HOTARARE Nr.
98 din 20 septembrie 2007
pentru completarea Hotararii
Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 73/2006 privind
aprobarea procedurilor pentru controlul calitatii activitatii de audit
financiar si a serviciilor conexe acestuia
ACT EMIS DE:
CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 685 din 9 octombrie 2007
In temeiul prevederilor art. 6 alin. (5) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 133/2002, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din Romania,
întrunit în şedinţa din 20 septembrie 2007,
hotărăşte:
Art. I. - Se aprobă următoarele proceduri:
1. Procedurile pentru controlul modului de realizare de către auditorii financiari a obligaţiilor stabilite prin Hotărarea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 91/2007 privind aplicarea legislaţiei specifice privind
combaterea şi prevenirea operaţiunilor de spălare a banilor şi/sau de finanţare
a actelor de terorism de către auditorii financiari, prevăzute în anexa nr. 1;
2. Procedurile pentru controlul calităţii activităţii
de organizare de cursuri de pregătire profesională în domeniul auditului
financiar, prevăzute în anexa nr. 2;
3. Procedurile pentru
controlul modului de respectare de către auditorii financiari a Normelor
privind stabilirea numărului mediu minim de ore pentru finalizarea unei misiuni
de audit financiar, aprobate prin Hotărarea Consiliului
Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr.
44/2005, prevăzute în anexa nr. 3.
Art. II. - După anexa
nr. 6 la Hotărarea Consiliului Camerei Auditorilor
Financiari din Romania nr. 73/2006 privind aprobarea
procedurilor pentru controlul calităţii activităţii de audit financiar şi a
serviciilor conexe acestuia, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 909 din 8 noiembrie
2006, se introduc 3 noi anexe, anexele nr. 1-3 la prezenta hotărare, care devin anexele nr. 7-9.
Art. III. -
Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională va urmări punerea în
aplicare a procedurilor prevăzute în anexele nr. 1-3 care fac parte integrantă
din prezenta hotărare.
Art. IV. - Prezenta hotărare
se publică în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
conform prevederilor art. 6 alin. (5) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 133/2002, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din Romania,
Ion Mihăilescu
ANEXA Nr. 1
(Anexa nr. 7 la Hotărarea nr. 73/2006)
Procedurile pentru controlul modului de realizare de
către auditorii financiari a obligaţiilor stabilite prin Hotărarea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 91/2007 privind aplicarea legislaţiei specifice privind combaterea şi
prevenirea operaţiunilor de spălare a banilor şi/sau de finanţare a actelor de
terorism de
către auditorii financiari
Nr. crt.
|
Obiective ale controlului modului de
realizare a obligaţiilor stabilite prin
Hotărarea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 91/2007
privind aplicarea legislaţiei specifice privind combaterea şi prevenirea
operaţiunilor de spălare a banilor şi/sau de finanţare a actelor de terorism
de către auditorii financiari
|
DA/NU
|
1.
|
Documentarea faptului dacă auditorul financiar inspectat -
persoană fizică sau juridică -, în temeiul obligaţiilor stabilite prin Hotărarea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr.
91/2007, a adoptat proceduri specifice de audit,
care să ofere probe privind posibilitatea ca societăţile comerciale cărora
Ie-a prestat servicii în calitate de auditor să fi avut contacte cu persoane
suspecte de acte de terorism sau prin intermediul lor să fi avut loc
operaţiuni de spălare a banilor şi/sau de finanţare de acte de terorism,
astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi
sancţionarea spălării banilor, cu modificările şi completările ulterioare
|
|
2.
|
Documentarea faptului dacă, în perioada supusă inspecţiei, ca
urmare a procedurilor de audit aplicate, auditorul financiar a identificat
cazuri de natura celor descrise la pct. 1 de mai sus, iar în caz afirmativ,
dacă a informat operativ asupra acestor fapte organismele abilitate, conform
Legii nr. 656/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi Camera
Auditorilor Financiari din Romania
|
|
ANEXA Nr. 2
(Anexa nr. 8 la Hotărarea nr. 73/2006)
Procedurile pentru controlul calităţii activităţii
de organizare de cursuri de pregătire profesională în domeniul auditului financiar
Nr. crt.
|
Obiective ale controlului calităţii
activităţii de organizare de cursuri de pregătire profesională de specialitate
în domeniul auditului financiar, desfăşurată de membrii Camerei Auditorilor
Financiari din Romania - auditori persoane
juridice şi persoane fizice
|
DA/NU
|
I.
|
Cunoaşterea ariei de cuprindere a contractelor privind
organizarea de cursuri de pregătire profesională de specialitate în domeniul
auditului financiar şi concordanţa acestora cu standardele relevante
|
|
A
|
Obiective generale
|
|
1.
|
Este anexată la dosarul misiunii oferta firmei de audit de a
organiza şi a desfăşura cursuri de specialitate în domeniul auditului
financiar?
|
|
2.
|
Conţine dosarul misiunii contractul specific încheiat în baza
aprobării Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania privind organizarea şi desfăşurarea
de cursuri de pregătire profesională pentru sesiunea cuprinsă în inspecţie?
|
|
B
|
Termenii angajamentului
|
|
1.
|
Conţine contractul de prestări de servicii referiri la obiectul contractului, constand
în temele cursurilor de pregătire profesională în domeniul auditului aprobate
de Camera Auditorilor Financiari din Romania pentru sesiunea în cauză?
|
|
2.
|
Conţine contractul de prestări de servicii referiri la condiţiile
şi cerinţele Camerei Auditorilor Financiari din Romania pentru desfăşurarea de către firma organizatoare a acestei
activităţi?
|
|
|
Aceste cerinţe se referă la:
|
|
|
a) existenţa obiectului de activitate declarat în cadrul actului
constitutiv al activităţii privind cursurile de pregătire profesională (cod
CAEN 8042 „Alte forme de învăţămant");
b) dacă reprezentantul firmei de audit şi ceilalţi lectori,
angajaţi pe bază de contract de prestări de servicii, sunt formatori agreaţi
de Camera Auditorilor Financiari din Romania;
c) dacă la inspecţia de calitate efectuată de către DMCP,
administratorului firmei de audit i-a fost atribuit calificativul A pentru
activitatea desfăşurată în anul 2007 şi următorii. La cererea societăţilor
interesate, se pot efectua inspecţii de calitate, pe costul acestora, în
afara programului de inspecţie aprobat
|
|
3.
|
Conţine contractul referiri la planificarea şi termenul de
desfăşurare şi încheiere a misiunii?
|
|
4.
|
Au fost încheiate contracte de colaborare cu lectorii atraşi în
echipa de derulare a misiunii, care să conţină clauze similare cu cele din
contractul specific încheiat cu Camera Auditorilor Financiari din Romania, inclusiv cu privire la răspunderile
părţilor?
|
|
II.*)
|
Respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisă a cursurilor de pregătire profesională de specialitate în
domeniul auditului financiar
|
|
A
|
Planificarea misiunii
|
|
1.
|
Au fost documentate aspectele legate de aplicarea de către firma
organizatoare a principiului independenţei, în raport cu Camera Auditorilor Financiari din Romania, precum
şi cu auditorii financiari cursanţi, conform cerinţelor Secţiunii E
"Acceptarea/reînnoirea mandatului" adaptată la specificul acestei
activităţi - anexa la anexa nr. 2
|
|
2.
|
Au fost detaliate într-o anexă legislaţia, reglementările,
standardele de educaţie profesională, reglementările Camerei Auditorilor
Financiari din Romania cu
relevanţă deosebită pentru misiune?
|
|
3.
|
Existenţa la dosarul misiunii a bugetului de timp care să asigure
îndeplinirea obiectivelor contractate
|
|
*) Numărul curent II din prezenta anexă corespunde numărului curent VI din anexele nr. 1-6 la Hotărarea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr.
73/2006.
Nr. crt.
|
Obiective
ale controlului calităţii activităţii de organizare de cursuri de pregătire
profesională de specialitate în domeniul auditului financiar, desfăşurată de
membrii Camerei Auditorilor Financiari din Romania - auditori persoane
juridice şi persoane fizice
|
DA/NU
|
B
|
Activitatea propriu-zisă de desfăşurare a cursurilor de pregătire
profesională
|
|
1.
|
Existenţa la dosarul misiunii a programului desfăşurării
cursurilor de pregătire profesională, precum şi a informaţiilor privind modul
de desfăşurare efectivă a acestora
|
|
2.
|
Dacă suportul de curs este elaborat în acord cu tematica aprobată
de Consiliul Camerei, cu cerinţele Standardelor de educaţie profesională,
precum şi cu prevederile celorlalte reglementări aplicabile auditorilor
financiari ori stagiarilor în audit, după caz, cum sunt:
- Hotărarea Consiliului Camerei
Auditorilor Financiari din Romania nr. 9/2001 pentru
aprobarea Regulilor privind pregătirea profesională continuă a auditorilor
financiari;
- Hotărarea Consiliului Camerei
Auditorilor Financiari din Romania nr. 39/2005
pentru aprobarea Normelor privind perioada de pregătire profesională practică
a stagiarilor în activitatea de audit financiar.
|
|
3.
|
In cazul efectuării unor teste la sfarşitul cursurilor, se va proba îndeplinirea condiţiilor pentru
desfăşurarea lor, respectiv:
- dacă grila/subiectele de testare a/au fost aprobată/aprobate de
Camera Auditorilor Financiari din Romania pentru sesiunea în cauză;
- dacă verificatorii testelor sunt acreditaţi de către Camera
Auditorilor Financiari din Romania ca formatori, care au depus declaraţii de confidenţialitate,
conform Codului etic;
- dacă s-au respectat prevederile reglementărilor în materie, cu
privire la comunicarea rezultatelor testării şi rezolvarea eventualelor
contestaţii.
|
|
4.
|
Dacă este documentată îndeplinirea de către firma de audit
financiar organizatoare a cursurilor a obligaţiei de a vira în contul Camerei
Auditorilor Financiari din Romania a cotei-părţi cuvenite acesteia, potrivit contractului.
|
|
C
|
Finalizarea misiunii
|
|
1.
|
Dacă societatea utilizează un sistem propriu de evaluare a
calităţii desfăşurării cursului prin distribuirea spre completare cursanţilor
a unui formular de aprecieri şi sugestii
|
|
2.
|
Au fost prelucrate aceste formulare?
|
|
3.
|
A fost întocmit şi depus la Camera Auditorilor
Financiari din Romania un raport adecvat de evaluare
a cursului de pregătire profesională, fundamentat pe baza prelucrării
formularelor?
|
|
4.
|
Dacă firma de audit a prezentat Camerei Auditorilor Financiari
din Romania o informare în
cazul existenţei unor aspecte semnificative care să necesite raportarea către
conducerea corpului profesional (scrisoarea confidenţială)
|
|
ANEXĂ la
anexa nr. 2
ACCEPTAREA MANDATULUI, REÎNNOIREA MANDATULUI
Secţiunea E 1 adaptată
Iniţiale
Client: Camera Auditorilor Financiari din Romania Intocmit
de:
|
Data
|
- Cursuri de pregătire
auditori/stagiari in audit Revizuit de:
- Sesiunea: septembrie 2007
|
|
|
Ref.
|
Da/Nu
|
1. Ar depinde firma excesiv de client (sau de grup)?
2. Există cursanţi care datorează societăţii organizatoare sume
care să se ridice la o valoare suficient de mare pentru a fi considerate un
împrumut (luaţi în considerare suma restantă plus datoria estimată pentru
anul în curs)?
3. I-a acordat firma sau orice persoană strans legată de firmă cursanţilor
facilităţi la plata cursurilor?
4. Există vreun litigiu în derulare sau potenţial între firmă şi
vreunul dintre cursanţi?
5. A efectuat firma de audit sau vreunul
dintre angajaţii acesteia acţiuni de promovare a cursurilor organizate de
firmă care să poată fi clasificate drept concurenţă neloială?
6. A respectat firma recomandările emise de Camera Auditorilor
Financiari din Romania la misiunile anterioare?
7. S-au îndeplinit obligaţiile faţă de Camera Auditorilor
Financiari din Romania?
8. A respectat firma de audit contractul încheiat cu Camera
Auditorilor Financiari din Romania pentru această
acţiune?
9. Dacă persoanele din firma organizatoare, care răspund de
derularea contractului încheiat cu Camera, ocupă vreo funcţie de conducere în
Camera Auditorilor Financiari din Romania?
10. Au fost impuse condiţii în afara contractului de către
persoane din aparatul executiv al Camerei Auditorilor
Financiari din Romania?
11. Au fost impuse condiţii în afara contractului de către
membrii Consiliului, ai Comisiei de apel şi/sau ai Comisiei de auditori
statutari ai Camerei Auditorilor Financiari din Romania?
12. S-a respectat procedura de selectare a formatorilor şi verificatorilor care vor asigura predarea şi
respectiv corectarea testelor?
Pentru orice întrebare de mai sus la care s-a răspuns afirmativ,
se vor documenta afirmaţiile făcute şi măsurile necesare pentru menţinerea
independenţei firmei, dacă urmează să se accepte misiunea.
|
|
|
ANEXA Nr. 3
(Anexa nr. 9 la Hotărarea nr. 73/2006)
Procedurile pentru controlul modului de respectare
de către auditorii financiari a Normelor privind stabilirea numărului mediu minim de ore pentru finalizarea
unei misiuni de audit financiar, aprobate prin Hotărarea Consiliului
Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 44/2005
Nr. crt.
|
Obiective ale controlului modului
de respectare de către auditorii financiari a prevederilor Normelor pentru
stabilirea numărului mediu minim de ore pentru finalizarea unei misiuni de
audit financiar, aprobate prin Hotărarea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 44/2005
|
DA/NU
|
1.
|
Documentarea în cadrul secţiunii F „Abordarea auditului" a
următoarelor referinţe:
|
|
a)
|
Documentarea abordării auditului, cu identificarea domeniilor
esenţiale pentru misiune, a riscurilor şi abordarea acestora, precum şi a
metodei de eşantionare
|
|
b)
|
Dacă Programul calendaristic de desfăşurare a misiunii de audit
financiar asigură realizarea cerinţei Standardului Internaţional de Audit 300
"Planificarea unui audit al situaţiilor financiare", potrivit
cărora "auditorul trebuie să planifice auditul astfel încat misiunea să se desfăşoare într-un mod
eficient"
|
|
c)
|
Selectarea de către auditorul financiar a echipei de auditori
corespunzători misiunii şi punerea în temă a acestora cu programul misiunii
|
|
d)
|
Dacă s-a întocmit bugetul de timp al misiunii, la nivelul minim
de 240 de ore prevăzut de Normele pentru stabilirea numărului mediu minim de
ore pentru finalizarea unei misiuni de audit financiar, aprobate prin Hotărarea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr.
44/2005?
|
|
e)
|
Modul de alocare a bugetului de timp membrilor echipei de audit.
Se va avea în vedere că echipei de audit trebuie să i se repartizeze cel
puţin 180 ore/om, corespunzătoare procedurilor de fond (120 de ore) şi
evaluării controlului intern şi riscului legat de control (60 de ore).
|
|
Nr. crt.
|
Obiective ale controlului modului
de respectare de către auditorii financiari a prevederilor Normelor pentru
stabilirea numărului mediu minim de ore pentru finalizarea unei misiuni de
audit financiar, aprobate prin Hotărarea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 44/2005
|
DA/NU
|
f)
|
Evaluarea, pe baza consultării
situaţiilor financiare ale clientului, a justificării reducerii cu maximum
25% a numărului mediu de ore pentru audit, la entităţi considerate de
auditorul financiar că ar prezenta un grad mai mic de complexitate a
activităţii.
|
|
2.
|
Conţine scrisoarea de angajament/contractul de prestări de
servicii referiri privind bazele de la care pleacă calcularea onorariului şi
orice acord privind eşalonarea plăţii acestuia?
|
|
3.
|
Dacă nivelul mediu orar al onorariului încasat efectiv,
determinat avandu-se în
vedere programul de lucru şi bugetul de timp, poate fi considerat
satisfăcător în raport cu cerinţele privind calitatea activităţii de audit,
precum şi cu prevederile art. 25 din Directiva a opta a CEE, potrivit cărora:
"Statele membre asigură existenţa unor norme corespunzătoare care prevăd
că onorariile pentru auditurile statutare:
- nu sunt influenţate sau determinate de prestarea de servicii
suplimentare entităţii auditate; şi
- nu pot fi condiţionate în niciun fel.
|
|