ORDONANTA DE URGENTA Nr. 103 din 14 iulie 2005
pentru modificarea si completarea Legii nr. 1/2004 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Agentiei de Plati si Interventie pentru
Agricultura, Industrie Alimentara si Dezvoltare Rurala si a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 142/2000 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Agentiei SAPARD pentru implementarea tehnica si financiara a
Instrumentului special de preaderare pentru agricultura si dezvoltare rurala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 646 din 21 iulie 2005
Avand in vedere obligatiile ce revin Romaniei ca urmare a angajamentelor
asumate in cadrul Tratatului de aderare la Uniunea Europeana, este necesara
luarea tuturor masurilor privind constructia institutionala pentru derularea
fondurilor destinate finantarii Politicii Agricole Comune.
In urma consultarilor avute cu expertii Comisiei Europene, s-a stabilit ca
solutie optima infiintarea a doua agentii de plati menite sa gestioneze
masurile de sprijin finantate din fonduri europene, precum si a celor finantate
de la bugetul de stat al Romaniei.
Deoarece in Legea nr. 1/2004 se specifica faptul ca Agentia de Plati si
Interventie pentru Agricultura, Industrie Alimentara si Dezvoltare Rurala este
singura institutie care gestioneaza masurile de sprijin din cadrul Politicii
Agricole Comune, se impune modificarea in regim de urgenta a acesteia, precum
si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 142/2000 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Agentiei SAPARD pentru implementarea tehnica si
financiara a Instrumentului special de preaderare pentru agricultura si
dezvoltare rurala, pentru asigurarea pregatirii constructiei institutionale a celor
doua agentii, in vederea gestionarii fondurilor europene.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Modificarea si completarea Legii nr. 1/2004 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Agentiei de Plati si Interventie pentru
Agricultura, Industrie Alimentara si Dezvoltare Rurala
Art. 1
Legea nr. 1/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei
de Plati si Interventie pentru Agricultura, Industrie Alimentara si Dezvoltare
Rurala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 162 din 25
februarie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa alineatul (3) al articolului 1 se introduce un nou alineat,
alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Denumirea Agentiei se schimba incepand cu data de 1 octombrie
2005 in Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura."
2. Alineatele (1) si (2) ale articolului 2 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Incepand cu luna iulie 2005 Agentia este institutia publica
responsabila cu gestionarea unor forme de sprijin destinate sustinerii
agriculturii, finantate de la bugetul de stat in conformitate cu prevederile de
instituire a acestora.
(2) Pana la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana Agentia va pregati
structura institutionala pentru gestionarea fondurilor europene pentru
agricultura, iar de la data aderarii Agentia va fi responsabila cu derularea si
gestionarea acestor fonduri privind:
a) platile directe si masurile de piata;
b) unele masuri finantate din fonduri europene pentru agricultura,
dezvoltare rurala si pescuit, stabilite prin ordin al ministrului agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale."
3. Dupa articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 2^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 2^1
Agentia poate delega catre alte organisme din atributiile prevazute in
prezenta lege in situatia indeplinirii de catre acestea a urmatoarelor
conditii:
a) responsabilitatile si obligatiile acestor organisme, in special privind
controlul si verificarea conformitatii cu regulile comunitare, sa fie clar
definite;
b) organismele dispun de sisteme eficiente pentru asigurarea indeplinirii
responsabilitatilor lor;
c) Agentia este informata in mod regulat si la timp asupra rezultatelor
controalelor efectuate, astfel incat caracterul suficient al acestor controale
sa fie luat in considerare in gestionarea unei cereri."
4. Literele a) si k) ale articolului 3 vor avea urmatorul cuprins:
"a) asigura derularea operatiunilor financiare legate de gestionarea
fondurilor alocate;
..........................................................................
k) administreaza sistemul de certificate de export-import si garantii
pentru importul si exportul produselor agricole;".
5. Dupa litera l) a articolului 3 se introduc 5 noi litere, literele m) -
r), cu urmatorul cuprins:
"m) este autoritatea publica responsabila cu implementarea Sistemului
Integrat de Administrare si Control;
n) asigura managementul cotelor de productie de zahar si izoglucoza si
gestioneaza contributiile aferente acestor cote;
o) elaboreaza manuale de proceduri si metodologii in vederea implementarii
corespunzatoare a atributiilor care ii revin;
p) implementeaza si administreaza restitutiile la export si sistemul de
garantii aferente restitutiilor;
r) furnizeaza toate informatiile solicitate de Organismul coordonator al
agentiilor de plati pentru agricultura, dezvoltare rurala si pescuit."
6. Dupa articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 3^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 3^1
(1) Sistemul Integrat de Administrare si Control este instrumentul tehnic
de gestionare si control care se aplica anumitor scheme de plati, in
conformitate cu prevederile de instituire a acestora.
(2) Sistemul Integrat de Administrare si Control reprezinta un ansamblu de
norme si proceduri de organizare institutionala, infrastructura IT si resurse
umane.
(3) Sistemul Integrat de Administrare si Control cuprinde urmatoarele
elemente:
a) o baza de date electronica;
b) un sistem de identificare a parcelelor agricole;
c) un sistem de identificare si inregistrare a drepturilor la plata;
d) cererile de sprijin;
e) un sistem integrat de control;
f) un sistem unic de identificare a fiecarui agricultor care a depus
cererea de sprijin;
g) un sistem de identificare si inregistrare a animalelor."
7. Dupa alineatul (3) al articolului 5 se introduce un nou alineat,
alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Agentia angajeaza personal contractual, in functie de necesitati,
pe perioada determinata pentru indeplinirea in termen a
responsabilitatilor."
8. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Agentia are in structura 42 de sucursale judetene fara personalitate
juridica."
9. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Fondurile necesare in vederea desfasurarii activitatii Agentiei, inclusiv
pentru realizarea si implementarea Sistemului Integrat de Administrare si
Control, se asigura de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale."
10. Dupa articolul 8 se introduc doua noi articole, articolele 8^1 si 8^2,
cu urmatorul cuprins:
"Art. 8^1
Agentia obtine acreditarea si asigura mentinerea acesteia in conformitate
cu criteriile de acreditare si instructiunile emise de Autoritatea pentru
acreditarea agentiilor de plati pentru agricultura, dezvoltare rurala si
pescuit.
Art. 8^2
(1) Pentru cheltuielile care fac obiectul finantarii din partea
Comunitatii, conturile Agentiei se certifica de catre un organism de
certificare, pe baza unei examinari a procedurilor si a unui esantion de
tranzactii, in conformitate cu standardele de audit acceptate pe plan
international.
(2) Organismul de certificare este o entitate independenta de Agentie si de
Organismul de coordonare."
11. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Agentia utilizeaza pentru aparatul central doua autoturisme si un
microbuz pentru transport de persoane, cu un consum lunar de carburant de 600
litri/autovehicul.
(2) Cele 42 de sucursale judetene utilizeaza cate doua autoturisme pentru
transport de persoane si cate un autoturism pentru activitati specifice, cu un
consum lunar de carburanti de 600 litri/autovehicul, cu incadrarea in numarul
maxim de autoturisme aprobat Ministerului Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale."
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga lit.
s) a alin. (1) al art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 1.210/2004 privind
organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate
Imobiliara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 718 din 9
august 2004.
Art. 3
Legea nr. 1/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei
de Plati si Interventie pentru Agricultura, Industrie Alimentara si Dezvoltare
Rurala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse
prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicata dupa aprobarea acesteia
prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.
CAP. 2
Modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 142/2000
privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei SAPARD pentru
implementarea tehnica si financiara a Instrumentului special de preaderare
pentru agricultura si dezvoltare rurala
Art. 4
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 142/2000 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Agentiei SAPARD pentru implementarea tehnica si
financiara a Instrumentului special de preaderare pentru agricultura si
dezvoltare rurala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
471 din 28 septembrie 2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
309/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (7) al articolului 2 se abroga.
2. Dupa articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 2^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 2^1
(1) De la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, Agentia SAPARD
indeplineste functia de agentie de plata si, in cazul delegarii, functiile de
implementare, pentru proiectele realizate in cadrul masurilor care se refera la
proiecte de investitii, precum si al altor masuri stabilite prin ordin al
ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale, finantate din
fondurile europene pentru agricultura, dezvoltare rurala si pescuit.
(2) Agentia SAPARD obtine acreditarea si asigura mentinerea acesteia in
conformitate cu criteriile de acreditare si instructiunile emise de Autoritatea
pentru acreditarea agentiilor de plati pentru agricultura, dezvoltare rurala si
pescuit.
(3) Pana la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, Agentia SAPARD
infiinteaza in aparatul propriu structura institutionala necesara realizarii
functiilor si obligatiilor prevazute in cuprinsul alin. (1) si (2).
(4) Rolul de Organism coordonator al agentiilor de plati pentru
agricultura, dezvoltare rurala si pescuit este asigurat de Agentia SAPARD, prin
infiintarea Directiei pentru coordonarea agentiilor de plati din fonduri
europene pentru agricultura, dezvoltare rurala si pescuit, aflata in directa
subordonare a directorului general al Agentiei SAPARD. Atributiile acestei
directii sunt independente de celelalte responsabilitati ale Agentiei SAPARD.
(5) Denumirea Agentiei SAPARD se schimba, de la data aderarii Romaniei la
Uniunea Europeana, in Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit.
(6) Modificarile prevazute in prezentul articol, inclusiv cele privind
structura organizatorica, nu afecteaza criteriile de acreditare pentru
implementarea tehnica si financiara a Programului SAPARD, pana la finalizarea
acestuia."
3. Dupa alineatul (5) al articolului 3 se introduc doua noi alineate,
alineatele (6) si (7), cu urmatorul cuprins:
"(6) Incepand cu 1 aprilie 2006, Agentia SAPARD preia personalul din
cadrul directiilor pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a
municipiului Bucuresti ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale, care are atributii in cadrul serviciului tehnic delegat pentru
Programul SAPARD. Personalul va fi preluat fara examen sau concurs si va
beneficia de aceleasi drepturi salariale ca si personalul angajat in cadrul
Agentiei SAPARD. Predarea-preluarea personalului si a fondurilor aferente se
face pe baza de protocol incheiat intre directiile pentru agricultura si
dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti ale Ministerului
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si Agentia SAPARD.
(7) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca, la
propunerea ordonatorului principal de credite, modificarile ce decurg din
aplicarea prevederilor alin. (6) in structura bugetului de stat si a bugetului
Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale pe anul 2006. Se
autorizeaza Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale sa
introduca modificarile corespunzatoare in anexele la bugetul propriu pe anul
2006."
Art. 5
Structura organizatorica si Regulamentul de organizare si functionare ale
Agentiei SAPARD se modifica in mod corespunzator.
Art. 6
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pct. 11 din
cap. III al art. 4 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 155/2005 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 211 din 14
martie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu