INSTRUCTIUNI din 24 mai 2005
privind solutionarea de catre Consiliul Concurentei a plangerilor referitoare
la prevederile art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile
si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 472 din 3 iunie 2005
I. Introducere
1. Consiliul Concurentei doreste sa incurajeze cetatenii si agentii
economici sa i se adreseze, ca autoritate publica abilitata, pentru a sesiza
posibilele incalcari ale regulilor de concurenta.
La nivelul Consiliului Concurentei exista doua modalitati pentru a realiza
acest lucru, una dintre acestea fiind inregistrarea unei plangeri conform art.
2 alin. (2) din Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din
Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare,
privind practicile anticoncurentiale in cazul plangerilor*1), denumit in
continuare regulament. In conformitate cu art. 3 alin. (2) din regulament,
aceste plangeri trebuie sa indeplineasca anumite cerinte.
------------
*1) Aprobat prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 81/2004,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 430 din 13 mai 2004.
2. Cealalta modalitate o reprezinta furnizarea de informatii Consiliului
Concurentei referitoare la piata, fara a fi necesara indeplinirea conditiilor
prevazute pentru plangeri, asa cum prevede art. 3 alin. (2) din regulament.
Aceste informatii pot constitui puncte de pornire pentru declansarea unor
investigatii de catre Consiliul Concurentei.
II. Diferite posibilitati pentru inaintarea plangerilor care indica
posibile incalcari ale art. 5 sau 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare
3. In timp ce instantele judecatoresti, pe baza principiului apararii
drepturilor indivizilor, sunt abilitate si sunt obligate sa judece toate
cauzele deduse judecatii lor, Consiliul Concurentei nu poate investiga toate
plangerile, fiind obligat sa isi stabileasca prioritatile in ceea ce priveste
aceasta activitate. Consiliul Concurentei, abilitat cu asigurarea aplicarii
principiilor prevazute la art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare lege, si
responsabil de definirea si punerea in aplicare a politicii concurentiale la
nivel national, pentru a realiza aceasta sarcina in mod eficient, este abilitat
sa stabileasca diferite grade de prioritate in investigarea plangerilor cu care
este sesizat.
4. Potrivit prezentelor instructiuni, Consiliul Concurentei urmareste sa
isi concentreze resursele sale pe urmatoarele directii:
a) aplicarea regulilor de concurenta in cazurile care sunt in mod clar de
competenta sa, punandu-se accent pe analiza celor mai grave incalcari ale
legislatiei de protectie a concurentei;
b) analizarea cazurilor in care Consiliul Concurentei trebuie sa actioneze
in scopul definirii politicii de concurenta si/sau sa asigure aplicarea
coerenta a art. 5 si 6 din lege.
Complementaritatea de roluri a autoritatii publice si a particularilor in
vederea aplicarii art. 5 si 6 din lege
5. Instantele judecatoresti sunt abilitate sa apere drepturile persoanelor
fizice si ale celor juridice, care decurg din prevederile art. 5 si 6 din lege.
6. Instantele judecatoresti pot decide asupra validitatii sau nulitatii
contractelor incheiate si numai ele pot acorda despagubiri persoanelor fizice
in cazul incalcarii art. 5 si 6 din lege. Pentru a asigura eficacitatea deplina
a regulilor in domeniul concurentei, orice persoana poate solicita despagubiri
pentru prejudiciile suferite, cauzate de un contract sau de un comportament
susceptibil sa restranga ori sa denatureze concurenta. Aceste actiuni in
recuperarea daunelor in fata instantelor judecatoresti, avand natura de a
descuraja agentii economici de a incheia sau de a aplica acordurile ori
practicile care restrang concurenta, sunt susceptibile sa contribuie
semnificativ la mentinerea unei concurente efective.
7. Actiunea in fata instantelor judecatoresti are urmatoarele avantaje
pentru reclamanti:
a) instantele judecatoresti pot acorda despagubiri pentru pierderile
suferite ca o consecinta a incalcarii art. 5 si 6 din lege, pot dispune masuri
asiguratorii si pot acorda cheltuieli de judecata;
b) instantele judecatoresti pot decide asupra revendicarilor referitoare la
plati sau la executarea obligatiilor contractuale intemeiate pe un contract sau
acord analizat conform prevederilor art. 5 din lege.
III. Inaintarea unei plangeri la Consiliul Concurentei in conformitate cu
art. 40 lit. b) din lege
8. In conformitate cu art. 40 lit. b) din lege, persoanele fizice sau
juridice care demonstreaza un interes legitim sunt indreptatite sa inainteze o
plangere pentru a solicita Consiliului Concurentei sa constate o incalcare a
art. 5 si 6 din lege sau pentru a solicita incetarea unei incalcari a legii, in
conformitate cu art. 50 lit. a) din lege. Prezenta parte a acestor instructiuni
explica cerintele aplicabile unor plangeri inaintate in baza art. 40 lit. b)
din lege, evaluarea lor si procedura urmarita de catre Consiliul Concurentei.
9. Consiliul Concurentei, spre deosebire de instantele judecatoresti, a
caror sarcina este aceea de a apara drepturile individuale ale persoanelor,
este o autoritate administrativa autonoma care trebuie sa actioneze in
interesul public. Definirea prioritatilor constituie un element inerent
exercitarii activitatii Consiliului Concurentei in misiunea sa de serviciu public.
10. Consiliul Concurentei este abilitat sa stabileasca diferite grade de
prioritate pentru plangerile pe care le are de investigat. Atunci cand
Consiliul Concurentei respinge o plangere pe motiv ca aceasta nu prezinta
suficient temei de fapt si de drept pentru a justifica declansarea unei
investigatii, reclamantul este indreptatit sa primeasca o decizie din partea
Consiliului Concurentei, fara a se aduce atingere art. 4 alin. (3) din
regulament.
A. Depunerea unei plangeri conform art. 40 lit. b) din lege
a) Formularul de depunere a unei plangeri
11. In scopul interventiei Consiliului Concurentei in baza art. 50 lit. a)
din lege, o plangere inaintata conform art. 40 lit. b) din lege poate avea ca
obiect doar o pretinsa incalcare a art. 5 sau 6 din lege. O astfel de plangere
trebuie sa se conformeze cerintelor din Formularul de plangere prevazut in
anexa la regulament.
12. Formularul de plangere solicita reclamantilor sa transmita informatii
complete in legatura cu plangerea depusa la Consiliul Concurentei. Acestia
trebuie sa furnizeze si copii ale documentelor de sustinere relevante care le
sunt in mod rezonabil disponibile si, in masura posibilului, sa furnizeze
Consiliului Concurentei indicatii de unde acesta ar putea obtine informatiile
si documentele relevante in cauza, care nu le sunt disponibile reclamantilor.
In unele cazuri particulare, in baza art. 3 alin. (2) din regulament,
Consiliul Concurentei poate acorda o derogare de la obligatia de a furniza
informatii in legatura cu o parte din cele solicitate in cadrul Formularului de
plangere. Consiliul Concurentei are in vedere ca aceasta posibilitate este
menita, in special, sa faciliteze intocmirea plangerilor de catre asociatiile
de consumatori, atunci cand acestea nu au acces la informatii specifice
provenind din sfera agentilor economici impotriva carora se plang, informatii
altfel necesare pentru intocmirea unei plangeri conform Formularului de
plangere.
13. Corespondenta adresata Consiliului Concurentei, care nu indeplineste
conditiile prevazute la art. 3 alin. (2) si (3) din regulament si care, deci,
nu constituie o plangere in sensul art. 40 lit. b) din lege, va fi considerata
de catre Consiliul Concurentei ca fiind o informare generala susceptibila de a
conduce la declansarea unei investigatii din oficiu, in baza art. 40 lit. a)
din lege, daca Consiliul Concurentei o considera utila.
b) Interesul legitim
14. Persoanele fizice si juridice care demonstreaza un interes legitim,
conform art. 40 lit. b) din lege, pot depune o plangere la Consiliul
Concurentei.
15. In practica Consiliului Concurentei, conditia cu privire la interesul
legitim nu a ridicat decat rareori indoieli, in masura in care majoritatea
reclamantilor au fost afectati in mod direct de pretinsa incalcare a legii. Cu
toate acestea, exista situatii in care conditia unui "interes
legitim" in sensul art. 40 lit. b) din lege necesita o analiza
suplimentara pentru a se stabili daca aceasta este indeplinita. Cea mai buna
orientare in acest sens poate fi furnizata printr-un set neexhaustiv de
exemple.
16. Astfel, o asociatie de agenti economici poate invoca un interes legitim
in introducerea unei plangeri, chiar daca asociatia nu este afectata in mod
direct de comportamentul denuntat, ca un agent economic ce opereaza pe piata
relevanta, cu conditia ca, pe de o parte, asociatia sa aiba dreptul de a
reprezenta interesele membrilor sai si, pe de alta parte, comportamentul
denuntat sa fie susceptibil de a leza interesele membrilor asociatiei.
Dimpotriva, Consiliul Concurentei este indreptatit sa nu dea curs unei plangeri
a unei asociatii de agenti economici ai carei membri nu au participat la
operatiuni comerciale de tipul celor denuntate in cadrul plangerii.
17. Din aceste considerente se poate deduce ca agentii economici, ei insisi
sau prin asociatiile care sunt imputernicite sa le reprezinte interesele, pot
valorifica un interes legitim atunci cand opereaza pe piata relevanta sau cand
comportamentul denuntat este susceptibil de afectarea in mod direct a
intereselor lor. Un interes legitim poate fi invocat, de exemplu, de catre
partile unei intelegeri sau practici denuntate, de catre concurentii ale caror
interese au fost pe nedrept afectate de comportamentul care constituie
subiectul plangerii sau de catre agentii economici exclusi dintr-un sistem de
distributie.
18. Asociatiile de consumatori pot si ele sa depuna plangeri la Consiliul
Concurentei. Mai mult decat atat, Consiliul Concurentei este de parere ca pot
fi in pozitia de a avea un interes legitim si consumatorii individuali ale
caror interese economice sunt afectate in mod direct prin faptul ca sunt
cumparatori ai bunurilor sau serviciilor care constituie obiectul unei
incalcari a legii.
19. In schimb, Consiliul Concurentei nu considera un interes legitim in
sensul art. 40 lit. b) din lege interesul persoanelor sau organizatiilor care
doresc sa actioneze in virtutea unor considerente de interes general, fara a
demonstra ca ele sau membrii lor sunt in masura a fi afectati in mod direct si
nefavorabil de incalcarea legii (pro bono publico).
20. Autoritatile publice locale pot fi in masura sa demonstreze un interes
legitim in calitatea acestora de cumparatori ori de utilizatori ai bunurilor
sau serviciilor afectate de catre comportamentul impotriva caruia depun
plangere. Dimpotriva, acestea nu pot fi considerate ca avand un interes legitim
in sensul art. 40 lit. b) din lege in masura in care aduc in atentia
Consiliului Concurentei pretinse incalcari pro bono publico.
21. Reclamantii trebuie sa demonstreze interesul lor legitim. Consiliul
Concurentei este indreptatit, fara a aduce atingere dreptului sau de a declansa
o investigatie din oficiu, sa nu dea curs plangerii unei persoane fizice sau
juridice, care nu poate demonstra un interes legitim. Consiliul Concurentei
poate verifica, in orice etapa a procedurii, daca aceasta conditie este
indeplinita sau nu.
B. Analiza plangerilor conform art. 5 si 6 din lege
22. Examinarea unei plangeri denuntand incalcari ale art. 5 si 6 din lege
implica doua aspecte, unul referitor la faptele care trebuie stabilite pentru a
dovedi incalcarea art. 5 si 6 din lege si unul referitor la analiza legala a
comportamentului ce constituie obiectul plangerii.
23. Atunci cand plangerea, chiar daca se conformeaza prevederilor art. 3
alin. (2) si (3) din regulament si ale Formularului de plangere, nu
argumenteaza suficient acuzatiile avansate, aceasta poate fi respinsa. Pentru a
respinge o plangere pe motiv ca obiectul ei, reprezentat de comportamentul denuntat,
nu incalca regulile de concurenta sau nu intra sub incidenta acestora,
Consiliul Concurentei nu este obligat sa ia in considerare circumstantele care
nu au fost aduse in atentia sa de catre reclamant si pe care le-ar fi putut
descoperi doar printr-o investigare a cazului.
24. Criteriile pentru analiza legala a unei intelegeri sau practici conform
art. 5 si 6 din lege nu pot fi prevazute in mod exhaustiv in prezentele
instructiuni. Cu toate acestea, potentialii reclamanti ar trebui sa se refere la
regulamentele si instructiunile adoptate de Consiliul Concurentei si la
practica acestuia.
25. Intelegerile si practicile intra sub incidenta art. 5 si 6 din lege
atunci cand sunt capabile sa afecteze concurenta pe piata romaneasca ori pe o
parte substantiala a acesteia, in cazul art. 5 din lege, sau sa afecteze
activitatea economica ori sa prejudicieze consumatorii, in cazul art. 6 din
lege. Atunci cand o intelegere sau o practica nu indeplineste aceasta conditie,
nu se poate aplica legea.
26. Intelegerile ce cad sub incidenta art. 5 din lege pot fi intelegeri de
importanta minora, care nu presupun o restrictionare apreciabila a concurentei.
In acest sens, art. 8 alin. (1) din lege prevede ca dispozitiile art. 5 din
lege nu se aplica in cazul agentilor economici sau gruparilor de agenti
economici la care cifra de afaceri pentru exercitiul financiar precedent
recurgerii la comportamente susceptibile a fi calificate practici
anticoncurentiale nu depaseste un plafon stabilit anual de catre Consiliul Concurentei
si:
- cota de piata totala a agentilor economici implicati in intelegerea,
decizia asociatiei de agenti economici sau practica concertata nu depaseste 5%
pe nici una dintre pietele relevante afectate, in cazul intelegerilor,
deciziilor luate de asociatiile de agenti economici ori practicilor concertate
dintre agentii economici concurenti; sau
- cota de piata a fiecarui agent economic implicat in intelegerea, decizia
asociatiei de agenti economici sau practica concertata nu depaseste 10% pe nici
una dintre pietele relevante afectate, in cazul intelegerilor, deciziilor luate
de asociatiile de agenti economici ori practicilor concertate dintre agentii
economici care nu sunt concurenti. Conform prevederilor art. 8 alin. (2) din
lege, limitele prevazute la alin. (1) al aceluiasi articol nu sunt aplicabile
practicilor anticoncurentiale interzise prin prevederile art. 5 din lege,
atunci cand acestea privesc preturi, tarife, acorduri de partajare a pietei sau
licitatii.
27. Intelegerile care indeplinesc conditiile prevazute in regulamentele de
exceptare pe categorii sunt prezumate a indeplini conditiile prevazute la art.
5 alin. (2) din lege. Pentru ca beneficiul exceptarii sa fie retras de catre
Consiliul Concurentei, acesta, dupa ce a procedat la o analiza individuala,
trebuie sa ajunga la concluzia ca acordul caruia i se aplica aceste regulamente
de exceptare pe categorii are efecte incompatibile cu art. 5 alin. (2) din
lege. Conditiile retragerii beneficiului exceptarii sunt prevazute in regulamentele
de exceptare pe categorii.
28. Intelegerile care restrictioneaza concurenta in sensul art. 5 alin. (1)
din lege pot indeplini conditiile prevazute la art. 5 alin. (2) din lege.
Conform art. 5 alin. (3) din lege, agentii economici sau asociatiile de agenti
economici pot solicita Consiliului Concurentei dispensa, proband indeplinirea
conditiilor stabilite la alin. (2) al aceluiasi articol.
C. Procedurile de analiza a plangerilor de catre Consiliul Concurentei
a) Cadrul general
29. Consiliul Concurentei nu este obligat sa declanseze o investigatie pe
baza fiecarei plangeri transmise, pentru a stabili daca a fost savarsita o
incalcare a legii. Cu toate acestea, Consiliul Concurentei are datoria de a
analiza cu atentie elementele de fapt si de drept aduse in atentia sa de catre
reclamant, in scopul de a stabili daca acele elemente indica un comportament
care este in masura sa incalce art. 5 sau 6 din lege.
30. In cadrul procedurii de analiza a unei plangeri de catre Consiliul
Concurentei se pot distinge diferite etape.
31. In cadrul primei etape, in urma primirii plangerii, Consiliul
Concurentei o examineaza si poate colecta informatii suplimentare, in scopul de
a decide cum va actiona referitor la plangerea respectiva.
32. In etapa a doua, Consiliul Concurentei poate analiza cazul, in scopul
de a initia procedurile conform art. 50 lit. a) din lege impotriva agentilor
economici reclamati in plangere. Daca Consiliul Concurentei considera ca nu
sunt suficiente temeiuri pentru a actiona in baza unei plangeri, va informa
reclamantul asupra motivelor sale si ii va oferi acestuia posibilitatea de a
transmite informatii suplimentare in cadrul unui termen limita, conform
prevederilor art. 4 alin. (1) din regulament.
33. Daca reclamantul nu isi face cunoscut punctul sau de vedere in cadrul
termenului limita stabilit de Consiliul Concurentei, plangerea sa este
considerata ca fiind retrasa, conform art. 4 alin. (3) din regulament. In toate
celelalte cazuri, in cea de-a treia etapa a procedurii, Consiliul Concurentei
ia cunostinta de observatiile transmise de catre reclamant si fie initiaza o
procedura de investigatie impotriva subiectului plangerii, fie adopta o decizie
de respingere a plangerii.
34. In toate etapele procedurii, reclamantul beneficiaza de o serie de
drepturi, prevazute in special la art. 4 si 5 din regulament. Cu toate acestea,
procedurile in fata Consiliului Concurentei nu constituie proceduri
contradictorii intre reclamant, pe de o parte, si companiile care sunt subiectul
investigatiei, pe de alta parte. Prin urmare, drepturile procedurale ale
reclamantului sunt mai putin cuprinzatoare decat drepturile de aparare a
agentilor economici impotriva carora Consiliul Concurentei conduce aceasta
investigatie.
b) Termenul de informare a reclamantului asupra actiunii avute in vedere de
catre Consiliul Concurentei
35. Consiliul Concurentei are obligatia de a lua o decizie asupra unei
plangeri intr-un termen de 30 de zile de la data inregistrarii acesteia,
conform art. 46 din lege.
36. In consecinta, in acest termen de 30 de zile Consiliul Concurentei va
comunica reclamantului cursul propus al actiunii, in sensul de declansare a
unei investigatii sau de respingere a plangerii. Atunci cand examinarea
plangerii a trecut in faza a doua a procedurii, Consiliul Concurentei va
proceda direct la informarea reclamantului asupra evaluarii sale preliminare
printr-o scrisoare conform art. 4 alin. (1) din regulament.
37. Pentru a se asigura cea mai rapida analiza a plangerilor, este de dorit
ca reclamantul sa coopereze in mod diligent in timpul procedurilor, de exemplu
prin comunicarea catre Consiliul Concurentei a oricarui element nou intervenit
in cauza.
c) Drepturi procedurale ale reclamantului
38. In cadrul etapei a treia a procedurii, daca s-a declansat procedura de
investigatie, presedintele Consiliului Concurentei - conform art. 48 alin. (2)
din lege - poate admite audierea autorului unei plangeri sau reclamatii, la
cererea acestuia. Reclamantului, a carui cerere de participare a fost admisa de
catre presedintele Consiliului Concurentei, i se va trimite, cu cel putin doua
saptamani inainte de data fixata pentru audiere, o copie de pe raportul asupra
investigatiei, cuprinzand elementele prevazute la art. 11 alin. (1) din
regulament, numai la cerere si daca presedintele Consiliului Concurentei
apreciaza ca este util in interesul investigatiei, impreuna cu citatia pentru
audiere.
