilor aerieni care utilizeaza aeroportul in mod regulat, a
organizatiilor lor reprezentative si a administratorului aeroportului. Acelasi
coordonator poate fi numit pentru mai multe aeroporturi.
(2) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va lua
masuri pentru ca respectivul coordonator sa isi indeplineasca sarcinile in
conformitate cu prezenta reglementare si intr-o maniera independenta.
(3) Coordonatorul va actiona in conformitate cu prezenta reglementare, in
mod neutru, nediscriminatoriu si transparent.
(4) Coordonatorul va participa la toate conferintele internationale ale
transportatorilor aerieni de coordonare a orarelor, in conformitate cu
legislatia in vigoare.
(5) Coordonatorul va fi responsabil pentru alocarea sloturilor.
(6) Coordonatorul va monitoriza utilizarea sloturilor.
(7) In situatia in care sloturile sunt alocate coordonatorul, la cerere si
intr-un interval de timp rezonabil, va pune la dispozitie tuturor partilor
interesate urmatoarele informatii:
a) sloturile istorice pe linii aeriene, cronologic, pentru toti
transportatorii aerieni de pe aeroport;
b) sloturile solicitate initial de fiecare transportator aerian,
cronologic, pentru toti transportatorii aerieni;
c) toate sloturile alocate, precum si cererile existente de sloturi,
listate individual pentru fiecare transportator aerian, in ordine cronologica,
aferente tuturor transportatorilor aerieni;
d) sloturile ramase disponibile;
e) detalii complete despre criteriile utilizate la alocarea sloturilor.
(8) Informatiile mentionate la alin. (7) vor fi puse la dispozitie cel mai
tarziu la deschiderea conferintelor relevante de coordonare a orarelor, iar
atunci cand este necesar, in timpul sau dupa aceste conferinte.
Art. 5
Comitetul de coordonare
(1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va asigura
infiintarea in cadrul unui aeroport desemnat ca fiind complet coordonat a unui
comitet de coordonare care sa asiste, cu rol consultativ, coordonatorul la care
se face referire la art. 4. Participarea in acest comitet va fi deschisa cel
putin transportatorilor aerieni si/sau organizatiilor lor reprezentative, care
utilizeaza aeroportul in mod regulat, administratorului aeroportului implicat
si reprezentantilor furnizorului de servicii de trafic aerian. Acelasi comitet
coordonator poate fi desemnat pentru mai multe aeroporturi.
(2) Comitetul de coordonare, printre altele, va face recomandari privind:
- posibilitatile de crestere a capacitatii determinate conform art. 6;
- imbunatatirea conditiilor de trafic pe aeroportul in cauza;
- solutionarea reclamatiilor cu privire la alocarea sloturilor conform art.
8 alin. (7);
- metodele de monitorizare a modului de utilizare a sloturilor alocate;
- indrumari pentru alocarea sloturilor, in functie de conditiile locale;
- solutionarea problemelor grave pentru nou-admisi conform art. 10.
(3) Prevederile alin. (1) pot fi aplicate si aeroporturilor desemnate ca
fiind coordonate, conform art. 3.
Art. 6
Capacitatea aeroportului
(1) Pe un aeroport unde are loc alocarea de sloturi autoritatile competente
vor determina capacitatea disponibila pentru alocarea de sloturi de doua ori pe
an, in cooperare cu reprezentantii furnizorului de servicii de trafic aerian,
cu autoritatile vamale si de frontiera si cu transportatorii aerieni care
utilizeaza aeroportul si/sau cu organizatiile lor reprezentative, precum si cu
coordonatorul aeroportului, conform metodelor general recunoscute. Acolo unde
autoritatea competenta este alta decat administratorul aeroportului, acesta va
fi, de asemenea, consultat. Aceasta determinare trebuie sa se bazeze pe o
analiza obiectiva a posibilitatilor de asigurare a derularii traficului aerian,
luandu-se in calcul diferitele tipuri de trafic de pe aeroport. Rezultatele
acestei determinari vor fi puse la dispozitie coordonatorului aeroportului cu
suficient timp inainte sa aiba loc alocarea initiala a sloturilor, in scopul prezentarii
lor la conferintele de coordonare a orarelor.
(2) Prevederile alin. (1) pot fi aplicate si aeroporturilor desemnate ca
fiind coordonate conform art. 3.
Art. 7
Informarea coordonatorului
Transportatorii aerieni care opereaza sau intentioneaza sa opereze pe un
aeroport coordonat ori complet coordonat trebuie sa prezinte coordonatorului
informatiile relevante solicitate de acesta.
Art. 8
Procesul de alocare a sloturilor
(1) a) Cu respectarea prevederilor art. 10, un slot care a fost utilizat de
un transportator aerian cu aprobarea coordonatorului ii da dreptul acelui
transportator aerian sa solicite acelasi slot in urmatoarea perioada de
programare echivalenta.
b) In situatia in care nu pot fi satisfacute toate cererile de sloturi
conform solicitarilor transportatorilor aerieni in cauza, vor beneficia de
regim preferential serviciile aeriene comerciale si, in particular, cele
regulate si cele neregulate, dupa un program prestabilit.
c) Coordonatorul va lua, de asemenea, in considerare reguli suplimentare de
acordare de prioritati, stabilite de industria transportatorilor aerieni, iar
daca este posibil, indrumari suplimentare recomandate de comitetul de
coordonare, cu conditia ca acestea sa fie conforme cu legislatia in vigoare.
(2) Daca un slot solicitat nu poate fi acordat, coordonatorul va informa
transportatorul aerian solicitant despre motivele neacordarii slotului si ii va
indica slotul alternativ cel mai apropiat de solicitarea initiala.
(3) Intotdeauna coordonatorul trebuie sa incerce sa satisfaca solicitarile
ad-hoc de alocare de sloturi pentru orice tip de zboruri, inclusiv zboruri de
aviatie generala. In acest scop se pot utiliza sloturile existente in rezerva
de sloturi la care se face referire la art. 10 si care nu au fost inca alocate,
precum si cele care au fost eliberate cu avizare pe termen scurt.
(4) Sloturile pot fi schimbate liber intre transportatorii aerieni sau pot
fi transferate de catre un transportator aerian de pe o ruta ori un tip de serviciu
aerian pe altul, prin intelegere mutuala sau ca rezultat al unei preluari
totale ori partiale sau unilateral. Orice asemenea schimbari sau transferuri
vor fi transparente si supuse confirmarii coordonatorului pentru ca:
a) sa nu fie prejudiciate operatiunile aeroportuare;
b) sa fie respectate limitarile impuse de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei conform art. 9;
c) schimbarea utilizarii sa nu cada sub incidenta art. 11.
(5) Sloturile alocate nou-admisilor care opereaza un serviciu aerian intre
doua aeroporturi din Romania nu pot fi schimbate sau transferate intre
transportatorii aerieni ori de catre un transportator aerian de la o ruta la
alta, asa cum este prevazut la alin. (4), pentru o perioada de doua sezoane.
(6) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei poate
stabili, dupa consultari cu transportatorii aerieni, cu coordonatorii si cu
administratorii aeroporturilor, standarde recomandate pentru sistemele automate
care sunt utilizate de coordonatori, pentru a asigura implementarea corecta a
prevederilor art. 4 si 7.
(7) In situatia in care exista reclamatii cu privire la alocarea de
sloturi, comitetul de coordonare analizeaza problemele si poate face propuneri
coordonatorului in incercarea de a le rezolva.
(8) Daca problemele nu pot fi rezolvate dupa analizarea lor de catre
comitetul de coordonare, Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei poate asigura medierea prin intermediul unei organizatii
reprezentative a transportatorilor aerieni sau prin intermediul unei terte
parti.
Art. 9
Servicii regionale
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei poate dispune
rezervarea anumitor sloturi pe un aeroport complet coordonat pentru servicii de
transport aerian intern regulat pe o ruta catre un aeroport care deserveste o
regiune periferica sau in dezvoltare, in conditiile in care o asemenea ruta
este considerata vitala pentru dezvoltarea economica a regiunii in care este
amplasat aeroportul, cu conditia ca:
(i) sloturile in cauza sa fie utilizate pentru aceasta ruta in momentul
intrarii in vigoare a prezentei reglementari;
(ii) un singur transportator aerian sa opereze pe aceasta ruta;
(iii) nici un alt mod de transport sa nu poata asigura un serviciu
corespunzator;
(iv) rezervarea sloturilor sa se incheie in momentul in care un al doilea
transportator aerian deschide un serviciu aerian intern regulat pe ruta
respectiva, cu aceeasi frecventa de zboruri ca si a primului transportator
aerian, si care va fi operat cel putin un sezon.
Art. 10
Rezerva de sloturi
(1) Pe un aeroport unde au loc alocari de sloturi se va crea o rezerva de
sloturi pentru fiecare perioada coordonata, care va contine sloturile
nou-create, sloturile neutilizate si sloturile la care un transportator aerian
a renuntat in timpul sau la sfarsitul sezonului, precum si cele care au devenit
disponibile in alt mod.
(2) Orice slot neutilizat va fi retras si introdus in rezerva de sloturi
adecvata, cu exceptia cazurilor in care neutilizarea poate fi justificata din
motive de oprire de la zbor a unui anumit tip de aeronava sau de inchidere a
unui aeroport ori spatiu aerian sau alte cazuri exceptionale similare.
(3) Sloturile care sunt alocate unui transportator aerian pentru operarea
unui serviciu regulat sau a unui serviciu neregulat dupa un program
prestabilit, intr-un anumit moment al zilei si in aceeasi zi a saptamanii,
pentru o durata recunoscuta de pana la o perioada de programare, nu ii confera
acelui transportator aerian dreptul la aceeasi serie de sloturi pentru perioada
de programare urmatoare echivalenta, decat daca transportatorul aerian poate
demonstra in mod satisfacator pentru coordonator ca a operat, conform aprobarii
coordonatorului, cel putin 80% din timp in perioada in care i-au fost alocate
sloturile.
(4) Sloturile alocate unui transportator aerian inainte de data de 31
ianuarie pentru sezonul de vara urmator sau inainte de data de 31 august pentru
sezonul de iarna urmator, dar care au fost returnate coordonatorului pentru
realocare, inainte de aceste date, nu vor fi luate in considerare la calcularea
duratei de utilizare.
(5) Daca procentul de utilizare de 80% a unei serii de sloturi nu poate fi
demonstrat, toate sloturile din seria respectiva vor fi introduse in rezerva de
sloturi, daca neutilizarea lor nu este justificata pe baza unuia dintre
motivele urmatoare:
a) cazuri neprevazute si de neinlaturat, aflate in afara controlului
transportatorului aerian, care pot duce, de exemplu, la:
- oprirea de la zbor a tipului de aeronava utilizata in general pentru
serviciul in cauza; sau
- inchiderea unui aeroport sau a unui spatiu aerian;
b) probleme legate de inceperea unui nou serviciu regulat de transport de
pasageri, cu aeronave cu maximum 80 de locuri, pe o ruta intre un aeroport
regional si aeroportul coordonat, unde capacitatea nu depaseste 30.000 de
locuri pe an; sau
c) suspendarea temporara a licentei de transport aerian de catre
autoritatea competenta pana la reorganizarea financiara a transportatorului
aerian, in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor
nr. 578/1998, modificat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 813/2000;
d) o intrerupere a unei serii de servicii neregulate, datorata anularii
acestora de agentiile de turism touroperatoare [definite conform art. 3 lit.
b1) din Hotararea Guvernului nr. 513/1998], mai ales in afara perioadei de varf
uzuale, cu conditia ca utilizarea totala a sloturilor sa nu fie sub 70%;
e) o intrerupere a unei serii de servicii, datorata unor actiuni ce au ca
scop afectarea acestor servicii, care face practic si/sau tehnic imposibila
continuarea operatiunilor conform planificarii, de catre transportatorul
aerian.
(6) In situatia in care continua sa existe probleme serioase pentru
nou-admisi, Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va
dispune convocarea adunarii comitetului coordonator al respectivului aeroport.
Scopul convocarii va fi examinarea posibilitatilor de remediere a situatiei. La
respectiva sedinta vor participa si reprezentanti ai Ministerului Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei.
(7) Sloturile din rezerva vor fi distribuite transportatorilor care le
solicita. 50% din aceste sloturi vor fi alocate nou-admisilor, cu exceptia
cazului in care solicitarile din partea nou-admisilor sunt sub 50% .
(8) Un nou-admis caruia i s-au oferit sloturi la doua ore diferenta inainte
sau dupa ora solicitata si care nu a acceptat aceasta oferta nu se va mai
bucura de statutul de nou-admis.
Art. 11
Mecanismul de siguranta
(1) In situatia in care nu pot fi gasite solutii in conformitate cu
prevederile alin. (2), in scopul nedistorsionarii concurentei dintre
transportatorii aerieni in cauza, nu se va permite unui transportator aerian sa
se prevaleze de flexibilitatea conferita prin prevederile art. 8 alin. (4)
pentru introducerea uneia sau mai multor frecvente pe o ruta intre un aeroport
complet coordonat din Romania si un aeroport dintr-un alt stat, daca un alt
transportator aerian roman, licentiat in Romania, nu a putut, in ciuda
eforturilor sale sustinute, sa obtina sloturi pentru aterizare si decolare,
care sa poata fi utilizate in mod rezonabil, pentru a furniza una sau mai multe
frecvente suplimentare pe ruta respectiva, la diferenta de doua ore inainte sau
dupa ora solicitata coordonatorului. Aceasta prevedere nu se aplica in cazul in
care transportatorul aerian care se prevaleaza de flexibilitatea in sensul art.
8 alin. (4) nu depaseste frecventele celuilalt transportator aerian.
(2) In scopul nedistorsionarii concurentei dintre transportatorii aerieni,
in cazul aeroportului complet coordonat mentionat la alin. (1), Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei se va stradui sa faciliteze un
acord intre transportatorii aerieni in cauza. Se va cauta o solutie
alternativa, cum ar fi:
- satisfacerea solicitarii de sloturi pentru transportatorul aerian;
- utilizarea rezonabila de catre transportatorul aerian a flexibilitatii in
sensul prevederilor art. 8 alin. (4).
Art. 12
Dispozitii generale
In situatia in care, in ceea ce priveste alocarea sloturilor pe
aeroporturi, un alt stat:
a) nu garanteaza transportatorilor aerieni romani un tratament comparabil
celui garantat de Romania transportatorilor aerieni din tara respectiva; sau
b) nu garanteaza transportatorilor aerieni romani, de facto, tratament
national; sau
c) garanteaza transportatorilor aerieni din terte tari un tratament
preferential fata de cel acordat transportatorilor aerieni romani,
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va lua masuri in
vederea remedierii situatiei cu privire la aeroportul sau aeroporturile in
cauza, inclusiv de suspendare totala sau partiala a obligatiilor ce decurg din
prezenta reglementare in ceea ce priveste transportatorul aerian din acel stat,
in conformitate cu legislatia in vigoare.
Art. 13
Intrarea in vigoare
Prezenta reglementare intra in vigoare la 6 luni de la publicarea ei in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.