HOTARARE Nr.
710 din 4 iulie 2007
privind implementarea
Programului de furnizare a produselor alimentare catre persoanele defavorizate
din Romania, cu finantare din Fondul European de Garantare Agricola, aferenta
exercitiului financiar al anului 2007
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 471 din 12 iulie 2007
Având în vedere prevederile Legii nr. 157/2005 pentru
ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul
Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă,
Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica
Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului,
Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria,
Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă,
Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei
de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România
privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, semnat
de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005, precum şi prevederile art. 2, 4 şi
5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea
fondurilor nerambursabile destinate finanţării politicii agricole comune
alocate de la Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi
prefinanţare alocate d'e la bugetul de stat, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 492/2006,
in temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Prezenta hotărâre
asigură implementarea Programului de furnizare a produselor alimentare către
persoanele defavorizate din România, cu finanţare din Fondul European de
Garantare Agricolă, aferentă exercitiului financiar al anului 2007.
Art. 2. -In înţelesul prezentei hotărâri, termenii şi
noţiunile folosite au următoarele semnificaţii:
a) persoane defavorizate - persoanele fizice, familiile, grupurile de persoane şi
comunităţile a căror dependenţă socială şi financiară este recunoscută pe baza
criteriilor de eligibilitate adoptate de autorităţile competente şi care sunt
evaluate pe baza criteriilor utilizate de organizaţii caritabile, aprobate de
către autorităţile competente, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr.
3.149/92 de stabilire a normelor detaliate privind furnizarea de alimente din
stocurile de intervenţie în beneficiul persoanelor celor mai defavorizate din
Comunitate, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 313 din 30
octombrie 1992, modificat prin Regulamentul Comisiei (CE) nr. 3.550/1992, Regulamentul Comisiei (CE) nr. 2.826/1993,
Regulamentul Comisiei (CE) 267/1996, Regulamentul Comisiei (CE) nr. 2.760/1999,
Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.098/2001, Regulamentul Comisiei (CE) nr.
1.921/2002, Regulamentul Comisiei (CE) nr. 2.339/2003, Regulamentul Comisiei
(CE) nr. 1.903/2004, Regulamentul Comisiei (CE) nr. 537/2005, Regulamentul
Comisiei (CE) nr. 1.608/2005 si Regulamentul Comisiei (CE) nr. 133/2006;
b) persoane aflate în situaţii care pot genera marginalizarea sau excluziunea socială - persoanele beneficiare de măsuri de asistenţă socială, respectiv
prestaţii şi servicii sociale, în conformitate cu prevederile Legii nr. 47/2006
privind sistemul naţional de asistenţă socială şi cu prevederile Ordonanţei
Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 515/2003, cu modificările şi completârile ulterioare;
c) organizaţii caritabile - organizaţii care desfăşoară activităţi uman'itare şi acordă
servicii sociale definite în conformitate cu prevederile legislaţiei speciale;
d) beneficiari finali ai Programului - organizaţiile caritabile selectate pentru a distribui produsele
alimentare;
e) beneficiari - persoanele, familiile, grupurile de persoane şi comunităţile eligibile pentru a primi ajutoare
sub formă de produse alimentare;
f) Program - Programul
de furnizare a produselor alimentare către persoanele defavorizate din România,
cu finanţare din Fondul European de Garantare Agricolă, aferentă exerciţiului
financiar al anului 2007;
g) cheltuielile legate de implementarea Programului - reprezintă până la 4% din valoare totală a Programului pentru
transportul produselor alimentare finite şi până la 1% din valoarea totală a
Programului pentru acoperirea cheltuielilor administrative şi de transport ale
organizaţiilor caritabile.
Art. 3. - (1) Cheltuielile legate de implementarea
Programului se suportă din Fondul European de Garantare Agricolă.
(2) Prefinanţarea cheltuielilor pentru implementare se
asigură din prevederile bugetare aprobate Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale pe anul 2007.
Art. 4. - Atribuţiile autorităţilor şi instituţiilor
publice cu responsabilităţi în derularea Programului sunt prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 5. - Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, Ministerul Muncii,
Familiei şi Egalităţii de Şanse şi Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative vorduce laîndeplinire prevederile prezentei hotărâri.
Art. 6. - Prezenta hotărâre asigură implementarea
prevederilor Regulamentului Comisiei (CE) nr. 306/2007, care modifică
Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.539/2006 de adoptare a planului privind
atribuirea către statele membre de resurse aferente exerciţiului bugetar 2007
pentru furnizarea de produse alimentare provenind din stocurile de intervenţie
pentru persoanele cele mai defavorizate din Comunitate, publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. L 81 din 22 martie
2007.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Decebal Traian Remeş
p. Ministrul internelorşi reformei administrative,
Liviu Radu,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
ATRIBUŢIILE
autorităţilor şi instituţiilor publice cu
responsabilităţi în derularea Programului de furnizare a produselor alimentare
către persoanele defavorizate din România, cu finanţare din Fondul European de
Garantare Agricolă, aferentă exerciţiului financiar al anului 2007
Art. 1. - Ministerul Muncii, Familiei şi Egalitaţii de
Şanse, denumit în continuare MMFES, are următoarele atribuţii:
a) stabileşte criteriile de eligibilitate în vederea
identificării persoanelor defavorizate, beneficiare ale Programului, respectiv:
1. beneficiarii de venit minim garantat;
2. pensionarii agricultori;
3. persoanele asistate în centre rezidenţiale sau înregistrate ca beneficiare de masă la cantinele de
ajutor social înfiinţate conform Legii nr. 208/1997 privind cantinele de ajutor
social;
b) identifică persoanele beneficiare ale Programului şi
pune la dispoziţia organizaţiei caritabile nominalizate informaţiile
respective, cu ajutorul structurilordeconcentrate ale MMFES din teritoriu.
Art. 2. - Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale, denumit în continuare MADR, are următoarele atribuţii:
a) coordonează şi monitorizează implementarea
Programului prin Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură;
b) informează Comisia Europeană, cel mai târziu până
la data de 15 februarie a fiecărui an, asupra intenţiei de participare a României
la Program, a cărui implementare începe la data de 1 octombrie şi se încheie la
data de 31 decembrie a anului următor;
c) notifică Comisiei Europene la 31 mai cel târziu
informaţii privind:
1. cantităţile din fiecare tip de produs, exprimate în
tone, necesare pentru îndeplinirea programului pe teritoriul României pentru anul financiar respectiv;
2. forma în care se vor distribui produsele către
beneficiari;
3. categoriile de persoane considerate defavorizate;
d) notifică Comisiei Europene, în timp util şi înainte
de începerea perioadei de implementare, documentaţia de atribuire a
contractelor folosită pentru a repartiza diferitele modalităţi de aprovizionare
din stocurile de intervenţie şi de mobilizare pe piaţă, transmisă de Agenţia de
Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură ca organism de implementare a Programului;
e) transmite Comisiei Europene numele organizaţiei de
caritate, autorizată de MMFES, care participă la Program;
f) în timpul perioadei de îndeplinire a Programului,
informează Comisia cu privire la orice modificări previzibile ale cheltuielilor care pot surveni la punerea în aplicare a Programului;
g) asigură fondurile necesare finanţării tuturor
cheltuielilor legate de implementarea Programului.
Art. 3. -Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură, ca instituţie publică aflată în subordinea MADR, este responsabilă
cu gestionarea Programului şi are următoarele atribuţii şi responsabilităţi
privind:
a) implementarea Programului, după cum urmează:
1. întocmeşte şi publică ofertele de licitare pentru
selectarea ofertanţilor, cu respectarea condiţiilor cel mai puţin costisitoare
pentru realizarea livrării şi transportului produselor alimentare conform art.
4 alin. (2) si (3) din Regulamentul (CEE) nr. 3.149/1992;
2. stabileşte fondurile necesare efectuării plăţii
cheltuielilor de transport si administrative, conform art. 6 din Regulamentul
(CEE) nr. 3.149/1992 şi Regulamentului (CE) 306/2007 [anexa 1(i)];
3. efectuează plata sumelor reprezentând cheltuielile
administrative şi de transport efectuate în cadrul Programului, în conformitate
cu art. 6 din Regulamentul (CEE) nr. 3.149/1992;
4. stabileşte incalcarile şi penalitaţile aplicabile
in cazul neregulilor şi
prevăzute în procedurile pe care le elaborează, în conformitate cu art. 8 din
Regulamentul (CEE) nr. 3.149/1992;
5. primeşte şi centralizează toate datele necesare
comunicării către Comisia Europeană despre realizarea Programului;
6. transmite lunar Comisiei Europene plăţile efectuate
în cadrul acestui exerciţiu financiar, din cadrul Fondului European de
Garantare Agricolă;
7. încheie contracte de
prestări de servicii cu operatorii economici selectaţi pentru transport şi
procesare;
8. stabileşte potrivit legii organizaţia/organizaţiile
caritabilă/ caritabile care va/vorfi implicată/implicate în aplicarea
Programului;
9. încheie contractul de
prestări de servicii cu organizaţia/ organizaţiile caritabilă/caritabile
desemnată/desemnate conform pct. 8;
10. verifică laîncheierea contractelor cu operatorii
economici selectaţi cuantumul garanţiei aferente operaţiunii de furnizare de alimente;
11. controlează depozitele organizaţiilorde caritate cu
privire la capacitatea spaţiului, igiena, personalul afectat operaţiunilor de
distribuire;
12. informează MADR asupra modalităţii de implementare
a Programului;
13. îndeplineşte şi alte obligaţii în implementarea
Programului, conform Regulamentului (CEE) nr. 3.149/1992 si Regulamentului
(CEE)nr. 3.730/1987;
b) verificarea, examinarea documentelorşi control, după
cum urmează:
1. efectuează acţiuni de verificare şi control,
începând de la retragerea produselor alimentare din stocurile de intervenţie,
în toate etapele de implementare a planului şi la toate nivelurile lanţului de
distribuţie, pe toată durata de implementare, inclusiv la nivel local, asa cum
este prevăzut la alin. (2) al art. 9 din Regulamentul
(CEE) nr. 3.149/1992;
2. verifică documentaţia operatorilor economici şi
organizaţiei/ organizaţiilor caritabile care efectuează măsurile, în legătură
cu returnarea mijloacelor, în controalele efectuate la aplicarea măsurilor, în
conformitate cu prevederile care reglementează finanţarea politicii agricole
comune;
c) transmite Comisiei Europene, nu mai târziu de 30
iunie, raportul anual de îndeplinire a Programului pe parcursul anului
financiar anterior, întocmit împreună cu organizaţia de caritate, alte organe
şi organizaţii participante la Program, care va cuprinde un bilanţ de activitate aşa cum este prevăzutîn
art. 10 din Regulamentul (CEE) nr. 3.149/1992.
Art. 4. - Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative asigură ordinea şi buna desfăşurare a activităţilor Programului
la locurile de distribuire a alimentelor.
Art. 5. - Autorităţile administraţiei publice locale
sprijină acţiunea de identificare a persoanelor beneficiare ale Programului.
Art. 6. - MADR, MMFES, organismul de certificare şi reprezentanţii împuterniciţi ai Comisiei Europene, precum şi
alte organe împuternicite, care sunt competente în ceea ce priveşte
supravegherea plăţilorfăcute din Fondul European de Garantare Agricolă,
verifică documentaţia operatorilor economici şi organizaţiei caritabile care
efectuează măsurile, în legătură cu returnarea mijloacelor, în controalele
efectuate la aplicarea măsurilor, în conformitate cu prevederile care
reglementează finanţarea politicii agricole comune.