ORDONANTA DE URGENTA Nr. 111 din 14 iulie 2005
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 658 din 25 iulie 2005
In vederea realizarii recomandarii Comisiei Europene din Raportul de tara
pe anul 2004, referitoare la adoptarea unui plan privind strategia pe termen
lung a sectorului feroviar in vederea restabilirii echilibrului financiar al
administratorului infrastructurii si in vederea modernizarii si reinnoirii
infrastructurii, este necesara si modificarea cadrului juridic existent, si
anume Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe
caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate
Romane, republicata, ceea ce constituie o situatie extraordinara si vizeaza
interesul general si imediat.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
ARTICOL UNIC
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile
ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 89/1999, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 834 din 9 septembrie 2004, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Alineatul (1) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Transportul feroviar public de calatori are caracter de serviciu public
social. Pentru aceste servicii, autoritatile publice competente ale statului
incheie contracte de servicii publice cu operatorii de transport feroviar
public in scopul furnizarii catre public de servicii de transport
adecvate."
2. Dupa alineatul (3) al articolului 5 se introduc cinci noi alineate,
alineatele (4) - (8), cu urmatorul cuprins:
"(4) Diferentele dintre tarifele stabilite pentru transportul feroviar
de calatori si costurile reale de transport, la care se adauga o cota de profit
intre 3% si 5%, se primesc de catre operatorii de transport feroviar de la
bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, pe baza contractelor de
servicii publice prevazute la alin. (1), si constituie plata serviciilor
publice sociale pentru transportul feroviar de calatori.
(5) Sumele necesare pentru plata serviciilor efectuate in baza contractelor
de servicii publice se aproba anual in bugetul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, pe baza documentelor justificative primite si
verificate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, care
coreleaza aceste date cu politica tarifara in domeniu, cu nivelul costurilor
pentru operatiile de transport feroviar de calatori si cu nivelul prognozat al
veniturilor obtinute de acestia din operarea trenurilor cuprinse in pachetul
minim social.
(6) Toate sumele prevazute la alin. (5) se asigura in mod nediscriminatoriu
pentru toti operatorii de transport feroviar care au contracte de servicii
publice.
(7) Diferentele dintre tarifele stabilite si costurile reale se stabilesc
luandu-se ca baza activitatile operatorului de transport feroviar de calatori
majoritar de pe piata. Pe aceasta baza, anual, Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului stabileste cu avizul Ministerului Finantelor
Publice tariful unitar pentru serviciul public social, exprimat in lei/tren-km.
(8) Tariful unitar prevazut la alin. (7) se aplica pentru fiecare contract
de servicii publice, in functie de numarul de tren-km realizati de operatorul
de transport feroviar respectiv, pe baza raportarilor sale specifice de realizare
a bugetului date pe propria raspundere, dar fara a se depasi cota de profit
prevazuta la alin. (4)."
3. Dupa articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 11^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 11^1
(1) Compania nationala care administreaza infrastructura feroviara poate sa
inchirieze, cu acordul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, instalatiile de tractiune electrica si de electroalimentare ale
infrastructurii feroviare publice catre filialele sale, in vederea administrarii
acestora pentru desfasurarea transporturilor publice de marfuri si persoane.
(2) Compania nationala care administreaza infrastructura feroviara poate sa
inchirieze bunuri proprietate privata necesare organizarii si desfasurarii
procesului de transport feroviar, aferente instalatiilor de tractiune electrica
si de electroalimentare inchiriate filialelor sale.
(3) Conditiile de inchiriere a instalatiilor de tractiune electrica si de
electroalimentare ale infrastructurii feroviare publice se aproba prin hotarare
a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului."
4. Dupa alineatul (7) al articolului 18 se introduce un nou alineat,
alineatul (8), cu urmatorul cuprins:
"(8) Pentru activitatea depusa, persoanele din componenta Consiliului
de supraveghere prevazut la alin. (4) au dreptul la o indemnizatie lunara
stabilita prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului, care nu poate depasi 20% din indemnizatia lunara a secretarului de
stat."
5. Dupa articolul 21 se introduce un nou articol, articolul 21^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 21^1
Costurile anuale de functionare a infrastructurii feroviare din Romania se
stabilesc de catre compania nationala care administreaza infrastructura
feroviara pe baza traficului contractat cu operatorii feroviari, a normativelor
tehnice de intretinere si reparatie a infrastructurii feroviare si a
proiectelor de reabilitare si/sau de modernizare a infrastructurii. Compania
nationala care administreaza infrastructura feroviara va prezenta anual
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului in vederea
aprobarii:
a) justificarea tuturor elementelor de cost din bugetul de venituri si
cheltuieli necesare pentru a asigura in conditii de securitate functionarea
infrastructurii feroviare si desfasurarea traficului feroviar contractat cu
operatorii feroviari;
b) justificarea veniturilor prognozate din tarifarea serviciilor oferite
operatorilor feroviari prin tariful de utilizare a infrastructurii si alte
tarife specifice;
c) justificarea sumelor necesare a fi alocate de la bugetul de stat in
completarea veniturilor proprii pentru acoperirea cheltuielilor pentru
investitii, reparatii, modernizari si/sau dezvoltari ale infrastructurii
feroviare."
6. Articolul 25 se completeaza cu un nou alineat, alineatul (2), cu
urmatorul cuprins:
"(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica pentru acele parti ale
infrastructurii feroviare neinteroperabile inchiriate altor persoane juridice,
in conditiile prezentei ordonante de urgenta."
7. Titlul capitolului VI va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 6
Contractul de activitate si contractul de serviciu public"
8. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
(1) Raporturile dintre compania nationala care administreaza infrastructura
feroviara, pe de o parte, si institutiile publice, pe de alta parte, se
reglementeaza prin contract de activitate, incheiat cu Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului in numele statului.
(2) Contractul prevazut la alin. (1) va cuprinde cel putin urmatoarele
elemente:
a) indicatori de calitate privind functionarea infrastructurii feroviare;
b) obiective precise cu efect cuantificat in nivelul veniturilor si
cheltuielilor pentru cresterea eficientei functionarii companiei care
administreaza infrastructura feroviara;
c) principalele lucrari de reparatii ale infrastructurii feroviare necesare
pentru mentinerea starii tehnice la parametrii tehnici proiectati si in concordanta
cu normativele privind uzura si intensitatea traficului;
d) principalele lucrari de reabilitare si modernizare ale infrastructurii
feroviare;
e) nivelurile maximale ale tarifului de utilizare a infrastructurii
feroviare;
f) lista completa a denumirii tarifelor ce pot fi percepute de companie de
la operatorii de transport, pentru activitatile conexe activitatii de transport
feroviar;
g) lista completa a trenurilor de calatori care reprezinta pachetul minim
social care face obiectul contractelor de servicii publice."
9. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
(1) Raporturile dintre societatile nationale si/sau societatile comerciale
care efectueaza transport feroviar public de calatori, avand statut de
operatori de transport feroviar, pe de o parte, si institutiile publice, pe de
alta parte, se reglementeaza prin contracte de servicii publice, incheiate cu
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului in numele statului.
(2) Contractul de servicii publice prevazut la alin. (1) poate sa cuprinda
in particular:
a) servicii de transport care sa respecte normele stabilite de
continuitate, regularitate, capacitate si calitate;
b) servicii de transport complementare;
c) servicii de transport la preturi si conditii determinate, in special
pentru anumite categorii de calatori sau pentru unele rute de transport;
d) adaptari de servicii la cerintele actuale.
(3) Contractul de servicii publice prevazut la alin. (1) va cuprinde,
printre altele, urmatoarele prevederi:
a) principalii indicatori cantitativi si calitativi ai activitatii de
transport feroviar de calatori, in special normele de continuitate,
regularitate, capacitate si calitate, ce urmeaza a fi indepliniti de catre
operatorul contractant;
b) lista completa a trenurilor exploatate de operatorul contractant, din
cadrul pachetului minim social prevazut in contractul de activitate mentionat
la art. 37 alin. (2) lit. g);
c) pretul prestatiilor ce fac obiectul contractului de servicii publice,
care se adauga veniturilor tarifare obtinute de operatorul de transport
feroviar, in urma aplicarii tarifelor stabilite cu avizul autoritatilor publice
competente, astfel incat sa se prevada o cota de profit intre 3% si 5%,
referitor la costurile reale de transport;
d) programul anual de reparatii si achizitii de material rulant, astfel
incat sa se asigure mentinerea parcului activ in conditii de siguranta si
confort pentru traficul contractat;
e) stabilirea principalelor elemente de cheltuieli necesare pentru
asigurarea pachetului minim social contractat: reparatii material rulant,
motorina, energie electrica, salubrizare trenuri, salarii personal;
f) stabilirea nivelului de venituri prognozat pentru pachetul minim social
si politica tarifara: nivelul tarifelor de transport pe fiecare tip de tren, cu
data introducerii fiecarei eventuale majorari de tarif;
g) obiective precise cu efect cuantificat in nivelul veniturilor si
cheltuielilor pentru cresterea eficientei functionarii operatorului de
transport feroviar de calatori care semneaza contractul de servicii publice;
h) nivelul contributiei de la bugetul de stat ca plata a serviciilor
publice pentru acoperirea diferentei dintre nivelul costurilor si cel al
veniturilor realizate din tarifele aprobate;
i) regulile privind amendamentele si modificarile la contract, mai ales
pentru a se tine seama de schimbarile imprevizibile;
j) durata de valabilitate a contractului;
k) sanctiunile in cazul nerespectarii contractului.
(4) Operatorii de transport feroviar de calatori care au incheiat un
contract de servicii publice primesc lunar sumele corespunzatoare serviciilor
realizate, conform prevederilor din contractele de servicii publice, prin
bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu conditia
indeplinirii obligatiilor fixate prin hotararea Guvernului care stabileste
conditiile concrete de plata.
(5) Activele implicate in furnizarea serviciilor de transport ce fac
obiectul contractului de servicii publice prevazut la alin. (1) pot apartine
operatorului de transport feroviar sau pot fi puse la dispozitia sa."
10. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
Contractele prevazute la art. 37 si 38 se incheie pentru o durata de 4 ani,
se aproba de catre Guvern si se actualizeaza anual, dupa aprobarea bugetului de
stat."
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu