LEGE Nr. 346
din 3 decembrie 2007
privind masuri pentru
asigurarea sigurantei in aprovizionarea cu gaze naturale
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 838 din 7 decembrie 2007
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Scopul prezentei legi este de a asigura un
nivel corespunzător de siguranţă în aprovizionarea cu gaze naturale prin măsuri
transparente, nediscriminatorii şi compatibile cu exigenţele unei pieţe
concurenţiale a gazelor naturale.
Art. 2. - Prezenta lege stabileşte rolul şi
responsabilităţile autorităţilor şi operatorilor de pe piaţa internă de gaze
naturale, precum şi aplicarea măsurilor speciale ce se impun pentru a asigura
un nivel corespunzător de siguranţă în aprovizionarea cu gaze naturale.
CAPITOLUL II
Definiţii
Art. 3. -In sensul prezentei legi, următorii termeni şi
expresii se definesc astfel:
a) siguranţa aprovizionării
cu gaze naturale - totalitatea măsurilor speciale
privind aprovizionarea cu gaze naturale luate de către autorităţi şi operatorii
de pe piaţa internă în scopul satisfacerii cererii de gaze naturale, precum şi
al diversificării surselor şi al asigurării livrărilor către clienţi la
parametri optimi de funcţionare şi securitate tehnică;
b) contract de furnizare pe termen lung - un contract de aprovizionare cu gaze naturale încheiat pe o
perioadă de minimum 10 ani;
c) situaţii de urgenţă - situaţii imprevizibile care pot conduce, la nivel naţional, la
dezechilibre între cererea şi oferta de gaze naturale de pe piaţa internă,
determinate de cel puţin una din următoarele condiţii:
1. diminuarea majoră a aprovizionării cu mai mult de
20% a cantităţilor de gaze naturale importate;
2. diminuarea majoră a aprovizionării cu mai mult de
20% a cantităţilor de gaze naturale din producţia internă, cauzată de
accidente;
3. apariţia unor temperaturi extrem de joase la nivelul
întregii ţări sau în zone însemnate ale ţării, pe perioade îndelungate de timp,
care conduc la un consum excesiv de gaze naturale;
d) consum excesiv de gaze naturale - consumul care depăşeşte în perioada sezonului rece, respectiv din
luna octombrie şi până în luna martie, cu minimum 20% nivelul mediu zilnic
înregistrat în perioade climatice reci, constatate statistic la fiecare 20 de
ani, având drept consecinţă dezechilibrarea Sistemului naţional de transport al
gazelor naturale, denumit în continuare SNT;
e) Dispeceratul naţional de
gaze naturale -
dispeceratul operatorului Sistemului naţional de transport al gazelor naturale.
CAPITOLUL III
Responsabilităţile autorităţilor publice centrale
Art. 4. - (1) In termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, se înfiinţează, prin decizie a
primului-ministru, Comisia de coordonare, având rolul de a elabora anual Planul
de acţiune pentru situaţii de urgenţă şi de a aviza şi monitoriza măsurile
necesare pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale,
comisie interministerială, fără personalitate juridică, cu caracter
nepermanent.
(2) Din Comisia de coordonare fac parte câte un
reprezentant, la nivel de secretar de stat, din Ministerul Economiei şi
Finanţelor şi din Ministerul Internelor şi Reformei Administrative,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,
preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, directorul general al
operatorului SNT, directorul general al Dispeceratului naţional de gaze
naturale, precum şi câte un reprezentant al operatorilor din sectorul gazelor
naturale şi al asociaţiilor reprezentative de consumatori. Componenţa nominală
a comisiei se aprobă prin decizie a primului-ministru.
(3) In situaţii de urgenţă, operatorul SNT notifică,
prin Dispeceratul naţional de gaze naturale, Comisia de coordonare, care se
consideră convocată în regim de urgenţă.
(4) In termen de 45 de zile de la înfiinţare, Comisia
de coordonare, aflată în subordinea Guvernului României, elaborează şi supune
spre aprobare acestuia regulamentul propriu de organizare şi funcţionare.
Art. 5. - (1) Comisia de coordonare elaborează anual
Planul de acţiune pentru situaţii de urgenţă, pe baza propunerilor înaintate de
către operatorul SNT prin Dispeceratul naţional de gaze naturale, în baza
informaţiilor furnizate de operatorii de pe piaţa internă de gaze naturale.
(2) Planul de acţiune pentru situaţii de urgenţă se
aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(3) Planul de acţiune pentru situaţii de urgenţă se
comunică Comisiei Europene de către Comisia de
coordonare.
(4) In îndeplinirea atribuţiilor sale privind aplicarea
Planului de acţiune pentru situaţii de urgenţă, Comisia de coordonare ţine cont
de:
a) măsurile imediate luate de operatorii economici
din sectorul gazelor naturale şi din cele conexe acestuia, ca reacţie la
diminuarea majoră a aprovizionării cu gaze naturale;
b) alte măsuri aprobate de Guvern privind siguranţa
aprovizionării cu gaze naturale în situaţii de urgenţă.
(5) Comisia de coordonare semnalează preşedintelui
grupului de coordonare pentru gaze naturale de pe lângă Comisia Europeană, cu
aprobarea prealabilă a Guvernului, cazurile pe care le consideră imposibil de
gestionat după aplicarea Planului de acţiune pentru situaţii de urgenţă,
datorită amplorii şi caracterului excepţional al acestora.
(6) In oricare dintre situaţiile de urgenţă definite
potrivit art. 3 lit. c) Comisia de coordonare este convocată, în termen util,
de către primul-ministru.
Art. 6. - (1) La elaborarea Planului de acţiune pentru
situaţii de urgenţă se au în vedere următoarele:
a) existenţa capacităţii depozitelor de înmagazinare şi
volumul util de gaze naturale din acestea, precum şi investiţiile necesare
pentru asigurarea capacităţii depozitelor de înmagazinare pentru situaţii de
urgenţă;
b) capacitatea de extracţie din
depozitele de înmagazinare;
c) asigurarea de către operatorul SNT a capacităţii de
transport a conductelor de gaze naturale pentru a face posibilă preluarea şi
direcţionarea cantităţilor de gaze naturale spre zonele cu risc de a fi
afectate, precum şi extinderea SNT în vederea alimentării acestora;
d) existenţa unui grad corespunzător de lichiditate a
pieţelor care să permită achiziţia unor cantităţi de gaze naturale negociabile;
e) flexibilitatea SNT;
f) dezvoltarea ofertei de contracte cu clauze de
întreruperi;
g) utilizarea, în baza programului naţional prevăzut la
lit. q), a unor combustibili alternativi de rezervă în instalaţiile industriale
şi de producere a energiei;
h) existenţa şi dezvoltarea capacităţilor
transfrontaliere de transport de gaze naturale;
i) cooperarea între operatorii de sisteme de transport
din statele membre învecinate pentru coordonarea furnizării de gaze naturale;
j) coordonarea activităţilor de furnizare a gazelor
naturale între operatorii de sisteme de distribuţie şi transport;
k) producţia internă de gaze naturale;
l) flexibilitatea producţiei
interne de gaze naturale;
m) flexibilitatea importului de gaze naturale;
n) diversificarea surselor de aprovizionare cu gaze
naturale;
o) contractele de furnizare pe termen lung pentru achiziţia gazelor naturale;
p) optimizarea investiţiilor în infrastructura pentru
extinderea capacităţilor de transport, a capacităţilor de transport, înlocuirea
conductelor cu durata de viaţă expirată în vederea reducerii pierderilor de
gaze naturale şi asigurarea siguranţei în alimentarea cu gaze naturale, precum
şi pentru importul de gaze prin terminale de regazificare şi prin conducte;
q) Programul naţional privind limitarea şi/sau sistarea
furnizării gazelor naturale, ce cuprinde lista consumatorilor întreruptibili şi
ordinea în care va fi limitată şi/sau sistată furnizarea gazelor naturale
pentru aceştia, tipul şi cantităţile de combustibili alternativi ce vor fi
utilizate de consumatori pe perioada întreruperii;
r) implementarea unui sistem de
management al dispecerizării SNT prin automatizarea şi teletransmisia datelor
la distanţă.
(2) Guvernul României adoptă măsuri speciale pentru a
asigura capacitatea corespunzătoare a instalaţiilor de stocare, înmagazinare şi
transport a gazelor naturale pe teritoriul său şi siguranţa aprovizionării.
(3) In conformitate cu prevederile art. 5 lit. b) din
Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
Ministerul Economiei şi Finanţelor elaborează programul naţional menţionat la alin. (1) lit. q).
Art. 7. - (1) Situaţiile de urgenţă constatate de
operatorul SNT prin Dispeceratul naţional de gaze naturale se notifică Comisiei de coordonare, care verifică
dacă sunt îndeplinite una sau mai multe dintre condiţiile prevăzute la art. 3 lit. c).
(2) Dacă situaţia de urgenţă notificată de operatorul
SNT prin Dispeceratul naţional de gaze naturale este considerată justificată,
după verificarea prevăzută la alin. (1), Comisia de coordonare confirmă, în
termen de 24 de ore, apariţia situaţiei de urgenţă.
(3) In situaţiile de urgenţă confirmate potrivit alin.
(2), operatorul SNT, prin Dispeceratul naţional de gaze naturale, dispune în
mod operativ măsurile necesare pentru rezolvarea rapidă a situaţiilor de criză
şi echilibrarea SNT, în conformitate cu Planul de acţiune pentru situaţii de
urgenţă.
(4) In cazul în care Comisia de coordonare nu confirmă
situaţia de urgenţă, în termenul prevăzut la alin. (2), Dispeceratul naţional
de gaze naturale poate dispune măsurile necesare pentru rezolvarea rapidă a
situaţiilor de criză.
(5) Pe perioada situaţiilor de urgenţă, măsurile
dispuse în conformitate cu prevederile Planului de acţiune pentru situaţii de
urgenţă sunt obligatorii şi prevalează în faţa înţelegerilor contractuale şi
reglementărilor specifice sectorului gazelor naturale.
(6) In termen de cel mult 24 de ore de la notificarea
Dispeceratului naţional de gaze naturale privind încetarea cauzelor care au
determinat confirmarea situaţiei de urgenţă, Comisia de coordonare declară
încetarea acesteia.
(7) Comisia de coordonare publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I, până
cel târziu la data de 31 iulie a fiecărui an, un raport care va cuprinde
constatările rezultate din monitorizarea aspectelor legate de siguranţa
aprovizionării cu gaze naturale, potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) lit. p)
pct. 10 din Legea nr. 351/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi:
a) impactul, din punctul de vedere al concurenţei şi al
obligaţiei de serviciu public, al măsurilor adoptate în
temeiul art. 8;
b) nivelul existent al capacităţii de înmagazinare şi
de extracţie;
c) durata contractelor de achiziţie a gazelor naturale
pe termen lung încheiate de către societăţile comerciale care îşi desfăşoară
activitatea pe teritoriul României, în special durata rămasă, pe baza datelor oferite
de societăţile în cauză, exclusiv informaţiile sensibile din punct de vedere
comercial;
d) informaţii privind gradul de lichiditate a pieţei de
gaze naturale;
e) cadrul de reglementare a
măsurilor de promovare corespunzătoare noilor investiţii aferente producţiei,
înmagazinării şi transportului gazelor naturale, inclusiv gazului natural
lichefiat (GNL), avându-se în vedere şi prevederile art. 691-699 din Legea nr. 351/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL IV
Siguranţa aprovizionării pentru anumiţi consumatori
Art. 8. - Obligaţia de serviciu public în sectorul
gazelor naturale, aşa cum acesta este definit în Legea nr. 351/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, se instituie în sarcina tuturor
deţinătorilor de licenţă în sectorul gazelor naturale, precum şi în sarcina
tuturor producătorilor de gaze naturale.
Art. 9. - Instituirea obligaţiei de serviciu public are
în vedere satisfacerea interesului general al consumatorilor, luându-se în
considerare următoarele:
a) exploatarea instalaţiilor şi echipamentelor
utilizate în acest sector, în condiţii de protecţie a integrităţii persoanei şi
a bunurilor acesteia;
b) exploatarea instalaţiilor şi echipamentelor
utilizate în acest sector, în condiţii de protecţie a mediului şi de eficienţă
energetică;
c) asigurarea siguranţei şi continuităţii alimentării
cu gaze naturale, pe perioada sezonului rece, a consumatorilor prevăzuţi la
art. 10 alin. (2);
d) calitatea serviciului prestat.
Art. 10. - (1) Dispeceratul naţional de gaze naturale
notifică producătorilor interni, operatorilor sistemelor de distribuţie a
gazelor naturale, operatorilor depozitelor de înmagazinare şi furnizorilor
licenţiaţi situaţiile de urgenţă confirmate conform prevederilor art. 7 alin.
(2).
(2) In situaţiile de urgenţă notificate, furnizorii şi
producătorii interni de gaze naturale au obligaţia de a disponibiliza
cantităţile de gaze naturale necesare pentru a asigura consumul:
a) consumatorilor casnici;
b) instituţiilor care asigură servicii medicale şi
unităţilor de învăţământ, precum şi instituţiilor de asistenţă socială care
asigură îngrijirea copiilor, persoanelor vârstnice sau persoanelor cu diferite
grade de handicap;
c) centralelor de furnizare a agentului termic care nu
au posibilitatea de a folosi combustibil alternativ;
d) instituţiilor publice de la nivel central şi local,
instituţiilor din domeniul culturii şi cultelor, precum şi organizaţiilor
neguvernamentale de utilitate publică.
(3) Ordinea în care se va asigura alimentarea cu gaze
naturale a consumatorilor prevăzuţi la alin. (2) este obligatorie.
Art. 11. - Operatorul SNT, operatorii sistemelor de
înmagazinare şi de distribuţie a gazelor naturale, în situaţiile notificate,
conform prevederilor art. 10 alin. (1), de Dispeceratul naţional de gaze
naturale, vor presta cu prioritate serviciile aferente furnizării gazelor
naturale pentru consumatorii prevăzuţi la art. 10 alin. (2).
Art. 12. - (1) In situaţiile de urgenţă, precum şi pe
perioada sezonului rece, respectiv din luna octombrie şi până în luna martie,
furnizorii de gaze naturale nu vor putea dispune întreruperea alimentării cu
gaze naturale pentru motiv de neplată la termen a contravalorii facturilor, cu
excepţia situaţiilor neprevăzute de natură tehnică, la următoarele categorii de
consumatori:
a) persoanelor care beneficiază de asistenţă socială,
în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 5/2003 privind acordarea de
ajutoare pentru încălzirea locuinţei, precum şi a unor facilităţi populaţiei
pentru plata energiei termice, aprobată prin Legea nr. 245/2003, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) persoanelor care prezintă handicap;
c) consumatorilor prevăzuţi la art. 10 alin. (2) lit.
b).
(2) De asemenea, în situaţiile
de urgenţă, precum şi pe perioada sezonului rece nu se programează şi nu se
execută lucrări de întreţineri curente sau lucrări de racordări care impun
întreruperea alimentării cu gaze naturale pentru o perioadă continuă ce
depăşeşte 12 ore.
Art. 13. - (1) Pe perioada situaţiilor de urgenţă,
operatorii din sectorul gazelor naturale au următoarele obligaţii:
a) în cazul producătorilor titulari de acorduri
petroliere, să mobilizeze întreaga capacitate de producţie, în limita
capacităţilor maxime de extracţie aprobate de Agenţia Naţională pentru Resurse
Minerale;
b) în cazul operatorilor depozitelor de înmagazinare
subterană, să mobilizeze întreaga capacitate de extracţie a gazelor naturale;
c) în cazul operatorului SNT, să preia cantităţile
suplimentare de gaze naturale puse la dispoziţie de producători şi de
operatorii depozitelor de înmagazinare şi să asigure serviciile de transport al
gazelor naturale, în condiţiile prevăzute în Planul de acţiune pentru situaţii
de urgenţă;
d) în cazul operatorilor de
distribuţie, să întreprindă măsurile de limitare/sistare a gazelor naturale,
conform Planului de acţiune pentru situaţii de urgenţă şi programului naţional
prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. q), şi să asigure alimentarea cu gaze
naturale a consumatorilor, potrivit prevederilor legale privind obligaţia de serviciu
public.
(2) Pe perioada situaţiilor de urgenţă, consumatorii
înscrişi în lista prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. q) şi pentru care s-a
dispus măsura limitării/sistării gazelor naturale au obligaţia să întreprindă
măsurile de punere în siguranţă a echipamentelor şi instalaţiilor, respectiv să
treacă la utilizarea de combustibili alternativi, după caz.
Art. 14. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 42
din Legea nr. 351/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, consumatorii care au încheiat contracte pentru
servicii întreruptibile de transport sau care, potrivit prevederilor prezentei
legi, pot fi limitaţi/întrerupţi pe perioada situaţiilor de urgenţă, au dreptul
de a revinde cantităţile de gaze naturale contractate şi care nu le pot fi livrate
ca urmare a întreruperii sau a declarării situaţiei naţionale de urgenţă.
(2) Vânzarea gazelor naturale în condiţiile alin. (1)
poate fi realizată numai către furnizorii care au de îndeplinit obligaţii de
serviciu public, în baza contractelor încheiate cu aceştia, cu avizul
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei. Orice astfel de
contract se depune în copie la Autoritatea Naţională de Reglementare în
Domeniul Energiei în termen de cel mult 10 zile de la
încheiere.
(3) La încheierea contractelor prevăzute la alin. (2),
părţile vor avea în vedere ca acestea să nu influenţeze sau să denatureze
concurenţa pe piaţa gazelor naturale.
Art. 15. - (1) Operatorul SNT are obligaţia realizării
de interconectări cu sistemele similare de transport al gazelor naturale din
ţările vecine, în vederea creării condiţiilor tehnice şi tehnologice pentru
asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale.
(2) In termen de 90 de zile de
la intrarea în vigoare a prezentei legi, operatorul SNT va întocmi strategia şi
etapele privind realizarea interconectării SNT, pe care le va supune avizării
Ministerului Economiei şi Finanţelor, Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei, Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale şi aprobării
Guvernului României.
(3) In cazul în care există un nivel de interconectare
corespunzător, se pot stabili măsuri de cooperare cu un alt stat membru al
Uniunii Europene, incluzând acorduri bilaterale pentru utilizarea facilităţilor
de transport şi/sau înmagazinare a gazelor naturale din statul respectiv, în
vederea asigurării siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale.
Art. 16. - (1) Pentru siguranţa aprovizionării cu gaze
naturale a consumatorilor, inclusiv în situaţiile de urgenţă, la încheierea ciclului de injecţie,
titularii de licenţe de furnizare a gazelor naturale au obligaţia de a deţine
în depozitele de înmagazinare subterană un stoc minim de gaze naturale.
(2) Nivelul minim al stocului de gaze naturale se stabileşte anual, prin decizie a Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, având în vedere în principal
capacităţile de depozitare existente, prognozele de consum, frecvenţa şi durata
perioadelor cu temperaturi scăzute, asigurarea unui nivel corespunzător
consumului intern.
(3) In situaţiile de urgenţă, operatorul SNT are acces
liber la cantităţile înmagazinate şi capacităţile de extracţie, alocarea
acestora pe proprietari urmând a se face potrivit regulilor specifice,
elaborate de operatorul SNT, de operatorul depozitului de înmagazinare
subterană şi de proprietarii gazelor naturale, în termen de 90 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentei legi şi aprobate de Autoritatea Naţională
de Reglementare în Domeniul Energiei.
Art. 17. - (1) Consumatorii de gaze naturale înscrişi
în lista prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. q), pentru care este prevăzută
trecerea pe combustibili alternativi pentru situaţiile de urgenţă, sunt
obligaţi să îşi asigure stocuri de combustibili alternativi şi să asigure
funcţionarea corespunzătoare a instalaţiilor de utilizare a acestora.
(2) Consumatorii prevăzuţi la alin. (1), care la data
intrării în vigoare a prezentei legi nu posedă instalaţii de utilizare a
combustibililor alternativi, sunt obligaţi ca, în termen de 5 ani de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, să achiziţioneze şi să pună în funcţiune
echipamentele necesare.
CAPITOLUL V
Contravenţii
Art. 18. - Constituie contravenţie şi se sancţionează
după cum urmează:
a) cu amendă de la 50.000 la
100.000 lei:
1. nerespectarea prevederilor art. 11 de către
operatorii de pe piaţa internă a gazelor naturale;
2. nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (1);
3. nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (3);
4. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (3);
5. nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (1);
6. nerespectarea prevederilor art. 17 alin. (2);
b) cu amendă de la 10.000 la 50.000 lei, nerespectarea
prevederilor art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) şi art. 17 alin. (1).
Art. 19. - (1) Constatarea
contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se realizează de către Autoritatea
Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, prin personalul propriu
autorizat.
(2) Prevederile art. 18 se completează cu
dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
Prezenta lege transpune prevederile Directivei
Consiliului Uniunii Europene 2004/67/CE din 26 aprilie
2004 privind măsurile de garantare a securităţii aprovizionării cu gaz natural,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 127 din 29
aprilie 2004.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU