ORDIN Nr. 100
din 15 martie 2006
pentru aprobarea
Planului-cadru de actiune in vederea reintegrarii sociale a copiilor strazii
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA COPILULUI SI ADOPTIE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 297 din 3 aprilie 2006
In temeiul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 12/2001 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie,
aprobată şi modificată prin Legea nr. 252/2001, cu modificările ulterioare,
şi ale art. 5 alin. (5) din
Hotărârea Guvernului nr. 1. 432/2004 privind atribuţiile, organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului,
secretarul de stat al Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Drepturilor Copilului emite prezentul
ordin.
Articol unic. - Se aprobă Planul-cadru de acţiune în
vederea reintegrării sociale a copiilor străzii, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Secretarul de stat al Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Drepturilor Copilului,
Bogdan Adrian Panait
ANEXĂ*)
PLAN-CADRU DE ACŢIUNE
în vederea reintegrării sociale a
copiilor străzii
Grupul ţintă avut în
vedere este reprezentat de copiii care trăiesc şi/sau muncesc pe stradă,
împreună sau nu cu familia lor, respectiv:
a) familii cu copii în stradă;
b) copiii străzii - cei care trăiesc permanent în
stradă şi nu întreţin nici un fel de legături cu familia;
c) copii în stradă - cei care se află circumstanţial în
stradă şi care păstrează legături ocazionale cu familia;
d) copii pe stradă - cei care se află permanent pe
stradă trimişi de familie pentru a câştiga bani prin diverse munci, cerşit sau
mici furturi.
Obiective generale:
• Analiza situaţiei copiilor aflaţi în stradă;
• Intervenţia în vederea controlului şi ameliorării
acesteia;
• Prevenirea situaţiilor similare.
Obiective operaţionale:
• reducerea numărului de copii aflaţi în stradă;
• crearea/dezvoltarea/diversificarea unor servicii
specializate, adresate acestei categorii de copii, la nivelul primăriilor
sectoarelor Municipiului Bucureşti/ consiliilor judeţene/DGASPC-uri;
• specializarea personalului
implicat în activitatea de evaluare, protejare, recuperare şi reintegrare a
copiilor străzii;
• înfiinţarea în cadrul DGASPC-urilor de echipe
stradale/servicii sociale stradale, cuprinse în organigramă.
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
Acţiuni premergătoare implementării planului de
acţiune:
- înfiinţarea şi
operaţionalizarea serviciului social stradal, conform prevederilor
Ordinului nr. 132/2005 pentru aprobarea standardelor minime obligatorii
privind serviciile destinate protecţiei copiilor străzii, apărut în M. O. bis
743 /l 6. 08. 2005;
-
instruirea/pregătirea poliţiştilor comunitari cu privire la prevederile Legii
272/2004 privind promovarea şi protecţia drepturilor copilului de către ANPDC
în colaborare cu IGP;
- stabilirea
echipelor de intervenţie şi a modului de colaborare a acestora;
- informarea
părinţilor cu privire la obligaţiile şi sancţiunile Legii 272/2004
„alin(1) îndemnul ori înlesnirea
practicării cerşetoriei de către un minor sau tragerea de foloase de pe urma practicării cerşetoriei de către un minor se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 3
ani; alin. (2) Recrutarea ori constrângerea unui minor la cerşetorie se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5
ani;
Dacă fapta
prevăzută la alin. (1) sau (2) este săvârşită de un părinte sau de
reprezentantul legal al minorului, pedeapsa este închisoarea de la 2
la 5 ani, pentru fapta prevăzută la alin. (1), şi de
la 2 la 7 ani şi interzicerea unor drepturi, pentru fapta prevăzută la alin. (2).
Art. 133 Fapta părintelui sau a reprezentantului legal al unui copil de a se folosi de acesta pentru
a apela în mod repetat la mila publicului, cerând ajutor financiar sau
material, se
pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani şi interzicerea unor
drepturi";.
- identificarea
zonelor de risc (zonele frecventate de copii ai străzii);
- înaintarea către
instanţele judecătoreşti a dosarelor în vederea decăderii din drepturi a
părinţilor copiilor aflaţi pe stradă.
ACŢIUNI CONCRETE DE ÎMBUNĂTĂŢIRE A SITUAŢIEI COPIILOR STRĂZII
(2006-2008)
Nr.
|
Activităţi
|
Responsabili
|
Termen propus de ANPDC
|
1
|
Infiinţarea unui Centru de coordonare care va
funcţiona ca serviciu non-stop ce se adresează
beneficiarilor indirecţi (comunitate, poliţie, jandarmerie, ONG
etc). Centrul va funcţiona în subordinea Primăriei generale a capitalei,
amenajarea şi dotarea spaţiului va fi realizată de către ANPDC iar asigurarea
permanenţei funcţionării serviciului va fi făcută de către specialişti din
cadrul DGASPC-urilor celor şase sectoare care vor beneficia de formare în
cadrul programului contractat de ANPDC. Centrul va fi dotat cu telefon şi va
avea o bază de date cu informaţii punctuale (câte locuri sunt în
cadrul serviciilor, unde au fost semnalate ultimele cazuri, componenţa
nominală a echipelor stradale şi informaţii cu privire la
activitatea curentă a acestora. Activităţile şi normele de funcţionare vor fi
aprobate de Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
|
Primăria Generală a Municipiului Bucureşti ANPDC
|
Trimestrul I 2006
|
2
|
Infiinţarea, prin hotărâre de consiliu local, în cadrul fiecărei
Direcţii Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului a unui
compartiment specializat pe copiii străzii (minimum 3 specialişti) iar la
nivelul sectoarelor Municipiului Bucureşti, a unui serviciu social stradal în
care să activeze minim 8 specialişti.
|
Consiliile Locale Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi
Protecţia Copilului
|
Trimestrul 11 2006
|
3
|
Operaţionalizarea centrelor existente şi evaluarea
situaţiei grupurilor ţintă la nivelul fiecărui oraş. In evaluarea grupurilor
ţintă se va avea în vedere timpul cât au stat în stradă, judeţul de origine,
starea sănătăţii, eventuala stare infracţională. Copiii nu vor sta în
spaţiile destinate evaluării mai mult de 72 de ore (*în situaţii speciale,
acest termen se poate prelungi până la 15 zile).
|
ANPDC
Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului
|
Trimestrul II 2006
|
4
|
Acţiunile vor fi pregătite de către DGASPC-uri
împreună cu secţiile de poliţie (poliţia comunitară).
Locul şi ora acţiunilor vor fi stabilite de comun acord
de către şefii secţiilor de poliţie şi de directorul
DGASPC.
Acţiunile se vor efectua succesiv la perioade scurte de
timp şi la ore diferite.
Din echipe pot face parte şi reprezentanţi ai
organizaţiilor neguvernamentale autorizate cu
activitate şi experienţă în protecţia/reintegrarea
socială a copiilor străzii care desfăşoară programe de
asistenţă socială în raza sectorului/judeţului respectiv
|
Directorii Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia
Copilului IGP (UP/DGPMB-Şefii Secţiilor de Poliţie comunitară) Organizaţiile
neguvernamentale autorizate
|
Trimestrul II 2006
|
5
|
Identificarea zonelor de intervenţie şi
aproximarea numărului de copii aflaţi în stradă.
|
Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului
Inspectoratele de Poliţie ANPDC
|
Trimestrul II 2006
|
6
|
Pregătirea periodică a acţiunilor.
Frecvenţa intervenţiilor în stradă va fi corelată cu
plecarea copiilor aduşi la acţiunile precedente în
spaţiile de evaluare.
Mijloacele de transport cu care copiii vor fi duşi în
Centre vor fi puse la dispoziţie de către DGASPC-uri
şi secţiile de poliţie.
|
Consiliile locale Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi
Protecţia Copilului IGP (IJP/DGPMB-Şefii Secţiilor de Poliţie)
|
Permanent
|
7
|
Luarea măsurilor de protecţie pentru copiii proveniţi din stradă.
Protejarea în centrele de urgenţă/rezidenţiale
(inclusiv centrele organizaţiilor neguvernamentale), precum şi transferul
copiilor străzii spre alte instituţii specializate se va face prin decizie a
directorului DGASPC respectiv prin hotărâre a Comisiei pentru Protecţia
Copilului şi/sau prin hotărâre dată de instanţa judecătorească din
judeţul/sectorul în care se află instituţia.
In cazul în care este necesar transferul copilului într-o
instituţie de ocrotire din alt judeţ, deplasarea se va face sub protecţia
poliţiei; în această situaţie, copilul va fi insoţit de asistenţii sociali ai
DGASPC judeţului de rezidenţă al acestuia.
|
Directorii Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia
Copilului Comisiile pentru Protecţia Copilului Instanţele judecătoreşti
Poliţia Transporturi
|
Permanent
|
8
|
Stabilirea identităţii copiilor proveniţi din stradă
(declararea tardivă a naşterii, identificarea părinţilor,
efectuarea anchetelor sociale etc).
|
Directorii Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia
Copilului Inspectoratul General de Informatizare şi evidenţa populaţiei -şi
structurile locale ale acestuia Institutul de Medicină Legală şi
laboratoarele teritoriale pentru medicină legală
|
Permanent
|
9
|
Supravegherea şi asistarea copiilor proveniţi din
stradă, în vederea reintegrării lor sociale.
Specialiştii serviciilor publice specializate vor întocmi
şi prezenta comisiei pentru profeţia copilului rapoarte
bilunare cu privire la evoluţia copiilor proveniţi din stradă.
|
Directorii Direcţiilor
Generale de
Asistenţă Socială şi
Protecţia Copilului
Comisia pentru Protecţia Copilului
|
Permanent
|
10
|
Analizarea situaţiei copiilor străzii în cadrul
comisiilor pentru protecţia copilului sau a instanţei judecătoreşti în cazul
părinţii care refuză să îşi dea acordul conform legii: "In situaţia în
care părinţii sau reprezentantul legal al copilului refuză sau împiedică în
orice mod efectuarea verificărilor de către reprezentanţii
direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, iar aceştia
stabilesc că există motive temeinice care să susţină existenţa unei situaţii
de pericol iminent pentru copil, datorată abuzului şi neglijării, direcţia
generală de asistenţă socială şi protecţia copilului sesizează instanţa
judecătorească, solicitând emiterea unei ordonanţe preşedinţiale de plasare a
copilului în regim de urgenţă la o persoană, la o familie, la un asistent
maternal sau într-un serviciu de tip rezidenţial, licenţiat în condiţiile
legii; In termen de 48 de ore de la data executării
ordonanţei preşedinţiale prin care s-a dispus plasamentul în regim
de urgenţă, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia
copilului sesizează instanţa judecătorească pentru a decide cu privire la:
înlocuirea plasamentului în regim de urgenţă cu măsura plasamentului,
decăderea totală sau parţială din exerciţiul drepturilor părinteşti''.
|
Comisia pentru Protecţia Copilului Instanţa judecătorească
|
Trimestrul II 2006
|
11
|
Incheierea unor convenţii de
colaborare între serviciile publice specializate, DGASPC-uri şi
organizaţiile neguvernamentale cu activitate şi experienţă în
protecţia/reintegrarea socială a copiilor străzii.
Specialiştii serviciilor publice specializate vor
colabora cu lucrătorii stradali şi asistenţii sociali ai organizaţiilor
neguvernamentale; copiii vor putea fi plasaţi în centrele rezidenţiale ale
acestora. De asemenea, în baza convenţiilor de colaborare, organizaţiilor
neguvernamentale le vor fi repartizate anumite zone în care să
desfăşoare activităţi specifice, în vederea monitorizării şi intervenţiei.
|
Consiliile locale de
sector
Direcţiile Generale
de Asistenţă Socială
şi Protecţia Copilului
în parteneriat cu
Organizaţiile
neguvernamentale
Comisiile pentru
Protecţia Copilului
|
Trimestrul II 2006
|
12
|
Crearea/dezvoltarea unor servicii de consiliere şi suport
pentru părinţi, adresate inclusiv familiilor copiilor aflaţi pe stradă.
Aceste servicii pot fi realizate în
parteneriat cu organizaţii neguvernamentale autorizate să
desfăşoare activităţi în domeniul protecţiei copilului.
|
Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului în parteneriat cu Organizaţiile neguvernamentale
|
Permanent
|
13
|
Organizarea unor cursuri de pregătire a lucrătorilor sociali
stradali/a personalului centrelor
|
Autoritatea Naţională Pentru Protecţia Drepturilor Copilului
|
Semestrul II 2006
|
14
|
Elaborarea unor instrumente de lucru unitare, necesare în activităţile de monitorizare şi
reintegrare
socială a copiilor străzii (fişa copilului, baza de date
etc)
In realizarea acestora vor colabora specialiştii
organizaţiilor publice şi private cu experienţa în
domeniu.
|
Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Drepturilor Copilului Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi
Protecţia Copilului
Organizaţii neguvernamentale
|
Semestrul I 2006
|
15
|
Crearea condiţiilor necesare pentru implementarea proiectului
cu finanţare externă „Iniţiativa Copiii Străzii", prin ratificarea
acordului de împrumut dintre România şi Banca de Dezvoltare a
Consiliului Europei, încheierea acordurilor de împrumut subsidiar între
Ministerul Finanţelor Publice şi ANPDC, înfiinţarea unităţii de
management a proiectului, elaborarea manualului de implementare a
proiectului şi demararea procedurilor de selectare a
subproiectelor care urmează să fie implementate
|
Autoritatea Naţională Pentru Protecţia Drepturilor Copilului
Ministerul Finanţelor Publice
|
Semestrul II 2006
|
16
|
Obţinerea aprobării BDCE pentru lista cu
judeţele/sectoarele şi subproiectele care urmează să fie implementate,
începerea întocmirii studiilor de fezabilitate pentru aceste subproiecte şi
demararea semnării convenţiilor de implementare, stabilirea ONG-urilor
şi a altor parteneri care participă la proiect, începerea implemetării
subproiectelor
|
ANPDC
Consiliile
Judeţene/Consiliile
Locale
DGASPC
|
Semestrul I 2007
|
17
|
Finalizarea primelor
subproiecte, pregătirea personalului din noile servicii,
monitorizarea activităţii subproiectelor finalizate
|
ANPDC
Consiliile Judeţene/Consiliile Locale DGASPC
|
Semestrul II
2007
|
Rezultate aşteptate:
- scăderea numărului de familii
cu copii în stradă, a copiilor proveniţi din familii care cerşesc şi/sau
muncesc în stradă precum şi a copiilor aflaţi permanent în stradă, până în luna
decembrie 2006 prin protejarea lor în sistemul de protecţie şi prin
reintegrarea lor în familie;
- implementarea cadrului de
acţiune la nivelul Municipiului Bucureşti şi la nivel naţional prin stabilirea
unor direcţii clare de colaborare între sectoare şi Primăria Generală a
Municipiului Bucureşti, Inspectoratele Judeţene de Poliţie şi DGASPC-uri;
- încheierea de convenţii de
colaborare între serviciile publice specializate şi organizaţiile
neguvernamentale şi adoptarea unei metodologii de lucru comune;
- actualizarea bazei de date
cu privire la evidenţa copiilor străzii şi monitorizarea situaţiei acestora
existentă în cadrul Centrului de Coordonare şi Informare din Bucureşti şi
crearea bazei de date la nivel naţional;
- prevenirea revenirii în
stradă a copiilor;
- dezvoltarea de noi servicii
destinate copiilor străzii/în cadrul proiectului „Iniţiativa copiii
străzii" se vor înfiinţa la nivel naţional aproximativ 20 de centre care
pot oferi adăpost de zi şi de noapte pentru circa 300 de copii, se vor organiza
cursuri de instruire a circa 150 de asistenţi sociali în activităţi specifice,
în special în domeniul prevenirii şi eliminării dependenţei de droguri.
ACŢIUNI DE INFORMARE CU PRIVIRE LA DREPTURILE,
OBLIGAŢIILE ŞI RESPONSABILITĂTILE
GRUPURILOR ŢINTĂ
Nr
|
Activităţi
|
Responsabili
|
Termen
|
1
|
Acţiuni de informare a părinţilor aflaţi cu copii în stradă
Acţiunile de informare se vor face de către fiecare DGASPC (care
îşi vor desemna echipe pentru acest lucru), şi vor avea loc într-o etapă
premergătoare acţiunilor prevăzute mai sus. Astfel, părinţii vor fi
atenţionaţi şi informaţi cu privire la prevederile legii, vor fi informaţi cu
privire la drepturile şi obligaţiile pe care le au şi care sunt consecinţele
pe care le vor suporta în cazul în care mai sunt găsiţi în stradă în una din
situaţiile menţionate pe tot parcursul planului cadru (exploatarea copiilor
sub orice formă, etc)
Informaţiile oferite părinţilor aflaţi cu copii în stradă sau
părinţilor ai căror copii sunt pe stradă (ceea ce implică verificări la
domiciliu) trebuie să includă următoarele prevederi ale Legii 272/2004
privind promovarea şi protecţia drepturilor copilului:
Art. 132
alin. (l) Indemnul ori
înlesnirea practicării cerşetoriei de către un minor sau tragerea de
foloase de pe urma practicării cerşetoriei de către un minor se pedepseşte cu
închisoare de la 1 la 3 ani; alin. (2) Recrutarea ori constrângerea unui minor la cerşetorie se
pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani; Dacă fapta prevăzută la alin. (1)
sau (2) este săvârşită de un părinte sau de reprezentantul legal al
minorului, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 5 ani, pentru fapta prevăzută
la alin. (1), şi de la 2 la 7 ani şi interzicerea unor drepturi, pentru fapta
prevăzută la alin. (2). Art. 133
Fapta părintelui sau a reprezentantului legal al unui copil de a
se folosi de acesta pentru a apela în mod repetat la mila publicului, cerând
ajutor financiar sau material, se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani
şi interzicerea unor drepturi.
Prevederile art. 132 şi 133 vor fi comunicate
copiilor şi părinţilor care îşi exploatează copii obligându-i să cerşească.
Prevederile art. 64 şi 94 vor fi comunicate copiilor care muncesc pe stradă
(spălat parbrize, cărat/ descărcat, vânzare la tarabe pe stradă sau în
pieţe etc), şi părinţilor
acestora si au în vedere condiţiile în care se poate lua o măsură
de protecţie specială pentru copilul aflat în una din situaţiile menţionate.
Art. 64
alin. (l) Plasamentul copilului în regim
de urgenţă este o măsură de protecţie specială, cu caracter temporar, care se
stabileşte în situaţia copilului abuzat sau neglijat (... ).
alin. (3) Pe toată durata plasamentului
în regim de urgenţă se suspendă de drept exerciţiul drepturilor părinteşti,
până când instanţa judecătorească va decide cu privire la menţinerea sau la
înlocuirea acestei măsuri şi cu privire la exercitarea drepturilor
părinteşti.
Art. 94
alin. (2) In situaţia în care persoanele
prevăzute la alin. (1) refuză sau împiedică în orice mod efectuarea
verificărilor de către reprezentanţii direcţiei generale de asistenţă socială
şi protecţia copilului, iar aceştia stabilesc că există motive temeinice care
să susţină existenţa unei situaţii de pericol iminent pentru copil, datorată
abuzului şi neglijării, direcţia generală de asistenţă socială şi
protecţia copilului sesizează instanţa judecătorească, solicitând emiterea
unei ordonanţe preşedinţiale de plasare a copilului în regim de urgenţă la o
persoană, la o familie, la un asistent maternal sau într-un
serviciu de tip rezidenţial, licenţiat în condiţiile legii; In termen de
48 de ore de la data executării ordonanţei preşedinţiale prin
care s-a dispus plasamentul în regim de urgenţă, direcţia generală de
asistenţă socială şi protecţia copilului sesizează instanţa
judecătorească pentru a decide cu privire la: înlocuirea
plasamentului în regim de urgenţă cu măsura plasamentului, decăderea totală
sau parţială din exerciţiul".
In situaţia în care atât copiii, cât şi părinţii refuză
serviciile de informare şi consiliere (pe stradă, la domiciliu sau la DGASPC)
în mod repetat (2-3 ori), iar prezenţa în stradă a fenomenului cerşetoriei şi
exploatării copiilor continuă, se recomandă aplicarea prevederilor menţionate anterior şi luarea
deciziilor de plasament în regim de urgenţă pentru
aceste cazuri, conform legislaţiei în vigoare.
|
Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului
(serviciul social stradal) IGP (IJP/DGPMB-Poliţiştii comunitari
|
Permanent
|
2
|
Informarea cu privire la drepturile de care pot beneficia familia
şi copiii acesteia (alocaţia de stat pentru copii, alocaţia
complementară, venitul
minim garantat, facilităţi pentru copiii care urmează
cursurile şcolare: burse sociale, cornul şi laptele, rechizite şcolare,
precum şi instituţiile şi autorităţile cărora li se pot adresa, pentru a
putea beneficia de aceste drepturi) Campanii de
informare a comunităţii cu privire la acţiunile destinate copiilor străzii, a
serviciilor pe care le oferă DGASPC-urile şi ONG-urile, precum şi
posibilităţile de sesizare a cazurilor de copii ai străzii de către opinia
publică.
|
Direcţiile de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului
Serviciile Publice de
Asistenţă Socială
ISJ
DSP
IJP
Organizaţiile
neguvernamentale
|
Permanent
|
Rezultate aşteptate:
- realizarea de pliante,
banere, broşuri, spoturi tv;
- scăderea numărului de părinţi
cu copii aflaţi în stradă;
- creşterea numărului de copii
ai străzii beneficiari ai serviciilor de protecţie a copiilor;
- conştientizarea cetăţenilor
cu privire la importanţa semnalării cazurilor de copii ai străzii;
- încheierea unor convenţii de
colaborare între linia verde pentru protecţia copilului unde se pot semnala
cazurile de copii ai străzii şi echipele stradale.