HOTARARE Nr.
898 din 20 august 2008
privind recunoasterea
Statutului Bisericii Evanghelice C. A. din Romania
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 637 din 4 septembrie 2008
In temeiul art. 29 alin. (3) şi al art.108 din
Constituţia României, republicată, precum şi al art. 49 alin. (2) şi (3) din
Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al
cultelor,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se recunoaşte Statutul Bisericii Evanghelice
C. A. din România, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Decretul nr. 627/1949 pentru aprobarea Statutului Bisericii
Evanghelice CA. din Republica Populară Română, nepublicat.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian Iorgulescu
ANEXĂ
STATUTUL BISERICII EVANGHELICE C.A. DIN ROMÂNIA
Preambul
Biserica Evanghelică CA. din România trăieşte din
cuvântul Domnului şi al Sacramentelor, în comunitatea bisericii unice, sfinte,
universale şi apostolice.
Ea se conduce în învăţătură şi faptă după mărturisirea
de credinţă evangelică-luterană, cum este mărturisită în special în Confesiunea
augustană din 1530, şi este conştientă de unitatea ei cu bisericile creştine
din România şi din întreaga lume.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Membri, teritoriu, apartenenţă
Art. 1. - (1) Biserica Evanghelică CA. din România este
comunitatea tuturor creştinilor de confesiune evanghelică, care îşi declară
această apartenenţă şi care au domiciliul în România.
(2) Biserica Evanghelică CA. din România poate
înfiinţa comunităţi bisericeşti în străinătate, pe baza hotărârii Congresului
Bisericii Generale.
(3) In activitatea sa, Biserica Evanghelică CA. din
România respectă Constituţia şi celelalte legi ale
statului român.
Art. 2. - (1) Apartenenţa la Biserica Evanghelică CA.
din România se întemeiază pe botez.
(2) Calitatea de membru al Bisericii Evanghelice CA.
din România este determinată de apartenenţa la o comunitate bisericească.
(3) De regulă, fiecare membru
al Bisericii Evanghelice CA. din România aparţine comunităţii bisericeşti din
localitatea de domiciliu.
(4) Membrii altor biserici evanghelice pot deveni şi
membri cu statut special în Biserica Evanghelică CA. din România. Acest statut special va fi reglementat printr-o
dispoziţie a Consistoriului superior.
Art. 3. - (1) Membrii comunităţilor bisericeşti
beneficiază în egală măsură de drepturile şi sunt ţinuţi de obligaţiile
reglementate în cadrul Bisericii Evanghelice CA. din România, potrivit statutului în vigoare.
(2) Membrii comunităţilor bisericeşti beneficiază de
propovăduirea organizată a Evangheliei, de împărtăşirea Sacramentelor şi de
asistenţă spirituală şi diaconică.
(3) Membrii Bisericii sunt chemaţi să ducă o viaţă
creştinească şi să se implice activ în viaţa acesteia prin acţiuni personale,
îndeplinirea unor funcţii, realizarea de sarcini, precum şi prin contribuţii şi
donaţii.
SECŢIUNEA a 2-a
Proceduri juridice
Art. 4. - Conform prevederilor bisericeşti în vigoare,
membrii comunităţilor bisericeşti pot depune plângeri, formula contestaţii şi
folosi calea de atac a apelului, atât împotriva hotărârilor şi dispoziţiilor
prin care sunt reglementate problemele interne ale Bisericii, cât şi cu privire
la alegerile din interiorul acesteia.
Art. 5. - Pentru luarea hotărârilor în cadrul
şedinţelor tuturor organelor corporatiste, cu excepţia celor de competenţa Congresului Bisericii Generale, prevăzute
la art. 91 alin. (1), art. 94, 95 şi 97, se aplică următoarele dispoziţii:
a) toate întrebările trebuie astfel formulate, încât
răspunsul să poată fi dat doar prin „Da" sau „Nu";
b) hotărârile se adoptă cu votul a cel puţin jumătate
plus unu din numărul total de voturi exprimate;
c) votarea nominală are loc dacă este solicitată în
scris de cel puţin 3 membri, dacă preşedintele consideră acest lucru necesar
pentru stabilirea exactă a majorităţii voturilor şi dacă averea Bisericii sau a
fundaţiilor este înstrăinată ori grevată cu sarcini;
d) cu excepţia preşedintelui, toţi cei prezenţi cu
drept de vot sunt obligaţi să îşi exprime votul;
e) preşedintele este îndreptăţit să îşi exprime votul
la fiecare scrutin. In caz de votare nominală şi în cazul egalităţii de voturi,
este obligat să îşi exprime votul;
f) la dezbaterea propunerii de
abrogare sau modificare a unei hotărâri, trebuie să fie prezente cel puţin două
treimi din numărul membrilor. Propunerea se consideră aprobată numai atunci
când cel puţin două treimi din numărul celor prezenţi au votat în favoarea ei.
SECŢIUNEA a 3-a
Statutul juridic şi structurile Bisericii
Art. 6. - (1) Biserica Evanghelică CA. din România se organizează,
administrează şi funcţionează în mod autonom.
(2) Conducerea Bisericii Evanghelice CA. din România
are caracter spiritual şi juridic deopotrivă.
(3) Limba oficială în cadrul Bisericii Evanghelice CA.
din România este limba germană. In relaţiile cu statul român şi cu autorităţile
sale, limba oficială este limba română.
Art. 7. - (1) Biserica are următoarea structură:
a) comunitatea bisericească locală;
b) comunitatea bisericească districtuală;
c) comunitatea bisericească generală.
(2) Comunităţile bisericeşti locale, respectiv
parohiile, comunităţile bisericeşti districtuale, respectiv consistoriile
districtuale, şi comunitatea bisericească generală, respectiv Consistoriul
superior, sunt persoane juridice de utilitate publică. De asemenea, sunt persoane
juridice toate instituţiile şi organizaţiile aprobate de Congresul Bisericii
Generale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 8. - (1) Unităţile
bisericeşti cu personalitate juridică au proprietate mobiliară şi imobiliară.
Această proprietate face parte din patrimoniul Bisericii Evanghelice C.A. din România.
(2) Exploatarea şi valorificarea patrimoniului
bisericesc se realizează prin:
a) administrarea clădirilor şi
terenurilor aferente, a terenurilor agricole, pădurilor, cimitirelor, precum şi
a obiectelor sacre şi de arhivă;
b) organizarea de cămine de bătrâni şi de elevi, de
case de odihnă, case de oaspeţi şi alte asemenea instituţii;
c) organizarea unor instituţii şcolare, culturale,
turistice, precum şi alte instituţii asemănătoare;
d) efectuarea de transporturi de persoane şi marfă în
interes propriu.
(3) In vederea realizării activităţilor prevăzute la
alin. (2), comunităţile bisericeşti pot înfiinţa asociaţii, fundaţii sau
societăţi.
Art. 9. - Biserica formează împreună cu comunităţile
bisericeşti, organizaţiile şi serviciile ei o entitate care şi îşi exercită
atribuţiile în răspundere proprie, conform prezentului statut.
Art. 10. - (1) Biserica
Evanghelică CA. din România se poate asocia cu alte comunităţi şi uniuni
bisericeşti şi ecumenice din ţară şi din străinătate, cu condiţia păstrării
mărturisirii de credinţă şi a respectării prezentului statut.
(2) Convenţiile cu alte biserici, asociaţii şi
instituţii nu pot contraveni prevederilor prezentului statut şi nu pot afecta îndeplinirea
misiunii Bisericii.
SECŢIUNEA a 4-a
Organe
Art. 11. - (1) Colaboratorii Bisericii sunt angajaţi cu
contract individual de muncă, aceştia putând îndeplini activităţi
extracontractuale sau onorifice. In toate activităţile lor sunt sprijiniţi şi
susţinuţi de Biserică.
(2) Colaboratorii Bisericii vor fi calificaţi şi
specializaţi pentru munca lor.
Art. 12. - (1) Toate denumirile pentru colaboratorii Bisericii, conform prezentului statut, sunt valabile în egală măsură
pentru femei şi bărbaţi.
(2) In practică, denumirea funcţiei se utilizează în
mod diferenţiat pentru femei şi pentru bărbaţi.
Art. 13. - (1) Preoţi, în sensul prezentului statut, sunt toate
persoanele, respectiv, bărbaţi, femei, hirotonite pentru a sluji în Biserică.
(2) Preoţii dobândesc dreptul de a fi aleşi potrivit
prevederilor Regulamentului pentru preoţii Bisericii Evanghelice CA. din
România (Dienstvorschrift fur Pfarrer und Pfarrerinnen der Evangelischen Kirche
A.B. in Rumănien), aprobat la cel de-al 71-lea Congres al Bisericii Generale
din data de 19 noiembrie 2004.
(3) Preoţii care sunt în serviciul clerical şi pot fi
aleşi ca preoţi parohi sunt egali între ei, indiferent dacă chemarea sau
însărcinarea lor a avut loc în urma unei numiri ori alegeri şi indiferent dacă
preotul este încadrat cu normă întreagă sau cu fracţiune de normă.
Art. 14. - (1) Conform legii, ocuparea funcţiei de
preot se realizează prin alegere sau numire.
(2) Preotul este ales de toţi
membrii cu drept de vot ai comunităţii bisericeşti.
(3) Numirea se dispune de către Consistoriul superior.
(4) Condiţiile pentru alegerea sau numirea unui preot
sunt reglementate prin Regulamentul pentru preoţii Bisericii Evanghelice CA.
din România, respectiv Dienstvorschrift fur Pfarrer und Pfarrerinnen der
Evangelischen Kirche A.B. in Rumănien.
Art. 15. - (1) Hirotonirea ca preot al Bisericii
Evanghelice CA. din România se oficiază de către episcop sau de reprezentantul
său, în baza numirii candidatului în funcţia de preot în primul său post.
(2) Preotul este legat de jurământul depus la
hirotonire. El este supus supravegherii canonice şi tutelare a Bisericii.
Art. 16. - (1) Clericii hirotoniţi, care nu mai sunt
angajaţi ca preoţi ai Bisericii, îşi păstrează drepturile dobândite prin
hirotonire, dacă nu s-a luat o altă hotărâre.
(2) Preoţii hirotoniţi care au fost pensionaţi au
dreptul să slujească sau să îndeplinească activităţi pastorale, cu acordul
preotului paroh competent, dacă la ieşirea la pensie sau ulterior nu le-a fost
limitat ori interzis dreptul de exercitare a acestor activităţi.
Art. 17. -Asigurarea protecţiei sociale a preoţilor
pensionaţi, cât şi a urmaşilor acestora constituie o obligaţie a comunităţii
bisericeşti generale.
Art. 18. - Diaconii sunt colaboratori ai bisericii,
pregătiţi pentru îndeplinirea unor servicii speciale. Poziţia lor, domeniul de
activitate, precum şi drepturile şi obligaţiile lor sunt reglementate prin
Regulamentul pentru diaconi din Biserica Evanghelică CA. din România.
Art. 19. -In accepţiunea prezentului statut, lectorii sunt membri ai comunităţilor
bisericeşti, împuterniciţi de către episcop sau decanul districtual competent
ca predicant.
Art. 20. - Cursurile de religie sub auspiciile Bisericii Evanghelice CA. din România sunt ţinute de preoţi, profesori
de religie şi de alţi colaboratori, în baza împuternicirii acordate de episcop.
Art. 21. - (1) In afara răspunderii penale sau civile
personale, angajaţii Bisericii, precum şi membrii organelor bisericeşti sau
colaboratorii cu funcţii onorifice au totodată răspunderea disciplinară în
cadrul Bisericii.
(2) Organizarea şi funcţionarea comisiilor disciplinare
interne ale Bisericii sunt reglementate prin Regulamentul disciplinar de ordine
interioară al Bisericii Evanghelice CA. din România.
CAPITOLUL II
Comunitatea bisericească locală
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 22. - (1) Comunitatea
bisericească evanghelică CA. este acea comunitate
locală sau regională de membri ai Bisericii, care se întrunesc cu regularitate
în numele Domnului Iisus Hristos, pentru a-l asculta cuvântul şi a-l celebra
Sacramentele.
(2) Comunităţile bisericeşti evanghelice CA. sunt
persoane juridice de utilitate publică.
(3) Limitele lor teritoriale sunt stabilite prin tradiţiile istorice locale.
(4) Reprezentarea lor legală se realizează prin organe
alese.
(5) Comunităţile bisericeşti evanghelice CA. au
dreptul la administrare autonomă, conform prevederilor prezentului statut.
Art. 23. - Comunităţile bisericeşti evanghelice CA. sunt:
a) comunităţi bisericeşti de sine stătătoare;
b) comunităţi în diasporă.
Art. 24. - (1) Comunităţile bisericeşti evanghelice CA.
de sine stătătoare constau într-o singură comunitate bisericească evanghelică
CA. locală.
(2) Comunităţile bisericeşti evanghelice CA. prevăzute
la alin. (1) au dreptul de a alege preotul dacă au peste 300 de enoriaşi şi se
administrează autonom. Excepţiile trebuie aprobate de către Congresul Bisericii
Generale.
(3) Organele alese sunt:
a) presbiteriul, potrivit art.
50 şi următoarele;
b) adunarea generală a reprezentanţilor comunităţii
bisericeşti, potrivit art. 41 şi următoarele.
Art. 25. - (1) Comunităţile bisericeşti evanghelice CA.
din diasporă sunt păstorite prin grija unui oficiu parohial în diasporă sau
prin delegarea specială a unui preot.
(2) Administrarea şi reprezentarea juridică revin
Consistoriului districtual competent.
(3) Comunităţile bisericeşti evanghelice CA. din
diasporă au un consiliu bisericesc sau împuternicit special (curator).
Persoana împuternicită (curatorul) este desemnată de
către Consistoriul districtual competent.
Art. 26. - (1) O asociere sau federaţie de comunităţi
bisericeşti evanghelice CA., cu sau fără personalitate juridică, este formată
din mai multe comunităţi bisericeşti.
(2) In baza hotărârii comunităţilor bisericeşti
asociate se stabileşte un consiliu de conducere comun, în care fiecare
comunitate bisericească va avea cel puţin un reprezentant. Componenţa
consiliului de conducere este stabilită de către Consistoriul districtual
competent, după consultarea prealabilă a comunităţilor bisericeşti asociate.
(3) Consiliul de conducere trebuie să se întrunească
în şedinţe cel puţin o dată pe an.
Art. 27. - (1) Infiinţarea unei comunităţi bisericeşti
se aprobă de către Consistoriul superior şi este validată de Congresul
Bisericii Generale.
(2) Infiinţarea unei comunităţi bisericeşti evanghelice
CA. prin dezmembrarea din una deja existentă poate avea loc doar după
consultarea comunităţii bisericeşti respective şi a Consistoriului
districtual competent.
Art. 28. - (1) Reorganizarea unor comunităţi bisericeşti
existente sau noua lor repartizare, precum şi integrarea sau desprinderea din
asocieri de comunităţi se hotărăsc de către Consistoriul superior, după
consultarea comunităţilor bisericeşti implicate şi a Consistoriului districtual
competent.
(2) Hotărârea Consistoriului superior este validată de
Congresul Bisericii Generale.
Art. 29. - Dizolvarea unei comunităţi bisericeşti
evanghelice CA. trebuie validată prin hotărârea Congresului Bisericii Generale.
Responsabilitatea pentru patrimoniul comunităţii bisericeşti desfiinţate revine
Consistoriului superior, care este succesorul de drept al acesteia.
Art. 30. - Consistoriul superior se îngrijeşte de
salarizarea tuturor angajaţilor clerici şi laici. Salarizarea se realizează din
mijloacele proprii ale comunităţilor bisericeşti, precum şi din subvenţii şi
contribuţii.
SECŢIUNEA a 2-a
Preotul
Art. 31. - Preotul îndeplineşte următoarele îndatoriri:
a) asigură conducerea spirituală a comunităţii;
b) slujeşte sau conduce propovăduirea cuvântului
Domnului şi administrează Sacramentele, respectiv Sfintele taine;
c) răspunde de îndrumarea religioasă şi se îngrijeşte
de predarea cursurilor de religie;
d) asigură asistenţa duhovnicească;
e) urmăreşte bunăstarea spirituală şi materială a
membrilor comunităţii care îi sunt încredinţaţi şi poartă răspunderea pentru
activitatea diaconică în comunitate;
f) îşi aduce contribuţia pentru o viaţă creştinească în
cadrul comunităţii;
g) conduce organele
bisericeşti din comunitatea sa. In comunităţi bisericeşti, respectiv în parohii
cu mai mulţi preoţi, această sarcină revine preotului paroh, respectiv
prim-preotului;
h) instalează în funcţie membrii organelor bisericeşti,
conform agendei liturgice a Bisericii Evanghelice CA.
din România;
i) conduce şi coordonează activitatea colaboratorilor
şi îi instalează pe aceştia în funcţie;
j) ia decizii în toate problemele importante, care nu
necesită hotărâri ale presbiteriului, în înţelegere cu curatorul, respectiv cu
persoana împuternicită special;
k) se îngrijeşte cu responsabilitate de administrarea
patrimoniului comunităţii bisericeşti şi de gestionarea bunurilor acesteia;
l) este obligat să se comporte
în toate împrejurările corespunzător unui slujitor al
Evangheliei.
Art. 32. - (1) Preotul care a candidat legal pentru un
post este obligat ca în cazul alegerii sale să accepte acel post. Alegerea,
conform prevederilor art. 14, se face pe durată nelimitată, până la vârsta
pensionării.
(2) După numire, preotul este obligat să slujească în
postul respectiv timp de 3 ani.
Art. 33. - (1) Preotul trebuie să locuiască, de regulă,
în una dintre comunităţile bisericeşti pe care le păstoreşte.
(2) Un preot cu normă întreagă trebuie să păstorească
cel puţin 300 de enoriaşi. Dacă numărul enoriaşilor scade sub 300, preotul
trebuie să preia şi alte sarcini bisericeşti recunoscute. Reglementările
speciale în acest caz sunt stabilite de Consistoriul superior, după consultarea
comunităţilor bisericeşti respective, precum şi a Consistoriului districtual
competent.
(3) Unui preot îi pot fi atribuite şi sarcini
pastorale, care depăşesc limitele teritoriale ale postului său. Atribuirea
acestor sarcini se face pe termen limitat.
(4) Preotul este obligat să preia, în funcţie de
necesităţi, şi sarcini în cadrul comunităţii bisericeşti generale.
(5) Un preot cu fracţiune de normă, precum şi orice
preot care încheie un raport de muncă suplimentar în afara Bisericii au nevoie
pentru aceasta de aprobarea Consistoriului superior.
(6) Când un post de preot este reorganizat potrivit
prevederilor art. 28, statutul juridic al preotului va fi reglementat din nou.
Art. 34. - (1) Inainte de instalarea preotului în
postul său, decanul districtual este obligat să stipuleze drepturile şi
obligaţiile preotului printr-o convenţie.
(2) Instalarea preotului în funcţie se realizează de
către decanul districtual, cel târziu la 6 săptămâni de la data la care a fost
validată alegerea sau numirea sa.
SECŢIUNEA a 3-a
Adunarea generală a membrilor comunităţii
bisericeşti
Art. 35. - Adunarea generală a membrilor comunităţii
bisericeşti este adunarea tuturor membrilor cu drept de vot ai comunităţii
bisericeşti.
Art. 36. - (1) Membrii comunităţii bisericeşti care au
împlinit vârsta de 18 ani au drept de vot, în
conformitate cu prevederile art. 57 alin. (1)lit. g).
(2) Toţi membrii comunităţii bisericeşti care au
împlinit vârsta de 21 de ani pot fi aleşi în orice organ corporativ sau funcţie
din cadrul Bisericii.
Art. 37. - (1) Preşedintele Adunării generale a
membrilor comunităţii bisericeşti este preotul competent, respectiv, în
parohiile cu mai mulţi preoţi, prim-preotul.
(2) Când nu sunt îndeplinite prevederile alin. (1),
preşedinţia revine curatorului.
Art. 38. - (1) Adunarea generală a membrilor
comunităţii bisericeşti este convocată de preşedinte, în baza hotărârii presbiteriului
sau al consiliului comunităţii bisericeşti.
(2) Convocarea are loc cel târziu cu o săptămână
înaintea şedinţei, cu comunicarea ordinii de zi a adunării.
(3) Adunarea generală a
membrilor comunităţii bisericeşti are loc, de regulă, după slujba religioasă şi
poate lua hotărâri indiferent de numărul participanţilor.
Art. 39. - (1) Responsabilităţile şi competenţele
Adunării generale a membrilor comunităţilor bisericeşti sunt:
a) în comunităţile bisericeşti de sine stătătoare,
Adunarea generală a membrilor comunităţii bisericeşti este forul electiv pentru
alegerea Adunării reprezentanţilor comunităţii bisericeşti şi pentru alegerea
deputaţilor în Congresul bisericii districtuale;
b) în comunităţi bisericeşti din diaspora, Adunarea
generală a membrilor comunităţii bisericeşti este forul electiv pentru alegerea
consiliului bisericesc şi pentru alegerea curatorului.
(2) Consiliul bisericesc răspunde în faţa Adunării
generale a membrilor comunităţii bisericeşti în legătură cu activitatea sa şi
administrarea patrimoniului comunităţii bisericeşti.
(3) Adunarea generală a membrilor comunităţii
bisericeşti descarcă de răspundere consiliul bisericesc.
Art. 40. - Alegerea preotului într-o asociere de comunităţi bisericeşti este reglementată de
Regulamentul privind alegerile în Biserica Evanghelică CA. din România.
SECŢIUNEA a 4-a
Adunarea reprezentanţilor comunităţii bisericeşti
Art. 41. - (1) Comunităţile bisericeşti de sine
stătătoare au propria adunare a reprezentanţilor comunităţii bisericeşti.
(2) Din Adunarea reprezentanţilor comunităţii
bisericeşti fac parte în calitate de membri ai comunităţilor de sine
stătătoare: preotul, respectiv preoţii, curatorul, membrii aleşi ai
presbiteriului şi alţi membri aleşi de Adunarea generală a membrilor comunităţii
bisericeşti.
(3) Alegerea membrilor aleşi de Adunarea generală a
membrilor comunităţii bisericeşti se face astfel:
a) 10 membri pentru comunităţile bisericeşti care au
sub 300 de enoriaşi;
b) 20 de membri pentru comunităţile bisericeşti care
au între 301 şi 1.000 de enoriaşi;
c) 30 de membri pentru comunităţile bisericeşti care au
peste 1.000 de enoriaşi.
(4) Numărul membrilor supleanţi reprezintă jumătate
din numărul membrilor aleşi pentru un mandat de 2 ani.
Art. 42. - (1) Membrii Adunării reprezentanţilor
comunităţii bisericeşti sunt aleşi pentru un mandat de 4 ani. Realegerea este
posibilă. Membrii supleanţi sunt aleşi pentru un mandat de 2 ani.
(2) La fiecare 2 ani, jumătate din numărul membrilor
Adunării reprezentanţilor comunităţii bisericeşti îşi încheie mandatul. Cei
care îşi încheie mandatul sunt stabiliţi prima dată prin tragere la sorţi.
(3) Dacă locul unui membru al Adunării
reprezentanţilor comunităţii bisericeşti rămâne vacant înainte de expirarea
mandatului, el va fi ocupat de supleantul cu cel mai mare număr de voturi.
Art. 43. - (1) Numele celor aleşi în Adunarea
reprezentanţilor comunităţii bisericeşti sunt aduse la cunoştinţa publică cel
târziu duminica următoare după alegeri.
(2) Contestaţiile împotriva rezultatului alegerilor
se pot formula în termen de 14 zile de la data desfăşurării alegerilor.
(3) Contestaţiile vor fi soluţionate de Consistoriul
districtual.
Art. 44. - (1) Preşedintele Adunării
reprezentanţilor comunităţii
bisericeşti este preotul competent, respectiv prim-preotul.
(2) In lipsa preotului, curatorul îi ţine locul şi
preia preşedinţia adunării.
(3) Preşedintele asigură respectarea bunei-cuviinţe,
ordinii şi demnităţii.
Art. 45. - (1) Adunarea
reprezentanţilor comunităţii bisericeşti este convocată, de regulă, în scris de
preşedinte, cu comunicarea ordinii de zi, cu o săptămână înaintea şedinţei.
Convocarea are loc în baza hotărârii presbiteriului.
(2) Adunarea reprezentanţilor comunităţii bisericeşti
trebuie convocată, dacă acest lucru este solicitat în scris, cu prezentarea
scopului, de cel puţin o treime din numărul membrilor.
(3) Adunarea reprezentanţilor comunităţii bisericeşti
trebuie să se întrunească cel puţin o dată pe an.
Art. 46. - (1) Adunarea
reprezentanţilor comunităţii bisericeşti poate lua hotărâri dacă este prezentă
mai mult de o treime din numărul membrilor.
(2) In situaţia în care nu răspunde convocării mai mult
de o treime din numărul membrilor aleşi, se va convoca o nouă şedinţă a
Adunării reprezentanţilor comunităţii bisericeşti cu aceeaşi ordine de zi, care
va putea lua hotărâri fără să se ţină seama de numărul celor prezenţi.
(3) Şedinţele nu sunt publice.
(4) Adunarea reprezentanţilor comunităţii bisericeşti
poate invita la şedinţe specialişti cu vot consultativ.
(5) Cu privire la fiecare şedinţă se întocmeşte câte
un proces-verbal, care va fi semnat de preşedinte, de către curator, dacă a
participat la şedinţă, şi de către secretar. Procesul-verbal va fi autentificat
de 2 membri prezenţi la Adunarea reprezentanţilor comunităţii bisericeşti.
Procesul-verbal de şedinţă este prezentat spre luare la cunoştinţă
Consistoriului districtual competent, în termen de 20 de zile.
(6) Procesul-verbal de şedinţă cuprinde în mod
corespunzător şi datele prevăzute la art. 56 alin. (9).
Art. 47. - (1) Proiectele de hotărâri pentru şedinţele
Adunării reprezentanţilor comunităţii bisericeşti se depun în scris de către
presbiteriu.
(2) Adunarea reprezentanţilor comunităţii bisericeşti
poate delibera cu privire la orice propunere venită din plenul său. Cu privire
la asemenea propuneri poate hotărî doar dacă mai mult de două treimi din
numărul celor prezenţi votează în acest sens.
Art. 48. -Adunarea reprezentanţilor comunităţii
bisericeşti îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) asigură respectarea obiceiurilor liturgice şi
hotărăşte cu privire la modificarea rânduielilor legate de viaţa liturgică,
conform dispoziţiilor art. 57 alin. (1) lit. c);
b) organizează alegerile în comunităţile bisericeşti de
sine stătătoare pentru preot, curator şi presbiteriu;
c) aprobă darea de seamă anuală a presbiteriului;
d) hotărăşte cu privire la proiectele de hotărâri
prezentate de presbiteriu, precum şi cu privire la solicitările din plen, cu
respectarea condiţiilor prevăzute de art. 45 alin. (2);
e) hotărăşte cu privire la administrarea
patrimoniului comunităţii bisericeşti, inclusiv asupra investiţiilor,
construcţiilor noi şi reparaţiilor;
f) hotărăşte cu privire la bugetul şi bilanţul anual al
comunităţii bisericeşti;
g) stabileşte contribuţiile enoriaşilor;
h) asigură reprezentarea juridică şi administrativă a
comunităţii bisericeşti;
i) deliberează şi hotărăşte asupra altor probleme care
îi sunt date spre soluţionare.
Art. 49. - (1) Hotărârile Adunării reprezentanţilor
comunităţii bisericeşti sunt duse la îndeplinire de către presbiteriu.
(2) Dacă în dispoziţiile bisericeşti nu se prevede
altfel, hotărârile Adunării reprezentanţilor comunităţii bisericeşti, înainte
de punerea în executare, trebuie aprobate
de Consistoriul districtual competent, dacă privesc
următoarele domenii:
a) denumirile pentru comunităţile bisericeşti,
instituţii bisericeşti şi clădiri;
b) angajarea de colaboratori, dacă aceştia beneficiază
de o contribuţie salarială din partea statului;
c) înstrăinarea, cedarea, grevarea cu sarcini pentru
terenuri, clădiri sau părţi de clădiri, precum şi pentru bunuri mobile, care au
o valoare istorică, arhivistică, ştiinţifică, artistică, culturală sau de
monument;
d) construcţii noi, modificări
ale unor construcţii, demolări sau reparaţii ale unor clădiri, dacă acestea
necesită autorizaţii ale unei autorităţi a statului sau ajutor din partea
comunităţii bisericeşti generale;
e) înfiinţarea, desfiinţarea sau reorganizarea de
instituţii proprii;
f) folosirea patrimoniului bisericesc sau a unor
fonduri cu destinaţie specială în alte scopuri decât cele prevăzute iniţial;
g) formularea unor acţiuni în justiţie, precum şi
soluţionarea unui litigiu pe cale extrajudecătorească.
(3) Hotărârile privind
atribuţiile din domeniile indicate la lit. a)-d) necesită în plus aprobarea
prealabilă a Consistoriului superior.
SECŢIUNEA a 5-a
Presbiteriul
Art. 50. - (1) Comunităţile bisericeşti de sine
stătătoare au un presbiteriu.
(2) Din presbiteriu fac parte:
a) preotul, în calitate de preşedinte;
b) curatorul, ca locţiitor al preşedintelui;
c) alţi membri clerici şi laici, aleşi de Adunarea
reprezentanţilor comunităţii bisericeşti.
(3) Reprezentarea în presbiteriu a clericilor şi
laicilor aleşi de către Adunarea reprezentanţilor comunităţii bisericeşti este
următoarea:
a) comunităţile bisericeşti cu până la 300 de enoriaşi
sunt reprezentate de 5 membri;
b) comunităţile bisericeşti care au între 301 şi 1.000
de enoriaşi sunt reprezentate de 7 membri;
c) comunităţi bisericeşti cu peste 1.000 de enoriaşi
sunt reprezentate de 9 membri.
Art. 51. - (1) Curatorul şi ceilalţi membri ai
presbiteriului sunt aleşi pentru 4 ani. Realegerea este posibilă.
(2) La fiecare 2 ani, jumătate din numărul membrilor
aleşi sunt schimbaţi din funcţie, potrivit art. 50 alin. (2) lit. c). La prima
modificare a componenţei presbiterului, membrii care urmează să fie schimbaţi
sunt aleşi prin tragere la sorţi.
(3) Alegerile au loc la interval de 2 ani în toate
comunităţile bisericeşti, la o dată stabilită de Consistoriul superior.
(4) Dacă funcţia de curator devine vacantă sau numărul
membrilor aleşi ai presbiteriului scade sub jumătate, se vor ţine alegeri
complementare pentru perioada rămasă, până la împlinirea mandatului iniţial.
(5) Curatorul şi membrii aleşi ai presbiteriului nu
pot fi angajaţi ai propriei comunităţi bisericeşti.
(6) Nu pot face parte din presbiteriu, în acelaşi
mandat, soţii sau rudele de gradul 1 şi 2.
Art. 52. - (1) Numele celor aleşi în presbiteriu vor fi
date publicităţii cel târziu în duminica de după alegeri.
(2) Contestaţiile la alegeri pot fi formulate în termen
de 14 zile de la data alegerilor. Contestaţiile vor fi soluţionate de
Consistoriul districtual.
Art. 53. - (1) Dacă atât preşedintele, respectiv
preotul, cât şi locţiitorul, respectiv curatorul, nu pot prezida şedinţa,
presbiteriul alege din rândurile sale un preşedinte de şedinţă.
(2) Fiecare presbiteriu îşi alege un secretar. Acesta
are drept de vot dacă este membru ales al presbiteriului.
Art. 54. - (1) Presbiteriul va fi convocat de către
preşedinte în scris, cu comunicarea ordinii de zi, de regulă cu o săptămână
înainte de data şedinţei. In cazuri motivate, termenul poate fi scurtat.
(2) Preşedintele este obligat să convoace o şedinţă
dacă cel puţin o treime din numărul membrilor solicită acest lucru, cu
prezentarea motivelor.
Art. 55. - (1) Presbiteriul poate lua hotărâri dacă mai
mult de jumătate din numărul membrilor săi este prezentă.
(2) Dacă cvorumul legal nu este întrunit, va fi
convocată o nouă şedinţă cu aceeaşi ordine de zi, iar presbiteriul poate lua
hotărâri indiferent de numărul celor prezenţi.
Art. 56. - (1) Preşedintele deschide şi închide
şedinţa. El conduce dezbaterile, votarea şi alegerile.
(2) Preşedintele asigură păstrarea bunei-cuviinţe, a
ordinii şi demnităţii.
(3) Şedinţele nu sunt publice.
(4) Pot participa la dezbateri specialişti consultanţi,
fără drept de vot.
(5) La dezbaterea unui subiect care îl priveşte
personal pe un membru al presbiteriului, soţul acestuia sau o rudă de gradul 1
ori 2, membrul în cauză nu poate fi prezent, în caz contrar hotărârea adoptată
este lovită de nulitate.
(6) Fiecare membru al presbiteriului este îndreptăţit
să pună întrebări şi să formuleze proiecte de hotărâri.
(7) Cu privire la problemele
care nu sunt cuprinse pe ordinea de zi, se pot adopta hotărâri dacă cel puţin
două treimi din numărul celor prezenţi votează în acest sens.
(8) Despre fiecare şedinţă se va întocmi un
proces-verbal, care va fi semnat de preşedinte, de către curator, dacă a
participat la şedinţă, şi de către secretar. Procesul-verbal va fi autentificat
de 2 membri.
(9) Procesul-verbal cuprinde:
a) locul şi data şedinţei;
b) numele preşedintelui şi al secretarului;
c ) nominalizarea membrilor prezenţi şi absenţi;
d) ordinea de zi a şedinţei;
e) proiectele de hotărâri formulate;
f) hotărârile adoptate;
g) la votările nominale, indicarea nominală a
votanţilor, precizându-se dacă au votat cu „Da" sau „Nu";
h) alte date privind desfăşurarea şedinţei.
Art. 57. - (1) Presbiteriul
îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) asigură o viaţă creştinească în comunitatea
bisericească, în conformitate cu cerinţele Evangheliei;
b) asigură ca planul de slujbe şi de păstorire să
corespundă nevoilor comunităţii şi să fie respectat;
c) asigură respectarea tradiţiei slujbelor religioase
şi elaborează propuneri de inovare a acesteia, potrivit prevederilor art. 48
lit. a);
d) hotărăşte asupra cererilor de admitere în
comunitatea bisericească;
e) participă la examinarea confirmanzilorşi la confirmare;
f) supraveghează activitatea diaconică din comunitate;
g) întocmeşte listele de alegători şi pregăteşte
alegerile;
h) alege angajaţii comunităţii şi poartă răspunderea
pentru ca aceştia să îşi primească drepturile salariale;
i) se îngrijeşte de ţinerea
contabilităţii în conformitate cu dispoziţiile legale în materie;
j) poartă răspunderea pentru administrarea
patrimoniului comunităţii;
k) hotărăşte convocarea Adunării reprezentanţilor
comunităţii bisericeşti şi a Adunării generale a membrilor comunităţii
bisericeşti şi pregăteşte propunerile adresate acestora;
l) duce la îndeplinire
hotărârile Adunării reprezentanţilor comunităţii bisericeşti;
m) prezintă Adunării reprezentanţilor comunităţii
bisericeşti bilanţul anual;
n) rezolvă toate celelalte sarcini care îi sunt
atribuite prin regulamente sau dispoziţii.
(2) Prevederile alin. (1) sunt citite în prima şedinţă
după fiecare alegere a presbiteriului.
Art. 58. - (1) Presbiteriul numeşte 2 dintre membri săi
în funcţia de epitrop. Epitropii se îngrijesc cu fidelitate pentru promovarea
credinţei şi lucrării creştine în cadrul comunităţii bisericeşti şi pentru
păstrarea tradiţiilor bisericeşti. Ei preiau sarcinile ce le revin, conform
ordinii şi obiceiului în cadrul serviciului divin şi al altor manifestări bisericeşti,
dar şi în cadrul comunităţii bisericeşti, şi preiau atribuţiile diaconice
proprii.
(2) Epitropii veghează asupra întregului patrimoniu
mobil şi imobil al comunităţii bisericeşti, precum şi asupra administrării
lichidităţilor de care dispune aceasta şi prezintă presbiteriului un raport în
acest sens.
SECŢIUNEA a 6-a
Curatorul şi consiliul bisericesc
Art. 59. - (1) Curatorul comunităţii bisericeşti, în
calitate de prim-demnitar laic, este locţiitorul preotului şi îl sprijină pe
acesta în îndeplinirea atribuţiilor sale.
(2) Curatorul reprezintă comunitatea când preotul este
în imposibilitate de a o face sau când postul acestuia este vacant.
Art. 60. - (1) Comunităţile bisericeşti din diaspora au
un consiliu bisericesc sau un împuternicit special, curator.
(2) In comunităţile cu peste 21 de enoriaşi din
consiliul bisericesc fac parte, în calitate de membri:
a) preotul competent;
b) curatorul;
c) şi alţii, de la unul până la 5 membri.
(3) In comunităţi cu până la 20 de enoriaşi din consiliul bisericesc fac parte, în calitate de membri:
a) preotul competent;
b) împuternicitul special;
c) unul sau 2 membri, după posibilităţi.
(4) Alegerile în consiliul bisericesc au loc în acelaşi
timp şi în aceleaşi condiţii ca şi alegerile presbiteriului. Preşedinţia în
consiliul bisericesc este stabilită de Consistoriul districtual competent.
(5) Consiliul bisericesc răspunde în faţa Adunării
generale a enoriaşilor şi este descărcat de răspundere de aceasta.
Art. 61. - Consiliul bisericesc îndeplineşte
următoarele atribuţii:
a) se îngrijeşte pentru asigurarea unei vieţi
creştineşti, după cerinţele Evangheliei, în comunitatea bisericească;
b) asigură ca planul de slujbe şi de păstorire să
corespundă nevoilor comunităţii şi să fie respectat;
c) se îngrijeşte de respectarea
tradiţiei slujbelor religioase şi elaborează propuneri de modificare a
rânduielilor bisericeşti;
d) hotărăşte asupra cererilor de admitere în
comunitatea bisericească;
e) participă la examinarea confirmanzilorşi la
confirmare;
f) supraveghează activitatea
diaconică din comunitate;
g) pregăteşte propunerile scrise către Consistoriul
districtual;
h) duce la îndeplinire hotărârile Consistoriului
districtual;
i) depune la Adunarea generală a membrilor comunităţii
bisericeşti bilanţul anual spre aprobare;
j) rezolvă toate celelalte sarcini care îi sunt
atribuite prin regulamente sau dispoziţii.
Art. 62. - (1) Când un presbiteriu sau consiliu
bisericesc îşi neglijează în mod repetat şi constant obligaţiile, Consistoriul
superior poate dizolva presbiteriul sau consiliul bisericesc respectiv, după o
cercetare prealabilă minuţioasă şi după audierea atât a Consistoriului
districtual competent, cât şi a presbiteriului sau consiliului bisericesc şi
poate dispune organizarea de alegeri ale unui nou presbiteriu,
respectiv consiliu bisericesc.
(2) Membrii vinovaţi din cadrul presbiteriului,
respectiv consiliului bisericesc, sunt excluşi de la realegere, cu excepţia
situaţiei când Consistoriul superior, prin procedură specială, reabilitează
membrii destituiţi. La următoarele alegeri, stabilite de Consistoriul superior,
aceştia pot fi aleşi din nou.
(3) In perioada interimară, respectiv până la alegerile
unui nou presbiteriu sau consiliu bisericesc, administrarea comunităţii
bisericeşti este preluată de către Consistoriul districtual.
CAPITOLUL III
Comunitatea bisericească districtuală
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 63. - Comunitatea bisericească districtuală
cuprinde comunităţile bisericeşti de sine stătătoare şi comunităţile din
diasporă, care aparţin districtului bisericesc respectiv.
Art. 64. - Comunitatea bisericescă districtuală este
persoană juridică de utilitate publică.
Art. 65. - (1) Limitele teritoriale ale unui district
bisericesc sunt stabilite prin datină.
(2) Restructurarea districtelor
bisericeşti şi stabilirea centrului administrativ ale acestora sunt de
competenţa Congresului Bisericii Generale, după ascultarea comunităţilor
bisericeşti respective, precum şi a Consistoriului districtual competent.
Art. 66. - Conlucrarea regională a comunităţilor
bisericeşti se realizează în cadrul comunităţii bisericeşti districtuale.
Comunitatea bisericescă districtuală îşi îndeplineşte sarcinile prin propriile
organe alese.
Art. 67. - Conducerea comunităţii bisericeşti districtuale
se realizează prin:
a) Congresul bisericii districtuale;
b) Consistoriul districtual;
c) decanul districtual.
SECŢIUNEA a 2-a
Congresul bisericii districtuale
Art. 68. - (1) Problemele comunităţii bisericeşti
districtuale sunt dezbătute şi hotărâte în adunările Congresului bisericii districtuale.
(2) Din Congresul bisericii districtuale fac parte, în
calitate de membri:
a) decanul districtual, ca preşedinte;
b) curatorul districtual, ca locţiitor al
preşedintelui;
c) membrii Consistoriului districtual;
d) toţi preoţii angajaţi în cadrul comunităţii
bisericeşti districtuale;
e) curatorii comunităţilor bisericeşti;
f) membrii delegaţi în Congresul bisericii
districtuale, al căror număr este reglementat în funcţie de mărimea comunităţii
bisericeşti reprezentate;
g) câte un reprezentant al
comunităţilor bisericeşti din diasporă, de regulă cu mai mult de 20 de
enoriaşi.
(3) Pentru o reprezentare regională corespunzătoare a
comunităţilor bisericeşti cu un număr mai mic de 20 de enoriaşi se îngrijeşte
Consistoriul districtual.
Art. 69. - (1) Membrii delegaţi în Congresul bisericii
districtuale sunt aleşi pentru un mandat de 4 ani. Alegerea în comunităţile
bisericeşti de sine stătătoare se realizează prin Adunarea generală a membrilor
comunităţii bisericeşti.
(2) Realegerea este posibilă.
(3) Vor fi aleşi:
a) un membru delegat pentru comunităţile bisericeşti
care au între 100 şi 300 de enoriaşi;
b) 3 membri delegaţi pentru comunităţile bisericeşti
care au între 301 şi 500 de enoriaşi;
c) 5 membri delegaţi pentru comunităţile bisericeşti
care au între 501 şi 1.000 de enoriaşi;
d) 7 membri delegaţi pentru comunităţile bisericeşti
care au peste 1.000 de enoriaşi.
(4) In afara membrilor delegaţi va fi ales un număr
egal de supleanţi.
(5) In cazul în care unul dintre delegaţi se retrage înainte de expirarea mandatului, locul vacant va fi ocupat de
delegatul supleant care a întrunit cele mai multe voturi.
(6) Inainte de noile alegeri, Consistoriul districtual
stabileşte numărul delegaţilor propuşi conform ultimei evidenţe a numărului de
enoriaşi în districtul bisericesc respectiv.
Art. 70. - (1) Preşedintele Congresului bisericii
districtuale este decanul districtual. In lipsa acestuia conducerea este
asigurată de curatorul bisericii districtuale.
(2) Şedinţele Congresului bisericii districtuale sunt publice.
Art. 71. - (1) Congresul bisericii districtuale se
întruneşte la invitaţia preşedintelui.
(2) Convocarea Congresului bisericii districtuale are
loc în temeiul hotărârii Consistoriului districtual sau dacă este solicitată în
scris de o treime din nunărul membrilor săi.
(3) Invitaţia se comunică, de regulă, cu cel puţin 8
zile înainte de şedinţă, în scris, împreună cu ordinea de zi.
(4) Congresul bisericii districtuale se întruneşte cel
puţin o dată pe an pentru a lua cunoştinţă despre darea de seamă a
Consistoriului districtual.
Art. 72. - (1) Preşedintele deschide şi închide
şedinţa, prezintă proiectele de hotărâri cu privire la obiectele ce urmează a
fi dezbătute, pe care Consistoriul districtual Ie-a hotărât, şi conduce
dezbaterile, votarea şi alegerile.
(2) Pot fi adoptate hotărâri doar cu privire la
obiectele cuprinse pe ordinea de zi.
(3) Fiecare membru poate formula întrebări şi cereri cu
privire la alte obiecte. Răspunsurile la întrebările formulate vor fi date, în
măsura posibilităţilor, în aceeaşi şedinţă.
(4) Pot fi adoptate hotărâri cu privire la alte cereri
decât obiectele cuprinse pe ordinea de zi, dacă cel puţin o treime din numărul
celor prezenţi decide în acest sens.
Art. 73. - (1) Congresul bisericii districtuale are
următoarele atribuţii:
a) alege decanul districtual, curatorul districtual,
membrii Consistoriului districtual şi membrii delegaţi, precum şi supleanţii
acestora în Congresul Bisericii Generale;
b) aprobă darea de seamă a
Consistoriului districtual;
c) se pronunţă cu privire la propunerile care sunt
transmise de Consistoriul superior districtelor bisericeşti şi comunităţilor
acestora şi care urmează să fie prezentate Adunării Bisericii Generale;
d) hotărăşte cu privire la solicitări adresate
Congresului Bisericii Generale. Solicitările vor fi prezentate Consistoriului
superior cu cel puţin 8 zile înaintea Congresului Bisericii Generale;
e) aprobă bilanţul contabil şi bugetul anual al
comunităţii bisericeşti districtuale;
f) aprobă raportul cu privire la activitatea
diaconică în districtul bisericesc şi adoptă hotărâri în materie;
g) dezbate şi decide cu privire la toate celelalte
probleme care cad în competenţa Congresului bisericii districtuale.
(2) Realegerea decanului
districtual, a curatorului districtual, a membrilor Consistoriului districtual
şi a membrilor delegaţi, precum şi a supleanţilor acestora în Congresul
Bisericii Generale este posibilă.
Art. 74. - (1) Congresul bisericii districtuale poate lua hotărâri dacă cel puţin o treime din numărul membrilor săi
este prezentă.
(2) Hotărârile adoptate trebuie comunicate tuturor
presbiteriilor, consiliilor bisericeşti şi oficiilor parohiale din districtul
bisericesc.
(3) Cu privire la fiecare şedinţă se va încheia un
proces-verbal al dezbaterilor, care va fi semnat de preşedinte, curatorul
districtual, dacă este prezent, şi de secretar. Procesul-verbal este validat de
către 2 membri, urmând a fi prezentat în termen de 30 de zile Consistoriului
superior spre luare la cunoştinţă.
(4) Referitor la procesul-verbal, sunt aplicabile
prevederile art. 56 alin. (9).
SECŢIUNEA a 3-a
Consistoriul districtual
Art. 75. - (1) Consistoriul districtual îndeplineşte
atribuţiile curente în cadrul districtului bisericesc. Consistoriul districtual
deliberează şi hotărăşte în conformitate cu dispoziţiile legale asupra
problemelor comunităţii bisericeşti districtuale. Consitoriul districtual
prezintă darea de seamă Congresului bisericii districtuale.
(2) Consistoriul districtual are o cancelarie proprie.
Art. 76. - (1) Din Consistoriul districtual fac parte,
în calitate de membri:
a) decanul districtual;
b) curatorul districtual;
c) 7 membri cu un mandat de 4 ani, respectiv 2 preoţi
şi 5 membri laici.
(2) Membrii laici ai
Consistoriului districtual nu pot fi angajaţi ai Bisericii.
Art. 77. - (1) Decanul districtual este ales din rândul
preoţilor în serviciul pastoral pe o durată de 4 ani.
(2) Decanul districtual reprezintă districtul
bisericesc pe plan intern, precum şi faţă de terţi.
(3) In chestiuni importante, care nu necesită aprobarea
de către Congresul bisericii districtuale sau de către Consistoriul
districtual, decanul districtual hotărăşte în consens cu curatorul bisericii
districtuale. In caz de divergenţă, problema va fi prezentată spre soluţionare
Consistoriului districtual.
(4) Decanul districtual are, în special, următoarele
atribuţii:
a) asigură asistenţa duhovnicească a preoţilor în
districtul bisericesc;
b) se îngrijeşte de realizarea alegerilor preoţeşti;
c) instalează preoţii în funcţie;
d) convoacă adunările preoţilor;
e) îndeplineşte în timpul mandatului său vizitele
pastorale în comunităţile din districtul lui;
f) asigură supravegherea activităţilor organelor
bisericeşti pe teritoriul districtului;
g) supraveghează activitatea angajaţilor comunităţii
bisericeşti districtuale;
h) se îngrijeşte de îndeplinirea dispoziţiilor
bisericeşti şi prezintă episcopului şi Consistoriului superior rapoartele
solicitate;
i) îndeplineşte toate sarcinile care îi sunt
repartizate potrivit regulamentelor şi dispoziţilor.
(5) Decanul districtual este îndreptăţit să participe
la şedinţele organelor comunităţilor bisericeşti din întregul district
bisericesc.
Art. 78. - (1) Curatorul bisericii districtuale, ca
primul demnitar laic al comunităţii bisericeşti
districtuale, este ales pentru un mandat de 4 ani. El realizează împreună cu
decanul districtual conducerea comunităţii bisericeşti districtuale.
(2) Curatorul bisericii districtuale îl înlocuieşte pe
decan când acesta este absent, cu excepţia acelor situaţii, care cad în
competenţa locţiitorului pentru probleme clericale.
(3) Curatorul bisericii districtuale participă, după
posibilităţi, la vizitele pastorale ale decanului.
Art. 79. - (1) După alegeri, Consistoriul districtual
numeşte în prima sa şedinţă:
a) locţiitorul pentru probleme clericale al decanului;
b) locţiitorul curatorului bisericii districtuale;
c) administratorul comunităţii bisericeşti
districtuale, care răspunde mai ales de problemele privind patrimoniul
comunităţii bisericeşti districtuale.
(2) Locţiitorul pentru probleme clericale al decanului
este ales din rândul preoţilor şi are următoarele atribuţii:
a) rezolvă în lipsa decanului toate problemele clericale
ale bisericii districtuale;
b) preia preşedinţia organelor
bisericeşti în situaţiile în care atât decanul, cât şi curatorul bisericii
districtuale lipsesc.
(3) Prevederile art. 58 alin. (2) se aplică în mod
corespunzător.
Art. 80. - (1) Consistoriul districtual se întruneşte
la invitaţia preşedintelui. Invitaţia se comunică în scris, împreună cu ordinea
de zi, cu cel târziu 8 zile înainte de data şedinţei.
(2) Consistoriul districtual trebuie convocat când cel
puţin o treime din numărul membrilor săi solicită aceasta, cu prezentarea
scopului.
(3) Consistoriul districtual poate lua hotărâri dacă
în afara preşedintelui sunt prezenţi cel puţin 4 membri.
(4) Pot fi invitaţi la şedinţe specialişti cu vot
consultativ.
(5) Secretarul Consistoriului districtual este
secretarul de şedinţă, potrivit art. 83 alin. (2).
(6) Şedinţele Consistoriului districtual nu sunt
publice.
(7) Cu privire la fiecare şedinţă se întocmeşte un
proces-verbal al dezbaterilor, pentru întocmirea căruia sunt aplicabile în mod
corespunzător prevederile art. 56 alin. (9).
Art. 81. - (1) Comunităţile
bisericeşti cu peste 300 de enoriaşi pot, cu acordul Consistoriului
districtual, derula schimbul
de corespondenţă direct cu Consistoriul superior în anumite probleme, dacă
Consitoriul superior aprobă o asemenea reglementare. Acestea se referă la:
a) administrarea patrimoniului;
b) angajări şi statul de personal şi salarii;
c) probleme juridice şi acţiuni în justiţie.
(2) Consistoriul districtual trebuie informat cu
privire la problemele în discuţie.
Art. 82. - Consistoriul districtual
îndeplineşte, în special, următoarele atribuţii:
a) se îngrijeşte de asigurarea asistenţei
duhovniceşti corespunzătoare în comunităţile bisericeşti ale districtului şi
verifică planurile de păstorire ale comunităţilor bisericeşti;
b) supraveghează activitatea
diaconica în comunitatea bisericească districtuală;
c) se îngrijeşte de predarea învăţământului religios
şi de catehizare;
d) se îngrijeşte de respectarea prezentului statut, a
dispoziţiilor şi ordinelor bisericeşti, precum şi de menţinerea unităţii în
interiorul comunităţii bisericeşti districtuale;
e) răspunde de administrarea patrimoniului
comunităţii bisericeşti districtuale;
f) pregăteşte Congresul bisericii districtuale şi
hotărăşte convocarea acestuia;
g) pregăteşte hotărârile
pentru Congresul bisericii destrictuale;
h) pregăteşte darea de seamă pentru fiecare an
calendaristic şi o prezintă Congresului bisericii districtuale;
i) realizează administrarea şi reprezentarea în justiţie
a comunităţilor bisericeşti prevăzute la art. 25;
j) hotărăşte cu privire la solicitările consiliilor
bisericeşti;
k) ia cunoştinţă despre hotărârile Adunării
reprezentanţilor comunităţii bisericeşti, aprobă hotărârile în domeniile
prevăzute de art. 49 alin. (2), pe care le transmite, după caz, Consistoriului superior;
l) verifică buna administrare a
patrimoniului comunităţilor bisericeşti din district şi organizează vizitele
pastorale;
m) hotărăşte asupra obiecţiilor, plângerilor sau
acţiunilor privind hotărârile şi demersurile presbiteriilor şi ale adunărilor
reprezentanţilor comunităţilor bisericeşti în cadrul districtului;
n) se îngrijeşte de efectuarea alegerilor preoţilor în
comunităţile bisericeşti şi contribuie la instalarea preotului;
o) supraveghează activitatea cancelariei Consistoriului districtual;
p) hotărăşte cu privire la angajarea şi concedierea
salariaţilor cancelariei, cu respectarea prevederilor art. 107 pct. 20;
r) verifică depozitarea în siguranţă a obiectelor de
artă, cultură şi arhivă din comunităţile bisericeşti şi răspunde de depozitarea
în siguranţă a unor asemenea bunuri, care au fost predate Consistoriului
districtual din comunităţile existente sau dizolvate;
s) rezolvă toate celelalte probleme care îi sunt
repartizate potrivit prevederilor şi dispoziţiilor bisericeşti.
SECŢIUNEA a 4-a
Cancelaria Consistoriului districtual
Art. 83. - (1) Pentru îndeplinirea sarcinilor sale,
Consistoriul districtual are o cancelarie proprie. Aceasta poate avea mai multe
posturi.
(2) Conducerea cancelariei revine, pe lângă decanul
districtual, secretarului districtual, care, în şedinţele Consistoriului
districtual şi ale Congresului bisericii districtuale,
îndeplineşte funcţia de secretar şi poate, de
asemenea, primi şi sarcina de raportor.
(3) Toate documentele Consistoriului districtual trebuie semnate de preşedinte şi de secretar, iar când acest lucru
nu este posibil, de locţiitorii acestora.
CAPITOLUL IV
Comunitatea bisericească generală
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 84. - Comunitatea bisericească generală cuprinde
toate comunităţile bisericeşti locale şi comunităţile bisericeşti districtuale
ale Bisericii Evanghelice CA. din România, precum şi instituţiile,
organizaţiile şi unităţile, care, în baza prezentului statut, sunt părţi ale Bisericii.
Art. 85. - (1) Comunitatea bisericească generală este persoană juridică de utilitate publică.
(2) Comunitatea bisericească generală are patrimoniu
propriu.
Art. 86. - Conducerea, reprezentarea în interior şi în
afară, precum şi toate celelalte interese ale comunităţii bisericeşti generale
sunt realizate, în conformitate cu prevederile prezentului statut, de către:
a) Congresul Bisericii Generale;
b) Consistoriul superior;
c) episcopul.
SECŢIUNEA a 2-a
Congresul Bisericii Generale
Art. 87. - Din Congresul Bisericii Generale fac parte,
în calitate de membri:
a) episcopul;
b) curatorul bisericii generale:
c) episcopul vicar;
d) ceilalţi membri ai Consistoriului superior;
e) decanii districtuali;
f) curatorii districtuali;
g) până la 12 membri delegaţi clerici, aleşi de către
congresele bisericilor districtuale, potrivit art. 73 şi 88;
h) până la 24 de membri delegaţi laici, aleşi de
congresele bisericilor districtuale şi care nu pot fi angajaţi ai bisericii;
i) directorul Departamentului pentru teologie
protestantă al Universităţii „Lucian Blaga" din
Sibiu;
j) preşedintele „Asociaţiei Diakonisches Werk" a
credincioşilor Bisericii Evanghelice CA. din România;
k) câte un reprezentant al organizaţiilor şi
instituţiilor bisericeşti, dacă statutul propriu al acestora, aprobat de
Congresul Bisericii Generale, prevede o asemenea
reprezentare.
Art. 88. - (1) Durata mandatului membrilor delegaţi în
Congresul Bisericii Generale este de 4 ani.
(2) Numărul membrilor delegaţi în Congresul Bisericii
Generale din partea fiecărui district, precum şi al supleanţilor, va fi
stabilit de Consistoriul superior în funcţie de numărul enoriaşilor din
respectivul district bisericesc, astfel încât fiecare district să fie
reprezentat de cel puţin un delegat cleric şi 3 delegaţi laici.
Art. 89. - (1) Preşedintele Congresului Bisericii Generale este episcopul.
(2) In cazul în care episcopul nu poate participa la
şedinţă sau postul de episcop este vacant, preşedinţia şedinţei este preluată
de curatorul Bisericii Generale.
(3) Dacă şi curatorul Bisericii Generale nu poate
participa la şedinţă, preşedinţia este preluată de episcopul vicar.
(4) Dacă şi episcopul vicar este în imposibilitatea de
a participa la şedinţă, preşedinţia trece la locţiitorul Bisericii Generale şi,
în sfârşit, la locţiitorul episcopului vicar.
Art. 90. - (1) Congresul
Bisericii Generale este convocat de preşedintele său, în temeiul hotărârii
Consistoriului superior. Convocarea are loc cu cel puţin 30 de zile înainte de
data şedinţei, cu comunicarea scrisă a ordinii de zi şi a proiectelor de
hotărâri motivate.
(2) Congresul Bisericii Generale se întruneşte cel
puţin o dată pe an într-o şedinţă ordinară.
(3) Când cel puţin o treime din numărul membrilor
solicită în scris sau majoritatea congreselor bisericilor districtuale hotărăsc
acest lucru, Congresul Bisericii Generale trebuie convocat în termen de 6
săptămâni într-o şedinţă extraordinară.
Art. 91. - (1) Congresul Bisericii Generale poate lua
hotărâri, dacă mai mult de jumătate din numărul membrilor săi este prezentă.
Fac excepţie cazurile de votare a proiectelor de hotărâre prevăzute la art. 96,
când este necesară prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor.
(2) In cadrul slujbei religioase de deschidere a primei
şedinţe pentru fiecare congres nou-constituit, membrii congresului sunt
instalaţi în funcţia lor de către episcop potrivit agendei liturgice a
Bisericii Evanghelice CA. din România.
(3) Pentru membrii aleşi mai târziu, instalarea lor
are loc la începutul următoarei şedinţe a Congresului Bisericii Generale.
Art. 92. - (1) Şedinţele Congresului Bisericii Generale
sunt publice. Şedinţele nu sunt publice atunci când există o solicitare scrisă
în acest sens din partea a cel puţin 10 membri ai Congresului Bisericii
Generale, care este aprobată de majoritatea membrilor prezenţi.
(2) La dezbaterile Congresului
Bisericii Generale pot fi invitaţi specialişti cu rol consultativ.
(3) Cu privire la fiecare şedinţă se întocmeşte un
proces-verbal al dezbaterilor, care va fi semnat de preşedinte, de curatorul
general, dacă a participat la şedinţă, şi de către secretarul de şedinţă.
Procesul-verbal este validat de 2 membri.
(4) Conţinutului procesului-verbal al dezbaterilor îi
sunt aplicabile prevederile art. 56 alin. (9).
Art. 93. - (1) Hotărârile şi dispoziţiile emise de
Congresul Bisericii Generale au putere de lege pentru Biserica Evanghelică CA.
din România.
(2) Congresul Bisericii Generale hotărăşte, în baza
unor propuneri din partea Consistoriului superior, a unui congres bisericesc
districtual sau a plenului Congresului Bisericii Generale, dacă propunerile au fost semnate de 15 membri.
(3) Propunerile adresate Congresului Bisericii Generale
sunt prezentate cu întregul text şi motivate. Ele se prezintă prin intermediul
Consistoriul superior sau în plenul Congresului Bisericii Generale.
(4) Consistoriul superior
prezintă Congresului Bisericii Generale toate propunerile care nu îi aparţin,
însoţite de o luare de poziţie.
Art. 94. - Congresul Bisericii Generale îndeplineşte,
în special, următoarele atribuţii:
a) luarea de hotărâri cu privire la adoptarea unor
cărţi simbolice, ca şi a agendei liturgice, a cărţii de cântece şi a
catehismului;
b) luarea deciziilor privind orânduirea vieţii
bisericeşti şi a problemelor legate de aceasta;
c) luarea deciziilor privind Statutul, precum şi
problemele şi dispoziţiile cu caracter general ale Bisericii;
d) luarea deciziilor pentru înfiinţarea, organizarea
şi dizolvarea de comunităţi şi districte bisericeşti;
e) luarea deciziilor cu privire la înfiinţarea,
reorganizarea sau dizolvarea de organizaţii, instituţii, unităţi, fundaţii,
asociaţii şi societăţi ale Bisericii Evanghelice CA. din România, cum ar fi case de odihnă, cămine de bătrâni, cămine
de elevi şi altele, precum şi asupra statutelor acestora, potrivit art. 116
lit. b) şi c);
f) luarea deciziilor cu
privire la convenţiile Bisericii Evanghelice C.A. din România cu alte biserici din ţară sau din străinătate,
precum şi cu uniuni sau instituţii religioase ori laice din ţară şi din
străinătate;
g) luarea deciziilor cu privire la convenţii ale
Bisericii Evanghelice C.A. din România cu statul român.
Art. 95. -Alte atribuţii ale Congresului Bisericii
Generale sunt:
a) asigurarea păstrării crezului Bisericii şi a dreptei
învăţături;
b) asigurarea îndeplinirii misiunii diaconice a
Bisericii;
c) preocuparea pentru îndeplinirea rolului misionar al
Bisericii;
d) alegerea episcopului, a curatorului Bisericii
Generale, a episcopului vicar, a membrilor Consistoriului superior şi a
secretarului general;
e) alegerea membrilor Comisiei disciplinare superioare
a Bisericii Evanghelice C.A. din România;
f) alegerea membrilor Consiliului pentru probleme
juridice al Bisericii Evanghelice C.A. din România;
g) dezbaterea şi hotărârea cu privire la rapoartele
episcopului şi ale Consistoriului superior, care sunt prezentate Congresului Bisericii Generale;
h) asigurarea reprezentării Bisericii Evanghelice CA.
din România în relaţiile cu alte biserici, în relaţiile cu statul şi în public;
i) aprobarea înfiinţării, potrivit art. 107 pct. 5, a
posturilor de preoţi pentru comunităţi, precum şi a posturilor de preoţi cu
atribuţii în cadrul comunităţii bisericeşti generale sau în instituţiile
acesteia;
j) asigurarea formării preoţilor, diaconilor,
lectorilor, organiştilor, profesorilor de religie, asistenţilor sociali şi a
altor colaboratori ai Bisericii, precum şi a asociaţilor, organizaţiilor şi
instituţiilor acesteia;
k) aprobarea bugetului şi bilanţului anual ale
comunităţii bisericeşti generale, precum şi descărcarea de răspundere a
Consistoriului superior;
l) grija pentru averea şi
proprietăţile Bisericii, precum şi pentru bunurile Bisericii cu valoare
artistică, culturală sau istorică;
m) aprobarea dobândirii, construirii, modificării sau
demolării, precum şi înstrăinarea sau cedarea de clădiri importante ale
comunităţii bisericeşti generale;
n) realizarea tuturor celorlaltor dispoziţii şi ordine
cuprinse în prezentul statut, precum şi orice alte atribuţii ce îi revin şi
care nu cad în competenţa altor organe bisericeşti.
Art. 96. - (1) Toate proiectele de hotărâre ale
Consistoriului superior, care au ca obiect adoptarea de norme generale ale
Bisericii sau modificări ale acestora, vor fi prezentate, în vederea
consultării, tuturor presbiteriilor comunităţilor bisericeşti de sine
stătătoare şi congreselor bisericilor districtuale, înainte ca Congresul
Bisericii Generale să delibereze şi să hotărască asupra lor.
(2) Toate proiectele de hotărâre importante ale
Consistoriului superior sunt prezentate, în vederea avizării, comisiilor
înainte de a fi dezbătute şi de a se hotăra asupra lor. După deschiderea
şedinţei Congresului Bisericii Generale şi prezentarea proiectelor de hotărâre,
comisiile sunt alese de Congresul Bisericii Generale. Cu privire la importanţa
proiectelor de hotărâre decide Congresul Bisericii Generale.
(3) Şedinţele comisiilor nu sunt publice, însă pot fi
invitaţi şi specialişti cu rol consultativ.
Art. 97. - (1) Cu privire la atribuţiile prevăzute la
art. 94, Congresul Bisericii Generale decide cu majoritatea de două treimi din
numărul voturilor celor prezenţi.
(2) Cu privire la atribuţiile
prevăzute la art. 95, Congresul Bisericii Generale decide cu majoritatea simplă
a voturilor celor prezenţi.
(3) La votul final, când Congresul Bisericii Generale
decide cu privire la adoptarea unui proiect de hotărâre în ansamblu, votul este nominal.
(4) In caz de paritate de voturi în deliberarea privind
chestiuni singulare, proiectul de hotărâre se consideră respins. In cazul parităţii
de voturi la votarea finală, dezbaterea acestui proiect va avea loc la
următoarea şedinţă a Congresului Bisericii Generale.
SECŢIUNEA a 3-a
Consistoriul superior
Art. 98. - (1) Consistoriul superior îndeplineşte
sarcinile curente ale Bisericii. El deliberează şi hotărăşte în cadrul
legislaţiei în vigoare cu privire la chestiuni ale comunităţii bisericeşti
generale, precum şi ale asociaţiilor, organizaţiilor şi instituţiilor acesteia.
(2) El răspunde pentru activitatea sa în faţa
Congresului Bisericii Generale.
Art. 99. - Din Consistoriul superior fac parte în
calitate de membri:
a) episcopul;
b) curatorul Bisericii Generale;
c) episcopul vicar;
d) 3 preoţi, dintre care cel puţin 2 preoţi parohi;
e) 6 membri laici.
Art. 100. - (1) Cu excepţia episcopului, toţi membri
Consistoriului superior sunt aleşi de Congresul Bisericii Generale pentru un
mandat de 4 ani.
(2) La plecarea unuia din membrii Consistoriului
superior înainte de expirarea mandatului său, locul rămas vacant va fi ocupat
din nou prin alegere de către Congresul Bisericii Generale pentru restul
mandatului.
(3) Curatorul comunităţii bisericeşti generale, precum
şi ceilalţi 6 membri laici ai Consistoriului superior nu pot fi angajaţi ai
Bisericii Evanghelice CA. din România.
Art. 101. - (1) Curatorul comunităţii bisericeşti
generale, ca prim demnitar laic al acesteia, sprijină episcopul în îndeplinirea
atribuţiilor sale. El ţine locul episcopului, când acesta nu este disponibil
sau locul său este vacant, în toate problemele, cu excepţia atribuţiilor
clericale. El participă, după posibilităţi, la vizitele pastorale ale
episcopului.
(2) Consistoriul superior
stabileşte în prima sa şedinţă care dintre membri săi laici este locţiitorul
curatorului comunităţii bisericeşti generale.
Art. 102. - (1) Episcopul vicar este ales din rândul
preoţilor. El sprijină episcopul în îndeplinirea atribuţiilor sale. El ţine
locul episcopului, când acesta nu este disponibil sau locul său este vacant, în
toate atribuţiile clericale. Când curatorul comunităţii bisericeşti generale nu
este disponibil sau locul său este vacant, episcopul vicar ţine locul
episcopului şi în toate celelalte chestiuni.
(2) Consistoriul superior stabileşte în prima sa
şedinţă care din membrii clerici este locţiitorul episcopului vicar.
Art. 103. - (1) Episcopul este preşedintele
Consistoriului superior. Dacă acesta nu este disponibil sau locul său este
vacant, preşedinţia şedinţei este asigurată de curatorul comunităţii
bisericeşti generale.
(2) Dacă nici acesta nu este disponibil sau locul său
este vacant, preşedinţia şedinţei este asigurată de episcopul vicar. In caz de
alte indisponibilităţi, în prima şedinţă a Consistoriului superior preşedinţia
este preluată de cel mai în vârstă membru cleric.
(3) In toate celelalte şedinţe, preşedinţia este
asigurată de locţiitorul curatorului comunităţii bisericeşti generale şi, în
sfârşit, de locţiitorul episcopului vicar.
Art. 104. - (1) Consistoriul Superior este convocat în
scris pentru şedinţă de către preşedintele său, cu cel puţin o săptămână
înainte de data acesteia, cu comunicarea ordinii de zi şi a proiectelor de
hotărâri motivate.
(2) In caz de urgenţă, termenul
de convocare poate fi mai scurt.
(3) Consistoriul superior trebuie convocat dacă cel
puţin o treime din numărul membrilor săi solicită aceasta, cu indicarea
scopului.
Art. 105. - (1) Consistoriul superior poate adopta
hotărâri, dacă în afara preşedintelui sunt prezenţi încă 6 dintre membrii săi.
(2) Şedinţele nu sunt publice.
(3) Pot fi invitaţi să participe la dezbateri
specialişti cu rol consultativ.
(4) Cu privire la fiecare şedinţă a Consistoriului
superior se încheie un proces-verbal al dezbaterilor, care va fi semnat de
preşedinte, curatorul comunităţii bisericeşti generale, dacă a participat la
şedinţă, şi de secretarul general. Procesul-verbal va fi validat în următoarea
şedinţă a Consistoriului superior. Cu privire la conţinutul procesului-verbal
al Consistoriului superior se aplică în mod corespunzător prevederile art. 56
alin. (9).
(5) Procesele-verbale ale Consistoriului superior pot
fi consultate de toţi membrii Congresului Bisericii Generale.
Art. 106. - (1) Proiectele de
hotărâri pot fi prezentate Consistoriului superior de Comisia pentru chestiuni
clericale, de Comisia pentru probleme economice şi juridice sau de plenul
şedinţei Consistoriului superior. Mai pot fi înaintate propuneri de hotărâri
din partea consistoriilor districtuale, din partea organelor de conducere ale
asociaţiilor, organizaţiilor şi instituţiilor bisericeşti, precum şi de către
10 membri ai Congresului Bisericii Generale. In toate cazurile, propunerile
trebuie motivate şi prezentate integral.
(2) Propunerile care nu
provin de la o comisie a Consistoriului superior trebuie înaintate comisiilor
competente spre pronunţare şi formularea eventuală a unui proiect de hotărâre.
(3) Consistoriul superior poate să dezbată fiecare
propunere venită din plenul său, dar poate să decidă doar dacă majoritatea
membrilor prezenţi ai Consistoriului superior votează pentru aprobarea
propunerii.
Art. 107. - Consistoriul superior are îndeosebi
următoarele atribuţii:
1. îndeplinirea hotărârilor Congresului Bisericii Generale;
2. supravegherea vieţii bisericeşti şi activităţii
comunităţii bisericeşti generale, precum şi în toate structurile, asociaţiile,
organizaţiile şi instituţiile acesteia;
3. grija pentru serviciul divin în comunităţile
bisericeşti, precum şi în instituţiile bisericeşti;
4. hotărăşte cu privire la apel, plângere şi recurs la
hotărârile şi procedurile administrative ale consistoriilor districtuale şi ale
congreselor bisericilor districtuale;
5. decide cu privire la înfiinţarea, conform art. 94
lit. d), de posturi de preoţi pentru parohii, ca şi de posturi de preoţi cu
atribuţii în cadrul comunităţii bisericeşti generale sau în instituţii
bisericeşti, conform art. 95 lit. i);
6. înfiinţarea şi ocuparea de posturi ale comunităţii
bisericeşti generale, precum şi în asociaţiile, organizaţiile şi instituţiile
integrate Bisericii;
7. însărcinarea colaboratorilor clerici şi laici ai
bisericii, care au atribuţii în cadrul comunităţii bisericeşti generale;
8. supravegherea Departamentului pentru teologie
protestantă din cadrul Universităţii „Lucian
Blaga" Sibiu şi contribuirea la numirea personalului didactic;
9. răspunderea pentru formarea vicarilor,
lectorilor, organiştilor, profesorilor de religie, asistenţilor sociali şi a
tuturor celorlalţi
colaboratori în cadrul Bisericii, precum şi ai asociaţiilor, organizaţiilor şi
instituţiilor acesteia;
10. se îngrijeşte pentru organizarea examenului de
capacitate al preoţilor, precum şi a examenului de atestare a capacităţii
pentru funcţiile de diacon, lector, profesor de religie, asistent social şi a
oricărui alt serviciu al Bisericii. Aceeaşi îndatorire îi revine Consistoriului
superior şi în legătură cu funcţiile şi posturile din cadrul asociaţiilor,
organizaţiilor şi instituţiilor Bisericii.
11. promovarea şi
perfecţionarea preoţilor, precum şi a tuturor colaboratorilor Bisericii;
12. se îngrijeşte de întreţinerea dialogului ecumenic;
13. se îngrijeşte de colaborarea Bisericii Evanghelice
C.A. din România cu alte biserici din ţară sau din străinătate, precum şi cu
organizaţii internaţionale;
14. hotărăşte cu privire la deciziile adunărilor
reprezentanţilor comunităţii bisericeşti şi ale consistoriilor districtuale,
care, potrivit art. 49 alin. (2) lit. a-d, art. 81 alin. (1) şi art. 82 lit. n)
necesită aprobarea prealabilă a Consistoriului superior, înainte de punerea lor
în executare;
15. ia cunoştinţă despre rapoartele prezentate de
episcop şi de secretarul general;
16. aprobă bilanţul anual şi bugetul comunităţii
bisericeşti generale, precum şi proiectul de hotărâre privind bugetul, înaintat
spre aprobare Congresului Bisericii Generale;
17. administrarea mijloacelor financiare ale
comunităţii bisericeşti generale, precum şi a patrimoniului ei mobil şi imobil;
18. dispune cu privire la patrimoniul unităţilor
bisericeşti cu personalitate juridică în cazul dizolvării acestora. Cu privire
la aceasta trebuie să prezinte o dare de seamă în faţa Congresului Bisericii
Generale. Aceleaşi prevederi sunt valabile şi în cazul partajării
patrimoniului;
19. mijloceşte sprijin financiar pentru Biserică şi
organizaţiile sale;
20. se îngrijeşte pentru asigurarea salariilor
tuturor angajaţilor Bisericii, precum şi pentru asigurarea materială a
urmaşilor acestora;
21. asigură pensiile foştilor angajaţi ai Bisericii şi
a urmaşilor acestora;
22. acordarea de burse şi ajutoare umanitare personale;
23. supravegherea asociaţiilor, organizaţiilor şi
instituţiilor comunităţii bisericeşti generale, precum şi îndeplinirea tuturor
obligaţiilor transmise Consistoriului superior prin prevederile regulamentelor
acestor organizaţii bisericeşti;
24. hotărăşte asupra bilanţului anual şi bugetului
asociaţilor, organizaţiilor şi instituţiilor comunităţii bisericeşti generale,
care au personalitate juridică proprie şi sunt integrate în Biserică. De
asemenea, pregăteşte proiectele de hotărâri în vederea aprobării de către
Congresul Bisericii Generale, precum şi descărcarea de gestiune a consiliilor
de administraţie;
25. pregătirea şedinţelor şi a proiectelor de hotărâri
pentru Congresul Bisericii Generale;
26. efectuarea de rapoarte pentru Congresul Bisericii
Generale cu privire la activitatea Consistoriului superior şi cu privire la
situaţia şi activitatea comunităţii bisericeşti generale, precum şi a
unităţilor, asociaţiilor, organizaţiilor şi instituţiilor integrate comunităţii
bisericii generale;
27. reprezentarea juridică şi administrativă a
Bisericii Evanghelice C.A. din România;
28. realizarea tuturor celorlalte atribuţii stabilite
potrivit prezentului statut şi celorlalte regulamente şi prevederi bisericeşti.
Art. 108. - (1) In cazurile care nu suportă amânare,
Consistoriul superior poate emite dispoziţii privind probleme care cad în
competenţa Congresului Bisericii Generale şi au valabilitate până la următoarea
şedinţă a Congresului Bisericii Generale.
(2) In asemenea cazuri care nu suportă amânare,
episcopul poate să convoace în termen de 8 zile o şedinţă extraordinară a
Congresului Bisericii Generale, care poate lua hotărâri cu prezenţa a cel puţin
o treime din numărul membrilor săi.
Art. 109. - (1) Consistoriul superior numeşte din
rândul membrilor săi, pentru mandatul său de 4 ani, o comisie pentru probleme
clericale şi liturgice şi o comisie pentru probleme economice şi juridice.
(2) Dacă unul dintre membrii comisiei devine
indisponibil înainte de expirarea mandatului său, locul rămas vacant va fi
ocupat prin alegere de către Consistoriul superior.
(3) Episcopul, curatorul Bisericii Generale şi
episcopul vicar pot participa cu drept de vot la fiecare şedinţă a comisiilor.
(4) Comisiilor le revine
sarcina să pregătească dezbaterile şi luările de decizii pentru şedinţele
Consistoriului superior şi să îndeplinească sarcinile repartizate de acesta.
(5) Şedinţele comisiilor nu sunt publice.
(6) Comisiile pot coopta la dezbaterea tuturor problemelor şi alţi membri ai Consistoriului superior sau
specialişti, cu rol consultativ.
Art. 110. - (1) Consistoriul superior poate constitui
în timpul mandatului său comisii de lucru pentru anumite atribuţii, delimitate
la un obiect specific sau delimitate teritorial. Pot fi membri ai acestor
comisii şi specialişti care nu fac parte din Consistoriul superior.
(2) Aceste comisii de lucru au atribuţii cu privire la
pregătirea de hotărâri pentru şedinţele Consistoriului superior, pentru
şedinţele Comisiei pentru probleme clericale şi liturgice sau ale Comisiei
pentru probleme economice şi juridice. In acest sens fac propuneri, întocmesc
proiecte sau elaborează avize consultative
(3) Aceste comisii de lucru au o funcţie ajutătoare şi
consultativă.
SECŢIUNEA a 4-a
Episcopul
Art. 111. - (1) Episcopul este
ales din rândul preoţilor şi este chemat să conducă Biserica Evanghelică C.A.
din România.
(2) Episcopul este ales de Congresul Bisericii Generale
în conformitate cu Regulamentul privind alegerile în Biserica Evanghelică C.A. din România. Chemarea sa este pe durată
nelimitată, până la împlinirea vârstei de 70 de ani.
(3) Sfinţirea şi instalarea episcopului au loc în
cadrul unei slujbe religioase, potrivit agendei liturgice a Bisericii
Evanghelice C.A. din România. Ea constituie în acelaşi timp intrarea în funcţie
şi începutul raportului de muncă.
(4) Sediul oficial al episcopului este municipiul
Sibiu, unde, în baza convenţiei cu Comunitatea bisericească evanghelică C.A.
Sibiu, episcopul deţine drepturile unui preot superior.
Art. 112. - (1) Episcopul îndeplineşte în principal
următoarele atribuţii:
a) se îngrijeşte ca în cadrul Bisericii Evanghelice
C.A. din România să fie propovăduită Curata Evanghelie a lui Iisus Hristos aşa
cum este dată în Sfânta Scriptură şi mărturisită în Confesiunea Augustană, iar
Sacramentele să fie administrate asa cum ne-au fost date;
b) veghează asupra comunităţii bisericeşti generale şi
a tuturor enoriaşilor acesteia, în special prin vizitele pastorale pe care le
întreprinde. In aceste vizite pastorale este însoţit, după posibilităţi, de
curatorul Bisericii Generale sau de locţiitorul acestuia.
c) realizează asistenţa duhovnicească, îndeosebi
pentru preoţii şi colaboratorii Bisericii;
d) se adresează cu circulare, scrisori pastorale şi în
predici credincioşilor şi instituţiilor Bisericii;
e) hirotoneşte clerici pentru slujirea în cadrul
Bisericii, potrivit agendei liturgice a Bisericii Evanghelice CA. din România;
f) invită preoţii şi vicarii la cursuri de
perfecţionare şi la adunările generale ale preoţilor;
g) invită colaboratorii clerici şi laici la cursuri de
perfecţionare, la adunări comune şi la consfătuiri;
h) instalează în funcţie decanii districtuali,
curatorii districtuali, secretarul general, precum şi membrii Congresului
Bisericii Generale şi ai Consistoriului superior, după rânduielile prevăzute de
agenda liturgică a Bisericii Evanghelice CA. din România;
i) reprezintă Biserica Evanghelică CA. din România pe
plan intern şi extern, în conformitate cu dispoziţiile prezentului statut;
j) convoacă şedinţele Congresului Bisericii Generale,
Consistoriului superior şi ale comisiilor Consistoriului superior;
k) prezintă Congresului Bisericii Generale un raport
asupra activităţilor sale;
l) deţine preşedinţia în
comisiile teologice de examinare;
m) îndeplineşte toate celelalte atribuţii prevăzute de
regulamentele şi dispoziţiile bisericeşti.
(2) Episcopul este îndreptăţit să slujească şi să
îndeplinească alte servicii clericale în toate comunităţile bisericeşti din
cadrul Bisericii Evanghelice CA. din România.
(3) Episcopul are dreptul să participe la adunările
preoţilor, la şedinţele organelor tuturor comunităţilor bisericeşti locale şi
districtuale, precum şi ale asociaţiilor, organizaţiilor, şi instituţiilor
bisericii în cadrul Bisericii Evanghelice CA. din
România.
SECŢIUNEA a 5-a
Cancelaria Consistoriului superior
Art. 113. - (1) In îndeplinirea atribuţiilor sale,
Consistoriul superior are o cancelarie proprie. Aceasta îndeplineşte toate
lucrările administrative curente ale comunităţii bisericii generale.
(2) Conducerea cancelariei Consistoriului superior
revine, pe lângă episcop, secretarului general.
(3) Secretarul general este angajat în funcţie în baza
alegerii sale de către Congresul Bisericii Generale.
(4) Locţiitorul secretarului
general este prim-secretarul.
(5) Secretarul general, iar, în caz de
indisponibilitate, locţiitorul său este secretar de şedinţă a Congresului
Bisericii Generale şi a Consistoriului superior.
(6) Toate documentele cancelariei Consistoriului superior vor fi semnate de episcopul şi secretarul general sau
de locţiitorii acestora.
(7) Toţi colaboratorii Consistoriului superior pot fi
cooptaţi ca raportori în şedinţele Congresului Bisericii Generale, precum şi în
şedinţele Consistoriului superior şi comisiilor acestuia.
Art. 114. - (1) Direcţia economică a Consistoriului
superior conduce contabilitatea comunităţii bisericeşti generale, a
asociaţiilor, organizaţiilor şi instituiţiilor proprii, fără personalitate
juridică, precum şi a acelor asociaţii, organizaţii şi instituţii bisericeşti cu personalitate juridică
distinctă, dacă Consistoriul superior a adoptat o hotărâre în acest sens.
(2) Din domeniul său de activitate fac parte
supravegherea şi controlul contabilităţii şi a activităţii financiare ale
tuturor unităţilor bisericeşti.
SECŢIUNEA a 6-a
Organizaţii ale comunităţii bisericeşti generale
Art. 115. - (1) In realizarea misiunii şi activităţii
sale, Biserica Evanghelică CA. din România înfiinţează şi administrează
organizaţii, instituţii şi servicii, precum şi fundaţii, asociaţii şi
societăţi.
(2) Comunitatea bisericescă generală, comunitatea
bisericească districtuală şi, respectiv, comunitatea bisericească locală sunt
succesoarele de drept ale fundaţiilor, asociaţiilor şi organizaţiilor, cu sau
fără personalitate juridică, care au fost înfiinţate în cadrul unităţilor de
cult sus-menţionate şi care au fost dizolvate sau desfiinţate în mod abuziv de
către statul comunist.
(3) Comunitatea bisericescă generală, comunitatea
bisericească districtuală şi, respectiv, comunitatea bisericească locală sunt succesoarele
de drept ale fundaţiilor, asociaţiilor şi organizaţiilor, cu sau fără
personalitate juridică, care au fost înfiinţate în cadrul unităţiilor de cult
sus-menţionate după data de 1 ianuarie 1990 şi care sunt dizolvate, dacă
statutul acestora nu prevede altfel.
Art. 116. -Asociaţiile şi instituţiile comunităţii
bisericeşti generale sunt:
a) persoane juridice, care se reprezintă singure în
toate problemele juridice şi ale căror regulamente de organizare sunt luate la
cunoştinţă de Congresul Bisericii Generale;
b) persoane juridice, care sunt reprezentate în toate
problemele juridice de către Consistoriul superior. Regulamentele lor vor fi
aprobate de Congresul Bisericii Generale;
c) fără personalitate juridică,
care în toate problemele juridice sunt reprezentate de Consistoriul superior şi
ale căror regulamente vor fi hotărâte de Congresul Bisericii Generale.
Art. 117. - Serviciile şi oficiile necesare activităţii
comunităţii bisericeşti generale vor fi înfiinţate şi ocupate de către
Consistoriul superior. Colaboratorii din aceste servicii şi oficii organizează
activitatea lor împreună cu Consistoriul superior şi răspund faţă de acesta.
SECŢIUNEA a 7-a
Consiliul pentru probleme juridice
Art. 118. - (1) Biserica Evanghelică C.A. din România are un consiliu pentru probleme juridice.
(2) Ca urmare a înregistrării unor reclamaţii scrise,
Consiliul pentru probleme juridice verifică hotărârile, alegerile şi
procedurile administrative ale Congresului Bisericii Generale şi ale
Consistoriului superior.
(3) Consiliul pentru probleme juridice are acces la
documentaţia completă, care a stat la baza hotărârii, a procedurii
administrative sau a alegerilor în cauză.
Art. 119. - (1) Consiliul pentru
probleme juridice este ales de Congresul Bisericii Generale. El este alcătuit
din 3 membri. Aceştia nu pot fi angajaţi ai Bisericii Evanghelice C.A. Din România şi nici membri ai organelor
comunităţilor bisericilor locale sau districtuale.
(2) Durata mandatului
Consiliului pentru probleme juridice este aceeaşi ca şi a Congresului Bisericii
Generale. Realegerea este posibilă. Dacă un loc devine disponibil înainte de
expirarea mandatului, locul rămas vacant se va ocupa prin alegere.
(3) Mandatul membrilor începe, respectiv se încheie cu
validarea noilor alegeri.
Art. 120. - (1) Reclamaţiile adresate Consiliului
pentru probleme juridice trebuie soluţionate în termen de 30 de zile şi vor fi
prezentate împreună cu concluziile Consistoriului superior în cadrul acestui termen de 30 de zile.
(2) Consistoriul superior va delibera asupra celor
prezentate în următoarea sa şedinţă, după caz, extraordinară. Respectiva
hotărâre va fi prezentată Congresului Bisericii Generale în următoarea sa
şedinţă.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 121. - Prezentul statut al Bisericii Evanghelice
CA. din România poate fi modificat sau abrogat numai prin hotărâre a
Congresului Bisericii Generale, în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul
membrilor Congresului Bisericii Generale şi cu votul a două treimi din numărul
membrilor prezenţi, potrivit procedurilor prevăzute la art. 94 lit. c).
Art. 122. - (1) Prezentul statut a fost adoptat la cel
de al 62-lea Congres al Bisericii Evanghelice CA din România, în şedinţa sa din
14 iulie 1997.
(2) Prezentul statut este în vigoare cu toate modificările
care au fost adoptate, inclusiv de cel de-al 74-lea Congres al Bisericii
Evanghelice CA. din România din 24 noiembrie 2007, dată de la care sunt
abrogate toate prevederile contrare prezentului statut.