ORDIN
Nr. 101 din 26 mai 2005
pentru aprobarea Procedurii de implementare a Programului national multianual
de infiintare si dezvoltare de incubatoare de afaceri
ACT EMIS DE: AGENTIA NATIONALA PENTRU INTREPRINDERI MICI SI
MIJLOCII SI COOPERATIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 512 din 16 iunie 2005
Avand in vedere:
- prevederile art. 25 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii
si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii;
- prevederile anexei nr. 3/12/23 din Legea bugetului de stat pe anul 2005
nr. 511/2004;
- prevederile art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 1.232/2004 pentru
aprobarea Protocolului dintre Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie din Romania si Programul Natiunilor Unite pentru
Dezvoltare, semnat la Bucuresti la 23 aprilie 2004, pentru modificarea
Memorandumului de intelegere dintre Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici
si Mijlocii si Cooperatie din Romania si Programul Natiunilor Unite pentru
Dezvoltare privind Programul national multianual pe perioada 2002 - 2005 de
infiintare si dezvoltare de incubatoare tehnologice si de afaceri si a
Acordului de cofinantare dintre Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie din Romania si Programul Natiunilor Unite pentru
Dezvoltare, semnate la Bucuresti la 14 octombrie 2003;
- prevederile art. 4 alin. (1) pct. 12 din Hotararea Guvernului nr.
753/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, cu modificarile si completarile
ulterioare,
in temeiul art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 753/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie emite prezentul ordin.
ARTICOL UNIC
(1) Se aproba Procedura de implementare a Programului national multianual
de infiintare si dezvoltare de incubatoare de afaceri, prevazuta in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
(2) Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, si va intra in vigoare la data publicarii.
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie,
Eugen Ovidiu Chirovici
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
PROCEDURA DE IMPLEMENTARE
a Programului national multianual de infiintare si dezvoltare de incubatoare de
afaceri
Partea I
Sectiunea I.a
Cadrul General
I.a.1. Contextul si problematica abordata
Scopul principal al actualului program este acela de a contribui la
dezvoltarea sectorului IMM din Romania prin crearea unor noi locuri de munca in
zonele vizate.
Incubatorul de afaceri se constituie in vederea incurajarii IMM start-up,
care reprezinta un segment important in procesul de dezvoltare a sectorului IMM
din Romania.
In cadrul programului de "infiintare si dezvoltare de incubatoare de
afaceri in Romania" se vor acorda alocatii financiare nerambursabile
pentru a asigura functionalitatea IMM precum si dezvoltarea economica si
sociala a zonelor propuse. De asemenea programul vizeaza si cresterea numarului
de activitati economice durabile, intarirea climatului investitional si
reducerea ratei somajului in zonele tinta.
Incubatoarele de afaceri sunt, prin definitie, create pentru a sprijini si
a face parte dintr-un cadru strategic regional, axat pe prioritatile economice
ale acestora (ex.: dezvoltarea regiunilor).
In acest sens, trebuie incurajata realizarea unor interdependente economice
intre zonele geografice propuse pentru a fi dezvoltate, tocmai pentru ca
evolutia lor s-ar putea produce in cadrul unei retele sustenabile de
Incubatoare de Afaceri care vor aplica cele mai bune proceduri in domeniu.
I.a.2. Principiile de dezvoltare a sectorului IMM
- Crearea unui mediu de afaceri favorabil dezvoltarii si cresterii
IMM-urilor;
- Incurajarea competitiei;
- Consolidarea unui sector dinamic al intreprinderilor mici si mijlocii,
capabil sa faca fata fortelor concurentiale si competitiei internationale si
integrarea acestuia in Piata Interna;
- Facilitarea accesului la finantare;
- Promovarea exporturilor;
- Promovarea culturii antreprenoriale si imbunatatirea performantelor
manageriale.
I.a.3. Experiente anterioare
Primele incubatoare de afaceri au fost infiintate in Romania la inceputul
deceniului '90, in principal cu asistenta Phare/CRIMM. In cadrul programului
Phare/PAEM a fost publicat un manual al incubatoarelor de afaceri, care
cuprinde toate elementele de baza si etapele care trebuie parcurse pentru
infiintarea si functionarea Incubatoarelor de Afaceri.
Intr-un numar limitat de cazuri in implementarea incubatoarelor de afaceri
au fost implicate si institute de tehnologie si cercetare. Unul dintre aceste
cazuri este cel al ICTCM din Bucuresti.
Au fost infiintate ulterior mai multe astfel de incubatoare, finantate cu
ajutorul diversilor donatori, ca de exemplu: Phare, prin intermediul
Programului FIMAN/PAEM si Banca Mondiala, in regiuni subdezvoltate sau in
regiuni afectate de declinul industrial si restructurare.
S-au initiat contacte, schimburi de experienta si colaborari cu structuri
individuale, precum si cu alte retele internationale de incubatoare, centre de
promovare a inovatiilor, parcuri tehnologice din UE si CEEC.
In prezent, in Romania numarul si impactul incubatoarelor de afaceri este
destul de scazut, pentru a satisface nevoile specifice ale IMM-urilor aflate in
stadiul de inceput de dezvoltare al afacerii, sau care functioneaza deja.
Distributia geografica inegala si rata de supravietuire foarte mica, au facut
ca o serie de incubatoare infiintate cu sprijin international sa inceteze sa
functioneze in momentul in care s-a incheiat finantarea, dat fiind faptul ca
sprijinul din partea autoritatilor locale/guvernului/sectorului privat a fost
inexistent sau insuficient pentru a le mentine in functiune pana cand acestea
ar fi putut sa se autosustina. Constituirea lor nu a avut la baza planuri de
afaceri pe termen lung si parteneriate care sa asigure finantarea dupa
incetarea sustinerii financiare din partea donatorilor.
Incubatoarele de afaceri constituie un instrument financiar eficient de
stimulare a infiintarii si dezvoltarii IMM-urilor.
Guvernul si organizatiile internationale recunosc ca este nevoie sa se
imbunatateasca capacitatea incubatoarelor de afaceri existente si sa se
consolideze reteaua lor din Romania. Programul national multianual de
infiintare si dezvoltare de incubatoare de afaceri asigura o interventie
coerenta si pe termen mediu din partea Guvernului.
I.a.4. Obiectivul de dezvoltare si impactul anticipat
Obiectivul de dezvoltare al programului este acela de a contribui la
cresterea competitivitatii economice in Romania, prin dezvoltarea IMM-urilor si
crearea de noi locuri de munca.
Programul va realiza acest lucru prin infiintarea de noi incubatoare de
afaceri, care vor asigura IMM-urilor servicii de sprijin subventionate.
Impactul anticipat al proiectului urmareste crearea unei retele de
incubatoare de afaceri in Romania, care va permite:
- asanarea mediului economic local, regional si national prin utilizarea
mai eficienta a potentialului economic si uman existent in zona;
- infiintarea si dezvoltarea de IMM inovatoare, capabile sa utilizeze in
mod eficient resursele C&D existente si care la finalul programului vor
parasi incubatorul stabile din punct de vedere financiar;
- crearea unei relatii eficiente intre potentialul tehnologic al zonelor
tinta si cel antreprenorial;
- dezvoltarea unei infrastructuri de afaceri capabila sa faca fata
presiunilor concurentiale;
- imbunatatirea accesului IMM incubate la informatii, servicii de
consultanta cu valoare adaugata ridicata, surse de finantare, precum si la
servicii si echipamente specifice C&D;
- cresterea numarului de locuri de munca, dezvoltarea economica a
regiunilor tinta, revitalizarea comunitatilor locale;
- promovarea unei cooperari stranse intre principalii parteneri la nivel
national, regional si local pentru realizarea unei dezvoltari economice
sustinute;
- corelarea activitatilor incubatorului de afaceri cu cele ale
intreprinderilor existente in zona.
I.a.5. Planul National de Dezvoltare Regionala
In cadrul prezentului program sunt integrate obiectivele specifice ale
Planului National de Dezvoltare Regionala, dupa cum urmeaza:
1. Dezvoltarea infrastructurii sociale si de afaceri indiferent de
conditiile de mediu. Dezvoltarea infrastructurii
2. Imbunatatirea mediului de afaceri prin exploatarea potentialului
economic al regiunii, datorita stimularii active a competitivitatii si
eficientei IMM-urilor. Dezvoltarea mediului de afaceri
3. Imbunatatirea aptitudinilor profesionale prin intermediul actiunilor de
training si al cursurilor de formare profesionala, pentru a dezvolta o forta de
munca adaptabila cerintelor pietei. Dezvoltarea resurselor umane si cresterea
ratei de angajare
In procesul de programare a strategiei alese s-a urmarit ca aceasta sa fie
inovatoare si concentrata pe urmatoarele principii generale:
- integrare;
- concentrarea resurselor;
- parteneriate.
Colaborarea la acest nivel se bazeaza pe premisa favorabila a existentei
resurselor locale si regionale ce pot fi combinate in scopul crearii unor
lanturi inter-firme cu valoare adaugata ridicata, de tip "cluster",
ca raspuns la presiunea mediului concurential, in incercarea acestora de a se
conforma standardelor de performanta si competitivitate, ca urmare a procesului
de globalizare.
Existenta lanturilor inter-firme cu valoare adaugata ridicata este unul
dintre factorii determinanti in dezvoltarea economica locala si regionala. In
acest sens adoptarea unui model de tip "cluster" poate juca un rol
important in incurajarea cresterii economice regionale prin crearea unei retele
informationale, dezvoltarea unui lant de furnizori si imbunatatirea pregatirii
profesionale a fortei de munca in scopul cresterii competitivitatii IMM.
Sectiunea I.b
Strategia programului
I.b.1. Administrarea Incubatoarelor
Datorita situatiei economice si sociale la nivelul judetelor Hunedoara,
Brasov si Alba, Guvernul Romaniei este direct interesat in rezolvarea problemei
create prin disponibilizarea unui mare numar de angajati din sectorul de stat.
In acest context, programul va debuta cu o faza pilot, care va avea ca
finalitate infiintarea a trei incubatoare de afaceri in zonele tinta, definite
in proiect, Hunedoara, Brasov si Alba. In urmatorii ani programul se va extinde
la nivel national, in baza unui studiu de evaluare preliminar, prin care se vor
determina si cuantifica situatia actuala precum si necesitatile infiintarii de
noi incubatoare de afaceri in alte zone.
Incubatorul de afaceri se constituie printr-un act de asociere in
participatiune, incheiat intre autoritati publice locale, responsabile la nivel
local de implementarea programului, societati comerciale, ONG-uri, Agentii de
Dezvoltare Regionala, sau alte institutii cu caracter reprezentativ la nivel
local, care au calitatea de parti asociate, capacitatea de a gazdui si
administra un incubator de afaceri (IA), precum si aceea de a acorda asistenta
tehnica si de a instrui potentialii intreprinzatori in perioada premergatoare
incubarii.
Contractul de asociere in participatiune va contine clauze specifice
referitoare la durata contractului, obiectul contractului, modalitatile de
impartire a rezultatelor activitatilor economice comune, raspunderea
contractuala, contributia partilor, in scopul asigurarii serviciilor si
facilitatilor comune oferite de incubatorul de afaceri, conditii de asigurare a
spatiului incubatorului si a utilitatilor.
Asocierea in participatiune este constituita in conformitate cu
dispozitiile art. 251 - 256 din Codul Comercial. Asocierea in participatiune
are drept obiect infiintarea, functionarea si dezvoltarea incubatorului de
afaceri.
Asociatia creata, in coordonare cu PNUD, va subcontracta ulterior o companie
specializata, care va deveni parte asociata a contractului de asociere in
participatiune, denumita in continuare Administratorul Incubatorului si care se
va ocupa de managementul Incubatorului de Afaceri, ca urmare a procesului de
selectie organizat de PNUD si ANIMMC impreuna cu autoritatile publice locale.
Etapa I: Evaluarea si selectarea locatiilor
Procedura generala pentru infiintarea incubatoarelor de afaceri incepe cu
etapa de evaluare pe teren in vederea selectarii locatiilor. Ca urmare a procedurii
de selectare a locatiilor, PNUD va incheia Acorduri de Cofinantare cu
autoritatile publice locale, in scopul demararii campaniei de amenajare si
reabilitare a spatiilor destinate desfasurarii activitatii de incubare.
Fondurile destinate initierii activitatilor specifice procesului de
incubare vor fi alocate o singura data in decursul existentei programului si
provin din surse financiare private atrase la bugetul programului.
Contravaloarea cheltuielilor privind initierea activitatilor specifice
incubatorului reprezinta echivalentul in lei a maximum 35.000 USD, calculat la
data efectuarii platii de catre PNUD:
a) Initierea activitatilor specifice incubatorului: cheltuieli specifice
destinate amenajarii si/sau reabilitarii spatiilor, inclusiv spatii de
productie, facilitati pentru birouri, spatii comune destinate intalnirilor,
instruire, expozitii;
b) Pe parcursul implementarii programului nu se accepta decontarea
cheltuielilor care fac obiectul unor activitati de reparatii curente;
c) Virarea efectiva a sumelor se face de catre PNUD in contul autoritatilor
publice locale, in termen de 15 zile lucratoare de la data prezentarii
documentelor justificative, intocmite de reprezentantii autoritatilor publice
locale.
d) Dosarul privind documentatia justificativa va contine lista tuturor
documentelor depuse, copie dupa documentatia tehnica intocmita in vederea
atribuirii lucrarilor de amenajare si/sau reabilitare, in conformitate cu
legislatia in vigoare, contracte de prestari servicii, facturi fiscale,
chitante fiscale, ordine de plata, extrase de cont etc.
e) PNUD are dreptul sa verifice la sediul incubatorului veridicitatea si
conformitatea declaratiilor, activitatilor, serviciilor si cheltuielilor
efectuate in cadrul campaniei de amenajare si reabilitare a spatiilor destinate
desfasurarii activitatilor de incubare.
Etapa a II-a: Selectarea Administratorului Incubatorului.
Prin intermediul Administratorului Incubatorului, care va fi o companie
subcontractanta, IMM-urile vor beneficia de asistenta financiara si tehnica in
cadrul prezentului program. Administratorul Incubatorului va fi responsabil de
aspectele operationale si de conducerea Incubatorului de Afaceri, fara a detine
insa majoritatea actiunilor.
Selectia Administratorului Incubatorului, care indeplineste toate
criteriile prevazute in anexa 1 - Procedura de selectie a Administratorului
Incubatorului si in Ghidul Aplicantului, se va organiza de catre autoritatile
publice locale responsabile de implementarea la nivel local a programului,
impreuna cu PNUD si ANIMMC, printr-una din procedurile de achizitie publica,
prevazute de legislatia in vigoare. Aceste criterii vor tine seama in special
de existenta premizelor favorabile si a altor resurse materiale pentru realizarea
Incubatorului de Afaceri, a experientei acestora in domeniul managementului
afacerilor, de existenta resurselor umane proprii, de capacitatea de a mobiliza
resursele financiare suplimentare necesare pentru functionarea Incubatorului de
Afaceri si dupa incheierea programului.
Anexa 1 contine de asemenea si descrierea procedurii de selectie, precum si
documentatia care va fi elaborata si inaintata in vederea selectiei, de catre
fiecare ofertant.
Selectia acestora se va organiza in conformitate cu prevederile Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice, aprobata prin
Legea nr. 212/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si cu
prevederile Hotararii de Guvern nr. 461/2001 pentru aprobarea Normelor de
aplicare a O.U.G. nr. 60/2001.
Administratorul Incubatorului (AI) va avea rolul si responsabilitatile
definite in anexa 2 a prezentului Document Proiect. Administratorul
Incubatorului va administra activitatea Incubatorului de Afaceri, beneficiind
de asistenta financiara si tehnica acordata prin intermediul programului, in
baza prezentului Document Proiect. Pentru a asigura respectarea stricta a
obligatiilor contractuale si a administrarii in mod eficient a Incubatorului de
Afaceri, personalul de conducere al acestuia va fi angajat cu implicarea
directa a conducerii programului (PNUD).
Pentru incubatoarele nou infiintate, care fac obiectul prezentului program,
vor fi finantate urmatoarele tipuri de cheltuieli, conform anexei 7:
- administrarea programului;
- alocatii financiare nerambursabile destinate sustinerii activitatilor
specifice Incubatorului de Afaceri;
Anexa 7 (Bugetul Programului) va fi aprobata de catre partenerii in program
in termen de 30 de zile de la data notificarii de catre ANIMMC a publicarii in
M.O. a Documentului de Proiect referitor la procedura de implementare a
programului.
Alocatiile financiare nerambursabile destinate infiintarii si sustinerii
activitatilor specifice incubatoarelor de afaceri nou-infiintate, care fac obiectul
prezentului program, vor fi eliberate de catre PNUD in mai multe transe,
conform Memorandumului de Intelegere, astfel:
I.b.1.1. prima transa va fi alocata in primul an de implementare a
programului, pe baza rapoartelor de activitate trimestriale si a documentelor
financiare justificative. Documentatia justificativa depusa de catre
Administratorii Incubatoarelor va contine lista tuturor documentelor, contracte
de prestari servicii, facturi fiscale, chitante fiscale, ordine de plata,
extrase de cont etc. Fondurile alocate provin din surse financiare private
atrase la bugetul programului.
Valoarea primei transe reprezinta echivalentul in lei a maximum 20.000 USD,
calculat la data efectuarii platii de catre PNUD.
a) Contravaloarea cheltuielilor privind instruirea, in perioada de
pre-incubare, a maximum 100 de potentiali intreprinzatori;
b) Contravaloarea cheltuielilor pentru editarea si tiparirea suportului de
curs realizat in perioada de pre-incubare si a curriculei de curs pentru instruirea
efectuata in decursul procesului de incubare;
c) Contravaloarea cheltuielilor privind organizarea procesului de evaluare
a proiectelor si selectie a maximum 20 IMM/incubator;
d) Contravaloarea cheltuielilor privind consultanta acordata in perioada de
pre-incubare pentru infiintarea de noi societati comerciale;
e) Contravaloarea cheltuielilor pentru realizarea unei pagini web de
promovare a activitatilor incubatorului.
f) Administratorul Incubatorului are obligatia sa organizeze trimestrial
seminarii de instruire pentru beneficiarii programului;
g) PNUD are dreptul sa verifice conditiile de realizare a instruirii si a
agendei seminariilor organizate de catre Administratorul Incubatorului;
h) Ca urmare a procesului de evaluare si analiza a oportunitatii
cheltuielilor efectuate de catre Administratorul Incubatorului, PNUD va aproba
eligibilitatea acestora;
i) Virarea efectiva a sumelor, care fac obiectul primei transe, se face
trimestrial, de catre PNUD in contul Administratorului Incubatorului, in termen
de 15 zile lucratoare de la data prezentarii raportului de activitate si a
documentelor justificative de catre Administratorul Incubatorului.
j) Nu se accepta utilizarea alocatiei financiare aferenta primei transe
pentru plata taxelor si/sau a impozitelor si a salariilor echipei manageriale
responsabila pentru administrarea incubatorului.
Alocarea primei transe se va realiza ca urmare a incheierii contractului
cadru intre PNUD si Administratorul Incubatorului, a rezultatelor campaniei de
instruire a potentialilor intreprinzatori si a procesului de evaluare a
proiectelor si selectare a 20 de beneficiari finali ai programului/incubator.
I.b.1.2. transele urmatoare, reprezentand alocatiile financiare
nerambursabile acordate IMM, in conformitate cu anexa 5 - Ciclul de Incubare,
vor fi alocate lunar, de catre PNUD, pe baza rapoartelor financiare intocmite
de Administratorii Incubatoarelor pentru luna anterioara efectuarii platilor.
a) Administratorii Incubatoarelor vor prezenta lunar rapoarte financiare si
de activitate, in baza contractelor cadru ce vor fi incheiate intre acestia si
PNUD si a contractelor de prestari servicii incheiate intre furnizorul de
servicii si IMM incubate, prin care se va demonstra utilizarea eficienta a
resurselor financiare alocate si pastrarea destinatiei acestora.
b) Rapoartele financiare lunare vor fi insotite de documentatia
justificativa (contracte de prestari servicii, facturi fiscale, chitante
fiscale, ordine de plata, extrase de cont) privind cheltuielile realizate si de
rapoartele de activitate a furnizorului de servicii si a IMM de evaluare a
activitatii consultantului;
c) Ca urmare a procesului de evaluare si analiza a oportunitatii
cheltuielilor efectuate de catre beneficiarii programului, PNUD va aproba
eligibilitatea acestora;
d) Aprobarea cheltuielilor se va face pe baza justificarilor financiare
intocmite de Administratorii Incubatoarelor si a rapoartelor de activitate ale
furnizorului de servicii si ale IMM privind evaluarea activitatii acestuia de
catre conducerea programului, cu implicarea directa a ANIMMC si PNUD. In cazul
in care achizitionarea serviciilor specializate se face prin intermediul
furnizorilor de servicii externi, rapoartele de activitate vor contine informatii
detaliate privind furnizorul de servicii de consultanta.
e) Virarea efectiva a platilor se va face lunar de catre PNUD in contul
beneficiarilor programului - IMM incubate, in termen de 15 zile lucratoare,
dupa efectuarea serviciilor si plata cheltuielilor eligibile aferente, catre
furnizorul de servicii si dupa prezentarea rapoartelor de activitate si a
documentelor justificative de catre Administratorul Incubatorului.
f) Nu se accepta efectuarea de plati compensatorii intre partile contractante,
in cadrul serviciilor si cheltuielilor eligibile
g) PNUD are dreptul sa verifice la sediul incubatorului veridicitatea si
conformitatea declaratiilor solicitantilor, activitatilor, serviciilor si
cheltuielilor efectuate in cadrul programului. In acest scop beneficiarii
programului vor pune la dispozitia PNUD, la solicitarea acestuia, materialele
elaborate in cadrul contractelor incheiate cu furnizorii de servicii de
consultanta.
IMM-urile incubate vor beneficia astfel de alocatii financiare nerambursabile,
in conformitate cu ciclul de incubare descris in anexa 5.
Programul se deruleaza pe perioada 2004 - 2008, conform Strategiei
Guvernamentale pentru Sustinerea Dezvoltarii Intreprinderilor Mici si Mijlocii
in perioada 2004 - 2008, aprobata prin H.G. nr. 1280/2004, in baza alocatiilor
bugetare prevazute anual prin Legea bugetului de stat si a contributiilor
partilor, stabilite prin Documentul Proiect.
I.b.2. Beneficiarii programului
2.1. Beneficiarii programului sunt potentiali intreprinzatori, constituiti
in societati comerciale organizate in temeiul Legii nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, republicata si care, la data solicitarii, indeplinesc
cumulativ conditiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii
intreprinderilor mici si mijlocii si criteriile de eligibilitate specificate
mai jos:
2.1.1. IMM nou-infiintate care au potential de dezvoltare ridicat, trebuie
sa prezinte un proiect fezabil de dezvoltare prin care sa permita crearea a
minimum 3 locuri de munca in urmatorii 2 ani.
In cadrul programului sunt definite ca IMM nou-infiintate:
a) Agenti economici, care in termen de doua luni de la data selectiei
prezinta dovada obtinerii inregistrarii si autorizarii societatii comerciale la
Oficiul Registrului Comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul
societatea, in zonele tinta in care sunt amplasate incubatoarele de afaceri
care fac obiectul prezentului program;
b) Agentii economici vor respecta criteriul de independenta, asa cum este
acesta definit in alin. (2) art. 3 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea
infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii;
c) Desfasoara activitati de productie de bunuri si/sau servicii.
2.1.2. IMM cu istoric de functionare de maximum 2 ani de la data intrarii
in incubator, trebuie sa prezinte un proiect fezabil de dezvoltare care sa
permita crearea a minimum 3 locuri de munca in urmatorii 2 ani.
In cadrul programului sunt definite ca IMM cu istoric de functionare de maximum
2 ani la data intrarii in incubator, dupa cum urmeaza:
a) Agentii economici care au sediul social in zonele tinta in care sunt
amplasate incubatoarele de afaceri care fac obiectul prezentului program;
b) Agentii economici care respecta criteriul de independenta, asa cum este
acesta definit in alin. (2) art. 3 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea
infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii;
c) Agenti economici care au un bilant contabil pozitiv pe ultimii 2 ani;
d) Agenti economici care au un numar mediu scriptic de minimum 3 salariati,
in anul fiscal anterior incubarii;
e) Nu sunt in stare de faliment ori lichidare, nu au afacerile administrate
de un judecator sindic, nu au activitatile comerciale suspendate;
f) Desfasoara activitati de productie de bunuri si/sau servicii.
2.1.3. In cadrul prezentului program se defineste ca data intrarii in
incubator, data semnarii contractului de inchiriere intre Administratorul
Incubatorului si beneficiarii programului - IMM incubate.
2.2. Nu beneficiaza de prevederile programului: societatile bancare,
societatile de asigurare si reasigurare, societatile de administrare a
fondurilor financiare de investitii, societatile de valori imobiliare,
societatile cu activitate principala de comert, activitati de intermedieri
financiare, activitati auxiliare intermedierilor financiare, activitati de
intermedieri imobiliare, activitati juridice, de contabilitate si revizie
contabila, consultanta in domeniul fiscal, consultanta in afaceri, selectia si
plasarea fortei de munca, alte activitati prestate in principal
intreprinderilor.
2.3. Prin prezenta procedura nu beneficiaza de ajutoare de stat agentii
economici din sectoarele de activitate referitoare la productia, prelucrarea si
comercializarea produselor agricole, asa cum sunt definite in anexa 3 la
Regulamentul privind ajutorul de stat pentru IMM, aprobat prin Ordinul
Consiliului Concurentei nr. 55/2004, cei din industria de pescuit si industria
carboniera.
2.4. Ca urmare a procesului de instruire se va realiza selectia a maximum
20 de intreprinzatori/incubator, in baza planurilor de afaceri intocmite de
catre acestia, in vederea constituirii de societati comerciale, dintre care:
2.4.1. maximum 10 societati comerciale vor fi nou-infiintate;
2.4.2. minimum 10 societati comerciale vor prezenta un istoric de
functionare de maximum 2 ani la data inscrierii in incubator.
2.5. Selectia beneficiarilor se va face prin procedura de licitatie de
proiecte si va tine cont de criteriul de fezabilitate al acestor propuneri,
evidentiind urmatoarele aspecte: ideea de afaceri, aspecte referitoare la
implementarea proiectului, marketing, structura organizationala, resurse
financiare, riscuri si oportunitati, resurse umane si aspecte juridice etc.
2.6. Rezultatul procesului de evaluare va fi comunicat in scris
solicitantilor in termen de 5 zile lucratoare de la data evaluarii proiectelor.
2.7. Decizia comisiei de evaluare nu poate fi contestata in instanta.
Contestatiile vor fi solutionate de catre comisia de evaluare in termen de 5
zile lucratoare de la data depunerii acestora.
2.8. Selectia intreprinzatorilor se va face de catre o comisie din a carei
componenta vor face parte reprezentanti ai autoritatilor publice locale,
ANIMMC, PNUD si ai Administratorului Incubatorului.
I.b.3. Cadrul institutional si resursele programului
Programul se bazeaza pe o stransa colaborare intre ANIMMC, PNUD si
autoritatile publice locale/Administratorul Incubatorului/Agentiile de
Dezvoltare Regionala, care vor fi parteneri direct implicati in implementarea
programului, cu roluri si responsabilitati clar definite.
Contributiile in natura ale partilor contractului de asociere in
participatiune, sub forma de locatii, servicii, materiale si resurse umane sunt
esentiale pentru implementarea cu succes a programului.
Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie
(ANIMMC) va asigura finantarea programului din fonduri alocate de la bugetul de
stat, asa cum este prevazut in Memorandumul de intelegere si Acordul de
Cofinantare, aprobate prin Hotararea de Guvern nr. 173/2004 si in Protocolul
dintre Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie
din Romania si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare semnat la 23
aprilie 2004, aprobat prin Hotararea de Guvern nr. 1232/2004, pentru
modificarea Memorandumului de intelegere dintre Agentia Nationala pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie din Romania si Programul
Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, privind Programul National Multianual pe
perioada 2002 - 2005 de infiintare si dezvoltare de incubatoare tehnologice si
de afaceri si a Acordului de Cofinantare dintre Agentia Nationala pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie din Romania si Programul
Natiunilor Unite pentru Dezvoltare semnate la 14 octombrie 2003.
In conformitate cu Memorandumul de intelegere intre ANIMMC si PNUD, art. 3
- Obligatiile partilor, pct. 3.1., ANIMMC va avea responsabilitatile unei
Agentii Nationale de Executie si va numi un Coordonator National de Program,
detinand controlul asupra deciziilor in derularea programului. In acest sens
ANIMMC va monitoriza stadiul implementarii programului, pentru a se asigura ca
sunt atinse obiectivele stabilite prin prezentul Document de Proiect.
3.1. Contributia ANIMMC (Donator) pentru anul 2005 este reprezentata de
echivalentul in dolari S.U.A.*1) al sumei de 15 miliarde lei, in conformitate
cu prevederile din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511 din 2004 si a
Protocolului intre Agentia Nationala Pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie din Romania si Programul Natiunilor Unite Pentru Dezvoltare, semnat
la 23 aprilie 2004 la Bucuresti, aprobat prin Hotararea de Guvern nr.
1232/2004.
In conformitate cu prevederile art. I, pct. 3 din Acordul de Cofinantare
incheiat intre ANIMMC si PNUD, aprobat prin H.G. nr. 173/2004, contributia
Donatorului (ANIMMC) pentru anul 2005, reprezentand fondul alocat programului
de la bugetul de stat, va fi depusa integral in contul bancar in LEI al PNUD
Nr. RO49CITI0000000825007008 deschis la Citibank Romania, in termen de 5 zile
lucratoare de la data publicarii in Monitorul Oficial a Ordinului Presedintelui
Agentiei Nationale pentru intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, pentru
aprobarea Documentului de Proiect, referitor la procedura de implementare a
programului.
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) va asigura resurse
financiare, din fonduri proprii, in cuantumul stabilit in Memorandumul de
intelegere si Acordul de Cofinantare, aprobate prin Hotararea de Guvern nr.
173/2004 si in Protocolul dintre Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie din Romania si Programul Natiunilor Unite pentru
Dezvoltare semnat la 23 aprilie 2004, aprobat prin Hotararea de Guvern nr.
1232/2004, pentru modificarea Memorandumului de Intelegere dintre Agentia
Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie din Romania si
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, privind Programul National
Multianual pe perioada 2002 - 2005 de infiintare si dezvoltare de incubatoare
tehnologice si de afaceri si a Acordului de Cofinantare dintre Agentia
Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie din Romania si
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare semnate la 14 octombrie 2003.
In conformitate cu Memorandumul de Intelegere intre ANIMMC si PNUD, art. 3
- Obligatiile partilor, pct. 3.2., PNUD isi asuma rolul si responsabilitatile
unei Agentii Nationale de Implementare. In aceasta calitate, PNUD va raspunde
de managementul adecvat al programului, din punct de vedere administrativ,
financiar si tehnic, prin respectarea procedurilor de achizitie publica si
contractare, inclusiv selectia personalului angajat in cadrul programului,
asigurarea echipamentelor si a materialelor necesare, raportarea si
monitorizarea implementarii programului, care va fi executat conform
modalitatii nationale de executie (NEX).
Asistenta pe care o va acorda PNUD este importanta pentru realizarea
obiectivelor programului. In calitatea sa de organizatie internationala de
dezvoltare, si subiect de drept international public, cu o larga recunoastere,
PNUD are o bogata experienta in domeniul promovarii IMM-urilor, precum si in
dezvoltarea incubatoarelor de afaceri.
3.2. Contributia PNUD pentru anul 2005 este reprezentata de echivalentul in
dolari S.U.A.*1) al sumei de 2,475 miliarde lei, in conformitate cu prevederile
art. 1, pct. 1 din Addendum-ul, incheiat intre Agentia Nationala pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie si Programul Natiunilor Unite
pentru Dezvoltare din Romania semnat la 20 mai, la Bucuresti.
Pe parcursul implementarii sale programul va oferi IMM incubate
posibilitatea de a colabora cu institutii bancare, societati/programe de
micro-finantare, fonduri locale de garantare a creditelor pentru IMM, alte
autoritati publice centrale/locale, finantatori internationali, sau alte
entitati etc.
------------
*1) Cursul de schimb utilizat pentru conversia Leu-USD este cursul
Natiunilor Unite, valabil la data efectuarii platii in contul PNUD de catre
ANIMMC (Donator)
Partea a II-a
Matricea logica a rezultatelor si a resurselor programului
______________________________________________________________________________
| Rezultatul scontat la nivel national, in conformitate cu Cadrul de Obiective
|
| Nationale:
|
| Extinderea sectorului privat competitiv, orientat catre piata, bazat pe
|
| principiile dezvoltarii economice in mod durabil
|
|______________________________________________________________________________|
| Indicatorul rezultatului scontat la nivel national, stabilit in conformitate
|
| cu Cadrul Programatic de Obiective si Resurse Nationale, inclusiv nivelul de
|
| pornire si obiectivul final
|
| Existenta politicilor si a unui cadru legislativ care faciliteaza
dezvoltarea|
| unui sector privat competitiv, orientat catre piata, luand in considerare
|
| efectele probabile privind durabilitatea
|
| Nivelul de pornire: Proceduri simplificate de inregistrare a societatilor
|
| comerciale nou-infiintate |
| Obiectiv final: Crearea unei retele de incubatoare de afaceri in Romania
|
|______________________________________________________________________________|
| Domeniul de asistenta aplicabil (conform Cadrului de Resurse Strategice):
|
| G1-SGN1-SASN3 - Reforma politicilor, legislatiei si administratiei pentru
|
| sprijinirea dezvoltarii sectorului privat
|
|______________________________________________________________________________|
| Strategia de parteneriat
|
| PNUD va avea rolul si responsabilitatile unei Agentii Nationale de
|
| Implementare a Programului National Multianual pe perioada 2004 - 2008 pentru|
| infiintarea si dezvoltarea incubatoarelor tehnologice si de afaceri al
|
| ANIMMC. Avand ANIMMC ca Agentie Nationala de Executie si ca donator,
|
| programul va sustine in acest scop crearea unei retele de incubatoare de
|
| afaceri, care este considerata un instrument financiar eficient de
sprijinire|
| a infiintarii si dezvoltarii de IMM
|
|______________________________________________________________________________|
| Titlul programului si numarul:
|
| Infiintarea si dezvoltarea incubatoarelor de afaceri - 000 14603
|
|______________________________________________________________________________|
| Obiectiv 1 - Facilitarea infiintarii a cinci incubatoare de afaceri in
|
| zonele tinta definite in program si crearea premiselor pentru infiintarea si
|
| dezvoltarea de noi incubatoare de afaceri in alte zone cu potential economic
|
| si social |
|______________________________________________________________________________|
| Rezultatele | Rezultatele | Activitati principale | Contributii
|
| asteptate ale | anuale ale | |
|
| programului | programului | |
|
|________________|________________|____________________________|_______________|
|1.1. Finalizarea|ANUL I |1.1.1. Constituirea |Personal |
|conditiilor |Stabilirea |structurii de management a |Deplasari
|
|pentru acordarea|structurilor |programului din partea |in tara
|
|asistentei |de management si|ANIMMC - UIP si desemnarea |Contractare
|
|incubatoarelor |a metodologiei |Coordonatorului National de
|Administratorul|
|de afaceri |de functionare |Program |Incubatorului
|
| |si implementare |1.1.2. Selectarea si |Raportari
|
| |a programului |recrutarea personalului |Diverse
|
| |pentru |pentru Echipa Programului si|
|
| |infiintarea |a Managerului National de |
|
| |incubatoarelor |Program |
|
| |de afaceri din |1.1.3. Finalizarea regulilor|
|
| |zonele tinta. |de functionare si |
|
| | |implementare ale programului|
|
| | |1.1.4. Stabilirea |
|
| | |criteriilor de selectare a |
|
| | |Administratorului |
|
| | |Incubatorului (campanii de |
|
| | |promovare a programului, |
|
| | |pregatirea si lansarea | |
| | |Ghidului Aplicantului pentru|
|
| | |selectarea Administratorului|
|
| | |Incubatorului, evaluarea |
|
| | |ofertelor primite etc.) |
|
| | |1.1.5. Finalizarea |
|
| | |politicilor de stabilire a |
|
| | |preturilor/subventiilor |
|
| | |pentru serviciile oferite de|
|
| | |incubatorul de afaceri |
|
| | |1.1.6. Stabilirea sarcinilor|
|
| | |anuale de performanta ale |
|
| | |fiecarui Administrator al |
|
| | |Incubatorului |
|
| | |1.1.7. Stabilirea |
|
| | |modalitatii si a |
|
| | |documentatiei de raportare |
|
| | |financiara a |
|
| | |Administratorului |
|
| | |Incubatorului | |
| | |1.1.8. Stabilirea tipurilor |
|
| | |de contracte care vor fi |
|
| | |incheiate |
|
| | | |
|
| | |Etapa I |
|
|1.2. Infiintarea|Selectarea si |1.2.1. Vizite/evaluari pe |
|
|incubatoarelor |organizarea |teren in vederea selectarii |
|
|de afaceri in |fiecarui |locatiilor |
|
|zonele tinta |Administrator al|1.2.2. Selectarea locatiilor|
|
| |Incubatorului |si incheierea Acordurilor de|
|
| |pentru zonele |Cofinantare cu autoritatile |
|
| |tinta |publice locale; |
|
| | |1.2.3. Initierea |
|
| | |activitatilor specifice |
|
| | |incubatorului, amenajarea/ |
|
| | |reabilitarea spatiilor |
|
| | | |
|
| | |Etapa a II-a |
|
| | |1.2.4. Organizarea | |
| | |procesului de selectare a |
|
| | |Administratorului |
|
| | |Incubatorului | |
| | |1.2.5. Incheierea |
|
| | |contractului cadru cu |
|
| | |Administratorul |
|
| | |Incubatorului |
|
| | |1.2.6. Organizarea campaniei|
|
| | |de publicitate locala a |
|
| | |programului |
|
| | |1.2.7. Instruirea unui numar|
|
| | |de 100 potentiali |
|
| | |intreprinzatori |
|
| |Selectarea IMM |1.2.8. Organizarea |
|
| |in vederea |procesului de selectie. |
|
| |incubarii |Selectarea unui numar de 20 |
|
| | |de intreprinzatori pe baza |
|
| | |planurilor de afaceri |
|
| | |intocmite de catre acestia |
|
| | |1.2.9. Acordarea finantarii |
|
| | |aferente primei transe |
|
| | |destinata Administratorului | |
| | |Incubatorului |
|
| | |1.2.10. Incheierea |
|
| | |contractelor intre |
|
| | |Administratorul |
|
| | |Incubatorului si IMM |
|
| | |selectate in vederea |
|
| | |incubarii |
|
| | |1.2.11. Acordarea finantarii|
|
| | |partiale aferenta |
|
| | |constituirii de IMM |
|
| | |nou-infiintate |
|
| | |1.2.12. Asigurarea spatiului|
|
| | |de lucru independent pentru |
|
| | |fiecare IMM |
|
| | |1.2.13. Asigurarea |
|
| | |serviciilor comune si |
|
| | |specializate pentru IMM |
|
| | |incubate, prin acordarea |
|
| | |sprijinului financiar | |
| | |conform procedurii stabilita|
|
| | |la anexele 3 si 4 - Ciclul |
|
| | |de Incubare |
|
| | |1.2.14. Monitorizarea si |
|
| | |evaluarea rezultatelor |
|
| | |conform procedurilor |
|
| | |stabilite in program |
|
| | | |
|
|1.3. Dezvoltarea|Servicii si |1.3.1. Determinarea si |
|
|incubatoarelor |alocatii |cuantificarea necesitatii |
|
|de afaceri |financiare |infiintarii de noi |
|
| |pentru |incubatoare de afaceri in |
|
| |desfasurarea |arii geografice cu potential|
|
| |activitatilor |1.3.2. Evaluarea resurselor |
|
| | |necesare care vor trebui |
|
| | |asigurate de la Guvern |
|
| | |pentru sustinerea |
|
| | |incubatoarelor infiintate |
|
| | |1.3.3. Evaluarea resurselor | |
| | |necesare care ar putea fi |
|
| | |asigurate de comunitatea |
|
| | |locala pentru sprijinirea |
|
| | |incubatoarelor de afaceri in|
|
| | |urmatorii ani |
|
| | |1.3.4. Analiza |
|
| | |oportunitatilor existente in|
|
| | |zone de amplasare a |
|
| | |incubatoarelor privind |
|
| | |materiile prime si alte |
|
| | |resurse si a posibilitatilor|
|
| | |de dezvoltare de noi |
|
| | |tehnologii |
|
|________________|________________|____________________________|_______________|
| Obiectiv 2 - Pregatirea pentru extinderea in zone cu potential economic si
|
| geografic |
|______________________________________________________________________________|
|2.1. Dezvoltarea|ANUL II |2.1.1. Determinarea si |Personal
|
|retelei de |Studiu privind |cuantificarea necesitatii |Deplasari
|
|incubatoare |necesitatea |infiintarii de noi |in tara
|
| |infiintarii de |incubatoare de afaceri in |Contracte cu
|
| |noi incubatoare |arii geografice cu
potential|Administratorii|
| |de afaceri |2.1.2. Evaluarea resurselor |Incubatoarelor
|
| | |necesare care vor trebui |Diverse
|
| | |asigurate de la Guvern |
|
| | |pentru infiintarea de noi |
|
| | |incubatoare de afaceri |
|
| | |2.1.3. Evaluarea resurselor |
|
| | |care ar putea fi asigurate |
|
| | |de comunitatea |
|
| | |internationala si locala a |
|
| | |resurselor pentru |
|
| | |sprijinirea incubatoarelor |
|
| | |de afaceri in urmatorii ani |
|
| | |2.1.4. Analiza |
|
| | |oportunitatilor existente in|
|
| | |diverse zone cu privire la |
|
| | |accesul la materii prime si |
|
| | |alte resurse si |
|
| | |posibilitatilor de punere in|
|
| | |practica de noi tehnologii | |
| | |2.1.5. Realizarea unui |
|
| | |raport final cu recomandari |
|
| | |privind selectarea celor mai|
|
| | |bune zone in care vor fi |
|
| | |amplasate incubatoarele de |
|
| | |afaceri care vor beneficia |
|
| | |de asistenta in continuare |
|
| | | |
|
|2.2. Infiintarea|ANII II, III |2.2.1. Realizarea campaniei |
|
|de noi |Dezvoltarea |de promovare a programului |
|
|incubatoare de |incubatoarelor |2.2.2. Lansarea procesului |
|
|afaceri |existente si |de selectie a |
|
| |infiintarea a |Administratorilor |
|
| |inca doua |Incubatoarelor |
|
| |incubatoare de |2.2.3. Pregatirea cererilor |
|
| |afaceri pe |de oferta |
|
| |baza studiului |2.2.4. Lansarea cererilor de|
|
| |de evaluare |oferta |
|
| |preliminar |2.2.5. Evaluarea ofertelor | |
| | |primite |
|
| | |2.2.6. Vizite/evaluari pe |
|
| | |teren |
|
| | |2.2.7. Selectarea si |
|
| | |incheierea contractelor cu |
|
| | |Administratorii |
|
| | |Incubatoarelor |
|
| | |2.2.8. Elaborarea unui plan |
|
| | |de actiune detaliat care sa |
|
| | |cuprinda planul de |
|
| | |marketing, a dotarilor, de |
|
| | |organizare si management, |
|
| | |planul financiar |
|
| | |2.2.9. Renovarea sediilor, |
|
| | |instalarea dotarilor si a |
|
| | |echipamentelor strict |
|
| | |necesare pentru fiecare |
|
| | |incubator |
|
| |Selectarea IMM |2.2.10. Finalizarea | |
| |in vederea |regulamentului operational |
|
| |incubarii |al Incubatoarelor de Afaceri|
|
| | |se repeta ciclul din Anul I |
|
| |Servicii si |2.2.11. Coordonarea si |
|
| |alocatii |monitorizarea activitatii |
|
| |financiare |incubatoarelor de afaceri |
|
| |pentru |din zonele tinta |
|
| |desfasurarea |2.2.12. Monitorizarea si |
|
| |activitatilor |evaluarea performantelor |
|
| | |conform procedurilor |
|
| | |stabilite in cadrul |
|
| | |programului |
|
|________________|________________|____________________________|_______________|
| Obiectiv 3 - Asistarea incubatoarelor de afaceri infiintate care sa permita
|
| acestora sustinerea si dupa incetarea finantarii
|
|______________________________________________________________________________|
|3.1. Dezvoltarea|ANUL IV |3.1.1. Organizarea de |Personal
|
|Incubatoarelor |Asigurarea |seminarii speciale de |Deplasari
|
|de Afaceri |sustenabilitatii|instruire pentru managerii |in tara
|
|infiintate in |Incubatoarelor |si personalul incubatoarelor|Diverse
|
|anii precedenti |de Afaceri |de afaceri pentru |
|
| |infiintate in |imbunatatirea performantelor|
|
| |anii precedenti |acestora |
|
| | |3.1.2. Desfasurarea de |
|
| | |activitati de atragere de |
|
| | |fonduri pentru a asigura |
|
| | |fondurile suplimentare |
|
| | |necesare derularii |
|
| | |activitatilor Incubatoarelor|
|
| | |de Afaceri dupa incetarea |
|
| | |finantarii prin intermediul |
|
| | |programului |
|
| | |3.1.3. Incurajarea |
|
| | |colaborarii intre |
|
| | |Incubatoarele de Afaceri |
|
| | |asistate si alte organisme |
|
| | |similare din Romania si din |
|
| | |strainatate | |
| | |3.1.4. Promovarea unei |
|
| | |faze pilot de creare a unor |
|
| | |centre tehnologice prin | |
| | |cooperarea intre |
|
| | |Incubatoarele de Afaceri si |
|
| | |institutele de cercetare |
|
| | |aplicata, din sectoarele |
|
| | |industriale selectate si |
|
| | |cele de invatamint superior |
|
| | |pentru a creste |
|
| | |competitivitatea IMM |
|
|________________|________________|____________________________|_______________|
| | |3.1.5. Organizarea periodica|
|
| | |de evenimente comune intre |
|
| | |Incubatoarele de Afaceri si |
|
| | |specialisti straini in |
|
| | |domeniu |
|
| | |3.1.6. Organizarea de |
|
| | |intalniri si prezentari pe |
|
| | |diferite teme de afaceri |
|
| | |pentru IMM incubate |
|
| | |3.1.7. Implicarea IMM | |
| | |incubate in programe |
|
| | |specifice de finantare |
|
| | |3.1.8. Monitorizarea |
|
| | |activitatilor Incubatoarelor|
|
| | |de Afaceri |
|
|________________|________________|____________________________|_______________|
Partea a III-a
Managementul programului
Agentia de Executie a programului este reprezentata de ANIMMC. In vederea
implementarii corespunzatoare a Programului, in cadrul ANIMMC se va constitui
Unitatea de Implementare a Programului (UIP) si se va numi un Coordonator
National al Programului (CNP). Structura organizatorica a UIP, numarul de
persoane, atributiile si responsabilitatile vor fi stabilite prin Ordin al
Presedintelui ANIMMC. UIP va avea rolul unui organism de conducere, iar ANIMMC
va avea controlul asupra deciziilor privitoare la derularea programului.
PNUD va asigura implementarea programului in numele ANIMMC. PNUD este
responsabil de selectarea si recrutarea personalului Echipei de Program care
asigura administrarea curenta a activitatilor programului.
Echipa de Program raspunde de derularea tuturor activitatilor mentionate in
documentul proiect. Aceasta echipa va fi condusa de un Manager National de
Program (MNP) si va include 2 experti in incubatoare si un angajat pe probleme
de administratie. De asemenea, MNP raspunde de elaborarea si prezentarea
rapoartelor lunare si a planurilor de lucru.
Modalitatea de selectie si recrutare a personalului Echipei de Program se
va face in conformitate cu regulile si procedurile PNUD, prin intermediul unui proces
de interviuri structurat si deschis.
Programul va fi supus unui proces de audit, o data in decursul unui an
fiscal, de catre un auditor independent.
III.1. Raportarea, monitorizarea si evaluarea programului
Activitatile programului vor fi derulate si monitorizate pe baza planurilor
de lucru care vor fi elaborate si actualizate de Managerul National al
Programului (MNP).
PNUD, in calitate de Agentie de Implementare, va elabora rapoartele
financiare si cele privind stadiul de realizare a programului pe care le
prezinta, lunar, la ANIMMC (Agentie Nationala de Executie), impreuna cu copii
ale documentelor justificative privind utilizarea fondurilor, evidentiind
alocatiile financiare nerambursabile pentru fiecare beneficiar incubat (contracte
de servicii, facturi fiscale, chitante fiscale, ordine de plata, extrase de
cont etc.).
Programul va fi supus unei revizii cel putin odata pe an. Analiza va fi
efectuata in comun de reprezentantii ANIMMC (Agentie Nationala de Executie) si
ai PNUD (Agentie Nationala de Implementare). Prima analiza de acest fel se va
tine la un an dupa inceperea programului. Managerul National al Programului va
elabora si prezenta reprezentantilor PNUD si ANIMMC un Raport Anual privind
stadiul realizarii programului (RARP) inainte de incheierea fiecarui an.
La ultima sedinta se va elabora un Raport Final al Programului (RFP) pentru
a fi analizat in cadrul acesteia. Acesta va fi elaborat preliminar cu suficient
timp inainte pentru a permite evaluarea activitatilor efectuate de catre
agentia de executie si agentia de implementare, cu cel putin doua luni inainte
de data sedintei finale.
Programul va fi supus unui proces de evaluare cu 6 luni inainte de data
prevazuta pentru incheierea sa. Organizarea, planificarea si termenii de
referinta se vor stabili dupa consultari intre partile stabilite prin
documentul proiect. Urmatoarele tipuri de revizuiri, semnate numai de
Reprezentantul Rezident PNUD, pot fi facute la acest program:
a) Revizuiri/adaugiri la oricare din anexele prezentului document proiect;
b) Revizuiri care nu implica modificari importante ale obiectivelor
imediate, ale rezultatelor sau ale activitatilor programului, dar sunt produse
de modificari ale contributiei din resurse proprii sau de cresteri ale
costurilor produse de inflatie;
c) Revizuiri anuale obligatorii care se refera la furnizarea de contributii
din resurse proprii asa cum s-a cazut de acord, sau reflecta cresterea
costurilor legate de experti sau de alte probleme, din cauza inflatiei, sau iau
in considerare flexibilitatea cheltuielilor agentiei.
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare si Agentia Nationala pentru
IMM si Cooperatie trebuie sa asigure transparenta si publicitatea intermediara
si ex-post a programului.
Dupa incheierea contractelor cadru intre PNUD si Administratorii
Incubatoarelor si respectiv contractele de inchiriere incheiate intre
Administratorii Incubatoarelor si beneficiarii programului, PNUD si ANIMMC vor
face publice datele referitoare la numele si datele de contact ale acestora.
III. 2. Criterii de monitorizare si evaluare a programului:
Administratorul Incubatorului va pastra urmatoarele evidente si va
monitoriza si raporta anual urmatorii indicatori:
Criterii bazate pe rezultate (monitorizare):
- gradul de utilizare a suprafetei incubatorului (in mp);
- numarul mediu de locuri de munca nou create/IMM incubat;
- numarul de IMM incubate;
- numarul de IMM nou create incubate;
- numarul de IMM excluse din incubatorul de afaceri;
- numarul de angajati ai Administratorului Incubatorului;
- raportul dintre nr. de angajati ai Incubatorului de Afaceri/IMM incubate;
- serviciile livrate si calitatea lor;
Criterii economice (evaluarea impactului):
- costuri medii de operare;
- costuri medii in investitii de capital;
- costuri per loc de munca (brut);
- rata de faliment a IMM incubate dupa terminarea perioadei de incubare;
- ratele de supravietuire a IMM dupa terminarea perioadei de incubare;
- valoarea investitiilor comune in mijloacele fixe;
- valoarea investitiilor straine atrase;
- rezultate financiare si economice, cresterea medie a cifrei de afaceri;
- schimburi comerciale cu parteneri economici din afara ariei geografice de
amplasare a incubatoarelor de afaceri.
Partea a IV-a
Cadrul legal
Prezentul document proiect va fi instrumentul la care se face referinta in
art. 1 din Acordul Standard pentru Acordare Asistenta de Baza (ASAAB), incheiat
intre Guvernul Romaniei si PNUD, semnat la 23 ianuarie 1991.
Partea a V-a
Bugetul programului si planul de lucru
Bugetul programului este prevazut in anexa 7 la Procedura. Planul de lucru
se realizeaza la momentul inceperii proiectului si va fi publicat pe pagina web
a ANIMMC si PNUD.
ANEXA 1
Criterii de selectare a Administratorului Incubatorului
Definitie: Administratorul Incubatorului (AI) - societati comerciale
(organizate in temeiul Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata si care, la data solicitarii, indeplinesc cumulativ conditiile
Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii
intreprinderilor mici si mijlocii), sau ONG (organizate in temeiul O.G. nr.
26/2000, modificata prin O.G. nr. 37/2003) subcontractanta.
Incubatoarele de Afaceri vor fi reprezentate de o companie subcontractanta
care se va ocupa de managementul strategic al Incubatorului de Afaceri.
Administratorul Incubatorului va fi responsabil de aspectele operationale
si de conducere a Incubatorului de Afaceri, insa fara a detine majoritatea
actiunilor.
In momentul incheierii contractului cadru, intre PNUD si Administratorul
Incubatorului, vor trebui luate in consideratie aspecte precum: promovarea
locala a programului din resurse financiare proprii, numarul de personal
necesar echipei manageriale responsabila de administrarea incubatorului,
elaborarea rapoartelor financiare si a rapoartelor privind stadiul de realizare
a programului, monitorizarea clientilor. Calificarea si experienta echipei
manageriale, precum si adoptarea unei atitudini profesionale privind
managementul incubatoarelor, reprezinta doar cateva aspectele importante pentru
performanta acestui proiect.
Din experienta anterioara s-a observat ca cele mai sustenabile incubatoare
sunt acelea care detin un management performant si sustin dezvoltarea mediului
economic local. Astfel, administratorii incubatoarelor vor fi directionati spre
insusirea unor aptitudini specializate orientate catre necesitatile clientilor,
facilitand parteneriatele intre companiile client prezente in incubator in
scopul crearii de valoare adaugata ridicata (de ex.: promovarea unor proiecte
de afaceri colective, furnizarea serviciilor non-financiare comune, facilitarea
externalizarii relatiilor de afaceri, dezvoltarea abilitatilor manageriale, si
tehnice ale firmelor incubate).
1.1. Criterii de selectie:
a) Solicitantul trebuie sa aiba sediul social in Romania, in regiunile de
dezvoltare in care sunt amplasate incubatoarele care fac obiectul prezentului
program;
b) Istoric de activitate de minimum 3 ani;
c) Bilant contabil pozitiv in ultimii 3 ani;
d) Nu sunt in stare de faliment ori lichidare, nu au afacerile administrate
de un judecator-sindic, nu au activitatile comerciale suspendate;
e) Proiecte de consultanta realizate in ultimii 3 ani si rezultatele
acestora;
f) Proiecte de colaborare incheiate cu autoritatile publice locale si cu
Agentiile de Dezvoltare Regionala si rezultatele acestora;
g) Personal calificat, cu experienta in managementul afacerilor, in
domeniul IMM si/sau poate sa atraga experti capabili sa ofere consultanta si
alte servicii de sustinere a afacerilor, conform cerintelor mentionate in anexa
3;
h) Infrastructura proprie necesara pentru asigurarea serviciilor mentionate
in anexa 3;
i) Plan de afaceri viabil pentru dezvoltarea Incubatorului de Afaceri pe
termen mediu si lung;
1.2. Procedura de selectare a Administratorului Incubatorului
Autoritatile publice locale responsabile de implementarea la nivel local a
programului, ANIMMC impreuna cu PNUD vor organiza procesul de selectie a
societatii comerciale sau ONG denumita in continuare Administratorul
Incubatorului.
Ghidul Aplicantului pentru elaborarea si prezentarea ofertelor va fi supus
aprobarii ANIMMC.
Data limita de depunere a ofertelor, pentru fiecare incubator, este de
minim 10 zile de la data publicarii anuntului de participare in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice.
Ofertele vor fi depuse in plic sigilat si inchis, purtand mentiunea
"Programul national multianual pentru infiintarea si dezvoltarea
incubatoarelor de afaceri in Romania nr. 000 14603 - Selectare Administrator
Incubator", la sediul autoritatilor publice locale responsabile de
implementarea la nivel local a programului, in termen de maxim 20 zile
lucratoare de la data publicarii in Monitorul Oficial a anuntului de
participare.
Documentatia tehnica privind procedura de selectarea a Administratorului
Incubatorului poate fi ridicata de solicitanti de la sediul autoritatilor
publice locale responsabile de implementarea la nivel local a programului sau
de pe pagina web a acestora.
1.2.1. Ofertele vor avea anexate urmatoarele informatii, cuprinzand:
a) Lista tuturor documentelor depuse;
b) Scrisoare de Intentie privind disponibilitatea solicitantului de a
administra incubatorul si de a oferi asistenta tehnica beneficiarilor
programului, in original, semnata si stampilata de catre reprezentantul legal
al solicitantului;
c) Certificatul Constatator, in original, emis de catre Oficiul Registrului
Comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul societatea, in care sa se
mentioneze reprezentantii legali ai societatii precum si domeniile de
activitate ale societatii solicitante (clasa CAEN 7414, 7415);
sau dupa caz.
d) Hotararea instantei prin care s-a dispus inscrierea in Registrul
Asociatiilor si Fundatiilor;
e) Certificatul de inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat
la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediul;
f) Actul constitutiv si statutul asociatiei sau fundatiei;
g) Certificatul de obligatii fiscale al solicitantului pe ultimii 3 ani;
h) Bilantul contabil in ultimii 3 ani. Solicitantul va prezenta copii dupa
bilanturile contabile din ultimii 3 ani de activitate, vizate si inregistrate
de organele competente, semnate pentru conformitate cu originalul de catre
reprezentantul legal al solicitantului;
i) Declaratie pe proprie raspundere a reprezentantului legal ofertantului
privind numarul mediu scriptic de personal in anul anterior;
j) Declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal privind
respectarea criteriului de independenta, in conformitate cu prevederile Legii
nr. 346/2004, daca este cazul;
k) Prezentarea activitatii solicitantului in ultimii 3 ani. Solicitantul va
prezenta o scurta descriere a profilului companiei si a istoricului acesteia de
activitate;
l) Studiu asupra oportunitatilor de afaceri din aria geografica de
amplasare a incubatorului, solicitantul va prezenta o analiza a potentialului
local de dezvoltare si a resurselor existente in zona;
m) Obiective de dezvoltare in urmatorii 5 ani, in acest sens solicitantul
va propune un plan de afaceri al Incubatorului de Afaceri pentru un interval de
5 ani si metodologia de lucru, in vederea dezvoltarii incubatorului.
Solicitantul va prezenta o scurta descriere a modului in care va implementa
serviciile oferite in cadrul incubatorului de afaceri, explicatiile oferite vor
contine informatii privind capacitatea acestuia de a asigura serviciile de
management al incubatorului, informare si documentare, training, protectia
mediului, evaluarea noilor idei de afaceri etc.);
n) Propuneri privind actiuni de marketing;
o) Riscurile programului. Solicitantul trebuie sa prezinte modul prin care
va realiza corelarea activitatii Incubatorului de Afaceri cu alte institutii
reprezentative la nivel local (banci, institute de cercetare, institute de
invatamant superior si alte intreprinderi din zona tinta);
p) Propuneri privind suportul de curs pentru instruirea a maximum 100 de
potentiali intreprinzatori. Solicitantul va prezenta suportul de curs pentru
urmatoarele domenii: intocmirea planului de afaceri, planificare strategica,
analiza potentialilor concurenti, strategia de intrare pe piata, marketing,
contabilitate, administrarea bugetelor, estimarea costurilor. Solicitantul va
prezenta totodata mijloacele prin care va identifica potentialii beneficiari ai
programului, modalitatile de instruire si selectare si va propune metodele de
monitorizare si evaluare a proiectelor selectate in program;
q) Infrastructura proprie necesara pentru asigurarea serviciilor mentionate
in anexa 3. Solicitantul trebuie sa asigure contributia sa "in
natura" in scopul derularii programului (echipamente de birou, computere,
asigurarea publicitatii locale a programului in perioada de initiere a
activitatii incubatorului);
r) Referinte privind proiectele de consultanta realizate in ultimii 3 ani
si rezultatele acestora;
s) Referinte privind proiectele de colaborare realizate impreuna cu
autoritatile locale si cu Agentiile de Dezvoltare Regionala si rezultatele
acestora;
t) Capacitatea institutionala a solicitantului (personal calificat, resurse
financiare). Solicitantul trebuie sa propuna organigrama (lista de personal/CV,
membrilor echipei manageriale a incubatorului) si parametrii de salarizare ai
acestora;
Personalul echipei manageriale cu sarcini in indeplinirea contractului de
administrare a incubatorului trebuie sa intruneasca urmatoarele cerinte:
- Educatie academica superioara tehnica, economica/management al
afacerilor;
- Cunoasterea nevoilor intreprinderilor mici si mijlocii, in functie de
stadiul de dezvoltare al acestora;
- Cunostinte si informatii privind mediul de afaceri din aria geografica de
amplasare a incubatorului de afaceri;
- Cunostinte privind domeniile cuprinse in suportul de curs pentru
instruirea a maximum 100 de potentiali intreprinzatori.
1.2.2. Ofertele vor fi evaluate din punct de vedere tehnic si financiar de
catre o Comisie de evaluare constituita din reprezentanti ai ANIMMC, PNUD si
reprezentanti ai autoritatilor publice locale.
1.2.3. Rezultatul procesului de evaluare va fi comunicat in scris
solicitantilor in termen de 5 zile lucratoare de la data evaluarii ofertelor.
1.2.4. Decizia Comisiei de evaluare nu poate fi contestata in instanta.
Contestatiile vor fi solutionate de catre comisia de evaluare in termen de 5
zile lucratoare de la data depunerii acestora.
1.2.5. Procedura de selectare a societatii comerciale/ONG desemnata ca
Administrator al Incubatorului va avea loc o singura data in decursul
existentei programului pentru fiecare incubator constituit prin prezenta
procedura.
1.2.6. In cazul in care Administratorul Incubatorului nu-si respecta
obligatiile contractuale, autoritatile publice locale, responsabile de
implementarea la nivel local a programului, PNUD si ANIMMC ii vor impune
penalitati, sau dupa caz vor putea solicita rezilierea contractului cadru,
conform clauzelor contractuale.
ANEXA 2
ROLUL SI RESPONSABILITATILE ADMINISTRATORULUI INCUBATORULUI
Administratorul Incubatorului are urmatoarele responsabilitati si
atributii:
a) Are ca obiect de activitate exclusiv administrarea incubatorului de
afaceri;
b) Are dreptul sa-si deschida cont in institutii bancare, conform legilor
in vigoare;
c) Incheie un contract cadru cu PNUD pentru implementarea prezentului
program;
d) Incheie contracte de inchiriere cu IMM-urile care vor fi selectate
pentru incubare;
e) Primeste si utilizeaza fondurile alocate prin program de la bugetul de
stat, in conformitate cu Legea bugetului de stat si care sunt alocate cu
aceasta destinatie prin bugetul Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie, sau alte fonduri ce provin din surse financiare private
atrase la bugetul programului;
f) Administratorul Incubatorului este direct raspunzator pentru utilizarea
fondurilor acordate si aprobate de catre Agentia Nationala de Implementare, in
conformitate cu legislatia in vigoare;
g) Intocmeste si pastreaza evidentele contabile ale incubatorului de
afaceri, pe care le pune la dispozitia autoritatilor publice la solicitarea acestora,
in conformitate cu legislatia in vigoare;
h) Isi indeplineste obligatiile exigibile de plata a impozitelor, taxelor
si datoriilor catre bugetul de stat si bugetele locale;
i) Pentru a asigura respectarea stricta a obligatiilor contractuale si a
administrarii in mod eficient a Incubatorului de Afaceri, personalul de
conducere al acestuia va fi angajat cu implicarea directa a Agentiei de
Implementare (PNUD);
j) Organizeaza, din resurse financiare proprii, promovarea locala a
programului, in perioada de initiere a activitatilor incubatorului, in
locatiile unde se vor infiinta Incubatoarele de Afaceri pilot (productie
materiale promotionale, publicitate, organizare/participare la seminarii
specializate, etc.);
k) Propune si realizeaza documentatia tehnica privind procedura de selectie
a potentialilor beneficiari ai prezentului program;
l) Propune si realizeaza suportul de curs pentru instruirea unui numar de
maximum 100 de intreprinzatori potentiali, in vederea selectarii celor mai bune
20 de idei de afaceri/incubator si asistarea IMM in procesul de pre-incubare,
supune Echipei de Program spre aprobare finantarea acestora conform prezentei
proceduri;
m) Organizeaza trimestrial seminarii de instruire pentru beneficiarii
programului;
n) Asigura serviciile mentionate in anexa 3, pentru care incheie contracte
de servicii cu IMM incubate;
o) Asigura garantia utilizarii spatiilor si a mijloacelor fixe aflate in
dotarea incubatorului in scopul declarat initial. Administratorul Incubatorului
raspunde de mentinerea in patrimoniul incubatorului a terenurilor, spatiilor si
echipamentelor aferente acestuia, prin contractele de asociere in
participatiune si cel de servicii/inchiriere semnat cu IMM selectionate in
vederea incubarii;
p) Elaboreaza lunar rapoarte financiare, iar trimestrial rapoarte privind
stadiul de realizare a programului, pe care le inainteaza PNUD (Echipa de
Program), impreuna cu documentele justificative privind utilizarea fondurilor,
evidentiind alocatiile financiare nerambursabile pentru fiecare beneficiar
incubat (contracte de servicii, facturi fiscale, chitante fiscale, ordine de
plata, extrase de cont etc.). Plata fondurilor nerambursabile se va face dupa
aprobarea acestor rapoarte de catre PNUD (conducerea programului);
q) Asigura monitorizarea si evaluarea activitatilor firmelor incubate pe
intreaga perioada de derularea a programului;
r) Desfasoara activitati de atragere de fonduri si dupa incheierea
programului, pentru a asigura fondurile suplimentare necesare derularii
activitatii Incubatorului de Afaceri, dupa incetarea acordarii subventiilor de
la bugetul de stat;
s) La cerere, implica IMM-urile incubate in activitati specifice de
cercetare nationale si internationale si in programe de inovatii;
s) Stabileste si mentine relatii cu alte retele internationale de
incubatoare de afaceri.
ANEXA 3
SERVICII OFERITE DE INCUBATORUL DE AFACERI
Incubatorul de Afaceri asigura urmatoarele tipuri de servicii si utilitati
IMM-urilor beneficiare:
A) - facilitati comune:
- spatiul incubatorului, inclusiv spatiile pentru intalniri de afaceri,
expozitii, instruiri, care este pus la dispozitia IMM-urilor, in conditii de
calitate si la preturi convenabile;
- asigurarea cu utilitati a spatiilor de lucru (energie termica, electrica,
apa, gaz);
- servicii de telecomunicatii (telefon, fax, e-mail, internet);
- servicii de paza.
B) - servicii comune:
- asigurarea serviciilor de administrare, secretariat;
- asigurarea serviciilor de informare si documentare;
- prevenirea problemelor de mediu;
- cooperarea intre investitori in cadrul incubatorului.
C) - servicii specializate oferite contra cost:
- consultanta si asistenta in elaborarea planurilor de afaceri si de
marketing, studiilor de fezabilitate, surselor si metodelor de finantare a
investitiilor in scopul contractarii altor finantari complementare de catre
beneficiarii programului;
- consultanta si instruire in managementul afacerilor si managementul
investitiilor comune realizate de catre firmele incubate;
- asistenta acordata IMM in procesul de dezvoltare de noi produse si
servicii;
- asistenta pentru dezvoltarea de parteneriate nationale si internationale;
- servicii de training, traduceri si publicitate;
- inlesnirea accesului IMM la baza de date si la experienta universitatilor
acreditate de Ministerul Educatiei si Cercetarii;
- consultanta privind protejarea drepturilor de proprietate intelectuala si
industriala;
- asistenta acordata IMM incubate in corelarea activitatilor cu cele ale
intreprinderilor existente in zona;
- asistenta acordata IMM incubate in scopul diversificarii capacitatii
acestora de a-si comercializa produsele in afara zonei de amplasare a
incubatorului;
- promovarea imaginii firmelor ce opereaza in cadrul incubatorului etc.
ANEXA 4
Criterii de eligibilitate pentru potentialii clienti ai incubatorului
Programul se adreseaza firmelor aflate la inceputul activitatii precum si
celor care au un istoric de functionare de maximum 2 ani de la data inscrierii
in incubator si care au nevoie de serviciile oferite de Incubatoarele de
Afaceri.
In vederea obtinerii informatiilor si a documentatiei necesare IMM pentru
inscrierea in prezentul program, precum si pentru depunerea solicitarilor de
inscriere pentru procesul de instruire, potentialii beneficiari ai programului
se vor adresa Administratorului Incubatorului, la sediul Incubatorului, in
termen de 15 zile lucratoare de la data initierii campaniei de promovare locala
a programului. Informatii referitoare la prezentul program si la procesul de
instruire al IMM vor fi disponibile si pe paginile web ale autoritatilor
publice locale.
La data depunerii documentatiei in vederea selectarii in program, IMM
interesate in scopul incubarii vor prezenta urmatoarele documente
justificative:
4.1. IMM nou infiintate:
a) lista tuturor documentelor justificative depuse;
b) cerere-tip/formular de inscriere. Cererea-tip se completeaza, prin tehnoredactare,
in limba romana si poarta semnatura in original a solicitantului;
c) un proiect de dezvoltare (planul de afaceri);
d) copie a buletinului de identitate/carte de identitate a
administratorului firmei autorizat sa semneze cererea-tip;
e) IMM nou infiintate, selectate sunt obligate ca in termen de 2 luni, de
la data incheierii contractului de servicii/inchiriere cu Administratorul
Incubatorului, sa-si inceapa desfasurarea activitatii in cadrul incubatorului.
Acestea vor prezenta la data intrarii in incubator urmatoarele documente:
f) Certificatul Constatator, in original, emis de catre Oficiul Registrului
Comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul societatea, in care sa se
mentioneze reprezentantii legali ai societatii precum si domeniile de
activitate ale societatii solicitante.
4.2. IMM care prezinta un istoric de activitate de maximum 2 ani:
a) lista tuturor documentelor justificative depuse;
b) cerere-tip/formular de inscriere. Cererea-tip se completeaza, prin
tehnoredactare, in limba romana si poarta stampila si semnatura in original a
reprezentantului legal al agentului economic;
c) un proiect de dezvoltare (planul de afaceri);
d) copie a buletinului de identitate/carte de identitate a administratorului
firmei autorizat sa semneze cererea-tip;
e) Certificat Constatator, in original, emis de catre Oficiul Registrului
Comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul societatea, in care sa se
mentioneze reprezentantii legali ai societatii precum si domeniile de
activitate ale societatii solicitante;
f) bilantul contabil pe ultimii 2 ani. Solicitantul va prezenta copii dupa
bilantul contabil din ultimii 2 ani, vizate si inregistrate de organele
competente, semnate pentru conformitate cu originalul de catre reprezentantul
legal al societatii;
g) declaratia pe proprie raspundere privind numarul mediu anual de
personal, in anul fiscal anterior incubarii;
h) declaratia pe proprie raspundere a reprezentantului legal al agentului
economic privind respectarea criteriului de independenta, in conformitate cu
prevederile Legii nr. 346/2004, daca este cazul;
i) certificatul de obligatii fiscale al solicitantului pe ultimii 2 ani;
j) IMM selectate, care prezinta un istoric de functionare de maximum 2 ani
sunt obligate ca in termen de o luna, de la data incheierii contractului de
servicii/inchiriere cu Administratorul Incubatorului, sa isi desfasoare
activitatea in cadrul incubatorului.
In cazul in care termenele limita expira, ceea ce atrage dupa sine
nerespectarea obligatiilor contractuale, Administratorul Incubatorului poate
anula contractul de servicii/inchiriere incheiat cu IMM incubate, reluandu-se
procedura de selectie. In acest sens contractul de servicii/inchiriere incheiat
intre Administratorul Incubatorului si IMM incubate va cuprinde clauze
specifice referitoare la:
- durata de activitate a IMM in cadrul incubatorului;
- conditiile de inchiriere a spatiilor, suprafata, rata chiriei;
- conditiile de excludere din incubator;
- modalitatile de plata;
- serviciile asigurate, in conformitate cu anexa 3 si cu anexa 4 - ciclul
de incubare;
- modalitatile de raportare;
- reglementarea litigiilor;
- conditii de participare la servicii de informare, training si
documentare.
IMM selectate in scopul incubarii vor beneficia de sprijin financiar si
asistenta tehnica in cadrul prezentului program, ceea ce le va permite sa isi
imbunatateasca performantele economice si sa devina in final independente pe termen
mediu si lung, oferind in acelasi timp produse si servicii competitive.
4.3. Criterii de excludere din incubatorul de afaceri:
Vor fi excluse din incubator firmele care nu indeplinesc urmatoarele
conditii:
- pastrarea numarului de locuri de munca nou create de catre IMM incubate:
1. minim 3 locuri de munca nou create, in urmatorii 2 ani de functionare in
cadrul incubatorului, pentru IMM nou infiintate*2);
2. minim 3 locuri de munca nou create, in urmatorul an de functionare in cadrul
incubatorului, pentru IMM cu un istoric de functionare de cel putin 2 ani*2);
- performante economice: cresterea cifrei de afaceri a IMM incubate cu
minim 10% per an fiscal;
- contracte incheiate cu parteneri economici din afara ariei geografice de
amplasare a incubatoarelor de afaceri;
- respectarea obligatiilor contractuale asumate prin contractul de
inchiriere/servicii incheiat cu Administratorul Incubatorului.
------------
*2) Firmele incubate vor trebui sa pastreze numarul de locuri de munca nou
create pe toata perioada ciclului de incubare.
ANEXA 5
CICLUL DE INCUBARE/CHELTUIELI ELIGIBILE
Perioada maxima de incubare pentru un IMM este de 36 de luni. Ciclul de
incubare are trei etape:
a) Etapa 1 - 12 luni de la data aprobarii admiterii in incubator.
In decursul acestei etape, programul poate acorda un ajutor financiar
nerambursabil de maximum 400 milioane ROL/40.000 RON, reprezentand:
- 60% din valoarea fara TVA a cheltuielilor aferente infiintarii fiecarei
societati comerciale care urmeaza sa fie incubata;
- 40% din valoarea fara TVA a utilitatilor comune aferente fiecarui IMM
incubat, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- 30% din valoarea totala fara TVA a serviciilor specializate;
b) Etapa 2 - Pana in luna a 24-a de la admiterea in IA.
In decursul acestei etape, programul poate acorda un ajutor financiar
nerambursabil de maximum 300 milioane ROL/30.000 RON, reprezentand:
- 30% din valoarea fara TVA a utilitatilor comune aferente fiecarui IMM
incubat, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- 20% din valoarea totala fara TVA a serviciilor specializate;
c) Etapa 3 - Pana in luna a 36-a de la admiterea in IA.
In decursul acestei etape, programul poate acorda un ajutor financiar
nerambursabil de maximum 250 milioane ROL/25.000 RON, reprezentand:
- 20% din valoarea fara TVA a utilitatilor comune aferente fiecarui IMM
incubat, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- 15% din valoarea totala fara TVA a serviciilor specializate;
ANEXA 6
ATRIBUTIILE UNITATII DE IMPLEMENTARE A PROGRAMULUI
UIP va fi numita prin ordin al Presedintelui ANIMMC si va indeplini
urmatoarele responsabilitati:
- Supravegheaza indeplinirea tuturor obiectivelor, activitatilor si a
strategiei programului asa cum sunt definite in documentul proiect;
monitorizarea stadiului implementarii programului pentru a se asigura ca
obiectivele stabilite sunt atinse.
- Aproba alegerea locatiilor si a selectarii Administratorului
Incubatorului;
- Aproba politicile operationale majore, dupa cum urmeaza:
- Planul de afaceri pentru incubator;
- Criteriile si procedurile folosite pentru selectare, admiterea si
promovarea chiriasilor;
- Prevederile contractului de inchiriere, politica de preturi, nivelul
subventiilor;
- Controleaza si aproba rapoartele inaintate de Conducerea Programului
(PNUD), dupa cum urmeaza:
- Bugetele si raportarile financiare;
- Raportarile privind stadiul de realizare a programului;
- Colaboreaza impreuna cu PNUD in scopul asigurarii sprijinului necesar din
partea autoritatilor publice centrale si a celor locale;
- Asistenta pentru promovarea incubatoarelor de afaceri, pentru a contribui
la gradul de constientizare a publicului, crearea unei imagini pozitive privind
incubatoarele tehnologice si de afaceri, acordarea de asistenta pentru
atragerea potentialilor chiriasi, care au perspective reale de dezvoltare,
participarea la conferinte de presa si alte evenimente mass-media etc.
EVALUAREA SI CONCLUZIILE PROGRAMULUI
Performantele Incubatorului de Afaceri trebuie analizate in primul rand din
perspectiva rezultatelor obtinute, dar si din prisma impactului pe care l-au
avut in mediul de afaceri al regiunii in care au activat, precum si a
dezvoltarii economice. Impactul programului necesita cuantificarea
performantelor incubatorului obtinute pe termen lung, in nici un caz din
punctul de vedere al impactului pe termen scurt, precum si rata de ocupare a
acestuia la un anumit moment dat.
Raportul final de evaluare a programului trebuie sa contina impactul
activitatii incubatorului din perspectiva crearii unor noi locuri de munca,
avand in vedere ca incubatoarele europene genereaza in jur de 450 de locuri noi
de munca (un indicator cheie in masurarea impactului pe termen lung).
In acest sens, o serie de indicatori vor trebui luati in consideratie in
vederea cuantificarii rezultatelor Incubatoarelor de Afaceri pe arii specifice
de actiune:
- Feed-back privind ratele de supravietuire a IMM dupa terminarea perioadei
de incubare, fapt care va genera o imagine generala a rezultatelor prezentului
proiect;
- Numarul de locuri de munca create in perioada de incubare;
- Efectele produse de noile locuri de munca create (pe o perioada de 2 - 3
ani dupa terminarea perioadei de incubare);
- Dezvoltarea economica a ariei geografice de amplasare a incubatoarelor;
Rezultatele economice obtinute;
Serviciile livrate si calitatea lor.