Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 5 din 26 octombrie 2000

privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 574 din 17 noiembrie 2000


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Mariana Trofimescu     - procuror
    Gabriela Dragomirescu  - magistrat-asistent

    La data de 24 octombrie 2000 Biroul Electoral Central a inaintat Curtii Constitutionale, in vederea solutionarii, contestatia inregistrata la nr. 92 din 24 octombrie 2000, formulata de domnul Ioan Ivanov, precum si contestatia inregistrata la nr. 85 din 24 octombrie 2000, formulata de domnul Enache Pope.
    Contestatiile privesc inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei la alegerile din 26 noiembrie 2000 si formeaza obiectul dosarelor Curtii Constitutionale nr. 328 D/2000 si, respectiv, nr. 329 D/2000.
    Potrivit dispozitiilor art. 20 alin. 4 teza intai din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, astfel cum a fost modificat prin Hotararea Plenului Curtii Constitutionale nr. 19 din 17 octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 509 din 17 octombrie 2000, contestatiile se solutioneaza fara citarea partilor, cu participarea numai a judecatorilor Curtii, pe baza sesizarii si a celorlalte documente aflate la dosar.
    In cuprinsul contestatiei formulate de domnul Ioan Ivanov, contestatie care formeaza obiectul Dosarului nr. 328 D/2000, se sustine ca fata de prevederile art. 81 alin. (4) din Constitutie, potrivit carora "Nici o persoana nu poate indeplini functia de Presedinte al Romaniei decat pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi si succesive", candidatura domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei la alegerile din 26 noiembrie 2000 este neconstitutionala. Aceasta deoarece domnul Ion Iliescu a indeplinit doua mandate, si anume: primul mandat s-a consumat in perioada 1990 - 1992, iar cel de-al doilea, in perioada 1992 - 1996, ambele fiind "perfect constitutionale". Se arata ca in anul 1996 domnul Ion Iliescu, desi ocupa functia de Presedinte al Romaniei si nu era membru al nici unui partid politic, a participat la alegeri pe lista Partidului Democratiei Sociale din Romania, astfel ca si mandatul de senator al domnului Ion Iliescu este neconstitutional. In continuare se mai arata ca Romania oferea conditii atractive pentru investitorii straini, care insa "au fost indepartati de guvernarea domnului Ion Iliescu, cu sintagma <<Nu ne vindem tara>> sau <<Nu avem nevoie de americani, noi vom construi o democratie originala>>". In sfarsit, se mai afirma ca "domnul Ion Iliescu este singurul vinovat pentru starea in care a ajuns Romania".
    Prin contestatia formulata de domnul Enache Pope, care formeaza obiectul Dosarului nr. 329 D/2000, se solicita respingerea candidaturii domnului Ion Iliescu la functia de Presedinte al Romaniei la alegerile din anul 2000, deoarece domnul "Ion Iliescu a efectuat trei mandate prezidentiale: primul mandat, chiar daca de durata mai mica, a fost ianuarie - mai 1990 si a fost anteconstitutional, iar ultimele doua au fost constitutionale, in buna regula", ajungandu-se la concluzia ca "el il solicita acum pe al patrulea, cu titlu general si pe al treilea cu titlu constitutional". In sustinerea acestor argumente sunt invocate prevederile art. 81 alin. (4) din Constitutia Romaniei, care limiteaza la doua numarul mandatelor la functia de Presedinte al Romaniei. In continuare sunt formulate consideratii de ordin politic si personal, pentru care autorul contestatiei apreciaza ca domnul Ion Iliescu nu poate candida la functia de Presedinte al Romaniei, si anume: practica internationala, din care este mentionata hotararea Curtii Constitutionale a Federatiei Ruse, care in 1998 a respins cererea lui Boris Eltin pentru un nou mandat de Presedinte al Rusiei; trecutul politic al domnului Ion Iliescu, care il face incompatibil cu functia suprema in stat, exemplificandu-se prin rolul principal al acestuia in persecutiile si epurarile din anii 1956 - 1959 in randurile studentilor si cadrelor universitare, "distrugand si generatiile de studenti cu mineriadele anilor '90".
    Deoarece ambele contestatii au acelasi obiect, si anume inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu la functia de Presedinte al Romaniei, iar intre motivele invocate exista o stransa legatura, Curtea ridica, din oficiu, problema conexarii cauzelor. Reprezentantul Ministerului Public considera ca sunt indeplinite conditiile legale pentru conexare. Curtea Constitutionala, in temeiul prevederilor art. 164 din Codul de procedura civila si al celor ale art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, dispune conexarea Dosarului nr. 329 D/2000 la Dosarul nr. 328 D/2000.
    Reprezentantul Ministerului Public, punand concluzii in temeiul art. 85 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, coroborat cu art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, apreciaza ca fiind neintemeiate contestatiile privind inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei, aratand, in esenta, urmatoarele: Decretul-lege nr. 92/1990 este un act normativ cu caracter provizoriu si tranzitoriu, care nu se refera la notiunea de mandat presedintial, ci la unele prerogative ale functiei de Presedinte al Romaniei. Notiunea de mandat al Presedintelui Romaniei este utilizata pentru prima data in Legea nr. 69/1992, adoptata in temeiul Constitutiei din anul 1991. Rezulta ca singurul mandat de Presedinte al Romaniei, in inteles constitutional, este cel indeplinit ca urmare a alegerilor din septembrie 1992. In consecinta, se solicita respingerea contestatiilor.

    CURTEA,
analizand contestatiile in raport cu prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, cu modificarile ulterioare, vazand concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum si documentele aflate la dosar, retine urmatoarele:
    Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. d) din Constitutie, ale art. 26 din Legea nr. 47/1992, republicata, ale art. 2 alin. (2) si ale art. 11 alin. (3) din Legea nr. 69/1992, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze contestatiile privind inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei.
    I. In opinia contestatorilor candidatul Ion Iliescu a indeplinit doua mandate de Presedinte al Romaniei, iar participarea sa la alegerile din 26 noiembrie 2000 incalca art. 81 alin. (4) din Constitutie, care prevede ca "Nici o persoana nu poate indeplini functia de Presedinte al Romaniei decat pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi si succesive".
    Examinand aceste sustineri, Curtea retine ca, in legatura cu depunerea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru un al treilea mandat de Presedinte al Romaniei, cu doua opinii separate, s-a pronuntat prin Hotararea nr. 3 din 24 octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 552 din 8 noiembrie 2000, in sensul ca domnul Ion Iliescu a indeplinit pana in prezent un singur mandat de Presedinte al Romaniei, si anume in perioada 1992 - 1996, corespunzator prevederilor art. 81 alin. (4) si ale art. 83 alin. (1) din Constitutie.
    Cele statuate de Curtea Constitutionala prin Hotararea nr. 3 din 24 octombrie 2000 isi mentin valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice modificarea jurisprudentei.
    II. In contestatia ce formeaza obiectul Dosarului nr. 328 D/2000 se mai sustine, de asemenea, ca domnul Ion Iliescu, desi ocupa functia de Presedinte al Romaniei si nu era membru al nici unui partid politic, a participat la alegeri pe lista Partidului Democratiei Sociale din Romania, asa incat, in opinia contestatorului, si mandatul de senator al acestuia este neconstitutional.
    Examinand aceste sustineri, Curtea constata ca, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. d) din Constitutie, Curtea Constitutionala "vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei si confirma rezultatele sufragiului;". Aceste dispozitii constitutionale se regasesc si in art. 2 alin. (2) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, text conform caruia "Curtea Constitutionala, potrivit art. 144 lit. d) din Constitutie, vegheaza la respectarea, in intreaga tara, a prevederilor prezentei legi si confirma rezultatele sufragiului". Totodata, in conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, "Curtea Constitutionala poate fi sesizata pentru cazurile expres si limitativ prevazute de art. 144 din Constitutie si in conditiile stabilite potrivit prezentei legi". Fata de aceste prevederi constitutionale si legale rezulta ca, potrivit competentei sale, Curtea Constitutionala nu se poate investi cu privire la constitutionalitatea mandatului de senator al domnului Ion Iliescu, contestatia urmand sa fie respinsa si sub acest aspect.
    III. In motivarea contestatiilor contestatorii formuleaza si o serie de consideratii personale si de ordin politic, potrivit carora, in esenta, domnul Ion Iliescu este singurul vinovat de dezastrul economic in care a ajuns tara.
    Ca urmare a examinarii acestor motive, Curtea Constitutionala retine ca atat conditiile de eligibilitate, cat si impedimentele constitutionale pentru a fi ales in functia de Presedinte al Romaniei sunt prevazute expres si limitativ la art. 35, art. 34 alin. (2), art. 16 alin. (3), art. 37 alin. (3) si la art. 81 alin. (4) din Constitutie, texte al caror continut este urmatorul:
    Art. 35
    "(1) Au dreptul de a fi alesi cetatenii cu drept de vot care indeplinesc conditiile prevazute in articolul 16 alineatul (3), daca nu le este interzisa asocierea in partide politice, potrivit articolului 37 alineatul (3).
    (2) Candidatii trebuie sa fi implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv, varsta de cel putin 23 de ani, pentru a fi alesi in Camera Deputatilor sau in organele locale, si varsta de cel putin 35 de ani, pentru a fi alesi in Senat sau in functia de Presedinte al Romaniei.";
    Art. 34 alin. (2)
    "Nu au drept de vot debilii sau alienatii mintal, pusi sub interdictie, si nici persoanele condamnate, prin hotarare judecatoreasca definitiva, la pierderea drepturilor electorale.";
    Art. 16 alin. (3)
    "Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
    Art. 37 alin. (3)
    "Nu pot face parte din partide politice judecatorii Curtii Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii activi ai armatei, politistii si alte categorii de functionari publici stabilite prin lege organica.";
    Art. 81 alin. (4)
    "Nici o persoana nu poate indeplini functia de Presedinte al Romaniei decat pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi si succesive."
    In speta, examinand sustinerile contestatorului, Curtea constata ca acestea nu se regasesc in continutul prevederilor constitutionale anterior mentionate. Asemenea motive reprezinta opinii personale ale contestatorului, care, eventual, pot fi avute in vedere cu ocazia exprimarii votului.
    In consecinta, contestatiile ce fac obiectul cauzei de fata urmeaza sa fie respinse.

    Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 144 lit. d) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. B.a), al art. 26 si al art. 27 din Legea nr. 47/1992, republicata, precum si al art. 2 alin. (2) si al art. 11 alin. (2) si (3) din Legea nr. 69/1992, cu majoritate de voturi in privinta motivelor intemeiate pe dispozitiile art. 81 alin. (4) si ale art. 83 alin. (1) din Constitutie si cu unanimitate de voturi sub celelalte aspecte,

    CURTEA
    In numele legii
    HOTARASTE:

    Respinge contestatiile privind inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei, contestatii formulate de domnii Ioan Ivanov si Enache Pope.
    Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

             PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 5/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 5 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 5/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu