HOTARARE Nr.
922 din 1 septembrie 2010
privind organizarea si
functionarea Punctului de contact unic electronic
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 644 din 15 septembrie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 6 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi
libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 68/2010,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Prin prezenta
hotărâre se stabileşte modul de funcţionare şi organizare a Punctului de
contact unic electronic, denumit în continuare PCU
electronic, ca sistem informatic de utilitate
publică, parte integrantă a Sistemului e-guvernare din Sistemul Electronic
Naţional, în responsabilitatea Centrului Naţional România Digitală, denumit în
continuare CNRD, aflat
în subordinea Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, denumit
în continuare MCSI.
(2) PCU electronic este implementat prin proiectul
„Platformă pentru integrarea serviciilor e-Guvernare în SEN-PISEG", care
are următoarele componente: software, hardware şi comunicaţii.
(3) PCU electronic pentru
serviciile din sfera justiţiei îl reprezintă portalul e-justice, dezvoltat de
Comisia Europeană în colaborare cu statele membre ale
Uniunii Europene. PCU electronic va face trimitere printr-un link la portalul
e-justice.
(4) In aplicarea prevederilor
prezentei hotărâri, CNRD şi autorităţile competente au obligaţia de a respecta
prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date,
cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. -In înţelesul prezentei hotărâri, expresiile de
mai jos au următoarele semnificaţii:
a) autentificare unică - procesul prin care o autoritate competentă, instituţie publică
sau prestator poate avea acces şi poate fi identificat unic în sistemul PCU
electronic;
b) persistenţa datelor de
autentificare - reutilizarea datelor introduse în sistem de către autorităţile competente şi instituţiile publice,
persoane fizice şi operatorii economici;
c) asigurarea
disponibilităţii datelor şi documentelor -
procesul prin care datele şi documentele introduse în PCU electronic atât de
prestator, cât şi de beneficiar sunt arhivate în format electronic, în vederea
accesării ulterioare de către autorităţile competente şi instituţiile publice competente
sau de către beneficiar;
d) autoritate competentă - orice autoritate, astfel cum aceasta este definită la art. 2 lit.
h) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de
stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în
România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010.
Art. 3. - (1) Conţinutul şi structura PCU electronic se
actualizează permanent şi se extind pentru a permite îndeplinirea tuturor
procedurilor şi formalităţilor necesare, inclusiv a unor noi proceduri introduse prin acte normative
adoptate ulterior termenului de operaţionalizare a
sistemului.
(2) Procedurile agreate între autorităţile competente
implicate în rezolvarea unei solicitări vor fi comunicate către MCSI în vederea
implementării de către CNRD în cadrul PCU electronic, cu respectarea
prevederilor art. 6 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
49/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010.
Art. 4 - (1) CNRD întocmeşte şi transmite MCSI setul de
informaţii necesare pentru operaţionalizarea fiecărei proceduri sau formalităţi
ce urmează a fi implementată în PCU electronic, inclusiv actualizări ale celor
deja implementate.
(2) La solicitarea MCSI,
autorităţile competente care deţin şi/sau administrează informaţiile necesare
operaţionalizării procedurilor ori formalităţilor necesare accesului
prestatorilor la informaţiile ce pot fi accesate în cadrul PCU electronic, în
conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
68/2010, au obligaţia de a le pune la dispoziţia CNRD în termen de maximum 15
zile de la data solicitării.
(3) Autorităţile competente care deţin şi/sau
administrează informaţiile necesare operării procedurilor ori formalităţilor
necesare accesului la prestarea serviciilor implementate în PCU electronic vor
defini proceduri interne în vederea asigurării bunei funcţionări a serviciului
public electronic din cadrul PCU electronic, în termen de maximum 60 de zile de
la data la care acesta devine funcţional sau de la data la care devin
funcţionale respectivele autorităţi competente, potrivit prevederilor art. 6
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 68/2010.
(4) Autorităţile competente care deţin şi/sau
administrează informaţiile necesare operării procedurilor ori formalităţilor
necesare accesului la prestarea serviciilor implementate în PCU electronic au
obligaţia de a publica în cadrul PCU electronic datele de contact şi de a le
actualiza ori de câte ori este cazul, în cel mult 10
zile de la modificarea acestora.
Art. 5. - (1) Este obligatoriu ca întreaga comunicare
cu autorităţile competente să se desfăşoare prin intermediul PCU electronic,
dacă este legată de un proces de autorizare iniţiat prin PCU electronic.
(2) Instituţiile publice care deţin sau administrează
informaţiile necesare operării procedurilor ori formalităţilor necesare accesului la prestarea serviciilor implementate în PCU
electronic au obligaţia de a se autentifica unic în PCU electronic. (3) Pentru
realizarea obiectivelor specifice organizării şi funcţionării PCU electronic,
CNRD, în calitate de instituţie desemnată responsabilă cu administrarea PCU
electronic, are responsabilităţi în:
a) asigurarea autentificării unice a fiecărui prestator în PCU electronic;
b) asigurarea persistenţei datelor de autentificare,
pentru a permite accesul la activitatea deja desfăşurată de către beneficiar în
PCU electronic;
c) asigurarea mijloacelor de recuperare/modificare în
condiţii de securitate necesare a datelor de
autentificare, atunci când este necesar;
d) asigurarea mijloacelor
tehnice necesare pentru transmiterea de către prestator, prin intermediul PCU
electronic, a formularelor completate, împreună cu toate documentele şi
informaţiile necesare, conform procedurilor şi informaţiilor publice ale
autorităţii competente responsabile cu tratarea solicitării;
e) asigurarea mijloacelor
tehnice necesare pentru monitorizarea şi raportarea automată a stării
solicitărilor;
f) asigurarea mijloacelor tehnice necesare pentru notificarea automată prin e-mail a prestatorului, cu
privire la modificări în comunicarea sa cu autoritatea competentă;
g) asigurarea mijloacelor tehnice necesare pentru
trimiterea de către autorităţile competente a răspunsului semnat electronic prin intermediul PCU electronic;
h) asigurarea salvării, arhivării şi disponibilităţii
datelor, documentelor, comunicărilor efectuate prin intermediul PCU electronic,
fără drept de modificare ulterioară, pentru toţi utilizatorii PCU electronic;
i) asigurarea mijloacelor
tehnice necesare pentru implementarea procedurilor de lucru agreate între
autorităţile competente implicate în rezolvarea unei solicitări.
Art. 6. - (1) Primirea solicitării de la prestator se
face prin intermediul portalului, pe baza unei notificări transmise automat
prin mijloace electronice de către portal.
(2) Tratarea solicitării de la
prestator, respectiv circuitul documentelor între solicitare şi răspuns se
efectuează pe procesele existente în cadrul fiecărei autorităţi competente în parte.
(3) Responsabilitatea pentru
tratarea solicitării revine fiecăreia dintre autorităţile competente implicate
în procesul de soluţionare a solicitării în parte.
(4) Termenul legal de soluţionare curge de la data
înregistrării cererii.
(5) Solicitarea de informaţii
se realizează prin intermediul PCU electronic conform mijloacelor tehnice puse
la dispoziţie de CNRD.
(6) Trimiterea răspunsului către prestator se
efectuează prin intermediul PCU electronic, ca document semnat cu semnătură
electronică extinsă, bazat pe certificatul calificat digital al autorităţilor
competente emitente şi marcat temporal în conformitate cu prevederile Legii nr.
451/2004 privind marca temporală. Fiecare autoritate competentă este
responsabilă de achiziţionarea propriului certificat calificat digital cu
ajutorul căruia se efectuează semnătura electronică extinsă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul comunicaţiilor şi societăţii informaţionale,
Gabriel Sandu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Adriean Videanu
p. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter
Personal,
Florin Negoiţă
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,
Constantin Cerbulescu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu