HOTARARE Nr. 686 din 12 iulie 2005
pentru aprobarea Strategiei nationale in domeniul prevenirii si combaterii
fenomenului violentei in familie
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 678 din 28 iulie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 9
alin. (1) lit. a) din Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea si combaterea
violentei in familie, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 4
pct. D lit. k) din Hotararea Guvernului nr. 412/2005 privind organizarea si
functionarea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Strategia nationala in domeniul prevenirii si combaterii
fenomenului violentei in familie si Planul de masuri pentru implementarea
strategiei nationale in domeniul prevenirii si combaterii fenomenului violentei
in familie pe perioada 2005 - 2007, prevazute in anexele nr. 1*) si 2*), care
fac parte integranta din prezenta hotarare.
------------
*) Anexele nr. 1 si 2 sunt reproduse in facsimil.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul sanatatii,
Mircea Cinteza
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
Strategia nationala in domeniul prevenirii si combaterii fenomenului
violentei in familie
I. Consideratii generale
Tranzitia prin care inca mai trece societatea romaneasca, cu efectele sale
imediate si vizibile legate in principal de situarea a mai mult de jumatate din
populatie sub pragul de subzistenta si scaderea drastica a numarului populatiei
ocupate, a dus la schimbari majore in structura criminalitatii.
Pornind de la considerarea familiei ca principal model cultural in procesul
complex de educare a copiilor, responsabilitatea statului roman rezida in
crearea unui cadru favorabil care sa permita gasirea unor solutii de prevenire
a violentei in familie, precum si de sprijinire a persoanelor supuse violentei
in familie, motiv pentru care la nivel national a fost simtita nevoia adoptarii
in cel mai scurt timp a strategiei nationale in domeniul prevenirii si
combaterii violentei in familie.
Constientizarea efectelor fenomenului violentei in familie si a gravitatii
acestuia la nivel mondial s-a petrecut relativ recent in lume, toate tarile
Uniunii Europene confruntandu-se cu problemele generate de violenta in familie.
Sistemul serviciilor sociale publice in domeniul combaterii si prevenirii
violentei in familie in Romania nu este dezvoltat, furnizarea de servicii de
asistenta in domeniul prevenirii si combaterii violentei in familie fiind
asumata de societatea civila indeosebi. Societatea civila, in parteneriat cu
autoritatile locale, a dezvoltat servicii specializate pentru protectia
victimelor violentei in familie, precum si furnizori de servicii sociale care
lucreaza cu agresorii.
Un studiu realizat de Centrul Parteneriat pentru Egalitate in anul 2003
arata faptul ca in Romania rata globala a incidentei violentei in familie este
de 14,3% la nivel national, reprezentand o valoare medie, care arata ca intre
12,4% si 16,2% din populatia adulta a Romaniei a avut experiente de violenta in
familie de-a lungul vietii, sub una sau mai multe forme. Violenta in familie
din Romania are drept factori determinanti semnificativi alcoolismul, saracia,
socializarea intr-un mediu marcat de violenta si modelul patriarhal de
organizare a familiei.
Ca demers legislativ, Romania beneficiaza, in momentul de fata, de acte
normative destinate sa reglementeze fenomenul de violenta in familie si la
locul de munca. In cadrul procesului de reforma a sistemului de protectie
sociala romanesc, a fost adoptata Legea nr. 217/2003 privind prevenirea si
combaterea violentei in familie, ca parte componenta a strategiilor care
vizeaza protectia familiei, aceasta stabilind cadrul dezvoltarii politicilor de
combatere si prevenire a fenomenului violentei in familie. Infiintarea Agentiei
Nationale pentru Protectia Familiei, prin Legea nr. 217/2003 privind prevenirea
si combaterea violentei in familie, reprezinta un prim pas in organizarea unui
sistem eficient de servicii sociale specializate in domeniul prevenirii si
combaterii violentei in familie la nivel national.
Prin adoptarea Legii nr. 197/2000, de modificare si completare a Codului penal,
au fost prevazute masuri si pedepse pentru persoanele care savarsesc acte de
violenta cauzatoare de suferinte fizice si psihice, savarsite asupra membrilor
familiei. De asemenea, noul Cod penal, aprobat prin Legea nr. 301/2004, prevede
la art. 134, ca o masura de siguranta speciala pentru prevenirea violentei in
familie, "interdictia de a reveni la locuinta familiei, la cererea partii
vatamate, aceasta masura putand fi luata in mod provizoriu si in cursul
urmaririi penale sau al judecatii".
Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse intre femei si barbati, prin
care se garanteaza accesul la educatie, cultura si la informare fara
discriminare, precum si Legea nr. 116/2002 privind combaterea marginalizarii
sociale, prin care se faciliteaza accesul la un loc de munca si la o locuinta,
completeaza cadrul legislativ necesar pentru o implementare cat mai eficienta a
legislatiei in domeniul prevenirii si combaterii violentei in familie.
Violenta in familie reprezinta o realitate sociala ale carei consecinte nu
pot fi ignorate la nivelul deciziei politice in perspectiva aderarii tarii
noastre la structurile Uniunii Europene. Necesitatea realizarii unei noi
constructii institutionale si a reformei in domeniul protectiei familiei este
mentionata in documentele care stabilesc conditiile aderarii Romaniei la
Uniunea Europeana, acestea fiind incluse in Programul de Masuri Prioritare
pentru Integrare Europeana, in Foaia de Parcurs a Romaniei elaborata de Uniunea
Europeana pentru perioada 2001 - 2004, precum si in Planul Economic de
Preaderare pentru perioada 2003 - 2004. In Raportul periodic privind progresele
inregistrate de Romania pe calea aderarii din anul 2003 se mentioneaza la
Criterii Politice, capitolul Drepturile omului si protectia minoritatilor: "In
mai 2003 s-a adoptat legislatia cu privire la prevenirea si combaterea
violentei in familie. Legea constituie o dezvoltare pozitiva si ofera protectie
imbunatatita victimelor violentei. Pentru a pune in aplicare legea, Agentia
Nationala pentru Protectia Familiei ar trebui sa devina operationala cat mai
curand posibil."
In procesul complex de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana combaterea
violentei in familie este inexorabil legata de respectarea criteriilor politice
de la Copenhaga privind respectarea drepturilor omului. Pe plan international
exista urmatoarele documente care definesc politica in domeniul prevenirii si
combaterii violentei in familie:
- Conventia Natiunilor Unite privind eliminarea tuturor formelor de
discriminare impotriva femeilor, adoptata in anul 1979 si ratificata de Romania
in 1981;
- Recomandarea Consiliului Europei nr. 4/1985 cu privire la violenta in
familie;
- Recomandarea Consiliului Europei nr. 11/1985 privind protectia victimei;
- Recomandarea Consiliului Europei nr. 21/1987 privind asistenta victimelor
si prevenirea victimizarii lor;
- Recomandarea Consiliului Europei nr. 2/1990 pentru adoptarea unor masuri
sociale privind violenta in familie;
- Recomandarea Consiliului Europei nr. 11/1991 privind exploatarea sexuala,
pornografia, prostitutia si traficul cu copii si tineri;
- Declaratia Natiunilor Unite cu privire la eliminarea violentei impotriva
femeilor, adoptata in anul 1993, in definitia violentei in familie fiind
inclusa si violenta psihologica;
- Rezolutia Comisiei ONU pentru prevenirea crimei si justitia penala
privind "Violenta asupra femeilor si copiilor", adoptata la Viena in
anul 1994;
- Declaratia celei de-a patra conferinte asupra problemelor femeii (Beijing
1995) considera violenta impotriva femeilor ca fiind unul dintre cele 12
obstacole impotriva respectarii drepturilor femeii;
- Recomandarea Consiliului Europei nr. 5/2002 privind protectia femeilor
impotriva violentei;
- Decizia Parlamentului European nr. 803/2004 privind adoptarea programului
de actiune a Comunitatii Europene pentru perioada 2004 - 2008 referitor la
prevenirea si combaterea violentei impotriva copiilor, tinerilor si femeilor,
precum si la protectia victimelor si a grupurilor cu risc (Programul Daphne
II).
Prezenta strategie porneste de la ideea identificarii masurilor necesare
pentru coordonarea corespunzatoare a tuturor programelor derulate in domeniul
prevenirii si combaterii violentei in familie, in scopul evitarii
paralelismelor, precum si in vederea utilizarii eficiente a resurselor alocate.
In acelasi timp, se urmareste armonizarea si corelarea proceselor de reforma
din domenii precum: protectie sociala, administratie locala, justitie,
sanatate, educatie in vederea asigurarii unei sincronizari a acestor procese
care sa aiba ca scop reintegrarea in societate a persoanelor afectate de
violenta in familie.
II. Principii
Principiile care stau la baza elaborarii prezentei strategii au in vedere
stabilirea cadrului institutional al sistemului de servicii sociale destinate
prevenirii si combaterii violentei in familie, atat la nivel central, cat si la
nivel local, precum si dezvoltarea capacitatii sistemului pentru abordarea
multisectoriala a problematicii violentei in familie.
1. Principiul respectarii demnitatii umane. Fiecarei persoane ii este
respectata demnitatea, prin evitarea atitudinilor si comportamentelor
umilitoare si degradante.
2. Principiul nondiscriminarii si egalitatii de sanse. Politica in domeniu
va fi aplicata fara discriminare, avand in vedere respectarea si promovarea
drepturilor persoanelor afectate de violenta in familie. Aceste drepturi sunt
aplicabile in egala masura cetatenilor romani si cetatenilor straini aflati in
mod legal in Romania, cu respectarea prevederilor legislatiei in vigoare,
precum si prin asigurarea accesului liber si nediscriminatoriu al acestora la
serviciile specifice destinate prevenirii si combaterii violentei in familie.
3. Principiul promovarii valorilor non-violentei la nivelul comunitatii.
Cunoasterea gravitatii efectelor comportamentului violent la nivelul societatii
implica actiuni concertate ale statului si societatii civile in vederea
schimbarii paternului cultural in ceea ce priveste toleranta populatiei la
actele de violenta in familie.
4. Principiul responsabilizarii. Societatea moderna are nevoie nu numai de
persoane capabile, active si inalt motivate, dar si responsabile fata de sine,
familie, prieteni, colegi, vecini, comunitate. Aceasta presupune
responsabilizarea fiecaruia pentru problemele celorlalti, complementar cu
responsabilizarea colectivitatii fata de problemele si dificultatile cu care
membrii sai se confrunta. Este vitala atat responsabilizarea agresorului pentru
actele de violenta comise, cat si a institutiilor abilitate sa intervina in
rezolvarea cazurilor de violenta in familie.
5. Principiul participarii. Promovarea participarii si consultarii
beneficiarilor la toate nivelele de decizie, printr-o abordare sensibila la
diferentele culturale, de varsta si gen. Promovarea implicarii comunitatii
locale, in mod special a autoritatilor publice, pentru a identifica si a
diagnostica in mod corect natura problemelor si a riscurilor.
6. Principiul complementaritatii dintre prevenire si combatere. Tratarea efectului
fenomenului violentei in familie este costisitoare si prezinta riscul
perpetuarii problemei. Prevenirea violentei prin masuri active si prin
implicarea tuturor actorilor sociali constituie unul dintre dezideratele
actualei strategii.
7. Principiul securizarii si protectiei victimei. Acest principiu,
considerat esential in orice demers intreprins pentru solutionarea cazurilor de
violenta in familie, garanteaza interventia, in limita cadrului legal, prin
actiuni care sa asigure inclusiv protectia fizica a victimei.
8. Principiul centrarii pe persoana. Acest principiu presupune centrarea pe
nevoile persoanei si implicarea ei activa in toate deciziile ce o privesc.
9. Principiul parteneriatului. Politica in domeniul prevenirii si
combaterii violentei in familie trebuie sa includa mecanisme parteneriale:
grupurile si organizatiile reprezentative (comunitate locala, organizatii
neguvernamentale, organizatii ale grupurilor cu risc etc.) trebuie implicate in
procesul de proiectare a politicilor in domeniu.
10. Principiul abordarii multidisciplinare. Asigurarea accesului
beneficiarilor la servicii, in functie de nevoile identificate, intr-o abordare
multidisciplinara si multisectoriala.
III. Scop
Prezenta strategie are ca scop promovarea, respectarea si garantarea
drepturilor persoanelor afectate de violenta in familie, in vederea dezvoltarii
fiecarui membru al familiei intr-un mediu lipsit de violenta.
IV. Durata
Strategia nationala in domeniul prevenirii si combaterii fenomenului
violentei in familie va fi implementata in perioada 2005 - 2007.
V. Obiective generale
Obiectivele generale ale strategiei privind prevenirea si combaterea
violentei in familie sunt urmatoarele:
Obiectivul 1: Imbunatatirea cadrului legislativ necesar organizarii si
functionarii sistemului de servicii sociale specializate din domeniul
prevenirii si combaterii violentei in familie.
Obiectivul 2: Intarirea capacitatii institutionale a autoritatilor
administratiei publice centrale si locale de a implementa si dezvolta programe
si servicii sociale specializate destinate persoanelor afectate de violenta in
familie.
Obiectivul 3: Dezvoltarea unei culturi a parteneriatului si solidaritatii
sociale in dezvoltarea politicilor de prevenire si combatere a violentei in
familie la nivel national.
Obiectivul 4: Responsabilizarea societatii romanesti fata de problematica
violentei in familie.
Obiectivul 5: Participarea si implicarea activa a statului roman la actiuni
intreprinse la nivel international in domeniul prevenirii si combaterii
fenomenului violentei in familie.
VI. Obiective operationale
1. Completarea si armonizarea cadrului legislativ existent in domeniul
prevenirii si combaterii violentei in familie in vederea integrarii acestuia in
ansamblul general al politicilor sociale.
2. Dezvoltarea capacitatii autoritatilor publice, judetene si locale, de
identificare a problemelor sociale, de dezvoltare si implementare de politici,
programe si proiecte in domeniu.
3. Analiza cauzelor violentei in familie, a formelor de manifestare si a
grupurilor si/sau domeniilor vulnerabile, in diferite tipuri de comunitati
(etnice, rurale/urbane etc.).
4. Dezvoltarea unui sistem unitar de servicii sociale specifice domeniului
prevenirii si combaterii violentei in familie, tinand cont de complexitatea
fenomenului, precum si de nevoile specifice ale beneficiarilor, printr-o
abordare sensibila la diferentele culturale, de varsta si gen.
5. Crearea unui sistem informational si informatic national de inregistrare
si raportare a cazurilor de violenta in familie.
6. Determinarea necesarului de resurse financiare si umane in functie de
nevoile identificate, precum si identificarea surselor locale, nationale si
internationale posibil de mobilizat.
7. Dezvoltarea resurselor umane in domeniu.
8. Realizarea unei retele de suport la nivel comunitar.
9. Dezvoltarea de atitudini si comportamente non-violente pentru atingerea
obiectivului "toleranta zero" fata de violenta in familie.
10. Promovarea dialogului public in vederea constientizarii la nivelul
societatii romanesti a urmarilor negative ale violentei in familie.
11. Dezvoltarea relatiilor de colaborare intre statul roman si statele sau
organismele internationale implicate in prevenirea si combaterea violentei in
familie.
12. Monitorizarea si evaluarea activitatilor intreprinse in vederea
prevenirii si combaterii violentei in familie.
ANEXA 2
Plan de masuri pentru implementarea strategiei nationale in domeniul
prevenirii si combaterii fenomenului violentei in familie pe perioada 2005 -
2007
Lista de abrevieri:
ANPDC Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului
ANPF Agentia Nationala pentru Protectia Familiei
ANPH Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap
DGASPC Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului
DMSSF Directia de Munca, Solidaritate Sociala si Familie
MMSSF Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
MJ Ministerul Justitiei
MEC Ministerul Educatiei si Cercetarii
MS Ministerul Sanatatii
ONG Organizatie neguvernamentala
FNASR Federatia Nationala a Asistentilor Sociali din Romania
MAI Ministerul Administratiei si Internelor
______________________________________________________________________________
|Obiectiv operational| Actiuni/etape | Responsabili | Termene
|
| | de implementare | | |
|____________________|____________________________|________________|___________|
|1. Completarea si | 1. Elaborarea legislatiei |MMSSF ANPF |Sem. II
|
|armonizarea cadrului| secundare specifice |MAI |2006
|
|legislativ existent | fiecarei institutii |MS |
|
|in domeniu | abilitate de lege sa |MJ |
|
| | desfasoare activitati de |ANPDC |
|
| | prevenire si combatere a |ANPH |
|
| | violentei in familie. | |
|
|
|____________________________|________________|___________|
| | 2. Elaborarea si aprobarea |MMSSF ANPF |Sem. I
2006|
| | manualelor si ghidurilor de| |
|
| | bune practici. | |
|
| |____________________________|________________|___________|
| | 3. Elaborarea si aprobarea |MMSSF ANPF |Sem. I
2006|
| | procedurilor de avizare | |
|
| | pentru servicii sociale din| |
|
| | domeniu. | |
|
|
|____________________________|________________|___________|
| | 4. Elaborarea si aprobarea |MMSSF ANPF |Sem. I
2006|
| | metodologiei si | |
|
| | procedurilor de | |
|
| | monitorizare si evaluare a | |
|
| | programelor si serviciilor | |
|
| | sociale in vederea | |
|
| | cresterii calitatii | |
|
| | serviciilor acordate. | |
|
|
|____________________________|________________|___________|
| | 5. Elaborarea si aprobarea |MMSSF ANPF |Sem. I
2006|
| | metodologiei si | |
|
| | procedurilor de avizare in | |
|
| | vederea stabilirii | |
|
| | criteriilor de pregatire, | |
|
| | etica profesionala si de | |
|
| | moralitate pentru ocuparea | |
|
| | functiei de asistent | |
|
| | familial. | |
|
|____________________|____________________________|________________|___________|
|2. Dezvoltarea | 1. Crearea si dezvoltarea, |MMSSF |Sem. I
2006|
|capacitatii | la nivelul institutiilor |MAI |
|
|autoritatilor | centrale si locale cu |MS |
|
|publice judetene si | atributii in domeniul |ANPDC |
|
|locale de | prevenirii si combaterii | |
|
|identificare a | violentei in familie, a | |
|
|problemelor sociale,| unor compartimente | |
|
|de dezvoltare si | specializate in prevenirea | |
|
|implementare de | si combaterea violentei in | |
|
|politici si programe| familie. | |
|
|sociale, de |____________________________|________________|___________|
|monitorizare si | 2. Dotarea noilor |Toate |Sem. II
|
|evaluare a | compartimente specializate |institutiile |2006
|
|politicilor si | in prevenirea si |responsabile |
|
|programelor in | combaterea violentei in | |
|
|domeniul violentei | familie cu echipament IT. | |
|
|in familie |____________________________|________________|___________|
| | 3. Stabilirea planurilor |ANPF - coord. |Sem. I
2006|
| | de actiune judetene |Autoritatile |
|
| | (ierarhia de prioritati, |administratiei |
|
| | alegerea modalitatilor de |locale - DGASPC |
|
| | actiune, sarcini concrete, | |
|
| | termene, responsabilitati, | |
|
| | resurse, monitorizarea si | |
|
| | evaluarea activitatii). | |
|
|
|____________________________|________________|___________|
| | 4. Dezvoltarea de |Autoritatile |Permanent
|
| | parteneriate cu actorii |administratiei |
|
| | sociali din comunitate, in |locale - DGASPC |
|
| | vederea implementarii | |
|
| | planurilor de actiune | |
|
| | judetene. | |
|
| |____________________________|________________|___________|
| | 5. Valorificarea |ANPF |Permanent
|
| | experientei si a |Autoritatile |
|
| | rezultatelor in domeniul |administratiei |
|
| | prevenirii si combaterii |locale |
|
| | violentei in familie de la | |
|
| | nivel local (mese rotunde, | |
|
| | conferinte la nivel local | |
|
| | sau judetean, colaborari | |
|
| | contractuale sau | | |
| | voluntare). | |
|
|____________________|____________________________|________________|___________|
|3. Analiza cauzelor | 1. Elaborarea de studii si |MMSSF |Permanent
|
|violentei in | cercetari privind formele |ANPF - coord. |
|
|familie, a formelor | de manifestare a violentei | |
|
|de manifestare si a | in familie, grupurile | |
|
|grupurilor si/sau | si/sau domeniile | |
|
|domeniilor | vulnerabile, precum si de | |
|
|vulnerabile, in | propuneri de eradicare a | |
|
|diferite tipuri de | fenomenului. | |
|
|comunitati (etnice,
|____________________________|________________|___________|
|rurale/urbane etc.).| 2. Publicarea si |MMSSF |Permanent
|
| | diseminarea rezultatelor |ANPF - coord. |
|
| | cercetarilor in domeniu. | |
|
|____________________|____________________________|________________|___________|
|4. Dezvoltarea unui | 1. Sustinerea infiintarii |MMSSF |2005 -
2007|
|sistem unitar de | la nivel judetean si local |ANPF |
|
|servicii sociale | a unitatilor pentru |MAI - consiliile|
|
|specifice domeniului| prevenirea si combaterea |judetene si | |
|prevenirii si | violentei in familie |locale |
|
|combaterii violentei| (centre pentru adapostirea | |
|
|in familie, tinand | victimelor violentei in | |
|
|cont de | familie, centre de | |
|
|complexitatea | recuperare pentru victimele| |
|
|fenomenului, precum | violentei in familie si | |
|
|si de nevoile | centre de asistenta | |
|
|specifice ale | destinate agresorilor) | |
|
|beneficiarilor. | prin: | |
|
| | a) crearea cel putin a unui| |
|
| | centru pentru adapostirea | |
|
| | victimelor violentei in | |
|
| | familie, centru de | |
|
| | recuperare pentru victimele| |
|
| | violentei in familie si a | |
|
| | unui centru de asistenta | |
|
| | destinat agresorilor in | |
|
| | fiecare judet al tarii; | |
|
| | b) finantarea sau | | |
| | cofinantarea, la nivel | |
|
| | local, a programelor si | |
|
| | serviciilor dezvoltate de | |
|
| | organizatiile | |
|
| | neguvernamentale active in | |
|
| | domeniul prevenirii si | |
|
| | combaterii violentei in | |
|
| | familie. | |
|
|
|____________________________|________________|___________|
| | 2. Finantarea programelor |MMSSF |Anual
|
| | de interes national pentru |ANPF |
|
| | sustinerea de proiecte | |
|
| | destinate infiintarii sau | |
|
| | mentinerii serviciilor | |
|
| | sociale specializate in | |
|
| | domeniul prevenirii si | |
|
| | combaterii violentei in | |
|
| | familie. | |
|
| |____________________________|________________|___________|
| | 3. Asigurarea si |Toate |Permanent
|
| | facilitarea accesului |institutiile |
|
| | beneficiarilor la |responsabile |
|
| | serviciile sociale | |
|
| | specializate, prin | |
|
| | implementarea unor | |
|
| | proceduri administrative | |
|
| | simplificate, adaptate | |
|
| | diferitelor categorii de | |
|
| | cetateni romani si straini.| |
|
|____________________|____________________________|________________|___________|
|5. Crearea unui | 1. Elaborarea unei fise |MMSSF |Sem. I
2006|
|sistem informational| unice de inregistrare si |ANPF - coord. |
|
|si informatic | raportare, la nivel | |
|
|national de | national, a cazurilor de | |
|
|inregistrare si | violenta in familie, in | |
|
|raportare a | vederea realizarii bazei de| |
|
|cazurilor de | date unice pentru | |
|
|violenta in familie.| gestionarea situatiilor de | |
|
| | violenta in familie la | |
|
| | nivel central si judetean. | |
|
| |____________________________|________________|___________|
| | 2. Elaborarea metodologiei |MMSSF |Sem. I
2006|
| | si procedurilor de |ANPF - coord. |
|
| | inregistrare, raportare si | |
|
| | monitorizare a cazurilor de| |
|
| | violenta in familie. | |
|
|
|____________________________|________________|___________|
| | 3. Definitivarea |MMSSF prin |Sem. I
2006|
| | structurii bazei de date |DMSSF |
|
| | pentru gestionarea |ANPF |
|
| | situatiilor de violenta in | |
|
| | familie la nivel central si| |
|
| | judetean. | |
|
| |____________________________|________________|___________|
| | 4. Actualizarea bazei de |ANPF - coord. |Permanent
|
| | date pentru gestionarea |Toate |
|
| | situatiilor de violenta in |institutiile |
|
| | familie. |responsabile |
|
|
|____________________________|________________|___________|
| | 5. Transmiterea catre ANPF |MMSSF |Trimestrial|
| | de catre institutiile |MAI |
|
| | implicate in prevenirea si |MS |
|
| | combaterea violentei in |MJ |
|
| | familie a situatiei |ANPDC |
|
| | detaliate, a planului de |ANPH |
|
| | masuri ce le revin, | |
|
| | inclusiv estimarea | |
|
| | necesarului de resurse | |
|
| | financiare pentru | |
|
| | indeplinirea acestuia. | |
|
|____________________|____________________________|________________|___________|
|6. Determinarea | 1. Realizarea unui program |Toti |Trim. IV
al|
|necesarului de | care sa cuprinda proiectia |responsabilii |fiecarui
an|
|resurse financiare | actiunilor ce se vor | |
|
|si umane in functie | intreprinde in vederea | |
|
|de nevoile | prevenirii si combaterii | |
|
|identificate, precum| fenomenului violentei in | |
|
|si identificarea | familie si evaluarea anuala| |
|
|surselor locale, | a costurilor implementarii | | |
|nationale si | acestuia. | |
|
|internationale
|____________________________|________________|___________|
|posibil de | 2. Includerea costurilor |MMSSF |Permanent
|
|mobilizat. | de implementare a |ANPF |
|
| | strategiei in sursele de |Toate |
|
| | finantare: bugetul de stat,|institutiile |
|
| | bugetele locale, alte |responsabile |
|
| | surse legal constituite. | |
|
|
|____________________________|________________|___________|
| | 3. Atragerea de resurse |ANPF - coord. |Permanent
|
| | suplimentare prin: | |
|
| | a) identificarea | |
|
| | programelor europene si | |
|
| | internationale in domeniu | |
|
| | care finanteaza prin | |
|
| | diverse forme activitati | |
|
| | specifice | |
|
| | b) initierea trimestriala | |
|
| | de intalniri cu donorii, in| | |
| | vederea prezentarii | |
|
| | stadiului implementarii | |
|
| | Strategiei, a exemplelor de| |
|
| | buna practica, precum si a | |
|
| | initiativelor in domeniu | |
|
| | propuse de ANPF. | |
|
|____________________|____________________________|________________|___________|
|7. Dezvoltarea | A. Formare initiala |ANPF |Sem. I
2006|
|resurselor umane in | 1. Dezvoltare de module de |Institutii de |
|
|domeniu | studiu/cursuri privind |invatamant |
|
| | violenta in familie in |superior |
|
| | colaborare cu ANPF. |FNASR |
|
| |____________________________|________________|___________|
| | 2. Semnarea protocoalelor |ANPF |Sem. II
|
| | de colaborare si |Institutii de |2005 -
|
| | stabilirea termenilor de |invatamant |Sem. I
2006|
| | colaborare cu organismele |superior |
|
| | academice si asociatiile |FNASR |
|
| | studentilor. | |
|
|
|____________________________|________________|___________|
| | 3. Pregatirea profesionala |ANPF |Permanent
|
| | a viitorilor profesionisti |Institutii de |
|
| | in domeniu. |invatamant |
|
| | 4. Introducerea ca |superior |
|
| | disciplina optionala a |FNASR |
|
| | unui curs pe problematica |MEC |
|
| | fenomenului de violenta in |MJ |
|
| | familie in cadrul | |
|
| | Facultatilor de Sociologie | |
|
| | si Asistenta Sociala, | |
|
| | Psihologie si Stiintele | |
|
| | Educatiei, Medicina, | |
|
| | Academia de Politie, Drept,| |
|
| | Teologie Baptista, Teologie| |
|
| | Ortodoxa. | |
|
|
|____________________________|________________|___________|
| | B. Formare continua |ANPF - coord. |Sem. I
2006|
| | 1. Dezvoltarea de module de| |
|
| | training si de metodologii | |
|
| | specifice domeniului. | |
|
| |____________________________|________________|___________|
| | 2. Instruirea, autorizarea |MMSSF |Permanent
|
| | si coordonarea activitatii |ANPF - coord. |
|
| | profesionale a asistentilor| |
|
| | familiali. | |
|
|
|____________________________|________________|___________|
| | 3. Organizarea de cursuri |ANPF - coord. |Permanent
|
| | pentru pregatirea | |
|
| | multidisciplinara si | |
|
| | perfectionarea continua a | |
|
| | personalului specializat in| |
|
| | furnizarea de servicii | |
|
| | sociale specializate de | |
|
| | prevenire si combatere a | |
|
| | violentei in familie, | |
|
| | printr-o abordare sensibila| |
|
| | la diferentele culturale, | |
|
| | de varsta si de gen. | |
|
|
|____________________________|________________|___________|
| | 4. Pregatirea si |MS |Permanent
|
| | perfectionarea medicilor |Centrul National|
|
| | si cadrelor medicale in |de Perfectionare|
|
| | programe de formare pentru |Postuniversitara|
|
| | identificarea timpurie a |a Medicilor, |
|
| | cazurilor de abuz si |Farmacistilor, |
|
| | violenta in familie. |Altui Personal |
|
| | |cu Studii |
|
| | |Superioare si |
|
| | |Asistentilor |
|
| | |Medicali in |
|
| | |colaborare cu |
|
| | |ANPF |
|
|____________________|____________________________|________________|___________|
|8. Realizarea unei | 1. Sprijinirea |ANPF - coord. |Sem. I
2006|
|retele de suport la | constituirii la nivel |Parteneri: |
|
|nivel comunitar | judetean si local, prin |ONG-uri, Culte |
|
| | implicarea directiilor | |
|
| | teritoriale pentru dialog, | |
|
| | familie si solidaritate | | |
| | sociala, a grupurilor de | |
|
| | lucru consultative in | |
|
| | vederea dezvoltarii de | |
|
| | actiuni destinate | |
|
| | prevenirii si combaterii | |
|
| | violentei in familie pe | |
|
| | plan local. | |
|
|
|____________________________|________________|___________|
| | 2. Stabilirea |ANPF - coord. |Sem. I
2006|
| | regulamentului de | |
|
| | functionare a grupurilor de| |
|
| | lucru consultative la nivel| |
|
| | judetean in vederea | |
|
| | coordonarii raspunsului | |
|
| | comunitar la violenta in | |
|
| | familie. | |
|
|____________________|____________________________|________________|___________|
|9. Dezvoltarea de | A. Introducerea in |ANPF |2006
|
|atitudini si | programa scolara a unor |MEC |
|
|comportamente | activitati educative. |In colaborare |
|
|non-violente pentru | 1. Valorificarea |cu: MS si MAI |
|
|atingerea | experientelor anterioare. | |
|
|obiectivului
|____________________________|________________|___________|
|"toleranta zero" | 2. Realizarea de noi |ANPF
|2006 - 2007|
|fata de violenta in | activitati destinate |MEC |
|
|familie. | educarii in scoala a |In colaborare |
|
| | copiilor in spiritul |cu: MS si MAI |
|
| | respectarii valorilor | |
|
| | familiei si combaterii | |
|
| | violentei in familie. | |
|
|
|____________________________|________________|___________|
| | B. Facilitarea organizarii |ANPF |Permanent
|
| | de activitati educative in |ONG-uri |
|
| | timpul liber pentru tineri.| |
|
|____________________|____________________________|________________|___________|
|10. Promovarea | 1. Organizarea de campanii |ANPF - coord. |Permanent
|
|dialogului public in| de informare, educare si |In colaborare |
|
|vederea | constientizare a |cu toate |
|
|constientizarii la | populatiei cu privire la |institutiile |
|
|nivelul societatii | gravitatea fenomenului. |responsabile |
|
|romanesti a |____________________________|________________|___________|
|urmarilor negative | 2. Elaborarea si |ANPF - coord. |Permanent
|
|ale violentei in | distribuirea de materiale |In colaborare |
|
|familie, precum si a| cu caracter educativ si de |cu toate |
|
|dezvoltarii de | promovare a valorilor |institutiile |
|
|atitudini si | familiale, a |responsabile |
|
|comportamente | comportamentelor si | |
|
|non-violente. | atitudinilor non-violente. | |
|
|
|____________________________|________________|___________|
| | 3. Organizarea unor |ANPF - coord. |Permanent
|
| | evenimente destinate |In colaborare |
|
| | prevenirii si combaterii |cu toate |
|
| | violentei in familie |institutiile |
|
| | (forumuri si concursuri de |responsabile |
|
| | creatie). | |
|
|
|____________________________|________________|___________|
| | 4. Includerea apelurilor |MMSSF |Sem. I
2006|
| | telefonice pentru cazurile |ANPF - coord. |
|
| | privind violenta in familie| |
|
| | in cadrul serviciului | | |
| | telefonic de urgenta cu | |
|
| | numar unic de apel care | |
|
| | functioneaza potrivit | |
|
| | legii. | |
|
|____________________|____________________________|________________|___________|
|11. Dezvoltarea | 1. Sustinerea actiunilor |ANPF - coord. |Permanent
|
|relatiilor de | de promovare a valorilor | |
|
|colaborare intre | non-violentei in tara si | |
|
|statul roman si | strainatate prin | |
|
|statele sau | participarea la actiuni de | |
|
|organismele | cooperare la nivel | |
|
|internationale | international. | |
|
|implicate in |____________________________|________________|___________|
|prevenirea si | 2. Incheierea de catre |ANPF - coord. |Permanent
|
|combaterea violentei| statul roman de acorduri de| |
|
|in familie. | colaborare bi/multilaterale| |
|
| | cu alte state sau | |
|
| | institutii internationale | |
|
| | in vederea prevenirii si | | |
| | combaterii violentei in | |
|
| | familie. | |
|
|____________________|____________________________|________________|___________|
|12. Crearea unui | 1. Monitorizarea modului |ANPF - coord. |Permanent
|
|sistem unitar de | de implementare a planului |MJ |
|
|monitorizare si | de actiuni intreprinse in | |
|
|evaluare in vederea | vederea prevenirii si | |
|
|fundamentarii si | combaterii violentei in | |
|
|coordonarii | familie la nivel national | |
|
|strategiei, | si local. | |
|
|politicilor,
|____________________________|________________|___________|
|programelor si | 2. Evaluarea implementarii |ANPF - coord. |Permanent
|
|proiectelor in | strategiei, programelor si | |
|
|domeniul prevenirii | proiectelor in domeniu. | |
|
|si combaterii
|____________________________|________________|___________|
|violentei in | 3. Inaintarea evaluarii |ANPF |Anual
|
|familie. | anuale catre Guvern. | |
|
|____________________|____________________________|________________|___________|