HOTARARE Nr. 617 din 23 iunie 2005
pentru modificarea si completarea Regulamentului privind procedurile, la
nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de
acte normative spre adoptare, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 50/2005
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 601 din 12 iulie 2005
Avand in vedere prevederile art. 19 alin. (2) din Legea nr. 90/2001 privind
organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu
modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Regulamentul privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea,
avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative spre adoptare, aprobat
prin Hotararea Guvernului nr. 50/2005, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 71 din 20 ianuarie 2005, se modifica si se completeaza
dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (2) al articolului 6 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Instrumentele de prezentare si motivare a actelor normative
trebuie sa cuprinda mentiunile prevazute la art. 30 din Legea nr. 24/2000,
republicata, precum si referiri cu privire la indeplinirea procedurii
aplicabile pentru asigurarea transparentei decizionale in administratia
publica, prevazute de Legea nr. 52/2003."
2. Alineatul (5) al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"(5) In situatia in care intre initiator si autoritatile publice
avizatoare exista puncte de vedere diferite, proiectul de act normativ va fi
avizat, in mod obligatoriu, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la
primirea acestuia, cu observatii, care vor fi anexate si prezentate in cadrul
sedintei Guvernului. Depasirea termenului de 5 zile, precum si restituirea
proiectului, fara semnarea instrumentului de prezentare si motivare, insotit
sau nu de observatii, reprezinta aviz tacit, fara indeplinirea vreunei alte
formalitati de catre initiator."
3. Dupa alineatul (7) al articolului 8 se introduce un nou alineat,
alineatul (7^1), cu urmatorul cuprins:
"(7^1) In cazul proiectelor de acte normative care transpun prevederi
comunitare in legislatia interna, termenele prevazute la art. 7 alin. (2) si la
alin. (3) si (5) ale prezentului articol sunt de cel mult doua zile lucratoare
fiecare."
4. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Proiectele de ordonanta de urgenta vor fi avizate de catre ministrul
delegat pentru relatia cu Parlamentul, din punctul de vedere al oportunitatii
promovarii acestora, in sensul motivarii situatiilor extraordinare a caror
reglementare nu poate fi amanata, asa cum prevede art. 115 alin. (4) din
Constitutia Romaniei, republicata.
(2) Avizul de oportunitate prevazut la alin. (1) trebuie obtinut de catre
initiatorul proiectului de ordonanta de urgenta, in prealabil inceperii
procedurii de avizare prevazute la art. 7. Conducatorul autoritatii publice
initiatoare va transmite proiectul de ordonanta de urgenta autoritatilor
publice interesate in aplicarea acestuia, potrivit art. 7, numai dupa obtinerea
unui aviz favorabil conform alin. (1).
(3) In cazul in care avizul prevazut la alin. (1) este favorabil cu
amendamente, initiatorul va putea transmite proiectul de ordonanta de urgenta
pe circuitul de avizare, potrivit art. 7, numai dupa refacerea acestuia conform
avizului.
(4) In situatia in care avizul prevazut la alin. (1) este nefavorabil,
proiectul de ordonanta de urgenta va fi refacut sub forma unui proiect de lege
si va fi promovat ca atare, cu indeplinirea tuturor procedurilor prevazute in
prezentul regulament.
(5) Daca autoritatea care a elaborat proiectul de ordonanta de urgenta
sustine necesitatea promovarii lui in aceasta forma, chiar dupa obtinerea unui
aviz nefavorabil, acordat in conformitate cu prevederile alin. (1), proiectul
va fi discutat in cadrul sedintei Guvernului, unde se va adopta o hotarare
finala.
(6) Nici un proiect de ordonanta de urgenta nu poate fi inclus pe agenda de
lucru a Guvernului fara avizul prevazut la alin. (1)."
5. La articolul 23 alineatul (1), litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) prezentarea actului normativ adoptat primului-ministru, in vederea
semnarii, si ministrilor care au obligatia punerii lui in executare, in vederea
contrasemnarii. In cazul ordonantelor de urgenta adoptate, acestea se supun
primului-ministru, spre semnare, numai dupa obtinerea pe nota de fundamentare a
acestora a semnaturii ministrului delegat pentru relatia cu Parlamentul, care
certifica conformitatea cu avizul prevazut la art. 13 alin. (1). Contrasemnarea
unui act normativ adoptat de Guvern este obligatorie in termen de cel mult 24
de ore de la data semnarii lui de catre primul-ministru;".
6. Dupa capitolul II "Dispozitii privind analiza si supunerea spre
adoptare a proiectelor de acte normative" se introduce un nou capitol,
capitolul II^1, cuprinzand articolele 26^1 - 26^7, cu urmatorul cuprins:
"CAP. 2^1
Dispozitii privind deciziile primului-ministru
Art. 26^1
(1) Deciziile primului-ministru se emit pe baza si in executarea legilor, a
ordonantelor si a hotararilor Guvernului.
(2) Deciziile primului-ministru se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, prin grija Secretariatului General al Guvernului.
(3) Nu sunt supuse regimului de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, deciziile primului-ministru care au ca obiect reglementari din
sectorul de aparare, ordine publica si siguranta nationala, clasificate
potrivit legii.
Art. 26^2
Deciziile primului-ministru se elaboreaza, se initiaza, se emit si se
aplica in conformitate cu prevederile Constitutiei Romaniei, republicata, cu
dispozitiile Legii nr. 24/2000, republicata, ale Legii nr. 90/2001 privind
organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si cu principiile ordinii de
drept.
Art. 26^3
(1) Proiectul de decizie se supune primului-ministru spre semnare insotit de
solicitarea conducatorului autoritatii publice care a formulat propunerea.
(2) Proiectul de decizie se transmite de catre initiatorul acestuia
Secretariatului General al Guvernului, atat in original, stampilat pe fiecare
pagina, cat si pe suport magnetic.
(3) Proiectul de decizie care nu corespunde conditiilor de forma prevazute
in prezentul capitol va fi restituit initiatorului de catre Secretariatul
General al Guvernului, in vederea refacerii lui.
(4) Initiatorii au obligatia de a comunica Secretariatului General al
Guvernului, cu operativitate, toate informatiile si documentele solicitate,
necesare definitivarii proiectelor de decizie.
Art. 26^4
Secretariatul General al Guvernului transmite proiectele de decizie
Cancelariei Primului-Ministru, pentru a fi prezentate primului-ministru in
vederea semnarii. Deciziile primului-ministru sunt contrasemnate de catre seful
Cancelariei Primului-Ministru.
Art. 26^5
(1) Deciziile primului-ministru se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, in termen de cel mult 7 zile de la data emiterii lor. Nepublicarea
atrage inexistenta deciziilor.
(2) Deciziile primului-ministru produc efecte de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, daca in cuprinsul lor nu este
prevazuta o data ulterioara.
Art. 26^6
(1) Dupa semnarea deciziilor de catre primul-ministru, Cancelaria
Primului-Ministru va proceda la transmiterea acestora, in regim de urgenta,
catre Secretariatul General al Guvernului.
(2) Secretariatul General al Guvernului asigura:
a) numerotarea deciziilor in cadrul anului calendaristic si arhivarea
acestora, in original;
b) transmiterea deciziilor catre secretarul general al Camerei Deputatilor,
cu solicitarea publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
c) comunicarea de indata a deciziilor catre autoritatile publice care au
obligatia punerii lor in aplicare.
Art. 26^7
Cheltuielile determinate de publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, a deciziilor primului-ministru se suporta de la bugetul de stat, prin
bugetul Cancelariei Primului-Ministru."
7. Dupa articolul 31 se introduce un nou articol, articolul 32, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 32
(1) In situatia in care impotriva unei decizii a primului-ministru se
formuleaza o plangere prealabila sau o reclamatie administrativa in conditiile
prevederilor legale privind contenciosul administrativ, Cancelaria
Primului-Ministru comunica de indata initiatorului, care are obligatia sa
reanalizeze actul respectiv si sa comunice Cancelariei Primului-Ministru, in
termen de 10 zile de la solicitare, propuneri de mentinere, de modificare
si/sau de completare ori de abrogare a acestuia.
(2) In situatia in care initiatorul propune mentinerea deciziei
primului-ministru, Cancelaria Primului-Ministru comunica reclamantului solutia
de respingere a plangerii prealabile sau, dupa caz, a reclamatiei
administrative. Cancelaria Primului-Ministru va asigura sustinerea solutiei de
mentinere a deciziei primului-ministru in fata instantelor de contencios
administrativ.
(3) In situatia in care initiatorul propune admiterea plangerii prealabile
sau, dupa caz, a reclamatiei administrative, acesta are obligatia de a promova
un proiect de modificare, de completare sau de abrogare, dupa caz, a deciziei
primului-ministru contestate, respectand dispozitiile prezentului regulament si
ale legislatiei privind contenciosul administrativ."
Art. 2
Hotararea Guvernului nr. 50/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind
procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea
proiectelor de acte normative spre adoptare, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 71 din 20 ianuarie 2005, cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta hotarare, va fi republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Mihai Alexandru Voicu
Ministrul delegat pentru
relatia cu Parlamentul,
Bogdan Olteanu
Seful Cancelariei Primului Ministru,
Aleodor Marian Francu