HOTARARE Nr.
986 din 27 august 2008
privind stabilirea masurilor
pentru organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Camera Deputatilor si
Senat din anul 2008
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 634 din 2 septembrie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 69 alin. (1) din Legea nr. 35/2008 pentru alegerea
Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii
nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a
Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004
privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Pentru coordonarea şi urmărirea
îndeplinirii sarcinilor prevăzute în legislaţia în vigoare în domeniul alegerii
Camerei Deputaţilor şi Senatului care revin Guvernului, ministerelor şi celorlalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi
instituţiilor prefectului, se constituie Comisia tehnică centrală, în
componenţa prevăzută în anexa nr. 1.
(2) La şedinţele Comisiei tehnice centrale pot
participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice
parlamentare, ai Clubului Român de Presă, precum şi ai altor instituţii ale
administraţiei publice centrale interesate şi ai organizaţiilor
neguvernamentale.
Art. 2. - (1) Prefecţii şi preşedinţii tribunalelor iau
măsurile necesare pentru întocmirea listelor cuprinzând persoanele care pot fi
desemnate, potrivit legii, preşedinţi ai birourilor şi oficiilor electorale şi
locţiitori ai acestora.
(2) Cu cel puţin 35 de zile înainte de ziua votării,
prefecţii, primarii şi preşedinţii tribunalelor întocmesc listele cuprinzând
persoanele care pot fi desemnate, potrivit legii, preşedinţi ai birourilor
electorale ale secţiilor de votare şi locţiitori ai acestora.
(3) Cu cel puţin 30 de zile înainte de ziua votării,
prefecţii centralizează listele prevăzute la alin. (2) şi le transmit spre
avizare, prin poşta electronică, Autorităţii Electorale Permanente, în formatul
solicitat de aceasta.
(4) Avizul Autorităţii Electorale Permanente se
comunică prefecţilor şi preşedinţilor tribunalelor până cel mai târziu cu 5
zile înaintea desemnării preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de
votare şi a locţiitorilor acestora.
Art. 3. - (1) Ministerul
Internelor şi Reformei Administrative dispune măsuri pentru asigurarea ordinii
şi liniştii publice în localităţile ţării, pe întreaga perioadă electorală şi,
în mod deosebit, în ziua votării, precum şi în zilele care premerg şi succedă acestei zile.
(2) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
asigură paza secţiilor de votare şi a dosarelor întocmite de birourile
electorale pe timpul transportului acestora la birourile electorale de
circumscripţie, respectiv la Biroul Electoral Central, precum şi paza pe timpul
tipăririi, transportului şi depozitării buletinelor de vot şi celorlalte
materiale necesare votării.
Art. 4. - (1) Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative, prin Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind
Evidenţa Persoanelor, asigură tipărirea listelor electorale permanente şi a
copiilor de pe listele electorale permanente.
(2) Materialele consumabile necesare tipăririi listelor
electorale permanente, a listelor electorale suplimentare, a copiilor de pe
listele electorale permanente şi a copiilor de pe listele electorale
suplimentare se asigură de către instituţiile prefectului.
Art. 5. - (1) Institutul Naţional de Statistică asigură
numărul de statisticieni, informaticieni şi personal tehnic auxiliar, dotarea
necesară cu echipamente şi tehnică de calcul, precum şi sistemul informaţional utilizat
în monitorizarea şi desfăşurarea operaţiunilor tehnice de constatare a
rezultatelor alegerilor.
(2) Institutul Naţional de Statistică va organiza
instruirea conducerilor direcţiilor regionale şi judeţene de statistică privind
participarea specialiştilor statisticieni, informaticieni şi a personalului
auxiliar la efectuarea operaţiunilor tehnice pentru stabilirea rezultatelor
alegerilor.
Art. 6. - (1) Ministerul
Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Ministerul Culturii şi Cultelor,
Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse, Ministerul Transporturilor
şi Ministerul Sănătăţii Publice dispun măsurile necesare pentru a pune la
dispoziţia autorităţilor administraţiei publice locale spaţii corespunzătoare
în unităţile din subordine, în vederea organizării de secţii de votare, precum
şi pentru sprijinirea cu personal a operaţiunilor tehnice la secţiile de
votare.
(2) Spaţiile puse la dispoziţia autorităţilor
administraţiei publice locale în conformitate cu alin. (1) nu vor face parte
din unităţile de asistenţă medicală cu paturi sau de asistenţă medicală primară
şi ambulatorie de specialitate.
Art. 7. - Ministerul Sănătăţii Publice va lua măsurile
necesare pentru asigurarea asistenţei medicale la secţiile de votare.
Art. 8. - (1) Ministerul Afacerilor Externe va face
propuneri Autorităţii Electorale Permanente pentru acreditarea observatorilor
străini, precum şi a delegaţilor mass-media străini.
(2) Ministerul Afacerilor
Externe va lua măsurile necesare pentru organizarea şi dotarea secţiilor de
votare din străinătate, precum şi pentru funcţionarea biroului electoral de
circumscripţie nr. 43 pentru românii cu domiciliul sau reşedinţa în
străinătate.
Art. 9. - (1) In termen de 3
zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, se constituie
comisiile tehnice judeţene şi Comisia Tehnică a Municipiului Bucureşti, în
componenţa prevăzută în anexa nr. 2, cu atribuţii în coordonarea şi urmărirea
îndeplinirii sarcinilor ce revin autorităţilor administraţiei publice locale şi
serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale, prevăzute în legislaţia în
vigoare, în domeniul alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat din anul
2008.
(2) La şedinţele comisiei tehnice pot participa, în
calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, ai
Clubului Român de Presă, precum şi ai organizaţiilor neguvernamentale.
(3) Pentru urmărirea şi
soluţionarea operativă a problemelor curente din circumscripţia electorală
judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pe lângă comisia tehnică se
constituie un grup tehnic de lucru, condus de un subprefect, format din
specialişti desemnaţi de conducătorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor
şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale,
organizate la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti. Din
grupul tehnic de lucru vor face parte şi 2-3 specialişti din aparatul de
specialitate al consiliilor judeţene, respectiv al Consiliului General al
Municipiului Bucureşti.
(4) în perioada în care îşi desfăşoară activitatea în
cadrul grupului tehnic de lucru membrii acestuia sunt degrevaţi de sarcinile de serviciu.
(5) Condiţiile materiale necesare funcţionării grupului
tehnic de lucru se asigură prin grija prefectului. Salariile şi celelalte
drepturi băneşti cuvenite personalului care îşi desfăşoară activitatea în
grupul tehnic de lucru se achită de unităţile de la care aceştia provin.
Art. 10. - (1) Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative va organiza, în termen de cel mult 5 zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, instruirea prefecţilor şi subprefecţilor cu
privire la organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi
Senat.
(2) Prefecţii vor organiza în cel mai scurt timp
instruirea primarilor şi a secretarilor comunelor, oraşelor şi municipiilor cu
privire la sarcinile ce le revin în vederea organizării şi desfăşurării în bune
condiţii a alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat.
(3) Prefecţii stabilesc un grafic de distribuire a
buletinelor de vot şi a celorlalte materiale necesare votării, în funcţie de
asigurarea condiţiilor de păstrare în siguranţă a acestora, cu respectarea
prevederilor legale.
(4) In situaţia în care prefectul este în
imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile, precum şi în cazurile în care
această funcţie este vacantă, unul din subprefecţi asigură îndeplinirea
sarcinilor ce îi revin prefectului, potrivit legii, în vederea organizării şi
desfăşurării corespunzătoare a alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat.
(5) In perioada desfăşurării procesului electoral,
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative va acorda sprijin de
specialitate prefecţilor şi primarilor, în vederea realizării la termen şi în
condiţii corespunzătoare a sarcinilor ce le revin în organizarea şi
desfăşurarea alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat.
Art. 11. - (1) Secretariatul General al Guvernului,
respectiv Ministerul Afacerilor Externe asigură sedii corespunzătoare pentru
desfăşurarea activităţii Biroului Electoral Central, respectiv pentru biroului
electoral de circumscripţie a românilor cu domiciliul sau reşedinţa în afara
ţării.
(2) Dotarea tehnică şi materială a Biroului Electoral
Central se asigură de către Ministerul Internelor şi Reformei Administrative,
iar dotarea tehnică şi materială a biroului electoral de circumscripţie a
românilor cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării se asigură de Ministerul
Afacerilor Externe.
(3) Autoritatea Electorală Permanentă împreună cu
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative asigură aparatul tehnic
auxiliar necesar funcţionării Biroului Electoral Central. Aparatul tehnic
auxiliar necesar funcţionării biroului electoral de circumscripţie a românilor
cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării se asigură de Ministerul Afacerilor
Externe, cu sprijinul Autorităţii Electorale Permanente.
(4) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale asigură
serviciile şi echipamentele de comunicaţii speciale, închirierea de la
operatorii publici a elementelor de infrastructură pentru servicii de
comunicaţii, pentru crearea de aplicaţii specifice şi funcţionarea sistemului
de colectare a datelor privind participarea la vot, necesare Biroului Electoral
Central, birourilor electorale de circumscripţie, oficiilor electorale ale
sectoarelor municipiului Bucureşti şi a biroului electoral de circumscripţie
nr. 43 pentru românii cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate.
(5) Prefecţii, preşedinţii consiliilor judeţene şi primarii
asigură condiţiile corespunzătoare pentru funcţionarea birourilor electorale de
circumscripţie.
Art. 12. - (1) Autoritatea Electorală Permanentă
sprijină instruirea membrilor birourilor electorale şi a celorlalţi
participanţi la procesul electoral.
(2) Autoritatea Electorală Permanentă asigură
realizarea unor publicaţii, materiale, broşuri şi acţiuni de informare a
participanţilor la procesul electoral. In scopul asigurării instruirii şi
îndrumării eficiente a membrilor birourilor electorale şi a celorlalţi
participanţi la procesul electoral, publicaţiile vor cuprinde variante
actualizate ale reglementărilor legale privind alegerea Camerei Deputaţilor şi
a Senatului din anul 2008.
(3) Autoritatea Electorală Permanentă stabileşte
organizaţiile neguvernamentale care îndeplinesc condiţiile legale pentru
desemnarea de observatori interni la alegeri, acreditează reprezentanţii presei
scrise, ai radioului şi televiziunilor din România, precum şi observatorii
străini şi delegaţii mass-media străini la propunerea Ministerului Afacerilor
Externe.
Art. 13. - (1) Comisiile tehnice judeţene şi a
municipiului Bucureşti vor informa săptămânal Comisia tehnică centrală în
legătură cu stadiul pregătirii şi organizării alegerilor pentru Camera
Deputaţilor şi Senat din anul 2008.
(2) Comisia tehnică centrală va informa săptămânal
Guvernul în legătură cu stadiul îndeplinirii acţiunilor privind pregătirea şi
organizarea alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat din anul 2008.
Art. 14. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente,
Marian Muhuleţ
Ministrul afacerilor externe,
Lazăr Comănescu
Secretarul general al Guvernului,
Gabriel Berca
p. Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Zvetlana Preoteasa,
secretar de stat
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale,
Marcel Opriş
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Comisiei tehnice centrale
Preşedinte:
Ministrul Internelor şi Reformei Administrative
Membrii:
- secretarul de stat pentru relaţia cu instituţiile
prefectului din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative - coordonator;
- secretarul de stat şef al Departamentului ordine şi
siguranţă publică din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative;
- secretarul de stat pentru comunităţile locale din
cadrul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative;
- secretarul general adjunct din cadrul Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative.
a) Reprezentanţi, la nivel de secretar de stat sau
secretar general, ai:
- Secretariatului General al Guvernului
- Ministerului Economiei şi Finanţelor
- Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse
- Ministerului Afacerilor Externe
- Ministerului Justiţiei
- Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului
- Ministerului Culturii şi Cultelor
- Ministerului Sănătăţii Publice
- Ministerului Transporturilor
- Autorităţii Electorale Permanente
- Institutului Naţional de Statistică
- Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat
b) Reprezentanţi ai:
- Serviciului de Telecomunicaţii Speciale
- Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale
- Agenţiei Naţionale de Presă
„Rompres"
- Societăţii Comerciale „Electrica" - S.A.
- Societăţii Române de Televiziune
- Societăţii Române de Radiodifuziune
- Departamentului pentru Relaţii Interetnice
NOTE:
Lucrările de secretariat tehnic ale Comisiei tehnice
centrale sunt asigurate de Ministerul Internelor şi Reformei Administrative.
Componenţa nominală a Comisiei tehnice centrale se
stabileşte prin ordin al ministrului internelor şi reformei administrative, pe
baza propunerilor formulate de conducătorii ministerelor şi ai celorlalte
instituţii/societăţi menţionate.
ANEXA Nr. 2
COMPONENŢA
comisiei tehnice judeţene sau a municipiului
Bucureşti
- Prefectul judeţului, respectiv al municipiului
Bucureşti
- Un subprefect
- Secretarul judeţului, respectiv secretarul general al
municipiului Bucureşti
- Directorul direcţiei regionale/judeţene de statistică
- Directorul general al direcţiei generale a finanţelor
publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
- Inspectorul-şef al inspectoratului judeţean de
poliţie, respectiv directorul general al Direcţiei Generale de Poliţie
aMunicipiului Bucureşti
- Şeful biroului judeţean sau al municipiului Bucureşti
de administrare a bazelor de date privind evidenţa persoanelor
- Şeful serviciului public comunitar judeţean de
evidenţa persoanelor
- Inspectorul-şef al inspectoratului de jandarmi
judeţean, respectiv directorul general al Direcţiei Generale de Jandarmi a
Municipiului Bucureşti
- Inspectorul general al Inspectoratului şcolar
judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti
- Directorul autorităţii de sănătate publică judeţene,
respectiv al Direcţiei de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti
- Reprezentantul teritorial al Autorităţii Electorale
Permanente
- Reprezentantul teritorial al Societăţii Comerciale
„Electrica" - S.A.
- Corespondentul teritorial al Agenţiei Naţionale de
Presă „Rompres".
NOTE:
Lucrările de secretariat tehnic ale comisiei tehnice
judeţene sunt asigurate de personalul din cadrul Instituţiei Prefectului.
Componenţa nominală a comisiei tehnice judeţene sau a
municipiului Bucureşti se stabileşte de prefect, prin ordin.