Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 89 din 19 ianuarie 2006

pentru aprobarea Programului strategic privind monitorizarea, controlul si eradicarea pestei porcine clasice in Romania

ACT EMIS DE: GUVERNUL

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 141 din 15 februarie 2006



     In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,

     Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

     Art. 1. - Prezenta hotarare aproba Programul strategic privind monitorizarea, controlul si eradicarea pestei porcine clasice in Romania, denumit in continuare Program, prevazut in anexa nr. 1.

     Art. 2. - Programul se aplica pe teritoriul Romaniei, conform legislatiei nationale care transpune legislatia comunitara, corespunzator evolutiei endemice a pestei porcine clasice la populatia de porcine domestice si salbatice.

     Art. 3. - Obiectivele Programului sunt urmatoarele:

     a) interzicerea totala a vaccinarilor profilactice incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei hotarari;

     b) aplicarea rapida si eficace a masurilor de combatere si eradicare;

     c) inregistrarea adecvata a datelor epidemiologice;

     d) monitorizarea corespunzatoare a porcinelor privind pesta porcina clasica.

     Art. 4. - Fondurile pentru realizarea actiunilor din cadrul Programului, aferente Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, se aloca din bugetul de stat, prin bugetul acestei autoritati.

     Art. 5. - (1) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor este autoritatea competenta pentru implementarea Programului.

     (2) Cand este cazul, Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor va solicita sprijinul Comandamentului Antiepizootic Central si Comitetului National pentru Situatii de Urgenta.

     (3) Atributiile autoritatilor responsabile pentru aplicarea strategiilor de combatere si eradicare a bolilor majore ale animalelor sunt prevazute in anexa nr. 2.

     Art. 6. - (1) Obligatia asigurarii si respectarii normelor de biosecuritate prevazute in anexa nr. 3 revine tuturor detinatorilor de porcine din exploatatiile de animale autorizate/aprobate sanitar-veterinar.

     (2) Obligatia prevazuta la alin. (1) are termen permanent si conditioneaza acordarea despagubirilor pentru cazurile in care se inregistreaza pagube datorate pestei porcine clasice sau altei boli aflate pe lista bolilor pentru care se acorda despagubiri, in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.415/2004 privind acordarea despagubirilor pentru animalele taiate, ucise sau altfel afectate, in vederea lichidarii rapide a focarelor de boli transmisibile ale animalelor, cu modificarile si completarile ulterioare.

     Art. 7. - (1) Vaccinarea de necesitate, denumita si vaccinare de urgenta, se aplica dupa aprobarea de catre Comisia Europeana a solicitarilor formulate de Romania, zona in care se aplica fiind considerata zona infectata.

     (2) Vaccinarea de necesitate prevazuta la alin. (1) se aplica:

     a) mistretilor din fondurile de vanatoare, din crescatorii si din complexurile de vanatoare in care este diagnosticata pesta porcina clasica;

     b) mistretilor din fondurile de vanatoare limitrofe localitatilor in care este diagnosticata pesta porcina clasica la porcii domestici;

     c) porcinelor semi-salbatice din Delta Dunarii, in cazul diagnosticarii pestei porcine clasice la porcii mistreti sau domestici din acest areal;

     d) porcinelor domestice din exploatatiile comerciale autorizate/aprobate sanitar-veterinar.

     Art. 8. - (1) Pentru vaccinarea de necesitate pe teritoriul Romaniei se utilizeaza numai vaccinurile antipestoase porcine recomandate de Comisia Europeana.

     (2) Pentru vaccinarea de necesitate a mistretilor si a porcinelor semi-salbatice din Delta Dunarii se utilizeaza momeli vaccinale indigene sau din import, care detin autorizatie de comercializare pentru produsele importate si autorizatie de comercializare si autorizatie de fabricatie pentru produsele indigene, conditionate astfel incat sa poata fi utilizate in mai multe campanii de vaccinare pe parcursul anului, indiferent de conditiile de mediu.

     (3) Programul national de vaccinare a mistretilor se intocmeste pe baza programelor judetene intocmite anual de directiile sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti, impreuna cu directiile generale agricole si pentru dezvoltare rurala si gestionarii fondurilor de vanatoare, si se aproba de Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor.

     (4) In baza programelor aprobate, directiile sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti vor achizitiona in conditiile legii cantitatile de momeli vaccinale necesare.

     (5) Administrarea momelilor vaccinale inclusiv mistretilor din parcurile nationale se face numai de catre gestionarii fondurilor de vanatoare sau de catre administratiile parcurilor nationale, dupa caz, sub controlul directiilor sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti.

     (6) Eliberarea momelilor vaccinale se face numai pe baza de reteta cu timbru sec, eliberata de directia sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana si a municipiului Bucuresti.

     (7) Costurile necesare achizitionarii momelilor vaccinale sunt suportate din bugetul directiei sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, iar pentru manopera de aplicare, de catre gestionarii fondurilor de vanatoare sau de catre administratiile parcurilor nationale, dupa caz.

     Art. 9. - Directiile sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti monitorizeaza si controleaza circulatia vaccinurilor antipestoase porcine pe teritoriul de competenta si asigura instruirea gestionarilor de vanatoare privind respectarea conditiilor de transport, depozitare si aplicare a momelilor vaccinale si a altor vaccinuri aprobate, conform recomandarilor producatorului.

     Art. 10. - Miscarea porcinelor domestice si salbatice vii, a carnii si produselor provenite de la acestea se efectueaza cu respectarea legislatiei sanitare veterinare.

     Art. 11. - Detinatorii de porcine domestice sau salbatice au obligatia sa comunice autoritatii sanitare veterinare locale modificarile aparute in starea de sanatate a porcinelor proprii sau in exploatatiile limitrofe, numarul animalelor moarte si sa asigure prelevarea de probe pentru efectuarea examenelor de laborator.

     Art. 12. - In caz de confirmare a unui focar de pesta porcina clasica, se aplica prevederile Ordinului presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare cu privire la masurile pentru controlul pestei porcine clasice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 707 si nr. 707 bis din 5 august 2005, ce transpune Directiva Consiliului Europei 2001/89/CE.

     Art. 13. - Anexele nr. 1 - 3*) fac parte integranta din prezenta hotarare.

------------

     *) Anexele nr. 1 - 3 sunt reproduse in facsimil.

     Art. 14. - Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 1.026/2003 privind strategia de renuntare la vaccinarea contra pestei porcine clasice in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 644 din 10 septembrie 2003.

     Art. 15. - Orice incalcare a prevederilor prezentei hotarari se sanctioneaza potrivit prevederilor legale in vigoare.

     PRIM-MINISTRU

     CALIN POPESCU-TARICEANU

     Contrasemneaza:

     Ministrul agriculturii,

     padurilor si dezvoltarii rurale,

     Gheorghe Flutur

     p. Presedintele Autoritatii Nationale

     Sanitare Veterinare si pentru

     Siguranta Alimentelor,

     Dan Marcu

     Ministrul administratiei si internelor,

     Vasile Blaga

     Ministrul sanatatii,

     Gheorghe Eugen Nicolaescu

     Ministrul finantelor publice,

     Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu

     ANEXA 1

     PROGRAMUL STRATEGIC

privind monitorizarea, controlul si eradicarea pestei porcine clasice in Romania

     1. Identificare program

     Stat membru/Candidat: Romania

     Boala:                           Pesta porcina clasica

     Anul implementarii:    2006

     Anul propus pentru finalizare    2010

     Numar inregistrare document:     Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara

     si pentru Siguranta Alimentelor,

     Nr. 34921/05.10.05

     Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Nr. 62894/24.10.2005

     2. Date istorice asupra evolutiei epidemiologice a pestei porcine clasice in Romania:

     Pesta porcina clasica este o boala virala a porcilor, extrem de contagioasa, ce afecteaza atat porcii domestici cat si pe cei salbatici, care cauzeaza pierderi semnificative directe si indirecte fermelor infectate si reprezinta un mare obstacol in calea dezvoltarii sectorului national de crestere a porcilor, implicit prin restrictiile comerciale ce se aplica la nivel international.

     Romania are aproximativ 4.9 milioane de porci si aproximativ 1,8 milioane de detinatori de porci. Aproximativ 20% reprezentand 950000 din porci sunt crescuti in cateva ferme comerciale mari, comparabile cu sistemele industrializate de productie a carnii de porc in viu din Uniunea Europeana. Aceste ferme sunt inregistrate oficial si se afla sub controlul serviciului veterinar de stat. Restul de 3.95 milioane de porci sunt crescuti mai ales pentru consumul propriu fie in gospodariile individuale in grajduri de mici dimensiuni, 1 - 5 porci intr-o gospodarie individuala, fie in aer liber pe terenurile comunale ca porci semi-salbatici. Porcii semi-salbatici se intalnesc mai ales in sudul si estul tarii, in special in Delta Dunarii. O alta categorie de porci sunt crescuti in stabulatie libera, adesea intalniti in zonele de munte impreuna cu turmele de oi. Nu exista o estimare a numarului de porci semi-salbatici. Se poate concluziona ca Romania are de facto trei sisteme diferite de crestere a porcilor:

     a) porcii din fermele comerciale circa 20% din populatia de porcine;

     b) porcii din gospodariile individuale inchise;

     c) porci semi-salbatici tinuti temporar sau permanent in stabulatie libera.

     Populatia de porci mistreti din Romania este supusa unor fluctuatii insemnate. Se estimeaza ca in acest an, in Romania traiesc aproximativ 50.000 de porci mistreti. De aceea efectivul care se recolteaza sau vaneaza este stabilit la 14.000 animale. Se vaneaza exclusiv animale adulte, de peste 2 ani. Potrivit datelor disponibile, densitatea porcilor mistreti este de sub un animal pe km-2.

     In conditiile sistemului actual de crestere a porcilor in Romania, descris mai sus, populatia de porcine sufera de pesta porcina clasica de mai multi ani. Situatia actuala poate fi considerata fara indoiala endemica, din datele disponibile concluzionandu-se ca pesta porcina clasica se raspandeste continuu in toata tara, fiind afectati mai ales porcii din gospodariile populatiei - exploatatii individuale unde vaccinarea a fost interzisa inca din anul 2003.

     Situatia pestei porcine clasice in Romania ingrijoreaza statele membre ale Uniunii Europene, mai ales in contextul aderarii in anul 2007 si se regaseste in scrisoarea de avertizare a Comisiei ca posibila clauza de salvgardare. In cadrul procesului de negociere pentru aderare, Romania s-a angajat sa interzica total vaccinarea contra pestei porcine clasice, urmand politica comunitara de eradicare a bolii.

     In acest context, in perioada august - noiembrie 2005, in stransa cooperare cu expertii comunitari, Romania a dezvoltat un program strategic pentru monitorizarea, controlul si eradicarea pestei porcine clasice, asumat de Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor si Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si transmis Comisiei Europene.

     3. Descrierea programului:

     Programul se va aplica pe teritoriul Romaniei tinand cont de legislatia comunitara transpusa in legislatia nationala si va lua in considerare ca:

     a) Zone ale Romaniei cu populatie de porci salbatici infectati cu pesta porcina clasica sunt definite ca zone infectate in conformitate cu Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005 privind aprobarea Normei sanitare veterinare cu privire la masurile pentru controlul pestei porcine clasice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 707 din 5 august 2005, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CE.

     b) Masurilor de control, combatere si eradicare a pestei porcine clasice sunt prevazute in Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CE si Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 66/2005 privind aprobarea Normei sanitare veterinare care aproba un manual de diagnostic stabilind proceduri de diagnostic, metode de prelevare a probelor si criterii pentru evaluarea testelor de laborator pentru confirmarea pestei porcine clasice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 707 din 5 august 2005, ce transpune Decizia Comisiei 2002/106/EC.

     Obiectivele programului includ:

     a) o monitorizare cuprinzatoare a porcilor pentru pesta porcina clasica;

     b) oprirea totala a vaccinarii profilactice;

     c) aplicarea rapida si eficace a masurilor de combatere si eradicare;

     d) inregistrarea adecvata a datelor epidemiologice;

     e) aspectele financiare ale programului.

     In timpul implementarii programului, autoritatea veterinara competenta va acorda atentia cuvenita urmatoarelor:

     1. rezultatele investigatiilor epidemiologice efectuate privitor la transmiterea pestei porcine clasice si distributia geografica a bolii,

     2. prezenta a trei sisteme diferite de crestere a porcilor:

     a) porci din fermele comerciale

     b) porci din gospodariile populatiei inchise

     c) porci tinuti temporar sau permanent in aer liber

     3. prezenta populatiei de porci salbatici care consta din: (a) porci mistreti si (b) porci care traiesc temporar si permanent in aer liber si care nu sunt tinuti sub control de catre proprietar sau detinator

     4. existenta unor importante obstacole naturale sau artificiale in calea circulatiei porcilor salbatici

     5. controlul circulatiei porcilor, controlul pietelor.

     Monitorizare pentru pesta porcina clasica

     Monitorizarea pestei porcine clasice la porci se va face incepand cu anul 2006 pe intreg teritoriul Romaniei.

     Vaccinarea de necesitate, denumita si de urgenta

     Potentiala vaccinare de necesitate a porcilor mistreti pe cale orala este parte integranta a programului de combatere. Zona identificata pentru vaccinarea orala de necesitate (zona de vaccinare) este, din motive epidemiologice, de asemenea o zona infectata. O zona de monitorizare este stabilita in jurul zonei de vaccinare pentru identificarea timpurie a raspandirii virusului pestei porcine clasice. Se vor colecta probe de la porcii mistreti impuscati si de la cei gasiti morti in zona de monitorizare si se vor efectua examene serologice si virusologice pentru pesta porcina clasica.

     Programul vaccinarii de necesitate a porcilor domestici in primul an al programului poate fi modificat si completat prin Ordin al presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor cu acordul Comisiei Europene.

     Eradicarea - stamping-out efectivelor de porci infectati

     Depistarea pestei porcine clasice la porcii domestici va duce la uciderea porcilor din exploatatia infectata si a porcilor din exploatatiile de contact. Masurile care se vor aplica sunt stabilite de legislatia sanitara veterinara in domeniu.

     Populatia tinta

     Porci crescuti in exploatatii

     Romania are aproximativ 4.9 milioane de porci domestici si aproximativ 1.8 milioane de detinatori de porci.

     Porci salbatici

     1. Toata Romania

     Se estimeaza ca Romania are o populatie de porci salbatici de aproximativ 50.000 de animale si anual se recolteaza/vaneaza un efectiv de aproximativ 14.000 de animale.

     2. Delta Dunarii

     Delta Dunarii este o zona protejata vasta aflata sub administrarea Administratiei Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii, in care exista o populatie de porci salbatici. Este o zona ideala pentru regionalizare deoarece este despartita prin granite naturale de restul tarii iar granitele pot fi controlate cu usurinta. Este posibil ca vaccinarea orala sa fie necesara in aceasta zona.

     Ultimul an al aplicarii programului de eradicare 2010

     Scopul masurilor este de a se eradica pesta porcina clasica inainte de anul 2010, in functie de rezultatele obtinute in privinta:

     a) realizarii Programului de monitorizare a porcilor crescuti in exploatatii;

     b) testarii obligatorii a porcilor salbatici vanati sau gasiti morti.

     4. Masurile programului

     4.1. Sumarul masurilor din program

     Durata programului: 5 ani

     Primul an: 2006

     Ultimul an: 2010

     4.2. Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor este autoritatea competenta pentru realizarea supravegherii si coordonarii activitatii autoritatilor si a celorlalte institutii responsabile cu implementarea programului.

