Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 31 din 1 martie 2006

privind securitizarea creantelor

ACT EMIS DE: PARLAMENTUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 225 din 13 martie 2006



Parlamentul României adoptă prezenta lege.

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - Prezenta lege are drept scop stabilirea principiilor şi a cadrului general pentru utilizarea creanţelor, în vederea obţinerii de finanţare prin intermediul securitizării, precum şi reglementarea drepturilor şi obligaţiilor părţilor la o operaţiune de securitizare.

Art. 2. - (1) Securitizarea este o operaţiune financiară de valorificare a creanţelor de către un vehicul investitional care le achiziţionează, le grupează şi le afectează garantării unei emisiuni de valori mobiliare.

(2) Pot face obiectul securitizării, conform prevederilor prezentei legi, creanţe izvorâte din:

a)   contracte de credit, inclusiv contracte de credit ipotecar, contracte de credit pentru achiziţia de autoturisme, contracte pentru emiterea de carduri de credit;

b)  contracte de leasing;

c)   contracte de vânzare-cumpărare cu plata preţului la termen, inclusiv contracte de vânzare-cumpărare cu plata în rate;

d)  instrumente financiare de tip participativ sau obligatar, emise potrivit prevederilor prezentei legi;

e) orice titlu de creanţă, altele decât cele specificate la lit. a)-d), cu condiţia ca drepturile pe care le conferă să poată face obiectul unei cesiuni.

Art. 3. - In sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

1.   agent - persoană juridică sau organizaţia fără personalitate juridică numită şi autorizată, în condiţiile cap. VII din prezenta lege, să reprezinte interesele deţinătorilor de instrumente financiare securitizate aparţinând aceleiaşi emisiuni;

2.   arhivă - Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare;

3.  autoritate competentă - Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare cu atribuţii de reglementare, supraveghere şi control al emitenţilor şi al emisiunilor de instrumente financiare securitizate, potrivit prevederilor prezentei legi;

4.   cedent - titularul dreptului de creanţă ce se transferă către un vehicul investiţional, în vederea securitizării;

5.   creanţă - dreptul de a încasa o sumă de bani în temeiul unui titlu de creanţă de tipul celor prevăzute cu toate drepturile accesorii aferente;

6.  debitor cedat - debitorul creanţei transmise către un vehicul investiţional;

7.   drepturi accesorii - totalitatea drepturilor reale ori personale aferente creanţelor, inclusiv drepturi de garanţie reală şi drepturi de creanţă decurgând din poliţele de asigurare încheiate de debitorul cedat;

8.   emitent - vehicul investiţional autorizat de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare să emită instrumente financiare securitizate, în condiţiile prezentei legi;

9.   fond de securitizare - vehicul investiţional fără personalitate juridică, constituit pe baza unui contract de societate civilă, în condiţiile cap. III secţiunea a 2-a din prezenta lege;

10.   instrumente financiare securitizate - valori mobiliare de tip obligatar sau de tip participativ, emise în formă dematerializată în cadrul unei operaţiuni de securitizare;

11.  investitor - orice persoană care deţine instrumente financiare securitizate în cont propriu;

12.  investitor calificat - entitate care are capacitatea de a evalua caracteristicile de risc şi randament ale instrumentelor financiare securitizate, definită conform art. 2 alin. (1) pct. 15 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare;

13.   obligaţiune securitizată - valoare mobiliară de tip obligatar garantată cu un portofoliu de creanţe, emisă de o societate de securitizare în condiţiile cap. VI din prezenta lege şi tranzacţionabilă pe piaţa de capital;

14.   ofertă publică de instrumente financiare securitizate - comunicarea adresată unor persoane, făcută sub orice formă şi prin orice mijloace, care prezintă informaţii suficiente despre termenii ofertei şi despre instrumentele financiare securitizate oferite, astfel încât să permită investitorului să adopte o decizie cu privire la vânzarea, cumpărarea sau subscrierea respectivelor instrumente financiare securitizate. Această definiţie se va aplica, de asemenea, şi în situaţia plasamentului de instrumente financiare securitizate prin intermediari financiari;

15.   ofertă adresată investitorilor calificaţi - vânzarea în integralitate a unei emisiuni de instrumente financiare securitizate către investitori calificaţi, cu respectarea prevederilor Legii nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale normelor de aplicare a prezentei legi;

16.   persoană afiliată - persoana fizică sau juridică ce, conform art. 2 alin. (1) pct. 23 din Legea nr. 297/2004, este prezumată a acţiona concertat cu o altă persoană fizică sau juridică;

17.   portofoliu de creanţe sau portofoliu - totalitatea creanţelor achiziţionate şi afectate de către un vehicul investiţional, în vederea garantării drepturilor deţinătorilor de obligaţiuni sau titluri de participare securitizate dintr-o singură emisiune;

18.  prospect de emisiune sau prospect - prospectul de ofertă publică de vânzare de instrumente financiare securitizate, întocmit cu respectarea prevederilor prezentei legi, ale Legii nr. 297/2004 şi ale normelor emise în aplicarea acestora;

19.   societate de securitizare - vehicul investiţional constituit ca societate comercială pe acţiuni, în condiţiile cap. III secţiunea a 2-a din prezenta lege;

20.   titlu de participare securitizat - titlu de credit reprezentând un drept de proprietate indiviză asupra unui portofoliu de creanţe emis de un fond de securitizare în condiţiile cap. VI din prezenta lege şi tranzacţionabil pe piaţa de capital;

21.   valoare nominală - valoarea iniţială a creanţei ori, în cazul garanţiilor, suma maximă pentru care acestea au fost constituite;

22.   valoarea creanţei - suma rămasă de rambursat din valoarea nominală a creanţei;

23.   valoarea portofoliului - suma valorilor creanţelor din portofoliu;

24.   valoare de referinţă - valoarea determinată potrivit regulilor prevăzute în prospectul de emisiune;

25.    vehicul investiţional - entitate cu sau fără personalitate juridică, ce are drept obiect de activitate exclusiv emiterea de instrumente financiare securitizate în baza unui portofoliu de creanţe.

CAPITOLUL II

 Cesiunea creanţelor

Art. 4. - (1) Titularii pot cesiona creanţe prezente sau viitoare către un vehicul investiţional, în scopul securitizării acestora, în conformitate cu prevederile prezentei legi.

                (2) Pot face obiectul cesiunii în scopul securitizării numai creanţele care îndeplinesc următoarele condiţii:

a)  actul juridic generator de creanţă să fie conform cu toate prevederile legale în vigoare la data încheierii;

b)  asupra creanţei, în mod individual ori ca element al unei universalităţi, să nu fi fost constituit un drept de garanţie sau un alt drept real, altfel decât pentru scopul securitizării.

Art. 5. - (1) Vehiculul investiţional achiziţionează creanţe individuale ori grupate în portofolii de la unul sau mai mulţi cedenţi şi le afectează garantării de obligaţiuni ori titluri de participare securitizate.

                (2) Cesiunea de creanţe cu titlu gratuit către un vehicul investiţional este nulă.

Art. 6. - (1) Achiziţionarea de creanţe de către un vehicul investiţional se face exclusiv în vederea emiterii de instrumente financiare securitizate.

               (2) Utilizarea creanţelor achiziţionate în alt scop decât cel menţionat la alin. (1), precum şi constituirea de sarcini asupra acestora în favoarea unor terţi faţă de emisiunile de instrumente financiare securitizate pe care le garantează se sancţionează cu nulitatea absolută.

Art. 7. - Calitatea de titlu executoriu recunoscută de lege unui titlu de creanţă în considerarea titularului originar al dreptului de creanţă profită şi cesionarilor acestuia, inclusiv vehiculului investiţional, investitorilor sau altor titulari de drepturi de proprietate ori de garanţie asupra creanţei.

Art. 8. - (1) Pentru opozabilitate, cesiunea creanţelor afectate garantării unei emisiuni de instrumente financiare securitizate se înscrie la arhivă cu cel puţin 15 zile înainte de emiterea prospectului, se notifică de către cedent debitorilor cedaţi prin scrisoare recomandată şi se aduce la cunoştinţă creditorilor cedentului fie individual, prin scrisoare recomandată, fie prin afişare la sediul cedentului, cu indicarea cesionarului şi a preţului la care s-a efectuat cesiunea.

(2) Acţiunea pentru anularea cesiunii de creanţe care afectează interesele creditorilor cedentului se prescrie în termen de 45 de zile de la data întrunirii cumulative a cerinţelor de publicitate privind înscrierea la arhivă şi notificarea creditorilor cedentului, potrivit alin. (1), şi nu se poate exercita de către administratori, lichidatori ori creditori în cadrul unei proceduri de reorganizare judiciară sau de faliment, deschise conform prevederilor Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ori ale Ordonanţei Guvernului nr. 10/2004 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului instituţiilor de credit, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 278/2004.

Art. 9. - In cazul în care realizarea unui drept de creanţă este asigurată cu garanţii reale imobiliare, cesiunea de creanţă este supusă formalităţilor de publicitate prevăzute în legea privind obligaţiunile ipotecare.

Art. 10. - Cesiunea efectuată potrivit prezentei legi este scutită de taxa pe valoarea adăugată, potrivit art. 141 alin. (2) lit. c) pct. 5 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 11. - In schimbul creanţelor cesionate cedentul poate primi titluri de participare sau obligaţiuni securitizate emise în baza acestora.

CAPITOLUL III

 Emitenţi

SECŢIUNEA 1

 Reguli comune

Art. 12. - Vehiculul investiţional este o entitate constituită ca fond de securitizare pe baza unui contract de societate civilă sau ca societate de securitizare organizată sub forma unei societăţi comerciale pe acţiuni.

Art. 13. - Vehiculul investiţional nu are personal angajat propriu.

Art. 14. - Vehiculul investiţional nu are dreptul:

a)  să vândă, să transfere cu orice titlu, să greveze cu sarcini sau să dispună în alt mod de portofoliul de creanţe sau de o parte a acestuia, altfel decât în limitele prevăzute de prospect;

b)  să efectueze compensări sau reţineri asupra sumelor încasate de la debitorii cedaţi, cu excepţia impozitelor prin reţinere la sursă prevăzute de lege şi a costurilor cu serviciile de agent, de administrare, de audit şi a altor asemenea costuri, în limitele prevăzute în prospectul de emisiune;

c)  să contracteze orice fel de împrumuturi, în afară de cele prevăzute în prospect;

d)   să schimbe sediul social, fără notificarea cu 30 de zile înainte a agentului sau a fiecărui deţinător de instrumente financiare securitizate;

e)   să modifice, fără aprobarea adunării generale a deţinătorilor de instrumente financiare securitizate: actul constitutiv, prevederile contractului încheiat cu administratorul ori cu societatea de management de portofoliu, prevederile contractului de cesiune de creanţe;

f)   să noveze contractul de cesiune de creanţe sau contractul încheiat cu administratorul ori cu societatea de management de portofoliu fără aprobarea adunării generale a deţinătorilor de instrumente financiare securitizate.

Art. 15. - Dizolvarea, fuziunea ori divizarea unui vehicul investiţional se hotărăşte cu votul tuturor deţinătorilor de instrumente financiare securitizate emise de acesta şi se aduce la cunoştinţă Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, denumită în continuare C.N.V.M.

Art. 16. - (1) Vehiculul investiţional este supus autorizării prealabile de către C.N.V.M., care decide cu privire la autorizarea acestuia în termen de 20 de zile lucrătoare de la data depunerii documentelor prevăzute în regulamentul emis în aplicarea prezentei legi.

(2)  Orice modificare a condiţiilor pe baza cărora a fost autorizată funcţionarea unui vehicul investiţional se notifică C.N.V.M., în termen de 5 zile de la adoptarea hotărârii organului statutar competent. Obiectul de activitate şi forma juridică a vehiculelor investiţionale nu pot fi modificate.

(3)   In cazul în care constată că modificările operate contravin normelor legale în vigoare, iar emitentul nu remediază această situaţie în termenul acordat în acest scop, C.N.V.M. modifică, suspendă ori revocă autorizaţia, după caz, cu luarea măsurilor corespunzătoare pentru protecţia investitorilor.

(4)   C.N.V.M. ţine un registru special de evidenţă a fondurilor şi societăţilor de securitizare. Registrul special de evidenţă are caracter public.

(5)   Fondurile şi societăţile de securitizare sunt obligate să înscrie, în toate actele, documentele şi corespondenţa lor, numărul de înregistrare din registrul special prevăzut la alin. (4).

SECŢIUNEA a 2-a

Constituirea, autorizarea şi funcţionarea fondurilor de securitizare şi a societăţii de securitizare

Art. 17. - (1) Fondul de securitizare se constituie în baza unui contract de societate civilă, încheiat de către un număr de cel puţin 5 membri fondatori, persoane fizice şi/sau juridice, române şi/sau străine. Capitalul iniţial minim al fondului de securitizare reprezintă echivalentul în lei al sumei de 25.000 euro.

(2) Fondul de securitizare se constituie pentru o singură operaţiune de securitizare, la data realizării creanţelor din portofoliu fondul intrând de drept în procedura de dizolvare şi lichidare.

Art. 18. - Prin contractul de societate civilă se stabilesc condiţiile pentru conducerea, administrarea, funcţionarea fondului, transferul titlurilor, convocarea şi ţinerea adunărilor membrilor fondului, aderarea ulterioară la fond, retragerea şi excluderea din acesta, dizolvarea şi lichidarea fondului.

Art. 19. - Titlurile de participare securitizate încorporează fracţiuni din dreptul de proprietate indiviză asupra portofoliului de creanţe achiziţionat de fond.

Art. 20. - Constituirea unei societăţi de securitizare se realizează conform prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Inregistrarea societăţii de securitizare la oficiul registrului comerţului se face numai după autorizarea prealabilă a acesteia de către C.N.V.M., în conformitate cu art. 16.

CAPITOLUL IV

Administrarea vehiculelor investiţionale

Art. 21. - (1) Administrarea fondurilor şi societăţilor de securitizare se realizează de către persoane juridice constituite sub forma societăţii comerciale pe acţiuni, Inregistrarea la oficiul registrului comerţului a unei societăţi având ca obiect de activitate administrarea de vehicule investiţionale se face numai cu autorizarea prealabilă a acesteia de către C.N.V.M.

(2)   O societate comercială se autorizează de către C.N.V.M. pentru administrarea de vehicule investiţionale dacă îndeplineşte cumulativ cel puţin următoarele condiţii:

a)    capitalul social subscris şi vărsat reprezintă echivalentul în lei al sumei de 125.000 euro;

b)  are ca obiect de activitate exclusiv administrarea de vehicule investiţionale;

c)   cel puţin 2 acţionari semnificativi sunt instituţii financiare şi/sau de credit în înţelesul Legii nr. 58/1998 privind activitatea bancară, republicată;

d)  are un consiliu de administraţie format din minimum 3 persoane; membrii consiliului de administraţie trebuie să aibă o bună reputaţie profesională şi morală, iar majoritatea acestora trebuie să întrunească cerinţele de experienţă în domeniul financiar-bancar, stabilite de C.N.V.M.'

(3)    Documentaţia şi procedura de autorizare a societăţilor de administrare a vehiculelor investiţionale se stabilesc prin norme ale C.N.V.M.

(4)   Orice modificare a condiţiilor care au stat la baza emiterii autorizaţiei trebuie notificată C.N.V.M. în termen de 5 zile de la adoptarea hotărârii organului statutar competent.

(5)   In cazul în care constată că modificările operate contravin normelor legale în vigoare, iar societatea nu remediază această situaţie în termenul acordat în acest scop,  C.N.V.M.  poate  modifica, suspenda ori  revoca autorizaţia, după caz, cu luarea măsurilor corespunzătoare pentru protecţia investitorilor.

(6)   C.N.V.M. ţine un registru special de evidenţă a societăţilor de administrare de vehicule investiţionale. Registrul special de evidenţă are caracter public.

(7)   Societăţile prevăzute la alin. (1) sunt obligate să înscrie, în toate actele, documentele şi corespondenţa lor, numărul de înregistrare din registrul special prevăzut la alin. (6).

Art. 22. - (1) Activitatea de administrare a vehiculelor investiţionale include:

a)  înfiinţarea vehiculului investiţional;

b)  asigurarea serviciilor de secretariat şi a altor servicii administrative;

c)   achiziţionarea de creanţe pe seama şi în numele vehiculului investiţional, organizarea şi documentarea emisiunii de instrumente securitizate;

d)   efectuarea sau, după caz, urmărirea efectuării formalităţilor de publicitate privind drepturile investitorilor asupra portofoliului de creanţe, în conformitate cu prevederile prospectului de emisiune;

e)   ţinerea registrului deţinătorilor de instrumente financiare securitizate;

f)   efectuarea raportărilor curente şi periodice către C.N.V.M. şi către agent;

g)  reprezentarea vehiculului investiţional în raporturile cu terţii;

h) structurarea portofoliilor de creanţe;

i) alte activităţi autorizate de către C.N.V.M.

(2)   Activităţile prevăzute la alin. (1) lit. c) şi f) sunt obligatorii.

(3)   Administratorul vehiculelor investiţionale poate angaja, în numele vehiculului investiţional, societăţi de consultanţă ori de servicii de investiţii financiare, dar nu poate subcontracta sau delega unui terţ nici una dintre responsabilităţile asumate în baza contractului de administrare încheiat cu vehiculul investiţional decât cu acordul prealabil al C.N.V.M.

CAPITOLUL V

Servicii de management de portofoliu

Art. 23. - (1) Pentru a presta servicii de management de portofoliu, o entitate trebuie să fie instituţie de credit sau instituţie financiară, în înţelesul Legii nr. 58/1998, republicată.

(2)    Documentaţia şi procedura de autorizare a societăţilor de management de portofoliu se stabilesc prin norme ale Băncii Naţionale a României pentru instituţiile de credit, respectiv prin norme ale C.N.V.M. pentru instituţiile financiare care operează pe piaţa de capital.

(3)   Cedentul unui portofoliu de creanţe poate să efectueze în continuare managementul acestuia.

Art. 24. - Pentru managementul unui portofoliu de creanţe emitentul, prin administratorul care îl reprezintă în raporturile cu terţii, poate angaja serviciile uneia sau mai multor societăţi de management de portofoliu, conform prevederilor prospectului de emisiune.

Art. 25. - Societatea de management de portofoliu răspunde faţă de vehiculul investiţional, precum şi faţă de deţinătorii de instrumente financiare emise în conformitate cu prevederile prezentei legi, pentru orice pierdere suferită de aceştia, ca urmare a neîndeplinirii, a îndeplinirii cu întârziere ori necorespunzătoare a obligaţiilor ce îi revin.

Art. 26. - (1) Rezilierea contractului cu societatea de management de portofoliu indicată în prospect şi angajarea unei alte entităţi pentru managementul portofoliului se pot face numai pe baza unei hotărâri luate cu votul deţinătorilor de instrumente financiare securitizate, care reprezintă 25% din valoarea emisiunii garantate cu portofoliul respectiv, şi cu notificarea Băncii Naţionale a României sau, după caz, şi a C.N.V.M.

(2) Administratorul vehiculului investiţional răspunde solidar cu societatea de management de portofoliu, angajată cu nerespectarea condiţiei prevăzute la alin. (1), pentru orice pierdere suferită de către deţinătorii de instrumente financiare securitizate, ca urmare a neîndeplinirii sau a îndeplinirii necorespunzătoare ori cu întârziere a obligaţiilor ce îi revin.

Art. 27. - In cazul în care societatea de management de portofoliu este cedentul sau o persoană afiliată cedentului, contractul aferent încetează de drept la data notificării de către administratorul emitentului a încălcării obligaţiilor asumate.

Art. 28. - (1) Serviciile de management de portofoliu includ:

a)  realizarea creanţelor din portofoliu, inclusiv notificarea debitorilor cedaţi, calcularea eventualelor dobânzi, penalităţi de întârziere, comisioane şi a altor sume datorate de către aceştia şi colectarea sumelor achitate;

b)  custodia înscrisurilor constatatoare de creanţă;

c)   monitorizarea îndeplinirii obligaţiilor debitorilor cedaţi şi restructurarea creanţelor; activitatea de restructurare a creanţelor se face în baza unui mandat special, acordat în acest sens de către emitent;

d)   declararea creanţelor din portofoliu ca fiind exigibile anticipat şi executarea silită a acestora, în condiţiile prevăzute în contract;

e)   reînnoirea ori radierea înscrierilor privind drepturile reale constituite pentru garantarea creanţelor din portofoliu;

f)  plata din sumele colectate în urma realizării creanţelor din portofoliu a sumelor datorate de vehiculul investiţional către deţinătorii instrumentelor financiare securitizate, emise în baza portofoliului respectiv.

(2) In îndeplinirea serviciilor prevăzute la alin. (1), societatea de management de portofoliu acţionează în nume propriu, dar pe seama societăţii de securitizare, respectiv a deţinătorilor de titluri de participare securitizate.

Art. 29. - Sumele colectate se evidenţiază şi se administrează distinct pentru fiecare emitent şi portofoliu în parte, în conturi separate de cele ale societăţii de management de portofoliu.

Art. 30. - (1) Societatea de management de portofoliu ţine, pentru fiecare emisiune de instrumente financiare securitizate în parte, un registru de evidenţă internă care conţine în mod obligatoriu următoarele informaţii cu privire la fiecare creanţă din portofoliu:

a)   date de identificare a actului juridic, din care izvorăşte creanţa, cu specificarea categoriei din care face parte;

b)  date de identificare a debitorilor cedaţi;

c)   date de identificare a garanţiilor constituite pentru asigurarea satisfacerii creanţelor din portofoliu;

d)   valoarea creanţei şi valoarea nominală, precum şi valoarea de referinţă a garanţiei, în cazul garanţiilor personale, calculată la data încheierii contractului de garanţie.

(2)   Registrul de evidenţă internă se completează de către societatea de management de portofoliu. Lunar, societatea de management de portofoliu are obligaţia de a transmite administratorului vehiculului investiţional o copie a registrului de evidenţă internă, semnată pe fiecare pagină de reprezentantul legal al acesteia, precum şi o informare scrisă cu privire la structura portofoliului de creanţe, suma obligaţiilor patrimoniale ale emitentului faţă de deţinătorii de instrumente financiare securitizate din emisiunea respectivă, valoarea creanţelor din portofoliul administrat, valoarea nominală şi, după caz, valoarea de referinţă a garanţiilor constituite pentru asigurarea satisfacerii acestora, conform alin. (1) lit. d).

(3)   Agentul are dreptul de a solicita lunar o copie a registrului de evidenţă internă, semnată pe fiecare pagină de reprezentantul legal al societăţii de management de portofoliu, şi de a consulta documentaţia sintetică pe baza căreia s-au determinat valorile menţionate la alin. (1) lit. d).

(4)   Investitorii care nu şi-au desemnat un agent au dreptul de a solicita lunar şi de a obţine o copie a registrului de evidenţă internă.

(5)  In legătură cu îndeplinirea atribuţiilor prevăzute în prezenta lege, societăţii de management de portofoliu i se aplică în mod corespunzător prevederile art. 49-53 din Legea nr. 58/1998 sau, după caz, ale titlului VII „Abuzul pe piaţă" din Legea nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

(6)   Administratorul vehiculului investiţional transmite rapoarte lunare C.N.V.M. şi agentului, pe baza informaţiilor primite de la societatea de management de portofoliu, potrivit alin. (2).

Art. 31. - In cazul încetării contractului de management de portofoliu, administratorul vehiculului investiţional are obligaţia ca, până la luarea unei decizii pentru angajarea unei alte societăţi de management de portofoliu, potrivit art. 26 alin. (1), să asigure administrarea temporară a portofoliului de către o societate abilitată să presteze astfel de servicii, în conformitate cu prevederile art. 23. Societatea de management de portofoliu al cărei mandat a încetat răspunde faţă de deţinătorii de instrumente financiare securitizate şi faţă de emitent pentru toate daunele cauzate ca urmare a omisiunii de a colabora pentru predarea-preluarea administrării portofoliului.

CAPITOLUL VI

Emisiunea de instrumente financiare securitizate

Art. 32. - (1) Emisiunea de instrumente financiare securitizate se realizează prin ofertă publică, în baza unui prospect aprobat de către C.N.V.M. şi în conformitate cu prevederile Legii nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Oferta publică de instrumente financiare securitizate se realizează cu respectarea prevederilor prezentei legi, ale Legii nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale normelor emise în aplicarea acestora.

(3) Tranzacţionarea instrumentelor financiare securitizate se efectuează pe pieţe reglementate sau în cadrul unui sistem alternativ de tranzacţionare.

Art. 33. - Emisiunile de instrumente financiare securitizate pot fi ordinare ori structurate în mai multe clase, în raport cu drepturile pe care le conferă investitorilor cu privire la:

a)  dobândă;

b)  scadenţă;

c)  ordinea efectuării plăţilor;

d)  vot;

e)  alte aspecte stabilite prin prospect.

Art. 34. - Conţinutul minim al prospectului de emisiune include, pe lângă informaţiile prevăzute în legislaţia pieţei de capital, următoarele categorii de informaţii:

a)   date privind emitentul şi principalele prevederi ale actului constitutiv sau ale contractului de societate civilă;

b)   date privind cedentul şi principalele prevederi ale contractului de cesiune de creanţe;

c)  date privind administratorul emitentului şi principalele prevederi ale contractului de administrare;

d)  date privind societatea de management de portofoliu şi principalele prevederi ale contractului de management al portofoliului;

e)   date privind agentul şi o descriere a drepturilor privind remunerarea acestuia;

f)  date privind auditorul financiar;

g)  caracteristicile emisiunii: valoarea totală a emisiunii şi numărul de instrumente financiare securitizate ce urmează a fi emise, valoarea nominală şi preţul de emisiune, preţul de achiziţie a creanţelor din portofoliu, sumele ce urmează a fi încasate de către vehiculul investiţional în temeiul acestora, perioada de derulare a ofertei publice, scadenţa, dobânda (dacă este cazul), metoda de calculare a cuantumului dobânzii (dacă este cazul) şi intervale de plată, programul de rambursare a instrumentelor financiare securitizate, opţiunea de răscumpărare, modalitatea de plată şi de alocare a instrumentelor financiare securitizate în situaţia de suprasubscriere, costurile tranzacţiei, contravaloarea serviciilor de management de portofoliu şi a oricăror servicii specializate prestate în legătură cu respectiva emisiune, precum şi cheltuielile suportate de vehiculul investiţional reprezentând costuri pentru înfiinţare şi obligaţii curente de plată; în cazul emisiunilor structurate, informaţiile privind aspectele prevăzute la art. 33 se prezintă distinct pentru fiecare clasă de instrumente financiare securitizate din emisiunea respectivă;

h) informaţii privind respectarea condiţiilor prevăzute la art. 4 alin. (2);

i) caracteristicile portofoliului de creanţe cu care se garantează emisiunea, inclusiv valoarea acestuia, valoarea nominală şi, după caz, valoarea de referinţă a garanţiilor constituite pentru satisfacerea creanţelor, calculată la data încheierii contractului de garanţie, şi informaţii privind scadenţa, dobânda, metoda de calcul al cuantumului dobânzii şi intervale de plată, condiţii de plată anticipată a creanţelor din portofoliu;

j) condiţiile şi tipul de instrumente financiare în care emitentul poate investi orice surplus rezultat după plata deţinătorilor de instrumente financiare securitizate şi a costurilor tranzacţiei din sumele colectate de la debitorii cedaţi.

Art. 35. - (1) Valoarea totală a creanţelor incluse în portofoliul afectat unei emisiuni la data închiderii perioadei de subscriere trebuie să fie cel puţin egală cu suma totală principală a obligaţiilor emitentului faţă de deţinătorii de instrumente financiare securitizate din emisiunea respectivă.

(2)   Prin prospect, emitentul îşi poate asuma obligaţia suplimentării portofoliului de creanţe, în cazul în care valoarea totală a creanţelor incluse în portofoliu scade în perioada de derulare a emisiunii sub limita prevăzută la alin. (1), dacă prin prospect nu se prevede o limită mai ridicată.

(3)  In scopul creşterii valorii portofoliului sau pentru a compensa reducerea valorică a creanţelor din portofoliu, emitentul poate include în portofoliu creanţe proprii, garanţii constituite asupra fondurilor băneşti, instrumente financiare plătibile la cerere sau tranzacţionabile pe piaţa de capital.

Art. 36. - Rezultatele ofertei publice se transmit C.N.V.M. şi instituţiilor pieţei, după caz, în conformitate cu reglementările C.N.V.M.

CAPITOLUL VII

Drepturile deţinătorilor de instrumente financiare securitizate

Art. 37. - Interesele colective ale deţinătorilor de instrumente financiare securitizate din aceeaşi emisiune pot fi reprezentate de un agent. Prevederile legii privind obligaţiunile ipotecare, inclusiv în ceea ce priveşte numirea şi revocarea agentului, drepturile, obligaţiile şi atribuţiile acestuia, precum şi răspunderea ce îi revine faţă de investitori, se aplică în mod corespunzător.

Art. 38. - (1) Fiecare emisiune de instrumente financiare securitizate este garantată cu portofoliul de creanţe, descris în registrul de evidenţă internă. In baza drepturilor constituite în favoarea lor, investitorii dobândesc posibilitatea de a-şi satisface creanţele rezultând din deţinerea de instrumente financiare securitizate prin valorificarea portofoliului, cu prioritate în raport cu orice creditor, indiferent de natura creanţei acestuia sau de dreptul real constituit în favoarea acestuia asupra portofoliului sau asupra oricărei componente a portofoliului, dacă dreptul real nu a fost înscris la arhivă, anterior înscrierii drepturilor deţinătorilor de instrumente financiare securitizate.

(2)   Prevederile art. 8 şi 9 privind formalităţile de publicitate se aplică în mod corespunzător la constituirea garanţiei asupra portofoliului de creanţe în favoarea investitorilor.

(3)  Constituirea în garanţie a creanţelor din portofoliu în favoarea deţinătorilor de instrumente financiare securitizate se notifică debitorului cedat de către societatea de management de portofoliu, cel mai târziu în termen de 7 zile de la data constituirii garanţiei asupra portofoliului.

Art. 39. - (1) Deţinătorii de titluri de participare la fondul de securitizare sunt de drept membri ai fondului de securitizare emitent. Membrii fondului de securitizare se întrunesc în adunări.

(2) Adunarea membrilor fondului de securitizare are competenţele şi ia decizii în condiţiile prevăzute în contractul de societate civilă. Hotărârile adunării se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi într-un ziar de circulaţie naţională.

Art. 40. - (1) Dispoziţiile legale privind adunările generale ale deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare se aplică în mod corespunzător organizării procesului decizional al adunării generale a deţinătorilor de obligaţiuni securitizate din emisiuni ordinare.

(2) In cazul emisiunilor structurate în mai multe clase, drepturile deţinătorilor de obligaţiuni din fiecare clasă în cadrul procesului decizional se stabilesc prin prospect.

CAPITOLUL VIII

Prevederi speciale privind falimentul societăţilor de securitizare

Art. 41. - (1) Dispoziţiile secţiunii a 6-a „Reorganizarea" a cap. III din Legea nr. 64/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt aplicabile societăţilor de securitizare.

(2) Dispoziţiile prevăzute în legea privind obligaţiunile ipotecare se aplică în mod corespunzător.

Art. 42. - Prin derogare în la dispoziţiile Legii nr. 64/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care împotriva emitentului este deschisă o procedură de faliment, adunarea generală a deţinătorilor de obligaţiuni securitizate va putea decide, cu votul deţinătorilor de instrumente financiare securitizate reprezentând 75% din valoarea tuturor emisiunilor, pentru una dintre următoarele modalităţi de satisfacere a creanţelor: vânzarea portofoliilor direct, prin licitaţie publică sau prin altă modalitate prevăzută de lege; adjudecarea portofoliului în contul creanţelor pe care le au faţă de averea debitorului, fără obligaţia efectuării formalităţilor faţă de terţi, cu plata sumelor reprezentând remuneraţia agentului şi a administratorului de portofoliu ori costul lichidării.

CAPITOLUL IX

Prevederi speciale privind executarea silită

Art. 43. - (1) Executarea silită asupra unui portofoliu afectat unei emisiuni în integralitatea sa, ca universalitate, poate fi pornită doar de către deţinătorii de obligaţiuni securitizate din emisiunea garantată cu portofoliul respectiv.

(2) Distribuirea sumelor rezultate din executare se va face potrivit următoarei ordini de preferinţă:

a)   creanţele reprezentând cheltuieli de orice fel făcute cu urmărirea şi managementul portofoliului supus executării, inclusiv remuneraţia agentului;

b)   creanţele rezultând din deţinerea instrumentelor financiare din emisiunea garantată cu portofoliul supus executării;

c)  alte categorii de creditori, în ordinea stabilită de lege.

CAPITOLUL X

Contravenţii şi sancţiuni

Art. 44. - (1) Constituie contravenţii următoarele fapte:

a)  încălcarea condiţiilor prevăzute în autorizaţie în cazul oricăror activităţi şi operaţiuni pentru care prezenta lege impune autorizarea;

b)   nerespectarea de către vehiculul investiţional a prevederilor art. 14;

c)  ţinerea incorectă de către societăţile de management de portofoliu a registrului de evidenţă internă.

(2)  Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se sancţionează cu:

a)  amendă cuprinsă între 10 mii lei şi 50 mii lei;

b)   următoarele sancţiuni complementare: retragerea autorizaţiei şi/sau interzicerea, temporară sau definitivă, pentru persoane fizice ori juridice, a ocupării unor funcţii ori a desfăşurării unor activităţi şi servicii prevăzute de prezenta lege.

(3)  Săvârşirea faptelor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi c) se constată şi se sancţionează de către organele abilitate şi cu respectarea dispoziţiilor procedurale prevăzute în Legea nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv de către persoanele împuternicite în acest scop de către Banca Naţională a României, în conformitate cu prevederile Legii nr. 58/1998, republicată.

(4)   Săvârşirea faptei prevăzute la alin. (1) lit. b) se constată şi se sancţionează cu respectarea dispoziţiilor procedurale prevăzute în Legea nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

(5)  Prevederile referitoare la contravenţii se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care acestea nu contravin prezentului capitol.

(6)   Prin excepţie de la prevederile alin. (5), procedura de stabilire şi constatare a contravenţiilor, precum şi de aplicare a sancţiunilor de către C.N.V.M. derogă de la dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

CAPITOLUL XI

Dispoziţii finale

Art. 45. - Denumirea „fond de securitizare" sau „societate de securitizare" va fi folosită exclusiv pentru a denumi tipurile de vehicule investiţionale reglementate de prezenta lege.

Art. 46. - Prevederile art. 167 din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică obligaţiunilor securitizate emise în temeiul prezentei legi.

Art. 47. - In funcţie de competenţele de autorizare şi supraveghere, Banca Naţională a României şi C.N.V.M. vor emite normele şi regulamentele prevăzute în prezenta lege în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a acesteia.

Art. 48. - Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

            p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR               PREŞEDINTELE SENATULUI                                 

            LUCIAN AUGUSTIN BOLCAŞ                                       NICOLAE VĂCĂROIU


SmartCity5

COMENTARII la Legea 31/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 31 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 31/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu