ORDIN Nr.
10088 din 15 iulie 2010
pentru aprobarea
Regulamentului de garnizoana
ACT EMIS DE:
S.R.I.
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 554 din 6 august 2010
Pentru aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) lit. j)
şi o) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Apărării Naţionale, cu modificările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr.
346/2006, cu modificările ulterioare, al art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu
modificările şi completările ulterioare, al art. 23 alin. 3 din Legea nr.
14/1992 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii, cu
modificările şi completările ulterioare, al art. 10 din Legea nr. 92/1996
privind organizarea şi funcţionarea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, cu
modificările şi completările ulterioare, şi al art. 13 din Hotărârea Guvernului
nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul apărării naţionale, ministrul
administraţiei şi internelor, ministrul justiţiei, directorul Serviciului de
Telecomunicaţii Speciale şi directorul Serviciului Român de Informaţii emit prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de garnizoană,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă „R.G.-9, Regulamentul de garnizoană", aprobat prin Ordinul
ministrului apărării naţionale nr. M.83/2001*, cu modificările şi completările
ulterioare, şi Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.44/2002* privind
întărirea colaborării între garnizoane şi autorităţile administraţiei publice
locale.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul apărării naţionale,
Gabriel Oprea
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul justiţiei,
Cătălin Marian Predoiu
Directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale,
Marcel Opriş
Directorul Serviciului Roman de Informaţii,
George Cristian Maior
* Ordinele nr. M.83/2001 şi M.44/2002 nu au fost
publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece aveau ca obiect
reglementări din sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
ANEXA
REGULAMENT DE GARNIZOANĂ
CAPITOLUL I
Principii generale
Art. 1. - Regulamentul de garnizoană se adresează tuturor
structurilor militare din sistemul naţional de apărare şi stabileşte regulile
şi principiile de desfăşurare a activităţilor specifice pe linie de garnizoană.
Art. 2. - (1) Prin garnizoană, în sensul
prezentului regulament, se înţelege zona sau localitatea unde sunt dislocate
permanent ori temporar mari unităţi, unităţi, comandamente, servicii, secţii,
oficii, posturi, formaţiuni şi instituţii militare aparţinând sistemului
naţional de apărare.
(2) Limitele şi categoria fiecărei garnizoane, precum
şi structurile militare incluse în perimetrul acestora se stabilesc astfel:
a) de către şeful Statului Major General pentru
Garnizoana Bucureşti şi pentru garnizoanele de categoria I;
b) de către comandanţii de divizie, pe linia
subordonării, pentru garnizoanele de categoria a II-a şi a III-a;
c) de către comandantul eşalonului superior al unităţii
militare din garnizoană, cu aprobarea comandantului diviziei în a cărei zonă de
responsabilitate se află garnizoana, pentru garnizoanele unde unităţile
militare existente nu intră în subordinea diviziei;
d) de către comandanţii de divizie, cu aprobarea
eşalonului superior al unităţii militare al cărei comandant are gradul cel mai
mare, pentru garnizoanele unde există unităţi militare cu altă subordonare
decât divizia.
(3) Garnizoana primeşte denumirea celei mai importante
localităţi din interiorul limitelor sale.
(4) Clasificarea garnizoanelor se face în raport cu
numărul şi valoarea unităţilor militare cuprinse în interiorul teritoriului
acestora, astfel:
a) Garnizoana Bucureşti;
b) garnizoană de categoria I - garnizoana pe teritoriul
căreia există un comandament de divizie/similar şi un număr variabil de mari
unităţi/unităţi militare;
c) garnizoană de categoria a II-a - garnizoana pe
teritoriul căreia există un comandament de brigadă/similar şi un număr variabil
de unităţi militare;
d) garnizoană de categoria a III-a - garnizoana pe
teritoriul căreia există un comandament de regiment/batalion/divizion sau
similare şi un număr variabil de subunităţi/formaţiuni militare.
Art. 3. - (1) Intre garnizoană şi autorităţile
administraţiei publice din interiorul limitelor sale se pot stabili relaţii de
colaborare în domenii de interes comun, fără a exista raporturi de subordonare.
(2) Comandantul garnizoanei se subordonează comandantului/şefului
care a delimitat garnizoana şi care a semnat ordinul de numire a acestuia.
(3) La invitaţia autorităţilor administraţiei publice
locale, cu aprobarea eşalonului superior, comandantul garnizoanei,
comandanţii/şefii unităţilor militare din cadrul garnizoanei sau înlocuitorii
legali ai acestora participă la activităţile de interes comun desfăşurate în
garnizoană.
Art. 4. - Diagrama de relaţii a garnizoanei este
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament.
CAPITOLUL II
Conducerea garnizoanei
SECŢIUNEA 1
Conducerea activităţilor din garnizoană
Art. 5. - Conducerea activităţilor din garnizoană
revine comandantului garnizoanei.
Art. 6. - In Garnizoana Bucureşti funcţionează
Comandamentul Garnizoanei Bucureşti, ca structură aparţinând Ministerului
Apărării Naţionale, iar pentru soluţionarea problemelor specifice ale
Ministerului Administraţiei şi Internelor funcţionează Comenduirea Garnizoanei
Bucureşti a Ministerului Administraţiei şi Internelor, în baza unui regulament
propriu de organizare şi funcţionare.
Art. 7. - (1) Pentru conducerea principalelor
activităţi din garnizoană, precum şi pentru adoptarea unor hotărâri care
privesc angrenarea în diferite activităţi a efectivelor sau a unei părţi
importante a acestora, se constituie consiliul de garnizoană.
(2) Consiliul de garnizoană este condus de comandantul
garnizoanei şi este format din locţiitorii săi prevăzuţi la art. 9, şeful
cercului militar, ofiţerul de informare şi relaţii publice în garnizoană şi consilierul
juridic al garnizoanei. Pentru Garnizoana Bucureşti, din consiliul de
garnizoană fac parte şi reprezentanţi ai direcţiilor centrale ale Ministerului
Apărării Naţionale, statelor majore ale categoriilor de forţe, comandamentelor
de armă şi ai altor structuri independente.
(3) Secretarul consiliului de garnizoană este şeful
comenduirii garnizoanei; în Garnizoana Bucureşti, secretarul consiliului de
garnizoană este locţiitorul comandantului Comandamentului Garnizoanei
Bucureşti, încadrat conform statului de organizare al Comandamentului
Garnizoanei Bucureşti.
(4) Atribuţiile consiliului de garnizoană se stabilesc
de comandantul garnizoanei/comandantul Comandamentului Garnizoanei Bucureşti,
în funcţie de numărul de structuri militare din compunerea garnizoanei, de
dimensiunea, specificul, dispunerea geografică şi de tradiţiile locale
existente pe teritoriul garnizoanei.
(5) Şedinţele consiliului de garnizoană se desfăşoară
trimestrial şi/sau ori de câte ori este necesar. La acestea pot fi invitaţi,
după caz, în funcţie de problemele abordate, reprezentanţi ai administraţiei
publice locale şi alte persoane cu responsabilităţi în cadrul garnizoanei.
Art. 8. - (1) Comandant al garnizoanei este numit
militarul cu funcţia cea mai mare, aparţinând Ministerului Apărării Naţionale,
iar la funcţii egale, cel mai mare sau mai vechi în grad.
(2) Numirea comandantului garnizoanei o face
comandantul diviziei în a cărei zonă de responsabilitate se află garnizoana, cu
acordul eşalonului superior al unităţii militare al cărei comandant are gradul
cel mai mare, pentru garnizoanele unde există unităţi militare cu altă
subordonare decât divizia.
(3) Când un comandant de divizie/similar urmează a fi
şi comandant al garnizoanei, numirea acestuia o face şeful Statului Major General.
(4) Comandantul Garnizoanei Bucureşti este comandantul
Comandamentului Garnizoanei Bucureşti, numit de şeful Statului Major General.
Art. 9. -In situaţia în care într-o garnizoană sunt
dislocate structuri militare ale Ministerului Administraţiei şi Internelor,
Ministerului Justiţiei, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de
Telecomunicaţii Speciale, comandantul garnizoanei aparţinând Ministerului
Apărării Naţionale are câte un locţiitor al comandantului pentru fiecare dintre
aceste instituţii, anume desemnat de aceste structuri, care se subordonează pe
linie de garnizoană comandantului garnizoanei.
Art. 10. - Comandantul garnizoanei informează, în
scris, autorităţile administraţiei publice centrale/locale, toate structurile
militare din garnizoană, precum şi structurile de poliţie comunitară în
legătură cu numirea sa în funcţie.
Art. 11. -Atunci când părăseşte garnizoana pentru mai
mult de 48 de ore, comandantul garnizoanei desemnează, prin ordin de zi al
marii unităţi/unităţii militare de garnizoană, un înlocuitor, care, de regulă,
este locţiitorul sau şeful de stat major al unităţii/marii unităţi militare al
cărei comandant este. In Garnizoana Bucureşti, înlocuitorul este locţiitorul
comandantului Comandamentului Garnizoanei Bucureşti şi şeful Comenduirii
Garnizoanei.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile persoanelor cu diferite funcţii
pentru activităţile de garnizoană
1. Comandantul garnizoanei
Art. 12. - Autoritatea şi drepturile comandantului
garnizoanei se exercită asupra tuturor structurilor militare în afara cazărmii,
pentru activităţi organizate pe linie de garnizoană.
Art. 13. - (1) Comandantul garnizoanei desemnează prin
ordin de zi pe unitate personalul cu diferite funcţii în garnizoană, cu
excepţia celui stabilit prin statele de organizare, comunică gradul, numele şi
prenumele persoanelor desemnate tuturor structurilor militare din garnizoană la
începutul fiecărui an calendaristic şi coordonează activitatea personalului
desemnat.
(2) Locţiitorii comandantului garnizoanei aparţinând
altor structuri decât Ministerul Apărării Naţionale sunt nominalizaţi de aceste
structuri la începutul fiecărui an şi comunicaţi comandantului garnizoanei.
(3) Pentru conducerea activităţilor de garnizoană,
comandantul garnizoanei desemnează în subordinea sa nemijlocită, după caz,
următorul personal:
a) şeful comenduirii garnizoanei;
b) locţiitorii comandantului garnizoanei pentru
unităţile militare ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului
Justiţiei, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Telecomunicaţii
Speciale;
c) ofiţerul cu mobilizarea în garnizoană;
d) ofiţerul cu contrainformaţiile şi securitatea
militară în garnizoană;
e) ofiţerul cu protecţia informaţiilor clasificate în
garnizoană;
f) ofiţerul cu protecţia civilă în garnizoană;
g) ofiţerul cu operaţiile în garnizoană;
h) ofiţerul cu logistica în garnizoană;
i) ofiţerul/subofiţerul cu problemele de cazare a
trupelor în garnizoană;
j) ofiţerul cu comunicaţiile şi informatica în
garnizoană;
k) comandantul poligonului de garnizoană;
l) ofiţerul cu educaţia fizică militară în garnizoană;
m) ofiţerul de informare şi relaţii publice în
garnizoană;
n) preotul militar al garnizoanei;
o) ofiţerul financiar/contabilul-şef al garnizoanei;
p) medicul garnizoanei;
q) consilierul juridic al garnizoanei;
r) ofiţerul cu cercetarea penală specială în
garnizoană;
s) ofiţerul/subofiţerul de poliţie militară în
garnizoană;
ş) responsabilul cu activitatea de protecţie a mediului
în garnizoană;
t) consilierul comandantului garnizoanei pentru probleme
ale maiştrilor militari şi subofiţerilor.
(4) Pentru îndeplinirea atribuţiilor funcţiilor care nu
sunt prevăzute în statul de organizare al garnizoanei se desemnează cadre
militare şi personal civil din unităţile militare din garnizoană.
Art. 14. - Comandantul garnizoanei aprobă, la
propunerea şefului comenduirii garnizoanei/locţiitorului comandantului
Comandamentului Garnizoanei Bucureşti, numărul şi efectivul subunităţilor
militare care asigură paza obiectivelor de garnizoană, documentele acestora,
graficul cu rândul la serviciul în garnizoană, precum şi efectivele pentru
deservirea obiectivelor de garnizoană, în mod echitabil, în funcţie de
efective, cu acordul comandanţilor de unităţi militare.
Art. 15. - Comandantul garnizoanei organizează şi conduce
nemijlocit activităţile de elaborare a Planului de mobilizare a garnizoanei,
corelarea lui cu resursele existente, cooperarea cu structurile Ministerului
Administraţiei şi Internelor şi cu autorităţile administraţiei publice
centrale/locale din zona de responsabilitate pentru asigurarea îndrumării
resurselor în locurile de prezentare la mobilizare.
Art. 16. - (1) Comandantul garnizoanei, de regulă, face
parte din comitetul judeţean/local pentru situaţii de urgenţă, respectiv din
Comitetul Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă pentru Garnizoana
Bucureşti.
(2) Comandantul garnizoanei verifică anual forţele şi
mijloacele disponibile pentru intervenţie, conform situaţiei înaintate de
unităţile militare la Centrul Naţional Militar de Comandă.
(3) Comandantul garnizoanei coordonează intervenţia cu
forţe şi mijloace în caz de atac asupra obiectivelor de garnizoană, cu excepţia
intervenţiilor în eventualitatea unor atacuri teroriste.
Art. 17. - Comandantul garnizoanei furnizează datele şi
informaţiile necesare întocmirii şi actualizării monografiei economico-militare
a judeţului/municipiului Bucureşti, solicitate de către compartimentele
teritoriale ale Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme
Speciale.
Art. 18. - (1) In colaborare cu autorităţile
administraţiei publice centrale/locale, pe baza ordinelor eşaloanelor
superioare, comandantul garnizoanei stabileşte măsurile ce trebuie luate pentru
cazarea, hrănirea şi aprovizionarea trupelor aflate în trecere prin garnizoană,
asigurarea cazării şi hrănirii militarilor sosiţi în interes de serviciu,
precum şi pentru parcarea autovehiculelor. In acest sens, comandantul
garnizoanei este obligat să cunoască permanent capacitatea de cazare şi parcare
din garnizoană.
(2) Comandantul garnizoanei verifică, personal sau
printr-un delegat, starea cazărmii/cantonamentului repartizate/repartizat unei
unităţi militare înainte de sosirea acesteia în garnizoană. La sosirea unităţii
militare, îl întâmpină pe comandantul acesteia sau trimite un ofiţer delegat
pentru a-l conduce la comandantul garnizoanei.
(3) Comandantul garnizoanei, însoţit de comandantul
unităţii militare, verifică asigurarea condiţiilor de cazare, după ce unitatea
militară sosită a terminat dispunerea, şi raportează despre aceasta comandantului
eşalonului superior.
(4) Pentru Garnizoana Bucureşti, problemele privind
asigurarea cazării se rezolvă prin Comandamentul Garnizoanei Bucureşti sau
structurile de logistică ale Comandamentului logistic întrunit ori ale statelor
majore ale categoriilor de forţe ale armatei.
Art. 19. - Comandantul garnizoanei ia măsuri pentru
întreţinerea monumentelor, plăcilor comemorative, a cimitirelor militare şi a
mormintelor eroilor din garnizoană, conform reglementărilor în vigoare, de
comun acord cu autorităţile administraţiei publice centrale/locale, îndeosebi
cu primăriile.
Art. 20. - (1) Comandantul garnizoanei aprobă Planul cu
principalele activităţi ce se desfăşoară în garnizoană şi Planul întrebuinţării
de unităţile militare din garnizoană a obiectivelor de garnizoană şi a
bunurilor de interes comun şi supraveghează ca acestea să fie folosite conform
destinaţiei lor.
(2) Comandantul garnizoanei, de comun acord cu
comandanţii unităţilor militare din garnizoană, stabileşte măsuri pentru
înzestrarea şi buna funcţionare, după caz, a cercului militar, căminului de
garnizoană, policlinicii militare de garnizoană, spitalului militar, popotei de
garnizoană şi a altor clădiri şi instalaţii de folosinţă comună din garnizoană.
Art. 21. - Comandantul garnizoanei stabileşte împreună
cu autorităţile administraţiei publice locale zonele de siguranţă ale
poligoanelor în care se execută trageri, ale depozitelor de garnizoană şi ale
altor obiective militare, reglementează accesul cetăţenilor în aceste zone,
stabileşte căile de comunicaţie pentru deplasarea tehnicii militare, terenurile
pentru instrucţie şi exerciţii, precum şi perioadele când pot fi folosite, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 22. - Comandantul garnizoanei îndeplineşte
atribuţiile prevăzute în Instrucţiunile privind repartizarea, închirierea şi
folosirea locuinţelor de serviciu şi a locuinţelor de intervenţie din
Ministerul Apărării Naţionale.
Art. 23. - (1) Comandantul garnizoanei, de comun acord
cu autorităţile administraţiei publice locale:
a) fixează programul diferitelor ceremonii militare ce
se desfăşoară în garnizoană, stabileşte efectivele participante şi ia măsuri
pentru prezentarea onorurilor militare; când se constituie gărzi de onoare
mixte, stabileşte, împreună cu şefii unităţilor militare ale Ministerului
Administraţiei şi Internelor, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de
Telecomunicaţii Speciale, Ministerului Justiţiei, efectivele, ţinuta, locul şi
perioada de timp pentru antrenamente şi pentru ceremonie;
b) aprobă planificarea muzicii/muzicilor militare sau a
trompeţilor pentru activităţile desfăşurate simultan în garnizoană.
(2) In municipiul Bucureşti planificarea
muzicii/muzicilor militare revine Serviciului muzicilor militare din subordinea
Comandamentului logistic întrunit.
Art. 24. - (1) Comandantul garnizoanei asigură
menţinerea permanentă a disciplinei militare în garnizoană, urmărind prin
personalul de serviciu stabilit respectarea regulilor privind portul ţinutei
militare, comportarea militarilor, respectarea prevederilor privind executarea
serviciului de pază la obiectivele de garnizoană, precum şi respectarea
regulilor de deplasare a tehnicii militare în garnizoană.
(2) In vederea îndeplinirii atribuţiilor prevăzute la
alin. (1), comandantul garnizoanei organizează activităţi de control în
locurile aglomerate, cum ar fi pieţe, gări, autogări, stadioane, zone de
agrement.
Art. 25. - Comandantul garnizoanei conduce activitatea
de analiză a stării disciplinei militare pe garnizoană, anual, până la data de
15 ianuarie, pentru anul precedent, la care participă membrii consiliului de
garnizoană, comandanţii/şefii unităţilor militare/subunităţilor/formaţiunilor
militare/serviciilor, alte cadre militare nominalizate şi invitaţi din rândul
autorităţilor administraţiei publice locale. Concluziile privind executarea
serviciului în garnizoană, ordinea şi disciplina, paza şi securitatea
obiectivelor se transmit de către comandantul garnizoanei, prin ordin sau notă
telefonică, ori de câte ori se consideră necesare informarea oportună a
comandanţilor/şefilor şi aplicarea unor măsuri imediate la nivelul garnizoanei.
Art. 26. - Comandantul garnizoanei aprobă Planul de
control auto în garnizoană şi stabileşte, după caz, traseele de deplasare a
autovehiculelor militare care tranzitează garnizoana.
Art. 27. - Comandantul garnizoanei organizează
activităţi de educaţie rutieră cu posesorii de permise de conducere auto, în
colaborare cu structurile specializate din Ministerul Administraţiei şi
Internelor şi parchetele militare, la care se prezintă legislaţia care
reglementează circulaţia rutieră, evenimentele rutiere mai semnificative,
neregulile, cauzele, împrejurările producerii accidentelor rutiere, şi
stabileşte măsuri de prevenire a acestora ori de câte ori este nevoie.
Art. 28. - (1) Când în garnizoană sosesc Preşedintele
României, preşedinţii Senatului şi Camerei Deputaţilor, primul-ministru, aflaţi
în vizite oficiale, sau alte persoane anunţate oficial faţă de care comandantul
garnizoanei se află în raport de subordonare, acesta raportează comandantului
eşalonului superior despre această vizită şi le întâmpină, luând măsurile
regulamentare pentru prezentarea onorurilor militare, când se fac precizări în
acest sens de către eşalonul superior.
(2) Comandantul garnizoanei, atunci când nu se fac
precizări pentru întâmpinarea persoanelor precizate la alin. (1), se prezintă
în cel mai scurt timp la locul de desfăşurare a activităţii.
Art. 29. - Comandantul garnizoanei aprobă Planul de
cooperare între structurile militare din garnizoană privind intervenţia şi
sprijinul reciproc de apărare împotriva incendiilor pentru obiectivele de
garnizoană. Extrase din acest plan se trimit fiecărei structuri militare.
Art. 30. - Comandantul garnizoanei poate folosi
efectivele militare, mijloacele de transport şi de evacuare ale structurilor
militare din garnizoană avute la dispoziţia sa pentru prevenirea sau
înlăturarea urmărilor dezastrelor, la solicitarea comitetului judeţean/al
municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă.
Art. 31. - Comandantul garnizoanei rezolvă
reclamaţiile, cererile şi sesizările militarilor şi persoanelor civile, în
limita competenţelor legale.
Art. 32. - Comandantul garnizoanei îndrumă activitatea
asociaţiei sportive de garnizoană şi a consiliului sportiv al garnizoanei, care
i se subordonează nemijlocit.
2. Şeful comenduirii garnizoanei
Art. 33. - (1) Şeful comenduirii garnizoanei îşi
îndeplineşte atribuţiile conform fişei postului referitoare la serviciul în
garnizoană.
(2) Şeful comenduirii garnizoanei are următoarele
atribuţii:
a) răspunde de organizarea serviciului şi a altor
activităţi pe linie de garnizoană;
b) organizează şi controlează serviciul de pază şi
securitate a obiectivelor de garnizoană;
c) întocmeşte şi prezintă comandantului garnizoanei
spre aprobare documentele serviciului în garnizoană şi trimite la unităţi
extrase, în părţile care interesează, pentru a se asigura personalul necesar;
d) coordonează activitatea cercului militar şi a
muzicii militare, conform planului aprobat de comandantul garnizoanei;
e) conduce instructajul cu personalul care execută
serviciul în cadrul garnizoanei, analizează rapoartele întocmite după
încheierea serviciului şi ia măsuri de soluţionare a problemelor ridicate; cele
mai importante măsuri se prezintă şi comandantului garnizoanei;
f) colaborează cu birourile de transporturi militare
pentru asigurarea îndeplinirii misiunilor de pază a transporturilor militare
care tranzitează garnizoana;
g) organizează activitatea de control privind
comportarea şi portul ţinutei militarilor în afara unităţilor militare şi modul
de executare a serviciului de pază la obiectivele de garnizoană;
h) întocmeşte Planul întrebuinţării de unităţile
militare din garnizoană a obiectivelor de garnizoană şi a bunurilor de interes
comun;
i) propune comandantului garnizoanei, în funcţie de
anotimp şi de starea vremii, trecerea personalului militar la portul ţinutei de
iarnă sau de vară, conform prevederilor regulamentare, şi înştiinţează despre
aceasta unităţile militare din garnizoană;
j) ia măsuri pentru cazarea/cartiruirea trupelor care
sunt în trecere prin garnizoană, precum şi a militarilor veniţi în interes de
serviciu;
k) asigură, în funcţie de posibilităţile existente,
cazarea militarilor şi a personalului civil din Ministerul Apărării Naţionale
sosiţi în garnizoană, la căminul de garnizoană; dacă nu există cămine de
garnizoană sau nu sunt locuri disponibile, asigură informarea acestora despre
posibilităţile de cazare din localitate şi menţionează în ordinele de serviciu
că nu s-a putut asigura cazarea gratuită;
l) ia măsuri pentru anunţarea imediată a unităţilor
militare din garnizoană pe adresa cărora au sosit transporturi de materiale pe
calea ferată, urmărind eliberarea neîntârziată a mijloacelor respective şi a
rampelor;
m) asigură, prin unităţile militare din garnizoană,
efectivele şi mijloacele necesare pentru îngrijirea monumentelor/plăcilor
comemorative, cimitirelor militare şi a mormintelor eroilor, la solicitarea
autorităţilor administraţiei publice locale, cu aprobarea comandantului garnizoanei;
n) organizează controlul circulaţiei şi al folosirii
autovehiculelor militare în garnizoană şi propune măsuri împotriva celor care
încalcă regulile de circulaţie sau folosesc autovehiculele în alte scopuri
decât cele ordonate;
o) organizează, cu sprijinul unităţilor militare din
garnizoană, funeralii cu onoruri militare, în conformitate cu prevederile
regulamentelor în vigoare, şi consiliază familiile militarilor decedaţi, la
cerere, pentru obţinerea drepturilor legale;
p) asigură necesarul de transport pentru comenduirea
garnizoanei cu mijloacele existente în statele proprii sau prin detaşare de la
unităţile militare din garnizoană, pe baza graficului aprobat de comandantul
garnizoanei.
3. Locţiitorii comandantului garnizoanei pentru
unităţile militare ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului
Justiţiei, Serviciului Român de Informaţii şi Serviciului de Telecomunicaţii
Speciale
Art. 34. - Locţiitorii comandantului garnizoanei pentru
unităţile militare ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului
Justiţiei, Serviciului Român de Informaţii şi Serviciului de Telecomunicaţii
Speciale au următoarele atribuţii:
a) la solicitarea şefului comenduirii
garnizoanei/locţiitorului comandantului garnizoanei pentru Garnizoana Bucureşti,
propun planificarea unităţilor militare ale ministerului/serviciului respectiv,
după caz, pentru executarea controlului în garnizoană şi verifică modul în care
personalul desemnat îşi îndeplineşte îndatoririle;
b) iau măsurile necesare pentru cazarea, hrănirea şi
aprovizionarea unităţilor/subunităţilor militare şi a personalului
ministerului/serviciului în trecere prin garnizoană;
c) participă la întocmirea Planului întrebuinţării de
către unităţile militare din garnizoană a obiectivelor de garnizoană şi a
bunurilor de interes comun;
d) asigură, în timpul desfăşurării ceremoniilor
militare, de comun acord cu comandantul garnizoanei, participarea efectivelor
stabilite, ordinea şi îndrumarea circulaţiei în zonă;
e) stabilesc măsuri comune, inclusiv controale
inopinate prin echipaje mixte, atunci când comandantul garnizoanei consideră
necesar;
f) raportează şefului structurii de care aparţin şi
comandantului garnizoanei despre cele mai importante măsuri luate în
garnizoană.
4. Ofiţerul cu mobilizarea în garnizoană
Art. 35. - (1) Ofiţerul cu mobilizarea în garnizoană
este comandantul centrului militar judeţean/zonal ori un alt ofiţer desemnat de
comandantul centrului militar judeţean/zonal. In situaţia în care în garnizoană
nu îşi are reşedinţa centrul militar judeţean, ofiţerul cu mobilizarea este
şeful structurii de mobilizare a marii unităţi/unităţii militare al cărei
comandant este comandantul garnizoanei.
(2) Ofiţerul cu mobilizarea în Garnizoana Bucureşti
este ofiţerul încadrat la comandamentul garnizoanei.
(3) Ofiţerul cu mobilizarea beneficiază de datele
specifice ce trebuie cuprinse în Planul de mobilizare al garnizoanei, transmise
prin extras de structurile militare din garnizoană.
Art. 36. - Ofiţerul cu mobilizarea în garnizoană are
următoarele atribuţii:
a) elaborează, sub conducerea nemijlocită a
comandantului garnizoanei, Planul de mobilizare a garnizoanei, împreună cu
ofiţerii cu mobilizarea din toate unităţile militare şi cu reprezentanţii
Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului Justiţiei, Serviciului
Român de Informaţii, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, centrelor
militare zonale/judeţene/de sector, după caz, precum şi cu şeful Oficiului
pentru mobilizare a economiei şi pregătirea teritoriului pentru apărare;
b) întocmeşte cererea centralizatoare, pe categorii de
bunuri şi de personal, pentru prestări de servicii, pe baza cererilor primite
de la unităţile militare din garnizoană, şi o înaintează centrului militar în a
cărui zonă de responsabilitate se află;
c) întocmeşte situaţia centralizatoare a fişelor de
repartiţie a bunurilor prevăzute a se rechiziţiona şi a persoanelor stabilite
pentru prestări de servicii, precum şi graficul de distribuţie a bunurilor ce
se rechiziţionează din garnizoană, pe baza fişelor de repartiţie primite de la
centrul militar, şi le trimite, în extras, fiecărei unităţi militare
beneficiare;
d) prezintă comandantului garnizoanei pentru avizare
propunerile de raioane de mobilizare ale unităţilor militare.
5. Ofiţerul cu contrainformaţiile şi securitatea
militară în garnizoană
Art. 37. - Ofiţerul cu contrainformaţiile şi
securitatea militară în garnizoană este ofiţerul sau şeful biroului/secţiei cu
contrainformaţiile şi securitatea militară al unităţii militare al cărei
comandant este şi comandantul garnizoanei şi are următoarele atribuţii:
a) culege informaţiile specifice domeniului de
activitate, necesare păstrării în orice moment a demnităţii şi onoarei
personalului, prevenind atât persoana în cauză, pe comandantul/şeful acesteia,
cât şi pe comandantul garnizoanei asupra celor constatate, la măsuri pentru
cunoaşterea stării de spirit a personalului militar din unităţile militare din
garnizoană;
b) menţine legătura cu toate sursele specifice
existente în garnizoană şi cooperează cu ofiţeri din Ministerul Administraţiei
şi Internelor, Ministerul Justiţiei, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul
de Telecomunicaţii Speciale, pentru verificarea veridicităţii informaţiilor;
c) participă la activităţile din garnizoană şi din
unităţile militare unde sunt invitaţi militari străini, precum şi la exerciţii
multinaţionale;
d) prezintă concluziile sale şi propune măsurile
necesare comandantului garnizoanei pentru eliminarea disfuncţionalităţilor
constate în domeniul contrainformaţiilor militare.
6. Ofiţerul cu protecţia informaţiilor clasificate
în garnizoană
Art. 38. - (1) Ofiţerul cu protecţia informaţiilor
clasificate în garnizoană este ofiţerul cu protecţia informaţiilor clasificate
al unităţii militare al cărei comandant este şi comandantul garnizoanei.
(2) Ofiţerul cu protecţia informaţiilor clasificate în
garnizoană organizează activităţile pe linia protecţiei informaţiilor
clasificate, luând măsuri de aplicare a reglementărilor în vigoare în
următoarele domenii:
a) organizarea şi administrarea securităţii
informaţiilor;
b) protecţia personalului;
c) securitatea industrială;
d) protecţia fizică a informaţiilor clasificate;
e) INFOSEC;
f) protecţia documentelor.
7. Ofiţerul cu protecţia civilă în garnizoană
Art. 39. - (1) Ofiţerul cu protecţia civilă în garnizoană
este ofiţerul cu protecţia civilă al unităţii militare al cărei comandant este
şi comandantul garnizoanei aparţinând Ministerului Apărării Naţionale.
(2) Ofiţerul cu protecţia civilă în garnizoană
organizează şi controlează activităţile de protecţie civilă din unităţile
militare aparţinând Ministerului Apărării Naţionale, în conformitate cu
dispoziţiile eşaloanelor superioare şi cu ordinele comandantului garnizoanei,
astfel:
a) transmite precizările comandantului garnizoanei
privind organizarea şi desfăşurarea pregătirii efectivelor pe linia protecţiei
civile;
b) propune comandantului garnizoanei măsurile necesare
când în perimetrul garnizoanei s-a găsit muniţie neexplodată ori s-a produs un
accident în care este implicat un mijloc de transport care transportă muniţii
sau explozivi;
c) prezintă comandantului garnizoanei estimarea
cursului acţiunilor în situaţii de urgenţă;
d) propune comandantului garnizoanei măsurile de
limitare şi înlăturare a urmărilor atacurilor din aer sau în cazul producerii unor
dezastre;
e) colaborează cu structurile militare şi civile de
protecţie civilă din garnizoană pentru realizarea măsurilor ce se impun.
(3) Ofiţerul cu protecţia civilă în garnizoană îşi
prezintă concluziile, periodic sau după derularea principalelor activităţi
specifice, comandantului garnizoanei şi şefului structurii căreia i se
subordonează.
(4) Ofiţerul cu protecţia civilă în garnizoană
informează unităţile militare, autorităţile publice locale şi populaţia despre
activităţile importante care vizează protecţia civilă, prin mijloacele la
dispoziţie sau prin cele ale comandantului garnizoanei, precum şi prin
intermediul mass-mediei.
8. Ofiţerul cu operaţiile în garnizoană
Art. 40. - Ofiţerul cu operaţiile în garnizoană este
şeful structurii de operaţii din marea unitate/unitatea militară al cărei
comandant este şi comandantul garnizoanei şi are următoarele atribuţii:
a) participă, împreună cu ofiţerul cu mobilizarea şi cu
un ofiţer din cadrul centrului militar judeţean/zonal, la întocmirea Planului
de îndrumare a resurselor la mobilizare, asigurând corelarea activităţilor
specifice la mobilizare pentru toate unităţile militare din garnizoană,
indiferent de instituţia de care aparţin;
b) coordonează elaborarea hărţii cu raioanele de
mobilizare şi de alertă ale marilor unităţi/unităţilor din garnizoană, trimite
extrase, conform aprobării şefului Statului Major General, şi ia măsurile
necesare pentru dirijarea circulaţiei spre raioanele respective şi spre
raioanele acţiunilor de luptă, în timpul executării mobilizării şi alertei.
9. Ofiţerul cu logistica în garnizoană
Art. 41. - (1) Ofiţerul cu logistica în garnizoană
este, de regulă, comandantul/şeful unităţii militare de logistică din
garnizoană, acolo unde există, sau şeful logisticii marii unităţi/unităţii
militare al cărei comandant este şi comandantul garnizoanei. Pentru Garnizoana
Bucureşti, acesta este ofiţerul desemnat de comandantul Comandamentului
logistic întrunit.
(2) Ofiţerul cu logistica în garnizoană are următoarele
atribuţii:
a) controlează şi ia măsuri pentru cazarea, hrănirea şi
echiparea subunităţilor militare care asigură paza obiectivelor de garnizoană
şi a militarilor de la cercul militar, din căminul de garnizoană, tabere etc;
b) organizează, la cerere, hrănirea şi cazarea
militarilor şi subunităţilor militare aflate temporar în garnizoană;
c) ia măsuri pentru buna funcţionare a popotei şi
căminului de garnizoană;
d) coordonează activitatea depozitului/depozitelor de
garnizoană, în funcţie de specific, personal sau prin ofiţerii cu asigurarea cu
armament şi muniţii, auto, carburanţi-lubrifianţi, materiale tehnice;
e) întocmeşte, împreună cu ajutorul său pentru tehnica
auto, Planul cu traseele optime de deplasare a autovehiculelor pentru
activităţile gospodăreşti şi de control în garnizoană, iar după aprobarea
acestuia de comandantul garnizoanei, trimite extrase la unităţile militare din
garnizoană;
f) coordonează acţiunea forţelor şi mijloacelor care
participă la stingerea incendiilor în obiectivele de garnizoană sau în spaţiile
şi terenurile aferente până la sosirea serviciilor de urgenţă profesioniste;
g) asigură intervenţia pichetelor de pompieri pentru
stingerea incendiilor declanşate în afara unităţilor militare, la solicitare
sau din proprie iniţiativă, când există pericolul extinderii spre unităţile
militare.
Art. 42. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor, ofiţerul
cu logistica în garnizoană are în subordine ajutorul pentru tehnica auto, un
ofiţer/subofiţer de specialitate desemnat de comandantul garnizoanei, care are
următoarele atribuţii:
a) planifică şi organizează executarea controlului
circulaţiei şi modul de folosire a autovehiculelor militare în garnizoană;
b) participă, împreună cu organele de poliţie locale,
la cercetarea accidentelor în care este implicat personalul armatei;
c) selecţionează controlorii de circulaţie şi le
verifică activitatea în timpul serviciului în garnizoană;
d) cunoaşte în permanenţă situaţia reală, organizează
şi stabileşte locuri de parcare pentru autovehiculele militare sosite temporar
în garnizoană, iar la solicitare, acordă sprijinul tehnic necesar.
10. Ofiţerul/Subofiţerul cu problemele de cazare a
trupelor în garnizoană
Art. 43. - (1) Ofiţerul/Subofiţerul cu problemele de
cazare a trupelor în garnizoană este ofiţerul/subofiţerul cu cazarea de la
marea unitate/unitatea militară al cărei comandant este comandantul
garnizoanei. In unele situaţii, în această funcţie poate fi desemnat
ofiţerul/subofiţerul/personalul civil contractual care este şef al hotelului
militar sau al căminului de garnizoană.
(2) Ofiţerul/Subofiţerul cu problemele de cazare a
trupelor în garnizoană are următoarele atribuţii:
a) ţine evidenţa locuinţelor de serviciu;
b) asigură cazarea personalului armatei aflat în
misiune, precum şi cantonamentul trupelor sosite temporar în garnizoană la
ordinul/cu aprobarea comandantului garnizoanei;
c) monitorizează gradul de asigurare cu mijloace de
stingere a incendiilor necesare obiectivelor de garnizoană şi buna funcţionare
a acestora.
11. Ofiţerul cu comunicaţiile şi informatica în
garnizoană
Art. 44. - Ofiţerul cu comunicaţiile şi informatica în
garnizoană este şeful comunicaţiilor şi informaticii din unitatea militară al
cărei comandant este comandantul garnizoanei. Acesta are următoarele atribuţii:
a) urmăreşte ca tehnica de comunicaţii şi informatică
aflată la dispoziţia garnizoanei să fie permanent în stare de funcţionare;
b) asigură legăturile pentru conducerea activităţii în
garnizoană, folosind efective şi mijloace asigurate de unităţile militare din
garnizoană.
12. Comandantul poligonului de garnizoană
Art. 45. - Comandantul poligonului de garnizoană
asigură executarea tragerilor şi a exerciţiilor tactice cu trageri de luptă
pentru care a fost omologat poligonul. Acesta are următoarele atribuţii:
a) verifică şi urmăreşte respectarea cu stricteţe de
către întregul personal a măsurilor de siguranţă în poligon în timpul
executării tragerilor;
b) asigură permanent menţinerea în stare de funcţionare
a instalaţiilor poligonului;
c) ţine evidenţa rezultatelor tragerilor executate în
poligon.
13. Ofiţerul cu educaţia fizică militară în
garnizoană
Art. 46. - Ofiţerul cu educaţia fizică militară în
garnizoană este comandantul/şeful asociaţiei sportive militare din garnizoană
sau ofiţerul cu educaţia fizică militară de la marea unitate/unitatea militară
al cărei comandant este comandantul garnizoanei. Acesta are următoarele
atribuţii:
a) mobilizează, prin mijloace specifice, personalul din
unităţile militare pentru participarea la competiţiile sportive organizate în
garnizoană, conform calendarului cu activităţi sportive aprobat de comandantul
garnizoanei;
b) colaborează cu structurile locale de educaţie fizică
şi sport, sprijinind participarea militarilor cu performanţe notabile la
competiţiile organizate de acestea;
c) coordonează participarea echipelor militare la
diferite concursuri aplicativ-militare, spartachiade şi campionate, conform
ordinelor în vigoare.
14. Ofiţerul de informare şi relaţii publice în
garnizoană
Art. 47. - Ofiţerul de informare şi relaţii publice în
garnizoană este ofiţerul cu relaţiile publice de la marea unitate/unitatea
militară al cărei comandant este comandantul garnizoanei. Acesta are
următoarele atribuţii:
a) urmăreşte prezentarea în mass-media a activităţilor
pe linie de garnizoană, cu respectarea prevederilor legale privind protecţia
informaţiilor;
b) asigură condiţii pentru desfăşurarea activităţii
mass-mediei militare în zona de responsabilitate;
c) este purtătorul de cuvânt al comandantului
garnizoanei şi coordonează activitatea personalului de informare şi relaţii
publice de la unităţile militare din garnizoană pentru rezolvarea problemelor
specifice de garnizoană. In Garnizoana Bucureşti, activitatea ofiţerului cu
relaţiile publice este coordonată de Secţia relaţii publice a Statului Major General;
d) coordonează activitatea de informare internă la
nivelul eşalonului unde îşi desfăşoară activitatea.
15. Preotul militar al garnizoanei
Art. 48. - (1) Preotul militar al garnizoanei este
preotul militar al marii unităţi/unităţii militare al cărei comandant este
comandantul garnizoanei şi se subordonează acestuia şi ierarhului locului.
(2) Preotul militar al garnizoanei are următoarele
atribuţii: a) participă la ceremoniile militare ce au loc pe teritoriul
garnizoanei, oficiind serviciul religios;
b) coordonează activitatea celorlalţi preoţi militari
din unităţi numai în activităţi specifice de garnizoană.
(3) La activităţile care reunesc militari aparţinând
altor religii sau culte admise de lege, preotul militar al garnizoanei va
organiza, pe cât posibil, serviciul religios ecumenic.
16. Ofiţerul financiar/Contabilul-şef al garnizoanei
Art. 49. - Ofiţerul financiar/Contabilul-şef al
garnizoanei este ofiţerul financiar/contabilul-şef al marii unităţi/unităţii
militare al cărei comandant este comandantul garnizoanei. Acesta are
următoarele atribuţii:
a) organizează şi conduce şedinţele de pregătire pe
linia managementului financiar-contabil, la care participă personalul militar
şi civil din compunerea structurilor financiar-contabile din garnizoană;
b) îndrumă şi asigură consultanţă de specialitate, cu
prioritate, cadrelor militare şi personalului civil, absolvenţi ai
instituţiilor militare şi civile de învăţământ, care se află la începutul
carierei în domeniul financiar-contabil;
c) organizează şi asigură activitatea financiară a
cercului militar, căminului de garnizoană, popotei, asociaţiilor sportive,
poligoanelor, cabanelor şi caselor de odihnă şi a altor acţiuni ce se
desfăşoară la nivelul garnizoanei, cum ar fi cursuri, tabere, exerciţii,
convocări;
d) asigură financiar, conform legislaţiei în vigoare,
activităţile şi acţiunile militare ce se desfăşoară pe linie de garnizoană.
17. Medicul garnizoanei
Art. 50. - Medicul garnizoanei este şeful policlinicii
de garnizoană sau medicul marii unităţi/unităţii militare al cărei comandant
este comandantul garnizoanei. Acesta are următoarele atribuţii:
a) coordonează asigurarea asistenţei medicale pentru
activităţile ce se desfăşoară la nivelul garnizoanei, conform planului aprobat
de comandantul acesteia, folosind în acest scop medicii şi sanitarii din
unităţile militare;
b) menţine legătura cu autorităţile sanitare locale în
vederea cunoaşterii permanente a stării epidemiologice din zonă şi informează
unităţile şi formaţiunile militare despre aceasta;
c) coordonează şi planifică activitatea de asistenţă
medicală a subunităţilor militare care asigură paza obiectivelor de garnizoană,
a participanţilor la competiţii sportive militare, precum şi a unităţilor
militare aflate în trecere sau dislocate temporar în garnizoană;
d) asigură, la cererea acestora şi în absenţa medicului
de familie, vizitarea la domiciliu a veteranilor de război, cadrelor militare
în rezervă şi retragere care nu se pot deplasa, precum şi a militarilor sosiţi
temporar în garnizoană care sunt bolnavi şi nu se pot deplasa.
18. Consilierul juridic al garnizoanei
Art. 51. - Consilierul juridic al garnizoanei este
consilierul juridic al marii unităţi/unităţii militare al cărei comandant este
comandantul garnizoanei. Acesta are următoarele atribuţii:
a) îl consiliază, pe linie de specialitate, pe
comandantul garnizoanei atât în ceea ce priveşte luarea deciziilor, cât şi în
raporturile acestuia cu autorităţile şi instituţiile publice, precum şi cu
orice persoană fizică sau juridică;
b) desfăşoară activităţi specifice pentru documentarea
juridică a tuturor categoriilor de personal din garnizoană, în vederea
prevenirii încălcării legilor şi regulamentelor militare.
19. Ofiţerul cu cercetarea penală specială în
garnizoană
Art. 52. - Ofiţerul cu cercetarea penală specială în
garnizoană este ofiţerul cu cercetarea penală specială nominalizat de către
comandantul garnizoanei şi îndeplineşte atribuţiile potrivit legislaţiei în
vigoare.
20. Ofiţerul/Subofiţerul de poliţie militară în
garnizoană
Art. 53. - (1) Ofiţerul/Subofiţerul de poliţie militară
în garnizoană este ofiţerul/subofiţerul de poliţie militară de la
unitatea/marea unitate militară al cărei comandant este comandantul
garnizoanei.
(2) Ofiţerul/Subofiţerul de poliţie militară are
următoarele atribuţii:
a) asigură respectarea legilor şi a regulamentelor
militare privind păstrarea ordinii şi disciplinei militare în garnizoană;
b) asigură controlul şi îndrumarea circulaţiei
autovehiculelor şi coloanelor militare în garnizoană;
c) dispune măsurile necesare pentru protecţia şi paza
demnitarilor militari şi civili din Ministerul Apărării Naţionale, precum şi a
demnitarilor străini, militari şi civili, din structurile militare, pe timpul
şederii lor în garnizoană;
d) asigură echipaje de poliţie militară pentru
siguranţa şi fluenţa circulaţiei pe timpul însoţirii coloanelor oficiale;
e) verifică executarea serviciului de permanenţă şi
pază în garnizoană;
f) participă, împreună cu organele de cercetare ale
poliţei locale şi parchetului competent teritorial, la cercetarea cauzelor şi
urmărilor evenimentelor săvârşite de personalul armatei în garnizoană.
21. Responsabilul cu activitatea de protecţie a
mediului în garnizoană
Art. 54. - (1) Responsabilul cu activitatea de
protecţie a mediului în garnizoană este persoana cu activitatea de protecţie a
mediului de la marea unitate/unitatea militară al cărei comandant este
comandantul garnizoanei şi execută activităţile specifice prevăzute în actele
normative în vigoare referitoare la acest domeniu.
(2) Pe lângă atribuţiile prevăzute de reglementările în
domeniu îi mai revin următoarele atribuţii:
a) asigură aplicarea operativă în garnizoană a
legislaţiei naţionale de mediu;
b) coordonează activitatea de informare şi
perfecţionare a pregătirii personalului din garnizoană cu atribuţii în domeniul
protecţiei mediului, în colaborare cu autorităţile teritoriale de protecţie a
mediului;
c) controlează aplicarea prevederilor instrucţiunilor
specifice în timpul exerciţiilor, taberelor de instrucţie, tragerilor de
luptaşi al altor activităţi practice desfăşurate pe teritoriul garnizoanei;
d) iniţiază, coordonează şi promovează acţiuni pe linia
protecţiei mediului în garnizoană, în corelare cu Planul local de acţiune în
domeniul protecţiei mediului;
e) urmăreşte aplicarea în garnizoană a normelor tehnice
privind supravegherea calităţii factorilor de mediu;
f) cercetează/verifică sesizările şi reclamaţiile
adresate comandantului garnizoanei care vizează producerea unor accidente de
mediu sau a unor încălcări ale legislaţiei în domeniul protecţiei mediului în
care sunt implicate structuri sau persoane din armată;
g) colaborează cu organizaţiile guvernamentale şi
neguvernamentale, precum şi cu autorităţile publice locale în domeniul
protecţiei mediului.
22. Consilierul comandantului garnizoanei pentru
probleme ale maiştrilor militari şi subofiţerilor
Art. 55. - (1) Consilierul comandantului garnizoanei
pentru probleme ale maiştrilor militari şi subofiţerilor este maistrul
militar/subofiţerul consilier al comandantului pentru probleme ale maiştrilor
militari şi subofiţerilor din unitatea militară al cărei comandant este şi
comandantul garnizoanei.
(2) Maistrul militar/Subofiţerul consilier îşi
desfăşoară activitatea pe probleme specifice maiştrilor militari, subofiţerilor
şi soldaţilor şi gradaţilor voluntari din garnizoană şi are următoarele
atribuţii:
a) consiliază comandantul garnizoanei în problemele ce
îi privesc pe militarii din corpul maiştrilor militari, subofiţerilor, precum
şi pe cei din corpul soldaţilor şi gradaţilor voluntari;
b) informează comandantul garnizoanei asupra
problemelor sociale ale categoriilor de personal aflate în responsabilitate,
referitoare la spaţiul locativ, asigurarea medicală, problemele familiale,
refacerea capacităţii de muncă, nivelul de trai, şi prezintă propuneri de
soluţionare a acestora;
c) participă la activitatea de analiză a stării
disciplinei militare pe garnizoană;
d) participă la întocmirea planurilor de întrebuinţare
a instituţiilor, bunurilor şi facilităţilor de interes comun de unităţile militare
din garnizoană;
e) participă la întocmirea Planului centralizator de
evacuare a membrilor familiilor cadrelor militare, soldaţilor şi gradaţilor
voluntari, precum şi ai familiilor personalului civil din unităţile militare
aflate în garnizoană;
f) consiliază comandantul garnizoanei în situaţia
organizării unor conferinţe de presă care vizează probleme ale personalului din
responsabilitate;
g) urmăreşte respectarea tradiţiilor militare şi a
normelor privind portul ţinutei militare în garnizoană de către maiştrii
militari, subofiţerii, soldaţii şi gradaţii voluntari;
h) face propuneri comandantului garnizoanei şi şefilor
de structuri cu responsabilităţi în domeniu pentru organizarea de activităţi
educative, profesionale sau recreative cu şi pentru maiştrii militari,
subofiţerii, soldaţii şi gradaţii voluntari din garnizoană, contribuind la
dezvoltarea spiritului de corp al acestor categorii de cadre;
i) însoţeşte comandantul garnizoanei, potrivit
hotărârii acestuia, în timpul ceremoniilor militare şi al activităţilor
oficiale organizate la nivelul garnizoanei şi contribuie la menţinerea
relaţiilor bune cu autorităţile publice locale;
j) informează pe cale ierarhică, dacă este cazul,
asupra unor probleme deosebite ale personalului din domeniul de responsabilitate;
k) consiliază maiştrii militari, subofiţerii, soldaţii
şi gradaţii voluntari care doresc să se prezinte la comandantul garnizoanei
pentru rezolvarea diferitelor probleme personale;
l) consiliază comandantul garnizoanei în cazul cadrelor
militare în activitate/rezervă/retragere care fac parte din corpul maiştrilor
militari, subofiţerilor, soldaţilor şi gradaţilor voluntari.
CAPITOLUL III
Activitatea în garnizoană
SECŢIUNEA 1
Principii generale
Art. 56. - (1) Activitatea în garnizoană reprezintă
totalitatea acţiunilor desfăşurate de unităţi/formaţiuni militare, precum şi de
personalul acestora în afara cazărmilor, pe diferite domenii, astfel:
a) instruirea;
b) executarea serviciului în garnizoană;
c) acţiuni culturale şi sportive;
d) ceremonii militare şi religioase;
e) acţiuni umanitare;
f) acţiuni de informare publică şi pentru promovarea
profesiei militare.
(2) Intreaga activitate din garnizoană este cuprinsă în
Planul cu principalele activităţi ce se desfăşoară în garnizoană, aprobat de
comandantul garnizoanei. Extrase din acest plan se trimit tuturor unităţilor,
subunităţilor, serviciilor şi formaţiunilor militare din garnizoană.
Art. 57. - Responsabilitatea pentru executarea
activităţilor în garnizoană revine persoanelor desemnate în funcţii cu
responsabilităţi la nivelul garnizoanei, conform prevederilor statelor de
organizare, detaşate/desemnate prin cumul.
Art. 58. - (1) Comandantul garnizoanei conduce
activitatea în garnizoană prin comenduirea garnizoanei/comandamentul
garnizoanei.
(2) Comenduirea garnizoanei/Comandamentul garnizoanei
are sediu şi telefon, cunoscute de toate unităţile, subunităţile, serviciile şi
formaţiunile militare din garnizoană, de personalul acestora, precum şi de
celelalte instituţii mai importante din localitate.
(3) Sediul comenduirii garnizoanei se face cunoscut
prin aplicarea unei plăci indicatoare cu inscripţia „GARNIZOANA..." -
denumirea localităţii -, iar sub aceasta, cu litere mai mici, „Comenduirea
garnizoanei"; pentru Garnizoana Bucureşti, inscripţia este: „Comandamentul
Garnizoanei Bucureşti".
SECŢIUNEA a 2-a
Folosirea obiectivelor de garnizoană şi a
bunurilor de interes comun din garnizoană
Art. 59. - (1) Obiectivele de garnizoană şi bunurile de
interes comun din garnizoană sunt, după caz: cercul militar, căminul de
garnizoană, popota/restaurantul de garnizoană, biserica de garnizoană, cabanele
şi casele de odihnă, policlinica militară de garnizoană, spitalul militar,
bazele sportive, terenurile, depozitele, poligoanele şi materialele de
instrucţie, care sunt folosite de mai multe unităţi militare.
(2) Planificarea folosirii obiectivelor de garnizoană
şi a bunurilor de interes comun se întocmeşte de şeful comenduirii garnizoanei,
de acord cu comandanţii structurilor militare beneficiare, şi se aprobă de
comandantul garnizoanei. In Garnizoana Bucureşti se obţine în prealabil avizul
şefilor structurilor centrale ale Ministerului Apărării Naţionale cu
responsabilităţi în conducerea/coordonarea obiectivelor/ bunurilor prevăzute la
alin (1).
(3) In poligonul de garnizoană, indiferent cui
aparţine, structurile militare pot executa trageri cu armamentul din dotare.
Comandantul garnizoanei încheie un protocol cu comandanţii unităţilor militare
care folosesc poligonul de garnizoană, prin care se stabilesc obligaţiile
acestora privind asigurarea cu personal pentru pază şi întreţinere, repararea
aparaturii, a materialelor şi instalaţiilor existente în poligon, conform
reglementărilor în vigoare.
Art. 60. - Când garnizoana foloseşte spaţii ale instituţiilor
civile, comandantul garnizoanei stabileşte, de comun acord cu autorităţile
administraţiei publice locale, programul orar de folosire şi condiţiile
contractuale, conform legislaţiei în vigoare.
Art. 61. - Comandantul garnizoanei dă dispoziţii pentru
întreţinerea, paza şi securitatea obiectivelor de garnizoană şi a bunurilor de
interes comun din garnizoană, stabilind obligaţiile ce revin fiecărei
unităţi/formaţiuni militare.
SECŢIUNEA a 3-a
Relaţiile cu administraţia publică locală, cu
instituţiile civile şi cu populaţia din garnizoană
Art. 62. - (1) Problemele care necesită o reglementare
comună între unităţile, subunităţile, serviciile şi formaţiunile militare şi
autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile civile sau populaţia
din garnizoană se rezolvă de comandantul garnizoanei, în limita competenţelor
stabilite sau cu aprobarea eşalonului superior, împreună cu conducătorii
acestor instituţii.
(2) In cazuri deosebite, când se solicită ajutorul
direct la o unitate militară, comandantul acesteia cere aprobarea
comandantului/şefului eşalonului superior pentru intervenţie şi acţionează
potrivit ordinelor primite de la comandantul garnizoanei.
(3) Comandantul unităţii militare cantonate temporar în
localitate sau dispuse în apropierea acesteia rezolvă eventualele litigii
înaintea terminării misiunii, raportând despre aceasta comandantului
garnizoanei.
Art. 63. - (1) In situaţii de criză, unităţile,
subunităţile, serviciile şi formaţiunile militare trebuie să fie în măsură să
acţioneze pentru înlăturarea urmărilor dezastrelor, pe lângă îndeplinirea
misiunilor specifice.
(2) Comandantul garnizoanei şi comandanţii unităţilor
militare cu potenţial sporit de acţiune în asemenea situaţii fac parte din
comitetul local/judeţean pentru situaţii de urgenţă/Comitetul Municipiului
Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă, în funcţie de specificul crizei.
(3) La şeful comenduirii garnizoanei şi la ofiţerul cu
protecţia civilă din garnizoană există permanent o situaţie actualizată cu
forţele şi mijloacele de intervenţie în situaţii de urgenţă, aparţinând
Ministerului Apărării Naţionale. Semestrial, până la 15 iunie şi 15 decembrie,
comandanţii de unităţi militare înaintează comandantului de garnizoană situaţia
cu efectivele şi tehnica disponibilă pe funcţii de sprijin.
(4) Legăturile dintre comandantul garnizoanei şi
comandanţii de unităţi militare în astfel de situaţii sunt asigurate prin
telefon, radio, curieri sau cu mijloace auto.
Art. 64. - (1) Forţele aparţinând Ministerului Apărării
Naţionale, prevăzute în Planul de intervenţie în situaţii de urgenţă,
acţionează pe baza ordinului comandantului garnizoanei, transmis iniţial prin
notă telefonică şi ulterior în scris.
(2) Coordonarea acţiunilor forţelor participante la
înlăturarea urmărilor situaţiilor de urgenţă se face de către persoana
împuternicită, după caz, de Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă ori
de comitetul ministerial/judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de
urgenţă.
(3) Pe baza ordinului primit pentru intervenţie,
comandanţii unităţilor militare asigură echiparea şi dotarea subunităţilor
respective şi le precizează scopul acţiunii, itinerarul, ora începerii, durata,
logistica, legăturile şi măsurile de sănătate şi securitate în muncă în
condiţiile specifice.
(4) La sosirea în raionul de intervenţie, comandantul
unităţii/subunităţii/detaşamentului militar primeşte detalii de la
reprezentantul administraţiei publice locale şi îl informează pe acesta despre
valoarea efectivelor şi a tehnicii şi capacitatea de acţiune a acestora în
funcţie de situaţia creată.
(5) Dacă la locul intervenţiei nu este prezent
reprezentantul administraţiei publice locale, comandantul unităţii/subunităţii/
detaşamentului militar trece din proprie iniţiativă la îndeplinirea misiunii
primite, coordonând permanent acţiunile cu cele ale forţelor şi mijloacelor din
zonă.
Art. 65. -In situaţia producerii unor incendii la
obiectivele militare sau la cele civile din garnizoană, comandantul garnizoanei
ordonă punerea în aplicare a Planului de cooperare între structurile militare
din garnizoană privind intervenţia şi sprijinul reciproc de apărare împotriva
incendiilor pentru obiectivele de garnizoană, iar apoi raportează comandantului
eşalonului superior.
Art. 66. - (1) La mobilizare şi/sau la război,
activitatea în garnizoană se desfăşoară în baza Planului de mobilizare a
garnizoanei adaptat la condiţiile create sau în baza ordonanţelor militare
emise de comandantul garnizoanei conform legii.
(2) Deplasările în garnizoană, în afara celor care se
înscriu în punerea în aplicare a planului de mobilizare, sunt limitate sau
interzise.
(3) Dacă în garnizoană sunt unităţi militare de aviaţie
sau de apărare antiaeriană, comandantul garnizoanei solicită date privind
acţiunile inamicului aerian în vederea înştiinţării la timp a unităţilor
militare despre pericolul atacurilor din aer asupra garnizoanei.
(4) Comandantul garnizoanei păstrează legătura cu
inspectoratul pentru situaţii de urgenţă judeţean/al municipiului Bucureşti, în
vederea înlăturării efectelor acţiunii inamicului asupra cazărmilor şi
raioanelor de mobilizare din garnizoană.
Art. 67. - Comandantul militar al
judeţului/municipiului Bucureşti, numit la mobilizare şi/sau la război, preia
de la comandantul garnizoanei activitatea de desfăşurare a mobilizării unităţilor
militare, ia cunoştinţă de problemele existente şi de măsurile luate.
CAPITOLUL IV
Serviciul în garnizoană
Art. 68. - (1) Personalul necesar pentru serviciul în
garnizoană este stabilit de comandantul garnizoanei, în funcţie de specificul
unităţilor militare aflate permanent în garnizoană.
(2) In toate garnizoanele se execută următoarele
servicii:
a) serviciul de permanenţă;
b) serviciul de control;
c) serviciul de intervenţie;
d) serviciul de relaţii cu publicul.
SECŢIUNEA 1
Serviciul de permanenţă
Art. 69. - (1) Serviciul de permanenţă este îndeplinit
de ofiţerul de serviciu pe garnizoană. Ofiţerii de serviciu pe garnizoană se
numesc din rândul ofiţerilor/subofiţerilor stabiliţi de unităţile militare din
garnizoană, conform planificării aprobate de comandantul garnizoanei.
(2) In garnizoanele cu număr mare de unităţi militare
şi trafic intens de vehicule militare se poate organiza şi executa serviciul
permanent pentru controlul circulaţiei cu ofiţeri şi subofiţeri din cadrul
unităţilor militare din garnizoană, în baza Graficului cu rândul la serviciu
aprobat de comandantul garnizoanei.
(3) In Garnizoana Bucureşti, ofiţerii/subofiţerii de
serviciu pe garnizoană se numesc din rândul personalului Comandamentului
Garnizoanei Bucureşti, conform planificării aprobate de comandant.
(4) In garnizoanele de categoria a III-a, serviciul de
permanenţă se organizează la ordinul comandantului garnizoanei.
(5) Durata serviciului este de 24 de ore şi se execută
la sediul comenduirii garnizoanei/Comandamentului Garnizoanei Bucureşti.
(6) Ofiţerul de serviciu pe garnizoană îndeplineşte
atribuţiile stabilite de şeful comenduirii garnizoanei şi aprobate de
comandantul garnizoanei. Indiferent de specificul garnizoanei, ofiţerul de
serviciu pe garnizoană execută următoarele:
a) se documentează asupra activităţilor care se
desfăşoară sau se organizează în garnizoană în timpul serviciului său;
b) se informează la unităţile, subunităţile,
serviciile, formaţiunile şi asociaţiile militare din garnizoană asupra
problemelor a căror rezolvare implică garnizoana;
c) ia cunoştinţă de prezenţa în garnizoană a unor
personalităţi militare sosite în control/vizită şi de programul acestora, în
vederea informării oportune a unităţilor militare interesate;
d) cunoaşte unde pot fi găsite în orice moment
persoanele din conducerea garnizoanei sau cele care deservesc obiectivele din
garnizoană: poligonul, depozitul, cercul militar, popota, căminul de
garnizoană, restaurantul militar.
SECŢIUNEA a 2-a
Serviciul de control
Art. 70. - (1) Serviciul de control în garnizoană
constă în:
a) controlul pazei obiectivelor de garnizoană, executat
de ofiţerii de control numiţi de comandantul garnizoanei, propuşi de
comandanţii de unităţi militare, în baza Graficului cu rândul la serviciu în
garnizoană;
b) controlul comportării militarilor în afara
unităţilor militare, executat de ofiţerii de control numiţi de comandantul
garnizoanei, propuşi de comandanţii de unităţi militare, în baza Graficului cu
rândul la serviciu în garnizoană;
c) controlul circulaţiei şi folosirii autovehiculelor
militare, executat de echipaje de poliţie militară din cadrul Ministerului
Apărării Naţionale, în cooperare cu echipaje de poliţie din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor, în baza Graficului cu rândul la serviciu în
garnizoană, Planului acţiunilor comune, Planului de control lunar şi Planului
de control zilnic.
(2) Constatările serviciului de control se consemnează
în registrul unic de control, existent la ofiţerul de serviciu pe garnizoană şi
prezentat zilnic şefului comenduirii garnizoanei/locţiitorului comandantului
garnizoanei - în Garnizoana Bucureşti - pentru stabilirea măsurilor necesare şi
informarea comandanţilor structurilor militare implicate despre aspectele
constatate în timpul executării controalelor.
Art. 71. - (1) Ofiţerul de control îşi îndeplineşte
atribuţiile conform documentelor aprobate de comandantul garnizoanei, în zilele
şi între orele stabilite, diferit de la un serviciu la altul.
(2) Când se controlează paza unui obiectiv de
garnizoană, ofiţerul de control are asupra sa delegaţia de serviciu
nominalizată, semnată de comandantul garnizoanei, carnetul de însemnări,
legitimaţia militară şi cartea de identitate. Rezultatele controlului sunt
consemnate în Fişa pazei şi în Registrul unic de control al garnizoanei şi se
prezintă comandantului garnizoanei pentru a stabili măsurile ce se impun.
(3) Când se controlează comportarea militarilor din
garnizoană în afara unităţii militare, ofiţerul de control are asupra sa
delegaţia de serviciu, semnată de comandantul garnizoanei, legitimaţia
militară, cartea de identitate. Rezultatele controlului sunt consemnate în
Registrul unic de control al garnizoanei şi sunt transmise unităţii militare
căreia îi aparţin militarii găsiţi în neregulă.
(4) Echipajele de controlori auto aparţinând
Ministerului Apărării Naţionale supraveghează circulaţia autovehiculelor
militare, urmărind respectarea de către conducătorii auto a legislaţiei privind
circulaţia pe drumurile publice, verifică starea tehnică şi de întreţinere,
legalitatea şi eficienţa curselor, completarea documentelor de exploatare şi
transport. Constatările serviciului de control se consemnează în Registrul unic
de control al garnizoanei existent la ofiţerul de serviciu pe garnizoană şi
prezentat zilnic şefului comenduirii garnizoanei/locţiitorului comandantului
garnizoanei - în Garnizoana Bucureşti - pentru stabilirea măsurilor necesare şi
informarea comandanţilor structurilor militare implicate despre neregulile
constatate în timpul executării controalelor.
(5) Ofiţerul de control poate avea la dispoziţie un
mijloc de transport pentru exercitarea atribuţiilor. Când este însoţit de
patrula de intervenţie, asigurarea mijlocului de transport este obligatorie.
(6) Ţinuta ofiţerilor de control, a controlorilor auto
şi a patrulei de intervenţie este cea de serviciu. Atunci când situaţia impune,
la ordinul comandantului garnizoanei, personalul de control are asupra lui
armamentul individual şi muniţia aferentă. In unele situaţii şi locuri, cum ar
fi manifestări internaţionale, expoziţii, zone de agrement, la ordinul
comandantului garnizoanei, ţinuta personalului de control este civilă.
Art. 72. - (1) Potrivit ordinului eşalonului superior
sau din proprie iniţiativă, comandantul garnizoanei poate numi ofiţeri/subofiţeri
de control şi în localităţile din împrejurimile garnizoanei, pe comunicaţiile
mai aglomerate, la aeroporturi sau în porturi.
(2) Pentru executarea controlului, comandantul
garnizoanei asigură mijloace de transport.
SECŢIUNEA a 3-a
Serviciul de intervenţie
Art. 73. - (1) Serviciul de intervenţie este organizat
pentru sprijinul personalului de control şi restabilirea disciplinei în
garnizoană. Acesta se execută de patrulele de intervenţie.
(2) Patrula de intervenţie se compune din comandant -
subofiţer - şi un număr de soldaţi şi gradaţi voluntari, în funcţie de
importanţa misiunii şi de posibilităţile de asigurare, de regulă, din rândul
subunităţilor de poliţie militară din garnizoană.
(3) Patrula de intervenţie are asupra sa armament,
muniţie, tehnică mobilă de legătură şi se deplasează cu mijloace de transport.
(4) In zonele unde sunt şi unităţi militare ale
Ministerului Administraţiei şi Internelor, patrula de intervenţie are compunere
mixtă; în această situaţie, cel mai mare în grad este numit comandantul
patrulei.
Art. 74. - (1) Comandantul garnizoanei organizează şi
execută controale inopinate în garnizoană, personal sau prin comisii, din care
va face parte obligatoriu comandantul/reprezentantul unităţii militare din zona
respectivă sau cel care are responsabilităţi în desfăşurarea activităţilor la
nivel de garnizoană.
(2) Rezultatele controalelor se înscriu în Registrul
unic de control al garnizoanei, iar problemele reieşite sunt analizate de
urgenţă în consiliul de garnizoană în vederea soluţionării.
SECŢIUNEA a 4-a
Serviciul de relaţii cu publicul
Art. 75. - In Garnizoana Bucureşti, în garnizoanele de
categoria I şi, dacă sunt posibilităţi, şi în cele de categoria a II-a se
desemnează ofiţer/subofiţer/personal civil contractual pentru relaţii cu publicul.
Art. 76. - (1) Ofiţerul/Subofiţerul/Personalul civil
desemnat pentru relaţii cu publicul planifică audienţele şi ieşirile la raport,
participă la acestea, rezolvă corespondenţa şi problemele ridicate de
petiţionari în conformitate cu rezoluţiile comandantului garnizoanei.
(2) Ofiţerul/Subofiţerul/Personalul civil desemnat
pentru relaţii cu publicul transmite solicitanţilor modul de rezolvare a
problemelor ridicate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
CAPITOLUL V
Logistica garnizoanei
Art. 77. - (1) Comandantul garnizoanei solicită,
primeşte şi repartizează, potrivit reglementărilor în vigoare, resursele
financiare şi materiale prin unitatea militară al cărei comandant este, cu
specificaţiile necesare în acest sens.
(2) Unitatea militară al cărei comandant este
comandantul garnizoanei are în evidenţă toate obiectivele de garnizoană şi
verifică, prin structurile specializate, respectarea legalităţii privind
întrebuinţarea resurselor alocate şi gestionarea valorilor materiale încredinţate.
Art. 78. - (1) Materialele şi motoresursele consumate
pentru activităţi în garnizoană, din ordinul comandantului garnizoanei, de
unităţile militare din garnizoană se scad sau se suplimentează de eşalonul
superior al unităţilor militare respective pe baza documentelor justificative
întocmite de unitatea militară şi confirmate de comandantul garnizoanei.
(2) Pentru acţiunile întreprinse, cu aprobările
necesare, în favoarea unor instituţii sau autorităţi ale administraţiei publice
locale se percepe contravaloarea motoresurselor consumate, calculată conform
reglementărilor în vigoare sau planurilor de cooperare.
Art. 79. -In cazul decesului cadrelor militare în
activitate/în rezervă/în retragere, comandantul garnizoanei, prin unitatea
militară de care a aparţinut persoana decedată sau prin unitatea de garnizoană,
în celelalte situaţii, asigură următoarele:
a) locul de veci, pentru cadrele militare şi membrii
familiilor acestora;
b) funeralii cu onoruri militare, potrivit gradului
avut;
c) confecţionarea sicriului şi a crucii, cu perceperea
costului pentru materialele folosite;
d) mijlocul de transport;
e) oficierea serviciului religios, gratuit, de preoţii
militari, acolo unde sunt încadraţi;
f) deservirea la mormânt;
g) contra cost, masa de pomenire prin popota
unităţii/garnizoanei, acolo unde este posibil, în condiţiile prevăzute în
reglementările în vigoare.
Art. 80. - Ceremoniile militare planificate în
localităţi sau în unităţi militare, desfăşurate cu aprobarea comandantului garnizoanei,
sunt susţinute logistic de administraţia publică locală sau, după caz, de
unitatea militară respectivă ori de unitatea militară de garnizoană.
ANEXA*) la regulament
DIAGRAMA DE RELAŢII A GARNIZOANEI
*) Anexa este reprodusă în facsimil.