ORDIN Nr. 1009
din 15 septembrie 2007
privind aprobarea Procedurii
de implementare a Programului pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale
in randul tinerilor si facilitarea accesului acestora la finantare - START
ACT EMIS DE:
MINISTERUL PENTRU INTREPRINDERI MICI SI MIJLOCII, COMERT, TURISM SI PROFESII
LIBERALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 766 din 13 noiembrie 2007
Având în vedere prevederile anexei nr. 3/12/19 la Legea
nr. 486/2006 privind bugetul de stat pe anul 2007, cu
modificările şi completările ulterioare, ale art. 25 alin. (1) din Legea nr.
346/2004 privind stimularea
înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi prevederile art. 4 lit. B pct. 1 şi 2 din
Hotărârea Guvernului nr. 387/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului pentru Intreprinderi Mici
şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 387/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Procedura de implementare a
Programului pentru dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor
şi facilitarea accesului acestora la finanţare - START, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare
la data publicării.
Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii,
comerţ, turism şi profesii liberale,
Ovidiu Ioan Silaghi
ANEXĂ
PROCEDURA DE IMPLEMENTARE
a Programului pentru dezvoltarea abilităţilor
antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului acestora la finanţare - START
1. Obiectivul Programului
Obiectivul Programului pentru
dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea
accesului acestora la finanţare - START, denumit în continuare Program, îl constituie promovarea unui
sistem formativ care să faciliteze mobilitatea tinerilor între sistemul de
învăţământ şi piaţa forţei de muncă, precum şi dezvoltarea aptitudinilor
antreprenoriale ale tinerilor în scopul implicării acestora în structuri
economice private.
Programul urmăreşte:
- dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale bazate pe cunoaşterea şi gestionarea optimă a resurselor, în vederea
adaptării rapide la rigorile determinate de globalizarea pieţelor şi integrarea
României în Uniunea Europeană;
- sprijinirea demarării şi dezvoltării firmelor
nou-înfiinţate (start-up) prin facilitarea accesului acestora la finanţare;
- stimularea înfiinţării de noi microîntreprinderi,
întreprinderi mici şi mijlocii (IMM), precum şi îmbunătăţirea performanţelor
economice ale celor existente, prin creşterea gradului de pregătire a
personalului acestora;
- creşterea potenţialului de accesare a surselor de
finanţare.
Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis. Acordarea ajutoarelor de
minimis în cadrul Programului se va face numai cu respectarea prevederilor
Regulamentului CE nr. 1.998/2006 privind aplicarea
art. 87 şi 88 ale Tratatului CE privind ajutorul de
minimis.
2. Bugetul Programului
2.1. Programul se va derula în două etape, astfel:
a) etapa I - organizarea şi
desfăşurarea cursurilor de pregătire antreprenorială destinate beneficiarilor Programului;
b) etapa a II-a - finanţarea celor mai bune planuri de
afaceri prin alocaţie financiară nerambursabilă, denumită în continuare AFN, în limita bugetului prevăzut la
subpct. 2.2 lit. b), şi prin credite acordate prin intermediul instituţiilor de
credit cu care Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism
şi Profesii Liberale, denumit în continuare MIMMCTPL,
încheie contracte de intermediere financiară
pentru implementarea Programului.
2.2. Pentru realizarea Programului
se alocă de la bugetul de stat pe anul 2007 suma de 1.350.000 lei, defalcată
astfel:
a) 340.000 lei pentru promovarea şi finanţarea
cursurilor de pregătire antreprenorială destinate beneficiarilor Programului
(inclusiv cheltuielile aferente desfăşurării acestora);
b) 1.000.000 lei pentru acordarea de AFN, în vederea
cofinanţării planurilor de afaceri eligibile depuse de către beneficiarii
primei etape a Programului;
c) 10.000 lei la dispoziţia MIMMCTPL, constând în cheltuieli pentru implementarea,
administrarea, monitorizarea şi evaluarea Programului, pentru organizarea
procedurii de licitaţie deschisă, inclusiv comisionul de administrare al
instituţiilor bancare.
2.3. In cadrul celei de-a II-a etape a Programului se
vor finanţa cele mai bune planuri de afaceri selectate dintre cele întocmite de
beneficiarii Programului, participanţi la prima etapă conform subpct. 2.1 lit.
a) şi în condiţiile pct. 8.1 şi 8.13.
3. Beneficiarii Programului
3.1. Pot beneficia de prevederile Programului:
(1) a) persoanele fizice;
pentru participarea la cea de-a II-a etapă acestea trebuie să îndeplinească
condiţiile prevăzute la subpct. 8.7;
b) persoanele fizice care au vârsta cuprinsă între 18
şi 35 de ani neîmpliniţi;
c) persoanele fizice autorizate şi asociaţiile familiale;
d) persoanele juridice.
(2) Beneficiarii potenţiali prevăzuţi la alin. (1) lit.
a)-c) trebuie să îndeplinească, cumulativ, la data depunerii formularelor de
înscriere, criteriile de eligibilitate prevăzute la subpunctele 3.2-3.5.
3.2. Pentru persoanele fizice:
a) sunt cetăţeni români;
b) au vârsta cuprinsă între 18 şi 35 de ani
neîmpliniţi;
c) au studii medii sau superioare definitivate;
d) au obţinut un număr de minimum 50 de puncte ca
urmare a evaluării datelor din formularul de înscriere prevăzut în anexa nr. 2,
care face parte integrantă din prezenta procedură, în limita numărului de
locuri disponibHe corespunzător fiecărei locaţii (în conformitate cu subpct.
7.1). In situaţia în care mai mulţi aplicanţi obţin aceIaşi punctaj, admiterea se face conform regulii
„primul venit - primul servit", conform înregistrării efectuate în
Registrul special al Programului.
3.3. Pentru persoanele fizice autorizate şi
asociaţiile familiale:
a) persoana fizică autorizată sau membrul asociaţiei
familiale are vârsta cuprinsă între 18 şi 35 de ani neîmpliniţi; numai un
singur membru al asociaţiei familiale poate beneficia de acest curs;
b) persoana fizică autorizată, respectiv membrul
asociaţiei familiale participant la Program este cetăţean român;
c) au cel mult 1 an de la
autorizare/înfiinţare la data depunerii formularului de înscriere prevăzut în
anexa nr. 2;
d) au obţinut un număr de minimum 50 de puncte ca
urmare a evaluării datelor din formularul de înscriere prevăzut în anexa nr. 2,
în limita numărului de locuri disponibile corespunzător fiecărei locaţii (în
conformitate cu subpct. 7.1). In situaţia în care mai mulţi aplicanţi obţin
aceIaşi punctaj, admiterea se face conform regulii „primul venit - primul
servit", conform înregistrării în Registrul special
al Programului.
3.4. Pentru persoanele juridice:
a) sunt microîntreprinderi conform prevederilor art. 2
şi ale art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004 privind
stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor
mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare;
b) au capital social integral privat;
c) asociatul ori acţionarul solicitant are vârsta
cuprinsă între 18 şi 35 de ani neîmpliniţi; numai un singur asociat/acţionar al
persoanei juridice eligibile poate beneficia de acest curs; în situaţia în care
solicitantul nu este asociat majoritar este obligatoriu să fie administratorul
numit al societăţii. Este permisă asocierea cu persoane care au mai mult de 35
de ani, dacă procentul acţiunilor deţinute de acestea nu este decisiv în luarea
deciziilor în cadrul societăţii;
d) asociatul ori acţionarul majoritar este cetăţean
român;
e) au cel mult 2 ani de la înfiinţare la data
depunerii formularului de înscriere şi la data depunerii planului de afaceri,
corespunzătoare celei de-a II-a etape a Programului;
f) au ca obiect de activitate producţia de bunuri
materiale şi/sau prestarea de servicii;
g) au sediul social, sunt înregistrate şi îşi
desfăşoară activitatea pe teritoriul României;
h) nu sunt în stare de faliment ori de lichidare, nu au afaceri administrate de un administrator/lichidator judiciar,
nu au activităţile comerciale suspendate sau nu se află într-o situaţie
similară cu cele menţionate mai sus, reglementată de lege;
i) au obţinut un număr de minimum 50 de puncte ca
urmare a evaluării datelor din formularul de înscriere prevăzut în anexa nr. 2,
în limita numărului de locuri disponibile corespunzător fiecărei locaţii (în conformitate cu
subpct. 7.1). In situaţia în care mai mulţi aplicanţi obţin aceIaşi punctaj, admiterea se face conform regulii
„primul venit - primul servit", conform înregistrării efectuate în
Registrul special al Programului.
3.5. (1) Nu beneficiază de prevederile Programului
solicitanţii care au ca obiect de activitate unul dintre următoarele domenii:
a) activităţi de intermedieri
financiare, activităţi auxiliare intermedierilor financiare (cod CAEN 65-67); operatorii economici cu
activitate principală de comerţ, sectorul alimentar (cod
CAEN 50, 51, 521-526, excepţie făcând 502, 527, 553, 554); activităţi juridice,
consultanţă în domeniul fiscal şi servicii de consultanţă de orice gen (cod CAEN 741-743); furnizorii de instruire (cod CAEN 804); selecţie şi plasare a forţei de muncă (cod CAEN 745); serviciile de transport,
depozitare şi comunicaţii (cod CAEN 60-64); activităţile de închiriere (maşini, biciclete etc.) (cod CAEN 455); serviciile oferite de
agenţiile imobiliare (cod CAEN
70); activităţile care prezintă risc pentru societate (alcool, tutun, arme) (cod CAEN 15, 16, 296); alte activităţi
recreative (cod CAEN 927);
alte activităţi asociative (cod CAEN 913);
b) activităţi de pescuit şi acvacultura, acoperite de
Regulamentul Consiliului (CE) nr. 104/2000;
c) activităţi legate de producţia primară a produselor
agricole enumerate în anexa nr.1 la Tratatul instituind
Comunitatea Europeană;
d) activităţi de procesare şi marketing al produselor
agricole listate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană, în următoarele cazuri:
- când cuantumul ajutorului
este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii produselor de acest tip
cumpărate de la producătorii primari sau puse pe piaţă de operatorii economici
respectivi;
- când ajutorul este
condiţionat de a fi parţial sau integral cedat producătorilor primari
(fermieri);
e) sectorul carbonifer, aşa cum
este definit în Regulamentul CE nr. 1.407/2002;
f) activităţi legate de export către terţe ţări sau
state membre, şi anume ajutoarele legate direct de cantităţile exportate, de
crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie, sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
g) ajutoarele destinate utilizării produselor
naţionale în detrimentul celor importate;
h) sectorul transporturilor rutiere, dacă ajutorul este
destinat achiziţionării de mijloace de transport rutiere.
(2) Nu beneficiază de alocaţii
financiare nerambursabile în cadrul prezentului Program întreprinderile care au
primit, cumulat pe parcursul ultimilor 3 ani fiscali (2 ani fiscali precedenţi
şi anul fiscal în curs), ajutoare de minimis (fie din surse publice naţionale, fie din surse comunitare) în
valoare de 200.000 euro. Operatorii economici care vor depăşi acest prag prin
însumarea alocaţiei financiare nerambursabile acordate prin Program cu alte
ajutoare de minimis primite
în ultimii 3 ani fiscali nu pot beneficia de finanţare
nici chiar pentru o fracţie până la atingerea plafonului de 200.000 euro.
(3) Activităţile neeligibile prevăzute la alin. (1) şi
(2) vor fi menţionate şi în contractele de intermediere financiară încheiate
între MIMMCTPL şi instituţiile de credit.
4. Tipurile de ajutor financiar
4.1. Prin Program se organizează şi finanţează în prima
etapă cursuri de pregătire pe durata a 4 zile, destinate beneficiarilor
eligibili, în domenii de interes pentru dezvoltarea capacităţilor
antreprenoriale, în scopul dobândirii cunoştinţelor teoretice şi cu
aplicabilitate practică, necesare începerii şi dezvoltării unei afaceri,
conform tematicii prevăzute în anexa nr. 1 care face parte integrantă din
prezenta procedură.
4.2. In vederea implementării primei etape a
Programului, organizarea şi desfăşurarea cursurilor vor fi asigurate de
furnizori specializaţi pentru prestarea serviciilor de instruire specifice
Programului, stabiliţi în urma procedurii de achiziţie publică.
4.3. (1) In etapa a II-a a Programului se acordă sprijin financiar sub formă de credit bancar în limita maximă
a 10.000 euro, echivalent în lei, prin intermediul instituţiilor de credit cu
care MIMMCTPL va încheia contracte de intermediere financiară pentru
implementarea Programului, şi AFN, în limita maximă a 20.000 lei de către
MIMMCTPL, pentru finanţarea celor mai bune planuri de afaceri elaborate de
absolvenţii cursurilor de pregătire antreprenoriala, organizate în prima etapă
a Programului.
(2) Planurile de afaceri vor fi selectate de către o
comisie de evaluare constituită din specialişti ai instituţiilor de credit, ai
MIMMCTPL şi ai Fondului naţional de garantare a creditelor pentru
întreprinderile mici şi mijlocii, denumit în continuare FNGCIMM, care are ca scop evaluarea
primară a planurilor de afaceri depuse în cadrul
Programului.
(3) Evaluarea primară a
planurilor de afaceri reprezintă evaluarea din
punctul de vedere al criteriilor de eligibilitate specifice stabilite în comun
de către instituţiile de credit, MIMMCTPL şi FNGCIMM.
5. Procedura de
înscriere la cursurile de pregătire antreprenoriala
5.1. Fiecare solicitant trebuie să completeze
integral formularul de înscriere, prevăzut în anexa nr. 2.
5.2. In cazul beneficiarilor persoane fizice,
formularul de înscriere va fi însoţit în mod obligatoriu de următoarele documente justificative:
a) copie a buletinului/cărţii de identitate al/a
solicitantului/ei;
b) copia diplomei care atestă studiile medii sau, după
caz, superioare;
c) declaraţia pe propria răspundere referitoare la
existenţa beneficiului, anterior participării la Program, de ajutor de stat
(anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezenta procedură).
5.3. In cazul beneficiarilor persoane fizice
autorizate sau asociaţii familiale, formularul de înscriere va fi însoţit în mod obligatoriu de următoarele documente
justificative:
a) copia autorizaţiei eliberate de primarii
unităţilor administrativ-teritoriale pe a căror rază teritorială îşi au
domiciliul solicitanţii;
b) copia diplomei care atestă studiile medii sau, după
caz, superioare;
c) copia certificatului de înmatriculare şi a
certificatului de înregistrare fiscală;
d) copia buletinului de identitate/cărţii de
identitate a persoanei fizice autorizate sau a membrului asociaţiei familiale;
e) declaraţia anuală de impunere a venitului
înregistrată la Administraţia financiară, în original, pe anul anterior;
f) declaraţia pe propria răspundere referitoare la
existenţa beneficiului, anterior participării la Program, de ajutor de stat
(anexa nr. 3).
5.4. In cazul beneficiarilor
persoane juridice, formularul de înscriere va fi însoţit în mod obligatoriu de următoarele documente
justificative:
a) certificat constatator emis de oficiul registrului
comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi are sediul societatea solicitantă,
în care să se menţioneze următoarele informaţii: datele de identificare, codul
unic de înregistrare, asociaţii şi reprezentanţii legali ai societăţii,
domeniul de activitate principal şi toate domeniile secundare, punctele de
lucru, filialele, sucursalele, subunităţi ale societăţii, emis cu maximum 30 de
zile înainte de data depunerii;
b) copie a buletinului/cărţii de identitate a
asociatului unic/asociatului/acţionarului/administratorului persoanei juridice
beneficiare;
c) copia diplomei care atestă studiile medii sau, după
caz, superioare ale asociatului/acţionarului/administratorului;
d) declaraţie privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici şi
mijlocii (anexa nr. 4 care face parte integrantă din prezenta procedură);
e) certificat de atestare
fiscală privind îndeplinirea
obligaţiilor de plată către bugetul general consolidat, în original sau în
copie legalizată, eliberat în
condiţiile legii (inclusiv pentru punctele de lucru, filialele, sucursalele şi
subunităţi ale societăţii) şi certificat de atestare fiscală, în original sau
în copie legalizată, emis în condiţiile legii, cu privire la îndeplinirea
obligaţiilor de plată către bugetul local (inclusiv pentru punctele de lucru,
filialele, sucursalele şi subunităţi ale societăţii);
f) declaraţia pe propria răspundere referitoare la
existenţa beneficiului, anterior participării la Program, de ajutor de stat
(anexa nr. 3).
5.5. (1) Formularul de înscriere prevăzut în anexa nr.
2, completat corespunzător, însoţit de documentele justificative, va fi depus,
personal sau prin poştă, numai la Unitatea de implementare a programului (UIP)
- START din cadrul MIMMCTPL, Bucureşti, str. Poteraşi nr. 11, sectorul 4, cod poştal 040263, Bucureşti. Nu vor fi
admise să participe în cadrul Programului persoanele
care au depus dosare incomplete.
(2) Formularul de înscriere va fi disponibil pe
site-ul MIMMCTPL www.animmc.ro şi pe site-urile
oficiilor teritoriale pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie, denumite în continuare OTIMMC, prevăzute
în anexa nr. 6 care face parte integrantă din prezenta procedură.
(3) Planul de afaceri, însoţit de documentele
justificative, se depune la adresa menţionată la alin. (1).
5.6. Perioadele de înscriere şi de depunere a formularului
de înscriere, însoţit de documentele justificative, vor fi anunţate pe site-ul MIMMCTPLwww.animmc.ro, pe site-urile OTIMMC
şi în mass-media.
6. Procedura de
înregistrare, evaluare şi selecţie a beneficiarilor cursurilor de pregătire antreprenoriala
6.1. In vederea implementării corespunzătoare a
Programului se constituie Unitatea de implementare a programului (UIP) - START, în cadrul MIMMCTPL.
Structura organizatorică, numărul de persoane, atribuţiile şi
responsabilităţile UIP - START vor fi stabilite prin ordin al ministrului
pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale.
6.2. Formularul de înscriere completat, însoţit de
documentele justificative, va fi înregistrat în Registrul special al
Programului, menţionându-se data, ora şi numărul de înregistrare.
6.3. (1) Formularele de înscriere vor fi evaluate de
către membrii UIP, după depunere şi înregistrare, în ordinea datei şi orei
înregistrării în Registrul special al Programului, ţinându-se cont de
îndeplinirea tuturor criteriilor de eligibilitate.
(2) Punctajul obţinut, necesar pentru participarea la
prima etapă a Programului, trebuie să fie de minimum 50 de puncte din maximum
100 de puncte posibile.
(3) Listele beneficiarilor
admişi corespunzătoare fiecărei locaţii în care se organizează şi se desfăşoară
cursurile de pregătire antreprenoriala vor fi întocmite în baza criteriilor de
eligibilitate prevăzute în procedură şi în limita numărului de locuri
disponibile aferente (în conformitate cu subpct. 7.1). In situaţia în care mai
mulţi participanţi obţin aceIaşi punctaj, admiterea se
face conform principiului „primul venit - primul servit", conform
înscrierii înregistrate în Registrul special al Programului.
6.4. (1) Lista beneficiarilor
eligibili admişi pentru participarea la Program va fi făcută publică prin
afişare pe site-ul MIMMCTPL www.animmc.ro şi pe site-urile OTIMMC în termen de 15 zile de la expirarea
perioadei de înscriere. Perioadele de desfăşurare a cursurilor vor fi afişate
pe site-ul www.animmc.ro şi pe
site-urile OTIMMC cu cel puţin 10 zile înainte de începerea cursurilor.
(2) Grila de evaluare a formularelor de înscriere va fi
afişată pe site-ul MIMMCTPL şi pe site-urile OTIMMC în termen de 24 de ore de
la încheierea perioadei de înscriere.
7. Organizarea cursurilor
de pregătire antreprenoriala
7.1. (1) Cursurile de pregătire antreprenoriala se
vor desfăşura pe parcursul a
4 zile în următoarele locaţii:
- Bucureşti;
- Braşov;
- Cluj-Napoca;
- Constanţa;
- Craiova;
- Galaţi;
- Iaşi;
- Satu Mare;
- Târgu Mureş;
- Timişoara;
- Târgovişte.
(2) Cursurile de pregătire antreprenorială vor fi
organizate pe module, tematica acestora fiind cea prezentată în anexa nr. 1.
(3) Prezenţa la cursuri este obligatorie.
Neparticiparea la cursuri atrage excluderea definitivă din cadrul Programului
pe toată perioada acestuia.
7.2. La încheierea cursurilor de pregătire
antreprenorială corespunzătoare primei etape a
Programului fiecare beneficiar eligibil care a participat la aceste cursuri,
având o frecvenţă de cel puţin 90%, poate elabora un
plan de afaceri în vederea participării la cea de a doua etapă a Programului.
7.3. Structura planului de afaceri şi modelul cererii
de acordare a alocaţiei financiare nerambursabile vor fi stabilite în cadrul
contractelor de intermediere financiară dintre MIMMCTPL şi instituţiile de
credit.
7.4. Ca urmare a participării la prima etapă a
Programului, în condiţiile subpct. 7.2., potenţialii beneficiari vor întocmi
planurile de afaceri corespunzătoare, intr-un termen de maximum zece zile de la
finalizarea cursurilor, în vederea participării la cea de a doua etapă a
Programului.
8. Evaluarea şi
selectarea planurilor de afaceri
8.1. (1) Evaluarea planurilor de afaceri se va face de
către o comisie de evaluare constituită din specialişti din cadrul
instituţiilor de credit, MIMMCTPL şi FNGCIMM.
(2) Componenţa Comisiei de evaluare, precum şi
regulamentul de organizare şi funcţionare vor fi aprobate prin ordin al
ministrului pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii
liberale.
8.2. Evaluarea primară a planurilor de afaceri de către
specialiştii MIMMCTPL din Comisia de evaluare va fi făcută pe baza criteriilor
de eligibilitate (existenţa şi valabilitatea documentelor depuse) din
procedură.
8.3. Evaluarea finală a planurilor de afaceri care pot
beneficia de finanţare se va realiza de departamentul de specialitate din
cadrul instituţiilor de credit cu care MIMMCTPL a încheiat protocoale de
colaborare pentru implementarea Programului, în funcţie de criteriile specifice
prevăzute în normele de creditare şi în normele de garantare ale FNGCIMM.
Aceste criterii de eligibilitate vor fi prezentate şi explicate cursanţilor în
cadrul perioadei de pregătire aferente primei etape a Programului şi vor fi
afişate pe site-ul MIMMCTPL www.animmc.ro şi pe site-urile OTIMMC.
8.4. Eventualele contestaţii privind
rezultatele evaluării primare a planurilor de afaceri
se pot depune la sediul MIMMCTPL, în scris, în termen de 48 de ore de la data
afişării rezultatelor la sediul MIMMCTPL, pe site-ul MIMMCTPL www.animmc.ro şi pe site-urile OTIMMC.
8.5. (1) In urma centralizării
punctajului general obţinut şi în limita fondurilor prevăzute la pct. 2.2 lit.
b) vor fi selectate cele mai bune planuri de afaceri pentru a fi finanţate.
Autorii lor vor beneficia de un sprijin financiar pentru punerea în aplicare a
planului de afaceri astfel:
a) AFN în cuantum de maximum 45% din valoarea estimată
a investiţiei, fără TVA, prevăzută în planul de afaceri, dar nu mai mult de
20.000 lei pe plan de afaceri eligibil;
b) credit în cuantum de maximum 40% din valoarea
estimată a investiţiei, fără TVA, prevăzută în planul de afaceri, dar nu mai
mult de 10.000 euro sau echivalent în lei pe plan de afaceri eligibil;
c) contribuţie personală în cuantum de minimum 15% din
valoarea estimată a investiţiei, fără TVA. Nu se acceptă contribuţia în natură.
(2) Creditul prevăzut la lit. b) poate avea un cuantum
mai mic de 40%, însă fără a fi mai mic de 25% din valoarea eligibilă a
investiţiei, fără TVA, în condiţiile creşterii corespunzătoare a contribuţiei
proprii prevăzute la lit. c).
(3) Sumele alocate conform
alin. (1) pot fi utilizate pentru achiziţionarea de active corporale şi
necorporale, de tipul: maşini, utilaje şi echipamente, mijloace de transport
mărfuri, brevete de invenţie, licenţe, dar şi pentru reconstrucţia, extinderea
sau modernizarea de active corporale direct legate de realizarea proiectului de
investiţii propus prin planul de afaceri selectat pentru a fi finanţat.
(4) Se pot finanţa numai achiziţiile de maşini,
utilaje, echipamente, mijloace de transport mărfuri care sunt noi (nu second-hand).
(5) Nu se va finanţa achiziţionarea de autoturisme.
(6) Atât AFN, cât şi creditul bancar în cadrul
Programului nu pot fi utilizate pentru rambursarea împrumuturilor existente
care au fost contractate din alte surse.
(7) Beneficiarii sunt obligaţi
să menţină investiţia pentru care primesc AFN în cadrul acestui program, pentru
o perioadă de minimum 3 ani, în conformitate cu prevederile Regulamentului CE
nr. 1.998/2006, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L
379/2006.
8.6. Acordarea AFN şi a
creditului bancar se va face în baza unui contract corespunzător încheiat între
instituţia de credit şi beneficiar.
8.7. Persoanele fizice ale căror planuri de afaceri au
fost selectate beneficiază de creditare în condiţiile autorizării în condiţiile
legii ca persoană fizică autorizată sau, după caz, societate comercială.
8.8. Documentele justificative care demonstrează
autorizarea în condiţiile legii sunt în mod corespunzător cele precizate la pct. 5.3 sau 5.4, după caz, şi
trebuie depuse, personal sau prin poştă, atât la sediul MIMMCTPL, cât şi la
instituţiile de credit.
8.9. (1) MIMMCTPL va încheia contracte de intermediere
financiară cu instituţiile de credit partenere în implementarea Programului, în
vederea creditării planurilor de afaceri corespunzătoare Programului în
următoarele condiţii minimale:
a) termenul de creditare este de la 1,5 ani până la 3
ani, cu o perioadă de graţie de până la un an;
b) garanţii asigurate de către FNGCIMM şi/sau prin
investiţia propriu-zisă a beneficiarului, în condiţiile în care investiţia are
ca obiect şi un bun corporal;
c) dobânda practicată va fi cu două puncte procentuale
sub nivelul dobânzii la creditele în lei şi cu un punct procentual sub nivelul
dobânzii la creditele în valută.
(2) Instituţia de credit va
negocia contractul cu fiecare beneficiar în parte, stabilind eventuale facilităţi, cum sunt scutiri la plata comisioanelor,
plata unei dobânzi mai mici şi altele asemenea, şi va garanta condiţiile
minimale prevăzute la alin. (1).
8.10. Pentru obţinerea
finanţării planurilor de afaceri întocmite în cadrul Programului beneficiarii
pot accesa numai o singură dată Programul.
8.11. Reprezentanţii MIMMCTPL şi ai OTIMMC au dreptul
să verifice, atât la sediul beneficiarilor, cât şi al furnizorilor acestora,
veridicitatea şi conformitatea declaraţiilor, activităţilor şi cheltuielilor
făcute în cadrul Programului.
a) Beneficiarii AFN trebuie să accepte şi să faciliteze
controlul reprezentanţilor MIMMCTPL şi ai OTIMMC asupra utilizării AFN acordate
prin Program.
b) In cazul în care, în urma controalelor efectuate de
reprezentanţii MIMMCTPL sau OTIMMC ori la sesizarea organelor de control
abilitate ale statului, se constată că beneficiarii au făcut declaraţii
incomplete şi/sau neconforme cu realitatea pentru a obţine AFN sau au schimbat
destinaţia AFN, aceştia au obligaţia de a rambursa sumele primite, actualizate
în condiţiile legii.
8.12. Beneficiarii finanţării nu pot schimba, la
achiziţionare, activele prevăzute şi aprobate în planul de afaceri.
8.13. Beneficiarii AFN au
obligaţia de a raporta efectele participării la acest Program către UIP din
cadrul MIMMCTPL, pe o perioadă de 3 ani, începând cu anul calendaristic următor acordării AFN, prin completarea şi
transmiterea prin poştă, fax sau e-mail a formularului prevăzut în anexa nr. 5,
care face parte integrantă din prezenta procedură. Perioada de transmitere a
formularului de raportare tehnică este ultima săptămână a fiecărui trimestru a
celor 3 ani. In cazul neîndeplinirii acestei prevederi, operatorul economic nu
va mai putea beneficia de niciunul dintre programele de finanţare derulate de
către MIMMCTPL, pentru o perioadă de 3 ani.
9. Prevederi referitoare la ajutorul de minimis
9.1. MIMMCTPL va informa în scris operatorii economici
beneficiari cu privire la pragul maxim al ajutorului
şi la caracterul de minimis al acestuia, în conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr.
1.998/2006, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 379/2006.
9.2. Ajutorul de minimis se va cumula cu alte ajutoare de stat pentru aceleaşi costuri eligibile. Dacă acesta
conduce la o intensitate a ajutorului care depăşeşte nivelul intensităţii fixat
în conformitate cu prevederile Regulamentului privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia
Europeană, ajutorul de minimis nu se va acorda.
9.3. MIMMCTPL va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a
operatorului economic, că este respectată regula cumulului, precum şi faptul că
suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul
fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie
din surse comunitare, nu depăşeşte pragul de 200.000 euro.
9.4. MIMMCTPL va realiza şi menţine o evidenţă a
ajutoarelor acordate în baza prezentului Program, astfel încât să fie posibile
identificarea valorii, momentului acordării, modalităţile de acordare,
provenienţa finanţării, durata şi metoda de calcul a ajutoarelor acordate.
Această evidenţă va fi păstrată la MIMMCTPL timp de 10 ani de la data ultimei
alocări în cadrul Programului.
9.5. Operatorii economici beneficiari de ajutor de
stat în cadrul Programului vor ţine o evidenţă specifică a ajutoarelor primite
conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis şi a altor ajutoare de stat. Aceştia sunt obligaţi să arhiveze
evidenţa specifică şi să o păstreze pe o perioadă de 10 ani.
9.6. Monitorizarea acestei scheme de ajutor revine
MIMMCTPL, care va transmite Consiliului Concurenţei informaţiile necesare în
vederea întocmirii inventarului ajutoarelor de stat, raportului anual privind ajutoarele de stat acordate în
România şi a registrului ajutoarelor de minimis.
9.7. La solicitarea scrisă a Comisiei Europene,
MIMMCTPL va furniza în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul stabilit
în solicitare, toate datele pe care Comisia Europeană le consideră necesare
pentru a aprecia dacă au fost respectate condiţiile impuse de legislaţia
incidenţă, în special suma totală a ajutorului de
minimis primit de beneficiari.
10. Dispoziţii finale
10.1. MIMMCTPL îşi rezervă dreptul de a modifica
termene precizate în procedură şi care au ca obiect etapa I a Programului.
10.2. Calendarul Programului pe etape de desfăşurare va
fi stabilit şi afişat în timp util pe site-ul MIMMCTPL şi pe site-urile OTIMMC
(anexa nr. 6, care face parte integrantă din prezenta procedură).
ANEXA Nr. 1 la procedură
TEMATICA ORIENTATIVĂ A CURSURILOR
1. Aspecte
legislative privind înfiinţarea unei firme
Legislaţie fiscală şi comercială
2. Managementul resurselor umane
a) Mediul extern şi funcţia de personal a firmei
b) Managementul resurselor umane: esenţă, scop,
componente
c) Prognoza şi planificarea resurselor umane
3. Managementul micilor afaceri
a) Mediul de afaceri al firmei
b) Parteneri şi clienţi de afacere
c) Tipuri de planificare şi strategii în afaceri
d) Decizia în afaceri
e) Conducerea afacerilor
f) Antreprenoriatul şi inovaţia economică şi socială
g) Strategii antreprenoriale
4. Management financiar
a) Managementul financiar.
Definiţie. Obiective
b) Mediul decizional al managementului financiar
c) Analiza economico-financiară - baza managementului
financiar
d) Concepte financiare de bază
e) Decizii financiare în condiţii de certitudine
f) Decizii financiare în
condiţii de risc şi incertitudine
g) Riscul şi valoarea firmei
h) Strategii financiare pe termen scurt, managementul
ciclului de exploatare
i) Strategii financiare pe termen lung
j) Strategii dinamice pentru creşterea valorii firmei
5. Accesarea surselor
de finanţare
a) Surse de finanţare pentru sectorul IMM
b) Fundamentarea deciziei de investiţie - modele
decizionale şi indicatori de eficienţă economică a investiţiei
c) Modele decizionale privind alegerea
sursei de finanţare
d) Intocmirea unei documentaţii de finanţare
6. Marketing
a) Definirea marketingului
b) Mixul de marketing
c) Segmentarea pieţelor
d) Politica de produs
e) Politica de preţ
f) Politica de promovare
g) Politica de distribuţie
7. Elaborarea şi
implementarea planului de afaceri
a) Oportunităţi de afaceri:
listă cu domeniile în care se consideră că este oportun a se demara o afacere
b) Descrierea domeniului de activitate ales în vederea
înfiinţării unei firme
c) Necesitatea consultanţei şi trainingului managerial
d) Planificarea activităţii
firmei
e) Planificarea structurii organizatorice şi
organigrama
f) Indicatori economico-financiari de bază în planul de
afaceri
g) Intocmirea documentaţiei necesare înfiinţării unei
firme
h) Intocmirea unui plan de afaceri pentru obţinerea
finanţării în vederea
demarării activităţii firmei
i) Analiza SWOT
j) Matricea logică
k) Costuri, venituri, profit, pierderi
l) Amortizarea şi clasificarea
acesteia
m) Ce este cifra de afaceri şi cum se calculează
aceasta?
n) Studiu de caz pe un plan de afaceri, realizat împreună cu specialişti bancari
ANEXA Nr. 2 la procedură
FORMULAR DE ÎNSCRIERE
în cadrul Programului pentru dezvoltarea abilităţilor
antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului acestora la finanţare - START
Date personale*)
Numele,
prenumele:________________________________________
Sex: |_| Masculin |_| Feminin
Adresă
domiciliu:__________________________________________
Telefon:________________________________
E-mail:_________________________________
Data naşterii:____________________________
CNP:__________________________________
Locul unde doriţi să participaţi la cursuri (Bucureşti,
Braşov, Cluj-Napoca, Constanţa, Iaşi, Timişoara, Craiova, Galaţi, Satu Mare,
Târgu Mureş, Târgovişte):
_________________________________
Intrebări
1. Nivelul educaţiei:
|_| Studii liceale (perioada,
unitatea de învăţământ, specializarea):
____________________________________________________________________________
|_| Studii tehnice/postliceale
absolvite (perioada, unitatea de învăţământ, specializarea):
____________________________________________________________________________
|_| Studii universitare
absolvite (perioada, unitatea de învăţământ, specializarea):
____________________________________________________________________________
|_| Studii postuniversitare
(perioada, unitatea de învăţământ, specializarea):
____________________________________________________________________________
2. Ce înţelegeţi prin activitate antreprenorială?
____________________________________________________________________________
3. Care sunt, după opinia dumneavaostră, principalele
calităţi necesare unui antreprenor?
Detaliaţi:_____________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
4. Vă rugăm să completaţi în tabelul următor datele
referitoare la experienţa dumneavaostra profesională:
Angajator
|
Funcţie
|
Perioada
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Aţi început vreodată o afacere proprie?
|_| Da |_|Nu
6. In ce domeniu de activitate?
____________________________________________________________________________
7. Care este stadiul actual?
____________________________________________________________________________
8. Aveţi o afacere în prezent?
|_| Da |_|Nu
9. Ce tip de afacere?
____________________________________________________________________________
10. Dacă intenţionaţi să începeţi o afacere sau să o
extindeţi pe cea existentă, ce tip de afacere aţi începe / extinde? (Vă rugăm
să daţi detalii).
____________________________________________________________________________
11. De cât capital credeţi că aveţi nevoie să începeţi
sau să extindeţi o afacere? Cum îl repartizaţi?
Detaliaţi:
____________________________________________________________________________
12. Estimaţi suma de bani din
fiecare din sursele menţionate mai jos pe care o puteţi folosi în demararea /
extinderea afacerii dumneavoastră?
Bani
personali:_________________________________________________________________
Imprumuturi sau bani oferiţi de
familie:________________________________________________
Imprumuturi sau bani oferiţi de
prieteni:_______________________________________________
Alte
surse:_________________Specificaţi:___________________________________________
13. Aveţi casa, apartamentul sau terenul dumneavoastră
personal?
|_| Da |_|Nu
Dacă „Da", care au fost sursele de finanţare?
____________________________________________________________________________
14. Daţi următorilor factori note cuprinse între 1 şi
5, nota 5 fiind pentru acel
factor care este, în opinia dumneavoastră, cel mai important în succesul unei
afaceri.
|_| Banii |_|
Educaţia |_| Prietenii |_| Motivaţia |_| Altele
15. Cum apreciaţi dorinţa dumneavoastră de a începe o
afacere proprie sau de a extinde afacerea deja existentă? (Marcaţi doar un
singur răspuns)
|_| Slabă |_| Puternică |_| Foarte puternică
16. Cum aţi auzit de acest program?
|_| Internet |_|
Presă |_| Radio |_|
TV |_| Altele:______________
17. La ce cursuri sau seminarii de dezvoltare
antreprenorială aţi mai participat? Ce rezultat au
avut?
18. In ce stadiu vă aflaţi în legătură cu elaborarea
unui plan de afaceri pentru ideea pe care doriţi să o transformaţi într-o
afacere?
|_| Nu am început să lucrez la
un plan de afaceri
|_| Am început documentarea
(colectare de materiale şi informaţii) necesară elaborării planului de afaceri
|_| Am început să lucrez la
elaborarea planului de afaceri
|_| Am elaborat un plan de afaceri
19. De ce sprijin credeţi că aveţi nevoie pentru a începe sau extinde o afacere proprie?
|_| Instruire generală în
domeniul afacerilor
|_| Consultanţă juridică
|_| Consultanţă
financiar-contabilă
|_| Consultanţă în marketing
|_| Consultanţă în management
|_| Alt gen de
sprijin:_____________________________________________________________
20. Până în prezent, aţi solicitat o finanţare
nerambursabilă sau un credit?
|_| Da, iar rezultatul
solicitării a fost:__________________________________________________
|_| Nu
21. Care sunt paşii ce trebuie urmaţi pentru obţinerea
unui credit?
____________________________________________________________________________
22. Care sunt garanţiile care trebuie depuse pentru
obţinerea unui credit?
____________________________________________________________________________
23. Ce v-aţi propus să obţineţi în urma înscrierii în
acest program? (Marcaţi un singur răspuns).
|_| Mai multe informaţii
|_| Acces la finanţare
|_| Punerea în practică a
ideii de afaceri
Declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal cu
privire la falsul în declaraţii, că nu am mai beneficiat de finanţare în cadrul
altor programe similare gestionate de MIMMCTPL.
Semnătura aplicantului
..............................................
Localitatea________________
Data ____________________
*) Datele personale furnizate au caracter confidenţial
şi pot fi prelucrate pentru studii şi statistici în cadrul acestui program.
ANEXA Nr. 3 la procedură
DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Subsemnatul/Subsemnata,..........................................................................................................................,
identificat/identificată cu actul de identitate seria ............nr........................, eliberat
de.................................... la data de
............................................., CNP
........................................., cu domiciliul în localitatea
............................................., str...........................................
nr......., bl......, sc......., ap.......,
sectorul/judeţul ..................................................., în
calitate de reprezentant legal al Societăţii......................................................,
declar pe propria răspundere că toate informaţiile furnizate şi consemnate în prezenta cerere sunt
corecte şi complete, iar societatea nu se află în dificultate, în conformitate
cu prevederile Instrucţiunilor privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. 244/2004.
Inţeleg că orice omisiune sau incorectitudine în
prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje pecuniare sau de orice
altă natură este pedepsită conform legii.
Declar pe propria răspundere că activităţile pentru
care solicit finanţarea prin prezentul program nu fac obiectul altui program de
finanţare de la bugetul de stat sau orice alt tip de subvenţie în cadrul altor
programe/subprograme cu finanţare nerambursabilă şi că voi raporta pe o
perioada de 3 ani către unitatea de implementare a programului din cadrul
MIMMCTPL efectele participării la Program, conform pct. 8.13 din procedură.
De asemenea, declar pe propria răspundere că în ultimii
3 (trei) ani fiscali, inclusiv anul în curs:
|_| nu am beneficiat de ajutor
de stat şi de ajutor de minimis;
|_| am beneficiat de
următoarele ajutoare de stat şi de minimis:
Nr. crt.
|
Anul acordării ajutorului
|
Forma ajutorului
|
Instituţia finanţatoare
|
Programul prin care
a beneficiat de finanţare
|
Valoarea
ajutoarelor
acordate
- lei -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
în conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr.
1.998/2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 ale
Tratatului CE privind ajutorul de minimis, publicat
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 379/2006.
Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului*)
......................................................................
Funcţia
......................................................................
Data semnării
......................................................................
*) Toate cererile depuse pentru acest program vor fi semnate de aceeaşi persoană autorizată să reprezinte
legal societatea.
ANEXA Nr. 4 la procedură
Formularul A
DECLARAŢIE
privind încadrarea
întreprinderii în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii
I. Date de identificare a întreprinderii
Denumirea întreprinderii:
____________________________________________________________
Adresa sediului social:
____________________________________________________________
Cod unic de înregistrare:
____________________________________________________________
Numele şi funcţia:
____________________________________________________________
(preşedintele consiliului de administraţie, directorul
general sau echivalent)
II. Tipul întreprinderii
Indicaţi, după caz, tipul întreprinderii:
Intreprindere autonomă In acest caz, datele din tabelul de mai jos sunt preluate doar din
situaţia economico-financiară a întreprinderii solicitante. Se va completa doar
declaraţia, fără formularul B.
Intreprindere parteneră Se va completa tabelul de mai jos pe baza rezultatelor calculelor
efectuate conform formularului B, precum şi a fişelor adiţionale care se vor
ataşa la declaraţie.
Intreprindere legată Se
va completa tabelul de mai jos pe baza rezultatelor calculelor efectuate
conform formularului B, precum şi a fişelor adiţionale care se vor ataşa la
declaraţie.
III. Date utilizate pentru a se stabili categoria
întreprinderii1)
Exerciţiul financiar de referinţă2)
|
Numărul mediu anual de salariaţi
|
Cifra de afaceri anuală netă (mii
lei/mii euro)
|
Active totale (mii lei/mii euro)
|
|
|
|
|
|
|
Important: Precizaţi dacă, faţă de exerciţiul financiar
anterior, datele financiare au înregistrat modificări care determină încadrarea
întreprinderii într-o altă categorie (respectiv microîntreprindere,
întreprindere mică, mijlocie sau mare).
Nu
Da (în acest caz se va completa şi se va ataşa o
declaraţie referitoare la exerciţiul financiar anterior)
Semnătura____________________________________________________
(numele şi funcţia semnatarului
autorizat să reprezinte întreprinderea)
Declar pe propria răspundere că datele din această
declaraţie şi din anexe sunt conforme cu realitatea.
Data întocmirii...........................
Semnătura.................................
1) Datele sunt
calculate în conformitate cu art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2006 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării si dezvoltării întreprinderilor mici si
mijlocii, aprobată cu modificări prin Legea nr. 175/2006.
2) Datele cu privire
la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele
totale sunt cele realizate în ultimul exerciţiu financiar, raportate în
situaţiile financiare anuale aprobate de acţionari sau asociaţi. In cazul
întreprinderilor nou-înfiinţate datele cu privire la numărul mediu anual de
salariaţi, cifra de afaceri netă şi activele totale se determină şi se declară pe
propria răspundere.
Formularul B
CALCULUL
pentru întreprinderile partenere sau legate
Secţiunile care trebuie incluse, după caz:
- secţiunea A, dacă întreprinderea solicitantă are cel
puţin o întreprindere parteneră (precum şi orice fişe adiţionale);
- secţiunea B, dacă întreprinderea solicitantă este
legată cu cel puţin o întreprindere (precum şi orice fişe adiţionale).
Calculul pentru tipurile de întreprinderi partenere sau
legate
Perioada de referinţă
|
|
Numărul mediu
anual de salariaţi
|
Cifra de afaceri
anuală netă
(mii lei/mii euro)
|
Total active
(mii lei/mii euro)
|
1. Datele întreprinderii solicitante sau din situaţiile
financiare anuale consolidate (se vor introduce datele din tabelul B1 din
secţiunea B2)
|
|
|
|
2. Datele cumulate1) în mod proporţional
ale tuturor întreprinderilor partenere, dacă este cazul (se vor introduce
datele din secţiunea A)
|
|
|
|
3. Datele cumulate ale tuturor întreprinderilor legate1) (dacă există) - dacă nu au fost deja incluse prin consolidare la
pct. 1 din acest tabel (se vor introduce datele din tabelul B2 din secţiunea
B)
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
Datele incluse în secţiunea „Total" din tabel
trebuie introduse în tabelul „Date utilizate pentru a se stabili categoria
întreprinderii" din formularul A.
1) Datele cu privire
la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele
totale sunt cele realizate în ultimul exerciţiu financiar, raportate în
situaţiile financiare anuale aprobate de acţionari sau asociaţi. In cazul
întreprinderilor nou-înfiinţate datele cu privire la numărul mediu anual de
salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele totale se determină şi se
declară pe propria răspundere.
2) Datele
întreprinderii, inclusiv numărul mediu anual de salariaţi, sunt determinate pe
baza situaţiilor financiare anuale şi a datelor întreprinderii
sau, atunci când este cazul, pe baza situaţiilor
financiare anuale consolidate ale întreprinderii ori a situaţiilor financiare
anuale consolidate în care întreprinderea este inclusă.
Secţiunea A
ÎNTREPRINDERI PARTENERE
Pentru fiecare întreprindere
pentru care a fost completată fişa de parteneriat (câte o fişă pentru fiecare
întreprindere parteneră a întreprinderii solicitante şi pentru orice
întreprindere parteneră a oricărei întreprinderi legate, ale cărei date nu au
fost încă incluse în situaţiile financiare anuale consolidate ale acelei
întreprinderi legate), datele din această fişă de parteneriat trebuie să fie
introduse în tabelul de mai jos.
Date de identificare şi date financiare preliminare
Tabelul A.1
Intreprinderea parteneră - Date de identificare
|
Numărul mediu anual de salariaţi
|
Cifra de afaceri
anuală netă
(mii lei/mii euro)
|
Active totale
(mii lei/mii euro)
|
Numele sau
denumirea
întreprinderii
|
Adresa
sediului
social
|
Codul unic de
înregistrare
|
Numele şi prenumele
preşedintelui consiliului de administraţie, directorului general
sau echivalent
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
|
|
|
|
|
|
7.
|
|
|
|
|
|
|
8.
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
NOTĂ:
Aceste date sunt rezultatul unui calcul proporţional
efectuat pe baza fişei de parteneriat, pentru fiecare întreprindere cu care
întreprinderea solicitantă este direct sau indirect parteneră.
Datele introduse în secţiunea „Total" vor fi
introduse la pct. 2 din tabelul „Calculul pentru tipurile de întreprinderi
partenere sau legate" (referitor la
întreprinderile partenere).
Aceste date rezultă din situaţiile financiare anuale
consolidate şi din alte date ale întreprinderii partenere, dacă există, la care
se adaugă în proporţie de 100% datele întreprinderilor care sunt legate cu
această întreprindere parteneră, în cazul în care acestea nu au fost deja
incluse în situaţiile financiare anuale consolidate ale întreprinderii
partenere. Dacă este necesar, adăugaţi fişe privind legătura dintre întreprinderi pentru întreprinderile care nu au
fost deja incluse în situaţiile financiare anuale consolidate.
FIŞA DE PARTENERIAT
1. Date de identificare a întreprinderii
Denumirea întreprinderii:
______________________________________________________
Adresa sediului social:
______________________________________________________
Codul unic de înregistrare:
______________________________________________________
Numele, prenumele şi funcţia:
______________________________________________________
(preşedintele consiliului de
administraţie, directorul general sau echivalent)
2. Date referitoare
la întreprinderea legată
Perioada de referinţă
|
|
Numărul mediu anual de salariaţi3)
|
Cifra de afaceri anuală netă (mii
lei/mii euro)
|
Active totale
(mii lei/mii euro)
|
TOTAL:
|
|
|
|
NOTĂ:
Aceste date rezultă din conturile sau alte date ale
întreprinderii partenere, consolidate, dacă există. La acestea se adaugă
într-un procent de 100% datele întreprinderilor care sunt legate de această
întreprindere parteneră, dacă datele din conturile consolidate ale
întreprinderilor legate au fost deja incluse prin consolidare în conturile
întreprinderii partenere . Dacă este necesar, se va adăuga „fişa întreprinderii
legate" pentru întreprinderile care nu au fost încă incluse prin
consolidare.
3. Calculul
proporţional
a) Indicaţi exact proporţia deţinută4) de întreprinderea solicitantă (sau
de întreprinderea legată prin intermediul căreia se stabileşte legătura de
parteneriat) în întreprinderea parteneră la care se referă această fişă:
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
Indicaţi, de asemenea, proporţia deţinută de
întreprinderea parteneră, la care se referă această fişă, din capitalul social
al întreprinderii solicitante (sau în întreprinderea legată)
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
b) Introduceţi în tabelul de mai jos rezultatul
calculului proporţional obţinut prin aplicarea celui mai mare dintre procentele
la care se face referire la lit. a) la datele introduse în tabelul de la pct.
1.
Tabelul de parteneriat - A.2
Procent
|
Numărul mediu anual de salariaţi
|
Cifra de afaceri anuală netă (mii
lei/mii euro)
|
Active totale5)
(mii lei/mii euro)
|
Valoare rezultată în urma aplicării celui mai mare procent la
datele introduse în tabelul de la pct. 1.
|
|
|
|
Aceste date se vor introduce în tabelul A. 1.
3) In cazul în care
în situaţiile financiare anuale consolidate nu există date privind numărul de personal, calculul se
face prin cumularea datelor de la întreprinderile legate.
4) Procent din
capitalul social sau din drepturile de vot deţinute, oricare dintre aceste
procente este mai mare. La acesta trebuie cumulată proporţia deţinută de
fiecare întreprindere legată în aceeaşi întreprindere parteneră.
5) Active totale reprezintă active imobilizate + active circulante + cheltuieli în
avans.
Secţiunea B
ÎNTREPRINDERI LEGATE
1. Determinarea situaţiei aplicabile întreprinderii
care solicită încadrarea în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii:
Cazul 1: Intreprinderea solicitantă ţine situaţii
financiare anuale consolidate sau este inclusă în situaţiile financiare anuale
consolidate ale unei alte întreprinderi (tabelul B1).
Cazul 2: Intreprinderea solicitantă sau una ori mai
multe întreprinderi legate nu întocmeşte/întocmesc ori nu este/nu sunt
inclusă/incluse în situaţiile financiare anuale consolidate (tabelul B2).
NOTĂ:
Datele întreprinderilor legate cu întreprinderea solicitantă derivă din situaţiile financiare anuale şi
din alte date ale acestora, consolidate, dacă este cazul. La acestea se adaugă
în mod proporţional datele
oricărei eventuale întreprinderi partenere a acelei întreprinderi legate,
situată imediat în aval sau în amonte, dacă nu a fost deja inclusă prin
consolidare6).
2. Metode de calcul pentru fiecare caz
Cazul 1: Situaţiile
financiare anuale consolidate reprezintă baza de calcul. Se va completa tabelul
B1 de mai jos.
Tabelul B.1
|
Numărul mediu anual de salariaţi7)
|
Cifra de afaceri anuală netă
(mii lei/mii euro)
|
Active totale
(mii lei/mii euro)
|
TOTAL:
|
|
|
|
Datele introduse în secţiunea „Total" din tabelul
de mai sus se vor introduce la pct. 1 din tabelul „Calculul pentru tipurile de
întreprinderi partenere sau legate".
Identificarea întreprinderilor
incluse prin consolidare
|
Intreprinderea legată
(denumire/date de
identificare)
|
Adresa sediului social
|
Cod unic de inregistrare
|
Numele şi prenumele
preşedintelui consiliului de
administraţie, directorului
general sau echivalent
|
A.
|
|
|
|
B.
|
|
|
|
C.
|
|
|
|
D.
|
|
|
|
E.
|
|
|
|
NOTĂ:
Intreprinderile partenere ale unei întreprinderi
legate, care nu au fost încă incluse în situaţiile financiare anuale
consolidate, sunt considerate partenere directe ale întreprinderii solicitante.
Datele aferente acestora şi o fişă de parteneriat trebuie adăugate la secţiunea
A.
6) Definiţia
întreprinderii legate din Legea nr. 346/2004.
7) In cazul în care
în situaţiile financiare anuale consolidate nu există date privind numărul de
personal, calculul se face prin cumularea datelor de la întreprinderile legate.
Cazul 2: Pentru fiecare
întreprindere legată (inclusiv prin intermediul altor întreprinderi legate), se
va completa o fişă privind legătura
dintre întreprinderi şi se vor adăuga datele din situaţiile financiare anuale
ale tuturor întreprinderilor legate, prin completarea tabelului B2 de mai jos.
Tabelul B2
Intreprinderea numărul
|
Numărul mediu anual de salariaţi
|
Cifra de afaceri anuală netă
(mii lei/mii euro)
|
Active totale
(mii lei/mii euro)
|
1.*)
|
|
|
|
2.*)
|
|
|
|
3.*)
|
|
|
|
4.*)
|
|
|
|
5.*)
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
NOTĂ
Datele rezultate în secţiunea „Total" din tabelul
de mai sus se vor introduce la pct. 3 din tabelul „Calculul pentru tipurile de
întreprinderi partenere sau legate" (privind
întreprinderile legate).
*) Ataşaţi câte o fişă privind legătura dintre întreprinderi pentru fiecare întreprindere.
FIŞA
privind legătura
dintre întreprinderi nr............din tabelul B2, secţiunea B
(numai pentru întreprinderile legate care nu sunt incluse în situaţiile financiare anuale consolidate)
1. Date de identificare a întreprinderii
Denumirea întreprinderii
__________________________________________________________________
Adresa sediului social
__________________________________________________________________
Codul unic de înregistrare
__________________________________________________________________
Numele, prenumele şi funcţia
__________________________________________________________________
(preşedintelui consiliului de
administraţie, directorului general sau echivalent)
2. Date referitoare la întreprindere
Perioada de referinţă
|
|
|
Numărul mediu anual de salariati8)
|
Cifra de afaceri anuală netă (mii
lei/mii euro)
|
Active totale
(mii lei/mii euro)
|
TOTAL:
|
|
|
|
Datele trebuie introduse în tabelul B2 din secţiunea B.
NOTĂ:
Datele întreprinderilor legate cu întreprinderea
solicitantă sunt extrase din situaţiile financiare anuale şi din alte date
aferente acestora, consolidate dacă este cazul. La acestea se adaugă în mod proporţional datele oricărei eventuale
întreprinderi partenere ale întreprinderii legate, situată imediat în aval sau
în amonte de aceasta, dacă nu au fost deja incluse în situaţiile financiare
anuale consolidate.
Acest tip de întreprinderi partenere sunt considerate ca
fiind întreprinderi direct partenere cu întreprinderea
solicitantă. Datele aferente acestora şi fişa de parteneriat trebuie introduse
în secţiunea A.
8) In cazul
în care în situaţiile financiare anuale consolidate nu există date privind numărul mediu anual de salariaţi,
calculul se face prin cumularea datelor de la întreprinderile legate.
ANEXA Nr. 5 la procedură
FORMULAR DE RAPORTARE TEHNICĂ
pentru Programul pentru dezvoltarea abilităţilor
antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului acestora la finanţare - START - 2007 -
(Se completează toate rubricile în limba română,
prin tehnoredactare)
Perioada pentru raportare:
anul................trimestrul...........
Subsemnatul/a....................................................................,
identificat/ă cu actul de identitate seria..........nr................., eliberat de...........................la data
de.............................., cu domiciliul în
localitatea....................................................., str...................................................nr.......,
bl......., sc......, ap......., sectorul/judeţul.........................., în
calitate de reprezentant
legal al societăţii comerciale............................................,
declar pe propria răspundere că
toate informaţiile furnizate şi consemnate în prezentul formular sunt corecte şi
complete.
Declar pe propria răspundere următoarele:
|_| sunt absolvent al Cursului
de pregătire antreprenorială promoţia 2007;
|_| schema de finanţare
aprobată pentru planul de afaceri este următoarea:
- AFN:.........................................lei,...........%
din valoarea eligibilă a investiţiei, fără TVA;
-
Credit:.......................................lei,............% din valoarea eligibilă a investiţiei, fără TVA;
- aport
propriu:............................lei,.............% din valoarea eligibilă a
investiţiei, fără TVA.
Datele de identificare a societăţii:
Denumirea societăţii
comerciale:.................................................................................................................
Adresa:......................................................................................................................................................
Telefon:...................Fax:...............E-mail:........................Cod
poştal:.........................................................
Data înregistrării societăţii
comerciale:..........................................................................................................
Numărul de înmatriculare în registrul comerţului (după
caz):..........................................................................
Codul unic de înregistrare (după caz):..........................................................................................................
Domeniul de
activitate:................................................., cod
CAEN:...........................................................
Date de raportare:
- Cifra de
afaceri:.............................................................................................lei;
- Creşterea cifrei de afaceri faţă de anul anterior (după
caz):..............................%;
- Profitul
brut:..................................................................................................lei;
- Creşterea profitului brut faţă de anul anterior (după
caz):.................................%;
- Numărul mediu anual de
personal:.....................................................................;
- Creşterea numărului mediu anual faţă de anul anterior
(după caz):....................%;
- Număr de contracte încheiate:............................................................................;
- Creşterea numărului de contracte încheiate faţă de
anul anterior (după caz):.........%;
- Perioada de rambursare a creditului.............luni,
din care au rămas.......luni;
- Valoarea rămasă de rambursat din credit către
instituţia de credit:.........lei.
Reprezentantul legal/Imputernicitul operatorului
economic*)
Numele...............................................................
Ştampila
Funcţia................................................................
Semnătura...........................................................
Data
semnării......................................................
NOTĂ:
Transmiterea formularului este obligatorie pentru toţi beneficiarii de alocaţii financiare nerambursabile în
cadrul Programului, pentru o perioadă de 3 ani, începând
cu anul următor acordării alocaţiei financiare de
către MIMMCTPL.
Datele personale furnizate au caracter confidenţial şi
pot fi prelucrate pentru studii şi statistici în cadrul acestui program.
*) Toate cererile depuse pentru acest program vor fi
semnate de aceeaşi persoană autorizată să reprezinte legal societatea.
LISTA
oficiilor teritoriale ale întreprinderilor mici şi
mijlocii şi cooperaţie
ANEXA Nr. 6 la procedură
Nr. crt.
|
OTIMMC
|
Adresa
|
Telefon
|
Site
|
1.
|
BRAŞOV
|
Str. Prahova nr. 2, Braşov, CP 500209
|
0368434154
|
|
2.
|
CLUJ-NAPOCA
|
Str. Horea nr. 13, Cluj-Napoca, CP 400174
|
0264487224 0264487244
|
|
3.
|
CONSTANŢA
|
Bd.Tomis nr. 79-81, et. 1, Constanţa, CP
900669
|
0241661253 0241661254
|
www.otimmccta.ro
|
4.
|
CRAIOVA
|
Str. Sfinţii Apostoli nr. 72, Craiova,' C.P. 200501
|
0251510785
|
www.otimmc.ro
|
5.
|
GALAŢI
|
Str. Prelungirea Traian nr. 1, bl.
Pescăruş, tronson C, parter, Galaţi, C.P. 800037
|
0236416610
|
|
6.
|
IAŞI
|
Str. Doamna Elena nr. 61A, et. 2, Iaşi, C.P. 700398
|
0232261101 0332805078 0332805079
|
www.otimmcis.ro
|
7.
|
TÂRGU MUREŞ
|
Piaţa Victoriei nr. 5, et. 2, Târgu Mureş, C.P. 540029
|
0265311660
|
www.otimmcms.ro
|
8.
|
TÂRGOVIŞTE
|
Str. Radu de la Afumaţi nr. 1H, Târgovişte, C.P. 130056
|
0345100523
|
|
9.
|
TIMIŞOARA
|
Bd. Revoluţiei nr. 8, Timişoara, C.P. 300024
|
0256292793
|
www.otimmctm.ro
|