LEGE Nr. 227
din 7 iunie 2006
privind prevenirea si
combaterea dopajului în sport*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 485 din 14 iulie 2009
TITLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementează prevenirea şi
combaterea dopajului în sport.
(2) Conform reglementărilor Convenţiei împotriva
dopajului, adoptată în cadrul Consiliului Europei, la Strasbourg la 16
noiembrie 1989, ratificată prin Legea nr. 171/1998, ale Convenţiei
internaţionale împotriva dopajului în sport, adoptată în cadrul Conferinţei
Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură,
la Paris la 19 octombrie 2005, acceptată prin Legea nr. 367/2006, şi ale
Codului Mondial Anti-Doping, elaborat de Agenţia Mondială Anti-Doping, denumit
în continuare Cod, se interzice dopajul în sport din raţiuni de natură
etică şi medicală.
Art. 2. - (1) Dopajul în sport reprezintă una
sau mai multe încălcări ale reglementărilor anti-doping prevăzute la alin. (2).
(2) Constituie încălcări ale reglementărilor
anti-doping următoarele fapte:
a) prezenţa unei substanţe interzise sau a
metaboliţilor acesteia ori a markerilor ei în proba biologică provenită de la
un sportiv;
*) Republicată în temeiul
dispoziţiilor art. VI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2008 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea
dopajului în sport, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
809 din 3 decembrie 2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
122/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 300 din 7
mai 2009.
Legea nr. 227/2006 a fost publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 518 din 15 iunie 2006 şi a mai fost
modificată prin Legea nr. 104/2008 privind prevenirea şi combaterea traficului
ilicit de substanţe cuprinse în „lista interzisă", publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 16 mai 2008.
b) utilizarea sau tentativa de a utiliza o substanţă
interzisă sau o metodă interzisă;
c) refuzul sau neprezentarea nejustificată pentru
prelevarea de probe după primirea invitaţiei la controlul doping, în
conformitate cu reglementările anti-doping, sau evitarea în orice mod a prelevării
probelor;
d) încălcarea de 3 ori, într-o perioadă de 18 luni, a
reglementărilor în vigoare referitoare la disponibilitatea sportivului pentru
testarea doping în afara competiţiei, inclusiv nerespectarea de către sportiv a
obligaţiei de a furniza informaţii privind localizarea sa, precum şi a
reglementărilor privind testele neefectuate conform Standardului internaţional
pentru testare al Agenţiei Mondiale Anti-Doping, inclusiv orice combinaţie de 3
asemenea încălcări într-o perioadă de 18 luni;
e) falsificarea sau tentativa de a falsifica orice
parte a controlului doping;
f) deţinerea de substanţe şi/sau de metode interzise;
g) traficarea sau tentativa de traficare a oricărei
substanţe şi/sau metode interzise;
h) administrarea sau tentativa de a administra o
substanţă interzisă oricărui sportiv sau utilizarea unei metode interzise
asupra oricărui sportiv ori asistarea, instigarea sau orice formă de
complicitate referitoare la orice încălcare a faptelor prevăzute la lit.
a)-g)._
Art. 3. -In înţelesul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
1. sportiv - orice persoană care participă la
activitatea sportivă la nivel internaţional, definit ca atare de fiecare
federaţie internaţională, sau orice persoană care participă la activitatea
sportivă la nivel naţional, legitimată la un club sportiv, afiliat la o
federaţie sportivă naţională ori la o asociaţie judeţeană pe ramură de sport,
şi orice altă persoană care participă la activitatea sportivă la un nivel
inferior, dacă este desemnată de o altă organizaţie care acceptă Codul.
Prezenta definiţie cuprinde şi practicanţii de sport la nivel recreativ, fără
ca aceştia să aibă obligaţia de a furniza informaţii privind localizarea lor şi
de a solicita scutire pentru uz terapeutic (SUT);
2. sportiv de nivel internaţional - sportivul
desemnat de una sau mai multe federaţii internaţionale ca făcând parte din
lotul de testare înregistrat al unei federaţii internaţionale;
3. personal asistent al sportivului - orice
antrenor, instructor, manager, agent, personal din conducerea echipei, oficial,
personal medical ori paramedical, părinte sau orice altă persoană care lucrează
cu, tratează sau consiliază sportivi care participă ori se pregătesc să participe
la competiţii sportive;
4. organizaţie naţională anti-doping - acea
autoritate naţională sau acele autorităţi naţionale responsabile cu privire la
adoptarea şi implementarea reglementărilor anti-doping, conducerea activităţii
de prelevare de probe biologice, gestionarea rezultatelor la testele efectuate
şi conducerea audierilor, toate aceste responsabilităţi fiind la nivel
naţional;
5. control doping - procesul care include
furnizarea de informaţii privind localizarea sportivilor, planificarea distribuirii
testărilor, recoltarea şi mânuirea de probe biologice, transportul de probe
biologice la laborator, analiza de laborator, scutirile pentru uz terapeutic
(SUT), gestionarea rezultatelor, audieri şi apeluri;
6. în competiţie - perioada care începe cu 12
ore înainte de o competiţie la care sportivul este programat să participe, până
la finalul competiţiei şi al procesului de recoltare a probelor legat de acea
competiţie, cu excepţia situaţiilor în care se prevede altfel în reglementările
unei federaţii internaţionale sau ale unei alte organizaţii naţionale
anti-doping;
7. în afara competiţiei - orice control doping
care nu este realizat în competiţie;
8. testări-ţintă - selecţionarea de sportivi
pentru testări, acolo unde anumiţi sportivi aleşi special sau grupuri de
sportivi sunt selectaţi pe o bază guvernată de reguli specifice, pentru
efectuarea de testări la un anumit moment;
9. control doping fără aviz prealabil- un
control doping care se desfăşoară fără vreo atenţionare prealabilă a sportivului
şi în care sportivul este însoţit în permanenţă, începând din momentul
anunţării şi până la prelevarea probei biologice;
10. ofiţer de control doping - persoană
atestată de Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi care are, pe
baza delegaţiei emise de Agenţia Naţională Anti-Doping, responsabilitatea
gestionării la faţa locului a şedinţei de prelevare a probelor;
11. probă biologică - orice material biologic
colectat pentru a fi supus controlului doping;
12. testare doping - parte a procesului de
desfăşurare a controlului doping, ce presupune planificarea distribuirii
testelor, recoltarea de probe biologice, mânuirea lor şi transportul de probe
biologice la laborator;
13. listă interzisă - lista care denumeşte
substanţele şi metodele interzise;
14. substanţă interzisă - orice substanţă
calificată astfel în cuprinsul listei interzise;
15. metodă interzisă - orice metodă calificată
astfel în cuprinsul listei interzise;
16. substanţă specifică - orice substanţă
calificată astfel în cuprinsul listei interzise;
17. standard internaţional- un standard adoptat
de către Agenţia Mondială Anti-Doping, ce conţine şi detalii tehnice necesare
pentru implementarea dispoziţiilor Codului;
18. rezultate pozitive - un raport de la un
laborator sau de la altă entitate căreia i s-a aprobat efectuarea de testări,
care identifică într-o probă biologică prezenţa unei substanţe interzise, a
metaboliţilorori a markerilorsăi, inclusiv însemnate cantităţi de substanţe
endogene sau dovezi ale utilizării de metode interzise;
19. metabolit - orice substanţă produsă în
organism în urma unui proces de metabolizare, biodegradare;
20. marker- un compus, grup de compuşi sau
parametri biologici care indică utilizarea de substanţe sau metode interzise;
21. suspendare - oprirea sportivului sau a
altei persoane, pentru o perioadă determinată de timp, de la participarea în
cadrul oricărei competiţii sau al unei manifestări sportive ori sponsorizări,
ca urmare a deciziei luate în urma audierii prevăzute la art. 33, conform
prezentei legi;
22. descalificare - invalidarea rezultatelor
sportivului, obţinute în cadrul unei anumite competiţii sau manifestări
sportive, cu toate consecinţele ce decurg din aceasta, inclusiv retragerea de
medalii, puncte şi premii;
23. falsificare - modificarea printr-o acţiune
incorectă, obstrucţionarea, inducerea în eroare sau orice comportament
fraudulos, în scopul de a modifica rezultatele testării doping sau de a
împiedica desfăşurarea procedurilor obişnuite de testare doping, precum şi
oferirea de informaţii false Agenţiei Naţionale Anti-Doping;
24. utilizare de substanţe sau metode interzise -
aplicarea, ingerarea, injectarea sau consumul prin orice mijloace al oricărei
substanţe sau metode interzise;
25. scutire pentru uz terapeutic (SUT) -
aprobarea utilizării în scopuri terapeutice a unei substanţe şi/sau metode
interzise sportivilor care prezintă o afecţiune dovedită medical;
26. terapeutic - tratamentul unei stări
medicale cu agenţi sau metode curative sau care ajută la vindecare;
27. competiţie - o singură cursă, meci, joc sau
o întrecere sportivă singulară;
28. manifestare sportivă - o serie de competiţii
individuale organizate de un singur organism decizional;
29. tentativă - angajare comportamentală
deliberată care constituie un pas important în desfăşurarea unei acţiuni, cu
scopul săvârşirii uneia dintre faptele prevăzute la art. 2 alin. (2);
30. lipsa vinovăţiei - demonstrarea de către
sportiv a faptului că nu a ştiut sau nu a suspectat şi nici nu ar fi avut
posibilitatea să ştie ori să suspecteze, chiar prin exercitarea celei mai
atente griji, faptul că a folosit sau că i s-au administrat substanţe ori
metode interzise;
31. lipsa neglijenţei semnificative -
demonstrarea de către sportiv a faptului că neglijenţa de care a dat dovadă nu
a fost semnificativă în ceea ce priveşte încălcarea legislaţiei antidoping;
32. participant - orice sportiv sau membru al
personalului asistent al sportivului;
33. persoană - o persoană fizică sau juridică;
34. deţinere - posesia sau controlul exclusiv
asupra substanţei sau metodei interzise;
35. lot de testare înregistrat - eşantionul de
sportivi de înalt nivel stabilit separat de către fiecare federaţie
internaţională şi organizaţie naţională anti-doping, care este supus testării
doping în cadrul şi în afara competiţiei, ca parte a planului de distribuţie a
testărilor aparţinând organizaţiei sau federaţiei internaţionale respective;
36. sport de echipă - un sport în care
înlocuirea jucătorilor este permisă pe durata desfăşurării unei competiţii;
37. sport individual - orice sport care nu este
sport de echipă;
38. rezultat atipic - un raport de la laborator
sau o altă entitate recunoscută de către Agenţia Mondială Anti-Doping, care
necesită investigaţii ulterioare potrivit prevederilor Standardului
internaţional pentru laboratoare înainte de a se stabili existenţa unui
rezultat pozitiv;
39. audiere provizorie - o scurtă audiere ce are
loc înaintea audierii prevăzute la art. 33, la care sportivului i se aduc la
cunoştinţă rezultatul constatat, reglementările anti-doping încălcate şi
drepturile de care beneficiază în vederea aplicării suspendării provizorii;
40. suspendare provizorie - oprirea temporară a
sportivului sau a unei persoane din cadrul personalului asistent al sportivului
suspectat de una dintre încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2) de la
participarea în cadrul oricărei competiţii până la luarea deciziei finale
conform art. 33 alin. (4);
41. sistem de management şi administrare
anti-doping (ADAMS) - o bază de date pe internet, instrument pentru
gestionarea introducerii, păstrării şi raportării informaţiilor, proiectată
pentru a sprijini partenerii şi Agenţia Mondială Anti-Doping în activităţile
lor anti-doping, în conformitate cu legislaţia privind protecţia persoanelor cu
privire la prelucrarea datelor cu caracter personal;
42. manifestare sportivă naţională - manifestare
sportivă ce implică participarea sportivilor de nivel naţional şi
internaţional, care nu este o manifestare sportivă internaţională;
43. ajutor substanţial - sprijin efectiv
acordat de către un sportiv sau o persoană din cadrul personalului asistent al
sportivilor, prin furnizarea de informaţii şi probe concludente, inclusiv prin
depunerea de mărturii, pentru descoperirea sau stabilirea de încălcări ale
reglementărilor anti-doping de către alţi sportivi sau persoane din cadrul
personalului asistent al sportivilor.
TITLUL II
Organizarea activităţii anti-doping la nivel
naţional
CAPITOLUL I
Agenţia Naţională Anti-Doping
Art. 4. - In vederea combaterii fenomenului de dopaj în
sport funcţionează Agenţia Naţională Anti-Doping, denumită în continuare Agenţia,
instituţie publică cu personalitate juridică, cu autonomie decizională în
activitatea anti-doping, în subordinea Guvernului, coordonată de
primul-ministru, finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la
bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, cu sediul
în municipiul Bucureşti, bd. Basarabia nr. 37-39, sectorul 2.
Art. 5. -Agenţia are următoarele obiective:
a) prevenirea şi combaterea la nivel naţional a
fenomenului de dopaj prin adoptarea şi implementarea politicilor şi
reglementărilor anti-doping, în conformitate cu prevederile prezentei legi;
b) încurajarea practicării unui sport curat, în
vederea protejării sănătăţii sportivilor şi respectării principiilor
fairplay-ului în sport;
c) promovarea şi susţinerea cercetărilor anti-doping.
Art. 6. -In vederea realizării obiectivelor prevăzute
la art. 5, Agenţia îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) elaborează strategia naţională anti-doping, în
conformitate cu obiectivele şi prevederile Codului şi ale standardelor
internaţionale;
b) iniţiază proiecte de acte normative pentru
armonizarea legislaţiei naţionale anti-doping cu reglementările internaţionale
în domeniu;
c) iniţiază, susţine financiar şi/sau promovează, după
caz, programe educative şi de prevenire a dopajului în sport;
d) asigură aplicarea de măsuri concrete pentru
sancţionarea dopajului în sport;
e) iniţiază, susţine financiar şi/sau încurajează
programe de promovare a fairplay-ului în sport;
f) încurajează structurile sportive, Ministerul
Tineretului şi Sportului şi Comitetul Olimpic şi Sportiv Român în adoptarea
unor programe de testare coerente şi uniforme;
g) colaborează cu autorităţile şi instituţiile publice,
cu organizaţiile guvernamentale şi neguvernamentale naţionale şi internaţionale
cu atribuţii în domeniu;
h) propune măsuri specifice şi colaborează cu
autorităţile şi instituţiile publice, în sensul intensificării luptei împotriva
traficului ilicit de substanţe şi/sau metode interzise;
i) aprobă, publică şi revizuieşte Lista interzisă*), în
conformitate cu lista Agenţiei Mondiale Anti-Doping;
j) actualizează, în colaborare cu Ministerul Sănătăţii
şi cu Agenţia Naţională a Medicamentului, şi publică anual lista cu
specialităţile farmaceutice autorizate şi comercializate în România care au în
componenţă substanţe şi/sau metode interzise;
k) întocmeşte planul naţional anual de testare, în
competiţie şi în afara competiţiei;
l) întocmeşte lotul de testare înregistrat şi ţine
evidenţa localizării sportivilor, potrivit prevederilor Standardului
internaţional pentru testare al Agenţiei Mondiale Anti-Doping;
m) organizează şi efectuează controale doping în
competiţie şi în afara competiţiei;
n) încurajează procesul de testare reciprocă între
organizaţiile naţionale anti-doping;
o) planifică şi asigură desfăşurarea audierilor
sportivilor şi ale personalului asistent al acestora suspectaţi de încălcarea
reglementărilor anti-doping, într-un cadru corect şi echitabil, în conformitate
cu legislaţia în vigoare şi cu standardele internaţionale;
p) aprobă scutirile de uz terapeutic pentru sportivii
de nivel naţional, la solicitarea scrisă a acestora, în conformitate cu
procedura descrisă în Standardul internaţional pentru scutiri de uz terapeutic
(SUT) al Agenţiei Mondiale Anti-Doping, şi ţine evidenţa scutirilor pentru uz
terapeutic (SUT) pentru sportivii de nivel internaţional;
q) comunică Agenţiei Mondiale Anti-Doping cazurile de
încălcări ale reglementărilor anti-doping gestionate, precum şi solicitările de
scutiri pentru uz terapeutic (SUT) pentru sportivii de nivel naţional;
r) elaborează normele metodologice privind organizarea
şi desfăşurarea controlului doping;
s) organizează cursuri pentru formarea profesională şi
perfecţionarea ofiţerilor de control doping;
t) prezintă anual un raport de activitate Guvernului şi
Parlamentului;
u) organizează periodic cu structurile sportive acţiuni
privind informarea, prevenirea şi combaterea fenomenului de dopaj în sport;
v) iniţiază, promovează şi desfăşoară activităţi de
cercetare ştiinţifică;
w) elaborează normele de utilizare a veniturilor
Agenţiei pentru categoriile de cheltuieli ce se efectuează pentru realizarea
acţiunilor de prevenire şi combatere a dopajului în sport, precum şi a celor de
prevenire şi combatere a traficului ilicit de substanţe cuprinse în Lista
interzisă şi le supune Guvernului spre aprobare, prin hotărâre.
Art. 7. - Posturile publice de radio şi de televiziune
pun la dispoziţie, gratuit, Agenţiei un spaţiu de emisie de minimum 30 de
minute lunar, din care 50% la ore de maximă audienţă, pentru difuzarea de
emisiuni cu caracter educativ şi materiale promoţionale, în scopul prevenirii
şi combaterii dopajului în sport.
Art. 8. - (1) Pe lângă Agenţie funcţionează Consiliul
director, ca organ consultativ.
(2) Conducerea Agenţiei este asigurată de un
preşedinte, numit pe o perioadă de 5 ani, prin decizie a primului-ministru, din
rândul specialiştilor în domeniu, pe baza îndeplinirii cerinţelor de competenţe
profesionale şi manageriale, precum şi a criteriului de independenţă politică
şi de independenţă faţă de structurile sportive.
Art. 9. - (1) Consiliul director al Agenţiei are în
componenţă 9 membri, după cum urmează:
a) preşedinte;
b) 3 reprezentanţi ai aparatului de lucru al
Guvernului;
c) un reprezentant al Ministerului Tineretului şi
Sportului, desemnat de ministru din rândul angajaţilor săi;
d) un reprezentant al Comitetului Olimpic şi Sportiv
Român;
e) un reprezentant din domeniul farmacologiei sau
toxicologiei ori medicinei, desemnat de Ministerul Sănătăţii;
f) un reprezentant al sportivilor de performanţă,
desemnat de Comitetul Olimpic şi Sportiv Român;
g) un reprezentant al federaţiilor sportive naţionale,
desemnat de Comitetul Olimpic şi Sportiv Român.
(2) Competenţele Consiliului director se stabilesc prin
hotărâre a Guvernului.
(3) Activitatea Consiliului director este condusă de un
preşedinte care este şi preşedintele Agenţiei.
(4) Mandatul membrilor Consiliului director este de 5
ani.
(5) Membrii Consiliului director sunt obligaţi să
respecte secretul profesional şi vor semna declaraţii de confidenţialitate şi
conflict de interese.
(6) Consiliul director se întruneşte în şedinţe
ordinare lunare şi în şedinţe extraordinare ori de câte ori este nevoie, la
solicitarea preşedintelui sau a cel puţin două treimi din numărul membrilor
săi.
(7) Convocarea Consiliului director se face cu cel
puţin 5 zile lucrătoare înainte de data şedinţei şi va cuprinde în mod obligatoriu
ordinea de zi şi documentaţia necesară.
(8) Deciziile Consiliului director sunt adoptate cu
votul a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi.
(9) Membrii Consiliului director, care participă la
şedinţe, cu excepţia preşedintelui, beneficiază de indemnizaţie de şedinţă de
20% din indemnizaţia lunară a preşedintelui. Totalul sumelor cuvenite unui
membru al Consiliului director, ca urmare a participării la şedinţe, nu poate
depăşi într-o lună 20% din indemnizaţia lunară a preşedintelui.
Art. 10. - (1) Mandatul membrilor Consiliului director
încetează înainte de termen în următoarele situaţii:
a) renunţarea la calitatea de membru;
b) transferarea în cadrul altei autorităţi sau
instituţii publice;
c) aplicarea unei sancţiuni disciplinare;
d) neîndeplinirea obligaţiilor ce îi revin;
e) pierderea calităţii pentru care au fost numiţi;
f) deces.
*) A se vedea
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale Anti-Doping nr. 64/2008 privind
aprobarea Listei interzise pentru anul 2009, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 816 din 5 decembrie 2008.
(2) In cazurile prevăzute la alin. (1) se desemnează un
nou reprezentant, al cărui mandat durează până la expirarea mandatului celui în
locul căruia a fost numit.
Art. 11. - (1) Preşedintele Agenţiei are rang de
secretar de stat şi este ajutat în activitatea sa de un vicepreşedinte, cu rang
de subsecretar de stat, numit pe o perioadă de 5 ani, în condiţiile legii, prin
decizie a primului-ministru, pe baza îndeplinirii cerinţelor de competenţe
profesionale şi manageriale, precum şi a criteriului de independenţă politică
şi de independenţă faţă de structurile sportive.
(2) In exercitarea atribuţiilor sale preşedintele
Agenţiei emite ordine şi instrucţiuni.
(3) Ordinele şi instrucţiunile cu caracter normativ
emise de preşedintele Agenţiei se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 12. - (1) Pe lângă Agenţie se constituie Comisia
de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic, Comisia de audiere a sportivilor
şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping şi Comisia de apel.
(2) Componenţa şi competenţele comisiilor prevăzute la
alin. (1) se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei*).
(3) Membrii comisiilor prevăzute la alin. (1), care
participă la şedinţe, beneficiază de indemnizaţie de şedinţă de 20% din
indemnizaţia lunară a preşedintelui. Totalul sumelor cuvenite unui membru al
comisiilor, ca urmare a participării la şedinţe, nu poate depăşi într-o lună
20% din indemnizaţia lunară a preşedintelui.
(4) Pentru activitatea prestată de comisiile prevăzute
la alin. (1) se percep taxe al căror cuantum se stabileşte anual prin decizie a
Consiliului director, aprobată prin hotărâre a Guvernului.
Art. 13. - Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital ale Agenţiei se asigură din venituri proprii şi subvenţii acordate de
la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
Art. 14. - (1) Salariaţii care au o vechime în muncă în
cadrul Agenţiei de cel puţin 2 ani primesc lunar un spor de stabilitate de 5%,
calculat la salariul de bază.
(2) Pentru fiecare an de vechime în muncă, care
depăşeşte pragul de 2 ani, la procentul prevăzut la alin. (1) se adaugă câte 3
procente.
(3) Sporul de stabilitate, acordat în condiţiile alin.
(1)şi (2), nu poate depăşi 20% din salariul de bază.
(4) Sporul de stabilitate se acordă cu data de 1 a
lunii următoare celei în care s-a împlinit vechimea prevăzută la alin. (1) şi
(2).
(5) Sporul de stabilitate nu se acordă persoanelor
încadrate în muncă după pensionare.
Art. 15. - (1) Personalul Agenţiei, datorită faptului
că este supus prin profilul activităţii desfăşurate la o solicitare psihică
foarte ridicată şi la riscul de îmbolnăvire ca urmare a manevrării de probe
biologice de urină şi sânge, beneficiază de un spor în cuantum de până la 25%,
calculat la salariul de bază, în condiţiile legii.
(2) Categoriile de personal contractual, cuantumurile
sporului prevăzut la alin. (1) şi condiţiile de acordare se stabilesc, în
limitele prevăzute de lege, prin actul administrativ al ordonatorului principal
de credite, cu încadrarea în cheltuielile de personal prevăzute în bugetul
aprobat.
Art. 16. - Finanţarea sporurilor prevăzute la art. 14
şi 15 se efectuează din venituri proprii, cu încadrarea în cheltuielile de
personal prevăzute în bugetul aprobat.
Art. 17. - (1) Personalul Agenţiei beneficiază de spor
de confidenţialitate în cuantum de 15%, aplicat la salariul de bază brut lunar.
(2) Categoriile de personal şi condiţiile de acordare a
sporului prevăzut la alin. (1) se stabilesc, în limitele prevăzute de lege,
prin actul administrativ al ordonatorului principal de credite, cu avizul
Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale.
(3) Agenţia constituie un fond de stimulente prin
aplicarea unui coeficient de 35% la sumele încasate pentru bugetul de stat,
reprezentând amenzi, ca urmare a controlului.
(4) Modul de constituire şi de utilizare a fondului
de stimulente, precum şi categoriile de personal care beneficiază de fondurile
prevăzute la alin. (3) se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin
hotărâre a Guvernului**).
CAPITOLUL II
Publicarea şi revizuirea listei interzise
Art. 18. - (1) Lista interzisă, în conformitate cu cea
a Agenţiei Mondiale Anti-Doping, se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei
şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Agenţia va revizui Lista interzisă ori de câte ori
vor apărea modificări în lista publicată de Agenţia Mondială Anti-Doping.
CAPITOLUL III
Scutiri pentru uz terapeutic
Art. 19. - (1) Agenţia asigură aplicarea procedurii de
acordare a scutirilor pentru uz terapeutic pentru sportivii de nivel naţional,
la solicitarea scrisă a acestora, în conformitate cu procedura descrisă în
Standardul internaţional de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic (SUT) al
Agenţiei Mondiale Anti-Doping.
(2) Agenţia va raporta Agenţiei Mondiale Anti-Doping,
prin Sistemul de management şi administrare anti-doping (ADAMS), scutirile
pentru uz terapeutic acordate sportivilor de nivel naţional care sunt înscrişi
în lotul său de testare înregistrat.
(3) Sportivii de nivel internaţional au obligaţia de a
comunica Agenţiei solicitările de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic,
depuse potrivit prevederilor Standardului internaţional de acordare a
scutirilor pentru uz terapeutic (SUT) al Agenţiei Mondiale Anti-Doping.
CAPITOLUL IV
Asistenţa medicală a sportivilor
Art. 20. - Medicii şi asistenţii medicali trebuie să
acorde o atenţie deosebită tratamentului medical aplicat sportivilor şi să
respecte următoarele reguli:
a) să nu recomande, să nu prescrie şi să nu
administreze medicamente ce au în compoziţie substanţe interzise, atunci când
acestea pot fi înlocuite cu altele care nu conţin astfel de substanţe;
b) să nu recomande, să nu prescrie sau să nu colaboreze
la utilizarea unor metode interzise care sunt incluse pe lista interzisă;
*) A se vedea ordinele preşedintelui Agenţiei Naţionale
Anti-Doping nr. 46/2009 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi
funcţionare a Comisiei de audiere a sportivilor şi a personalului asistent al
sportivilor care au încălcat reglementările anti-doping şi nr. 47/2009 pentru
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei de apel,
publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 21 mai 2009.
**) Ase vedea
Hotărârea Guvernului nr. 1.578/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind constituirea şi utilizarea fondului de stimulente de către Agenţia
Naţională Anti-Doping, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 891 din 27 decembrie 2007.
c) să prevină folosirea de către sportivi a
substanţelor şi/sau a metodelor interzise;
d) să informeze sportivii şi federaţiile sportive
naţionale responsabile asupra medicaţiei administrate, a compoziţiei şi
efectelor asupra organismului;
e) să informeze federaţia sportivă naţională
responsabilă, precum şi Agenţia în cazul în care suspectează un sportiv că ar
folosi substanţe şi/sau metode interzise, pentru ca acesta să fie supus
unortestări-ţintă.
Art. 21. - Sportivul de nivel naţional sau
internaţional are obligaţia să îşi precizeze calitatea la orice consultaţie
medicală, de orice natură.
CAPITOLUL V
Controlul doping
Art. 22. - Controlul doping, în competiţie şi în afara
competiţiei, se efectuează conform Planului naţional anual de testare, cu
respectarea prevederilor Standardului internaţional pentru testare.
Art. 23. - (1) Controlul doping se efectuează de către
Agenţie, din proprie iniţiativă, sau poate fi solicitat acesteia de către:
a) Ministerul Tineretului şi Sportului;
b) Comitetul Olimpic şi Sportiv Român;
c) federaţiile sportive naţionale, cluburi sau ligi
profesioniste;
d) alţi organizatori de manifestări sportive, care nu
sunt cuprinşi într-un cadru federal.
(2) Procedura de desfăşurare a controlului doping este
reglementată în normele metodologice privind organizarea şi desfăşurarea
controlului doping, care se elaborează de Agenţie, în conformitate cu
prevederile Codului şi Standardului internaţional pentru testare, emise de
Agenţia Mondială Anti-Doping.
(3) In cazul sesizărilor de urgenţă, preşedintele
Agenţiei poate să dispună efectuarea unui control doping.
(4) Agenţia poate efectua testări doping la
solicitarea organizaţiilor anti-doping ale altor state, organizaţiilor
internaţionale anti-doping, precum şi la solicitarea structurilor sportive
internaţionale.
Art. 24. - (1) Sportivul participant la o competiţie
sportivă este obligat să se supună controlului doping, în conformitate cu
prevederile prezentei legi.
(2) Recordul naţional se poate omologa numai în urma
testării doping a sportivului în cauză, imediat după înregistrarea acestuia.
(3) Testările-ţintă şi cele în afara competiţiei pot fi
efectuate oricând, fără aviz prealabil, la cea mai apropiată staţie de control
doping, la locurile de cazare a sportivului în perioada de pregătire, în toate
locurile şi incintele în care se desfăşoară activităţi fizice şi sportive sau
la domiciliul sportivului, iar acesta are obligaţia să se supună acestor testări.
Art. 25. - (1) Testarea doping în competiţie se
efectuează în spaţii adecvate numite staţie de control doping, organizate
conform normelor metodologice privind organizarea şi desfăşurarea controlului
doping.
(2) In termen de 6 luni de la data intrării în vigoare
a prezentei legi, administratorii de baze sportive au obligaţia să amenajeze
staţii de control doping în conformitate cu prevederile alin. (1).
Art. 26. - Testările doping pot fi efectuate de către
ofiţerii de control doping care au absolvit cursurile de formare profesională
şi perfecţionare organizate de Agenţie şi au obţinut în acest sens un
certificat, precum şi de către personalul din cadrul Agenţiei împuternicit în
acest sens de către preşedintele acesteia.
Art. 27. - Răspunderea privind recoltarea şi
transportarea probelor la laborator aparţine Agenţiei.
CAPITOLUL VI
Gestionarea rezultatelor
Art. 28. - (1) Analiza probelor biologice se efectuează
de către Direcţia cercetare şi laborator control doping, potrivit prevederilor
Standardului internaţional pentru laboratoare al Agenţiei Mondiale Anti-Doping,
sau de un alt laborator acreditat de Agenţia Mondială Anti-Doping.
(2) Rezultatul analizei de laborator este emis sub
forma unui buletin de analiză ce se comunică preşedintelui Agenţiei.
(3) In cazul unui rezultat pozitiv, Agenţia verifică
dacă a survenit una dintre următoarele situaţii:
a) a fost acordată sau urmează să fie acordată o
scutire pentru uz terapeutic;
b) există o suspiciune cu privire la încălcarea
prevederilor Standardului internaţional pentru testare sau a Standardului
internaţional pentru laboratoare, care să infirme validitatea rezultatului
pozitiv constatat.
(4) Dacă verificarea nu evidenţiază una dintre
situaţiile prevăzute la alin. (3), Agenţia informează sportivul în cauză şi
federaţia sportivă naţională responsabilă, Ministerul Tineretului şi Sportului,
Comitetul Olimpic şi Sportiv Român, federaţia internaţională responsabilă şi
Agenţia Mondială Anti-Doping asupra:
a) rezultatului constatat;
b) reglementării anti-doping încălcate;
c) dreptului sportivului de a cere contraexpertiza,
datei şi locului efectuării acesteia;
d) drepturilor sportivului.
(5) In cazul unui rezultat atipic, Agenţia verifică
dacă a survenit una dintre următoarele situaţii:
a) a fost acordată o scutire pentru uz terapeutic;
b) există o suspiciune cu privire la încălcarea
prevederilor Standardului internaţional pentru testare sau a Standardului
internaţional pentru laboratoare, care să infirme validitatea rezultatului
atipic constatat.
(6) Dacă verificarea nu evidenţiază una dintre
situaţiile prevăzute la alin. (5), Agenţia efectuează investigaţiile ulterioare
necesare, potrivit prevederilor Standardului internaţional pentru laboratoare,
pentru a stabili dacă rezultatul atipic va fi înaintat sau nu drept un rezultat
pozitiv.
(7) După încheierea investigaţiilor prevăzute la alin.
(6), Agenţia informează sportivul în cauză şi federaţia sportivă naţională
responsabilă, Ministerul Tineretului şi Sportului, Comitetul Olimpic şi Sportiv
Român, federaţia internaţională responsabilă şi Agenţia Mondială Anti-Doping
dacă rezultatul atipic va fi înaintat drept un rezultat pozitiv, cu respectarea
alin. (4).
(8) Agenţia nu are obligaţia de a informa despre un
rezultat atipic până la încheierea investigaţiilor prevăzute la alin. (6) şi
luarea deciziei de a înainta rezultatul atipic drept un rezultat pozitiv, cu
excepţia următoarelor situaţii:
a) dacă Agenţia stabileşte că efectuarea
contraexpertizei este necesară înainte de încheierea investigaţiilor prevăzute
la alin. (6), situaţie în care decide efectuarea acesteia după informarea
sportivului cu privire la rezultatul atipic constatat, cu respectarea
prevederilor art. 30 lit. b) şi c);
b) dacă Agenţia primeşte o solicitare în acest sens
fie din partea unui organizator al unui eveniment sportiv major, cu puţin timp
înaintea unei manifestări sportive internaţionale, fie din partea unei
organizaţii sportive care are responsabilitatea de a respecta un termen-limită
pentru selecţionarea membrilor unei echipe pentru o manifestare sportivă
internaţională, numai după informarea sportivului cu privire la rezultatul
atipic constatat.
Art. 29. - In cazul încălcărilor reglementărilor
anti-doping prevăzute la art. 2 alin. (2), care nu presupun analiza de probe
biologice, Agenţia verifică circumstanţele în care a fost săvârşită posibila
încălcare a reglementărilor anti-doping şi informează sportivul sau persoana în
cauză, federaţia sportivă naţională responsabilă, Ministerul Tineretului şi Sportului,
Comitetul Olimpic şi Sportiv Român, federaţia internaţională responsabilă şi
Agenţia Mondială Anti-Doping asupra:
a) reglementării anti-doping încălcate;
b) drepturilor sportivului sau persoanei învinuite pe
parcursul desfăşurării procedurii de audiere.
Art. 30. - Sportivul are următoarele drepturi:
a) de a cere contraexpertiză sau, în cazul în care
renunţă, să dea o declaraţie scrisă în acest sens;
b) de a fi prezent personal sau prin reprezentant la
contraexpertiză, dacă aceasta este solicitată;
c) de a solicita copii ale documentaţiei de laborator
pentru proba sa, care include informaţiile prevăzute de Standardul
internaţional pentru laboratoare al Agenţiei Mondiale Anti-Doping.
Art. 31. - (1) Agenţia poate dispune suspendarea
provizorie a unui sportiv pe baza unui rezultat pozitiv pentru o substanţă
specifică sau pe baza unei alte posibile încălcări a reglementărilor
anti-doping, în legătură cu o manifestare sportivă, după verificarea şi
informarea prevăzute la art. 28 alin. (3) şi (4), respectiv la art. 29.
(2) Suspendarea provizorie a unui sportiv pe baza unui
rezultat pozitiv pentru o substanţă interzisă, cu excepţia substanţelor
specifice, în legătură cu o manifestare sportivă, este obligatorie, după
verificarea şi informarea prevăzute la art. 28 alin. (3) şi (4).
(3) Suspendarea provizorie, conform alin. (1) şi (2),
nu poate fi dispusă fără a i se acorda sportivului în cauză dreptul la o
audiere provizorie înainte de impunerea suspendării provizorii sau imediat după
impunerea acesteia ori dreptul la o audiere în regim de urgenţă, potrivit art.
33 alin. (4), imediat după impunerea suspendării provizorii.
Art. 32. - Dacă sportivul sau persoana din cadrul
personalului asistent, care este suspectat/suspectată de una dintre încălcările
prevăzute la art. 2 alin. (2), se retrage din activitatea sportivă înainte de
începerea sau în timpul procedurilor prevăzute în prezentul capitol, Agenţia
poate decide continuarea acestora.
CAPITOLUL VII
Dreptul la o audiere echitabilă
Art. 33. - (1) Comisia de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping organizează o procedură de audiere pentru sportivul sau personalul
asistent al acestuia, învinuit de una dintre încălcările prevăzute la art. 2
alin. (2).
(2) Procedura de audiere se desfăşoară cu respectarea
următoarelor principii:
a) organizarea audierii într-un interval de timp
rezonabil, cu respectarea alin. (3);
b) o comisie de audiere echitabilă şi imparţială;
c) dreptul de a fi reprezentat pe cheltuiala persoanei;
d) dreptul de a fi informat corect şi la timp despre
învinuirea adusă de încălcare a reglementărilor anti-doping;
e) dreptul de a se apăra în faţa învinuirii aduse de
încălcare a reglementărilor anti-doping şi faţă de consecinţele decurgând din
aceasta;
f) dreptul fiecărei părţi de a prezenta probe, de a
chema şi interoga martori, acceptarea mărturiei sub forma declaraţiei scrise
fiind la latitudinea Comisiei de audiere a sportivilor şi a personalului
asistent al sportivilor care au încălcat reglementările anti-doping;
g) dreptul persoanei la un interpret pe durata
audierii, desemnat de Comisia de audiere a sportivilor şi a personalului
asistent al sportivilor care au încălcat reglementările anti-doping, care dispune
şi asupra responsabilităţii costurilor acestuia;
h) dreptul la o decizie în formă scrisă, motivată,
datată şi comunicată într-un timp rezonabil.
(3) Audierea se va desfăşura cu celeritate, fără a
depăşi 3 luni de la încheierea procesului de gestionare a rezultatelor prevăzut
la cap. VI, cu excepţia cazurilor în care sunt aplicabile dispoziţiile art. 46.
(4) Preşedintele Agenţiei poate decide organizarea
unei proceduri de audiere în regim de urgenţă, atunci când împrejurările o cer.
CAPITOLUL VIII
Confidenţialitate
Art. 34. - (1) Identitatea sportivilor sau a
personalului asistent al acestora, care sunt suspectaţi de una dintre
încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2), va fi făcută publică de către
preşedintele Agenţiei sau, în lipsa acestuia, de către înlocuitorul său, în
termen de cel mult 20 de zile de la soluţionarea definitivă a cazului.
(2) Identitatea sportivilor sau a personalului
asistent al acestora, care după soluţionarea definitivă a cazului nu au fost
găsiţi vinovaţi de una sau mai multe încălcări ale reglementărilor anti-doping
prevăzute la art. 2 alin. (2), va putea fi făcută publică numai cu acordul
scris al acestora.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2),
preşedintele Agenţiei sau, în lipsa acestuia, înlocuitorul său poate face
comentarii publice despre un caz aflat în curs de soluţionare, dacă acestea
sunt necesare ca răspuns la comentarii publice ale sportivilor sau personalului
asistent în cauză.
(4) Până la informarea publică prevăzută la alin.
(1)-(3), instituţiile prevăzute la art. 28 alin. (4) şi la art. 29, precum şi
cluburile şi ligile profesioniste au obligaţia de a păstra confidenţialitatea
informaţiilor ce le sunt comunicate.
(5) Informaţiile făcute publice potrivit alin. (1)-(3)
sunt prezentate şi păstrate cel puţin un an şi pe paginile de internet proprii
ale Agenţiei şi federaţiilor sportive naţionale responsabile, acolo unde
acestea există.
CAPITOLUL IX
Sancţiuni
Art. 35. - (1) Orice încălcare prevăzută la art. 2
alin. (2) săvârşită de către sportiv în timpul sau în legătură cu o manifestare
sportivă şi/sau unei competiţii sportive, dovedită conform procedurii prevăzute
de prezenta lege, atrage de drept descalificarea, invalidarea rezultatelor
individuale obţinute în acea competiţie şi retragerea medaliei, a punctelor sau
a premiilor.
(2) Sportivii străini sunt sancţionaţi conform
prezentei legi numai în cazul în care participă la o competiţie sportivă şi/sau
manifestare sportivă organizată pe teritoriul României.
Art. 36. - Faptele prevăzute la art. 2 alin. (2) lit.
a), b) şi f) se sancţionează cu suspendarea din activitatea sportivă pe o
perioadă de 2 ani la prima încălcare, cu excepţia cazurilor în care sunt
aplicabile prevederile art. 37, ale art. 46 şi ale art. 47.
Art. 37. - Dacă faptele prevăzute la art. 2 alin. (2)
lit. a), b) şi f) implică o substanţă specifică, iar sportivul sau persoana din
cadrul personalului asistent demonstrează cum a pătruns în organismul său ori
modul în care a intrat în posesia sa acea substanţă specifică, precum şi că
utilizarea substanţei specifice nu a avut drept scop mărirea performanţei
sportive sau mascarea utilizării unei alte substanţe interzise, perioada de
suspendare prevăzută la art. 36 va fi înlocuită, la prima încălcare, cel puţin
cu o mustrare, fără acordarea unei perioade de suspendare sau cu acordarea a
cel mult 2 ani de suspendare.
Art. 38. - (1) Faptele prevăzute la art. 2 alin. (2)
lit. c) şi e) se sancţionează conform art. 36, la prima încălcare, cu excepţia
cazurilor în care sunt aplicabile prevederile art. 46 şi ale art. 47.
(2) Pentru încălcarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2)
lit. g) şi h), perioada de suspendare va fi de minimum 4 ani, mergând până la
suspendarea pe viaţă, la prima încălcare, cu excepţia cazurilor în care sunt
aplicabile prevederile art. 46.
(3) Pentru încălcarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2)
lit. d), perioada de suspendare va fi de minimum un an şi maximum 2 ani la
prima încălcare, în funcţie de gradul de vinovăţie a sportivului, conform
normelor metodologice de organizare şi desfăşurare a controlului doping.
Art. 39. - Pentru a doua încălcare a dispoziţiilor art.
2 alin. (2), perioadele de suspendare se vor încadra în limitele prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta lege.
Art. 40. -A treia încălcare a reglementărilor
anti-doping se sancţionează întotdeauna cu suspendarea pe viaţă, cu excepţia
faptei prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. d) şi a cazurilor în care sunt
aplicabile prevederile art. 37, situaţii în care perioada de suspendare va fi
de minimum 8 ani, mergând până la suspendarea pe viaţă.
Art. 41. - Orice faptă prevăzută la art. 2 alin. (2),
săvârşită de către o persoană din cadrul personalului asistent al sportivului
cu implicarea unui sportiv minor, atunci când aceasta nu implică o substanţă specifică,
se sancţionează direct cu suspendarea pe viaţă din activitatea sportivă.
Art. 42. - (1) Perioada de suspendare începe de la data
emiterii deciziei de suspendare.
(2) Perioadele de suspendare provizorie se deduc din
perioada totală de suspendare.
(3) In cazul întârzierii pronunţării deciziei de
suspendare din motive neimputabile sportivului, perioada de suspendare poate
începe de la data prelevării probelor biologice.
(4) In cazul sancţionării unui sportiv pentru
încălcarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit. a), costurile analizelor de
laborator vor fi suportate de către structura sportivă în numele căreia
sportivul a participat la activitatea sportivă la care acesta a fost testat
doping.
(5) Pe perioada suspendării, sportivii sau membrii
personalului asistent suspendaţi nu pot participa în nicio calitate în cadrul
unei competiţii ori manifestări sportive.
(6) Dacă sportivul sau persoana din cadrul
personalului asistent care a fost suspendat/suspendată încalcă dispoziţiile
alin. (5), atunci perioada de suspendare care a fost impusă iniţial va începe
să curgă din nou de la data participării în cadrul competiţiei sau manifestării
sportive.
(7) Perioada de suspendare reînnoită conform alin. (6)
poate fi redusă, însă aceasta nu va fi mai mică decât jumătate din perioada de
suspendare impusă iniţial, dacă sportivul sau persoana în cauză demonstrează
lipsa neglijenţei semnificative.
(8) Pe perioada suspendării sportivii respectivi nu
mai beneficiază, pentru activitatea sportivă, de sume de la bugetul de stat sau
de la bugetele locale.
Art. 43. - (1) Pe perioada suspendării, sportivii au
obligaţia de a comunica Agenţiei informaţii privind localizarea.
(2) In vederea reintegrării în activitatea sportivă, pe
perioada suspendării, sportivii trebuie să se supună la 4 testări doping fără
aviz prealabil, din care o testare în momentul reînceperii activităţii
sportive.
(3) In situaţia în care, pe perioada suspendării,
sportivul se retrage din activitatea sportivă, iar ulterior solicită
reintegrarea în activitatea sportivă, acesta nu va putea fi reintegrat decât
după informarea Agenţiei şi efectuarea de testări doping fără aviz prealabil,
pe o perioadă de timp egală cu perioada de suspendare rămasă de efectuat la
data retragerii.
Art. 44. - Prescripţia aplicării sancţiunii în cazul
săvârşirii uneia dintre încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2) este de 8 ani
de la data la care a avut loc încălcarea reglementărilor antidoping.
CAPITOLUL X
Consecinţe pentru echipe
Art. 45. - (1) Atunci când mai mult de un membru al
unei echipe sportive a încălcat sau este susceptibil de săvârşirea uneia dintre
încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2) în legătură cu o manifestare
sportivă, echipa va fi supusă testelor-ţintă stabilite pentru acea manifestare
sportivă.
(2) In situaţia în care mai mult de 2 membri ai unei
echipe sportive sunt găsiţi vinovaţi de una dintre încălcările prevăzute la
art. 2 alin. (2) în perioada unei manifestări sportive, echipa va fi supusă
sancţiunii de descalificare sau unei alte sancţiuni disciplinare stabilite de
organizaţia care guvernează manifestarea respectivă.
(3) In privinţa acelor discipline sportive care nu
prevăd existenţa unor echipe, dar premierea se acordă acestora, descalificarea
sau orice altă măsură disciplinară luată împotriva echipei, când unul sau mai
mulţi membri ai acesteia au comis o încălcare prevăzută la art. 2 alin. (2), se
vor aplica reglementările federaţiei internaţionale respective.
CAPITOLUL XI
Incetarea sau reducerea perioadei de suspendare pe baza unor circumstanţe excepţionale
Art. 46. - (1) Sportivul este responsabil de prezenţa
în proba biologică a oricărei substanţe interzise sau a metaboliţilor ori a
markerilor ei, nefiind necesar să se demonstreze intenţia sau culpa pentru a se
stabili o încălcare a reglementărilor antidoping.
(2) In cazul în care sportivul dovedeşte lipsa
vinovăţiei cu privire la fapta prevăzută la art. 2 alin. (2) lit. a),
sancţiunea cu suspendarea nu se aplică, iar fapta nu va fi considerată
încălcare a reglementărilor anti-doping.
(3) In cazul încălcărilor prevăzute la art. 2 alin. (2)
lit. a)-c) şi e)-h), perioada de suspendare poate fi redusă, însă aceasta nu va
fi mai mică decât jumătate din perioada de suspendare care s-ar fi cuvenit
pentru respectiva faptă, dacă sportivul sau persoana în cauză demonstrează
lipsa neglijenţei semnificative.
(4) Pentru aplicarea măsurilor prevăzute la alin. (2)
şi (3), sportivul trebuie să demonstreze modalitatea în care substanţa
interzisă a pătruns în corpul său.
(5) Aplicarea măsurii prevăzute la alin. (3) nu poate
fi dispusă în situaţiile în care sunt aplicabile prevederile art. 37.
(6) Dacă sancţiunea aplicabilă este suspendarea pe
viaţă, atunci perioada de suspendare redusă aplicată potrivit alin. (3) nu va
fi mai mică de 8 ani.
(7) In cazul în care sportivul sau persoana în cauză
acordă Comisiei de audiere a sportivilor şi a personalului asistent al
sportivilor care au încălcat reglementările anti-doping şi Comisiei de apel un
ajutor substanţial în vederea descoperirii sau stabilirii de încălcări ale
reglementărilor anti-doping săvârşite de către alţi sportivi sau personalul
asistent, perioada de suspendare poate fi redusă, iar aceasta nu va fi mai mare
de trei pătrimi din perioada de suspendare care s-ar fi cuvenit în mod normal
pentru fapta săvârşită. După expirarea termenului de contestaţie sau luarea
unei decizii potrivit art. 57, Agenţia poate reduce perioada de suspendare
aplicată cu aprobarea Agenţiei Mondiale Anti-Doping şi a federaţiei
internaţionale de specialitate.
(8) Dacă sancţiunea aplicabilă este suspendarea pe
viaţă, atunci perioada de suspendare redusă aplicată potrivit alin. (7) nu va
fi mai mică de 8 ani.
(9) In cazul în care un sportiv sau o altă persoană
recunoaşte din proprie iniţiativă că a săvârşit o încălcare a reglementărilor
anti-doping înainte de a primi invitaţia pentru recoltarea de probe care ar
putea stabili încălcarea sau mai înainte de constatarea uneia dintre
încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. b)-h) şi primirea, potrivit art.
29, a informării despre încălcarea recunoscută, această recunoaştere fiind
singura dovadă a încălcării la momentul recunoaşterii, perioada de suspendare
poate fi redusă, însă aceasta nu va fi mai mică decât jumătate din perioada de
suspendare care s-ar fi cuvenit pentru respectiva faptă recunoscută.
(10) In cazul în care pentru un sportiv sau o persoană
din personalul asistent al sportivilor sunt întrunite condiţiile pentru
aplicarea a cel puţin două dintre prevederile alin. (3), (7) sau (9), perioada
de suspendare poate fi redusă, însă aceasta nu va fi mai mică decât o pătrime
din perioada de suspendare care s-ar fi cuvenit în mod normal.
CAPITOLUL XII
Circumstanţe care pot conduce la majorarea perioadei de suspendare
Art. 47. - (1) Perioadele de suspendare prevăzute la
art. 36 şi 38 pentru încălcarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit. a)-f) se
majorează până la maximum 4 ani, dacă fapta este săvârşită în una dintre
următoarele situaţii:
a) sportivul sau o altă persoană a săvârşit încălcarea
reglementărilor anti-doping într-o acţiune de dopaj dirijat, fie individual,
fie împreună cu mai multe persoane;
b) sportivul sau o altă persoană a deţinut ori a
folosit mai multe substanţe sau metode interzise ori a deţinut sau a folosit o
substanţă ori o metodă interzisă de mai multe ori;
c) sportivul sau o altă persoană obstrucţionează
detectarea ori stabilirea unei încălcări a reglementărilor anti-doping.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică în situaţia în
care sportivul sau o altă persoană poate demonstra Comisiei de audiere a sportivilor
şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping faptul că nu a încălcat cu intenţie reglementările anti-doping ori
sportivul sau persoana în cauză recunoaşte încălcarea reglementărilor
anti-doping imediat după ce i-a fost adusă la cunoştinţă de către Agenţie
conform art. 28 alin. (4) şi art. 29.
CAPITOLUL XIII
Reglementări pentru cazurile de încălcări repetate
Art. 48. - (1) In cazul aplicării sancţiunilor
prevăzute la art. 36-38, o nouă încălcare prevăzută la art. 2 alin. (2) va fi
luată în considerare de Agenţie în vederea aplicării de sancţiuni, numai dacă
sportivul sau o altă persoană din rândul personalului asistent al acestuia a
săvârşit această nouă încălcare după ce a fost înştiinţat de prima.
(2) Dacă Agenţia nu poate stabili acest lucru, atât
prima, cât şi cea de-a doua încălcare vor fi considerate ca fiind una singură
şi se va aplica sancţiunea cea mai gravă.
Art. 49. - (1) Dacă la acelaşi control doping un
sportiv este găsit vinovat de utilizarea sau prezenţa unei substanţe specifice
şi a altor substanţe ori metode interzise, sportivul va fi considerat vinovat
de o singură încălcare a dispoziţiilor art. 2 alin. (2), iar sancţiunea
aplicată este cea mai gravă.
(2) In situaţia în care un sportiv este găsit vinovat
de săvârşirea a două încălcări diferite prevăzute la art. 2 alin. (2), una
implicând o substanţă specifică, iar alta implicând o substanţă sau metodă
interzisă ori o altă încălcare, perioada de suspendare impusă pentru cea de-a
doua abatere va fi de minimum 2 ani şi de maximum 3 ani.
(3) In cazul în care un sportiv este găsit vinovat de
săvârşirea celei de-a treia încălcări, determinată de orice combinare între
abaterea folosirii de substanţe specifice şi orice altă încălcare sancţionată
conform art. 36 sau 38, se va aplica sancţiunea suspendării pe viaţă.
CAPITOLUL XIV
Infracţiuni
Art. 50. - (1) Prescrierea sau administrarea de
substanţe interzise sportivilor de către medici constituie infracţiune şi se
pedepseşte cu închisoare de la un an la 4 ani sau cu amendă de la 7.500 lei la
15.000 lei.
(2) In cazul săvârşirii faptelor prevăzute la alin. (1)
se sesizează şi Colegiul Medicilor din România.
Art. 51. - (1) Indemnul prin orice mijloace la consumul
de substanţe interzise în vederea sporirii capacităţii de performanţă, dacă
este urmat de executare, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare
de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei.
(2) Dacă îndemnul nu este urmat de executare, pedeapsa
este închisoarea de la două luni la 2 ani sau amendă de la 1.500 lei la 5.000
lei.
Art. 52. - (1) Constituie circumstanţe agravante
următoarele împrejurări şi situaţii:
a) săvârşirea faptei de către o persoană care are,
potrivit prezentei legi, atribuţii în prevenirea şi combaterea dopajului;
b) oferirea, prescrierea, administrarea de substanţe
sau metode interzise unui sportiv minor;
c) săvârşirea faptei împreună cu un minor;
d) săvârşirea faptei de către o persoană care
îndeplineşte o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii publice, iar fapta a
fost săvârşită în exercitarea acestei funcţii.
(2) Dacă infracţiunile prevăzute la art. 50 şi 51 sunt
săvârşite în condiţiile vreuneia dintre circumstanţele agravante prevăzute la
alin. (1), maximul special al pedepselor se majorează cu o treime.
Art. 53. - Persoanelor condamnate pentru infracţiuni
prevăzute în prezentul capitol li se pot aplica una sau mai multe pedepse
complementare.
Art. 54. - Bunurile destinate, folosite sau rezultate
din infracţiunile prevăzute în prezentul capitol se confiscă.
CAPITOLUL XV
Apeluri
Art. 55. - Pot fi contestate următoarele decizii:
a) deciziile Comisiei de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping, referitoare la încălcările dispoziţiilor art. 2;
b) deciziile Comisiei de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping, luate în conformitate cu prevederile art. 42 alin. (6);
c) decizia conform căreia Comisia de audiere a
sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat
reglementările anti-doping nu are competenţă pentru a judeca o posibilă
încălcare a reglementărilor anti-doping;
d) decizia Agenţiei de a nu prezenta un rezultat
pozitiv sau un rezultat atipic ca o încălcare a reglementărilor anti-doping
conform art. 28 alin. (4) şi (7);
e) decizia de a nu acţiona în cazul unei încălcări a
reglementărilor anti-doping după o investigaţie conform art. 29;
f) decizia de suspendare provizorie dispusă conform
art. 31;
g) deciziile Agenţiei privind acordarea sau
neacordarea scutirilor pentru uz terapeutic.
Art. 56. - Procedura soluţionării contestaţiilor
prevăzute la art. 55 se desfăşoară cu respectarea următoarelor principii:
a) dreptul la o audiere echitabilă şi imparţială;
b) realizarea unei audieri corecte, imparţiale şi
independente;
c) dreptul persoanei de a fi reprezentată pe cheltuiala
sa;
d) dreptul la o decizie în formă scrisă, motivată,
datată, redactată şi comunicată în timp rezonabil.
Art. 57. - (1) Deciziile prevăzute la art. 55 lit.
a)-e) şi g), luate în legătură cu o competiţie din cadrul unei manifestări
sportive naţionale sau care implică sportivi de nivel naţional, pot fi
contestate la Comisia de apel, în termen de 21 de zile de la data comunicării,
de către următoarele persoane:
a) sportivii de nivel naţional sau altă persoană care
este subiect al deciziei contestate;
b) structura sportivă căreia îi aparţine sportivul sau
cealaltă parte în legătură cu care s-a luat decizia contestată;
c) federaţia internaţională responsabilă, Comitetul
Olimpic Internaţional, Comitetul Paralimpic Internaţional;
d) organizaţia anti-doping a ţării de domiciliu a
persoanei/sportivului;
e) Agenţie.
(2) Deciziile prevăzute la alin. (1) pot fi contestate
şi de Agenţia Mondială Anti-Doping în termen de 21 de zile de la ultima zi în
care orice parte ar fi putut face apel sau în termen de 21 de zile de la
primirea de către aceasta a dosarului complet referitor la cazul soluţionat.
Art. 58. - Deciziile Comisiei de apel pot fi contestate
la Curtea de arbitraj sportiv de la Lausanne, în termen de 21 de zile de la
data comunicării.
Art. 59. - Deciziile prevăzute la art. 55 lit. a)-e) şi
g), luate în legătură cu o competiţie din cadrul unei manifestări sportive internaţionale
sau care implică sportivi de nivel internaţional, pot fi contestate la Curtea
de arbitraj sportiv de la Lausanne, în termen de 21 de zile de la data
comunicării, de către următoarele persoane:
a) sportivii de nivel internaţional sau altă persoană
care este subiect al deciziei contestate;
b) structura sportivă căreia îi aparţine sportivul sau
cealaltă parte în legătură cu care s-a luat decizia contestată;
c) federaţia internaţională responsabilă;
d) organizaţia anti-doping a ţării de domiciliu a
persoanei/sportivului;
e) Agenţie;
f) Agenţia Mondială Anti-Doping.
Art. 60. - Deciziile prevăzute la art. 55 lit. f) pot
fi contestate numai de către sportivii sau persoanele împotriva cărora a fost
impusă sancţiunea de suspendare provizorie, conform art. 57, respectiv art. 59,
după caz.
Art. 61. - Deciziile contestate îşi păstrează efectele
pe durata desfăşurării procedurilor prevăzute la art. 57 şi 59, cu excepţia
situaţiei în care Comisia de apel, respectiv Curtea de arbitraj sportiv decide
suspendarea acestora.
CAPITOLUL XVI
Obligaţiile structurilor sportive naţionale şi ale Comitetului Olimpic şi Sportiv Român
Art. 62. - (1) Federaţiile sportive naţionale au
obligaţia de a-şi modifica şi completa statutele şi regulamentele în
concordanţă cu dispoziţiile prezentei legi, ale Codului Mondial Anti-Doping, cu
reglementările federaţiilor sportive internaţionale şi cu normele metodologice
privind organizarea şi desfăşurarea controlului doping.
(2) Federaţiile sportive naţionale au obligaţia de a
constitui o comisie anti-doping proprie, responsabilă cu prevenirea şi
combaterea dopajului, care va colabora cu Agenţia şi va transmite acesteia
datele solicitate.
Art. 63. - (1) Federaţiile sportive naţionale sunt
obligate să comunice Agenţiei, în termenul stabilit de aceasta, informaţii
detaliate privind calendarul sportiv intern şi internaţional, precum şi
planurile de pregătire a echipelor şi sportivilor lor, cu precizarea exactă a
locurilor şi orelor de desfăşurare, precum şi lista cu sportivii de nivel
naţional/internaţional desemnaţi de Agenţie şi adresele acestora.
(2) Federaţiile sportive naţionale au obligaţia de a
comunica Agenţiei, cu cel puţin 5 zile înainte, orice modificare intervenită în
calendarul sportiv sau în planul de pregătire.
Art. 64. - Cluburile sportive, ligile profesioniste şi
Comitetul Olimpic şi Sportiv Român sunt obligate să respecte prevederile art.
62 şi 63.
Art. 65. - (1) In aplicarea sancţiunilor sportivilor
sau personalului asistent al sportivilor, federaţiile sportive naţionale
trebuie să respecte prevederile prezentei legi, precum şi ale reglementărilor
internaţionale în domeniu.
(2) Neîndeplinirea de către federaţiile sportive
naţionale a obligaţiilor prevăzute la alin. (1) constituie contravenţie şi se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 30.000 lei, retragerea oricărui
sprijin financiar de la bugetul de stat, suspendarea temporară a certificatului
de identitate sportivă sau radierea din registrul sportiv.
Art. 66. - (1) Introducerea sportivilor aflaţi în
perioada de suspendare în competiţii sau manifestări sportive de către
federaţii sportive naţionale, cluburi ori ligi profesioniste constituie
contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 7.500 lei la 30.000 lei, precum
şi retragerea oricărui sprijin financiar de la bugetul de stat, suspendarea
temporară a certificatului de identitate sportivă sau radierea din registrul
sportiv.
(2) Desemnarea pentru a fi supusă testării doping a
unei persoane care nu are calitatea de sportiv constituie contravenţie şi se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 30.000 lei.
Art. 67. - (1) Cluburile sportive şi ligile
profesioniste în cadrul cărora au fost sancţionate persoane pentru dopaj se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 30.000 lei.
(2) Nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (2)
constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 15.000
lei.'
(3) Nerespectarea de către sportivii sau membrii
personalului asistent suspendaţi a prevederilor art. 42 alin. (5) constituie contravenţie
şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.'
(4) Nerespectarea prevederilor art. 63 constituie
contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 15.000 lei.
(5) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac de către personalul anume împuternicit din cadrul Agenţiei.
Art. 68. - (1) Contravenientul poate achita, pe loc sau
în termen de 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz,
de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la art.
65-67, agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în
procesul-verbal.
(2) Contravenţiilor prevăzute la art. 65-67 le sunt
aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 69. - In cazul în care substanţele descoperite pe
parcursul controlului doping intră şi sub incidenţa Legii nr. 143/2000 privind
prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu
modificările şi completările ulterioare, sau a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 121/2006 privind regimul juridic al precursorilor de droguri,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 186/2007, Agenţia are obligaţia de a
înştiinţa Agenţia Naţională Antidrog şi organele de urmărire penală.
TITLUL III
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 70. - Pentru informarea şi educarea personalului
implicat în activităţile anti-doping, toate instituţiile de învăţământ superior
de educaţie fizică şi sport din ţară şi Centrul Naţional de Formare şi
Perfecţionare a Antrenorilor introduc în programele de învăţământ cursuri de
prezentare a reglementărilor naţionale şi internaţionale anti-doping, precum şi
Strategia naţională antidoping.
Art. 71. - Conducerea Agenţiei şi personalul implicat
în controlul doping vor avea acces la toate manifestările sportive pe bază de
legitimaţie, ale cărei model şi conţinut*) se stabilesc prin normele
metodologice de organizare şi desfăşurare a controlului doping.
Art. 72. - Se autorizează Secretariatul General al
Guvernului**) să introducă modificările ce decurg din aplicarea
prevederilor prezentei legi în anexele la bugetul aprobat acestei instituţii,
respectiv în anexele privind cheltuielile cu salariile şi numărul maxim de
posturi şi fondul aferent salariilor de bază, cu avizul Ministerului Finanţelor
Publice, precum şi în bugetele instituţiilor care fac obiectul prevederilor
acestei legi.
Art. 73. - In cuprinsul actelor normative în vigoare
care cuprind referiri la Agenţia Naţională Antidoping, următoarele denumiri se
înlocuiesc astfel:
a) Agenţia Naţională Antidoping cu Agenţia Naţională
Anti-Doping;
b) Agenţia Mondială Antidoping cu Agenţia Mondială
Anti-Doping;
c) Codul Mondial Antidoping cu Codul Mondial
Anti-Doping.
Art. 74. -In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei legi, prin hotărâre a Guvernului***), se vor
aproba structura organizatorică şi regulamentul de organizare şi funcţionare
ale Agenţiei Naţionale Anti-Doping.
Art. 75. -In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a regulamentului prevăzut la art. 74, Agenţia va elabora normele
metodologice privind organizarea şi desfăşurarea controlului doping, care se
supun spre aprobare Guvernului.
Art. 76. - La data intrării în vigoare a prezentei legi
se abrogă Legea nr. 552/2004 privind prevenirea şi combaterea dopajului în
sport, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.215 din 17
decembrie 2004.
*) A se vedea
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale Anti-Doping nr. 54/2007 pentru
aprobarea modelului şi conţinutului legitimaţiei de control utilizate de
persoanele cu atribuţii de constatare şi sancţionare a contravenţiilor
prevăzute de Legea nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea dopajului în
sport, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 305 din 8 mai
2007.
**) A se vedea
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 17/2009 privind desfiinţarea Cancelariei
Primului-Ministru şi stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea aparatului de
lucru al Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
145 din 9 martie 2009, cu modificările ulterioare.
***) Ase vedea
Hotărârea Guvernului nr. 1.522/2006 privind aprobarea structurii organizatorice
şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare ale Agenţiei Naţionale
Anti-Doping, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 911 din
9 noiembrie 2006, cu modificările şi completările ulterioare.
ANEXA
LIMITELE
perioadelor de suspendare în cazul săvârşirii unei a
doua încălcări a prevederilor art. 2 alin. (2)
A doua încălcare
|
SR
|
TNNI
|
LNS
|
SS
|
SA
|
TA
|
Prima încălcare
|
SR
|
1-4
|
2-4
|
2-4
|
4-6
|
8-10
|
10 - pe viaţă
|
TNNI
|
1-4
|
4-8
|
4-8
|
6-8
|
10 - pe viaţă
|
pe viaţă
|
LNS
|
1-4
|
4-8
|
4-8
|
6-8
|
10 - pe viaţă
|
pe viaţă
|
SS
|
2-4
|
6-8
|
6-8
|
8 - pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
SA
|
4-5
|
10 - pe viaţă
|
10 - pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
TA
|
8 - pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
SR - sancţiune redusă -
încălcarea reglementărilor anti-doping a fost sau urmează să fie sancţionată cu
o sancţiune redusă, în conformitate cu prevederile art. 37;
TNNI - test neefectuat sau netransmiterea informaţiilor
privind localizarea sportivului -încălcarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit.
d);
LNS - sancţiune redusă
pentru lipsa neglijenţei semnificative - încălcarea reglementărilor antidoping
a fost sau urmează să fie sancţionată cu o sancţiune redusă în conformitate cu
prevederile art. 46 alin. (3);
SS - sancţiune standard - încălcarea reglementărilor
anti-doping a fost sau urmează să fie sancţionată în conformitate cu
prevederile art. 36 sau art. 38 alin. (1);
SA - sancţiune majorată
- încălcarea reglementărilor anti-doping a fost sau urmează să fie sancţionată
cu o sancţiune majorată în conformitate cu prevederile art. 47;
TA - traficare sau
tentativă de traficare şi administrare sau tentativă de administrare -
încălcarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit. g) şi h).
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile art. II-V din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 150/2008 pentru modificarea şi completarea Legii
nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport, care nu sunt
încorporate în forma republicată a Legii nr. 227/2006 şi care se aplică, în
continuare, ca dispoziţii proprii ale actului modificator:
„Art. II. - Agenţia Naţională Anti-Doping recunoaşte,
în condiţii de reciprocitate, deciziile de suspendare a sportivilor români,
luate în conformitate cu dispoziţiile Codului Mondial Anti-Doping, de către
organizaţiile anti-doping ale statelor părţi la Convenţia împotriva dopajului,
adoptată în cadrul Consiliului Europei, la Strasbourg la 16 noiembrie 1989,
ratificată prin Legea nr. 171/1998.
Art. III. - Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în
vigoare la data de 1 ianuarie 2009.
Art. IV. - (1) Cazurile de încălcări ale
reglementărilor anti-doping aflate în curs de soluţionare la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă vor continua să fie soluţionate
potrivit dispoziţiilor Legii nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea
dopajului în sport, aflate în vigoare la data începerii procedurii de
soluţionare.
(2) Rezultatele pozitive înregistrate după data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se soluţionează potrivit
prevederilor în vigoare la data efectuării testării doping.
Art. V. -In termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se vor actualiza Normele metodologice
privind organizarea şi desfăşurarea controlului doping, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.592/2006, precum şi Hotărârea Guvernului nr. 1.522/2006
privind aprobarea structurii organizatorice şi a Regulamentului de organizare
şi funcţionare ale Agenţiei Naţionale Anti-Doping, cu modificările
ulterioare."