LEGE
Nr. 17 din 13 decembrie 1984
Legea Planului national unic de dezvoltare economico-sociala a Republicii
Socialiste Romania pe anul 1985
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 91 din 21 decembrie 1984
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
Art. 1
Se adopta Planul national unic de dezvoltare economico-sociala a Republicii
Socialiste Romania pe anul 1985.
Principalii indicatori ai dezvoltarii economico-sociale a Republicii
Socialiste Romania sint:
- in procente, calculate pe baza
preturilor la 31.X.1984 -
_________________________________________________________
Nr. Indicatorul Crestere fata
crt. de anul 1984
_________________________________________________________
1. Produsul social 7,0
2. Venitul national 10,0
3. Productia industriala
- valoarea productiei marfa 7,5
- valoarea productiei nete 13,5
4. Productia agricola
- valoarea productiei globale 6,0 - 6,8
- valoarea productiei nete 9,0 - 10,0
5. Investitii totale in economie 8,3
6. Volumul comertului exterior 15,0
7. Productivitatea muncii in industria
republicana (calculata pe baza
valorii productiei marfa) 14,7
8. Reducerea cheltuielilor la 1.000
lei productie marfa in industria
republicana 6,7
9. Retributia medie reala (crestere
fata de 1980) 8,0
10. Veniturile reale ale taranimii,
provenite din munca in cooperativele
agricole de productie si
gospodariile personale pe o persoana
activa (crestere fata de anul 1980) 12,2
11. Desfacerile de marfuri cu amanuntul 1,0 - 1,5
12. Prestarile de servicii pentru
populatie 15,0
_________________________________________________________
Art. 2
La principalele produse industriale se vor realiza urmatoarele niveluri:
Energie electrica mil. kWh 76.660
Carbune net mii tone 64.300
Titei extras mii tone 12.600
Gaz metan utilizabil, inclusiv
gaze libere mil. mc. 32.850
Otel mii tone 16.000
Mijloace de automatizare
electrotehnice si electronice
si tehnica de calcul
electronica mil. lei 10.200
Produse de mecanica fina,
optica, echipamente si elemente
hidraulice si pneumatice mil. lei 14.080
Masini-unelte pentru aschierea
metalelor mil. lei 11.180
Masini si utilaje tehnologice
pentru industrie mii tone 1.046
mil. lei 51.900
Tractoare bucati 95.000
Autoturisme de oras bucati 190.000
Nave maritime pentru
transportat marfuri, tehnice
si speciale mii tdw
echiv. 1.270
Ingrasaminte chimice mii tone
echiv. 100%
S.A. 3.920
Produse macromoleculare de baza mii tone
echiv. 100% 806
Cauciuc sintetic mii tone 211
Anvelope mii buc. 7.610
Fibre si fire artificiale si
sintetice mii tone 372
Ciment mii tone
echiv. 80%
clinker 16.500
Mobilier din lemn mil. lei 21.500
Masini si aparate electrice de
uz casnic mil. lei 2.450
Medicamente pentru uz uman mil. lei 5.200
Tesaturi mil. mp 1.378
Confectii textile mil. lei 47.000
Produse tricotate mil. lei 18.995
Incaltaminte mil. perechi 132
Carne taiata - total mii tone ??????
Peste mii tone 440
Lapte si produse din lapte mii hl. 29.000
Ulei comestibil mii tone 540
Zahar mii tone 950
Bere mii hl. 13.000
Art. 3
Consiliul de Ministri va lua masuri ca angajamentele asumate de oamenii
muncii pentru dezvoltarea mai rapida a industriei si agriculturii, raportate
Congresului al XIII-lea al Partidului Comunist Roman, sa fie corelate intr-un
program suplimentar, a carui realizare va fi urmarita distinct in executie, pe
judete, ministere, centrale si unitati, asigurindu-se conditii corespunzatoare
pentru infaptuirea lor.
Art. 4
Consiliul de Ministri va lua masuri ca ministerele si celelalte organe
centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti, consiliile oamenilor muncii din centrale si
intreprinderi, Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, Ministerul
Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale, Consiliul National
pentru Stiinta si Tehnologie si Ministerul Finantelor sa asigure:
a) indeplinirea si depasirea sarcinilor la productia marfa prin realizarea
ritmica a produselor fizice si imbunatatirea continua a structurilor
sortimentale si nivelului tehnic si calitativ al productiei, urmarind
realizarea de produse cu parametri tehnico-functionali si economici ridicati,
care valorifica superior resursele de materii prime, materiale, combustibili si
energie si sint competitive pe piata externa;
b) indeplinirea de catre toate unitatile din economie a obligatiilor ce le
revin in cadrul diviziunii sociale a muncii, potrivit prevederilor planului
national unic, in concordanta cu cerintele de ansamblu ale dezvoltarii
economico-sociale; pe toate treptele organizatorice din economie se va asigura
respectarea disciplinei de plan, intarirea controlului asupra productiei, de la
contractare, pregatire tehnologica, lansare in fabricatie, asigurarea
aprovizionarii si fortei de munca, pina la realizarea produselor si expedierea
lor la export si intern, cu respectarea riguroasa a normelor de consum de
materii prime, materiale, combustibili si energie, stabilite potrivit legii;
c) folosirea la maximum a potentialului productiv al intreprinderilor, prin
cresterea gradului de utilizare al masinilor, utilajelor, instalatiilor si
suprafetelor construite; asigurarea la timp a aprovizionarii tehnico-materiale
a intreprinderilor, in structura sortimentala necesara realizarii productiei
pentru intern si export; desfacerea ritmica a productiei; ridicarea calificarii
cadrelor si intarirea disciplinei in munca;
d) functionarea in conditii de siguranta a instalatiilor, masinilor si
utilajelor prin respectarea riguroasa a programelor de intretinere, revizii si
reparatii; asigurarea materialelor, pieselor de schimb si subansamblelor
necesare si folosirea eficienta a acestora; reconditionarea in mai mare masura
a reperelor, pieselor si subansamblelor uzate, realizarea, odata cu reparatiile
capitale, a imbunatatirii parametrilor tehnico-functionali si modernizarii
masinilor, utilajelor si instalatiilor;
e) utilizarea cu prioritate a resurselor interne si limitarea la strictul
necesar a importurilor; reducerea cheltuielilor materiale si gospodarirea
rationala a resurselor de materii prime si energiei, reintroducerea in
circuitul economic a materialelor refolosibile si extinderea folosirii pieselor
si subansamblelor reconditionate rezultate din procesele de productie si
consum;
f) aplicarea ferma a programelor de integrare si specializare in productie,
in conformitate cu prevederile planului national unic; corelarea
corespunzatoare a industriei orizontale in vederea intensificarii fabricatiei
de piese si subansamble, precum si a asigurarii stocurilor pentru continuitatea
productiei; realizarea integrala a prevederilor din programele de cooperare
intre intreprinderi, centrale, ministere si judete, in scopul satisfacerii
cerintelor productiei si exportului si respectarii stricte a prevederilor
contractuale;
g) modernizarea si diversificarea, in continuare, a productiei bunurilor de
consum pe clase de calitate; extinderea productiei realizate de industria mica,
pe baza prelucrarii unor materii prime locale, a unor resurse agricole si
subproduse industriale, precum si prin cooperarea cu industria republicana.
Consiliul de Ministri, ministerele si celelalte organe centrale, comitetele
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti,
consiliile oamenilor muncii din centrale si intreprinderi vor asigura aplicarea
ferma a prevederilor pentru anul 1985 din programele speciale pina in anul 1990
privind imbunatatirea nivelului tehnic si calitativ al produselor, reducerea
consumurilor de materii prime, de combustibili si energie si valorificarea
superioara a materiilor prime si materialelor si cresterea mai accentuata a
productivitatii muncii si perfectionarea organizarii si normarii muncii.
Vor fi aplicate masuri ferme pentru imbunatatirea activitatii de planificare,
cresterea rolului centralelor, ca titulare de plan, si intarirea raspunderii ce
le revin acestora in desfasurarea activitatii de planificare si urmarirea
executiei planului.
Art. 5
Planificarea productiei fizice, repartizarea, contractarea si livrarea
materiilor prime, materialelor, combustibililor si energiei, a tuturor
produselor, precum si folosirea acestora in intreaga economie nationala, se
efectueaza numai pe baza normelor de consum si de refolosire aprobate, potrivit
legii, cu respectarea nomenclatoarelor de materiale si produse tipizate si in
stricta conformitate cu caracteristicile tehnico-calitative si cu celelalte
prevederi din standarde.
Art. 6
In anul 1985 in agricultura, a doua ramura de baza a economiei nationale,
se prevad - in conditii climatice normale - a se realiza urmatoarele niveluri
de productie la principalele produse agricole:
__________________________________________________
U.M. 1985
__________________________________________________
Cereale pentru boabe - total mii tone 29.650
din care:
- griu - secara mii tone 9.880
- porumb - sorg mii tone 16.220
- orz - orzoaica mii tone 3.200
Sfecla de zahar mii tone 10.830
Floarea-soarelui si rapita mii tone 1.285
In pentru ulei mii tone 106
Soia mii tone 870
Fasole mii tone 330
In si cinepa pentru fibra mii tone 1.010
Cartofi de toamna mii tone 6.545
Legume de cimp mii tone 7.500
Fructe mii tone 2.800
Struguri mii tone 2.220
Carne in viu mii tone 3.071
Lapte de vaca si bivolita mii hl 60.900
Lina tone 58.630
Oua mil. buc. 7.800
__________________________________________________
Art. 7
Suprafata arabila in cultura va fi de cel putin 10.010 mii ha; in culturi
duble vor fi insamintate 2.000 mii ha cu porumb boabe, floarea-soarelui, soia,
in si cinepa pentru fibra, sfecla de zahar, fasole, cartofi, legume si plante
de nutret.
Suprafata agricola irigata in cultura va fi de 3.221 mii ha, din care
arabila 3.067 mii ha.
Art. 8
Efectivele de animale vor ajunge, la sfirsitul anului 1985, la urmatoarele
niveluri:
______________________________________________
U.M. 1985
______________________________________________
Bovine mii capete 9.000
din care:
- vaci si bivolite mii capete 2.900
- juninci gestante mii capete 600
Porcine mii capete 15.000
din care:
- scroafe mii capete 1.185
Ovine si caprine mii capete 23.000
Pasari ouatoare mii capete 64.000
______________________________________________
Art. 9
In anul 1985, baza materiala a agriculturii se va dezvolta astfel:
a) agricultura va fi dotata cu 15.400 tractoare agricole, precum si cu
5.000 combine de recoltat cereale, masini de recoltat cartofi, alte masini si
utilaje agricole;
b) se vor amenaja pentru irigatii 400 mii ha;
e) se vor executa lucrari de desecari pe o suprafata de 275 mii ha, lucrari
de combatere a eroziunii solului pe o suprafata de 146,6 mii ha si lucrari
agropedoameliorative (amendari, scarificari, afinare adinca) pe o suprafata de
2.290.8 mii ha;
d) se vor insaminta cu plante furajere 1.000 mii ha pajisti naturale;
e) agricultura va primi 2.403 mii tone ingrasaminte chimice cu azot, fosfor
si potasiu si 67 mii tone pesticide, in substanta activa; se vor aplica 36 mil.
tone ingrasaminte naturale.
Art. 10
In vederea realizarii productiei agricole prevazute in plan, Consiliul de
Ministri va lua masuri ca Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare,
Uniunea Nationala a Cooperativelor Agricole de Productie, Academia de Stiinte
Agricole si Silvice, organele agricole judetene si consiliile unice
agroindustriale de stat si cooperatiste sa asigure:
a) infaptuirea ferma a prevederilor pentru anul 1985 din Programul national
pentru asigurarea unor productii agricole sigure si stabile, folosind la
intreaga capacitate si cu maxima eficienta baza tehnico-materiala si mijloacele
alocate in acest scop prin planul national unic;
b) folosirea completa si intensiva a pamintului, cresterea suprafetei
agricole si indeosebi a celei arabile prin efectuarea de lucrari hidroameliorative,
continuarea lucrarilor de aparare impotriva inundatiilor, mai buna organizare
si sistematizare a teritoriului si punerea in valoare a unor terenuri
neagricole existente in toate judetele; respectarea stricta a termenelor
aprobate pentru recuperarea si redarea in circuitul agricol a suprafetelor
scoase pentru lucrari de investitii si orice alte activitati; utilizarea
deplina si la randamentele prevazute in plan a suprafetelor amenajate pentru
irigatii, organizarea unor sole de dimensiuni optime in cadrul asolamentelor;
c) respectarea riguroasa a structurii culturilor si a suprafetelor
destinate acestora pe baza prevederilor de plan, precum si a perioadelor optime
de insamintare si a densitatilor la hectar potrivit legii; stabilirea din timp
a suprafetelor pentru culturile intensive de mare productivitate, asigurarea
bazei tehnico-materiale si a tuturor conditiilor pentru realizarea de productii
record, in conformitate cu programele aprobate pentru fiecare judet;
d) sporirea continua a potentialului productiv al intregului fond funciar
prin respectarea masurilor stabilite privind protectia, ameliorarea,
conservarea si buna gospodarire a acestuia, respectarea tuturor verigilor
tehnologice ale fiecarei culturi, generalizarea mai rapida in productie a
experientei valoroase a institutelor si statiunilor de cercetari agricole,
executarea integrala a lucrarilor agropedoameliorative;
e) generalizarea soiurilor si hibrizilor cu potential productiv ridicat si
insusiri calitative superioare; asigurarea din productia interna a necesarului
de saminta si material saditor din soiuri si hibrizi de calitate pentru toate
culturile, adaptate la conditiile pedoclimatice din fiecare zona, precum si
realizarea unor cantitati suplimentare pentru export, corespunzator Programului
de producere a semintelor si materialului saditor, aprobat;
f) perfectionarea, in continuare, a activitatii de producere, depozitare si
valorificare a legumelor, cartofilor si fructelor pentru satisfacerea in
conditii mai bune a nevoilor populatiei in tot cursul anului, a cerintelor
industriei si exportului;
g) executarea lucrarilor de intretinere a plantatiilor vitipomicole,
modernizarea si crearea de noi plantatii in sistem intensiv si superintensiv,
in vederea realizarii unei productii sporite de struguri si fructe;
h) efectuarea la timp, in conditii de calitate superioara, a lucrarilor
agricole, administrarea eficienta si rationala a ingrasamintelor chimice,
naturale si a mijloacelor chimice de combatere a bolilor, daunatorilor si
buruienilor; extinderea mecanizarii muncilor agricole: utilizarea rationala a
intregului parc de tractoare si masini agricole, folosindu-se agregate complexe
de masini care executa mai multe operatii, in scopul reducerii consumului de
combustibili; echiparea tractoarelor cu doua remorci in activitatea de
transporturi;
i) sporirea efectivelor de animale si a productiilor medii si totale de
produse animaliere, prin imbunatatirea selectiei si ameliorarea materialului
biologic, precum si prin cresterea indicilor de natalitate si diminuarea
mortalitatii; folosirea deplina a capacitatilor complexelor de tip industrial
si a fermelor de crestere a animalelor; asigurarea dezvoltarii cresterii
iepurilor de casa, apiculturii, sericiculturii si a pisciculturii; extinderea
pescuitului oceanic in zone cu o mai mare productivitate si cu specii mai
valoroase;
j) dezvoltarea productiei de furaje prin cultivarea si folosirea integrala
a suprafetelor destinate plantelor de nutret si culturilor duble si sporirea productiilor
medii la hectar: extinderea lucrarilor ameliorative pe pasunile si pe finetele
naturale, inclusiv pe cele din perimetrul forestier, precum si din padurile
pasunabile; insamintarea si suprainsamintarea pasunilor si finetelor de la
munte si din paduri, extinderea culturilor duble, in principal pe suprafetele
irigate, folosirea in mai mare masura a furajelor grosiere si produselor
secundare, sporindu-se valoarea lor nutritiva;
k) recoltarea in perioadele optime a culturilor agricole, transportarea,
depozitarea si pastrarea produselor agricole in conditii corespunzatoare, in
vederea diminuarii pierderilor si asigurarii calitatii acestora;
l) cresterea eficientei economice in toate unitatile agricole de stat si
cooperatiste si din industria alimentara, mai buna gospodarire a fondurilor
materiale si banesti, reducerea cheltuielilor, diminuarea consumurilor de
materii prime, materiale, combustibili si energie.
Art. 11
In anul 1985 se va pune in circuitul economic un volum de 24.200 mii m.c.
masa lemnoasa, din care 22.041 mii m.c. produse principale si secundare
(rarituri) din fondul forestier; din operatiuni si actiuni de igienizare a
padurilor si din taieri de ingrijire-curatiri se va valorifica un volum de
2.159 mii m.c. materiale lemnoase.
Consiliul de Ministri va lua masuri ca Ministerul Silviculturii, Ministerul
Agriculturii si Industriei Alimentare, comitetele executive ale consiliilor
populare judetene si alti detinatori de fond forestier sa asigure infaptuirea
integrala si la un nivel calitativ superior a prevederilor Programului national
pentru conservarea si dezvoltarea fondului forestier, urmarind in mod deosebit:
a) realizarea regenerarii padurilor pe 56,8 mii ha astfel:
18 mii ha cale naturala, promovindu-se intr-o masura mai mare speciile
autohtone valoroase (molid, brad, fag, stejar);
38,8 mii ha prin reimpaduriri si impaduriri, avindu-se in vedere inlocuirea
arboretelor slab productive cu specii repede crescatoare si de valoare
economica ridicata pe o suprafata de 16,5 mii hectare si crearea de culturi
speciale pentru producerea lemnului pentru celuloza pe 7,5 mii ha; ponderea
speciilor de rasinoase va reprezenta 51,3 la suta din volumul total al
reimpaduririlor si impaduririlor in fondul forestier; se vor ameliora prin
impaduriri 2,3 mii ha terenuri degradate din afara fondului forestier,
improprii pentru agricultura;
b) respectarea stricta a prevederilor legale privind redarea in termene cit
mai scurte in circuitul productiv a tuturor terenurilor cedate din fondul
forestier pentru realizarea unor obiective de investitii; limitarea maxima a
scoaterii de terenuri pentru alte folosinte;
c) respectarea cu strictete a regulilor tehnice de exploatare a padurilor
si efectuarea tuturor lucrarilor de ingrijire si igiena, valorificindu-se
integral toate produsele lemnoase rezultate din aceste activitati;
d) organizarea scoaterii si utilizarii integrale a arborilor cazuti, rupti,
doboriti de vint sau de zapada, uscati sau atacati de insecte; curatirea in
intregime a parchetelor de crengi si alte materiale lemnoase;
e) cresterea productiei si valorificarea superioara a fructelor de padure,
ciupercilor, mierii de albine, gogosilor de matase si plantelor medicinale din
flora spontana, precum si a vinatului, pestelui si a altor produse ale padurii.
Art. 12
In anul 1985, pentru economia apelor se vor da in exploatare noi lacuri de
acumulare cu folosinta complexa reprezentind un volum de 104 mil. m.c.,
regularizari de albii pe o lungime a cursurilor de apa de 232 km, indiguiri pe
252 km pentru apararea de inundatii a centrelor populate, obiectivelor
economice, precum si a unei suprafete de teren agricol pe 35 mii hectare.
Consiliul de Ministri va lua masuri ca ministerele, celelalte organe
centrale, centralele, intreprinderile, comitetele executive ale consiliilor
populare judetene si al municipiului Bucuresti, impreuna cu Consiliul National
pentru Protectia Mediului Inconjurator si Consiliul National al Apelor, sa
aplice masurile cuprinse in programele privind protectia mediului inconjurator
si amenajarea bazinelor hidrografice, asigurind:
a) incadrarea lucrarilor hidrotehnice in schemele cadru de valorificare
integrala, amenajarea complexa si folosirea rationala a apelor din bazinele
hidrografice respective, in corelatie cu lucrarile de sistematizare
teritoriala.
b) folosirea rationala a resurselor pentru alimentarea cu apa potabila si
industriala, irigatii, producerea de energie electrica, navigatie, piscicultura
si alte scopuri; cresterea gradului de recirculare a apelor industriale si
reducerea la minimum a pierderilor, prevenirea degradarii fondului funciar,
protectia faunei, a padurilor si vegetatiei din rezervatii si locuri de
agrement;
c) punerea in functiune si exploatarea corespunzatoare a statiilor si
instalatiilor de epurare a apelor reziduale pentru a pastra calitatea apei si
evitarea poluarii, reducerea consumurilor si recircularea apei industriale;
recuperarea substantelor utile din apele uzate si folosirea namolurilor
reziduale.
Art. 13
Volumul total al transporturilor de marfuri va fi, in anul 1985, de 2.111
mil. tone.
Baza materiala a transporturilor de folosinta generala va spori prin
dotarea cu 60 locomotive Diesel si electrice, 2.675 vagoane de marfa cale
normala in echivalent 4 osii, nave fluviale nepropulsate cu capacitate de 140
mii tone, 25 remorchere si impingatoare fluviale, 652 mii tdw nave maritime.
Art. 14
Volumul activitatii de posta si telecomunicatii in anul 1985 va creste cu
8,2 la suta fata de anul 1984, pe baza utilizarii intensive a mijloacelor din
dotare si a extinderii tehnicii noi de teletransmisie; va creste nivelul
calitatii si al operativitatii prestatiilor catre populatie al tuturor
sectoarelor de posta si telecomunicatii.
Art. 15
Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor, Ministerul Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si Comitetul de
Stat al Planificarii, impreuna cu ministerele si centralele - titulare de plan
-, vor lua masuri pentru:
a) satisfacerea cu promptitudine a transporturilor necesare economiei,
reducerea distantelor si a parcursurilor fara incarcatura, sporirea tonajului
de marfuri pe fiecare mijloc de transport, generalizarea utilizarii remorcilor
la transporturile auto, rationalizarea fluxurilor de transport si a
consumurilor de combustibil si energie, precum si trecerea de la calea ferata
si auto la fluviu a marfurilor care se pot transporta pe Dunare si pe Canalul
Dunare - Marea Neagra;
b) extinderea proceselor moderne de transport, in principal a paletizarii
si containerizarii, a mecanizarii operatiilor de incarcare, descarcare,
reducerea duratelor de transport, precum si a stationarii peste termenele
normate, a mijloacelor de transport in statii, intreprinderi industriale si
porturi;
c) folosirea cu prioritate si la intreaga capacitate a flotei proprii in
operatiile de comert exterior, asigurindu-se aprovizionarea ritmica a navelor
cu combustibil in porturile romanesti si evitarea transporturilor fara incarcatura;
d) cresterea eficientei in exploatare si a indicilor de utilizare,
reducerea imobilizarilor in reparatii prin imbunatatirea proceselor tehnologice
in intreprinderile de reparatii, extinderea productiei si reconditionarilor de
piese de schimb si sporirea duratelor de functionare a mijloacelor de transport
intre doua reparatii;
e) cresterea productivitatii muncii, reducerea substantiala a cheltuielilor
de transport si economisirea stricta a carburantilor si energiei in activitatea
de transporturi si telecomunicatii.
Art. 16
In anul 1985, volumul total al investitiilor in economia nationala va fi de
273 miliarde lei.
Pe principalele ramuri ale economiei nationale vor fi alocate urmatoarele
volume de investitii:
_______________________________________________________
Ramura milioane lei
_______________________________________________________
Industrie 146.300
Agricultura, silvicultura si economia
apelor 50.100
Constructii si transporturi 38.300
Circulatia marfurilor si turism 5.600
Cercetare stiintifica, invatamint,
cultura, ocrotirea sanatatii si alte
cheltuieli social-culturale 2.400
Locuinte si gospodaria comunala 25.800
Alte investitii 4.500
_______________________________________________________
In cursul anului 1985 se vor pune in functiune 250 capacitati de productie
importante, industriale si agrozootehnice.
Mijloacele financiare, materiale si forta de munca vor fi concentrate
pentru grabirea punerii in functiune a obiectivelor de investitii in curs de
executie. Lucrari noi vor putea fi incepute numai dupa aprobarea documentatiei
tehnico-economice si de executie.
Investitiile vor fi destinate in principal pentru sporirea bazei energetice
si de materii prime, realizarea programului de dezvoltare intensiva,
modernizarea si ridicarea nivelului tehnic al industriei, a programului de
irigatii si imbunatatiri funciare in agricultura, precum si a celui de
mecanizare a agriculturii, transporturilor si altor sectoare de activitate,
infaptuirea programelor aprobate de imbunatatire a nivelului tehnic si
calitativ al produselor, reducerea consumurilor de materii prime, combustibili
si energie, valorificarea superioara a resurselor recuperabile si refolosibile,
asimilarea de noi produse, cresterea productivitatii muncii si sporirea
competitivitatii produselor romanesti pe piata externa.
Investitiile vor fi acordate cu prioritate pentru lucrari de modernizari si
reutilari ale capacitatilor existente prin care sa se asigure o mai buna
profilare, integrare si specializare a productiei, cresterea eficientei
economice.
Art. 17
Consiliul de Ministri va lua masuri ca toti titularii de investitii,
centralele si ministerele furnizoare de utilaje, cele care au in subordine
unitati de constructii-montaj, impreuna cu Consiliul de coordonare a
activitatii de investitii, Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe,
Consiliul National pentru Stiinta si Tehnologie, Ministerul Finantelor,
Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale, Ministerul
Constructiilor Industriale, Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare,
Inspectoratul General de Stat pentru Investitii-Constructii si bancile
finantatoare, sa actioneze pentru:
a) respectarea cu strictete a prevederilor privind etapizarea lucrarilor de
punere in functiune a noilor obiective tinind seama de duratele de executie
normate, pe tipuri de capacitati;
b) executarea lucrarilor de constructii-montaj si asigurarea livrarii
utilajelor in concordanta cu prevederile din graficele de esalonare a
investitiilor; respectarea perioadelor de probe mecanice si tehnologice
prevazute si asigurarea fortei de munca calificate necesare efectuarii acestor
probe in conditii optime; organizarea corespunzatoare a participarii
personalului muncitor de specialitate din unitatile beneficiare la executarea
lucrarilor de montaj al utilajelor si la efectuarea probelor;
c) accelerarea ritmului de pregatire a documentatiilor pentru obiectivele
de investitii, prin utilizarea deplina a capacitatilor institutelor centrale de
cercetare si altor unitati de cercetare si inginerie tehnologica si de
proiectare a lucrarilor de constructii si instalatii; extinderea utilizarii
proiectelor tip si refolosibile; organizarea pe santiere a colectivelor de
proiectanti care sa asigure permanent asistenta tehnica si sa contribuie la
grabirea ritmului de executie a lucrarilor;
d) adoptarea, in cadrul documentatiilor de investitii, a celor mai
eficiente solutii tehnologice si constructive sa conduca la incadrarea in
cotele de materiale de constructii, de energie si combustibili alocate si la
cresterea eficientei investitiilor; fundamentarea necesarului de materiale
pentru fiecare obiectiv pe baza de norme fizice; limitarea volumului si
suprafetei constructiilor industriale si agrozootehnice potrivit necesitatilor
strict determinate de procesele tehnologice;
e) desfasurarea sustinuta a activitatii pe toate santierele de
constructii-montaj; extinderea mecanizarii si industrializarii lucrarilor de
constructii-montaj si a tehnologiilor moderne de executie, urmarindu-se
folosirea eficienta a fortei de munca, a utilajelor de constructii si a
mijloacelor de transport; intensificarea colaborarii intre beneficiarii de
investitii, unitatile de proiectare, de constructii-montaj si furnizorii de
utilaje;
f) reducerea, in continuare, a costurilor lucrarilor prin aplicarea celor
mai eficiente solutii tehnologice si constructive, extinderea folosirii
proiectelor tip, diminuarea ponderii lucrarilor de constructii-montaj,
dimensionarea stricta a constructiilor potrivit cerintelor proceselor
tehnologice, utilizarea la maximum a suprafetelor construite, reducerea
consumului materialelor de constructii si utilizarea pe scara mai larga a
prefabricatelor, inlocuitorilor si a materialelor locale, sporirea eficientei
fiecarui leu investit sau cheltuit.
Art. 18
Consiliul de Ministri va asigura ca ministerele, centralele,
intreprinderile si comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti sa ia masuri pentru realizarea eficientei fondurilor
fixe prevazuta in plan, prin incarcarea deplina a capacitatilor si suprafetelor
de productie, respectarea indicilor planificati de utilizare a masinilor,
utilajelor si instalatiilor, reducerea cheltuielilor de fabricatie, efectuarea
corespunzatoare a reviziilor si reparatiilor, darea in functiune la termen a
noilor obiective de investitii.
Art. 19
In anul 1985, in domeniul cercetarii stiintifice, dezvoltarii tehnologice
si introducerii progresului tehnic, planul cuprinde 3.500 obiective principale
care vor contribui la valorificarea superioara a materiilor prime, ridicarea
nivelului tehnic si calitativ al productiei si reducerea consumurilor materiale
si energetice, extinderea mecanizarii si automatizarii proceselor de
fabricatie, cresterea mai rapida a productivitatii muncii, a eficientei
generale a productiei.
Se vor asimila noi produse si materiale astfel ca in ramurile prelucratoare
ale industriei republicane productia marfa sa fie realizata, in anul 1985, in
proportie de 45 la suta pe seama produselor noi si modernizate, introduse in
fabricatie in actualul cincinal.
Art. 20
Consiliul de Ministri va lua masuri ca ministerele, centralele si
intreprinderile, impreuna cu institutele centrale si academiile de profil,
unitatile de cercetare stiintifica si inginerie tehnologica, sub coordonarea
unitara a Consiliului National pentru Stiinta si Tehnologie, in colaborare cu
Comitetul de Stat al Planificarii si Ministerul Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, sa asigure:
a) cresterea aportului cercetarii stiintifice la asigurarea bazei proprii
de materii prime prin extinderea investigatiilor de cercetare geologica pentru
descoperirea si punerea in valoare de noi substante minerale si resurse
energetice; sporirea eficientei lucrarilor de prospectiuni si explorari, prin
efectuarea selectiva a acestora si concentrarea fortelor tehnice si mijloacelor
materiale in zonele de perspectiva imediata; scurtarea perioadei de trecere de
la faza de cercetare la punerea in productie a rezervelor descoperite;
perfectionarea tehnologiilor de extractie si preparare a substantelor minerale
in industria extractiva, pentru accentuarea valorificarii potentialului de
rezerve, inclusiv a celor situate la mare adincime sau cu continuturi utile
scazute;
b) intensificarea prospectiunilor pentru sporirea fondului national de
rezerve geologice in domeniul hidrocarburilor, carbunilor, sisturilor
bituminoase s.a.;
c) valorificarea surselor noi de energie, combustibili si carburanti
sintetici, precum si a tuturor categoriilor de resurse energetice recuperabile
rezultate din procesele de productie si consum; reducerea consumurilor
specifice de energie si combustibili in toate sectoarele de activitate;
realizarea de echipamente si materiale specifice programelor de valorificare a
noilor surse de energie si a resurselor de energie recuperabile si
refolosibile;
d) perfectionarea si elaborarea de tehnologii noi privind prelucrarea
materiilor prime, crearea de materiale cu caracteristici superioare pe cale
sintetica, de noi metale si materiale pentru industria constructiilor de masini
si, indeosebi, pentru industria electronica si microelectronica; crearea de noi
masini si utilaje cu caracteristici superioare, care sa conduca la reducerea
consumurilor materiale, la ridicarea nivelului tehnic si calitativ al
produselor, la realizarea de noi motoare cu consum redus de carburanti;
realizarea de programe noi de automatizare, electronizare si robotizare a proceselor
de productie, in special de linii complexe de automatizare pentru sectoarele
unde se cere un efort deosebit si sint conditii mai grele de munca; realizarea
statiilor pilot si instalatiilor experimentale, precum si folosirea eficienta a
standurilor de proba necesare obiectivelor de cercetare stiintifica, dezvoltare
tehnologica si introducere a progresului tehnic;
e) extinderea si devansarea, fata de termenele prevazute in plan, a
actiunilor de asimilare, modernizare si innoire a productiei; crearea si
insusirea in fabricatie de noi materiale cu caracteristici superioare, noi
masini si utilaje de inalta productivitate, cu consumuri energetice si
materiale minime, competitive pe piata externa;
f) crearea de noi soiuri de seminte si plante mai productive, rezistente la
ger si seceta, cu o durata mai scurta de maturizare, de noi rase de animale cu
un potential mai productiv si o capacitate mai mare de asimilare a hranei,
precum si de noi tehnologii de furajare a animalelor;
g) scurtarea duratei de introducere in productie a rezultatelor cercetarii
stiintifice si ingineriei tehnologice;
h) cresterea contributiei cercetarii stiintifice si ingineriei tehnologice
la organizarea si programarea pe baze stiintifice a productiei, optimizarea
activitatilor de intretinere si reparatii ale masinilor, utilajelor si
instalatiilor, extinderea mecanizarii si automatizarii productiei, cresterea
productivitatii muncii, reducerea costurilor si cresterea eficientei economice
in toate domeniile;
i) perfectionarea activitatilor de tipizare, standardizare si de normare
tehnica a consumurilor materiale si energetice in vederea cresterii nivelului
tehnic si calitativ al productiei, cresterii performantelor
constructiv-functionale si a fiabilitatii produselor, sporirea eficientei
intregii activitati economice;
j) dezvoltarea mai puternica a colaborarii intre stiinta, invatamint si
productie in vederea realizarii in cele mai bune conditii a programelor de
dezvoltare economico-sociala, de solutionare si finalizare a obiectivelor de
cercetare, dezvoltare tehnologica si progres tehnic la un nivel superior de
eficienta in productia materiala, inclusiv prin reducerea cheltuielilor de
cercetare si cresterea productivitatii in aceasta activitate, reflectata in
scurtarea mai accentuata a duratei ciclurilor cercetare - proiectare -
productie;
k) amplificarea cercetarii fundamentale, care sa dea o noua perspectiva
intregii activitati de cunoastere a structurii materiei, a tainelor naturii si
ale vietii;
l) dezvoltarea productiei din unitatile de cercetare stiintifica si
inginerie tehnologica si a productiei cu aportul acestor unitati, in scopul
satisfacerii in masura sporita a economiei cu produse si materiale de inalta
tehnicitate, reducerii mai accentuate a importurilor, precum si cresterii
exportului.
Art. 21
In vederea asigurarii bazei materiale a planului, cu precadere din resurse
proprii, Consiliul de Ministri va lua masuri ca intreprinderile, centralele,
ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor
populare judetene si al municipiului Bucuresti, impreuna cu Ministerul
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe,
Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Finantelor, Consiliul National pentru
Stiinta si Tehnologie, Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor si
bancile, sa actioneze pentru:
a) folosirea intr-o mai mare masura a resurselor de materii prime si
materiale din productia interna, inclusiv a stocurilor supranormative;
b) reducerea mai accentuata a consumurilor de energie si combustibili in
toate domeniile de activitate prin cresterea randamentelor energetice, in
special in ramurile mari consumatoare de energie electrica si combustibili, in
care scop se va actiona pentru modernizarea instalatiilor, imbunatatirea
tehnologiilor de fabricatie si a tuturor categoriilor de echipamente energetice
cu consumuri ridicate, precum si prin utilizarea la maximum a resurselor
energetice refolosibile;
c) limitarea stricta a consumurilor de hidrocarburi lichide si inlocuirea
acestora cu lignit si alte resurse energetice mai putin valoroase; reducerea
pierderilor tehnologice si extinderea recuperarii caldurii, extinderea
utilizarii gazelor de sonda, gazului metan, metanolului si biogazului la
mijloacele de transport din economie;
d) asigurarea incadrarii riguroase in normele si normativele de consum si
de stoc de materii prime, materiale, combustibili si energie, imbunatatirea
coeficientului de utilizare, folosirea in productie a unor materiale
inlocuitoare, reducerea pierderilor materiale in operatiile de manipulare,
depozitare si transportul produselor; imbunatatirea continua a normelor si
normativelor de consum pe baza progresului tehnic si aplicarii noilor
tehnologii;
e) sporirea participarii materialelor refolosibile la acoperirea
necesarului de materii prime al economiei nationale prin intensificarea
recuperarii acestora ca atare, sau prin prelucrari simple sau reconditionari a
materialelor obtinute din procesele de productie si consum, in special metale
si aliaje, piese de schimb, produse chimice, cauciuc, textile, lemn, hirtie,
sticla, uleiuri minerale, precum si a materialelor, pieselor si subansamblelor
rezultate din scoaterea din functiune a unor fonduri fixe. Ministerul
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe
impreuna cu ministerele si centralele vor urmari ca livrarea materiilor prime
si materialelor noi sa se faca numai in masura indeplinirii, de catre unitatile
beneficiare, a sarcinilor de predare a materialelor refolosibile stabilite prin
plan;
f) gospodarirea si folosirea intensiva a ambalajelor, asigurarea
reconditionarii si restituirii integrale a acestora, a paletelor si
containerelor, in vederea refolosirii lor;
g) intensificarea masurilor de asimilare a produselor noi prevazute in
programele speciale;
h) perfectionarea procesului de aprovizionare in vederea asigurarii ritmice
a intreprinderilor cu materii prime, materiale si alte produse prevazute in
plan; respectarea stricta a contractelor economice incheiate.
Art. 22
Productivitatea muncii pe o persoana va creste in anul 1985 astfel:
a) in industria republicana,
calculata pe baza productiei marfa 14,7 la suta
b) in activitatea de constructii-montaj,
calculata pe baza productiei de
constructii-montaj 13,4 la suta
Art. 23
Numarul de personal muncitor pe total economie va fi in anul 1985 de 7635
mii persoane.
Prin invatamintul profesional si liceal de specialitate vor fi pregatiti
300 mii muncitori calificati, care vor intra in productie in anul 1985,
punindu-se un accent deosebit pe perfectionarea invatamintului profesional si
de maistri, imbunatatirea programelor de invatamint.
Art. 24
Consiliul de Ministri va lua masuri ca ministerele si celelalte organe
centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti, consiliile oamenilor muncii din centrale si
intreprinderi, Ministerul Muncii, Comitetul de Stat al Planificarii, Consiliul
National pentru Stiinta si Tehnologie, Ministerul Educatiei si Invatamintului
sa asigure infaptuirea integrala a prevederilor pe anul 1985 din Programul
privind cresterea mai accentuata a productivitatii muncii si perfectionarea
organizarii si normarii muncii, in care scop se va actiona pentru:
a) extinderea progresului tehnic pe seama asimilarii de noi produse,
introducerea masinilor si liniilor automate complexe, perfectionarea
tehnologiilor de fabricatie, cresterea gradului de mecanizare si automatizare a
proceselor de productie; o atentie deosebita se va acorda mecanizarii si
automatizarii proceselor de productie cu consumuri mari de manopera si conditii
grele de munca, in turnatorii, foraje, tratamente termice, in metalurgie,
chimie, mijloace si sisteme de transport, industria usoara, precum si in alte
ramuri ale industriei si economiei;
b) perfectionarea organizarii productiei si a muncii in intreprinderi,
sectii si ateliere, imbunatatirea fluxurilor tehnologice si a normelor de munca
in toate ramurile, corespunzator dotarii tehnice, stabilirea productivitatii
muncii fizice si a consumurilor de manopera pentru fiecare produs sau lucrare,
reducerea personalului indirect productiv, intarirea ordinii si disciplinei la
fiecare loc de munca, cresterea spiritului de raspundere si a participarii
intregului personal muncitor la gospodarirea judicioasa si eficienta a
intreprinderilor;
c) infaptuirea prevederilor programelor de recrutare, pregatire si
perfectionare profesionala a fortei de munca, asigurindu-se cu prioritate
personalul muncitor necesar tuturor sectoarelor productive, indeosebi in
domeniul minier si petrolier, precum si imbunatatirea pregatirii fortei de
munca din agricultura.
Art. 25
In anul 1985, cheltuielile de 1.000 lei productie sau venituri brute se vor
reduce cu:
- in industria republicana 56,? lei
- in agricultura de stat 78,? lei
- in activitatea de constructii-montaj
(antrepriza) 10,0 lei
- in activitatea de transport 11,0 lei
Consiliul de Ministri va lua masuri ca ministerele, celelalte organe
centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti, consiliile oamenilor muncii din centrale si
intreprinderi, Ministerul Finantelor, Comitetul de Stat al Planificarii,
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe, Comitetul de Stat pentru Preturi, Consiliul Financiar Bancar
sa indeplineasca programul de reducere a costurilor si a cheltuielilor
materiale de productie, precum si realizarea veniturilor din bugetele de
venituri si cheltuieli in strinsa corelare cu planul national unic si bugetul
de stat. In acest scop, se va actiona pentru respectarea stricta a prevederilor
noului mecanism economico-financiar; se vor lua masuri ca fiecare unitate
economica sa aplice cu fermitate principiile autoconducerii muncitoresti si
autogestiunii economico-financiare pentru realizarea unui regim sever de
economii in toate sectoarele de activitate si sa asigure, in cadrul bugetului
propriu de venituri si cheltuieli, acoperirea cheltuielilor din resurse proprii
si obtinerea unui beneficiu maxim pentru fiecare leu cheltuit.
Art. 26
Volumul comertului exterior, in anul 1985, va creste cu 15 la suta fata de
anul 1984.
Consiliul de Ministri va lua masuri ca ministerele, celelalte organe
centrale si locale, centralele si intreprinderile, impreuna cu Ministerul
Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale, Comitetul de Stat
al Planificarii, Ministerul Finantelor, Ministerul Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, Consiliul
National pentru Stiinta si Tehnologie, Banca Romana de Comert Exterior, sa
asigure:
a) intensificarea prospectarii pietei externe si incheierea contractelor cu
partenerii externi pentru intregul volum de export si import, in conditii de
eficienta ridicata; diversificarea formelor de comercializare si de largire a
pietelor de desfacere;
b) realizarea fondului de marfa prevazut la export, prin lansarea din timp
in fabricatie a produselor, in structura sortimentala si la nivelul tehnic si
calitativ prevazut in contractele incheiate cu partenerii externi; adaptarea
operativa a productiei la cerintele pietei externe, urmarind cresterea ponderii
produselor cu grad ridicat de prelucrare; sporirea continua a aportului valutar
al produselor ce se livreaza la export;
c) folosirea cu maximum de eficienta a fondurilor valutare pentru import
alocate fiecarui minister, centrala si intreprindere, prin reducerea
consumurilor specifice, utilizarea in masura cit mai mare a resurselor interne
si asimilarea de noi produse si materiale; derularea importurilor, in executie,
se va face in strinsa corelare cu realizarea exporturilor si incasarilor
valutare;
d) diversificarea formelor de comercializare si largirea pietelor de
desfacere, realizarea de operatiuni legate de export-import, in special in
domeniul constructiilor de masini, majorarea livrarilor de proiecte,
documentatii, tehnologii si asistenta tehnica in strainatate;
e) realizarea integrala a tuturor actiunilor de cooperare economica si
tehnica internationala; intensificarea tratativelor cu partenerii externi si initierea
de noi actiuni in vederea extinderii si ridicarii eficientei cooperarii si
colaborarii economice internationale; cresterea rentabilitatii societatilor
mixte;
f) asigurarea fortei de munca si a dotarilor necesare executarii la timp si
in conditii competitive a lucrarilor de constructii-montaj in strainatate si a
exportului de proiecte, documentatii si asistenta tehnica.
Art. 27
Nivelurile prevazute in plan la productia industriala, agricola,
valorificarea materiilor prime, recuperarea materialelor refolosibile,
productivitatea muncii, eficienta fondurilor fixe sint minime, iar cele privind
costurile de productie, cheltuielile materiale, consumurile materiale,
investitiile, normele si normativele de consum, inclusiv cele rezultate din tipizarea
tehnologiilor, liniilor de fabricatie, instalatiilor si produselor sint maxime.
Nivelurile prevazute pentru export sint minime, iar cele pentru import sint
maxime. Importurile se vor efectua numai dupa o analiza temeinica a necesitatii
si eficientei acestora, asigurindu-se echilibrul planificat al balantei
comerciale pe ansamblu si pe fiecare minister si centrala.
Art. 28
In anul 1985 venitul national va creste cu 10 la suta fata de anul 1984,
asigurind resursele necesare pentru fondul national de dezvoltare
economico-sociala si pentru imbunatatirea, in continuare, a nivelului de trai
material si spiritual al populatiei.
Art. 29
Volumul total al desfacerilor de marfuri cu amanuntul prin comertul
socialist, in anul 1985, va fi de 273,5 miliarde lei, iar al prestarilor de
servicii pentru populatie, de 42,3 miliarde lei.
Pentru satisfacerea in conditii mai bune a solicitarilor populatiei,
Consiliul de Ministri va asigura ca Consiliul de coordonare a productiei
bunurilor de larg consum, Consiliul pentru coordonarea si indrumarea
activitatii de aprovizionare si prestare de servicii catre populatie,
Ministerul Comertului Interior, Comitetul de Stat al Planificarii, comitetele
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti,
impreuna cu ceilalti titulari de plan, producatori de bunuri de consum, sa ia
masuri pentru:
a) infaptuirea integrala a prevederilor Programului privind aplicarea
masurilor de autoconducere si autoaprovizionare teritoriala si a Programului
unic de crestere a productiei agricole in gospodariile membrilor cooperatori si
in gospodariile producatorilor particulari pentru asigurarea populatiei cu
produse agricole, precum si a Programului de alimentatie stiintifica a
populatiei in vederea asigurarii unei bune aprovizionari a populatiei cu
produse agroalimentare si bunuri industriale de consum;
b) cresterea productiei agricole vegetale si animale in toate unitatile de
stat si cooperatiste, realizarea intrarilor la fondul de stat la nivelul stabilit
pentru fiecare judet si valorificarea in mai mare masura a resurselor din
gospodariile populatiei;
c) livrarea integrala si ritmica catre populatie a marfurilor prevazute in
plan in conditii de calitate si intr-o structura sortimentala diversificata,
pentru satisfacerea cerintelor diferitelor categorii de consumatori;
d) dezvoltarea alimentatiei publice; cresterea si diversificarea productiei
si desfacerii de preparate si semipreparate culinare in vederea usurarii muncii
in gospodariile populatiei; imbunatatirea aprovizionarii cantinelor,
alimentatiei publice si celorlalte consumuri colective prin dezvoltarea
productiei de carne, lapte si produse din lapte, oua, legume, cartofi si fructe
in gospodariile anexe ale unitatilor economice si social-culturale, pentru
acoperirea in mai mare masura a necesarului din aceste resurse;
e) intensificarea desfacerilor de marfuri nealimentare in mediul rural,
concomitent cu sporirea cantitatilor de produse agricole preluate la fondul de
stat prin contractari si achizitii de la populatie;
f) repartizarea judicioasa pe teritoriu a fondului de marfa destinat
aprovizionarii populatiei, acordindu-se prioritate oraselor mari, centrelor
muncitoresti si statiunilor balneoclimaterice;
g) perfectionarea si dezvoltarea, in continuare, a activitatii de prestari
de servicii, largirea gamei si retelei serviciilor prestate populatiei,
imbunatatirea calitatii acestora in concordanta cu cerintele populatiei,
folosirea eficienta a capacitatilor existente si a fortei de munca locale;
h) reducerea cheltuielilor de circulatie prin utilizarea la maximum a bazei
tehnico-materiale de care dispun unitatile comerciale, reducerea cheltuielilor
de transport si depozitare si incadrarea in stocurile de marfuri planificate.
Art. 30
Fondul de retribuire a personalului muncitor va fi de 298,8 miliarde lei,
asigurindu-se o crestere a retributiei reale cu circa 8 la suta fata de anul
1980. Veniturile reale ale taranimii, provenite din munca in cooperativele
agricole de productie si din gospodariile personale, calculate pe o persoana
activa, vor creste, in anul 1985 fata de anul 1980, cu 12,2 la suta. Majorarea
veniturilor si stabilitatea preturilor vor asigura cresterea prevazuta a
nivelului de trai al poporului, sporirea in continuare a puterii de cumparare a
leului.
Intreprinderile, centralele, ministerele si celelalte organe centrale si
locale vor lua masuri pentru aplicarea ferma a principiilor noului sistem de
retribuire a muncii si de repartitie a veniturilor oamenilor muncii, pentru
legarea strinsa a veniturilor fiecarui om al muncii de munca depusa si de
rezultatele concrete ale activitatii desfasurate, aplicarea acordului global,
ca forma principala de retribuire a muncii in toate unitatile economice din
industrie, agricultura, constructii-montaj, transporturi, cercetare stiintifica
si dezvoltare tehnologica, proiectare si din alte sectoare.
Art. 31
Vor fi luate masuri pentru imbunatatirea in continuare a ocrotirii
sanatatii si asistentei sociale, punindu-se un accent deosebit pe prevenirea si
apararea sanatatii poporului si pe cresterea natalitatii, precum si pentru
perfectionarea invatamintului, dezvoltarea culturii, educatiei fizice si
sportului. Se va actiona cu fermitate pentru folosirea la maximum a bazei
materiale din aceste sectoare de activitate si pentru gospodarirea cu eficienta
sporita a fondurilor prevazute pentru finantarea actiunilor social-culturale.
Art. 32
Se va actiona cu fermitate pentru amplasarea rationala a fortelor de
productie pe intreg teritoriul tarii in conformitate cu Programul directiva de
dezvoltare economico-sociala in profil teritorial, pentru infaptuirea
obiectivelor Programului national de sistematizare a teritoriului si
localitatilor urbane si rurale. Se vor lua masuri pentru valorificarea deplina
a resurselor existente pentru fiecare judet si zona a tarii, imbinarea
armonioasa a activitatilor de productie industriala, agricola si a celorlalte
activitati economico-sociale; se va asigura utilizarea cit mai eficienta a terenurilor,
restringerea la strictul necesar a perimetrelor construibile si a suprafetelor
ocupate de constructii, regruparea gospodariilor dispersate, lichidarea
plantatiilor izolate de vii si pomi amplasate in zone agricole, sistematizarea
retelei electrice, de transporturi si telecomunicatii. Se vor accentua
actiunile de sistematizare rurala prin concentrarea in comune mari a satelor si
gospodariilor izolate, urmind ca noile locuinte sa fie construite cu 2 - 4
niveluri, cu o arhitectura bazata pe traditii locale, dindu-se posibilitatea ca
din terenurile atribuite fiecarei gospodarii sa ramina o suprafata cit mai mare
pentru gradinarit si alte culturi agricole.
Art. 33
In anul 1985 se vor da in folosinta 140 mii locuinte. Se vor lua masuri in
vederea stimularii constructiei de locuinte proprietate personala din comune,
cu sprijinul statului in credite, materiale si executie si prin atribuirea de
terenuri pentru constructie si cultivare de legume.
Art. 34
Consiliul de Ministri, organ suprem al administratiei de stat, va analiza
periodic modul in care se realizeaza planul national unic, exercitind un
control riguros asupra executarii sarcinilor stabilite. Totodata, va actiona cu
fermitate pentru valorificarea optima a potentialului economic al tarii,
gospodarirea cu randament maxim a patrimoniului national, intarirea ordinii si
disciplinei in toate sectoarele de activitate. In acest scop, va lua masuri ca
ministerele si celelalte organe centrale, consiliile oamenilor muncii din
centrale si intreprinderi, comitetele executive ale consiliilor populare
judetene si al municipiului Bucuresti sa realizeze integral prevederile de plan
pe anul 1985. In acelasi timp se va actiona pentru imbunatatirea activitatii de
planificare pe toate treptele organizatorice din economie in executia si
urmarirea realizarii productiei fizice si exportului, punerilor in functiune si
atingerii parametrilor proiectati la noile capacitati, cresterii
productivitatii muncii si reducerii costurilor de fabricatie, sporirii eficientei
si rentabilitatii in toate domeniile de activitate.
Art. 35
Indicatorii planului national unic de dezvoltare economico-sociala a
Republicii Socialiste Romania pe anul 1985 vor fi desfasurati pe titulari de
plan prin decret al Consiliului de Stat.
Art. 36
Se aproba executia Planului national unic de dezvoltare economico-sociala a
Republicii Socialiste Romania pe anul 1983 adoptat prin Legea nr. 7/1982
potrivit Comunicatului Consiliului Suprem al Dezvoltarii Economice si Sociale a
Romaniei, Consiliului de Ministri, Comitetului de Stat al Planificarii si
Directiei Centrale de Statistica cu privire la indeplinirea planului national
unic de dezvoltare economico-sociala a Republicii Socialiste Romania pe anul
1983, publicat in Buletinul Oficial, Partea a III-a, nr. 6 din 30 ianuarie
1984.
Aceasta lege a fost adoptata de Marea Adunare Nationala in sedinta din 13
decembrie 1984.
Presedintele
Marii Adunari Nationale,
NICOLAE GIOSAN