LEGE
Nr. 95 din 10 noiembrie 1994
pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Marea Jamahirie Araba
Libiana Populara Socialista, semnata la Bucuresti la 1 iulie 1993
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 318 din 16 noiembrie 1994
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Marea Jamahirie Araba
Libiana Populara Socialista, semnata la Bucuresti la 1 iulie 1993.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 3 octombrie 1994, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 24
octombrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
CONVENTIE CONSULARA
intre Romania si Marea Jamahirie Araba Libiana Populara Socialista
Romania si Marea Jamahirie Araba Libiana Populara Socialista,
in dorinta de a dezvolta legaturile de prietenie dintre ele pe baza respectarii
principiilor suveranitatii si independentei nationale, neamestecului in
treburile interne, egalitatii in drepturi si avantajului reciproc,
dorind sa reglementeze relatiile lor consulare, sa defineasca drepturile,
privilegiile si imunitatile oficiilor consulare si ale membrilor acestora si sa
asigure protejarea intereselor lor si ale cetatenilor lor,
au hotarat sa incheie o conventie consulara si au convenit asupra celor ce
urmeaza:
CAP. 1
Definitii
Art. 1
In intelesul prezentei conventii, expresiile de mai jos au sensul indicat
in dreptul fiecareia:
1. oficiu consular: consulat general, consulat, viceconsulat sau agentie
consulara;
2. circumscriptie consulara: teritoriul stabilit si destinat oficiului
consular pentru exercitarea functiilor sale;
3. sef al oficiului consular: persoana insarcinata sa actioneze in aceasta
calitate;
4. functionar consular: orice persoana insarcinata sa exercite functii
consulare, inclusiv seful oficiului consular;
5. angajat consular: orice persoana care face parte din serviciul
administrativ sau tehnic al oficiului consular;
6. membru al personalului de serviciu: orice persoana afectata serviciului
casnic al oficiului consular;
7. membru al oficiului consular: functionarii consulari, angajatii si
membrii personalului de serviciu;
8. membru al personalului privat: orice persoana angajata numai in
serviciul particular al unui membru al oficiului consular;
9. membru de familie: sotul (sotia), copiii minori si parintii unui membru
al oficiului consular, cu conditia sa locuiasca impreuna cu acesta;
10. localuri consulare: orice cladiri sau parti din cladiri si terenurile
aferente, oricui ar apartine, care sunt folosite numai pentru oficiul consular,
inclusiv resedinta sefului oficiului consular;
11. arhive consulare: toate documentele, corespondenta, cartile, filmele,
benzile de inregistrare si registrele oficiului consular, precum si materialul
de cifru impreuna cu instrumentarul sau, fisierele si mobilierul destinate sa
le protejeze;
12. corespondenta oficiala: toata corespondenta referitoare la oficiul
consular si la functiile sale;
13. cetatean al statului trimitator: orice persoana care, in conformitate
cu legislatia statului trimitator, are cetatenia acestuia;
14. persoana juridica a statului trimitator: orice persoana juridica
constituita potrivit legislatiei in vigoare in statul trimitator si care are
nationalitatea acestui stat;
15. nava a statului trimitator: orice nava care navigheaza sub pavilionul
statului trimitator cu autorizatia si in conformitate cu legislatia sa, cu
exceptia navelor de razboi;
16. aeronava a statului trimitator: orice aeronava inmatriculata in statul
trimitator in conformitate cu legislatia sa si purtand insemnul sau distinctiv.
CAP. 2
Relatii consulare
Art. 2
1. Un oficiu consular se infiinteaza numai cu consimtamantul statului de
resedinta.
2. Sediul si rangul unui oficiu, precum si delimitarea circumscriptiei
acestuia se stabilesc prin intelegere intre statul trimitator si statul de
resedinta.
3. Orice modificare ulterioara cu privire la sediul si rangul oficiului
consular, precum si la circumscriptia consulara se va face, de asemenea, numai
prin intelegere intre cele doua parti contractante.
Art. 3
1. Desemnarea sefului oficiului consular se face de statul trimitator, dupa
obtinerea pe cale diplomatica a acordului prealabil al statului de resedinta.
2. Dupa obtinerea acordului prevazut la paragraful 1, statul trimitator va transmite
pe cale diplomatica o patenta consulara Ministerului Afacerilor Externe sau,
dupa caz, Secretariatului Popular General pentru Legaturi Externe si Cooperare
Internationala, al statului pe teritoriul caruia seful oficiului consular
urmeaza sa-si desfasoare activitatea, in care se vor mentiona numele complet al
acestuia, gradul sau, sediul oficiului si circumscriptia consulara.
3. Seful oficiului consular are dreptul sa-si exercite functiile dupa
obtinerea autorizatiei emise de statul de resedinta.
4. Statul de resedinta are dreptul de a acorda sefului oficiului consular o
autorizatie provizorie pentru a-si incepe activitatea pana la emiterea
documentului de autorizare a numirii.
5. Imediat ce i s-a permis sefului oficiului consular, chiar cu titlu
provizoriu, sa-si desfasoare activitatea, statul de resedinta va lua toate
masurile pentru a-i da posibilitatea acestuia sa-si exercite functiile.
Art. 4
1. In cazul in care seful oficiului consular este in imposibilitate de a-si
exercita functiile sale sau daca postul este vacant, statul trimitator poate sa
imputerniceasca pe unul dintre functionarii consulari din cadrul aceluiasi
oficiu consular sau din alt oficiu consular de pe teritoriul statului de
resedinta, sau pe unul dintre membrii personalului diplomatic al misiunii sale
diplomatice in statul de resedinta, sa exercite temporar functia de sef al
oficiului consular.
Ministerul Afacerilor Externe sau, dupa caz, Secretariatul Comitetului
Popular pentru Legaturi Externe si Cooperare Internationala al statului de
resedinta, va fi informat despre numele complet al persoanei respective.
2. Persoana imputernicita temporar ca sef al oficiului consular are dreptul
sa exercite functiile care revin sefului oficiului consular si beneficiaza de
privilegiile si imunitatile recunoscute acestuia prin prezenta conventie.
3. Desemnarea unuia dintre membrii personalului diplomatic la oficiul
consular conform paragrafului 1 nu afecteaza privilegiile si imunitatile ce
decurg din statutul sau diplomatic.
Art. 5
1. Functionarii consulari vor fi, de regula, cetateni ai statului
trimitator care nu au domiciliul pe teritoriul statului de resedinta.
2. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu ai oficiului
consular pot fi cetateni ai statului trimitator, ai statului de resedinta sau
cetateni ai unui stat tert.
Art. 6
1. Statul trimitator stabileste numarul membrilor oficiului sau consular in
functie de volumul de munca si de necesitatile unei normale desfasurari a activitatii
oficiului.
