Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 7 din 7 noiembrie 2007

asupra contestatiei referitoare la organizarea si desfasurarea referendumului national privind introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 759 din 8 noiembrie 2007



Curtea Constituţională a fost sesizată cu contestaţia formulată de Partidul România Mare referitoare la organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional privind introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului României, astfel cum a fost convocat de Preşedintele României prin Decretul nr. 909 din 23 octombrie 2007, contestaţie întemeiată pe dispoziţiile art. 146 lit. i) din Constituţie, coroborate cu cele ale art. 10 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.

Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională la data de 25 octombrie 2007, formează obiectul Dosarului nr. 15021/2007 şi se întemeiază, în esenţă, pe următoarele susţineri:

Cu privire la competenţa Curţii Constituţionale, invocând prevederile art. 146 lit. i) din Constituţie, potrivit cărora Curtea Constituţională „veghează la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului şi confirmă rezultatele acestuia", precum şi cele ale art. 3, art. 1 alin. (2) şi art. 11 alin. (1) lit. B.c) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, în care se arată că aceasta trebuie să ia în dezbatere orice contestaţie privind constituţionalitatea procedurilor pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului şi să pronunţe o hotărâre pentru a-şi îndeplini rolul constituţional de a veghea la respectarea procedurilor. Aşa fiind, se precizează că obiectul contestaţiei „îl constituie procedurile pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului constând în convocarea sa, stabilirea obiectului şi a datei de desfăşurare", neconstituţionalitatea Decretului Preşedintelui României nr. 909 din 23 octombrie 2007 fiind invocată „numai pe cale incidenţă". Se consideră că aceste aspecte sunt în competenţa de soluţionare a Curţii Constituţionale, astfel cum aceasta s-a pronunţat prin hotărârile nr. 1 din 15 octombrie 2003 şi nr. 2 din 22 octombrie 2003. In continuare, se arată că din punct de vedere normativ, adică potrivit art. 90 din Constituţie, precum şi potrivit art. 11 alin. (1) şi (2) şi art. 15 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 3/2000, primul act care reglementează desfăşurarea referendumului cu privire la probleme de interes naţional este actul de convocare a acestuia, al cărui conţinut „constituţional şi legal" „condiţionează constituţionalitatea şi legalitatea desfăşurării tuturor procedurilor ulterioare". Or, Decretul nr. 909/2007 emis de Preşedintele României pentru convocarea referendumului încalcă prevederile constituţionale şi legale menţionate. Astfel, în „scrisoarea Preşedintelui României din 15 februarie 2007 prin care solicită consultarea Parlamentului cu privire la organizarea şi desfăşurarea referendumului" „se specifică în mod expres" dorinţa de a cere „poporului să-şi exprime, prin referendum, voinţa suverană cu privire la introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului, începând cu următoarele alegeri". „In limitele cererii de consultare", articolul unic al Hotărârii Parlamentului nr. 42 din 30 mai 2007 prevede că „Parlamentul României avizează favorabil iniţierea de către Preşedintele României a unui referendum naţional consultativ cu privire la introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului, începând cu următoarele alegeri". Decretul nr. 909/2007 „nu se mai referă la referendumul pentru care s-a pronunţat Parlamentul", ci prevede că, „începând cu primele alegeri care vor fi organizate pentru Parlamentul României, toţi deputaţii şi senatorii să fie aleşi în circumscripţii uninominale, pe baza unui scrutin majoritar în două tururi". Aşa fiind, se consideră că „în acest mod au fost eludate procedurile constituţionale privind convocarea referendumului, deturnându-se în mod inadmisibil obiectul consultării populare prin stabilirea unui obiect cu privire la care Parlamentul nu s-a pronunţat. Chiar dacă „pronunţarea Parlamentului are numai un rol consultativ", fiind o condiţie constituţională formală pentru convocarea referendumului, care „permite - în cadrul raporturilor dintre instituţiile statului - să se exprime un punct de vedere al organului reprezentativ suprem cu privire la acţiunile executive ale Preşedintelui", „convocarea unui referendum având un obiect cu privire la care Parlamentul nu a fost consultat este un act neconstituţional, care afectează procedurile de organizare a referendumului referitoare la stabilirea obiectului său ce se va reflecta în întrebarea ce se pune pe buletinele de vot".

Contrar prevederilor art. 15 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 3/2000 care prevede că data referendumului se stabileşte prin decret al Preşedintelui României, art. 3 din Decretul nr. 909/2007 „nu stabileşte o dată, ci un termen". Se consideră că „necesitatea stabilirii unei date şi nu a unui termen derivă din aceea că data scrutinului devine în economia procedurilor electorale «data de referinţă» în raport de care se calculează datele desfăşurării tuturor actelor care compun aceste proceduri". „Nu numai că substituirea unei date cu un termen este nelegală, dar aceasta afectează întreaga desfăşurare a scrutinului, făcând practic imposibilă normala sa derulare."

CURTEA,

luând în dezbatere contestaţia formulată de Partidul România Mare, referitoare la organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional privind introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului României, astfel cum a fost convocat de Preşedintele României prin Decretul nr. 909 din 23 octombrie 2007, reţine următoarele:

Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia cu care a fost sesizată de către Partidul România Mare la data de 25 octombrie 2007 referitoare la organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional privind introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului României.

Potrivit art. 146 lit. i) din Constituţie, Curtea are atribuţia de a veghea la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului şi de a confirma rezultatele acestuia. In înţelesul prevederii constituţionale menţionate, soluţionarea contestaţiilor care îi sunt adresate cu privire la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional, inclusiv cele referitoare la legile şi ordonanţele prin care se stabilesc norme cu caracter procedural de organizare şi desfăşurare a acestuia, aparţine sferei sale de competenţă, în măsura în care soluţionarea contestaţiilor nu intră în atribuţiile birourilor electorale sau ale instanţelor judecătoreşti.

In esenţă, autorul contestaţiei susţine că Decretul Preşedintelui României nr. 909 din 23 octombrie 2007 pentru organizarea unui referendum naţional privind introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului României, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 719 din 24 octombrie 2007, este neconstituţional, întrucât obiectul referendumului diferă de cel cu privire la care Parlamentul a fost consultat, precum şi pentru că „nu stabileşte o dată, ci un termen" la care referendumul va avea loc. Decretul nr. 909/2007 prevede:

- Art. 1: „Poporul român este chemat să îşi exprime voinţa cu privire la introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului României, începând cu primele alegeri parlamentare ce vor fi organizate.

-Art. 2: „Pentru realizarea celor prevăzute la art. 1, cetăţenii sunt chemaţi să se pronunţe prin «DA» sau «NU» la următoarea întrebare: «Sunteţi de acord ca, începând cu primele alegeri care vor fi organizate pentru Parlamentul României, toţi deputaţii şi senatorii să fie aleşi în circumscripţii uninominale, pe baza unui scrutin majoritar în două tururi?"

-  Art. 3: „Data referendumului va fi data desfăşurării alegerilor pentru Parlamentul European, ce vor fi organizate în anul 2007."

Prevederile constituţionale invocate ca fiind încălcate sunt următoarele:

-  Art. 90: „Preşedintele României, după consultarea Parlamentului, poate cere poporului să-şi exprime, prin referendum, voinţa cu privire la probleme de interes naţional.";

- Art. 146 lit. i): „Curtea Constituţională are următoarele atribuţii: [...] i) veghează la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului şi confirmă rezultatele acestuia;".

Art. 11 alin. (1) şi (2) şi art. 15 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 24 februarie 2000, cu modificările ulterioare, prevăd:

- Art. 11 alin. (1) şi (2): „(1) Preşedintele României, după consultarea Parlamentului, poate cere poporului să îşi exprime voinţa prin referendum cu privire la probleme de interes naţional.

(2) Problemele care se supun referendumului şi data desfăşurării acestuia se stabilesc de Preşedintele României, prin decret.";

- Art. 15 alin. (1) lit. c):„(1) Obiectul şi data referendumului naţional se stabilesc după cum urmează: [...] c) prin decret al Preşedintelui României, în cazul referendumului cu privire la probleme de interes naţional."

Examinând argumentele invocate în susţinerea contestaţiei, Curtea constată că acestea sunt neîntemeiate pentru cele ce se vor arăta în continuare:

Pe baza atribuţiilor ce-i sunt conferite prin Constituţie, prin Legea nr. 47/1992 şi Legea nr. 3/2000, Curtea Constituţională, în afară de confirmarea rezultatelor referendumului, este chemată să vegheze şi la organizarea şi desfăşurarea acestuia, soluţionând acele contestaţii ce au temei constituţional şi legal.

In ceea ce priveşte procedura de organizare a referendumului, aceasta este reglementată prin Legea nr. 3/2000, unicul act normativ, cu caracter general, aplicabil tuturor tipurilor de referendum naţional.

Art. 90 din Constituţie stabileşte competenţa exclusivă a Preşedintelui României în materia referendumului cu privire la probleme de interes naţional, chiar dacă consultarea Parlamentului este obligatorie, în sensul că ea trebuie realizată, dar Preşedintele are libertatea deciziei. Numai Preşedintele României are dreptul de a decide care sunt problemele de interes naţional şi, în cadrul acestora, de a stabili, prin decret, problema ce constituie obiectul referendumului şi data desfăşurării acestuia, aşa cum prevăd dispoziţiile art. 11 alin. (1) şi (2) şi ale art. 15 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului.

Curtea constată că prin scrisoarea adresată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, în care Preşedintele României îşi exprima intenţia de a iniţia un referendum naţional consultativ cu privire la „introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului, începând cu următoarele alegeri", a fost declanşată procedura de consultare a Parlamentului cerută de art. 90 din Constituţie şi art. 11 alin. (1) din Legea nr. 3/2000.

Acest demers al Preşedintelui s-a concretizat în Hotărârea Parlamentului nr. 42/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 374 din 1 iunie 2007.

In temeiul prerogativelor sale constituţionale şi având în vedere hotărârea Parlamentului, Preşedintele României a emis Decretul nr. 909/2007 pentru organizarea unui referendum naţional privind introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului României. Chiar dacă unele formulări din Hotărârea Parlamentului au fost redate, în Decretul nr. 909/2007, într-o formă explicită sub aspect tehnic - „scrutin majoritar în două tururi" -, iar redactarea lor a fost pusă de acord cu normele de tehnică legislativă, această operaţiune, în ansamblul său, nu se îndepărtează de la ideea centrală - „votul uninominal" - şi nu se poate constitui într-un impediment în calea desfăşurării referendumului. Nu se poate reţine că este vorba de un „alt referendum" şi că, în acest caz, ar fi necesară consultarea din nou a Parlamentului.

De altfel, în cererea adresată Parlamentului, Preşedintele se referă la un referendum prin care se solicită poporului „să-şi exprime, prin referendum, voinţa suverană cu privire la introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului, începând cu următoarele alegeri", iar prin articolul unic al Hotărârii Parlamentului nr. 42 din 30 mai 2007 se arată că „Parlamentul avizează favorabil iniţierea de către Preşedintele României a unui referendum naţional consultativ cu privire la introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului, începând cu următoarele alegeri." Intre aceste formulări şi precizarea din art. 2 al Decretului nr. 909/2007 potrivit căruia „toţi deputaţii şi senatorii să fie aleşi în circumscripţii uninominale" nu există deosebire de conţinut, iar includerea în întrebarea adresată corpului electoral a precizării „pe baza unui scrutin majoritar în două tururi" constituie una dintre modalităţile de desfăşurare a scrutinului uninominal. Preşedintele putea opta şi pentru un scrutin majoritar cu un singur tur, dar acesta nu este aplicabil decât în sisteme bipartidiste.

O altă problemă ridicată prin contestaţie se referă la data la care se va desfăşura referendumul, care nu este menţionată în decret prin „ziua, luna, anul", ca dată de referinţă la care se raportează celelalte evenimente din cadrul procedurii referendumului, ci este determinată în funcţie de data la care va avea loc un alt eveniment electoral - „data desfăşurării alegerilor pentru Parlamentul European, ce vor fi organizate în anul 2007" -şi care a fost stabilită anterior. Curtea observă că, un asemenea procedeu, a mai fost utilizat în legislaţia noastră. Astfel, potrivit art. 30 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, „Alegerile din anul 2004 pentru Preşedintele României vor avea loc o dată cu cele pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului".

Curtea observă, totodată, că legea fundamentală nu cuprinde nicio dispoziţie cu privire la obligaţia stabilirii de către Preşedintele României a datei referendumului, problema, de ordin tehnic, fiind reglementată prin lege. Fără îndoială, Preşedintele României, ca oricare altă autoritate publică, are datoria constituţională de a respecta legea. Având însă în vedere că formularea din decretul analizat permite stabilirea cu certitudine a datei referendumului, care va fi aceeaşi cu data desfăşurării alegerilor pentru Parlamentul European - stabilită anterior pentru 25 noiembrie 2007 -, Curtea Constituţională nu poate primi susţinerea din contestaţie, în sensul că s-ar fi încălcat prevederile art. 15 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 3/2000 şi, prin aceasta, Constituţia României.

De altfel, Curtea Constituţională, prin Decizia nr. 147 din 21 februarie 2007 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 162 din 7 martie 2007), a stabilit că „referendumul se poate desfăşura oricând în cursul anului, dacă Parlamentul a fost consultat sau a aprobat propunerea de suspendare din funcţie a Preşedintelui României. Aşadar, potrivit Constituţiei, nu există nicio altă condiţie care să interzică organizarea şi desfăşurarea referendumului simultan cu alegerile prezidenţiale, parlamentare, locale sau alegerile pentru Parlamentul European ori într-un anumit interval de timp, anterior sau posterior alegerilor menţionate".

Faţa de considerentele expuse, în temeiul prevederilor art. 146 lit. i) din Constituţie, ale art. 11 alin. (1) lit. B.c)şi ale art. 46 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

HOTĂRĂŞTE:

Respinge contestaţia referitoare la organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional privind introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului României, formulată de Partidul România Mare.

Hotărârea este definitivă şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Dezbaterea a avut loc la data de 7 noiembrie 2007 şi la aceasta au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Petre Ninosu, Ion Predescu, Puskas Valentin Zoltan, Tudorel Toader şi Augustin Zegrean, judecători.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent şef,

Gabriela Dragomirescu


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 7/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 7 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 7/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu