HOTARARE Nr. 905 din 8 noiembrie 1995
pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de organizare a
licitatiilor, prezentarea ofertelor si adjudecarea concesionarii, a
continutului-cadru al studiului de oportunitate, al caietului de sarcini si al
contractului de concesiune pentru construirea si exploatarea de tronsoane de
cai de comunicatie terestre - autostrazi si cai ferate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 277 din 27 noiembrie 1995
In temeiul art. 11, 13, 27, 33 si 49 din Ordonanta Guvernului nr. 30/1995
privind regimul de concesionare a construirii si exploatarii unor tronsoane de
cai de comunicatie terestre - autostrazi si cai ferate,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind procedurile de organizare a licitatiilor,
prezentarea ofertelor si adjudecarea concesionarii construirii si exploatarii
de tronsoane de cai de comunicatie terestre - autostrazi si cai ferate, prevazut
in anexa nr. 1.
Art. 2
Se aproba continutul-cadru al studiului de oportunitate, al caietului de
sarcini si al contractului de concesiune pentru construirea si exploatarea de
tronsoane de cai de comunicatie terestre - autostrazi si cai ferate, potrivit
anexelor nr. 2 a), 2 b), 3 a), 3 b) si 4.
Art. 3
Anexele nr. 1, 2 a), 2 b), 3 a), 3 b) si 4 fac parte integranta din
prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Aurel Novac
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Marin Cristea
ANEXA 1
REGULAMENT
privind procedurile de organizare a licitatiilor, prezentarea ofertelor si
adjudecarea concesionarii construirii si exploatarii de tronsoane de cai de
comunicatie terestre - autostrazi si cai ferate
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentul regulament stabileste cadrul organizatoric si metodologia de
organizare si de desfasurare a licitatiilor si de adjudecare a concesionarii
construirii si exploatarii de tronsoane de cai de comunicatie terestre -
autostrazi si cai ferate.
Art. 2
Regulamentul se aplica pentru concesionarile de infrastructuri de cai de
comunicatie terestre - autostrazi si cai ferate, avand ca obiect:
a) construirea, administrarea, exploatarea si intretinerea unor tronsoane
noi sau aflate in executie si neterminate;
b) modernizarea, dezvoltarea, exploatarea, administrarea si intretinerea
unor tronsoane existente.
Art. 3
Prin sistemul de licitatie, ofertare-adjudecare, se creeaza ofertantilor
conditii egale de obtinere a concesiunii si se asigura concedentului
posibilitatea de a alege contractantul cel mai competitiv.
Art. 4
Ministerul Transporturilor coordoneaza si controleaza respectarea normelor
de organizare si de desfasurare a licitatiilor si adjudecarea concesiunii.
CAP. 2
Organizarea licitatiei
Art. 5
Organizarea licitatiei se face pe baza hotararii Guvernului de aprobare a concesionarii,
a studiului de oportunitate si a caietului de sarcini al concesiunii.
Art. 6
Publicarea anuntului de licitatie se face in Monitorul Oficial al Romaniei,
in cotidianul Guvernului si in publicatii internationale de specialitate.
Anunturile publicitare se fac cu minimum 60 de zile inainte de data limita
stabilita pentru depunerea ofertei.
Art. 7
Anuntul publicitar va cuprinde:
a) obiectul licitatiei, cu datele necesare privind natura si amplasarea
acestuia, denumirea si adresa concedentului;
b) forma licitatiei;
c) locul de unde si data de la care se pot cumpara documentele licitatiei;
d) costul documentelor licitatiei si numarul contului in care se face
plata;
e) locul si data limita de depunere a ofertelor;
f) locul, ziua si ora desfasurarii licitatiei;
g) garantia de participare la licitatie.
Art. 8
La licitatie pot participa persoane juridice din tara sau din strainatate
care indeplinesc conditiile prevazute la art. 25 si 26 din Ordonanta Guvernului
nr. 30/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 203 din
1 septembrie 1995.
Art. 9
In vederea participarii la licitatie, ofertantul este obligat sa depuna o
garantie, stabilita de catre concedent, cu acordul Ministerului
Transporturilor.
Garantia de participare depusa se restituie ofertantilor necastigatori ai
licitatiei.
Garantia de participare depusa se pierde in urmatoarele cazuri:
- daca ofertantul isi retrage oferta in cursul duratei de valabilitate a
acesteia;
- in cazul ofertantului castigator al licitatiei, daca acesta nu semneaza
contractul.
CAP. 3
Comisia de licitatie
Art. 10
Pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatii de licitatie, se
instituie, prin ordin al ministrului transporturilor, comisia de licitatie
compusa din:
- reprezentantul Ministerului Transporturilor, avand calitatea de
presedinte;
- reprezentantul Ministerului Finantelor, membru;
- reprezentantul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, membru;
- 4 sau 6 reprezentanti ai concedentului, membri;
- 2 specialisti de profil, membri.
Secretarul comisiei va fi desemnat dintre reprezentantii concedentului.
Art. 11
Comisia de licitatie asigura buna desfasurare a procedurii de licitatie si
are raspunderile prevazute la art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 30/1995.
Onorariile membrilor comisiei de licitatie, care nu sunt salariati ai
concedentului, se stabilesc de catre organul de conducere al acestuia.
CAP. 4
Formele licitatiei
Art. 12
Acordarea concesiunii se face, dupa caz, prin:
a) licitatie publica deschisa fara preselectie;
b) licitatie publica deschisa cu preselectie;
c) licitatie publica restransa;
d) negociere directa.
Art. 13
Licitatia publica deschisa fara preselectie se organizeaza intr-o singura
etapa, la care poate participa un numar nelimitat de ofertanti interni si
externi, care indeplinesc conditiile din documentele licitatiei.
Art. 14
Licitatia publica deschisa cu preselectie se organizeaza in doua etape
distincte: in prima etapa participa toti ofertantii interesati, care raspund
anuntului publicitar, iar in a doua etapa participa numai ofertantii
selectionati de organizator in baza indeplinirii conditiilor stabilite la art.
29 din prezentul regulament.
Analiza si decizia in cazul procedurii de preselectie se face, respectiv se
ia, de catre comisia de licitatie.
Organizatorul licitatiei are obligatia de a comunica tuturor ofertantilor
participanti, in scris, rezultatul preselectiei.
Art. 15
Licitatia publica restransa se organizeaza in urmatoarele cazuri:
a) cand interese strategice sau alte interese majore ale statului nu permit
tinerea unei licitatii publice deschise;
b) cand a existat o licitatie publica deschisa anterioara, nefinalizata
prin incheierea unui contract de concesiune.
Art. 16
Alegerea participantilor la licitatie in conditiile art. 15 din prezentul
regulament se face de catre concedent, cu avizul Ministerului Transporturilor.
In acest scop, concedentul va emite invitatii de participare la licitatie.
Art. 17
Procedura negocierii directe se aplica in cazul in care la licitatie s-a
prezentat un singur ofertant, care indeplineste toate conditiile de calificare
si criteriile de evaluare, conform documentelor licitatiei.
Procedura negocierii directe este realizata de catre concedent.
Adjudecarea concesiunii, potrivit procedurii prevazute la alin. 1 de mai
sus, se face in conditiile prevazute la art. 48, 49 si 54-56 din prezentul
regulament, care se aplica in mod corespunzator.
CAP. 5
Documentele licitatiei
Art. 18
Concedentul va elabora documentele licitatiei publice care vor cuprinde:
a) informatiile si datele tehnico-economice privind obiectul licitatiei;
b) programul de realizare a lucrarilor ce fac obiectul concesiunii;
c) caietul de sarcini al concesiunii;
d) instructiunile pentru ofertanti privind desfasurarea licitatiei;
e) formularul de oferta si perioada de valabilitate a acesteia;
f) proiectul de contract de concesiune;
g) specificatiile tehnice privind executia lucrarilor;
h) fisele de informare ce urmeaza a fi completate si semnate de catre
ofertanti in legatura cu:
- capacitatea tehnica de realizare a obiectului concesiunii;
- capacitatea financiara;
- experienta in realizarea obiectului concesiunii;
- bonitatea;
i) criteriile si baremurile de evaluare a ofertelor;
j) modelul de scrisoare de garantie bancara;
k) alte conditii si precizari privind elaborarea si prezentarea ofertelor;
l) forma de constituire a garantiei de participare la licitatie.
Participantii la licitatie trebuie sa prezinte o copie legalizata de pe
certificatul de inmatriculare la Registrul comertului sau un document
echivalent care atesta forma juridica a persoanei juridice ofertante.
Art. 19
Documentele licitatiei se pun la dispozitia ofertantilor contra cost, de
catre organizatorul licitatiei.
Art. 20
Organizatorul licitatiei este obligat sa comunice ofertantilor in timp util
orice modificare a documentelor licitatiei.
CAP. 6
Oferta
Art. 21
Oferta reprezinta documentul intocmit de catre participantul la licitatie,
care exprima angajamentul ferm al acestuia de a realiza obiectul concesiunii.
Oferta este secreta si se depune, in vederea participarii la licitatie, la
organizatorul acesteia.
Art. 22
Oferta este ferma si are caracter definitiv si obligatoriu in ceea ce
priveste continutul acesteia.
Art. 13
Continutul ofertei trebuie sa cuprinda cel putin:
- formularul de oferta si perioada de valabilitate a acesteia;
- proiectul de contract de concesiune;
- fisele de informare privind: capacitatea tehnica si organizatorica de
realizare a obiectului concesiunii, capacitatea financiara, experienta in
domeniu, bonitatea, alte conditii si precizari;
- scrisoarea de garantie bancara;
- forma de constituire a garantiei de participare la licitatie;
- conceptia privind modalitatea de exploatare si intretinere a lucrarilor;
- credibilitatea si calitatea programului financiar propus;
- programul de esalonare a executiei lucrarilor in concordanta cu sursele
de finantare;
- capacitatea financiara de a asigura derularea concesiunii fara credite
garantate de stat;
- nivelul tarifelor de utilizare;
- garantii si facilitati care se cer a fi asigurate de stat;
- durata concesiunii;
- redeventa;
- nivelul cheltuielilor destinate consultantului independent, care vor fi
suportate de catre concesionar;
- conceptia referitoare la utilizarea pentru constructie, exploatare si
intretinere a fortei de munca, a materialelor si echipamentelor din Romania;
- capacitatea si experienta manageriala.
Art. 24
In cazul licitatiei publice deschise fara preselectie, al licitatiei
publice restranse si al negocierii directe, oferta trebuie sa contina si
criteriile prevazute la art. 29 din prezentul regulament.
Art. 25
Durata de valabilitate a ofertei se stabileste de catre concedent.
La stabilirea duratei de valabilitate a ofertei, concedentul va avea in
vedere o perioada de timp necesara pentru: studierea si compararea ofertelor;
luarea deciziei de adjudecare; comunicarea deciziei de adjudecare; solutionarea
contestatiilor; finalizarea negocierilor si semnarea contractului de
concesiune.
In situatii exceptionale, inainte de expirarea duratei initiale de
valabilitate a ofertelor, concedentul poate sa prelungeasca durata ofertei cu
pana la 30 de zile. Prelungirea duratei de valabilitate peste acest termen se
va face cu acordul ofertantilor. Solicitarea si raspunsul se vor face in scris
sau telegrafic.
Art. 26
Ofertele se depun in conformitate cu instructiunile pentru ofertanti, in
doua exemplare, unul original si o copie.
CAP. 7
Procedura preselectiei participantilor la licitatie
Art. 27
La etapa de preselectie participa persoanele juridice care au raspuns
anuntului publicitar prin transmiterea documentelor necesare preselectiei, in
termenul stabilit de catre concedent.
Art. 28
Organizatorul licitatiei pune la dispozitia persoanelor juridice prevazute
la art. 27 din prezentul regulament informatii tehnice si economice cu privire
la obiectul licitatiei, precum si documentul ce cuprinde criteriile de
preselectie in cadrul licitatiei.
Art. 29
Criteriile de preselectie si calificare a persoanelor juridice solicitante
sunt urmatoarele:
a) sa aiba capacitate juridica de a fi parte in contractul de concesiune;
b) sa nu fie in stare de insolvabilitate;
c) impotriva lor sa nu fie declansata procedura de lichidare si
reorganizare judiciara;
d) sa aiba experienta in activitatea de concesionare specifica obiectului
concesiunii;
e) sa-si fi indeplinit obligatiile de plata a impozitelor si taxelor
legale;
f) capitalul social care va fi introdus ca un criteriu de calificare sa fie
exprimat printr-un plafon ce se va preciza in caietul de sarcini, functie de
specificul fiecarei lucrari;
g) alte criterii in functie de specificul concesiunii, stabilite de
concedent.
Art. 30
Neintrunirea uneia dintre conditiile de preselectie prevazute la art. 29
din prezentul regulament exclude calificarea in etapa de licitatie
propriu-zisa.
Organizatorul licitatiei va comunica in scris participantilor rezultatul
preselectiei in termen de maximum 30 de zile de la data stabilita de concedent
pentru depunerea documentatiei necesare preselectiei.
Art. 31
Organizatorul licitatiei adreseaza participantilor selectionati invitatia
pentru participarea la licitatie.
CAP. 8
Desfasurarea licitatiei
Art. 32
Participantii la licitatie, fie din tara, fie din strainatate, isi vor
declara sediul, respectiv adresa, telefonul, faxul.
Art. 33
Oferta se depune direct la concedent in termenul prevazut in anuntul
publicitar.
Oferta se prezinta intr-un plic sigilat pe care vor fi inscrise obiectul
licitatiei, numele/denumirea si adresa/sediul concedentului.
In interiorul acestui plic se vor afla:
- garantia de participare la licitatie;
- doua exemplare din oferta, inchise si sigilate in plicuri separate pe
care se vor consemna "original" si "copie".
Pe plicurile interioare se vor inscrie numele/denumirea si adresa/sediul
ofertantului, telefonul si faxul. Nu se admit oferte telefonice, telegrafice,
telex sau telefax.
Art. 34
In ziua stabilita pentru deschiderea ofertelor, ofertantii vor prezenta, la
inceperea sedintei, garantia bancara de participare la licitatie, daca nu a fost
expediata in plic sigilat. Garantia respectiva este valabila pentru o singura
licitatie.
Art. 35
Deschiderea plicurilor exterioare se face in sedinta publica de catre
comisia de licitatie. Ofertantilor care nu au prezentat garantia de participare
li se restituie oferta cu plicurile "original" si "copie"
nedeschise, fiind respinsi.
Pentru ofertele admise, se deschide plicul cu inscriptia
"original", celalalt ramanand ca exemplar martor, nedeschis.
Comisia de licitatie verifica, din punct de vedere formal, existenta
tuturor elementelor de licitatie, semnate si parafate.
In cazul in care lipsesc unele elemente importante care nu modifica oferta,
acestea vor fi solicitate ofertantilor pentru a fi completate intr-un termen
stabilit de comisia de licitatie.
Presedintele comisiei de licitatie prezinta urmatoarele elemente esentiale
ale ofertei:
- numele/denumirea ofertantului;
- redeventa
- durata concesiunii;
- termenul de punere in functiune a investitiei.
Art. 36
Constatarile comisiei de licitatie din sedinta publica vor fi consemnate pe
baza de proces-verbal semnat de membrii acesteia si de catre reprezentantii
imputerniciti ai ofertantilor prezenti. In cazul existentei unor obiectii din
partea ofertantilor, acestea se vor consemna, de asemenea, in procesul-verbal.
Art. 37
Dupa deschiderea plicurilor, comisia de licitatie va proceda, in perioada
urmatoare, la analiza si evaluarea ofertelor prin punctaj.
Art. 38
Principalele criterii de evaluare a ofertelor prin punctaj sunt:
a) capacitatea tehnica si organizatorica pentru realizarea lucrarilor la
nivelul normelor romanesti si internationale;
b) conceptia privind modalitatile de exploatare si intretinere a
lucrarilor;
c) credibilitatea si calitatea programului financiar propus, care cuprinde:
- evaluarea costurilor de constructie;
- evaluarea costurilor de exploatare si intretinere;
- surse si conditii de finantare;
- redeventa;
d) programul de esalonare a executiei lucrarilor in concordanta cu sursele
de finantare;
e) capacitatea financiara de a asigura derularea concesiunii fara credite
garantate de stat;
f) nivelul tarifelor de utilizare;
g) garantii si facilitati care se cer a fi asigurate de stat;
h) durata concesiunii;
i) conceptia referitoare la utilizarea, pentru constructie, exploatare si
intretinere, a fortei de munca, materialelor si echipamentelor din Romania;
j) capacitatea si experienta manageriala.
Baremul de punctaj al criteriilor de evaluare a ofertelor se stabileste, in
functie de obiectul concesiunii, de catre concedent, cu acordul Ministerului
Transporturilor si se va inscrie in caietul de sarcini.
Art. 39
Ofertele pentru care s-au transmis notificari de retragere, ofertele
intarziate sau ofertele care nu prezinta garantie de participare la licitatie
se vor inapoia ofertantilor respectivi, nedeschise.
Art. 40
Pe toata perioada desfasurarii licitatiei, comisia de licitatie va asigura
confidentialitatea lucrarilor.
Art. 41
Orice incercare a unui ofertant de a influenta comisia de licitatie in
procesul de examinare, evaluare si comparare a ofertelor, cat si in luarea
deciziei cu privire la adjudecarea concesiunii, poate avea ca rezultat
respingerea ofertei respective.
Art. 42
Comisia de licitatie poate, atunci cand considera necesar, sa solicite
ofertantilor precizari sau clarificari la oferta facuta, pentru a putea fi
considerata corespunzatoare.
Comisia de licitatie va respinge ofertele care nu sunt intocmite in
conformitate cu prevederile documentelor licitatiei sau la care nu s-au adus
cele solicitate la alin. 1.
CAP. 9
Calificarea ofertantilor
Art. 43
Comisia de licitatie va evalua calificarea ofertantilor in conformitate cu
criteriile prevazute la art. 29 din prezentul regulament.
Art. 44
Comisia de licitatie va putea cere participantilor la licitatie, fara a
aduce atingere dreptului acestora de a-si proteja proprietatea intelectuala sau
secretele comerciale, furnizarea si a altor documente doveditoare sau a
oricaror informatii considerate utile.
Art. 45
Comisia de licitatie poate descalifica un ofertant pe parcursul
desfasurarii licitatiei in cazul in care descopera ca informatia pe baza careia
s-a facut calificarea acestuia a fost falsa sau inexacta.
Art. 46
Calitatea de ofertant calificat nu echivaleaza cu calitatea de ofertant
castigator.
Ofertantilor care nu indeplinesc conditiile de calificare, concedentul le
va comunica in scris motivele respingerii si le va restitui garantia de
participare la licitatie.
CAP. 10
Adjudecarea concesiunii
Art. 47
Pe baza analizei, evaluarii si compararii ofertelor participantilor
calificati, comisia de licitatie desemneaza ofertantul castigator, potrivit
criteriilor si punctajului prevazute la art. 38 din prezentul regulament.
Art. 48
In situatia in care se prezinta o singura oferta, aceasta poate fi
declarata acceptata de catre comisia de licitatie, daca intruneste conditiile
de calificare si criteriile de evaluare, aplicandu-se procedura negocierii
directe.
Art. 49
Comisia de licitatie emite o hotarare de adjudecare a concesiunii in cinci
exemplare; un exemplar pentru concedent, un exemplar pentru Ministerul
Transporturilor, un exemplar pentru Ministerul Finantelor, un exemplar pentru
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului si un exemplar la
dispozitia comisiei de licitatie, pentru evidenta.
Hotararea de adjudecare a concesiunii este valabila, daca intruneste votul
a cel putin 2/3 din numarul membrilor comisiei de licitatie, in care se vor
include in mod obligatoriu doua voturi din cele trei ale reprezentantilor
Ministerului Transporturilor, Ministerului Finantelor si Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, desemnati in comisia de
licitatie potrivit legii.
Art. 50
Dupa adoptarea hotararii de adjudecare, organizatorul licitatiei o va
anunta imediat atat ofertantului castigator cat si celor necastigatori,
telegrafic, prin telex sau telefax, precum si printr-o scrisoare recomandata cu
confirmare de primire, semnata de concedent.
Art. 51
Garantia de participare la licitatie pentru ofertantii necastigatori se
restituie acestora dupa semnarea contractului de concesiune cu ofertantul
castigator sau cel mult la expirarea perioadei de valabilitate a ofertelor.
Art. 52
Pentru motive intemeiate, ofertantii necastigatori au dreptul la
contestatie. Termenul de contestatie este de 7 zile de la data comunicarii
rezultatului licitatiei.
Contestatia se solutioneaza potrivit art. 30 din Ordonanta Guvernului nr.
30/1995.
Art. 53
In situatia anularii licitatiei, organizatorul acesteia comunica hotararea,
in scris, tuturor participantilor si inapoiaza garantiile pentru ofertele prezentate.
In acest caz, se poate organiza o noua licitatie.
Art. 54
Pe baza hotararii de adjudecare, concedentul notifica castigatorului
licitatiei, printr-o scrisoare de acceptare a ofertei, invitatia de a incheia
contractul de concesiune in termenul de valabilitate a ofertei.
Art. 55
In situatia in care nu se incheie contractul de concesiune cu ofertantul
castigator, din culpa acestuia, pierde garantia de participare la licitatie,
iar comisia de licitatie poate declara castigator al licitatiei pe ofertantul
situat pe locul urmator.
Art. 56
Ofertantul castigator este obligat, inainte de semnarea contractului de
concesiune, sa constituie garantia de buna executie a acestuia prevazuta in
caietul de sarcini.
ANEXA 2a)
ELEMENTELE PRINCIPALE
ale studiului de oportunitate pentru concesionarea de autostrazi
1. Date privind persoana juridica cu functie de concedent:
1.1. Denumire si sediu
1.2. Actul de infiintare
1.3. Forma juridica de organizare
1.4. Obiectul de activitate.
2. Date privind obiectul concesiunii:
2.1. Obiectul concesiunii:
2.1.1. - Constructia, administrarea, exploatarea si intretinerea unor
tronsoane noi sau aflate in executie si neterminate
- Modernizarea, dezvoltarea, exploatarea, administrarea si
intretinerea unor tronsoane existente
2.2. Descrierea obiectului concesiunii:
2.2.1. Amplasament. Descriere
2.2.2. Caracteristicile tehnice ale obiectului concesiunii
2.2.3. Principalele volume de lucrari necesare realizarii obiectului
concesiunii
2.2.4. Prezentarea situatiei terenurilor care vor fi ocupate definitiv,
potrivit legislatiei in vigoare. Estimarea suprafetelor necesare, natura
juridica a proprietatii si evaluarea costului terenului dupa natura si
categoria lui
Valoarea despagubirilor pentru terenurile ce urmeaza a fi expropriate
2.2.5. Analiza de impact asupra mediului
2.2.6. Costul estimat al lucrarilor care fac obiectul concesiunii
2.2.7. Propuneri de solutii in conformitate cu restrictiile impuse de
legislatia romana in vigoare:
- Planuri la scara 1:25000-1:5000
- Profil longitudinal la scara 1:25000-1:5000
- Planuri generale ale spatiilor de odihna, servicii si altele
- Solutii constructive pentru lucrari de arta (poduri, pasaje etc.)
- Alte detalii pentru lucrari
2.3. Inventarul bunurilor care se pun la dispozitia concesionarului de
catre concedent (terenuri, studii, proiecte, constructii, instalatii,
echipamente, utilaje etc.)
Descrierea bunurilor
Valoarea acestor bunuri.
3. Titlul juridic al detinerii obiectului concesiunii
4. Analiza preliminara a fezabilitatii economice si financiare:
4.1. Date estimative privind traficul rutier pe reteaua de drumuri situata
pe culoarul autostrazilor care fac obiectul concesiunii.
4.1.1. Traficul atras pe autostrada.
4.1.2. Structura traficului.
4.1.3. Dinamica traficului.
4.2. Perceperea tarifelor de utilizare
Nivelul tarifelor prevazute pe tipuri de autovehicule si incasari
previzionate
4.3. Elemente privind determinarea redeventei
4.4. Modalitati de plata a redeventei
4.5. Durata de recuperare a investitiei
4.6. Analiza economica si financiara
4.7. Durata propusa a concesiunii.
5. Justificarea economico-sociala a investitiei:
5.1. Ocuparea fortei de munca:
- pentru executia lucrarilor
- pentru exploatare
5.2. Dezvoltarea de activitati economice:
- pentru executie (materiale, materii prime, echipamente etc.)
- in timpul exploatarii:
- activitati comerciale
- activitati turistice
- altele asemenea
5.3. Efecte economice:
- reducerea efortului bugetar
- reducerea distantelor de transport
- reducerea cheltuielilor de exploatare a vehiculelor
- economia de timp
- valoarea investitiei care ramane in patrimoniul statului.
6. Alte date si elemente de luat in considerare in ceea ce priveste
oportunitatea concesionarii.
ANEXA 2b)
ELEMENTELE PRINCIPALE
ale studiului de oportunitate pentru concesionarea unor tronsoane de cale
ferata
1. Date privind persoana juridica cu functie de concedent:
1.1. Denumire si sediu
1.2. Actul de infiintare
1.3. Forma juridica de organizare
1.4. Obiectul de activitate.
2. Date privind obiectul concesiunii:
2.1. Obiectul concesiunii:
2.1.1. Constructia, administrarea, exploatarea si intretinerea unor
tronsoane de cale ferata noi sau aflate in executie si neterminate
2.1.2. Modernizarea, dezvoltarea, exploatarea, administrarea si
intretinerea unor tronsoane de cale ferata existente.
Pot face obiectul concesiunii, potrivit conventiei partilor, si
activitatile economice accesorii care vor fi organizate de catre concesionar
2.2. Descrierea obiectului concesiunii:
2.2.1. Amplasament (localizarea geografica, administrativa etc.)
Descriere
2.2.2. Prezentarea situatiei terenurilor care vor fi ocupate definitiv,
potrivit legislatiei in vigoare:
- Estimarea suprafetelor necesare
- Categoria terenurilor
- Natura juridica a proprietatii si evaluarea costului terenului
dupa natura si categoria lui
- Valoarea despagubirilor pentru terenurile care urmeaza a fi
expropriate
2.2.3. Inventarul bunurilor care se pun la dispozitia concesionarului de
catre concedent (terenuri, studii, proiecte, constructii, instalatii,
utilitati, dotari, utilaje etc.)
Descrierea bunurilor
Valoarea acestor bunuri
2.2.4. Caracteristicile tehnice ale obiectului concesiunii (conform
normelor specifice interne sau necesare de realizat la nivelul normelor
europene, cat si a celor internationale la care Romania a aderat sau este
parte)
2.2.5. Principalele cantitati si volume de lucrari necesare realizarii
obiectului concesiunii.
2.2.6. Costul estimat al lucrarilor ce fac obiectul concesiunii
2.2.7. Analiza de impact asupra mediului
2.2.8. Propuneri de solutii in conformitate cu restrictiile impuse de
legislatia romana in vigoare:
- Planuri de amplasare la scara 1:25000-1:5000
- Plan general la scara 1:1000
- Profiluri longitudinale la scara 1:25000-1:5000
- Planuri generale ale spatiilor de odihna, servicii si altele
- Solutii constructive (poduri, tuneluri, consolidari etc.)
- Alte piese desenate (planuri, sectiuni de arhitectura etc.).
3. Titlul juridic al detinerii obiectului concesiunii
4. Analiza preliminara a fezabilitatii economice si financiare:
4.1. Date estimative privind traficul feroviar pe tronsoanele de cale
ferata care fac obiectul concesiunii privind:
4.1.1. Estimarea traficului
4.1.2. Structura traficului
4.1.3. Dinamica traficului
4.2. Perceperea tarifelor
4.3. Nivelul tarifelor si al incasarii previzionate
4.4. Analiza economica si financiara
4.5. Durata de recuperare a investitiilor
4.6. Elemente privind determinarea redeventei
4.7. Modalitati de plata a redeventei
4.8. Durata propusa a concesiunii.
5. Justificarea economico-sociala a concesiunii:
5.1. Ocuparea fortei de munca privind:
- proiectarea
- executia lucrarilor
- exploatarea caii ferate
5.2. Dezvoltarea de activitati economice privind:
- executia (materiale, materii prime, echipamente etc.);
- exploatarea:
- activitati comerciale
- activitati turistice
- altele asemenea
5.3. Efecte economice privind:
- valoarea investitiei care ramane in patrimoniul concedentului
- reducerea efortului bugetar
- reducerea distantelor de transport
- reducerea cheltuielilor de exploatare
- reducerea timpului de parcurs.
6. Alte date si elemente de luat in considerare in ceea ce priveste
oportunitatea concesionarii.
ANEXA 3a)
CONTINUTUL-CADRU
al caietului de sarcini pentru concesionarea de autostrazi
CAP. 1
Obiectul concesiunii
1. Obiectul concesiunii
2. Descrierea obiectului concesiunii
3. Caracteristicile generale ale lucrarilor
4. Elaborarea si aprobarea proiectelor:
- elaborarea studiilor si a proiectelor se asigura de catre concesionar pe
cheltuiala acestuia;
- concedentul pune la dispozitia concesionarului toate studiile si
proiectele elaborate pana la data semnarii contractului de concesiune;
- in concordanta cu programul general de executie, anexa la contractul de
concesiune, concesionarul intocmeste graficul de elaborare a studiilor si a
proiectelor, care va fi aprobat de concedent in baza raportului intocmit de
catre consultantul independent;
- elaborarea studiilor si a proiectelor se va face conform prevederilor
legale din Romania si vor fi aprobate de catre concedent;
- concedentul va fi reprezentat, in relatiile cu concesionarul, prin
consultant independent, care, in baza contractului de consultanta incheiat cu
acesta, urmareste, verifica si avizeaza graficele si documentatiile mai sus
mentionate;
- contractul de consultanta se va incheia pe baza de licitatie. Lista
consultantilor participanti la licitatie va fi agreata si de catre concesionar;
- valoarea contractului de consultanta va fi inclusa in montajul financiar
al concesiunii.
CAP. 2
Constructia autostrazilor
1. Terenurile necesare realizarii obiectului concesiunii:
- suprafetele de teren care sunt ocupate definitiv pentru realizarea
obiectului concesiunii sunt in proprietatea publica a statului. Acestea vor fi
dobandite de catre concedent pe cheltuiala sa, in conformitate cu prevederile
legale, si vor fi puse la dispozitia concesionarului pe durata concesiunii;
- concesionarul va suporta cheltuielile aferente suprafetelor de teren
necesare, care sunt ocupate temporar.
2. Executia lucrarilor:
- angajarea executiei lucrarilor se face de catre concesionar, in
conditiile prevazute de lege;
- pentru executia lucrarilor se vor incheia contracte cu agenti economici
de profil, persoane juridice romane sau straine;
- se vor respecta prevederile specificatiilor tehnice, aprobate de catre
concedent;
- concedentul, prin consultant, isi rezerva dreptul de control si
verificare a executiei lucrarilor, prin efectuarea de incercari si teste, pe
tot parcursul executiei. Concesionarul are obligatia sa furnizeze concedentului
toate detaliile si instrumentatia necesara.
3. Programul de executie a lucrarilor:
- programul general de executie a lucrarilor care fac obiectul concesiunii
se intocmeste de catre concesionar si se aproba de concedent ca si eventualele
modificari.
- receptia lucrarilor se va efectua de catre o comisie numita de
concesionar, din care vor face parte si reprezentanti desemnati de concedent;
- punerea in exploatare a unui tronson de autostrada se face dupa ce o
comisie numita de catre Ministerul Transporturilor, din care fac parte si
reprezentanti ai concesionarului verifica si consemneaza indeplinirea tuturor
conditiilor si a reglementarilor tehnice in vigoare cu privire la confortul si
siguranta circulatiei rutiere.
5. Lucrari suplimentare:
- executia unor lucrari suplimentare se face cu acordul concedentului
atunci cand lucrarile suplimentare sunt solicitate de catre concedent, se vor
stabili si sursele de finantare.
6. Drepturile si obligatiile concesionarului:
- concesionarul se bucura de toate drepturile oferite de legea romana
pentru agentii economici;
- concesionarul are obligatia sa respecte legile romane pe toata durata concesiunii
in toate actiunile pe care le intreprinde pentru realizarea contractului;
- concesionarul nu va putea instraina activele concesiunii si nici nu le va
putea folosi in afara scopului concesiunii.
7. Cheltuieli in sarcina concesionarului:
- toate cheltuielile necesare proiectarii, constructiei, exploatarii si
intretineri autostrazii ce fac obiectul contractului de concesiune.
8. Exploatarea constructiilor si instalatiilor:
- concesionarul are obligatia sa asigure continuitatea traficului rutier,
in conditii de confort si securitate si sa mentina toate lucrarile si
instalatiile in buna stare de functionare, conform prevederilor regulamentului
de exploatare a autostrazilor, aprobat de concedent;
- concesionarul poate asigura serviciile pentru utilizatori (alimentare cu
carburanti, service auto, moteluri, restaurante, activitati comerciale etc.),
in spatiile de odihna si servicii care vor fi definite in contract.
9. Reglementari si masuri de politie rutiera:
- concesionarul trebuie sa se conformeze tuturor prevederilor legale,
privind controlul traficului rutier si al securitatii utilizatorilor
autostrazii.
10. Intreruperi si restrictii de circulatie:
- concesionarul are obligatia de a lua toate masurile in vederea semnalizarii
si dirijarii traficului rutier, atunci cand intervin perturbatii generate de
executia unor lucrari de intretinere, exploatare sau de alte cauze de forta
majora.
11. Obligatii cu privire la asigurarea serviciilor publice:
- concesionarul se va conforma prevederilor legale privind asigurarea
exercitiului functiunii organelor de politie, pompieri, salvare, protectie
civila, aparare nationala si altele asemenea;
- concesionarul va asigura paza si protectia tuturor obiectivelor, prin
angajati proprii sau prin servicii contractate cu societati specializate.
CAP. 3
Regimul financiar al concesiunii
1. Evaluarea costurilor de realizare a obiectului concesiunii
2. Surse de finantare;
- proprii ale concesionarului;
- credite interne sau externe angajate de concesionar;
- alte surse.
3. Garantii ale statului:
- evidentierea resurselor financiare care angajeaza garantia statului,
planificate pe durata concesiunii.
4. Regimul garantiei de buna executie a concesionarului
5. Bunuri care se pun la dispozitia concesionarului:
- inventarul si valoarea lucrarilor si bunurilor existente, care se pun la
dispozitia concesionarului de catre concedent pe durata concesiunii.
6. Facilitati acordate de stat:
- facilitati asigurate de stat in favoarea concesionarului, potrivit
reglementarilor in vigoare;
- acoperirea diferentelor de tarif de la bugetul de stat in situatiile in
care din anumite considerente statul impune tarife de exploatare care sunt sub nivelul
celor convenite potrivit prevederilor contractuale.
7. Rambursarea creditelor
8. Tarife de utilizare:
- modalitatea de stabilire a nivelului tarifelor pentru utilizarea
autostrazilor;
- tarifele se stabilesc diferentiat pe tipuri de autovehicule, pe km
parcurs;
- conditii privind regimul de modificare a tarifelor.
9. Perceperea tarifelor de utilizare:
- se va preciza sistemul adoptat pentru perceperea tarifelor pe diferite
sectiuni de autostrada si modalitatile tehnice utilizate in acest scop.
10. Scutiri de plata a tarifelor de utilizare:
- se vor preciza actvitatile pentru care vehiculele respective sunt
exceptate de la plata tarifelor de utilizare.
11. Exploatare instalatiilor anexe:
- concesionarul poate asigura serviciile pentru utilizatori in spatiile de
odihna si servicii speciale amenajate, direct sau prin inchidere, cu
respectarea normelor legale.
12. Cheltuieli pentru consultanta:
- concesionarul va varsa periodic in contul concedentului sumele stabilite
cu titlu de cheltuieli pentru consultantul independent.
Cuantumul acestor cheltuieli se va stabili prin contractul de concesiune.
Modalitatea de plata a consultantei se va stabili prin contractul de
consultanta incheiat de catre concedent.
13. Impozite, taxe si alte venituri datorate bugetului de stat:
- concesionarii au obligatia sa suporte plata impozitelor si a altor
venituri datorate bugetului de stat, prevazute de legislatia romana,
beneficiind, la cerere, de toate facilitatile, respectiv de scutirile,
exceptarile sau reducerile temporare prevazute de Ordonanta Guvernului nr.
30/1995 sau de alte reglementari legale, inclusiv de cele instituite prin Legea
nr. 35/1991, republicat, in cazul in care concesionarii sunt investitori straini.
14. Bilanturi anuale:
- societatea comerciala concesionara va intocmi bilanturi contabile conform
reglementarilor legale din Romania, care vor fi puse la dispozitia
concedentului.
15. Modalitati de stabilire a redeventei - elemente de calcul care stau la
baza stabilirii redeventei si modalitati de plata
16. Echilibrul economic al concesiunii:
- concedentul si concesionarul vor stabili, intr-o anexa la contractul de
concesiune, un numar de parametri cu pondere insemnata in montajul financiar de
care este conditionat echilibrul economic al concesiunii. In ipoteza in care
modificarea unuia dintre acesti parametri va afecta direct echilibrul economic
al concesiunii, concedentul se angajeaza sa contribuie la mentinerea acestui
echilibru, in limitele care se vor stabili prin contract.
CAP. 4
Durata concesiunii
Durata maxima a concesiunii este cea stabilita prin studiul de
oportunitate, aprobat de Guvernul Romaniei.
CAP. 5
Raspunderi - sanctiuni
1 Nerespectarea de catre concesionar a clauzelor contractuale atrage
raspunderea pentru dezdaunare si aplicarea de penalitati contractuale.
2. Prevederile pct. 1 se aplica deopotriva si in cazul nerespectarii
clauzelor contractuale de catre concedent.
3. Concesionarul este obligat la penalitati in caz de intarziere a punerii
in functiune a lucrarilor, de neplata a redeventei si in alte situatii
stabilite prin contractul de concesiune.
4. Concedentul datoreaza penalitati in situatia nepunerii la dispozitia
concesionarului, in termenul convenit, a terenurilor si in alte situatii
stabilite prin contractul de concesiune.
CAP. 6
Incetarea concesiunii
1. La expirarea concesiunii, terenurile, constructiile, instalatiile si
celelalte bunuri mobile si imobile aferente concesiunii revin in deplina
proprietate publica a statului, reprezentat prin concedent. Acestea vor fi
predate in stare buna de functionare si libere de orice sarcini.
2. Concedentul va analiza, cu cel putin 2 ani inaintea expirarii duratei
concesiunii, starea tehnica a lucrarilor, instalatiilor si echipamentelor si va
stabili masurile ce se impun a fi luate de catre concesionar in vederea
predarii in buna stare a obiectului concesiunii.
3. Concedentul are dreptul sa achizitioneze, pe baza de contract,
materialele aprovizionate si alte bunuri care nu au facut obiectul concesiunii;
acestea se vor conveni intre parti, la preturi negociate sau stabilite de un
expert neutru.
4. In functie de situatii specifice, partile vor stabili si alte obligatii
in legatura cu preluarea concesiunii.
CAP. 7
Decaderea din drepturi a concesionarului
1. Decaderea din drepturi a concesionarului echivaleaza cu retragerea
concesiunii si are drept consecinta incetarea contractului de concesiune din
culpa concesionarului.
2. Decaderea din drepturi se pronunta de catre instanta de judecata.
3. Aceasta sanctiune se aplica in cazul cand concesionarul:
a) ignora sistematic prevederile contractului de concesiune;
b) abandoneaza sau intrerupe activitatile legate de realizarea obiectului
concesiunii;
c) alte situatii care conduc la nerealizarea obiectului concesiunii.
4. In situatiile prevazute la pct. 3, concedentul va transmite o somatie
scrisa concesionarului, cu mentionarea situatiilor care pot conduce la
decaderea sa din drepturi. Prin somatie se va acorda un termen pentru
inlaturarea deficientelor. In cazul in care situatiile se mentin si dupa
expirarea acestui termen, se va sesiza instanta de judecata.
5. Decaderea din drepturi a concesionarului conduce la incetarea de drept a
contractului de concesiune si obliga pe concesionar la acoperirea tuturor
prejudiciilor suportate de concedent.
CAP. 8
Substituirea concesionarului
1. Inainte de sesizarea instantei de judecata pentru decaderea din drepturi
a concesionarului, concedentul este obligat sa anunte finantatorii lucrarii in
vederea exercitarii dreptului de a decide invocarea beneficiului substituirii
concesionarului.
2. Finantatorii vor comunica concedentului intentia lor ferma de a
constitui o persoana juridica substitutoare, care va trebui sa posede
capacitate financiara si tehnica suficienta pentru a continua concesiunea.
3. Concedentul este obligat ca, in termen de doua luni de la notificarea
persoanei juridice substitutoare, sa comunice confirmarea sa sau motivele
respingerii. Lipsa comunicarii prezuma confirmarea tacita a substituirii.
4. De la data confirmarii exprese sau tacite a substituirii, unitatea
substitutoare se bucura de totalitatea drepturilor si isi asuma totalitatea
obligatiilor aferente concesiunii.
CAP. 9
Renuntarea la concesiune
1. Concesionarul poate renunta la concesiune in cazul imposibilitatii de a
realiza obiectul concesiunii din motive obiective.
2. Motivatia renuntarii la concesiune va fi analizata de o comisie numita
de concedent, formata din specialisti de profil ai acestuia si ai altor
autoritati legale competente.
In cazul in care nu se va ajunge la un acord, se va sesiza instanta de
judecata.
3. Concesionarul poate renunta la concesiune si in cazul in care
concedentul nu-si respecta obligatiile de indeplinirea carora este conditionata
executarea contractului de concesiune.
Prevederile pct. 2 alin. 2 sunt deopotriva aplicabile si in aceasta situatie.
4. In cazul renuntarii la concesiune, partea in culpa este obligata la
acoperirea prejudiciilor create.
5. In cazul exercitarii dreptului concesionarului de renuntare la
concesiune in conditiile pct. 3, concedentul va acorda acestuia o suma pentru
acoperirea costurilor lucrarilor si a celorlalte cheltuieli suportate de
concesionar.
CAP. 10
Rascumpararea concesiunii
1. Concedentul are posibilitatea, cu un preaviz de un an, de a rascumpara
concesiunea dupa epuizarea a 2/3 din durata acesteia.
2. Rascumpararea concesiunii se face cand interese majore ale statului o
impun si se aproba prin hotarare a Guvernului Romaniei.
3. Concedentul se va substitui concesionarului in drepturi si obligatii
fata de terti
4. Concesionarul va transfera concedentului totalitatea creantelor si
datoriilor legate de concesiune.
5. Concesionarul are dreptul la o indemnizatie de rascumparare calculata pe
baza mediei profiturilor exploatarii pe ultimii 5 ani. Aceasta se stabileste pe
baza unei expertize acceptate de parti, iar in caz de dezacord, partile se vor
adresa instantei de judecata.
6. Indemnizatia se calculeaza in functie de perioada ramasa pana la
expirarea concesiunii, stabilita potrivit contractului de concesiune.
CAP. 11
Subconcesionarea
1. Subconcesionarea obiectului concesiunii se poate face numai cu acordul
partilor, fiind supusa aprobarii Guvernului Romaniei.
2. Activitatile economice accesorii obiectului concesionarii pot fi
subconcesionate cu acordul partilor.
CAP. 12
Alte dispozitii
1. Clauze referitoare la personal:
- in activitatile de executie si exploatare va fi folosita in general forta
de munca autohtona.
2. Reclamatii:
- eventualele reclamatii impotriva concesionarului sau a personalului
acestuia pot fi adresate serviciilor de exploatare ale concesionarului, care
vor fi inscrise in registre cu regim de document special, si sunt puse la
dispozitia concedentului.
3. Litigii:
- litigiile derivate din contractul de concesiune, caietul de sarcini si
regulamentul de exploatare sunt de competenta instantelor judecatoresti romane
sau a arbitrajului, potrivit legii romane, an cazul cand acestea nu sunt
solutionate pe cale amiabila intre parti.
4. Alte obligatii in raport cu obiectul concesiunii
5. Caietul de sarcini cuprinde anexe care au, de asemenea, valoare
contractuala.
ANEXA. 3b)
CONTINUTUL-CADRU
al caietului de sarcini pentru concesionarea tronsoanelor de cale ferata
CAP. 1
Obiectul concesiunii
1. Denumirea obiectului concesiunii
2. Descrierea obiectului concesiunii:
- date necesare determinarii obiectului concesiunii, in conformitate cu
studiul de oportunitate, referitoare la situatia actuala a acestuia, pentru
cazurile avute in vederea concesionarii .
3. Caracteristicile generale ale obiectului concesiunii:
- mentionarea distincta a normelor necesare, cum sunt: interne, europene si
internationale, la care Romania a aderat sau la care este parte.
CAP. 2
Programul activitatilor ce urmeaza a fi executat de concesionar
1. Activitatea de proiectare:
- concedentul pune la dispozitia concesionarului toate studiile si
proiectele elaborate, avizele obtinute pana la data semnarii contractului de
concesiune;
- in concordanta cu programul general de executie, anexa la contractul de
concesiune, concesionarul intocmeste graficul de elaborare a studiilor si a
proiectelor, care va fi aprobat de concedent, in baza raportului intocmit de
consultantul independent;
- elaborarea studiilor si proiectelor se va asigura de catre concesionar pe
cheltuiala acestuia, cu respectarea prevederilor legale din Romania in vigoare,
si vor fi aprobate de concedent;
- concedentul va fi reprezentat in relatiile cu concesionarul printr-un
consultant independent care, in baza contractului incheiat cu acesta,
urmareste, verifica si avizeaza graficele si documentatiile mai sus mentionate.
Contractul de consultanta se va incheia pe baza de licitatie. Lista participantilor
la licitatie a consultantilor va fi agreata si de concesionar. Valoarea
contractului de consultanta va fi inclusa n montajul financiar al concesiunii;
- modificarile privind documentatia (trasee, amplasare, solutii tehnice
etc.), care vor fi convenite prin contract;
- se descriu cerintele tehnice in sarcina concesionarului, astfel incat
acestea sa poata fi verificate;
- se mentioneaza normativele si reglementarile specifice caii ferate,
obligatoriu de respectat de catre concesionar, conditii speciale (protectia
mediului, materiale cu regim special, conditii de siguranta in exploatare si
altele);
- modificarile sau derogarile privind solutiile aprobate vor fi vizate de
concedent.
2. Activitatea de executie:
- evidentierea terenurilor necesare realizarii obiectului concesiunii
privind suprafetele de teren care se ocupa definitiv pentru realizarea
obiectului concesiunii, ce sunt in proprietatea publica a statului. Acestea vor
fi dobandite de catre concedent pe cheltuiala sa, in conformitate cu
prevederile legale si vor fi puse la dispozitia concesionarului pe durata
concesiunii;
- concesionarul va asigura suprafetele de teren care sunt ocupate temporar,
pe cheltuiala sa;
- in situatia tronsoanelor de cale ferata incepute si neterminate, se
mentioneaza lucrarile ramase de executat, stadiul si starea lor;
- angajarea executiei lucrarilor se face de catre concesionar, in
conditiile prevazute de legea romana;
- pentru executia lucrarilor se vor incheia contracte cu agentii economici
de profil, persoane juridice romane sau straine;
- se vor respecta prevederile specificatiilor tehnice elaborate de
concedent;
- concedentul isi rezerva dreptul de control si de verificare a executiei
lucrarilor privind respectarea proiectelor aprobate si a normelor de calitate
prin efectuarea de incercari si teste pe tot parcursul executiei. In acest
scop, concesionarul are obligatia sa furnizeze concedentului toate detaliile,
documentatia si instrumentatia necesare;
- programul general de executie a lucrarilor care fac obiectul concesiunii
se intocmeste de catre concesionar si se aproba de catre concedent. Eventualele
modificari ale programului se analizeaza si se aproba de catre concedent;
- executia unor lucrari suplimentare se face cu acordul concedentului,
atunci cand lucrarile suplimentare sunt solicitate de concedent, stabilindu-se
si sursele de finantare;
- daca este cazul, se precizeaza lucrarile care nu se amortizeaza pe durata
concesiunii si regimul acestora.
3. Punerea in exploatare:
- receptia lucrarilor executate se va efectua de catre o comisie numita de
concesionar, din care vor face parte si reprezentanti desemnati de concedent;
- punerea in exploatare a unui tronson de cale ferata se face dupa ce o comisie
numita de catre Ministerul Transporturilor, din care fac parte si reprezentanti
ai concesionarului, verifica si consemneaza indeplinirea tuturor conditiilor si
reglementarilor tehnice in vigoare cu privire la confortul si siguranta
circulatiei feroviare.
4. Drepturile si obligatiile concesionarului:
- concesionarul are obligatia de a indeplini serviciile rezultate din
nevoile de aparare nationala conform cerintelor Ministerului Apararii Nationale
si legislatiei romanesti in vigoare;
- concesionarul se bucura de toate drepturile oferite de legea romana
pentru agentii economici;
- concesionarul are obligatia sa respecte legile romane pe toata durata
concesiunii, in toate actiunile pe care le intreprinde pentru realizarea
contractului de concesiune;
- concesionarul nu va putea instraina activele concesiunii si nici nu le va
putea folosi in afara scopului concesiunii;
- concesionarul se va conforma prevederilor legale privind asigurarea
exercitiului functiunii organelor de politie, pompieri, salvare, protectie
civila, aparare nationala si altele asemenea;
- concesionarul va asigura paza si protectia tuturor obiectivelor, prin
angajati proprii sau prin servicii contractate cu societati specializate.
5. Activitatea de intretinere si exploatare:
- concesionarul are obligatia sa asigure continuitatea traficului feroviar,
in conditii de confort, securitate si siguranta a circulatiei feroviare, sa
mentina toate lucrarile si instalatiile in buna stare de functionare, conform
prevederilor regulamentelor de exploatare a caii ferate aprobate de concedent;
- concesionarul are obligatia de a aplica normele, reglementarile si
instructiile specifice cailor ferate romane si de a obtine licenta de
exploatare de la Ministerul Transporturilor;
- concesionarul are obligatia sa asigure toate serviciile pentru
utilizatori (alimentare energie electrica, termica, apa etc.) in spatiile de
exploatare, de odihna, precum si servicii care vor fi definite in contractul de
concesiune;
- concesionarul trebuie sa se conformeze prevederilor specifice privind
controlul traficului feroviar si ale normelor de siguranta circulatiei
feroviare;
- concesionarul are obligatia de a lua toate masurile in vederea
semnalizarii si dirijarii traficului feroviar, in situatiile in care intervin
perturbatii generate de executia unor lucrari de intretinere, exploatare sau
alte cauze de forta majora.
CAP. 3
Regimul financiar al concesiunii
1. Costurile totale estimate privind realizarea obiectului concesiunii
(proiectare, constructie, exploatare, intretinere etc.)
2. Surse de finantare:
- proprii ale concesionarului;
- credite interne sau externe angajate de concesionar;
- alte surse.
3. Garantii:
- se evidentiaza sursele financiare care angajeaza garantia statului,
programate pe durata concesiunii;
- regimul garantiei de buna executie.
4. Inventarul, valoarea lucrarilor si a bunurilor existente pe care
concesionarul le pune la dispozitia concedentului pe durata concesiunii
5. Facilitati acordate de stat:
- facilitati asigurate de stat in favoarea concesionarului;
- acoperirea diferentelor de tarif de la bugetul de stat in situatiile in
care, din anumite considerente, statul impune tarife de exploatare care sunt
sub nivelul celor convenite potrivit procedurilor contractuale.
6. Rambursarea creditelor
7. Regimul de stabilire a tarifelor de utilizare:
- modalitati de stabilire a nivelului tarifelor pe km parcurs;
- conditii privind regimul de modificare a tarifelor;
- sistemul adoptat pentru perceperea tarifelor pe tronsoane si modalitatile
utilizate in acest scop;
- scutiri privind activitatile care sunt exceptate de la plata tarifelor de
utilizare.
8. Cheltuieli ale concesionarului privind asigurarea serviciilor pentru
utilizatori in spatiile de exploatare, odihna si alte servicii, cu respectarea
normelor legale
9. Concesionarul va transmite in contul concedentului valoarea stabilita cu
titlu de cheltuieli pentru consultantul independent. Cuantumul acestor
cheltuieli se va stabili prin contractul de concesiune.
Modalitatea de plata a consultantei se va stabili prin contractul de
consultanta.
10. Impozite, taxe si alte venituri datorate bugetului de stat:
- concesionarii au obligatia sa suporte plata impozitelor si a altor
venituri datorate bugetului de stat prevazute de legislatia romana,
beneficiind, la cerere, de toate facilitatile, respectiv de scutirile,
exceptarile sau reducerile temporare prevazute de Ordonanta Guvernului nr.
30/1995 sau de alte reglementari legale, inclusiv de cele instituite prin Legea
nr. 35/1991, republicata, in cazul in care concesionarii sunt investitori
straini.
11. Echilibrul economic al concesiunii:
- concedentul si concesionarul vor stabili, intr-o anexa la contractul de
concesiune, parametrii cu pondere insemnata in montajul financiar, care trebuie
mentinuti pe durata concesiunii si care conditioneaza echilibrul economic al
concesiunii;
- in ipoteza in care modificarea unuia dintre acesti parametri va afecta
direct echilibrul economic al concesiunii, concedentul se angajeaza sa
contribuie la mentinerea acestui echilibru, in limitele care se vor stabili
prin contractul de concesiune.
12. Bilanturile:
- concesionarul va intocmi bilanturi contabile conform reglementarilor
legale din Romania, care vor fi puse la dispozitia concedentului.
CAP. 4
Redeventa
- Elemente de calcul
- Modalitati de plata
CAP. 5
Durata concesiunii
Durata maxima a concesiunii este cea stabilita prin studiul de oportunitate
aprobat de Guvernul Romaniei.
Reprezinta unul dintre criteriile principale de adjudecare a licitatiei.
CAP. 6
Raspunderi - sanctiuni
1. Nerespectarea de catre concesionar a clauzelor contractuale atrage
raspunderea pentru dezdaunare si aplicarea de penalitati contractuale.
2. Prevederile pct. 1 se aplica deopotriva si in cazul nerespectarii
clauzelor contractuale de catre concedent.
3. Concesionarul este obligat la penalitati in caz de intarziere a punerii
in functiune a lucrarilor, de neplata a redeventei si in alte situatii
stabilite de parti in contractul de concesiune.
4. Concedentul datoreaza penalitati in situatia nepunerii la dispozitia
concesionarului, in termenul convenit, a terenurilor si in alte situatii
stabilite prin contractul de concesiune.
CAP. 7
Incetarea concesiunii
1. La expirarea concesiunii, terenurile, constructiile, instalatiile si
celelalte bunuri mobile si imobile aferente concesiunii revin in deplina
proprietate publica a statului, reprezentat prin concedent. Acestea vor fi
predate in stare buna de functionare si libere de orice sarcini.
2. Concedentul va analiza, cu cel putin 2 ani inaintea expirarii duratei
concesiunii, starea tehnica a lucrarilor, instalatiilor si echipamentelor si va
stabili masurile necesare a fi luate de concesionar in vederea predarii in buna
stare a obiectului concesiunii.
3. Concedentul are dreptul sa achizitioneze, pe baza de contract,
materialele aprovizionate si alte bunuri care nu au facut obiectul concesiunii;
acestea se vor conveni intre parti, la preturi negociate sau stabilite de catre
un expert neutru.
4. In functie de situatii specifice, partile vor stabili si alte obligatii
in legatura cu preluarea concesiunii.
CAP. 8
Decaderea din drepturi a concensionarului
1. Decaderea din drepturi a concesionarului echivaleaza cu retragerea
concesiunii si are drept consecinta incetarea contractului de concesiune din
culpa concesionarului.
2. Decaderea din drepturi se pronunta de catre instanta de judecata.
3. Aceasta sanctiune se aplica in cazul cand concesionarul ignora
sistematic prevederile contractului, abandoneaza sau intrerupe activitatile
legate de realizarea obiectului concesiunii, precum si alte situatii care
conduc la nerealizarea obiectului concesiunii.
4. In situatiile prevazute la pct. 3, concedentul va transmite o somatie
scrisa concesionarului, cu mentionarea situatiilor care pot conduce la
decaderea din drepturi. Prin somatie se va acorda un termen pentru inlaturarea
deficientelor. In cazul in care situatiile se mentin si dupa expirarea acestui
termen, se va sesiza instanta de judecata.
5. Decaderea din drepturi a concesionarului conduce la incetarea de drept a
contractului de concesiune si obliga pe concesionar la acoperirea tuturor
prejudiciilor suportate de concedent.
CAP. 9
Substituirea concesionarului
1. Inainte de sesizarea instantei de judecata pentru decaderea din drepturi
a concesionarului, concedentul este obligat sa anunte finantatorii lucrarii in
vederea exercitarii dreptului de a decide invocarea beneficiului substituirii
concesionarului.
2. Finantatorii vor comunica concedentului intentia lor ferma de a
constitui persoana juridica substitutoare, care va trebui sa posede capacitatea
financiara si tehnica suficienta pentru a continua concesiunea.
3. Concedentul este obligat ca in termen de doua luni de la notificarea
persoanei juridice substitutoare sa comunice confirmarea sa, sau motivele
respingerii. Lipsa comunicarii prezuma confirmarea tacita a substituirii.
4. De la data confirmarii exprese sau tacite a substituirii, persoana
juridica substitutoare se bucura de totalitatea drepturilor si isi asuma
totalitatea obligatiilor aferente concesiunii.
CAP. 10
Renuntarea la concesiune
1. Concesionarul poate renunta la concesiune in cazul imposibilitatii
realizarii obiectului concesiunii din motive obiective.
2. Motivatia renuntarii la concesiune va fi analizata de o comisie numita
de concedent, formata din specialisti de profil ai acestuia si ai altor
autoritati legale competente.
In cazul in care nu se va ajunge la un acord, se va sesiza instanta de
judecata.
3. Concesionarul poate renunta la concesiune si in cazul in care
concedentul nu isi respecta obligatiile de indeplinirea carora este
conditionata executarea contractului de concesiune.
Prevederile pct. 2 alin. 2 sunt deopotriva aplicabile si in aceasta
situatie.
4. In cazul renuntarii la concesiune, partea in culpa este obligata la
acoperirea prejudiciilor create.
5. In cazul exercitarii dreptului concesionarului de renuntare la
concesiune in conditiile pct. 3, concedentul va acorda acestuia o indemnizatie
pentru acoperirea costurilor lucrarilor si a celorlalte cheltuieli suportate de
concesionar.
CAP. 11
Rascumpararea concesiunii
1. Concedentul are posibilitatea, cu un preaviz de un an, de a rascumpara
concesiunea dupa epuizarea a 2/3 din durata acesteia.
2. Rascumpararea concesiunii se face cand interese majore ale statului o
impun si se aproba prin hotarare a Guvernului Romaniei.
3. Concedentul se va substitui concesionarului in drepturi si obligatii
fata de terti.
4. Concesionarul va transfera concedentului totalitatea creantelor si
datoriilor legate de concesiune.
5. Concesionarul are dreptul la o indemnizatie de rascumparare calculata pe
baza mediei profiturilor exploatarii pe ultimii 5 ani. Aceasta se stabileste pe
baza unei expertize acceptate de parti, iar in caz de dezacord, partile se vor
adresa instantei de judecata.
6. Indemnizatia se calculeaza in functie de perioada ramasa pana la
expirarea concesiunii stabilite potrivit contractului de concesiune.
CAP. 12
Subconcesionarea
1. Subconcesionarea obiectului concesiunii se poate face numai cu acordul
partilor, fiind supusa aprobarii Guvernului Romaniei.
Activitatile economice accesorii obiectului concesionarii pot fi
subconcesionate cu acordul partilor.
CAP. 13
Alte dispozitii
1. Clauze referitoare la personal:
- concesionarul este obligat sa respecte dispozitiile legilor in vigoare,
referitoare la personalul care lucreaza in cadrul concedentului.
In mod obligatoriu, se va prelua personalul existent si se va mentine pe o
perioada minima, cu asigurarea salariului minim al concedentului;
- se mentioneaza, de asemenea, obligativitatea respectarii prevederilor
legale in vigoare privind protectia sociala;
- concesionarul are obligatia de a contracta, de regula, lucrarile de
proiectare, executie, exploatare si intretinere cu agenti economici de profil,
persoane juridice romane, precum si de a folosi forta de munca autohtona.
2. Alte obligatii in raport cu obiectul concesiunii
3. Caietul de sarcini cuprinde anexe care au, de asemenea, valoare
contractuala.
ANEXA 4
CONTRACT-CADRU DE CONCESIUNE
pentru autostrazi si tronsoane de cale ferata
I. Partile contractante
Intre ............................... , forma juridica ..................
actul de infiintare ......................., cu sediul in
...................... reprezentata prin ................., functia
................... , in calitate de concedent, care actioneaza in numele
statului roman, pe de o parte, si .................................., forma
juridica ......................., actul de infiintare .................... , cu
sediul in ......................,
reprezentata prin .............., in calitate de concesionar, pe de alta parte,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. ................... din ................ si
al adjudecarii la licitatie a concesiunii,
s-a incheiat prezentul contract de concesiune.
III. Obiectul contractului
Art. 1
Obiectul contractului este (dupa caz):
a) constructia si exploatarea .... (tronsoane de autostrazi-tronsoane de
cai ferate)
b) modernizarea, dezvoltarea si exploatarea .................. (tronsoane de
autostrazi-tronsoane de cai ferate)
c) exploatarea ....................... (tronsoane de autostrazi-tronsoane de
cai ferate) situat in ........................................................
Obiectul concesiunii este detaliat in oferta adjudecata, anexa la contract.
Art. 2
Predarea-primirea obiectului concesiunii se va consemna intr-un proces-verbal
ce se va anexa la prezentul contract.
III. Elementele ofertei acceptate
Art. 3
Elementele ofertei acceptate a concesionarului sunt urmatoarele:
Durata concesionarii este de ... ani, incepand de la data semnarii
procesului-verbal de predare-primire, respectiv de la receptia executarii
lucrarilor de investitii, potrivit prevederilor caietului de sarcini.
Pretul concesiunii este o redeventa valorica de
......................anual, conform caietului de sarcini, si se aplica
incepand cu data prevazuta in caietul de sarcini.
Plata redeventei valorice se va face prin modalitatile convenite intre
parti prin conturile:
Contul concedentului nr. ............, deschis la Banca
...................,
Contul concesionarului nr. .........., deschis la Banca
....................
Neplata redeventei sau plata cu intarziere a acesteia conduce la aplicarea
urmatoarelor penalitati
........................................................
(Se vor inscrie efectiv penalitatile)
Cheltuieli pentru consultantul independent si modalitatile de plata.
Nivelul cheltuielilor de consultanta se va stabili prin contractul de
consultanta, incheiat pe baza de licitatie, potrivit caietului de sarcini.
Neplata sau plata cu intarziere a acestor cheltuieli conduce la aplicarea
urmatoarelor
penalitati.........................................................
IV. Obligatiile partilor
Art. 4
Conditiile concrete de executie, modernizare, dezvoltare (dupa caz) si exploatare
a tronsonului de .......................... sunt cele prevazute in oferta
intocmita conform caietului de sarcini.
Art. 5
Concesionarul se obliga sa administreze si sa exploateze obiectul
concesiunii cu diligenta maxima pentru a conserva si a dezvolta valoarea
acestuia pe toata durata contractului si sa despagubeasca pe concedent pentru
pagubele produse din culpa sa, in conditiile stabilite in caietul de sarcini.
Obiectul concesionat cu toate instalatiile, dependintele si anexele lui vor fi
restituite concedentului, la incetarea concesiunii, gratuit si libere de orice
sarcini.
Concesionarul se obliga sa plateasca redeventa in suma si la termenele
stabilite, precum si valoarea contractului de consultanta.
Se interzice concesionarului de a ceda - partial sau integral - obiectul
concesiunii fara autorizarea concedentului si a organelor abilitate potrivit
legii. Subconcensionarea se face numai pe baza aprobarii Guvernului, la
propunerea Ministerului Transporturilor.
Prin semnarea contractului, concesionarul confirma ca a luat act de toate
conditiile impuse de concedent prin caietul de sarcini si prin anexele la
contract si le accepta integral.
Art. 6
Concedentul isi rezerva dreptul de control in activitatea concesionarului
in urmatoarele sectoare:
........................................................
(Se vor indica sectoarele din sfera interesului concedentului)
Controlul privind respectarea de catre concesionar a obligatiilor rezultate
din prezentul contract si din celelalte documente ale concesiunii revine
Ministerului Finantelor si Ministerului Transporturilor.
Concesionarul se obliga sa puna la dispozitia organelor de control toate
evidentele si informatiile solicitate.
Art. 7
Concedentul se obliga sa puna la dispozitia concesionarului, la data
inceperii concesiunii, bunurile mobile si imobile, conform celor stabilite prin
caietul de sarcini, libere de orice sarcini.
V. Regimul de stabilire a tarifelor
Art. 8
Modul de stabilire a tarifelor (de utilizare a autostrazii si/sau de
transport marfuri si calatori) este cel prevazut in caietul de sarcini.
VI. Clauze referitoare la garantii si asigurari
Art. 9
Valoarea garantiei de buna executie a investitiei, modul de constituire a
acesteia si modul de restituire dupa punerea in functiune.
Art. 10
Valoarea garantiei pentru realizarea contractului de concesiune, modul de
constituire si modul de restituire a acesteia dupa predarea obiectului
concesiunii catre concedent, dupa expirarea duratei de concesiune.
Art. 11
Concesionarul va asigura bunurile concesionate si investitia realizata
impotriva tuturor riscurilor.
VII. Raspunderea contractuala
Art. 12. - Rezilierea contractului datorita nerespectarii clauzelor
contractuale sau a conditiilor din caietul de sarcini prin:
- nepunerea in functiune a investitiei pana la un termen care poate
reprezinta o intarziere cu maximum 50% fata de durata contractata;
- nerespectarea conditiilor privind exploatarea si intretinerea;
- neconstituirea garantiilor in conformitate cu prevederile contractuale.
Pentru nerespectarea obligatiilor prevazute in caietul de sarcini si in
contract, partile datoreaza penalitatile convenite potrivit dispozitiilor
legale in vigoare.
Daunele se platesc in masura in care nu sunt acoperite prin penalitati
platite si garantii constituite.
Forta majora - conditiile de aplicabilitate.
VIII. Clauze privind incetarea concesiunii
Art. 13
Incetarea concesiunii se face prin expirarea duratei acesteia. De asemenea,
incetarea concesiunii se poate face prin rascumparare, retragerea concesiunii
si renuntarea la concesiune. Conditiile in care acestea pot avea loc sunt cele
prevazute in caietul de sarcini.
IX. Litigii
Art. 14
Litigiile de orice fel decurgand din executarea prezentului contract de
concesiune sunt de competenta instantelor judecatoresti romane sau
arbitrajului, potrivit legii romane.
X. Alte clauze
Art. 15
............................................................................
XI. Dispozitii finale
Art. 16
Modificarea sau adaptarea contractului de concesiune se poate face cu
acordul partilor, cu exceptia clauzelor obligatorii prevazute in caietul de
sarcini.
Art. 17
Contractul de concesiune nu se va incheia, ori, desi incheiat, nu va
produce efecte decat dupa constituirea de catre concesionar a garantiei de buna
executie, prevazuta in caietul de sarcini.
Art. 18
Anexele - caietul de sarcini, procesul-verbal de predare-primire, dupa caz
anexa - clauze speciale, fac parte integranta din contract.
Art. 19
Prezentul contract de concesiune privind:
............................................................................
s-a incheiat in patru exemplare; cu valoare de original; cate unui pentru
fiecare parte contractanta si cate unul pentru organele de control prevazute la
art. 6.
Data ...................
Concedent, Concesionar,
-------------------------