Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 924 din 11 august 2005

privind aprobarea Regulilor generale pentru igiena produselor alimentare

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 804 din  5 septembrie 2005


SmartCity3


    In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 6^3 lit. d) si f) din Ordonanta Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activitatii sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 215/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 1^1 din Legea nr. 150/2004 privind siguranta alimentelor si a hranei pentru animale, cu modificarile si completarile ulterioare,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    Art. 1
    Se aproba Regulile generale pentru igiena produselor alimentare, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
    Art. 2
    Pana la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, in colaborare cu Ministerul Sanatatii, controleaza modul de indeplinire a prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.198/2002 privind aprobarea Normelor de igiena a produselor alimentare si ia masurile ce se impun.
    Art. 3
    Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, in colaborare cu autoritatile abilitate implicate, prevazute in Legea nr. 150/2004 privind siguranta alimentelor si a hranei pentru animale, cu modificarile si completarile ulterioare, controleaza modul de indeplinire a prevederilor prezentei hotarari si ia masurile ce se impun, conform limitelor de competenta legale.
    Art. 4
    (1) Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 octombrie 2006.
    (2) La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 1.198/2002 privind aprobarea Normelor de igiena a produselor alimentare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 866 din 2 decembrie 2002.
    (3) Prezenta hotarare transpune prevederile Regulamentului Parlamentului European si al Consiliului Uniunii Europene nr. 852/2004/CE, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 139 din 30 aprilie 2004.

                  PRIM-MINISTRU
             CALIN POPESCU-TARICEANU

                       Contrasemneaza:
                       Ministrul agriculturii,
                       padurilor si dezvoltarii rurale,
                       Gheorghe Flutur

                       Presedintele Autoritatii Nationale Sanitare
                       Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor,
                       Razvan Tiru

                       Ministrul sanatatii,
                       Mircea Cinteza

                       Ministrul finantelor publice,
                       Ionel Popescu

    ANEXA 1

                              REGULI GENERALE
                    pentru igiena produselor alimentare

    CAP. 1
    Prevederi generale

    Art. 1
    Domeniu de aplicare
    (1) Prezenta hotarare stabileste reguli generale cu privire la igiena produselor alimentare pentru operatorii cu activitate in domeniul alimentar, tinandu-se cont, in mod special, de urmatoarele principii:
    a) responsabilitatea primara pentru siguranta alimentelor apartine operatorului cu activitate in domeniul alimentar;
    b) este necesar sa se asigure siguranta alimentelor pe tot lantul alimentar, incepand cu productia primara;
    c) este important sa se asigure lantul frigorific pentru alimente ce nu pot fi depozitate in siguranta la temperaturi ale mediului ambiant, in special pentru alimente congelate;
    d) implementarea generala a procedurilor bazate pe principiile HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point), impreuna cu aplicarea bunelor practici de igiena, trebuie sa intareasca responsabilitatea operatorilor cu activitate in domeniul alimentar;
    e) ghidurile de bune practici sunt un instrument valoros pentru a ajuta operatorii cu activitate in domeniul alimentar, de la toate nivelurile lantului alimentar, sa fie in conformitate cu regulile de igiena a alimentelor si la aplicarea principiilor HACCP;
    f) este necesar sa se stabileasca criterii microbiologice si cerinte de control al temperaturii, bazate pe o evaluare stiintifica a riscului;
    g) este necesar sa se asigure ca alimentele importate sa fie cel putin la acelasi standard de igiena ca alimentele produse in Romania sau sa fie la un standard echivalent.
    (2) Prezenta hotarare se aplica tuturor etapelor de productie, de procesare si de distributie a alimentelor, precum si activitatilor de export, fara a se aduce atingere unor cerinte specifice cu referire la igiena alimentelor.
    (3) Prezenta hotarare nu se aplica:
    a) productiei primare pentru consum domestic privat;
    b) prepararii domestice, manipularii sau depozitarii alimentelor pentru consum domestic privat;
    c) furnizarii directe, de catre producator, de cantitati mici de produse primare catre consumatorul final sau catre intreprinderi locale de vanzare cu amanuntul ce aprovizioneaza direct consumatorul final;
    d) centrelor de colectare si tabacariilor ce intra sub incidenta definirii activitatilor in domeniul alimentar, numai pentru faptul ca acestea manipuleaza materia prima pentru producerea de gelatina sau colagen.
    (4) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, ca autoritate de reglementare in domeniul sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor ce coordoneaza toate activitatile in acest domeniu, de la producerea materiilor prime pana la consumator, stabileste impreuna cu Ministerul Sanatatii, in baza legislatiei nationale, reguli ce reglementeaza activitatile prevazute la alin. (3) lit. c). Astfel de reguli trebuie sa asigure realizarea obiectivelor prezentei hotarari.
    Art. 2
    Definitii
    (1) In sensul prezentei hotarari termenii si expresiile urmatoare se definesc astfel:
    a) igiena alimentelor, denumita in continuare igiena - masurile si conditiile necesare pentru controlul riscurilor si pentru a se asigura calitatea de propriu pentru consum uman a unui produs alimentar, in concordanta cu destinatia prestabilita a acestuia;
    b) produse primare - produse rezultate din productia primara, incluzand produse crescute pe sol, obtinute prin cresterea de animale, din vanat si pescuit;
    c) intreprindere - orice unitate cu activitate in domeniul alimentar;
    d) autoritate competenta - Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, denumita in continuare Autoritatea, competenta pentru implementarea, coordonarea implementarii si asigurarea conformitatii cu prevederile prezentei hotarari sau orice alta autoritate careia i-a fost delegata acea competenta. Aceasta poate include, de asemenea, dupa caz, autoritatea corespondenta a altei tari;
    e) echivalent - cu referire la sisteme diferite, capacitatea de indeplinire a acelorasi obiective;
    f) contaminare - prezenta sau introducerea unui risc;
    g) apa potabila - apa ce intruneste cerintele minime prevazute de Legea nr. 458/2002 privind calitatea apei potabile, modificata si completata prin Legea nr. 311/2004, ce transpune Directiva Consiliului nr. 98/83/CE;
    h) apa de mare curata - apa de mare naturala, artificiala sau purificata ori apa sarata ce nu contine microorganisme, substante daunatoare sau plancton marin toxic in cantitati capabile sa afecteze direct ori indirect salubritatea alimentelor;
    i) apa curata - apa de mare curata si apa proaspata de o calitate similara;
    j) ambalare - plasarea unui produs alimentar intr-un ambalaj sau container, in contact direct cu produsul alimentar respectiv si ambalajul ori containerul insusi;
    k) impachetare - plasarea unuia sau mai multor alimente ambalate intr-un al doilea container si chiar acesta din urma;
    l) container sigilat ermetic - un container ce este proiectat si destinat a fi sigur fata de patrunderea de pericole;
    m) procesare - orice proces ce modifica substantial produsul initial, incluzand incalzirea, afumarea, sararea, maturarea, uscarea, marinarea, extractia, extrudarea sau o combinare a acestor procese;
    n) produse neprocesate - produse alimentare ce nu au fost supuse procesarii si care includ produse ce au fost divizate, portionate, taiate, decapitate, feliate, dezosate, tocate, jupuite, maruntite, transate, curatate, fasonate, decojite, macinate, racite, congelate, congelate profund sau dezghetate;
    o) produse procesate - produse alimentare ce rezulta din procesarea produselor neprocesate. Aceste produse pot contine ingrediente ce sunt necesare pentru prelucrarea lor sau pentru a induce caracteristici specifice.
    (2) In anexa prezentei hotarari, termenii "atunci cand este necesar", "dupa caz", "adecvat" si "suficient" inseamna, respectiv, "atunci cand este necesar", "dupa caz", "adecvat" sau "suficient" pentru a indeplini obiectivele prezentei hotarari.

    CAP. 2
    Obligatiile operatorilor cu activitate in domeniul alimentar

    Art. 3
    Obligatie generala
    Operatorii cu activitate in domeniul alimentar trebuie sa se asigure ca toate etapele de productie, de procesare si de distributie a alimentelor ce sunt sub controlul acestora satisfac cerintele aferente de igiena prevazute de prezenta hotarare.
    Art. 4
    Cerinte de igiena generale si specifice
    (1) Operatorii cu activitate in domeniul alimentar care realizeaza productie primara si cei asociati operatiunilor prevazute in anexa nr. 1 la prezentele reguli generale trebuie sa se conformeze cu prevederile generale de igiena prevazute la cap. I din anexa nr. 1 la Reguli generale pentru igiena produselor alimentare si cu orice alte cerinte specifice prevazute de Hotararea Guvernului nr. 954/2005 privind aprobarea Regulilor specifice de igiena pentru alimente de origine animala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 805 din 5 septembrie 2005, ce transpune Regulamentul Parlamentului European si al Consiliului Uniunii Europene nr. 853/2004/CE.
    (2) Operatorii cu activitate in domeniul alimentar care realizeaza oricare dintre etapele de productie, de procesare si de distributie de alimente dupa acele etape la care se aplica prevederile alin. (1) trebuie sa se conformeze cu cerintele generale de igiena prevazute in anexa nr. 2 la prezentele reguli generale si cu orice alte cerinte specifice prevazute de Hotararea Guvernului nr. 954/2005 ce transpune Regulamentul nr. 853/2004/CE.
    (3) Operatorii cu activitate in domeniul alimentar trebuie sa adopte, dupa caz, urmatoarele masuri specifice de igiena:
    a) conformarea cu criteriile microbiologice pentru produse alimentare;
    b) proceduri necesare pentru a indeplini obiectivele prevazute de prezenta hotarare;
    c) conformarea cu cerintele privind controlul temperaturii pentru produse alimentare;
    d) mentinerea lantului de frig;
    e) prelevarea de probe si efectuarea de analize de laborator.
    (4) Criteriile, cerintele si obiectivele la care se refera alin. (3) trebuie adoptate in conformitate cu cerintele Uniunii Europene. Metodele de prelevare de probe si de analiza asociate trebuie sa fie stabilite in conformitate cu aceeasi procedura.
    (5) a) Atunci cand prezenta hotarare, Hotararea Guvernului nr. 954/2005 ce transpune Regulamentul nr. 853/2004/CE, si masurile de implementare a acestora nu specifica metodele de prelevare de probe si de analiza, operatorii cu activitate in domeniul alimentar pot utiliza metode corespunzatoare prevazute de alte acte normative ale legislatiei nationale si comunitare ce reglementeaza domeniul veterinar si pentru siguranta alimentelor sau, in absenta unor astfel de metode, metode ce ofera rezultate echivalente cu cele obtinute utilizand metoda de referinta, daca acestea sunt validate stiintific in conformitate cu regulile sau protocoalele recunoscute international.
    b) Operatorii cu activitate in domeniul alimentar pot utiliza ghidurile prevazute la art. 7, 8 si 9 ca un ajutor pentru asigurarea conformitatii cu obligatiile ce rezulta pentru ei in baza prezentei hotarari.
    Art. 5
    Analiza riscului si punctele critice de control - HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point)
    (1) Operatorii cu activitate in domeniul alimentar trebuie sa puna in aplicare, sa implementeze si sa mentina o procedura sau proceduri permanente bazate pe principiile HACCP.
    (2) Principiile HACCP la care se refera alin. (1) constau in urmatoarele:
    a) identificarea oricarui risc ce poate fi prevenit, eliminat sau redus la niveluri acceptabile;
    b) identificarea punctelor critice de control pentru etapa sau etapele in care controlul este esential, pentru a se preveni ori a se elimina un risc sau pentru a-l reduce la niveluri acceptabile;
    c) stabilirea limitelor critice in punctele critice de control ce separa acceptabilul de neacceptabil pentru prevenirea, eliminarea sau reducerea riscurilor identificate;
    d) stabilirea si implementarea de proceduri eficiente de monitorizare a punctelor critice de control;
    e) stabilirea de actiuni corective, atunci cand monitorizarea indica faptul ca un punct critic de control nu este sub control;
    f) stabilirea de proceduri ce trebuie sa fie efectuate in mod regulat pentru a se verifica daca masurile enuntate la lit. a) - e) functioneaza eficient;
    g) stabilirea de documente si inregistrari proportional cu natura si marimea activitatii din domeniul alimentar, pentru a se demonstra aplicarea eficienta a masurilor prevazute la lit. a) - f).
    (3) Cand este efectuata orice modificare a produsului, a procesului de productie sau a unei etape a procesului de productie, operatorii cu activitate in domeniul alimentar trebuie sa revizuiasca procedura si sa-i aduca modificarile care se impun.
    (4) Prevederile alin. (1) se aplica numai operatorilor cu activitate in domeniul alimentar care realizeaza orice etapa de productie, de procesare si de distributie de alimente dupa productia primara, precum si acele operatiuni asociate, prevazute in anexa nr. 1.
    (5) Operatorii cu activitate in domeniul alimentar trebuie:
    a) sa furnizeze autoritatii competente documente care atesta indeplinirea prevederilor alin. (1), in maniera in care acestea o solicita, tinand cont de natura si marimea activitatii in domeniul alimentar;
    b) sa se asigure ca orice documente ce descriu proceduri elaborate in conformitate cu acest articol sunt actualizate permanent;
    c) sa retina si sa pastreze, pentru o perioada corespunzatoare, orice alte documente si inregistrari.
    (6) Autoritatea poate stabili masuri detaliate pentru implementarea acestui articol in conformitate cu cerintele Uniunii Europene. Astfel de masuri pot facilita implementarea acestui articol de catre anumiti operatori cu activitate in domeniul alimentar, in special a procedurilor de utilizare ce sunt stabilite prin ghiduri pentru aplicarea principiilor HACCP, cu scopul de a se conforma cu alin. (1). Astfel de masuri pot, de asemenea, sa specifice perioada in care operatorii cu activitate in domeniul alimentar trebuie sa retina si sa pastreze documente si inregistrari, in conformitate cu alin. (4) lit. c).
    Art. 6
    Controale oficiale, inregistrari si aprobari
    (1) Operatorii cu activitate in domeniul alimentar trebuie sa coopereze cu autoritatile competente, in conformitate cu legislatia nationala in vigoare.
    (2) Fiecare operator cu activitate in domeniul alimentar trebuie sa notifice autoritatii sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si, respectiv, a municipiului Bucuresti, in maniera in care aceasta o solicita, fiecare intreprindere aflata sub controlul sau ce efectueaza oricare dintre etapele de productie, de procesare si de distributie de alimente, in scopul inregistrarii fiecarei astfel de intreprinderi. Operatorii cu activitate in domeniul alimentar trebuie sa se asigure, de asemenea, ca autoritatea sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana si, respectiv, a municipiului Bucuresti detine informatii actualizate cu privire la aceste intreprinderi, inclusiv notificarea oricarei schimbari semnificative in activitatea acestora si inchiderea oricarei intreprinderi existente.
    (3) Atunci cand este necesara autorizarea, operatorii cu activitate in domeniul alimentar trebuie sa se asigure ca intreprinderile lor sunt aprobate de autoritatea sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana si, respectiv, a municipiului Bucuresti ca urmare a cel putin unei inspectii efectuate la fata locului, aceasta autorizare fiind acordata:
    a) in baza legislatiei nationale, in afara celei ce nu transpune legislatie comunitara;
    b) in baza Hotararii Guvernului nr. 954/2005 ce transpune Regulamentul nr. 853/2004/CE; sau
    c) in baza unei decizii adoptate in conformitate cu cerintele Uniunii Europene.
    (4) Atunci cand este necesara autorizarea anumitor intreprinderi in baza legislatiei nationale, asa cum este prevazut la alin. (3) lit. a), Autoritatea trebuie sa informeze Comisia Europeana si statele membre asupra reglementarilor nationale aplicabile.

    CAP. 3
    Ghiduri de bune practici

    Art. 7
    Elaborarea, difuzarea si utilizarea ghidurilor
    Autoritatea trebuie sa incurajeze elaborarea ghidurilor nationale de bune practici pentru igiena si pentru aplicarea principiilor HACCP, in conformitate cu art. 8. Trebuie sa fie incurajate difuzarea si utilizarea atat a ghidurilor nationale, cat si a celor comunitare. Cu toate acestea, operatorii cu activitate in domeniul alimentar pot utiliza aceste ghiduri in mod voluntar.
    Art. 8
    Ghiduri nationale
    (1) Asociatiile de profil din sectoarele cu activitati in domeniul alimentar pot elabora si difuza ghiduri nationale de bune practici, astfel:
    a) prin consultare cu reprezentanti ai partilor ale caror interese pot fi afectate substantial, precum autoritatile competente si grupurile de consumatori;
    b) avand in vedere codurile aferente de practici ale Codex Alimentarius;
    c) atunci cand acestea se refera la productia primara si la acele operatiuni asociate acesteia, prevazute de anexa nr. 1 la prezentele reguli generale, in concordanta cu recomandarile prevazute la cap. II din aceasta anexa.
    (2) Ghidurile nationale pot fi elaborate sub egida unui institut national de standardizare recunoscut la nivel comunitar.
    (3) Autoritatea trebuie sa evalueze ghidurile nationale, pentru a se asigura ca:
    a) acestea au fost elaborate in conformitate cu prevederile alin. (1);
    b) continutul acestora se poate utiliza pentru sectoarele din domeniul alimentar la care se refera acestea;
    c) acestea sunt adecvate ca ghiduri pentru conformarea cu art. 3, 4 si 5, pentru sectoarele si pentru produsele alimentare la care se refera.
    (4) Autoritatea transmite Comisiei Europene ghiduri nationale ce se conformeaza cu prevederile alin. (3), acestea fiind inregistrate de catre Comisie si puse la dispozitie statelor membre.
    (5) Ghidurile de bune practici elaborate in baza Hotararii Guvernului nr. 1.198/2002 privind aprobarea Normelor de igiena a produselor alimentare, ce transpune Directiva nr. 93/43/CEE, continua sa se aplice si dupa intrarea in vigoare a prezentei hotarari, cu conditia ca acestea sa fie compatibile cu obiectivele prezentei hotarari.

    CAP. 4
    Activitati de import si export

    Art. 9
    Activitati de import
    In ceea ce priveste igiena alimentelor importate, pe langa cerintele Legii nr. 150/2004 privind siguranta alimentelor si a hranei pentru animale, modificata si completata prin Legea nr. 412/2004, ce transpune partial Regulamentul nr. 178/2002, trebuie sa fie respectate si cerintele prevazute de art. 3 - 6.
    Art. 10
    Activitati de export
    In ceea ce priveste igiena alimentelor exportate sau reexportate, pe langa cerintele Legii nr. 150/2004, modificata si completata prin Legea nr. 412/2004, ce transpune partial Regulamentul nr. 178/2002, trebuie sa fie incluse si cerintele prevazute la art. 3 - 6.

    CAP. 5
    Prevederi finale

    Art. 11
    Masuri de implementare
    Autoritatea, impreuna cu celelalte autoritati implicate, poate elabora masuri de implementare, in conformitate cu cerintele Uniunii Europene.
    Art. 12
    Modificarea si completarea anexelor nr. 1 si 2 la prezentele reguli generale
    (1) Anexele nr. 1 si 2 pot fi modificate si completate, in conformitate cu cerintele Uniunii Europene, tinandu-se cont de:
    a) necesitatea de a revizui recomandarile prevazute la art. 4 alin. (2) din anexa nr. 1;
    b) experienta castigata prin implementarea sistemelor bazate pe HACCP in aplicarea prevederilor art. 5;
    c) evolutiile tehnologice si consecintele practice ale acestora si de asteptarile consumatorului cu privire la compozitia alimentelor;
    d) opiniile stiintifice, in special cele obtinute ca urmare a noi evaluari de risc;
    e) criterii microbiologice si de temperatura pentru produse alimentare.
    (2) Autoritatea poate acorda derogari de la prevederile anexelor nr. 1 si 2, in special pentru a se facilita implementarea art. 5, pentru intreprinderi de capacitate mica, in conformitate cu cerintele Uniunii Europene, tinand cont de factorii de risc aferenti, cu conditia ca astfel de derogari sa nu afecteze indeplinirea obiectivelor prezentei hotarari.
    (3) Autoritatea poate adopta, fara a compromite indeplinirea obiectivelor prezentei hotarari si in concordanta cu prevederile alin. (4) si (5), masuri adaptand cerintele prevazute in anexa nr. 2.
    (4) a) Masurile prevazute la alin. (3) trebuie sa aiba ca obiectiv:
    (i) sa permita utilizarea in continuare a metodelor traditionale, in oricare dintre etapele de productie, de procesare sau de distributie de alimente; sau
    (ii) acomodarea cu necesitatile activitatilor din domeniul alimentar ce se desfasoara in zone ce sunt supuse unor constrangeri geografice speciale.
    b) In alte cazuri masurile trebuie sa se aplice numai la proiectarea, construirea si echiparea intreprinderilor.
    (5) Daca Autoritatea intentioneaza sa adopte masurile prevazute la alin. (3), trebuie sa notifice aceasta Comisiei Europene si statelor membre. Notificarea trebuie:
    a) sa furnizeze o descriere detaliata a cerintelor pe care Autoritatea le considera necesar sa fie adaptate si natura adaptarilor preconizate;
    b) sa descrie produsele alimentare si intreprinderile la care se refera;
    c) sa explice motivele adaptarii, inclusiv, atunci cand este relevant, furnizarea unui rezumat al analizelor de risc efectuate si orice masuri ce trebuie sa fie luate pentru a se asigura ca adaptarea nu compromite obiectivele prezentei hotarari;
    d) sa furnizeze orice alte informatii relevante.
    (6) Atunci cand Autoritatea este notificata, in conformitate cu alin. (5), de catre un stat membru ca acesta intentioneaza sa adopte masuri, aceasta are la dispozitie o perioada de 3 luni de la primirea notificarii, pentru a transmite Comisiei Europene comentarii scrise. In cazul adaptarilor ce survin din aplicarea alin. (4) lit. b), aceasta perioada trebuie sa fie extinsa la 4 luni, daca Autoritatea solicita aceasta.
    (7) Autoritatea poate adopta masuri ce adapteaza cerintele anexei nr. 2 numai:
    a) in conformitate cu decizia adoptata in baza alin. (6);
    b) daca dupa o luna de la expirarea perioadei la care se refera alin. (6), Comisia Europeana nu a informat Autoritatea ca a primit comentarii scrise sau ca intentioneaza sa propuna adoptarea unei decizii in conformitate cu alin. (6).
    Art. 13
    Masuri de implementare si dispozitii tranzitorii
    (1) Orice referire la Hotararea Guvernului nr. 1.198/2002 ce transpune Directiva nr. 93/43/CEE se considera ca fiind efectuata la prezenta hotarare de la data intrarii in vigoare a acesteia.
    (2) Masurile adoptate ca urmare a aplicarii prevederilor art. 5 si 8 din Hotararea Guvernului nr. 1.198/2002 se aplica pana la inlocuirea acestora prin masuri adoptate in conformitate cu prezenta hotarare sau cu Legea nr. 150/2004, modificata si completata prin Legea nr. 412/2004.
    (3) Pana la stabilirea de criterii sau cerinte prevazute la art. 4 alin. (3), Autoritatea poate mentine orice reguli ce stabilesc astfel de criterii sau cerinte pe care aceasta le-a adoptat in conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 1.198/2002.
    (4) Pana la aplicarea noii legislatii transpuse ce stabileste reguli pentru realizarea de controale oficiale ale alimentelor, Autoritatea si, dupa caz, impreuna cu celelalte autoritati competente, instituie masuri corespunzatoare pentru asigurarea indeplinirii obligatiilor prevazute de sau in baza prezentei hotarari.
    Art. 14
    Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentele reguli generale.

    ANEXA 1
    la regulile generale

                            PRODUCTIA PRIMARA

    CAP. 1
    Prevederi generale de igiena pentru productia primara si operatiuni asociate acesteia

    Art. 1
    Domeniu de aplicare
    Prezenta anexa se aplica productiei primare si urmatoarelor operatiuni asociate acesteia:
    a) transportul, depozitarea si manipularea produselor primare la locul de productie, cu conditia ca aceste operatiuni sa nu modifice substantial natura acestora;
    b) transportul de animale vii, atunci cand este necesar sa se indeplineasca obiectivele prezentei hotarari;
    c) in cazul produselor de origine vegetala, al produselor de pescuit si al vanatului salbatic, operatiunile de transport pentru livrarea produselor primare a caror natura nu a fost modificata substantial, de la locul de productie pana la o intreprindere.
    Art. 2
    Reguli privind igiena
    (1) Operatorii cu activitate in domeniul alimentar trebuie sa se asigure ca produsele primare sunt protejate fata de contaminare, avand in vedere orice procesare pe care produsele primare o vor suporta ulterior.
    (2) Operatorii cu activitate in domeniul alimentar trebuie sa se conformeze prevederilor nationale corespunzatoare si celor comunitare transpuse in legislatia nationala, referitoare la controlul riscurilor pentru productia primara si operatiunile asociate acesteia, incluzand:
    a) masuri pentru a se controla contaminarea ce provine din aer, sol, apa, hrana pentru animale, fertilizatori, produse medicinale de uz veterinar, produse pentru protectia plantelor, biocide si din depozitarea, manipularea, colectarea si prelucrarea deseurilor;
    b) masuri referitoare la sanatatea si bunastarea animalelor si la sanatatea plantelor si care au implicatii asupra sanatatii publice, incluzand programe pentru monitorizarea si controlul zoonozelor si al agentilor zoonotici.
    (3) Operatorii cu activitate in domeniul alimentar care cresc, colecteaza sau vaneaza animale ori care obtin produse primare de origine animala trebuie sa ia masuri adecvate, dupa caz, pentru:
    a) a mentine in buna stare orice facilitati utilizate in legatura cu productia primara si cu operatiunile asociate acesteia, incluzand facilitati utilizate pentru depozitarea si manipularea hranei pentru animale, pentru a le curata si, unde este necesar dupa curatare, a le dezinfecta intr-o maniera corespunzatoare;
    b) a mentine curat si, unde este necesar dupa curatare, a dezinfecta intr-o maniera corespunzatoare echipamentul, containerele, boxele, vehiculele si vasele;
    c) a asigura, pe cat posibil, curatenia animalelor ce urmeaza a fi sacrificate si, atunci cand este necesar, a animalelor de productie;
    d) a utiliza apa potabila sau apa curata oricand este necesar pentru a se preveni contaminarea;
    e) a se asigura ca personalul care manipuleaza produsele alimentare este in stare buna de sanatate si a fost instruit cu privire la riscurile pentru sanatate;
    f) a se evita, pe cat posibil, ca animalele si daunatorii sa determine producerea contaminarii;
    g) a se depozita si a se manipula deseuri si substante periculoase, astfel incat sa se previna contaminarea;
    h) a se preveni introducerea si raspandirea de boli contagioase transmisibile la oameni prin alimente, inclusiv luarea de masuri de precautie atunci cand se introduc animale noi si raportarea suspiciunii existentei unor focare de astfel de boli catre autoritatea competenta;
    i) a tine cont de rezultatele oricaror analize aferente efectuate pe probe prelevate de la animale sau pe alte probe ce au importanta pentru sanatatea publica;
    j) a utiliza corect aditivi furajeri si produse medicinale de uz veterinar, in conformitate cu legislatia aferenta.
    (4) Operatorii cu activitate in domeniul alimentar care produc sau recolteaza produse vegetale trebuie sa ia masuri adecvate, dupa caz, pentru:
    a) a mentine curate si, atunci cand este necesar dupa curatare, a dezinfecta, intr-o maniera corespunzatoare, facilitatile, echipamentul, containerele, lazile, vehiculele si vasele;
    b) a asigura, dupa cum este necesar, conditii igienice de productie, de transport si de depozitare si starea de curatenie a produselor vegetale;
    c) a utiliza apa potabila sau apa curata oricand este necesar sa se previna contaminarea;
    d) a se asigura ca personalul care manipuleaza produse alimentare este in buna stare de sanatate si a fost instruit cu privire la riscurile pentru sanatate;
    e) a preveni, pe cat posibil, ca animalele si daunatorii sa determine producerea contaminarii;
    f) a se depozita si a se manipula deseuri si substante periculoase, astfel incat sa se previna contaminarea;
    g) a tine cont de rezultatele oricaror analize relevante efectuate pe probe prelevate de la plante sau pe alte probe ce au importanta pentru sanatatea publica;
    h) a se utiliza corect produse pentru protectia plantelor si biocide, asa cum s-a solicitat de legislatia in vigoare.
    (5) Operatorii cu activitate in domeniul alimentar trebuie sa ia masuri corespunzatoare de remediere atunci cand au fost informati despre probleme identificate in timpul controalelor oficiale.
    Art. 3
    Pastrarea documentelor
    (1) Operatorii cu activitate in domeniul alimentar trebuie sa intocmeasca si sa pastreze documente referitoare la masurile puse in aplicare pentru a controla pericolele intr-o maniera si pentru o perioada corespunzatoare, proportional cu natura si marimea activitatilor din domeniul alimentar. Operatorii cu activitate in domeniul alimentar trebuie sa faca disponibile informatiile relevante continute de aceste inregistrari autoritatii sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor locale sau judetene si, respectiv, a municipiului Bucuresti si, dupa caz, celorlalte autoritati competente, precum si pe cele pe care le-au primit acestia, la cerere.
    (2) Operatorii cu activitate in domeniul alimentar care cresc animale sau care obtin produse primare de origine animala trebuie, in special, sa intocmeasca si sa pastreze documente cu privire la:
    a) natura si originea hranei pentru animale administrate animalelor;
    b) produsele medicinale de uz veterinar sau alte tratamente administrate animalelor, datele de administrare si perioadele de asteptare;
    c) aparitia de boli ce pot afecta siguranta produselor de origine animala;
    d) rezultatele oricaror analize efectuate pe probe prelevate de la animale sau pe alte probe prelevate in scop de diagnostic ce au importanta pentru sanatatea publica;
    e) orice rapoarte aferente verificarilor efectuate asupra animalelor sau produselor de origine animala.
    (3) Operatorii cu activitate in domeniul alimentar care produc sau recolteaza produse vegetale trebuie, in special, sa intocmeasca si sa pastreze documente cu privire la:
    a) orice utilizare a produselor pentru protectia plantelor si a biocidelor;
    b) orice aparitie a daunatorilor sau a bolilor ce pot afecta siguranta produselor de origine vegetala;
    c) rezultatele oricaror analize relevante efectuate pe probe prelevate de la plante sau pe alte probe ce au importanta pentru sanatatea publica.
    (4) Operatorii cu activitate in domeniul alimentar pot fi asistati, pentru intocmirea si pastrarea documentelor, de alte persoane precum medici veterinari, agronomi si tehnicieni de ferma.

    CAP. 2
    Recomandari pentru ghiduri de bune practici de igiena

    Art. 4
    (1) Ghidurile nationale si comunitare prevazute la art. 7 si 8 din anexa la prezenta hotarare trebuie sa contina indrumari cu privire la bunele practici de igiena pentru controlul pericolelor si la operatiunile asociate productiei primare.
    (2) Ghidurile de bune practici de igiena trebuie sa includa informatii corespunzatoare cu privire la riscurile ce pot aparea in productia primara si operatiuni asociate acesteia, precum si masuri pentru a controla riscurile, incluzand masuri aferente prevazute de legislatia nationala, legislatia comunitara transpusa sau de programele nationale. Exemple de astfel de riscuri si masuri pot include:
    a) controlul contaminarii, precum cea cu micotoxine, metale grele si material radioactiv;
    b) utilizarea de apa, deseuri organice si fertilizatori;
    c) utilizarea corecta si adecvata a produselor pentru protectia plantelor si a biocidelor si trasabilitatea acestora;
    d) utilizarea corecta si adecvata a produselor medicinale de uz veterinar si a aditivilor furajeri si trasabilitatea acestora;
    e) pregatirea, depozitarea, utilizarea si trasabilitatea furajelor;
    f) ecarisarea corespunzatoare a animalelor moarte, inlaturarea corespunzatoare a deseurilor si a gunoiului;
    g) masuri de protectie pentru prevenirea introducerii de boli contagioase transmisibile la oameni prin consum de alimente si orice obligatie de a notifica autoritatii competente despre acestea;
    h) proceduri, practici si metode pentru a se asigura ca alimentele sunt produse, manipulate, impachetate, depozitate si transportate in conditii corespunzatoare de igiena, incluzand igienizarea si controlul daunatorilor eficiente;
    i) masuri privind starea de curatenie a animalelor pentru taiere si productie;
    j) masuri legate de intocmirea si pastrarea documentelor si a evidentelor.

    ANEXA 2
    la regulile generale

                          CERINTE GENERALE DE IGIENA
pentru operatorii cu activitate in domeniul alimentar, cu exceptia cazului in care se aplica prevederile anexei nr. 1

                                 INTRODUCERE

    Prevederile cuprinse in cap. V - XII se aplica tuturor etapelor de productie, de procesare si de distributie a alimentelor, iar prevederile celorlalte capitole se aplica dupa cum urmeaza:
    - prevederile cap. I se aplica tuturor obiectivelor din domeniul alimentar, cu exceptia obiectivelor carora li se aplica prevederile cap. III;
    - prevederile cap. II se aplica tuturor incaperilor in care sunt preparate, tratate sau procesate alimente, cu exceptia zonelor pentru servirea mesei si a obiectivelor carora li se aplica prevederile cap. III;
    - prevederile cap. III se aplica acelor obiective prevazute de titlul capitolului;
    - prevederile cap. IV se aplica transportului.

    CAP. 1
    Cerinte generale pentru obiective din domeniul alimentar, altele decat cele prevazute de cap. III

    (1) Obiectivele din domeniul alimentar trebuie sa fie mentinute curate si in stare buna de functionare si intretinere.
    (2) Proiectarea, designul, constructia, localizarea si marimea obiectivelor din domeniul alimentar trebuie:
    a) sa permita intretinerea, igienizarea si/sau dezinfectia adecvata, pentru a se evita ori a reduce la minimum posibilitatile de contaminare pe calea aerului, si sa asigure spatiu de lucru adecvat care sa permita efectuarea igienica a tuturor operatiunilor;
    b) sa fie astfel incat sa protejeze impotriva acumularii de murdarie, contactului cu materiale toxice, caderii de particule in alimente si formarii de condens sau de mucegaiuri pe suprafete;
    c) sa permita aplicarea bunelor practici de igiena pentru alimente, inclusiv protectia impotriva contaminarii si, in special, controlul daunatorilor;
    d) sa ofere, dupa caz, conditii adecvate de manipulare si depozitare a alimentelor, la o temperatura controlata, sa fie de capacitate suficienta pentru mentinerea produselor alimentare la temperaturi corespunzatoare si sa fie proiectate pentru a permite ca aceste temperaturi sa fie monitorizate si, dupa caz, sa fie inregistrate.
    (3) Trebuie sa fie disponibil un numar adecvat de toalete conectate la un sistem eficient de canalizare. Toaletele nu trebuie sa comunice direct cu spatiile in care sunt manipulate alimente.
    (4) Trebuie sa fie disponibil un numar corespunzator de spalatoare, amplasate si concepute in mod adecvat pentru curatarea mainilor. Trebuie sa se asigure lavoare pentru curatarea mainilor, prevazute cu apa curenta calda si rece, cu materiale pentru spalarea mainilor si pentru uscare igienica. Atunci cand este necesar, utilitatile pentru spalarea alimentelor trebuie sa fie separate de cele pentru spalarea mainilor.
    (5) Trebuie sa se asigure mijloace potrivite si suficiente de ventilatie naturala sau mecanica. Trebuie sa fie evitat fluxul mecanic de aer dintr-o zona contaminata catre o zona curata. Sistemele de ventilatie trebuie sa fie construite astfel incat sa permita ca filtrele si alte componente ce necesita curatare sau inlocuire sa fie usor accesibile.
    (6) Grupurile sanitare trebuie sa aiba ventilatie naturala sau mecanica.
    (7) Obiectivele din domeniul alimentar trebuie sa aiba iluminare naturala si/sau artificiala.
    (8) Facilitatile pentru drenaj trebuie sa fie adecvate destinatiei de utilizare. Acestea trebuie sa fie concepute si construite in asa fel incat sa se evite riscul de contaminare. Atunci cand canalele de drenaj sunt deschise total sau partial, acestea trebuie sa fie concepute pentru a se asigura ca nu se scurg deseuri dintr-o zona contaminata spre sau intr-o zona curata, in special in zona in care sunt manipulate alimente ce pot sa prezinte un risc ridicat pentru consumatorul final.
    (9) Dupa caz, trebuie sa fie asigurate vestiare pentru personal.
    (10) Agentii de curatare si substantele dezinfectante nu trebuie sa fie depozitate in zone unde se manipuleaza alimente.

    CAP. 2
    Cerinte specifice pentru incaperile unde sunt preparate, tratate sau procesate produse alimentare, cu exceptia spatiilor pentru servirea mesei si a acelor obiective prevazute de cap. III

    (1) In incaperile in care sunt preparate, tratate sau procesate alimente, cu exceptia spatiilor pentru servirea mesei si a acelor obiective prevazute de cap. III, dar incluzand spatiile continute de mijloacele de transport, configuratia si proiectul trebuie sa permita aplicarea bunelor practici de igiena a alimentelor, incluzand protectia impotriva contaminarii intre si in timpul operatiunilor.
    (2) In special:
    a) suprafetele pavimentului trebuie sa fie mentinute in bune conditii de intretinere si sa fie usor de curatat si, dupa caz, de dezinfectat. Aceasta necesita utilizarea unui material impermeabil, nonabsorbant, lavabil si netoxic, cu exceptia cazului in care operatorii cu activitate in domeniul alimentar pot dovedi autoritatii competente ca alte materiale utilizate sunt corespunzatoare. Dupa caz, pavimentul trebuie sa permita drenajul adecvat al suprafetelor;
    b) suprafetele peretilor trebuie sa fie mentinute in conditii bune de intretinere si sa fie usor de curatat, iar atunci cand este necesar, de dezinfectat. Aceasta necesita utilizarea unor materiale impermeabile, nonabsorbante, lavabile si netoxice, precum si o suprafata neteda pana la o inaltime adecvata efectuarii diferitelor operatiuni, cu exceptia cazului in care operatorii cu activitate in domeniul alimentar pot dovedi autoritatii competente ca alte materiale utilizate sunt corespunzatoare;
    c) plafoanele sau, acolo unde nu exista plafoane, suprafata interioara a acoperisului si accesoriile suspendate trebuie sa fie construite si finisate astfel incat sa se previna acumularea de murdarie si sa se reduca condensul, cresterea de mucegaiuri si imprastierea de particule;
    d) ferestrele si alte deschizaturi trebuie sa fie construite pentru a se preveni acumularea de murdarie. Cele ce pot fi deschise catre mediul exterior trebuie, dupa caz, sa fie echipate cu plase impotriva insectelor, ce pot fi usor demontate pentru curatare. Atunci cand deschiderea ferestrelor ar avea ca rezultat contaminarea, ferestrele trebuie sa ramana inchise si fixate in timpul productiei;
    e) usile trebuie sa fie usor de curatat, iar atunci cand este necesar, de dezinfectat. Pentru aceasta este necesara utilizarea de suprafete netede si nonabsorbante, cu exceptia cazului in care operatorii cu activitate in domeniul alimentar pot dovedi autoritatii competente ca alte materiale utilizate sunt corespunzatoare;
    f) suprafetele, incluzand suprafetele echipamentelor, din spatiile in care sunt manipulate alimente si, in special, suprafetele ce intra in contact cu alimentele trebuie sa fie mentinute in stare buna de intretinere si trebuie sa fie usor de curatat, iar atunci cand este necesar, de dezinfectat. Pentru aceasta este necesara utilizarea de materiale netede, lavabile, rezistente la coroziune si netoxice, cu exceptia cazului in care operatorii cu activitate in domeniul alimentar pot dovedi autoritatii competente ca alte materiale utilizate sunt corespunzatoare.
    (3) Trebuie sa fie asigurate facilitati adecvate, dupa caz, pentru curatarea, dezinfectia si depozitarea ustensilelor si a echipamentelor de lucru. Aceste facilitati trebuie sa fie construite din materiale rezistente la coroziune, sa fie usor de curatat si sa fie aprovizionate in mod adecvat cu apa fierbinte si rece.
    (4) Trebuie sa se elaboreze, dupa caz, instructiuni pentru spalarea alimentelor. Fiecare cuva sau orice astfel de facilitate destinata spalarii de alimente trebuie sa aiba o sursa adecvata de apa fierbinte si/sau apa potabila rece, in conformitate cu cerintele cap. VII, si sa fie mentinuta curata, iar atunci cand este necesar, dezinfectata.

    CAP. 3
    Cerinte pentru facilitati mobile si/sau temporare (precum marchize, standuri de comercializare, vehicule mobile pentru vanzare), facilitati utilizate in principal drept locuinte private, dar unde sunt preparate alimente, in mod regulat, pentru punere pe piata, precum si automate pentru vanzare

    (1) Facilitatile si automatele pentru vanzare, in masura in care este practicabil in mod rezonabil, trebuie sa fie in asa fel amplasate, concepute, construite, mentinute curate si in bune conditii, incat sa se evite riscul contaminarii, in special de catre animale si daunatori.
    (2) In special, atunci cand este necesar:
    a) trebuie sa fie disponibile facilitati corespunzatoare pentru mentinerea igienei corespunzatoare a personalului (incluzand facilitati pentru spalarea si uscarea igienica a mainilor, spatii sanitare igienice si vestiare);
    b) suprafetele in contact cu alimentele trebuie sa fie in buna stare de intretinere si trebuie sa fie usor de curatat, iar atunci cand este necesar, de dezinfectat. Pentru aceasta este necesara utilizarea de materiale netede, lavabile, rezistente la coroziune si netoxice, cu exceptia cazului in care operatorii cu activitate in domeniul alimentar pot dovedi autoritatii competente ca alte materiale utilizate sunt corespunzatoare;
    c) trebuie sa fie elaborate instructiuni adecvate pentru curatarea si, dupa caz, dezinfectia ustensilelor si a echipamentului de lucru;
    d) atunci cand produsele alimentare sunt curatate, ca parte a operatiunilor din cadrul activitatilor in domeniul alimentar, trebuie elaborate instructiuni adecvate pentru ca aceasta operatiune sa se efectueze igienic;
    e) trebuie sa fie disponibila o sursa adecvata de apa fierbinte si/sau de apa potabila rece;
    f) trebuie sa fie disponibile dispozitive adecvate si/sau facilitati, pentru depozitarea igienica, colectarea si eliminarea substantelor periculoase si/sau necomestibile si a deseurilor (lichide sau solide);
    g) trebuie sa fie disponibile facilitati adecvate si/sau dispozitive pentru mentinerea si monitorizarea conditiilor adecvate de temperatura pentru alimente;
    h) produsele alimentare trebuie sa fie plasate in asa fel incat sa se evite riscul contaminarii, pe cat este practic posibil.

    CAP. 4
    Transportul

    (1) Mijloacele de transport si/sau containerele utilizate pentru transportul produselor alimentare trebuie sa fie mentinute curate si in buna stare de intretinere si functionare pentru ca alimentele sa fie protejate impotriva contaminarii si, dupa caz, sa fie concepute si construite pentru a se permite igienizarea si/sau dezinfectia adecvate.
    (2) Recipientele din vehicule si/sau containerele nu trebuie sa fie utilizate pentru transportul altor materii decat produsele alimentare, atunci cand aceasta utilizare poate avea ca rezultat contaminarea.
    (3) Atunci cand transportoarele si/sau containerele sunt utilizate si pentru transportul altor materiale decat produse alimentare sau pentru transportul simultan al unor produse alimentare diferite, trebuie sa existe, dupa caz, o separare efectiva a produselor.
    (4) Produsele alimentare sub forma lichida, de granule sau de pudra, in vrac, trebuie sa fie transportate in recipiente si/sau containere/tancuri rezervate exclusiv transportului de produse alimentare. Astfel de containere trebuie sa fie marcate in mod vizibil cu litere ce nu pot fi sterse, in una sau mai multe limbi de circulatie internationala, pentru a se scoate in evidenta ca acestea sunt utilizate exclusiv pentru transportul de produse alimentare, sau trebuie sa fie marcate cu inscriptia "numai pentru produse alimentare".
    (5) Atunci cand mijloacele de transport si/sau containerele au fost utilizate pentru transportul altor bunuri decat produse alimentare sau pentru transportul de produse alimentare diferite, trebuie sa se efectueze o igienizare eficienta intre incarcari, pentru a se evita riscul de contaminare.
    (6) Produsele alimentare din mijloace de transport si/sau containere trebuie sa fie aranjate si protejate, astfel incat sa se reduca la minimum riscul de contaminare.
    (7) Dupa caz, mijloacele de transport si/sau containerele utilizate pentru transport de alimente trebuie sa permita mentinerea alimentelor la temperaturi corespunzatoare si sa permita ca aceste temperaturi sa fie monitorizate.

    CAP. 5
    Cerinte pentru echipamente

    (1) Toate articolele, ustensilele, dotarile, garniturile, componentele si echipamentele cu care alimentele vin in contact trebuie:
    a) sa fie igienizate eficient, iar atunci cand este necesar, dezinfectate. Igienizarea si dezinfectia trebuie sa aiba loc cu o frecventa suficienta pentru a se evita orice risc de contaminare;
    b) sa fie astfel construite, confectionate din astfel de materiale si sa fie mentinute in buna ordine, stare de functionare si conditii de intretinere, incat sa se reduca la minimum orice risc de contaminare;
    c) cu exceptia containerelor nereturnabile si a materialelor de impachetare, sa fie astfel construite, confectionate din astfel de materiale si sa fie mentinute in buna ordine, stare de functionare si conditii de intretinere, incat sa permita sa fie pastrate curate, iar atunci cand este necesar, sa fie dezinfectate; si
    d) sa fie instalate de asa maniera incat sa se permita igienizarea adecvata a echipamentului si a zonei inconjuratoare.
    (2) Dupa caz, echipamentul trebuie sa fie dotat cu orice dispozitiv corespunzator de control necesar, pentru a se garanta indeplinirea obiectivelor prezentei hotarari.
    (3) Atunci cand este necesara utilizarea de aditivi chimici pentru a se preveni coroziunea echipamentului si a containerelor, acestia trebuie sa fie utilizati in conformitate cu bunele practici.

    CAP. 6
    Deseuri alimentare

    (1) Deseurile alimentare, subprodusele necomestibile si alte resturi trebuie sa fie indepartate cat mai repede posibil din incaperile in care sunt prezente alimente, pentru a se evita astfel acumularea acestora.
    (2) Deseurile alimentare, subprodusele necomestibile si alte resturi trebuie sa fie depozitate in containere ce se inchid, cu exceptia cazului in care operatorii cu activitate in domeniul alimentar pot demonstra autoritatii competente ca alte tipuri de containere sau sisteme de evacuare utilizate sunt corespunzatoare. Aceste containere trebuie sa fie construite corespunzator, tinute in conditii adecvate, sa fie usor de igienizat si, atunci cand este necesar, de dezinfectat.
    (3) Trebuie sa fie luate masurile necesare pentru depozitarea, colectarea si distrugerea deseurilor alimentare, a subproduselor necomestibile si a altor resturi. Spatiile de depozitare a deseurilor trebuie sa fie concepute si utilizate in asa fel incat sa se permita mentinerea curata a acestora si, dupa caz, sa fie libere de animale si daunatori.
    (4) Toate deseurile trebuie sa fie eliminate in mod igienic si protejand mediul, in conformitate cu legislatia comunitara transpusa, aplicabila in acest scop, si nu trebuie sa constituie o sursa directa sau indirecta de contaminare.

    CAP. 7
    Aprovizionarea cu apa

    (1) a) Trebuie sa existe o sursa adecvata de apa potabila ce trebuie sa fie utilizata oricand este necesar sa se asigure conditii ca alimentele sa nu fie contaminate.
    b) Apa curata poate fi utilizata pentru produse din pescuit intregi. Poate fi utilizata apa de mare curata pentru moluste bivalve vii, echinoderme, tunicate si gasteropode marine. Apa curata poate fi utilizata, de asemenea, pentru spalare externa. Cand este utilizata o astfel de apa, trebuie sa fie asigurate facilitati adecvate pentru furnizarea acesteia.
    (2) Atunci cand este utilizata apa nepotabila, de exemplu pentru controlul incendiilor, pentru producerea de aburi, pentru refrigerare si pentru alte scopuri similare, aceasta trebuie circulata printr-un sistem separat, bine identificat. Apa nepotabila nu trebuie sa aiba conexiuni cu sau sa permita refluxul in sistemele de apa potabila.
    (3) Apa reciclata utilizata pentru prelucrare sau ca ingredient nu trebuie sa prezinte nici un risc de contaminare. Aceasta trebuie sa fie de acelasi standard ca apa potabila, cu exceptia cazului in care se poate demonstra autoritatii competente ca, in fapt, calitatea apei nu poate afecta salubritatea produsului alimentar in forma finita a acestuia.
    (4) Gheata ce vine in contact cu alimentele sau care poate contamina alimentele trebuie sa fie produsa din apa potabila sau, atunci cand este utilizata pentru racirea produselor din pescuit intregi, din apa curata. Aceasta trebuie sa fie produsa, manipulata si depozitata in conditii care sa o protejeze de contaminare.
    (5) Aburul utilizat in contact direct cu alimentele nu trebuie sa contina nici o substanta ce reprezinta un pericol pentru sanatate sau care are potentialul sa contamineze alimentele.
    (6) Atunci cand alimentelor le este aplicat un tratament termic in containere sigilate ermetic, trebuie sa se asigure ca apa utilizata pentru racirea containerelor dupa tratamentul termic sa nu constituie o sursa de contaminare pentru alimente.

    CAP. 8
    Igiena personalului

    (1) Fiecare persoana care lucreaza in zona de manipulare a alimentelor trebuie sa mentina un grad ridicat de curatenie personala si trebuie sa poarte imbracaminte adecvata, curata si, dupa caz, echipament de protectie.
    (2) Nici unei persoane care sufera de o boala sau este purtatoare a unei boli ce poate fi transmisa prin alimente ori care sufera de o alta afectiune, cum ar fi leziuni infectate, infectii ale pielii, abcese sau diaree, nu trebuie sa i se permita sa manipuleze alimente ori sa intre in nici o zona de manipulare a alimentelor, de orice capacitate, daca exista posibilitatea de contaminare directa sau indirecta. Orice persoana astfel afectata si angajata intr-o intreprindere din domeniul alimentar si care este posibil sa intre in contact cu alimente trebuie sa raporteze imediat operatorului cu activitate in domeniul alimentar boala sau simptomele, iar daca este posibil, cauzele acestora.

    CAP. 9
    Prevederi aplicabile produselor alimentare

    (1) Un operator cu activitate in domeniul alimentar nu trebuie sa accepte materii prime ori ingrediente, altele decat animale vii sau orice alt material utilizat la procesarea produselor, daca acestea sunt cunoscute a fi sau se apreciaza, in mod rezonabil, ca ar putea sa fie contaminate cu paraziti, cu microorganisme patogene ori cu substante toxice, de descompunere sau straine, in asa masura incat, chiar dupa ce operatorul cu activitate in domeniul alimentar a aplicat in mod igienic proceduri normale de sortare si/sau de preparare ori de procesare, produsul final ar fi impropriu pentru consum uman.
    (2) Materiile prime si toate ingredientele depozitate intr-o intreprindere din domeniul alimentar trebuie sa fie tinute in conditii corespunzatoare, concepute sa previna deteriorarea acestora si sa le protejeze impotriva contaminarii.
    (3) In toate etapele de productie, de procesare si de distributie alimentele ce trebuie sa fie protejate impotriva oricarei contaminari ce poate face alimentul impropriu pentru consum uman, daunator pentru sanatate sau contaminat in asa masura incat ar fi nerezonabil sa fie consumat in acea stare.
    (4) Trebuie sa se aplice proceduri adecvate pentru a se controla daunatorii. Trebuie, de asemenea, sa se aplice proceduri adecvate, pentru a se preveni ca animalele domestice sa aiba acces in locuri unde sunt pregatite, manipulate sau depozitate alimente (sau atunci cand autoritatea competenta permite aceasta in cazuri speciale, pentru a se preveni ca un astfel de acces sa duca la contaminare).
    (5) Materiile prime, ingredientele, produsele intermediare si produsele finite ce pot sa faciliteze multiplicarea unor microorganisme patogene sau formarea de toxine nu trebuie sa fie pastrate la temperaturi ce ar putea avea ca rezultat un risc pentru sanatate. Lantul de frig nu trebuie sa fie intrerupt. Totusi, sunt permise perioade limitate fara controlul temperaturii, pentru a se permite derularea practica a activitatilor prepararii, transportului, depozitarii, expunerii si servirii mancarii, cu conditia ca aceasta sa nu aiba drept rezultat un risc pentru sanatate. Intreprinderile din domeniul alimentar in care se produc, se manipuleaza si se ambaleaza produse alimentare procesate trebuie sa dispuna de incaperi adecvate, suficient de mari pentru depozitarea separata a materiilor prime de materialul procesat, si de spatii separate de depozitare in conditii de refrigerare si suficient de mari.
    (6) Atunci cand produsele alimentare urmeaza sa fie pastrate sau servite la temperaturi scazute, acestea trebuie sa fie racite cat mai repede posibil dupa faza de procesare la cald sau faza de preparare finala, daca nu este aplicat nici un proces de tratare termica, la o temperatura ce nu trebuie sa aiba ca rezultat un risc pentru sanatate.
    (7) Decongelarea produselor alimentare trebuie sa fie realizata in asa fel incat sa se reduca la minimum riscul dezvoltarii de microorganisme patogene sau al formarii de toxine in alimente. In timpul decongelarii alimentele trebuie sa fie supuse la temperaturi care sa nu aiba ca rezultat un risc pentru sanatate. Atunci cand lichidul ce se scurge in procesul de decongelare poate reprezenta un risc pentru sanatate, acesta trebuie sa fie drenat in mod adecvat. Dupa decongelare alimentele trebuie sa fie manipulate de asa maniera incat sa se reduca la minimum riscul dezvoltarii de microorganisme patogene sau formarea de toxine.
    (8) Substantele ce prezinta un risc si/sau cele necomestibile, incluzand hrana pentru animale, trebuie sa fie etichetate si depozitate adecvat, in containere separate si sigure.

    CAP. 10
    Prevederi aplicabile ambalarii si impachetarii produselor alimentare

    (1) Materialul utilizat pentru ambalare si impachetare nu trebuie sa reprezinte o sursa de contaminare.
    (2) Materialele de ambalare trebuie sa fie depozitate de asa maniera incat acestea sa nu fie expuse la un risc de contaminare.
    (3) Operatiunile de ambalare si impachetare trebuie sa fie efectuate astfel incat sa se evite contaminarea produselor. Dupa caz si in special in cazul recipientelor si al vaselor de sticla, trebuie sa fie asigurate integritatea containerului si igiena acestuia.
    (4) Materialul de ambalare si de impachetare reutilizat pentru produse alimentare trebuie sa fie usor de igienizat, iar atunci cand este necesar, de dezinfectat.

    CAP. 11
    Tratamentul termic

    Urmatoarele cerinte se aplica numai pentru alimentele puse pe piata in containere inchise ermetic:
    1. orice proces de tratare termica utilizat pentru a procesa un produs neprocesat sau pentru a procesa in continuare un produs procesat trebuie:
    a) sa asigure o temperatura data, pentru toate partile produsului tratat, pentru o perioada de timp data;
    b) sa previna situatia ca produsul sa devina contaminat in timpul procesului;
    2. pentru a se asigura ca prin procesul utilizat se indeplinesc obiectivele dorite, operatorii cu activitate in domeniul alimentar trebuie sa controleze cu regularitate parametrii principali relevanti (in mod special temperatura, presiunea, ermeticitatea si parametrii microbiologici), inclusiv prin utilizarea de dispozitive automate;
    3. procesul utilizat trebuie sa fie conform unui standard recunoscut international (de exemplu, pasteurizare, temperatura ultrainalta - UHT sau sterilizare).

    CAP. 12
    Instruire

    Operatorii cu activitate in domeniul alimentar trebuie sa se asigure:
    a) ca persoanele care manipuleaza alimente sunt instruite in probleme de igiena a alimentelor, proportional cu activitatea desfasurata;
    b) ca, in fapt, cei responsabili pentru elaborarea si mentinerea procedurii prevazute la art. 5 alin. (1) din anexa la hotarare sau pentru punerea in aplicare a ghidurilor aferente au primit instruirea corespunzatoare in aplicarea principiilor HACCP;
    c) de conformitatea cu toate cerintele legislatiei nationale referitoare la programe de instruire pentru persoane care lucreaza in anumite sectoare alimentare.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 924/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 924 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 924/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu