Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 459 din 5 aprilie 2006

pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 189/2002 privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala

ACT EMIS DE:                GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 344 din 17 aprilie 2006



In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 53 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 87/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 10 februarie 2004, cu modificările ulterioare.

PRIM-MINISTRU

CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemnează:

Preşedintele Agenţiei de Compensare pentru Achiziţii de

Tehnică Specială,

Cristinel Tarara

Ministrul apărării naţionale,

Teodor Atanasiu

Ministrul administraţiei şi internelor,

Vasile Blaga

p. Ministrul finanţelor publice,

Doina-Elena Dascălu,

secretar de stat

ANEXĂ

NORME   METODOLOGICE

de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apărare, ordine publică si siguranţă naţională

Ordonanţa de urgenţă:

1. Art. 4 lit. a)

a) operaţiuni compensatorii - un set de compensaţii economice utilizate în practica comercială internaţională sub denumirea de offset, ca o condiţie pentru achiziţionarea de produse, lucrări sau servicii de pe piaţa externă, în domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale;

Norme metodologice:

Derularea operaţiunilor compensatorii se face numai în urma acceptării şi aprobării prealabile a acestora, de către Agenţia de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială, denumită în continuare Agenţia. De la operaţiunile compensatorii acceptate şi aprobate în prealabil fac excepţie tranzacţiile derulate sau în derulare până la momentul  intrării în vigoare a Legii nr. 19/2006 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, care sunt supuse prevederilor pct. 9. 3. din prezentele norme metodologice.

Ordonanţa de urgenţă:

2. Art. 5

(1) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică pentru îndeplinirea obligaţiilor de compensare rezultate din contractul de achiziţie din import de către autoritatea contractantă de produse, servicii sau lucrări necesare domeniului apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale, a căror valoare depăşeşte, individual sau cumulat, 3 milioane de euro.

(2) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică şi în cazul în care un operator economic din România, pentru realizarea obiectului unui contract încheiat cu o autoritate contractantă, încheie contracte de import de produse, servicii sau lucrări necesare domeniului apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale a căror valoare depăşeşte, individual sau cumulat, 3 milioane euro.

Norme metodologice:

2. 1.    Autoritatea contractantă va include în anunţul de intenţie sau în invitaţia de participare cu ofertă obligativitatea clauzelor referitoare la operaţiunile de compensare şi a respectării prevederilor legale în vigoare referitoare la acestea şi va notifica Agenţia despre intenţia efectuării unei astfel de achiziţii.

2. 2.   Operatorul economic român va depune în oferta pe care o face o declaraţie pe propria răspundere, precum şi orice alte documente pe care Agenţia le solicită, privind valoarea produselor, serviciilor şi lucrărilor pe care le importă pentru realizarea obiectului contractului de achiziţie, In cazul în care valoarea acestora depăşeşte, individual sau cumulat, 3 milioane euro, operatorul economic român este responsabil pentru îndeplinirea obligaţiei de compensare pentru cel puţin 80% din respectiva valoare.

La încheierea contractului de achiziţie cu autoritatea contractantă, operatorul economic român va depune, anexat la contractul încheiat, o declaraţie pe propria răspundere, precum şi orice alte documente pe care Agenţia le solicită, privind valoarea produselor, serviciilor şi lucrărilor pe care le importă pentru realizarea obiectului contractului de achiziţie. Contractul de achiziţie încheiat cu autoritatea contractantă va conţine şi clauze referitoare la asumarea executării obligaţiei de compensare şi a modului de executare a acesteia.

Agenţia poate lua în considerare ca operaţiune compensatorie activitatea derulată de operatorul economic român în vederea realizării obiectului contractului de achiziţie, aşa cum e prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

Ordonanţa de urgenţă:

3. Art. 6

(1) Valoarea obligaţiei de compensare trebuie să fie cel puţin 80% din valoarea contractului de achiziţie.

(2)  Majorarea sau reducerea valorii contractului de achiziţie atrage revizuirea valorii obligaţiei de compensare, modificările apărute urmând a fi consemnate în scris, prin acordul părţilor.

(3)  Autoritatea contractantă are obligaţia de a notifica Agenţiei eventualele modificări ale valorii contractului de achiziţie.

(4)  Valoarea obligaţiei de compensare se exprimă în moneda stabilită prin contractul de achiziţie.

(5)  Pentru achiziţii în caz de urgenţă sau stare de necesitate, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii contractante prevăzute la art. 4 lit. f), obligaţia de compensare poate fi modificată.

Norme metodologice:

Autoritatea contractantă are obligaţia de a notifica Agenţiei eventualele modificări ale valorii contractului de achiziţie, în maximum 30 de zile de la data la care a intervenit modificarea acestuia. Contractantul, prin contractul de achiziţie, îşi va asuma şi obligaţia de a accepta modificarea corespunzătoare a obligaţiei de compensare. Contractantul are obligaţia să semneze, în termen de maximum 60 de zile de la data la care a intervenit modificarea contractului de achiziţii, un act adiţional la acordul de compensare, care să reflecte modificarea corespunzătoare a valorii obligaţiei de compensare, precum şi modul de îndeplinire a acesteia.

Ordonanţa de urgenţă:

4.  Art. 7

Perioada în care obligaţia de compensare trebuie îndeplinită este de maximum 10 ani, în funcţie de valoarea obligaţiei şi de complexitatea acesteia, dar fără să depăşească cu mai mult de 2 ani durata de executare a contractului de achiziţie. Preşedintele Agenţiei poate propune prelungirea oricăreia din perioadele de mai sus, perioada de îndeplinire a obligaţiei de compensare respective fiind stabilite prin hotărâre a Guvernului.

Norme metodologice:

In cazul în care la contractul de achiziţie, prin acte adiţionale, apar modificări din punct de vedere al valorii sau al termenului, pentru valoarea sau termenul suplimentar se ia în considerare durata de executare a actelor adiţionale.

Depăşirea duratei de îndeplinire a obligaţiilor compensatorii cu 2 ani faţă de durata de executare a contractului de achiziţie poate fi negociată şi acceptată de Agenţie.

Prin hotărâre a Guvernului se pot prelungi numai termenele peste cele două termene de 10 ani, respectiv de 2 ani.

Ordonanţa de urgenţă:

5.  Art. 14

La elaborarea caietului de sarcini, autoritatea contractantă include şi specificaţii cu privire la clauza de compensare.

Norme metodologice:

Autoritatea contractantă va include în caietul de sarcini obligaţia de compensare a contractantului pentru cel puţin 80% din valoarea contractului de achiziţie.

Autoritatea contractantă va include obligaţia de compensare sus-menţionată şi în cadrul contractului de achiziţie.

Ordonanţa de urgenţă:

6.  Art. 16

In contractul de achiziţie se menţionează expres obligaţia contractantului de a executa operaţiuni compensatorii.

Norme metodologice:

Agenţia va fi consultată de către autoritatea contractantă în privinţa prevederilor referitoare la obligaţiile de realizare a operaţiunilor compensatorii, care urmează să fie incluse în contractul de achiziţie.

Ordonanţa de urgenţă:

7.  Art. 171

In contractul de achiziţie se menţionează expres:

a)  obligaţia contractantului de a perfecta cu Agenţia acordul de compensare, în termenul prevăzut la art. 19 alin. (1);

b) valoarea obligaţiei de compensare asumate;

c) angajamentul contractantului de a pune la dispoziţie Agenţiei o scrisoare de garanţie de bună execuţie conform prevederilor art. 35;

d)  acceptarea de către contractant a penalităţilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă pentru cazul în care obligaţia asumată nu se realizează conform acordului de compensare.

Norme metodologice:

Nesemnarea acordului de compensare în termenul prevăzut la art. 19 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare, constituie o execuţie necorespunzătoare a contractului de achiziţie şi, la sesizarea Agenţiei, autoritatea contractantă va proceda la executarea garanţiei de bună execuţie a contractului de achiziţie. Autoritatea contractantă va introduce o astfel de prevedere în contractul de achiziţie.

Ordonanţa de urgentă:

8. Art. 19

(1) In termen de cel mult 60 de zile de la semnarea contractului de achiziţie, contractantul semnează acordul de compensare.

(2) Acordul de compensare se semnează de contractant şi de Agenţie.

(3) Acordul de compensare cuprinde în mod obligatoriu clauze referitoare la: valoarea obligaţiei de compensare, perioada în care obligaţia de compensare trebuie îndeplinită, derularea acesteia pe fiecare an, tipul de operaţiune compensatorie - directă sau indirectă, domeniile care vor beneficia de operaţiuni compensatorii, garanţiile bancare de bună execuţie a acordului, declaraţia privind acceptarea necondiţionată a penalităţilor şi a prevederilor stipulate în prezenta ordonanţă de urgenţă, precum şi oricare alte informaţii considerate utile.

Norme metodologice:

In situaţia în care contractantul are de îndeplinit, în acelaşi timp, mai multe obligaţii de compensare rezultate din contracte diferite de achiziţie, semnate de către contractant cu aceeaşi autoritate contractantă sau cu autorităţi contractante diferite, Agenţia, la cererea motivată a contractantului, poate accepta conexarea tuturor obligaţiilor de compensare într-un singur acord de compensare, respectând termenii, termenele şi obligaţiile individuale asumate în fiecare contract de achiziţie.

Agenţia poate solicita informaţii suplimentare referitoare la îndeplinirea acordului de compensare, tranzacţiile propuse a fi derulate, inclusiv conţinutul şi modul de derulare a acestora, precum şi la participanţii la tranzacţii.

In situaţia în care contractul de achiziţie intră în vigoare la o dată ulterioară datei semnării, contractantul va semna un acord de compensare care va putea intra în vigoare la data la care intră în vigoare contractul de achiziţie. In acest caz, termenul de referinţă pentru începerea efectivă a executării obligaţiei de compensare şi pentru scrisoarea de garanţie bancară de bună execuţie a acordului devine momentul intrării în vigoare a acordului de compensare.

La momentul intrării în vigoare a acordului de compensare contractantul va prezenta Agenţiei un plan al îndeplinirii anuale a obligaţiei de compensare asumate.

La apariţia unor schimbări semnificative ale circumstanţelor în care se realizează operaţiunile compensatorii, motivate de contractant, modificarea operaţiunilor compensatorii  şi/sau  a valorii  anuale a acestora, angajate prin plan, poate fi negociată şi acceptată de către Agenţie, cu condiţia ca solicitarea să fie făcută cu cel puţin 6 luni înaintea intervenirii modificării şi să nu afecteze solicitările referitoare la operaţiunile compensatorii directe făcute de autoritatea contractantă la momentul derulării procedurii de achiziţie sau semnării contractului de achiziţie.

Ordonanţa de urgentă:

9. Art. 23

(1)  Executarea obligaţiei de compensare începe efectiv din momentul semnării acordului de compensare cu contractantul.

(11) Executarea obligaţiei de compensare poate începe după semnarea contractului de achiziţie şi înainte de semnarea acordului de compensare cu contractantul, în condiţiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

(2)  Executarea obligaţiei de compensare se realizează prin acumularea, în perioada prevăzută în acordul de compensare, a unui credit curent egal cu valoarea obligaţiei de compensare.

(3)    Este permisă acumularea unor credite de compensare în avans, aceasta neputând constitui nici un fel de obligaţie din partea unei autorităţi contractante de a atribui contracte de achiziţie pe această bază sau de a le folosi ca element de punctare în cadrul procedurii de atribuire a contractului.

(4) Angajarea şi creditarea operaţiunilor compensatorii realizate în avans se fac în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă.

(5)  Creditele acumulate în avans se menţin în contul firmei care le-a realizat pe o perioadă de maximum 3 ani de la creditare.

Norme metodologice:

9. 1.    In situaţia în care contractul de achiziţie intră în vigoare la o dată ulterioară datei semnării, termenul de referinţă pentru începerea executării efective a obligaţiei de compensare devine momentul intrării în vigoare a acordului de compensare.

9. 2.    Pentru contracte de achiziţie semnate la un moment ulterior momentului intrării în vigoare a Legii nr. 19/2006, executarea obligaţiei de compensare poate începe după semnarea contractului de achiziţie şi înainte de semnarea acordului de compensare cu contractantul, dacă sunt îndeplinite, în mod cumulativ, următoarele condiţii:

a)   depunerea de către contractant la Agenţie, pentru fiecare tranzacţie, în prealabil derulării acesteia, a unei cereri de tranzacţie eligibilă;

b)   acceptarea şi aprobarea de către Agenţie, în prealabil derulării tranzacţiei, a respectivei cereri de tranzacţie eligibilă.

Calculul şi acceptarea valorii efective a tranzacţiei prin compensare, dacă respectiva tranzacţie a fost acceptată de către Agenţie, precum şi toate celelalte operaţiuni vor fi efectuate după semnarea acordului de compensare şi depunerea de către contractant a documentelor solicitate pentru operaţiuni compensatorii.

Tranzacţia va fi recunoscută ca operaţiune compensatorie numai dacă contractantul a perfectat acordul de compensare cu Agenţia în termenul prevăzut de lege.

9. 3.    Pentru contractele de achiziţie semnate înainte de momentul intrării în vigoare a Legii nr. 19/2006, executarea obligaţiei de compensare poate începe după semnarea contractului de achiziţie şi înainte de semnarea acordului de compensare cu contractantul, dacă sunt îndeplinite, în mod cumulativ, următoarele condiţii:

a)   depunerea de către contractant la Agenţie, pentru fiecare tranzacţie derulată sau în derulare, a unei cereri de tranzacţie eligibilă;

b)    acceptarea şi aprobarea de către Agenţie a respectivei cereri de tranzacţie eligibilă.

Calculul şi acceptarea valorii efective a tranzacţiei prin compensare, dacă respectiva tranzacţie a fost acceptată de către Agenţie, precum şi toate celelalte operaţiuni vor fi efectuate după semnarea acordului de compensare şi depunerea de către contractant a documentelor solicitate pentru operaţiuni compensatorii.

Tranzacţia va fi recunoscută ca operaţiune compensatorie numai dacă contractantul a perfectat acordul de compensare cu Agenţia în termenul prevăzut de lege.

9. 4. Creditele de compensare în avans sunt credite acumulate de un operator economic străin, în baza unui acord de precompensare perfectat în prealabil cu Agenţia. Acordul de precompensare este un acord între un operator economic străin şi Agenţie, perfectat fără ca operatorul economic respectiv să aibă, la momentul încheierii acestuia, orice tip de obligaţie de compensare rezultată dintr-un contract de achiziţie cu o autoritate contractantă, în care să se facă referiri la operaţiunile propuse a fi derulate în baza respectivului acord de precompensare.

Ordonanţa de urgenţă:

10. Art. 231

Condiţiile de angajare, acceptare, derulare, creditare, restricţiile, cotele şi limitările aplicabile operaţiunilor compensatorii, operaţiunilor compensatorii în avans şi transferului de credite de compensare se stabilesc, la propunerea Agenţiei, prin hotărâre a Guvernului.

Norme metodologice:

10. 1. Operaţiuni compensatorii

Contractantul poate angaja o operaţiune compensatorie numai dacă, în prealabil, pentru respectiva tranzacţie există o cerere de tranzacţie eligibilă acceptată şi aprobată de Agenţie, cu excepţia situaţiilor prevăzute la pct. 9. 3 din prezentele norme metodologice. Agenţia poate solicita documente suplimentare faţă de cele depuse de contractant, referitoare la tranzacţie sau la participanţii la aceasta, în vederea acceptării angajării tranzacţiei.

Pentru derularea operaţiunilor compensatorii Agenţia va întocmi o procedură în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu prezentele norme metodologice, aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei.

Creditarea unei operaţiuni compensatorii se va face, dacă toate condiţiile prealabile în privinţa angajării şi derulării acesteia au fost respectate, numai dacă există un acord de compensare între Agenţie şi contractant. Agenţia poate solicita documente suplimentare faţă de cele depuse de contractant, referitoare la o tranzacţie, în vederea evaluării şi acceptării creditării tranzacţiei, în conformitate cu procedura pentru derularea operaţiunilor compensatorii.

Condiţiile de angajare, acceptare, derulare, creditare, restricţiile, cotele şi limitările aplicabile operaţiunilor compensatorii vor fi prevăzute în hotărârea Guvernului referitoare la aprobarea domeniilor prioritare care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi a modului de ierarhizare a acestora prin multiplicatori de compensare.

10. 2.   Operaţiuni compensatorii în avans

Operatorul economic străin poate angaja o operaţiune compensatorie în avans numai dacă, în prealabil, au fost parcurse în mod cumulativ următoarele etape:

a)  a perfectat cu Agenţia un acord de precompensare;

b)   pentru respectiva tranzacţie există o cerere de tranzacţie eligibilă acceptată şi aprobată de Agenţie.

Pot fi acceptate de către Agenţie ca operaţiuni compensatorii în avans numai tranzacţiile noi, care sunt efectuate de contractant după perfectarea acordului de precompensare.

Agenţia poate solicita documente suplimentare faţă de cele depuse de operatorul economic străin, referitoare la o tranzacţie, în vederea acceptării angajării tranzacţiei. Pentru derularea şi evaluarea operaţiunilor compensatorii în avans se aplică prevederile referitoare la tranzacţiile compensatorii.

Agenţia va întocmi o procedură de derulare a operaţiunilor compensatorii în avans în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu prezentele norme metodologice, aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei.

Forma şi conţinutul cererii de tranzacţie eligibilă, precum şi ale celorlalte documente utilizate pe parcursul iniţierii, derulării şi creditării operaţiunilor compensatorii în avans vor fi stabilite de Agenţie.

Creditarea unei operaţiuni compensatorii în avans se va face luându-se în considerare condiţiile de angajare, acceptare, derulare, creditare, restricţiile, cotele şi limitările aplicabile operaţiunilor compensatorii în avans ce vor fi prevăzute în hotărârea Guvernului referitoare la aprobarea domeniilor prioritare care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi a modului de ierarhizare a acestora prin multiplicatori de compensare.

10. 3.   Transferul de credite de compensare în avans Transferul de credite de compensare în avans este permis numai dacă, în prealabil, au fost parcurse în mod cumulativ următoarele etape:

a)  titularul creditelor de compensare în avans a depus la Agenţie o cerere de transfer de credite de compensare în avans, indicând cel puţin beneficiarul transferului şi valoarea creditului solicitat a fi transferat;

b)  Agenţia a aprobat respectivul transfer de credite de compensare în avans. Agenţia poate solicita, în vederea analizării cererii de transfer de credite de compensare în avans, documente suplimentare referitoare la tranzacţii;

c)  titularul creditelor de compensare în avans împreună cu beneficiarul transferului au perfectat cu Agenţia un acord de transfer de credite de compensare în avans.

Forma şi conţinutul cererii de transfer de credite de compensare în avans, precum şi ale celorlalte documente utilizate pe parcursul iniţierii şi derulării operaţiunilor de transfer de credite de compensare în avans vor fi stabilite de Agenţie.

In cazul în care transferul de credite de compensare în avans este aprobat de Agenţie, condiţiile de angajare, acceptare, derulare, creditare, restricţiile, cotele şi limitările aplicabile operaţiunilor compensatorii în avans vor fi prevăzute în hotărârea Guvernului referitoare la aprobarea domeniilor prioritare care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi a modului de ierarhizare a acestora prin multiplicatori de compensare.

In cazul în care titularul creditelor de compensare în avans coincide cu beneficiarul transferului sau titularul creditelor   de   compensare   în   avans   şi   beneficiarul transferului aparţin aceluiaşi grup de companii, creditele de compensare în avans se pot transforma în credite de compensare. Pentru transformarea creditelor de compensare în avans se vor aplica prevederile referitoare la transferul de credite de compensare în avans.

Ordonanţa de urgentă:

11.  Art. 25

(1)    Pentru fiecare operaţiune compensatorie, contractantul va transmite la Agenţie o cerere de tranzacţie eligibilă.

(2) După executarea tranzacţiei aprobate de Agenţie ca fiind eligibilă, contractantul va transmite o cerere de creditare însoţită de documentaţia stabilită de Agenţie ca fiind necesară pentru stabilirea/creditarea valorii efective şi, respectiv, a valorii de compensare a acesteia.

(3)  Contractantul şi beneficiarul român al operaţiunii compensatorii răspund de veridicitatea datelor prezentate Agenţiei.

Norme metodologice:

Forma şi conţinutul cererii de tranzacţie eligibilă, ale cererii de creditare, precum şi ale celorlalte documente utilizate pe parcursul iniţierii, derulării şi creditării operaţiunilor compensatorii vor fi stabilite de Agenţie.

Dacă este cazul, Agenţia poate recurge la serviciile unui evaluator pentru determinarea valorii efective a tranzacţiei prin compensare.

In cazul în care contravaloarea evaluării solicitate de Agenţie este suportată de contractant, iar evaluatorul este acceptat de Agenţie, vor putea fi creditate în contul contractantului numai cheltuielile cu evaluarea efectuate în România.

Ordonanţa de urgentă:

12.  Art. 30

Contractantul elaborează şi supune spre analiză Agenţiei:

a)  raportul trimestrial, care trebuie prezentat în termen de 15 zile de la expirarea perioadei pentru care a fost întocmit;

b) raportul anual, care trebuie prezentat în termen de 30 de zile de la expirarea perioadei pentru care a fost întocmit.

Norme metodologice:

Contractantul va elabora şi va supune spre analiză Agenţiei ultimul raport anual, sub forma unui raport final, care trebuie prezentat în termen de 30 de zile de la expirarea perioadei pentru care a fost întocmit.

Ordonanţa de urgentă:

13.  Art. 31

(1)  Determinarea creditului acumulat pentru fiecare tranzacţie se face prin înmulţirea valorii efective a tranzacţiei cu multiplicatorul de compensare aferent; suma creditelor obţinute pentru fiecare tranzacţie reprezintă creditul curent.

(2)  După aprobarea de către Agenţie, creditul curent, calculat conform alin. (1), se trece în contul contractantului, iar obligaţia de compensare se va reduce în mod corespunzător.

(3) In momentul în care creditul acumulat este egal cu valoarea obligaţiei de compensare, contractantul şi-a îndeplinit în totalitate obligaţia.

(4) Valoarea creditului curent se exprimă în moneda de plată stabilită prin contractul de achiziţie. Transformarea dintr-o altă monedă sau din lei în moneda contractului de achiziţie se realizează prin aplicarea cursului de referinţă al Băncii Naţionale a României valabil la data încasării facturilor de către operatorii economici români pentru produsele, serviciile sau lucrările realizate în cadrul operaţiunilor compensatorii.

Norme metodologice:

In cazul altor forme de operaţiuni compensatorii, transformarea dintr-o altă monedă sau din lei în moneda contractului de achiziţie se realizează prin aplicarea cursului de referinţă al Băncii Naţionale a României valabil la data realizării operaţiunii compensatorii, respectiv încasarea facturii de către operatorii economici români, efectuarea plăţii pentru investiţii, livrarea produsului/ prestarea serviciului pentru donaţii, şcolarizare, transfer de tehnologie, know-how sau licenţe.

Creditele de compensare în avans vor fi exprimate în lei. Transformarea în lei se va realiza prin aplicarea cursului de referinţă leu/valuta respectivă al Băncii Naţionale a României, valabil la data realizării operaţiunii compensatorii în avans, respectiv încasarea facturii de către operatorii economici români, efectuarea plăţii pentru investiţii, livrarea produsului/prestarea serviciului pentru donaţii, şcolarizare, transfer de tehnologie, know-how sau licenţe.

La transformarea sau transferul creditelor de compensare în avans, acestea vor fi exprimate în moneda de plată stabilită prin contractul de achiziţie al beneficiarului transferului, prin convertirea valorii din lei în moneda de plată a contractului de achiziţie, prin aplicarea cursului de referinţă al Băncii Naţionale a României pentru respectiva monedă, din ziua în care se realizează transformarea sau transferul.

Pentru alte forme de operaţiuni în afara celor sus-menţionate, data cursului de referinţă al Băncii Naţionale a României va fi stabilită de Agenţie, luându-se în considerare momentul în care operaţiunea este realizată.

Ordonanţa de urgenţă:

14. Art. 32

(1) Indeplinirea obligaţiilor contractantului se urmăreşte separat pe cele două categorii de operaţiuni compensatorii, directe şi indirecte.

(2) In cazul în care valoarea totală a uneia dintre cele două categorii de operaţiuni compensatorii, obţinută în final, depăşeşte valoarea totală a angajamentului prevăzută în acord, valoarea excedentară poate fi creditată în contul contractantului, la cererea acestuia, cu scopul îndeplinirii angajamentelor sale pentru cealaltă categorie de operaţiuni compensatorii.

(3)  Depăşirile obligaţiilor de compensare se menţin în contul contractantului pe o perioadă de maximum 2 ani de la expirarea acordului de compensare.

Norme metodologice:

14. 1. In cazul în care valoarea totală a uneia dintre cele două categorii de operaţiuni compensatorii, obţinută la finalul perioadei prevăzute în acordul de compensare, inclusiv prelungirile, dacă au fost acordate, pentru executarea obligaţiilor de compensare, depăşeşte valoarea totală a angajamentului prevăzută în acord, creditarea valorii excedentare în contul celeilalte categorii se va realiza luându-se în considerare condiţiile de angajare, acceptare, derulare, creditare, restricţiile, cotele şi limitările aplicabile operaţiunilor compensatorii ce vor fi prevăzute în hotărârea Guvernului referitoare la aprobarea domeniilor prioritare care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi a modului de ierarhizare a acestora prin multiplicatori de compensare.

14. 2.    Depăşirile obligaţiilor de compensare creditate în contul contractantului vor putea fi folosite ca atare de către contractant, în perioada de maximum 2 ani de la expirarea acordului de compensare, pentru:

a)  îndeplinirea unor obligaţii compensatorii suplimentare ale contractantului, care pot apărea ca urmare a modificării valorii contractului de achiziţie care a generat obligaţia de compensare respectivă;

b)    acoperirea altor obligaţii de compensare ale contractantului care au fost conexate într-un singur acord de compensare conform pct. 8 din prezentele norme metodologice, dar numai în limita obligaţiilor de compensare asumate pentru perioada de maximum 2 ani de la expirarea acordului de compensare în care au fost acumulate depăşirile;

c)  transformarea în credite de compensare în avans, pe baza unui acord de precompensare perfectat în prealabil cu Agenţia. La transformarea în credite de compensare în avans, convertirea în lei se va realiza prin aplicarea cursului de referinţă leu/valuta respectivă al Băncii Naţionale a României, valabil la data transformării.

14. 3.  Condiţiile de angajare, acceptare, derulare, creditare, restricţiile, cotele şi limitările aplicabile vor fi prevăzute în hotărârea Guvernului referitoare la aprobarea domeniilor prioritare care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi a modului de ierarhizare a acestora prin multiplicatori de compensare.

Ordonanţa de urgenţă:

15. Art. 34

(1)  Dacă obligaţiile de compensare nu sunt îndeplinite la termen şi în modul cerut, contractantul va plăti părţii române penalităţi de întârziere de 0, 01% pe zi din suma neobţinută prin operaţiunea compensatorie. Limita penalităţilor va fi stabilită prin hotărâre a Guvernului.

(2)  Plata penalităţilor prevăzute la alin. (1) nu scuteşte contractantul de răspunderea ce îi revine pentru pierderile cauzate părţii române din cauza neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a clauzelor contractuale.

Norme metodologice:

15. 1. Dacă suma neobţinută prin operaţiunile compensatorii, constând în diferenţa dintre valoarea obligaţiei de compensare asumată prin acordul de compensare pentru perioada respectivă şi valoarea de compensare efectiv realizată pentru perioada respectivă, este mai mare de 10% din valoarea operaţiunilor compensatorii scadente pentru perioada respectivă, astfel cum au fost asumate de contractant prin acordul de compensare, atunci se aplică penalităţi de întârziere după cum urmează:

a)   penalităţile de 0, 01% pe zi încep să curgă de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a intervenit scadenţa, dar nu mai devreme de data de 1 ianuarie a celui de-al doilea an care urmează celui în care a fost perfectat acordul de compensare. In cazul în care prin acordul de compensare sunt prevăzute termene ferme pentru realizarea anumitor operaţiuni compensatorii, atunci penalităţile se aplică de la acest termen. In toate cazurile, penalităţile se aplică la valoarea nerealizată a operaţiunilor compensatorii scadente la momentul de la care încep să curgă penalităţile;

b)   penalităţile de 0, 01% pe zi se aplică începând cu data de 1 ianuarie a anului următor scadenţei sau cu prima zi care urmează termenului ferm al operaţiunii compensatorii, după caz, la valoarea nerealizată a operaţiunilor compensatorii scadente în perioada precedentă. Se calculează aplicându-se penalităţile de 0, 01% pe fiecare zi de întârziere pentru perioada scursă de la data de 1 ianuarie a anului următor anului de scadenţă a valorii obligaţiei compensatorii asumate pentru perioada respectivă sau din prima zi care urmează termenului ferm al operaţiunii compensatorii, după caz, şi până la realizarea valorii obligaţiei compensatorii scadente. Penalităţile care se aplică la valoarea nerealizată a operaţiunilor compensatorii scadente curg până la acoperirea valorii nerealizate la termen, dacă valoarea nerealizată a fost acoperită înainte de termenul final al acordului de compensare, sau până la termenul final al acordului de compensare, dacă valoarea nerealizată nu a fost acoperită până la termenul final al acordului de compensare. Termenul final al acordului de compensare este considerat momentul expirării duratei de executare a obligaţiei de compensare incluzând şi prelungirile, dacă au fost acordate. La termenul final al acordului de compensare contractantul va plăti penalităţile cumulate şi neîncasate până în acel moment. Dacă valoarea nerealizată se acoperă din mai multe operaţiuni compensatorii, calculul penalităţilor se va face pentru valoarea rămasă nerealizată după fiecare operaţiune compensatorie realizată şi creditată, luându-se în considerare momentele în care au fost realizate operaţiunile compensatorii. Momentul realizării unei operaţiuni compensatorii este considerat, dacă operaţiunea a fost aprobată în vederea creditării de către Agenţie, momentul la care contractantul a depus documentaţia completă la Agenţie.