39. Conform art. 48 alin. (3) din lege, neprezentarea sau renuntarea la
audiere, precum si refuzul oricarei depozitii sau declaratii nu constituie
impedimente pentru continuarea procedurii de investigatie, conform art. 48
alin. (3) din lege.
40. Reclamantul poate transmite, la initiativa sa ori in urma unei cereri a
Consiliului Concurentei, documente care contin secrete de afaceri sau alte
informatii confidentiale. Informatiile confidentiale vor fi protejate de
Consiliul Concurentei. Conform art. 14 din regulament, reclamantul este obligat
sa identifice informatiile confidentiale, sa motiveze de ce informatiile
respective sunt considerate confidentiale si sa transmita o versiune separata,
neconfidentiala atunci cand isi face cunoscut punctul sau de vedere, ca de
altfel si atunci cand transmite subsecvent informatii suplimentare in cursul
aceleiasi proceduri. Mai mult, Consiliul Concurentei poate, in toate celelalte
cazuri, sa solicite reclamantului care ii furnizeaza documentele sau
declaratiile sa identifice documentele ori partile din documente sau declaratii
pe care acesta le considera a fi confidentiale. Consiliul Concurentei poate, in
special, stabili un termen in care reclamantul sa comunice motivele pentru care
considera ca o informatie este confidentiala si sa furnizeze o versiune
neconfidentiala, inclusiv o descriere concisa a fiecarei piese ce continea o
informatie eliminata.
41. Calificarea informatiilor ca fiind confidentiale nu impiedica Consiliul
Concurentei sa divulge si sa foloseasca aceste informatii atunci cand este
necesar sa probeze o incalcare a prevederilor art. 5 sau 6 din lege. Atunci
cand secretele de afaceri sau informatiile confidentiale sunt necesare pentru
demonstrarea unei incalcari a legii, Consiliul Concurentei trebuie sa
analizeze, pentru fiecare document, daca necesitatea de a dezvalui acea
informatie este mai mare decat afectarea care ar rezulta din dezvaluire.
42. In conformitate cu art. 4 alin. (1) din regulament, atunci cand
Consiliul Concurentei considera, pe baza analizei preliminare, sa nu dea curs
plangerii din cauza motivelor insuficiente, va informa reclamantul printr-o
scrisoare, in care va indica temeiul legal, motivele care stau la baza acestei
concluzii si va stabili un termen in cadrul caruia acesta are posibilitatea sa
isi prezinte informatii sau observatii suplimentare in fata Comisiei
Consiliului Concurentei. Consiliul Concurentei va indica si consecintele unui
refuz de a raspunde acestei oportunitati, in conformitate cu art. 4 alin. (3)
din regulament.
43. Conform art. 5 alin. (1) din regulament, reclamantul are dreptul de
acces la informatiile pe care Consiliul Concurentei s-a bazat in formularea
opiniei preliminare asupra cazului.
44. Termenul limita de prezentare/transmitere a observatiilor de catre
reclamant a observatiilor sale referitoare la scrisoare, termen prevazut la
art. 4 alin. (1) din regulament, este stabilit in functie de circumstantele
cazului. Daca reclamantul nu raspunde in cadrul termenului stabilit de
Consiliul Concurentei, plangerea este considerata ca fiind retrasa. Reclamantii
sunt indreptatiti sa isi retraga plangerile in orice moment, daca doresc acest
lucru.
45. Reclamantul poate solicita o prelungire a termenului fixat pentru
furnizarea comentariilor sale. In functie de circumstantele cazului, Consiliul
Concurentei poate acorda o astfel de prorogare.
46. Daca exista informatii suplimentare furnizate de reclamant si acestea
sunt de natura a schimba punctul de vedere in urma analizei preliminare,
Consiliul Concurentei poate declansa procedura de investigatie impotriva
agentilor economici in cauza. In cadrul acestei proceduri reclamantul
beneficiaza de drepturile procedurale prevazute la pct. 38 - 45.
47. In situatia in care observatiile reclamantului nu schimba cursul
actiunii propuse a Consiliului Concurentei, acesta va respinge plangerea prin
decizie.
d) Decizia Consiliului Concurentei de respingere a unei plangeri
48. Atunci cand Consiliul Concurentei respinge o plangere prin decizie,
trebuie sa prevada motivele care au stat la baza acestei decizii intr-un mod
care este adecvat actului in discutie si luand in considerare circumstantele
fiecarui caz.
49. Expunerea motivelor avute in vedere trebuie sa se faca intr-un mod clar
si neechivoc, astfel incat sa ii permita reclamantului sa verifice motivele
deciziei, iar instantei judecatoresti competente, sa isi exercite controlul
asupra deciziei respective. Cu toate acestea, Consiliul Concurentei nu este
obligat sa adopte o pozitie asupra tuturor argumentelor ridicate de reclamant
in sustinerea plangerii sale, fiind suficient sa expuna considerentele de drept
si de fapt care au o importanta esentiala in contextul deciziei.
50. Decizia de respingere a unei plangeri poate fi atacata la Curtea de
Apel Bucuresti, Sectia de contencios administrativ si fiscal, in termen de 30
de zile de la comunicare.
51. O decizie de respingere a unei plangeri il impiedica pe reclamant sa
solicite redeschiderea procedurii, in afara de cazul in care acesta aduce noi
elemente de proba semnificative. In consecinta, corespondenta ulterioara cu
reclamantul pe aceeasi presupusa incalcare a legii nu poate fi privita ca o
noua plangere, cu exceptia cazului in care probe noi semnificative sunt aduse
in atentia Consiliului Concurentei. Cu toate acestea, dreptul Consiliului
Concurentei de a redeschide un caz ramane rezervat.
e) Situatii specifice
52. Conform art. 52 din lege, inainte de emiterea unei decizii conform art.
50 din lege, Consiliul Concurentei poate impune - printr-o decizie privind
masuri interimare - agentilor economici implicati luarea oricarei masuri pe
care o considera necesara in scopul restabilirii mediului concurential si
repunerii partilor in situatia anterioara. Masurile de suspendare sau de
interdictie a practicilor anticoncurentiale constatate, precum si dispozitiile
obligatorii date agentilor economici de a reveni la situatia anterioara vor fi
dispuse de Consiliul Concurentei in aplicarea prevederilor art. 50 din lege,
numai la constatarea unor fapte manifest ilicite, constitutive de practici
anticoncurentiale prohibite expres de lege si care trebuie eliminate fara
intarziere, pentru a preveni sau a opri producerea unui prejudiciu grav si
cert. Aceste masuri trebuie sa fie strict limitate, atat in durata, cat si in
obiectul lor, la ceea ce este necesar pentru a corija afectarea liberei
concurente.
Deciziile privind masurile interimare adoptate de Consiliul Concurentei vor
fi comunicate de indata partilor; ele pot fi atacate in contencios
administrativ la Curtea de Apel Bucuresti in termen de 30 de zile de la
comunicare. Instanta poate ordona, la cerere, suspendarea executarii deciziei
atacate.
53. Unele persoane fizice pot dori sa semnaleze Consiliului Concurentei
eventualele incalcari ale art. 5 sau 6 din lege fara a li se dezvalui
identitatea catre agentii economici vizati de acuzatiile in cauza. Aceste
persoane pot contacta Consiliul Concurentei, care este obligat sa respecte
solicitarea acestora de a ramane anonimi, mai putin in cazul in care aceasta
cerere de a ramane anonim este nejustificata.
IV. Dispozitii finale
54. Prezentele instructiuni transpun dispozitiile Notei privind
solutionarea plangerilor de catre Comisia Europeana, in conformitate cu
prevederile art. 81 si 82 din Tratatul CE, publicata in Jurnalul Oficial C 101
din 27 aprilie 2004.
55. Prezentele instructiuni vor fi puse in aplicare prin ordin al
presedintelui Consiliului Concurentei si vor fi publicate in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.