LEGE
Nr. 100 din 10 noiembrie 1994
pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Armenia,
semnata la Bucuresti la 20 aprilie 1994
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 319 din 17 noiembrie 1994
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Republica Armenia,
semnata la Bucuresti la 20 aprilie 1994.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 3 octombrie 1994, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 24
octombrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
CONVENTIE CONSULARA
intre Romania si Republica Armenia
Romania si Republica Armenia,
dorind sa stabileasca regulile aplicabile relatiilor consulare dintre cele
doua state,
au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara si, in acest scop, au
numit imputernicitii lor.
CAP. 1
Definitii
Art. 1
In prezenta conventie, expresiile de mai jos vor avea urmatorul inteles:
(1) post consular inseamna orice consulat general, consulat, viceconsulat
sau agentie consulara;
(2) circumscriptie consulara inseamna teritoriul atribuit unui post
consular pentru exercitarea functiilor sale;
(3) sef al postului consular inseamna persoana numita sa actioneze in
aceasta calitate;
(4) functionar consular inseamna orice persoana, inclusiv seful postului
consular, insarcinata sa exercite functii consulare;
(5) angajat consular inseamna orice persoana care face parte din serviciile
administrative sau tehnice ale unui post consular;
(6) membru al personalului de serviciu inseamna orice persoana apartinand
serviciului casnic al postului consular;
(7) membri ai postului consular inseamna functionarii consulari, angajatii
consulari si membrii personalului de serviciu;
(8) membri ai personalului consular inseamna functionarii consulari, altii
decat seful postului consular, angajatii consulari si membrii personalului de
serviciu;
(9) membru al personalului privat inseamna persoana angajata exclusiv in
serviciul privat al unui membru al postului consular;
(10) localuri consulare inseamna cladirile sau partile din cladiri, precum
si terenurile aferente acestora, oricui ar apartine, care sunt folosite
exclusiv de postul consular pentru exercitarea functiilor sale;
(11) arhive consulare cuprinde toate hartiile, documentele, corespondenta,
cartile, filmele, benzile cu inregistrari magnetice, registrele postului
consular, materialul de cifru, codurile, precum si fisierele si mobilierul
destinate sa le protejeze si sa le pastreze in siguranta;
(12) nava inseamna orice vas, altul decat nava de razboi, avand
nationalitatea statului trimitator.
Art. 2
Infiintarea posturilor consulare
(1) Fiecare inalta parte contractanta va putea infiinta posturi consulare
pe teritoriul celeilalte parti contractante; infiintarea unui post consular se
va face numai cu consimtamantul statului de resedinta, dat pentru fiecare caz
in parte.
(2) Sediul si rangul unui post consular, precum si circumscriptia consulara
se stabilesc prin intelegere intre statul trimitator si statul de resedinta.
(3) Orice modificare ulterioara in ceea ce priveste sediul postului
consular, rangul acestuia ori circumscriptia sa consulara, se va face, de
asemenea, prin intelegere intre statul trimitator si statul de resedinta.
Art. 3
Patenta consulara si exequaturul
(1) In vederea numirii sefului postului consular, statul trimitator trebuie
sa obtina, pe cale diplomatica, acordul statului de resedinta.
(2) Dupa obtinerea acordului sus-mentionat, statul trimitator va transmite,
pe cale diplomatica, patenta consulara ministerului afacerilor externe al
statului de resedinta.
Patenta consulara trebuie sa ateste numele, prenumele si clasa sefului
postului consular, limitele circumscriptiei consulare si sediul postului
consular.
(3) Seful postului consular este admis sa-si exercite functiile numai dupa
ce i s-a eliberat exequaturul; exequaturul va fi eliberat cat mai curand
posibil si cu titlu gratuit.
Pana la eliberarea exequaturului, statul de resedinta va putea acorda
sefului postului consular o autorizatie provizorie prin care acesta este admis
sa-si exercite functiile sale. In acest caz, dispozitiile prezentei conventii
ii sunt aplicabile.
(4) Din momentul in care seful postului consular este admis, chiar cu titlu
provizoriu, sa-si exercite functiile sale, statul de resedinta este obligat sa
informeze despre aceasta autoritatile competente din circumscriptia consulara
si sa ia masurile necesare ca seful postului consular sa-si poata indeplini
functiile.
Art. 4
Geranta interimara
(1) In cazul in care seful postului consular este in imposibilitatea de
a-si exercita functiile sau daca postul devine vacant, conducerea postului
consular poate fi incredintata, temporar, unui functionar consular din cadrul
aceluiasi post consular, din cadrul altui post consular al statului trimitator,
situat pe teritoriul statului de resedinta, sau a unui membru al personalului
diplomatic din cadrul misiunii diplomatice a statului trimitator in statul de
resedinta.
(2) Numele si prenumele persoanei desemnate in conformitate cu prevederile
alin. (1) in calitate de gerant interimar al postului consular vor fi
notificate, in prealabil, ministerului afacerilor externe al statului de
resedinta.
(3) Gerantului interimar i se vor acorda facilitatile, imunitatile si privilegiile
conferite sefului postului consular pe baza prezentei conventii.
Art. 5
Incetarea functiilor unui membru al postului consular
(1) Statul de resedinta poate oricand sa notifice statului trimitator, pe
cale diplomatica, faptul ca un functionar consular este persona non grata sau
ca un angajat consular sau un membru al personalului de serviciu au devenit
inacceptabili. Intr-un astfel de caz, statul trimitator va trebui sa recheme
persoana in cauza sau sa faca sa inceteze numirea acesteia la postul consular.
(2) Daca statul trimitator refuza sa indeplineasca aceasta obligatie
intr-un termen rezonabil, statul de resedinta poate, in cazul sefului postului
consular, sa-i retraga exequaturul sau autorizatia ori, in cazul unui alt
functionar consular, angajat consular sau membru al personalului de serviciu,
dupa notificarea statului trimitator, pe cale diplomatica, a hotararii luate,
sa nu mai recunoasca persoana respectiva intr-o astfel de calitate.
(3) In situatiile mentionate la alin. (1) si (2) din prezentul articol,
statul de resedinta nu este obligat sa motiveze decizia sa.
CAP. 2
Functii consulare
Art. 6
Functii consulare
Exercitarea functiilor consulare are drept scop:
a) sa protejeze, sa apere si sa promoveze drepturile si interesele statului
trimitator si ale cetatenilor sai, in limitele admise de dreptul international.
Dispozitiile prezentei conventii, referitoare la cetatenii statului trimitator,
se vor aplica, in mod corespunzator, si persoanelor juridice care au
nationalitatea acestui stat, atribuita conform legislatiei sale;
b) sa favorizeze dezvoltarea relatiilor economice, comerciale, culturale,
stiintifice si turistice intre inaltele parti contractante si sa contribuie la
promovarea relatiilor prietenesti dintre ele in aceste domenii sau in alte
domenii ale relatiilor reciproce.
Art. 7
Protectia si asistenta consulara
(1) Functionarul consular are dreptul sa acorde cetatenilor statului
trimitator protectia si asistenta consulara necesare; el poate sa comunice cu
cetatenii statului trimitator, sa-i viziteze, sa-i indrume si, atunci cand este
necesar, sa le acorde sprijin in vederea apararii drepturilor recunoscute
acestora de legile statului de resedinta sau decurgand din acordurile in vigoare
intre inaltele parti contractante.
(2) Cetatenii statului trimitator au, de asemenea, dreptul de a comunica cu
functionarul consular si de a-l vizita.
Art. 8
Exercitarea functiilor consulare
(1) Functiile consulare vor fi exercitate de catre functionarii consulari
ai statului trimitator.
(2) Functiile consulare pot fi exercitate, de asemenea, cand este cazul, de
catre membrii personalului diplomatic din cadrul misiunii diplomatice a
statului trimitator din statul de resedinta, aceasta fara a aduce atingere
drepturilor si obligatiilor lor diplomatice.
Numele si prenumele membrului personalului diplomatic insarcinat cu
exercitarea functiilor consulare vor fi notificate in prealabil, Ministerului
Afacerilor Externe al statului de resedinta.
(3) Functiile consulare vor fi exercitate in cadrul circumscriptiei
consulare; pentru exercitarea functiilor consulare in afara circumscriptiei
consulare este necesar consimtamantul statului de resedinta.
Art. 9
Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
(1) In exercitarea functiilor care ii revin, potrivit prezentei conventii,
functionarul consular poate sa se adreseze:
a) autoritatilor locale competente din circumscriptia consulara;
b) autoritatilor centrale ale statului de resedinta, daca si in masura in
care legile si uzantele statului de resedinta admit aceasta.
Art. 10
Exercitarea functiilor consulare pentru un stat tert
Functionarul consular are dreptul sa exercite functii consulare in
interesul unui stat tert, cu acordul prealabil al statului de resedinta.
Art. 11
Inregistrarea cetatenilor statului trimitator
(1) Functionarul consular poate sa inregistreze cetatenii statului
trimitator, care se afla in circumscriptia consulara.
(2) Inregistrarea efectuata de functionarul consular nu scuteste pe acesti
cetateni de obligatia de a respecta legile si regulamentele statului de
resedinta cu privire la inregistrarea strainilor.
Art. 12
Reprezentarea cetatenilor in fata justitiei si a altor autoritati ale
statului de resedinta
(1) Cu respectarea legilor statului de resedinta, functionarul consular
este autorizat sa ia masuri in scopul asigurarii reprezentarii corespunzatoare
a cetatenilor statului trimitator in fata justitiei sau a altor autoritati ale
statului de resedinta. El poate cere, conform legilor si regulamentelor
statului de resedinta, adoptarea masurilor provizorii in vederea apararii
drepturilor si intereselor cetatenilor statului sau, atunci cand acestia, fiind
absenti sau din orice alta cauza, nu-si pot apara, in timp util, drepturile si
interesele lor.
(2) De asemenea, functionarul consular poate propune instantei sau altei
autoritati competente ca rezolvarea unei cauze sa fie amanata pana cand cel
interesat va fi informat si va avea posibilitatea rezonabila de a fi prezent
sau reprezentat.
Art. 13
Protectia cetatenilor statului trimitator
(1) In toate cazurile cand un cetatean al statului trimitator este detinut
preventiv sau supus oricarei alte forme de limitare a libertatii personale,
autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa postul consular
al statului trimitator, fara intarziere, si in orice caz nu mai tarziu de 3
zile.
(2) Functionarul consular are dreptul, in conformitate cu legile si
regulamentele statului de resedinta, sa primeasca corespondenta sau alte
comunicari din partea unui cetatean aflat in detentie preventiva sau supus
oricarei alte forme de limitare a libertatii personale si sa intreprinda
masurile corespunzatoare pentru a-i asigura asistenta legala si reprezentarea.
De asemenea, functionarul consular are dreptul sa-l viziteze, sa comunice
cu el, in conditiile prevazute de legile si regulamentele statului de
resedinta. Aceste vizite se vor face dupa implinirea termenului de 5 zile de la
data cand acesta a fost detinut preventiv sau supus oricarei alte forme de
limitare a libertatii personale.
(3) Autoritatile competente ale statului de resedinta vor incunostinta,
neintarziat, cetateanul statului trimitator despre dreptul pe care-l are,
potrivit prezentului articol, de a comunica cu functionarul consular.
(4) In conditiile prevazute de legile si regulamentele statului de
resedinta, functionarul consular are dreptul sa viziteze periodic pe cetateanul
statului trimitator, care se afla arestat pentru executarea unei pedepse in
statul de resedinta, sa discute si sa comunice cu acesta.
Art. 14
Eliberarea pasapoartelor si vizelor
Functionarul consular are dreptul:
(1) sa elibereze, sa reinnoiasca, sa modifice, sa prelungeasca sau sa
retraga pasapoartele si alte documente de calatorie ale cetatenilor statului
trimitator;
(2) sa acorde vize de intrare si de tranzit persoanelor care doresc sa
viziteze sau sa tranziteze statul trimitator.
Art. 15
Functii privitoare la starea civila
(1) Functionarul consular are dreptul sa inregistreze nasterea sau decesul
cetatenilor statului trimitator si sa elibereze certificatele corespunzatoare,
in conformitate cu legea acelui stat.
Prevederile alineatului precedent nu scutesc persoanele in cauza de
obligatia de a face declaratiile prevazute de legile statului de resedinta, cu
privire la nastere si deces.
(2) Functionarul consular poate incheia casatorii in conformitate cu legile
statului trimitator, observand legislatia statului de resedinta, cu conditia ca
cel putin unul dintre viitorii soti sa fie cetatean al statului trimitator. El
poate, de asemenea, tine evidenta divorturilor pronuntate conform legislatiei
statului de resedinta.
(3) In masura in care au cunostinta, autoritatile competente ale statului
de resedinta vor informa, neintarziat, postul consular in cazul in care un
cetatean al statului trimitator a decedat pe teritoriul statului de resedinta.
Art. 16
Functii in materie de tutela si curatela
(1) Functionarul consular poate sa intervina pe langa autoritatile
competente, in limitele admise de legile statului de resedinta, in toate
cauzele privind tutela si curatela, instituite sau care urmeaza sa se instituie
in favoarea propriilor cetateni si pentru a asigura administrarea bunurilor
celor absenti; el poate, de asemenea, propune autoritatilor competente sa
indeplineasca functiile de tutori sau curatori.
(2) Functionarul consular va fi informat de catre autoritatile competente
ale statului de resedinta, de indata ce acestea iau cunostinta, despre toate
cazurile in care este necesar sa se ia masuri de numire a unui tutore sau a
unui curator pentru cetateanul statului trimitator.
Art. 17
Functii notariale
(1) In masura in care legile statului de resedinta o permit, functionarul
consular are dreptul:
a) sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice inscrisuri cuprinzand
declaratii ale cetatenilor statului trimitator;
b) sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice dispozitii testamentare
si alte declaratii in legatura cu succesiunile cetateanului statului
trimitator;
c) sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice inscrisuri privitoare la
alte acte juridice ale cetatenilor statului trimitator, daca acestea nu se
refera la imobile aflate pe teritoriul statului de resedinta sau la drepturi
reale grevand astfel de imobile;
d) sa dea data certa inscrisurilor si sa legalizeze semnaturile si
sigiliile de pe inscrisurile cetatenilor statului trimitator;
e) sa legalizeze semnaturile si sigiliile de pe inscrisurile care emana de
la organele de jurisdictie sau de la autoritati ale statului trimitator;
f) sa legalizeze copii, traduceri si extrase de pe inscrisuri, la cererea
cetatenilor statului trimitator;
g) sa legalizeze semnaturile si sigiliile de pe inscrisuri care emana de la
organele de jurisdictie sau de la alte autoritati ale statului de resedinta si
care urmeaza sa produca efecte in statul trimitator;
h) sa primeasca in pastrare inscrisuri de la cetatenii statului trimitator
sau destinate acestora.
(2) Functiile prevazute la alin. (1) al prezentului articol se vor exercita
la sediul postului consular, iar in cazul in care persoana in cauza este
impiedicata, din motive temeinice, sa se prezinte la sediul postului consular,
in afara acestuia.
Art. 18
Functii in materie de succesiuni
(1) In cazul in care un cetatean al statului trimitator a decedat pe
teritoriul statului de resedinta, autoritatile competente ale acestuia din urma
vor transmite, fara intarziere, postului consular al statului trimitator toate
informatiile de care dispun in legatura cu succesiunea ramasa in urma persoanei
decedate.
(2) In toate cazurile in care autoritatile competente ale statului de
resedinta iau la cunostinta ca in acel stat exista o succesiune, cu privire la
care un cetatean al statului trimitator, care nu este domiciliat ori
reprezentat in statul de resedinta, are sau pretinde un interes ca mostenitor
legal, executor sau beneficiar testamentar ori cu orice alt titlu, ele vor
anunta, imediat, postul consular si-i vor transmite informatiile de care
dispun.
(3) In cazul in care un functionar consular ia cunostinta despre cele
mentionate la alin. (1) si (2) ale prezentului articol inaintea autoritatilor
competente ale statului de resedinta, el va comunica, de indata, acestora
informatiile respective.
(4) In cazul unei succesiuni la care se refera prevederile alin. (1) si (2)
din prezentul articol, autoritatile competente ale statului de resedinta vor
informa, fara intarziere, postul consular despre masurile luate sau pe care
intentioneaza sa le ia pentru evaluarea, conservarea si administrarea
succesiunii.
Functionarul consular poate, la randul sau, sa ia initiativa de a cere
autoritatilor locale luarea masurilor corespunzatoare; el poate sa delege o
persoana sau o autoritate reprezentativa in vederea aplicarii masurilor
mentionate in alineatul precedent.
(5) Functionarul consular poate, de asemenea, in concordanta cu legile
statului de resedinta:
a) sa urmareasca realizarea drepturilor succesorale ale cetatenilor
statului trimitator;
b) sa vegheze ca toate sumele de bani sau alte bunuri, dintr-o succesiune,
cuvenite cetatenilor statului trimitator, sa fie transmise acestora.
(6) In cazul sumelor de bani sau bunurilor (ori produsului vanzarii unor
astfel de bunuri) cuvenite dintr-o succesiune a unui cetatean al statului
trimitator, care nu este domiciliat sau reprezentat in statul de resedinta,
postul consular are dreptul de a le primi pentru a fi transmise cetateanului
respectiv, cu conditia ca datoriile succesiunii declarate in termen legal,
precum si orice taxe datorate, potrivit legii statului de resedinta, sa fi fost
platite sau garantate si sa se fi obtinut consimtamantul autoritatilor
competente ale statului de resedinta pentru transferul sumelor sau bunurilor
din acest stat in statul trimitator.
(7) In cazul in care un cetatean al statului trimitator a decedat in timp
ce se afla temporar sau in trecere pe teritoriul statului de resedinta,
lucrurile personale, altele decat cele dobandite in statul de resedinta si care
fac obiectul unei prohibitii la export in momentul decesului, precum si sumele
de bani ramase de la acesta, vor fi predate postului consular al statului
trimitator cu titlu provizoriu si fara nici o formalitate.
Exportul lucrurilor personale si transmiterea sumelor de bani se vor face
cu respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta.
(8) Postul consular va confirma, in scris, primirea sumelor de bani si a
bunurilor care i s-au transmis, in conformitate cu prevederile alin. (6) si (7)
din prezentul articol, de catre autoritatile statului de resedinta sau de
persoana care face predarea.
(9) Cetatenii statului trimitator se vor bucura in statul de resedinta de
acelasi tratament in ceea ce priveste realizarea drepturilor lor succesorale ca
si cetatenii acestuia din urma.
(10) In masura in care prin prezentul articol nu se prevede altfel,
dispozitiile art. 12 sunt, de asemenea, aplicabile si in materie de succesiuni.
Art. 19
Transmiterea de acte
Functionarul consular are dreptul, daca legislatia statului de resedinta
permite, sa transmita cetatenilor statului trimitator, cu domiciliul sau
resedinta pe teritoriul statului de resedinta, acte judiciare si extrajudiciare
emise de organele de jurisdictie din statul trimitator, daca acei cetateni
accepta primirea actelor respective.
Art. 20
Functii privitoare la navigatia maritima si fluviala
(1) Functionarul consular are dreptul sa ia masurile corespunzatoare pentru
aplicarea legii statului trimitator cu privire la nave si, in acest scop, el
poate urca la bordul navelor statului trimitator si sa ia legatura cu
capitanul, precum si cu membrii echipajului. El poate urca la bordul navelor,
indiferent unde sunt inmatriculate, daca acestea sunt destinate unui port al
statului trimitator, sa intocmeasca documentele necesare sau sa ceara
informatiile solicitate de statul trimitator.
(2) Daca autoritatile statului de resedinta intentioneaza sa ia masuri de
constrangere sau sa efectueze acte de urmarire penala la bordul navei statului
trimitator, autoritatile competente ale statului de resedinta vor permite
comandantului navei sau altui ofiter, actionand in numele sau, sa informeze
functionarul consular al statului trimitator asupra acestui fapt si, pe cat
posibil, tinand seama de caracterul de urgenta al masurii, sa asigure ca
informarea sa dea posibilitatea functionarului consular sa fie prezent la fata
locului, daca doreste.
(3) Cand autoritatile statului de resedinta iau masuri de retinere a unei
persoane sau de urmarire a unui bun, aflate la bordul navei sub pavilionul
statului trimitator, ele vor informa pe functionarul consular, daca nu a fost
de fata, astfel incat sa-i ofere posibilitatea de a lua legatura cu persoana
arestata, precum si sa ia masurile necesare pentru apararea intereselor acelei
persoane sau ale navei.
(4) Daca nava statului trimitator naufragiaza in apele nationale ale
statului de resedinta, autoritatile competente locale vor anunta functionarul
consular si vor lua toate masurile necesare pentru salvarea si protectia navei,
a persoanelor si bunurilor aflate la bord. Daca proprietarul sau imputernicitul
sau nu poate intreprinde masurile necesare cu privire la nava si incarcatura,
functionarul consular va actiona in acest scop ca imputernicit al
proprietarului. Functionarul consular poate, in circumstante similare, sa ia
masurile corespunzatoare in legatura cu bunurile apartinand cetatenilor
statului trimitator, gasite sau aduse in port de pe o nava naufragiata,
indiferent unde este inmatriculata, exceptand navele statului de resedinta. Nu
se percep taxe vamale pentru navele esuate ale statului trimitator sau pentru
incarcatura, precum si pentru depozitarea ei, daca nu este destinata spre
folosinta in statul de resedinta.
Art. 21
Functii in materie de navigatie aeriana
Prevederile art. 20 al prezentei conventii se vor aplica, in mod
corespunzator, si navigatiei aeriene, cu conditia ca acestea sa nu fie contrare
altor conventii dintre cele doua inalte parti contractante.
Art. 22
Alte functii consulare
Functionarul consular poate exercita orice alta functie consulara
incredintata de statul trimitator, neprevazuta in prezenta conventie, cu
conditia ca statul de resedinta sa o admita in mod expres sau, incunostintat
fiind, in prealabil, sa nu se opuna.
CAP. 3
Privilegii si imunitati
Art. 23
Obligatiile statului de resedinta privind acordarea facilitatilor,
imunitatilor si privilegiilor postului consular si membrilor acestuia
(1) Statul de resedinta va lua toate masurile necesare in scopul de a
asigura postului consular, functionarilor consulari, angajatilor consulari si
membrilor personalului de serviciu al postului consular posibilitatea de a-si
desfasura activitatea si de a se bucura de facilitatile, imunitatile si
privilegiile acordate prin prezenta conventie, iar in conditii de
reciprocitate, de cele acordate prin legislatia statului de resedinta.
(2) Statul de resedinta va fi, de asemenea, obligat sa trateze pe
functionarii consulari cu tot respectul care le este datorat si sa ia toate
masurile necesare pentru a impiedica orice atingere adusa persoanei, libertatii
sau demnitatii lor.
Art. 24
Folosirea drapelului national si a scutului cu stema
(1) La sediul postului consular, precum si la intrarea in postul consular
pot fi asezate scutul cu stema statului trimitator si inscriptia cu denumirea
postului consular, scrisa in limba statului trimitator si a statului de
resedinta.
(2) Drapelul statului trimitator poate fi arborat pe cladirea postului
consular, la resedinta sefului postului consular, precum si pe mijloacele de
transport ale sefului postului consular, folosite in exercitarea activitatii
sale oficiale.
(3) In exercitarea dreptului acordat prin prezentul articol, se va tine
seama de legile, regulamentele si uzantele statului de resedinta.
Art. 25
Procurarea de localuri
(1) Statul trimitator poate dobandi, detine sau folosi, sub orice forma
permisa de legea statului de resedinta, terenuri, cladiri sau parti de cladiri
pentru postul consular sau pentru locuintele functionarilor consulari,
angajatilor consulari sau membrilor personalului de serviciu; el va putea, cu
respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta, sa construiasca si
sa adapteze cladirile pentru scopurile de mai sus.
(2) Statul de resedinta fie va inlesni, potrivit legilor sale, dobandirea
pe teritoriul sau, de catre statul trimitator, a terenurilor, cladirilor sau
partilor de cladiri necesare scopurilor prevazute la alin. (1) al prezentului
articol, fie va ajuta statul trimitator sa si le procure intr-un alt mod.
(3) Prevederile acestui articol nu excepteaza statul trimitator de
obligatia de a respecta legile sau regulamentele referitoare la sistematizare,
aplicabile in zona unde sunt situate terenurile, cladirile sau partile din
cladirile respective.
Art. 26
Inviolabilitatea localurilor consulare si a resedintei sefului postului
consular
(1) Localurile consulare si resedinta sefului postului consular sunt
inviolabile.
(2) Autoritatile statului de resedinta nu pot patrunde in localurile
consulare decat cu consimtamantul sefului postului consular al statului trimitator,
al sefului misiunii diplomatice a acelui stat sau al unei persoane desemnate de
catre unul dintre acestia. In cazul resedintei sefului postului consular,
patrunderea nu se va face decat cu consimtamantul sau ori a sefului misiunii
diplomatice a statului trimitator.
(3) Statul de resedinta are obligatia de a lua toate masurile necesare
pentru siguranta localurilor consulare, pentru a impiedica patrunderea cu forta
in localurile consulare sau deteriorarea acestora, precum si orice actiune care
ar tulbura linistea sau ar fi in detrimentul prestigiului postului consular.
(4) Bunurile folosite exclusiv pentru scopurile activitatii consulare a
statului trimitator, inclusiv mijloacele de transport, indiferent in
proprietatea cui se afla, nu pot, in masura in care ar impiedica realizarea
acelei activitati, sa formeze obiect de rechizitie, sechestru sau sa fie supuse
unor masuri de executare silita; tot astfel, mijloacele de transport, aflate in
afara localurilor consulare, nu pot forma obiect de perchezitie, decat daca ar
exista consimtamantul sefului postului consular sau al sefului misiunii
diplomatice.
Art. 27
Scutiri fiscale privind localurile consulare si resedinta sefului postului
consular
(1) Nici o taxa sau impozit de orice natura, inclusiv taxele municipale, nu
vor fi percepute de catre statul de resedinta in legatura cu:
a) terenurile, cladirile sau partile din cladiri, proprietatea statului
trimitator ori inchiriate de catre acesta sau in numele acestuia si care sunt
folosite, in mod exclusiv, pentru a servi ca localuri consulare sau ca
resedinta a sefului postului consular, cu exceptia platilor datorate pentru
serviciile special prestate;
b) tranzactiile sau instrumentele cu privire la achizitionarea unor astfel
de terenuri, cladiri sau parti de cladiri.
(2) Scutirile prevazute la alin. (1) al acestui articol nu se vor aplica in
ceea ce priveste bunurile inchiriate, in cazul in care sarcina taxei sau a
oricarui impozit revine, potrivit legilor statului de resedinta, unei alte
persoane decat cea care le-a inchiriat.
Art. 28
Inviolabilitatea arhivelor consulare
Arhivele si documentele consulare sunt inviolabile in orice moment si
oriunde s-ar afla ele.
Art. 29
Libertatea de comunicare
(1) Posturile consulare ale statului trimitator pot comunica liber cu
guvernul lor, precum si cu misiunile diplomatice si posturile consulare ale
acelui stat din statul de resedinta sau din alte state. Statul de resedinta va
acorda facilitatile corespunzatoare in acest scop. Posturile consulare pot
folosi toate mijloacele legale de comunicatie; ele pot folosi curieri
diplomatici sau consulari, valiza diplomatica sau consulara si mesaje in clar
sau cifrate.
(2) Pentru folosirea mijloacelor publice de comunicatie, postului consular
al statului trimitator ii sunt aplicabile aceleasi tarife ca si misiunii
diplomatice a acestui stat.
(3) Valiza consulara si corespondenta oficiala a postului consular sunt
inviolabile. Autoritatile statului de resedinta nu le vor controla sau retine.
(4) Valiza consulara si partile ei componente trebuie sa fie sigilate, sa
aiba semne exterioare vizibile ale caracterului lor oficial si nu pot contine
decat corespondenta oficiala sau documente si obiecte destinate exclusiv
folosintei oficiale a postului consular.
(5) Curierul consular trebuie sa fie cetatean al statului trimitator si sa
nu aiba domiciliul pe teritoriul statului de resedinta. El trebuie sa posede un
document oficial atestand calitatea sa si numarul coletelor care constituie
valiza consulara.
In exercitarea functiilor sale, curierul consular este protejat de statul
de resedinta, se bucura de inviolabilitate personala si nu poate fi supus nici
unei forme de arestare sau detentie.
Art. 30
Libertatea de deplasare
Sub rezerva legilor si regulamentelor referitoare la zonele in care accesul
este interzis sau supus unor reguli speciale din motive de siguranta nationala,
statul de resedinta asigura functionarilor consulari, angajatilor consulari si
membrilor personalului de serviciu al postului consular libertatea de deplasare
si de circulatie pe propriul teritoriu.
Aceasta deplasare se va face in conditiile prevazute de legile si
regulamentele in vigoare in statul de resedinta.
Art. 31
Drepturi si taxe consulare
(1) Postul consular poate percepe pe teritoriul statului de resedinta
drepturile si taxele pe care legile si reglementarile statului trimitator le
prevad pentru serviciile consulare.
(2) Sumele incasate cu titlu de drepturi si taxe prevazute la alin. (1) al
prezentului articol sunt scutite de orice impozite si taxe ale statului de
resedinta.
Art. 32
Imunitatea de jurisdictie si inviolabilitatea personala a sefului postului
consular
(1) Seful postului consular nu este supus jurisdictiei penale, civile si
administrative a statului de resedinta.
Dispozitiile alineatului precedent nu se aplica in caz de actiune civila:
a) care rezulta din incheierea unui contract pe care seful postului
consular nu l-a facut in mod expres sau implicit in numele statului trimitator;
b) intentata de un tert pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat in
statul de resedinta de un vehicul, o nava sau aeronava.
(2) Persoana sefului postului consular este inviolabila. Nici o masura de
executare nu poate fi luata impotriva acestuia, in afara de cazurile prevazute
la lit. a) sau b) de la alin. (1) al prezentului articol si numai daca
executarea poate avea loc fara a aduce atingere inviolabilitatii persoanei sau
locuintei sale.
Art. 33
Imunitatea de jurisdictie si inviolabilitatea personala a membrilor
postului consular
(1) Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de
serviciu nu sunt supusi jurisdictiei penale, civile si administrative a
statului de resedinta pentru nici un act indeplinit in exercitarea atributiilor
lor oficiale.
(2) Totusi dispozitiile alin. (1) al prezentului articol nu se aplica in
caz de actiune civila:
a) care rezulta din incheierea unui contract facut de un functionar consular,
angajat consular sau membru al personalului de serviciu, pe care nu l-au
incheiat in mod expres sau implicit in numele statului trimitator;
b) intentata de un tert pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat in
statul de resedinta de un vehicul, o nava sau aeronava.
(3) Functionarul consular nu poate fi supus nici pentru activitatile
desfasurate in afara atributiilor legate de calitatea pe care o are:
a) unor masuri de retinere sau de detinere preventiva, decat in cazul
comiterii, pe teritoriul statului de resedinta, a unei infractiuni pentru care
se prevede o pedeapsa privativa de libertate de minimum 5 ani si numai ca
urmare a unei hotarari a autoritatilor judiciare competente ale statului de
resedinta;
b) unor alte masuri privative de libertate, decat in cazul executarii unei
hotarari judecatoresti definitive.
(4) Atunci cand o procedura penala este angajata impotriva unui functionar
consular, acesta este obligat sa se prezinte in fata autoritatilor competente
ale statului de resedinta. Intr-un astfel de caz procedura trebuie sa fie
deschisa in termenul cel mai scurt posibil. Aceasta trebuie condusa cu
consideratia cuvenita functionarului consular, avand in vedere pozitia sa
oficiala si, cu exceptia cazului prevazut la alin. (3) al prezentului articol,
astfel incat sa stanjeneasca cat mai putin posibil exercitarea functiilor
consulare.
(5) In cazul luarii unor masuri privative de libertate sau de urmarire
penala impotriva unui functionar consular, a unui angajat consular ori a unui
membru al personalului de serviciu sau a unui membru de familie al acestora,
autoritatile statului de resedinta vor informa, despre aceasta, fara
intarziere, pe seful postului consular al statului trimitator.
(6) Prevederile prezentului articol, cu privire la functionarul consular,
nu se vor aplica sefului postului consular.
Art. 34
Depunerea de marturie
(1) Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de
serviciu al postului consular pot fi chemati de autoritatile competente ale
statului de resedinta sa depuna marturie in cadrul unei proceduri judiciare sau
administrative.
Daca un functionar consular refuza sa se prezinte sau sa depuna marturie,
nici o masura coercitiva sau alta sanctiune nu-i va fi aplicata.
Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu al postului
consular nu pot refuza sa depuna ca martori decat in cazurile prevazute la
alin. (3) al prezentului articol.
(2) Autoritatea care cere marturia va evita sa stanjeneasca un functionar
consular in indeplinirea functiilor sale. Ea poate primi marturia scrisa sau
orala la postul consular sau la resedinta functionarului consular sau sa
accepte o declaratie scrisa din partea sa, in toate cazurile cand acest lucru
este posibil si permis. In cazul unui angajat consular, autoritatea care cere
marturia va lua toate masurile corespunzatoare pentru a evita stanjenirea
activitatii acestuia.
(3) Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de
serviciu al postului consular nu sunt obligati sa depuna marturie despre
faptele legate de exercitarea functiilor lor si nici sa prezinte documente
oficiale si obiecte din arhivele consulare. Ei au, de asemenea, dreptul de a
refuza sa depuna marturie, in calitate de experti, asupra dreptului national al
statului trimitator.
(4) Functionarii consulari, chemati sa depuna ca martori, pot face o
declaratie fara a presta juramant.
Art. 35
Scutirea de prestatii personale si alte obligatii
(1) Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de
serviciu al postului consular vor fi scutiti in statul de resedinta de orice
obligatii si prestari cu caracter militar, de sarcini personale de orice
natura, precum si de orice contributie ce s-ar datora in locul tuturor
acestora.
(2) Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de
serviciu al postului consular sunt scutiti de orice obligatii prevazute de
legile si regulamentele statului de resedinta in materie de inmatriculare a
strainilor si de permise de sedere in statul de resedinta.
Art. 36
Scutiri fiscale
(1) Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de
serviciu al postului consular sunt scutiti de orice impozite si taxe de orice
natura, impuse in statul de resedinta, cu privire la remuneratiile primite de
catre acestia pentru activitatile lor oficiale.
(2) Functionarii consulari si angajatii consulari sunt, de asemenea,
scutiti de orice impozite si taxe de orice natura impuse de statul de resedinta,
cu exceptia:
a) impozitelor indirecte care sunt, in mod normal, cuprinse in pretul
marfurilor sau al serviciilor;
b) impozitelor si taxelor asupra bunurilor imobile situate pe teritoriul
statului de resedinta, sub rezerva dispozitiilor art. 27;
c) taxelor si oricaror alte impozite pentru succesiune si orice transfer de
bunuri, sub rezerva dispozitiilor lit. b) a art. 38;
d) impozitelor si taxelor asupra veniturilor de orice natura care provin
dintr-o sursa din statul de resedinta, precum si a acelor impozite si taxe care
rezulta din cresterea valorii bunurilor, obtinute la vanzarea lor in acel stat;
e) drepturilor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub
rezerva dispozitiilor art. 27.
(3) Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de
serviciu al postului consular, care folosesc persoane ale caror remuneratii sau
salarii nu sunt scutite de impozite asupra veniturilor in statul de resedinta,
trebuie sa respecte obligatiile pe care legile si regulamentele acestui stat le
impun celor care angajeaza, in materie de percepere a impozitului pe venit.
Art. 37
Scutiri vamale
(1) Statul trimitator va avea dreptul sa importe in statul de resedinta si
apoi sa reexporte obiectele destinate folosintei sau consumului postului
consular, cum ar fi: mobila, echipament, autoturisme, cu scutire de taxe vamale
si de alte taxe similare, impuse de statul de resedinta ca urmare a importului
sau reexportului.
(2) Un functionar consular poate sa importe in statul de resedinta si,
respectiv, sa reexporte bagajele, efectele si alte obiecte, inclusiv
autoturismele, destinate pentru folosinta si consumul personal sau pentru
folosinta si consumul membrilor familiei acestuia, care locuiesc cu el, cu scutire
de taxe vamale si alte taxe similare impuse de statul de resedinta ca urmare a
importului sau reexportului.
(3) Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu al postului
consular beneficiaza de scutirile prevazute la alin. (2) din prezentul articol
pentru obiectele importate cu ocazia primei lor instalari.
(4) Statul de resedinta poate, ca o conditie a acordarii scutirilor
prevazute in acest articol, sa solicite notificarea oricarui import sau
reexport, in forma stabilita de reglementarile sale.
(5) Scutirile prevazute la acest articol in legatura cu obiectele importate
pentru folosinta oficiala sau personala nu se vor extinde la obiectele
importate pentru folosinta altora, pentru vanzare sau pentru alte scopuri
comerciale; aceasta prevedere nu va fi totusi considerata ca impiedicand
importarea de obiecte ca mostre sau produse comerciale, care urmeaza a fi
expuse la postul consular, cu conditia ca acestea sa fie reexportate sau
distruse.
(6) Statul de resedinta isi mentine dreptul sa impuna orice impozite sau
alte taxe, in cazul vanzarii sau instrainarii oricarui obiect importat in
conformitate cu prevederile acestui articol, exceptand cazul in care cealalta
parte a tranzactiei este ea insasi indreptatita sa importe obiectul respectiv
cu scutire de taxe vamale.
(7) Nici o prevedere a acestui articol nu va fi interpretata ca permitand
intrarea in statul de resedinta sau exportul din acel stat al obiectelor pentru
care importul si exportul sunt in mod expres interzise de legile statului de
resedinta.
(8) Bagajele personale ale functionarilor consulari sunt scutite de control
vamal. Ele nu pot fi supuse controlului decat daca exista motive serioase sa se
banuiasca ca ar contine alte obiecte decat cele prevazute la alin. (2) sau obiecte
interzise la export sau import de catre legile statului de resedinta, ori
supuse legilor de carantina. In aceste cazuri controlul trebuie sa aiba loc in
prezenta functionarului consular respectiv sau a unui membru al familiei sale.
Art. 38
Bunurile unui membru decedat al postului consular
In caz de deces al unui functionar consular, angajat consular sau membru al
personalului de serviciu al postului consular, ai statului trimitator, si care
lasa bunuri mobile in statul de resedinta, acesta din urma este obligat:
a) sa permita exportarea bunurilor mobile ale defunctului, cu exceptia
celor care au fost achizitionate in statul de resedinta si care fac obiectul
unei prohibitii la export in momentul decesului;
b) sa nu impuna taxe sau alte impozite de orice natura, care se incaseaza
pentru succesiuni si transferarea bunurilor ramase in urma decesului, in cazul
in care existenta acestora in statul de resedinta este consecinta prezentei
defunctului in acest stat, in calitate de membru al postului consular.
Art. 39
Renuntarea la imunitati
(1) Statul trimitator poate renunta la imunitatile prevazute la art. 32, 33
si 34 in favoarea persoanelor la care aceste articole se refera.
Renuntarea trebuie sa fie intotdeauna expresa si trebuie sa fie comunicata
in scris autoritatilor competente ale statului de resedinta.
(2) Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o actiune civila sau
administrativa nu implica renuntarea la imunitatea de executare a hotararii,
pentru care se cere o notificare distincta.
Art. 40
Facilitatile, imunitatile si privilegiile membrilor de familie ai membrilor
postului consular
(1) Membrii de familie ai sefului postului consular, care locuiesc cu
acesta, se vor bucura de imunitate de jurisdictie penala si inviolabilitate
personala, cu conditia sa fie cetateni ai statului trimitator, sa nu aiba
domiciliul pe teritoriul statului de resedinta si sa nu exercite o activitate
cu caracter lucrativ in statul de resedinta.
(2) Facilitatile si privilegiile, acordate functionarilor consulari si
angajatilor consulari, potrivit prevederilor art. 33, 36, 37 si 38 din prezenta
conventie, se extind si asupra membrilor de familie ai acestora, care locuiesc
cu ei, cu conditia ca acestia sa nu fie cetateni ai statului de resedinta, sa
nu aiba domiciliul in statul de resedinta si sa nu exercite o activitate cu
caracter lucrativ in statul de resedinta.
Facilitatile si privilegiile acordate membrilor personalului de serviciu,
potrivit prevederilor art. 33, 35, 37 si 38 din prezenta conventie, se vor
extinde si asupra membrilor de familie ai acestora, care locuiesc cu ei, cu
conditia ca acestia sa nu fie cetateni ai statului de resedinta, sa nu aiba
domiciliul in statul de resedinta si sa nu exercite o activitate cu caracter
lucrativ in statul de resedinta.
Art. 41
Exceptii de la imunitati si privilegii
In cazul in care sunt cetateni ai statului de resedinta sau ai statului
trimitator cu domiciliul in statul de resedinta, angajatii consulari nu beneficiaza
decat de imunitatile prevazute in art. 33 si 34, iar membrii personalului de
serviciu al postului consular nu beneficiaza decat de imunitatile prevazute la
art. 34 alin. (3) din prezenta conventie.
Art. 42
Inceputul si sfarsitul imunitatilor si privilegiilor
(1) Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de
serviciu al postului consular beneficiaza de imunitatile si privilegiile
prevazute in prezenta conventie, din momentul trecerii frontierei statului de
resedinta pentru a-si ocupa postul sau din momentul cand incep sa-si exercite
functiile, daca se gasesc deja pe acest teritoriu.
(2) Membrii de familie ai persoanelor mentionate la alin. (1) al
prezentului articol beneficiaza de imunitatile si privilegiile prevazute de
prezenta conventie, astfel:
a) din momentul in care functionarii consulari, angajatii consulari si
membrii personalului de serviciu al postului consular incep sa se bucure de
imunitati si privilegii, in conformitate cu alin. (1) al acestui articol;
b) din momentul trecerii frontierei statului de resedinta, daca au intrat
pe acest teritoriu ulterior datei prevazute la lit. a);
c) din momentul cand au devenit membri de familie ai membrului postului
consular.
(3) Atunci cand activitatea unui functionar consular, angajat consular sau
membru al personalului de serviciu al postului consular ia sfarsit, imunitatile
si privilegiile sale, precum si imunitatile si privilegiile membrilor familiei
sale inceteaza in momentul parasirii teritoriului statului de resedinta sau la
expirarea unui termen rezonabil dupa incetarea numirii sale.
(4) Imunitatile si privilegiile angajatilor consulari si membrilor
personalului de serviciu, care sunt cetateni ai statului de resedinta sau
cetateni ai statului trimitator, care au domiciliul in statul de resedinta,
inceteaza o data cu pierderea calitatii lor oficiale.
(5) Imunitatile si privilegiile membrilor de familie inceteaza, de
asemenea, din momentul cand acestia nu mai fac parte din familia functionarului
consular, angajatului consular sau membrului personalului de serviciu al
postului consular. Totusi, daca aceste persoane declara ca inteleg sa
paraseasca teritoriul statului de resedinta intr-un termen rezonabil,
imunitatile si privilegiile subzista pana la acea data.
(6) In cazul decesului unui functionar consular, angajat consular sau
membru al personalului de serviciu al postului consular, membrii familiei sale
continua sa se bucure de imunitatile si privilegiile care le sunt recunoscute
prin prezenta conventie pana la parasirea teritoriului statului de resedinta
sau la expirarea unui termen rezonabil, acordat in acest scop.
Art. 43
Asigurarea pentru pagubele cauzate tertilor
(1) Cu privire la vehiculele proprietatea statului trimitator, folosite de
postul consular, precum si la vehiculele apartinand functionarilor consulari,
angajatilor consulari sau membrilor personalului de serviciu al postului
consular sau membrilor familiilor acestora, care locuiesc cu ei, este
obligatorie asigurarea, in mod corespunzator, impotriva pagubelor cauzate
tertilor.
(2) In masura in care nu se prevede altfel in legea statului de resedinta,
dispozitiile alin. (1) din prezentul articol nu sunt aplicabile persoanelor
mentionate la acest alineat, care sunt cetateni ai statului de resedinta sau
care isi au domiciliul in acel stat.
Art. 44
Exercitarea functiilor consulare de catre un membru al personalului
diplomatic
Exercitarea functiilor consulare de catre un membru al personalului diplomatic
al misiunii diplomatice a statului trimitator in statul de resedinta nu aduce
atingere imunitatilor si privilegiilor diplomatice ale acestuia. Prevederea se
aplica si in cazul numirii unui membru al personalului diplomatic ca gerant
interimar al postului consular.
Art. 45
Respectarea legilor statului de resedinta
(1) Fara a se aduce atingere imunitatilor si privilegiilor prevazute in
prezenta conventie, persoanele care beneficiaza de aceste imunitati si
privilegii au obligatia de a respecta legile si reglementarile statului de
resedinta si de a nu se amesteca in treburile interne ale acestui stat.
(2) Facilitatile, privilegiile si imunitatile, acordate functionarilor
consulari, angajatilor consulari si membrilor personalului de serviciu nu vor
fi folosite de acestia decat in scopul indeplinirii obligatiilor lor oficiale.
(3) Localurile consulare vor fi utilizate numai intr-un mod compatibil cu
activitatea consulara.
(4) In arhivele consulare nu trebuie sa fie pastrate decat documente si
obiecte oficiale.
Art. 46
Numirea consulilor onorifici
Consulii onorifici vor fi numiti in conformitate cu legea interna a
statului trimitator, iar statutul lor juridic va fi stabilit conform Conventiei
privind relatiile consulare de la Viena din anul 1963.
Art. 47
Rezolvarea diferentelor de interpretare
Diferentele de interpretare si aplicare ale prezentei conventii sau orice
litigii cu privire la aceasta se vor rezolva prin negocieri intre inaltele
parti contractante, care vor stabili impreuna modul de solutionare.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 48
Ratificarea, intrarea in vigoare si incetarea efectelor
(1) Prezenta conventie va fi supusa ratificarii, iar instrumentele de
ratificare vor fi schimbate la Erevan cat mai curand posibil.
(2) Prezenta conventie va intra in vigoare in a treizecea zi de la data
schimbului instrumentelor de ratificare si va ramane in vigoare pentru o
perioada de 5 ani, cat si dupa aceasta data, daca nu va inceta sa mai fie in vigoare
in conditiile aratate in alin. (3) din prezentul articol.
(3) Oricare dintre inaltele parti contractante poate face sa inceteze
valabilitatea prezentei conventii la sfarsitul perioadei de 5 ani sau la orice
alta data dupa aceasta, notificand, in scris, aceasta hotarare, cu 6 luni
inainte, celeilalte inalte parti contractante.
Drept pentru care, subscrisii plenipotentiari au semnat prezenta conventie
si au aplicat sigiliile lor.
Incheiata la Bucuresti la 20 aprilie 1994, in doua exemplare originale,
fiecare in limbile romana si armeana, ambele texte avand aceeasi valoare.
Pentru Romania,
Teodor Viorel Melescanu,
ministru de stat,
ministrul afacerilor externe
Pentru Republica Armenia,
Vahan Papazian,
ministrul afacerilor externe