2. Statul de resedinta poate sa ceara mentinerea numarului membrilor
oficiului consular in limitele pe care le considera rezonabile si normale
tinand seama de conditiile si situatia din statul de resedinta si de
necesitatile oficiului consular.
Art. 7
Statul trimitator notifica Ministerului Afacerilor Externe sau, dupa caz,
Secretariatului Comitetului Popular General pentru Legaturi Externe si
Cooperare Internationala al statului de resedinta:
a) numirea membrilor unui oficiu consular, numele, prenumele, cetatenia si
calitatea lor, sosirea acestora dupa numire la oficiul consular, plecarea
definitiva sau incetarea functiilor lor, precum si orice alte schimbari
referitoare la statutul lor, care se pot produce in timpul serviciului lor la
oficiul consular;
b) sosirea si plecarea definitiva a unui membru de familie si, daca este
cazul, faptul ca o persoana devine sau inceteaza sa mai fie membru de familie;
c) sosirea si plecarea definitiva a membrilor personalului privat si, daca
este cazul, incetarea serviciului lor in aceasta calitate;
d) angajarea si incetarea angajarii persoanelor care domiciliaza in statul
de resedinta in calitate de membri ai oficiului consular sau de membri ai
personalului privat.
Art. 8
1. Statul de resedinta va elibera, gratuit, fiecarui functionar consular un
document care sa ateste dreptul acestuia de a-si exercita functiile consulare
pe teritoriul statului de resedinta.
2. Dispozitiile paragrafului 1 se aplica deopotriva:
a) angajatilor consulari si membrilor personalului de serviciu, daca nu
sunt cetateni ai statului de resedinta sau cetateni ai statului trimitator ori
ai unui stat tert, domiciliati in statul de resedinta;
b) membrilor de familie, daca nu sunt cetateni ai statului trimitator ori
ai unui stat tert, domiciliati in statul de resedinta si daca nu exercita o
activitate lucrativa in acest stat.
Art. 9
Membrii oficiului consular nu vor desfasura activitate comerciala sau o
alta profesiune in afara functiilor consulare sau a sarcinilor pe care le au la
oficiul consular.
Art. 10
Functiile unui membru al oficiului consular inceteaza indeosebi prin:
1. notificarea de catre statul trimitator catre statul de resedinta a
faptului ca functiile acestuia au incetat;
2. retragerea autorizatiei date de statul de resedinta;
3. notificarea de catre statul de resedinta catre statul trimitator a
faptului ca el a incetat sa mai considere persoana in cauza ca membru al
personalului consular, in urmatoarele situatii:
a) statul de resedinta poate oricand, si fara sa explice motivele
hotararii, sa informeze statul trimitator, pe cale diplomatica, ca un
functionar consular este "persona non grata" sau ca un alt membru al
personalului consular nu este acceptat. Intr-o asemenea situatie statul
trimitator va rechema persoana in cauza, va pune capat functiilor sale in
cadrul oficiului consular sau ii va retrage numirea, dupa caz;
b) daca statul trimitator refuza sa indeplineasca sau nu indeplineste intr-un
termen rezonabil obligatiile care ii revin conform prevederilor de la lit. a),
statul de resedinta poate, dupa caz, sa retraga autorizatia data persoanei in
cauza sau sa inceteze de a o mai considera ca membru al personalului consular.
CAP. 3
Facilitati, privilegii si imunitati
Art. 11
1. Statul de resedinta acorda orice inlesniri pentru indeplinirea
functiilor oficiului consular si ia toate masurile corespunzatoare pentru a
permite membrilor oficiului consular sa-si desfasoare activitatea si sa se
bucure de drepturile, imunitatile si privilegiile acordate de prezenta
conventie.
2. Statul de resedinta va trata pe functionarii consulari cu respectul
cuvenit si va lua toate masurile necesare pentru a impiedica orice atingere
adusa persoanei, libertatii si demnitatii lor.
Art. 12
1. La sediul oficiului consular se va instala stema statului trimitator si
o inscriptie cu denumirea oficiului consular, in limbile celor doua parti
contractante.
2. Drapelul national al statului trimitator poate fi arborat la sediul
oficiului consular, la resedinta sefului oficiului consular si pe mijlocul de
transport folosit in exercitarea functiilor sale.
3. In exercitarea drepturilor acordate prin prezentul articol se va tine
seama de legile, regulamentele si uzantele din statul de resedinta.
Art. 13
1. In conformitate cu legislatia statului de resedinta, statul trimitator
poate sa dobandeasca, sa inchirieze ori sa posede terenuri, cladiri sau parti
din cladiri pentru nevoile oficiului consular, precum si locuinte pentru
membrii personalului consular, cetateni ai statului trimitator.
2. Statul de resedinta va acorda statului trimitator tot sprijinul necesar
pentru a dobandi sau poseda imobile prevazute la paragraful 1, inclusiv locuinte
corespunzatoare pentru membrii oficiului consular.
3. Statul trimitator are obligatia de a se conforma legislatiei statului de
resedinta referitoare la constructii si sistematizare sau alte restrictii
aplicabile in regiunea unde sunt situate imobilele prevazute la paragraful 1.
Art. 14
1. Localurile consulare sunt inviolabile. Autoritatile statului de
resedinta nu pot patrunde in aceste localuri decat cu consimtamantul sefului
oficiului consular, al sefului misiunii diplomatice a statului trimitator sau
al persoanei desemnate de catre unul dintre acestia.
2. Statul de resedinta are obligatia de a lua toate masurile necesare
pentru a asigura securitatea localurilor consulare si a impiedica violarea sau
deteriorarea acestor localuri, precum si pentru a impiedica tulburarea linistii
oficiului consular ori atingerea demnitatii sale.
3. Localurile consulare, mijloacele de transport si orice alte bunuri
destinate a fi folosite pentru exercitarea activitatii oficiului consular,
indiferent cine ar fi proprietarul lor, nu pot face obiectul nici unei forme de
perchezitie, rechizitie, sechestru sau masuri de executare silita; mijloacele
de transport aflate in afara localurilor consulare nu pot fi perchezitionate
sau retinute decat cu consimtamantul sefului oficiului consular sau al sefului
misiunii diplomatice a statului trimitator.
4. Localurile consulare nu vor fi utilizate intr-un mod incompatibil cu
exercitarea functiilor consulare.
Art. 15
1. Imobilele asupra carora statul trimitator detine calitatea de proprietar
sau locatar si care sunt folosite in scopul activitatii consulare ori care
servesc drept resedinta pentru functionarii consulari sunt scutite de impozite
si taxe de orice natura, nationale, regionale sau locale, cu exceptia taxelor
percepute ca remunerare pentru servicii special prestate.
In cazul imobilelor detinute ca locatar, de catre statul trimitator,
scutirea fiscala nu se va aplica pentru impozitele sau taxele care, potrivit
legislatiei statului de resedinta, nu sunt in sarcina locatarilor.
2. Mijloacele de transport, proprietate a statului trimitator, destinate a
fi folosite pentru indeplinirea activitatii consulare, sunt de asemenea scutite
de impozitele si taxele mentionate la paragraful 1.
3. Sumele incasate ca drepturi si taxe, pe care legile si regulamentele
statului trimitator le prevad pentru serviciile consulare, sunt deopotriva
scutite de orice impozite si taxe in statul de resedinta.
Art. 16
Arhivele si documentele consulare sunt inviolabile in orice moment si
oriunde s-ar afla.
Art. 17
1. Statul de resedinta permite si protejeaza libertatea de comunicare a
oficiului consular pentru orice scopuri oficiale. In comunicarea cu guvernul,
cu misiunile diplomatice si cu celelalte oficii consulare ale statului
trimitator, oriunde ar fi ele situate, oficiul consular poate folosi toate
mijloacele de comunicare potrivite, inclusiv curierii diplomatici sau
consulari, valiza diplomatica sau consulara si mesajele in cod sau cifrate.
Totusi oficiul consular nu poate instala si utiliza un post de emisie si
receptie decat cu asentimentul prealabil al statului de resedinta. Daca sunt
folosite mijloace de comunicare publice, conditiile in vigoare pentru misiunile
diplomatice vor fi aplicate si oficiilor consulare.
2. Corespondenta oficiala a oficiului consular este inviolabila.
3. Valiza consulara nu va fi nici deschisa si nici retinuta. Cu toate
acestea, daca autoritatile competente ale statului de resedinta au motive
serioase sa creada ca valiza contine altceva decat corespondenta, documentele
sau obiectele prevazute in prezentul articol, acestea pot cere ca valiza sa fie
deschisa in prezenta lor de catre un reprezentant autorizat al statului
trimitator, acreditat in statul de resedinta. Daca cererea este refuzata de
autoritatile statului trimitator, valiza va fi returnata la locul de origine.
4. Coletele care constituie valiza diplomatica sau consulara trebuie sa fie
sigilate, sa poarte semne exterioare vizibile ale caracterului lor si nu pot
contine decat corespondenta oficiala si documente sau obiecte destinate
exclusiv pentru folosinta oficiala.
5. Curierii consulari ai statului trimitator se bucura pe teritoriul
statului de resedinta de aceleasi drepturi, privilegii si imunitati de care se
bucura curierii diplomatici, sub rezerva de a avea asupra lor documente
oficiale care sa le ateste calitatea si sa precizeze numarul de colete care
constituie valiza consulara.
Curierul diplomatic sau consular nu poate fi nici cetatean al statului de
resedinta, nici sa aiba domiciliul in acest stat.
6. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave
comerciale sau aeronave civile care trebuie sa soseasca intr-un punct de
intrare autorizat. Acest comandant trebuie sa poarte un document oficial cu
indicarea numarului de colete care constituie valiza, insa el nu este
considerat curier consular. Printr-un aranjament cu autoritatile locale
competente, oficiul consular poate sa trimita pe unul dintre membrii sai pentru
a prelua direct si nestingherit valiza de la comandantul navei sau aeronavei,
precum si sa-i predea o asemenea valiza.
Art. 18
Sub rezerva legislatiei statului de resedinta, referitoare la zonele in
care accesul este interzis sau supus unor reguli speciale din motive de
securitate nationala sau de interes public, membrii oficiului consular pot sa
se deplaseze liber pe teritoriul statului de resedinta.
Art. 19
1. Seful oficiului consular nu este supus jurisdictiei penale, civile si
administrative a statului de resedinta.
Totusi prevederile paragrafului 1 nu se aplica in cazul unei actiuni
civile:
a) care rezulta dintr-un contract pe care seful oficiului consular nu l-a
incheiat, in mod expres sau implicit, in calitatea sa de mandatar al statului
trimitator; sau
b) intentata de un tert pentru o paguba rezultata dintr-un accident cauzat
in statul de resedinta de un vehicul, o nava sau o aeronava.
2. Persoana sefului oficiului consular este inviolabila. Nici o masura de
executare nu poate fi luata contra sa, cu exceptia cazurilor prevazute la lit.
a) si b) de la paragraful 1 si numai daca executarea poate avea loc fara a
aduce atingere inviolabilitatii persoanei sau resedintei sale.
3. Membrii de familie ai sefului oficiului consular se bucura de imunitate
de jurisdictie penala si inviolabilitate personala in statul de resedinta, cu
conditia sa fie numai cetateni ai statului trimitator, sa nu aiba domiciliul in
statul de resedinta si sa nu exercite activitati cu caracter lucrativ in statul
de resedinta.
Art. 20
1. Membrii oficiului consular nu sunt supusi jurisdictiei penale, civile si
administrative a statului de resedinta pentru actele indeplinite in exercitarea
functiilor consulare.
2. Totusi prevederile de la paragraful 1 nu se aplica in cazul unei actiuni
civile:
a) care rezulta din incheierea unui contract de catre un membru al
personalului consular, pe care acesta nu l-a incheiat in mod expres sau
implicit in calitatea sa de mandatar al statului trimitator; sau
b) intentata de un tert pentru o paguba rezultata dintr-un accident cauzat
in statul de resedinta de un vehicul, o nava sau aeronava.
3. Membrii de familie ai membrilor personalului consular beneficiaza, in
masura in care contextul o permite, de facilitatile, privilegiile si
imunitatile recunoscute acestora din urma, in afara de cazul in care ei sunt
cetateni ai statului de resedinta sau rezidenti permanenti in acest stat ori
exercita o activitate cu caracter lucrativ in acest stat.
Art. 21
1. Pentru actele indeplinite in afara functiilor lor, functionarii
consulari nu pot fi detinuti sau arestati preventiv decat in caz de crima grava
ca urmare a unei hotarari pronuntate de autoritatea judiciara competenta. Prin
crima grava se intelege orice infractiune comisa cu intentie si pentru care
legislatia statului de resedinta prevede o pedeapsa privativa de libertate de
maximum 3 ani.
2. Cu exceptia cazului prevazut la paragraful 1, functionarii consulari nu
pot fi incarcerati si nici supusi vreunei alte forme de limitare a libertatii
lor personale, decat in cazul executarii unei hotarari judecatoresti
definitive.
3. Cand o procedura penala este angajata impotriva unui functionar
consular, acesta este obligat sa se prezinte in fata autoritatilor competente.
Totusi procedura trebuie sa fie condusa cu consideratia care este datorata
functionarului consular in virtutea pozitiei sale oficiale, in asemenea mod
incat ea sa stanjeneasca cat mai putin posibil exercitarea functiilor
consulare. Atunci cand, in imprejurarile mentionate la paragraful 1, a devenit
necesar ca un functionar consular sa fie pus in stare de detentie preventiva,
procedura indreptata impotriva lui trebuie sa fie deschisa in termenul cel mai
scurt.
4. In caz de arestare sau de detentie preventiva a unui membru al
personalului consular ori de urmarire penala indreptata impotriva lui, statul
de resedinta este obligat sa informeze, de indata, despre aceasta, pe seful
oficiului consular.
Art. 22
1. Membrii oficiului consular pot fi chemati sa depuna ca martori in cursul
procedurilor judiciare sau administrative. Angajatii consulari si membrii
personalului de serviciu nu pot refuza sa depuna ca martori, in afara cazurilor
mentionate la paragraful 3. Daca un functionar consular refuza sa depuna
marturie, nici o masura coercitiva sau alta sanctiune nu-i poate fi aplicata.
2. Autoritatea care solicita marturia trebuie sa evite a stanjeni pe
functionarul consular sau pe angajatul consular in indeplinirea functiilor
sale. Ea poate sa primeasca depozitia functionarului consular la resedinta
acestuia ori la oficiul consular sau sa accepte o declaratie scrisa din partea
sa ori de cate ori acest lucru este posibil.
3. Membrii oficiului consular nu sunt tinuti sa depuna marturie asupra faptelor
care au legatura cu exercitarea functiilor lor si nici sa prezinte
corespondenta si documentele oficiale referitoare la acestea. Ei au, de
asemenea, dreptul de a refuza sa depuna marturie in calitate de experti asupra
dreptului national al statului trimitator.
4. Functionarii consulari chemati sa depuna ca martori pot face o
declaratie fara a depune juramant, chiar daca legile statului de resedinta
prevad o astfel de obligatie.
Art. 23
1. Membrii oficiului consular sunt scutiti in statul de resedinta de orice
serviciu national si de orice sarcini cu caracter militar, de prestatii
personale de orice natura, precum si de contributiile care le-ar inlocui. Ei
sunt scutiti, de asemenea, de toate obligatiile prevazute de legile si
regulamentele acestui stat in materie de inregistrare a strainilor si permis de
sedere.
2. Totusi dispozitiile paragrafului 1 nu se aplica angajatilor consulari si
membrilor personalului de serviciu care nu sunt angajati permanenti ai statului
trimitator sau care exercita o activitate particulara cu caracter lucrativ in
statul de resedinta.
Art. 24
1. Sub rezerva dispozitiilor paragrafului 3 al prezentului articol, membrii
oficiului consular sunt exceptati, in ceea ce priveste serviciile pe care ei le
aduc statului trimitator, de la dispozitiile privind asigurarile sociale in
vigoare in statul de resedinta.
2. Scutirea prevazuta la paragraful 1 se aplica si membrilor personalului
particular care se afla in serviciul exclusiv al membrilor oficiului consular, daca:
a) nu sunt cetateni ai statului de resedinta sau nu sunt rezidenti
permanenti in acest stat; si
b) sunt supusi dispozitiilor referitoare la asigurarile sociale in vigoare
in statul trimitator sau intr-un stat tert.
3. Membrii oficiului consular, care au in serviciul lor persoane carora
scutirea prevazuta la paragraful 2 nu li se aplica, trebuie sa respecte
obligatiile pe care dispozitiile privind asigurarile sociale ale statului de
resedinta le impun celui care angajeaza.
4. Scutirea prevazuta la paragrafele 1 si 2 nu impiedica participarea
voluntara la regimul asigurarilor sociale existent in statul de resedinta, in
masura in care ea este admisa de acest stat.
Art. 25
1. Functionarii consulari si angajatii consulari sunt scutiti de orice
impozite si taxe personale sau reale, nationale, regionale si comunale, cu
exceptia:
a) impozitelor indirecte care sunt in mod normal incluse in pretul
marfurilor sau serviciilor;
b) impozitelor si taxelor asupra bunurilor imobile particulare situate pe
teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispozitiilor art. 15;
c) taxelor percepute de catre statul de resedinta pentru succesiuni si
oricarui transfer de bunuri, sub rezerva dispozitiilor art. 27 lit. b);
d) impozitelor si taxelor asupra veniturilor particulare de orice natura,
care isi au sursa in statul de resedinta;
e) impozitelor si taxelor percepute ca remunerare a serviciilor particulare
prestate;
f) taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva
dispozitiilor art. 15.
2. Membrii personalului de serviciu sunt scutiti de orice impozite si taxe
pe retributiile pe care le primesc pentru activitatile lor oficiale.
3. Membrii oficiului consular care folosesc persoane ale caror retributii
sau salarii sunt supuse impozitului pe venit in statul de resedinta trebuie sa
respecte obligatiile pe care legile si regulamentele statului respectiv le
impun in materie de impozit pe venit.
Art. 26
1. Potrivit dispozitiilor legislative si regulamentare pe care le poate
adopta, statul de resedinta autorizeaza intrarea si acorda scutirea de orice
taxe vamale, impozite si alte redevente conexe, cu exceptia cheltuielilor de
depozitare, de transport si a cheltuielilor pentru servicii similare, pentru:
a) obiectele, inclusiv autoturismele, destinate folosintei oficiale a
oficiului consular;
b) obiectele destinate folosintei personale a functionarilor consulari,
inclusiv bunurile destinate instalarii lor. Articolele de consum nu trebuie sa
depaseasca cantitatile necesare pentru folosirea lor directa de catre cei
interesati.
2. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu beneficiaza de
privilegiile si scutirile prevazute la lit. b) de la paragraful 1 pentru
articolele de consum, iar in ceea ce priveste bunurile destinate folosintei
personale, numai pentru cele importate cu ocazia primei lor instalari.
3. Bagajele personale ale functionarilor consulari, insotite de catre
acestia si de membrii familiei lor, sunt scutite de control vamal. Ele nu pot
fi supuse controlului decat in cazul cand exista motive serioase sa se
presupuna ca ar contine alte obiecte decat cele mentionate la lit. b) de la
paragraful 1, ori obiecte al caror import sau export este interzis de catre
lege si regulamentele statului de resedinta ori supus legilor si regulamentelor
sale de carantina. Acest control nu poate sa aiba loc decat in prezenta
functionarului consular sau a membrului familiei sale, interesat.
Art. 27
In caz de deces al unui membru al oficiului consular sau al unui membru al
familiei sale, statul de resedinta este obligat:
a) sa permita transferul bunurilor mobile ale defunctului, cu exceptia
celor care au fost dobandite in statul de resedinta si care fac obiectul unei
prohibitii la export in momentul decesului;
b) sa nu perceapa taxe nationale, regionale sau comunale de succesiune sau
de transfer asupra bunurilor mobile, cu conditia ca aceste bunuri sa se fi
gasit pe teritoriul statului de resedinta numai datorita prezentei defunctului
in calitate de membru al oficiului consular sau de membru al familiei sale.
Art. 28
1. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu, care sunt
cetateni ai statului de resedinta sau rezidenti permanenti in acest stat, sunt
supusi jurisdictiei statului de resedinta, cu exceptia actelor indeplinite in
exercitiul functiilor lor si nu beneficiaza decat de privilegiile prevazute la
art. 22 paragraful 3.
2. Statul de resedinta trebuie sa-si exercite jurisdictia asupra
persoanelor mentionate la paragraful 1 astfel incat sa nu impiedice exercitarea
functiilor oficiului consular.
Art. 29
1. Membrii oficiului consular beneficiaza de privilegiile si imunitatile
prevazute in prezenta conventie din momentul intrarii pe teritoriul statului de
resedinta pentru a-si ocupa postul, iar daca se gasesc deja pe acest teritoriu,
de la intrarea lor in functie la oficiul consular.
2. Membrii de familie beneficiaza de privilegiile si imunitatile prevazute
de prezenta conventie, in conditiile urmatoare:
a) din momentul in care membrul oficiului consular incepe sa se bucure de
imunitati si privilegii potrivit paragrafului 1;
b) din momentul intrarii pe teritoriul statului de resedinta, daca au
intrat pe acest teritoriu la o data ulterioara celei prevazute la lit. a);
c) din momentul cand au devenit membri de familie, daca au dobandit aceasta
calitate la o data ulterioara celor vizate la lit. a) si b).
3. Cand activitatea unui membru al oficiului consular ia sfarsit,
imunitatile si privilegiile sale, precum si cele ale membrilor familiei sale
inceteaza din momentul in care persoana in cauza paraseste teritoriul statului
de resedinta sau la expirarea unui termen rezonabil care ii va fi fost acordat
in acest scop. Imunitatile si privilegiile angajatilor consulari si ale
membrilor personalului de serviciu, care sunt cetateni ai statului de resedinta
sau care domiciliaza in statul de resedinta, inceteaza din momentul in care
persoanele in cauza isi pierd calitatea lor de angajat consular sau de membru
al personalului de serviciu.
4. Imunitatile si privilegiile membrilor de familie inceteaza din momentul
cand acestia nu mai fac parte din familia membrului oficiului consular. Totusi,
daca aceste persoane declara ca inteleg sa paraseasca teritoriul statului de
resedinta intr-un termen rezonabil, imunitatile si privilegiile lor subzista
pana la data plecarii lor.
5. In caz de deces al unui membru al oficiului consular, membrii familiei
sale continua sa se bucure de imunitatile si privilegiile care le sunt
recunoscute prin prezenta conventie, pana in momentul cand ei parasesc
teritoriul statului de resedinta sau pana la expirarea unui termen rezonabil
care le va fi fost acordat in acest scop.
6. Membrii personalului particular beneficiaza de drepturile si
facilitatile care le sunt acordate prin prezenta conventie pe timpul cat sunt
angajati in aceasta calitate.
7. Pentru actele indeplinite de membrii oficiului consular in exercitarea
atributiilor lor oficiale, imunitatea de jurisdictie subzista fara limita de
durata.
Art. 30
1. Statul trimitator poate renunta la privilegiile si imunitatile unui
membru al oficiului consular, prevazute de prezenta conventie.
2. Renuntarea la privilegii si imunitati trebuie sa fie de fiecare data
expresa, sub rezerva dispozitiilor paragrafului 3 din prezentul articol si
trebuie sa fie comunicata in scris statului de resedinta.
3. Daca un membru al oficiului consular angajeaza o procedura dintr-o
materie in care ar beneficia de imunitate de jurisdictie in virtutea art. 19 si
20, el nu poate invoca imunitatea de jurisdictie fata de nici o cerere
reconventionala legata direct de cererea principala.
4. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o actiune civila sau
administrativa nu poate fi socotita ca implica renuntarea la imunitate in ceea
ce priveste masurile de executare a hotararii, pentru care este necesara o
renuntare distincta.
Art. 31
Pentru toate mijloacele de transport, proprietate a statului trimitator,
folosite de oficiile consulare, precum si pentru toate mijloacele de transport
apartinand membrilor oficiului consular sau membrilor familiilor lor, este
obligatorie asigurarea pentru daune cauzate tertilor.
Art. 32
Toate persoanele care beneficiaza de privilegii si imunitati au obligatia
de a respecta legile si regulamentele statului de resedinta si de a nu se
amesteca in treburile interne ale acestui stat.
CAP. 4
Functii consulare
Art. 33
1. Exercitarea functiilor consulare are drept scop:
a) sa protejeze in statul de resedinta drepturile si interesele statului
trimitator, precum si ale cetatenilor sai;
b) sa favorizeze dezvoltarea relatiilor comerciale, economice, culturale,
stiintifice si turistice intre statul trimitator si statul de resedinta si sa
promoveze in orice alt mod relatii amicale intre cele doua state;
c) sa se informeze, prin toate mijloacele licite, despre conditiile si
evolutia vietii comerciale, economice, culturale, stiintifice si turistice ale
statului de resedinta, sa faca rapoarte in aceasta privinta catre statul
trimitator si sa dea informatii persoanelor interesate;
d) sa acorde ajutor si asistenta cetatenilor statului trimitator.
2. Dispozitiile prezentei conventii referitoare la cetatenii statului
trimitator se aplica deopotriva, in mod corespunzator, persoanelor juridice ale
statului trimitator.
Art. 34
1. Functiile consulare sunt exercitate de catre oficiile consulare. Ele
sunt, de asemenea, exercitate de catre misiunile diplomatice, in conformitate
cu dispozitiile prezentei conventii.
2. Functionarul consular este autorizat sa exercite, in circumscriptia
consulara, functiile prevazute in prezenta conventie, conform legislatiei
statului de resedinta si in limitele admise de dreptul international.
Functionarul consular poate, cu consimtamantul statului de resedinta, sa-si
exercite functiile consulare si in afara circumscriptiei sale consulare.
3. In exercitarea functiilor lor, functionarii consulari pot sa se
adreseze:
a) autoritatilor locale competente din circumscriptia lor consulara;
b) autoritatilor centrale competente ale statului de resedinta, daca acest
lucru este admis de legile, regulamentele si uzantele statului de resedinta sau
de acordurile internationale in materie.
4. Functionarul consular se poate adresa direct Ministerului Afacerilor
Externe sau, dupa caz, Secretariatului Comitetului Popular General pentru
Legaturi Externe si Cooperare Internationala al statului de resedinta numai in
absenta unui agent diplomatic al statului trimitator.
Art. 35
1. Functionarul consular are dreptul, cu respectarea legilor si
regulamentelor statului de resedinta, sa reprezinte pe cetatenii statului
trimitator sau sa ia masuri pentru asigurarea reprezentarii lor adecvate in
fata tribunalelor sau a altor autoritati ale statului de resedinta, cand acesti
cetateni, datorita absentei lor sau din orice alta cauza, nu-si pot apara in
timp util drepturile si interesele.
2. Reprezentarea prevazuta la paragraful 1 inceteaza atunci cand persoanele
reprezentate si-au desemnat un mandatar ori si-au asumat ele insele apararea
drepturilor si intereselor lor.
Art. 36
Functionarul consular are dreptul:
a) sa inregistreze pe cetatenii statului trimitator care au domiciliul sau
resedinta in circumscriptia sa consulara. Inregistrarea efectuata de
functionarul consular nu scuteste pe cetatenii vizati de obligatia de a
respecta legislatia si regulamentele statului de resedinta cu privire la
sederea strainilor;
b) sa primeasca cereri si declaratii in materie de cetatenie ale
cetatenilor statului trimitator si sa le elibereze documentele referitoare la
aceasta cetatenie;
c) sa elibereze, sa reinnoiasca, sa rectifice, sa anuleze, sa retraga ori
sa retina pasapoarte si alte documente de calatorie cetatenilor statului
trimitator;
d) sa acorde si sa anuleze vizele si documentele corespunzatoare
persoanelor care doresc sa mearga in statul trimitator.
Art. 37
1. In masura in care legislatia statului trimitator il abiliteaza,
functionarul consular este autorizat:
a) sa inregistreze nasterea si decesul cetatenilor statului trimitator si
sa elibereze certificatele corespunzatoare;
b) sa oficieze casatorii si sa intocmeasca actele corespunzatoare, atunci
cand viitorii soti sunt amandoi cetateni ai statului trimitator, sub rezerva de
a informa fara intarziere despre aceasta autoritatile competente ale statului
de resedinta, daca legislatia acestuia o cere;
c) sa inregistreze casatoria sau divortul, obtinute conform legilor
statului de resedinta, cu conditia ca cel putin una dintre parti sa fie
cetatean al statului trimitator si legile statului de resedinta sa nu se opuna.
2. Dispozitiile prevazute la paragraful 1 nu scutesc persoanele interesate
de obligatia de a face declaratiile impuse de legislatia statului de resedinta.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor comunica, fara
intarziere si fara cheltuieli, oficiului consular, copiile sau extrasele de pe
actele de stare civila privind cetatenii statului trimitator, care le sunt
cerute in scop administrativ.
4. In masura in care autoritatile competente ale statului de resedinta au
cunostinta ca un cetatean al statului trimitator a decedat pe teritoriul
statului de resedinta vor informa fara intarziere despre aceasta oficiul
consular.
Art. 38
1. In masura in care legislatia statului de resedinta nu se opune,
functionarul consular este autorizat sa indeplineasca, in circumscriptia sa
consulara (in localul consular, la locuinta cetatenilor statului trimitator, la
bordul navelor si aeronavelor), urmatoarele activitati:
a) sa primeasca si sa intocmeasca declaratii ale cetatenilor statului
trimitator si sa le certifice, sa le legalizeze ori sa le autentifice, dupa
caz;
b) sa intocmeasca, sa certifice, sa autentifice si sa primeasca in depozit
testamente si alte acte, precum si declaratii ale cetatenilor statului
trimitator;
c) sa primeasca, sa intocmeasca, sa autentifice si sa pastreze si alte acte
juridice incheiate intre cetatenii statului trimitator, daca aceste acte sunt
destinate sa produca efecte juridice in afara teritoriului statului de
resedinta. Aceasta nu se aplica contractelor privind stabilirea, transferul si
rezilierea drepturilor asupra bunurilor imobiliare situate in statul de
resedinta;
d) sa dea data certa documentelor si sa legalizeze semnaturile depuse pe
aceste documente de catre cetatenii statului trimitator;
e) sa traduca si sa legalizeze orice acte si documente care emana de la
autoritatile statului trimitator sau ale statului de resedinta, precum si sa
certifice traducerile, copiile si extrasele de pe aceste documente;
f) sa legalizeze facturile si certificatele de origine intocmite sau
certificate de catre autoritatile competente ale statului de resedinta;
g) sa indeplineasca alte activitati notariale in numele statului
trimitator, in limitele prevazute de legislatia acestui stat.
2. Actele si documentele mentionate la paragraful 1 au, in statul de
resedinta, aceeasi valoare juridica si forta probanta ca si documentele
autentificate, legalizate ori certificate de catre autoritatile judiciare sau
alte autoritati competente ale acestui stat.
Art. 39
1. In cazul in care un cetatean al statului trimitator a decedat pe
teritoriul statului de resedinta, autoritatea competenta a acestuia va anunta,
fara intarziere, despre acest deces, oficiul consular si ii va comunica toate
informatiile de care dispune cu privire la mostenitori, legatari, domiciliul
sau resedinta lor, activul succesoral, precum si despre o eventuala existenta a
unui testament. Autoritatea sus-mentionata va face o notificare asemanatoare
oficiului consular al statului trimitator si in cazul in care ea detine
informatii ca persoana decedata a lasat o succesiune pe teritoriul unui stat
tert.
2. Autoritatea competenta a statului de resedinta va anunta fara intarziere
oficiul consular al statului trimitator, atunci cand o succesiune deschisa pe
teritoriul statului de resedinta revine unei persoane, cetatean al statului
trimitator, in calitate de mostenitor, legatar sau cu alt titlu.
3. Autoritatea competenta a statului de resedinta va comunica, fara
intarziere, oficiului consular al statului trimitator, masurile care au fost
luate pentru conservarea si administrarea bunurilor succesorale care au ramas
pe teritoriul statului de resedinta ca urmare a decesului unui cetatean al
statului trimitator.
Functionarul consular isi poate da concursul, in mod direct sau prin
intermediul unui delegat, la punerea in executare a masurilor vizate in
alineatul precedent.
El poate, de asemenea, sa vegheze ca drepturile succesorale ale cetatenilor
statului trimitator sa fie realizate si ca sumele de bani, valorile sau
celelalte bunuri mobile ale cetatenilor statului trimitator, rezultate din
succesiuni deschise pe teritoriul statului de resedinta, sa fie transmise
acestor cetateni. Transmiterea se va efectua cu respectarea legilor statului de
resedinta.
4. Daca, dupa indeplinirea pe teritoriul statului de resedinta a formalitatilor
privitoare la succesiuni, mobilele succesiunii sau produsul vanzarii mobilelor
sau imobilelor revin unui mostenitor, legatar sau titular de drepturi, cetatean
al statului trimitator care nu domiciliaza pe teritoriul statului de resedinta,
nu a participat la procedura succesorala si nici nu si-a desemnat un mandatar,
acele bunuri sau produsul vanzarii lor vor fi predate oficiului consular al
statului trimitator pentru a fi puse la dispozitia mostenitorului, legatarului
sau titularului de drepturi, cu conditia ca:
a) autoritatile competente ale statului de resedinta sa fi autorizat
remiterea bunurilor succesorale sau a produsului vanzarii lor;
b) toate datoriile succesiunii, declarate in termenul prescris de
legislatia de resedinta, sa fi fost platite sau garantate;
c) sa fie dovedita calitatea de mostenitor, legatar sau titular de
drepturi;
d) taxele si drepturile asupra succesiunii sa fi fost platite sau
garantate.
5. In cazul in care un cetatean al statului trimitator se afla temporar pe
teritoriul statului de resedinta si decedeaza pe acest teritoriu, lucrurile
personale si sumele de bani ramase de la defunct si nereclamate de nici un
mostenitor prezent vor fi predate, cu titlu provizoriu, fara vreo alta
formalitate, oficiului consular al statului trimitator, spre a li se asigura
pastrarea, cu respectarea dreptului pentru autoritatile administrative sau
judiciare ale statului de resedinta de a le prelua in interesul justitiei.
Exportul lucrurilor si transferul sumelor de bani se vor face cu
respectarea legislatiei statului de resedinta.
6. In masura in care prezentul articol nu prevede altfel, dispozitiile art.
35 din aceasta conventie sunt aplicabile si in materie de succesiuni.
Art. 40
1. Autoritatile statului de resedinta instiinteaza, fara intarziere,
oficiul consular competent, atunci cand au cunostinta, despre cazurile in care
ar urma sa se procedeze la numirea unui tutore sau curator in favoarea unui
cetatean al statului trimitator care se afla, permanent sau temporar, in statul
de resedinta.
2. Functionarul consular poate sa intervina pe langa autoritatile
competente, in limitele admise de legile statului de resedinta, in toate
cazurile privind tutela si curatela instituita sau care urmeaza a se institui
in favoarea cetatenilor statului trimitator si pentru a se asigura
administrarea bunurilor celor absenti; el poate, de asemenea, sa propuna
autoritatilor competente ale statului de resedinta persoanele carora urmeaza a
li se incredinta misiunea sa indeplineasca functiile de tutore sau curator.
3. Dispozitiile art. 35 din prezenta conventie sunt aplicabile in ceea ce
priveste protectia si apararea drepturilor si intereselor minorilor, ale altor
persoane incapabile sau ale cetatenilor capabili care au nevoie sa fie aparati
de catre un curator.
Art. 41
1. Functionarul consular are dreptul sa comunice cu cetatenii statului
trimitator, sa-i viziteze, sa-i indrume, sa le acorde ajutor in relatiile lor
cu autoritatile administrative si judiciare ale statului de resedinta in
problemele care intra in competenta acestor autoritati si sa ia masuri in
scopul de a le asigura asistenta juridica si reprezentarea in justitie.
2. Statul de resedinta nu limiteaza posibilitatile de comunicare ale
cetateanului statului trimitator cu oficiul consular si nu impiedica intrarea
acestui cetatean in localurile consulare.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor acorda ajutor
functionarului consular pentru obtinerea de informatii referitoare la un cetatean
al statului trimitator, cu scopul de a permite functionarului sa stabileasca
legatura si sa intalneasca pe acel cetatean.
Art. 42
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor instiinta, fara
intarziere si in orice caz, in termen de 7 zile, oficiul consular al statului
trimitator, cand in circumscriptia sa consulara un cetatean al acestui stat a
fost arestat sau supus oricarei alte masuri de limitare a libertatii personale.
Orice comunicare adresata oficiului consular de catre persoana arestata ori
supusa vreunei alte forme de limitare a libertatii personale trebuie, de
asemenea, sa fie transmisa de autoritatile sus-mentionate, in termen de cel
mult 10 zile.
2. Functionarul consular are dreptul sa viziteze pe cetateanul statului trimitator,
care, in circumscriptia sa este in stare de arest preventiv sau care executa o
pedeapsa cu inchisoare ori a carui libertate a fost restransa sub o alta forma,
sa poarte convorbiri si corespondenta cu acest cetatean. Intalnirea va avea loc
in cel mai scurt timp de la data cererii sale. Repetarea vizitei este posibila
la cererea prealabila si la intervale de timp rezonabile.
3. Drepturile prevazute la paragrafele 1 si 2 se pot exercita numai in
conformitate cu legile si regulamentele statului de resedinta, cu rezerva
totusi ca aceste legi si regulamente nu trebuie sa faca inoperante
sus-amintitele drepturi.
4. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa pe
cetateanul statului trimitator care se afla arestat, in stare de detentie sau
supus oricarei alte forme de limitare a libertatii sale personale, despre
posibilitatea de comunicare care ii este acordata in baza prezentului articol.
Art. 43
1. Functionarul consular are dreptul sa acorde ajutor si asistenta navelor
statului trimitator care intra sau care se gasesc intr-un port, in apele
teritoriale sau in alt loc de ancorare, situate in limitele circumscriptiei
sale consulare. El poate sa urce la bordul acestor nave de indata ce li s-a
admis libera practica si sa comunice liber cu comandantul navei, cu membrii
echipajului, precum si cu pasagerii cetateni ai statului trimitator. El poate,
de asemenea, sa actioneze pentru a inlesni intrarea, stationarea si plecarea
navelor statului trimitator din porturile circumscriptiei sale consulare.
2. Capitanul sau orice alt membru al echipajului poate sa mearga in mod
liber la oficiul consular, daca acesta isi are sediul in portul unde se afla
nava. Daca oficiul consular nu este situat in port, aceasta comunicare este
conditionata de obtinerea consimtamantului autoritatii competente, potrivit
legii in vigoare in statul de resedinta.
Art. 44
1. In masura in care legislatia statului trimitator il autorizeaza,
functionarul consular are dreptul sa ia legatura cu echipajul navelor statului
trimitator, sa le viziteze, sa verifice si sa vizeze documentele de bord,
precum si documentele cu privire la incarcatura si, in general, sa asigure
aplicarea pe aceste nave a legilor statului trimitator referitoare la
navigatie.
Fara a aduce atingere competentei autoritatilor statului de resedinta si in
masura in care legislatia statului trimitator il autorizeaza, functionarul
consular are, de asemenea, dreptul sa ia masurile necesare pentru asigurarea
ordinii si disciplinei pe aceste nave.
In exercitarea functiilor sale, functionarul consular poate sa solicite
concursul si asistenta autoritatilor statului de resedinta.
2. Autoritatile statului de resedinta nu vor interveni in nici o cauza
aparuta la bordul navei, cu exceptia acelor dezordini care ar fi de natura sa
tulbure linistea si ordinea publica pe uscat sau in port, ori sa aduca atingere
sanatatii sau securitatii publice sau in care s-ar gasi implicate persoane
straine de echipaj.
3. Functionarul consular are dreptul, conform legilor statului de
resedinta, sa insoteasca pe capitan sau pe un alt marinar de pe nava statului
trimitator, atunci cand acesta este invitat sa apara in fata tribunalelor si a
altor autoritati ale statului de resedinta.
Art. 45
In cazul in care autoritatile statului de resedinta ar avea intentia sa ia,
potrivit competentei lor, masuri de conservare, de executare sau de
constrangere la bordul unei nave a statului trimitator, ele vor instiinta, in
prealabil, oficiul consular pentru ca un functionar consular sa poata asista la
efectuarea unor astfel de masuri. Daca, in caz de urgenta, nu a fost posibila
instiintarea prealabila a oficiului consular, iar nici un functionar consular
nu a fost prezent la luarea masurilor, autoritatile statului de resedinta vor
informa neintarziat oficiul consular despre masurile luate.
Oficiul consular va fi instiintat, de asemenea, daca un membru al
echipajului navei urmeaza sa fie interogat de catre autoritatile statului de
resedinta.
Art. 46
Dispozitiile art. 43, 44 si 45 nu sunt opozabile autoritatilor statului de
resedinta in ceea ce priveste aplicarea legislatiei si reglementarilor vamale,
a masurilor de carantina sanitara, precum si a altor masuri de control
referitoare la sanatatea publica, politia portuara, poluarea apelor marii,
salvarea vietii omenesti si a marfurilor si accesul strainilor.
Art. 47
1. Daca o nava a statului trimitator naufragiaza, esueaza sau sufera orice
alta avarie in apele teritoriale sau interioare ale statului de resedinta,
autoritatile competente ale acestui stat trebuie sa informeze cat mai curand
posibil despre aceasta oficiul consular si sa il instiinteze despre masurile
intreprinse sau avute in vedere pentru salvarea pasagerilor, echipajului,
navei, incarcaturii si proviziilor.
Functionarul consular poate sa acorde ajutor navei, membrilor echipajului
si pasagerilor, precum si sa ia masuri in vederea ocrotirii incarcaturii si
repararii navei. El poate, de asemenea, sa se adreseze autoritatilor statului
de resedinta pentru a le solicita luarea unor astfel de masuri.
In masura in care legislatia statului de resedinta nu se opune,
autoritatile competente ale acestui stat vor invita pe functionarul consular sa
asiste la ancheta deschisa pentru stabilirea cauzelor avariei, esuarii sau
naufragiului.
2. Daca armatorul, proprietarul sau orice alta persoana autorizata sa
actioneze in numele lor nu poate lua masurile necesare pentru conservarea si
administrarea navei, incarcaturii sau proviziilor, functionarul consular poate
sa ia masurile pe care acestia le-ar fi luat ei insisi in acest scop.
3. Dispozitiile paragrafului 2 se aplica, deopotriva, pentru orice obiect,
apartinand unui cetatean al statului trimitator si care provine din incarcatura
sau proviziile unei nave a statului trimitator ori a unui stat tert, care a
fost gasit pe coasta sau in apropierea coastei statului de resedinta sau adus
intr-un port din circumscriptia consulara.
4. Autoritatile competente ale statului de resedinta acorda functionarului consular
sprijinul necesar pentru luarea masurilor ce se impun in caz de naufragiu sau
avarii ale navei.
5. Nava care a suferit un naufragiu sau o avarie grava, incarcatura sa si
proviziile aflate la bord nu sunt supuse taxelor vamale pe teritoriul statului
de resedinta, daca nu sunt livrate spre folosinta sau consum in acest stat.
6. Functionarul consular are dreptul, conform legislatiei statului
trimitator, sa primeasca orice declaratie si sa elibereze orice document in
legatura cu:
a) inmatricularea sau radierea navei din registrul statului trimitator;
b) cumpararea de nave straine destinate a fi inmatriculate in registrul
statului trimitator sau vanzarea navelor acestui stat in strainatate;
c) armarea sau dezarmarea unei nave inmatriculate in registrul statului
trimitator;
d) pierderea sau avarierea unei nave inmatriculate in registrul statului
trimitator.
Art. 48
Dispozitiile art. 43 - 47 din prezenta conventie se aplica, in mod
corespunzator, aeronavelor statului trimitator, in masura in care ele nu sunt
contrare altor conventii in vigoare intre cele doua state contractante.
Art. 49
In afara functiilor prevazute in prezenta conventie, functionarul consular
poate exercita orice alta functie consulara incredintata de statul trimitator
si admisa expres de catre statul de resedinta sau la care acest stat, informat
in prealabil, nu s-a opus.
Art. 50
Oficiul consular poate sa perceapa pe teritoriul statului de resedinta
drepturile si taxele pe care legile si regulamentele statului trimitator le
prevad pentru actele si serviciilor consulare.
Art. 51
Oficiul consular al statului trimitator poate sa exercite functii consulare
pentru un stat tert dupa obtinerea aprobarii statului de resedinta.
Art. 52
Membrii misiunii diplomatice a statului trimitator, care exercita functii
consulare, continua sa se bucure in statul de resedinta de privilegiile si
imunitatile ce decurg din statutul lor diplomatic.
Art. 53
Cele doua parti contractante pot numi sau accepta consuli onorifici in
raporturile lor bilaterale, in conformitate cu uzantele internationale, cu
respectarea legislatiei lor si in concordanta cu prevederilor prezentei
conventii.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 54
1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii, in conformitate cu
reglementarile fiecaruia dintre cele doua state contractante si va intra in
vigoare incepand cu data schimbului instrumentelor de ratificare.
2. Prezenta conventie se incheie pe durata nelimitata. Oricare dintre cele
doua state contractante poate sa o denunte. Aceasta denuntare produce efecte
dupa 6 luni de la data notificarii in scris a acestei hotarari catre celalalt
stat contractant.
Facuta la Bucuresti la 1 iulie 1993, in doua exemplare originale, fiecare
in limba romana si in limba araba, ambele texte avand aceeasi valoare.
Drept pentru care imputernicitii celor doua state contractante au semnat
prezenta conventie.
Pentru Romania,
Ioan Maxim
ambasador,
director general al Directiei
generale juridice si consulare
Pentru Marea Jamahirie Araba
Libiana Populara Socialista,
Abdullatif Hussein Mehemed Elfughi,
director
al Departamentului consular