HOTARARE Nr.
536 din 21 mai 2008
pentru aprobarea
amendamentelor convenite prin schimbul de scrisori semnate la Bucuresti la 12
decembrie 2007 si la Washington DC la 25 februarie 2008 dintre Guvernul
Romaniei si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare la Acordul
de imprumut pentru Proiectul de dezvoltare institutionala a sectorului privat
si public, semnat la Bucuresti la 13 septembrie 2002 intre Romania si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 398 din 27 mai 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 20 din Legea nr. 590/2003 privind tratatele şi al art. 9
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 135/2002 privind ratificarea
Acordului de împrumut pentru Proiectul de dezvoltare instituţională a
sectorului privat şi public, semnat la Bucureşti la 13 septembrie 2002 între
România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, aprobată
prin Legea nr. 11/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă amendamentele convenite prin
schimbul de scrisori*) semnate la Bucureşti la 12 decembrie 2007 şi la
Washington DC la 25 februarie 2008 dintre Guvernul României, prin Ministerul
Economiei şi Finanţelor, şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi
Dezvoltare la Acordul de împrumut pentru Proiectul de dezvoltare instituţională a sectorului privat şi
public, semnat la Bucureşti la 13 septembrie 2002 între România şi Banca
Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, ratificat prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 135/2002, aprobată prin Legea nr. 11/2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
ROMÂNIA
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
12 decembrie 2007
Domnului Anand K. Seth, director
Unitatea pentru ţările din Europa de Sud şi Centrală
Regiunea Europa şi Asia Centrală
Banca Mondială
De la: Domnul Varujan Vosganian,
ministrul economiei şi finanţelor
Ref: Amendament la Acordul de împrumut pentru
proiectul de dezvoltare instituţională a sectorului privat şi public (PPIBL) - RO 4676
Stimate domnule Seth,
Dorim să exprimăm aprecierea noastră pentru sprijinul
continuu acordat de Bancă Ministerului Economiei şi Finanţelor în atingerea
obiectivelor stabilite prin programele PPIBL şi PAL.
După cum cunoaşteţi, împrumutul PPIBL a fost aprobat
pentru sprijinirea reformelor în sectoarele privat şi public. In legătură cu
împrumutul PPIBL a fost aprobat un fond nerambursabil olandez, în sumă de 3,17
milioane USD, pentru a sprijini o parte a activităţilor legate de sectorul
privat, incluse în PPIBL. Fondurile nerambursabile au fost angajate primele şi
utilizate integral până la data de 30 mai 2006.
*) Cuprinsul scrisorilor reprezintă traducerea oficială
din limba engleză.
O parte semnificativă a împrumutului PPIBL a fost
alocată pentru finanţarea asistenţei tehnice necesare îndeplinirii
condiţionalităţilor stabilite prin programele PSAL II şi PAL. In legătură cu
împrumutul de ajustare programatică (PAL), un nou fond nerambursabil olandez
(TF 054659), în sumă de 2 milioane euro, a fost aprobat de Bancă la 9 mai 2005
pentru a sprijini o parte a activităţilor legate de reforma în administraţia
publică, incluse în PPIBL. Pentru acest motiv, împrumutul PPIBL a fost amendat
prin includerea la finanţare în cadrul împrumutului de activităţi şi
beneficiari noi. Drept urmare, valabilitatea împrumutului a fost extinsă de
două ori, data actuală de închidere fiind 30 iunie 2008.
Implementarea împrumutului PPIBL şi a noului grant
olandez este asigurată de Unitatea de management al proiectului (UMP) constituită în cadrul Ministerul
Economiei şi Finanţelor, conform prevederilor împrumutului. Activităţile
finanţate din PPIBL şi grantul olandez sunt foarte complexe şi finalizarea
unora necesită mai mult de un an de la semnarea contractelor. Duratei necesare
realizării activităţilor i se adaugă şi perioada de timp necesară desfăşurării
procedurilor de achiziţii, care, pentru contracte mari, necesită mai mult de 6
luni, conform procedurilor Băncii Mondiale.
In prezent, ne concentrăm pe implementarea
activităţilor finanţate din noul grant olandez, pentru a ne asigura că
programul poate fi încheiat la timp şi eficient. Data de închidere este luna
decembrie 2007. Pînă în prezent, fondurile grantului TF 054659 sunt angajate
integral şi fondurile trase însumează 1,692 milioane euro. Ultimele plăţi din
fondurile grantului sunt estimate a se finaliza nu mai tîrziu de sfârşitul
lunii februarie 2008.
In cadrul împrumutului PPIBL a fost angajată suma de
14,914 milioane USD (80,20%) şi trasă suma de 9,680 milioane USD (52,04%).
Contractele pentru achiziţionarea de bunuri în sumă de
1,570 milioane USD sunt în curs de semnare. Pentru fondurile rămase de angajat,
însumând 2,116 milioane USD, procedurile de achiziţii sunt în desfăşurare şi se
estimează ca semnarea contractelor să nu se facă mai târziu de sfîrşitul lunii
februarie 2008.
Data de închidere a împrumutului este 30 iunie 2008 şi
fondurile rămase de tras însumează 8,920 milioane USD.
Se află în curs de realizare procedurile de achiziţii
pentru următoarele activităţi:
1. servicii de consultanţă pentru organizarea
conferinţei intitulate „Creştere economică, competitivitate şi convergenţa
veniturilor reale în România" - durata contractului este de cinci (5)
luni, iar contractul se estimează să fie aprobat şi semnat la începutul lui
februarie 2008;
2. asistenţă tehnică pentru îmbunătăţirea sistemului IT
pentru trezorerie, contabilitate publică şi gestionarea bugetului în cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor - durata iniţială de realizare a activităţilor
a fost estimată la minimum şase (6) luni, dar, pentru finalizarea cu succes a acestora vor fi necesare aproximativ zece (10)
luni.
Pentru acest ultim proiect, conform planificării
iniţiale, contractul urma să fie semnat în luna decembrie 2007, iar activitatea
să înceapă în prima parte a lunii ianuarie 2008. Având în vedere durata
procedurilor de achiziţii, acum se estimează că ar putea fi semnat contractul
cel mai devreme în luna februarie 2008. Acesta este ultimul proiect inclus în
strategia de IT aprobată de minister pe baza recomandărilor Băncii Mondiale
efectuate în anul 2003 şi finanţată din împrumuturile PIBL şi PPIBL. Proiectul
urmăreşte susţinerea modernizării instituţiei în sine şi îmbunătăţirea
serviciilor oferite altor organizaţii.
Asistenţa tehnică solicitată se referă la îmbunătăţirea
sistemului de management al Trezoreriei Statului, prin migrarea sistemului IT
al contabilităţii publice către o arhitectură centralizată bazată pe aplicaţii
web, pentru a facilita o comunicare uşoară şi rapidă şi pentru a dezvolta
relaţiile electronice dintre partenerii financiari. In vederea susţinerii
formulării bugetului, va fi dezvoltată o nouă aplicaţie centralizată, pentru
creşterea transparenţei cu privire la procesul elaborării bugetului şi la fluxurile
bugetare, pentru a asigura o comunicare mai bună cu principalii ordonatori de
credite în privinţa managementului cheltuielilor publice.
Trebuie efectuate următoarele
teste: de regresie, funcţionale şi de performanţă. Prin urmare, faza de testare
necesită timp şi efort substanţiale. Finalizarea cu succes a fazei de testare a
proiectului va fi crucială în migrarea completă a aplicaţiilor de trezorerie,
astfel că activitatea menţionată la pct. (2) de mai sus se poate finaliza cu
succes în nu mai puţin de zece (10) luni.
De asemenea, pentru utilizarea sumei netrase de 8,920
milioane USD sunt necesare mai mult de 10 luni pentru procesarea plăţilor şi
alte două luni pentru reglarea şi închiderea conturilor.
In acest context, am aprecia acordul Băncii pentru extinderea
datei de închidere a împrumutului PPIBL (prin amendarea secţiunii 2.03 a
Acordului de împrumut) de la 30 iunie 2008 la 31 decembrie 2008, ca data ultimă
pentru efectuarea de plăţi din împrumut, făcînd o excepţie de la politica de
închidere convenită.
Pe de altă parte, este necesară o realocare a sumelor
împrumutului pe categorii de cheltuieli, aşa cum rezultă din tabelul de mai
jos.
Faţă de cele de mai sus, prin prezenta vă transmitem
solicitarea oficială de amendare a Acordului de împrumut, după cum urmează:
1. Secţiunea 2.03 va fi
amendată şi se va citi astfel:
Data de închidere va fi 31 decembrie 2008.
2. Tabelul prevăzut la
paragraful 1 al anexei 1 se va amenda si se va
citi astfel:
Categoria
|
Suma alocată din împrumut, aşa cum
a fost amendată anterior (exprimată în dolari SUA)
|
Suma realocată de la o categorie la
alta (exprimată în dolari SUA)
|
Suma împrumutului amendată (exprimată în dolari SUA)
|
Procentul de cheltuială ce se
finanţează
|
(1) Bunuri
|
6.280,000
|
+2,877,000
|
9.157,000
|
100% din cheltuielile externe
100% din cheltuielile locale (costuri ex-factory) şi 80% din
cheltuielile locale pentru alte articole achiziţionate local
|
(2) Lucrări publice
|
350,000
|
-350.000
|
0
|
-
|
(3) Servicii de consultanţă (inclusiv audit şi pregătire
profesională)
|
10,741,000
|
-2,717,000
|
8,024,000
|
100%
|
(4) Costuri curente de funcţionare
|
1.229,000
|
+190,000
|
1.419.000
|
100%
|
Sumatotală a împrumutului
|
18.600.000
|
0
|
18.600.000
|
|
In speranţa că solicitarea noastră se va bucura de
sprijinul dumneavoastră, rămânem în aşteptarea răspunsului dumeavoastră prompt.
Cu sinceritate,
Varujan Vosganian,
ministrul economiei şi finanţelor
Copie: domnului Benoit Blarel, şeful Misiunii Rezidente
a Băncii Mondiale în România
doamnei Arabela Aprahamian, director de Proiect PPIBL,
ECSPF, Banca Mondială
25 februarie 2008
Excelenţei Sale
Varujan Vosganian,
ministrul economiei şi finanţelor
Bucureşti, România
Ref: Imprumutul pentru dezvoltarea instituţională a
sectorului privat şi public
(Imprumutul No. 4676 - RO)
Extinderea datei de închidere şi realocarea sumelor
împrumutului
Stimate domnule ministru,
Facem referire la Acordul de împrumut dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi
Dezvoltare (Banca), pentru
proiectul mai sus menţionat, datat 13 septembrie 2002, aşa cum a fost amendat
prin scrisorile din 5 ianuarie 2004 şi 21 august 2006, şi la scrisoarea
dumneavoastră datată 12 decembrie 2007, prin care se solicită extinderea datei
de închidere a împrumutului cu 6 luni şi o realocare a sumelor împrumutului pe
categorii.
Am plăcerea de a vă informa că, după analiza
corespunzătoare, Banca este de acord cu solicitările mai sus menţionate.
Astfel, Banca a stabilit 31 decembrie 2008 ca ultimă dată pentru scopurile
secţiunii 2.03 din Acordul de împrumut. Mai mult, Banca realocă prin prezenta
sumele împrumutului, aşa cum este prezentat în tabelul de la paragraful 1 al
anexei 1 la Acordul de împrumut, după cum urmează:
• în cadrul anexei 1, la categoria (1) „Bunuri" se
majorează suma de la 6.280.000 USD la 9.157.000 USD, prin realocare
de la categoria (3) „Servicii de consultanţă"
(2.717.000 USD) şi (2) „Lucrări publice" (160.000 USD); •în cadrul anexei
1, la categoria (4) „Cheltuieli de funcţionare" se majorează suma de la
1.229.000 USD la 1.419.000 USD, prin realocare de la categoria (2) „Lucrări
publice" (190.000 USD).
Prin urmare, tabelul revizuit de la paragraful 1 al
anexei 1 la Acordul de împrumut este prezentat în anexa la prezenta scrisoare.
Cu sinceritate,
Andras Horvai,
director interimar
Ţările din Europa Centrală şi Baltice
Regiunea Europa şi Asia Centrală
ANEXA
ANEXA 1
Tragerea sumelor din împrumut
1. Tabelul de mai jos prezintă
categoriile de articole ce urmează a fi finanţate din sumele împrumutului,
alocarea sumelor din împrumut pe fiecare categorie şi procentul cheltuielilor
pentru articolele care vor fi astfel finanţate din fiecare categorie.
|
Categoria
|
Suma alocată din împrumut
(exprimată în dolari SUA)
|
Procentul din cheltuielile care
urmează să fie finanţate
|
(1)
|
Bunuri
|
9.157.000
|
100% din cheltuielile externe, 100% din cheltuielile locale
(costuri ex-factory) şi 80% din cheltuielile
locale pentru alte articole achiziţionate pe plan local
|
(2)
|
Lucrări publice
|
0
|
80%
|
(3)
|
Servicii de consultanţă (inclusiv audit şi pregătire
profesională)
|
8.024.000
|
100%
|
(4)
|
Cheltuieli curente de funcţionare
|
1.419.000
|
100%
|
|
TOTAL:
|
18.600.000
|
|