LEGE
Nr. 77 din 8 noiembrie 1993
pentru aderarea Romaniei la Protocolul referitor la Conferinta Europeana a
Ministrilor de Transport (C.E.M.T.), semnat la Bruxelles la 17 octombrie 1953
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 263 din 11 noiembrie 1993
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Romania adera la Protocolul referitor la Conferinta Europeana a Ministrilor
de Transport (C.E.M.T.), semnat la Bruxelles la 17 octombrie 1953.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 21 septembrie 1993, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 26
octombrie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
IOAN GAVRA
PROTOCOL
referitor la Conferinta Europeana a Ministrilor de Transport*)
*) Traducere.
Guvernele reprezentate la Conferinta Europeana a Ministrilor de Transport,
reunite la Bruxelles in perioada 13 - 17 octombrie 1953,
in dorinta de a institui o procedura care sa permita luarea de masuri
eficace legate de coordonarea si rationalizarea transporturilor interioare
europene de importanta internationala,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Conferinta Europeana a Ministrilor de Transport
Prin prezenta este organizata o Conferinta Europeana a Ministrilor de
Transport, denumita conferinta.
Art. 2
Structura conferintei
Conferinta va cuprinde:
a) un consiliu de ministri de transport, denumit in cele ce urmeaza
consiliu;
b) un comitet al supleantilor, denumit in cele ce urmeaza comitet.
Aceste doua organisme vor fi asistate de un secretariat administrativ.
Art. 3
Conferinta are ca obiective:
a) sa ia toate masurile destinate utilizarii maxime si dezvoltarii
rationale a transporturilor interioare europene de importanta internationala,
intr-un cadru general sau regional;
b) sa coordoneze si sa promoveze lucrarile organizatiilor internationale
interesate in transporturile interioare europene, tinand cont de activitatea
autoritatilor supranationale din acest domeniu.
Art. 4
Membrii si membrii asociati ai conferintei
1. Partile contractante la prezentul protocol sunt membri ai conferintei.
2. Membrii asociati ai conferintei sunt Guvernul Statelor Unite ale
Americii si Guvernul Canadei, daca cer aceasta, si oricare alt guvern, dupa ce
cererea sa de asociere a primit aprobarea in unanimitate a consiliului.
3. Membrii asociati pot fi reprezentati de observatori la toate intalnirile
consiliului si ale comitetului. Toate documentele initiate de conferinta
trebuie sa fie comunicate membrilor asociati.
Art. 5
Consiliul de ministri de transport
Consiliul se compune din acei ministri care raspund de transporturile
interioare in guvernele lor. In acele cazuri in care, intr-un guvern, probleme
diferite ale transporturilor interioare sunt de competenta a doi sau mai multor
ministri, oricare dintre acesti ministri pot participa la lucrarile consiliului,
cu conditia ca guvernul membru respectiv sa aiba un singur vot in consiliu.
Art. 6
Comitetul supleantilor
1. Comitetul este format din functionari desemnati pe baza principiului
asigurarii unui supleant pentru fiecare ministru, intelegandu-se prin aceasta
ca fiecare guvern membru nu are decat in singur vot in comitet.
2. Rolul comitetului este:
a) de a pregati fiecare intalnire a consiliului;
b) de a trata problemele pe care consiliul i le incredinteaza;
c) de a informa in legatura cu masurile luate in diferite tari pentru a
implementa concluziile la care s-a ajuns in cadrul conferintei.
Art. 7
Dispozitii administrative
a) Sediul administrativ al conferintei va fi la Paris.
Consiliul se va intruni la sediul administrativ al conferintei sau in orice
alt loc, dupa cum se va hotari.
Comitetul se va intruni in mod normal la sediul administrativ al
conferintei. Totusi, el se poate intruni si in alta parte, daca consiliul
decide aceasta, cu acordul guvernului interesat.
b) Secretariatul administrativ este integrat din punct de vedere
administrativ Secretariatului Organizatiei Europene pentru Cooperare Economica,
dar in exercitarea functiilor sale el depinde exclusiv de conferinta.
Secretarii administrativi vor fi numiti cu acordul conferintei. Ei sunt
raspunzatori de pregatirea ordinii de zi, de intocmirea proceselor-verbale ale
intalnirilor consiliului sau ale comitetului. Ei consemneaza concluziile
conferintei si raspund de difuzarea documentelor si de pastrarea in siguranta a
arhivelor conferintei.
Art. 8
Grupurile restranse
a) Grupurile restranse pot fi constituite in scopul initierii de studii si
discutii, in cadrul conferintei, in legatura cu probleme de interes special
pentru anumiti membri si care fac parte din obiectivele conferintei.
b) Consiliul trebuie sa fie anuntat de formarea oricarui grup restrans si
tinut la curent in legatura cu progresele inregistrate.
c) Daca ceilalti membri considera ca interesele lor sunt implicate, ei sunt
admisi sa urmareasca studiile si discutiile din cadrul grupurilor restranse,
dar nu se pot opune acelora care sunt urmarite in cadrul conferintei.
Art. 9
Concluziile conferintei
a) Concluziile la care s-a ajuns in cadrul conferintei sunt puse in
aplicare in tarile la care se refera; in acest scop, ministrii de transport
interesati iau sau propun toate masurile adecvate, fiecare individual si in
limita competentei sale nationale.
b) Daca incheierea unei acord international general sau restrans apare
necesara, fiecare ministru de transport interesat cere guvernului sau depline
puteri pentru el sau pentru mai multe persoane special desemnate pentru
aceasta, pentru a incheia acest acord international. Orice acord international
astfel incheiat intre un numar limitat de guverne membre este deschis aderarii
celorlalte guverne membre.
c) In anumite cazuri particulare, conferinta sau un grup restrans poate,
printr-un vot unanim, contrar dispozitiilor alin. a) si b) de mai sus, sa
transmita concluziile sale unei organizatii internationale investite cu putere
de decizie, cerandu-i sa adopte aceasta concluzie cu titlu de decizie proprie.
d) Orice guvern membru al conferintei, dar care nu este membru al unei
organizatii internationale care ar fi putut lua o hotarare in conformitate cu
prevederile alin. c) de mai sus, poate anunta conferinta in legatura cu
intentia sa de a actiona ca si cum ar fi legat de aceasta decizie.
Art. 10
Responsabilitati financiare
a) Organizatia pentru Cooperare Economica Europeana va fi invitata sa ia in
sarcina sa salariile si cheltuielile Secretariatului administrativ si sa
furnizeze toate facilitatile care sunt cerute pentru buna functionare a
conferintei. Ori de cate ori un organism al conferintei se intalneste in alta
parte decat la sediul administrativ al conferintei, tara gazda va plati toate
cheltuielile ocazionate de intalnire, cu exceptia salariilor Secretariatului
administrativ, care vor fi platite de Organizatia pentru Cooperare Economica Europeana.
b) Guvernele membre ale conferintei, care nu sunt membre ale Organizatiei
pentru Cooperare Economica Europeana, vor contribui la cheltuielile conferintei
in baza unor intelegeri incheiate intre ele si Organizatia pentru Cooperare
Economica Europeana.
c) Conditiile de aplicare a prezentului articol si a art. 7 de mai sus fac
obiectul unei intelegeri intre conferinta si Organizatia pentru Cooperare
Economica Europeana.
Art. 11
Relatii cu organismele internationale
a) Conferinta poate stabili relatii cu organizatiile internationale,
supranationale si neguvernamentale, interesate de problema transporturilor
interioare.
b) Ori de cate ori probleme tehnice deosebite, in discutie in cadrul
conferintei, necesita un studiu particular, consiliul sau comitetul invita, ori
de cate ori este posibil si in maniera care i se pare cea mai potrivita, o
organizatie interguvernamentala sau neguvernamentala internationala, competenta
sa intocmeasca studiile necesare. Pe baza acestor studii, comitetul va supune
spre aprobare consiliului concluziile sale.
c) (i) Conferinta are un interes major in consultarea Organizatiei Europene
pentru Cooperare Economica in probleme legate de transportul european interior
de importanta economica generala si, de asemenea, in consultarea altor
organizatii la care se face referire in alin. a) de mai sus in legatura cu
probleme legate de transportul in domeniile respective. Aceasta consultare se
realizeaza, pe cat posibil, pe baza de reciprocitate.
(ii) Daca Organizatia Europeana pentru Cooperare Economica considera ca o
problema studiata de catre conferinta este de interes economic general, ea
poate cere in unanimitate sa fie consultata, intelegandu-se ca si conferinta
poate cere, in aceleasi conditii, sa fie consultata de catre Organizatia
Europeana pentru Cooperare Economica in probleme care sunt de competenta sa.
Art. 12
Reguli de procedura
1. Regulile de procedura anexate la prezentul protocol vor guverna
lucrarile conferintei.
2. Prin decizie unanima consiliul poate revizui sau completa regulile de
procedura.
Art. 13
Amendamente
Orice amendamente aduse acestui protocol pot fi adoptate de catre consiliu,
ministrii trebuind sa se pronunte in unanimitate si avand depline puteri din partea
guvernelor lor.
Orice astfel de amendamente vor intra in vigoare cand toate guvernele
membre le vor aproba.
Art. 14
Semnarea, ratificarea si intrarea in vigoare
1. Prezentul protocol va fi deschis spre semnare, la Bruxelles, pana la 1 mai
1954, tuturor guvernelor reprezentate la Conferinta Europeana a Ministrilor de
Transport, tinuta la Bruxelles in perioada 13 - 17 octombrie 1953.
2. Oricare dintre aceste guverne poate deveni parte contractanta a
prezentului protocol:
a) prin semnare fara rezerva de ratificare;
b) prin semnare sub rezerva ratificarii, urmata de ratificare.
3. In cazurile la care se refera paragraful 2 b) de mai sus, instrumentele
de ratificare vor fi depozitate pe langa Guvernul belgian si vor intra in vigoare
dupa depozitare. Guvernul belgian va anunta guvernele la care se face referire
in paragraful 1 de mai sus in legatura cu depozitarea instrumentelor de
ratificare.
4. Prezentul protocol va intra in vigoare cand 6 (sase) guverne l-au
aprobat fie prin semnare fara rezerva ratificarii, fie prin semnare urmata de
ratificare, dupa caz. Pentru fiecare guvern care, dupa intrarea in vigoare a
prezentului protocol, il va semna fara rezerva ratificarii sau il va ratifica,
protocolul va intra in vigoare in momentul semnarii sau al ratificarii.
5. Cu toate acestea, pana la intrarea in vigoare a acestui protocol, acele
guverne care l-au semnat sub rezerva ratificarii convin, pentru a evita orice
intarziere, sa il puna in aplicare de la semnarea sa, cu titlu provizoriu, in
masura in care reglementarile lor constitutionale permit aceasta.
Art. 15
Aderare
1. Oricare guvern european nesemnatar poate deveni parte contractanta la
prezentul protocol prin aderare la acesta, dupa ce cererea sa de a deveni
membru al conferintei a fost aprobata in unanimitate de catre consiliu.
2. Instrumentele de aderare vor fi depuse pe langa Guvernul belgian si
aderarea va produce efecte dupa depozitare.
Art. 16
Denuntare
Oricare guvern membru poate denunta prezentul protocol prin prezentarea
unui preaviz de 6 (sase) luni Guvernului belgian, care il va notifica
celorlalte guverne membre.
Fata de cele de mai sus, plenipotentiarii desemnati mai jos, pe deplin
autorizati in acest scop, au semnat prezentul protocol.
Incheiat la Bruxelles la 17 octombrie 1953, in limbile engleza si franceza,
ambele texte avand aceeasi autenticitate, intr-un singur exemplar care va fi
depozitat in arhivele Guvernului belgian, prin intermediul caruia copiile
certificate vor fi comunicate tuturor guvernelor participante.
REGULI DE PROCEDURA
ale Conferintei Europene a Ministrilor de Transport
Art. 1
Consiliul
a) Consiliul va alege, cu acordul majoritatii membrilor prezenti, un birou
compus dintr-un presedinte si doi vicepresedinti.
Acest birou va fi, in principiu, reales anual si va ramane in functie pana
la alegerea noului birou.
b) In mod normal, presedintele anterior va fi inlocuit cu vicepresedintele
anului precedent, iar acesta, de al doilea vicepresedinte.
c) Daca in perioada mandatului sau, unui membru al biroului ii inceteaza
calitatea de ministru al transporturilor in cadrul propriului guvern, va fi
inlocuit de ministrul care il succede in functie.
Art. 2
In principiu, consiliul se va reuni cel putin o data pe an, la cererea
presedintelui. In plus, o intrunire a consiliului va fi convocata de catre
presedinte la cererea expresa a nu mai putin de o treime din membri.
Art. 3
Comitetul
Biroul comitetului este compus dintr-un presedinte si doi vicepresedinti.
Pentru a asigura stransa cooperare intre biroul consiliului si comitet,
presedintele si vicepresedintii comitetului vor fi adjunctii presedintelui si
ai vicepresedintelui consiliului.
Art. 4
Comitetul se va intruni cat de des desconsidera necesar si, in orice caz,
la fiecare sesiune a consiliului.
In plus, o intalnire a comitetului se va stabili de catre presedinte la
cererea sau cu acordul a nu mai putin de o treime din membri.
Art. 5
In afara de cazul in care consiliul decide altfel, intalnirile atat ale
consiliului, cat si ale comitetului nu vor fi publice.
Art. 6
Grupurile restranse
Grupurile restranse formate conform art. 8 al protocolului vor determina
propriile lor metode de lucru.
Art. 7
Ordinea de zi
a) Inainte de orice intalnire a consiliului sau a comitetului, biroul
interesat va redacta o ordine de zi provizorie.
b) La primul punct al ordinii de zi va fi o discutie asupra masurilor luate
de catre tarile membre de a implementa concluziile conferintei.
c) Ordinea de zi provizorie va fi pusa la dispozitia tuturor membrilor cu
minimum 6 saptamani inainte de data fiecarei sesiuni a consiliului si cu
minimum 3 saptamani inainte de data fiecarei sesiuni a comitetului.
d) La deschiderea fiecarei sesiuni, fiecare membru va avea dreptul sa faca
o propunere pe ordinea de zi provizorie. Dupa aceasta, ordinea de zi va fi
adoptata de majoritatea membrilor prezenti.
Art. 8
Votarea
Rezolutiile adoptate de consiliu sau de comitet privind probleme de
procedura in legatura cu progresul obtinut in munca vor fi adoptate de
majoritatea membrilor prezenti, daca nu exista alte dispozitii contrare.
Art. 9
Cvorumul
Pentru orice reuniune a consiliului sau a comitetului, cvorumul este
indeplinit atunci cand doua treimi din membri sunt prezenti sau reprezentati.
Art. 10
Procese-verbale
Vor fi intocmite procese-verbale la toate intalnirile consiliului si ale
comitetului.
Art. 11
Audieri
In cazul in care conferinta ia in discutie un subiect care intra in
competenta unei organizatii internationale, pot fi facute aranjamente de catre
comitet, cu aprobarea majoritatii acestuia, pentru a lua cunostinta de punctul
de vedere al acestei organizatii.
Art. 12
Dispozitii diverse
Cu exceptia cazului in care biroul consiliului sau al comitetului nu decide
altfel, documentele elaborate de conferinta nu sunt comunicate decat guvernelor
membre sau asociate.
Art. 13
Biroul consiliului poate, cu acordul consiliului, sa publice comunicate de
presa privind lucrarile conferintei.