15. 2.  Penalităţile totale cumulate sunt limitate la maximum 20% din valoarea totală a obligaţiei de compensare.

15. 3.  La termenul final al acordului de compensare, în plus faţă de penalităţi, pentru suma neobţinută prin operaţiuni compensatorii, Agenţia va executa scrisoarea de garanţie bancară de bună execuţie a acordului pentru o valoare reprezentând 10% din suma neobţinută prin operaţiuni compensatorii.

15. 4.   Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a clauzelor contractuale Agenţia va executa scrisoarea de garanţie bancară de bună execuţie a acordului de compensare.

Ordonanţa de urgenţă:

16. Art. 35

In termen de 45 de zile de la semnarea acordului-cadru de compensare, contractantul va emite către Agenţie o scrisoare de garanţie bancară de bună execuţie a acordului, în valoare de minimum 10% din valoarea obligaţiei asumate, care va fi valabilă pe toată durata de executare a acordului-cadru de compensare.

Norme metodologice:

Scrisoarea de garanţie bancară de bună execuţie a acordului va fi emisă, în favoarea Agenţiei, de către o bancă agreată de aceasta.

In situaţia în care contractul de achiziţie intră în vigoare la o dată ulterioară datei semnării, termenul de referinţă pentru scrisoarea de garanţie bancară de bună execuţie a acordului devine momentul intrării în vigoare a acordului de compensare.

In cazul în care contractantul nu îşi plăteşte obligaţiile de plată acumulate, inclusiv penalităţile, până la scadenţa termenului  de  plată  a  acestora, Agenţia va  deduce valoarea acestora din cadrul valorii scrisorii de garanţie bancară de bună execuţie a acordului de compensare.

Scrisoarea de garanţie bancară de bună execuţie a acordului de compensare va trebui să reprezinte în orice moment cel puţin 10% din valoarea obligaţiei asumate şi rămase de îndeplinit. Creşterea sau diminuarea obligaţiei asumate va determina creşterea sau diminuarea corespunzătoare a valorii scrisorii de garanţie bancară de bună execuţie.

Pe măsura executării acordului de compensare şi a diminuării valorii obligaţiei de compensare rămase de îndeplinit de către contractant, valoarea scrisorii de garanţie bancară de bună execuţie va fi redusă corespunzător, dar numai după plata de către contractant a obligaţiilor de plată, inclusiv a penalităţilor, acumulate până în acel moment.

Ordonanţa de urgentă:

17.  Art. 36

Valoarea nerealizată a obligaţiei de compensare, corespunzătoare unui an, se reportează pentru anul următor.

Norme metodologice:

Valoarea nerealizată a obligaţiei de compensare, corespunzătoare unui an, se reportează pentru anul următor şi se adaugă la valoarea de realizat pentru anul respectiv.

Această reportare nu aduce atingere dreptului Agenţiei de a solicita şi a încasa sumele datorate de contractant cu titlu de penalităţi de întârziere.

Ordonanţa de urgentă:

18.  Art. 37

Contractantul care nu îşi execută angajamentele de compensare este exclus de la o altă procedură de atribuire a unui contract de achiziţie ce implică şi executarea unei obligaţii de compensare pe o perioadă de 5 ani, calculată de la momentul expirării acordului de compensare executat necorespunzător.

Norme metodologice:

Se consideră neexecutare a angajamentelor de compensare următoarele situaţii:

a)   contractantul nu semnează cu Agenţia acordul de compensare în termenul prevăzut la art. 19 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare. In acest caz perioada se calculează începând cu ziua imediat următoare expirării termenului prevăzut de lege;

b)   contractantul nu emite în termen scrisoarea de garanţie bancară de bună execuţie a acordului de compensare, în valoare de minimum 10% din valoarea obligaţiei asumate;

c)   contractantul nu execută, conform acordului de compensare şi în termenul specificat de acesta, inclusiv prelungirile dacă au fost acordate, operaţiunile compensatorii angajate prin acordul de compensare perfectat cu Agenţia. In acest caz perioada se calculează începând cu ziua imediat următoare termenului final al acordului de compensare.

Agenţia întocmeşte şi ţine la zi „Lista cu contractanţii care se exclud de ia o altă procedură de atribuire a unui contract de achiziţie ce implică şi executarea unei obligaţii de compensare".

Autorităţile contractante au obligaţia de a consulta lista prevăzută la alineatul precedent înainte de declanşarea procedurilor de achiziţie.


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 459/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 459 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 459/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu