ORDONANTA DE URGENTA Nr. 138 din 29 septembrie 2005
privind exploatarea in siguranta a acumularilor cu folosinta piscicola, de
agrement sau locala, din categoriile de importanta C si D
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 916 din 13 octombrie 2005
Avand in vedere necesitatea existentei unui cadru bine structurat de
organizare, exploatare si urmarire a comportarii in timp a unui numar foarte
mare de mici acumulari cu folosinta piscicola, de agrement sau locale,
tinand cont de pierderile de vieti omenesti si pagubele materiale cauzate
de unele deficiente in exploatarea acumularilor,
in vederea preintampinarii pe viitor a repetarii unor situatii similare ce
pot aparea in orice moment, elemente care vizeaza interesul public si
constituie situatii de urgenta si extraordinare, care impun reglementarea
imediata a acestui domeniu,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta are ca scop stabilirea competentelor si a
cadrului juridic privind exploatarea in conditii de siguranta a acumularilor cu
folosinta piscicola, de agrement sau locala, in vederea evitarii efectelor
negative cauzate asupra populatiei si bunurilor materiale din aval, prin
eliberarea necontrolata a volumelor de apa acumulate.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenul si expresia de mai jos,
denumite in continuare mici acumulari, au urmatoarea semnificatie:
a) acumularile cu folosinta piscicola, de agrement sau locala sunt
acumulari de apa inmagazinate prin bararea unui curs de apa natural sau
artificial, cu volume mai mari de 5.000 mc sau inaltimea coloanei de apa
retinuta in sectiunea barajului mai mare de 2 m;
b) barajele care realizeaza acumularile cu folosinta piscicola, de agrement
sau locala de la lit. a) sunt cele incadrate in categoriile de importanta C si
D, conform legii.
Art. 3
(1) Exploatarea micilor acumulari in situatii de avertizare
meteohidrologica si in regim de ape mari se realizeaza obligatoriu conform
dispozitiilor dispeceratului directiilor de ape, care poate decide inclusiv
cotele de retentie, pregolirile si manevrele echipamentului hidromecanic
aferent acumularilor si orice alte interventii justificate de situatii in care
se impune necesitatea tranzitarii si atenuarii viiturilor.
(2) Exploatarea micilor acumulari se face numai cu personal de exploatare
calificat si atestat in domeniul hidrotehnic.
Art. 4
(1) Prin personal de exploatare calificat si atestat se intelege personalul
care are pregatire tehnica cel putin de nivel postliceal si o vechime in
domeniul gospodaririi apelor de cel putin 3 ani, atestat de directiile de ape
aflate in subordinea Administratiei Nationale "Apele Romane".
(2) Atestarea personalului de exploatare calificat se efectueaza in baza
procedurii specifice. Procedura se elaboreaza de autoritatea publica centrala
din domeniul gospodaririi apelor si se aproba prin ordin al conducatorului
acesteia.
(3) In cazul cand detinatorul nu are personal de exploatare calificat,
exploatarea micilor acumulari se va face cu asistenta tehnica din partea personalului
desemnat de catre Administratia Nationala "Apele Romane".
CAP. 2
Inspectia tehnica a acumularilor
Art. 5
Inspectia de Stat a Apelor din cadrul autoritatii publice centrale din
domeniul gospodaririi apelor coordoneaza realizarea inspectiilor tehnice anuale
ale micilor acumulari, prin personalul cu atributii de inspectie din domeniul
gospodaririi apelor, urmarind:
a) existenta autorizatiei de functionare in conditii de siguranta a
lucrarii, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
244/2000 privind siguranta barajelor, republicata, a autorizatiei de
gospodarire a apelor, precum si a regulamentelor si documentelor necesare,
conform legii;
b) starea tehnica si functionalitatea lucrarilor si echipamentelor
hidromecanice prin care se realizeaza controlul cotei de retentie si evacuarea
debitelor excedentare in conditii de ape mari;
c) sistemul de comunicatii intre personalul de exploatare al micilor
acumulari si dispeceratul directiei de ape aferente, precum si dintre
personalul de exploatare si autoritatile administratiei publice locale de pe
raza de influenta a acumularii.
Art. 6
(1) Detinatorii micilor acumulari care nu detin autorizatii de functionare
in conditii de siguranta si autorizatii de gospodarire a apelor au obligatia sa
obtina autorizatiile prevazute la art. 5, pana la termenul stabilit de catre
persoanele cu atributii de inspectie din domeniul gospodaririi apelor, in
functie de indicele de risc asociat barajului, stabilit in conformitate cu
normele de incadrare in categoriile de importanta, aprobate prin ordin al
autoritatii publice centrale din domeniul gospodaririi apelor si al autoritatii
publice centrale din domeniul lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
(2) Termenele maxime de obtinere a autorizatiilor de functionare in
conditii de siguranta si a autorizatiilor de gospodarire a apelor nu vor depasi
un an de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru
micile acumulari care prezinta risc crescut privind consecintele produse asupra
populatiei, proprietatii si mediului in cazul cedarii si, respectiv, 3 ani
pentru micile acumulari care nu prezinta un asemenea risc in caz de cedare.
(3) Pana la obtinerea autorizatiei de functionare in conditii de siguranta
a lucrarii, acumularea se va exploata cu restrictiile impuse de persoanele cu
atributii de inspectie din domeniul gospodaririi apelor si aprobate de
autoritatea publica centrala din domeniul gospodaririi apelor.
(4) Daca detinatorul nu obtine autorizatia de functionare in conditii de
siguranta si autorizatia de gospodarire a apelor a lucrarii pana la implinirea
termenelor maxime prevazute la alin. (2), acumularea se dezafecteaza si se
trece in conservare pe cheltuiala detinatorului.
Art. 7
La micile acumulari care, datorita interventiilor constructive
neautorizate, nu mai dispun de instalatii si echipamente hidromecanice
functionale, prin care sa se asigure reglarea nivelului in acumulare,
pregolirea acestora se va efectua prin brese practicate la propunerea
persoanelor cu atributii de inspectie din domeniul gospodaririi apelor si cu
aprobarea autoritatii publice centrale din domeniul gospodaririi apelor. Micile
acumulari vor fi mentinute goale pana la reabilitarea instalatiilor si a echipamentelor
si aducerea acestora in stare de functionare la capacitatea prevazuta prin
proiect.
Art. 8
Exploatarea micilor acumulari se va face numai in scopul pentru care au
fost realizate si in conformitate cu prevederile regulamentului de exploatare.
Schimbarea folosintei si modificarea conditiilor de exploatare se vor face cu
respectarea reglementarilor in vigoare.
CAP. 3
Exploatarea in perioadele de ape mari
Art. 9
(1) Exploatarea micilor acumulari in situatiile de avertizare
meteohidrologica se face pe baza regulamentelor de exploatare la ape mari,
intocmite prin grija detinatorului si aprobate de directiile de ape.
(2) In perioadele de ape mari, definite ca atare de regulamentul de
exploatare, acumularea este exploatata cu respectarea stricta a deciziilor
dispeceratului directiei de ape aferente.
(3) In perioadele de ape mari, personalul de exploatare al micilor
acumulari sau, dupa caz, personalul care asigura asistenta tehnica a acestora
isi desfasoara activitatea sub coordonarea tehnica a corpului de specialitate
desemnat de directia de ape aferenta.
Art. 10
Costurile cauzate de exploatarea micilor acumulari in perioadele de ape
mari se suporta de detinatorul cu orice titlu al acumularii.
Art. 11
Pierderile cauzate detinatorului atunci cand prin exploatarea acumularii in
perioadele de ape mari sunt evacuate in aval fond piscicol, flora cultivata sau
sunt afectate amenajari de agrement pot fi asigurate prin contract de asigurare
de daune. In acest caz autoritatile administratiei publice locale, beneficiare
directe sau indirecte ale acumularii, acopera partial sau total primele de
asigurare, conform clauzelor stabilite prin contractul de asigurare.
CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 12
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, Administratia Nationala "Apele Romane", prin
directiile de ape aflate in subordinea sa, va stabili lista micilor acumulari
care intra sub incidenta prezentei ordonante de urgenta, precum si lista cu
micile acumulari care prezinta risc crescut privind consecintele produse asupra
populatiei, proprietatii si mediului in cazul cedarii.
Art. 13
In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, autoritatea publica centrala din domeniul gospodaririi
apelor va elabora si aproba prin ordin procedura de atestare a personalului de
exploatare, prevazuta la art. 4 alin. (2).
Art. 14
In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, Inspectia de Stat a Apelor va intocmi tematica si
programul inspectiilor tehnice prevazute la art. 5.
Art. 15
Pe baza proceselor-verbale si a rapoartelor de inspectie tehnica se vor
emite, la propunerea Inspectiei de Stat a Apelor, ordine ale ministrului
autoritatii publice centrale din domeniul gospodaririi apelor privind
obligatiile imediate ale detinatorilor in vederea exploatarii in continuare a
acumularii, in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) si (2) din prezenta
ordonanta de urgenta si cu cele ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
244/2000.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul delegat pentru lucrari publice
si amenajarea teritoriului,
Laszlo Borbely