HOTARARE Nr. 58 din 2 februarie 1998
pentru aprobarea Strategiei nationale de informatizare si implementare in ritm
accelerat a societatii informationale si a Programului de actiuni privind
utilizarea pe scara larga si dezvoltarea sectorului tehnologiilor informatiei
in Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 93 din 27 februarie 1998
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Strategia nationala de informatizare si implementare in ritm
accelerat a societatii informationale si Programul de actiuni privind
utilizarea pe scara larga si dezvoltarea sectorului tehnologiilor informatiei
in Romania, prevazute in anexele nr. 1 si 2, care fac parte integranta din prezenta
hotarare.
Art. 2
Se autorizeaza Comisia Nationala de Informatica sa coordoneze aplicarea
Strategiei nationale de informatizare si implementare in ritm accelerat a
societatii informationale si a Programului de actiuni privind utilizarea pe scara
larga si dezvoltarea sectorului tehnologiilor informatiei in Romania.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Comisia Nationala
de Informatica
Iustin Tanase,
secretar de stat
Ministru delegat
pe langa primul-ministru
pentru coordonarea
Secretariatului General
al Guvernului si a
Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Remus Opris
Ministrul comunicatiilor,
Sorin Pantis
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Ministrul reformei,
presedintele Consiliului
pentru Reforma,
Ilie Serbanescu
Ministru de stat,
ministrul industriei
si comertului,
Mircea Ciumara
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul educatiei nationale,
Andrei Marga
Ministru delegat
pe langa primul-ministru
pentru integrare europeana,
Alexandru Herlea
ANEXA 1
STRATEGIA NATIONALA
de informatizare si implementare in ritm accelerat a societatii informationale
Art. 1
In vederea realizarii societatii informationale*) in Romania si a
pregatirii aderarii la Uniunea Europeana se prevad urmatoarele obiective
globale:
(1) pe termen scurt, pana in anul 2000:
a) realizarea infrastructurii informationale nationale, suport al informatizarii
administratiei publice centrale si locale (pana la nivelul municipiilor);
b) dezvoltarea industriei nationale de produse si servicii specifice
tehnologiilor informatiei si comunicatiilor (TIC), cu prioritate a industriei
de software;
c) crearea contextului favorabil utilizarii pe scara larga a tehnologiilor
informatiei si comunicatiilor in industrie, comert, transporturi, agricultura,
aparare si siguranta nationala, turism, sanatate, protectia mediului, educatie,
cercetare, cultura si armonizarea cu reglementarile Uniunii Europene.
(2) pe termen mediu-lung, pana in anul 2005:
a) extinderea infrastructurii informationale (pana la nivelul comunelor);
b) atingerea unui nivel de informatizare a societatii romanesti care sa
permita integrarea in societatea informationala europeana.
---------------
*) Termen sinonim cu "societate a informatiei" si "societate
bazata pe informatie".
Art. 2
Realizarea obiectivelor prevazute la art. 1 va contribui la:
a) realizarea reformei politice, economice si sociale;
b) cresterea competitivitatii operatorilor economici pe piata interna si
internationala;
c) adaptarea, integrarea si compatibilitatea cu mediul economic, de cultura
si civilizatie din Uniunea Europeana.
Art. 3
Pentru realizarea obiectivelor globale de la art. 1 se prevad urmatoarele
directii de actiune:
a) extinderea si modernizarea infrastructurii informationale nationale;
b) asigurarea resurselor umane si pregatirea populatiei pentru societatea
informationala;
c) dezvoltarea industriei de produse si servicii TIC, cu prioritate a
productiei de software pentru export;
d) utilizarea TIC pentru sustinerea reformei in administratia publica.
Art. 4
In vederea extinderii si modernizarii infrastructurii informationale
nationale se prevad:
a) realizarea nucleului informational, constituit din nomenclatoare si
clasificari de interes general, registre permanente (populatie; unitati
teritorial-administrative si artere de circulatie; agenti economici si sociali;
cadastru; dictionarul documentelor si procedurilor administrative), banci de
date publice (legislatie, indicatori statistici, obiecte de patrimoniu, brevete
si inventii etc.);
b) realizarea infrastructurii de comunicatii de date a administratiei
publice, inclusiv in sistemul justitiei, bazata pe dezvoltarea si modernizarea
infrastructurii de telecomunicatii, in vederea asigurarii capacitatilor de
transport si de acces necesare comunicatiilor de date la nivel national,
regional si local;
c) asigurarea cadrului legislativ specific dezvoltarii si utilizarii
tehnologiei informatiei, compatibil cu reglementarile europene si
internationale, care sa trateze libertatea informatiei, protectia si
securitatea datelor, protectia persoanelor fizice fata de prelucrarea datelor
cu caracter personal, protectia drepturilor intelectuale din domeniul
tehnologiei informatiei, documentul electronic, raspunderi si sanctiuni pentru
frauda informatica, sistemul institutional necesar realizarii societatii
informationale; modificarea reglementarilor existente si elaborarea de noi acte
normative pentru sustinerea Strategiei nationale de informatizare si
implementare in ritm accelerat a societatii informationale.
Art. 5
Pentru asigurarea resurselor umane si pentru pregatirea populatiei pentru
societatea informationala se prevad:
a) formarea de specialisti de inalta competenta in domeniul tehnologiilor
informatiei si comunicatiilor;
b) sustinerea cercetarii-dezvoltarii si a transferului tehnologic pentru
societatea informationala;
c) ridicarea nivelului de cultura generala prin utilizarea tehnologiilor
informatiei si comunicatiilor;
d) constientizarea si formarea unei atitudini favorabile a publicului.
Art. 6
In vederea dezvoltarii industriei de produse si servicii TIC, cu prioritate
a productiei de software pentru export, se prevad:
a) stimularea ofertei de produse ale industriei TIC, prin incheierea de
parteneriate strategice cu mari producatori de TIC, pentru a dezvolta in
Romania capacitati locale de productie, in primul rand pentru componente
software, dezvoltarea de parcuri tehnologice software, facilitati fiscale si
alte masuri de stimulare economica pentru societatile romanesti din domeniul
TIC;
b) stimularea cererii de produse si servicii TIC prin introducerea treptata
a circulatiei sub forma electronica a documentelor din sfera administrativa,
civila, comerciala si din alte sectoare; stimularea utilizarii unor forme
electronice de plata intre persoane fizice/juridice si administratia publica;
sustinerea unor proiecte-pilot pentru comertul electronic;
c) imbunatatirea calitatii produselor si serviciilor TIC, prin introducerea
unui sistem riguros de asigurare si certificare a calitatii conform
standardelor internationale.
Art. 7
(1) Partener strategic poate fi orice organizatie sau societate comerciala
care indeplineste urmatoarele conditii:
a) are ca obiectiv principal furnizarea de produse si/sau servicii in
domeniul tehnologiilor informatiei si comunicatiilor;
b) detine segmente importante din piata mondiala;
c) ofera garantii tehnice, juridice, financiare si de asigurare a
calitatii;
d) are o pozitie activa pe piata Romaniei, ca furnizor de produse si
servicii TIC;
e) coopereaza cu firme romanesti din domeniu;
f) realizeaza transferul efectiv de produse si tehnologii din domeniul TIC
in Romania;
g) declara oficial intentia de a fi recunoscut ca partener strategic si
sustine declaratia prin actiuni promotionale;
h) poate oferi solutii complete, inclusiv finantarea unor proiecte complexe
de interes national.
(2) Partenerilor strategici le sunt oferite urmatoarele avantaje:
a) invitarea din oficiu la licitatii pentru achizitii publice in domeniul
produselor si/sau serviciilor TIC;
b) invitarea din oficiu la activitatile de standardizare din domeniul TIC;
c) invitarea din oficiu la licitatii avand ca obiect concesionari din
domeniul serviciilor TIC.
(3) Acordarea calitatii de partener strategic se va face pe baza unei
proceduri stabilite de Comisia Nationala de Informatica prin ordin al
presedintelui acesteia.
Acordarea calitatii de partener strategic se va face de catre Comisia
Nationala de Informatica, in numele Guvernului Romaniei.
Calitatea de partener strategic se acorda pentru o perioada limitata de
maximum 36 de luni si poate fi retrasa de catre Comisia Nationala de
Informatica, in numele Guvernului Romaniei, in cazul incalcarii regulilor
comerciale si/sau deontologice recunoscute de legislatia romana.
Calitatea de partener strategic poate fi reinnoita la cererea partenerului,
pe baza aceleiasi proceduri.
Art. 8
Parcul tehnologic software (PTS) este o schema de promovare a exportului de
software.
Parcurile tehnologice software sunt zone cu statut special, care ofera
societatilor orientate catre export de software urmatoarele facilitati fiscale,
administrative si de infrastructura:
a) regim de scutire vamala privind importurile pentru propriile necesitati;
b) punere in functiune si gestiune de resurse proprii de infrastructura,
precum: facilitati de telecomunicatii, putere de tehnica de calcul comuna,
spatii construite, amenajari comune etc.;
c) servicii administrative functionand pe principiul ghiseului unic
(licente de import, aprobari de proiecte, vama etc.);
d) suport tehnologic, de analiza si segmentare a pietei, suport de
marketing etc.;
e) instruire in inginerie software si tehnologii software;
f) colaborare cu institutele de invatamant superior.
Art. 9
In vederea sustinerii reformei in administratia publica prin utilizarea
tehnologiilor informatiei si comunicatiilor, se prevad:
a) asigurarea informatizarii omogene si coordonate a institutiilor din
administratia publica centrala si locala, inclusiv in sistemul justitiei,
pentru imbunatatirea serviciilor publice, simplificarea procedurilor si
practicilor administrative, inlaturarea arbitrarului si coruptiei;
b) optimizarea comunicarii si a fluxurilor de informatii intre institutiile
de la nivel central si local, asigurarea cooperarii interdepartamentale;
c) generalizarea treptata a schimbului de informatii bazat pe documente
electronice;
d) asigurarea accesului cetatenilor la informatia publica (centre de
informare, chioscuri electronice plasate in locuri publice);
e) asigurarea compatibilitatii si interoperabilitatii sistemelor
informatice din administratia publica, la nivel national si international, prin
accelerarea elaborarii si aplicarii de metodologii, norme si standarde;
f) coordonarea achizitiilor publice de produse si servicii TIC, conforme cu
reglementarile europene, si monitorizarea fondurilor de informatizare prevazute
in proiectele de asistenta si cooperare internationala.
Art. 10
Dintre actiunile prevazute la art. 4, 5, 6 si 9 sunt prioritare
urmatoarele:
a) realizarea infrastructurii informationale nationale, bazata pe
dezvoltarea infrastructurii de comunicatii si pe sistemele de nomenclatoare,
registre si banci de date de interes national;
b) crearea conditiilor stimulative pentru dezvoltarea industriei nationale
de produse si servicii TIC, cu prioritate a industriei de software pentru
export;
c) incurajarea proiectelor informatice, menite sa sustina reforma in
administratia publica si in justitie, si imbunatatirea serviciilor publice
pentru cetateni;
d) participarea activa la programele europene privind societatea
informationala si armonizarea legislatiei nationale cu cea europeana;
e) asigurarea specialistilor de inalta competenta in domeniul TIC si
cresterea expertizei profesionale prin programele de cercetare-dezvoltare
nationale;
f) educarea si formarea continua a tinerilor si a populatiei active pentru
societatea informationala.
Art. 11
In scopul implementarii in ritm accelerat a strategiei nationale de
informatizare si a programului de actiuni care o sustin, sunt necesare:
a) cresterea rolului Comisiei Nationale de Informatica, ca organ de
specialitate al Guvernului si autoritate de stat, pentru: elaborarea si actualizarea
periodica a strategiei de informatizare in conformitate cu prioritatile
nationale si cu tendintele mondiale in domeniu, monitorizarea actiunilor de
implementare a strategiei si evaluarea periodica a stadiului de realizare;
b) constituirea unui consiliu consultativ permanent privind strategia
nationala de informatizare si implementare a societatii informationale, care va
revedea prioritatile strategiei nationale de informatizare si implementare a
societatii informationale la fiecare inceput de exercitiu bugetar si va
identifica reglementarile necesare de elaborat sau de modificat, conforme cu
aceste prioritati, cu cerintele de armonizare cu legislatia si cu practicile
comunitare, stabilind, totodata, autoritatile administratiei publice centrale responsabile;
c) resursele financiare necesare implementarii actiunilor inscrise in
strategia nationala de informatizare si implementare in ritm accelerat a
societatii informationale se vor aloca prin legea bugetului de stat, pe
ordonatorii de credite responsabili pentru actiunile respective,
identificandu-se si surse extrabugetare;
d) realizarea obiectivelor prevazute de catre ministerele si alte organe
centrale mentionate, cu responsabilitati in programul de actiuni; actualizarea
strategiilor sectoriale de informatizare pe aceasta baza;
e) stabilirea si urmarirea unui set de indicatori statistici privind
stadiul informatizarii in Romania si avansul spre societatea informationala,
aliniata la cerintele Uniunii Europene;
f) organizarea de actiuni de publicitate, educatie si sensibilizare a
opiniei publice in favoarea utilizarii pe scara larga a tehnologiilor
informatiei si comunicatiilor.
ANEXA 2
PROGRAMUL DE ACTIUNI
privind utilizarea pe scara larga si dezvoltarea sectorului tehnologiilor
informatiei in Romania
1. Infrastructura informationala
1.1. Nucleu informational
1.1.1. Obiective:
Constituirea si utilizarea in comun a colectiilor de informatii de interes
general (nomenclatoare, registre permanente, banci de date publice), care
asigura coerenta informationala in administratia publica si in relatia cu
publicul, prin:
- unicitatea codificarii si a identificarii informatiilor;
- desemnarea institutiilor responsabile pentru administrarea si asigurarea
calitatii acestor colectii de informatii;
- dezvoltarea progresiva, pe niveluri: central, judetean, local;
- asigurarea accesului la informatii in baza unui temei legal.
Facilitarea punerii rapide in aplicare, la nivel national, a unor
reglementari privind: fondul funciar, fiscalitatea, protectia sociala,
asistenta medicala etc.
a) Actiuni
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Costuri Observatii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
A. Nomenclatoare si
clasificari de
interes general
1. Modificarea/ - Comisia Trimestrul
actualizarea Nationala II 1998
Hotararii Guvernului pentru
nr. 575 bis/1992, Statistica si
privind institutiile
nomenclatoarele de implicate
interes general,
responsabilii si
institutiile implicate
2. Organizarea si punerea - Comisia Trimestrul 50 Diseminarea
progresiva in functiune Nationala IV 1998 informatiilor
a serverului national pentru la nivel
de nomenclatoare (SNN), Statistica judetean
cu asigurarea accesului si institutiile beneficiaza
public implicate de dotarea
prevazuta
pentru
registre
B. Registre permanente
3. Elaborarea unei - Comisia Trimestrul
hotarari a Guvernului Nationala II 1998
care sa reglementeze de Informatica,
principii, frecvente Ministerul
minime de actualizare, Justitiei
drepturi de acces, si ministerele
sanctiuni, inclusiv implicate
constituirea unui
organism de control al
drepturilor de acces si
asigurarea protectiei
datelor personale
4. Registrul permanent al
persoanelor fizice
(R.P.P.F.):
- analiza - Comisia Trimestrul Costurile
oportunitatii Nationala I 1998 estimate nu
modificarii de Informatica, includ si
Hotararii Ministerul cheltuielile
Guvernului nr. de Interne de exploatare
113/1997, privind si intretinere
conditiile de acces curenta
la Registrul
permanent de evidenta
a populatiei
- proiectare sistem, - Comisia 1998-1999 800
punere in Nationala
functiune, de Informatica
scolarizare
personal
- dotarea - Departamentul 1998 250
Departamentului pentru
pentru Administratie Administratie
Publica Locala cu Publica
server central Locala
pentru R.P.P.F.
si pentru
Registrul permanent
al unitatilor
teritorial-
administrative si
arterelor de
circulatie (RUTAC)
- dotarea cu servere - Departamentul 1998-1999 2.500
judetene si pentru
conectarea consiliilor Administratie
judetene/prefecturilor Publica
ca furnizori Locala
principali de date
la serverul R.P.P.F.
- conectarea - Ministerul de 1998 20
Registrului permanent Interne
de evidenta a
populatiei la R.P.P.F.,
in scopul incarcarii
initiale a acestuia,
precum si al
sincronizarii
actualizarilor
periodice ale ambelor
registre
- dotarea si - Departamentul 1999 6.000
conectarea pentru
primariilor Administratie
municipiilor la Publica
serverele judetene Locala
ale R.P.P.F.
- extinderea dotarii - Departamentul 2002 9.000 etapa I -
si conectarii pentru 800 comune
surselor de date Administratie
pana la nivelul Publica
primariei comunale Locala
- generalizarea
pentru restul
primariilor comunale - Departamentul 2005 20.000 etapa
pentru a-II-a -
Administratie 1.888 comune
Publica
Locala
5. Registrul permanent al Costurile
unitatilor teritorial- estimate nu
administrative si includ si
arterelor de circulatie cheltuielile
(RUTAC): de exploatare
- proiectare, sistem, - Comisia 1998-1999 500 si de
punere in functiune, Nationala intretinere
scolarizare personal de Informatica curenta;
- dotarea si - Departamentul 1998-1999 celelalte
conectarea pentru resurse
consiliilor Administratie sunt comune
judetene/ Publica Locala cu cele de
prefecturilor ca la pct. 4
furnizori de date
la serverul RUTAC
- conectarea Comisiei - Comisia 1998 20
Nationale pentru Nationala
Statistica la pentru
serverul RUTAC Statistica
pentru furnizarea
de date si
actualizarea
Sistemului
informatic al
Registrului
unitatilor teritorial-
administrative
- dotarea si - Departamentul 1999
conectarea pentru
primariilor Administratie
municipiilor la Publica Locala
serverele judetene
ale RUTAC
- extinderea dotarii - Departamentul 2002 etapa I -
si conectarii surselor pentru 800 comune
de date pana la Administratie
nivelul primariei Publica Locala
comunale
- generalizarea pentru - Departamentul 2005 etapa
restul primariilor pentru a-II-a -
comunale Administratie 1.888 comune
Publica Locala
6. Registrul permanent Costurile
al persoanelor juridice estimate
(R.P.P.J.) (organele nu includ si
administratiei publice, cheltuielile
unitati bugetare, agenti de exploatare
economici, organizatii si intretinere
patronale, sindicale, curenta
profesionale si politice,
fundatii, asociatii si
alte persoane juridice):
- proiectare sistem, - Comisia 1998-1999 600
punere in functiune, Nationala
scolarizare personal de Informatica
si Ministerul
Finantelor
- conectarea surselor - Ministerul 1998 30
de date (Ministerul Finantelor
Finantelor, Comisia
Nationala pentru
Statistica, oficiul
registrului
comertului) la
serverul R.P.P.J.,
cu sincronizarea
informatiilor
intre surse
- dotarea Ministerului - Ministerul 1998 50
Finantelor cu un Finantelor
server central
pentru R.P.P.J.
- distribuirea - Departamentul 1998-1999 Resursele
informatiilor la pentru necesare
nivel teritorial prin Administratie sunt comune
conectarea serverelor Publica Locala cu cele de
judetene (consilii la pct. 4
judetene/prefecturi)
la R.P.P.J.
7. Registrul permanent al - Comisia 1998 1.000 Nu sunt
cadastrului (R.P.C.) Nationala de incluse
si al publicitatii Informatica, cheltuielile
imobiliare: Oficiul National de culegere/
- proiectarea de Cadastru, introducere
sistemului R.P.C., Geodezie si de date, de
cu specificarea Cartografie, exploatare
schimbului de Ministerul si
informatii cu Lucrarilor Publice intretinere
cadastrele de si Amenajarii curenta
specialitate Teritoriului si
si cu alti alte ministere/
utilizatori institutii
titulare ale
cadastrelor de
specialitate
- punere progresiva - Comisia 2004 1.000
in functiune, Nationala
scolarizare de Informatica
personal si Oficiul
National de
Cadastru,
Geodezie si
Cartografie
- dotarea Oficiului - Oficiul National 2004 250
National de de Cadastru,
Cadastru, Geodezie si
Geodezie si Cartografie
Cartografie cu
server central
pentru R.P.C.
- dotarea consiliilor - Oficiul National 2004 2.250
judetene/ de Cadastru,
prefecturilor Geodezie si
cu servere; dotarea Cartografie
si conectarea la si Ministerul
serverele judetene Justitiei
a surselor de date
primare (oficii de
cadastru general si
birouri de publicitate
imobiliara), pentru
efectuarea operativa
a tranzactiilor
imobiliare
C. Dictionarul - Secretariatul 1998-2000 150 Pentru
documentelor General administratia
si procedurilor al Guvernului publica
administrative: locala
- dotarea si conectarea resursele
surselor de date sunt comune
primare (ministere si cu cele de la
alte institutii ale registre
administratiei
publice locale
cu atributii in
modificarea fluxurilor
informationale)
D. Banci de date: 1998-2002 1.600
- dotarea si conectarea
in retelele publice
- legislatie - Consiliul
Legislativ
- indicatori - Comisia
statistici Nationala
pentru
Statistica si
institutiile
implicate in
furnizarea
datelor
- obiecte de - Ministerul
patrimoniu cultural Culturii
- opere (obiect - Ministerul
al dreptului Culturii
de autor)
- catalog colectiv - Ministerul
national al Culturii
bibliotecilor
si muzeelor
- brevete si inventii - Oficiul de Stat
pentru Inventii
si Marci
- standarde si - Organismul
reglementari tehnice national de
standardizare
- educatie-invatamant - Ministerul
Educatiei
Nationale
- Fondul Arhivistic - Ministerul
National de Interne -
Arhivele
Nationale
-------------------------------------------------------------------------------
b) Efecte scontate:
- reducerea costului total datorat multiplicarii eforturilor de
realizare/difuzare;
- facilitarea schimbului international de informatii;
- realizarea coerentei si calitatii informatiei;
- cresterea calitatii serviciilor prestate de administratia publica;
- reducerea evaziunii fiscale prin asigurarea rigurozitatii evidentelor privind
activitatile economice ale persoanelor juridice;
- respectarea legalitatii.
1.2. Comunicatii de date
1.2.1. Obiectiv: Accelerarea dezvoltarii si modernizarii infrastructurii de
telecomunicatii si asigurarea capacitatilor de transport si acces necesare
comunicatiilor de date la nivel national, regional si local
a) Actiuni:
-------------------------------------------------------------------------------
Nr Actiunea Responsabilul Termenul Costuri*) Observatii
crt. (mii $)
------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
------------------------------------------------------------------------------
1. Realizarea - Ministerul 1999-2000
magistralelor digitale Comunicatiilor (1998 -
de transport pe fibra Bucuresti)
optica la nivel
national, intre nodurile
celor 7 centre de zona,
cu o capacitate de
transmisie determinata
de studiile de trafic,
in tehnologie SDH
2. Securizarea retelei - Ministerul 1998
nationale de transport Comunicatiilor
prin realizarea inelelor
SDH nationale
3. Realizarea - Ministerul iunie
magistralelor digitale Comunicatiilor 1998
de transport pe fibra
optica la nivel regional
cu o capacitate de
minimum 622 Mbps in
tehnologie STM4; aceste
magistrale vor conecta
nodurile zonale cu
resedintele de judet si
cu municipiile arondate
4. Securizarea retelelor - Ministerul iunie
regionale de transport Comunicatiilor 1998
prin realizarea inelelor
SDH regionale
5. Realizarea accesului - Ministerul 2002
prin fibra optica la Comunicatiilor
magistralele regionale
pentru toate orasele
Romaniei (260 de orase)
in tehnologie STM1 la
155 Mbps sau PDH la
34 Mbps, in functie
de volumul de trafic
6. Realizarea unei retele - Ministerul 1998-1999
metropolitane de fibra Comunicatiilor
optica in Bucuresti, cu
atingerea tuturor sediilor
institutiilor publice
7. Asigurarea unui nivel - Ministerul 2003-2004
de penetrare de cel Comunicatiilor (pentru
putin 22 de linii 500.000
principale la 100 de linii/an)
locuitori. Toate liniile 2001-2002
nou-instalate vor permite (pentru
viteze de transmisii de 700.000
date de cel putin 64 Kbps, linii/an)
iar liniile in functiune
vor permite minimum
14,4 Kbps pentru minimum
90% dintre cazuri
8. Introducerea si - Ministerul 2% in Pentru
extinderea serviciilor Comunicatiilor 1998 punctele 8-11:
ISDN pentru minimum 10% ritmul de
din numarul abonatilor in dezvoltare va
toate resedintele de fi determinat
judet si in municipii de aparitia
cererilor
corespunzatoare
9. Introducerea si - Ministerul
extinderea tehnologiilor Comunicatiilor
de acces radio in
reteaua de abonat,
in vederea rezolvarii
rapide a cererilor de
circuite de acces la
servicii telematice
10. Proiectarea si - Ministerul
realizarea retelelor Comunicatiilor
fixe de telecomunicatii
de transport si de acces,
cu rezerve de capacitate
care sa permita evolutia
pe termen lung a
capacitatii de transmisii
de date
11. Conectarea zonelor - Ministerul
libere in sistemele de Comunicatiilor
comunicatii europene si
internationale
12. Realizarea retelei de - Ministerul
transmisiuni permanente Apararii 1998- In derulare
(RTP) a Ministerului Nationale 2003 din anul 1997,
Apararii Nationale si aprobata de
interconectarea acesteia Consiliul
cu retelele publice si Suprem de
private de date din Aparare a
Romania, la o Tarii, Guvern
capacitate convenita si Ministerul
intre parti Apararii
Nationale
13. Realizarea retelei - Ministerul de 1998-2002
nationale de transmisii Interne
de date a Ministerului
de Interne si
interconectarea acesteia
cu retelele publice din
Romania, la o capacitate
convenita intre parti
-------------------------------------------------------------------------------
*) Costurile de la pct. 1-11 vor fi prevazute in cadrul strategiei de
dezvoltare a infrastructurii de telecomunicatii.
b) Efecte scontate:
- realizarea, la sfarsitul perioadei prevazute prin termenele de mai sus, a
unei infrastructuri de telecomunicatii, capabila sa suporte volumul maxim de
trafic generat de cerintele de comunicatie de date, la un nivel calitativ
corespunzator standardelor internationale.
1.2.2. Obiectiv: Realizarea infrastructurii nationale de transport si de
acces, folosind drept suport infrastructura de telecomunicatii si furnizarea de
servicii de transport de date cu acoperire nationala, la calitatea si
performantele corespunzatoare standardelor europene
1.2.3. Obiectiv: Actualizarea si completarea cadrului normativ in domeniu,
in vederea alinierii la normativele si legislatia europeana si pentru
facilitarea dezvoltarii infrastructurii de telecomunicatii si a serviciilor de
comunicatii de date
a) Actiuni:
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Costuri Observatii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Amendarea Legii - Ministerul 1998
telecomunicatiilor Comunicatiilor
pentru satisfacerea
cerintelor specifice
pietei serviciilor de
transport si acces la
date
2. Liberalizarea utilizarii - Comisia sfarsitul
si ocuparii benzilor de Superioara de anului 1998
frecvente, conform Radiocomunicatii
recomandarilor CEPT si Ministerul
Comunicatiilor
3. Reglementarea - Ministerul sfarsitul
obligatiilor Comunicatiilor anului 1998
operatorilor de
transport de date
privind acoperirea
geografica,
interconectarea si
interoperabilitatea
serviciilor, performanta,
calitatea si tarifele
4. Propuneri pentru - Ministerul 1998 Prin Comisia
acordarea de facilitati Finantelor Nationala de
financiare si fiscale Informatica
operatorilor de retele si Ministerul
si servicii de Comunicatiilor
transport de date
5. Initierea masurilor - Comisia 1998 Prin
legislative pentru Nationala Ministerul
stimularea investitiilor de Informatica Finantelor
in infrastructura de si Ministerul
telecomunicatii si de Comunicatiilor
transmisii de date,
prin scutiri de taxe
si impozite, garantii
de stat
6. Elaborarea de - Ministerul 1999 400 Fondurile
specificatii tehnice Comunicatiilor alocate de
minime, obligatorii si Comisia la buget in
pentru achizitia si Nationala acest scop
instalarea de Informatica vor fi
echipamentelor de gestionate de
telecomunicatii si Ministerul
transmisii de date care Comunicatiilor
sa promoveze tehnologiile
si standardele Uniunii
Europene
7. Elaborarea normelor - Ministerul 1999 300 Fondurile
tehnice minime, Comunicatiilor alocate de
obligatorii pentru si Comisia la buget in
retelele de acces, care Nationala acest scop
sa asigure calitatea si de Informatica vor fi
performanta transmisiei gestionate de
de date pentru utilizatori Ministerul
Comunicatiilor
-------------------------------------------------------------------------------
b) Efecte scontate:
- cresterea pietei de servicii de comunicatii de date si aparitia unor
operatori puternici, capabili sa ofere servicii diverse, de calitate, la nivel
national;
- cresterea ponderii in oferta de servicii si echipamente pentru transmisie
de date a produselor aliniate la standardele internationale, cu satisfacerea
cerintelor de integrare europeana.
1.2.4. Obiectiv: Realizarea infrastructurii de comunicatii de date a
administratiei publice si incredintarea operarii acesteia
Estimarea preliminara a investitiei minimale, in echipamentele active
pentru infrastructura de comunicatii de date a administratiei publice: 60-100
milioane $; costul va fi recalculat la realizarea caietului de sarcini pentru
reteaua administratiei publice.
a) Actiuni:
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Costuri Observatii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Elaborarea caietului de - Comisia 1998 30 Fondurile
sarcini si atribuirea pe Nationala alocate
baza de licitatie a de Informatica de la buget
licentei de operare si Ministerul in acest
pentru reteaua de Comunicatiilor scop vor fi
comunicatii de date a gestionate
administratiei publice. de Comisia
Cerintele functionale Nationala de
si de acoperire pentru Informatica
aceasta retea vor include:
- asigurarea serviciului
de retele virtuale;
- garantarea unor
caracteristici de
calitate a serviciilor;
- oferirea de largime de
banda flexibila
(la cerere)
- conectarea tuturor
sediilor administratiei
publice centrale si
locale din toate
resedintele de judet
in maximum 2 ani de la
inceperea proiectului;
- conectarea tuturor
sediilor administratiei
publice din toate orasele
in maximum 5 ani de la
demararea proiectului;
- conectarea tuturor
sediilor administratiei
publice din comune in
maximum 8 ani de la
demararea proiectului;
- instalarea in locuri
publice, a cel putin
5.000 de chioscuri
informatizate in
termen de 8 ani.
2. Reglementarea - Comisia 1998
investitiilor Nationala
administratiei publice de Informatica
in elemente de
infrastructura de
comunicatii de date pana
la realizarea retelei
administratiei publice,
in vederea garantarii
posibilitatii de integrare
cu aceasta retea
3. Promovarea utilizarii - Comisia 1998
unor solutii alternative Nationala
pentru infrastructura de de Informatica,
comunicatii de date Ministerul
pentru institutiile Finantelor,
administratiei publice, Ministerul
cu limitarea investitiilor Educatiei
proprii cu termen de Nationale,
amortizare mediu-lung in Ministerul
infrastructura Cercetarii
si Tehnologiei,
Regia Autonoma
"Societatea
Nationala a
Cailor Ferate
Romane",
Regia Autonoma
de Electricitate
"Renel" si Regia
Autonoma "Apele
Romana"
-------------------------------------------------------------------------------
b) Efecte scontate:
- o solutie unitara si moderna pentru cerintele de comunicatii de date ale
administratiei publice, realizata in conditii de utilizare eficienta a
investitiilor;
- integrarea eficienta a solutiilor de comunicatie deja existente sau in
curs de realizare, la nivelul unor segmente ale administratiei publice, pentru
comunicatii de date.
1.3. Cadru legislativ
1.3.1. Obiectiv: Elaborarea unei reglementari la nivel de lege avand ca
obiect activitatea informatica, tehnologiile informatiei si comunicatiilor si
desfasurarea procesului de informatizare
Proiectul va trebui sa trateze materia libertatii informatiei, a protectiei
persoanelor fizice fata de prelucrarea datelor cu caracter personal, sa
epuizeze reglementarile privind dreptul de autor in domeniu, sa rezolve
problema institutiilor specifice care sa permita aplicarea legii si sa
contureze elementele corespunzatoare de drept civil si penal.
1.3.2. Obiectiv: Modificarea reglementarilor existente si elaborarea de noi
acte normative in conformitate cu Programul de actiuni privind utilizarea pe
scara larga si dezvoltarea sectorului tehnologiei informatiei in Romania
(conform pct. 4)
1.4. Educatie, cercetare si cultura pentru societatea informationala
1.4.1. Obiectiv: Crearea deprinderilor si asimilarea cunostintelor
informatice specifice la nivelul elevilor, studentilor, cadrelor didactice, in
vederea ridicarii calitatii vietii si a standardului de civilizatie in societatea
romaneasca printr-un acces cat mai larg la resursele informationale nationale
si mondiale
a) Actiuni:
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Costuri Observatii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Asigurarea cu resurse - Ministerul
TI a institutiilor de Educatiei
educatie si cultura prin Nationale
dotare hardware si
software, asigurare
service, conectare la
INTERNET:
- dotarea hardware si 2001-2002 230.000 7.623 scoli
software (minimum
2 LAN x 8 calculatoare)
si conectarea la
INTERNET a scolilor
generale din Romania
- dotarea hardware si 1999, 80.000 1.295 licee
software (minimum jumatate
4 LAN x 12 din numarul
calculatoare) si liceelor;
conectarea la pana in
INTERNET a liceelor anul 2000,
din Romania restul
- dotarea hardware si 1999 50.000 48 institutii
software (LAN, WAN de
dimensiuni diferite)
si conectarea la
INTERNET a tuturor
universitatilor din
Romania
- dotarea hardware 1999 600
si software (WAN de
minimum 100 de
calculatoare si
sistem integrat
de biblioteca) si
asigurarea
conectivitatii la
INTERNET a celor 4
biblioteci centrale
universitare din
Romania
(Biblioteca Centrala
Universitara din
Bucuresti,
Biblioteca Centrala
Universitara din
Cluj-Napoca,
Biblioteca Centrala
Universitara din Iasi
si Biblioteca Centrala
Universitara din
Timisoara)
- dotarea hardware si 750 50 unitati
software (LAN sau WAN
de dimensiuni diferite)
si conectarea la
INTERNET a tuturor
bibliotecilor universitare
din Romania
2. Introducerea de noi - Ministerul 1998
discipline care sa ofere Educatiei
cunostinte de calculatoare Nationale
adecvate specialitatilor
si materiilor predate la
diferite forme de
invatamant
3. Formarea profesorilor - Ministerul incepand
in utilizarea TI, in Educatiei cu anul
viziunea noului Nationale 1998
curriculum, si
actualizarea continutului
cursurilor de TI la nivel
tehnologic mondial
4. Introducerea graduala - Ministerul incepand
in reteaua de invatamant, Educatiei cu anul
pe niveluri, a Nationale 1998
disciplinelor de
informatica
5. Introducerea, ca - Ministerul incepand
disciplina obligatorie Educatiei cu anul
pentru promotia cu Nationale 1998
inceput de an scolar
1998-1999, a informaticii
in toate institutiile de
invatamant superior
-------------------------------------------------------------------------------
1.4.2. Obiectiv: Diversificarea si pregatirea de specialisti de inalta
competenta pentru industria TIC
a) Actiuni:
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Costuri Observatii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Schimbarea structurii - Ministerul incepand
invatamantului superior, Educatiei cu anul
astfel incat numarul Nationale 1998
anual de absolventi de
specialitate (software)
sa ajunga la minimum
1.500 pana in anul 2000.
Infiintarea de sectii
ale unor institute de
invatamant superior,
dedicate managementului,
marketingului si
asigurarii calitatii
in TIC.
Adaptarea, din punct
de vedere calitativ,
a invatamantului
superior la nevoile
industriei TIC
2. Diversificarea formelor - Ministerul 1998-1999
de invatamant superior Educatiei
de specialitate. Crearea Nationale
invatamantului superior
de scurta durata in
domeniul industriei de
software.
Crearea specializarilor
in managementul
proiectelor de software
si in asigurarea
calitatii. Crearea
specializarii de
marketing in domeniul
TIC
3. Alocarea bugetului - Ministerul 1998 1.000
necesar invatamantului Educatiei
TIC, pentru asigurarea Nationale
resurselor materiale si
umane necesare cresterii
calitatii si a numarului
de absolventi
4. Intarirea cooperarii - Ministerul incepand
intre industria de Educatiei cu anul
software si invatamant, Nationale 1998
prin stimularea si Comisia
efectuarii de stagii in Nationala
industrie, a realizarii de Informatica
proiectelor de diploma
orientate catre si in
cadrul industriei.
Neimpozitarea burselor
oferite studentilor de
catre industrie
-------------------------------------------------------------------------------
1.4.3. Obiectiv: Sustinerea cu prioritate a programelor pentru societatea
informationala in cadrul Planului national de cercetare-dezvoltare
a) Actiuni:
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Costuri Observatii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Armonizarea Programului - Ministerul 1998
de cercetare-dezvoltare Cercetarii
privind societatea si Tehnologiei
informationala cu
prioritatile Strategiei
nationale de informatizare
si implementare in ritm
accelerat a societatii
informationale, prin
includerea celor mai
relevante proiecte
2. Dezvoltarea cooperarii - Comisia incepand
si cofinantarii Nationala cu anul
internationale, in de Informatica, 1998
special cu Uniunea Ministerul
Europeana, cu acordarea Comunicatiilor,
de prioritate proiectelor Ministerul
nationale prevazute in Educatiei
Strategia nationala de Nationale
informatizare si si Ministerul
implementare in ritm Cercetarii
accelerat a societatii si Tehnologiei
informationale
-------------------------------------------------------------------------------
1.4.4. Obiectiv: Sustinerea prin mijloace TIC a integrarii educatiei,
cercetarii si culturii in circuitul de valori european si mondial
a) Actiuni:
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Costuri Observatii
crt. (mii $)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Constituirea bazelor de - Ministerul 2000 2.500
date integrate Educatiei
(bibliografice, Nationale,
documentare, full text, Ministerul
imagini digitizate, Cercetarii
inregistrari sonore si si Tehnologiei,
video digitizate), Ministerul
accesibile prin INTERNET, Culturii si
la nivelul institutiilor Fundatia
din educatie, cultura, Culturala
cercetare Romana
2. Integrarea resurselor - Comisia 2002 300
informationale romanesti Nationala de
in circuitul international Informatica,
prin disponibilizarea Ministerul
acestora, prin asigurarea Educatiei
interconectivitatii si Nationale,
interoperabilitatii Ministerul
informationale si Cercetarii si
tehnologice cu sistemele Tehnologiei si
informationale mondiale, Ministerul
in vederea initierii Culturii
schimbului de informatii,
a comunicatiilor
interpersonale si
interinstitutionale
(imprumut interbibliotecar
national si international,
achizitii, rezervari sau
programari)
-------------------------------------------------------------------------------
2. Industrie TIC (tehnologia informatiei si comunicatiilor)
2.1. Obiectiv: Stimularea ofertei de produse si servicii ale industriei
TIC, in special a productiei de software pentru export
a) Actiuni:
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Sursele Observatii
crt. de
finantare*)
------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
------------------------------------------------------------------------------
1. Incheierea unor - Comisia Etapa I - - Cu asistenta
parteneriate Nationala 1998 ATIC (Asociatia
strategice cu marii de Informatica pentru
producatori de TIC Tehnologia
pentru a dezvolta Informatiei
in Romania capacitati Comunicatiilor)
locale de productie, si a altor
in primul rand pentru asociatii
software si profesionale
din domeniul TIC
2. Dezvoltarea de - Ministerul Etapa I - I Cu asistenta
parcuri tehnologice Cercetarii si 1998 ATIC si a altor
software. Crearea Tehnologiei si asociatii
unei grupe de lucru, Comisia profesionale
coordonata de C.N.I., Nationala de din domeniul TIC
pentru tratarea Informatica
aspectelor legislative
si de finantare.
Acordarea, in acest
cadru, de facilitati
de acces la
infrastructura de
comunicatii pe fibra
optica furnizorilor
mici si mijlocii,
eventual pe perioade
limitate
3. Asigurarea de garantii - Comisia 1998 - Cu asistenta
guvernamentale pentru Nationala ATIC si a altor
firmele mici si de Informatica asociatii
mijlocii din domeniul profesionale
TIC, participante la din domeniul TIC
licitatii
4. Propuneri pentru - Ministerul 1998 - Cu asistenta
scutirea de impozit Finantelor ATIC si a altor
pe profit, pentru o si Comisia asociatii
perioada de 10 ani Nationala profesionale
de la infiintarea de Informatica din domeniul TIC
societatii sau de la
intrarea in vigoare
a legii, pentru
activitatea de export,
a intreprinderilor
din industria de
software.
Intreprinderile din
industria de software
beneficiaza de
facilitatile fiscale
propuse, daca volumul
exportului este mai
mare decat suma dintre
1,5 x valoarea
echipamentelor
achizitionate (preturi
CIF) pentru aceasta
activitate si
1,5 x valoarea
salariilor anuale
5. Propuneri pentru - Ministerul 1998 - Cu asistenta
reducerea cu 50% a Finantelor ATIC si a altor
impozitului pe profit si Comisia asociatii
obtinut din Nationala de profesionale
activitatea unitatilor Informatica din domeniul TIC
din industria de
software dedicata
pietei romanesti,
pe o perioada de 10 ani
de la infiintarea
societatii
6. Propuneri pentru - Ministerul 1998 - Cu asistenta
scutirea de impozit Finantelor ATIC si a altor
pe profitul reinvestit si Comisia asociatii
in produse din Nationala de profesionale
domeniul TIC sau Informatica din domeniul TIC
utilizat pentru
formarea personalului
7. Propuneri pentru - Ministerul 1998 - Cu asistenta
eliminarea impozitului Finantelor ATIC si a altor
pe profitul rezultat si Comisia asociatii
din venituri financiare Nationala de profesionale
(impozit realizat pe Informatica din domeniul TIC
falsul profit rezultat
din diferentele de curs
valutar la conturile in
devize)
8. Intarirea cadrului de - Comisia Etapa I - B Cu asistenta
aplicare si urmarire Nationala de trimestrul ATIC, a altor
a aplicarii legii Informatica, I 1998 asociatii
drepturilor de autor Oficiul Roman profesionale
cu privire la TIC pentru Drepturile din domeniul TIC
de Autor, si Business
Ministerul de Software
Interne si Alliance
Ministerul Romania
Justitiei
------------------------------------------------------------------------------
*) Surse de finantare: B - bugetare, I - imprumutate, A - atrase
(investitii straine directe)
b) Efecte scontate:
- cresterea volumului pietei interne de software. Atingerea, incepand cu
anul 1999, a unei rate minime de 150% a cresterii anuale a volumului pietei,
astfel incat, in valoare absoluta, sa atinga 230 milioane US$, in anul 2000
(software, excluzand serviciile);
- reducerea drastica a gradului de folosire ilegala de software;
- limitarea emigrarii specialistilor in informatica;
- cresterea numarului de intreprinderi mici si mijlocii implicate in
productia de date pentru export;
- atingerea unui nivel de export de productie de date de 20 milioane US$,
pana in anul 2000;
- absorbirea unui numar de 6.000 de someri in activitatea de productie de
date, pana in anul 2000.
2.2. Obiectiv: Stimularea cererii de produse ale industriei TIC
a) Actiuni:
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Sursele Observatii
crt. de
finantare
------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
------------------------------------------------------------------------------
1. Sustinerea actiunilor - Ministerul Etapa I - I/A Cu asistenta
de promovare a imaginii Afacerilor iunie ATIC si a altor
industriei de software Externe, 1998 asociatii
romanesti in mediile de Ministerul profesionale
larga circulatie Industriei si din domeniul TIC
internationala, Comertului,
sprijinirea financiara Comisia
a publicitatii Nationala de
internationale, a Informatica,
prezentei romanesti Camerele de
in acest domeniu comert si
(reviste, targuri etc.) industrie
2. Propuneri pentru - Ministerul 1998 - Cu asistenta
scutirea de taxe Finantelor, ATIC si a altor
vamale si de T.V.A. Ministerul asociatii
a importului de Industriei si profesionale
echipamente si Comertului din domeniul TIC
subansambluri hardware, si Comisia
de comunicatii si Nationala de
produse software Informatica
3. Propuneri pentru - Ministerul 1998 - Cu asistenta
reducerea la 9% a Finantelor ATIC si a altor
T.V.A. pentru si Comisia asociatii
produsele software Nationala de profesionale
Informatica din domeniul TIC
4. Sprijinirea de catre - Comisia Etapa I - B/I/A Cu asistenta
Guvern a unor proiecte Nationala de iunie ATIC si a altor
-pilot in domeniul Informatica 1998 asociatii
comertului electronic profesionale
si a elaborarii de din domeniul TIC
aplicatii software
in acest domeniu
-------------------------------------------------------------------------------
b) Efecte scontate:
- cresterea volumului exportului industriei de software la 150 milioane US$
pana in anul 2000. Un cadru legislativ, fiscal si administrativ stimulativ va
avea ca efect cresterea la circa 200 a numarului de intreprinderi mici si
mijlocii implicate in dezvoltarea de software pentru export pana in anul 2000;
- atingerea, pana in anul 2001, a unui volum de consum anual de 200.000 de
PC si pana in anul 2003, a unui parc total de 1.000.000 de PC;
- atingerea, pana in anul 2000, a unui consum mediu de produse TIC de
50-100 US$/locuitor (echipamente si servicii de informatica si comunicatii,
programe informatice).
2.3. Obiectiv: Imbunatatirea calitatii produselor TIC
a) Actiuni:
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Sursele Observatii
crt. de
finantare
------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
------------------------------------------------------------------------------
1. Introducerea unui - Comisia trimestrul B/I/A Cu asistenta
sistem riguros de Nationala de II ATIC si a altor
asigurare si Informatica 1998 asociatii
certificare a profesionale
calitatii in domeniul din domeniul TIC
echipamentelor si
programelor TIC, la
nivelul reglementarilor
europene
2. Propuneri pentru - Comisia trimestrul - Cu asistenta
modificarea Nationala de I ATIC si a altor
criteriilor de Informatica 1998 asociatii
adjudecare a si Ministerul profesionale
licitatiilor, in Finantelor din domeniul TIC
ideea urmaririi
calitatii si a
performantelor
sistemelor ce se
achizitioneaza
(eliminarea
obligativitatii
ponderii de 70% - pret,
30% - calitate, ca si
a pretului fix in lei).
Acceptarea platii
partiale in avans in
contractele cu
administratia publica
3. Introducerea - Comisia martie - Cu asistenta
obligativitatii ca Nationala de 1998 ATIC si a altor
toate sistemele de Informatica (pentru asociatii
calcul vandute in SR-13392) profesionale
Romania sa posede iunie 1998 din domeniul TIC
tastatura conform (pentru SR
standardului SR-13392 in elaborare)
si sa poata afisa
caracterele diacritice
romanesti, conform
standardului SR
(in elaborare);
caracterul obligatoriu
devine efectiv in
termen de 6 luni de la
data aprobarii
standardelor in
administratia publica
si dupa 12 luni,
pentru restul pietei;
reglementarea se va
aplica numai sistemelor
de calcul complete, nu
si tastaturilor vandute
ca piese de schimb
4. Introducerea - Comisia Etapa I - - Cu asistenta
obligativitatii ca Nationala de martie ATIC si a altor
toate monitoarele cu Informatica 1998 asociatii
afisaj catodic din profesionale
componenta sistemelor din domeniul TIC
de calcul care se vand
in Romania sa satisfaca
norma de radiatie si
consum energetic de
minimum TCO 92
Introducerea Etapa
obligativitatii ca, a II-a -
in termen de 12 luni, decembrie
sistemele de calcul 1998
comercializate in Romania
sa satisfaca normele
ecologice, ergonomice,
de radiatii si de consum
energetic de minimum
TCO 95 (bazat pe
ISO-9241)
Elaborarea standardelor - Organismul 1998 -
romanesti privind national de
normele ecologice, standardizare
ergonomice, de radiatii
si de consum energetic
minim
5. Propuneri pentru - Ministerul 1998 - Cu asistenta
acordarea de facilitati Finantelor ATIC si a altor
fiscale suplimentare si Comisia asociatii
intreprinderilor din Nationala profesionale
domeniul TIC, de Informatica din domeniul TIC
certificate ISO-9000
6. Sprijinirea - Comisia Etapa I - I Cu asistenta
intreprinderilor mici Nationala 1998 ATIC si a altor
si mijlocii din de Informatica asociatii
domeniul TIC in vederea si Grupul profesionale
certificarii ISO-9000 Interministerial din domeniul TIC
pentru
Intreprinderi
Mici,
Inovare si
Dezvoltare
Locala
------------------------------------------------------------------------------
b) Efecte scontate:
- cresterea competitivitatii produselor TIC pe piata interna si
internationala;
- atingerea, pana in anul 2000, a unui nivel de minimum 30 de intreprinderi
din industria de software, focalizate pe export, certificate ISO-9000.
2.4. Obiectiv: Asigurarea resurselor umane pentru industria TIC
a) Actiuni:
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Sursele Observatii
crt. de
finantare
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Tratarea legislativa - Comisia iunie - Cu asistenta
a unor aspecte legate Nationala 1998 ATIC si a altor
de nomenclatorul de de Informatica asociatii
functii si meserii, si Ministerul profesionale
de igiena si ergonomia Muncii si din domeniul TIC
muncii in informatica, Protectiei
precum si a celor Sociale
privind sporurile
specifice lucrului in
conditii grele in
domeniul informaticii
-------------------------------------------------------------------------------
b) Efecte scontate:
- protectia investitiilor in oameni (formarea profesionala a personalului
din informatica etc.);
- protectia impotriva distrugerilor de informatii, respectiv a furtului de
tehnologie si de know-how.
3. Tehnologia informatiei pentru admnistratia publica
3.1. Metodologii, norme si standarde
3.1.1. Obiectiv: Asigurarea compatibilitatii si interoperabilitatii
sistemelor informatice in administratia publica
a) Actiuni:
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Costuri Observatii
crt. (mii $)
--------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
--------------------------------------------------------------------------------
1. Urgentarea elaborarii
de standarde romanesti
originale si a
adoptarii standardelor
europene si
internationale in
domeniul TI, cu
prioritate:
- aprobarea rapida - Organismul martie -
a standardului national de 1998
romanesc SR-13392 standardizare
privind tastatura si Comisia
romaneasca Nationala
de Informatica,
- aprobarea - Organismul martie -
standardului national de 1998
privind pagina standardizare
de cod care si Comisia
contine semnele Nationala
diacritice de Informatica,
romanesti
2. Incheierea de acorduri din anul -
de recunoastere 1998
reciproca cu alte tari,
privind:
- marcile de - Organismul
conformitate cu national de
standardele standardizare
- rezultatele - Comisia
verificarilor Nationala
si incercarilor de Informatica,
si ministerele
interesate
3. Impulsionarea - Comisia din anul -
activitatii de Nationala 1998
acreditare a de Informatica,
laboratoarelor si de si Organismul
creare a organismelor national de
de certificare produse acreditare
specifice TI, in
conditii de
competitivitate
4. Promovarea si - Comisia din anul 1.000
vizibilitatea pe Nationala 1998
piata a normelor, de Informatica
normativelor tehnice
si metodologiilor
existente in domeniul
TI si impunerea
caracterului
obligatoriu pentru
administratia publica
(publicitate, publicare
in tiraje corespunzatoare
si la preturi accesibile,
instruire pentru
utilizatori etc.)
5. Constientizarea - Comisia din anul 1.000
populatiei asupra Nationala 1998
standardelor la care de Informatica,
trebuie sa raspunda Ministerul
produsele/serviciile Comunicatiilor
TI pe care le consuma si Organismul
(pregatire, forma national de
minimala de prezentare, standardizare
bazata pe cuvinte-cheie
pentru consultare,
asigurare acces pe Web)
6. Prevederea distincta - Ministerul din anul 1.500/
in bugetele Comunicatiilor 1998 an
ministerelor de si Comisia
resort a finantarilor Nationala
pentru activitatea de de Informatica
standardizare in
domeniul TIC
7. Elaborarea si - Comisia decembrie 500
actualizarea de Nationala 1998
metodologii pentru de Informatica
domeniul TI: si Institutul
- metodologie de Cercetari
de analiza, in Informatica
proiectare,
realizare si
exploatare
sisteme si
aplicatii
informatice
- metodologie de
elaborare proiecte
directoare de
informatizare
- metodologie pentru
achizitia publica
de resurse specifice
domeniului TI,
experimentare
EUROMETHOD si EPHOS
8. Elaborarea si decembrie 500
actualizarea de 1998
norme si normative
tehnice pentru
domeniul TI:
- norme de - Comisia
evaluare a Nationala de
calitatii Informatica,
produselor si Institutul de
serviciilor TI Cercetari in
Informatica,
Societatea
Romana pentru
Asigurarea
Calitatii si
Organismul
national de
standardizare
- norme obligatorii - Comisia
pentru achizitia Nationala de
publica de resurse Informatica si
din domeniul TI, Ministerul
bazate pe standarde Finantelor
specifice
- norme privind - Comisia
organizarea si Nationala de
functionarea Informatica,
compartimentelor Ministerul
de TIC in Finantelor
administratia si Ministerul
publica (roluri Muncii si
in informatizare; Protectiei
competente Sociale
profesionale,
calificari, normative
de personal si
incadrare specifice;
reguli privind
accesul la date,
programe si retele
de transmisie de date
in interior si in
cadrul administratiei
publice; normative
privind consumurile
specifice de materiale
consumabile si de
intretinere in
activitatea
de informatica etc.)
- norme privind - Comisia
securitatea, Nationala de
arhivarea si Informatica
accesul la informatia si Ministerul
digitala in Justitiei
sectorul public
- norme privind - Comisia
formatele Nationala de
documentelor Informatica,
tipizate digitale, Ministerul
pentru facilitarea Finantelor,
schimbului dintre Ministerul
organisme ale Muncii si
administratiei Protectiei
publice si pentru Sociale si
arhivare Ministerul
Comunicatiilor
- proceduri - Comisia
administrative Nationala de
pentru stocarea Informatica,
si regasirea Ministerul
documentelor, Finantelor,
utilizand formate Ministerul
de documente Muncii si
tipizate; Protectiei
simplificarea Sociale,
procedurilor prin Ministerul
aplicarea Comunicatiilor
principiului
ghiseului unic
- norme privind - Comisia
siguranta, Nationala de
stocarea, accesul Informatica si
si utilizarea Arhivele
informatiilor Nationale
din Fondul
Arhivistic National
9. Organizarea de grupe - Comisia din anul
de lucru pentru Nationala de 1998
elaborarea de Informatica
metodologii si de
norme specifice
domeniului TI,
formate din
specialisti din
administratia publica,
institute de invatamant,
cercetare si din
reprezentanti ai
comunitatii
informaticienilor.
Stabilirea cadrului
organizatoric si
financiar de functionare
a acestora
------------------------------------------------------------------------------
3.2. Sisteme informatice pentru administratia publica
3.2.1. Obiectiv: Utilizarea TIC in sustinerea reformei administratiei
publice
a) Actiuni:
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Costuri Observatii
crt. (mii $)
--------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
--------------------------------------------------------------------------------
1. Realizarea sistemului - Comisia decembrie 3.000
informatic pentru Nationala de 1998
aparatul Guvernului, Informatica,
in conexiune cu Secretariatul
ministerele si cu General al
celelalte autoritati Guvernului si
ale administratiei Consiliul pentru
publice centrale, Reforma
care sustin Proiectul
reformei administratiei
publice
2. Realizarea sistemului - Comisia decembrie 6.000
informatic pentru Nationala de 1998
prefecturi Informatica si
Departamentul
pentru
Administratie
Publica Locala
3. Realizarea sistemului - Comisia 1998-1999 12.000 (80 municipii)
informatic pentru Nationala de 2002 30.000 (182 orase,
administratia publica Informatica, 800 comune)
locala Departamentul 2005 40.000 1.888
pentru comune)
Administratie
Publica Locala
si Ministerul
Lucrarilor
Publice si
Amenajarii
Teritoriului
4. Dezvoltarea sistemelor - Comisia decembrie 1.000/ Costurile
informatice la nivel Nationala 1998 minister asigura
sectorial, (ministere de numai
si organe centrale) Informatica, revizuirea
pe baza de proiecte ministere si proiectelor
directoare de alte organe directoare si
informatizare, centrale realizarea
avizate de C.N.I., interfetelor
pentru asigurarea intersectoriale
coerentei informationale
si tehnologice in
administratia publica,
cu evidentierea:
- realizarii, cu
prioritate, a
misiunilor
institutiilor
respective si
a serviciilor
publice oferite
pentru cetateni
si agenti economici,
la nivel central si
teritorial
- considerarii
elementelor
definite pentru
nucleul
informational
(clasificari,
nomenclatoare,
registre, banci
de date)
- definirii
interactiunilor
informatice cu
administratia
publica locale
- respectarii
cadrului metodologic,
normativ si de
standardizare
- surselor de finantare
- compatibilitatii cu
sistemele europene
5. Generalizarea treptata - Banca din anul 2.000
a utilizarii cardurilor Nationala 1999
in domeniile: plata a Romaniei,
salariilor in Asociatia
administratia publica, Romana a
asigurari sociale si de Bancilor,
sanatate, tranzactii Ministerul
financiare si comerciale Finantelor,
etc. Ministerul
Comunicatiilor,
Comisia
Nationala
de Informatica
si Ministerul
Muncii si
Protectiei
Sociale
6. Sustinerea
investitiilor pentru
achizitionarea de
produse si servicii TI,
prin:
- evidentierea - Ministerul din anul -
distincta in Finantelor, 1998
bugetele Comisia
institutiilor din Nationala de
administratia Informatica si
publica a fondurilor institutiile
necesare pentru implicate
informatizare
(cu defalcare pe
software, echipamente,
resurse umane etc.),
ceea ce poate permite
si cuantificarea
acestora la nivel
national ca procent
din PIB
- evidentierea - Ministerul din anul -
distincta, in Finantelor, 1998
proiectele de Departamentul
asistenta pentru
economica Integrare
internationala, Europeana,
a actiunilor de Consiliul
informatizare pentru
Reforma si
Comisia
Nationala de
Informatica
- alocarea a - Ministerul din anul -
minimum 50% din Finantelor 1998
veniturile
rezultate din
serviciile
informatice
furnizate tertilor
pentru finantarea
activitatilor
informatice proprii
- introducerea in - Ministerul din anul -
practica a Finantelor 1998
bugetelor de
angajament
multianual, care
dau posibilitatea
unor contracte de
achizitii publice
(mai ales in
domeniul TI),
capabile sa pastreze
coerenta dotarilor
si sa protejeze mai
bine investitiile
pe termen lung
7. Realizarea de - Ministerul 1999 20.000
aplicatii informatice Finantelor,
standard pentru Ministerul
activitati generale Muncii
din administratia si Protectiei
publica (elaborare Sociale si
buget si urmarire Comisia
executie bugetara, Nationala
gestiune personal, de Informatica
calcul/plata salarii,
gestiune patrimoniu,
contabilitate),
omologate de
institutiile abilitate
(Ministerul Finantelor,
Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale etc.)
8. Coordonarea
achizitiilor in
sectorul public:
- stabilirea de - Comisia din anul -
parteneri Nationala 1998
strategici de Informatica
si Ministerul
Finantelor
- armonizarea 1998 -
reglementarilor
nationale cu
Directivele
Uniunii Europene
privind organizarea
licitatiilor publice
9. Armonizarea si - Ministere din anul -
urmarirea realizarii si alte 1998
strategiilor sectoriale organe
de informatizare, centrale
in conformitate cu
Strategia nationala
de informatizare si
implementare in ritm
accelerat a societatii
informationale
10. Perfectionarea si - Comisia din anul -
reorientarea Nationala 1998
treptata a de Informatica
activitatilor de
realizare,
exploatare si
intretinere a sistemelor
informatice din
administratia publica,
prin:
- obligativitatea
adoptarii si
utilizarii de norme
si metodologii unitare
- transferarea acestor
activitati catre
societati de servicii
specializate in
domeniul TIC
- impunerea, prin
caietele de sarcini
pentru aplicatiile
destinate
administratiei
publice, a celor
mai moderne tehnologii
(de exemplu tehnologii
client/server, INTERNET
etc.)
11. Organizarea de - Comisia din anul 3.000/an Anual,
actiuni de formare Nationala 1998 1/3 din
si de perfectionare de Informatica, numarul
a personalului din ministere si functionarilor
administratia publica alte organe publici
pentru utilizarea centrale
tehnologiilor
informatiei si
comunicatiilor
12. Constituirea cadrului 1998 -
institutional necesar
realizarii si
coordonarii actiunilor
de informatizare a
administratiei publice:
- redefinirea rolului - Guvernul
si autoritatii C.N.I.
in relatia cu
institutiile
administratiei
publice centrale
si locale
- organizarea unor - Comisia
structuri/institutii Nationala
noi pentru controlul de Informatica,
aplicarii cadrului Ministerul
legislativ in Justitiei
domeniul TI si Ministerul
(exemplu: protectia Finantelor
persoanei fizice,
protectia si
securitatea datelor,
protectia dreptului
de autor pentru
produse informatice)
- organizarea unor - Comisia
structuri/institutii Nationala
institutii pentru de Informatica
acordarea de si Ministerul
consultanta, Finantelor
asistenta tehnica
si juridica pentru
achizitii de
resurse TI
------------------------------------------------------------------------------
b) Efecte scontate:
- cresterea PIB prin imbunatatirea deciziilor, pe baza informatiei mai
sigure, mai complete si mai operative, circa 1 %;
- cresterea veniturilor bugetare prin reducerea evaziunii fiscale,
realizarea de venituri din taxe pentru servicii noi oferite agentilor
economici;
- reducerea cheltuielilor bugetare prin eliminarea culegerilor periodice de
volume mari de date, circa 0,3 milioane $/an;
- reducerea cheltuielilor bugetare prin imbunatatirea gestiunii financiare
a administratiei publice, circa 5 milioane $;
- reducerea cheltuielilor bugetare pentru achizitia publica de mijloace specifice
TI, beneficiind de efectul de scala.
4. Sinteza propunerilor de reglementare ce urmeaza a fi elaborate
4.1. Nucleul informational
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Reglementarea
crt.
------------------------------------------------------------------------------
1. Modificarea/ - Comisia Trimestrul Hotarare a
actualizarea Hotararii Nationala II 1998 Guvernului
Guvernului nr. 575 pentru
bis/1992, privind Statistica
lista nomenclatoarelor
de interes general si
a responsabililor pe
fiecare nomenclator
2. Elaborarea unei hotarari - Comisia Trimestrul Hotarare a
a Guvernului care sa Nationala II 1998 Guvernului
reglementeze principii, de Informatica,
frecvente minime de Ministerul
actualizare, drepturi Justitiei si
de acces, sanctiuni ministerele
pentru registrele implicate
permanente, inclusiv
constituirea unui
organism de control
al drepturilor de
acces si asigurarea
protectiei datelor
personale
3. Analiza oportunitatii - Comisia Trimestrul Hotarare a
revizuirii Hotararii Nationala I 1998 Guvernului
Guvernului nr. 113/1997, de Informatica,
privind conditiile de si Ministerul
acces la Registrul de Interne
permanent de evidenta
a populatiei
------------------------------------------------------------------------------
4.2. Comunicatii de date
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Reglementarea
crt.
------------------------------------------------------------------------------
1. Amendarea Legii - Comisia 1998 Lege
telecomunicatiilor Nationala
pentru satisfacerea de Informatica
cerintelor specifice si Ministerul
pietei serviciilor Comunicatiilor
de transport si
acces la date
2. Initierea masurilor - Comisia 1998 Hotarare a
legislative pentru Nationala Guvernului
stimularea de Informatica,
investitiilor in Ministerul
infrastructura de Comunicatiilor
telecomunicatii si si Ministerul
de transmisii de Finantelor
date prin scutiri
de taxe si impozite,
garantii de stat
------------------------------------------------------------------------------
4.3. Industrie TIC
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Reglementarea
crt.
------------------------------------------------------------------------------
1. Crearea cadrului - Ministerul Etapa I -
normativ pentru Cercetarii si 1998
dezvoltarea de parcuri Tehnologiei si
tehnologice software Comisia
(aspecte legislative Nationala
si de finantare) de Informatica
2. Intarirea cadrului de - Comisia Etapa I -
aplicare si urmarire Nationala trimestrul
a aplicarii legii de Informatica, I 1998
drepturilor de autor Oficiul Roman
cu privire la TIC pentru Dreptul
de Autor,
Ministerul
de Interne
si Ministerul
Justitiei
3. Modificarea criteriilor - Comisia trimestrul
de adjudecare a Nationala I 1998
licitatiilor, in ideea de Informatica
urmaririi calitatii si si Ministerul
a performantelor Finantelor
sistemelor ce se
achizitioneaza
4. Elaborarea legilor - Comisia iunie 1998
privind semnatura Nationala
electronica, comertul de Informatica
electronic, si Ministerul
confidentialitatea, Justitiei
brevetarea tehnologiilor etc.
5. Tratarea legislativa - Comisia iunie 1998
a unor aspecte legate Nationala
de nomenclatorul de de Informatica
functii si meserii, si Ministerul
de igiena si ergonomia Muncii
muncii in informatica, si Protectiei
precum si a celor Sociale
privind sporurile
specifice lucrului in
conditii grele in
domeniul informaticii
6. Crearea unui cadru - Ministerul din anul
fiscal stimulativ Finantelor si 1998
pentru dezvoltarea Comisia
industriei TIC Nationala de
Informatica
7. Amendarea Legii - Comisia 1998 Lege
sponsorizarii, in Nationala
sensul includerii de Informatica,
de facilitati fiscale Ministerul
pentru sumele cedate Educatiei
in scopul utilizarii Nationale,
TIC in educatie, Ministerul
cercetare, cultura Culturii si
Ministerul
Cercetarii
si Tehnologiei
------------------------------------------------------------------------------
4.4. Metodologii, norme si standarde
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Reglementarea
crt.
------------------------------------------------------------------------------
1. Prevederea distincta - Ministerul din anul Legea
in bugetele ministerelor Comunicatiilor 1998 bugetului
de resort a finantarilor si Comisia de stat
pentru activitatea de Nationala
standardizare in de Informatica
domeniul TIC
2. Norme obligatorii - Comisia decembrie Ordin comun
pentru achizitia Nationala 1998 C.N.I. - M.F.
publica de resurse de Informatica,
din domeniul TI, Ministerul
bazate pe standarde Finantelor
specifice
3. Norme privind - Comisia Ordin comun
organizarea si Nationala C.N.I., M.F.,
functionarea de Informatica, M.M.P.S.
compartimentelor de Ministerul
TIC in administratia Finantelor
publica (roluri in si Ministerul
informatizare; Muncii si
competente profesionale, Protectiei
calificari; normative Sociale
de personal si incadrare
specifice; reguli privind
accesul la date, programe
si retele de transmisie
de date in interior si in
cadrul administratiei
publice; normative
privind consumurile
specifice de materiale
consumabile si de
intretinere in activitatea
de informatica etc.)
3. Organizarea de grupe - Comisia din anul Lege
de lucru pentru Nationala 1998
elaborarea de de Informatica
metodologii si norme
specifice domeniului TI,
formate din specialisti
din administratia
publica, institute de
invatamant, cercetare
si reprezentanti ai
comunitatii
informaticienilor.
Stabilirea cadrului
organizatoric si
financiar de
functionare a acestora
------------------------------------------------------------------------------
4.5. Sisteme informatice pentru administratia publica
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Actiunea Responsabilul Termenul Reglementarea
crt.
------------------------------------------------------------------------------
1. Sustinerea investitiilor
pentru achizitionarea
de produse si servicii
TI, prin:
- evidentierea - Ministerul din anul Legea
distincta in Finantelor, 1998 bugetului
bugetele Comisia
institutiilor Nationala
din administratia de Informatica
publica a si institutiile
fondurilor necesare implicate
pentru informatizare,
ceea ce poate
permite si
cuantificarea
acestora la nivel
national ca procent
din PIB
- evidentierea - Ministerul din anul
distincta, in Finantelor, 1998
proiectele de Departamentul
asistenta pentru Integrare
economica Europeana,
internationala, Consiliul pentru
a actiunilor de Reforma si
informatizare Comisia
Nationala de
Informatica
- alocarea a minimum - Ministerul din anul
50% din veniturile Finantelor 1998
rezultate din
serviciile
informatice
furnizate tertilor
pentru finantarea
activitatilor
informatice proprii
- introducerea in - Ministerul din anul
practica a bugetelor Finantelor 1998
de angajament
multianual, care
dau posibilitatea
unor contracte de
achizitii publice
(mai ales in domeniul
TI), capabile sa
pastreze coerenta
dotarilor si sa
protejeze mai bine
investitiile pe
termen lung
2. Coordonarea
achizitiilor in
sectorul public:
- stabilirea de - Comisia din anul Ordin comun
parteneri Nationala 1998 M.F. - C.N.I.
strategici de Informatica
- armonizarea - Ministerul 1998
reglementarilor Finantelor
nationale cu
Directivele
Uniunii Europene
privind organizarea
licitatiilor publice
3. Constituirea cadrului 1998 Lege
institutional necesar
realizarii si
coordonarii actiunilor
de informatizare a
administratiei publice
- cresterea rolului - Guvernul
si autoritatii
C.N.I. in relatia
cu institutiile
administratiei
publice centrale
si locale
- organizarea unor - Comisia
structuri/ Nationala
institutii noi de Informatica,
pentru controlul Ministerul
aplicarii cadrului Justitiei,
legislativ in Ministerul
domeniul TI Finantelor si
(exemplu: protectia Ministerul de
persoanei fizice, Interne
protectia si
securitatea datelor,
protectia dreptului
de autor pentru produse
informatice)
- organizarea unor - Comisia
structuri/ Nationala
institutii pentru de Informatica
acordarea de si Ministerul
consultanta, Finantelor
asistenta tehnica
si juridica pentru
achizitii de
resurse TI