LEGE
Nr. 13 din 24 februarie 1992
pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Populara
Chineza, semnata la Beijing la 16 ianuarie 1991
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 32 din 3 martie 1992
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Republica Populara
Chineza, semnata la Beijing la 16 ianuarie 1991.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 20
ianuarie 1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 13 februarie 1992, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
CONVENTIE CONSULARA
intre Romania si Republica Populara Chineza
Romania si Republica Populara Chineza,
In dorinta de a dezvolta relatiile lor consulare si de a facilita protectia
drepturilor si intereselor lor si ale cetatenilor lor si de a promova relatiile
de prietenie si cooperare intre cele doua tari, au hotarit sa incheie prezenta
conventie consulara si au convenit urmatoarele:
CAP. 1
Definitii
Art. 1
Definitii
In intelesul prezentei conventii, expresiile urmatoare vor avea
semnificatiile atribuite mai jos:
a) post consular inseamna orice consulat general, consulat, viceconsulat
ori agentie consulara;
b) circumscriptie consulara inseamna teritoriul stabilit pentru exercitarea
functiilor consulare de catre postul consular;
c) seful postului consular inseamna consul general, consul, viceconsul sau
agent consular, care este insarcinat de statul trimitator ca sef al postului
consular;
d) functionar consular inseamna consul general, consul, viceconsul, agent
sau atasat consular, insarcinat sa exercite functii consulare;
e) membru al personalului tehnic si administrativ al postului consular
inseamna orice persoana care indeplineste sarcini administrative sau tehnice la
un post consular;
f) membru al personalului de serviciu inseamna orice persoana angajata in
serviciul domestic al unui post consular;
g) membru al postului consular inseamna functionarii consulari, membrii
personalului administrativ si tehnic si personalul de serviciu al postului consular;
h) membru de familie inseamna sotia (sotul), copiii minori si parintii unui
membru al postului consular, care locuiesc impreuna;
i) membru al personalului particular inseamna orice persoana care este
angajata in serviciul casnic al unui membru al postului consular;
j) localuri consulare inseamna cladirile sau partile din cladiri si
terenurile aferente, oricui ar apartine, care sint folosite exclusiv in scopul
activitatii consulare;
k) expresia arhive consulare cuprinde toate hirtiile, documentele,
corespondenta, cartile, filmele, benzile de magnetofon si registrele postului
consular, precum si materialul de cifru, fisierele si mobilierul destinate sa
le protejeze si sa le pastreze;
l) cetatean al statului trimitator inseamna orice persoana fizica avind
cetatenia statului trimitator, potrivit legilor sale, si, atunci cind contextul
o permite, orice persoana juridica avind nationalitatea statului trimitator;
m) nava a statului trimitator inseamna orice nava navigind sub pavilionul statului
trimitator, potrivit legilor sale, cu exceptia navelor militare;
n) aeronava a statului trimitator inseamna orice aeronava inregistrata in
statul trimitator, purtind insemnele de inregistrare ale acestui stat, cu
exceptia aeronavelor militare.
CAP. 2
Relatii consulare in general
Art. 2
Infiintarea unui post consular
1. Un post consular poate fi infiintat pe teritoriul statului primitor
numai cu consimtamintul acestui stat.
2. Stabilirea sediului postului consular, rangului sau si circumscriptiei
sale consulare, precum si orice schimbare cu privire la acestea se vor face pe
baza de negocieri intre statul trimitator si statul primitor.
Art. 3
Numirea si admiterea sefilor de post consular
1. In vederea numirii sefului postului consular, statul trimitator trebuie
sa obtina, pe cale diplomatica, acordul prealabil al statului de resedinta.
Daca statul primitor nu este de acord, acesta nu este obligat sa-si motiveze
hotarirea.
2. Statul trimitator va transmite, pe cale diplomatica, statului primitor,
patenta consulara de numire a sefului de post consular, in care se vor mentiona
numele si prenumele si rangul sefului de post consular, sediul, clasa si
circumscriptia postului consular.
3. Dupa primirea patentei, statul primitor va acorda, cit mai curind
posibil, exequaturul sefului de post consular. Seful postului consular poate
sa-si inceapa exercitarea functiilor sale consulare, dupa primirea
exequaturului din partea statului primitor. Cu acordul statului de resedinta,
seful postului consular poate sa-si exercite, cu titlu provizoriu, functiile
sale si inainte de primirea exequaturului.
4. Dupa acordarea exequaturului sefului de post consular ori autorizarea sa
de a-si exercita, cu titlu provizoriu, functiile sale, statul primitor va
notifica imediat autoritatilor din circumscriptia consulara si va lua toate
masurile necesare pentru a permite sefului de post consular sa-si poata
indeplini functiile si de a se bucura de drepturile, facilitatile, privilegiile
si imunitatile prevazute in prezenta conventie.
Art. 4
Exercitarea temporara a functiilor sefului de post consular
1. Daca, indiferent de motiv, seful de post consular este in imposibilitate
de a-si indeplini functiile sale, ori postul sau este vacant, statul trimitator
poate desemna un functionar consular al postului consular ori al altui post
consular din statul primitor, ori un functionar diplomatic al ambasadei sale
din statul primitor, in calitate de gerant interimar al postului consular. Statul
trimitator va notifica, in prealabil, statului primitor, numele, prenumele si
rangul gerantului interimar.
2. Gerantul interimar se va bucura de aceleasi drepturi, facilitati,
privilegii si imunitati recunoscute sefului de post consular potrivit prevederilor
prezentei conventii.
3. Functionarul diplomatic desemnat in calitate de gerant interimar al
postului consular va continua sa se bucure de privilegiile si imunitatile
diplomatice recunoscute acestuia.
Art. 5
Notificarea numirilor, sosirilor si plecarilor
Statul trimitator va notifica in scris statului primitor, in timp util,
urmatoarele:
a) numele, prenumele si rangul membrilor postului consular, data sosirii si
plecarii definitive ori a incetarii functiilor acestora, precum si orice
modificare a statutului lor, in perioada cit se afla in serviciul postului
consular;
b) numele si prenumele, cetatenia, data sosirii si a plecarii definitive a
membrilor de familie ai unui membru al postului consular, precum si faptul ca o
persoana devine ori inceteaza de a mai fi membru al familiei;
c) numele, prenumele, cetatenia, functia, data sosirii si plecarii
definitive a unui membru al personalului particular.
Art. 6
Carti de identitate
Autoritatile competente ale statului primitor vor elibera gratuit, in
conformitate cu reglementarile acestui stat, carti de identitate membrilor
postului consular si familiilor acestora, cu exceptia celor care sint cetateni
sau rezidenti permanenti ai statului primitor.
Art. 7
Cetatenia membrilor postului consular si membrilor personalului particular
1. Functionarul consular trebuie sa fie cetatean al statului trimitator si
sa nu fie rezident permanent in statul primitor.
2. Membrii personalului tehnic si administrativ si membrii personalului de
serviciu ai postului consular, precum si membrii personalului particular
trebuie sa fie cetateni ai statului trimitator ori ai statului primitor, daca
acesta din urma este de acord.
Art. 8
Persoane declarate "non grata"
1. Statul primitor poate oricind notifica, pe cale diplomatica, statului
trimitator, ca un membru al postului consular este persoana "non
grata" ori este inacceptabil, fara sa fie obligat sa-si motiveze hotarirea
sa.
2. In situatia mentionata la paragraful 1 al acestui articol, statul
trimitator va rechema aceasta persoana ori ii va inceta activitatea la postul
consular. Daca statul trimitator nu-si indeplineste obligatiile intr-un termen
rezonabil, statul primitor este indreptatit sa-i retraga recunoasterea
persoanei in cauza sau sa inceteze a o considera ca membru al postului
consular.
CAP. 3
Functii consulare
Art. 9
Functii consulare generale
Functionarul consular are dreptul sa indeplineasca urmatoarele functii:
a) sa protejeze drepturile si interesele statului trimitator si ale
cetatenilor acestuia, sa acorde ajutor si asistenta;
b) sa favorizeze dezvoltarea relatiilor economice, comerciale,
tehnico-stiintifice, culturale, turistice si pe linie de invatamint dintre
statul trimitator si statul primitor si sa promoveze relatiile de prietenie si
cooperare si in alte domenii;
c) sa se informeze, pe toate caile legale, asupra aspectelor economice,
comerciale, tehnico-stiintifice, culturale, turistice, pe linie de invatamint si
altor domenii din statul primitor si sa faca rapoarte guvernului statului
trimitator;
d) sa indeplineasca orice alte functii incredintate de statul trimitator,
care nu sint interzise de legile si regulamentele statului primitor sau la care
statul primitor nu se opune.
Art. 10
Functii referitoare la cetatenie si starea civila
1. Functionarul consular are dreptul:
a) sa primeasca cereri referitoare la cetatenie;
b) sa inregistreze cetatenii statului trimitator;
c) sa inregistreze nasterile si decesele cetatenilor statului trimitator si
sa elibereze actele corespunzatoare;
d) sa incheie casatorii intre cetatenii statului trimitator si sa le
elibereze certificate de casatorie corespunzatoare.
2. Prevederile paragrafului 1 ale acestui articol nu scutesc persoanele in
cauza de obligatia de a respecta legile si regulamentele statului primitor.
Art. 11
Functii referitoare la pasapoarte si vize
Functionarul consular are dreptul:
a) sa elibereze pasapoarte si alte documente de calatorie cetatenilor
statului trimitator, sa le reinnoiasca, sa le prelungeasca, sa faca mentiuni
sau sa le anuleze;
b) sa acorde vize persoanelor care calatoresc sau tranziteaza teritoriul
statului trimitator, sa prelungeasca sau sa anuleze astfel de vize.
Art. 12
Legalizari si autentificari
1. In masura in care legile si regulamentele statului de resedinta permit,
functionarul consular este autorizat sa indeplineasca, in localul consular, la
locuinta cetatenilor statului trimitator, la bordul navelor sau aeronavelor
care poarta pavilionul acestui stat, urmatoarele functii:
a) sa intocmeasca, la cererea oricarei persoane fizice sau juridice,
indiferent de cetatenia sau nationalitatea acesteia, acte si documente pentru a
fi folosite in statul trimitator;
b) sa intocmeasca, la cererea unui cetatean al statului trimitator, acte si
documente care urmeaza sa fie folosite in afara acestui stat;
c) sa traduca acte si documente oficiale in limba statului trimitator ori a
statului primitor si sa certifice ca aceste traduceri sint conforme cu
originalul;
d) sa indeplineasca orice alte functii notariale incredintate de statul
trimitator;
e) sa autentifice semnaturile si sigiliile de pe documente ale
autoritatilor de resort ale statului trimitator sau ale statului primitor.
2. Atunci cind sint folosite in statul primitor, documentele intocmite,
certificate sau autentificate de functionarul consular, daca nu contravin
legilor si regulamentelor statului primitor, vor avea aceeasi valabilitate si
efect ca si documentele intocmite, certificate si autentificate de autoritatile
competente ale statului primitor.
3. Functionarul consular este autorizat sa primeasca ori sa ia in custodie
temporara certificate si documente ale unui cetatean al statului trimitator, cu
conditia ca aceasta sa nu fie incompatibila cu legile si regulamentele statului
primitor.
Art. 13
Notificarea detentiei, arestului si a vizitelor
1. Daca un cetatean al statului trimitator este detinut, arestat sau privat
de libertate in orice alt mod, in cadrul circumscriptiei consulare,
autoritatile statului primitor vor informa postul consular cit mai curind
posibil, dar nu mai tirziu de 4 zile de la luarea acestor masuri.
2. Functionarul consular are dreptul sa viziteze pe cetateanul statului
trimitator aflat in detentie preventiva, arestat sau privat de libertate in
orice alt mod, sa discute sau sa comunice cu el si sa intreprinda masurile
necesare pentru a-i asigura asistenta legala. Autoritatile competente ale
statului primitor trebuie sa organizeze, cit mai curind posibil, vizitarea
cetateanului respectiv de catre functionarul consular, dar nu mai tirziu de 3
zile de la data prezentarii cererii. Functionarul consular poate, intr-o
perioada de timp rezonabila, sa repete vizitarea acestuia.
3. Functionarul consular are dreptul de a vizita pe cetateanul statului
trimitator aflat in executarea unei pedepse.
4. Autoritatile competente ale statului primitor vor incunostinta
cetateanul respectiv al statului trimitator despre prevederile paragrafelor 1,
2 si 3 ale acestui articol.
5. Drepturile la care se refera prezentul articol trebuie sa fie exercitate
in conformitate cu legile si regulamentele statului primitor, cu rezerva,
totusi, ca aceste legi si regulamente trebuie sa permita deplina realizare a
scopurilor pentru care sint destinate drepturile acordate in baza prezentului
articol.
Art. 14
Tutela si curatela
1. Autoritatile competente ale statului primitor vor notifica postului
consular necesitatea instituirii tutelei sau curatelei pentru un cetatean,
inclusiv minor, al statului trimitator din circumscriptia consulara, care nu
are capacitatea sau aceasta este restrinsa, pentru a putea actiona in nume
propriu.
2. Functionarul consular are dreptul sa protejeze, in masura permisa de
legile si regulamentele statului primitor, drepturile si interesele unui
cetatean, inclusiv ale unui minor al statului trimitator, care nu are
capacitate sau are capacitate restrinsa de a actiona in nume propriu si atunci
cind se impune de a recomanda sau desemna un curator sau tutore unei persoane
si sa supravegheze activitatile privind tutela si curatela.
Art. 15
Asistenta cetatenilor statului trimitator
1. Functionarul consular are dreptul:
a) sa comunice si sa viziteze orice cetatean al statului trimitator aflat
in circumscriptia consulara, iar statul primitor nu va impiedica comunicarea
dintre cetatenii statului trimitator si postul consular si nici nu va pune
restrictii acestora de a avea acces la postul consular;
b) sa se informeze asupra conditiilor de trai si de munca ale unui cetatean
al statului trimitator in statul primitor si sa-i acorde asistenta necesara;
c) sa ceara autoritatilor competente ale statului primitor sa-l informeze
asupra situatiei unui cetatean al statului trimitator, iar acestea sa faca tot
ce se poate pentru a-i transmite informatiile solicitate;
d) sa primeasca si sa ia in pastrare temporara bani si valori ale unui
cetatean al statului trimitator, in conformitate cu legile si regulamentele
statului primitor.
2. In cazul in care un cetatean al statului trimitator nu se afla in
localitate ori, din alte motive, nu este in masura sa-si apere la timp
drepturile si interesele, in conformitate cu legile si regulamentele statului
primitor, functionarul consular il poate reprezenta in fata tribunalului si
altor autoritati competente ale statului primitor sau sa-i asigure o
reprezentare adecvata pina cind acesta isi desemneaza reprezentantul sau ori
este in masura sa-si asume apararea propriilor drepturi si interese.
Art. 16
Notificarea deceselor
In caz de deces al unui cetatean al statului trimitator in statul primitor,
autoritatile competente ale statului primitor vor informa postul consular cit
mai curind posibil; la cererea postului consular, acestea ii vor pune la
dispozitie un certificat de deces ori o copie a altui document confirmind
decesul.
Art. 17
Functii privind succesiunile
1. In cazul in care un cetatean al statului trimitator, decedat in statul
primitor, lasa o succesiune in acest stat si nu exista mostenitori ori executor
testamentar in statul primitor, autoritatile competente ale acestui stat vor
informa neintirziat despre aceasta postul consular.
2. Functionarul consular are dreptul de a fi prezent, in cazul existentei
unei succesiuni, prevazute la paragraful 1 al acestui articol, la intocmirea si
sigilarea inventarului de catre autoritatile competente ale statului primitor.
3. In cazul in care un cetatean al statului trimitator, in calitate de
mostenitor sau legatar, este indreptatit sa mosteneasca ori sa primeasca o
succesiune, ori un legat din partea unei persoane decedate pe teritoriul
statului primitor, indiferent de cetatenia acesteia, autoritatile competente
ale acestui stat vor informa postul consular despre aceasta.
