HOTARARE Nr. 9 din 5 noiembrie 2004
privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Traian Basescu pentru
functia de Presedinte al Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1040 din 10 noiembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Antonia Constantin - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
La data de 4 noiembrie 2004 Biroul Electoral Central a inaintat Curtii
Constitutionale, in vederea solutionarii, contestatia inregistrata la nr. 51/CT
din 3 noiembrie 2004, formulata de Constantin Maruta, care priveste
inregistrarea candidaturii domnului Traian Basescu pentru functia de Presedinte
al Romaniei, la alegerile din 28 noiembrie 2004, si care formeaza obiectul
Dosarului Curtii Constitutionale nr. 620F/2004.
Potrivit dispozitiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, contestatiile se solutioneaza
fara instiintarea partilor, cu participarea reprezentantului Ministerului
Public, pe baza sesizarii si a celorlalte documente aflate la dosar.
In cuprinsul contestatiei autorul acesteia, domnul Constantin Maruta, sustine
ca domnul Traian Basescu nu poate candida pentru functia de deputat, de senator
ori pentru cea de Presedinte al Romaniei, intrucat impotriva acestuia "s-a
pus in miscare actiunea penala pentru infractiunea de coruptie, fiind in curs
de judecare, ancheta Parchetului fiind terminata".
Reprezentantul Ministerului Public, punand concluzii, in temeiul art. 28
din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, coroborat cu
art. 113 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, solicita respingerea contestatiei ca neintemeiata. In acest sens
arata ca sustinerile referitoare la punerea in miscare a actiunii penale
impotriva domnului Traian Basescu nu sunt dovedite si chiar daca ar fi de
notorietate si nu ar trebui dovedite ele nu constituie impedimente
constitutionale sau legale pentru a candida pentru functia de Presedinte al
Romaniei, intrucat pedeapsa complementara si pedepsele accesorii ale
interzicerii dreptului de a alege si de a fi ales in functii publice sau in
functii elective publice, prevazute de art. 64 si 71 din Codul penal, nu
constituie astfel de impedimente. In legatura cu sustinerile privind
candidatura domnului Traian Basescu pentru functia de deputat sau de senator
arata ca acest aspect nu intra in competenta de solutionare a Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
analizand contestatia formulata de domnul Constantin Maruta privind
inregistrarea candidaturii domnului Traian Basescu pentru functia de Presedinte
al Romaniei, in raport cu prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 370/2004
pentru alegerea Presedintelui Romaniei, modificata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 77/2004, precum si concluziile reprezentantului Ministerului
Public, retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 146 lit. f) din Constitutie, republicata, ale
art. 37 si 38 din Legea nr. 47/1992, republicata, precum si celor ale art. 11
alin. (3) din Legea nr. 370/2004, Curtea Constitutionala este competenta sa
solutioneze contestatia privind inregistrarea candidaturii domnului Traian
Basescu pentru functia de Presedinte al Romaniei.
In motivarea contestatiei autorul acesteia sustine ca domnul Traian Basescu
nu poate candida pentru functia de deputat, de senator ori pentru cea de
Presedinte al Romaniei, intrucat impotriva acestuia "s-a pus in miscare
actiunea penala pentru infractiunea de coruptie, fiind in curs de judecare,
ancheta Parchetului fiind terminata".
Examinand contestatia, Curtea constata ca atat conditiile de eligibilitate,
cat si impedimentele constitutionale pentru a fi ales in functia de Presedinte
al Romaniei sunt prevazute expres si limitativ la art. 16 alin. (3), art. 36,
37 si art. 40 alin. (3) din Constitutie, republicata, al caror continut este
urmatorul:
- Art. 16 alin. (3): "Functiile si demnitatile publice, civile sau
militare, pot fi ocupate, in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia
romana si domiciliul in tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre
femei si barbati pentru ocuparea acestor functii si demnitati.";
- Art. 36: "(1) Cetatenii au drept de vot de la varsta de 18 ani,
impliniti pana in ziua alegerilor inclusiv.
(2) Nu au drept de vot debilii sau alienatii mintal, pusi sub interdictie,
si nici persoanele condamnate, prin hotarare judecatoreasca definitiva, la
pierderea drepturilor electorale.";
- Art. 37: "(1) Au dreptul de a fi alesi cetatenii cu drept de vot
care indeplinesc conditiile prevazute in articolul 16 alineatul (3), daca nu le
este interzisa asocierea in partide politice, potrivit articolului 40 alineatul
(3).
(2) Candidatii trebuie sa fi implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv,
varsta de cel putin 23 de ani pentru a fi alesi in Camera Deputatilor sau in
organele administratiei publice locale, varsta de cel putin 33 de ani pentru a
fi alesi in Senat si varsta de cel putin 35 de ani pentru a fi alesi in functia
de Presedinte al Romaniei.";
- Art. 40 alin. (3): "Nu pot face parte din partide politice
judecatorii Curtii Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii activi
ai armatei, politistii si alte categorii de functionari publici stabilite prin
lege organica."
Totodata, potrivit art. 10 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei nu pot candida pentru aceasta functie persoanele care la
data depunerii candidaturii nu indeplinesc conditiile prevazute de art. 37 din
Constitutie, republicata, pentru a fi alese.
Fata de aceste prevederi Curtea constata ca punerea in miscare a actiunii
penale nu constituie un impediment constitutional si legal pentru a candida la
functia de Presedinte al Romaniei, pierderea drepturilor electorale ca pedeapsa
complementara aplicata de instanta in cazurile prevazute de lege fiind
determinata doar de condamnarea prin hotarare judecatoreasca definitiva. Acest
considerent isi gaseste suport constitutional in dispozitiile art. 23 alin.
(11), care instituie prezumtia constitutionala de nevinovatie, de care se
bucura orice persoana pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de
condamnare.
In cauza, motivele invocate de contestator nu se regasesc in continutul
prevederilor constitutionale si legale mentionate anterior, asa incat, sub
acest aspect, Curtea urmeaza sa respinga ca neintemeiata contestatia ce
formeaza obiectul prezentei cauze.
In ceea ce priveste contestarea candidaturii pentru functia de deputat sau
de senator, Curtea constata ca, potrivit prevederilor art. 47 alin. (3) din
Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului,
competenta de solutionare a unei asemenea contestatii apartine, in
exclusivitate, instantelor de judecata. In consecinta, sub acest aspect,
contestatia este inadmisibila.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. f) din Constitutie,
republicata, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 18, 37 si 38 din Legea nr.
47/1992, republicata, precum si al art. 2 alin. (2) si art. 11 alin. (2) si (3)
din Legea nr. 370/2004,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge contestatia privind inregistrarea candidaturii domnului Traian
Basescu pentru functia de Presedinte al Romaniei, contestatie formulata de
domnul Constantin Maruta.
Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu