HOTARARE Nr. 73 din 27 ianuarie 2005
privind aprobarea Strategiei nationale antidrog in perioada 2005 - 2012
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 112 din 3 februarie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia nationala antidrog in perioada 2005 - 2012, prevazuta
in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Agentia Nationala Antidrog, ministerele si celelalte organe ale
administratiei publice centrale de specialitate si autoritatile administratiei
publice locale au obligatia de a duce la indeplinire obiectivele specifice
domeniului lor de activitate, prevazute in Strategia nationala antidrog in
perioada 2005 - 2012.
Art. 3
Fondurile aferente indeplinirii obiectivelor Strategiei nationale antidrog
in perioada 2005 - 2012 vor fi prevazute de fiecare dintre institutiile publice
cu atributii in domeniu, in raport cu etapele de realizare a acestora,
prioritatile si resursele disponibile in bugetele proprii.
Art. 4
Planul de actiune pentru implementarea Strategiei nationale antidrog in
perioada 2005 - 2012 se aproba prin hotarare a Guvernului in termen de 60 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
Ministrul sanatatii,
Mircea Cinteza
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
STRATEGIA NATIONALA ANTIDROG
in perioada 2005 - 2012
CAP. 1
Consideratii generale
In contextul general al concentrarii comunitatii internationale asupra
criminalitatii organizate in legatura cu drogurile, Guvernul Romaniei si-a
asumat lupta impotriva traficului si consumului ilicit de droguri ca o
prioritate, adoptand o abordare coordonata si multisectoriala a acesteia,
concretizata in Strategia nationala antidrog in perioada 2003 - 2004. Materializarea
conceptiei Guvernului Romaniei in acest domeniu, in perioada 2003 - 2004, este
elocvent exprimata, printre altele, prin infiintarea Agentiei Nationale
Antidrog, organ de specialitate cu rolul de a stabili o conceptie unitara
privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri.
Amploarea acestui fenomen, pe fondul dezvoltarii retelelor de criminalitate
organizata transnationala, impune o noua strategie, integrata in plan intern si
international, ca reactie in fata acestei amenintari.
Continuarea fireasca a unui proces in desfasurare, Strategia nationala
antidrog in perioada 2005 - 2012 este elaborata in concordanta cu prevederile
noii strategii europene in domeniu si stabileste obiectivele generale si
specifice pentru reducerea cererii si ofertei de droguri, pentru intarirea
cooperarii internationale si dezvoltarea unui sistem global integrat de
informare, evaluare si coordonare privind fenomenul drogurilor.
Experienta implementarii Strategiei 2003 - 2004, dificultatile intampinate
si disfunctionalitatile puse in evidenta prin rapoartele de evaluare elaborate
de Agentia Nationala Antidrog impun o abordare mai realista a combaterii
fenomenului drogurilor si stabilirea unor responsabilitati clare pentru toate
institutiile implicate.
I.1. PRINCIPII
Activitatea de reducere a cererii si ofertei de droguri este guvernata de
urmatoarele principii:
1. Principiul prioritatii. Problematica prevenirii si combaterii traficului
si consumului ilicit de droguri este asumata ca o prioritate de Guvernul
Romaniei.
2. Principiul continuitatii. Activitatile desfasurate pentru reducerea
cererii si ofertei de droguri au caracter permanent si se bazeaza pe experienta
anterioara.
3. Principiul abordarii globale, unitare, multidisciplinare si echilibrate.
Masurile de reducere a cererii si ofertei de droguri trebuie sa se incadreze in
conceptia internationala de combatere a fenomenului.
4. Principiul coordonarii. Pentru asigurarea unei abordari unitare cu
privire la fenomenul drogurilor, activitatile de reducere a cererii si ofertei
de droguri trebuie coordonate si integrate in programe si instrumente practice,
cu respectarea autonomiei functionale.
5. Principiul cooperarii. Lupta impotriva traficului si consumului ilicit
de droguri are la baza cooperarea interinstitutionala atat la nivel national,
cat si international.
6. Principiul legalitatii. Intreaga activitate de reducere a cererii si
ofertei de droguri se desfasoara cu respectarea prevederilor Constitutiei si
ale legislatiei nationale in materie, precum si a prevederilor specifice din
tratatele internationale la care Romania este parte.
7. Principiul confidentialitatii. Datele personale privind consumatorii de
droguri sunt confidentiale.
8. Principiul complementaritatii si transparentei. Implementarea prezentei
strategii se face in mod transparent, cu participarea societatii civile alaturi
de institutiile guvernamentale, in vederea realizarii obiectivelor.
I.2. VIZIUNEA SI SCOPUL STRATEGIEI
Viziunea
La sfarsitul perioadei 2005 - 2012, in Romania va functiona un sistem
integrat de institutii si servicii publice, care va asigura reducerea
incidentei si prevalentei consumului de droguri in randul populatiei generale,
asistenta medicala, psihologica si sociala a consumatorilor de droguri si
eficientizarea activitatilor de prevenire si combatere a productiei si
traficului ilicit de droguri si precursori.
Scopul
Scopul prezentei strategii este mentinerea la un nivel scazut a consumului de
droguri in randul populatiei generale, in prima etapa (2 - 4 ani), si de
reducere a cazurilor de noi consumatori, in a doua etapa, in paralel cu
reducerea criminalitatii organizate in legatura cu drogurile.
CAP. 2
Reducerea cererii
Una dintre problemele actuale ale societatii romanesti o constituie
cresterea cererii de droguri in randul populatiei generale si, indeosebi, in
randul tinerilor. Proliferarea fenomenului consumului de droguri in Capitala si
in marile orase a surprins opinia publica prin amploarea si gravitatea sa.
Primele studii efectuate in anul 2003 au estimat numarul consumatorilor de
heroina injectabila din Bucuresti la aproximativ 24.000 de persoane, ceea ce
reprezinta 1% din totalul populatiei orasului.
De asemenea, conform studiului national privind consumul de tutun, alcool
si droguri ilicite "ESPAD 2003", efectuat pe un esantion de elevi in
varsta de 16 ani, prevalenta consumului de tutun este de 64% . In acelasi timp,
un procent de 80% dintre acestia a consumat cel putin o data alcool. Totodata,
consumul de amfetamine s-a dublat, iar cel de ecstasy s-a triplat, in
comparatie cu anul 1999.
Deosebit de ingrijorator este consumul de heroina injectabila, care va avea
consecinte dramatice pe termen mediu si lung asupra sanatatii publice
(cresterea incidentei HIV/SIDA, hepatitele A, B si C, tuberculoza etc.) si a
ratei infractionalitatii asociate traficului si consumului ilicit de droguri.
Pe baza experientei acumulate in implementarea Strategiei nationale antidrog
in perioada 2003 - 2004, beneficiind si de recomandarile Uniunii Europene, noua
strategie privind reducerea cererii de droguri sustine infiintarea si
dezvoltarea unui sistem integrat de institutii si servicii specializate in
domeniu. Acesta va contribui la reducerea prevalentei consumului de droguri in
randul populatiei generale, in special in randul grupurilor cu risc ridicat de
consum, reducerea problemelor asociate consumului de droguri, asigurarea
accesului consumatorilor de droguri la asistenta medicala, psihologica si
sociala specializata si reinsertia sociala a acestora.
Sistemul de asistenta medicala, psihologica si sociala, dezvoltat la nivel
national, va fi structurat pe trei niveluri de interventie, incluzand sistemul
de asistenta medicala ambulatorie (primara si de specialitate) si
spitaliceasca, serviciile psihologice si serviciile sociale. Sistemul va
include componente publice, private sau mixte acreditate/autorizate si va fi
coordonat si monitorizat de Agentia Nationala Antidrog in conformitate cu
standardele de calitate.
Primul nivel al sistemului presupune identificarea, atragerea, motivarea si
trimiterea consumatorilor de droguri spre serviciile specializate, abordarea
necesitatilor sociale si medicale de baza ale consumatorilor de droguri si
coordonarea necesara cu resursele din nivelurile 2 si 3.
Nivelul doi este constituit din unitati specializate din sistemul de
sanatate publica si din centrele de prevenire, evaluare si consiliere antidrog
si asigura asistenta specializata, monitorizarea si trimiterea spre cel de-al
treilea nivel, precum si coordonarea necesara intre toate nivelurile de
interventie.
Cel de-al treilea nivel asigura reinsertia sociala prin interventii
specifice si prin servicii cu nivel crescut de specializare care sprijina
nivelul 2.
Calitatea serviciilor de reducere a riscurilor asociate consumului de
droguri si a celor de asistenta medicala, psihologica si sociala va fi
imbunatatita prin programe de formare, documentare si cercetare in acest
domeniu, dezvoltate de Centrul National de Formare, Documentare si Cercetare in
Adictii din cadrul Agentiei Nationale Antidrog.
Obiectiv general
Mentinerea la un nivel scazut comparativ cu cel actual al prevalentei
consumului ilicit de droguri si reducerea intr-un mod corelat a prevalentei
consumului de alcool si tutun in randul populatiei generale prin consolidarea
masurilor de prevenire si prin dezvoltarea sistemului public si privat de
asistenta medicala, psihologica si sociala.
II.1. PREVENIREA CONSUMULUI DE DROGURI
Obiectiv general
Constientizarea si implicarea intregii populatii, in special a copiilor si
tinerilor, in programe de prevenire a consumului de droguri, universale,
selective si indicate, in scopul intaririi influentei factorilor de protectie
si al reducerii influentelor factorilor de risc.
A. Prevenire in scoala
Obiective specifice
- Dezvoltarea unor atitudini si practici la nivelul intregii populatii
aflate intr-o forma de invatamant, prin intermediul programelor scolare si de
petrecere a timpului liber, in scopul adoptarii unui stil de viata sanatos,
fara tutun, alcool si droguri
- Cresterea influentei factorilor de protectie la varste mici pentru
evitarea sau cel putin intarzierea debutului consumului de alcool, tutun si
droguri
- Sensibilizarea si educarea populatiei scolare in scopul evitarii
consumului experimental/recreational de droguri si trecerii de la acesta la cel
regulat.
B. Prevenire in familie
Obiective specifice
- Sensibilizarea, constientizarea si motivarea parintilor in vederea
implicarii active, obiective si corelate a acestora cu celelalte arii de
interventie preventiva
- Oferirea de programe de prevenire care sa permita parintilor sa devina
activi in prevenirea consumului de droguri in cadrul familiei
- Dezvoltarea unor programe de formare a parintilor in vederea cresterii
influentei factorilor de protectie si scaderii celor de risc in consumul de
droguri.
C. Prevenire comunitara
Obiective specifice
- Initierea si derularea de catre autoritatile administratiei publice
locale a unor proiecte in parteneriat public-privat, de interes local, pentru
protectia antidrog a comunitatilor proprii, cu sprijinul centrelor judetene de
prevenire, evaluare si consiliere antidrog
- Stimularea si sprijinirea de catre autoritatile administratiei publice
locale, inclusiv financiar, a initiativelor organizatiilor neguvernamentale ce
desfasoara activitati de prevenire a consumului de droguri in comunitatile
locale
- Elaborarea si derularea programelor finantate de la bugetul de stat
pentru prevenirea consumului de droguri in arii regionale de interes,
diferentiate in raport de numarul consumatorilor, preferintele de consum,
statutul ocupational, caracteristicile grupurilor de risc, particularitati ale
dezvoltarii economice, turistice, de infrastructura, mediu etc.
- Initierea si dezvoltarea unor proiecte si programe adecvate in folosul
comunitatilor locale, pentru consolidarea educatiei civice, culturale si
spirituale, ce se constituie in alternativa de viata sanatoasa, cultivarea
abstinentei la consumul de droguri, inclusiv alcool si tutun, incurajarea
formarii unui climat social care sa impiedice stigmatizarea si marginalizarea
persoanelor afectate de consumul de droguri
- Crearea oportunitatilor si stimularea participarii mass-media la
sustinerea, prin mijloace specifice, a programelor, proiectelor si campaniilor
antidrog
- Dezvoltarea de programe de informare si constientizare a intregii
populatii pentru dobandirea unei atitudini de toleranta in scopul diminuarii
marginalizarii si stigmatizarii consumatorilor de droguri, precum si a unei
atitudini de responsabilitate in prevenirea consumului
- Dezvoltarea unui sistem de evaluare si monitorizare, integrat si
individualizat, al copiilor si tinerilor aflati in situatii de risc, care sa
favorizeze procesul de maturizare, integrare sociala, educatie si formare
profesionala
- Sensibilizarea, informarea si responsabilizarea tuturor mediilor de
comunicare in masa, in vederea transmiterii unor mesaje cu caracter preventiv
bazate pe evidente stiintifice
- Dezvoltarea unor programe de informare si educare antidrog adresate
tuturor persoanelor aflate in serviciul militar, precum si altor categorii
profesionale, ce implica responsabilitate si risc public
- Extinderea programelor de educatie pentru promovarea unui stil de viata
sanatos si pentru prevenirea consumului de droguri in randul tuturor
persoanelor aflate in penitenciare
- Imbunatatirea prevederilor legislative pentru implementarea masurilor de
protectie antidrog si antidoping a sportivilor
- Crearea si dezvoltarea unui sistem national integrat de servicii
specializate de prevenire a consumului de droguri, precum si a unui sistem
national de formare profesionala in domeniu, inclusiv elaborarea si validarea
standardelor minime de calitate a serviciilor de prevenire.
II.2. ASISTENTA MEDICALA, PSIHOLOGICA SI SOCIALA, REDUCEREA RISCURILOR SI
REINSERTIA SOCIALA
Obiectiv general
Cresterea accesibilitatii prin dezvoltarea cantitativa si calitativa a
serviciilor si a masurilor medicale, psihologice si sociale integrate,
individualizate prin evaluare, planificare, monitorizare si adaptare continua
pentru fiecare consumator, in vederea intreruperii consumului, a inlaturarii
dependentei fizice si/sau psihice si/sau a reducerii riscurilor asociate
consumului, avand ca scop final reinsertia sociala a consumatorilor
A. Reducerea riscurilor
Obiectiv general
Asigurarea accesului consumatorilor de droguri la serviciile de reducere a
riscurilor, prin promovarea si dezvoltarea programelor si politicilor adecvate
si necesare in sistemul de asistenta, in afara acestuia si in sistemul
penitenciar
Obiective specifice
- Crearea si perfectionarea continua a cadrului organizatoric pentru
asigurarea tuturor masurilor de reducere a riscurilor asociate consumului de
droguri (schimb de echipamente medicale sterile, inclusiv ace si seringi,
consiliere psihologica si pre/posttestare, programe de tratament substitutiv
etc.), adresate consumatorilor si consumatorilor dependenti aflati in sistemul
de asistenta, in afara acestuia sau in penitenciare
- Dezvoltarea actiunilor comunitare si profesionale care sa permita accesul
la toate grupurile de consumatori de droguri, in scopul cresterii sprijinului
acordat acestora si al diminuarii marginalizarii sociale
- Crearea cadrului organizatoric si de reglementari necesare asigurarii
vigilentei epidemiologice
- Dezvoltarea si imbunatatirea cadrului de formare profesionala de baza,
specializata si continua a profesionistilor care lucreaza in domeniul reducerii
riscurilor asociate consumului de droguri.
B. Asistenta medicala, psihologica, sociala si reinsertia sociala
Obiectiv general
Asigurarea accesului universal al consumatorilor si consumatorilor
dependenti de droguri la programele integrate de asistenta medicala,
psihologica si sociala prin dezvoltarea programelor si politicilor adecvate si
necesare adresate populatiei generale, consumatorilor si consumatorilor
dependenti de droguri aflati in sistemul de asistenta, in afara acestuia si in
penitenciare, in scopul reintegrarii si reinsertiei sociale a consumatorilor de
droguri
Obiective specifice
- Dezvoltarea circuitului integrat de asistenta a consumatorilor si
consumatorilor dependenti de droguri pe cel putin 3 niveluri, care sa ofere o
retea de resurse (pornind de la modelul creat in centre de excelenta), sa
garanteze accesul consumatorilor de droguri si disponibilitatea generala a
acestor servicii
- Cresterea disponibilitatii serviciilor atat ca diversitate si
multidisciplinaritate, cat si ca raspandire teritoriala si adaptarea acestora
la nevoile individuale ale consumatorilor si la tipul de consum (unic sau
policonsum)
- Dezvoltarea resurselor necesare interventiilor active de atragere a
consumatorilor care nu au contact cu circuitul integrat de asistenta sau nu
sunt pregatiti pentru schimbarea comportamentului, precum si asigurarea
asistentei medicale si sociale de baza pentru acestia
- Individualizarea interventiilor medicale, psihologice si sociale prin
intermediul evaluarii multidimensionale si asigurarii managementului de caz,
aplicate consumatorilor de droguri care intra in contact cu serviciile de asistenta
intr-un cadru coordonat
- Dezvoltarea politicilor si masurilor, asigurarea resurselor si cadrului
legal pentru dezvoltarea si intarirea serviciilor ambulatorii (nivelul 2 de
asistenta) - element central al sistemului public de asistenta medicala,
psihologica si sociala - in scopul asigurarii accesului tuturor consumatorilor
la acest nivel de asistenta
- Asigurarea si implementarea cadrului legal pentru dezvoltarea si
definirea rolurilor specifice si specializate ale resurselor nivelului 3, ca parte
integranta si esentiala a sistemului public de asistenta medicala, psihologica
si sociala pentru reabilitarea si reinsertia sociala a consumatorilor de
droguri aflati in centre ambulatorii
- Dezvoltarea cadrului legislativ si institutional care sa asigure accesul
general si timpuriu al copiilor si tinerilor la servicii psihologice medicale
si sociale specifice consumului de droguri
- Dezvoltarea unui program integrat de asistenta medicala, psihologica si
sociala care sa ofere o retea de resurse si care sa garanteze accesul si
disponibilitatea generala a tuturor consumatorilor de droguri din sistemul
penitenciar in scopul reintegrarii sociale
- Dezvoltarea si implementarea standardizarii sistemului de asistenta
medicala, psihologica si sociala care sa permita monitorizarea si evaluarea
proceselor si rezultatele acestuia
- Dezvoltarea si imbunatatirea cadrului de formare profesionala de baza,
specializata si continua a profesionistilor care lucreaza in domeniul
asistentei medicale, psihologice si sociale a consumatorilor de droguri.
CAP. 3
Reducerea ofertei
Incepand cu anul 1990, factori precum pozitia geografica, deschiderea
frontierei de stat si, nu in ultimul rand, conflictele militare din Irak,
Afganistan si fosta Iugoslavie au facut ca tara noastra sa devina un segment
activ al "Rutei Balcanice" de traficare a stupefiantelor si
precursorilor, iar in ultimii ani si o piata de desfacere a drogurilor.
In prezent Romania reprezinta principalul tronson al celei de-a doua
"Rute Balcanice" de transport al drogurilor catre Europa Occidentala,
care porneste din Turcia, traverseaza Bulgaria, Romania, Ungaria, Slovacia si
Cehia, pana in Germania si Olanda.
O alta varianta a celei de-a doua "Rute Balcanice", care include
si un tronson maritim, este: Istanbul - Constanta - Bucuresti, spre Ungaria.
Caracterul relativ stabil al rutelor de transport nu exclude si alte
variante care sa vizeze Romania, depistarea acestora depinzand in mare masura
de abilitatea institutiilor implicate in combaterea traficului si consumului
ilicit de droguri si, mai ales, de modul in care acestea coopereaza cu
institutiile similare ale altor state.
Din cazuistica ultimilor ani rezulta ca pentru drogurile sintetice se
prefigureaza dezvoltarea unor rute dinspre Vest (Olanda, Belgia, Germania) spre
Est (Romania), dar si dinspre Nord (Tarile Baltice, Ucraina) pentru produsele
stupefiante de sinteza (amfetamine, MDMA, LSD si altele), care ar urma sa
devina active pe teritoriul Romaniei.
Din evaluarile efectuate rezulta ca tara noastra reprezinta in principal o
zona de tranzit, doar o parte din cantitatea de droguri tranzitata ramanand in
Romania pentru consum. In acelasi timp, Romania a devenit in prezent si
teritoriu de depozitare, in care drogurile, introduse in special prin frontiera
de sud, sunt stocate pe diferite perioade de timp, iar in final sunt
directionate spre tarile cu consum ridicat din vestul Europei.
Ritmul accelerat de crestere a criminalitatii in legatura cu fenomenul
drogurilor este evident dupa anii '90 si din ce in ce mai ingrijorator dupa
anul 2001. Spre exemplu, anul 2003 se caracterizeaza printr-o crestere cu 13,2%
a infractiunilor constatate fata de anul 2002 si cu 118% fata de anul 2001.
In anumite perioade, rezultatele obtinute pe linia combaterii traficului si
consumului ilicit de droguri au fost afectate de repetatele reorganizari ale
structurilor specializate, de lipsa unei pregatiri profesionale adecvate, de
instabilitatea pe posturi a specialistilor, de dotarea tehnica si numarul redus
al acestora in raport cu evolutia si dimensiunea fenomenului.
Extinderea si formele concrete de manifestare a fenomenului drogurilor au
impus adaptarea si modernizarea cadrului legislativ si institutional, premise
necesare mentinerii sub control a acestei forme de criminalitate. Acest proces
continuu, a carui dinamica trebuie sa fie in concordanta cu evolutia
criminalitatii in domeniu, a inregistrat progrese notabile dupa anul 2000, an
care a marcat inceputul unei etape de corelare a legislatiei interne cu cea
europeana.
In prezent sistemul institutional de reducere a ofertei de droguri se
manifesta concurential si nu complementar si necesita o coordonare eficienta,
alaturi de redimensionarea efectivelor in raport cu situatia operativa,
profesionalizarea angajatilor, imbunatatirea dotarii materiale si a cooperarii
interinstitutionale, care sa permita o reactie corespunzatoare la evolutia
criminalitatii organizate in legatura cu drogurile, delimitarea competentelor
si administrarea in regim de parteneriat a resurselor informationale.
Tendinte
Principalele tendinte privind evolutia fenomenului criminalitatii in
domeniul drogurilor sunt:
- amplificarea si diversificarea fenomenului infractional transfrontalier;
- modificarea continua a rutelor utilizate si a tipurilor de droguri
traficate, in functie de cerintele pietei ilicite;
- extinderea fenomenului infractional din acest domeniu pe intregul
teritoriu al tarii;
- amplificarea si diversificarea criminalitatii asociate consumului de
droguri;
- diversificarea modalitatilor de spalare a banilor rezultati din
operatiunile ilicite cu droguri prin racolarea unor specialisti din domeniul
financiar-bancar si coruperea unor functionari publici;
- cresterea numarului de consumatori de droguri si, in special, al celor
care prefera amfetaminele si canabisul.
Factori de risc
Evolutia criminalitatii este puternic influentata de situatiile, conditiile
si/sau elementele interne si externe care trebuie identificate, analizate si
care constituie repere pentru stabilirea conceptiei de combatere a acestui
fenomen.
Principalii factori de risc care pot influenta nivelul ofertei de droguri
sunt:
- pozitia Romaniei la intersectia principalelor rute traditionale utilizate
de traficantii internationali de droguri si faptul ca din anul 2007 tara
noastra va reprezenta granita de est a Uniunii Europene;
- cresterea fluxului de imigranti spre Romania si alte state membre ale
Uniunii Europene;
- dezvoltarea traficului comercial prin punctele de frontiera, cu
consecinte asupra scaderii timpilor de control;
- cresterea consumului de droguri si, in special, a celui de droguri
sintetice;
- implicarea in fapte de coruptie a unor functionari publici care au
atributii directe in activitatea de control la frontiera;
- proliferarea retelelor teroriste interesate in obtinerea de fonduri din
traficul ilicit de droguri;
- cooperarea insuficienta dintre institutiile abilitate in reducerea
ofertei de droguri.
Obiectiv general
Reducerea la un nivel cat mai scazut a infractionalitatii in domeniul
drogurilor si a celei conexe, prin eficientizarea activitatilor institutiilor
abilitate in combaterea criminalitatii organizate in legatura cu drogurile, ca rezultat
al imbunatatirii si extinderii cooperarii interinstitutionale interne si
internationale, al consolidarii legislative si institutionale, specializarii
personalului din domeniu si asigurarii resurselor necesare.
Obiective specifice
1. Imbunatatirea capacitatii de reactie a institutiilor specializate fata
de traficul si consumul ilicit de droguri prin:
a) documentarea operativa a activitatii infractionale a grupurilor
organizate de traficanti, a legaturilor infractionale si a rutelor utilizate de
acestia, a metodelor si mijloacelor de savarsire a infractiunilor la regimul
drogurilor;
b) corelarea activitatilor de combatere a traficului ilicit cu cele legate
de consumul de droguri si cu masurile de asistenta destinate consumatorilor;
c) corelarea activitatilor de combatere a microtraficului cu cele de
prevenire si combatere a traficului transfrontalier;
d) dezvoltarea sistemului de analiza operativa a informatiilor.
2. Contracararea riscurilor de catre institutiile abilitate in combaterea
traficului ilicit de droguri prin:
a) colectarea in sistem informatic a datelor, monitorizarea acestora si
dezvoltarea analizei strategice;
b) dezvoltarea activitatii de cercetare stiintifica si prognozare a
fenomenului drogurilor;
c) dezvoltarea sistemului analizelor de risc;
d) implementarea managementului frontierei la standarde europene si
dezvoltarea activitatilor specifice antidrog;
e) imbunatatirea calitatii controlului vamal.
3. Optimizarea activitatii structurilor implicate in reducerea ofertei de
droguri si cresterea eficacitatii acestora prin:
a) adoptarea si dezvoltarea cadrului metodologic de desfasurare a
activitatilor antidrog in raport cu cele europene;
b) extinderea folosirii tehnicilor si mijloacelor moderne de investigatii;
c) facilitarea accesului la bazele de date necesare desfasurarii
activitatii de reducere a ofertei de droguri;
d) fluidizarea schimbului de informatii on-line intre institutii la nivel
national si international si realizarea schimbului de experienta si bune
practici in domeniu;
e) extinderea si imbunatatirea cooperarii interinstitutionale.
4. Combaterea traficului international de droguri si precursori prin:
a) intensificarea actiunilor operative de cooperare internationala vizand
identificarea si anihilarea retelelor internationale de trafic ce desfasoara
activitati infractionale pe teritoriul tarii;
b) intensificarea actiunilor de identificare a noilor droguri de sinteza si
extinderea colaborarii interinstitutionale interne si internationale in acest
scop;
c) participarea la actiuni internationale comune ce au drept obiectiv
anihilarea unor retele de traficanti, prin includerea expertilor romani in
echipele mixte de actiune;
d) dezvoltarea colaborarii internationale in vederea impiedicarii
deturnarii substantelor stupefiante si psihotrope si a precursorilor utilizati
la fabricarea ilegala a acestora din circuitul legal in traficul ilicit;
e) participarea activa a Romaniei la operatiunile interstatale: TOPAZ,
PURPLE, PRISM si altele.
5. Intensificarea masurilor de identificare, sechestrare si confiscare a
bunurilor folosite la savarsirea infractiunilor de trafic ilicit de droguri si
precursori si a produselor acestor infractiuni si folosirea eficienta a
fondurilor realizate din valorificarea acestora pentru sustinerea activitatilor
de reducere a cererii si ofertei de droguri.
6. Prevenirea si combaterea practicilor de spalare a banilor proveniti din
infractiuni la regimul drogurilor si precursorilor, prin masuri comune ale
structurilor de lupta antidrog cu Banca Nationala a Romaniei si Oficiul
National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.
7. Prevenirea si combaterea deturnarii precursorilor ce pot fi utilizati la
fabricarea ilegala a substantelor si produselor stupefiante si psihotrope.
8. Imbunatatirea cooperarii dintre institutiile si structurile abilitate in
combaterea traficului si consumului ilicit de droguri si crearea unei retele
integrate de informatii la nivel national privind criminalitatea in domeniul
drogurilor, prin implementarea Programului Marea Alianta Romana Antidrog
(M.A.R.A.).
9. Perfectionarea legislatiei si a cadrului institutional in domeniu prin
adaptarea acestora in raport cu evolutia formelor concrete de manifestare a
infractionalitatii in domeniu si cu prevederile acquisului comunitar.
10. Modernizarea dotarii tehnice necesare institutiilor abilitate in
combaterea traficului si consumului ilicit de droguri la nivelul standardelor
internationale.
11. Dezvoltarea capacitatii manageriale si a profesionalizarii
specialistilor din domeniu prin programe de cooperare internationala.
CAP. 4
Cooperare internationala
Aderarea la Uniunea Europeana determina importanta speciala pe care Romania
o acorda relatiilor cu statele membre ale Uniunii Europene si cu institutiile
europene.
Obtinerea statutului de "candidat" si, incepand cu anul 2007, a
celui de "membru" presupune raportarea permanenta la obiectivele si
actiunile Uniunii Europene.
In domeniul luptei impotriva drogurilor Romania va participa activ la
initiativele comune si va asigura o cat mai buna coordonare a activitatilor
proprii cu cele desfasurate de partenerii europeni, atat in faza de
planificare, cat si in fazele de implementare si evaluare a acestora.
Totodata Romania va intensifica cooperarea cu tarile de origine a
drogurilor si cu cele aflate pe rutele internationale ale traficului de
droguri, actionand permanent pentru o abordare globala si actiuni concertate impotriva
retelelor de traficanti.
In plan regional, Romania va utiliza relatiile bune existente cu toate
tarile vecine pentru a promova si a dezvolta masuri ce vizeaza abordarea comuna
si integrata a fenomenului, atat in planul combaterii traficului de droguri la
frontiere, cat si al transferului de bune practici in domeniile prevenirii
consumului, tratamentului si reintegrarii socioprofesionale a persoanelor
dependente.
Date fiind contextele nationale asemanatoare, marcate de evolutiile
istorice similare in ultimele decenii, experienta Romaniei in domeniul
constructiei institutional-legislative antidrog poate fi relevanta pentru
statele din zona potential candidate la aderarea la Uniunea Europeana.
Obiectiv general
Recunoasterea internationala a Romaniei ca partener de incredere in efortul
global de reducere a cererii si ofertei de droguri, atat in cadrul relatiilor
cu statele membre ale Uniunii Europene si cu structurile europene specializate,
cat si in cadrul mai larg al forurilor internationale si relatiilor cu statele
producatoare de droguri, cu cele aflate pe rutele transnationale ale drogurilor
si cu cele avand experiente relevante in combaterea acestui flagel
Obiective specifice
1. Dezvoltarea relatiilor cu partenerii din statele membre ale Uniunii
Europene si cu organismele specializate ale Uniunii Europene, in special prin:
a) preluarea si implementarea corespunzatoare a prevederilor acquisului
specific in cadrul legislativ si institutional national;
b) dezvoltarea relatiilor parteneriale din sfera relatiilor internationale,
desfasurate de institutiile nationale implicate in reducerea cererii si/sau
ofertei de droguri, cu structurile similare din statele membre ale Uniunii
Europene, in vederea asigurarii unui transfer eficient de date, informatii,
experiente si bune practici si desfasurarii de actiuni comune;
c) participarea activa a Romaniei la activitatile desfasurate de
institutiile Uniunii Europene (EMCDDA/REITOX, Grupul Pompidou al Consiliului
Europei, EUROPOL, EUROCUSTOMS, EUROJUST etc.) in domeniile prevenirii si
combaterii traficului si consumului de droguri.
2. Intensificarea relatiilor cu alte state si structuri internationale
implicate in lupta impotriva drogurilor, prin:
a) participarea Romaniei la activitatile institutiilor, organizatiilor si
forurilor internationale ce au ca obiectiv lupta impotriva traficului si
consumului de droguri (United Nation Office on Drugs and Crime, CND, INCB,
Interpol etc.) si reducerea consecintelor negative ale consumului de droguri
(UNAIDS, WHO etc.);
b) intensificarea cooperarii bilaterale si multilaterale cu statele de
origine a drogurilor sau aflate pe rutele internationale ale drogurilor;
c) dezvoltarea relatiilor parteneriale cu state care au experienta relevanta
in domeniile reducerii cererii si ofertei de droguri in scopul asigurarii
transferului reciproc de experienta si know-how.
3. Participarea la programe internationale privind reducerea cererii si
ofertei de droguri, prin:
a) participarea la programele Uniunii Europene privind prevenirea si
combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, reducerea efectelor
asociate abuzului de droguri, tratamentul si/sau recuperarea socioprofesionala
a persoanelor dependente de droguri;
b) participarea la programele de lupta impotriva drogurilor, lansate de
organizatiile internationale sau structurile guvernamentale si neguvernamentale
din alte state;
c) sustinerea participarii in parteneriat a institutiilor publice cu
organizatiile neguvernamentale romane la proiecte internationale;
d) implicarea tot mai activa a comunitatilor locale (prin institutiile
locale, autoritatile locale si reprezentantii societatii civile) in proiecte
internationale (transfer de bune practici, schimburi de specialisti, foruri
bilaterale, regionale sau internationale etc.).
CAP. 5
Informare si evaluare
In cadrul Agentiei Nationale Antidrog a fost constituit Observatorul Roman
pentru Droguri si Toxicomanie, unitate care asigura legatura Romaniei cu Centrul
European de Monitorizare a Drogurilor si a Dependentei de Droguri de la
Lisabona, care stabileste, conform cerintelor Uniunii Europene, indicatorii si
criteriile de apreciere a fenomenului drogurilor la nivel national. Acesti
indicatori, clasificati in: indicatori epidemiologici cheie, indicatori de
oferta si indicatori sociali, reprezinta instrumente de monitorizare
recomandate a fi dezvoltate si utilizate la nivelul tuturor tarilor membre si
candidate la Uniunea Europeana. Cei 5 indicatori epidemiologici cheie sunt:
cerere de tratament ca urmare a consumului de droguri, boli infectioase
asociate consumului de droguri, prevalenta si stabilirea modelelor de consum al
drogurilor in randul populatiei generale (studii in populatie), prevalenta si
stabilirea modelelor de consum problematic al drogurilor, decese ca urmare a
consumului de droguri si mortalitate in randul consumatorilor de droguri, iar
indicatorii de oferta si sociali sunt: disponibilitate si oferta de droguri pe
piata ilicita, pretul drogurilor la nivelul strazii, puritatea drogurilor la
nivelul strazii, criminalitatea asociata drogurilor, arestarile inregistrate,
numarul de capturi si cantitatea de droguri capturata de toate agentiile de
aplicare a legii, excluderea sociala, costurile sociale asociate consumului de
droguri.
Pe perioada implementarii strategiei anterioare, inexistenta unei retele
proprii de colectare a datelor bazate pe indicatorii mentionati a condus la
absenta unui raspuns adecvat cerintelor interne si europene.
Actualul sistem de culegere a informatiilor a condus la obtinerea unor date
agregate, ceea ce a influentat structurarea si defalcarea acestora. In acest
context se impune, pentru perioada imediat urmatoare, crearea unui sistem
propriu de monitorizare a consumului si traficului ilicit de droguri.
Observatorul Roman pentru Droguri si Toxicomanie va continua implementarea
tuturor indicatorilor Centrului European de Monitorizare a Drogurilor si a
Dependentei de Droguri de la Lisabona, proces inceput in anul 2004, cu urmatorii
indicatori: cerere de tratament ca urmare a consumului de droguri, prevalenta
si stabilirea modelelor de consum al drogurilor in randul populatiei generale
(studii in populatie), prevalenta si stabilirea modelelor de consum problematic
al drogurilor.
Obiectiv general
Imbunatatirea capacitatii Observatorului Roman pentru Droguri si
Toxicomanie de colectare si procesare a datelor necesare intocmirii Raportului
national anual privind situatia drogurilor in conformitate cu indicatorii
recomandati de Centrul European de Monitorizare a Drogurilor si a Dependentei
de Droguri de la Lisabona si a formularelor ONU privind situatia anuala si
bienala a drogurilor
Obiective specifice
1. Monitorizarea situatiei drogurilor prin crearea si dezvoltarea
sistemului informational prin utilizarea instrumentelor specifice (indicatori,
tabele standard, chestionare) pentru realizarea unor standarde de calitate a
datelor, in scopul cunoasterii:
a) consumului de droguri in randul populatiei generale, al populatiei
tinere si a consumului problematic;
b) numarului si caracteristicilor persoanelor admise la tratament ca urmare
a consumului de droguri si a patologiei asociate;
c) numarului de decese si a mortalitatii ca urmare a consumului de droguri;
d) tendintelor infractionalitatii la regimul drogurilor si a celei asociate
consumului;
e) disponibilitatii drogurilor pe piata.
2. Aplicarea unor sondaje la nivel national, la interval de minimum 2 ani,
finantate de la bugetul de stat si coordonate de Agentia Nationala Antidrog,
privind populatia de risc, nivelul consumului de droguri si al consecintelor
acestuia
3. Realizarea unor evaluari independente referitoare la politicile de
raspuns privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, adoptate
de institutiile/organizatiile publice si private, prin monitorizarea
interventiilor din domeniile: prevenirii consumului de droguri, asistentei
integrate a consumatorului (ocazional si dependent) si reducerii ofertei de
droguri
4. Diseminarea informatiilor catre institutiile/organizatiile cu atributii
in reducerea cererii si ofertei de droguri prin facilitarea accesului la
informatii si a comunicarii intre si cu toate institutiile/organizatiile
implicate, in vederea adaptarii politicilor de raspuns la nevoile identificate,
prin:
a) realizarea legaturii dintre nevoile identificate si politicile de
raspuns aplicate;
b) asigurarea expertizei necesare pentru crearea si/sau dezvoltarea retelei
de colectare a datelor.
CAP. 6
Coordonare interinstitutionala
Raspunsul adecvat la provocarile de natura sociala, economica, de sanatate
si securitate pe care le implica flagelul drogurilor este conditionat de o
viziune echilibrata, exprimata intr-o politica unitara, care nu poate fi atinsa
fara coordonarea tuturor institutiilor si organizatiilor implicate in reducerea
cererii si ofertei de droguri si in cooperarea internationala in domeniu.
In acest sens, activitatea de coordonare presupune existenta unei
institutii coordonatoare puternice, echidistante, a unei viziuni strategice
unitare si a unor instrumente eficiente de implementare a acesteia.
Obiectiv general
Asigurarea unei conceptii strategice unitare, coordonarea implementarii
acesteia, monitorizarea si evaluarea activitatilor de reducere a cererii si a
ofertei de droguri si a celor de cooperare internationala, colectarea,
procesarea si transmiterea datelor catre organismele internationale, de catre
Agentia Nationala Antidrog
Obiective specifice
1. Dezvoltarea capacitatii institutionale si operationale si consolidarea
rolului Agentiei Nationale Antidrog de coordonator national al luptei impotriva
traficului si consumului ilicit de droguri
2. Dezvoltarea cooperarii dintre institutiile de aplicare a legii, intre
acestea si serviciile sociale, de sanatate publica si structurile societatii
civile
3. Monitorizarea indicatorilor in vederea standardizarii acestora in raport
cu indicatorii statistici europeni si transmiterea datelor catre organismele internationale
de control al drogurilor
4. Dezvoltarea activitatii de cercetare stiintifica a fenomenului
drogurilor
5. Monitorizarea si evaluarea activitatilor de reducere a cererii si
ofertei de droguri desfasurate de institutiile implicate pentru fundamentarea
politicilor antidrog
6. Informarea organismelor internationale in legatura cu evolutia
fenomenului drogurilor
7. Dezvoltarea activitatilor de elaborare, coordonare si monitorizare a
programelor si proiectelor privind reducerea cererii si ofertei de droguri si
atragerea de resurse pentru implementarea acestora
8. Asigurarea reprezentarii Romaniei pe plan international in legatura cu
fenomenul drogurilor
9. Consolidarea si implementarea Programului Marea Alianta Romana Antidrog prin
cooperarea tuturor institutiilor implicate
10. Dezvoltarea promovarii politicilor antidrog prin intermediul sistemelor
moderne de comunicare
11. Extinderea colaborarii cu mass-media.
CAP. 7
Resurse financiare
Realizarea obiectivelor strategice privind prevenirea si combaterea
traficului si consumului ilicit de droguri necesita un suport financiar
adecvat, fara de care riposta in fata fenomenului drogurilor, desi
conceptualizata, ramane ineficienta.
Implementarea prezentei strategii implica responsabilitatea Guvernului
Romaniei pentru asigurarea mecanismelor financiare necesare derularii
programelor in materie si desfasurarii actiunilor pentru indeplinirea
obiectivelor strategice stabilite.
Conceptia strategica de lupta impotriva fenomenului drogurilor presupune si
repozitionarea fata de alocarea resurselor financiare necesare sustinerii
acesteia.
Obiective specifice
1. Identificarea persoanelor fizice si juridice, institutiilor si
organismelor internationale interesate sa sustina financiar prevenirea si
combaterea traficului si consumului ilicit de droguri (donatori internationali)
2. Constituirea unei asociatii a donatorilor interni (prin donatori interni
intelegand acele persoane sau institutii din tara care doresc sa aduca
contributii financiare la lupta antidrog)
3. Atragerea programelor cu finantare internationala sustinute de Uniunea
Europeana pentru formarea personalului cu atributii in prevenirea si combaterea
traficului si consumului ilicit de droguri
4. Colectarea de fonduri prin structuri ale societatii civile.