Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 40 din 17 iunie 1994

pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Consiliul Federal Elvetian privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, semnat la Bucuresti la 25 octombrie 1993

ACT EMIS DE:                PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 161 din 27 iunie 1994


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Consiliul Federal Elvetian privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, semnat la Bucuresti la 25 octombrie 1993, si protocolul anexa.

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 18 aprilie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                 PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                          ADRIAN NASTASE

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 6 iunie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                    p. PRESEDINTELE SENATUI
                           ION SOLCANU

                              ACORD
intre Guvernul Romaniei si Consiliul Federal Elvetian privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor

                            PREAMBUL
    Guvernul Romaniei si Consiliul Federal Elvetian, denumite in continuare partile contractante,
    dorind sa intensifice cooperarea economica in avantajul reciproc al ambelor state,
    intentionand sa creeze si sa mentina conditii favorabile pentru investitiile investitorilor unei parti contractante pe teritoriul celeilalte parti contractante,
    recunoscand nevoia de a promova si proteja investitiile straine cu scopul de a stimula prosperitatea economica a ambelor state,
    au convenit cele ce urmeaza:

    Art. 1
    Definitii
    In sensul acestui acord:
    (1) Termenul investitor se refera, cu privire la oricare parte contractanta, la:
    a) persoane fizice care, potrivit legislatiei respectivei parti contractante, sunt considerate a fi cetateni ai acesteia;
    b) entitati juridice, inclusiv societati, corporatii, asociatii de afaceri si alte organizatii care sunt constituite sau organizate corespunzator in baza legislatiei respectivei parti contractante si care isi au sediul, ca si activitatile economice efective, pe teritoriul aceleiasi parti contractante; si
    c) entitati juridice, indiferent de locul unde isi au sediul, care sunt controlate in mod efectiv de catre cetateni ai respectivei parti contractante sau de catre entitati juridice avandu-si sediul, ca si activitatile economice efective, pe teritoriul acelei parti contractante.
    (2) Termenul investitii va include orice fel de active si, in special:
    a) drepturile de proprietate mobila si imobila, precum si drepturile reale, cum ar fi servituti, ipoteci, sechestre, gajuri;
    b) actiuni, parti sociale sau orice alte forme de participare la societati;
    c) creante sau orice drepturi privind orice prestatii avand o valoare economica;
    d) drepturi de proprietate intelectuala si industriala, cum sunt: drepturi de autor, brevete, modele practice, design sau modele industriale, marci comerciale sau de serviciu, nume comerciale, indicatii de origine, precum si know-how si goodwill; si
    e) concesiuni potrivit legii publice, inclusiv concesiuni pentru prospectarea, extractia sau exploatarea resurselor naturale, ca si toate celelalte drepturi conferite prin lege, prin contract sau prin hotarare a autoritatilor, in conformitate cu legea.
    Orice modificare a formei in care sunt investite sau reinvestite activele nu va afecta caracterul lor de investitie.
    (3) Termenul venituri desemneaza sumele produse de o investitie si include in special, dar nu exclusiv, beneficii, dividende, dobanzi, sporuri de capital, redevente, prime de conducere si de asistenta tehnica sau alte onorarii, indiferent de forma in care este platit venitul.
    (4) Termenul teritoriu defineste teritoriul partilor contractante, incluzand marea teritoriala cat si platforma continentala, asupra carora statul respectiv exercita drepturi suverane, in conformitate cu dreptul international.
    Art. 2
    Promovarea, admiterea
    (1) Fiecare parte contractanta va promova pe teritoriul ei, pe cat posibil, investitii ale investitorilor celeilalte parti contractante si va admite aceste investitii in conformitate cu legile si reglementarile sale.
    (2) Daca o parte contractanta va admite o investitie pe teritoriul ei, ea va acorda, in conformitate cu legile si reglementarile sale, autorizatiile necesare legate de aceasta investitie, inclusiv autorizatii pentru angajarea personalului de conducere si tehnic superior, la alegerea sa, indiferent de nationalitate.
    Art. 3
    Protectia, tratamentul
    (1) Fiecare parte contractanta va proteja pe teritoriul ei investitiile efectuate, in conformitate cu legile si reglementarile sale, de catre investitori ai celeilalte parti contractante si nu va impiedica prin masuri nerezonabile sau discriminatorii conducerea, intretinerea, utilizarea, fructificarea, extinderea, vanzarea sau lichidarea acestor investitii. In mod special, fiecare parte contractanta sau autoritatile ei competente vor emite permisele necesare mentionate in art. 2, paragraful (2) al acestui acord.
    (2) Fiecare parte contractanta va asigura un tratament just si echitabil pe teritoriul ei investitiilor investitorilor celeilalte parti contractante. Acest tratament nu va fi mai putin favorabil decat cel acordat de fiecare parte contractanta investitiilor efectuate pe teritoriul sau de catre proprii sai investitori sau decat cel acordat de fiecare parte contractanta investitiilor efectuate pe teritoriul ei de catre investitori ai oricarui stat tert, daca acest ultim tratament este mai favorabil.
    (3) Clauza natiunii celei mai favorizate nu va fi interpretata in sensul de a obliga o parte contractanta sa extinda asupra investitorilor si investitiilor celeilalte parti contractante avantajele rezultand din orice uniune vamala sau economica sau o zona de liber schimb existenta sau viitoare, la care oricare dintre partile contractante este sau devine membra. Acest tratament nu se va referi nici la vreun avantaj pe care oricare parte contractanta il ofera investitorilor unui stat tert in virtutea unui acord de dubla impunere sau a altor acorduri pe baza de reciprocitate, referitoare la probleme de impozitare.
    Art. 4
    Transferul liber
    (1) Fiecare parte contractanta pe al carei teritoriu au fost efectuate investitii de catre investitori ai celeilalte parti contractante va acorda acelor investitori transferul liber al platilor relative la aceste investitii, in special al:
    a) veniturilor, potrivit prevederilor art. 1, paragraful (3) al acestui acord;
    b) sumelor legate de creditele obtinute sau altor obligatii contractuale asumate pentru investitie;
    c) incasarilor rezultate din vanzarea totala sau partiala, instrainarea sau lichidarea unei investitii.
    (2) Daca nu se convine altfel cu investitorul, transferurile vor fi efectuate la cursul de schimb aplicabil la data transferului, potrivit reglementarilor valutare in vigoare ale partii contractante pe teritoriul careia a fost efectuata investitia.
    Art. 5
    Deposedarea, despagubirea
    (1) Nici una dintre partile contractante nu va lua, direct sau indirect, masuri de expropriere, nationalizare sau orice alte masuri de aceeasi natura sau avand acelasi efect impotriva investitiilor celeilalte parti contractante, decat daca masurile sunt luate in interes public, asa cum prevede legea, in mod nediscriminatoriu si printr-o procedura legala corespunzatoare si cu conditia ca sa se stipuleze prevederi pentru o despagubire efectiva si adecvata. Cuantumul despagubirii, inclusiv dobanda, va fi stabilit in devize convertibile si va fi platit fara intarziere persoanei indreptatite. Platile care rezulta vor fi liber si prompt transferabile.
    (2) Investitorii unei parti contractante ale caror investitii au suferit pierderi datorate razboiului sau altui conflict armat, revolutiei, starii de necesitate sau rebeliunii, care au avut loc pe teritoriul celeilalte parti contractante vor beneficia, din partea acesteia din urma, de un tratament in conformitate cu art. 3, paragraful (2) al acestui acord. Acestia vor fi, in toate cazurile, indreptatiti la despagubire.
    Art. 6
    Investitiile anterioare acordului
    Prezentul acord se va aplica, de asemenea, investitiilor efectuate pe teritoriul unei parti contractante in conformitate cu legile si reglementarile acesteia, de catre investitori ai celeilalte parti contractante, anterior intrarii in vigoare a acestui acord. Totusi, acordul nu se va aplica diferendelor care au aparut inaintea intrarii sale in vigoare.
    Art. 7
    Alte obligatii
    (1) Daca legislatia oricarei parti contractante da dreptul investitiilor investitorilor celeilalte parti contractante la un tratament mai favorabil decat cel prevazut in acest acord, aceasta legislatie, in masura in care este mai favorabila, va prevala fata de acest acord.
    (2) Fiecare parte contractanta va respecta orice alta obligatie pe care si-a asumat-o cu privire la investitiile efectuate pe teritoriul sau de catre investitorii celeilalte parti contractante.
    Art. 8
    Principiul subrogarii
    Daca orice parte contractanta sau agentie desemnata de aceasta face o plata unuia dintre investitorii sai in cadrul oricarei garantii financiare impotriva unor riscuri necomerciale, pe care a acordat-o in legatura cu o investitie pe teritoriul celeilalte parti contractante, aceasta din urma va recunoaste, in virtutea principiului subrogarii, transferul oricarui drept sau titlu al acelui investitor catre prima parte contractanta sau catre agentia desemnata de aceasta. Cealalta parte contractanta va fi indreptatita sa retina taxele si celelalte cheltuieli publice datorate si platibile de catre investitor.
    Art. 9
    Diferendele dintre o parte contractanta si un investitor al celeilalte parti contractante
    (1) In scopul solutionarii diferendelor relative la investitii intre o parte contractanta si un investitor al celeilalte parti contractante si fara a cauza prejudicii art. 10 al acestui acord "Diferendele dintre partile contractante", vor avea loc consultari intre partile respective, in scopul solutionarii cazului, pe cat posibil, pe cale amiabila.
    (2) Daca prin aceste consultari nu se va ajunge la o solutie in termen de 3 luni de la data cererii pentru reglementare, investitorul poate, la alegere, sa supuna diferendul pentru reglementare:
    a) instantelor competente ale partii contractante, pe teritoriul careia a fost efectuata investitia;
    b) Centrului International pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investitii, prevazut in Conventia pentru reglementarea diferendelor relative la investitii intre state si persoane ale altor state, deschisa pentru semnare la Washington la 18 martie 1965;
    c) unui tribunal arbitral ad-hoc care, daca nu s-a convenit altfel de catre partile la diferend, va fi constituit in baza regulilor de arbitraj ale Comisiei Natiunilor Unite pentru Dreptul Comercial International (UNCITRAL).
    (3) Prin aceasta, fiecare parte contractanta consimte sa supuna diferendul privind investitia arbitrajului sau concilierii internationale.
    (4) Partea contractanta care este parte la diferend nu va invoca in apararea sa, in nici un moment, in timpul desfasurarii procedurilor implicand un diferend privind investitiile, imunitatea sa sau faptul ca investitorul a primit, in baza unui contract de asigurare, o despagubire care acopera in intregime sau partial pierderile sau pagubele suferite.
    Art. 10
    Diferendele dintre partile contractante
    (1) Diferendele dintre partile contractante referitoare la interpretarea sau aplicarea prevederilor acestui acord vor fi reglementate pe canale diplomatice.
    (2) Daca ambele parti contractante nu vor putea ajunge la un acord in termen de 12 luni de la inceperea diferendului, acesta din urma, la cererea oricarei parti contractante, va fi supus unui tribunal arbitral compus din 3 membri. Fiecare parte contractanta va numi un arbitru si acesti doi arbitri vor numi un presedinte care sa fie un cetatean al unui stat tert.
    (3) Daca una dintre partile contractante nu si-a numit arbitrul si nu a urmat invitatia celeilalte parti contractante sa-l numeasca in termen de 2 luni, arbitrul va fi numit, la cererea acelei parti contractante, de catre presedintele Curtii Internationale de Justitie.
    (4) Daca ambii arbitri nu pot ajunge la o intelegere cu privire la alegerea presedintelui in termen de 2 luni de la numirea lor, acesta va fi numit, la cererea oricarei parti contractante, de catre presedintele Curtii Internationale de Justitie.
    (5) Daca, in cazurile mentionate in paragrafele (3) si (4) ale acestui articol, presedintele Curtii Internationale de Justitie este impiedicat sa indeplineasca functia mentionata sau daca este cetatean al oricarei parti contractante, numirea va fi facuta de vicepresedinte, iar daca acesta din urma este impiedicat sau este cetatean al unei parti contractante, numirea va fi facuta de judecatorul Curtii care este cel mai inalt in grad si care nu este cetatean al vreunei parti contractante.
    (6) In lipsa altor prevederi convenite de partile contractante, tribunalul isi va stabili propria procedura.
    (7) Fiecare parte contractanta va suporta cheltuielile pentru arbitrul pe care l-a desemnat, precum si pe cele privind reprezentarea sa in procedura arbitrala. Cheltuielile privind presedintele si celelalte cheltuieli vor fi suportate in parti egale de catre partile contractante.
    (8) Hotararile tribunalului sunt definitive si obligatorii pentru fiecare parte contractanta.
    Art. 11
    Prevederi finale
    (1) Acest acord va intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data la care partile contractante si-au notificat una alteia ca prevederile legale pentru intrarea in vigoare a acestui acord au fost indeplinite. El va ramane in vigoare pe o perioada initiala de 10 ani. Daca nu se da o notificare oficiala de denuntare cu 6 luni inaintea expirarii acestei perioade, acordul va fi considerat ca reinnoit in aceleasi conditii pe perioade ulterioare de cate 10 ani.
    (2) In cazul notificarii oficiale privind denuntarea prezentului acord, prevederile art. 1 - 10 vor continua sa ramana in vigoare pe o perioada urmatoare de 10 ani pentru investitiile efectuate inainte ca notificarea oficiala sa fi fost data.
    Drept pentru care, subsemnatii, fiind pe deplin imputerniciti de guvernele lor respective, au semnat acest acord.
    Intocmit la Bucuresti, la 25 octombrie 1993, in doua exemplare originale, in limbile romana, franceza si engleza, fiecare text fiind in mod egal autentic. In caz de divergenta, textul in limba engleza va prevala.

                Pentru Guvernul Romaniei,
                Florin Georgescu,
                ministru de stat,
                ministrul finantelor

                Pentru Consiliul Federal Elvetian,
                Flavio Cotti,
                consilier federal,
                seful Departamentului Federal
                al Afacerilor Externe

                                 PROTOCOL

    Prin semnarea acordului dintre Guvernul Romaniei si Consiliul Federal Elvetian privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, subsemnatii, pe deplin imputerniciti, au convenit asupra urmatoarelor prevederi, care vor fi considerate parte integranta a prezentului acord.
    Ad. Articolul 1
    Unui investitor, definit in conformitate cu art. 1 paragraful (1) lit. c), i se poate pretinde sa probeze un astfel de control in scopul de a fi recunoscut de catre partea contractanta pe teritoriul careia a efectuat sau urmeaza sa efectueze investitia, ca investitor al celeilalte parti contractante.
    Ad. Articolul 4
    (1) In timp ce Guvernul roman are intentia de a stabili o piata valutara libera, in conditiile legislatiei in vigoare in prezent in Romania, transformarea monedei romanesti in valuta straina se efectueaza de catre Banca Romana de Comert Exterior - S.A. sau de alte banci comerciale autorizate, in urmatoarele conditii:
    a) profiturile investitorilor straini obtinute in moneda locala pot fi transformate anual in valuta liber convertibila intr-o proportie echivalenta cu 8 - 15% (in functie de sectorul economic), din contributia lor la capitalul inregistrat, platita in numerar sau in natura;
    b) sumele obtinute de investitorii straini in moneda romaneasca, ca rezultat al lichidarii investitiei, pot fi transformate in trei rate anuale.
    (2) Conditiile de mai sus vor fi discutate dupa o perioada de trei ani de la data intrarii in vigoare a acestui acord si, la cererea oricarei parti contractante, in vederea inlaturarii lor.
    (3) In problemele de transfer, investitorii elvetieni nu vor fi in nici un caz tratati mai putin favorabil decat investitorii oricarui stat tert.
    Drept pentru care, subsemnatii, fiind pe deplin imputerniciti de guvernele lor respective, au semnat acest acord.
    Intocmit la Bucuresti la 25 octombrie 1993, in doua exemplare originale, in limbile romana, franceza si engleza, fiecare text fiind in mod egal autentic. In caz de divergenta, textul in limba engleza va prevala.

                     Pentru Guvernul Romaniei,
                     Florin Georgescu,
                     ministru de stat,
                     ministrul finantelor

                     Pentru Consiliul Federal Elvetian,
                     Flavio Cotti,
                     consilier federal,
                     seful Departamentului Federal
                     al Afacerilor Externe



SmartCity5

COMENTARII la Legea 40/1994

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 40 din 1994
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 40/1994
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu