Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 90 din 29 iulie 1992

pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, incheiat la Atena la 16 septembrie 1991

ACT EMIS DE:                PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 192 din 11 august 1992


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, incheiat la Atena la 16 septembrie 1991.

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 14 iulie 1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) si art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

            p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                       IONEL ROMAN

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 14 iulie 1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) si art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                 PRESEDINTELE SENATUI
             academician ALEXANDRU BIRLADEANU

                             ACORD
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor

    Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene, denumite in continuare parti contractante,
    in dorinta de a-si intensifica cooperarea economica in beneficiul reciproc al ambelor tari pe termen lung,
    urmarind ca obiectiv crearea unor conditii favorabile pentru investitiile investitorilor oricarei parti pe teritoriul celeilalte parti,
    recunoscind ca incurajarea si protejarea investitiilor, pe baza prezentului acord, vor stimula initiativa in acest domeniu,
    au stabilit cele ce urmeaza:

    Art. 1
    Definitii
    In sensul acestui acord:
    1. Investitie desemneaza orice fel de active si, in special, desi nu exclusiv, include:
    a) proprietatea mobila si imobila si orice alte drepturi de proprietate cum ar fi ipoteci, garantii sau gajuri;
    b) actiuni si parti sociale si obligatiuni ale unei societati si orice alta forma de participare la o societate;
    c) credite pe termen lung (legate de investitii) si creante sau orice activitate in virtutea unui contract avind valoare financiara;
    d) drepturi de proprietate intelectuala si industriala, inclusiv drepturi referitoare la drepturi de autor, marci comerciale, nume comerciale, brevete, procedee tehnologice, know-how si goodwill;
    e) concesiuni de afaceri conferite prin lege sau in virtutea unui contract, inclusiv concesiunile de cercetare, cultivare, extragere sau exploatare a resurselor naturale.
    2. Venituri desemneaza sumele produse de o investitie si includ, in special, desi nu exclusiv, beneficiul, dobinda, sporuri de capital, dividende, redevente si onorarii.
    3. Investitor va desemna:
    a) referitor la Romania: persoane fizice cu cetatenia romana, in conformitate cu legislatia acesteia, si persoane juridice romane constituite in conformitate cu legislatia romana si avindu-si sediile sociale pe teritoriul acesteia;
    b) referitor la Republica Elena: persoane fizice de nationalitate greceasca, in conformitate cu legile acesteia, si persoane juridice constituite in conformitate cu legislatia greceasca si avindu-si sediul pe teritoriul acesteia.
    4. National desemneaza:
    a) referitor la Romania: orice persoana fizica avind cetatenie romana, in conformitate cu legile si reglementarile din Romania;
    b) referitor la Republica Elena: orice persoana fizica avind sau obtinind nationalitatea greceasca, in conformitate cu Codul nationalitatii grecesti.
    5. Teritoriu desemneaza, cu privire la fiecare parte contractanta, teritoriul peste care este suveran, cit si zonele marine si submarine, in conformitate cu legislatia internationala, drepturile de suveranitate sau de jurisdictie.
    Art. 2
    Promovarea si protejarea investitiilor
    1. Fiecare parte contractanta va promova pe teritoriul sau, cit mai mult posibil, investitiile facute de investitorii celeilalte parti contractante si va admite astfel de investitii in conformitate cu legislatia sa.
    2. Investitiilor facute de o parte contractanta li se vor acorda, pe tot parcursul, un tratament corect si echitabil si se vor bucura de protectie si garantii depline pe teritoriul celeilalte parti contractante. Fiecare parte contractanta va garanta ca administrarea, intretinerea, folosirea, valorificarea sau dreptul de a dispune pe teritoriul sau de investitiile investitorilor celeilalte parti contractante nu sint in nici un fel supuse unor masuri injuste sau discriminatorii.
    3. Investitorilor oricarei parti contractante li se va permite sa-si angajeze personal de conducere superior si tehnic (se include si nivelul de sef de sectoare), la alegerea lor, cetateni ai oricarei parti contractante, in masura in care acest lucru este admis de legislatia in vigoare a statului gazda. In conformitate cu legile privind intrarea si sejurul strainilor, personalului mentionat mai sus i se va permite sa intre si sa ramina pe teritoriul celeilalte parti contractante in scopul infiintarii si administrarii investitiei lor.
    4. O eventuala modificare a formei in care au fost facute investitiile nu afecteaza caracterul lor de investitii, cu conditia ca aceasta modificare sa nu contravina legilor si reglementarilor partii contractante respective.
    5. Profiturile din investitii si, in cazul aprobarii de reinvestitii, veniturile rezultind din acestea se bucura de aceeasi protectie ca si investitiile initiale.
    6. Fiecare parte contractanta va publica toate legile si reglementarile care se refera la sau afecteaza investitiile investitorilor celeilalte parti contractante de pe teritoriul sau.
    Art. 3
    Clauza natiunii celei mai favorizate si tratamentul national
    1. Nici una dintre partile contractante nu va aplica pe teritoriul sau, investitiilor detinute sau controlate de investitorii celeilalte parti contractante, un tratament mai putin favorabil decit cel aplicat investitiilor propriilor investitori sau investitiilor investitorilor oricarui stat tert.
    2. Nici una dintre partile contractante nu va supune investitorii celeilalte parti contractante, in ceea ce priveste activitatea lor legata de investitiile facute pe teritoriul sau, unui tratament mai putin favorabil decit cel acordat propriilor investitori sau investitorilor unui stat tert.
    3. Acest tratament nu cuprinde si privilegiile sau avantajele pe care fiecare parte contractanta le acorda investitorilor unui stat tert:
    a) in baza calitatii de membru sau de asociat la o uniune vamala sau economica, o piata comuna, o zona de comert liber sau institutii similare;
    b) in baza unui acord de dubla impozitare sau a altor acorduri referitoare la impozite.
    Art. 4
    Exproprierea
    Investitiile facute de investitorii oricarei parti contractante nu vor fi expropriate, nationalizate sau supuse nici unei masuri cu efect similar exproprierii sau nationalizarii pe teritoriul celeilalte parti contractante decit in urmatoarele conditii:
    a) masurile sint luate in interes public si in conformitate cu legea;
    b) masurile sint clare si nediscriminatorii; si
    c) masurile sint insotite de prevederi privind plata unei despagubiri prompte, adecvate si efective. Aceasta despagubire se va ridica la valoarea de piata a investitiilor afectate imediat inainte de data la care masurile la care se face referire in acest paragraf se iau sau se dau publicitatii si va fi liber transferabila de la partea contractanta, in valute convertibile la cursul de schimb oficial din ziua determinarii valorii. Despagubirea va fi transferabila, fara intirziere, in valuta liber convertibila. Despagubirea va include dobinda pina la data platii la o rata comerciala corespunzatoare, determinata de Banca centrala a partii contractante, si cuantumul acestei despagubiri va fi revizuit printr-o procedura legala corespunzatoare, conform cadrului legislativ al partii contractante pe teritoriul careia a fost facuta investitia.
    Art. 5
    Despagubiri pentru pierderi
    Investitorilor unei parti contractante, ale caror investitii pe teritoriul celeilalte parti contractante sufera pierderi datorita razboiului sau altui conflict armat, revolutiei, starii de necesitate, revoltei, insurectiei, rebeliunii sau altor evenimente similare, inclusiv pierderi inregistrate din rechizitionarea pe teritoriul ultimei parti contractante, li se va acorda de catre aceasta ultima parte, in ceea ce priveste restituirea, compensatia, despagubirea sau alta solutionare, un tratament nu mai putin favorabil, decit cel pe care aceasta ultima parte contractanta il acorda propriilor investitori sau investitorilor unui stat tert. Platile care rezulta vor fi liber si prompt transferabile.
    Art. 6
    Repatrierea investitiei si a veniturilor
    1. Fiecare parte contractanta va garanta, cu privire la investitiile investitorilor celeilalte parti contractante, transferul nerestrictiv al investitiei si al veniturilor acesteia.
    Transferurile se vor efectua, fara intirziere, intr-o valuta liber convertibila stabilita intre investitor si partea contractanta interesata si la cursul de schimb in vigoare la data transferului, in concordanta cu legile si reglementarile in vigoare in teritoriul tarii gazda.
    2. Aceste transferuri includ, in special, desi nu exclusiv:
    a) capital si sume aditionale pentru mentinerea sau cresterea investitiei;
    b) beneficii, dobinzi, dividende si alte venituri curente;
    c) fonduri din rambursarea creditelor;
    d) redevente sau onorarii;
    e) sumele din vinzarea sau lichidarea integrala sau partiala a investitiei;
    f) o parte din salarii, remuneratii sau alte cistiguri, stipulate in legislatia aferenta fiecarei parti contractante, obtinute pe teritoriul acesteia de cetateni al celeilalte parti contractante, in legatura cu investitiile acoperite de acest acord.
    3. Fiecare parte contractanta va emite, daca i se cere, dupa indeplinirea obligatiilor legale care revin investitorilor, autorizatiile necesare, in scopul de a asigura efectuarea fara intirziere a transferurilor.
    4. Fara intirziere, in sensul acestui articol, sint considerate transferurile care sint facute pe parcursul unei perioade necesare, in mod obisnuit, pentru pregatirea formalitatilor de transfer. Timpul se masoara de la data cind cererea impreuna cu documentele necesare au fost supuse, in mod corespunzator, autoritatilor competente si nu va depasi, in nici un caz, o perioada de 3 luni.
    Art. 7
    Subrogarea
    Daca una dintre partile contractante sau institutiile desemnate de aceasta efectueaza o plata propriului investitor in virtutea unei garantii pe care a acordat-o in legatura cu o investitie sau o parte a acesteia investita pe teritoriul celeilalte parti contractante, aceasta ultima parte contractanta va recunoaste:
    a) transferul, fie ca efect al legii sau ca urmare a unui act juridic, al oricarui drept, pretentie sau obligatie a acestui investitor fata de prima parte contractanta sau institutie desemnata de aceasta; si
    b) ca prima parte contractanta sau institutia desemnata de aceasta este indreptatita, in virtutea subrogarii, sa exercite drepturile, sa sustina pretentiile acelui investitor si ca isi va asuma obligatiile legate de investitie, inclusiv plata impozitelor si taxelor.
    Prima parte contractanta este indreptatita, in masura in care doreste, sa exercite orice astfel de drept sau pretentie, in aceleasi limite si supus acelorasi restrictii ca si predecesorul sau in titlu.
    Art. 8
    Aplicarea
    Acest acord va fi, de asemenea, aplicat investitiilor efectuate, inainte de intrarea sa in vigoare, de catre investitori ai oricarei parti contractante pe teritoriul celeilalte parti contractante, in conformitate cu legislatia acesteia din urma.
    Totusi, acest acord nu se va aplica diferendelor pendinte in fata organelor prevazute pentru aceasta, pe baza procedurilor preexistente de solutionare a diferendelor, in momentul intrarii in vigoare a acestui acord.
    Art. 9
    Diferende intre partile contractante
    1. Orice diferend intre partile contractante privind interpretarea sau aplicarea acestui acord se solutioneaza, pe cit posibil, prin canale diplomatice.
    2. Daca diferendul nu poate fi solutionat astfel, timp de 6 luni de la inceperea negocierilor, la cererea uneia dintre partile contractante va fi supus unui tribunal arbitral.
    3. Tribunalul arbitral se va constitui ad-hoc, astfel:
    Fiecare parte contractanta va numi un arbitru si acesti doi arbitri vor conveni ca presedintele sa fie cetatean al unui stat tert. Arbitrii vor fi numiti in termen de 3 luni, presedintele, in termen de 5 luni de la data la care una dintre partile contractante a informat cealalta parte contractanta ca intentioneaza sa supuna diferendul unui tribunal arbitral.
    4. Daca in intervalele de timp mentionate in paragraful 3 al acestui articol nu s-au facut numirile necesare, oricare parte aflata in diferend poate, in absenta oricarui alt acord, sa invite pe presedintele Curtii Internationale de Justitie sa faca numirile necesare. Daca presedintele Curtii este cetatean al unei parti la acest diferend sau daca este impiedicat din alt motiv sa-si exercite functia, vicepresedintele sau, daca acesta este cetatean al uneia dintre parti sau nu-si poate exercita functia din oricare alt motiv, membrul Curtii, urmatorul in ordine ierarhica, care nu este cetatean al vreunei parti la diferend, va fi invitat sa faca numirile necesare.
    5. Tribunalul arbitral va decide pe baza prevederilor legale, incluzind, in special, acest acord sau alte acorduri relevante existente intre partile contractante si pe baza normelor si principiilor generale de drept international.
    6. Daca partile nu hotarasc altfel, tribunalul isi va stabili propria procedura.
    7. Tribunalul va adopta decizia cu majoritate de voturi. Aceasta decizie va fi definitiva si obligatorie pentru parti.
    8. Fiecare parte contractanta va suporta costurile arbitrului numit de ea si al reprezentarii sale. Cheltuielile pentru presedinte, precum si alte cheltuieli vor fi suportate in parti egale de partile contractante.
    Art. 10
    Reglementarea diferendelor intre un investitor si statul gazda
    1. Orice diferend intre o parte contractanta si un investitor al celeilalte parti contractante, referitor la investitii, va fi solutionat pe cale amiabila intre partile participante la diferend.
    2. Daca aceste diferende nu pot fi reglementate in termen de 6 luni de la data cind una dintre parti a solicitat solutionarea amiabila, investitorul interesat poate, la alegerea lui, supune diferendul:
    a) tribunalului competent al partii contractante; sau
    b) Centrului International pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investitii, infiintat prin Conventia din 18 martie 1965 cu privire la reglementarea diferendelor referitoare la investitii, intre state si cetateni ai altor state, de la Washington D.C. In cel din urma caz, hotarirea va fi obligatorie si nu va fi supusa nici unui alt apel sau solutionare, altele decit cele prevazute in conventia mentionata. Hotarirea va fi aplicata in conformitate cu legislatia interna. Fiecare parte contractanta declara, prin aceasta, acceptul sau la o astfel de procedura de arbitraj.
    3. In timpul procedurilor de arbitraj sau aplicarii unei hotariri, partea contractanta implicata in diferend nu va ridica obiectia ca investitorul celeilalte parti contractante a fost despagubit, in virtutea unui contract de asigurare, cu privire la daunele totale sau partiale.
    Art. 11
    Aplicarea altor reglementari
    Daca prevederile legii unei parti contractante sau obligatiile, conform legii internationale existente in prezent sau aparute ulterior intre partile contractante, suplimentar la prezentul acord, contin o reglementare fie generala, fie specifica, indreptatind investitiile investitorilor celeilalte parti contractante la un tratament mai favorabil decit este prevazut in prezentul acord, o astfel de reglementare, in masura in care este mai favorabila, va prevala asupra prezentului acord.
    Art. 12
    Consultarile
    Reprezentantii partilor contractante, ori de cite ori va fi necesar, se vor consulta in orice problema cu privire la aplicarea acestui acord. Aceste consultari vor avea loc la propunerea uneia dintre partile contractante, in locul si la data convenite prin canale diplomatice.
    Art. 13
    Intrarea in vigoare; valabilitatea; expirarea
    1. Acest acord va intra in vigoare la 30 de zile de la data schimbului de notificari ca procedurile cerute de legislatia fiecarei parti contractante au fost indeplinite. Va ramine in vigoare pentru o perioada de 3 ani, daca nu va fi facuta o notificare de expirare, de catre una dintre partile contractante, cu cel putin 6 luni inainte de data expirarii valabilitatii sale.
    2. Sase luni inainte de data expirarii, partile contractante vor revedea acordul si, in particular, art. 6 al acestuia, in vederea adaptarii lui la principiile economiei de piata.
    3. Referitor la investitiile facute anterior datei expirarii acestui acord, articolele anterioare vor continua sa fie valabile pentru o perioada viitoare de 5 ani de la acea data.
    Incheiat in doua exemplare la Atena, la data de 16 septembrie 1991, in limbile romana, greaca si engleza, toate textele fiind egal autentice. In caz de diferente de interpretare, textul in limba engleza va fi considerat ca text de referinta.

             Pentru Guvernul Romaniei,
             Eugen Dijmarescu,
             ministru de stat,
             ministrul economiei si finantelor

             Pentru Guvernul Republicii Elene,
             Efthymios Christodoulou,
             ministrul economiei nationale




SmartCity5

COMENTARII la Legea 90/1992

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 90 din 1992
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 90/1992
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu