Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 105 din 24 noiembrie 1994

privind ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Peru pentru promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, semnat la Lima la 16 mai 1994

ACT EMIS DE:                PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 330 din 29 noiembrie 1994


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Peru pentru promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, semnat la Lima la 16 mai 1994.

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 24 octombrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                  PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                           ADRIAN NASTASE

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 9 noiembrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                      PRESEDINTELE SENATUI
                  prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN

                              ACORD
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Peru pentru promovarea si protejarea reciproca a investitiilor

    Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Peru, denumite in continuare parti contractante,
    dorind sa intensifice relatiile de cooperare economica in beneficiul reciproc al ambelor state,
    in scopul de a crea si mentine conditii favorabile pentru investitiile investitorilor uneia dintre partile contractante pe teritoriul celeilalte parti contractante,
    recunoscand ca promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, pe baza prezentului acord, vor contribui la cresterea initiativei economice si la sporirea prosperitatii economice a ambelor state,
    au convenit urmatoarele:

    Art. 1
    Definitii
    In sensul acestui acord:
    (1) Termenul investitie desemneaza orice tip de active investite de un investitor al unei parti contractante pe teritoriul celeilalte parti contractante, potrivit legilor si reglementarilor acesteia din urma.
    Termenul desemneaza in special, dar nu exclusiv:
    a) drepturile de proprietate asupra bunurilor mobile si imobile, precum si alte drepturi reale ca ipoteci, gajuri si garantii;
    b) actiuni, parti sociale si orice alta forma de participare la societati;
    c) beneficii reinvestite;
    d) creante si alte drepturi derivate din toate tipurile de prestatii care au o valoare economica sau financiara;
    e) drepturi de proprietate intelectuala, cum ar fi drepturi de autor, brevete, desene sau modele industriale, marci comerciale sau de servicii, nume comerciale, procedee tehnice, know-how, goodwill, precum si alte drepturi similare care sunt recunoscute prin legile partii contractante; si
    f) concesiuni acordate prin lege sau in virtutea unui contract, in special concesiunile privind prospectarea, explorarea, extractia si exploatarea resurselor naturale.
    Orice modificare a formei in care activele sunt investite sau reinvestite nu va afecta caracterul lor de investitie.
    (2) Termenul investitor desemneaza:
    (i) Cu privire la Romania:
    a) orice persoana fizica, care, potrivit legilor si reglementarilor romane, este cetatean al sau;
    b) orice persoana juridica constituita conform legilor si reglementarilor romane, avand sediul si activitatea economica in Romania.
    (ii) Cu privire la Republica Peru:
    a) persoanele fizice care, potrivit legislatiei peruane, au nationalitatea Republicii Peru;
    b) toate persoanele juridice, incluzand societatile civile si comerciale si celelalte asociatii cu sau fara personalitate juridica, care exercita o activitate economica definita in cadrul prezentului acord si care sunt controlate, direct sau indirect, de cetateni ai Republicii Peru.
    (3) Termenul venituri desemneaza sumele produse de o investitie si include in special, dar nu exclusiv, profituri, dividende, dobanzi, majorari de capital, redevente, onorarii si alte venituri.
    (4) Termenul teritoriu desemneaza:
    (i) cu privire la Romania, teritoriul sau national, inclusiv marea teritoriala, precum si platforma continentala si zona economica exclusiva, asupra carora isi exercita, in conformitate cu dreptul international, suveranitatea, drepturi suverane sau jurisdictie;
    (ii) cu privire la Republica Peru, pe langa zonele incadrate in limitele terestre si maritime, zonele marine si submarine, in care exercita drepturi suverane si jurisdictie, in conformitate cu constitutia sa.
    Art. 2
    Promovarea si protejarea investitiilor
    (1) Fiecare parte contractanta va promova pe teritoriul sau, in masura posibilului, investitiile investitorilor celeilalte parti contractante si va admite astfel de investitii in conformitate cu legile si reglementarile sale.
    (2) Cand o parte contractanta va admite o investitie pe teritoriul sau, aceasta va garanta, in conformitate cu legile si reglementarile sale, aprobarile necesare in legatura cu aceasta investitie, incluzand autorizatiile de angajare a personalului de conducere si tehnic la alegerea sa, indiferent de nationalitate.
    Art. 3
    Tratamentul investitiilor
    (1) Fiecare parte contractanta va acorda investitiilor efectuate pe teritoriul sau de catre investitorii celeilalte parti contractante un tratament just si echitabil si nu mai putin favorabil decat cel acordat in situatii similare propriilor sai investitori si investitorilor oricarui alt stat tert.
    (2) Fiecare parte contractanta va acorda investitorilor celeilalte parti contractante, in ceea ce priveste conducerea, intretinerea, folosinta, vanzarea sau lichidarea investitiilor sale, un tratament nu mai putin favorabil decat cel acordat propriilor sai investitori si investitorilor din oricare stat tert.
    (3) Prevederile paragrafelor (1) si (2) ale acestui articol nu vor fi interpretate astfel incat sa oblige o parte contractanta sa extinda asupra investitorilor celeilalte parti contractante privilegiile rezultate din apartenenta prezenta sau viitoare la orice uniune economica sau vamala, zona de comert liber sau asociere regionala de cooperare economica sau la un acord international similar, precum si din acordurile bilaterale pentru evitarea dublei impuneri sau a oricarui alt acord in materie de impozitare.
    Art. 4
    Exproprierea si nationalizarea
    (1) Investitiile efectuate de investitorii unei parti contractante pe teritoriul celeilalte parti contractante nu vor fi nationalizate, expropriate sau supuse oricarei alte masuri cu efecte similare (denumite in continuare expropriere), cu exceptia masurilor luate in urmatoarele conditii:
    a) pentru motive de necesitate publica, si
    b) pe o baza nediscriminatorie, si
    c) un procedeu legal de determinare a valorii si modalitatii de plata a compensatiei.
    (2) Compensatia va trebui sa corespunda valorii de piata a investitiei care face obiectul uneia dintre masurile mentionate la paragraful (1) al prezentului articol si va trebui sa fie imediata, corespunzatoare si efectiva.
    (3) Valoarea compensatiei va fi determinata in conformitate cu principiile recunoscute de evaluare, potrivit valorii reale de piata a investitiei la data exproprierii. La solicitarea investitorului, valoarea compensatiei si modalitatea de plata pot fi revizuite de un tribunal sau de alt organism competent al partii contractante pe teritoriul careia a fost realizata investitia.
    (4) Compensarea va include dobanzi de la data exproprierii si pana la plata sa efectiva; va trebui sa fie realizabila si liber transferabila in valuta convertibila.
    Art. 5
    Despagubiri pentru pierderi
    (1) Investitorilor unei parti contractante, ale caror investitii sufera pierderi pe teritoriul celeilalte parti contractante datorita razboiului sau altor conflicte armate, revolutiei, starii de necesitate nationala, insurectiei si altor evenimente similare, li se va acorda, de catre cealalta parte contractanta, un tratament nu mai putin favorabil decat cel acordat propriilor investitori sau investitorilor din oricare stat tert.
    (2) Platile care ar putea rezulta din aplicarea prezentului articol vor fi liber transferabile.
    Art. 6
    Transferuri
    (1) Fiecare parte contractanta va garanta investitorilor celeilalte parti contractante, referitor la investitiile lor, transferul liber al veniturilor rezultate din investitii, conform legilor si reglementarilor partii contractante pe teritoriul careia s-au realizat investitiile. Acestea includ in special, dar nu exclusiv, urmatoarele:
    a) veniturile curente din investitii;
    b) produsul vanzarii sau lichidarii totale sau partiale a unei investitii;
    c) platile pentru rambursarea creditelor pentru investitii, inclusiv dobanzile datorate;
    d) o parte adecvata din castigurile nationalilor unei parti contractante obtinute din activitatea sau serviciile prestate in legatura cu o investitie realizata pe teritoriul celeilalte parti contractante;
    e) compensatiile prevazute la articolele 4 si 5.
    (2) Cu toate prevederile paragrafului (1) al prezentului articol, fiecare parte contractanta, in circumstante economice sau financiare exceptionale, poate impune restrictii la schimbul de devize in conformitate cu legile si reglementarile sale si potrivit Statutului Fondului Monetar International, daca aceasta parte contractanta este parte la statutul mentionat.
    (3) Transferurile mentionate mai sus vor fi efectuate, fara intarziere nejustificata, in valuta liber convertibila la cursul de schimb aplicabil la data transferului, in conformitate cu reglementarile regimului valutar in vigoare ale partii contractante pe teritoriul careia s-a realizat investitia.
    Art. 7
    Subrogarea
    Daca o parte contractanta sau una dintre agentiile autorizate ale acesteia va efectua o plata catre unul dintre investitorii sai, in virtutea unei garantii impotriva riscurilor necomerciale acordate in legatura cu o investitie pe teritoriul celeilalte parti contractante, aceasta ultima parte contractanta va recunoaste, in virtutea principiului subrogarii, transferul oricarui drept sau titlu al acestui investitor in favoarea primei parti contractante sau a agentiei sale autorizate. Cealalta parte contractanta va fi autorizata sa deduca taxele si alte cheltuieli publice datorate si platibile de catre investitor.
    Art. 8
    Reglementarea diferendelor dintre un investitor al unei parti contractante si cealalta parte contractanta
    (1) Orice diferend intre o parte contractanta si un investitor al celeilalte parti contractante va fi solutionat, pe cat posibil, pe cale amiabila, prin consultari si negocieri intre partile la diferend.
    (2) Daca acest diferend nu poate fi solutionat pe cale amiabila in termen de 6 luni din momentul cererii de solutionare, investitorul il va trimite, la alegerea sa:
    - fie tribunalelor competente ale partii contractante pe al carui teritoriu s-a realizat investitia;
    - fie Centrului International pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investitii (I.C.S.I.D.), constituit prin Conventia pentru reglementarea diferendelor relative la investitii intre state si persoane ale altor state, deschisa spre semnare la Washington la 18 martie 1965;
    - fie la un tribunal arbitral ad-hoc, constituit in conformitate cu regulile de arbitraj ale Comisiei Natiunilor Unite pentru Drept Comercial International (UNCITRAL).
    (3) Alegerea uneia sau alteia dintre proceduri va fi definitiva.
    (4) Arbitrajul se va baza pe:
    - acordurile speciale care s-au incheiat in legatura cu investitia;
    - dispozitiile prezentului acord;
    - dreptul national al partii contractante pe al carui teritoriu s-a realizat investitia, inclusiv normele privitoare la conflictele de legi;
    - regulile si principiile dreptului international general admise.
    (5) Hotararile tribunalului arbitral vor fi definitive si obligatorii pentru partile la diferend. Fiecare parte contractanta se angajeaza sa execute hotararile in conformitate cu legile sale.
    Art. 9
    Reglementarea diferendelor dintre partile contractante
    (1) Diferendele care survin intre partile contractante privind interpretarea sau aplicarea prezentului acord vor fi reglementate, pe cat posibil, pe canale diplomatice.
    (2) Daca un diferend intre partile contractante nu va putea fi solutionat in acest mod intr-un interval de 6 luni de la data inceperii negocierilor, acesta va fi supus, la cererea oricareia dintre partile contractante, unui tribunal arbitral.
    (3) Acest tribunal arbitral va fi constituit pentru fiecare caz special in urmatorul mod: in termen de 2 luni de la primirea cererii de arbitraj, fiecare parte contractanta va desemna un membru al tribunalului. Acesti doi membri vor alege un national al unui stat tert care, cu aprobarea ambelor parti contractante, va fi numit presedinte al tribunalului.
    Presedintele va fi numit intr-un termen de 2 luni de la data desemnarii celorlalti doi membri.
    (4) Daca in cadrul termenelor prevazute la paragraful (3) al acestui articol nu se vor face desemnarile necesare, oricare dintre partile contractante va putea, in absenta altui aranjament, sa-l invite pe presedintele Curtii Internationale de Justitie sa procedeze la numirile necesare. Daca presedintele va fi nationalul uneia dintre partile contractante sau cand, din oricare alt motiv, se afla in imposibilitatea sa indeplineasca functia mentionata, va fi invitat vicepresedintele sa faca numirile necesare. Daca vicepresedintele va fi nationalul uneia dintre partile contractante sau daca se afla, de asemenea, in imposibilitatea sa indeplineasca functia mentionata, membrul Curtii Internationale de Justitie care i-ar urma imediat in functie si nu va fi nationalul nici uneia dintre partile contractante va fi invitat sa faca numirile necesare.
    (5) Tribunalul arbitral va adopta decizia sa cu majoritate de voturi. Aceasta decizie va fi obligatorie pentru ambele parti contractante. Fiecare parte contractanta va suporta cheltuielile pentru arbitrul sau si pe cele ale reprezentarii sale in procedura de arbitraj. Cheltuielile privind presedintele, ca si celelalte cheltuieli vor fi suportate, in principiu, in parti egale de catre partile contractante. Cu toate acestea, tribunalul arbitral va putea stabili prin decizia sa ca o proportie mai mare a cheltuielilor sa fie suportata de catre una dintre partile contractante si aceasta hotarare va fi obligatorie pentru ambele parti contractante. Tribunalul isi va stabili propria sa procedura.
    Art. 10
    Aplicarea acordului
    (1) Prezentul acord se va aplica, de asemenea, investitiilor realizate de catre investitorii unei parti contractante pe teritoriul celeilalte parti contractante, inainte de intrarea sa in vigoare, si care au fost admise in conformitate cu dispozitiile legale ale fiecarei parti contractante.
    (2) Cu toate acestea, acordul nu se va aplica diferendelor sau reclamatiilor aparute inaintea intrarii sale in vigoare.
    Art. 11
    Aplicarea altor norme
    Daca dispozitiile legii oricareia dintre partile contractante sau obligatiile dreptului international, existente sau care se vor stabili in viitor intre partile contractante, in plus fata de prezentul acord, contin o reglementare generala sau specifica, care confera investitiilor realizate de investitorii celeilalte parti contractante un tratament mai favorabil decat cel prevazut in acest acord, aceasta reglementare va prevala asupra prezentului acord, in masura in care va fi mai favorabila.
    Art. 12
    Intrarea in vigoare, durata si expirarea
    (1) Prezentul acord va intra in vigoare la 30 de zile de la data la care partile contractante si-au notificat reciproc indeplinirea cerintelor legale pentru intrarea in vigoare a acordului.
    (2) Acordul va ramane in vigoare o perioada de 15 ani si va putea fi prelungit, in mod tacit, pe perioade consecutive de 15 ani.
    (3) Dupa trecerea celor 15 ani, acordul va putea fi denuntat cu un preaviz de 12 luni.
    (4) Pentru investitiile realizate anterior datei de expirare a prezentului acord, prevederile acestuia vor continua sa fie valabile pentru o perioada de 15 ani de la data expirarii.
    Intocmit la Lima, la data de 16 mai 1994, in doua exemplare originale, fiecare in limbile romana si spaniola, cele doua texte fiind egal autentice.

                     Pentru Guvernul Romaniei,
                         NICOLAE VACAROIU,
                           PRIM-MINISTRU

                   Pentru Guvernul Republicii Peru,
                     EFRAIN GOLDENBERG SCHREIBER,
                PRESEDINTE AL CONSILIULUI DE MINISTRI
                  SI MINISTRU AL RELATIILOR EXTERNE



SmartCity5

COMENTARII la Legea 105/1994

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 105 din 1994
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 105/1994
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu