ORDONANTA
URGENTA Nr. 131 din 21 decembrie 2006
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 508/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea
in cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizata si Terorism
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1046 din 29 decembrie 2006
Având în vedere supraîncărcarea serviciilor Direcţiei
de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism cu
cauze de importanţă minoră, ce ar putea să fie investigate şi de procurorii din
structurile din cadrul parchetelor,
dat fiind faptul că, în investigarea cauzelor de
criminalitate organizată, diferenţierea competenţei serviciilor Direcţiei de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism se face în
funcţie de valoarea prejudiciului sau în funcţie de localizarea fenomenului
infracţional, acest lucru generând în practică declinări frecvente de
competenţă în favoarea structurii centrale şi, pe cale de consecinţă,
întârzieri în soluţionarea dosarelor, se impune necesitatea unificării
competenţei la nivelul serviciilor Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism,
luând în considerare faptul că procurorul-şef al
Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi
Terorism nu are calitatea de ordonator de credite şi, implicit, faptul că în
cadrul Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi
Terorism nu există o structură economică, generându-se astfel dificultăţi în
identificarea şi rezolvarea cu operativitate a problemelor legate de necesarul
de resurse materiale cu care se confruntă această instituţie,
date fiind dificultăţile survenite în practică cu
ocazia acţiunilor privind organizarea şi constatarea infracţiunilor flagrante
sau ocazionate de folosirea investigatorilor sub acoperire, a informatorilor
ori colaboratorilor acestora, în lipsa unui fond special care să permită
desfăşurarea operativă a acestor activităţi specifice, lipsă care impune reglementarea
expresă a posibilităţii de alocare a sumelor necesare
prin crearea acestui fond,
în temeiul art. 115 alin. (4) din
Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr.
508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a
Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.089 din 23
noiembrie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 va
avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Prin prezenta
lege se înfiinţează Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
Organizată şi Terorism, ca structură cu personalitate juridică, specializată în
combaterea infracţiunilor de criminalitate organizată şi terorism, în cadrul
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(2) Procurorul general al
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie conduce Direcţia de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism prin
intermediul procurorului-şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism.
(3) Procurorul general al
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie soluţionează
conflictele de competenţă ivite între Direcţia de Investigare a Infracţiunilor
de Criminalitate Organizată şi Terorism şi celelalte structuri sau unităţi din
cadrul Ministerului Public.
(4) Procurorul-şef al
Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi
Terorism este ordonator secundar de credite şi, în exercitarea atribuţiilor
sale, emite ordine cu caracter intern.
(5) Finanţarea cheltuielilor
curente şi de capital ale Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism se asigură de la bugetul de stat,
fondurile destinate Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
Organizată şi Terorism fiind evidenţiate distinct în bugetul Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(6) Anual se constituie un depozit în valoare de
1.000.000 lei pentru acţiuni privind organizarea şi
constatarea infracţiunilor flagrante sau ocazionate de folosirea investigatorilor
sub acoperire, a informatorilor ori colaboratorilor acestora, la dispoziţia
procurorului-şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
Organizată şi Terorism, iar modul său de gestionare şi de utilizare se va
stabili prin ordin al procurorului-şef al acestei direcţii."
2. La articolul 2 alineatul (1), literele a), c) şi d) vor avea următorul cuprins:
,,a) efectuarea urmăririi penale pentru infracţiunile
prevăzute în prezenta lege şi în legile speciale;
................................................................................................................................................
c) sesizarea instanţelor judecătoreşti pentru luarea
măsurilor prevăzute de lege şi pentru judecarea cauzelor privind infracţiunile
date în competenţa Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
Organizată şi Terorism;
d) studierea cauzelor care generează săvârşirea
infracţiunilor de criminalitate organizată, trafic de droguri, criminalitate
informatică şi terorism şi a condiţiilor care le favorizează, elaborarea
propunerilor în vederea eliminării acestora, precum şi pentru perfecţionarea
legislaţiei penale în acest domeniu;".
3. La articolul 2 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, litera c1), cu următorul cuprins:
,,c1) conducerea, supravegherea şi controlul activităţilor de ordin tehnic ale urmăririi
penale, efectuate de specialişti în domeniul economic, financiar, bancar,
vamal, informatic, precum şi în alte domenii, numiţi în cadrul Direcţiei de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism;".
4. După alineatul (2) al articolului 2 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Procurorii parchetelor de
pe lângă instanţele competente participă la judecarea oricărei cereri adresate
instanţelor de judecată în cauzele de competenţa direcţiei, precum şi la
judecarea în fond şi în căile de atac, în cauzele în care Direcţia de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism a sesizat
instanţele de judecată, punând concluzii şi exercitând căile legale de atac, cu
excepţia cazurilor în care procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor
de Criminalitate Organizată şi Terorism încunoştinţează parchetul de pe lângă
instanţa competentă şi instanţa că vor participa în mod direct."
5. Articolul 3 va
avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Direcţia de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism este
condusă de un procuror-şef, asimilat prim-adjunctului procurorului general al
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Procurorul-şef al
Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi
Terorism este ajutat de un procuror-şef adjunct, asimilat adjunctului
procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, precum şi de 2 consilieri,
asimilaţi consilierilor procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie."
6. Articolul 4 va
avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Direcţia de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism este
organizată în structură centrală şi structură teritorială.
(2) In cadrul structurii
centrale se organizează prin ordin al procurorului-şef al Direcţiei de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, servicii,
birouri şi compartimente conduse de procurori-şefi.
(3) In circumscripţia
teritorială a parchetelor de pe lângă curţile de apel se înfiinţează prin ordin
al procurorului-şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism servicii teritoriale conduse de
procurori-şefi.
(4) Prin ordin al
procurorului-şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
Organizată şi Terorism se pot înfiinţa sau desfiinţa birouri teritoriale în
circumscripţia teritorială a parchetelor de pe lângă tribunale. Birourile sunt
conduse de procurori-şefi. In cazul desfiinţării birourilor teritoriale,
personalul acestora va fi preluat în cadrul serviciilor teritoriale în
subordinea cărora funcţionează sau în cadrul celorlalte birouri teritoriale din
subordinea aceluiaşi serviciu teritorial.
(5) Numărul procurorilor
încadraţi în serviciile şi birourile structurii centrale, precum şi în
serviciile şi birourile teritoriale este stabilit de procurorul-şef al
Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi
Terorism, în funcţie de volumul şi complexitatea activităţii desfăşurate, în
limita numărului total de posturi aprobat.
(6) In cadrul Direcţiei de Investigare
a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism va funcţiona un birou
de informare şi relaţii publice, care va asigura legătura cu publicul şi cu
mijloacele de comunicare în masă.
(7) Conducătorul biroului
prevăzut la alin. (6) poate fi
un procuror desemnat de procurorul-şef al Direcţiei de Investigare a
Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism ori un jurnalist,
încadrat ca specialist, numit pe bază de concurs sau de examen."
7. Articolul 5 va
avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Direcţia de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism se
încadrează cu procurori, specialişti în domeniul prelucrării şi valorificării
informaţiilor, economic, financiar, bancar, vamal, informatic şi în alte
domenii, personal auxiliar de specialitate, personal economic şi administrativ,
în limita posturilor prevăzute.
(2) Numărul specialiştilor,
personalului auxiliar de specialitate şi al personalului economic şi
administrativ, încadrat în serviciile, birourile ori compartimentele înfiinţate
la nivelul structurii centrale ori în serviciile şi birourile teritoriale, este
stabilit de procurorul-şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism în funcţie de volumul şi de complexitatea
activităţii, în limita numărului total de posturi."
8. Articolele 6 şi 7 se abrogă.
9. Alineatul (1) al articolului 9 va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Ofiţerii şi
agenţii de poliţie judiciară anume desemnaţi potrivit art. 27 efectuează numai acele acte de cercetare
penală dispuse de procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism, sub directa coordonare şi controlul
nemijlocit al acestora."
10. Articolul 10 va
avea următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) In cadrul
Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi
Terorism sunt numiţi, prin ordin al procurorului-şef al Direcţiei de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, cu avizul
miniştrilor de resort, specialişti cu înaltă calificare în domeniul prelucrării
şi valorificării informaţiilor, economic, financiar, bancar, vamal, informatic,
precum şi în alte domenii, pentru clarificarea unor aspecte tehnice sau de
specialitate în activitatea de urmărire penală.
(2) Specialiştii prevăzuţi la
alin. (1) au calitatea de
funcţionar public şi îşi desfăşoară activitatea sub directa conducere,
supraveghere şi control nemijlocit al procurorilor din Direcţia de Investigare
a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism. Specialiştii au
drepturile şi obligaţiile prevăzute de lege pentru funcţionarii publici, cu
excepţiile prevăzute în prezenta lege. De asemenea, specialiştii beneficiază,
în mod corespunzător, de drepturile prevăzute la art. 11
şi 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006
privind salarizarea şi alte drepturi ale
judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul
justiţiei.
(3) Constatarea
tehnico-ştiinţifică efectuată din dispoziţia scrisă a procurorului de către
specialiştii prevăzuţi la alin. (1) constituie mijloc de probă, în condiţiile legii.
(4) Constatările
tehnico-ştiinţifice şi expertizele pot fi efectuate şi de alţi specialişti sau
experţi din instituţii publice sau private române sau străine, organizate
potrivit legii române sau, după caz, recunoscute potrivit legii române, precum
şi de specialişti sau experţi individuali autorizaţi sau recunoscuţi potrivit
legii române."
11. Articolul 12 va
avea următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Sunt de
competenţa Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
Organizată şi Terorism următoarele infracţiuni din Codul penal, republicat, cu
modificările şi completările ulterioare, şi din legi speciale, indiferent de
calitatea persoanei, cu excepţia celor date în competenţa Direcţiei Naţionale
Anticorupţie, după cum urmează:
a) infracţiunile prevăzute de art. 7 şi 8 din Legea
nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea
criminalităţii organizate, cu excepţia cazurilor în care infracţiunea gravă
este cea prevăzută de art. 215 alin. 1, 2, 3 şi 5 din Codul penal, dacă s-a cauzat o pagubă mai mare decât echivalentul în lei a 1.000.000 euro sau este una dintre cele definite la art. 2 lit. b)
pct. 15 şi 20 din Legea nr.
39/2003. Dispoziţiile art. 9 şi 10 din Legea nr. 39/2003 se aplică în mod corespunzător;
b) infracţiunile contra
siguranţei statului prevăzute în Codul penal şi în legile speciale;
c) infracţiunile prevăzute de Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea
terorismului şi cele prevăzute în Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi
controlul activităţilor nucleare, republicată;
d) infracţiunile prevăzute la titlul III, „Prevenirea
şi combaterea criminalităţii informatice", al cărţii I din Legea nr. 161/2003 privind unele
măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a
funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea
corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare;
e) infracţiunile din domeniul proprietăţii
intelectuale şi industriale, dacă sunt săvârşite de persoane care aparţin unor
grupuri infracţionale organizate sau unor asociaţii sau grupări constituite în
scopul săvârşirii de infracţiuni;
f) infracţiunile prevăzute de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea
traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificările şi completările
ulterioare, şi cele din Legea nr. 300/2002 privind regimul juridic al precursorilor folosiţi la fabricarea
ilicită a drogurilor, cu modificările şi completările ulterioare;
g) infracţiunile prevăzute în Legea nr. 678/2001 privind prevenirea şi combaterea
traficului de persoane, cu modificările şi completările ulterioare;
h) infracţiunile prevăzute în Legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic,
republicată, dacă sunt săvârşite de persoane care aparţin unor grupuri infracţionale organizate sau
unor asociaţii sau grupări constituite în scopul săvârşirii de infracţiuni;
i) infracţiunile prevăzute de Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu
modificările şi completările ulterioare;
j) infracţiunile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 105/2001 privind
frontiera de stat a României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, şi de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte
săvârşite în afara teritoriului ţării de cetăţeni români sau de persoane fără
cetăţenie domiciliate în România, aprobată cu modificări prin Legea nr. 252/2002, dacă sunt săvârşite de persoane
care aparţin unor grupuri infracţionale organizate sau unor asociaţii sau
grupări constituite în scopul săvârşirii de infracţiuni;
k) infracţiunile privind traficul de ţesuturi, celule
şi organe umane, dacă sunt săvârşite de persoane care aparţin unor grupuri
infracţionale organizate sau unor asociaţii sau grupări constituite în scopul
săvârşirii de infracţiuni;
l) infracţiunile de contrabandă
prevăzute în Codul vamal al României, indiferent de valoarea prejudiciului;
m) celelalte infracţiuni prevăzute în Codul vamal al
României, dacă sunt conexe sau indivizibile cu alte infracţiuni aflate în
competenţa Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
Organizată şi Terorism;
n) infracţiunile prevăzute în Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea
spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi
combatere a finanţării actelor de terorism, cu modificările şi completările
ulterioare, dacă banii, bunurile şi valorile care au făcut obiectul spălării banilor
provin din săvârşirea infracţiunilor date în competenţa Direcţiei de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism.
(2) Procurorii specializaţi
din cadrul Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată
şi Terorism efectuează în mod obligatoriu urmărirea penală pentru infracţiunile
prevăzute la alin. (1).
(3) Pentru infracţiunile
prevăzute la alin. (1) săvârşite
de minori sau asupra minorilor, urmărirea penală se efectuează de procurori din
cadrul Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi
Terorism, anume desemnaţi de către procurorul general al Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie."
12. Articolul 15 va
avea următorul cuprins:
„Art. 15. - Direcţia de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism este
autorizată să deţină şi să folosească mijloace adecvate pentru obţinerea,
verificarea, prelucrarea, stocarea şi descoperirea informaţiilor privitoare la
infracţiunile date în competenţa sa, în condiţiile legii. Orice date şi
informaţii ce excedează competenţei direcţiei se transmit autorităţilor
abilitate prin lege."
13. Articolul 16 va
avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Când sunt
indicii temeinice cu privire la săvârşirea uneia dintre infracţiunile atribuite
prin prezenta lege în competenţa Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism, în scopul strângerii de probe sau al
identificării făptuitorului, pot fi dispuse în condiţiile Codului de procedură
penală ori ale legilor speciale următoarele măsuri:
a) punerea sub supraveghere a conturilor bancare şi a
conturilor asimilate acestora;
b) punerea sub supraveghere, interceptarea sau
înregistrarea comunicaţiilor;
c) accesul la sisteme informatice.
(2) Procurorii Direcţiei de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism pot
dispune să li se comunice, în original sau în copie, orice date, informaţii,
înscrisuri, documente bancare, financiare ori contabile şi altele asemenea,
oricărei persoane care le deţine ori de la care emană, aceasta fiind obligată
să se conformeze, în condiţiile alin. (1).
(3) Nerespectarea obligaţiei
prevăzute la alin. (2) atrage
răspunderea juridică, potrivit legii.
(4) Măsurile prevăzute la
alin. (1) lit. a) şi c) pot fi
dispuse de procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism pe o durată de cel mult 30 de zile. Pentru motive temeinice aceste
măsuri pot fi prelungite de procuror prin ordonanţă motivată, fiecare
prelungire neputând depăşi 30 de
zile. Durata maximă a măsurilor dispuse este de 120 de
zile.
(5) Măsura prevăzută la alin. (1) lit. b) poate fi dispusă de judecător,
potrivit dispoziţiilor art. 911- 916 din Codul de procedură penală, care se aplică în mod
corespunzător."
14. Articolul 17 va
avea următorul cuprins:
„Art. 17. - (1) In cazul în
care există indicii temeinice că s-a săvârşit sau că se pregăteşte săvârşirea
unei infracţiuni dintre cele atribuite prin prezenta lege în competenţa
Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi
Terorism, care nu poate fi descoperită sau ai cărei făptuitori nu pot fi
identificaţi prin alte mijloace, pot fi folosiţi investigatori sub acoperire
sau colaboratori şi informatori ai poliţiei judiciare, în condiţiile Codului de
procedură penală şi ale altor legi speciale.
(2) Investigatorii sub
acoperire sunt ofiţeri sau agenţi de poliţie judiciară special desemnaţi în
acest scop şi, cu autorizarea motivată a procurorilor Direcţiei de Investigare
a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, pot efectua
investigaţii în cazul infracţiunilor prevăzute în prezenta lege. Actele
încheiate de investigatorii sub acoperire şi colaboratorii acestora constituie
mijloace de probă.
(3) Procurorii Direcţiei de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism pot
dispune şi autoriza efectuarea de livrări supravegheate, cu sau fără
substituirea totală sau parţială a bunurilor, mărfurilor sau a substanţelor
care fac obiectul livrării.
(4) In cauzele de competenţa
Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată, pentru
buna desfăşurare a urmăririi penale, procurorii pot dispune măsuri specifice de
protecţie a martorilor, a experţilor şi a victimelor, potrivit legii.
(5) Persoanele prevăzute la
alin. (1) şi (2) pot efectua investigaţii numai cu
autorizarea motivată a procurorului din cadrul Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată care efectuează urmărirea penală.
(6) Autorizarea este dată
prin ordonanţă motivată, pentru o perioadă de cel mult 60
de zile, şi poate fi prelungită pentru motive temeinic
justificate, fiecare prelungire neputând depăşi 30 de zile; durata totală a autorizării, în aceeaşi cauză şi cu
privire la aceeaşi persoană, nu poate depăşi un an.
(7) In cererea de autorizare
adresată procurorului se vor menţiona datele şi indiciile privitoare la faptele
şi persoanele faţă de care există presupunerea că au săvârşit o infracţiune, precum
şi perioada pentru care se cere autorizarea.
(8) Ordonanţa procurorului
prin care se autorizează folosirea investigatorului sub acoperire trebuie să
cuprindă, pe lângă menţiunile prevăzute la art. 203 din Codul de procedură penală, şi următoarele date:
a) indiciile temeinice şi
concrete care justifică măsura şi motivele pentru care măsura este necesară;
b) activităţile pe care le poate desfăşura
investigatorul sub acoperire;
c) persoanele faţă de care există presupunerea că au
săvârşit o infracţiune;
d) identitatea sub care
investigatorul sub acoperire urmează să desfăşoare activităţile autorizate;
e) perioada pentru care se dă autorizarea;
f) alte menţiuni prevăzute de lege.
(9) In cazuri urgente şi
temeinic justificate se poate solicita autorizarea şi a altor activităţi decât
cele pentru care există autorizare, procurorul urmând să se pronunţe de
îndată."
15. Articolul 19 va
avea următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) Verificarea
conturilor bancare şi a conturilor asimilate acestora poate fi efectuată numai
la cererea procurorului Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism care efectuează urmărirea penală în cauză.
(2) Secretul bancar şi cel
profesional, cu excepţia secretului profesional al avocatului, exercitat în
condiţiile legii, nu sunt opozabile procurorului, după începerea urmăririi
penale, şi nici instanţei de judecată. Datele şi informaţiile solicitate de
procuror sau de instanţa de judecată se comunică la cererea scrisă a
procurorului, în cursul urmăririi penale, sau a instanţei, în cursul
judecăţii."
16. Partea introductivă a
alineatului (1) al articolului 201 va avea următorul cuprins:
„Art. 201. - (1) Procurorii
din cadrul structurii centrale sau serviciilor teritoriale ale Direcţiei de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism pot
prelua, în vederea efectuării urmăririi penale, cauze de competenţa
structurilor teritoriale subordonate direcţiei, din dispoziţia procurorului-şef
al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi
Terorism, când:".
17. Alineatul (2) al articolului 201 va avea următorul cuprins:
„(2) In cauzele preluate în
condiţiile alin. (1), procurorii
din cadrul structurii centrale sau serviciilor teritoriale pot infirma actele
şi măsurile procurorilor din cadrul structurilor teritoriale subordonate, dacă
sunt contrare legii, şi pot îndeplini oricare dintre atribuţiile
acestora."
18. După alineatul (2) al articolului 23 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Numărul maxim de posturi
al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi
Terorism poate fi modificat prin hotărâre a Guvernului."
19. După articolul 24 se introduce un nou articol, articolul 241, cu următorul cuprins:
„Art. 241. - Lunar
sau trimestrial, pentru merite deosebite, procurorii, specialiştii, personalul
auxiliar şi conducătorii auto pot fi premiaţi în limita a 5% din cheltuielile de salarizare, cu
încadrarea în fondurile aprobate anual prin buget cu această destinaţie.
Premiile se pot acorda procurorilor şi celorlalte categorii de personal care au
realizat sau au participat direct la obţinerea unor rezultate apreciate ca
valoroase. Sumele neconsumate pot fi utilizate în lunile următoare în cadrul
aceluiaşi an bugetar."
20. După alineatul (2) al articolului 25 se introduc
două noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu următorul cuprins:
„(3) Structura şi atribuţiile
Centrului de Aplicaţii Operaţionale al Procurorilor se stabilesc prin ordin de
procurorul-şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
Organizată şi Terorism.
(4) Centrul de Aplicaţii
Operaţionale al Procurorilor este condus de un procuror-şef, asimilat funcţiei
de procuror-şef serviciu al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism."
21. Articolul 27 va
avea următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Ministerul
Administraţiei şi Internelor va desemna nominal, cu avizul conform al
procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciară care îşi vor desfăşura
activitatea sub coordonarea procurorilor Direcţiei de Investigare a
Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism.
(2) Retragerea avizului conform al procurorului general
al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie conduce la încetarea activităţii ofiţerului sau a agentului de poliţie judiciară în cadrul
structurilor aflate în coordonarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism."
Art. II. - (1) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism se va
adopta în termen de 90 de zile
de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin al
ministrului justiţiei, la propunerea procurorului-şef al Direcţiei de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, cu avizul
Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) In termenul prevăzut la
alin. (1) se va aproba, prin ordin al procurorului-şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism, şi structura Direcţiei de Investigare a
Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, cu avizul ministrului
justiţiei.
(3) Până la adoptarea
regulamentului de organizare şi funcţionare şi a noii structuri prevăzute la
alin. (1) şi (2), Direcţia de Investigare a
Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism va funcţiona potrivit
structurii existente la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă."
Art. III. - (1) Cauzele cu care Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism a fost sesizată până la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, privind infracţiuni care intrau în
competenţa sa, vor fi soluţionate în continuare de procurorii din cadrul
acestei direcţii.
(2) Actele şi lucrările
efectuate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă
rămân valabile.
Art. IV. - Dispoziţiile art. 1 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 508/2004 se aplică începând cu data de 1 februarie
2007.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul justiţiei,
Kibedi Katalin-Barbara,
secretar de stat
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu