HOTARARE Nr. 638 din 25 septembrie 1998
privind infiintarea, organizarea si functionarea Societatii Nationale
"Institutul Pasteur" - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome
"Institutul National de Medicina Veterinara Pasteur"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 376 din 1 octombrie 1998
In temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/1997 privind
reorganizarea regiilor autonome, aprobata prin Legea nr. 207/1997, cu modificarile
ulterioare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Societatea Nationala "Institutul Pasteur" -
S.A., societate pe actiuni, persoana juridica romana cu capital social de stat,
cu sediul in municipiul Bucuresti, calea Giulesti nr. 333, sectorul 6, prin
reorganizarea Regiei Autonome "Institutul National de Medicina Veterinara
Pasteur" care se desfiinteaza.
(2) Societatea Nationala "Institutul Pasteur" - S.A. se
organizeaza si functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie
financiara, potrivit dispozitiilor legale in vigoare si statutului prevazut in
anexa nr. 1, care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Capitalul social initial al Societatii Nationale "Institutul
Pasteur" - S.A. este de 24.365.951 mii lei si se constituie prin preluarea
patrimoniului net al Regiei Autonome "Institutul National de Medicina
Veterinara Pasteur", evidentiat in bilantul contabil la data de 30 iunie
1998, actualizat potrivit reglementarilor legale in vigoare.
(2) Predarea-preluarea patrimoniului Regiei Autonome "Institutul
National de Medicina Veterinara Pasteur" de catre Societatea Nationala
"Institutul Pasteur" - S.A. se face pe baza de protocol incheiat in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 3
Societatea Nationala "Institutul Pasteur" - S.A. isi desfasoara
activitatea in domeniul medicinei veterinare, avand ca principal obiect de
activitate urmatoarele:
a) cercetarea stiintifica fundamentala si aplicativa in domeniul patologiei
animale si al igienei animale, precum si al sanatatii publice
sanitar-veterinare, inclusiv prin colaborare nationala si internationala de
profil;
b) productia de vaccinuri, seruri, seturi de diagnostic, reagenti, reactivi,
medicamente si premixturi medicamentoase necesare pentru prevenirea si
combaterea bolilor la animale;
c) comercializarea produselor realizate, inclusiv prin colaborarea,
cooperarea sau asocierea cu terte persoane juridice, romane si/sau straine, pe
piata interna si externa;
d) operatiuni de import-export specifice activitatii sale.
Art. 4
(1) Societatea Nationala "Institutul Pasteur" - S.A. are un numar
de 8 subunitati prevazute in anexa nr. 2, care face parte integranta din
prezenta hotarare.
(2) Sucursalele si biobazele prevazute in anexa nr. 2 nu au personalitate
juridica si vor efectua operatiuni contabile pana la nivelul balantei de
verificare, in conditiile Legii contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile
ulterioare.
Art. 5
(1) Toate drepturile si obligatiile Regiei Autonome "Institutul
National de Medicina Veterinara Pasteur" vor fi preluate de catre
Societatea Nationala "Institutul Pasteur" - S.A.
(2) Societatea Nationala "Institutul Pasteur" - S.A. se
substituie Regiei Autonome "Institutul National de Medicina Veterinara
Pasteur" in litigiile in curs in care aceasta are calitatea de parte.
Art. 6
Personalul Regiei Autonome "Institutul National de Medicina Veterinara
Pasteur" va fi preluat de catre Societatea Nationala "Institutul
Pasteur" - S.A. si este considerat transferat, pastrandu-si drepturile
salariale avute pana la incheierea noului contract colectiv de munca.
Art. 7
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari actiunile Societatii Nationale
"Institutul Pasteur" - S.A. sunt detinute in totalitate de catre
stat, care isi exercita drepturile si obligatiile decurgand din calitatea de
actionar unic prin Ministerul Agriculturii si Alimentatiei pana la privatizarea
ei conform programului de privatizare.
Art. 8
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 665/1991 privind infiintarea Regiei Autonome "Institutul
National de Medicina Veterinara Pasteur", publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 207 din 9 octombrie 1991.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Dinu Gavrilescu
Ministrul reformei,
presedintele Consiliului
pentru Reforma,
Ioan Muresan
Ministrul privatizarii,
Sorin Dimitriu
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
STATUTUL
Societatii Nationale "Institutul Pasteur" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea
Denumirea societatii comerciale este Societatea Nationala "Institutul
Pasteur" - S.A.
In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si in alte acte
emanand de la Societatea Nationala "Institutul Pasteur" - S.A.,
denumirea acesteia va fi precedata de cuvintele "societate pe
actiuni" sau urmata de initialele "S.A.", de capitalul social si
de numarul de inmatriculare in registrul comertului, precum si de precizarea
sediului si a codului fiscal.
Art. 2
Forma juridica
Societatea Nationala "Institutul Pasteur" - S.A., denumita in
continuare societatea, este persoana juridica romana cu capital integral de
stat, avand forma juridica de societate comerciala pe actiuni, si isi
desfasoara activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul
Sediul societatii este in Romania, municipiul Bucuresti, Calea Giulesti nr.
333, sectorul 6. Sediul societatii poate fi schimbat in alta localitate din
Romania pe baza hotararii adunarii generale a actionarilor, potrivit legii.
Societatea poate avea in structura sucursale, reprezentante, biobaze si
agentii, situate in alte localitati din tara si din strainatate.
La data infiintarii, societatea are in structura 6 sucursale si 2 biobaze,
prevazute in anexa nr. 2, ca unitati fara personalitate juridica.
Sucursalele pot avea in subordine centre comerciale en gros si mic-gros,
magazine de desfacere cu amanuntul, farmacii, laboratoare etc.
Art. 4
Durata
Durata societatii este nelimitata, cu incepere de la data inmatricularii ei
in registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 5
Scopul
Societatea are ca scop cercetarea stiintifica si aplicativa fundamentala,
precum si realizarea de produse biologice de uz veterinar, pentru mentinerea
unui nivel corespunzator de sanatate si igiena publica la nivel national.
Art. 6
Obiectul de activitate
Societatea are ca obiect de activitate:
a) cercetarea stiintifica fundamentala si aplicativa in domeniul patologiei
animale si al igienei animale, precum si al sanatatii publice
sanitar-veterinare, inclusiv prin colaborare nationala si internationala de
profil;
b) lucrari de diagnostic veterinar si supraveghere epidemiologica;
c) instruirea si specializarea personalului tehnic de specialitate;
d) asistenta tehnica metodologica, expertiza si consulting de specialitate;
e) asistenta medicala veterinara pentru populatie si pentru agenti
economici;
f) organizarea de sesiuni stiintifice, simpozioane si congrese de
specialitate;
g) sustinerea materiala, financiara si logistica a activitatilor de
cercetare stiintifica, fundamentala si aplicativa, in domeniul medicinii
veterinare romanesti;
h) integrarea activitatii de cercetare stiintifica romaneasca de profil in
circuitul mondial institutionalizat de valori;
i) productia de vaccinuri, seruri, seturi de diagnostic, reagenti,
reactivi, medicamente si premixturi medicamentoase necesare pentru prevenirea
si combaterea bolilor la animale;
j) productia de biopreparate utilizabile in medicina umana;
k) productia de animale libere de germeni patogeni;
l) asistenta tehnica, expertiza si consulting de specialitate;
m) comercializarea produselor realizate, inclusiv prin colaborarea,
cooperarea sau asocierea cu terte persoane juridice, romane si/sau straine, pe
piata interna si externa;
n) operatiuni de import-export specifice activitatii sale;
o) desfacerea directa catre persoane fizice de produse biologice,
biopreparate, medicamente si de alte produse farmaceutice;
p) alte activitati comerciale corespunzatoare obiectului sau de activitate.
CAP. 3
Capitalul social
Art. 7
Capitalul social
Capitalul social initial al societatii se constituie prin preluarea
bunurilor si valorilor ce reprezinta patrimoniul net, reevaluat potrivit legii,
al Regiei Autonome "Institutul National de Medicina Veterinara
Pasteur", care se reorganizeaza, evaluat la 24.365.951 mii lei, in baza
bilantului contabil la data de 30 iunie 1998, impartit in 243.659 actiuni
nominative, avand fiecare o valoare nominala de 100.000 lei.
Capitalul social initial este in intregime subscris de statul roman, in
calitate de actionar unic, si este varsat integral la data constituirii
societatii.
Capitalul social initial este detinut integral de statul roman, ca actionar
unic, pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane, fizice sau juridice, romane sau straine, in conditiile legii.
Art. 8
Reducerea sau majorarea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea
procedurilor prevazute de lege.
Art. 9
Actiunile
Actiunile nominative ale societatii vor cuprinde toate elementele prevazute
de lege.
Actiunile vor purta timbrul sec al societatii si semnatura a 2
administratori.
Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat
si parafat de presedintele consiliului de administratie, care se pastreaza la
sediul societatii.
Persoanele fizice sau juridice, romane si straine, vor putea detine actiuni
ale societatii.
Statul isi rezerva, dreptul de a pastra un pachet de actiuni sau actiunea
nominativa de control.
Art. 10
Obligatiuni
Societatea este autorizata sa emita obligatiuni in conditiile legii.
Art. 11
Drepturile si obligatiile decurgand din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari, potrivit legii, confera
acestora dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a
alege si de a fi alesi in organele de conducere, dreptul de a participa la
distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut si
dispozitiilor legale, respectiv alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunilor certifica adeziunea de drept la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Cand o actiune nominativa devine proprietatea mai multor persoane, nu se va
inscrie transmiterea decat in conditiile in care acestea desemneaza un
reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor rezultand din actiuni.
Obligatiile societatii sunt garantate cu patrimoniul social al acesteia,
iar actionarii raspund in limita actiunilor pe care le detin.
Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligatii
personale ale actionarilor.
Un creditor al unui actionar poate formula pretentii asupra partii din
profitul societatii, care i se va repartiza de catre adunarea generala a
actionarilor, sau asupra cotei-parti cuvenite acestuia la lichidarea
societatii, in conditiile prezentului statut.
Art. 12
Cesiunea actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaste
decat un proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau terti se
efectueaza in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Art. 13
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unei actiuni, proprietarul va trebui sa anunte consiliul
de administratie si sa faca public faptul in presa, in cel putin doua ziare de
larga circulatie din localitatea in care se afla sediul principal al
societatii. Actiunile pierdute se anuleaza. Anularea lor se va publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a.
Dupa 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat al actiunilor pierdute.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 14
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii,
care decide asupra activitatii acesteia si asupra politicii ei economice.
Adunarea generala a actionarilor are urmatoarele atributii principale:
a) aproba propunerile privind strategia globala de dezvoltare,
retehnologizare, modernizare, restructurare economico-financiara;
b) aproba structura organizatorica a societatii si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de
productie;
c) alege 3 cenzori si 3 cenzori supleanti, dintre care unul trebuie sa fie
contabil autorizat in conditiile legii sau expert contabil autorizat;
d) alege consiliul de administratie, conform Legii nr. 31/1990,
republicata, il descarca de gestiune si il revoca;
e) stabileste, dupa caz, nivelul salariilor sau al indemnizatiilor lunare
ale membrilor consiliului de administratie, precum si indemnizatiile lunare ale
cenzorilor;
f) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul de
activitate pentru exercitiul financiar urmator;
g) aproba bilantul contabil si contul de profit si pierderi, dupa
analizarea raportului consiliului de administratie si al cenzorilor; aproba
repartizarea profitului conform legii:
h) hotaraste cu privire la folosirea dividendelor aferente actiunilor
gestionate, pentru restructurare si dezvoltare;
i) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe, stabileste competentele si nivelul de
contractare a imprumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a
garantiilor;
j) hotaraste infiintarea si desfiintarea unitatilor fara personalitate
juridica din structura sa; fuziunea, divizarea si participarea la constituirea
de noi persoane juridice sau asocierea cu alte persoane juridice ori fizice;
k) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele referitoare la profit si dividende, pozitia pe piata interna si
internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de munca, protectia mediului,
relatiile cu clientii;
l) se pronunta asupra gestiunii administratorilor si asupra modului de
recuperare a prejudiciilor produse societatii de catre acestia;
m) hotaraste ipotecarea, inchirierea sau vanzarea unor active;
n) aproba regulamentul de organizare si functionare a consiliului de
administratie si a consiliului stiintific;
o) hotaraste schimbarea formei juridice a societatii, mutarea sediului,
schimbarea obiectului de activitate si prelungirea duratei acesteia;
p) aproba majorarea sau reducerea capitalului social;
q) hotaraste dizolvarea anticipata a societatii;
r) hotaraste asupra constituirii comisiei de selectie pentru desemnarea
managerului;
s) incheie contractul de administrare cu membrii consiliului de
administratie.
Pentru atributiile mentionate la lit. f), g), h), i), j), l), m), o), p) si
q), adunarea generala a actionarilor nu va putea lua hotarari decat in urma
obtinerii, in prealabil, de catre fiecare reprezentant, a unui mandat special
de la organul care l-a numit.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor
se diferentiaza, potrivit legii.
Art. 15
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala a actionarilor se convoaca de catre presedintele
consiliului de administratie sau de catre vicepresedinte, pe baza imputernicirii
date de presedinte.
Adunarile generale ordinare ale actionarilor au loc cel putin o data pe an,
in cel mult doua luni de la incheierea exercitiului financiar, pentru
examinarea bilantului contabil si a contului de profit si pierderi pe anul precedent
si pentru stabilirea programului de activitate si a bugetului de venituri si
cheltuieli pe anul in curs.
Adunarea generala a actionarilor va fi convocata de administratori ori de
cate ori va fi necesar, cu cel putin 30 de zile inainte de data stabilita.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a,
si intr-un ziar de larga circulatie.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii generale a
actionarilor, precum si ordinea de zi, cu mentionarea explicita a tuturor
problemelor care vor face obiectul acesteia.
Cand pe ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al acestora.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul societatii sau in
alt loc indicat in convocare.
Art. 16
Organizarea adunarii generale a actionarilor
In ziua si la ora mentionate in convocare, sedinta adunarii generale a
actionarilor se va deschide de catre presedintele consiliului de administratie
sau, in lipsa acestuia, de catre cel care ii tine locul.
Adunarea generala a actionarilor va alege, dintre actionarii prezenti, 1 -
3 secretari care vor verifica lista de prezenta a actionarilor, indicand
capitalul social pe care il reprezinta fiecare, si indeplinirea tuturor
formalitatilor cerute de lege si de statut pentru desfasurarea sedintei, si il
va desemna pe secretarul care va intocmi procesul-verbal al adunarii generale a
actionarilor.
Procesul-verbal va fi semnat de catre persoana care a prezidat sedinta si
de catre secretar.
Procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor se va scrie intr-un
registru sigilat si parafat.
La procesul-verbal se vor anexa actele referitoare la convocare, precum si
listele de prezenta a actionarilor.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a
actionarilor, in care se dezbat probleme referitoare la raporturile de munca cu
personalul societatii, pot fi invitati si reprezentantii salariatilor.
Art. 17
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
Hotararile adunarii generale a actionarilor se iau prin vot deschis.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicarea mainii.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor pentru revocarea lor si pentru luarea hotararilor
referitoare la raspunderea administratorilor.
La propunerea persoanei care prezideaza adunarea generala a actionarilor
sau a unui grup de actionari prezenti sau reprezentati, care detin cel putin o
patrime din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie secret.
Pentru a fi opozabile tertilor, hotararile adunarii generale a actionarilor
vor fi depuse in termen de 15 zile la oficiul registrului comertului, pentru a
fi mentionate, in extras, in registru si publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a.
Ele nu vor putea fi executate inainte de aducerea la indeplinire a
formalitatilor, sus-mentionate.
Hotararile luate in adunarile generale ale actionarilor, in limitele legii
si ale statutului, sunt obligatorii chiar si pentru actionarii care nu au luat
parte la adunare sau care au votat impotriva.
Actionarii care nu sunt de acord cu hotararile luate de adunarile generale
ale actionarilor cu privire la schimbarea obiectului de activitate, la mutarea
sediului sau la forma juridica a societatii au dreptul de a se retrage din
societate si de a obtine contravaloarea actiunilor pe care le poseda, conform
prevederilor legale.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizarea
Societatea este administrata de un consiliu de administratie compus din 7
membri cu drept de vot, specialisti in domeniul medicinei veterinare,
finantelor, comertului, bancar si juridic, alesi de adunarea generala a
actionarilor pentru un mandat de 4 ani; jumatate din numarul membrilor poate fi
inlocuita, pe motive intemeiate, la 2 ani.
Administratorii pot avea calitatea de actionar.
Cand se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant; durata pentru care este ales noul administrator va fi egala cu perioada
care a ramas pana la expirarea mandatului predecesorului sau.
La prima sedinta, consiliul de administratie alege prin vot secret, dintre
membrii sai, un presedinte si un vicepresedinte.
Componenta consiliului de administratie se stabileste de catre adunarea
generala a actionarilor, potrivit legii.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii ori de cate
ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul
membrilor sai, fiind prezidat de presedinte, iar in lipsa acestuia, de catre
vicepresedinte. Presedintele numeste un secretar dintre membrii consiliului sau
din afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin jumatate
din numarul membrilor consiliului de administratie, iar deciziile se iau cu
majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi,
stabilita pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 7 zile
inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie
intr-un registru sigilat si parafat de catre presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de catre persoana care a prezidat
sedinta si de catre secretar.
Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri ai sai
unele imputerniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti pentru
studierea anumitor probleme.
In relatiile cu tertii, societatea este reprezentata de catre presedintele
consiliului de administratie, pe baza si in limitele imputernicirilor date de
adunarea generala a actionarilor, sau in lipsa acestuia, de catre
vicepresedinte, in baza aceluiasi mandat. Cei care reprezinta societatea
semneaza actele care o angajeaza fata de terti.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea societatii in interesul acesteia, in limita drepturilor
care li se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitie actionarilor si cenzorilor, la cererea acestora, toate documentele
societatii.
Membrii consiliului de administratie raspund in mod individual sau solidar,
dupa caz, fata de societate pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau
din abateri de la dispozitiile legale si statutare sau pentru greseli in
administrarea acesteia.
In astfel de situatii, ei vor putea fi revocati si deferiti justitiei de
catre adunarea generala a actionarilor.
Membrii consiliului de administratie vor depune o garantie conform
prevederilor legale.
Sunt incompatibile cu calitatea de membru in consiliul de administratie persoanele
care, potrivit Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata,
nu pot fi fondatori, precum si cele care, personal, sau rudele si afinii lor
pana la gradul al doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la
societati comerciale cu acelasi profil sau cu care sunt in relatii comerciale
directe sau concurentiale.
Nu pot fi directori ai societatii persoanele care, potrivit Legii nr.
31/1990, republicata, nu pot fi fondatori sau administratori.
Administratorii pot fi realesi pentru inca un mandat.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) stabileste structura organizatorica si functionala, precum si
regulamentele interne ale societatii;
b) supune adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile de la
incheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la activitatea
societatii, bilantul contabil si contul de profit si pierderi pe anul
precedent, precum si proiectul programului de activitate si proiectul bugetului
de venituri si cheltuieli ale societatii pe anul in curs;
c) aproba contractul colectiv de munca;
d) convoaca adunarea generala a actionarilor ori de cate ori este nevoie;
e) aproba regulamentul delegarilor de competenta pentru directorul general,
directorul executiv si persoanele din conducerea unitatilor din structura
societatii, in vederea desfasurarii in bune conditii a activitatii societatii;
f) numeste si revoca directorii executivi ai societatii si directorii
unitatilor din structura societatii, atunci cand acestia nu fac parte din
echipa manageriala;
g) negociaza si incheie contractul de management cu managerul sau cu echipa
manageriala, desemnata castigatoare a concursului de selectie;
h) aproba garantiile si modul de constituire a acestora pentru directorul
general, directorii executivi, directorii unitatilor din structura societatii,
precum si pentru persoanele care au calitatea de gestionar;
i) aproba constituirea comitetului de directie si regulamentul de
organizare si functionare a acestuia, desemneaza membrii acestuia si propune
adunarii generale a actionarilor salarizarea acestora;
j) stabileste indatoririle si responsabilitatile intregului personal al
societatii, pe structuri functionale;
k) aproba operatiunile de incasari si plati potrivit competentelor
acordate;
i) incheie acte juridice prin care sa dobandeasca, sa instraineze, sa
inchirieze sau sa constituie in garantie bunuri aflate in patrimoniul
societatii, atunci cand legea impune aceasta conditie;
m) stabileste si urmareste realizarea programului de marketing, potrivit
obiectului de activitate al societatii;
n) aproba incheierea sau rezilierea contractelor comerciale, potrivit
obiectului de activitate al societatii, in conditiile prevazute de lege;
o) stabileste modul de organizare si functionare a consiliului stiintific;
p) convoaca adunarea generala a actionarilor ori de cate ori este nevoie;
q) rezolva orice alta problema stabilita de adunarea generala a
actionarilor.
CAP. 6
Consiliul stiintific
Art. 20
Consiliul stiintific
Activitatea de cercetare stiintifica a societatii este organizata si
coordonata de catre consiliul stiintific.
Consiliul stiintific are ca obiectiv principal stabilirea strategiei pe
termen scurt, mediu si lung in cercetarea stiintifica fundamentala si
aplicativa in domeniul de activitate al societatii si raspunde pentru intreaga
sa activitate in fata consiliului de administratie.
Consiliul stiintific este format din 7 membri, numiti de catre consiliul de
administratie, dintre care 4 sunt reprezentanti ai sectorului de cercetare din
cadrul societatii si unul este secretar.
Durata mandatului este de 4 ani, cu posibilitatea de reinnoire a acestuia.
Consiliul stiintific isi stabileste propriul sau regulament de organizare
si functionare, care va fi aprobat de catre consiliul de administratie.
Art. 21
Atributiile consiliului stiintific
Consiliul stiintific are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza strategia cercetarii fundamentale si aplicative prin programe
specifice domeniului de activitate al societatii;
b) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica si pe cele care implica politica de cercetare stiintifica a
societatii;
c) analizeaza realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
programelor de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica ale societatii;
d) examineaza si avizeaza proiectele si planurile de cercetare stiintifica
si dezvoltare tehnologica, elaborate de subunitati, si le include in programele
si planurile de activitate ale societatii;
e) asigura fundamentarea si elaborarea proiectului bugetului de venituri si
cheltuieli al sectorului de cercetare al societatii;
f) intocmeste rapoarte periodice privind activitatea de cercetare
stiintifica a societatii, pe care le prezinta spre aprobare consiliului de
administratie;
g) organizeaza activitatea de perfectionare profesionala a personalului din
sectorul de cercetare, precum si incadrarea personalului de cercetare
stiintifica in grade profesionale:
h) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile de
cercetator stiintific principal gradele I, II si III, confirma rezultatele
concursurilor si le inainteaza spre aprobare Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei;
i) fundamenteaza actiunile de cooperare stiintifica pe plan national si
international;
j) avizeaza acordarea de burse de studii, stagii de perfectionare si
documentare in strainatate pentru personalul din sectorul de cercetare, pe care
le inainteaza spre aprobare consiliului de administratie al societatii;
k) participa la elaborarea si fundamentarea politicilor pentru protectia
mediului inconjurator, a normelor de igiena publica si de securitate a muncii,
potrivit legii;
Art. 22
Secretarul consiliului stiintific
Secretarul consiliului stiintific are urmatoarele atributii:
a) asigura pregatirea materialelor sedintelor consiliului stiintific,
precum si buna lor desfasurare;
b) pastreaza documentele consiliului stiintific;
c) asigura comunicarea documentelor si a hotararilor adoptate celor in
drept;
d) indeplineste si alte atributii incredintate de catre consiliul stiintific.
CAP. 7
Comitetul de directie
Art. 23
Comitetul de directie
Consiliul de administratie poate delega o parte din atributiile sale unui
comitet de directie.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a voturilor
membrilor sai.
CAP. 8
Gestiunea societatii
Art. 24
Cenzorii
Gestiunea societatii este controlata de actionari si de 3 cenzori alesi de
adunarea generala a actionarilor. Cenzorii trebuie sa fie actionari, cu
exceptia cenzorilor contabili autorizati sau a expertilor contabili.
In perioada in care statul detine mai mult de 20% din capitalul social,
unul dintre cenzori va fi recomandat de catre Ministerul Finantelor.
Adunarea generala a actionarilor alege, de asemenea, acelasi numar de
cenzori supleanti care ii vor inlocui, in conditiile legii, pe cenzorii
titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, cenzorilor li se pot prezenta,
la cerere, date cu privire la activitatea societatii, situatia patrimoniului, a
profitului si a pierderilor.
Cenzorii au urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea mijloacelor fixe
si a mijloacelor circulante, portofoliului de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societatii, bilantului contabil si contului de
profit si pierderi, prezentand adunarii generale a actionarilor un raport
scris;
c) la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul lor de vedere fata de
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
a obiectului de activitate ale societatii.
Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) sa faca, in fiecare luna si inopinat, inspectii ale casei si sa verifice
existenta titlurilor sau a valorilor care sunt in proprietatea societatii sau
care au fost primite in gaj, cautiune sau in depozit;
b) sa ia parte la adunarile ordinare si extraordinare ale actionarilor,
inserand in ordinea de zi propunerile pe care le vor considera necesare;
c) sa constate depunerea regulata a garantiei din partea administratorilor;
d) sa vegheze ca dispozitiile legii, contractului de societate sau ale
statutului sa fie indeplinite de administratori si lichidatori.
Cenzorii se intrunesc la sediul societatii si iau decizii in unanimitate.
Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se inainteaza
adunarii generale a actionarilor.
Cenzorii pot convoca adunarea generala a actionarilor, daca aceasta nu a
fost convocata de catre consiliul de administratie, in cazul in care capitalul
social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutivi (cu exceptia
primilor 2 ani de la constituirea societatii) sau ori de cate ori considera
necesar in alte situatii privind incalcarea dispozitiilor legale si statutare.
Atributiile cenzorilor, precum si drepturile si obligatiile acestora se
completeaza cu dispozitiile legale in domeniu.
Cenzorii si cenzorii supleanti sunt numiti pentru o perioada de maximum 3
ani si pot fi realesi. Numarul cenzorilor trebuie sa fie impar.
Sunt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub
incidenta art. 18 penultimul alineat din prezentul statut, precum si cei care
sunt rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv sau sotii
administratorilor, cei care primesc sub orice forma, pentru alte functii decat
aceea de cenzor, un salariu sau o remuneratie de la administrator ori de la
societate.
Cenzorii sunt obligati sa depuna, inainte de inceperea activitatii, o
garantie egala cu o treime din garantia prevazuta pentru membrii consiliului de
administratie.
In caz de deces, impiedicare fizica sau legala, incetare sau renuntare la
mandat a unui cenzor, cenzorul supleant cel mai in varsta il va inlocui.
Daca in acest mod numarul cenzorilor nu se poate completa, cenzorii ramasi
numesc o alta persoana in locul devenit vacant, pana la intrunirea cea mai
apropiata a adunarii generale a actionarilor.
In cazul in care nu mai ramane in functie nici un cenzor, consiliul de
administratie va convoca adunarea generala a actionarilor, care va proceda la
numirea altor cenzori.
Cenzorii vor mentiona intr-un registru special deliberarile, precum si
constatarile facute in exercitiul mandatului lor.
Revocarea cenzorilor se va putea face numai de catre adunarea generala a
actionarilor.
CAP. 9
Activitatea societatii
Art. 25
Finantarea activitatii proprii
Pentru indeplinirea obiectului de activitate si in conformitate cu
atributiile stabilite, societatea utilizeaza sursele de finantare constituite
conform legii, credite bancare si alte surse financiare.
Art. 26
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la data de 1 ianuarie si se incheie la data de
31 decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data
constituirii societatii.
Art. 27
Personalul
Consiliul de administratie al societatii si cenzorii sunt numiti de catre
adunarea generala a actionarilor.
Membrii comitetului de directie sunt alesi de consiliul de administratie.
Directorul general si directorii executivi ai societatii sunt desemnati
prin contractul de management sau sunt numiti de catre consiliul de
administratie.
Directorii unitatilor fara personalitate juridica din structura societatii,
celelalte persoane din conducerea acestora, precum si personalul de executie
din aparatul de la sediul principal sunt numiti si concediati de catre
directorul general.
Angajarea si concedierea personalului din unitatile fara personalitate
juridica din structura societatii, cu exceptia celui din conducerea acestora,
se fac de catre conducatorul acesteia, in limita delegarii de competenta care
i-a fost acordata.
Plata salariilor si a impozitelor aferente, a cotelor de asigurari sociale,
precum si a altor obligatii fata de bugetul de stat se va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului societatii se stabilesc prin
regulamentul de organizare si functionare si prin regulamentul de ordine
interioara.
Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal se stabilesc
prin contractul colectiv de munca sau de catre consiliul de administratie
pentru personalul pe care il numeste.
Art. 28
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a mijloacelor fixe.
Art. 29
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea va tine evidenta contabila in lei si va intocmi anual bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, avand in vedere normele metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
Un exemplar al bilantului contabil, vizat de administratia financiara,
impreuna cu raportul administratorilor, raportul cenzorilor si cu
procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor vor fi depuse la oficiul
registrului comertului.
Anuntul prin care se confirma depunerea acestor acte se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, pe cheltuiala societatii si prin
grija oficiului registrul comertului.
Art. 30
Calculul si repartizarea profitului
Profitul societatii se stabileste pe baza bilantului contabil aprobat de
catre adunarea generala a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste in
conditiile legii.
Profitul societatii ramas dupa plata impozitului pe profit se va repartiza
conform hotararii adunarii generale a actionarilor si dispozitiilor legale in
vigoare.
Societatea isi constituie fond de rezerva si alte fonduri, in conditiile
legii.
Plata dividendelor cuvenite actionarilor, se efectueaza de catre societate,
in conditiile legii, dupa aprobarea bilantului de catre adunarea generala a
actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul la capitalul social si in limita capitalului social subscris.
Art. 31
Registrele societatii
Societatea tine registrele prevazute de lege.
CAP. 10
Asocierea
Art. 32
Societatea poate constitui societati comerciale sau alte persoane juridice,
singura sau impreuna cu alte persoane juridice sau fizice, in conditiile
prevazute de lege si de prezentul statut.
Noua societate comerciala va indeplini formalitatile legale de inregistrare
si de publicitate cerute la infiintarea societatilor comerciale.
Art. 33
Societatea poate incheia contracte de asociere cu alte persoane juridice
sau fizice, fara constituirea de noi persoane juridice, daca asocierea este
destinata realizarii scopului si obiectului sau de activitate.
Art. 34
Conditiile de participare a societatii la constituirea de noi persoane
juridice sau in contractele de asociere prevazute la art. 32 se vor stabili
prin actele constitutive sau prin contractul de asociere, care vor fi aprobate
de adunarea generala a actionarilor.
Art. 35
Modificarea formei juridice
Schimbarea formei juridice a societatii va putea fi facuta prin hotararea
adunarii generale a actionarilor.
In perioada in care statul este actionar unic, transformarea formei
juridice a societatii se va putea face numai cu aprobarea Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei.
Noua societate comerciala va indeplini formalitatile legale de inregistrare
si de publicitate cerute la infiintarea societatilor comerciale.
Art. 36
Dizolvarea
Dizolvarea societatii va avea loc in urmatoarele situatii:
a) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate;
b) deschiderea procedurii lichidarii judiciare; pierderea unei jumatati din
capitalul social, dupa ce s-a consumat fondul de rezerva, daca adunarea
generala a actionarilor nu decide completarea capitalului social sau reducerea
lui la suma ramasa;
c) daca numarul de actionari va fi redus sub 5 mai mult de 9 luni;
d) la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 10 luni, iar adunarea generala
extraordinara a actionarilor constata ca functionarea societatii nu mai este
posibila;
e) in orice alte situatii, pe baza hotararii adunarii generale
extraordinare a actionarilor, luata in unanimitate.
Dizolvarea societatii trebuie sa fie inscrisa in registrul comertului si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 37
Lichidarea
Dizolvarea societatii are ca efect deschiderea procedurii lichidarii
judiciare.
Lichidarea societatii si repartizarea patrimoniului se fac in conditiile
prevazute de lege.
Art. 38
Litigiile
Litigiile de orice fel aparute intre societate si persoanele fizice sau
juridice, romane sau straine, sunt de competenta instantelor judecatoresti din
Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si
persoanele juridice romane sau straine pot fi solutionate si prin arbitraj,
conform prevederilor legale.
CAP. 11
Dispozitii finale
Art. 39
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale, cu dispozitiile Legii nr. 31/1990
privind societatile comerciale, republicata, si ale Codului comercial.
ANEXA 2
LISTA
cuprinzand sucursalele si biobazele organizate ca unitati fara personalitate
juridica in structura Societatii Nationale "Institutul Pasteur" -
S.A.
---------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea unitatii Sediul Judetul
crt. (localitatea, strada si numarul)
---------------------------------------------------------------------------
1. Sucursala Arad Municipiul Arad,
str. Liviu Rebreanu nr. 91 - 93 Arad
2. Sucursala Brasov Municipiul Brasov,
Str. Stejerisului nr. 8 Brasov
3. Sucursala Cluj-Napoca Municipiul Cluj-Napoca,
str. Govora nr. 17 A Cluj
4. Sucursala Constanta Municipiul Constanta,
bd. Mamaia nr. 304 Constanta
5. Sucursala Craiova Municipiul Craiova,
Calea Dunarii nr. 35 Dolj
6. Sucursala Iasi Municipiul Iasi,
aleea Mihail Sadoveanu nr. 46 Iasi
7. Biobaza Boja Municipiul Bucuresti,
sos. Bucuresti-Domnesti,
sectorul 6 -
8. Biobaza Bulbucata Comuna Bulbucata Giurgiu