     Atunci cand considera necesar, autoritatea veterinara centrala va solicita sprijinul Comandamentului Antiepizootic Central si Comitetului National pentru Situatii de Urgenta.

     4.3. Descrierea si delimitarea zonelor geografice si administrative in care se va implementa programul:

     Programul se va aplica pe tot teritoriul Romaniei.

     Granitele administrative sunt granitele Romaniei si ale celor 41 de judete si municipiului Bucuresti.

     In ceea ce priveste porcii salbatici, zonele geografice sunt considerate a fi cele aproximativ 2.100 fonduri de vanatoare.

     4.4. Masuri ce trebuie implementate pentru realizarea programului

     4.4.1. Masuri si termeni legislativi privind inregistrarea exploatatiilor

     a) Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor pentru aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileste reguli detaliate pentru inregistrarea exploatatiilor in baza de date nationala pentru porcine dupa cum se prevede in Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 236/2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 835 din 20 noiembrie 2002, reda continutul registrului de exploatatie pentru porcine.

     b) Prevederile art. 14 din Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 236/2002, reglementeaza continutul bazei de date pentru porcine.

     c) Prevederile art. 3, 4, 5, 9, 12, 15, 20, 25 din Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 5/2005 pentru aprobarea Regulamentului pentru identificarea si inregistrarea animalelor, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1182 din 28 decembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, reglementeaza inregistrarea exploatatiilor de porcine, inchiderea si redeschiderea acestora, obligatiile proprietarilor de exploatatii si de animale, ale detinatorilor de animale, ale medicilor veterinari de libera practica imputerniciti, ale medicilor veterinari oficiali, ale Directiilor Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si a municipiului Bucuresti si ale Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor privind exploatatiile de porcine.

     Este necesar ca Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 5/2005, cu modificarile si completarile ulterioare pentru aprobarea Regulamentului pentru identificarea si inregistrarea animalelor, sa fie revizuit.

     In plus, inregistrarea tuturor exploatatiilor de porcine si identificarea porcinelor trebuie sa fie finalizate.

     4.4.2. Masuri si reglementari legale in vigoare privind identificarea animalelor

     a) Prevederile art. 2, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14 - 19, 21 - 24 din Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 5/2005, reglementeaza principii, functii si obiective generale ale Sistemului National de Identificare si Inregistrare a Animalelor, pentru porcine obligatiile proprietarilor de exploatatii, ale proprietarilor de animale si ale detinatorilor de animale, ale medicilor veterinari imputerniciti, ale medicilor veterinari oficiali, ale Directiilor Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si a municipiului Bucuresti si Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor privind identificarea si inregistrare a suinelor.

     b) Prevederile art. 1 din Ordinul ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului nr. 170/2004 privind sistemul de identificare si inregistrare a suinelor, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 16 martie 2004, prezinta scopul sistemului, definirea unor termeni tehnici privind identificarea si inregistrarea porcinelor.

     Este necesar ca Ordinul ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului nr. 170/2004 sa fie revizuit. In plus, este necesar sa se gaseasca modalitati eficiente de stopare a comertului ilegal cu porci si produse provenite de la acestia in Romania.

     4.4.3. Masuri si reglementari legale in vigoare privind notificarea bolii

     a) Ordinul ministrului agriculturii si alimentatiei nr. 156/1999, pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind anuntarea, declararea si notificarea unor boli transmisibile ale animalelor, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 123 din 23 martie 2000.

     b) Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 77/2005 privind notificarea bolilor animalelor, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 788 din 30 august 2005 completeaza prevederile Ordinului ministrului agriculturii si alimentatiei nr. 156/1999 cu unele definiri suplimentare de termeni tehnici, forma codificata a bolilor notificabile si lista extinsa a acestor boli, precum si informatiile ce trebuie notificate in relatie cu focarul primar si cele corelate cu focarele secundare si de asemenea modalitatile de trimitere a evidentei epizootiilor.

     4.4.4. Masuri si reglementari legale in vigoare in cazul unui rezultat pozitiv

     Masurile, precum uciderea, distrugerea porcilor si a produselor, dezinfectia, crearea zonei de protectie si a zonei de supraveghere si repopularea sunt reglementate in Romania in conformitate deplina cu Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CE si Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 66/2005, ce transpune Decizia Comisiei 2002/106/EC.

     Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005 prezinta detaliat:

     a) definirea termenilor tehnici privind prevenirea si combaterea pestei porcine clasic;

     b) masurile ce se intreprind in cazul suspectarii sau confirmarii acesteia intr-o exploatatie, in exploatatiile ce contin diferite sectoare de productie si in exploatatiile de contact;

     c) modul de intocmire a anchetei epidemiologice;

     d) stabilirea zonelor epizootice si masurile ce trebuie instituite in aceste zone;

     e) realizarea actiunilor de dezinfectie in vederea repopularii;

     f) masurile instituite la depistarea pestei porcine clasice sau mijloace de transport;

     g) masurile instituite la suspiciunea sau confirmarea bolii la porcii salbatici.

     Abatorizarea - taierea animalelor pozitive

     Abatorizarea animalelor infectate cu pesta porcina clasica sau suspecte de a fi infectate este interzisa in Romania prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005.

     Uciderea animalelor pozitive

     Porcii infectati cu pesta porcina clasica trebuie sa fie ucisi si distrusi. Porcii suspecti de a fi infectati sunt ucisi inainte de confirmarea diagnosticului conform prevederilor Ordinului presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005.

     4.4.5. Masuri si reglementari legale in vigoare privind calificarea animalelor din punctul de vedere al statusului de sanatate

     Acestea sunt aplicate in conformitate cu prevederile din "Codul Sanitar pentru animalele terestre" al Oficiului International de Epizootii.

     4.4.6. Proceduri pentru control si in special reguli pentru circulatia animalelor posibile de a fi infectate sau contaminate de o anumita boala si inspectarea regulata a exploatatiilor sau a zonelor implicate

     Punerea in practica si realizarea in mod eficient a procedurilor privind controlul circulatiei animalelor sunt dificile de a fi efectuate de catre autoritatile sanitare veterinare locale fara sprijinul organelor apartinand Ministerului Administratiei si Internelor. Sunt in curs consultari intre cele doua Ministere cu privire la acest aspect.

     Circulatia animalelor pe teritoriul Romaniei este reglementata de prevederile art. 6, 7, 11, 14, 17, 19, 26, 27, 28 din Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 5/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.

     4.4.7. Masuri si reglementari legale in vigoare privind controlul pestei porcine clasice

     4.4.7.1. Porci

     4.4.7.1.1 Testare

     Testarea se efectueaza conform Ordinului presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 66/2005, ce transpune Decizia Comisiei 2002/106/CE.

     Sunt supuse testarii toate exploatatiile:

     a) cu constatari clinice similare simptomelor de pesta porcina clasica:

     (i) febra combinata cu diferite simptome;

     (ii) avort si cresterea problemelor de infertilitate in ultimele trei luni;

     (iii) tremur congenital al purceilor;

     (iv) animale cu boli cronice si animale pipernicite;

     (v) hemoragii, infarcte sau hematoame;

     (vi) decelarea de butoni - ulcerati.

     b) cu contacte directe sau indirecte cu o exploatatie de porcine infectata sau cu porci salbatici, mai ales porci mistreti dintr-un efectiv in care a aparut pesta porcina clasica,

     c) in care s-au detectat constatari serologice, mai putin dupa vaccinarea cu un vaccin conventional,

     d) unde exista o suspiciune clinica este necesara: oficiala, care necesita:

     (i) examinare clinica cu confidenta de 95% pentru a detecta o prevalenta de 5% la scroafele de reproductie sau 10% la alte categorii de porci.

     Numarul de probe ce trebuie prelevate pentru detectarea pestei porcine clasice sau a titrurilor serologice cu o confidenta de 95% si o prevalenta de 5, 10 sau 20% este prevazut in Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Decizia Consiliului 2001/89/CE. In articolele urmatoare se va regasi doar prevalenta care trebuie sa fie cel putin detectata, numarul de probe ce trebuie prelevate este nominalizat in a doua, a treia sau a patra coloana in functie de numarul de porcine dintr-o exploatatie sau unitate de pe prima coloana conform modelului din anexa nr. 1a.

     (ii) examinare post-mortem a cel putin 5 porci morti sau muribunzi din fermele comerciale, iar daca este necesar, examinarea se face suplimentar pe 3 - 4 porci de contact.

     (iii) teste serologice de la probe prelevate de la porci la care se suspicioneaza boala si porci din aceeasi subunitate.

     Prevalenta: 5% la scroafe de reproductie, 10% la alti porci.

     e) dupa uciderea porcilor in urma confirmarii pestei porcine clasice probele sunt prelevate la intamplare pentru testare serologica in scopul de a se detecta o seroprevalenta de 10% . In fermele in care porcii sunt vaccinati ar trebui sa se faca o supraveghere virusologica.

     f) ca masura preventiva dupa uciderea porcilor intr-o exploatatie suspecta probele trebuie prelevate la intamplare din fiecare exploatatie/subunitate pentru testare serologica si virusologica in scopul de a se detecta o prevalenta de 5% la scroafele de reproductie sau 10% si alte categorii de porci.

     g) inainte de acordarea autorizatiei de a muta porcii in conformitate cu Articolul 10(3) din se efectueaza:

     (i) examinare clinica efectuata intr-o perioada de 24 de ore inainte de mutarea porcilor;

     (ii) daca porcii sunt mutati intr-o alta exploatatie, este necesara examinarea clinica a tuturor porcilor din exploatatie/subunitate iar in cazul porcilor mai mari de 3 pana la 4 luni, trebuie sa se inregistreze si temperatura pentru a detecta febra la o prevalenta de 5% la scroafele de reproductie, 10% la alti porci sau 20% la porcii ce trebuie livrati la abator;

     (iii) in cazul vierilor, toate animalele trebuie testate in acest fel.

     h) dupa repopulare:

     (i) in cazul in care sunt reintrodusi porci santinela se efectueaza testare serologica la intamplare pentru detectarea unei seroprevalente de 10% .

     (ii) in cazul repopularii totale se efectueaza testare serologica la intamplare pentru detectarea unei seroprevalente de 5% la scroafele de reproductie si 10% la alte categorii de porci. Probele vor fi prelevate din toate exploatatiile/subunitatile.

     (iii) de la toti porcii din centrele de colectare a materialului seminal.

     i) in zona de protectie inainte de ridicarea restrictiilor se efectueaza:

     (i) examinari clinice in toate exploatatiile;

     (ii) probelor de sange pentru efectuarea testarii serologice trebuie sa fie prelevate din fermele/subunitatile comerciale pentru detectarea unei seroprevalente de 5% la scroafele de reproductie sau 10% de la alte categorii de porci imediat ce se va termina vaccinarea; altfel se va face supraveghere virusologica;

     (iii) recoltarea de material seminal de la toti vierii din centrele de colectare;

     (iv) testarea serologica la intamplare din incintele gospodariilor populatiei pana cand Romania va deveni stat membru al Uniunii Europene in conditiile in care un sat este echivalent cu o unitate epidemiologica/exploatatie.

     j) in zona de supraveghere inainte de ridicarea restrictiilor se efectueaza:

     (i) examinari clinice in toate exploatatiile;

     (ii) prelevarea probelor de sange pentru testarea serologica:

     1. din toate exploatatiile in care nu sunt tinuti porci intre doua si opt luni;

     2. din exploatatiile considerate de medicul veterinar oricand considera veterinarul oficial ca pesta porcina clasica ar putea fi raspandita neobservat;

     3. oricand considera veterinarul oficial ca prelevarea probelor este necesara;

     4. din toate centrele de colectare a materialului seminal;

     5. in alte exploatatii respectand regulile descrise pentru zonele de protectie.

     In conditiile practice prezente, se va face in mod randomizat.

     Examinare clinica inseamna inclusiv inregistrarea temperaturii corporale in principal in cazul urmatorilor porci sau grupe de porci:

     (i) porci bolnavi sau anorexici;

     (ii) animale recent refacute dupa boala;

     (iii) animale care au avut orice fel de contact cu o potentiala sursa de pesta porcina clasica;

     (iv) animale care au fost deja testate serologic pentru pesta porcina clasica, in cazul in care rezultatul acestor teste nu permite excluderea pestei porcine clasice.

     Scopul examinarii - inclusiv a investigatiilor si testelor suplimentare daca sunt necesare - excluderea oricarei suspiciuni de pesta porcina clasica!

     4.4.7.1.2 Vaccinare

     Vaccinarea preventiva a porcinelor din Romania a inceput in anul 1972. In anul 2003, vaccinarea preventiva porcilor crescuti in gospodariile populatiei a fost interzisa.

     Vaccinarea porcinelor din fermele comerciale continua cu utilizarea unui vaccin produs in Romania - tulpina C, vaccin viu. Vaccinarea profilactica este interzisa la toate porcinele domestice incepand cu data de 1 ianuarie 2006.

     In cazul in care vor aparea noi focare de pesta porcina clasica dupa data de 1 ianuarie 2006, se efectueaza vaccinarea de necesitate cu un vaccin conventional daca vor fi indeplinite criteriile precizate in Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 67/2005 ce transpune Directiva Comisiei 2001/89/CE.

     4.4.7.1.3. Eliminarea produselor

     Pentru 2006, ca prim an al programului, sunt disponibile:

     a) 5 unitati tip protan cu o capacitate zilnica de ecarisare diferita de la 1.6 pana la 4.0 tone zilnic.

     b) eliminarea tuturor categoriilor de carcase sau a produselor provenite de la abator in cazul focarelor sau suspiciunilor de focar de pesta porcina clasica, este reglementata de Ordonanta Guvernului nr. 47/2005 privind reglementari de neutralizare a deseurilor de neutralizare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 778 din 26 august 2005, metoda folosita va fi ingroparea.

     4.4.7.2. Porci salbatici

     4.4.7.2.1 Testare

     Structura administrativa a zonelor de vanatoare este egala cu structura celor 42 de judete ale Romaniei. In tara exista 2,100 fonduri de vanatoare. Media zonelor de vanatoare ale fondurilor este de aproximativ 100 km-2. Fiecare dintre ele are un manager oficial.

     In 2005, numarul estimat de porci salbatici din Romania este de 50,000, din care se recolteaza (vaneaza) aproximativ 14,000. Motivul pentru aceasta rata scazuta de reproductie a vanatului il constituie pierderile mari de purcei de-a lungul anului.

     In fiecare iarna (februarie) in zonele cu porci salbatici se distribuie oua inoculate cu vaccin contra pestei porcine clasice (vaccin viu, tulpina C) pentru vaccinarea orala.

     Aceasta campanie va continua cel putin si in 2006. Strategia urmatoare va depinde de rezultatele programului obligatoriu de monitorizare a porcilor salbatici impuscati sau gasiti morti. S-a decis sa se preleveze probe de la fiecare porc salbatic impuscat sau gasit mort. Datorita vaccinarii mai sus mentionate, investigatia include examinari atat serologice cat si virusologice.

     Prelevarea de probe se face in conformitate cu Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 66/2005 ce transpune Decizia Comisiei 2002/106/CE, Capitolul V B.1.:

     Vanatorii si gestionarii fondurilor de vanatoare vor preleva urmatoarele probe pentru efectuarea investigatiilor virusologice si serologice:

     (i) in mod obligatoriu o parte din stern;

     (ii) parti din splina si rinichi;

     (iii) probe de sange prelevate si din inima sau din interiorul pieptului.

     Transportul probelor la laborator se efectueaza astfel:

     a) direct si cat mai repede posibil in containere inchise ermetic;

     b) probele trebuie sa fie pastrate la temperaturi scazute nu inghetate;

     c) probele vor fi inregistrate;

     d) Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor si a municipiului Bucuresti comunica transportul probelor Laboratorului unde se efectueaza analizele.

     In functie de rezultatele examinarilor obligatorii din perioada sezonului de vanatoare 2005 - 2006, se va decide cum se va continua in anii urmatori, aplicandu-se prevederile Ordinului presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 66/2005 ce transpune Decizia Comisiei 2002/106/CE.

     4.4.7.2.2 Vaccinare

     Pentru anul 2006, ca prim an al programului, este planificata continuarea vaccinarii de necesitate a mistretilor pe cale orala.

     Dupa evaluarea rezultatelor testarii in primavara anului 2006, trebuie sa se ia o decizie cu privire la viitoarea strategie de vaccinare a porcilor salbatici.

     4.4.7.3. Capacitati de diagnosticare

     In 15 din cele 42 de judete ale Romaniei exista laboratoare regionale care pot efectua testul de Imunofluorescenta (IF) si Elisa pentru diagnosticarea pestei porcine clasice. Toate laboratoarele regionale participa in mod regulat la teste interlaboratoare organizate de Laboratorul National de Referinta pentru pesta porcina clasica din Bucuresti.

     Pentru clarificarea rezultatului unor examene de laborator efectuate in unele laboratoare regionale probele se trimit la Laboratorul National de Referinta.

     4.4.8. Masuri si termeni legislativi privind compensarea proprietarilor animalelor sacrificate si ucise

     In prezent, compensarea se plateste integral de la bugetul de stat potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1415/2004 privind acordarea de despagubiri pentru animalele taiate, ucise sau altfel afectate in vederea lichidarii rapide a focarelor de boli transmisibile la animale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 837 din 10 septembrie 2004. Acest sistem va fi revizuit in viitor pentru dezvoltarea unui sistem de compensare adecvata si rapida a fermierilor dupa un focar de pesta porcina clasica.

     5. Descriere generala a costurilor si beneficiilor:

     Costurile programului

     Pentru ca prezentul program sa fie functional, alaturi de masurile legislative necesare, resursele financiare suficiente sunt indispensabile intre altele pentru:

     1. a oferi sprijinul necesar, la solicitarea serviciilor veterinare, pentru masurile de ucidere, abatorizare, transport al animalelor din focare, din zonele de protectie si supraveghere;

     2. a oferi sprijinul necesar, la solicitarea serviciilor veterinare, pentru inchiderea temporara sau permanenta a exploatatiilor de animale, a unitatilor de abatorizare, a unitatilor de procesare a produselor de origine animala, a targurilor de animale, a pietelor de carne si a altor obiective, in conformitate cu masurile stipulate in programele de combatere;

     3. controlul mijloacelor de transport pentru animale vii pe drumurile publice, pentru a depista transporturile ilegale;

     4. infiintarea unui sistem eficient pentru colectarea, transportul si neutralizarea animalelor moarte si a deseurilor animale;

     5. a oferi un sistem de compensare in conformitate cu necesitatea solicitata de a compensa animalele moarte sau care sunt ucise din ratiuni de eradicare a bolii.

     Coordonarea eforturilor depuse de autoritati se va referi in special la sprijinul acestora pentru infiintarea exploatatiilor comerciale de porcine, capabile sa aplice masurile specifice de biosecuritate, precum si realizarea:

     1. unui sistem functional de inregistrare a exploatatiilor precum si de identificare si inregistrare a porcinelor;

     2. increderii proprietarilor de porcine ca vor fi compensati in mod corect si intr-o perioada adecvata de timp;

     3. unui sistem de ecarisare functional.

     Beneficiile programului

     1. Programele de supraveghere aplicabile abatoarelor si exploatatiilor de porcine vor ajuta la prevenirea raspandirii virusului prin circulatia porcilor vii si a produselor provenite de la porcine.

     2. Programele de supraveghere pentru determinarea extinderii pestei porcine clasice la populatia de porci salbatici vor ajuta la obtinerea de date epidemiologice care sa fie utilizate in programele de posibila vaccinare orala si de aplicare a masurilor pentru prevenirea transmiterii virusului de la porcii mistreti la porcii crescuti in exploatatii.

     3. Eradicarea pestei porcine clasice la porcii crescuti in exploatatii si la populatia de porci salbatici reduce costurile productiei de carne de porc si ofera oportunitati de acces la comertul international cu porci vii si carne de porc.

     6. Scopuri

     Aspectele epidemiologice ale pestei porcine clasice sunt luate in considerare pentru definirea scopurilor pentru care se face testarea efectivelor si a animalelor. Din punct de vedere epidemiologic, in Romania sunt doua categorii de porci:

     A) Porcii domestici din fermele comerciale si din gospodariile populatiei;

     B) Porci salbatici, porcii semi-salbatici si porcii mistreti.

     6.1. Scopuri legate de testarea porcilor

     6.1.1. Testarea porcilor din fermele comerciale

     Vaccinarea contra pestei porcine clasice s-a aplicat in cateva ferme comerciale. De aceea, examinarile serologice pot avea o valoare limitata in primul an al programului. In fermele in care s-a folosit vaccinarea, monitorizarea se bazeaza pe examinarile clinice si virusologice. Animalele care prezinta semne clinice sunt preferate pentru examinarile virusologice. Sunt respectate urmatoarele:

     a) Efectuarea examinarii clinice oficiale a tuturor fermelor inregistrate de doua ori pe an la un interval de sase luni. Examinarea clinica include detectarea febrei. Numarul minim de porci ce vor fi examinati permite detectarea febrei daca aceasta are loc la o prevalenta de 10% cu o confidenta de 95%;

     b) Se preleveaza sange EDTA pentru examinarile virusologice de la cel putin 5 animale care prezinta febra. RT-PCR si izolarea virusului vor fi folosite ca test de sustinere (siguranta). Pentru RT-PCR se pot aduna pana la zece probe dintr-o ferma;

     c) Daca sunt detectati porci morti sau muribunzi, trebuie sa se faca examinari post-mortem combinate cu testari virusologice, de preferinta pe cel putin trei dintre acestia si in special pe porcii care au murit recent si care au prezentat semne de imbolnavire inainte de deces. Testul folosit va fi testul de detectare a antigenului in probe de stern. Izolarea virusului si RT-PCR vor fi folosite pentru rezerva.

     d) Testul de detectare a antigenului in probe de stern se va face la nivel regional, izolarea virusului si RT-PCR se vor face la Laboratorul National de Referinta pentru pesta porcina clasica. Daca se va detecta virusul pesta porcina clasica, Laboratorul National de Referinta pentru pesta porcina clasica va genotipiza izolatul.

     e) Se va face investigarea serologica a porcilor nevaccinati mai mari de 6 luni. Daca se considera necesar, prelevarea de probe se va face in momentul abatorizarii. Numarul minim de porci care vor fi examinati permite detectarea a 10% seroprevalenta cu o confidenta de 95% . Testele serologice sunt efectuate la nivel regional cu ELISA comercial pentru detectarea anticorpilor. Testul de neutralizare se foloseste ca test de rezerva.

     6.1.2. Testarea porcilor din gospodariile populatiei

     In scopul de a testa porcii din gospodariile populatiei, un sat va fi considerat o unitate epidemiologica. Testele se bazeaza pe examinari serologice si virusologice la intamplare. Totusi, animalele cu semne clinice, febrile sunt folosite preferential pentru examinarile virusologice. Daca este nevoie, prelevarea de probe se va face in momentul abatorizarii. Sunt respectate urmatoarele:

     a) Examinarea clinica a tuturor gospodariilor individuale de doua ori pe an la un interval de sase luni.

     b) In satele cu mai putin de 500 de porci, se preleveaza 29 probe de sange pe an pentru examinarile serologice.

     c) In satele cu 500 sau cu mai mult de 500 de porci, se preleveaza 59 probe de sange pe an pentru examinarile serologice.

     d) Testele serologice se efectueaza la nivel regional cu ELISA comercial pentru detectarea anticorpilor. Testul de neutralizare se foloseste ca test de rezerva.

     e) Se preleveaza sange EDTA de la animalele cu febra pentru examinarile virusologice. RT-PCR si izolarea virusului vor fi folosite ca teste de sustinere.

     f) Daca sunt detectati porci morti sau muribunzi, trebuie sa se faca examinari post-mortem combinate cu testari virusologice, de preferinta pe cel putin trei dintre acestia si in special pe porcii care au murit recent si care au prezentat semne de imbolnavire inainte de deces. Testul folosit va fi testul de detectare a antigenului in probe de stern. Izolarea virusului si RT-PCR vor fi folosite pentru rezerva.

     g) Testul de detectare a antigenului in probe de stern se va face la nivel regional, izolarea virusului si RT-PCR se vor face la Laboratorul National de Referinta pentru pesta porcina clasica. Daca se va detecta virusul pesta porcina clasica, Laboratorul National de Referinta pentru pesta porcina clasica va genotipiza izolatul.

     6.2. Scopuri legate de testarea porcilor salbatici

     Intrucat nu se cunoaste situatia epidemiologica a pestei porcine clasice la porcii salbatici in Romania, scopul acestui prim an va fi evaluarea situatiei epidemiologice pentru a se obtine o baza de date solida, esentiala pentru gestionarea infectiei. Pentru atingerea acestui tel, initial in timpul sezonului de vanatoare 2005 - 2006 se vor colecta probe de la toti porcii salbatici vanati si porcii salbatici gasiti morti; toate probele vor fi supuse examinarilor serologice si virusologice.

     Ulterior vor fi respectate urmatoarele:

     In cadrul zonei definite de prelevare a probelor, numarul minim de porci salbatici de la care se vor preleva probe pentru examinarile serologice si virusologice, permite detectarea unei prevalente de 5% cu o confidenta de 95% . In acest scop se vor preleva probe de la cel putin 59 de animale din fiecare zona identificata. Intr-un judet sunt definite mai multe zone de prelevare de probe in functie de suprafata judetului si de conditiile locale.

     Dimensiunea probei este stabilita in functie de numarul estimat de animale vii si nu in functie de animalele impuscate.

     Zona geografica ce face obiectul prelevarii de probe de la porcii salbatici tine cont de prezenta continua a porcilor salbatici si de existenta barierelor naturale sau artificiale eficiente pentru a preveni deplasarea masiva si continua a animalelor. Daca nu apar aceste circumstante, sau in cazul zonelor cu suprafete mari, se identifica zone de prelevare a probelor de pana la 200 km-2, in care de obicei poate trai o populatie de pana la 1,000 porci salbatici.

     In zonele in care presiunea de vanatoare este mai mare si este realizata cu regularitate, sau este efectuata vanatoarea selectiva ca masura de control, aproximativ 50% din animalele de la care se preleveaza probe apartin clasei de varsta intre 3 luni si 1 an, 35% clasei de varsta intre 1 si 2 ani si 15% clasei de varsta de peste 2 ani.

     In zonele in care presiunea de vanatoare este foarte scazuta sau absenta, se preleveaza probe de la cel putin 32 de animale pentru fiecare dintre cele trei clase de varsta;

     Prelevarea de probe este efectuata intr-o perioada scurta de timp, de preferat nu mai mare de 2 luni.

     Varsta animalelor utilizate pentru prelevare de probe este stabilita (identificata) in functie de eruptia dintilor.

     Testele virusologice sunt efectuate pentru toate categoriile de varsta. Totusi cea mai mare importanta este acordata animalelor tinere (sub 1 an), tuturor porcilor mistreti bolnavi si animalelor gasite moarte. In cazul in care se suspicioneaza pesta porcina clasica, toti porcii mistreti vanati pe o raza de la 3 la 5 kilometri sunt examinati virusologic timp de cel putin o luna.

     Testele serologice sunt facute la nivel regional cu ELISA comercial pentru detectarea anticorpilor. Testul de neutralizare se foloseste ca test de sustinere.

     Testul de detectare a antigenului in probe de stern se va folosi pentru detectarea virusului. Izolarea virusului si RT-PCR se vor folosi pentru rezerva. Testul de detectare a antigenului se va face la nivel regional, izolarea virusului si RT-PCR se vor efectua la Laboratorul National de Referinta pentru pesta porcina clasica. Daca se va detecta virusul pesta porcina clasica, Laboratorul National de Referinta pentru pesta porcina clasica va genotipiza izolatul.

     Toate probele trimise la laborator sunt insotite de un chestionar in care se indica cel putin varsta animalului, locul in care a fost vanat si sexul animalului conform modelului din anexa nr. 1b.

     ANEXA 1a

     Numar de probe pentru diagnosticarea pestei porcine clasice

     Confidenta 95%

     _________________________

     |   Nr. | 20% | 10% |  5% |

     |       |_____|_____|_____|

     |       |    Prevalenta   |

     |_______|_________________|

     |    10 |   8 |  10 |  10 |

     |    20 |  10 |  16 |  19 |

     |    30 |  11 |  19 |  26 |

     |    40 |  12 |  21 |  31 |

     |    50 |  12 |  22 |  35 |

     |    60 |  12 |  23 |  38 |

     |    70 |  13 |  24 |  40 |

     |    80 |  13 |  24 |  42 |

     |    90 |  13 |  25 |  43 |

     |   100 |  13 |  25 |  45 |

     |   120 |  13 |  26 |  47 |

     |   140 |  13 |  26 |  48 |

     |   160 |  13 |  27 |  49 |

     |   180 |  13 |  27 |  50 |

     |   200 |  13 |  27 |  51 |

     |   250 |  14 |  27 |  53 |

     |   300 |  14 |  28 |  54 |

     |   350 |  14 |  28 |  54 |

     |   400 |  14 |  28 |  55 |

     |   450 |  14 |  28 |  55 |

     |   500 |  14 |  28 |  56 |

     |   600 |  14 |  28 |  56 |

     |   700 |  14 |  28 |  57 |

     |   800 |  14 |  28 |  57 |

     |   900 |  14 |  28 |  57 |

     |  1000 |  14 |  29 |  57 |

     |  1200 |  14 |  29 |  57 |

     |  1400 |  14 |  29 |  58 |

     |  1600 |  14 |  29 |  58 |

     |  1800 |  14 |  29 |  58 |

     |  2000 |  14 |  29 |  58 |

     |  3000 |  14 |  29 |  58 |

     |  4000 |  14 |  29 |  58 |

     |  5000 |  14 |  29 |  59 |

     |  6000 |  14 |  29 |  59 |

     |  7000 |  14 |  29 |  59 |

     |  8000 |  14 |  29 |  59 |

     |  9000 |  14 |  29 |  59 |

     | 10000 |  14 |  29 |  59 |

     |_______|_____|_____|_____|

     ANEXA 1b

     Chestionar/Document de inregistrare

     Cu privire la mistretul Numarul .................................

     _                                 _

     Impuscat        |_|             Gasit mort        |_|

     Judet ...........................................................

     Fond de vanatoare ....................................................

     Descrierea locului in care animalul a fost gasit mort sau a fost impuscat

     ..........................................................................

     ..........................................................................

     _         _

     Gasit dupa accident de circulatie    |_| da    |_| nu

     Numele si adresa persoanei care a gasit sau a impuscat animalul

     ..........................................................................

     ..........................................................................

     ..........................................................................

     Varsta animalului ............ luni .................. ani

     _               _

     Sexul animalului       |_| mascul .... |_| femela

     Daca animalul a fost impuscat: Au existat simptome inainte de impuscare?

     _           _

     |_| nu      |_| da, care? ................................................

     ..........................................................................

     ..........................................................................

     Au existat simptome dupa deschiderea carcasei?

     _           _

     |_| nu      |_| da, care? ................................................

     ..........................................................................

     ..........................................................................

     Daca animalul a fost gasit mort: Care ar putea sa fie motivul mortii?

     ..........................................................................

     ..........................................................................

     A se descrie starea carcasei, ati gasit mai multi porci mistreti morti in aceeasi zona?

     ..........................................................................

     ..........................................................................

     Ce probe au fost prelevate pentru examinarea virusologica?

     ..........................................................................

     Numar de identificare ....................................................

     Testare serologica

     _                _

     - probe prelevate    |_| nu           |_| da

     - daca 'da: numar de identificare ........................................

     - daca 'da: s-a facut vaccinare orala in aceasta zona in ultimul sezon?

     _           _

     |_| nu      |_| da

     Constatari de laborator

     ..........................................................................

     ..........................................................................

     ..........................................................................

     ..........................................................................

     ..........................................................................

     ..........................................................................

     ..........................................................................

     ..........................................................................

     ..........................................................................

     Data, semnatura

     ANEXA 2

     ATRIBUTIILE AUTORITATILOR RESPONSABILE PENTRU APLICAREA STRATEGIILOR DE COMBATERE SI ERADICARE A BOLILOR MAJORE ALE ANIMALELOR

     I. Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor

     Initiaza masurile necesare, in vederea alocarii de fonduri pentru a acoperi costurile necesare derularii, in cazul unei epizootii majore, a urmatoarelor activitati:

     a) asigurarea personalului necesar;

     b) asigurarea echipamentelor necesare gestionarii eficiente a unei izbucniri de boala majora;

     c) asigurarea masurilor zoosanitare si de dezinfectie;

     d) asigurarea masurilor de bunastare a animalelor;

     e) asigurarea masurilor necesare supravegherii suplimentare a starii de sanatate a animalelor;

     f) asigurarea fondurilor necesare vaccinarilor de necesitate.

     II. Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale

     1) Coordoneaza activitatea Comandamentului Antiepizootic Central;

     2) Asigura anual sumele necesare compensarii proprietarilor de animale in conditiile legii;

     3) Stabileste criteriile in baza carora se acorda compensarile destinate sanatatii animalelor;

     4) Initiaza masurile necesare alocarii de fonduri pentru a acoperi necesitatile create in situatii de urgenta astfel:

     a) acoperirea cheltuielilor legate de sacrificarea sau uciderea populatiei de animale, eliminarea cadavrelor si a carcaselor, a materialului contaminat;

     b) asigurarea compensarilor acordate proprietarilor de animale intr-un termen nu mai mare de 60 de zile dupa sacrificarea sau uciderea acestora, cu respectarea prevederilor legislatiei europene pentru compensarile alocate de catre Comisia Europeana si cu respectarea prevederilor legislatiei romane, pentru despagubirile acordate;

     5) Asigura constituirea si functionarea unui sistem eficient de colectare, transport si neutralizare a cadavrelor si produselor animaliere;

     6) Ia masurile cuvenite de management al politicii sectoriale de crestere a animalelor prin care sa limiteze riscul aparitiei si difuzarii bolilor majore ale animalelor;

     7) Instruieste detinatorii de animale cu privire la implementarea masurilor de biosecuritate ce trebuie luate pentru limitarea riscului aparitiei si difuzarii bolilor majore ale animalelor;

     8) Asigura prin mijloace umane si materiale suficiente supravegherea, profilaxia si combaterea bolilor majore ale animalelor salbatice;

     9) Pune la dispozitia Comandamentului Antiepizootic Central harti, sisteme ca Sistemul Informatic Geografic denumit GIS si Sistemul Global de Pozitionare denumit GPS si alte surse de informare ce pot fi folosite in directionarea masurilor de control al bolii.

     III. Ministerul Finantelor Publice

     Prin Autoritatea Nationala a Vamilor, la punctele de trecere a frontierei de stat, va lua masuri de informare a calatorilor cu privire la evolutia bolii si asupra masurilor restrictive dispuse cu privire la acestia.

     IV. Ministerul Administratiei si Internelor

     1. Creeaza cadrul legal pentru a putea aplica masurile profilactice prevazute la punctul 4 literele a) - d);

     2. La solicitarea Comandamentelor Antiepizootice central, judetean si local asigura sprijinul necesar organizarii prompte a celulelor de criza, cat mai aproape de focar dar in afara acestuia;

     3. Impreuna cu autoritatile vamale aplica masurile impuse de autoritatea veterinara centrala sau Comandamentul Antiepizootic Central in punctele de trecere a frontierei;

     4. Participa cu personal specializat la planificarea si realizarea masurilor profilactice pe urmatoarele directii:

     a) asigurarea de echipe fixe si mobile pentru controlul miscarilor de animale vii, produse animaliere si alte materii si materiale ce pot fi purtatoare de contagiu, in si dinspre focar, zona de protectie, zona de supraveghere cat si in restul teritoriului;

     b) Sprijin pentru aplicarea tuturor masurilor restrictive dispuse de autoritatea veterinara sau Comandamentele Antiepizootice;

     c) Sprijin acordat autoritatilor sanitar-veterinare la controlul mijloacelor de transport pentru a identifica transporturile ilegale de animale si produse de origine animala;

     d) Sprijin acordat autoritatilor sanitar-veterinare pentru a identifica si descuraja taierile clandestine de animale si a comercializarii ilegale in locuri neautorizate a animalelor vii si a produselor de origine animala;

     Asigura legatura cu prefecturile din subordine care coordoneaza si sustin aplicarea masurilor impuse in teritoriu si monitorizeaza modul de respectare al acestora de catre toti factorii implicati in eradicarea bolilor majore.

     V. Ministerul Apararii Nationale

     1. La solicitarea Comandamentelor Antiepizootice, asigura sprijinul necesar organizarii prompte a celulelor de criza, cat mai aproape de focar dar in afara acestuia, inclusiv prin punerea la dispozitie a facilitatilor existente in unitatile militare;

     2. La solicitarea Comandamentelor Antiepizootice, pune la dispozitia acestora harti, sisteme, sisteme ca Sistemul Informatic Geografic denumit GIS si Sistemul Global de Pozitionare denumit GPS si alte surse de informare ce pot fi folosite in directionarea masurilor de control al bolii;

     3. Participa la organizarea de exercitii de alerta in timp util;

     4. Organizeaza anticipat echipe disponibile alcatuite din ofiteri si soldati care sa poata gestiona situatiile de urgenta, in principal pe urmatoarele directii:

     a) participarea in echipele de ucidere a animalelor si ecarisarea teritoriului afectat;

     b) asigurarea de utilaje mobile si mijloace de transport necesare celulelor de criza in focar.

     VI. Ministerul Afacerilor Externe

     1. Transmite, prin canalele de comunicare proprii, situatia epidemiologica din Romania, masurile dispuse de Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor si de Comandamentul Antiepizootic Central;

     2. Se informeaza prin canalele de comunicare proprii cu privire la situatia epidemiologica internationala referitoare la evolutia bolilor majore ale animalelor in special in tarile vecine si cele cu care Romania are relatii comerciale si comunica autoritatii sanitar-veterinare centrale si altor ministere interesate orice evolutie ce poate influenta starea de sanatate a animalelor in Romania sau interesele comerciale ale Romaniei.

     VII. Ministerul Justitiei

     Participa prin personalul sanitar-veterinar aflat in unitatile din subordine la efectuarea supravegherii sanitar-veterinare pentru prevenirea si controlul bolilor majore ale animalelor si asigurarea salubritatii produselor si subproduselor de origine animala, destinate consumului uman, cat si scopurilor industriale.

     VIII. Ministerul Sanatatii

     1. Ia masuri pentru evitarea riscului de transmitere a zoonozelor la om, prin supravegherea epidemiologica a persoanelor din focare si din zona de protectie si supraveghere, precum si a personalului de interventie din focare;

     2. Asigura informarea si educarea populatiei si a personalului de interventie in focare privind riscurile potentiale existente in cazul unor zoonoze si a masurilor de prevenire a imbolnavirilor;

     3. Elaboreaza, atunci cand situatia o impune, strategia de profilaxie specifica si nespecifica in unitatile, localitatile, si zonele tinta;

     4. Asigura asistenta psihologica a locuitorilor si a personalului de interventie in focare;

     5. Asigura asistenta medicala de urgenta populatiei, personalului de interventie in focare, si atunci cand este cazul, transportul acestora la unitatile spitalicesti.

     IX. Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei

     Asigura logistica necesara pentru preluarea si comunicarea catre populatie a tuturor informatiilor referitoare la situatiile de criza privind pericolul aparitiei si difuzarii bolii, prin toate mijloacele media, precum si necesitatea aplicarii masurilor pe care le dispune autoritatea sanitar-veterinara responsabila sau Comandamentele Antiepizootice pentru indemnizarea teritoriului si eradicarea bolii.

     X. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului

     1. Asigura, dupa caz, materiale de constructie, utilaje, mijloace de transport necesare celulelor de criza;

     2. Participa la stabilirea rutelor si ofera sprijin la dirijarea si controlul circulatiei mijloacelor de transport;

     3. La solicitarea Comandamentului Antiepizootic Central participa la instituirea punctelor de dezinfectie si sprijina efectuarea dezinfectiei mijloacelor de transport;

     4. Asigura distrugerea deseurilor de catering provenite din transporturile internationale aeriene;

     5. La solicitarea Comandamentelor Antiepizootice, pune la dispozitia acestora harti, sisteme ca Sistemul Informatic Geografic denumit GIS si Sistemul Global de Pozitionare denumit GPS si alte surse de informare ce pot fi folosite in directionarea masurilor de control al bolii;

     6. Asigura informarea si instruirea populatiei in aeroporturi, porturi, gari, autogari cu privire la masurile restrictive impuse calatorilor in relatie cu situatia epizootologica si cele privind micsorarea riscului de transmitere a bolii.

     ANEXA 3

     PROGRAM-CADRU

PRIVIND RESPECTAREA NORMELOR DE BIOSECURITATE IN EXPLOATATIILE DE PORCINE AUTORIZATE/APROBATE SANITAR-VETERINAR DIN ROMANIA

     Aplicarea strategiei de eradicare a pestei porcine clasice implica costuri importante dar reusita sa conduce la beneficii pe termen lung, in principal prin asigurarea unui comert liber pe pietele internationale.

     Unul dintre criteriile ce asigura reducerea semnificativa a costurilor este biosecuritatea exploatatiilor.

     Art. 1. - Pentru ca oprirea vaccinarii profilactice contra pestei porcine clasice sa nu aiba efecte negative majore asupra economiei nationale, criteriul asigurarii de catre autoritati a despagubirii animalelor moarte, ucise, sacrificate sau altfel afectate in scopul eradicarii bolii nu poate fi aplicat decat in corelatie cu realizarea masurilor de biosecuritate.

     Art. 2. - Normele de biosecuritate generale sunt reprezentate de urmatoarele masuri:

     a) Asigurarea imprejmuirii exploatatiei cu gard compact care sa impiedice accesul in exploatatie a animalelor si persoanelor straine, paza pentru verificarea zilnica a integritatii acesteia;

     b) Amenajarea, functionarea si mentinerea in bune conditii a filtrului sanitar-veterinar si asigurarea facilitatilor pentru imbracarea echipamentului de protectie si dezinfectarea acestuia, asigurarea igienei corporale pentru personalul care are acces in exploatatie;

     c) Intregul personal angajat precum si cel aflat in vizita se supune regimului de filtru sanitar-veterinar inainte de a intra in exploatatia de porcine. Efectuarea de vizite in exploatatia de porcine se aproba de administratorii exploatatiei dar numai cu acordul autoritatii locale sanitare veterinare;

     d) Amenajarea si utilizarea rampei pentru incarcare/descarcare a porcinelor la nivelul imprejmuirii se face conform unui sistem care sa asigure conditiile pentru protectia si bunastarea animalelor;

     e) Asigurarea si separarea stricta a mijloacelor de transport necesare pentru interiorul exploatatiei precum si a celor pentru exteriorul exploatatiei;

     f) Aprovizionarea cu furaje combinate de la fabrica proprie autorizata/aprobata sanitar-veterinar sau cu autobuncare speciale numai din unitati autorizate/aprobate sanitar-veterinar prin transbordare, fiind interzis accesul mijloacelor de transport la interiorul exploatatiei;

     g) Utilizarea pentru transportul porcinelor vii a mijloacelor autorizate/aprobate sanitar-veterinar care:

     1. inainte de imbarcare fac dovada, in urma inspectiei si a verificarii procesului-verbal ca a fost efectuata corespunzator curatenia mecanica si dezinfectia;

     2. imediat dupa debarcarea animalelor au fost curatate si dezinfectate;

     Datele inscrise in procesul-verbal referitoare la realizarea corespunzatoare a dezinfectiei mijloacelor de transport trebuie inregistrate intr-un registru special intocmit.

     h) Amenajarea in partea curata a exploatatiei a facilitatilor necesare medicului veterinar care asigura asistenta sanitara veterinara zilnica pentru:

     1. efectuarea necropsiilor;

     2. intocmirea si prezentarea documentelor oficiale;

     3. prelevarea, conditionarea si transportul probelor pentru examene de laborator;

     4. depozitarea produselor medicinale de uz veterinar si a instrumentarului necesar;

     i) Asigurarea ecarisarii exploatatiei prin:

     1. pastrarea cadavrelor, dejectiilor si gunoiului in conditii de securitate privind sanatatea animalelor si protectia mediului si dirijarea acestora la intreprinderi specializate autorizate/aprobate sanitar-veterinar;

     2. asigurarea ecarisarii exploatatiei in sistem contractual cu intreprinderile specializate de ecarisare sau in alte conditii legal acceptate;

     j) Interzicerea introducerii de alimente in incinta exploatatiei, amenajarea unei cantine in afara imprejmuirii, asigurarea controlului sanitar-veterinar permanent al produselor de origine animala utilizate la prepararea hranei si distrugerea deseurilor provenite de la cantine.

     k) Asigurarea unei echipe pentru executarea operatiunilor de dezinfectie, dezinsectie, deratizare pe fluxul de productie si in incinta exploatatiei ori de cate ori este necesar.

     l) Amenajarea unor adaposturi necesare efectuarii carantinei profilactice obligatorii pentru porcinele nou achizitionate care sa asigure separarea reala si functionala fata de efectivele existente in exploatatie.

     m) Respectarea principiului tehnologic, "totul plin, totul gol" la nivel de compartiment, hala (adapost).

     Art. 3. - In termen de 30 zile de la publicarea prezentei hotarari, fiecare exploatatie de animale autorizata/aprobata sanitar-veterinar va elabora un program propriu de masuri, cu surse de finantare si termene de realizare urgente si exacte, conforme unei analize de risc efectuate fata de situatia existenta, astfel incat sa nu depaseasca data la care se considera ca efectivele sunt protejate imunologic ca urmare a vaccinarilor aplicate pana la 31 decembrie 2005. Un exemplar al programului trebuie depus la Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor judeteana si/sau a municipiului Bucuresti. Eventualele compensatii sunt conditionate de existenta programului si respectarea termenelor de realizare a masurilor.

     Art. 4. - Obligatia asigurarii si respectarii normelor de biosecuritate revine tuturor detinatorilor de porcine din exploatatiile de animale autorizate/aprobate sanitar veterinar, are termen permanent si conditioneaza aprobarea despagubirilor pentru cazurile in care se inregistreaza pagube datorate pestei porcine clasice, sau altei boli aflate pe lista bolilor pentru care se acorda despagubiri, conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1415/2004.

    


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 89/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 89 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 89/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu