NORMA Nr. 27
din 19 decembrie 2006
pentru modificarea si
completarea Normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 4/2006 privind procedura de
notificare si inscrierea in registre a institutiilor financiare nebancare
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1044 din 29 decembrie 2006
In temeiul prevederilor art. 48
din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a Romaniei,
Banca Naţională a Romaniei
emite prezenta normă.
Articol unic. - Norma
Băncii Naţionale a Romaniei
nr. 4/2006 privind procedura de notificare şi înscrierea în registre a
instituţiilor financiare nebancare, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 381 din 3 mai 2006, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. Preambulul va avea
următorul cuprins:
„Avand în vedere dispoziţiile
art. 23 alin. (1), art. 59, art. 62 alin. (2), art. 63 alin. (3) şi (31) şi ale art. 65 din titlul I al Ordonanţei Guvernului nr. 28/2006
privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 266/2006,în temeiul prevederilor
art. 72 din titlul I al Ordonanţei Guvernului nr.
28/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006, şi ale
art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a Romaniei,
Banca Naţională a Romaniei
emite prezenta normă."
2. Articolul 1 va avea
următorul cuprins:
„Art. 1. - Prezenta normă reglementează procedura de
notificare, precum şi cerinţele, termenele şi documentaţia necesare înscrierii
în registre a instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice romane, a sucursalelor din Romania ale
instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice străine, care se vor constitui
în conformitate cu prevederile titlului I din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor
măsuri financiar-fiscale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
266/2006, denumită în continuare ordonanţă, şi a entităţilor înscrise în
listele prevăzute la art. 62 alin. (1) şi (11) din ordonanţă, precum şi, după caz, a celor care rezultă din
reorganizarea acestora."
3. La articolul 3,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1)
Instituţiile financiare nebancare, cu excepţia caselor de amanet, a caselor de ajutor reciproc şi a
persoanelor juridice fără scop patrimonial care acordă credite exclusiv din
fonduri publice ori puse la dispoziţie în baza unor acorduri
interguvernamentale, cu caracter rambursabil/nerambursabil, pot include în
obiectul de activitate una sau mai multe dintre activităţile prevăzute la art.
7 alin. (1) lit. a), b), c) şi f) din ordonanţă, precum şi activităţile
prevăzute la art. 7 alin. (2) -(4) şi cele care pot fi încadrate la art. 8 din
ordonanţă, în măsura în care sunt legate de activitatea de creditare."
4. La articolul 3,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Activitatea prevăzută la
art. 7 alin. (1) lit. d) din ordonanţă poate fi efectuată numai de către instituţiile financiare
nebancare organizate sub forma caselor de amanet, activitatea prevăzută la art.
7 alin. (1) lit. e) din ordonanţă poate fi efectuată numai de către
instituţiile financiare nebancare organizate sub forma caselor de ajutor
reciproc, iar activitatea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. e1) din ordonanţă poate fi efectuată
numai de către instituţiile financiare nebancare organizate sub forma
persoanelor juridice fără scop patrimonial care acordă credite exclusiv din
fonduri publice ori puse la dispoziţie în baza unor acorduri
interguvernamentale, cu caracter rambursabil/nerambursabil."
5. La articolul 3, după
alineatul (4) se introduce un nou alineat,
alineatul (41), cu următorul
cuprins:
„(41) Persoanele
juridice fără scop patrimonial care acordă credite exclusiv din fonduri publice
ori puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale, cu caracter
rambursabil/nerambursabil, nu pot include în obiectul principal de activitate
altă activitate decat cea
prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. e1) din ordonanţă."
6. La articolul 3,
alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) Obiectul de activitate al instituţiilor
financiare nebancare prevăzut
în actul constitutiv, exprimat prin clase CAEN, trebuie, dacă este cazul, să
cuprindă în cadrul activităţii principale şi al celor secundare, în mod
explicit, activităţile ce vor fi derulate, în conformitate cu prevederile art.
7 şi 8 din ordonanţă, precum şi, după caz, cu cele ale legilor speciale care le
reglementează activitatea."
7. La articolul 3,
alineatul (6) va avea următorul cuprins:
„(6) Actul constitutiv al instituţiilor financiare
nebancare trebuie să prevadă
la secţiunea referitoare la obiectul de activitate secundar faptul că
activităţile înscrise în obiectul secundar, altele decat cele de creditare, vor fi efectuate numai în măsura în care sunt
legate de activitatea de creditare."
8. La articolul 3, după
alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
„(7) Cerinţa prevăzută la alin. (6) nu se aplică în
cazul activităţilor, altele decat cele de creditare, permis a fi efectuate prin legi speciale care
reglementează activitatea instituţiilor financiare nebancare."
9. La articolul 10
alineatul (1), litera k) va avea următorul cuprins:
,,k) lista normelor interne care reglementează
activitatea instituţiei financiare nebancare, elaborate cu respectarea
cerinţelor ordonanţei şi ale reglementărilor emise în aplicarea acesteia,
însoţită de declaraţia privind aprobarea acestora de către organele statutare. Ambele
documente trebuie să fie semnate de conducătorii instituţiei financiare
nebancare."
10. La articolul 12
alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, litera c1), cu următorul cuprins:
,,c1) declaraţia pe
propria răspundere prevăzută în anexa nr. 2, completată şi semnată de
reprezentantul permanent al administratorului;".
11. La articolul 16,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Neîndeplinirea
cerinţelor generale prevăzute de prezenta normă şi de ordonanţă, nedepunerea
sau depunerea incompletă ori cu întarziere a documentaţiei prevăzute de prezenta secţiune reprezintă
motive de respingere a cererii de înscriere în Registrul general."
12. La articolul 19
alineatul (2), litera j) va avea următorul cuprins:
,,j) lista normelor interne care reglementează
activitatea sucursalei, elaborate cu respectarea cerinţelor ordonanţei şi ale
reglementărilor emise în aplicarea acesteia, însoţită de declaraţia privind aprobarea acestora de
către organele statutare. Ambele documente trebuie să fie semnate de
conducătorii sucursalei."
13. După articolul 22 se
introduce un nou articol, articolul 221, cu următorul cuprins:
„Art. 221. - In vederea
înregistrării în Registrul de evidenţă, în termen de 30 de zile de la data
înscrierii în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecătoriei
în a cărei circumscripţie teritorială îşi au sediul, persoanele juridice fără
scop patrimonial care acordă credite exclusiv din fonduri publice ori puse la
dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale, cu caracter rambursabil/
nerambursabil, remit Băncii Naţionale a Romaniei cererea de înscriere în Registrul de evidenţă, al cărei model
este prevăzut în anexa nr. 1b, însoţită de următoarele documente:
a) declaraţie pe propria răspundere, al cărei model
este prevăzut în anexa nr. 2, completată şi semnată de fiecare conducător;
b) copie de pe actul de identitate pentru fiecare
dintre conducători, a cărei conformitate cu originalul va fi certificată de
posesorul actului de identitate;
c) copia statutului şi a actului constitutiv;
d) copia certificatului de înscriere în Registrul
asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei
circumscripţie teritorială îşi au sediul;
e) copia certificatului de înregistrare fiscală;
f) copia documentului valabil eliberat de o agenţie
guvernamentală, care să ateste acreditarea entităţii respective pentru
desfăşurarea activităţii de acordare de împrumuturi din
fonduri publice."
14. La articolul 23
alineatul (5), prima teză va avea următorul cuprins:
„(5) Casele de amanet, casele de ajutor reciproc şi
persoanele juridice fără scop patrimonial pot desfăşura activităţile prevăzute
în obiectul de activitate numai după primirea de la Banca Naţională a Romaniei a documentului care atestă înscrierea
în Registrul de evidenţă."
15. La articolul 24,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 24. - (1) Neîndeplinirea cerinţelor prevăzute de
prezenta normă şi de ordonanţă, nedepunerea sau depunerea incompletă ori cu întarziere a documentaţiei prevăzute la art.
21, 22 sau 221,
după caz, reprezintă motive de respingere a cererii de înscriere în Registrul
de evidenţă."
16. La articolul 24, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Cererea poate
fi respinsă şi în cazul nerespectării termenelor prevăzute la art. 23 alin.
(2)."
17. La articolul
24, alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) In situaţia în care cererea prevăzută la alin. (4)
este depusă într-un termen mai mare de 30 de zile de la comunicarea actului
care atestă neaprobarea cererii de înscriere în Registrul de evidenţă, aceasta
trebuie să fie însoţită, pe langă
documentele prevăzute la art. 21, 22 sau 221, după caz, de certificat/adeverinţă eliberat/eliberată de grefa
judecătoriei în a cărei circumscripţie teritorială solicitantul îşi are sediul,
cu maximum 15 zile înainte de depunerea la Banca Naţională a Romaniei, sau de certificatul constatator emis
de registrul comerţului, eliberat cu maximum 15 zile înainte de depunerea la Banca
Naţională a Romaniei, după
caz."
18. La articolul 25,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 25. - (1) Prevederile cap. II secţiunea 1, ale art. 11, 12, 13, art. 15 alin.
(1)-(3) şi ale art. 16 alin.
(1)-(4) sau, după caz, ale art. 17 şi 18 se aplică în mod corespunzător
entităţilor ce fac obiectul înscrierii în Registrul general cuprinse în lista
prevăzută la art. 62 alin. (1) din ordonanţă, inclusiv celor rezultate în urma
reorganizării acestora, precum şi entităţilor ce fac obiectul înscrierii în
Registrul general, rezultate din reorganizarea persoanelor juridice fără scop
patrimonial care, la data intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006, derulau, pe
langă activităţi de creditare
din fonduri publice sau puse la dispoziţie în baza unor acorduri
interguvernamentale cu caracter rambursabil/nerambursabil, şi activităţi de
creditare din fonduri private."
19. După articolul 26 se
introduce un nou articol, articolul 261, cu următorul cuprins:
„Art. 261. - (1) In vederea înscrierii în
Registrul general, în termen de cel mult 6 luni de la intrarea în vigoare a
Legii nr. 266/2006, entităţile care provin din
reorganizarea persoanelor juridice fără scop patrimonial care, la data intrării
în vigoare a Legii nr. 266/2006, derulau, pe langă activităţi de creditare din fonduri publice sau puse la
dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale cu caracter
rambursabil/nerambursabil, şi activităţi de creditare din fonduri private vor
remite Băncii Naţionale a Romaniei
cererea de înscriere în Registrul general, al cărei model este prevăzut în
anexa nr. 1, însoţită de documentaţia prevăzută la art. 26 alin. (1), cu
excepţia lit. c), d) şi j).
(2) In locul documentelor prevăzute la art. 26 alin.
(1) lit. c), d) şi j) se vor remite:
(i) hotărarea organului statutar privind majorarea capitalului social după
data intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006;
(ii) în cazul în care entitatea respectivă remite
Băncii Naţionale a Romaniei
documentul prevăzut la lit. i), aceasta trebuie să remită şi documentul emis de
instituţia de credit la care au fost efectuate vărsămintele aferente majorării
capitalului social, conform hotărarii organului statutar, din care să rezulte sumele vărsate de
fiecare dintre acţionari;
(iii) descrierea activităţii desfăşurate, a structurii
organizatorice, precum şi situaţiile financiare aferente ultimilor 2 ani,
cuprinzand bilanţul, contul de
profit şi pierdere, situaţia modificării capitalului propriu, situaţia
fluxurilor de trezorerie, politicile contabile şi notele explicative. In cazul
în care entităţile solicitante s-au constituit de mai puţin de 2 ani, se remite
cea mai recentă situaţie financiară. In situaţia în care entitatea solicitantă
a fost supusă unui proces de reorganizare prin fuziune după data intrării în
vigoare a Legii nr. 266/2006, se remite şi bilanţul de fuziune.
(3) In cazul entităţilor care la data intrării în
vigoare a Legii nr. 266/2006 îndeplineau cerinţele privind nivelul minim al
capitalului social prevăzut de ordonanţă şi de reglementările emise în
aplicarea acesteia şi care ulterior acestei date nu au mai efectuat modificări
ale capitalului social, în locul documentelor prevăzute la art. 26 alin. (1)
lit. a) şi b) se remite o situaţie semnată de reprezentanţii legali ai
solicitantului din care să rezulte nivelul şi structura pe acţionari a
capitalului social subscris şi vărsat la data intrării în vigoare a Legii nr.
266/2006, însoţită de bilanţul întocmit pentru aceeaşi dată."
20. După articolul 32 se
introduce un nou articol, articolul 321, cu următorul cuprins:
„Art. 321. - In
vederea înregistrării în Registrul de evidenţă, în termen de 9 luni de la data
intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006, persoanele juridice fără scop
patrimonial care desfăşoară activitate de acordare de credite exclusiv din
fonduri publice sau puse la dispoziţie în baza unor acorduri
interguvemamentale, cu caracter rambursabil/nerambursabil, remit Băncii
Naţionale a Romaniei cererea
de înscriere în Registrul de evidenţă, prevăzută în anexa nr. 1b, însoţită de
documentele prevăzute la art. 221 şi de o declaraţie pe propria răspundere din partea conducătorilor
acesteia, din care să rezulte faptul că respectiva entitate desfăşoară
activitate de acordare de credite exclusiv din fonduri publice sau puse la
dispoziţie în baza unor acorduri interguvemamentale, cu caracter
rambursabil/nerambursabil."
21. Anexa nr. 1b va avea următorul cuprins:
„Anexa nr. 1b
Cerere de înscriere în Registrul de evidenţă*)
Subsemnatul/subsemnaţii
.............................................................................
(numele şi prenumele)
în calitate de reprezentant/reprezentanţi legal/legali
al/ai ...............................................................................................................................................
(denumirea casei de ajutor reciproc/casei de
amanet/persoanei juridice fără scop patrimonial care
desfăşoară activitate de acordare de credite exclusiv din fonduri publice sau puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvemamentale, cu caracter
rambursabil/nerambursabil, pentru care se solicită înscrierea în Registrul de evidenţă)
solicit/solicităm înscrierea în Registrul de evidenţă a
.....................................................................................................................................................
(denumirea casei de ajutor reciproc/casei de
amanet/persoanei juridice fără scop patrimonial care
desfăşoară activitate de acordare de credite exclusiv din fonduri publice sau puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvemamentale, cu caracter
rambursabil/nerambursabil, pentru care se solicită înscrierea în Registrul de evidenţă)
In susţinerea cererii mele/noastre anexez/anexăm
următoarea documentaţie, în conformitate cu prevederile Normelor privind procedura de notificare
şi înscrierea în registre a instituţiilor nebancare**)
.......................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Adresa noastră de contact este
...........................................................................
Telefon .........................................
Fax ...............................................
Data ............................................. Semnătura
....................................
*) Cererea va fi adresată Băncii Naţionale a Romaniei - Direcţia reglementare şi
autorizare.
**) In cazul neprezentării unor documente, prezentării
unor documente necorespunzătoare sau al existenţei altor deficienţe, se vor
face precizări suplimentare."
22. La anexa nr. 2, ultimul
alineat va avea următorul cuprins:
„se completează de către administratorii, acţionarii
semnificativi, reprezentantul permanent al administratorului, auditorul
financiar ai/al instituţiei financiare nebancare (persoane fizice);".
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a Romaniei,
Mugur Constantin Isărescu