LEGE
Nr. 357 din 6 decembrie 2005
privind bursele de marfuri
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1115 din 9 decembrie 2005
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege stabileste modul de infiintare, organizare si functionare
a burselor de marfuri.
(2) La infiintare, bursele de marfuri solicita avizul prealabil si de
oportunitate al Colegiului de conducere al Camerei de Comert si Industrie a
Romaniei, denumita in continuare C.C.I.R.
(3) Colegiul de conducere al C.C.I.R. este autoritatea abilitata sa
avizeze, sa supravegheze, sa controleze si sa sanctioneze bursele de marfuri.
(4) Bursele de marfuri infiintate in temeiul prezentei legi administreaza
piete de interes public si asigura membrilor si clientilor conditii
centralizate de negociere pentru operatiuni de:
a) vanzari si cumparari la vedere ori la termen pe piata la disponibil,
avand ca obiect bunuri fungibile si mobile prin natura lor sau bunuri fungibile
si mobile prin anticipatie, precum si orice alte bunuri calificate de bursa de
marfuri ca fiind tranzactionabile;
b) vanzari si cumparari la vedere ori la termen pe piata la disponibil,
avand ca obiect titluri reprezentative de marfuri, de tipul recipisei de
depozit, warantului, conosamentului si al altora asemenea, agreate si
calificate de bursa de marfuri;
c) vanzari si achizitii de marfuri, servicii sau lucrari pe piata
licitatiilor;
d) vanzari si achizitii de creante comerciale pe piata creantelor;
e) vanzari si achizitii de marfuri si/sau produse pe o piata mixta.
(5) Bursele de marfuri pot detine participari unice la un operator de
piata, asa cum este acesta definit in legislatia aferenta, cu conditia
indeplinirii de catre bursa de marfuri a conditiilor de capital si de structura
a acestuia solicitate pentru autorizarea operatorului de piata.
(6) Bursele de marfuri difuzeaza in Romania si in alte tari informatii privind
pretul de piata pentru marfuri si derivatele acestora.
(7) Difuzarea de informatii de catre bursa de marfuri are ca scop
informarea producatorilor, procesatorilor, comerciantilor si consumatorilor de
marfuri, servicii sau lucrari.
Art. 2
(1) In baza prezentei legi:
a) bursele de marfuri se infiinteaza ca societati pe actiuni;
b) bursele de marfuri sunt organisme cu drept de autoreglementare.
(2) In intelesul prezentei legi, bursa de marfuri, ca organism cu putere de
autoreglementare, are dreptul sa reglementeze, cu respectarea prevederilor
prezentei legi, propriile activitati in legatura cu pietele pe care le
administreaza, activitatile desfasurate de membri si clienti pe pietele
administrate de bursa de marfuri si sa asigure respectarea propriilor
reglementari.
Art. 3
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos se definesc
astfel:
a) agent de bursa - persoana fizica imputernicita de o persoana juridica
sau de o persoana fizica sa negocieze oferte, sa efectueze tranzactii si sa
incheie contracte in numele si pe contul persoanei juridice/fizice care l-a
imputernicit;
b) broker - persoana fizica, atestata potrivit regulamentelor operationale
ale bursei de marfuri in cadrul careia isi desfasoara activitatea, care are in
atributia sa exclusiva negocierea ofertelor, efectuarea tranzactiilor si
incheierea contractelor in numele si pe contul unei societati de brokeraj sau
in numele societatii de brokeraj si pe contul clientilor acesteia pe piata la
disponibil, pe piata mixta, respectiv in numele si pe contul clientilor pe
piata creantelor;
c) bursa de marfuri - societatea comerciala pe actiuni, constituita conform
prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, autonoma in raport cu participantii la
piata si care presteaza servicii de utilitate publica pentru membrii si
clientii sai, precum si pentru orice alta persoana juridica sau fizica a carei
activitate interfereaza cu pietele administrate de bursa de marfuri;
d) bunuri fungibile - bunurile determinate generic, care pot fi inlocuite
unele cu altele in executarea unei obligatii contractuale;
e) bunuri mobile prin anticipatie - bunurile care, prin natura lor, sunt
imobile, dar partile contractante le considera ca fiind mobile, cum sunt
recoltele viitoare;
f) client al bursei - persoana juridica sau fizica a carei activitate de
baza este comertul cu marfurile care fac obiectul tranzactiilor pe piata la
disponibil sau al contractelor pe piata licitatiilor ori pe o piata mixta sau
producatorul ori beneficiarul marfurilor sau care utilizeaza respectivele
marfuri in desfasurarea activitatii sale de baza;
g) comanda - ansamblul format din oferta, procedura de vanzare sau de
achizitie ce va fi utilizata pentru stabilirea ofertelor raspuns castigatoare,
conditii de calificare a persoanelor juridice si fizice care raspund la oferta,
caietul de sarcini cuprinzand specificatiile tehnice, conditii de contractare
sau contractul si, daca este cazul, alte documente cum ar fi: cuantumul
garantiei, pretul maxim sau minim acceptat de cel care inregistreaza comanda.
Comanda este valabila pentru piata licitatiilor sau pentru piata mixta;
h) contract de bursa - un contract spot, un contract forward, un contract
de vanzare ori furnizare de marfuri, servicii sau lucrari, un contract de
cesiune de creanta incheiat in conformitate cu reglementarile bursei de marfuri
ori un contract de vanzare-cumparare pe piata mixta;
i) contract spot - un contract de vanzare-cumparare, cu clauze prestabilite
de bursa de marfuri, cu executare imediata sau cu executare in cel mult 10 zile
lucratoare de la data manifestarii acordului ferm de vointa al partilor prin
tranzactia efectuata la bursa de marfuri;
j) contract forward - un contract de vanzare-cumparare, cu termen
suspensiv, ale carui clauze sunt prestabilite de bursa de marfuri; termenul
unui contract forward poate fi stabilit de partea ce initiaza oferta pana la 18
luni, dar nu mai putin de 10 zile lucratoare;
k) drept de tranzactionare - dreptul acordat de consiliul de administratie
al bursei de marfuri membrului actionar, membrului afiliat sau unui client al
bursei de a negocia oferte si de a efectua tranzactii pe piata la disponibil,
pe o piata mixta si/sau de a negocia oferte si de a incheia contracte pe piata
licitatiilor si/sau pe piata creantelor;
l) manipularea pietei - actiunea sau inactiunea unui membru actionar, a
unui membru afiliat, a unui client al bursei ori angajat, administrator,
actionar al acesteia de natura a induce in eroare, sub orice forma, volumul si
calitatea ofertei sau a unei comenzi, in masura in care acestea influenteaza
elementele unui contract de bursa in scopul obtinerii directe ori indirecte de
avantaje sau profituri;
m) membru actionar - societatea comerciala sau persoana juridica, avand
calitatea de actionar al unei burse de marfuri, care detine dreptul de
tranzactionare la acea bursa de marfuri;
n) membru afiliat - o terta persoana juridica ce indeplineste conditiile
impuse de consiliul de administratie al bursei de marfuri, dobandind astfel
dreptul de tranzactionare la acea bursa de marfuri;
o) oferta - manifestarea ferma de a contracta, materializata printr-o
instructiune de vanzare sau de cumparare in care sunt consemnate cel putin
marfa, pretul in forma determinata sau in forma determinabila si modalitatea de
negociere a ofertei pe o piata administrata de o bursa de marfuri;
p) piata la disponibil - piata in care se negociaza oferte si se efectueaza
tranzactii pentru incheierea contractelor spot si forward;
q) piata licitatiilor - piata deschisa organizata pentru vanzarea/achizitia
de marfuri, servicii sau lucrari ce necesita specificatii tehnice pentru a fi
identificabile si vandabile;
r) piata creantelor - piata deschisa organizata pentru vanzarea sau
achizitia creantelor;
s) piata mixta - o piata la disponibil incipienta; piata mixta se
organizeaza ori de cate ori se urmareste trecerea unei marfi de pe piata
licitatiilor pe piata la disponibil. Piata mixta prezinta atat caracteristici
ale pietei la disponibil, cat si ale celei a licitatiilor, administrata de
bursa de marfuri pentru o perioada de timp;
t) servicii de brokeraj se refera la prestarea pe cont propriu si pe contul
clientilor a urmatoarelor activitati:
1. negocierea ofertelor si efectuarea tranzactiilor pe piata la disponibil
si/sau pe piata mixta;
2. negocierea ofertelor si incheierea contractelor pe piata creantelor;
u) societate de brokeraj - societatea comerciala constituita in baza Legii
nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
recunoscuta ca intermediar profesionist in bursa de marfuri, detinand calitatea
de membru actionar al unei burse de marfuri sau de membru afiliat al acesteia,
avand ca obiect de activitate prestarea serviciilor de brokeraj;
v) tranzactie - acordul de vointa cu privire la incheierea unuia sau mai
multor contracte spot sau forward identice, inclusiv din punct de vedere al
pretului; efectuarea unei tranzactii pe piata la disponibil sau pe piata mixta
este echivalenta cu incheierea unui contract pe piata licitatiilor sau
creantelor.
CAP. 2
Bursa de marfuri. Membri
SECTIUNEA 1
Bursa de marfuri
Art. 4
(1) Bursa de marfuri este societatea comerciala pe actiuni avand ca obiect
principal de activitate administrarea pietelor organizate, potrivit prezentei
legi.
(2) Bursele de marfuri administreaza piete la disponibil, piete mixte,
piete ale licitatiilor si piete ale creantelor, precum si orice alte tipuri de
piete, daca bursa de marfuri indeplineste conditiile prevazute in legislatia
specifica acestora.
(3) Bursa de marfuri poate sa desfasoare si activitati secundare, fara a se
limita la acestea, cum ar fi: realizarea, administrarea si comercializarea
sistemelor informatice specifice burselor de marfuri, organizarea de seminarii
si cursuri in scopul pregatirii participantilor in domeniul burselor de
marfuri.
Art. 5
(1) Pentru a se infiinta o bursa de marfuri trebuie sa fie indeplinite
cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa se constituie ca societate comerciala pe actiuni, conform
prevederilor Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;
b) obiectul principal de activitate sa fie administrarea pietelor
dezvoltate de bursa de marfuri;
c) sa emita numai actiuni nominative;
d) actionarii sa fie numai persoane juridice;
e) capitalul social minim sa reprezinte echivalentul in lei a cel putin
1.000.000 euro, stabilit pe baza cursului de referinta al pietei valutare,
comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din data subscrierii;
f) capitalul social sa fie integral subscris si varsat in numerar la
momentul infiintarii;
g) actul constitutiv sa nu permita unui actionar sa detina direct sau prin
persoane juridice interpuse mai mult de 5% din drepturile de vot;
h) actul constitutiv sa nu permita nici unui membru al consiliului de
administratie al bursei de marfuri sa detina participari, de orice fel ar fi
acestea, intr-o alta bursa de marfuri;
i) actul constitutiv sa prevada obligativitatea elaborarii regulamentelor
si procedurilor specifice activitatii bursei de marfuri;
j) actul constitutiv sa contina obligativitatea avizarii regulamentelor de
catre Colegiul de conducere al C.C.I.R.
(2) Bursa de marfuri trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute la alin.
(1) pe toata durata functionarii sale.
SECTIUNEA a 2-a
Membri actionari. Membri afiliati. Clientii bursei
Art. 6
Persoanele care detin calitatea de membru actionar al bursei de marfuri sau
de membru afiliat al acesteia au dreptul ca, in nume si pe cont propriu, sa
negocieze si sa incheie tranzactii pe piata la disponibil, pe piata mixta
si/sau sa negocieze si sa incheie contracte pe piata licitatiilor si/sau a
creantelor, in conditiile prevazute de prezenta lege si de regulamentele bursei
de marfuri, precum si pe alte piete administrate de bursa de marfuri, daca sunt
indeplinite conditiile specifice pietei respective.
Art. 7
(1) Consiliul de administratie al bursei de marfuri poate hotari ca terte
persoane juridice sa devina membri afiliati ai bursei de marfuri, daca
indeplinesc conditiile impuse de regulamentele operationale ale acesteia.
(2) Membrii afiliati negociaza si incheie tranzactii si/sau contracte pe
una sau mai multe piete administrate de bursa de marfuri in aceleasi conditii
ca si membrii actionari, incepand cu data la care au dobandit acest drept de la
consiliul de administratie al bursei de marfuri.
Art. 8
(1) Drepturile unui membru, astfel cum sunt prevazute la art. 6, inceteaza
la cererea membrului sau pe perioada suspendarii dreptului de tranzactionare al
membrului actionar, respectiv pe perioada sau prin excluderea membrului
afiliat, cu titlu de sanctiune. Suspendarea nu aduce atingere drepturilor care
decurg din calitatea unei persoane juridice de actionar al bursei de marfuri.
(2) Sanctiunea de suspendare sau de excludere se pronunta motivat de catre
consiliul de administratie al bursei de marfuri, in conditiile si in situatiile
prevazute in prezenta lege, si poate fi contestata la Colegiul de conducere al
C.C.I.R.
(3) Suspendarea sau excluderea unui membru nu aduce atingere obligatiilor
in curs ale acestuia pe pietele administrate de bursa de marfuri.
Art. 9
Clientii bursei au acces pe pietele administrate de bursa de marfuri in
conditiile instituite de regulamentele bursei respective.
SECTIUNEA a 3-a
Consiliul de administratie al bursei de marfuri
Art. 10
(1) Activitatea curenta de administrare a bursei de marfuri este asigurata
de consiliul de administratie al acesteia ales de adunarea generala a
actionarilor, membrii sai fiind reprezentantii actionarilor, in conformitate cu
dispozitiile prezentei legi.
(2) Consiliul de administratie al bursei de marfuri are, pe langa
atributiile stabilite conform prevederilor Legii nr. 31/1990, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, si pe langa cele din actul constitutiv
al bursei de marfuri, urmatoarele atributii:
a) sa aprobe regulamentele operationale ale pietelor administrate de bursa
de marfuri si sa solicite validarea lor in proxima adunare generala a
actionarilor;
b) sa stabileasca cuantumul tarifelor si comisioanelor cuvenite bursei de
marfuri pentru ofertele care se inregistreaza si pentru tranzactiile care se
efectueaza, cuantumul tarifelor si comisioanelor aferente pietei licitatiilor
si pietei creantelor;
c) sa stabileasca nivelul capitalului minim necesar pentru prestarea
serviciilor de brokeraj;
d) sa hotarasca asupra cererilor adresate de terte persoane juridice pentru
dobandirea calitatii de membru afiliat, orice hotarare de respingere fiind
temeinic motivata;
e) sa hotarasca asupra cererilor adresate de membrii actionari sau afiliati
privind acceptarea ca societate de brokeraj la bursa de marfuri;
f) sa exercite, prin persoane imputernicite expres, supravegherea si
controlul activitatilor membrilor bursei de marfuri, in temeiul atributiilor
sale conferite de puterea de autoreglementare a bursei de marfuri;
g) sa suspende dreptul de tranzactionare al unui membru actionar;
h) sa suspende dreptul de tranzactionare sau sa excluda un membru afiliat;
i) sa suspende sau sa retraga accesul unui client al bursei;
j) sa suspende sau sa excluda un broker de la tranzactionare;
k) sa suspende sau sa retraga accesul in piata unui agent de bursa;
l) sa stabileasca atributiile pe care presedintele consiliului de
administratie al bursei de marfuri le poate delega;
m) sa faca publice deciziile de suspendare a dreptului de tranzactionare,
deciziile de excludere sau de retragere a dreptului de acces in piete.
(3) Prevederile lit. g), h), i), j) si k) ale alin. (2) se aplica numai
daca se constata savarsirea unor abateri grave de la regulamentele operationale
ale bursei de marfuri si de la normele emise de consiliul de administratie al
acesteia, abateri de natura sa produca prejudicii morale sau materiale unui alt
membru actionar, membru afiliat, unui client al bursei sau bursei de marfuri.
Art. 11
(1) Presedintele consiliului de administratie al bursei de marfuri este
directorul general al bursei de marfuri, care, pe langa atributiile prevazute
in actul constitutiv, este investit:
a) sa fixeze programul si orarul pentru sedintele de bursa si sa asigure
publicarea cursurilor/preturilor dupa fiecare zi de tranzactionare;
b) sa desemneze o persoana care in mod obisnuit conduce sedintele de
tranzactionare pe piata la disponibil, sa coordoneze negocierea ofertelor si
efectuarea de tranzactii pentru incheierea de contracte spot si forward;
c) sa intrerupa o sedinta de tranzactionare in cazul in care cotatiile la o
marfa inregistreaza o fluctuatie mai mare decat fluctuatia permisa prin
regulamentele bursei de marfuri pentru piata la disponibil;
d) sa desemneze o persoana care in mod obisnuit conduce sedintele de bursa
sa coordoneze sedintele de pe piata mixta;
e) sa intrerupa o sedinta de bursa in cazul in care preturile la o
marfa/produs inregistreaza fluctuatii mai mari decat fluctuatiile permise prin
regulamentele bursei de marfuri pentru piata mixta;
f) sa desemneze o persoana care in mod obisnuit conduce sedintele de
licitatie sa coordoneze vanzarile/achizitiile de marfuri, servicii sau lucrari;
g) sa desemneze o persoana care in mod obisnuit conduce sedintele de
licitatii cu creante sa coordoneze vanzarile/achizitiile de creante comerciale;
h) sa decida verificarea unei societati de brokeraj in situatii temeinic
motivate.
(2) Presedintele consiliului de administratie al bursei de marfuri poate
delega atributiile sale potrivit hotararii consiliului de administratie.
SECTIUNEA a 4-a
Adunarea generala a actionarilor
Art. 12
Adunarea generala a actionarilor are, pe langa drepturile si obligatiile
conform prevederilor Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, si actului constitutiv al bursei de marfuri, si
urmatoarele atributii:
a) sa dezbata si sa valideze regulamentul de functionare a bursei de
marfuri si orice amendament la acest regulament, precum si regulamentele
operationale ale bursei de marfuri si orice amendamente la acestea;
b) sa valideze hotararile consiliului de administratie al bursei de marfuri
privind excluderea de la tranzactionare a brokerilor ori retragerea dreptului
de acces agentilor de bursa, in cazul unor abateri grave de la normele de
conduita si/sau de la regulamentele operationale ale bursei de marfuri;
c) sa valideze hotararile consiliului de administratie al bursei de marfuri
privind excluderea societatilor de brokeraj ori retragerea dreptului de acces
al clientilor bursei, in cazul unor abateri grave de la normele de conduita
si/sau de la regulamentele operationale ale bursei de marfuri;
d) sa valideze hotararile consiliului de administratie al bursei de marfuri
privind admiterea sau respingerea cererilor adresate de terte persoane juridice
pentru dobandirea calitatii de membru afiliat.
CAP. 3
Prestarea serviciilor de brokeraj
SECTIUNEA 1
Societatile de brokeraj
Art. 13
(1) Societatile de brokeraj au ca obiect principal de activitate prestarea
serviciilor de brokeraj in calitate de intermediari profesionisti, pe piata la
disponibil, piata mixta si pe piata creantelor. Poate actiona ca societate de
brokeraj si persoana juridica ce are organizat in structura sa un departament
specializat pentru aceste activitati.
(2) Societatile de brokeraj pot, de asemenea, sa desfasoare activitati
secundare, dar fara a se limita la acestea, cum ar fi acordarea de consultanta
clientilor cu privire la activitatile si operatiunile desfasurate pe pietele
administrate de bursa de marfuri.
Art. 14
Acceptarea unei societati de brokeraj de catre consiliul de administratie
al bursei de marfuri este conditionata de indeplinirea urmatoarelor conditii:
a) sa fie constituita legal ca societate comerciala, conform prevederilor
Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) sa aiba in obiectul de activitate, prevazut in actul constitutiv,
prestarea serviciilor de brokeraj in conformitate cu legislatia in vigoare;
c) sa detina calitatea de membru actionar sau membru afiliat la bursa de
marfuri;
d) sa indeplineasca conditiile de capital social minim necesar pentru a
presta servicii de brokeraj;
e) cel putin o persoana din conducerea executiva sa detina atestat de
broker eliberat de bursa de marfuri pe pietele careia presteaza servicii de
brokeraj;
f) sa aiba angajata cel putin o persoana care detine atestat de broker
eliberat de bursa de marfuri pe pietele careia presteaza servicii de brokeraj
si care are in atributiile sale exclusiv prestarea acestor servicii;
g) sa indeplineasca cerintele minime de personal si dotare tehnica
stabilite in regulamentele bursei de marfuri.
Art. 15
(1) Societatile de brokeraj, prin brokerii care actioneaza in numele
acestora, negociaza oferte, efectueaza tranzactii, incheie contracte si raspund
de transmiterea tuturor informatiilor privind predarea marfii si plata
pretului. Societatile de brokeraj sunt obligate sa pastreze confidentialitatea
in legatura cu persoana in numele careia negociaza pe piata la disponibil, cu
exceptiile prevazute de legislatia in vigoare si regulamentele bursei de
marfuri.
(2) Societatile de brokeraj sunt obligate sa trateze distinct, ca bunuri
ale clientului, toate sumele si alte bunuri primite, cu scopul de a constitui
garantii si de a efectua tranzactii ori de a incheia contracte, precum si
rezultatele obtinute din asemenea operatiuni in numele clientului respectiv.
Asemenea sume sau alte bunuri ale clientului sunt inregistrate in evidente
separate si nu sunt confundate cu fondurile societatii de brokeraj respective
ori utilizate in folosul altui client pentru a constitui garantii, in vederea
efectuarii de tranzactii ori incheierii de contracte sau pentru a obtine ori
acorda credite.
Art. 16
Societatii de brokeraj ii este interzis:
a) sa se asocieze cu alta societate de brokeraj pentru negocierea in comun
a tuturor ofertelor primite sau a unei parti din acestea, fara acordul
clientului sau;
b) sa ofere garantii speciale in ceea ce priveste
tranzactionarea/contractarea in afara celor privind negocierea cu diligenta a
ofertelor primite;
c) sa primeasca o oferta de la o persoana aflata in una dintre procedurile
prevazute de Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) sa efectueze tranzactii sau sa incheie contracte fara plata tarifelor
ori a comisioanelor cuvenite bursei de marfuri;
e) sa negocieze o oferta pe piata la disponibil, piata mixta sau pe piata
creantelor fara constituirea garantiilor solicitate.
Art. 17
Societatile de brokeraj au dreptul sa solicite si sa primeasca de la
clientii lor orice masura de protectie impotriva riscului financiar propriu,
rezultand din garantarea tranzactiilor efectuate ori din incheierea
contractelor prin intermediul lor.
SECTIUNEA a 2-a
Brokerii
Art. 18
Brokerii sunt persoane fizice aflate in relatii de munca exclusiv cu o
societate de brokeraj, privind negocierea ofertelor si efectuarea tranzactiilor
pe piata la disponibil, pe piata mixta si incheierea contractelor pe piata
creantelor.
Art. 19
Brokerii sunt atestati de consiliul de administratie al bursei de marfuri
pe baza promovarii examenului cursului de brokeri organizat de bursa de marfuri
sau de organismele de formare profesionala recunoscute de aceasta.
Art. 20
Brokerului ii este interzis:
a) sa fie angajat, administrator sau cenzor/auditor la o alta societate de
brokeraj, la o societate de servicii de investitii financiare sau institutie de
credit ori sa detina participari de orice fel ar fi acestea la astfel de
societati;
b) sa negocieze oferte si sa efectueze tranzactii pe piata la disponibil in
numele si pe contul lui, in mod direct ori prin persoane interpuse si/sau sa
incheie contracte pe piata creantelor in numele si pe contul lui, in mod direct
ori prin persoane interpuse;
c) sa negocieze oferte pentru persoane juridice aflate in una dintre
procedurile prevazute in Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare;
d) sa negocieze oferte in mod discretionar fara acordul clientului;
e) sa negocieze ofertele clientilor altfel decat in stricta conformitate cu
instructiunile primite de la acestia.
CAP. 4
Organizarea pietelor la disponibil, a licitatiilor si a creantelor
SECTIUNEA 1
Sedintele de bursa
Art. 21
(1) La bursele de marfuri, in cadrul fiecarei piete organizate, sedintele
de bursa se desfasoara in mod distinct, conform regulilor stabilite pentru
fiecare piata in parte.
(2) Sedintele de bursa sunt conduse de un coordonator de sedinta, numit de
presedintele director general al bursei de marfuri.
(3) Atributiile coordonatorului de sedinta sunt stabilite prin
regulamentele operationale ale bursei de marfuri pentru fiecare piata in parte.
(4) Sunt nule de drept contractele de bursa incheiate pe piata la
disponibil daca uneia dintre partile contractante nu i s-a acordat de consiliul
de administratie al bursei de marfuri dreptul de tranzactionare.
(5) In cazul in care autoritatile contractante achizitioneaza produse,
servicii sau lucrari prin intermediul burselor de marfuri, acestea din urma au
obligatia de a respecta prevederile legislatiei in vigoare privind achizitiile
publice atunci cand aplica procedurile de atribuire a contractelor de achizitie
publica in numele autoritatilor contractante respective.
SECTIUNEA a 2-a
Tranzactionarea si incheierea contractelor
Art. 22
(1) Pe piata la disponibil pot inregistra oferte membrii actionari, precum
si membrii afiliati.
(2) Pe piata licitatiilor pot inregistra comenzi membrii actionari, membrii
afiliati si orice persoane juridice/fizice sau alte entitati care au incheiat
in prealabil un contract de prestari servicii cu bursa de marfuri.
(3) Pe piata mixta pot inregistra oferte membrii actionari, membrii
afiliati, precum si clientii bursei.
(4) Pe piata creantelor pot inregistra oferte membrii actionari, membrii
afiliati, precum si clientii bursei.
(5) Pot raspunde comenzilor prevazute la alin. (2) si ofertelor prevazute
la alin. (4) orice persoane fizice sau juridice interesate, in conditiile
stabilite prin reglementarile bursei de marfuri.
(6) Pot raspunde ofertelor prevazute la alin. (3) membrii actionari,
membrii afiliati, precum si clientii bursei, in conditiile stabilite prin
reglementarile bursei de marfuri.
SECTIUNEA a 3-a
Operatiuni de bursa
Art. 23
(1) Operatiunile de bursa reprezinta, fara a se limita la acestea,
ansamblul de reguli comerciale privind:
a) inregistrarea, negocierea ofertelor si efectuarea tranzactiilor pentru
incheierea de contracte spot si forward pe piata la disponibil;
b) inregistrarea, negocierea ofertelor si efectuarea tranzactiilor pe o
piata mixta;
c) inregistrarea comenzilor, negocierea ofertelor si incheierea
contractelor de vanzare sau achizitie de marfuri, servicii ori lucrari pe piata
licitatiilor;
d) inregistrarea, negocierea ofertelor si incheierea contractelor de
cesiune de creanta pe piata creantelor.
(2) Mecanismele specifice efectuarii operatiunilor de bursa sunt prevazute
in regulamentele operationale ale fiecarei burse de marfuri, in temeiul puterii
lor de autoreglementare conferite de prezenta lege.
(3) Bursa de marfuri reglementeaza cel putin: proceduri de inregistrare a
ofertelor si a comenzilor, modul de desfasurare a sedintelor de tranzactionare
si de licitatii, proceduri de efectuare a tranzactiilor si de atribuire a
contractelor si proceduri de diseminare a informatiilor.
CAP. 5
Raspunderi si sanctiuni
Art. 24
(1) Consiliul de administratie al bursei de marfuri constata abaterile
disciplinare si aplica amenzi ca sanctiuni principale in cazul incalcarii
regulamentelor bursei de marfuri pe care aceasta le-a emis in temeiul dreptului
sau la autoreglementare.
(2) Nivelul amenzilor, ca sanctiuni principale, se stabileste prin
regulamentele bursei de marfuri.
(3) Consiliul de administratie al bursei de marfuri poate, de asemenea,
decide excluderea sau suspendarea pe o perioada determinata a unui membru
actionar, membru afiliat sau a unui client al bursei, ca sanctiune disciplinara
complementara.
(4) Sanctiunile prevazute la alin. (3) sunt aplicabile si pentru abaterile
savarsite de broker sau de un agent de bursa, in conditiile in care acestea nu
constituie infractiuni.
(5) Regulamentele bursei de marfuri contin cel putin urmatoarele prevederi
exprese privind fapte ce constituie incalcari disciplinare ale activitatii
desfasurate in legatura cu pietele administrate de bursa de marfuri:
a) negocierea unei oferte fara dreptul de tranzactionare obtinut de
societatea de brokeraj de la consiliul de administratie al bursei de marfuri;
b) negocierea unei oferte in mod discretionar, fara acordul clientului;
c) lipsa unei evidente separate in registrele contabile ale unei societati
de brokeraj intre tranzactiile efectuate in cont propriu si tranzactiile
efectuate in contul unor terti sau intre contractele incheiate in cont propriu
si contractele incheiate in contul unor terti, precum si in cazul in care
prestarea serviciilor se efectueaza printr-un departament, lipsa unei evidente
separate intre registrele contabile ale societatii de brokeraj in ansamblu si
ale departamentului in special;
d) transmiterea si folosirea in interes propriu a informatiilor
privilegiate si/sau confidentiale, asa cum sunt acestea definite in legislatia
pietei de capital, primite de la un client;
e) primirea sau negocierea unei oferte in contul unei persoane juridice
aflate in una dintre procedurile prevazute in Legea nr. 64/1995, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare;
f) negocierea unei oferte sau efectuarea unei tranzactii, respectiv a unui
contract, de catre o societate de brokeraj, de natura sa produca prejudicii
morale sau materiale unui client al sau sau unui membru actionar ori afiliat al
bursei de marfuri ori unui client al bursei;
g) transmiterea unei oferte de catre o societate de brokeraj altei
societati de brokeraj, fara acordul clientului;
h) neindeplinirea obligatiilor asumate in urma participarii unui membru
actionar, membru afiliat ori a unui client pe una sau mai multe piete
administrate de bursa de marfuri.
(6) Consiliul de administratie al bursei de marfuri constata si aplica
sanctiuni disciplinare si in cazul savarsirii uneia dintre urmatoarele fapte,
daca, potrivit legii penale, acestea nu constituie infractiuni:
a) manipularea sau incercarea de manipulare a preturilor tranzactiilor
efectuate pe pietele administrate de bursa de marfuri;
b) cumpararea sau incercarea de a deveni cumparator intr-un contract de bursa
in asa fel incat sa se obtina controlul pretului acestuia sau sa se incerce
acest lucru;
c) furnizarea cu intentie de raportari false, confuze sau lipsite de
precizie si/sau informatii de piata care influenteaza ori pot sa influenteze
preturile marfurilor.
(7) In conditiile in care abaterile prevazute la alin. (6) nu constituie
infractiuni, acestea vor fi sanctionate prin amenda si suspendarea sau
excluderea membrului actionar, a membrului afiliat ori a clientului de la
tranzactionare sau licitare, in functie de gravitatea faptei, potrivit
regulamentelor operationale ale bursei de marfuri.
(8) Sanctiunile prevazute la alin. (7) sunt aplicabile si pentru abaterile
savarsite de broker sau de un agent de bursa, in conditiile in care acestea nu
constituie infractiuni.
Art. 25
(1) Sanctiunile prevazute la art. 24 alin. (3) constau in:
a) suspendarea temporara a dreptului de tranzactionare pentru o perioada
cuprinsa intre o luna si 6 luni sau retragerea dreptului de tranzactionare
pentru un membru actionar, un membru afiliat ori pentru un client al bursei;
b) excluderea unui membru afiliat sau denuntarea unilaterala de catre bursa
de marfuri a contractului de prestari servicii incheiat cu una dintre
persoanele prevazute la art. 22 alin. (2) ori retragerea dreptului de
tranzactionare unui client al bursei, in cazul savarsirii unor abateri grave de
la regulamentele operationale si de la normele emise de consiliul de
administratie al bursei de marfuri, de natura sa produca prejudicii morale sau
materiale unui client in contul caruia a operat sau bursei de marfuri.
(2) Savarsirea faptelor prevazute de regulamentele bursei de marfuri se
constata de membrii consiliului de administratie al bursei de marfuri sau de
persoanele desemnate de acesta, precum si de coordonatorul sedintelor de bursa.
(3) Deciziile de sanctionare se aplica la sesizarea persoanelor prevazute
la alin. (2) de catre consiliul de administratie al bursei de marfuri, sub
semnatura presedintelui, pe baza actelor de constatare si a probelor
administrate, si isi produc efectele de la data comunicarii lor.
(4) Deciziile de sanctionare se comunica faptuitorului in termen de 30 de
zile de la data adoptarii lor.
(5) Deciziile de aplicare a sanctiunilor, emise de consiliul de
administratie al bursei de marfuri, pot fi atacate, incepand cu data
comunicarii lor, in termen de maximum 30 de zile, la Colegiul de conducere al
C.C.I.R.
(6) Sumele provenite din sanctiunile aplicate vor fi utilizate cu
prioritate pentru despagubirea partii prejudiciate, acolo unde este cazul, sau
pentru modernizarea si dezvoltarea bursei de marfuri.
(7) Deciziile de sanctionare sunt facute publice prin afisare la sediul
bursei de marfuri, publicate intr-un ziar de raspandire nationala, precum si pe
site-ul bursei de marfuri.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 26
(1) Litigiile aparute in legatura cu modul de negociere a unei oferte,
precum si in legatura cu un contract de bursa se solutioneaza de Camera
arbitrala a bursei de marfuri, in situatia in care partile convin in acest
sens.
(2) In masura in care nu intervine conventia partilor, competenta de
solutionare revine instantelor de drept comun.
(3) Camera arbitrala a bursei de marfuri se organizeaza si functioneaza in
conformitate cu dispozitiile cartii a IV-a din Codul de procedura civila.
(4) Pana la functionarea Camerei arbitrale a bursei de marfuri, litigiile
prevazute la alin. (1) vor fi solutionate de Curtea de Arbitraj Comercial
International de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei.
Art. 27
(1) Bursele de marfuri sunt obligate sa pastreze cel putin 5 ani evidenta
tranzactiilor si a contractelor incheiate pe pietele administrate. Evidentele
pot fi verificate oricand, la cererea Colegiului de conducere al C.C.I.R. sau a
unei instante judecatoresti.
(2) Orice societate de brokeraj sau broker are obligatia:
a) sa intocmeasca documentele si sa tina evidentele activitatii sale de
societate de brokeraj sau de broker si ale tranzactiilor sale, precum si ale
tranzactiilor clientilor sai;
b) sa intocmeasca si sa pastreze cel putin 5 ani rapoarte cu privire la
activitatea desfasurata pe pietele administrate de bursa de marfuri;
c) sa puna aceste registre si evidente la dispozitie consiliului de
administratie al bursei de marfuri si/sau Colegiului de conducere al C.C.I.R.
Art. 28
(1) Colegiul de conducere al C.C.I.R. avizeaza, supravegheaza, controleaza
si sanctioneaza bursele de marfuri, membrii actionari, membrii afiliati, precum
si clientii bursei care detin dreptul de tranzactionare pe pietele administrate
de o bursa de marfuri, astfel:
a) avizeaza regulamentele operationale ale bursei de marfuri;
b) controleaza respectarea legislatiei si a regulamentelor emise de bursa de
marfuri;
c) in situatia in care se constata abateri de la prevederile legale sau de
la regulamentele emise, Colegiul de conducere al C.C.I.R. poate retrage avizul
dat asupra unuia sau mai multor regulamente;
d) in situatia in care se constata abateri de la prevederile legale sau de
la regulamentele emise de bursa de marfuri, Colegiul de conducere al C.C.I.R.
poate suspenda dreptul de tranzactionare al membrului actionar, poate suspenda
dreptul de tranzactionare sau exclude de la tranzactionare membrul afiliat ori
poate retrage dreptul de acces unui client al bursei.
(2) Pe perioada retragerii avizului asupra unui regulament, nu se pot
desfasura activitatile specificate in regulamentul pentru care a fost retras
avizul. Retragerea avizului nu aduce atingere obligatiilor in curs de executare
asumate potrivit prevederilor respectivului regulament.
(3) Regulamentele operationale ale bursei de marfuri, astfel cum au fost
avizate de Colegiul de conducere al C.C.I.R., sunt publicate pe site-ul bursei
de marfuri.
Art. 29
Societatile de bursa si societatile de brokeraj existente, care se afla in
diverse stadii de autorizare si care desfasoara activitatile prevazute la art.
1 alin. (4) si la art. 13, au obligatia sa se reorganizeze, in vederea incadrarii
in prevederile prezentei legi, in maximum 6 luni de la intrarea in vigoare a
acesteia, dar nu mai devreme de 29 ianuarie 2006, sub sanctiunea dizolvarii
acestora sau a eliminarii din obiectul de activitate a acelor prevederi ce
intra sub incidenta prezentei legi, respectiv sub sanctiunea neacceptarii la
tranzactionare intr-o bursa de marfuri.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
DAN RADU RUSANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU