HOTARARE Nr.
89 din 21 aprilie 2007
privind adoptarea unor
modificari si completari ale Regulamentului de organizare si functionare a
Camerei Auditorilor Financiari din Romania
ACT EMIS DE:
CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 543 din 9 august 2007
Conferinţa ordinară a Camerei Auditorilor Financiari
din România, întrunită în baza prevederilor art. 11 din Regulamentul de
organizare şi funcţionare al Camerei Auditorilor Financiari din România,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 634
din 13 iulie 2004, având în vedere prevederile art. 12 lit. m) ale
Regulamentului de organizare si funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari
din România, hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă modificarea şi completarea
Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari
din România, conform anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din
România va întreprinde demersurile necesare pentru adoptarea modificărilor şi completărilor Regulamentului de organizare şi
funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, conform legii.
Preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din
România,
Ion Mihăilescu
ANEXĂ
Articol unic. -Anexa la
Hotărârea Guvernului nr. 983/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare
şi funcţionare al Camerei Auditorilor Financiari din România,'publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 din 13 iulie 2004, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. Articolul 2 se
completează cu un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) In raporturile cu autorităţile publice, Camera
este independentă şi se supune numai legii."
2. Articolul 6 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Camera, prin
atribuţiile ce i-au fost conferite de lege, asigură supravegherea exercitării
profesiei de auditor financiar.
(2) Camera, în numele statului, organizează,
coordonează şi autorizează desfăşurarea activităţii de audit financiar în
România. In acest scop, în baza prevederilor art. 5 alin. (3) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 75/1999, republicată, cu modificările ulterioare,
Camera are următoarele atribuţii:
a) elaborarea Regulamentului de organizare şi
funcţionare a Camerei, care cuprinde, în principal,
prevederi referitoare la:
- organele de conducere ale Camerei şi modul de
desemnare a acestora;
- atribuţiile şi răspunderile Camerei;
- regulile de atribuire şi retragere a calităţii de
auditor financiar;
- cerinţele privind asigurarea pentru riscul
profesional în exercitarea activităţii de audit financiar;
- situaţiile de incompatibilitate cu exercitarea
activităţii de audit financiar;
- abaterile, sancţiunile şi procedurile disciplinare;
b) elaborarea următoarelor reglementări:
- Codul privind conduita etică
şi profesională în domeniul auditului financiar;
- Standardele de audit financiar;
- Programa analitică pentru examenul în vederea
accesului la profesia de auditor financiar;
- Normele privind controlul calităţii auditului financiar;
- Normele privind pregătirea profesională continuă a
auditorilor financiari;
- Normele minimale de audit financiar;
- Standardele de audit intern;
- Normele de audit intern, în conformitate cu
standardele internaţionale în domeniu;
- Normele privind perioada de
pregătire practică profesională a stagiarilor în activitatea de audit financiar;
c) atribuirea calităţii de auditor financiar şi
emiterea de autorizaţii pentru exercitarea independentă a acestei profesii,
potrivit normelor aprobate referitoare la această materie;
d) organizarea şi urmărirea programului de pregătire
continuă a auditorilor financiari;
e) controlul calităţii activităţii de audit financiar;
f) promovarea actualizării legislaţiei prin
instituţiile abilitate, precum şi a normelor de audit financiar, în concordanţă
cu reglementările instituţiilor profesionale europene şi internaţionale;
g) elaborarea şi urmărirea aplicării normelor interne
privind activitatea Camerei;
h) retragerea temporară sau definitivă a dreptului de
exercitare independentă a profesiei de auditor financiar în condiţiile
prevăzute de prezentul regulament;
i) reprezentarea profesiei de auditor financiar din
România în raporturile cu instituţiile şi organizaţiile profesionale
internaţionale;
j) ţinerea evidenţei auditorilor financiari activi şi
nonactivi, persoane fizice şi juridice, prin întocmirea şi actualizarea
Registrului auditorilor financiari şi aducerea acestuia la cunoştinţa
publicului, conform legii;
k) organizarea susţinerii testului pentru verificarea
cunoştinţelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu şi a
examenului de aptitudini profesionale;
l) stabilirea condiţiilor de
independenţă care trebuie îndeplinite de persoanele care exercită profesia de
auditor financiar;
m) exercitarea prerogativei
disciplinare asupra membrilor săi;
n) retragerea temporară sau definitivă a dreptului de
exercitare independentă a profesiei de auditor financiar în condiţiile
prevăzute de prezentul regulament;
o) sesizarea autorităţii de stat la care se depun
situaţiile financiare în condiţiile art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
p) constatarea săvârşirii contravenţiei prevăzute de
art. 33 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999, republicată, cu
modificările ulterioare, şi aplicarea sancţiunii amenzii;
r) îndeplinirea oricăror alte atribuţii prevăzute de
lege sau de prezentul regulament.
(3) Camera elaborează şi alte norme şi proceduri, în
limitele competenţelor prevăzute de lege, prin care să se asigure buna sa
funcţionare, respectarea dispoziţiilor legale în vigoare şi a normelor adoptate
de Cameră în aplicarea acestora, referitoare la auditul financiar şi la
organizarea profesiei de auditor financiar.
(4) Reglementările prevăzute la alin. (2) lit. b) se
aprobă prin hotărâri ale Consiliului Camerei.
(5) Camera răspunde în faţa statului, conform legii,
pentru legalitatea hotărârilor pe care le adoptă.
(6) Actele juridice încheiate prin organele sale de conducere, în conformitate cu competenţele cu
care acestea au fost învestite, sunt considerate actele Camerei."
3. Alineatele (1) şi
(3) ale articolului 8 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Camera îşi are sediul în municipiul
Bucureşti, Str. Sirenelor nr. 67-69, sectorul 5.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(3) Organele alese cu rol reprezentativ, de conducere,
decizie şi control ale Camerei, sunt: Conferinţa, Consiliul Camerei şi Biroul
permanent al Consiliului Camerei."
4. Articolul 11 se
completează cu un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Conferinţa ordinară poate fi convocată şi la
solicitarea Comisiei de auditori statutari sau a cel puţin o cincime din
numărul total al membrilor Camerei cu drept de
vot."
5. La articolul 13,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Membrii cu drept de vot sunt auditorii financiari
care si-au îndeplinit toate obligaţiile faţă de Cameră la termenele stabilite
prin hotărârile acesteia şi nu'se află în executarea unei sancţiuni
disciplinare ori în situaţii de incompatibilitate prevăzute de lege şi de
prezentul regulament."
6. Articolul 14 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - Conferinţa extraordinară a Camerei poate fi
convocată de Biroul permanent sau la cererea a cel puţin două treimi din
numărul membrilor Consiliului Camerei ori a cel puţin o cincime din numărul
membrilor Camerei cu drept de vot, care adresează cererea preşedintelui
Camerei, specificând în aceasta problemele propuse să fie dezbătute în cadrul
Conferinţei extraordinare."
7. Articolul 15 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - Pentru validitatea deliberărilor
Conferinţei extraordinare este necesară:
a) la prima convocare, prezenţa a cel puţin două
treimi din numărul membrilor cu drept de vot, iar hotărârile trebuie să fie
luate cu votul unui număr de membri, care să reprezinte cel puţin jumătate plus
unu din numărul de voturi valabil exprimate;
b) la a doua convocare, prezenţa a cel puţin jumătate
din numărul membrilor cu drept de vot, iar hotărârile trebuie să fie luate cu
votul unui număr de membri, care să reprezinte cel puţin jumătate plus unu din
numărul de voturi valabil exprimate."
8. Articolul 16 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - Conferinţa extraordinară poate adopta
hotărâri în ceea ce priveşte:
a) modificarea şi completarea Regulamentului de
organizare şi funcţionare a Camerei, conform legii;
b) schimbarea sediului Camerei, conform legii."
9. La articolul 17,
alineatele (2), (3), (5) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Anunţul privind convocarea se afişează pe site-ul
Camerei şi se publică în cel puţin două cotidiene de circulaţie naţională şi
cuprinde: locul, ziua'şi ora de desfăşurare, precum şi ordinea de zi a
Conferinţei.
(3) In cadrul aceluiaşi anunţ se stabilesc locul, ziua
şi ora pentru desfăşurarea Conferinţei'la a doua convocare, în caz de
neîntrunire a'cvorumului statutar pentru desfăşurarea acesteia la prima
convocare.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(5) Membrii Camerei pot fi reprezentaţi în Conferinţă
de alţi membri, în baza Normelor de reprezentare la Conferinţa, conform art. 6
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999, republicată, cu modificările
ulterioare. Normele de reprezentare la Conferinţă se vor stabili prin hotărâre
de Consiliu.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(8) Prin procesul-verbal, semnat de preşedintele şi de
secretarii lucrărilor Conferinţei, se constată îndeplinirea formalităţilor
referitoare la convocare, data şi locul de desfăşurare a Conferinţei, numărul
membrilor prezenţi, numărul de voturi valabil exprimate, dezbaterile în
rezumat, hotărârile luate,
iar la cererea membrilor, declaraţiile făcute de aceştia în cadrul şedinţei.
Hotărârile Conferinţei adoptate în conformitate cu legea sunt obligatorii
pentru toţi membrii Camerei şi se aduc la cunoştinţă acestora prin publicare în
Monitorul Oficial al României, Partea I, afişare pe site-ul Camerei sau într-un alt mod, potrivit hotărârii
Conferinţei."
10. La articolul 18,
alineatul (2) se abrogă, iar alineatele (3), (4) şi (5) se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
„(3) Orice membru al Camerei, cu excepţia persoanelor
juridice, poate fi ales ca membru al Consiliului Camerei, cu condiţia ca:
a) să fi respectat procedura de
depunere a candidaturii prevăzută de regulamentul de desfăşurare a alegerilor;
b) să aibă capacitate deplină de exerciţiu;
c) împotriva sa să nu se fi hotărât anterior
sancţiunea excluderii din Cameră;
d) în ultimii 5 ani anteriori datei depunerii
candidaturii sale să nu se fi hotărât de către Cameră vreo sancţiune
disciplinară împotriva sa;
e) să fie la zi cu îndeplinirea obligaţiilor faţă de
Cameră, potrivit normelor emise de aceasta;
f) să nu deţină o funcţie de conducere eligibilă
într-un alt organism profesional;
g) să nu se afle într-o situaţie de incompatibilitate,
potrivit prevederilor prezentului regulament.
(4) Depunerea candidaturii se face în termenul şi pe
formularul prevăzute în regulamentul de desfăşurare a alegerilor, la locul
prevăzut de acesta.
(5) Consiliul Camerei poate cere unui candidat să dea declaraţii pe care le consideră necesare
privind respectarea condiţiilor de eligibilitate menţionate mai sus. Consiliul
Camerei poate' respinge candidatura oricărei persoane care refuză să facă
asemenea declaraţii sau care face o declaraţie necorespunzătoare adevărului. In
cazul în care un candidat a fost ales membru al Consiliului Camerei şi una sau
mai multe dintre declaraţiile sale au fost necorespuhzătoare adevărului,
alegerea sa este nulă. Nulitatea produce efecte de la data declarării alegerii
şi se constată oricând, prin hotărâre a Consiliului Camerei.'Hotărârile
adoptate până la constatarea ei de către Consiliu cu votul celui în cauză rămân
valabile."
11. La articolul 19,
alineatele (3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) Votarea se efectuează pe baza unui buletin de vot,
în forma aprobată de Consiliul Camerei. Buletinul de vot trebuie să conţină cel
puţin numele si prenumele fiecărui candidat.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(5) Conferinţa alege Comisia de votare care
îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) primirea buletinelor de vot şi distribuirea acestora
către auditorii financiari cu drept de vot;
b) numărarea voturilor exprimate şi stabilirea
voturilor valabile şi a celor nule;
c) stabilirea candidaţilor care au fost aleşi;
d) elaborarea unui raport scris către Conferinţă cu
privire la rezultatele votării;
e) predarea buletinelor de vot structurii cu
atribuţii de secretariat din cadrul aparatului executiv al Camerei, în vederea
sigilării şi păstrării acestora pe o perioadă egală cu mandatul Consiliului
Camerei;
f) alte atribuţii stabilite de Conferinţă."
12. La articolul 20,
alineatele (3), (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) Orice membru al Consiliului Camerei poate comunica
în scris acestuia intenţia sa cu privire la retragerea din Consiliu, iar de la
data demisiei locul său devine vacant.
(4) In cazul vacantării din orice motive a unui loc în
Consiliul Camerei se procedează potrivit prevederilor alin. (2), cu menţiunea
că mandatul noului membru încetează la expirarea mandatului celui pe care l-a
înlocuit sau, după caz, la data încetării cauzei de suspendare a membrului
titular.
(5) Consiliul Camerei nu poate funcţiona legal în condiţiile în care o treime sau mai mult din numărul
locurilor acestuia au devenit vacante, iar acestea nu
au fost ocupate conform prevederilor alin. (2)."
13. Articolul 21 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 21. - Calitatea de membru
al Consiliului Camerei încetează de drept în una dintre următoarele situaţii:
a) pierderea calităţii de membru al Camerei;
b) condamnarea penală definitivă pentru infracţiuni
incompatibile cu calitatea de membru al Consiliului Camerei;
c) pe data rămânerii definitive a hotărârii de
sancţionare disciplinară a persoanei respective;
d) în cazul absenţei nejustificate de la 4 şedinţe
consecutive ale Consiliului Camerei;
e) demisie;
f) imposibilitate definitivă a îndeplinirii mandatului;
g) deces."
14. Articolul 22 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - Consiliul Camerei se întruneşte lunar şi
ori de câte ori se consideră necesar, la cererea preşedintelui sau cel puţin a
unei treimi din numărul membrilor săi. Convocarea şedinţelor se face prin
structura cu atribuţii de secretariat din cadrul aparatului executiv."
15. La articolul 24,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Secretariatul Consiliului păstrează
procesele-verbale ale tuturor şedinţelor într-un registru special întocmit în
acest scop. Procesele-verbale trebuie semnate de toţi membrii Consiliului
Camerei în şedinţa imediat următoare celei la care se referă."
16. La articolul 26,
alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 26. - (1) Consiliul
Camerei are următoarele atribuţii:
a) asigură executarea hotărârilor conferinţelor
Camerei;
b) asigură condiţiile pentru administrarea şi gestionarea
patrimoniului Camerei, potrivit legii;
c) stabileşte strategia şi proiectul bugetului de
venituri şi cheltuieli al Camerei, pe care le supune aprobării Conferinţei;
d) prezintă spre aprobare Conferinţei strategia,
raportul de activitate pe perioada anterioară, situaţiile financiare, bugetul
de venituri şi cheltuieli şi proiectul programului de activitate al Camerei;
f) aprobă contractul colectiv de muncă, statul de
funcţii şi politica de personal ale Camerei;
g) aprobă normele privind desfăşurarea activităţii
curente a aparatului executiv al Camerei, care cuprind atribuţiile şi
responsabilităţile structurilor executive, precum şi raporturile dintre
acestea;
h) stabileşte anual indemnizaţiile membrilor
Consiliului Camerei, ai Biroului permanent al Consiliului Camerei, ai Comisiei
de auditori statutari şi ai Comisiei de apel;
i) desemnează un membru al Consiliului pentru a
reprezenta Camera pe lângă autoritatea administraţiei publice centrale în
domeniul finanţelor publice, conform legii;
j) desemnează un membru al Consiliului Camerei pentru a
reprezenta auditorii nonactivi.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(3) In baza cerinţei exprese a Consiliului Camerei,
hotărârile acestuia vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform legii."
17. La articolul 27, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) In calitate de reprezentant legal al Camerei,
preşedintele semnează hotărârile Conferinţei, ale Consiliului Camerei şi ale
Biroului permanent al acestuia."
18. La articolul 28,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Biroul permanent se întruneşte cel puţin o dată pe
lună şi ori de câte ori este necesar, în prezenţa majorităţii absolute a
membrilor săi, şi adoptă decizii cu votul majorităţii simple a membrilor
prezenţi."
19. La articolul 29,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 29. - (1) Biroul permanent exercită următoarele
atribuţii:
a) asigură elaborarea proiectului bugetului de
venituri şi cheltuieli anual, pe care îl înaintează spre dezbatere şi avizare
Consiliului Camerei, nu mai târziu de data de 15 decembrie a fiecărui an
anterior anului la care se referă bugetul respectiv;
b) supraveghează lunar execuţia bugetului de venituri
şi cheltuieli al Camerei;
c) examinează şi propune Consiliului Camerei
strategia, programul anual de activitate, raportul de activitate şi situaţiile
financiare anuale ale Camerei;
d) analizează modul de îndeplinire de către aparatul
executiv al acesteia a atribuţiilor şi obiectivelor stabilite prin hotărârile
Camerei;
e) aprobă programul deplasărilor în străinătate;
f) numeşte, sancţionează şi revocă directorul executiv,
directorul executiv adjunct, contabilul-şef, precum şi alte persoane cu funcţii
de conducere din aparatul executiv al Camerei şi le stabileşte atribuţiile,
conform legii;
g) propune spre aprobare Consiliului Camerei statul de
funcţii şi politica de personal a organizaţiei;
h) urmăreşte întocmirea, actualizarea şi publicarea
Registrului auditorilor financiari, conform legii şi prezentului
regulament."
20. La articolul 30,
după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:
,,d) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de prezentul
regulament sau dispuse de Conferinţă."
21. La articolul
33, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„a) membrii Consiliului Camerei, ai Comisiei de apel sau
personalul executiv al Camerei;".
22. Articolul 34 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 34. - (1) Comisia de apel este compusă din 5
membri: 3 auditori financiari activi, membri ai Camerei, aleşi de Conferinţă şi
care nu fac parte din organele de conducere sau control ale Camerei, un
reprezentant al Ministerului Economiei şi Finanţelor şi un reprezentant al
Ministerului Justiţiei. Membrii Comisiei de apel aleg dintre ei un preşedinte,
care este auditor financiar activ.
(2) Comisia de apel judecă apelurile declarate
împotriva hotărârii pronunţate de Consiliul Camerei în calitate de instanţă
disciplinară şi îndeplineşte alte atribuţii stabilite în domeniul sau de
activitate'de către Conferinţă."
23. La articolul 35
se introduce un alineat nou, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Comisia de apel se întruneşte valabil în prezenţa
a cel puţin 3 dintre membrii săi, dintre care unul trebuie' să fie
reprezentantul Ministerului Justiţiei, şi adoptă decizii cu majoritatea simplă
a membrilor prezenţi."
24. Articolul 36 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 36. - (1) Aparatul executiv al Camerei este format
din:
A. conducerea:
a) director executiv;
b) director executiv adjunct;
c) contabil-şef;
B. structuri executive:
a) Departamentul de admitere, pregătire continuă şi
stagiari;
b) Departamentul de servicii pentru membri;
c) Departamentul de monitorizare şi competenţă
profesională;
d) Departamentul de etică, conduită profesională şi
investigaţii;
e) Departamentul de contabilitate şi raportări
financiare;
f) Departamentul de reglementare a activităţii de audit
intern;
g) Serviciul administrativ;
h) Biroul relaţii publice interne şi internaţionale;
i) Biroul promovare imagine;
j) Compartimentul resurse umane;
k) Compartimentul IT;
l) Compartiment secretariat.
(2) Directorul executiv conduce, coordonează şi
controlează activitatea structurilor executive ale Camerei.
(3) Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, directorul
executiv colaborează cu directorul executiv
adjunct."
25. Articolul 37 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 37. - Directorul executiv şi adjunctul său sunt
angajaţi de Biroul permanent care le stabileşte şi atribuţiile prin fişele
posturilor."
26. Articolul 38 se abrogă.
27. Articolul 39 devine articolul 38, se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 38. - Departamentul de admitere, pregătire
continuă şi stagiari are, în principal, următoarele atribuţii:
a) organizarea desfăşurării testului de verificare a
cunoştinţelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu şi a
examenului de aptitudini profesionale pentru atribuirea calităţii de auditor
financiar;
b) elaborarea normelor privind admiterea la stagiu a
persoanelor care au promovat testul de verificare a
cunoştinţelor în domeniul financiar-contabil pentru
accesul la stagiu;
c) monitorizarea auditorilor financiari activi care
îndrumă pregătirea practică a stagiarilor în activitatea de audit financiar;
d) întocmirea documentaţiei privind atribuirea calităţii
de auditor financiar şi de membru al Camerei;
e) stabilirea cerinţelor de pregătire profesională
continuă şi organizarea acestor activităţi;
f) elaborarea normelor privind pregătirea
profesională continuă a auditorilor financiari şi a programului de pregătire a
stagiarilor în audit financiar;
g) asigurarea conformităţii activităţii şi normelor
sale de lucru cu normele Federaţiei Internaţionale a Contabililor (IFAC) şi cu
alte norme internaţionale în materie de pregătire profesională;
h) alte atribuţii stabilite de
Consiliul Camerei sau de Biroul permanent."
28. Articolul 40
devine articolul 39 şi litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,f) alte atribuţii stabilite de Consiliul Camerei sau
de Biroul permanent."
29. Articolul 41 devine
articolul 40, iar alineatele (1), (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„Art. 40. - (1) Departamentul de monitorizare şi
competenţă profesională are, în principal, atribuţia de a urmăfi respectarea de
către membri a următoarelor norme ale Camerei:
a) Standardele de audit financiar;
b) Codul privind conduita etică şi profesională în
domeniul auditului financiar;
c) Normele minimale de audit financiar;
d) Normele privind pregătirea profesională continuă a
auditorilor financiari;
e) Procedurile de control al
calităţii auditului financiar;
f) Standardele de audit intern;
g) Normele de audit intern;
h) alte norme de reglementare a profesiei.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(3) In cazul unor constatări
privind încălcarea normelor Camerei, Departamentul de monitorizare şi
competenţă profesională sesizează Departamentul de etică, conduită profesională
şi investigaţii, prin comunicarea către acesta a raportului său de control,
însoţit de documentele care au stat la baza întocmirii acestuia.
(4) Consiliul Camerei şi Biroul permanent pot stabili
şi alte atribuţii pentru Departamentul de monitorizare şi competenţă
profesională."
30. Articolul 42 devine
articolul 41, se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 41. - Departamentul de etică, conduită
profesională şi investigaţii cercetează sesizările privind abaterile de la
conduita profesională a membrilor Camerei şi, în cazul în care constată încălcări, propune aplicarea de sancţiuni
disciplinare, potrivit prezentului regulament."
31. Articolul 43
devine articolul 42, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 42. -Competenţele şi activitatea Departamentului
de etică, conduită profesională şi investigaţii sunt reglementate de
prevederile cap. XII."
32. Articolul 44
devine articolul 43, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 43. - Biroul permanent poate stabili şi alte
atribuţii pentru Departamentul de etică, conduită profesională şi investigaţii,
în domeniul de activitate al acestuia."
33. Articolul 45
devine articolul 44, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 44. - Departamentul de contabilitate şi raportări
financiare are, în principal, următoarele atribuţii:
a) elaborarea situaţiilor
financiare anuale şi a proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli ale
Camerei şi înaintarea acestora conducerii executive spre a fi supuse
dezbaterii, avizării şi aprobării conform prezentului regulament;
b) organizarea şi ţinerea contabilităţii organizaţiei
şi gestionarea activităţii financiare a acesteia, conform legii şi normelor interne;
c) urmărirea încasării cotizaţiilor, tarifelor şi a
altor venituri ale Camerei şi sesizarea Biroului permanent în cazul
nerespectării termenelor de plată;
d) asigurarea gestionării patrimoniului Camerei,
conform legii şi normelor interne;
e) efectuarea plăţii salariilor, a altor venituri de
natură salarială, a onorariilor colaboratorilor, precum şi a indemnizaţiilor
organelor alese;
f) întocmirea de rapoarte
privind execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat, în vederea
supunerii lor dezbaterii Biroului permanent, conform prezentului regulament;
g) alte atribuţii stabilite de Consiliul Camerei sau
de Biroul permanent."
34. Articolul 46 se abrogă.
35. După fostul articol 46 se introduc două noi
articole, articolele 45 şi 46, cu următorul cuprins:
„Art. 45. - Departamentul de reglementare a activităţii
de audit intern are, în principal, următoarele atribuţii:
a) propune asimilarea, actualizarea şi publicarea Standardelor internaţionale de audit intern,
denumite Standarde de audit intern;
b) propune asimilarea, actualizarea şi publicarea
Cadrului general al Standardelor internaţionale de audit intern, denumit Cadrul general al standardelor de audit intern;
c) elaborează şi propune spre adoptare şi publicare
normele profesionale de audit intern;
d) colaborează cu celelalte departamente ale Camerei
în ceea ce priveşte pregătirea profesională a auditorilor interni, membri ai
Camerei, şi urmăreşte respectarea standardelor şi normelor profesionale de
audit intern;
e) asigură dezvoltarea şi consolidarea relaţiilor
internaţionale ale Camerei în domeniul auditului intern;
f) îndeplineşte alte atribuţii dispuse de Consiliu sau
Biroul permanent în domeniul auditului intern.
Art. 46. -Atribuţiile serviciului administrativ,
biroului relaţii publice interne şi internaţionale, biroului promovare imagine,
compartimentului resurse umane, compartimentului IT şi compartimentului
secretariat sunt prevăzute de normele privind desfăşurarea activităţii curente
a aparatului executiv al Camerei, aprobate de Consiliu."
36. La articolul 47,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Cuantumul şi nivelurile cotizaţiilor, tarifelor şi
ale altor venituri ale Camerei', precum şi termenele de plată se stabilesc
periodic prin hotărâri ale Consiliului Camerei, potrivit prezentului
regulament."
37. Articolul 48 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 48. - Auditorii financiari, membri ai Camerei,
sunt obligaţi să plătească cotizaţiile şi tarifele
datorate către Cameră, în condiţiile prevăzute prin hotărârile Consiliului
Camerei."
38. Articolul 49 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 49. - Sunt stagiari în activitatea de audit
financiar, în înţelesul art. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
75/1999, republicată, cu modificările ulterioare, persoanele fizice care
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) sunt licenţiate ale unei facultăţi cu profil
economic şi au o vechime în activitatea financiar-contabilă de minimum 4 ani
sau au calitatea de expert contabil, respectiv de contabil autorizat cu studii
superioare economice;
b) au promovat testul de verificare a cunoştinţelor
în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu sau au absolvit
cursurile de masterat echivalate de Cameră cu promovarea acestui test,
recunoscute prin protocoale bilaterale încheiate cu instituţiile de învăţământ
respective;
c) satisfac pe parcursul stagiului cerinţele Codului
privind conduita etică şi profesională în domeniul auditului financiar."
39. Articolul 51 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 51. - Stagiarii în activitatea de audit financiar
vor efectua, potrivit prevederilor art. 10 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/1999, republicată, cu modificările ulterioare, programul de
pregătire practică prin participarea la activitatea de audit financiar potrivit
normelor aprobate de Cameră."
40. Articolul 54 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 54. - Auditorul financiar
nonactiv este acel membru al Camerei care a declarat această situaţie sau nu
are dreptul să exercite profesia de auditor financiar deoarece se află în una
dintre următoarele situaţii de incompatibilitate:
a) a fost sancţionat disciplinar cu interdicţia de a
exercita profesia de auditor financiar pe o perioadă de la 3 luni la un an,
conform prezentului regulament;
b) nu îndeplineşte condiţiile de obţinere a vizei
anuale;
c) are atribuţii de control financiar în cadrul
Ministerului Finanţelor sau al altor instituţii publice, cu excepţia
situaţiilor prevăzute expres de lege;
d) se află într-o situaţie de incompatibilitate
prevăzută de o lege specială."
41. Articolul 56 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 56. - (1) Pentru atribuirea calităţii de auditor
financiar, potrivit art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999,
republicată, cu modificările ulterioare, candidaţii trebuie să îndeplinească
cumulativ următoarele condiţii:
A. Persoanele fizice:
a) să fie licenţiate ale unei facultăţi cu profil
economic şi să aibă o vechime în activitatea financiar-contabilă de minimum 4
ani sau să aibă calitatea de expert contabil, respectiv de contabil autorizat
cu studii superioare economice;
b) să fi promovat testul de verificare a cunoştinţelor
în domeniul financiar-contabil, pentru accesul la stagiu;
c) să fi satisfăcut pe parcursul stagiului cerinţele
Codului privind conduita etică şi profesională în domeniul auditului financiar;
d) să fi efectuat un stagiu practic de 3 ani în
activitatea de audit financiar sub îndrumarea unui auditor financiar activ,
stagiul putând începe numai după îndeplinirea cumulativă a condiţiilor
prevăzute la lit. a) şi b);
e) să fi promovat examenul de aptitudini profesionale,
potrivit legii;
B. Persoanele juridice:
a) persoanele fizice care efectuează auditul financiar
al situaţiilor financiare în numele societăţilor de audit financiar trebuie să
îndeplinească condiţiile prevăzute la lit. Asău cele prevăzute la art. 12 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999, republicată, cu modificările
ulterioare;
b) majoritatea drepturilor de vot trebuie deţinută
direct sau indirect de persoane fizice active ori de societăţi de audit
financiar care satisfac condiţiile prevăzute la lit. A.;
c) majoritatea membrilor'consiliului
de administraţie al unei societăţi de audit financiar trebuie să fie persoane
fizice active sau societăţi de audit financiar care îndeplinesc condiţiile
prevăzute la lit. A.
(2) Regulile privind organizarea testului de verificare
a cunoştinţelor în domeniul financiar-contabil pentru acesul la stagiu, precum
şi regulile privind organizarea examenului de aptitudini profesionale, care
cuprind, în mod obligatoriu, prevederi referitoare la: înscrierea candidaţilor,
tematica şi bibliografia, probele care se susţin,' desfăşurarea
testului/examenului şi stabilirea rezultatelor', sunt aprobate prin hotărâri
ale Consiliului Camerei. Aceste hotărâri, precum şi modificările şi
completările acestora se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, sau se afişează pe site-ul Camerei,
conform hotărârii adoptate în acest sens de Consiliu, cu cel puţin 30 de zile
înaintea datei la care are loc testul, respectiv examenul."
42. Articolul 58 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 58. - (1) Camera poate
retrage temporar sau definitiv dreptul de exercitare a profesiei de auditor
financiar care se află în următoarele situaţii:
a) exercită profesia de auditor financiar fără a fi
înscris ca membru al Camerei;
b) nu solicită atribuirea calităţii de membru al
Camerei în termen de un an de la data la care'a fost declarat admis în urma
susţinerii examenului de aptitudini profesionale sau de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii cu privire la acordarea calităţii de auditor financiar
persoanelor care au dobândit această calitate potrivit prevederilor altui stat,
după caz;
c) nu achită cotizaţiile şi tarifele datorate aferente
unei perioade de un an de activitate, după expirarea termenului de notificare
prealabilă stabilit prin hotărâre a Consiliului Camerei.
(2) Măsura retragerii se dispune prin hotărâre a
Consiliului Camerei. In cazul retragerii temporare, prin aceeaşi hotărâre se
vor preciza obligaţiile suplimentare de pregătire profesională pe care cel în
cauză'este obligat să le îndeplinească în vederea redobândirii exerciţiului
dreptului retras."
43. Articolul 59 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 59. - (1) Candidaţii admişi la examenul de
aptitudini profesionale depun la Departamentul admitere, pregătire continuă şi
stagiari cererea de înscriere ca membru al Camerei, însoţită de documentul care
atestă achitarea tarifului de atribuire a acestei calităţi şi înscriere în
Registrul auditorilor financiari, precum şi de certificatul de cazier judiciar
emis potrivit legii.
(2) Cererile sunt analizate de Departamentul admitere,
pregătire continuă şi stagiari conform condiţiilor prevăzute de lege şi de
prezentul'regulament.
(3) După îndeplinirea condiţiilor menţionate la alin.
(1) şi (2), Departamentul de admitere,' pregătire continuă şi stagiari propune
Consiliului Camerei luarea unei decizii privind:
a) acordarea calităţii de membru al Camerei şi
înscrierea în Registrul auditorilor financiari;
b) respingerea motivată a cererii."
44. La articolul 60, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In situaţia în care cererea nu este aprobată,
Departamentul de admitere, pregătire continuă şi stagiari comunică în scris
solicitantului decizia Camerei şi m restituie acestuia jumătate din taxa de înscriere."
45. La articolul 61,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 61. - (1) Persoanele juridice înaintează
Departamentului de admitere, pregătire continuă şi stagiari următoarele
documente:
a) o cerere semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice;
b) dovada achitării tarifului de acordare a calităţii
de membru al Camerei şi înscriere în Registrul auditorilor financiari;
c) copii legalizate de pe documentele care atestă
îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 56."
46. Articolul 62 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 62. - Persoanele cu calificarea profesională
obţinută în alt stat înaintează Departamentului de admitere, pregătire continuă
şi stagiari formularul de solicitare a calităţii de membru şi actele'
doveditoare prevăzute de lege şi de prezentul regulament."
47. Articolul 64 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 64. - Pe baza actelor depuse, Departamentul
admitere, pregătire continuă şi stagiari trebuie să notifice solicitantului, în
termen de cel mult 30 de zile de la data depunerii documentelor, dacă acestea
sunt sau nu sunt conforme cerinţelor prevăzute în prezentul regulament. In
cazul constatării unor neregularităţi notificarea va cuprinde menţionarea
expresă a acestora şi termenul acordat pentru remedierea
lor. Nerespectarea acestui termen conduce la respingerea cererii. "
48. Articolul 65 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 65. - Condiţiile şi celelalte dispoziţii
referitoare la modul de organizare şi desfăşurare a interviului-test cu
solicitanţii în cauză, modul de stabilire a rezultatelor obţinute, procedura de
contestare a evaluării Comisiei de examinare şi alte dispoziţii în materie se
stabilesc prin hotărâre a Consiliului Camerei."
49. La articolul 66,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Membrii Camerei, persoane fizice, au dreptul să
aleagă şi să fie aleşi în organele de conducere cu rol reprezentativ, de
decizie şi control ale Camerei, în condiţiile prezentului regulament."
50. La articolul 67, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) Normele privind asigurarea pentru riscul
profesional, elaborate de Cameră. Asigurarea trebuie să acopere întreaga
perioadă în care se exercită efectiv calitatea de auditor financiar, iar limita
minimă a sumei asigurate trebuie corelată cu riscurile asumate prin contractele
încheiate cu beneficiarii de servicii, potrivit normelor Camerei."
51. La articolul
71, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) Normele privind asigurarea pentru riscul profesional, elaborate de Cameră. Asigurarea trebuie să acopere
întreaga perioadă în care se exercită efectiv activitatea de audit financiar,
iar limita minimă a sumei asigurate trebuie corelată cu riscurile asumate prin
contractele încheiate cu beneficiarii de servicii,
potrivit normelor Camerei."
52. Articolul 75 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 75. - Calitatea de membru al Camerei se retrage
prin hotărâre a Consiliului în una dintre următoarele situaţii:
a) pierderea calităţii de auditor financiar;
b) neachitarea cotizaţiilor şi tarifelor datorate,
precum şi neîndeplinirea altor obligaţii faţă de Cameră, la termenele stabilite
prin hotărâri ale Consiliului, deşi au fost notificaţi despre aceste situaţii
şi li s-a acordat un termen pentru conformare;
c) aplicarea sancţiunii de excludere din Cameră prin
hotărâre rămasă definitivă;
d) reorganizarea persoanei juridice, în condiţiile
prevederilor legale."
53. La articolul 79,
alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 79. - (1) Auditorii
financiari, membri activi ai Camerei, în exercitarea profesiei trebuie să fie
liberi şi percepuţi a fi liberi de orice constrângere care ar putea aduce
atingere principiilor de independenţă, obiectivitate şi integritate
profesională. Condiţiile de independenţă pentru exercitarea profesiei de
auditor financiar sunt cele reglementate de lege, Codul privind conduita etică
şi profesională în domeniul auditului financiar, prezentul regulament şi de
reglementările emise de Cameră.
(2) Auditorii financiari
activi, membri ai Camerei, nu pot să îşi exercite profesia de auditor financiar
la o entitate economica dacă
se găsesc în oricare dintre situaţiile prevăzute de art. 9 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 75/1999, republicată, cu modificările ulterioare, ori
dacă au relaţii care conduc la situaţii de incompatibilitate sau la un conflict
de interese."
54. La articolul 81,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Departamentul de monitorizare şi competenţă
profesională al Camerei verifică prin inspecţii realitatea informaţiilor
cuprinse în rapoartele înaintate Camerei de către auditorii'financiari activi,
membri ai acesteia."
55. La articolul 89,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) In cazul în care
autoritatea de stat constată că nu sunt respectate condiţiile şi obligaţiile
prevăzute de lege, aceasta va sesiza Camera în vederea conformării, în caz
contrar urmând a lua măsurile legale care se impun."
56. Articolul 92 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 92. -In condiţiile prevăzute de art. 32 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999, republicată, cu modificările
ulterioare, Camera are dreptul să exercite prerogativa disciplinară asupra
membrilor săi, putând aplica acestora una dintre sancţiunile disciplinare
prevăzute de prezentul regulament."'
57. Articolul 93 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 93. - Auditorii financiari răspund disciplinar
faţă de Cameră în cazul săvârşirii următoarelor abateri:
a) nerespectarea Codului de
conduită etică şi profesională în domeniul auditului financiar, adoptat de
Cameră;
b) orice faptă săvârşită în legătură cu profesia de
auditor financiar sau în afara ei, de natură a prejudicia onoarea şi prestigiul
acestei profesii sau ale Camerei;
c) încălcarea dispoziţiilor legale aplicabile, a
prevederilor prezentului regulament, hotărârilor, deciziilor, normelor sau
altor reglementări emise de Cameră de către un auditor financiar membru al
Camerei ori de către un asociat, administrator sau angajat al unei societăţi de
audit financiar membră a Camerei;
d) condamnarea penală definitivă pentru fapte care
atrag interzicerea dreptului de exercitarea a profesiei de auditor
financiar."
58. Articolul 94 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 94. - (1) Auditorii financiari, persoane fizice
active/nonactive sau persoane juridice, membri ai
Camerei, pot fi sancţionaţi pentru abateri disciplinare cu:
a) mustrare;
b) avertisment scris;
c) interdicţia de a exercita profesia de auditor
financiar pe o perioadă de la 3 luni până la un an;
d) excluderea din Cameră.
(2) In perioada interdicţiei persoana sancţionată nu
poate presta sub nicio formă activitatea de audit financiar, nu poate face uz
de această calitate şi nu îşi poate exercita dreptul de vot în cadrul
Conferinţei sau al organelor de conducere ale Camerei.
(3) In caz de abatere evidentă şi gravă, instanţa
disciplinară poate lua măsura suspendării celui în cauză din exerciţiul
profesiei până la judecarea definitivă a cauzei. Impotriva acestei măsuri se
poate face contestaţie la Comisia de apel în termen de 15 zile de la
comunicare. Contestaţia suspendă executarea măsurii şi se judecă de
urgenţă."
59. Articolul 95 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 95. - Pentru aplicarea unei sancţiuni
disciplinare competenţa aparţine următoarelor organe:
a) Consiliului Camerei;
b) Comisiei de apel."
60. Articolul 96 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 96. - Orice sesizare privitoare la fapte de
natură să atragă răspunderea disciplinară a unui membru al Camerei se adresează
Departamentului de etică, conduită profesională şi investigaţii din cadrul
aparatului executiv al Camerei."
61. Articolul 97 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 97. - (1) Departamentul de etică, conduită
profesională şi investigaţii cercetează sesizarea primită, având dreptul să îi
contacteze pe cel reclamat şi pe autorul sesizării, să solicite acestora orice
documente şi informaţii de natură să contribuie la elucidarea cazului, aceştia
fiind obligaţi să le prezinte în termenele solicitate.
(2) Pe baza cercetărilor efectuate potrivit alin.
(1), Departamentul de etică, conduită profesională şi investigaţii întocmeşte
un raport referitor la sesizare, cuprinzând: descrierea faptei, dovezile
administrate pe parcursul cercetării, concluziile referitoare la existenţa sau
nu a abaterii şi, după caz, propunerea de sancţionare.
(3) Dacă raportul menţionează că faptele sesizate sunt
de natură a atrage răspunderea disciplinară a persoanei respective,
Departamentul de etică, conduită profesională şi investigaţii prezintă concluziile
din raport celui reclamat, cu solicitarea de a-şi exprima punctul de vedere
asupra lor.
(4) Raportul, împreună cu punctul de vedere al celui
reclamat, se înaintează de către Departamentul de etică, conduită profesională
şi investigaţii Consiliului Camerei, în vederea adoptării unei hotărâri."
62. Articolul 98 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 98. - (1) In cazul în care Consiliul hotărăşte că
fapta nu constituie abatere disciplinară, Departamentul de etică, conduită
profesională şi investigaţii notifică această hotărâre persoanei reclamate şi
autorului sesizării.
(2) In cazul în care Consiliul hotărăşte că fapta
constituie abatere disciplinară emite hotărârea de sancţionare.
(3) Hotărârea de sancţionare se comunică persoanei în
cauză de către Departamentul de etică, conduită profesională şi investigaţii în
termen de cel mult 30 de zile de la adoptare.
(4) Hotărârea poate fi atacată cu apel la Comisia de
apel în termen de 15 zile de la comunicare. Apelul suspendă aplicarea hotărârii
atacate până la pronunţarea hotărârii Comisiei de apel.
(5) Comisia de apel poate menţine, modifica integral
sau parţial hotărârea Consiliului. Hotărârea pronunţată asupra apelului este
definitivă. Aceasta se comunică părţilor de către Departamentul de etică,
conduită profesională şi investigaţii în termen de cel mult 30 de zile de la
adoptare.
(6) După ce hotărârea de sancţionare a rămas
definitivă, prin neatacarea ei la Comisia de apel sau prin respingerea apelului
de către această comisie, Departamentul de etică, conduită profesională şi
investigaţii o dă publicităţii prin afişare pe site-ul Camerei ori în alt mod
hotărât de Consiliu şi o comunică Departamentului servicii pentru membri, în
vederea menţionării ei în evidenţele Camerei."
63. Articolul 99 se abrogă.
64. Articolul 100 devine articolul 99, se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 99. - Inainte de adoptarea unei hotărâri,
Consiliul Camerei ori Comisia de apel poate dispune audierea autorului
sesizării şi a celui reclamat, administrarea altor probe sau readministrarea
celor de la dosar, precum şi orice alte măsuri de natură să contribuie la
aflarea adevărului asupra faptelor sesizate."
65. Articolul 101 se
abrogă.
66. Articolul 102 devine
articolul 100, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 100. - Şedinţele Consiliului Camerei, în cazul în
care acesta acţionează ca instanţă disciplinară, precum şi întrunirile Comisiei
de apel sunt publice, cu excepţia cazurilor în care publicitatea ar vătăma pe
oricare dintre părţi sau ar pune în pericol respectarea obligaţiei de
confidenţialitate de care sunt ţinute acestea. Caracterul secret al şedinţelor
se stabileşte de către instanţa disciplinară, din oficiu sau la solicitarea
părţii."
67. Articolele 103 şi
104 se abrogă.
68. Articolul 105 devine articolul 101, se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 101. - (1) Detalierea etapelor procedurale de
cercetare a sesizărilor primite de către Departamentul de etică, conduită
profesională şi investigaţii, probele care pot fi administrate, termenele,
asistarea celui reclamat, cerinţele referitoare la documentele care se
întocmesc, la dezbateri şi hotărâri se stabilesc prin regulament, aprobat de
Consiliul Camerei.
(2) Regulamentul prevăzut la alin. (1) se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, sau se afişează pe site-ul Camerei."