4. Daca un cetatean al statului trimitator are sau pretinde a avea un drept
de mostenire asupra unei succesiuni in statul primitor, insa nici el si nici
reprezentantul sau nu pot sa ia parte la dezbaterea succesiunii, functionarul
consular poate, personal sau prin loctiitorul sau, sa-l reprezinte pe acest
cetatean in fata tribunalului ori altor autoritati competente ale statului
primitor.
5. Functionarul consular are dreptul, in numele unui cetatean al statului
trimitator, care nu este rezident permanent in statul primitor, sa primeasca,
pentru a transmite acestui cetatean, orice succesiune sau legat din statul
primitor care se cuvine acestuia.
6. Daca un cetatean al statului trimitator, care nu este rezident permanent
in statul primitor, decedeaza in timp ce se afla temporar sau in tranzit prin
acest stat si daca nu exista nici o ruda ori reprezentant al sau in statul
primitor, functionarul consular este indreptatit sa ia imediat in custodie
provizorie toate documentele, banii si bunurile personale care s-au gasit in
posesia defunctului, pentru a fi transmise mostenitorilor sai, executorului
testamentar ori altor persoane autorizate sa primeasca bunurile.
7. In exercitarea functiilor mentionate la paragrafele 4, 5 si 6 ale
acestui articol, functionarul consular trebuie sa se conformeze legilor si
regulamentelor statului primitor.
Art. 18
Asistenta acordata navelor statului trimitator
1. Functionarul consular are dreptul, in circumscriptia sa consulara, sa
acorde asistenta navelor statului trimitator, care se afla in apele interioare
sau teritoriale ale statului primitor, comandantilor si echipajelor acestora
si, de asemenea:
a) sa faca vizita la bordul navei, sa chestioneze pe comandant si oricare
membru al echipajului si sa primeasca rapoarte asupra navei, voiajului si
incarcaturii acesteia;
b) sa cerceteze orice accident care a aparut in timpul voiajului, cu
conditia ca aceasta sa nu lezeze prerogativele autoritatilor statului primitor;
c) sa solutioneze neintelegerile dintre comandant si echipaj, inclusiv
disputele asupra salariului si obligatiilor rezultind din contractul de munca,
si sa ia masuri pentru asigurarea ordinii si disciplinei la bordul navei;
d) sa fie vizitat de comandantul navei si oricare membru din echipaj si,
ori de cite ori este necesar, sa ia masuri pentru a asigura acestora asistenta
medicala, inclusiv repatrierea;
e) sa primeasca, sa examineze, sa intocmeasca, sa semneze sau sa
autentifice documente care privesc o nava;
f) sa solutioneze, in baza imputernicirii date de autoritatile statului
trimitator, si alte probleme care privesc o nava.
2. Comandantul si membrii echipajului au acces la functionarul consular. Ei
pot avea acces la postul consular, cu conditia de a nu contraveni legilor si
regulamentelor statului primitor privind controlul strainilor si administratia
portului.
Art. 19
Protectia in caz de masuri coercitive impotriva unei nave a statului trimitator
1. In cazul in care tribunalele ori alte autoritati competente ale statului
primitor intentioneaza sa ia masuri coercitive ori sa efectueze acte de
urmarire in legatura sau la bordul unei nave a statului trimitator, acestea vor
notifica in prealabil postului consular, astfel ca un functionar consular ori
reprezentantul acestuia sa poata fi prezent atunci cind astfel de masuri sint
luate. Daca in caz de urgenta nu este posibila notificarea prealabila, postul
consular va fi informat imediat dupa luarea masurilor de catre autoritatile
competente ale statului primitor, caruia, la cererea functionarului consular, i
se vor comunica masurile intreprinse.
2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol se vor aplica, in mod
corespunzator, in cazul masurilor luate la uscat de autoritatile competente ale
statului primitor impotriva comandantului navei ori a oricarui membru din
echipaj.
3. Prevederile paragrafelor 1 si 2 ale acestui articol nu se aplica
inspectiilor de rutina, efectuate de autoritatile competente ale statului
primitor pe linie de vama, administratia porturilor, carantina, controlul
frontierei si nici masurilor luate de aceste autoritati pentru a asigura
securitatea navigatiei pe mare ori prevenirea poluarii apelor.
4. Autoritatile competente ale statului primitor nu vor interveni in
problemele interne ale unei nave, atunci cind linistea, siguranta si ordinea
publica din statul primitor nu sint incalcate, exceptind cazul cind aceasta are
loc la cererea expresa a comandantului navei sau cu consimtamintul acestuia ori
al unui functionar consular al statului trimitator.
Art. 20
Asistenta acordata navelor statului trimitator in caz de avarie, esuare sau
naufragiu
1. In caz de avarie, esuare sau naufragiu al unei nave a statului
trimitator in apele interioare sau teritoriale ale statului primitor,
autoritatile competente ale acestui stat vor notifica postului consular, cit
mai curind posibil, informindu-l de masurile luate pentru salvarea persoanelor
aflate la bord, a vasului, a incarcaturii sale si a altor bunuri.
2. Functionarul consular va fi autorizat sa ia masuri de acordare a
asistentei oricarei nave avariate, esuate sau naufragiate a statului
trimitator, echipajului si pasagerilor acesteia si sa ceara sprijinul autoritatilor
statului primitor in acest scop.
3. Autoritatile statului primitor vor informa postul consular, cit mai
curind posibil, in cazul in care o nava avariata, esuata sau naufragiata a
statului trimitator, sculele sau incarcatura acesteia sint gasite in apropiere
de coasta ori sint aduse intr-un port al statului primitor, iar comandantul,
proprietarul, agentul navei ori compania de asigurare nu sint prezenti sau nu
pot lua masuri pentru conservarea ori vinzarea acestora. In aceasta situatie,
functionarul consular poate lua masurile ce se impun, in numele acestora.
4. Nici un fel de taxe vamale nu pot fi percepute pentru nava statului
trimitator avariata, esuata sau naufragiata, pentru incarcatura sau bunurile de
pe aceasta, afara de cazul cind acestea au fost puse in consumatie sau folosite
in statul primitor.
5. Functionarul consular are dreptul sa fie prezent la procedurile
intreprinse de autoritatile competente ale statului primitor pentru
determinarea cauzei avariei, esuarii sau naufragiului navei statului
trimitator.
Art. 21
Aeronava a statului trimitator
Prevederile prezentei conventii referitoare la navele statului trimitator
se aplica si la aeronavele statului trimitator, cu conditia ca acestea sa nu
contravina prevederilor acordurilor bilaterale in vigoare intre statul
trimitator si statul primitor ori acordurilor multilaterale la care ambele
state sint parti.
Art. 22
Transmiterea actelor judiciare
Functionarul consular are dreptul sa transmita acte judiciare si extrajudiciare,
in masura in care ii este permis de legile si regulamentele statului primitor.
Daca intre statul trimitator si statul primitor exista alte intelegeri, se vor
aplica prevederile acestora.
Art. 23
Zona prevazuta pentru exercitarea functiilor consulare
Functionarul consular poate sa-si indeplineasca functiile consulare numai
in circumscriptia consulara. Cu consimtamintul statului primitor, el poate
sa-si exercite functiile si in afara circumscriptiei consulare.
Art. 24
Comunicarea cu autoritatile statului primitor
In exercitarea functiilor consulare, functionarul consular se poate adresa
autoritatilor locale din circumscriptia sa consulara si, cind este necesar,
autoritatilor centrale competente ale statului primitor, in masura in care ii
este permis de legile, regulamentele si uzantele statului primitor.
CAP. 4
Facilitati, privilegii si imunitati
Art. 25
Facilitati pentru postul consular
1. Statul primitor va acorda facilitati depline pentru indeplinirea
functiilor postului consular.
2. Statul primitor va trata membrii postului consular cu respectul cuvenit
si va lua masurile corespunzatoare pentru a asigura indeplinirea functiilor
acestora si cu respectarea drepturilor, facilitatilor, privilegiilor si
imunitatilor prevazute in prezenta conventie.
Art. 26
Dobindirea de localuri consulare si locuinte
1. In masura in care legile si regulamentele statului primitor permit,
statul trimitator ori reprezentantul sau are dreptul:
a) sa cumpere, sa inchirieze ori sa dobindeasca in orice alt mod cladiri
sau parti din acestea, inclusiv terenul aferent acestora, destinate activitatii
consulare sau ca locuinte ale membrilor postului consular, cu exceptia
locuintelor acelor membri care sint cetateni ori rezidenti permanenti ai
statului primitor;
b) sa construiasca sau sa aduca imbunatatiri cladirilor situate pe terenul
dobindit.
2. Statul primitor va sprijini statul trimitator sa obtina localuri pentru
activitatea consulara si, atunci cind este necesar, sa dobindeasca locuinte
corespunzatoare pentru membrii postului consular.
3. In exercitarea drepturilor lor prevazute in paragraful 1 al acestui
articol, statul trimitator ori reprezentantul sau se va conforma legilor si
regulamentelor statului primitor, privind terenul, constructia si
sistematizarea urbana.
Art. 27
Folosirea drapelului si stemei nationale
1. Statul trimitator are dreptul sa aseze pe localurile consulare stema
nationala si inscriptia cu denumirea postului consular in limba statului
trimitator si cea a statului primitor.
2. Statul trimitator are dreptul de a arbora drapelul national pe
localurile consulare, resedinta sefului postului consular si pe mijloacele de
transport folosite de acesta in indeplinirea functiilor sale oficiale.
Art. 28
Inviolabilitatea localurilor consulare si a locuintelor functionarilor
consulari
1. Localurile consulare si locuintele functionarilor consulari sint
inviolabile. Autoritatile statului primitor nu pot patrunde in localurile
consulare si locuintele functionarilor consulari fara consimtamintul sefului
postului consular ori al sefului misiunii diplomatice a statului trimitator in
statul primitor sau al persoanei desemnate de unul dintre acestia.
2. Statul primitor va lua toate masurile necesare pentru protejarea
localurilor consulare si a locuintelor functionarilor consulari impotriva
oricaror imixtiuni sau pagube, precum si pentru a impiedica orice tulburare a
linistii postului consular sau stirbirea demnitatii sale.
Art. 29
Imunitatea de rechizitie a localurilor consulare
Localurile consulare, mobilierul lor si bunurilor postului consular, ca si
mijloacele de transport, nu pot face obiectul vreunei forme de rechizitie in
scopuri de aparare nationala sau de utilitate publica. In cazul cind o
expropriere ar fi necesara in aceste scopuri, vor fi luate toate masurile
corespunzatoare pentru a evita impiedicarea exercitarii functiilor consulare,
iar statului trimitator ii va fi varsata o indemnizatie prompta, adecvata si
efectiva.
Art. 30
Inviolabilitatea arhivelor consulare
Arhivele consulare sint inviolabile in orice moment si in orice loc s-ar
gasi.
Art. 31
Libertatea de comunicare
1. Statul primitor va permite si proteja libertatea de comunicare a
postului consular pentru toate scopurile oficiale. In comunicarile cu guvernul,
misiunile diplomatice si alte posturi consulare ale statului trimitator, postul
consular poate folosi toate mijloacele de comunicare adecvate, inclusiv
mesajele in cod sau cifrate, curierul diplomatic sau consular si valiza
diplomatica sau consulara. Cu toate acestea, postul consular poate instala si
folosi un emitator radio numai cu consimtamintul statului primitor.
2. Corespondenta oficiala a postului consular este inviolabila. Valiza
consulara nu poate fi nici deschisa si nici retinuta. Aceasta va purta semne
exterioare vizibile privind caracterul sau si nu va contine decit corespondenta
oficiala, documente oficiale si articole destinate exclusiv pentru folosinta
oficiala.
3. Curierul consular trebuie sa fie cetatean al statului trimitator si sa
nu fie rezident permanent in statul primitor. El trebuie sa posede un document
oficial indicind statutul sau. Acesta se bucura de aceleasi drepturi,
facilitati, privilegii si imunitati in statul primitor ca si un curier
diplomatic.
4. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau
aeronave a statului trimitator, care trebuie sa posede un document oficial
indicind numarul de colete ce constituie valiza diplomatica, fara a fi insa
considerat curier consular. Cu acordul autoritatilor competente ale statului
primitor, un membru al postului consular poate sa inmineze sau sa preia liber
si direct valiza consulara.
Art. 32
Drepturi si taxe consulare
1. Postul consular poate percepe pe teritoriul statului primitor taxe si
drepturi pentru serviciile consulare prestate in conformitate cu legile si
regulamentele statului primitor.
2. Taxele si drepturile prevazute la paragraful 1 al acestui articol vor fi
exceptate de toate impozitele si taxele statului primitor.
Art. 33
Libertatea de deplasare
Membrii postului consular se vor bucura de libertatea de deplasare si
calatorie in statul primitor, cu exceptia zonelor in care legile si
regulamentele statului primitor interzic sau limiteaza accesul.
Art. 34
Inviolabilitatea functionarilor consulari
Functionarii consulari se bucura de inviolabilitate personala si nu pot fi
supusi retinerii sau arestarii. Statul primitor va lua masuri corespunzatoare
pentru a preveni orice atingere adusa libertatii sau demnitatii acestora.
Art. 35
Imunitatea de jurisdictie
1. Functionarul consular nu este supus jurisdictiei autoritatilor judiciare
sau administrative ale statului primitor, cu exceptia urmatoarelor actiuni
civile:
a) care rezulta din incheierea unui contract de catre functionarul
consular, pe care nu l-a incheiat in mod expres in calitate de reprezentant al
statului trimitator;
b) intentate de un tert pentru o paguba rezultind dintr-un accident cauzat
in statul primitor de un autovehicul, nava sau aeronava;
c) in legatura cu un imobil particular situat in statul primitor, numai
daca functionarul consular nu il detine in calitate de reprezentant al statului
trimitator pentru realizarea scopurilor postului consular;
d) referitoare la o succesiune in care este personal interesat;
e) in legatura cu o activitate profesionala sau comerciala desfasurata in
statul primitor, in afara functiilor sale oficiale.
2. Statul primitor nu va lua nici un fel de masuri de executare impotriva
functionarului consular, in afara de cazurile prevazute la paragraful 1 al
prezentului articol. In cazul in care asemenea masuri vor fi luate, nu se va
aduce atingere inviolabilitatii personale sau locuintei functionarului
consular.
3. Membrii personalului administrativ, tehnic si de serviciu ai postului
consular nu sint supusi jurisdictiei autoritatilor judiciare si administrative
ale statului primitor pentru actele indeplinite in exercitarea atributiilor
lor, in afara de cazurile civile prevazute la paragraful 1 al acestui articol.
Art. 36
Obligatia de a depune ca martor
1. Functionarul consular nu este obligat sa depuna ca martor.
2. Membrii personalului administrativ si tehnic sau de serviciu ai postului
consular pot fi chemati sa depuna ca martori in procedurile judiciare sau
administrative in statul primitor. In afara de cazurile prevazute la paragraful
3 al acestui articol, ei nu pot refuza sa depuna ca martori.
3. Membrii personalului administrativ si tehnic sau de serviciu nu pot fi
obligati sa depuna marturie in legatura cu indeplinirea functiilor lor sau sa
prezinte corespondenta oficiala ori documente referitoare la aceasta
activitate. Ei au dreptul sa refuze sa depuna marturie ca experti cu privire la
legislatia statului trimitator.
4. Autoritatile competente ale statului primitor, care solicita marturia
unui membru al personalului administrativ si tehnic sau de serviciu al postului
consular, trebuie sa evite a-l impiedica in indeplinirea atributiilor sale de
serviciu. Acestea pot, atunci cind este posibil, sa obtina marturia la
resedinta acestuia, la sediul postului consular, sau sa accepte o declaratie
scrisa din partea sa.
Art. 37
Scutirea de prestatii si alte obligatii personale
1. Membrii postului consular sint exceptati in statul primitor de la orice
fel de prestatii personale, publice si obligatii militare.
2. Functionarii consulari, membrii personalului administrativ si personalului
tehnic ai postului consular sint exceptati de orice obligatie prevazuta in
legile si regulamentele statului primitor cu privire la inregistrarea
strainilor si eliberarea permiselor de sedere.
Art. 38
Scutirea de impozite si taxe
1. Statul primitor va scuti de impozite si taxe:
a) localurile consulare si locuintele membrilor postului consular,
dobindite in numele statului trimitator ori reprezentantului acestuia, precum
si tranzactiile sau actele referitoare la acestea;
b) bunurile mobile si mijloacele de transport dobindite pentru folosinta
exclusiv oficiala a postului consular, precum si achizitia, posesia ori
intretinerea acestora.
2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol nu se aplica:
a) impozitelor si taxelor percepute ca remunerare a serviciilor particulare
prestate;
b) impozitelor si taxelor percepute potrivit legilor si regulamentelor
statului primitor de la o persoana care incheie un contract cu statul
trimitator sau reprezentantul acestuia.
Art. 39
Scutirea de taxe a membrilor postului consular
1. Functionarii consulari si membrii personalului tehnico-administrativ ai
postului consular vor fi scutiti de toate impozitele si taxele nationale,
regionale ori municipale din statul primitor asupra persoanelor sau bunurilor,
cu exceptia:
a) taxelor indirecte de orice fel care, in mod normal, sint incorporate in
pretul marfurilor si serviciilor;
b) impozitelor si taxelor asupra imobilelor detinute in proprietate pe
teritoriul statului primitor, sub rezerva dispozitiilor de la paragraful 1 al
art. 38 al conventiei;
c) taxelor asupra veniturilor imobiliare si din succesiuni si taxelor
asupra transferurilor de capital, sub rezerva dispozitiilor art. 43 al acestei
conventii;
d) impozitelor si taxelor asupra veniturilor particulare, altele decit
venitul obtinut datorita functiilor oficiale in statul primitor;
e) taxelor percepute pentru prestarea unor servicii particulare;
f) taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva
dispozitiilor art. 38 al acestei conventii.
2. Membrii personalului de serviciu ai postului consular vor fi exceptati
de impozite si taxe asupra salariului pe care il primesc pentru serviciul lor
la postul consular din statul primitor.
3. Membrii postului consular care angajeaza persoane ale caror retributii
sau salarii nu sint scutite de impozitul pe venit, din statul primitor, trebuie
sa respecte obligatiile pe care legile si regulamentele acestui stat le impun
in materie de percepere a impozitului pe venit celor care angajeaza.
Art. 40
Scutirea de control vamal si taxe vamale
1. In conformitate cu legile si regulamentele sale, statul primitor va
permite intrarea si iesirea cu scutire de taxe vamale, altele decit cele platite
pentru inmagazinaj, manipulare si alte servicii similare, pentru:
a) obiectele destinate folosintei oficiale a postului consular;
b) obiectele de uz personal pentru functionarul consular;
c) obiectele importate cu ocazia primei instalari la post a unui membru al
personalului tehnic sau administrativ al postului consular, inclusiv articolele
de uz gospodaresc, destinate aceluiasi scop.
2. Obiectele mentionate la subparagrafele b) si c) ale paragrafului 1 al
acestui articol nu trebuie sa depaseasca cantitatile necesare pentru folosinta
personala a persoanei in cauza.
3. Bagajul personal al functionarului consular va fi scutit de control
vamal.
Acesta poate fi controlat de catre autoritatile competente ale statului
primitor numai daca exista motive serioase sa se creada ca el contine alte
obiecte decit cele mentionate la subparagraful b) al paragrafului 1 al acestui
articol ori articole de import sau export interzise de catre legile si
regulamentele statului primitor ori care sint supuse carantinei. Controlul, in
acest caz, se va efectua in prezenta functionarului consular in cauza ori a
reprezentantului sau.
Art. 41
Privilegiile si imunitatile membrilor de familie
1. Membrii de familie ai functionarului consular, precum si membrii de
familie ai membrilor personalului administrativ si tehnic al oficiului consular
se bucura de privilegiile si imunitatile la care sint indreptatiti, in baza
prevederilor prezentei conventii, functionarul consular si membrul personalului
administrativ si tehnic. Membrii de familie ai membrului personalului de
serviciu al postului consular se bucura de privilegiile si imunitatile acordate
membrului personalului de serviciu in baza prevederilor paragrafului 1 al art.
37 din prezenta conventie.
2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol nu se aplica membrilor de
familie care sint cetateni ai statului primitor, au resedinta in acest stat sau
desfasoara o activitate lucrativa in statul primitor.
Art. 42
Persoane care nu se bucura de privilegii si imunitati
1. Membrii personalului administrativ si tehnic sau de serviciu ai postului
consular, care sint cetateni ai statului primitor sau au domiciliul in acest
stat, nu se bucura de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie,
cu exceptia prevederilor paragrafului 3 al art. 36.
2. Membrii familiilor persoanelor mentionate la paragraful 1 al acestui
articol nu se bucura de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta
conventie.
3. Statul primitor trebuie sa-si exercite jurisdictia asupra persoanelor
mentionate la paragrafele 1 si 2, astfel incit sa nu impiedice in mod excesiv
exercitarea functiilor postului consular.
Art. 43
Succesiunea unui membru al postului consular sau a unui membru al familiei
sale
In caz de deces al unui membru al postului consular sau al unui membru al
familiei sale, statul primitor este obligat:
a) sa permita exportul bunurilor mobile ale defunctului cu exceptia celor
care au fost dobindite in statul primitor al caror export este interzis in
momentul decesului;
b) sa scuteasca bunurile mobile ale defunctului de taxe de succesiune si de
toate impozitele aferente.
Art. 44
Inceperea si incetarea privilegiilor si imunitatilor
1. Orice membru al postului consular beneficiaza de privilegiile si
imunitatile prevazute in aceasta conventie din momentul intrarii pe teritoriul
statului primitor pentru a-si lua in primire postul sau, daca, se afla deja pe
teritoriul acestuia, din momentul intrarii sale in functie la postul consular.
2. Membrii de familie ai unui membru al postului consular beneficiaza de
privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie incepind cu data
intrarii lor pe teritoriul statului primitor sau de la data cind au devenit
membrii unei astfel de familii.
3. Cind functiile unui membru al postului consular inceteaza, privilegiile
si imunitatile sale si cele ale membrilor sai de familie inceteaza in momentul
cind persoana in cauza paraseste statul primitor ori in momentul expirarii unui
termen rezonabil acordat ca sa poata parasi acest stat. Privilegiile si
imunitatile membrilor de familie ai unui membru al postului consular iau
sfirsit in momentul in care inceteaza de a mai fi membri ai acelei familii.
Totusi, daca aceste persoane intentioneaza sa paraseasca teritoriul statului
primitor, dupa aceea, intr-o perioada rezonabila de timp, privilegiile si
imunitatile lor subzista pina in momentul plecarii.
4. In caz de deces al unui membru al postului consular, membrii sai de
familie vor continua sa beneficieze de privilegiile si imunitatile acordate
pina in momentul parasirii statului primitor ori pina la expirarea unei
perioade rezonabile de timp acordate in acest scop.
Art. 45
Renuntarea la privilegii si imunitati
1. Statul trimitator poate renunta la oricare din privilegiile si
imunitatile de care beneficiaza persoanele in cauza, potrivit art. 35 si 36 ale
conventiei. In toate cazurile, renuntarea trebuie sa fie comunicata in scris
statului primitor in mod explicit.
2. Initierea unei proceduri de catre o persoana, intr-o problema in care
s-ar bucura de imunitate de jurisdictie, potrivit acestei conventii, face
imposibila invocarea de catre aceasta a imunitatii de jurisdictie in cazul unei
actiuni reconventionale fata de actiunea principala.
3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o actiune civila sau
administrativa nu implica renuntarea la imunitatea privind executarea hotaririi
judecatoresti, pentru care este necesara o renuntare in scris, distincta, la
imunitate.
CAP. 5
Prevederi generale
Art. 46
Respectarea legilor si regulamentelor statului primitor
1. Fara a aduce atingere privilegiilor si imunitatilor prevazute in
prezenta conventie, persoanele care beneficiaza de aceste privilegii si
imunitati au obligatia de a respecta legile si regulamentele statului primitor,
inclusiv cele privind controlul circulatiei. De asemenea, acestea au obligatia
de a nu se amesteca in treburile interne ale statului primitor.
2. Localurile consulare nu pot fi folosite in scopuri incompatibile cu
indeplinirea functiilor consulare.
3. Postul consular, membrii postului consular si membrii lor de familie au
obligatia de a respecta legile si regulamentele statului primitor privind
asigurarea mijloacelor de transport.
4. Membrii postului consular trimisi de statul trimitator in statul
primitor nu pot desfasura activitati profesionale sau comerciale in statul
primitor, altele decit cele legate de indeplinirea functiilor lor oficiale.
Art. 47
Exercitarea functiilor consulare de catre misiunea diplomatica
1. Misiunea diplomatica a statului trimitator in statul primitor poate
indeplini functii consulare. Drepturile si obligatiile functionarului consular
prevazute in prezenta conventie se aplica si personalului diplomatic al
statului trimitator insarcinat cu functii consulare.
2. Misiunea diplomatica a statului trimitator va notifica Ministerului de
Externe al statului primitor numele si rangul personalului diplomatic
insarcinat cu functii consulare.
3. Personalul diplomatic insarcinat cu functii consulare va continua sa se
bucure de drepturile, facilitatile, privilegiile si imunitatile conferite
acestuia in baza statutului diplomatic.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 48
Ratificarea, intrarea in vigoare si denuntarea
1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii. Schimbul instrumentelor de
ratificare va avea loc la Bucuresti. Conventia va intra in vigoare in a 30-a zi
de la efectuarea schimbului instrumentelor de ratificare.
2. Prezenta conventie va ramine in vigoare pina la expirarea a 6 luni de la
data la care una dintre parti va notifica celeilalte parti contractante, in
scris, intentia de a denunta conventia.
Semnata la Beijing la 16 ianuarie 1991, in doua exemplare originale in
limbile romana si chineza, ambele texte avind aceeasi valoare.
Pentru Romania,
Teodor Melescanu,
subsecretar de stat la
Ministerul Afacerilor Externe
Pentru Republica Populara Chineza,
Tian Zengpei,
adjunct al
ministrului afacerilor externe