Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 95 din 10 noiembrie 1994

pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Marea Jamahirie Araba Libiana Populara Socialista, semnata la Bucuresti la 1 iulie 1993

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 318 din 16 noiembrie 1994


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Marea Jamahirie Araba Libiana Populara Socialista, semnata la Bucuresti la 1 iulie 1993.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 3 octombrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                      PRESEDINTELE SENATUI
                 prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 24 octombrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                  PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                          ADRIAN NASTASE

                          CONVENTIE CONSULARA
intre Romania si Marea Jamahirie Araba Libiana Populara Socialista

    Romania si Marea Jamahirie Araba Libiana Populara Socialista,
    in dorinta de a dezvolta legaturile de prietenie dintre ele pe baza respectarii principiilor suveranitatii si independentei nationale, neamestecului in treburile interne, egalitatii in drepturi si avantajului reciproc,
    dorind sa reglementeze relatiile lor consulare, sa defineasca drepturile, privilegiile si imunitatile oficiilor consulare si ale membrilor acestora si sa asigure protejarea intereselor lor si ale cetatenilor lor,
    au hotarat sa incheie o conventie consulara si au convenit asupra celor ce urmeaza:

    CAP. 1
    Definitii

    Art. 1
    In intelesul prezentei conventii, expresiile de mai jos au sensul indicat in dreptul fiecareia:
    1. oficiu consular: consulat general, consulat, viceconsulat sau agentie consulara;
    2. circumscriptie consulara: teritoriul stabilit si destinat oficiului consular pentru exercitarea functiilor sale;
    3. sef al oficiului consular: persoana insarcinata sa actioneze in aceasta calitate;
    4. functionar consular: orice persoana insarcinata sa exercite functii consulare, inclusiv seful oficiului consular;
    5. angajat consular: orice persoana care face parte din serviciul administrativ sau tehnic al oficiului consular;
    6. membru al personalului de serviciu: orice persoana afectata serviciului casnic al oficiului consular;
    7. membru al oficiului consular: functionarii consulari, angajatii si membrii personalului de serviciu;
    8. membru al personalului privat: orice persoana angajata numai in serviciul particular al unui membru al oficiului consular;
    9. membru de familie: sotul (sotia), copiii minori si parintii unui membru al oficiului consular, cu conditia sa locuiasca impreuna cu acesta;
    10. localuri consulare: orice cladiri sau parti din cladiri si terenurile aferente, oricui ar apartine, care sunt folosite numai pentru oficiul consular, inclusiv resedinta sefului oficiului consular;
    11. arhive consulare: toate documentele, corespondenta, cartile, filmele, benzile de inregistrare si registrele oficiului consular, precum si materialul de cifru impreuna cu instrumentarul sau, fisierele si mobilierul destinate sa le protejeze;
    12. corespondenta oficiala: toata corespondenta referitoare la oficiul consular si la functiile sale;
    13. cetatean al statului trimitator: orice persoana care, in conformitate cu legislatia statului trimitator, are cetatenia acestuia;
    14. persoana juridica a statului trimitator: orice persoana juridica constituita potrivit legislatiei in vigoare in statul trimitator si care are nationalitatea acestui stat;
    15. nava a statului trimitator: orice nava care navigheaza sub pavilionul statului trimitator cu autorizatia si in conformitate cu legislatia sa, cu exceptia navelor de razboi;
    16. aeronava a statului trimitator: orice aeronava inmatriculata in statul trimitator in conformitate cu legislatia sa si purtand insemnul sau distinctiv.

    CAP. 2
    Relatii consulare

    Art. 2
    1. Un oficiu consular se infiinteaza numai cu consimtamantul statului de resedinta.
    2. Sediul si rangul unui oficiu, precum si delimitarea circumscriptiei acestuia se stabilesc prin intelegere intre statul trimitator si statul de resedinta.
    3. Orice modificare ulterioara cu privire la sediul si rangul oficiului consular, precum si la circumscriptia consulara se va face, de asemenea, numai prin intelegere intre cele doua parti contractante.
    Art. 3
    1. Desemnarea sefului oficiului consular se face de statul trimitator, dupa obtinerea pe cale diplomatica a acordului prealabil al statului de resedinta.
    2. Dupa obtinerea acordului prevazut la paragraful 1, statul trimitator va transmite pe cale diplomatica o patenta consulara Ministerului Afacerilor Externe sau, dupa caz, Secretariatului Popular General pentru Legaturi Externe si Cooperare Internationala, al statului pe teritoriul caruia seful oficiului consular urmeaza sa-si desfasoare activitatea, in care se vor mentiona numele complet al acestuia, gradul sau, sediul oficiului si circumscriptia consulara.
    3. Seful oficiului consular are dreptul sa-si exercite functiile dupa obtinerea autorizatiei emise de statul de resedinta.
    4. Statul de resedinta are dreptul de a acorda sefului oficiului consular o autorizatie provizorie pentru a-si incepe activitatea pana la emiterea documentului de autorizare a numirii.
    5. Imediat ce i s-a permis sefului oficiului consular, chiar cu titlu provizoriu, sa-si desfasoare activitatea, statul de resedinta va lua toate masurile pentru a-i da posibilitatea acestuia sa-si exercite functiile.
    Art. 4
    1. In cazul in care seful oficiului consular este in imposibilitate de a-si exercita functiile sale sau daca postul este vacant, statul trimitator poate sa imputerniceasca pe unul dintre functionarii consulari din cadrul aceluiasi oficiu consular sau din alt oficiu consular de pe teritoriul statului de resedinta, sau pe unul dintre membrii personalului diplomatic al misiunii sale diplomatice in statul de resedinta, sa exercite temporar functia de sef al oficiului consular.
    Ministerul Afacerilor Externe sau, dupa caz, Secretariatul Comitetului Popular pentru Legaturi Externe si Cooperare Internationala al statului de resedinta, va fi informat despre numele complet al persoanei respective.
    2. Persoana imputernicita temporar ca sef al oficiului consular are dreptul sa exercite functiile care revin sefului oficiului consular si beneficiaza de privilegiile si imunitatile recunoscute acestuia prin prezenta conventie.
    3. Desemnarea unuia dintre membrii personalului diplomatic la oficiul consular conform paragrafului 1 nu afecteaza privilegiile si imunitatile ce decurg din statutul sau diplomatic.
    Art. 5
    1. Functionarii consulari vor fi, de regula, cetateni ai statului trimitator care nu au domiciliul pe teritoriul statului de resedinta.
    2. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu ai oficiului consular pot fi cetateni ai statului trimitator, ai statului de resedinta sau cetateni ai unui stat tert.
    Art. 6
    1. Statul trimitator stabileste numarul membrilor oficiului sau consular in functie de volumul de munca si de necesitatile unei normale desfasurari a activitatii oficiului.
    2. Statul de resedinta poate sa ceara mentinerea numarului membrilor oficiului consular in limitele pe care le considera rezonabile si normale tinand seama de conditiile si situatia din statul de resedinta si de necesitatile oficiului consular.
    Art. 7
    Statul trimitator notifica Ministerului Afacerilor Externe sau, dupa caz, Secretariatului Comitetului Popular General pentru Legaturi Externe si Cooperare Internationala al statului de resedinta:
    a) numirea membrilor unui oficiu consular, numele, prenumele, cetatenia si calitatea lor, sosirea acestora dupa numire la oficiul consular, plecarea definitiva sau incetarea functiilor lor, precum si orice alte schimbari referitoare la statutul lor, care se pot produce in timpul serviciului lor la oficiul consular;
    b) sosirea si plecarea definitiva a unui membru de familie si, daca este cazul, faptul ca o persoana devine sau inceteaza sa mai fie membru de familie;
    c) sosirea si plecarea definitiva a membrilor personalului privat si, daca este cazul, incetarea serviciului lor in aceasta calitate;
    d) angajarea si incetarea angajarii persoanelor care domiciliaza in statul de resedinta in calitate de membri ai oficiului consular sau de membri ai personalului privat.
    Art. 8
    1. Statul de resedinta va elibera, gratuit, fiecarui functionar consular un document care sa ateste dreptul acestuia de a-si exercita functiile consulare pe teritoriul statului de resedinta.
    2. Dispozitiile paragrafului 1 se aplica deopotriva:
    a) angajatilor consulari si membrilor personalului de serviciu, daca nu sunt cetateni ai statului de resedinta sau cetateni ai statului trimitator ori ai unui stat tert, domiciliati in statul de resedinta;
    b) membrilor de familie, daca nu sunt cetateni ai statului trimitator ori ai unui stat tert, domiciliati in statul de resedinta si daca nu exercita o activitate lucrativa in acest stat.
    Art. 9
    Membrii oficiului consular nu vor desfasura activitate comerciala sau o alta profesiune in afara functiilor consulare sau a sarcinilor pe care le au la oficiul consular.
    Art. 10
    Functiile unui membru al oficiului consular inceteaza indeosebi prin:
    1. notificarea de catre statul trimitator catre statul de resedinta a faptului ca functiile acestuia au incetat;
    2. retragerea autorizatiei date de statul de resedinta;
    3. notificarea de catre statul de resedinta catre statul trimitator a faptului ca el a incetat sa mai considere persoana in cauza ca membru al personalului consular, in urmatoarele situatii:
    a) statul de resedinta poate oricand, si fara sa explice motivele hotararii, sa informeze statul trimitator, pe cale diplomatica, ca un functionar consular este "persona non grata" sau ca un alt membru al personalului consular nu este acceptat. Intr-o asemenea situatie statul trimitator va rechema persoana in cauza, va pune capat functiilor sale in cadrul oficiului consular sau ii va retrage numirea, dupa caz;
    b) daca statul trimitator refuza sa indeplineasca sau nu indeplineste intr-un termen rezonabil obligatiile care ii revin conform prevederilor de la lit. a), statul de resedinta poate, dupa caz, sa retraga autorizatia data persoanei in cauza sau sa inceteze de a o mai considera ca membru al personalului consular.

    CAP. 3
    Facilitati, privilegii si imunitati

    Art. 11
    1. Statul de resedinta acorda orice inlesniri pentru indeplinirea functiilor oficiului consular si ia toate masurile corespunzatoare pentru a permite membrilor oficiului consular sa-si desfasoare activitatea si sa se bucure de drepturile, imunitatile si privilegiile acordate de prezenta conventie.
    2. Statul de resedinta va trata pe functionarii consulari cu respectul cuvenit si va lua toate masurile necesare pentru a impiedica orice atingere adusa persoanei, libertatii si demnitatii lor.
    Art. 12
    1. La sediul oficiului consular se va instala stema statului trimitator si o inscriptie cu denumirea oficiului consular, in limbile celor doua parti contractante.
    2. Drapelul national al statului trimitator poate fi arborat la sediul oficiului consular, la resedinta sefului oficiului consular si pe mijlocul de transport folosit in exercitarea functiilor sale.
    3. In exercitarea drepturilor acordate prin prezentul articol se va tine seama de legile, regulamentele si uzantele din statul de resedinta.
    Art. 13
    1. In conformitate cu legislatia statului de resedinta, statul trimitator poate sa dobandeasca, sa inchirieze ori sa posede terenuri, cladiri sau parti din cladiri pentru nevoile oficiului consular, precum si locuinte pentru membrii personalului consular, cetateni ai statului trimitator.
    2. Statul de resedinta va acorda statului trimitator tot sprijinul necesar pentru a dobandi sau poseda imobile prevazute la paragraful 1, inclusiv locuinte corespunzatoare pentru membrii oficiului consular.
    3. Statul trimitator are obligatia de a se conforma legislatiei statului de resedinta referitoare la constructii si sistematizare sau alte restrictii aplicabile in regiunea unde sunt situate imobilele prevazute la paragraful 1.
    Art. 14
    1. Localurile consulare sunt inviolabile. Autoritatile statului de resedinta nu pot patrunde in aceste localuri decat cu consimtamantul sefului oficiului consular, al sefului misiunii diplomatice a statului trimitator sau al persoanei desemnate de catre unul dintre acestia.
    2. Statul de resedinta are obligatia de a lua toate masurile necesare pentru a asigura securitatea localurilor consulare si a impiedica violarea sau deteriorarea acestor localuri, precum si pentru a impiedica tulburarea linistii oficiului consular ori atingerea demnitatii sale.
    3. Localurile consulare, mijloacele de transport si orice alte bunuri destinate a fi folosite pentru exercitarea activitatii oficiului consular, indiferent cine ar fi proprietarul lor, nu pot face obiectul nici unei forme de perchezitie, rechizitie, sechestru sau masuri de executare silita; mijloacele de transport aflate in afara localurilor consulare nu pot fi perchezitionate sau retinute decat cu consimtamantul sefului oficiului consular sau al sefului misiunii diplomatice a statului trimitator.
    4. Localurile consulare nu vor fi utilizate intr-un mod incompatibil cu exercitarea functiilor consulare.
    Art. 15
    1. Imobilele asupra carora statul trimitator detine calitatea de proprietar sau locatar si care sunt folosite in scopul activitatii consulare ori care servesc drept resedinta pentru functionarii consulari sunt scutite de impozite si taxe de orice natura, nationale, regionale sau locale, cu exceptia taxelor percepute ca remunerare pentru servicii special prestate.
    In cazul imobilelor detinute ca locatar, de catre statul trimitator, scutirea fiscala nu se va aplica pentru impozitele sau taxele care, potrivit legislatiei statului de resedinta, nu sunt in sarcina locatarilor.
    2. Mijloacele de transport, proprietate a statului trimitator, destinate a fi folosite pentru indeplinirea activitatii consulare, sunt de asemenea scutite de impozitele si taxele mentionate la paragraful 1.
    3. Sumele incasate ca drepturi si taxe, pe care legile si regulamentele statului trimitator le prevad pentru serviciile consulare, sunt deopotriva scutite de orice impozite si taxe in statul de resedinta.
    Art. 16
    Arhivele si documentele consulare sunt inviolabile in orice moment si oriunde s-ar afla.
    Art. 17
    1. Statul de resedinta permite si protejeaza libertatea de comunicare a oficiului consular pentru orice scopuri oficiale. In comunicarea cu guvernul, cu misiunile diplomatice si cu celelalte oficii consulare ale statului trimitator, oriunde ar fi ele situate, oficiul consular poate folosi toate mijloacele de comunicare potrivite, inclusiv curierii diplomatici sau consulari, valiza diplomatica sau consulara si mesajele in cod sau cifrate. Totusi oficiul consular nu poate instala si utiliza un post de emisie si receptie decat cu asentimentul prealabil al statului de resedinta. Daca sunt folosite mijloace de comunicare publice, conditiile in vigoare pentru misiunile diplomatice vor fi aplicate si oficiilor consulare.
    2. Corespondenta oficiala a oficiului consular este inviolabila.
    3. Valiza consulara nu va fi nici deschisa si nici retinuta. Cu toate acestea, daca autoritatile competente ale statului de resedinta au motive serioase sa creada ca valiza contine altceva decat corespondenta, documentele sau obiectele prevazute in prezentul articol, acestea pot cere ca valiza sa fie deschisa in prezenta lor de catre un reprezentant autorizat al statului trimitator, acreditat in statul de resedinta. Daca cererea este refuzata de autoritatile statului trimitator, valiza va fi returnata la locul de origine.
    4. Coletele care constituie valiza diplomatica sau consulara trebuie sa fie sigilate, sa poarte semne exterioare vizibile ale caracterului lor si nu pot contine decat corespondenta oficiala si documente sau obiecte destinate exclusiv pentru folosinta oficiala.
    5. Curierii consulari ai statului trimitator se bucura pe teritoriul statului de resedinta de aceleasi drepturi, privilegii si imunitati de care se bucura curierii diplomatici, sub rezerva de a avea asupra lor documente oficiale care sa le ateste calitatea si sa precizeze numarul de colete care constituie valiza consulara.
    Curierul diplomatic sau consular nu poate fi nici cetatean al statului de resedinta, nici sa aiba domiciliul in acest stat.
    6. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave comerciale sau aeronave civile care trebuie sa soseasca intr-un punct de intrare autorizat. Acest comandant trebuie sa poarte un document oficial cu indicarea numarului de colete care constituie valiza, insa el nu este considerat curier consular. Printr-un aranjament cu autoritatile locale competente, oficiul consular poate sa trimita pe unul dintre membrii sai pentru a prelua direct si nestingherit valiza de la comandantul navei sau aeronavei, precum si sa-i predea o asemenea valiza.
    Art. 18
    Sub rezerva legislatiei statului de resedinta, referitoare la zonele in care accesul este interzis sau supus unor reguli speciale din motive de securitate nationala sau de interes public, membrii oficiului consular pot sa se deplaseze liber pe teritoriul statului de resedinta.
    Art. 19
    1. Seful oficiului consular nu este supus jurisdictiei penale, civile si administrative a statului de resedinta.
    Totusi prevederile paragrafului 1 nu se aplica in cazul unei actiuni civile:
    a) care rezulta dintr-un contract pe care seful oficiului consular nu l-a incheiat, in mod expres sau implicit, in calitatea sa de mandatar al statului trimitator; sau
    b) intentata de un tert pentru o paguba rezultata dintr-un accident cauzat in statul de resedinta de un vehicul, o nava sau o aeronava.
    2. Persoana sefului oficiului consular este inviolabila. Nici o masura de executare nu poate fi luata contra sa, cu exceptia cazurilor prevazute la lit. a) si b) de la paragraful 1 si numai daca executarea poate avea loc fara a aduce atingere inviolabilitatii persoanei sau resedintei sale.
    3. Membrii de familie ai sefului oficiului consular se bucura de imunitate de jurisdictie penala si inviolabilitate personala in statul de resedinta, cu conditia sa fie numai cetateni ai statului trimitator, sa nu aiba domiciliul in statul de resedinta si sa nu exercite activitati cu caracter lucrativ in statul de resedinta.
    Art. 20
    1. Membrii oficiului consular nu sunt supusi jurisdictiei penale, civile si administrative a statului de resedinta pentru actele indeplinite in exercitarea functiilor consulare.
    2. Totusi prevederile de la paragraful 1 nu se aplica in cazul unei actiuni civile:
    a) care rezulta din incheierea unui contract de catre un membru al personalului consular, pe care acesta nu l-a incheiat in mod expres sau implicit in calitatea sa de mandatar al statului trimitator; sau
    b) intentata de un tert pentru o paguba rezultata dintr-un accident cauzat in statul de resedinta de un vehicul, o nava sau aeronava.
    3. Membrii de familie ai membrilor personalului consular beneficiaza, in masura in care contextul o permite, de facilitatile, privilegiile si imunitatile recunoscute acestora din urma, in afara de cazul in care ei sunt cetateni ai statului de resedinta sau rezidenti permanenti in acest stat ori exercita o activitate cu caracter lucrativ in acest stat.
    Art. 21
    1. Pentru actele indeplinite in afara functiilor lor, functionarii consulari nu pot fi detinuti sau arestati preventiv decat in caz de crima grava ca urmare a unei hotarari pronuntate de autoritatea judiciara competenta. Prin crima grava se intelege orice infractiune comisa cu intentie si pentru care legislatia statului de resedinta prevede o pedeapsa privativa de libertate de maximum 3 ani.
    2. Cu exceptia cazului prevazut la paragraful 1, functionarii consulari nu pot fi incarcerati si nici supusi vreunei alte forme de limitare a libertatii lor personale, decat in cazul executarii unei hotarari judecatoresti definitive.
    3. Cand o procedura penala este angajata impotriva unui functionar consular, acesta este obligat sa se prezinte in fata autoritatilor competente. Totusi procedura trebuie sa fie condusa cu consideratia care este datorata functionarului consular in virtutea pozitiei sale oficiale, in asemenea mod incat ea sa stanjeneasca cat mai putin posibil exercitarea functiilor consulare. Atunci cand, in imprejurarile mentionate la paragraful 1, a devenit necesar ca un functionar consular sa fie pus in stare de detentie preventiva, procedura indreptata impotriva lui trebuie sa fie deschisa in termenul cel mai scurt.
    4. In caz de arestare sau de detentie preventiva a unui membru al personalului consular ori de urmarire penala indreptata impotriva lui, statul de resedinta este obligat sa informeze, de indata, despre aceasta, pe seful oficiului consular.
    Art. 22
    1. Membrii oficiului consular pot fi chemati sa depuna ca martori in cursul procedurilor judiciare sau administrative. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu nu pot refuza sa depuna ca martori, in afara cazurilor mentionate la paragraful 3. Daca un functionar consular refuza sa depuna marturie, nici o masura coercitiva sau alta sanctiune nu-i poate fi aplicata.
    2. Autoritatea care solicita marturia trebuie sa evite a stanjeni pe functionarul consular sau pe angajatul consular in indeplinirea functiilor sale. Ea poate sa primeasca depozitia functionarului consular la resedinta acestuia ori la oficiul consular sau sa accepte o declaratie scrisa din partea sa ori de cate ori acest lucru este posibil.
    3. Membrii oficiului consular nu sunt tinuti sa depuna marturie asupra faptelor care au legatura cu exercitarea functiilor lor si nici sa prezinte corespondenta si documentele oficiale referitoare la acestea. Ei au, de asemenea, dreptul de a refuza sa depuna marturie in calitate de experti asupra dreptului national al statului trimitator.
    4. Functionarii consulari chemati sa depuna ca martori pot face o declaratie fara a depune juramant, chiar daca legile statului de resedinta prevad o astfel de obligatie.
    Art. 23
    1. Membrii oficiului consular sunt scutiti in statul de resedinta de orice serviciu national si de orice sarcini cu caracter militar, de prestatii personale de orice natura, precum si de contributiile care le-ar inlocui. Ei sunt scutiti, de asemenea, de toate obligatiile prevazute de legile si regulamentele acestui stat in materie de inregistrare a strainilor si permis de sedere.
    2. Totusi dispozitiile paragrafului 1 nu se aplica angajatilor consulari si membrilor personalului de serviciu care nu sunt angajati permanenti ai statului trimitator sau care exercita o activitate particulara cu caracter lucrativ in statul de resedinta.
    Art. 24
    1. Sub rezerva dispozitiilor paragrafului 3 al prezentului articol, membrii oficiului consular sunt exceptati, in ceea ce priveste serviciile pe care ei le aduc statului trimitator, de la dispozitiile privind asigurarile sociale in vigoare in statul de resedinta.
    2. Scutirea prevazuta la paragraful 1 se aplica si membrilor personalului particular care se afla in serviciul exclusiv al membrilor oficiului consular, daca:
    a) nu sunt cetateni ai statului de resedinta sau nu sunt rezidenti permanenti in acest stat; si
    b) sunt supusi dispozitiilor referitoare la asigurarile sociale in vigoare in statul trimitator sau intr-un stat tert.
    3. Membrii oficiului consular, care au in serviciul lor persoane carora scutirea prevazuta la paragraful 2 nu li se aplica, trebuie sa respecte obligatiile pe care dispozitiile privind asigurarile sociale ale statului de resedinta le impun celui care angajeaza.
    4. Scutirea prevazuta la paragrafele 1 si 2 nu impiedica participarea voluntara la regimul asigurarilor sociale existent in statul de resedinta, in masura in care ea este admisa de acest stat.
    Art. 25
    1. Functionarii consulari si angajatii consulari sunt scutiti de orice impozite si taxe personale sau reale, nationale, regionale si comunale, cu exceptia:
    a) impozitelor indirecte care sunt in mod normal incluse in pretul marfurilor sau serviciilor;
    b) impozitelor si taxelor asupra bunurilor imobile particulare situate pe teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispozitiilor art. 15;
    c) taxelor percepute de catre statul de resedinta pentru succesiuni si oricarui transfer de bunuri, sub rezerva dispozitiilor art. 27 lit. b);
    d) impozitelor si taxelor asupra veniturilor particulare de orice natura, care isi au sursa in statul de resedinta;
    e) impozitelor si taxelor percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate;
    f) taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva dispozitiilor art. 15.
    2. Membrii personalului de serviciu sunt scutiti de orice impozite si taxe pe retributiile pe care le primesc pentru activitatile lor oficiale.
    3. Membrii oficiului consular care folosesc persoane ale caror retributii sau salarii sunt supuse impozitului pe venit in statul de resedinta trebuie sa respecte obligatiile pe care legile si regulamentele statului respectiv le impun in materie de impozit pe venit.
    Art. 26
    1. Potrivit dispozitiilor legislative si regulamentare pe care le poate adopta, statul de resedinta autorizeaza intrarea si acorda scutirea de orice taxe vamale, impozite si alte redevente conexe, cu exceptia cheltuielilor de depozitare, de transport si a cheltuielilor pentru servicii similare, pentru:
    a) obiectele, inclusiv autoturismele, destinate folosintei oficiale a oficiului consular;
    b) obiectele destinate folosintei personale a functionarilor consulari, inclusiv bunurile destinate instalarii lor. Articolele de consum nu trebuie sa depaseasca cantitatile necesare pentru folosirea lor directa de catre cei interesati.
    2. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu beneficiaza de privilegiile si scutirile prevazute la lit. b) de la paragraful 1 pentru articolele de consum, iar in ceea ce priveste bunurile destinate folosintei personale, numai pentru cele importate cu ocazia primei lor instalari.
    3. Bagajele personale ale functionarilor consulari, insotite de catre acestia si de membrii familiei lor, sunt scutite de control vamal. Ele nu pot fi supuse controlului decat in cazul cand exista motive serioase sa se presupuna ca ar contine alte obiecte decat cele mentionate la lit. b) de la paragraful 1, ori obiecte al caror import sau export este interzis de catre lege si regulamentele statului de resedinta ori supus legilor si regulamentelor sale de carantina. Acest control nu poate sa aiba loc decat in prezenta functionarului consular sau a membrului familiei sale, interesat.
    Art. 27
    In caz de deces al unui membru al oficiului consular sau al unui membru al familiei sale, statul de resedinta este obligat:
    a) sa permita transferul bunurilor mobile ale defunctului, cu exceptia celor care au fost dobandite in statul de resedinta si care fac obiectul unei prohibitii la export in momentul decesului;
    b) sa nu perceapa taxe nationale, regionale sau comunale de succesiune sau de transfer asupra bunurilor mobile, cu conditia ca aceste bunuri sa se fi gasit pe teritoriul statului de resedinta numai datorita prezentei defunctului in calitate de membru al oficiului consular sau de membru al familiei sale.
    Art. 28
    1. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu, care sunt cetateni ai statului de resedinta sau rezidenti permanenti in acest stat, sunt supusi jurisdictiei statului de resedinta, cu exceptia actelor indeplinite in exercitiul functiilor lor si nu beneficiaza decat de privilegiile prevazute la art. 22 paragraful 3.
    2. Statul de resedinta trebuie sa-si exercite jurisdictia asupra persoanelor mentionate la paragraful 1 astfel incat sa nu impiedice exercitarea functiilor oficiului consular.
    Art. 29
    1. Membrii oficiului consular beneficiaza de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie din momentul intrarii pe teritoriul statului de resedinta pentru a-si ocupa postul, iar daca se gasesc deja pe acest teritoriu, de la intrarea lor in functie la oficiul consular.
    2. Membrii de familie beneficiaza de privilegiile si imunitatile prevazute de prezenta conventie, in conditiile urmatoare:
    a) din momentul in care membrul oficiului consular incepe sa se bucure de imunitati si privilegii potrivit paragrafului 1;
    b) din momentul intrarii pe teritoriul statului de resedinta, daca au intrat pe acest teritoriu la o data ulterioara celei prevazute la lit. a);
    c) din momentul cand au devenit membri de familie, daca au dobandit aceasta calitate la o data ulterioara celor vizate la lit. a) si b).
    3. Cand activitatea unui membru al oficiului consular ia sfarsit, imunitatile si privilegiile sale, precum si cele ale membrilor familiei sale inceteaza din momentul in care persoana in cauza paraseste teritoriul statului de resedinta sau la expirarea unui termen rezonabil care ii va fi fost acordat in acest scop. Imunitatile si privilegiile angajatilor consulari si ale membrilor personalului de serviciu, care sunt cetateni ai statului de resedinta sau care domiciliaza in statul de resedinta, inceteaza din momentul in care persoanele in cauza isi pierd calitatea lor de angajat consular sau de membru al personalului de serviciu.
    4. Imunitatile si privilegiile membrilor de familie inceteaza din momentul cand acestia nu mai fac parte din familia membrului oficiului consular. Totusi, daca aceste persoane declara ca inteleg sa paraseasca teritoriul statului de resedinta intr-un termen rezonabil, imunitatile si privilegiile lor subzista pana la data plecarii lor.
    5. In caz de deces al unui membru al oficiului consular, membrii familiei sale continua sa se bucure de imunitatile si privilegiile care le sunt recunoscute prin prezenta conventie, pana in momentul cand ei parasesc teritoriul statului de resedinta sau pana la expirarea unui termen rezonabil care le va fi fost acordat in acest scop.
    6. Membrii personalului particular beneficiaza de drepturile si facilitatile care le sunt acordate prin prezenta conventie pe timpul cat sunt angajati in aceasta calitate.
    7. Pentru actele indeplinite de membrii oficiului consular in exercitarea atributiilor lor oficiale, imunitatea de jurisdictie subzista fara limita de durata.
    Art. 30
    1. Statul trimitator poate renunta la privilegiile si imunitatile unui membru al oficiului consular, prevazute de prezenta conventie.
    2. Renuntarea la privilegii si imunitati trebuie sa fie de fiecare data expresa, sub rezerva dispozitiilor paragrafului 3 din prezentul articol si trebuie sa fie comunicata in scris statului de resedinta.
    3. Daca un membru al oficiului consular angajeaza o procedura dintr-o materie in care ar beneficia de imunitate de jurisdictie in virtutea art. 19 si 20, el nu poate invoca imunitatea de jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala legata direct de cererea principala.
    4. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o actiune civila sau administrativa nu poate fi socotita ca implica renuntarea la imunitate in ceea ce priveste masurile de executare a hotararii, pentru care este necesara o renuntare distincta.
    Art. 31
    Pentru toate mijloacele de transport, proprietate a statului trimitator, folosite de oficiile consulare, precum si pentru toate mijloacele de transport apartinand membrilor oficiului consular sau membrilor familiilor lor, este obligatorie asigurarea pentru daune cauzate tertilor.
    Art. 32
    Toate persoanele care beneficiaza de privilegii si imunitati au obligatia de a respecta legile si regulamentele statului de resedinta si de a nu se amesteca in treburile interne ale acestui stat.

    CAP. 4
    Functii consulare

    Art. 33
    1. Exercitarea functiilor consulare are drept scop:
    a) sa protejeze in statul de resedinta drepturile si interesele statului trimitator, precum si ale cetatenilor sai;
    b) sa favorizeze dezvoltarea relatiilor comerciale, economice, culturale, stiintifice si turistice intre statul trimitator si statul de resedinta si sa promoveze in orice alt mod relatii amicale intre cele doua state;
    c) sa se informeze, prin toate mijloacele licite, despre conditiile si evolutia vietii comerciale, economice, culturale, stiintifice si turistice ale statului de resedinta, sa faca rapoarte in aceasta privinta catre statul trimitator si sa dea informatii persoanelor interesate;
    d) sa acorde ajutor si asistenta cetatenilor statului trimitator.
    2. Dispozitiile prezentei conventii referitoare la cetatenii statului trimitator se aplica deopotriva, in mod corespunzator, persoanelor juridice ale statului trimitator.
    Art. 34
    1. Functiile consulare sunt exercitate de catre oficiile consulare. Ele sunt, de asemenea, exercitate de catre misiunile diplomatice, in conformitate cu dispozitiile prezentei conventii.
    2. Functionarul consular este autorizat sa exercite, in circumscriptia consulara, functiile prevazute in prezenta conventie, conform legislatiei statului de resedinta si in limitele admise de dreptul international.
    Functionarul consular poate, cu consimtamantul statului de resedinta, sa-si exercite functiile consulare si in afara circumscriptiei sale consulare.
    3. In exercitarea functiilor lor, functionarii consulari pot sa se adreseze:
    a) autoritatilor locale competente din circumscriptia lor consulara;
    b) autoritatilor centrale competente ale statului de resedinta, daca acest lucru este admis de legile, regulamentele si uzantele statului de resedinta sau de acordurile internationale in materie.
    4. Functionarul consular se poate adresa direct Ministerului Afacerilor Externe sau, dupa caz, Secretariatului Comitetului Popular General pentru Legaturi Externe si Cooperare Internationala al statului de resedinta numai in absenta unui agent diplomatic al statului trimitator.
    Art. 35
    1. Functionarul consular are dreptul, cu respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta, sa reprezinte pe cetatenii statului trimitator sau sa ia masuri pentru asigurarea reprezentarii lor adecvate in fata tribunalelor sau a altor autoritati ale statului de resedinta, cand acesti cetateni, datorita absentei lor sau din orice alta cauza, nu-si pot apara in timp util drepturile si interesele.
    2. Reprezentarea prevazuta la paragraful 1 inceteaza atunci cand persoanele reprezentate si-au desemnat un mandatar ori si-au asumat ele insele apararea drepturilor si intereselor lor.
    Art. 36
    Functionarul consular are dreptul:
    a) sa inregistreze pe cetatenii statului trimitator care au domiciliul sau resedinta in circumscriptia sa consulara. Inregistrarea efectuata de functionarul consular nu scuteste pe cetatenii vizati de obligatia de a respecta legislatia si regulamentele statului de resedinta cu privire la sederea strainilor;
    b) sa primeasca cereri si declaratii in materie de cetatenie ale cetatenilor statului trimitator si sa le elibereze documentele referitoare la aceasta cetatenie;
    c) sa elibereze, sa reinnoiasca, sa rectifice, sa anuleze, sa retraga ori sa retina pasapoarte si alte documente de calatorie cetatenilor statului trimitator;
    d) sa acorde si sa anuleze vizele si documentele corespunzatoare persoanelor care doresc sa mearga in statul trimitator.
    Art. 37
    1. In masura in care legislatia statului trimitator il abiliteaza, functionarul consular este autorizat:
    a) sa inregistreze nasterea si decesul cetatenilor statului trimitator si sa elibereze certificatele corespunzatoare;
    b) sa oficieze casatorii si sa intocmeasca actele corespunzatoare, atunci cand viitorii soti sunt amandoi cetateni ai statului trimitator, sub rezerva de a informa fara intarziere despre aceasta autoritatile competente ale statului de resedinta, daca legislatia acestuia o cere;
    c) sa inregistreze casatoria sau divortul, obtinute conform legilor statului de resedinta, cu conditia ca cel putin una dintre parti sa fie cetatean al statului trimitator si legile statului de resedinta sa nu se opuna.
    2. Dispozitiile prevazute la paragraful 1 nu scutesc persoanele interesate de obligatia de a face declaratiile impuse de legislatia statului de resedinta.
    3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor comunica, fara intarziere si fara cheltuieli, oficiului consular, copiile sau extrasele de pe actele de stare civila privind cetatenii statului trimitator, care le sunt cerute in scop administrativ.
    4. In masura in care autoritatile competente ale statului de resedinta au cunostinta ca un cetatean al statului trimitator a decedat pe teritoriul statului de resedinta vor informa fara intarziere despre aceasta oficiul consular.
    Art. 38
    1. In masura in care legislatia statului de resedinta nu se opune, functionarul consular este autorizat sa indeplineasca, in circumscriptia sa consulara (in localul consular, la locuinta cetatenilor statului trimitator, la bordul navelor si aeronavelor), urmatoarele activitati:
    a) sa primeasca si sa intocmeasca declaratii ale cetatenilor statului trimitator si sa le certifice, sa le legalizeze ori sa le autentifice, dupa caz;
    b) sa intocmeasca, sa certifice, sa autentifice si sa primeasca in depozit testamente si alte acte, precum si declaratii ale cetatenilor statului trimitator;
    c) sa primeasca, sa intocmeasca, sa autentifice si sa pastreze si alte acte juridice incheiate intre cetatenii statului trimitator, daca aceste acte sunt destinate sa produca efecte juridice in afara teritoriului statului de resedinta. Aceasta nu se aplica contractelor privind stabilirea, transferul si rezilierea drepturilor asupra bunurilor imobiliare situate in statul de resedinta;
    d) sa dea data certa documentelor si sa legalizeze semnaturile depuse pe aceste documente de catre cetatenii statului trimitator;
    e) sa traduca si sa legalizeze orice acte si documente care emana de la autoritatile statului trimitator sau ale statului de resedinta, precum si sa certifice traducerile, copiile si extrasele de pe aceste documente;
    f) sa legalizeze facturile si certificatele de origine intocmite sau certificate de catre autoritatile competente ale statului de resedinta;
    g) sa indeplineasca alte activitati notariale in numele statului trimitator, in limitele prevazute de legislatia acestui stat.
    2. Actele si documentele mentionate la paragraful 1 au, in statul de resedinta, aceeasi valoare juridica si forta probanta ca si documentele autentificate, legalizate ori certificate de catre autoritatile judiciare sau alte autoritati competente ale acestui stat.
    Art. 39
    1. In cazul in care un cetatean al statului trimitator a decedat pe teritoriul statului de resedinta, autoritatea competenta a acestuia va anunta, fara intarziere, despre acest deces, oficiul consular si ii va comunica toate informatiile de care dispune cu privire la mostenitori, legatari, domiciliul sau resedinta lor, activul succesoral, precum si despre o eventuala existenta a unui testament. Autoritatea sus-mentionata va face o notificare asemanatoare oficiului consular al statului trimitator si in cazul in care ea detine informatii ca persoana decedata a lasat o succesiune pe teritoriul unui stat tert.
    2. Autoritatea competenta a statului de resedinta va anunta fara intarziere oficiul consular al statului trimitator, atunci cand o succesiune deschisa pe teritoriul statului de resedinta revine unei persoane, cetatean al statului trimitator, in calitate de mostenitor, legatar sau cu alt titlu.
    3. Autoritatea competenta a statului de resedinta va comunica, fara intarziere, oficiului consular al statului trimitator, masurile care au fost luate pentru conservarea si administrarea bunurilor succesorale care au ramas pe teritoriul statului de resedinta ca urmare a decesului unui cetatean al statului trimitator.
    Functionarul consular isi poate da concursul, in mod direct sau prin intermediul unui delegat, la punerea in executare a masurilor vizate in alineatul precedent.
    El poate, de asemenea, sa vegheze ca drepturile succesorale ale cetatenilor statului trimitator sa fie realizate si ca sumele de bani, valorile sau celelalte bunuri mobile ale cetatenilor statului trimitator, rezultate din succesiuni deschise pe teritoriul statului de resedinta, sa fie transmise acestor cetateni. Transmiterea se va efectua cu respectarea legilor statului de resedinta.
    4. Daca, dupa indeplinirea pe teritoriul statului de resedinta a formalitatilor privitoare la succesiuni, mobilele succesiunii sau produsul vanzarii mobilelor sau imobilelor revin unui mostenitor, legatar sau titular de drepturi, cetatean al statului trimitator care nu domiciliaza pe teritoriul statului de resedinta, nu a participat la procedura succesorala si nici nu si-a desemnat un mandatar, acele bunuri sau produsul vanzarii lor vor fi predate oficiului consular al statului trimitator pentru a fi puse la dispozitia mostenitorului, legatarului sau titularului de drepturi, cu conditia ca:
    a) autoritatile competente ale statului de resedinta sa fi autorizat remiterea bunurilor succesorale sau a produsului vanzarii lor;
    b) toate datoriile succesiunii, declarate in termenul prescris de legislatia de resedinta, sa fi fost platite sau garantate;
    c) sa fie dovedita calitatea de mostenitor, legatar sau titular de drepturi;
    d) taxele si drepturile asupra succesiunii sa fi fost platite sau garantate.
    5. In cazul in care un cetatean al statului trimitator se afla temporar pe teritoriul statului de resedinta si decedeaza pe acest teritoriu, lucrurile personale si sumele de bani ramase de la defunct si nereclamate de nici un mostenitor prezent vor fi predate, cu titlu provizoriu, fara vreo alta formalitate, oficiului consular al statului trimitator, spre a li se asigura pastrarea, cu respectarea dreptului pentru autoritatile administrative sau judiciare ale statului de resedinta de a le prelua in interesul justitiei.
    Exportul lucrurilor si transferul sumelor de bani se vor face cu respectarea legislatiei statului de resedinta.
    6. In masura in care prezentul articol nu prevede altfel, dispozitiile art. 35 din aceasta conventie sunt aplicabile si in materie de succesiuni.
    Art. 40
    1. Autoritatile statului de resedinta instiinteaza, fara intarziere, oficiul consular competent, atunci cand au cunostinta, despre cazurile in care ar urma sa se procedeze la numirea unui tutore sau curator in favoarea unui cetatean al statului trimitator care se afla, permanent sau temporar, in statul de resedinta.
    2. Functionarul consular poate sa intervina pe langa autoritatile competente, in limitele admise de legile statului de resedinta, in toate cazurile privind tutela si curatela instituita sau care urmeaza a se institui in favoarea cetatenilor statului trimitator si pentru a se asigura administrarea bunurilor celor absenti; el poate, de asemenea, sa propuna autoritatilor competente ale statului de resedinta persoanele carora urmeaza a li se incredinta misiunea sa indeplineasca functiile de tutore sau curator.
    3. Dispozitiile art. 35 din prezenta conventie sunt aplicabile in ceea ce priveste protectia si apararea drepturilor si intereselor minorilor, ale altor persoane incapabile sau ale cetatenilor capabili care au nevoie sa fie aparati de catre un curator.
    Art. 41
    1. Functionarul consular are dreptul sa comunice cu cetatenii statului trimitator, sa-i viziteze, sa-i indrume, sa le acorde ajutor in relatiile lor cu autoritatile administrative si judiciare ale statului de resedinta in problemele care intra in competenta acestor autoritati si sa ia masuri in scopul de a le asigura asistenta juridica si reprezentarea in justitie.
    2. Statul de resedinta nu limiteaza posibilitatile de comunicare ale cetateanului statului trimitator cu oficiul consular si nu impiedica intrarea acestui cetatean in localurile consulare.
    3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor acorda ajutor functionarului consular pentru obtinerea de informatii referitoare la un cetatean al statului trimitator, cu scopul de a permite functionarului sa stabileasca legatura si sa intalneasca pe acel cetatean.
    Art. 42
    1. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor instiinta, fara intarziere si in orice caz, in termen de 7 zile, oficiul consular al statului trimitator, cand in circumscriptia sa consulara un cetatean al acestui stat a fost arestat sau supus oricarei alte masuri de limitare a libertatii personale. Orice comunicare adresata oficiului consular de catre persoana arestata ori supusa vreunei alte forme de limitare a libertatii personale trebuie, de asemenea, sa fie transmisa de autoritatile sus-mentionate, in termen de cel mult 10 zile.
    2. Functionarul consular are dreptul sa viziteze pe cetateanul statului trimitator, care, in circumscriptia sa este in stare de arest preventiv sau care executa o pedeapsa cu inchisoare ori a carui libertate a fost restransa sub o alta forma, sa poarte convorbiri si corespondenta cu acest cetatean. Intalnirea va avea loc in cel mai scurt timp de la data cererii sale. Repetarea vizitei este posibila la cererea prealabila si la intervale de timp rezonabile.
    3. Drepturile prevazute la paragrafele 1 si 2 se pot exercita numai in conformitate cu legile si regulamentele statului de resedinta, cu rezerva totusi ca aceste legi si regulamente nu trebuie sa faca inoperante sus-amintitele drepturi.
    4. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa pe cetateanul statului trimitator care se afla arestat, in stare de detentie sau supus oricarei alte forme de limitare a libertatii sale personale, despre posibilitatea de comunicare care ii este acordata in baza prezentului articol.
    Art. 43
    1. Functionarul consular are dreptul sa acorde ajutor si asistenta navelor statului trimitator care intra sau care se gasesc intr-un port, in apele teritoriale sau in alt loc de ancorare, situate in limitele circumscriptiei sale consulare. El poate sa urce la bordul acestor nave de indata ce li s-a admis libera practica si sa comunice liber cu comandantul navei, cu membrii echipajului, precum si cu pasagerii cetateni ai statului trimitator. El poate, de asemenea, sa actioneze pentru a inlesni intrarea, stationarea si plecarea navelor statului trimitator din porturile circumscriptiei sale consulare.
    2. Capitanul sau orice alt membru al echipajului poate sa mearga in mod liber la oficiul consular, daca acesta isi are sediul in portul unde se afla nava. Daca oficiul consular nu este situat in port, aceasta comunicare este conditionata de obtinerea consimtamantului autoritatii competente, potrivit legii in vigoare in statul de resedinta.
    Art. 44
    1. In masura in care legislatia statului trimitator il autorizeaza, functionarul consular are dreptul sa ia legatura cu echipajul navelor statului trimitator, sa le viziteze, sa verifice si sa vizeze documentele de bord, precum si documentele cu privire la incarcatura si, in general, sa asigure aplicarea pe aceste nave a legilor statului trimitator referitoare la navigatie.
    Fara a aduce atingere competentei autoritatilor statului de resedinta si in masura in care legislatia statului trimitator il autorizeaza, functionarul consular are, de asemenea, dreptul sa ia masurile necesare pentru asigurarea ordinii si disciplinei pe aceste nave.
    In exercitarea functiilor sale, functionarul consular poate sa solicite concursul si asistenta autoritatilor statului de resedinta.
    2. Autoritatile statului de resedinta nu vor interveni in nici o cauza aparuta la bordul navei, cu exceptia acelor dezordini care ar fi de natura sa tulbure linistea si ordinea publica pe uscat sau in port, ori sa aduca atingere sanatatii sau securitatii publice sau in care s-ar gasi implicate persoane straine de echipaj.
    3. Functionarul consular are dreptul, conform legilor statului de resedinta, sa insoteasca pe capitan sau pe un alt marinar de pe nava statului trimitator, atunci cand acesta este invitat sa apara in fata tribunalelor si a altor autoritati ale statului de resedinta.
    Art. 45
    In cazul in care autoritatile statului de resedinta ar avea intentia sa ia, potrivit competentei lor, masuri de conservare, de executare sau de constrangere la bordul unei nave a statului trimitator, ele vor instiinta, in prealabil, oficiul consular pentru ca un functionar consular sa poata asista la efectuarea unor astfel de masuri. Daca, in caz de urgenta, nu a fost posibila instiintarea prealabila a oficiului consular, iar nici un functionar consular nu a fost prezent la luarea masurilor, autoritatile statului de resedinta vor informa neintarziat oficiul consular despre masurile luate.
    Oficiul consular va fi instiintat, de asemenea, daca un membru al echipajului navei urmeaza sa fie interogat de catre autoritatile statului de resedinta.
    Art. 46
    Dispozitiile art. 43, 44 si 45 nu sunt opozabile autoritatilor statului de resedinta in ceea ce priveste aplicarea legislatiei si reglementarilor vamale, a masurilor de carantina sanitara, precum si a altor masuri de control referitoare la sanatatea publica, politia portuara, poluarea apelor marii, salvarea vietii omenesti si a marfurilor si accesul strainilor.
    Art. 47
    1. Daca o nava a statului trimitator naufragiaza, esueaza sau sufera orice alta avarie in apele teritoriale sau interioare ale statului de resedinta, autoritatile competente ale acestui stat trebuie sa informeze cat mai curand posibil despre aceasta oficiul consular si sa il instiinteze despre masurile intreprinse sau avute in vedere pentru salvarea pasagerilor, echipajului, navei, incarcaturii si proviziilor.
    Functionarul consular poate sa acorde ajutor navei, membrilor echipajului si pasagerilor, precum si sa ia masuri in vederea ocrotirii incarcaturii si repararii navei. El poate, de asemenea, sa se adreseze autoritatilor statului de resedinta pentru a le solicita luarea unor astfel de masuri.
    In masura in care legislatia statului de resedinta nu se opune, autoritatile competente ale acestui stat vor invita pe functionarul consular sa asiste la ancheta deschisa pentru stabilirea cauzelor avariei, esuarii sau naufragiului.
    2. Daca armatorul, proprietarul sau orice alta persoana autorizata sa actioneze in numele lor nu poate lua masurile necesare pentru conservarea si administrarea navei, incarcaturii sau proviziilor, functionarul consular poate sa ia masurile pe care acestia le-ar fi luat ei insisi in acest scop.
    3. Dispozitiile paragrafului 2 se aplica, deopotriva, pentru orice obiect, apartinand unui cetatean al statului trimitator si care provine din incarcatura sau proviziile unei nave a statului trimitator ori a unui stat tert, care a fost gasit pe coasta sau in apropierea coastei statului de resedinta sau adus intr-un port din circumscriptia consulara.
    4. Autoritatile competente ale statului de resedinta acorda functionarului consular sprijinul necesar pentru luarea masurilor ce se impun in caz de naufragiu sau avarii ale navei.
    5. Nava care a suferit un naufragiu sau o avarie grava, incarcatura sa si proviziile aflate la bord nu sunt supuse taxelor vamale pe teritoriul statului de resedinta, daca nu sunt livrate spre folosinta sau consum in acest stat.
    6. Functionarul consular are dreptul, conform legislatiei statului trimitator, sa primeasca orice declaratie si sa elibereze orice document in legatura cu:
    a) inmatricularea sau radierea navei din registrul statului trimitator;
    b) cumpararea de nave straine destinate a fi inmatriculate in registrul statului trimitator sau vanzarea navelor acestui stat in strainatate;
    c) armarea sau dezarmarea unei nave inmatriculate in registrul statului trimitator;
    d) pierderea sau avarierea unei nave inmatriculate in registrul statului trimitator.
    Art. 48
    Dispozitiile art. 43 - 47 din prezenta conventie se aplica, in mod corespunzator, aeronavelor statului trimitator, in masura in care ele nu sunt contrare altor conventii in vigoare intre cele doua state contractante.
    Art. 49
    In afara functiilor prevazute in prezenta conventie, functionarul consular poate exercita orice alta functie consulara incredintata de statul trimitator si admisa expres de catre statul de resedinta sau la care acest stat, informat in prealabil, nu s-a opus.
    Art. 50
    Oficiul consular poate sa perceapa pe teritoriul statului de resedinta drepturile si taxele pe care legile si regulamentele statului trimitator le prevad pentru actele si serviciilor consulare.
    Art. 51
    Oficiul consular al statului trimitator poate sa exercite functii consulare pentru un stat tert dupa obtinerea aprobarii statului de resedinta.
    Art. 52
    Membrii misiunii diplomatice a statului trimitator, care exercita functii consulare, continua sa se bucure in statul de resedinta de privilegiile si imunitatile ce decurg din statutul lor diplomatic.
    Art. 53
    Cele doua parti contractante pot numi sau accepta consuli onorifici in raporturile lor bilaterale, in conformitate cu uzantele internationale, cu respectarea legislatiei lor si in concordanta cu prevederilor prezentei conventii.

    CAP. 5
    Dispozitii finale

    Art. 54
    1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii, in conformitate cu reglementarile fiecaruia dintre cele doua state contractante si va intra in vigoare incepand cu data schimbului instrumentelor de ratificare.
    2. Prezenta conventie se incheie pe durata nelimitata. Oricare dintre cele doua state contractante poate sa o denunte. Aceasta denuntare produce efecte dupa 6 luni de la data notificarii in scris a acestei hotarari catre celalalt stat contractant.
    Facuta la Bucuresti la 1 iulie 1993, in doua exemplare originale, fiecare in limba romana si in limba araba, ambele texte avand aceeasi valoare.
    Drept pentru care imputernicitii celor doua state contractante au semnat prezenta conventie.

                            Pentru Romania,
                              Ioan Maxim
                              ambasador,
                      director general al Directiei
                      generale juridice si consulare

                      Pentru Marea Jamahirie Araba
                      Libiana Populara Socialista,
                    Abdullatif Hussein Mehemed Elfughi,
                              director
                      al Departamentului consular



SmartCity5

COMENTARII la Legea 95/1994

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 95 din 1994
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 95/1994
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu