LEGE Nr. 31
din 1 martie 2006
privind securitizarea
creantelor
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 225 din 13 martie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta lege are drept scop stabilirea
principiilor şi a cadrului general pentru utilizarea creanţelor, în vederea
obţinerii de finanţare prin intermediul securitizării, precum şi reglementarea
drepturilor şi obligaţiilor părţilor la o operaţiune de securitizare.
Art. 2. - (1) Securitizarea este
o operaţiune financiară de valorificare a creanţelor de către un vehicul
investitional care le achiziţionează, le grupează şi le afectează garantării
unei emisiuni de valori mobiliare.
(2) Pot face obiectul securitizării, conform
prevederilor prezentei legi, creanţe izvorâte din:
a) contracte de credit, inclusiv
contracte de credit ipotecar, contracte de credit pentru achiziţia de
autoturisme, contracte pentru emiterea de carduri de credit;
b) contracte de leasing;
c) contracte de vânzare-cumpărare cu plata preţului
la termen, inclusiv contracte de vânzare-cumpărare cu plata în rate;
d) instrumente financiare de tip participativ sau
obligatar, emise potrivit prevederilor prezentei legi;
e) orice titlu de creanţă, altele decât cele
specificate la lit. a)-d), cu condiţia ca drepturile pe care le conferă să
poată face obiectul unei cesiuni.
Art. 3. - In sensul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. agent - persoană juridică
sau organizaţia fără personalitate juridică numită şi autorizată, în condiţiile
cap. VII din prezenta lege, să reprezinte interesele deţinătorilor de
instrumente financiare securitizate aparţinând aceleiaşi emisiuni;
2. arhivă - Arhiva
Electronică de Garanţii Reale Mobiliare;
3. autoritate competentă -
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare cu atribuţii de reglementare,
supraveghere şi control al emitenţilor şi al emisiunilor de instrumente
financiare securitizate, potrivit prevederilor prezentei legi;
4. cedent - titularul
dreptului de creanţă ce se transferă către un vehicul investiţional, în vederea
securitizării;
5. creanţă - dreptul de a
încasa o sumă de bani în temeiul unui titlu de creanţă de tipul celor prevăzute
cu toate drepturile accesorii aferente;
6. debitor cedat - debitorul
creanţei transmise către un vehicul investiţional;
7. drepturi accesorii - totalitatea
drepturilor reale ori personale aferente creanţelor, inclusiv drepturi de
garanţie reală şi drepturi de creanţă decurgând din poliţele de asigurare
încheiate de debitorul cedat;
8. emitent - vehicul
investiţional autorizat de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare să
emită instrumente financiare securitizate, în condiţiile prezentei legi;
9. fond de securitizare - vehicul
investiţional fără personalitate juridică, constituit pe baza unui contract de
societate civilă, în condiţiile cap. III secţiunea a 2-a din prezenta lege;
10. instrumente financiare securitizate - valori mobiliare de tip obligatar sau de tip participativ, emise în
formă dematerializată în cadrul unei operaţiuni de securitizare;
11. investitor - orice
persoană care deţine instrumente financiare securitizate în cont propriu;
12. investitor calificat - entitate
care are capacitatea de a evalua caracteristicile de risc şi randament ale
instrumentelor financiare securitizate, definită conform art. 2 alin. (1) pct.
15 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi
completările ulterioare;
13. obligaţiune securitizată
- valoare mobiliară de tip obligatar garantată cu un portofoliu de creanţe,
emisă de o societate de securitizare în condiţiile cap. VI din prezenta lege şi
tranzacţionabilă pe piaţa de capital;
14. ofertă publică de
instrumente financiare securitizate - comunicarea adresată unor persoane,
făcută sub orice formă şi prin orice mijloace, care prezintă informaţii
suficiente despre termenii ofertei şi despre instrumentele financiare
securitizate oferite, astfel încât să permită investitorului să adopte o
decizie cu privire la vânzarea, cumpărarea sau subscrierea respectivelor
instrumente financiare securitizate. Această definiţie se va aplica, de
asemenea, şi în situaţia plasamentului de instrumente financiare securitizate
prin intermediari financiari;
15. ofertă adresată
investitorilor calificaţi - vânzarea în integralitate a
unei emisiuni de instrumente financiare securitizate
către investitori calificaţi, cu respectarea prevederilor Legii nr. 297/2004,
cu modificările şi completările ulterioare, şi ale normelor de aplicare a
prezentei legi;
16. persoană afiliată -
persoana fizică sau juridică ce, conform art. 2 alin. (1) pct. 23 din Legea nr.
297/2004, este prezumată a acţiona concertat cu o altă persoană fizică sau
juridică;
17. portofoliu de creanţe sau portofoliu - totalitatea creanţelor
achiziţionate şi afectate de către un vehicul investiţional, în vederea
garantării drepturilor deţinătorilor de obligaţiuni sau titluri de participare
securitizate dintr-o singură emisiune;
18. prospect de emisiune sau prospect - prospectul de ofertă publică de vânzare de instrumente financiare
securitizate, întocmit cu respectarea prevederilor prezentei legi, ale Legii
nr. 297/2004 şi ale normelor emise în aplicarea acestora;
19. societate de securitizare - vehicul investiţional constituit ca societate comercială pe
acţiuni, în condiţiile cap. III secţiunea a 2-a din prezenta
lege;
20. titlu de participare securitizat - titlu de credit reprezentând un drept de proprietate indiviză
asupra unui portofoliu de creanţe emis de un fond de securitizare în condiţiile
cap. VI din prezenta lege şi tranzacţionabil pe piaţa de capital;
21. valoare nominală -
valoarea iniţială a creanţei ori, în cazul garanţiilor, suma maximă pentru care
acestea au fost constituite;
22. valoarea creanţei - suma
rămasă de rambursat din valoarea nominală a creanţei;
23. valoarea portofoliului - suma
valorilor creanţelor din portofoliu;
24. valoare de referinţă -
valoarea determinată potrivit regulilor prevăzute în prospectul de emisiune;
25. vehicul investiţional -
entitate cu sau fără personalitate juridică, ce are drept obiect de activitate
exclusiv emiterea de instrumente financiare securitizate în baza unui
portofoliu de creanţe.
CAPITOLUL II
Cesiunea creanţelor
Art. 4. - (1) Titularii pot cesiona creanţe prezente
sau viitoare către un vehicul investiţional, în scopul securitizării acestora, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Pot face
obiectul cesiunii în scopul securitizării numai creanţele care îndeplinesc
următoarele condiţii:
a) actul juridic generator de creanţă să fie conform
cu toate prevederile legale în vigoare la data
încheierii;
b) asupra creanţei, în mod individual ori ca element
al unei universalităţi, să nu fi fost constituit un drept de garanţie sau un
alt drept real, altfel decât pentru scopul securitizării.
Art. 5. - (1) Vehiculul investiţional
achiziţionează creanţe individuale ori grupate în portofolii de la unul sau mai
mulţi cedenţi şi le afectează garantării de obligaţiuni ori titluri de
participare securitizate.
(2) Cesiunea de
creanţe cu titlu gratuit către un vehicul investiţional este nulă.
Art. 6. - (1) Achiziţionarea de creanţe de către un
vehicul investiţional se face exclusiv în vederea emiterii de instrumente
financiare securitizate.
(2) Utilizarea
creanţelor achiziţionate în alt scop decât cel menţionat la alin. (1), precum
şi constituirea de sarcini asupra acestora în favoarea unor terţi faţă de
emisiunile de instrumente financiare securitizate pe care le garantează se
sancţionează cu nulitatea absolută.
Art. 7. - Calitatea de titlu executoriu recunoscută de lege unui titlu de creanţă în considerarea
titularului originar al dreptului de creanţă profită şi cesionarilor acestuia,
inclusiv vehiculului investiţional, investitorilor sau altor titulari de
drepturi de proprietate ori de garanţie asupra creanţei.
Art. 8. - (1) Pentru opozabilitate, cesiunea creanţelor
afectate garantării unei emisiuni de instrumente financiare securitizate se
înscrie la arhivă cu cel puţin 15 zile înainte de emiterea prospectului, se
notifică de către cedent debitorilor cedaţi prin scrisoare recomandată şi se
aduce la cunoştinţă creditorilor cedentului fie individual, prin scrisoare
recomandată, fie prin afişare la sediul cedentului, cu indicarea cesionarului
şi a preţului la care s-a efectuat cesiunea.
(2) Acţiunea pentru anularea cesiunii de creanţe care
afectează interesele creditorilor cedentului se prescrie în termen de 45 de zile
de la data întrunirii cumulative a cerinţelor de publicitate privind înscrierea
la arhivă şi notificarea creditorilor cedentului, potrivit alin. (1), şi nu se
poate exercita de către administratori, lichidatori ori creditori în cadrul
unei proceduri de reorganizare judiciară sau de faliment, deschise conform
prevederilor Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a
falimentului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ori ale
Ordonanţei Guvernului nr. 10/2004 privind procedura reorganizării judiciare şi
a falimentului instituţiilor de credit, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 278/2004.
Art. 9. - In cazul în care
realizarea unui drept de creanţă este asigurată cu garanţii reale imobiliare,
cesiunea de creanţă este supusă formalităţilor de publicitate prevăzute în
legea privind obligaţiunile ipotecare.
Art. 10. - Cesiunea efectuată potrivit prezentei legi
este scutită de taxa pe valoarea adăugată, potrivit art. 141 alin. (2) lit. c)
pct. 5 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 11. - In schimbul creanţelor cesionate cedentul
poate primi titluri de participare sau obligaţiuni securitizate emise în baza
acestora.
CAPITOLUL III
Emitenţi
SECŢIUNEA 1
Reguli comune
Art. 12. - Vehiculul
investiţional este o entitate constituită ca fond de securitizare pe baza unui
contract de societate civilă sau ca societate de securitizare organizată sub
forma unei societăţi comerciale pe acţiuni.
Art. 13. - Vehiculul investiţional nu are personal
angajat propriu.
Art. 14. - Vehiculul investiţional nu are dreptul:
a) să vândă, să transfere cu orice titlu, să greveze
cu sarcini sau să dispună în alt mod de portofoliul de creanţe sau de o parte a
acestuia, altfel decât în limitele prevăzute de prospect;
b) să efectueze compensări sau reţineri asupra sumelor
încasate de la debitorii cedaţi, cu excepţia impozitelor prin reţinere la sursă
prevăzute de lege şi a costurilor cu serviciile de agent, de administrare, de
audit şi a altor asemenea costuri, în limitele prevăzute în prospectul de
emisiune;
c) să contracteze orice fel de împrumuturi, în afară
de cele prevăzute în prospect;
d) să schimbe sediul social, fără notificarea cu 30
de zile înainte a agentului sau a fiecărui deţinător de instrumente financiare
securitizate;
e) să modifice, fără aprobarea adunării generale a
deţinătorilor de instrumente financiare securitizate: actul constitutiv,
prevederile contractului încheiat cu administratorul ori cu societatea de management
de portofoliu, prevederile contractului de cesiune de creanţe;
f) să noveze contractul de cesiune de creanţe sau
contractul încheiat cu administratorul ori cu societatea de management de
portofoliu fără aprobarea adunării generale a deţinătorilor de instrumente
financiare securitizate.
Art. 15. - Dizolvarea, fuziunea ori divizarea unui
vehicul investiţional se hotărăşte cu votul tuturor deţinătorilor de
instrumente financiare securitizate emise de acesta şi se aduce la cunoştinţă
Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, denumită în continuare C.N.V.M.
Art. 16. - (1) Vehiculul investiţional este supus
autorizării prealabile de către C.N.V.M., care decide cu privire la autorizarea
acestuia în termen de 20 de zile lucrătoare de la data depunerii documentelor
prevăzute în regulamentul emis în aplicarea prezentei legi.
(2) Orice modificare a condiţiilor pe baza cărora a
fost autorizată funcţionarea unui vehicul investiţional se notifică C.N.V.M.,
în termen de 5 zile de la adoptarea hotărârii organului statutar competent.
Obiectul de activitate şi forma juridică a vehiculelor investiţionale nu pot fi
modificate.
(3) In cazul în care constată că modificările operate
contravin normelor legale în vigoare, iar emitentul nu remediază această
situaţie în termenul acordat în acest scop, C.N.V.M. modifică, suspendă ori
revocă autorizaţia, după caz, cu luarea măsurilor corespunzătoare pentru
protecţia investitorilor.
(4) C.N.V.M. ţine un registru special de evidenţă a
fondurilor şi societăţilor de securitizare. Registrul special de evidenţă are
caracter public.
(5) Fondurile şi societăţile de securitizare sunt
obligate să înscrie, în toate actele, documentele şi corespondenţa lor, numărul
de înregistrare din registrul special prevăzut la alin. (4).
SECŢIUNEA a 2-a
Constituirea, autorizarea şi funcţionarea fondurilor de
securitizare şi a societăţii de securitizare
Art. 17. - (1) Fondul de securitizare se constituie în baza unui contract de societate civilă, încheiat
de către un număr de cel puţin 5 membri fondatori, persoane fizice şi/sau juridice, române şi/sau străine.
Capitalul iniţial minim al fondului de securitizare reprezintă echivalentul în
lei al sumei de 25.000 euro.
(2) Fondul de securitizare se constituie pentru o singură
operaţiune de securitizare, la data realizării creanţelor din portofoliu fondul
intrând de drept în procedura de dizolvare şi lichidare.
Art. 18. - Prin contractul de societate civilă se stabilesc condiţiile pentru conducerea,
administrarea, funcţionarea fondului, transferul titlurilor, convocarea şi
ţinerea adunărilor membrilor fondului, aderarea ulterioară la fond, retragerea
şi excluderea din acesta, dizolvarea şi lichidarea
fondului.
Art. 19. - Titlurile de participare securitizate
încorporează fracţiuni din dreptul de proprietate indiviză asupra portofoliului
de creanţe achiziţionat de fond.
Art. 20. - Constituirea unei societăţi de securitizare
se realizează conform prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societăţile
comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Inregistrarea societăţii de securitizare la oficiul registrului comerţului se
face numai după autorizarea prealabilă a acesteia de către C.N.V.M., în conformitate cu art. 16.
CAPITOLUL IV
Administrarea vehiculelor investiţionale
Art. 21. - (1) Administrarea fondurilor şi societăţilor
de securitizare se realizează de către persoane juridice constituite sub forma
societăţii comerciale pe acţiuni, Inregistrarea la oficiul registrului
comerţului a unei societăţi având ca obiect de activitate administrarea de
vehicule investiţionale se face numai cu autorizarea prealabilă a acesteia de
către C.N.V.M.
(2) O societate comercială se autorizează de către
C.N.V.M. pentru administrarea de vehicule investiţionale dacă îndeplineşte
cumulativ cel puţin următoarele condiţii:
a) capitalul social subscris şi vărsat reprezintă
echivalentul în lei al sumei de 125.000 euro;
b) are ca obiect de activitate exclusiv administrarea de vehicule investiţionale;
c) cel puţin 2 acţionari semnificativi sunt
instituţii financiare şi/sau de credit în înţelesul Legii nr. 58/1998 privind
activitatea bancară, republicată;
d) are un consiliu de administraţie format din minimum
3 persoane; membrii consiliului de administraţie trebuie să aibă o bună
reputaţie profesională şi morală, iar majoritatea acestora trebuie să
întrunească cerinţele de experienţă în domeniul financiar-bancar, stabilite de
C.N.V.M.'
(3) Documentaţia şi
procedura de autorizare a societăţilor de administrare a vehiculelor investiţionale
se stabilesc prin norme ale C.N.V.M.
(4) Orice modificare a condiţiilor care au stat la
baza emiterii autorizaţiei trebuie notificată C.N.V.M. în termen de 5 zile de
la adoptarea hotărârii organului statutar competent.
(5) In cazul în care constată că modificările operate
contravin normelor legale în vigoare, iar societatea nu remediază această
situaţie în termenul acordat în acest scop, C.N.V.M. poate modifica, suspenda ori revoca autorizaţia, după
caz, cu luarea măsurilor corespunzătoare pentru protecţia investitorilor.
(6) C.N.V.M. ţine un registru special de evidenţă a
societăţilor de administrare de vehicule investiţionale. Registrul special de
evidenţă are caracter public.
(7) Societăţile prevăzute la alin. (1) sunt obligate
să înscrie, în toate actele, documentele şi corespondenţa lor, numărul de
înregistrare din registrul special prevăzut la alin. (6).
Art. 22. - (1) Activitatea de administrare a vehiculelor investiţionale include:
a) înfiinţarea vehiculului investiţional;
b) asigurarea serviciilor de secretariat şi a altor
servicii administrative;
c) achiziţionarea de creanţe pe seama şi în numele
vehiculului investiţional, organizarea şi documentarea
emisiunii de instrumente securitizate;
d) efectuarea sau, după caz, urmărirea efectuării
formalităţilor de publicitate privind drepturile investitorilor asupra
portofoliului de creanţe, în conformitate cu prevederile prospectului de
emisiune;
e) ţinerea registrului
deţinătorilor de instrumente financiare securitizate;
f) efectuarea raportărilor curente şi periodice către
C.N.V.M. şi către agent;
g) reprezentarea vehiculului investiţional în
raporturile cu terţii;
h) structurarea portofoliilor de
creanţe;
i) alte activităţi autorizate de către C.N.V.M.
(2) Activităţile prevăzute la alin. (1) lit. c) şi f)
sunt obligatorii.
(3) Administratorul vehiculelor investiţionale poate
angaja, în numele vehiculului investiţional, societăţi de consultanţă ori de
servicii de investiţii financiare, dar nu poate subcontracta sau delega unui
terţ nici una dintre responsabilităţile asumate în baza contractului de
administrare încheiat cu vehiculul investiţional decât cu acordul prealabil al
C.N.V.M.
CAPITOLUL V
Servicii de management de portofoliu
Art. 23. - (1) Pentru a presta servicii de management
de portofoliu, o entitate trebuie să fie instituţie de credit sau instituţie
financiară, în înţelesul Legii nr. 58/1998, republicată.
(2) Documentaţia şi procedura de autorizare a
societăţilor de management de portofoliu se stabilesc prin norme ale Băncii
Naţionale a României pentru instituţiile de credit, respectiv prin norme ale
C.N.V.M. pentru instituţiile financiare care operează pe piaţa de capital.
(3) Cedentul unui portofoliu
de creanţe poate să efectueze în continuare managementul acestuia.
Art. 24. - Pentru managementul unui portofoliu de
creanţe emitentul, prin administratorul care îl reprezintă în raporturile cu
terţii, poate angaja serviciile uneia sau mai multor societăţi de management de
portofoliu, conform prevederilor prospectului de emisiune.
Art. 25. - Societatea de management de portofoliu
răspunde faţă de vehiculul investiţional, precum şi faţă de deţinătorii de
instrumente financiare emise în conformitate cu prevederile prezentei legi, pentru orice pierdere suferită de
aceştia, ca urmare a neîndeplinirii, a îndeplinirii cu întârziere ori
necorespunzătoare a obligaţiilor ce îi revin.
Art. 26. - (1) Rezilierea contractului cu societatea de
management de portofoliu indicată în prospect şi angajarea unei alte entităţi
pentru managementul portofoliului se pot face numai pe baza unei hotărâri luate
cu votul deţinătorilor de instrumente financiare securitizate, care reprezintă
25% din valoarea emisiunii garantate cu portofoliul respectiv, şi cu
notificarea Băncii Naţionale a României sau, după caz, şi a C.N.V.M.
(2) Administratorul vehiculului investiţional răspunde
solidar cu societatea de management de portofoliu, angajată cu nerespectarea
condiţiei prevăzute la alin. (1), pentru orice pierdere suferită de către deţinătorii
de instrumente financiare securitizate, ca urmare a neîndeplinirii sau a
îndeplinirii necorespunzătoare ori cu întârziere a obligaţiilor ce îi revin.
Art. 27. - In cazul în care societatea de management de
portofoliu este cedentul sau o persoană afiliată cedentului, contractul aferent
încetează de drept la data notificării de către administratorul emitentului a
încălcării obligaţiilor asumate.
Art. 28. - (1) Serviciile de management de portofoliu
includ:
a) realizarea creanţelor din portofoliu, inclusiv
notificarea debitorilor cedaţi, calcularea eventualelor dobânzi, penalităţi de
întârziere, comisioane şi a altor sume datorate de către aceştia şi colectarea
sumelor achitate;
b) custodia înscrisurilor constatatoare de creanţă;
c) monitorizarea îndeplinirii obligaţiilor
debitorilor cedaţi şi restructurarea creanţelor; activitatea de restructurare a
creanţelor se face în baza unui mandat special, acordat în acest sens de către
emitent;
d) declararea creanţelor din portofoliu ca fiind
exigibile anticipat şi executarea silită a acestora, în condiţiile prevăzute în
contract;
e) reînnoirea ori radierea înscrierilor privind
drepturile reale constituite pentru garantarea creanţelor din portofoliu;
f) plata din sumele colectate în urma realizării
creanţelor din portofoliu a sumelor datorate de vehiculul investiţional către
deţinătorii instrumentelor financiare securitizate, emise în baza portofoliului
respectiv.
(2) In îndeplinirea serviciilor prevăzute la alin. (1),
societatea de management de portofoliu acţionează în nume propriu, dar pe seama
societăţii de securitizare, respectiv a deţinătorilor de titluri de participare
securitizate.
Art. 29. - Sumele colectate se evidenţiază şi se
administrează distinct pentru fiecare emitent şi portofoliu în parte, în
conturi separate de cele ale societăţii de management de portofoliu.
Art. 30. - (1) Societatea de management de portofoliu
ţine, pentru fiecare emisiune de instrumente financiare securitizate în parte,
un registru de evidenţă internă care conţine în mod obligatoriu următoarele
informaţii cu privire la fiecare creanţă din portofoliu:
a) date de identificare a actului juridic, din care
izvorăşte creanţa, cu specificarea categoriei din care face parte;
b) date de identificare a debitorilor cedaţi;
c) date de identificare a
garanţiilor constituite pentru asigurarea satisfacerii creanţelor din
portofoliu;
d) valoarea creanţei şi valoarea nominală, precum şi
valoarea de referinţă a garanţiei, în cazul garanţiilor personale, calculată la
data încheierii contractului de garanţie.
(2) Registrul de evidenţă internă se completează de
către societatea de management de portofoliu. Lunar, societatea de management
de portofoliu are obligaţia de a transmite administratorului vehiculului investiţional
o copie a registrului de evidenţă internă, semnată pe fiecare pagină de
reprezentantul legal al acesteia, precum şi o informare scrisă cu privire la
structura portofoliului de creanţe, suma obligaţiilor patrimoniale ale
emitentului faţă de deţinătorii de instrumente financiare securitizate din
emisiunea respectivă, valoarea creanţelor din portofoliul administrat, valoarea
nominală şi, după caz, valoarea de referinţă a garanţiilor constituite pentru
asigurarea satisfacerii acestora, conform alin. (1) lit. d).
(3) Agentul are dreptul de a solicita
lunar o copie a registrului de evidenţă internă, semnată pe fiecare pagină de
reprezentantul legal al societăţii de management de portofoliu, şi de a
consulta documentaţia sintetică pe baza căreia s-au determinat valorile
menţionate la alin. (1) lit. d).
(4) Investitorii care nu şi-au desemnat un agent au
dreptul de a solicita lunar şi de a obţine o copie a registrului de evidenţă
internă.
(5) In legătură cu îndeplinirea atribuţiilor prevăzute
în prezenta lege, societăţii de management de portofoliu i se aplică în mod
corespunzător prevederile art. 49-53 din Legea nr. 58/1998 sau, după caz, ale
titlului VII „Abuzul pe piaţă" din Legea nr. 297/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
(6) Administratorul vehiculului investiţional
transmite rapoarte lunare C.N.V.M. şi agentului, pe baza informaţiilor primite
de la societatea de management de portofoliu, potrivit alin. (2).
Art. 31. - In cazul încetării contractului de
management de portofoliu, administratorul vehiculului investiţional are
obligaţia ca, până la luarea unei decizii pentru angajarea unei alte societăţi
de management de portofoliu, potrivit art. 26 alin. (1), să asigure
administrarea temporară a portofoliului de către o societate abilitată să
presteze astfel de servicii, în conformitate cu prevederile art. 23. Societatea
de management de portofoliu al cărei mandat a încetat răspunde faţă de
deţinătorii de instrumente financiare securitizate şi faţă de emitent pentru
toate daunele cauzate ca urmare a omisiunii de a colabora pentru
predarea-preluarea administrării portofoliului.
CAPITOLUL VI
Emisiunea de instrumente financiare securitizate
Art. 32. - (1) Emisiunea de instrumente financiare
securitizate se realizează prin ofertă publică, în baza unui prospect aprobat
de către C.N.V.M. şi în conformitate cu prevederile Legii nr. 297/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Oferta publică de instrumente financiare
securitizate se realizează cu respectarea prevederilor prezentei legi, ale Legii nr. 297/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale normelor emise în aplicarea acestora.
(3) Tranzacţionarea instrumentelor financiare
securitizate se efectuează pe pieţe reglementate sau în cadrul unui sistem
alternativ de tranzacţionare.
Art. 33. - Emisiunile de instrumente
financiare securitizate pot fi ordinare ori structurate în mai multe clase, în
raport cu drepturile pe care le conferă investitorilor cu privire la:
a) dobândă;
b) scadenţă;
c) ordinea efectuării plăţilor;
d) vot;
e) alte aspecte stabilite prin prospect.
Art. 34. - Conţinutul minim al prospectului de emisiune
include, pe lângă informaţiile prevăzute în legislaţia pieţei de capital,
următoarele categorii de informaţii:
a) date privind emitentul şi principalele prevederi
ale actului constitutiv sau ale contractului de societate civilă;
b) date privind cedentul şi principalele prevederi
ale contractului de cesiune de creanţe;
c) date privind administratorul emitentului şi
principalele prevederi ale contractului de administrare;
d) date privind societatea de
management de portofoliu şi principalele prevederi ale contractului de
management al portofoliului;
e) date privind agentul şi o descriere a drepturilor
privind remunerarea acestuia;
f) date privind auditorul financiar;
g) caracteristicile emisiunii:
valoarea totală a emisiunii şi numărul de instrumente financiare securitizate
ce urmează a fi emise, valoarea nominală şi preţul de emisiune, preţul de
achiziţie a creanţelor din portofoliu, sumele ce urmează a fi încasate de către
vehiculul investiţional în temeiul acestora, perioada de derulare a ofertei
publice, scadenţa, dobânda (dacă este cazul), metoda de calculare a cuantumului
dobânzii (dacă este cazul) şi intervale de plată, programul de rambursare a
instrumentelor financiare securitizate, opţiunea de răscumpărare, modalitatea
de plată şi de alocare a instrumentelor financiare securitizate în situaţia de
suprasubscriere, costurile tranzacţiei, contravaloarea serviciilor de
management de portofoliu şi a oricăror servicii specializate prestate în
legătură cu respectiva emisiune, precum şi cheltuielile suportate de vehiculul
investiţional reprezentând costuri pentru înfiinţare şi obligaţii curente de
plată; în cazul emisiunilor structurate, informaţiile privind aspectele
prevăzute la art. 33 se prezintă distinct pentru fiecare clasă de instrumente
financiare securitizate din emisiunea respectivă;
h) informaţii privind respectarea condiţiilor prevăzute
la art. 4 alin. (2);
i) caracteristicile portofoliului de creanţe cu care se
garantează emisiunea, inclusiv valoarea acestuia, valoarea nominală şi, după
caz, valoarea de referinţă a garanţiilor constituite pentru satisfacerea
creanţelor, calculată la data încheierii contractului de garanţie, şi informaţii
privind scadenţa, dobânda, metoda de calcul al cuantumului dobânzii şi
intervale de plată, condiţii de plată anticipată a creanţelor din portofoliu;
j) condiţiile şi tipul de instrumente financiare în
care emitentul poate investi orice surplus rezultat după plata deţinătorilor de
instrumente financiare securitizate şi a costurilor tranzacţiei din sumele
colectate de la debitorii cedaţi.
Art. 35. - (1) Valoarea totală a creanţelor incluse în
portofoliul afectat unei emisiuni la data închiderii perioadei de subscriere
trebuie să fie cel puţin egală cu suma totală principală a obligaţiilor
emitentului faţă de deţinătorii de instrumente financiare securitizate din
emisiunea respectivă.
(2) Prin prospect, emitentul îşi poate asuma
obligaţia suplimentării portofoliului de creanţe, în cazul în care valoarea
totală a creanţelor incluse în portofoliu scade în perioada de derulare a
emisiunii sub limita prevăzută la alin. (1), dacă prin prospect nu se prevede o
limită mai ridicată.
(3) In scopul creşterii valorii portofoliului sau
pentru a compensa reducerea valorică a creanţelor din portofoliu, emitentul
poate include în portofoliu creanţe proprii, garanţii constituite asupra
fondurilor băneşti, instrumente financiare plătibile la cerere sau tranzacţionabile
pe piaţa de capital.
Art. 36. - Rezultatele ofertei
publice se transmit C.N.V.M. şi instituţiilor pieţei, după caz, în conformitate
cu reglementările C.N.V.M.
CAPITOLUL VII
Drepturile deţinătorilor de instrumente financiare
securitizate
Art. 37. - Interesele colective ale deţinătorilor de
instrumente financiare securitizate din aceeaşi emisiune pot fi reprezentate de
un agent. Prevederile legii privind obligaţiunile ipotecare, inclusiv în ceea
ce priveşte numirea şi revocarea agentului, drepturile, obligaţiile şi
atribuţiile acestuia, precum şi răspunderea ce îi revine faţă de investitori,
se aplică în mod corespunzător.
Art. 38. - (1) Fiecare emisiune de instrumente
financiare securitizate este garantată cu portofoliul de creanţe, descris în
registrul de evidenţă internă. In baza drepturilor constituite în favoarea lor,
investitorii dobândesc posibilitatea de a-şi satisface creanţele rezultând din
deţinerea de instrumente financiare securitizate prin valorificarea
portofoliului, cu prioritate în raport cu orice creditor, indiferent de natura
creanţei acestuia sau de dreptul real constituit în favoarea acestuia asupra
portofoliului sau asupra oricărei componente a portofoliului, dacă dreptul real
nu a fost înscris la arhivă, anterior înscrierii drepturilor deţinătorilor de
instrumente financiare securitizate.
(2) Prevederile art. 8 şi 9 privind formalităţile de
publicitate se aplică în mod corespunzător la constituirea garanţiei asupra
portofoliului de creanţe în favoarea investitorilor.
(3) Constituirea în garanţie a creanţelor din
portofoliu în favoarea deţinătorilor de instrumente financiare securitizate se
notifică debitorului cedat de către societatea de management de portofoliu, cel
mai târziu în termen de 7 zile de la data constituirii garanţiei asupra
portofoliului.
Art. 39. - (1) Deţinătorii de
titluri de participare la fondul de securitizare sunt de drept membri ai
fondului de securitizare emitent. Membrii fondului de
securitizare se întrunesc în adunări.
(2) Adunarea membrilor fondului de securitizare are
competenţele şi ia decizii în condiţiile prevăzute în contractul de societate
civilă. Hotărârile adunării se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
a IV-a, precum şi într-un ziar de circulaţie naţională.
Art. 40. - (1) Dispoziţiile legale privind adunările
generale ale deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare se aplică în mod
corespunzător organizării procesului decizional al adunării generale a
deţinătorilor de obligaţiuni securitizate din emisiuni ordinare.
(2) In cazul emisiunilor structurate în mai multe
clase, drepturile deţinătorilor de obligaţiuni din fiecare clasă în cadrul
procesului decizional se stabilesc prin prospect.
CAPITOLUL VIII
Prevederi speciale privind falimentul societăţilor
de securitizare
Art. 41. - (1) Dispoziţiile secţiunii a 6-a
„Reorganizarea" a cap. III din Legea nr. 64/1995, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, nu sunt aplicabile societăţilor de
securitizare.
(2) Dispoziţiile prevăzute în legea privind
obligaţiunile ipotecare se aplică în mod corespunzător.
Art. 42. - Prin derogare în la
dispoziţiile Legii nr. 64/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, în cazul în care împotriva emitentului este deschisă o procedură de
faliment, adunarea generală a deţinătorilor de obligaţiuni securitizate va
putea decide, cu votul deţinătorilor de instrumente financiare securitizate
reprezentând 75% din valoarea tuturor emisiunilor, pentru una dintre
următoarele modalităţi de satisfacere a creanţelor: vânzarea portofoliilor
direct, prin licitaţie publică sau prin altă modalitate prevăzută de lege;
adjudecarea portofoliului în contul creanţelor pe care le au faţă de averea
debitorului, fără obligaţia efectuării formalităţilor faţă de terţi, cu plata
sumelor reprezentând remuneraţia agentului şi a administratorului de portofoliu
ori costul lichidării.
CAPITOLUL IX
Prevederi speciale privind executarea silită
Art. 43. - (1) Executarea silită asupra unui portofoliu
afectat unei emisiuni în integralitatea sa, ca universalitate, poate fi pornită
doar de către deţinătorii de obligaţiuni securitizate din emisiunea garantată
cu portofoliul respectiv.
(2) Distribuirea sumelor rezultate din executare se va
face potrivit următoarei ordini de preferinţă:
a) creanţele reprezentând cheltuieli de orice fel
făcute cu urmărirea şi managementul portofoliului supus executării, inclusiv
remuneraţia agentului;
b) creanţele rezultând din deţinerea instrumentelor
financiare din emisiunea garantată cu portofoliul supus executării;
c) alte categorii de creditori, în ordinea stabilită
de lege.
CAPITOLUL X
Contravenţii şi sancţiuni
Art. 44. - (1) Constituie contravenţii următoarele
fapte:
a) încălcarea condiţiilor prevăzute în autorizaţie în
cazul oricăror activităţi şi operaţiuni pentru care prezenta lege impune
autorizarea;
b) nerespectarea de către vehiculul investiţional a
prevederilor art. 14;
c) ţinerea incorectă de către societăţile de
management de portofoliu a registrului de evidenţă internă.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se
sancţionează cu:
a) amendă cuprinsă între 10 mii lei şi 50 mii lei;
b) următoarele sancţiuni complementare: retragerea
autorizaţiei şi/sau interzicerea, temporară sau definitivă, pentru persoane
fizice ori juridice, a ocupării unor funcţii ori a desfăşurării unor activităţi
şi servicii prevăzute de prezenta lege.
(3) Săvârşirea faptelor prevăzute la alin. (1) lit. a)
şi c) se constată şi se sancţionează de către organele abilitate şi cu
respectarea dispoziţiilor procedurale prevăzute în Legea nr. 297/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, respectiv de către persoanele
împuternicite în acest scop de către Banca Naţională a României, în
conformitate cu prevederile Legii nr. 58/1998, republicată.
(4) Săvârşirea faptei prevăzute la alin. (1) lit. b)
se constată şi se sancţionează cu respectarea dispoziţiilor procedurale
prevăzute în Legea nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Prevederile referitoare la contravenţii se
completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care acestea
nu contravin prezentului capitol.
(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (5),
procedura de stabilire şi constatare a contravenţiilor, precum şi de aplicare a
sancţiunilor de către C.N.V.M. derogă de la dispoziţiile Ordonanţei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL XI
Dispoziţii finale
Art. 45. - Denumirea „fond de securitizare" sau
„societate de securitizare" va fi folosită exclusiv pentru a denumi
tipurile de vehicule investiţionale reglementate de prezenta lege.
Art. 46. - Prevederile art. 167
din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, nu se aplică obligaţiunilor
securitizate emise în temeiul prezentei legi.
Art. 47. - In funcţie de competenţele de autorizare şi
supraveghere, Banca Naţională a României şi C.N.V.M. vor emite normele şi regulamentele prevăzute
în prezenta lege în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a acesteia.
Art. 48. - Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile
de la data publicării ei în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia
României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR PREŞEDINTELE SENATULUI
LUCIAN AUGUSTIN BOLCAŞ NICOLAE VĂCĂROIU