HOTARARE Nr.
856 din 13 august 2008
privind gestionarea
deseurilor din industriile extractive
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 624 din 27 august 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia Romaniei, republicată,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta hotărare.
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare
Art. 1. - Prezenta hotărare stabileşte cadrul legal privind liniile directoare, măsurile şi
procedurile şi pentru prevenirea sau reducerea pe cat posibil a oricăror efecte negative asupra mediului, în special
asupra apei, aerului, solului, faunei, florei şi peisajului, precum şi a
oricăror riscuri asupra sănătăţii populaţiei, rezultate ca urmare a gestionării
deşeurilor din industriile extractive.
Art. 2. - (1) Prezenta hotărare reglementează gestionarea deşeurilor rezultate din activitatea
de prospecţiune, explorare, extracţie din subteran sau de exploatare a
carierelor, tratare şi stocare a resurselor minerale, denumite în continuare deşeuri
extractive.
(2) Prezenta hotărare nu se aplică:
a) deşeurilor care rezultă în mod indirect din
activităţile de prospecţiune, explorare, extracţie şi tratare a resurselor
minerale şi din activităţile din cariere;
b) deşeurilor rezultate din activităţile marine de prospecţiune,
explorare, extracţie şi tratare a resurselor minerale;
c) injectării de apă şi reinjectării apei subterane
pompate, aşa cum sunt definite în art. 20 alin. (2) şi (3) din Legea apelor nr.
107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care sunt
permise de articolul respectiv.
(3) Deşeurile inerte şi solul nepoluat, rezultate din
prospecţiunea, explorarea, extracţia, tratarea şi stocarea resurselor minerale,
precum şi din exploatarea carierelor şi deşeurile rezultate din extracţia,
tratarea şi stocarea turbei nu se supun prevederilor art. 21-30, 34, 36-43, 49
şi art. 50-56, cu excepţia celor depozitate în instalaţii de categoria A pentru
deşeuri.
(4) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile poate
reduce sau renunţa la cerinţele pentru depozitarea deşeurilor nepericuloase
provenite din activitatea de prospecţiune pentru resurse minerale, cu excepţia
petrolului şi a evaporitelor, altele decat ipsosul şi anhidritul, precum şi la cele pentru depozitarea
solurilor nepoluate şi a deşeurilor rezultate din extracţia, tratarea şi
stocarea turbei atat timp cat prevederile art. 5-7 sunt
respectate.
(5) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile poate
reduce sau renunţa la cerinţele art. 36, 37, 42, 43, 49 şi art. 50-56 pentru
deşeurile noninerte nepericuloase, cu excepţia celor depozitate în instalaţii
de categoria A pentru deşeuri.
Art. 3. - Fără a aduce atingere altor prevederi ale
legislaţiei comunitare, pentru deşeurile din domeniul de aplicare al prezentei
hotărari nu se aplică prevederile
Hotărarii Guvernului nr.
349/2005 privind depozitarea deşeurilor, cu completările ulterioare.
Art. 4. -In sensul prezentei hotărari termenii şi expresiile de mai jos au
următoarele semnificaţii:
1. deşeu - conform anexei nr. 1A lit. b) la Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 426/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
2. deşeuri periculoase - conform anexei nr. 1A lit. g) la Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 78/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
426/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
3. deşeu inert - deşeul care nu suferă nicio transformare semnificativă fizică,
chimică sau biologică, nu se dizolvă, nu arde ori nu reacţionează în niciun fel
fizic sau chimic, nu este biodegradabil şi nu afectează materialele cu care
vine în contact într-un mod care să poată duce la poluarea mediului ori să
dăuneze sănătăţii omului. Cantitatea totală de levigat şi conţinutul de
poluanţi al deşeului, precum şi ecotoxicitatea levigatului trebuie să fie
nesemnificative şi, în special, să nu pericliteze calitatea apelor de suprafaţă
şi/sau subterane;
4. sol nepoluat - solul
care este îndepărtat din stratul superior al unei suprafeţe de pămant în perioada activităţii extractive
desfăşurate în suprafaţa respectivă şi care nu este considerat poluat conform
Ordinului ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 756/1997
pentru aprobarea Reglementării privind evaluarea poluării mediului, cu
modificările şi completările ulterioare, sau legislaţiei comunitare incidente;
5. resursă minerală sau mineral - depozit natural
existent în scoarţa terestră, format din compuşi organici sau anorganici, cum
ar fi combustibilii energetici, minereurile metalifere, mineralele industriale
şi de construcţii, cu excepţia apei;
6. industrii extractive - toate întreprinderile şi instalaţiile angajate în extracţia de
suprafaţă sau subterană a resurselor minerale în scop comercial, inclusiv extracţia
prin foraje ori pentru tratarea materialului extras;
7. platou continental -
suprafaţă a mării şi a fundului marin care se întinde
de la limita apei la mareele ordinare sau medii spre larg;
8. tratare - procesul
mecanic, fizic, biologic, termic sau chimic ori o combinaţie de procese
aplicate resurselor minerale, inclusiv pentru cele rezultate din exploatarea
carierelor, în scopul extracţiei de mineral, inclusiv schimbarea granulaţiei,
clasarea, separarea şi leşierea, precum şi reprocesarea deşeurilor înlăturate
anterior, dar excluzand
procesele de topire, prelucrare termică, alta decat calcinarea, şi procesele metalurgice;
9. steril de procesare -
deşeuri solide sau şlamuri care răman după tratarea substanţelor minerale prin procese de separare (de
exemplu: măcinare, zdrobire, sortare după mărime, flotaţie şi alte tehnici
fizico-chimice) pentru recuperarea substanţelor minerale valoroase dintr-o rocă
mai puţin valoroasă;
10. haldă - amenajare tehnică pentru depozitarea deşeurilor solide la
suprafaţă;
11. baraj - structură
tehnică proiectată să reţină sau să limiteze apa şi/sau deşeul într-un iaz de decantare;
12. iaz de decantare -
configuraţie naturală sau amenajare tehnică pentru depozitarea deşeurilor cu
granulaţie fină, în principal steril de procesare, împreună cu cantităţi
variabile de apă liberă, rezultate din tratarea resurselor minerale şi din
limpezirea şi recircularea apei de proces;
13. cianuri disociabile în mediu slab acid - cianuri şi compuşi cianurici care disociază în mediu slab acid la
un pH definit;
14. levigat - orice
lichid care percolează deşeul depozitat şi care deversează din sau este
conţinut în cadrul unei instalaţii pentru gestionarea deşeurilor, inclusiv
scurgerile poluate, care poate dăuna mediului dacă nu este tratat
corespunzător;
15. instalaţie pentru
deşeuri - orice zonă destinată acumulării ori
depozitării deşeurilor extractive fie în stare solidă sau lichidă, fie în
soluţie sau suspensie, pentru următoarele perioade de timp:
a) o perioadă de timp nedeterminată pentru
instalaţiile de categoria A pentru deşeuri şi instalaţiile pentru deşeurile
caracterizate ca periculoase în planul de gestionare a deşeurilor extractive;
b) o perioadă mai mare de 6 luni pentru instalaţiile
pentru deşeuri periculoase rezultate în mod neprevăzut;
c) o perioadă mai mare de un an pentru instalaţiile
pentru deşeuri noninerte nepericuloase;
d) o perioadă mai mare de 3 ani
pentru instalaţii pentru soluri nepoluate, deşeuri nepericuloase provenite din
activităţi de prospecţiune şi explorare, deşeuri rezultate din extracţia,
tratarea şi stocarea turbei şi pentru deşeuri inerte.
Astfel de instalaţii includ orice baraj sau altă
structură care conţine, reţine, limitează sau serveşte în orice alt mod o
astfel de instalaţie şi care include, de asemenea, dar nu se limitează la halde
şi iazuri de decantare, dar care exclude golurile de excavare în care deşeul
este reamplasat, după extracţia substanţelor minerale, în scopuri de
reabilitare şi construcţie;
16. accident major- un
eveniment apărut în zonă în cursul unei operaţiuni care implică gestionarea
deşeurilor extractive în orice amplasament aflat sub incidenţa prezentei hotărari, care conduce la apariţia, imediată sau
întarziată, a unor pericole
grave asupra sănătăţii populaţiei şi/sau asupra mediului în zonă ori în
împrejurimi;
17. substanţă periculoasă - substanţă, amestec sau preparat care este considerat periculos în
conformitate cu prevederile art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi
preparatelor chimice periculoase, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 451/2001, cu modificările ulterioare, sau ale Hotărarii Guvernului nr. 92/2003 pentru
aprobarea Normelor metodologice privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea
preparatelor chimice periculoase, cu modificările şi completările ulterioare;
18. cele mai bune tehnici disponibile - conform art. 2 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 152/2005 privind prevenirea şi controlul integrat al poluării,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 84/2006;
19. corp de apă receptor- apele de suprafaţă, subterane, apele
tranzitorii şi apele costiere, aşa cum sunt definite în anexa nr. 1 pct. 7, 8,
9 şi 10 din Legea nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
20. reabilitare -
tratarea terenului afectat de o instalaţie pentru deşeuri astfel încat starea acestuia să fie adusă la un nivel
satisfăcător, în special în ceea ce priveşte calitatea solului, viaţa
sălbatică, habitatele naturale, sistemele hidrologice, peisajul şi
posibilităţile adecvate de utilizare;
21. prospecţiune - căutarea zăcămintelor minerale cu valoare economică, inclusiv
prelevarea de probe şi de probe în vrac, execuţia de foraje şi săpături, dar cu
excluderea oricăror lucrări necesare pentru exploatarea unor asemenea zăcăminte
şi a oricăror activităţi asociate direct cu o activitate de extracţie
existentă;
22. explorare -
conform definiţiei din Legea minelor nr. 85/2003, cu modificările şi
completările ulterioare;
23. public - una sau mai
multe persoane fizice ori juridice şi, în conformitate cu legislaţia sau
practica naţională, organizaţiile, asociaţiile ori grupurile constituite de
aceste persoane;
24. public interesat -
publicul afectat sau care poate fi afectat ori care are un interes în deciziile
de mediu conform art. 13-24; în sensul acestei definiţii, organizaţiile
neguvernamentale care promovează protecţia mediului sunt considerate ca avand un asemenea interes;
25. operator - orice
persoană fizică sau juridică responsabilă pentru gestionarea deşeurilor
extractive, pentru stocarea temporară a deşeurilor extractive, precum şi pentru
etapele de operare şi postînchidere;
26. deţinător de deşeuri - generatorul de deşeuri extractive ori persoana fizică sau
juridică care este în posesia acestora;
27. persoană competentă - persoana fizică care are experienţa şi cunoştinţele tehnice
necesare pentru realizarea sarcinilor ce rezultă din prezenta hotărare;
28. autorităţi competente - Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, Agenţia Naţională
pentru Resurse Minerale, Ministerul Internelor şi Reformei Administrative şi
Ministerul Economiei şi Finanţelor;
29. amplasament -
întregul teren situat într-o anumită zonă geografică aflat sub controlul
administrativ al unui operator;
30. schimbare substanţială - modificare în structura ori în modul de operare al unei instalaţii pentru deşeuri, care, în opinia autorităţii competente,
poate avea efecte negative semnificative asupra sănătăţii populaţiei sau
mediului.
CAPITOLUL II
Dispoziţii generale
Art. 5. - (1) Autorităţile competente iau măsurile
necesare pentru a se asigura că deşeurile extractive sunt gestionate astfel încat sănătatea populaţiei să nu fie pusă în
pericol şi fără să utilizeze procese tehnologice sau metode care pot pune în
pericol mediul, în special fără a constitui un risc pentru apă, aer, sol, faună
şi floră ori să dăuneze prin zgomot sau miros ori să aducă un prejudiciu
peisajului sau locurilor de interes special.
(2) Abandonarea, aruncarea sau depozitarea necontrolată
a deşeurilor extractive este interzisă.
Art. 6. -Autorităţile competente se asigură că
operatorii iau toate măsurile necesare pentru prevenirea sau reducerea pe cat posibil a oricăror efecte adverse asupra
sănătăţii populaţiei şi mediului ca urmare a gestionării deşeurilor extractive.
Aceasta include gestionarea oricărei instalaţii pentru deşeuri, inclusiv în
etapa postînchidere, precum şi prevenirea accidentelor majore care implică
instalaţia respectivă şi limitarea consecinţelor asupra sănătăţii populaţiei şi
mediului.
Art. 7. - Măsurile prevăzute la art. 6 se bazează,
între altele, pe cele mai bune tehnici disponibile, fără impunerea utilizării
unei tehnici sau tehnologii specifice, dar ţinand cont de caracteristicile tehnice ale instalaţiei pentru deşeuri,
localizarea geografică şi condiţiile locale de mediu.
CAPITOLUL III
Planul de gestionare
a deşeurilor
Art. 8. - (1) Operatorii elaborează planul de
gestionare a deşeurilor extractive pentru reducerea, tratarea, valorificarea şi
eliminarea acestora, avand în
vedere principiul dezvoltării durabile.
(2) Obiectivele planului de gestionare a deşeurilor extractive sunt:
a) prevenirea sau reducerea generării de deşeuri şi a
efectelor nocive ale acesteia, avandu-se în vedere în
special:
(i) gestionarea deşeurilor din faza de proiectare şi în
alegerea metodei utilizate pentru extracţia şi tratarea
mineralului;
(ii) modificările pe care deşeurile extractive le pot
suferi ca urmare a extinderii suprafeţei de depozitare şi expunerii acestora la
condiţiile de depozitare la suprafaţă;
(iii) reamplasarea deşeurilor extractive în golurile de
excavare după extracţia mineralului, în măsura în care este fezabil din punct
de vedere tehnic şi economic şi cu respectarea deplină a cerinţelor de mediu,
în conformitate cu standardele de mediu în vigoare la nivel comunitar şi cu
prevederile prezentei hotărari, acolo unde este
relevant;
(iv) punerea la loc a stratului de sol vegetal după
închiderea instalaţiei pentru deşeuri sau, dacă acest lucru nu este fezabil din
punct de vedere practic, reutilizarea stratului de sol în altă parte;
(v) utilizarea unor substanţe
mai puţin periculoase pentru tratarea resurselor minerale;
b) încurajarea valorificării deşeurilor extractive prin
reciclarea, reutilizarea sau recuperarea acestora, acolo unde această
activitate este viabilă din punctul de vedere al mediului, în conformitate cu
standardele de mediu în vigoare la nivel comunitar şi cu prevederile prezentei
hotărari, unde este relevant;
c) asigurarea eliminării în siguranţă a deşeurilor
extractive pe termen scurt şi lung, ţinandu-se cont în mod special, încă din faza de proiectare, de
gestionarea în timpul exploatării şi în perioada postînchidere a instalaţiei
pentru deşeuri şi prin alegerea unui proiect care:
(i) necesită condiţii minime de monitorizare, control
şi management al instalaţiei pentru deşeuri în etapa postînchidere sau, în
final, nu necesită astfel de condiţii;
(ii) previne sau cel puţin minimizează orice efect
negativ pe termen lung cauzat, de exemplu, de migrarea poluanţilor atmosferici
sau acvatici care provin din instalaţiile pentru deşeuri; şi
(iii) asigură, pe termen lung,
stabilitatea geotehnică a oricăror baraje sau halde care sunt construite
deasupra nivelului preexistent al terenului.
Art. 9. - Planul de gestionare a deşeurilor trebuie să
conţină cel puţin următoarele elemente:
a) clasificarea propusă pentru
instalaţia pentru deşeuri în conformitate cu criteriile prevăzute în anexa nr.
3, acolo unde este cazul:
(i) în cazul în care se impune o instalaţie de
categoria A pentru deşeuri, operatorul elaborează un document care demonstrează
că o politică de prevenire a accidentelor majore, un sistem de management de
securitate pentru aplicarea acesteia şi un plan de urgenţă intern sunt puse în
aplicare în conformitate cu art. 15 şi 16;
(ii) în cazul în care operatorul consideră că nu este
necesară o instalaţie de categoria A pentru deşeuri, acesta furnizează
informaţii suficiente pentru a justifica acest lucru, inclusiv identificarea
unor posibile riscuri de accidente;
b) caracterizarea deşeului în conformitate cu anexa
nr. 2 şi o declaraţie privind cantitatea totală estimată de deşeuri extractive
generată în faza de exploatare;
c) o descriere a procesului care generează astfel de
deşeuri şi a oricărei tratări ulterioare la care acestea sunt supuse;
d) o descriere a modului în care depozitarea unor astfel de deşeuri poate afecta sănătatea populaţiei şi mediul şi
măsurile preventive care trebuie luate pentru minimizarea impactului asupra
mediului în timpul exploatării şi în etapa postînchidere a instalaţiei,
inclusiv aspectele la care se face referire la art. 35 alin. (1)lit. a), b),
d)şie);
e) procedurile de monitorizare şi control propuse în
conformitate cu prevederile art. 32 si 33, după caz, si ale art. 35 alin. (1)
lit. c);
f) planul propus pentru închidere, inclusiv
reabilitarea, procedurile postînchidere şi de
monitorizare, conform prevederilor art. 38-43;
g) măsurile pentru prevenirea deteriorării calităţii
apelor, potrivit Legii nr. 107/1996, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi pentru prevenirea sau minimizarea gradului de deteriorare
a aerului şi solului, conform art. 44-49;
h) o evaluare a stării terenului ce poate fi afectat de
instalaţia pentru deşeuri.
Art. 10. - (1) Planul de gestionare a deşeurilor
trebuie să furnizeze informaţii suficiente pentru a permite Ministerului
Mediului şi Dezvoltării Durabile, prin autorităţile teritoriale pentru
protecţia mediului, şi Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale să evalueze
capacitatea operatorului de a îndeplini obiectivele din planul de gestionare a
deşeurilor, prevăzute la art. 8 alin. (2), şi obligaţiile sale conform
prezentei hotărari.
(2) Planul de gestionare a deşeurilor trebuie să
specifice în ce mod opţiunea şi metoda aleasă, conform prevederilor art. 8
alin. (2) lit. a) pct. (i) îndeplinesc obiectivele planului de gestionare a
deşeurilor, prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. a).
(3) Planul de gestionare este revizuit la fiecare 5
ani şi/sau modificat corespunzător, în cazul în care sunt schimbări
substanţiale în exploatarea instalaţiei pentru deşeuri ori ale
caracteristicilor deşeurilor depozitate. Orice modificări se comunică
Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile, prin autorităţile teritoriale
pentru protecţia mediului, şi Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale.
Art. 11. - Planurile elaborate conform altor prevederi din legislaţia naţională sau legislaţia comunitară şi
care conţin informaţiile prevăzute la art. 9 pot fi utilizate dacă astfel se
înlătură orice suprapunere de informaţii şi repetarea activităţii operatorului,
cu condiţia ca toate prevederile art. 8-10 să fie respectate.
Art. 12. - (1) Procedura pentru aprobarea planului de
gestionare a deşeurilor se stabileşte prin ordin comun al ministrului mediului
şi dezvoltării durabile, al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Resurse
Minerale şi al ministrului economiei şi finanţelor, în termen de 60 de zile de
la data publicării în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei hotărari.
(2) In baza procedurii prevăzute la alin. (1),
Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, prin autorităţile teritoriale
pentru protecţia mediului, aprobă planurile de gestionare a deşeurilor, avizate
în prealabil de Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, şi monitorizează
aplicarea acestora.
CAPITOLUL IV
Prevenirea accidentelor majore şi informarea
Art. 13. - (1) Prevederile
prezentului capitol se aplică instalaţiilor de categoria A pentru deşeuri.
(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1)
instalaţiile pentru deşeuri care intră sub incidenţa Hotărarii Guvernului nr. 804/2007 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe
periculoase.
Art. 14. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor altei
legislaţii comunitare sau legislaţiei naţionale armonizate şi, în special,
Hotărarii Guvernului nr.
1.049/2006 privind cerinţele minime pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii
lucrătorilor din industria extractivă de suprafaţă sau subteran şi Hotărarii Guvernului nr. 1.050/2006 privind
cerinţele minime pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii lucrătorilor din
industria extractivă de foraj, se identifică posibilele accidente majore şi se
includ aspectele specifice în normativele de proiectare, construcţie,
exploatare şi întreţinere, închidere şi postînchidere a instalaţiei pentru deşeuri, pentru a preveni asemenea accidente
şi a limita consecinţele lor dăunătoare asupra sănătăţii populaţiei şi/sau mediului,
inclusiv orice impact transfrontier.
(2) Normativele prevăzute la alin. (1) se aprobă prin
ordin comun al ministrului economiei şi finanţelor şi al ministrului mediului
şi dezvoltării durabile şi se publică în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, în termen de 60 de zile de
la data publicării prezentei hotărari.
Art. 15. - (1) Pentru conformarea la prevederile din
normativele prevăzute la art. 14, fiecare operator, înainte de începerea
exploatării, are următoarele obligaţii:
a) elaborează un plan de prevenire a accidentelor
majore pentru gestionarea deşeurilor extractive;
b) implementează un sistem de management al
securităţii pentru aplicarea planului prevăzut la lit. a), în concordanţă cu
elementele prevăzute în pct. 1 al anexei nr. 1;
c) implementează un plan de urgenţă intern care să
includă măsurile ce trebuie luate pe amplasament în cazul unui accident.
(2) Ca parte a planului prevăzut la alin (1) lit. a),
operatorul numeşte un manager responsabil cu securitatea pentru aplicarea şi
supervizarea periodică a planului de prevenire a accidentelor majore.
Art. 16. - (1) Inspectoratele judeţene pentru situaţii
de urgenţă elaborează un plan de urgenţă extern, specificand măsurile care
se iau în afara amplasamentului în cazul unui accident.
(2) Ca parte a documentaţiei prin care operatorul
solicită obţinerea autorizaţiei/autorizaţiei integrate de mediu, acesta are
obligaţia să furnizeze inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă
informaţiile necesare care să permită elaborarea planului prevăzut la alin.
(1).
Art. 17. - Planurile de urgenţă prevăzute la art. 15
alin. (1) lit. c) şi art. 16 au următoarele obiective:
a) să controleze şi să limiteze accidentele majore şi alte incidente, astfel încat să se
minimizeze efectele acestora şi, în special, să se limiteze daunele asupra
sănătăţii populaţiei şi mediului;
b) să pună în aplicare măsurile necesare pentru
protecţia sănătăţii populaţiei şi mediului împotriva efectelor accidentelor majore sau a altor incidente;
c) să comunice informaţiile necesare publicului,
autorităţilor teritoriale de protecţie a mediului şi inspectoratelor judeţene
pentru situaţii de urgenţă;
d) să includă prevederi cu privire la depoluarea,
reabilitarea şi refacerea mediului după un accident major.
Art. 18. - In cazul unui accident major operatorul are
obligaţia să furnizeze imediat inspectoratelor judeţene pentru situaţii de
urgenţă şi autorităţilor teritoriale pentru protecţia mediului toate
informaţiile necesare care conduc la minimizarea consecinţelor acestuia asupra
sănătăţii populaţiei şi la evaluarea şi minimizarea extinderii, actuale sau
potenţiale, a daunelor aduse mediului.
Art. 19. - (1) Inspectoratele judeţene pentru situaţii
de urgenţă asigură că publicului interesat i se oferă în timp util şi în mod
efectiv posibilitatea de a participa la pregătirea sau revizuirea planului de
urgenţă extern care trebuie să fie elaborat conform art. 16.
(2) In acest scop, publicul interesat este informat
asupra:
a) oricărei propuneri de plan de urgenţă extern,
informaţia relevantă fiindu-i pusă la dispoziţie;
b) dreptului de a participa în procesul de luare a
deciziei;
c) coordonatelor inspectoratelor judeţene pentru
situaţii de urgenţă cărora le pot fi transmise comentarii şi întrebări.
(3) Inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă
asigură cadrul pentru ca publicul interesat să îşi exprime comentariile într-o
perioadă rezonabilă de timp, iar aceste comentarii să fie luate în considerare în luarea deciziei
referitoare la planul de urgenţă extern.
Art. 20. - (1) Inspectoratele judeţene pentru situaţii
de urgenţă se asigură că informaţiile privind măsurile de siguranţă şi
acţiunile necesare în cazul unui accident, conţinand cel puţin elementele prevăzute la pct. 2 al anexei nr. 1, sunt
furnizate gratuit şi în cel mai scurt timp publicului interesat.
(2) Aceste informaţii sunt revizuite la fiecare 3 ani
şi actualizate ori de cate ori este necesar.
CAPITOLUL V
Solicitarea şi emiterea autorizaţiei
Art. 21. - (1) Este interzisă
funcţionarea instalaţiei pentru deşeuri fără autorizaţie/autorizaţie integrată
de mediu emisă de Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, prin
autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului.
(2) Autorizaţia prevăzută la alin. (1) conţine
elementele specificate în alin. (4) şi stabileşte în mod clar categoria
instalaţiei pentru deşeuri, în conformitate cu criteriile prevăzute la art. 31.
(3) Pentru conformarea cu prevederile alin. (1) şi (2),
precum şi cu prevederile art. 22-24, orice autorizaţie/autorizaţie integrată de
mediu este completată cu cerinţele specifice instalaţiilor pentru deşeuri,
prevăzute la alin. (4), înlăturandu-se astfel orice suprapunere de informaţie, repetări ale
activităţii operatorului şi repetarea autorizării acestuia de către autoritatea
competentă.
(4) Documentaţia prin care operatorul solicită
autorizarea conţine cel puţin următoarele informaţii:
a) identitatea operatorului;
b) amplasamentul propus pentru instalaţia pentru
deşeuri, inclusiv orice amplasamente alternative
posibile;
c) planul de gestionare a deşeurilor conform art. 8-12;
d) modalităţile de constituire a garanţiei financiare
sau a unui echivalent, conform prevederilor art. 50-53;
e) informaţiile furnizate de operator în conformitate
cu art. 11 alin. (1), (2) şi (4), art. 12 şi art. 13 din Hotărarea Guvernului nr. 1.213/2006 privind
stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului pentru
anumite proiecte publice şi private, dacă se solicită o evaluare a impactului
asupra mediului conform acestei hotărari.
Art. 22. - Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile,
prin autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului, emite
autorizaţia/autorizaţia integrată de mediu numai dacă sunt respectate
următoarele cerinţe:
a) conformarea operatorului la
cerinţele relevante ale prezentei hotărari;
b) gestionarea deşeurilor nu este în conflict direct
sau nu interferează cu implementarea planului ori planurilor de gestionare a
deşeurilor elaborate conform prevederilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 78/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
426/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 23. - Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile,
prin autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului, revizuieşte periodic
şi, acolo unde este necesar, reactualizează condiţiile de autorizare:
a) atunci cand sunt modificări
substanţiale în exploatarea instalaţiei pentru deşeuri sau ale deşeurilor
depozitate;
b) în baza rezultatelor de monitorizare raportate de operator conform art. 36-37 sau a inspecţiilor
realizate în conformitate cu art. 57 şi 58;
c) pe baza schimbului de informaţii cu privire la
schimbările substanţiale intervenite referitor la cele mai bune tehnici
disponibile, al cărui rezultat este publicat de Comisia Europeană.
Art. 24. - Informaţiile conţinute în
autorizaţia/autorizaţia integrată de mediu emisă în baza art. 21-23 sunt puse
de Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, prin Agenţia Naţională pentru
Protecţia Mediului, la dispoziţia Institutului Naţional de Statistică şi a
autorităţilor competente de statistică la nivel comunitar, atunci cand acestea sunt solicitate în scop
statistic. Informaţiile sensibile cu caracter pur comercial, cum ar fi
informaţiile referitoare la relaţiile de afaceri, componentele de cost şi
volumul rezervelor minerale economice nu sunt făcute publice.
CAPITOLUL VI
Participarea publicului
Art. 25. - Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile,
prin autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului asigură informarea
publicului, încă de la începutul procedurii de acordare a
autorizaţiei/autorizaţiei integrate de mediu sau cel mai tarziu imediat ce informaţia poate fi
furnizată în mod rezonabil, prin anunţuri publice sau alte mijloace
corespunzătoare, cum ar fi prezentarea în mass-media în format electronic,
acolo unde este posibil, cu privire la următoarele aspecte:
a) solicitarea autorizaţiei/autorizatei integrate de
mediu;
b) faptul că o decizie privind solicitarea unei
autorizaţii/ autorizaţii integrate de mediu este subiectul unei consultări
între statele membre, conform art. 54-56, după caz;
c) coordonatele autorităţilor competente responsabile
cu luarea deciziei prevăzute la lit. b), ale autorităţilor competente care pot
furniza informaţii relevante, ale celor către care pot fi transmise comentarii
sau întrebări, precum şi informaţii referitoare la calendarul de transmitere a
acestora;
d) natura posibilelor decizii;
e) detalii referitoare la propunerea de reactualizare
a autorizaţiei/autorizaţiei integrate de mediu sau a condiţiilor de autorizare,
după caz;
f) indicarea datei, locului şi mijloacelor prin care
informaţiile relevante sunt disponibile;
g) detalii referitoare la modalităţile de participare a
publicului la luarea deciziei, conform art. 30.
Art. 26. - Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile,
prin autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului, se asigură că, într-o
perioadă de timp corespunzătoare, sunt puse la dispoziţia publicului interesat
următoarele:
a) în conformitate cu
legislaţia naţională, principalele rapoarte şi recomandări transmise de
acestea, de la data cand publicul a fost informat
potrivit art. 25;
b) orice informaţie adiţională celei prevăzute la art.
25, care este relevantă pentru decizia care se ia conform art. 21-24 şi care
devine disponibilă numai după ce publicul a fost informat potrivit art. 25, cu
respectarea prevederilor Hotărarii Guvernului nr. 878/2005 privind accesul publicului la
informaţia privind mediul.
Art. 27. - Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile,
prin autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului, ia măsurile
corespunzătoare pentru a se asigura că publicul este informat, potrivit art.
25, asupra actualizării condiţiilor de autorizare în conformitate cu art. 23.
Art. 28. - (1) Publicul
interesat are dreptul să transmită comentariile şi opiniile Ministerului
Mediului şi Dezvoltării Durabile, prin autorităţile teritoriale pentru
protecţia mediului, înainte de luarea deciziei.
(2) Rezultatele consultărilor desfăşurate potrivit art.
25-30 sunt luate în considerare în mod corespunzător la luarea deciziei.
Art. 29. - Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile,
prin autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului, pune la dispoziţia publicului interesat decizia luată în
conformitate cu procedurile corespunzătoare şi următoarele informaţii:
a) conţinutul deciziei, inclusiv o copie a
autorizaţiei;
b) motivele şi considerentele care au stat la baza
deciziei.
Art. 30. - Participarea publicului se
realizează în conformitate cu Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr.
818/2003 pentru aprobarea Procedurii de emitere a autorizaţiei integrate de
mediu, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu Ordinul ministrului
mediului şi dezvoltării durabile nr. 1.798/2007 pentru aprobarea Procedurii de
emitere a autorizaţiei de mediu.
CAPITOLUL VII
Sistemul de clasificare a instalaţiilor pentru
deşeuri
Art. 31. - Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile,
prin autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului, clasifică o instalaţie
pentru deşeuri ca fiind de categoria A în conformitate cu criteriile prevăzute
în anexa nr. 3.
CAPITOLUL VIII
Umplerea golurilor de excavare
Art. 32. - Cand deşeurile
extractive provenite din extracţia de suprafaţă sau subterană sunt puse la loc
în golurile de excavare în vederea reabilitării ori reconstrucţiei acestora,
operatorul ia măsurile corespunzătoare pentru:
a) asigurarea stabilităţii deşeurilor extractive,
conform art. 35, mutatis mutandi;
b) prevenirea poluării solului, apei de suprafaţă şi
subterane, conform art. 44, 46 şi 48, mutatis
mutandi;
c) asigurarea monitorizării deşeurilor extractive şi a
golurilor de excavare, conform art. 41 şi 42, mutatis
mutandi.
Art. 33. - Deşeurilor, altele decat cele extractive, utilizate pentru
umplerea golurilor de excavare, le sunt aplicabile în mod corespunzător
prevederile Hotărarii
Guvernului nr. 349/2005, cu completările ulterioare.
CAPITOLUL IX
Construcţia şi gestionarea instalaţiilor pentru
deşeuri
Art. 34. - (1) Gestionarea
instalaţiei pentru deşeuri se realizează numai de către persoane competente.
(2) Operatorul este obligat să asigure instruirea şi
perfecţionarea tehnică a angajaţilor din acest domeniu.
Art. 35. - (1) La construirea unei noi instalaţii
pentru deşeuri sau la modificarea uneia existente, operatorul este obligat să
asigure că:
a) instalaţia pentru deşeuri este amplasată
corespunzător, avand în vedere
obligaţiile naţionale şi comunitare cu privire la ariile protejate, factorii
geologici, hidrologici, hidrogeologici, seismici şi geotehnici şi este
proiectată astfel încat să
respecte condiţiile necesare pe termen scurt şi lung de prevenire a poluării
solului, aerului, apei subterane sau de suprafaţă, ţinand
cont în special de Legea nr. 107/1996, cu modificările
şi completările ulterioare, Hotărarea Guvernului nr. 351/2005 privind aprobarea Programului de
eliminare treptată a evacuărilor, emisiilor şi pierderilor de substanţe
prioritar periculoase, cu modificările şi completările ulterioare, şi asigurand colectarea eficientă a apei contaminate
şi a levigatului în condiţiile prevăzute în autorizaţie/autorizaţia integrată
de mediu, precum şi reducerea eroziunii cauzate de apă sau vant, pe cat este posibil din punct de
vedere tehnic şi viabil din punct de vedere economic;
b) instalaţia pentru deşeuri este corespunzător
construită, administrată şi întreţinută pentru a-i asigura stabilitatea fizică
şi a preveni poluarea ori contaminarea solului, aerului, apei de suprafaţă sau
subterane pe termen scurt şi lung, precum şi pentru a minimiza pe cat posibil prejudiciul asupra peisajului;
c) există planuri şi programe corespunzătoare pentru
monitorizarea şi inspecţia periodică a instalaţiei pentru deşeuri de către
persoane competente şi pentru a acţiona în cazul în care rezultatele indică
instabilitatea ori contaminarea solului sau a apei;
d) sunt întocmite programe corespunzătoare pentru
reabilitarea terenului şi închiderea instalaţiei pentru deşeuri;
e) sunt întocmite programe corespunzătoare pentru faza
postînchidere a instalaţiei pentru deşeuri.
(2) Inregistrările cu privire la monitorizare şi
inspecţiile prevăzute la alin. (1) lit. c) sunt păstrate, împreună cu
documentaţia de autorizare, pentru a asigura transmiterea corespunzătoare a
informaţiilor, în special în cazul schimbării operatorului.
Art. 36. - (1) Operatorul notifică în termen de 3 ore
de la un eveniment inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă,
autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului şi structurile teritoriale
ale Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale asupra oricărui eveniment care
poate să afecteze stabilitatea instalaţiei pentru deşeuri sau în cazul unor
efecte negative semnificative asupra mediului, constatate ca urmare a
procedurilor de monitorizare şi inspecţie ale instalaţiei pentru deşeuri.
(2) Operatorul pune în aplicare planul de urgenţă
intern, acolo unde este cazul, şi urmează orice alte instrucţiuni ale
inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, ale Agenţiei Naţionale
pentru Resurse Minerale şi ale Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile,
prin autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului, pentru luarea
măsurilor corective.
(3) Operatorii cu capital de stat notifică evenimentele
prevăzute la alin. (1) şi Ministerului Economiei şi Finanţelor şi urmează
inclusiv instrucţiunile acestuia pentru luarea măsurilor corective.
(4) Operatorul suportă costurile măsurilor care sunt
luate.
Art. 37. - (1) Operatorul raportează, conform
prevederilor autorizaţiei/autorizaţiei
integrate de mediu, dar cel puţin o dată pe an, către autoritatea competentă
emitentă a autorizaţiei/autorizaţiei integrate de mediu, pe baza unor date
cumulate, toate rezultatele monitorizării pentru a demonstra conformarea cu
condiţiile din autorizaţia/autorizaţia integrată de mediu şi creşterea gradului
de cunoaştere cu privire la deşeuri şi la comportamentul instalaţiei pentru
deşeuri.
(2) In baza raportului prevăzut la alin. (1),
Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, prin autorităţile teritoriale
pentru protecţia mediului, poate decide dacă este necesară validarea acestuia
de către un expert independent.
CAPITOLUL X
Proceduri de închidere şi postînchidere ale
instalaţiilor pentru
deşeuri
Art. 38. - Pentru conformarea cu prevederile art.
39-42, procedurile de închidere şi postînchidere pentru instalaţiile pentru deşeuri,
avizate de Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, se aprobă de către
Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile şi se aplică de către operatori.
Art. 39. - Procedura de închidere a unei instalaţii
pentru deşeuri poate începe numai dacă una dintre condiţiile următoare este
realizată:
a) sunt întrunite cerinţele relevante cuprinse în
autorizaţie/ autorizaţia integrată de mediu;
b) operatorul solicită şi obţine în acest scop decizia
Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale;
c) Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale emite o
decizie motivată în acest scop.
Art. 40. - (1) O instalaţie pentru deşeuri poate fi
considerată ca închisă definitiv numai după ce Ministerul Mediului şi
Dezvoltării Durabile, prin autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului, şi Agenţia Naţională pentru
Resurse Minerale au realizat fără întarziere o inspecţie finală a amplasamentului, au evaluat toate
rapoartele transmise de operator, au certificat că amplasamentul afectat de
instalaţia pentru deşeuri a fost reabilitat şi au comunicat operatorului
aprobarea închiderii. Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale comunică
operatorului aprobarea închiderii.
(2) Aprobarea prevăzută la alin. (1) nu reduce în
niciun fel obligaţiile operatorului prevăzute în autorizaţie/autorizaţia
integrată de mediu sau în legislaţia în vigoare.
Art. 41. - (1) Operatorul este responsabil pentru
întreţinerea, monitorizarea, inspecţia şi măsurile corective pentru faza
postînchidere pe toată perioada stabilită de Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale,
ţinand cont de natura şi
durata pericolului.
(2) Ministerul Economiei şi Finanţelor poate decide să
preia responsabilităţile prevăzute la alin. (1) de la operator după ce
instalaţia pentru deşeuri a fost închisă definitiv şi fără să prejudicieze legislaţia
naţională sau legislaţia comunitară care guvernează responsabilitatea
deţinătorului de deşeuri.
Art. 42. - Cand se consideră
necesar de către Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, pentru a
îndeplini cerinţele relevante de mediu prevăzute de legislaţia naţională, în
special în Legea nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi
în Hotărarea Guvernului nr.
351/2005, cu modificările şi completările ulterioare, după închiderea unei
instalaţii pentru deşeuri, operatorul are obligaţia, printre altele, de a
verifica stabilitatea fizică şi chimică a instalaţiei şi de a minimiza orice
efect negativ asupra mediului, în special în ceea ce priveşte apa de suprafaţă
şi subterană, asigurand
următoarele:
a) monitorizarea şi conservarea
tuturor structurilor instalaţiei, cu aparatura de măsurare şi control permanent
pregătită pentru utilizare;
b) menţinerea canalelor de descărcare şi a
deversoarelor curate şi libere, acolo unde este cazul.
Art. 43. - (1) După închiderea instalaţiei pentru deşeuri,
operatorul:
a) notifică fără întarziere inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă şi
Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, prin autorităţile teritoriale
pentru protecţia mediului, asupra oricărui eveniment sau oricărei împrejurări
care poate afecta stabilitatea instalaţiei pentru gestionarea deşeurilor şi
oricăror efecte adverse semnificative asupra mediului care apar în cursul
procedurilor relevante de inspecţie şi monitorizare;
b) pune în aplicare, acolo unde
este cazul, planul de urgenţă intern;
c) urmează orice alte instrucţiuni ale autorităţilor
competente cu privire la măsurile corective ce trebuie luate.
(2) Operatorul suportă costurile măsurilor ce trebuie
luate.
(3) In cazurile şi cu frecvenţele stabilite de
Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, prin autorităţile teritoriale
pentru protecţia mediului, operatorul raportează, în baza unor date cumulate,
toate rezultatele monitorizării pentru a demonstra conformarea cu condiţiile
din autorizaţie/autorizaţia integrată de mediu şi creşterea gradului de
cunoaştere cu privire la deşeuri şi la comportamentul instalaţiei pentru
deşeuri.
CAPITOLUL XI
Prevenirea deteriorării calităţii apei, poluării aerului şi solului
Art. 44. - Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile,
prin autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului, se asigură că
operatorul ia măsurile necesare pentru a respecta standardele de mediu
comunitare, în special pentru a preveni deteriorarea calităţii apei, în
conformitate cu Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările
ulterioare, printre altele, prin:
a) evaluarea potenţialului de generare a levigatului,
inclusiv conţinutul contaminant al acestuia, a deşeurilor depozitate atat în faza de exploatare, cat şi în faza postînchidere
a instalaţiei pentru gestionarea deşeurilor şi determinarea bilanţului apei
pentru instalaţia pentru deşeuri;
b) prevenirea ori minimizarea generării levigatului şi
a contaminării cu deşeuri a apelor de suprafaţă sau subterane şi a solului;
c) colectarea şi tratarea apei
contaminate şi a levigatului provenite din instalaţia pentru deşeuri la nivelul
corespunzător normativului tehnic privind stabilirea limitelor de încărcare cu
poluanţi a apelor uzate industriale şi orăşeneşti la evacuarea în receptorii
naturali, NTPA001, aprobat prin Hotărarea Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind
condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 45. - Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile,
prin autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului, se asigură că
operatorul a luat măsurile adecvate pentru prevenirea sau reducerea pulberilor
şi a emisiilor de gaz.
Art. 46. - Acolo unde, în baza unei evaluări a
riscurilor asupra mediului, ţinand cont în special de prevederile Legii nr. 107/1996, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărarii Guvernului nr. 351/2005, cu modificările şi completările
ulterioare, după caz, Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, prin autorităţile
teritoriale pentru protecţia mediului, decide că nu sunt necesare colectarea şi
tratarea levigatului sau stabileşte că instalaţia pentru gestionarea deşeurilor
nu prezintă pericol potenţial asupra solului, apei subterane ori de suprafaţă,
atunci cerinţele stabilite la art. 44 lit. b) şi c) pot fi reduse sau
eliminate.
Art. 47. - Se interzice operatorului să depoziteze
deşeurile extractive, în stare solidă, lichidă sau şlam, în orice corp de apă
receptor, altul decat cel
construit în scopul eliminării acestor deşeuri, dacă operatorul nu asigură
conformarea cu prevederile relevante din Legea nr. 107/1996, cu modificările şi
completările ulterioare, şi din Hotărarea Guvernului nr. 351/2005, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 48. - (1) In cazul în care
deşeurile extractive sunt reamplasate în golurile de excavaţie create fie prin
exploatare de suprafaţă sau subteran, care pot fi inundate după închidere,
operatorul trebuie să ia măsurile necesare de prevenire sau de reducere a
contaminării apei şi poluării solului, în conformitate cu art. 44 şi 46.
(2) Operatorul furnizează Ministerului Mediului şi
Dezvoltării Durabile, prin autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului,
informaţiile necesare pentru asigurarea conformării cu cerinţele de mediu şi,
în special, cu cele prevăzute în Legea nr. 107/1996, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 49. - (1) In cazul unui iaz de decantare care
implică prezenţa cianurilor, operatorul asigură reducerea concentraţiei de
cianuri disociabile în mediu slab acid la cel mai mic
nivel posibil prin utilizarea celor mai bune tehnici disponibile.
(2) La instalaţiile pentru deşeuri prevăzute la alin.
(1), care au obţinut autorizaţie/autorizaţie integrată de mediu anterior datei
de intrare în vigoare a prezentei hotărari sau care sunt deja în funcţiune la data de 1 mai 2008,
concentraţia de cianuri disociabile în mediu slab acid la punctul de descărcare
a sterilului de la uzina de preparare a minereurilor în iaz nu trebuie să
depăşească:
a) 50 ppm, începand cu 1 mai 2008;
b) 25 ppm, începand cu 1 mai 2013;
c) 10 ppm, începand cu 1 mai 2018.
(3) La instalaţiile pentru deşeuri prevăzute la alin.
(1), care obţin autorizaţie/autorizaţie integrată de mediu după data de 1 mai
2008, concentraţia de cianuri disociabile în mediu slab acid la punctul de
descărcare în iaz a sterilului de la uzina de preparare a minereurilor nu
trebuie să depăşească 10 ppm.
(4) Dacă Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile,
prin autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului, solicită, operatorul
are obligaţia să demonstreze, printr-o evaluare de risc care ia în considerare
condiţiile specifice ale amplasamentului, că nu este necesară reducerea în
continuare a limitelor de concentraţie prevăzute la alin. (1).
CAPITOLUL XII
Garanţia financiară
Art. 50. - (1) Inainte de începerea oricărei operaţii
care implică acumularea sau depozitarea deşeurilor extractive într-o instalaţie
pentru deşeuri, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale solicită dovada
constituirii unei garanţii financiare.
(2) Procedura privind constituirea garanţiei
financiare este elaborată, astfel încat:
a) toate obligaţiile din autorizaţia/autorizaţia
integrată de mediu emisă în baza prezentei hotărari, inclusiv prevederile postînchidere, să fie acoperite financiar;
b) să existe fonduri disponibile în orice moment
pentru reabilitarea amplasamentului afectat de instalaţiile pentru deşeuri, aşa
cum apare în planul de gestionare a deşeurilor elaborat potrivit prevederilor
art. 8-12 şi 21-24.
(3) Procedura prevăzută la
alin. (2) se aprobă prin ordin comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru
Resurse Minerale, al ministrului mediului şi dezvoltării durabile şi al
ministrului economiei şi finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, în termen de 60 de zile de
la data publicării prezentei hotărari.
Art. 51. - Calcularea garanţiei prevăzute la art. 50
alin. (1) se realizează avandu-se în vedere:
a) posibilul impact al instalaţiei pentru deşeuri
asupra mediului, ţinandu-se cont în special de categoria instalaţiei pentru deşeuri, caracteristicile deşeului
şi de viitoarea utilizare a terenului reabilitat;
b) prezumţia că terţe părţi independente şi cu
calificare corespunzătoare evaluează şi realizează orice lucrare de reabilitare
necesară.
Art. 52. - Periodic, cuantumul
garanţiei se modifică în conformitate cu orice lucrare de reabilitare necesar a
fi realizată pe terenul afectat de instalaţia pentru deşeuri, astfel cum este
prevăzut în planul de gestionare a deşeurilor, potrivit art. 8-12, şi cum este
solicitat prin autorizaţia/autorizaţia integrată de mediu prevăzută la art.
21-24.
Art. 53. -Acolo unde a fost aprobată închiderea
instalaţiei pentru deşeuri conform art. 40 şi pe baza unor rapoarte de situaţie
elaborate de celelalte autorităţi, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale
furnizează operatorului o declaraţie scrisă prin care acesta este absolvit de
obligaţia garanţiei financiare prevăzute la art. 50 alin. (1) şi (2), cu
excepţia obligaţiilor postînchidere, aşa cum se prevede la art. 41.
CAPITOLUL XIII
Efecte transfrontiere
Art. 54. - (1) In situaţia în care există informaţii că
exploatarea unei instalaţii de categoria A pentru deşeuri poate afecta
semnificativ mediul sau prezintă riscuri pentru sănătatea populaţiei altui stat
membru sau la cererea autorităţii competente din statul membru potenţial
afectat, Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile transmite acelui stat
membru informaţiile conţinute în solicitarea de autorizaţie/autorizaţie
integrată de mediu, emisă conform art. 21-24, în momentul în care informaţiile
respective sunt disponibile publicului interesat pe plan naţional.
(2) Aceste informaţii servesc ca bază pentru orice
consultări necesare în contextul relaţiilor bilaterale dintre Romania şi alt stat membru, pe bază de
reciprocitate şi echivalenţă.
Art. 55. - In cadrul relaţiilor bilaterale, Ministerul
Mediului şi Dezvoltării Durabile asigură că, în cazurile în care se face
referire la art. 54, solicitările de autorizare sunt disponibile într-o
perioadă de timp care să permită publicului interesat al statului membru
potenţial afectat să formuleze comentarii mai înainte ca autoritatea competentă
să ia o decizie.
Art. 56. - In eventualitatea unui accident care implică
instalaţia pentru deşeuri la care se face referire în art. 54, informaţiile
furnizate de operator Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, prin
inspectoratele judeţene de urgenţă, Ministerului Mediului şi Dezvoltării
Durabile, prin autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului, şi Agenţiei Naţionale
pentru Resurse Minerale, în baza art. 17 şi 18, sunt imediat transmise de către
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă către autoritatea competentă a
celuilalt stat membru, pentru a minimiza consecinţele accidentului asupra
sănătăţii populaţiei şi pentru evaluarea şi reducerea la minimum a daunei de
mediu efective sau potenţiale.
CAPITOLUL XIV
Controalele autorităţii competente
Art. 57. - (1) Inainte de începerea operaţiilor de
depozitare şi apoi la intervale de 6 luni, inclusiv în faza postînchidere,
Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, prin Garda Naţională de Mediu,
controlează orice instalaţie pentru deşeuri aflată sub incidenţa art. 21-24
pentru a asigura conformarea cu condiţiile relevante din
autorizaţia/autorizaţia integrată de mediu.
(2) O evaluare pozitivă nu reduce în niciun fel
responsabilitatea operatorului referitoare la respectarea condiţiilor din
autorizaţia/autorizaţia integrată de mediu.
(3) Inspectoratele judeţene de urgenţă controlează cel
puţin o dată pe an instalaţiile pentru deşeuri prevăzute la art. 31.
Art. 58. - Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile,
prin autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului, solicită operatorului
prin autorizaţia/autorizaţia integrată de mediu să ţină evidenţa la zi a înregistrărilor
referitoare la gestionarea tuturor deşeurilor, să le pună la dispoziţia
controlului autorităţii competente şi să asigure că, în cazul unei schimbări a
operatorului în timpul administrării instalaţiei pentru deşeuri, există un
transfer corespunzător al datelor şi informaţiilor la zi referitoare la
instalaţia pentru deşeuri.
CAPITOLUL XV
Obligaţia de raportare
Art. 59. - (1) Ministerul Mediului şi Dezvoltării
Durabile, în colaborare cu Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale şi cu
Ministerul Economiei şi Finanţelor, la interval de 3 ani, elaborează şi
transmite Comisiei Europene un raport privind aplicarea prezentei hotărari.
(2) Raportul se elaborează în baza unui chestionar sau
a unei scheme adoptate de Comisia Europeană. Raportul se transmite Comisiei Europene în termen de 9 luni de la sfarşitul perioadei de 3 ani pentru care se face raportarea.
Art. 60. - Inspectoratul General pentru Situaţii de
Urgenţă transmite anual Comisiei Europene informarea asupra evenimentelor
notificate de operatori în conformitate cu prevederile art. 36, 37 şi 43. La
cerere, Comisia Europeană pune la dispoziţie această informaţie celorlalte
state membre. Fără a aduce atingere legislaţiei naţionale privind accesul
publicului la informaţia de mediu, autorităţile competente, la cererea
publicului interesat, fac cunoscută informaţia.
CAPITOLUL XVI
Sancţiuni contravenţionale
Art. 61. - (1) Incălcarea prevederilor prezentei hotărari atrage răspunderea materială, civilă,
contravenţională sau penală, după caz.
(2) Constituie contravenţii şi
se sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2), art. 15
alin. (1), art. 35 alin. (2), art. 36 alin. (2), art. 37 alin. (1), art. 42,
art. 48 alin. (2), cu amendă contravenţională de la 10.000 lei la 30.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1), art. 10
alin. (3), art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (2), art. 18, art. 21 alin. (1),
art. 32, art. 35 alin. (1), art. 36 alin. (1), art. 39 lit. a) şi b), art. 43
alin. (1) şi (3), art. 47, art. 48 alin. (1) şi ale art. 49, cu amendă
contravenţională de la 30.000 lei la 50.000 lei.
(3) Constatarea şi aplicarea contravenţiilor prevăzute
la alin. (2) se fac de către personalul împuternicit din cadrul Gărzii
Naţionale de Mediu, conform competenţelor stabilite de legislaţia naţională.
(4) Contravenţiilor prevăzute la art. 61 alin. (2) le
sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL XVII
Inventarul instalaţiilor pentru deşeuri care au fost
închise
Art. 62. - Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale şi
Ministerul Economiei şi Finanţelor elaborează şi actualizează periodic
inventarul instalaţiilor pentru deşeuri care au fost închise, inclusiv cele
abandonate, care cauzează impact negativ grav asupra mediului sau au
potenţialul de a deveni pe termen scurt ori mediu o ameninţare gravă asupra
sănătăţii populaţiei şi mediului. Acest inventar este făcut public şi se
realizează pană la data de 1
mai 2012, pe baza metodologiilor elaborate de Comisia Europeană, dacă sunt
disponibile.
Art. 63. - Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile,
Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale şi Ministerul Economiei şi Finanţelor
se informează în permanenţă asupra evoluţiei celor mai bune tehnici disponibile
şi fac publice rezultatele schimbului de informaţii publicate de Comisia
Europeană cu privire la cele mai bune tehnici disponibile.
CAPITOLUL XVIII
Dispoziţii tranzitorii
Art. 64. - (1) Orice instalaţie pentru deşeuri care a
primit o autorizaţie/autorizaţie integrată de mediu sau este în exploatare la 1
mai 2008 se conformează cu prevederile prezentei hotărari
pană la data de 1 mai 2012.
(2) Prin excepţie de la
prevederile alin. (1), termenul pentru conformarea instalaţiilor pentru deşeuri
este:
a) 1 mai 2014, pentru instalaţiile prevăzute la art.
50;
b) conform calendarului prevăzut la art. 49 alin. (2),
pentru instalaţiile prevăzute la art. 49 alin. (1).
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) nu se aplică
instalaţiilor pentru deşeuri închise pană la data de 1 mai 2008.
Art. 65. - Prevederile art. 8-12, art. 15-19, art.
21-30, art. 38, 39 şi ale art. 50-52 nu se aplică acelor instalaţii pentru deşeuri care:
a) au oprit depozitarea de deşeuri înainte de 1 mai
2006,
b) sunt în curs de finalizare a procedurilor de
închidere în conformitate cu legislaţia naţională sau legislaţia comunitară
aplicabilă ori cu programele aprobate de Ministerul Mediului şi Dezvoltării
Durabile; şi
c) vor fi închise efectiv pană
la data de 31 decembrie 2010.
Art. 66. - (1) Ministerul Mediului şi Dezvoltării
Durabile, în colaborare cu Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale şi cu
Ministerul Economiei şi Finanţelor, notifică Comisiei
Europene, pană la 1 august 2008, lista instalaţiilor
pentru deşeuri prevăzute la art. 65.
(2) Autorităţile competente, după caz, se asigură că
aceste instalaţii sunt gestionate într-un mod care nu aduce atingere
îndeplinirii obiectivelor prezentei hotărari, în special prevederilor art. 5, şi celor prevăzute în
legislaţia naţională armonizată, inclusiv ale Legii nr. 107/1996, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 67. - Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile
comunică Comisiei Europene textele principalelor dispoziţii de drept intern pe
care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta hotărare.
Art. 68. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta hotărare şi se pot
actualiza prin ordin comun al ministrului mediului şi dezvoltării durabile, al
ministrului economiei şi finanţelor şi al preşedintelui Agenţiei Naţionale
pentru Resurse Minerale, în funcţie de evoluţia acquis-ului comunitar.
Prezenta hotărare transpune în legislaţia naţională Directiva 2006/21/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului din 15 martie 2006 privind gestionarea deşeurilor din
industriile extractive şi de modificare a Directivei 2004/35/CE, publicată în
Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene nr. L102 din 11 aprilie 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
p. Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Lucia Ana Varga,
secretar de stat
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale,
Bogdan Găbudeanu
p. Secretarul de stat al Departamentului pentru Afaceri
Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea
ANEXA Nr. 1
PLANUL
de prevenire a accidentelor majore şi informaţiile
care trebuie comunicate publicului interesat
1. Planul de prevenire a accidentelor majore
Planul de prevenire a accidentelor majore şi sistemul
de management al securităţii ale operatorului trebuie să fie proporţionale cu
pericolul de accident major prezentat de instalaţia pentru deşeuri. In scopul
implementării acestora, se iau în considerare următoarele elemente:
1. planul de prevenire a accidentelor majore include
toate obiectivele şi principiile de acţiune pentru controlul pericolelor de
accident major;
2. sistemul de management al securităţii integrează
partea sistemului de management general, care include structura organizatorică,
responsabilităţile, practicile, procedurile, procesele şi resursele pentru
determinarea şi implementarea planului de prevenire a accidentelor majore;
3. următoarele probleme sunt abordate de sistemul de
management al securităţii:
a) organizarea şi personalul - rolul şi
responsabilităţile personalului implicat în managementul pericolelor majore la
toate nivelurile organizaţiei; identificarea necesităţilor de instruire a
acestui personal şi asigurarea instruirii astfel identificate, implicarea
angajaţilor, iar acolo unde este cazul, a subcontractorilor;
b) identificarea şi evaluarea pericolelor majore -
adoptarea şi implementarea de proceduri pentru identificarea sistematică a
pericolelor majore care pot apărea în operaţiuni obişnuite şi anormale şi
evaluarea probabilităţii de apariţie şi a gravităţii acestora;
c) controlul operaţional - adoptarea şi implementarea
procedurilor şi instrucţiunilor pentru funcţionarea în condiţii de securitate,
inclusiv a celor referitoare la întreţinerea instalaţiei, procese, echipament
şi opriri temporare;
d) managementul schimbării - adoptarea şi implementarea
procedurilor pentru planificarea modificărilor ce urmează a fi aduse noilor
instalaţii pentru deşeuri sau pentru proiectarea acestora;
e) planificarea pentru situaţii de urgenţă - adoptarea
şi implementarea procedurilor de identificare a urgenţelor previzibile prin
analize sistematice şi pregătirea, testarea şi revizuirea planurilor de urgenţă
pentru a răspunde unor astfel de situaţii de urgenţă;
f) performanţa monitorizării - adoptarea şi
implementarea procedurilor pentru evaluarea permanentă a conformării cu
obiectivele stabilite de operator în planul de prevenire a accidentelor majore
şi în sistemul de management al securităţii şi a mecanismelor pentru
investigarea şi luarea de măsuri corective în caz de neconformare. Procedurile acoperă sistemul
operatorului pentru raportarea accidentelor majore sau a celor evitate la
limită, în special atunci cand
se constată eşecul măsurilor de protecţie, investigarea acestora şi urmărirea
lor pe baza experienţelor acumulate;
g) audit şi revizuire - adoptarea şi implementarea
procedurilor pentru evaluarea periodică, sistematică a planului de prevenire a
accidentelor majore, a eficacităţii şi a gradului de adecvare a sistemului de
management al securităţii; revizuirea documentată a performanţei planului şi
sistemului de management al securităţii şi actualizarea acestora de către conducere.
2. Informaţiile care trebuie comunicate publicului interesat:
1. numele operatorului şi adresa instalaţiei pentru
deşeuri;
2. identificarea, prin poziţia deţinută, a persoanei
care furnizează informaţii;
3. confirmarea că instalaţia pentru deşeuri este
subiectul reglementărilor şi/sau prevederilor administrative care pun în
aplicare prezenta hotărare şi,
acolo unde este cazul, că informaţia privind elementele la care se face
referire la art. 14 din hotărare
a fost transmisă autorităţii competente;
4. o explicaţie în termeni clari şi simpli a
activităţii sau activităţilor desfăşurate pe amplasament;
5. denumirea comună sau generică ori clasificarea
generală a substanţelor şi preparatelor periculoase implicate în instalaţia pentru deşeuri, precum şi deşeul care
poate conduce la apariţia unui accident major, cu indicarea principalelor
caracteristici de periculozitate ale acestora;
6. informaţii generale privind natura pericolelor de
accidente majore, inclusiv efectele lor potenţiale asupra populaţiei şi
mediului din împrejurimi;
7. informaţia adecvată asupra modului în care
populaţia interesată din împrejurimi este avertizată şi informată în cazul unui
accident major;
8. informaţia adecvată asupra acţiunilor pe care
populaţia interesată trebuie să le întreprindă şi asupra comportamentului pe
care trebuie să îl adopte în cazul unui accident major;
9. confirmarea că operatorul este solicitat să
realizeze aranjamentele adecvate pe amplasament, în special în legătură cu
serviciile de urgenţă, pentru a putea face faţă accidentelor majore şi a
minimiza efectele acestora;
10. o referinţă la planul de urgenţă extern elaborat
pentru a se face faţă oricăror efecte ale accidentului în afara
amplasamentului. Aceasta trebuie să includă o recomandare de a coopera în cazul
oricăror instrucţiuni sau solicitări primite din partea inspectoratelor
judeţene pentru situaţii de urgenţă în timpul accidentului;
11. detalii despre cum pot fi obţinute informaţii
suplimentare, cu condiţia respectării regimului de confidenţialitate, prevăzut
în legislaţia naţională.
ANEXA Nr. 2
CARACTERIZAREA DEŞEURILOR
Deşeurile depozitate într-o instalaţie sunt
caracterizate în asemenea mod, încat să garanteze stabilitatea fizică şi chimică pe termen lung a
structurii instalaţiei şi să prevină accidentele majore. Caracterizarea
deşeurilor include, unde este necesar şi în conformitate cu categoria de
instalaţie pentru deşeuri, următoarele aspecte:
a) descrierea caracteristicilor fizice şi chimice
aşteptate ale deşeurilor care sunt depozitate pe termen scurt şi lung, în
special cu privire la stabilitatea acestora în condiţiile
meteorologice/atmosferice de suprafaţă, ţinandu-se cont de tipul mineralului sau mineralelor care urmează a fi
extrase şi de natura
materialului de descopertare şi/sau steril care vor fi dizlocate pe perioada
extracţiilor;
b) clasificarea deşeurilor conform Hotărarii Guvernului nr. 856/2002 privind
evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzand deşeurile, inclusiv deşeurile
periculoase, cu completările ulterioare, avandu-se în vedere caracteristicile care determină gradul de
periculozitate;
c) descrierea substanţelor chimice care trebuie
utilizate în timpul tratării resurselor minerale şi stabilitatea acestora;
d) descrierea metodei de depozitare;
e) sistemul utilizat pentru
transportul deşeurilor.
ANEXA Nr. 3
CRITERII
privind determinarea clasificării instalaţiilor
pentru deşeuri în categoria A
O instalaţie pentru deşeuri este clasificată ca fiind
în categoria A, dacă:
a) un eşec sau o operare incorectă, cum ar fi
prăbuşirea unei halde sau fisurarea unui baraj, ar putea conduce la apariţia
unui accident major, aşa cum rezultă în baza unei evaluări de risc, care ţine
cont de factori, cum ar fi mărimea actuală sau viitoare a instalaţiei pentru deşeuri,
amplasamentul şi impactul acesteia asupra mediului; sau
b) conţine deşeuri clasificate ca periculoase conform
Ordonanţei de urgenţă Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 451/2001, cu modificările şi completările ulterioare,
deasupra unor anumite praguri; sau
c) conţine substanţe ori preparate clasificate ca
periculoase conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 200/2000 privind
clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice
periculoase, aprobată cu modificări prin Legea nr. 451/2001, cu modificările şi
completările ulterioare, sau Hotărarii Guvernului nr. 92/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea preparatelor chimice periculoase,
cu modificările şi completările ulterioare, deasupra unor anumite praguri.