HOTARARE Nr.
379 din 22 martie 2006
pentru modificarea Hotararii
Guvernului nr. 984/1996 privind infiintarea Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare in Constructii si Economia Constructiilor - INCERC
Bucuresti
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 319 din 10 aprilie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 984/1996 privind
înfiinţarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii şi Economia Construcţiilor - INCERC Bucureşti, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 253 din 18 octombrie 1996, cu
modificările ulterioare, se
modifică după cum urmează:
1. Articolul 4 se abrogă.
2. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - Patrimoniul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii şi Economia Construcţiilor - INCERC Bucureşti, stabilit pe baza raportărilor contabile la data de 30 iunie 2005, este de 2.738 mii lei
(RON)."
3. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii şi Economia
Construcţiilor - INCERC Bucureşti îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu reglementările legale în vigoare, precum şi cu regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre."
4. Articolul 9 se abrogă.
5. Anexa nr. 1 se abrogă.
6. Anexa nr. 2 se înlocuieşte cu anexa la prezenta hotărâre.
Art. II. - Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi
Turismului, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 276 din 30 martie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completeză după cum urmează:
- La anexa nr. 2 litera E, după punctul 2 se introduce un nou punct, punctul 3, cu următorul cuprins:
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Localitatea
|
„3.
|
Institutul Naţional
de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii şi Economia
Construcţiilor - INCERC
Bucureşti
|
Bucureşti"
|
2. La anexa nr. 2 litera F, punctul 24 se abrogă.
Art. III. - In termen de
10 zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri
se va aproba, prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, structura organizatorică a Institutului Naţional
de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii şi Economia
Construcţiilor - INCERC Bucureşti.
Art. IV. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia art. I pct. 5, care intră în vigoare la 10 zile de la data publicării.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul delegat pentru lucrări publice şi
amenajarea
teritoriului,
Laszlo Borbely
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ
REGULAMENTUL de organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în
Construcţii si
Economia Construcţiilor - INCERC Bucureşti
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii şi Economia
Construcţiilor - INCERC Bucureşti, denumit în continuare institut naţional, este
persoană juridică română, cu sediul în Bucureşti, şos. Pantelimon
nr. 266, sectorul 2, aflată în
coordonarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, denumit în continuare minister coordonator.
(2) Institutul naţional funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie
financiară, calculează amortismente şi conduce evidenţa
contabilă în regim economic în
condiţiile legii şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu
prevederile Ordonanţei
Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare, precum şi ale prezentului regulament.
Art. 2. - (1) Institutul naţional este înfiinţat
în scopul desfăşurării activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare
tehnologică în domeniul
construcţiilor şi ingineriei seismice.
(2) Institutul naţional contribuie, în general, la elaborarea strategiei de dezvoltare
a domeniului propriu de activitate şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi
tehnologice stabilite prin programele naţionale de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică.
CAPITOLUL II
Obiectul de activitate
Art. 3. - (1) Obiectul de activitate al institutului naţional cuprinde, în principal:
A. Activităţi de cercetare-dezvoltare - cod CAEN 7310
a) In cadrul Planului naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare, institutul naţional efectuează
cercetări fundamentale şi aplicative de interes public şi de interes naţional, care privesc asigurarea cerinţelor esenţiale
impuse construcţiilor şi instalaţiilor aferente prin Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare, şi
prin Directiva 89/106/CEE privind libera circulaţie a produselor pentru construcţii, precum şi
asigurarea durabilităţii
acestora, şi anume: rezistenţa şi stabilitatea, siguranţa în exploatare, siguranţa la foc, igiena, sănătatea oamenilor,
refacerea şi protecţia mediului, protecţia termică şi hidrofugă,
economia de energie, protecţia
împotriva zgomotului.
In acest scop institutul naţional efectuează:
1. cercetări fundamentale de bază şi orientate
pentru dezvoltarea ştiinţei construcţiilor în special în domeniul mecanicii construcţiilor, ingineriei seismice şi fizicii construcţiilor;
2. cercetări aplicative pentru creşterea siguranţei,
funcţionalităţii şi confortului construcţiilor, precum şi
dezvoltarea şi perfecţionarea tehnicilor şi tehnologiilor specifice execuţiei construcţiilor, incluzând şi
realizarea de standuri, staţii-pilot,
încercări in situ care
se referă la:
(i) rezistenţa, stabilitatea şi
durabilitatea construcţiilor;
(ii) protecţia antiseismică a
construcţiilor şi structurilor;
(iii) reabilitarea şi modernizarea fondului construit;
(iv) geotehnică şi fundaţii;
(v) protecţia termică a
construcţiilor şi hidroizolaţii în construcţii;
(vi) protecţia construcţiilor
contra coroziunii;
(vii) protecţia la foc a construcţiilor;
(viii) protecţia acustică a
construcţiilor;
(ix) închideri şi compartimentări,
finisarea construcţiilor;
(x) instalaţii şi echipamente
aferente construcţiilor;
(xi) tehnologii noi performante pentru execuţia construcţiilor;
(xii) urmărirea comportării
în timp a construcţiilor;
(xiii) economia construcţiilor şi studii
prospective;
3. elaborări de coduri, normative şi documente privind concepţia, alcătuirea,
calculul şi execuţia construcţiilor şi instalaţiilor aferente.
b) Alte activităţi de cercetare-ştiinţifică şi dezvoltare
tehnologică
Institutul naţional efectuează
lucrări pentru soluţionarea problemelor din domeniul său de activitate, cercetări în domeniul materialelor de construcţii şi construcţiilor,
altele decât cele prevăzute în
Planul naţional de
cercetare-dezvoltare şi
inovare:
1. studii şi cercetări în
vederea elaborării de
agremente tehnice;
2. dezvoltarea tehnicilor experimentale şi a măsurătorilor de
laborator şi in situ;
3. studii şi cercetări în
vederea elaborării reglementărilor tehnice şi economice care stau la baza activităţii de proiectare, execuţie şi utilizare a
construcţiilor.
c) Pentru realizarea planurilor sectoriale şi a programelor-nucleu:
1. institutul naţional elaborează
cercetări fundamentale şi aplicative de interes prioritar pentru
domeniul construcţiilor;
2. institutul naţional participă la
elaborarea strategiei naţionale
de dezvoltare în domeniile de specialitate şi competenţă;
elaborează programe-nucleu
anual şi pe perioade
multianuale, programe ce conţin
obiective din domeniul construcţiilor, echipamentelor şi instalaţiilor ce
se încadrează în strategia de
dezvoltare a sectorului construcţiilor în România.
d) In cadrul programelor internaţionale de cercetare-dezvoltare şi inovare:
1. institutul naţional participă în
parteneriat internaţional la
lucrările de
cercetare-dezvoltare şi
inovare în cadrul Spaţiului de
cercetare european şi
colaborează, inclusiv prin Reţeaua Europeană a Institutelor de Cercetări în Construcţii -
ENBRI, cu instituţii similare
ca profil din alte ţări;
2. activităţile de specialitate menţionate în cadrul obiectului de activitate pot fi efectuate şi în cadrul unor contracte externe.
B. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare
desfăşurate în domeniul propriu de activitate, cu aprobarea ministerului
coordonator şi cu avizul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare şi, după caz, cu autorizarea instituţiilor abilitate:
a) participarea la elaborarea strategiei domeniului
construcţiilor;
b) pregătirea profesională
şi specializarea de nivel
mediu, precum şi de nivel
universitar, postuniversitar şi
doctorantura, potrivit legii;
c) consultanţă şi asistenţă de specialitate; în acest scop
institutul naţional efectuează:
1. asistenţă tehnică şi consultanţă de specialitate pentru execuţia obiectivelor de construcţii şi instalaţii;
2. expertize privind starea construcţiilor şi instalaţiilor
aferente, precum şi în
domeniul proiectării şi execuţiei construcţiilor;
3. programe de calcul;
4. soluţii tehnice şi
metodologii de experimentare şi
execuţie a construcţiilor, de aparatură de laborator etc;
5. studii de fezabilitate, evaluări de active, oferte, documentaţii pentru participarea la licitaţii pentru proiectare, execuţie şi expertize în domeniu;
d) editarea şi tipărirea publicaţiilor de specialitate:
1. Buletinul Construcţiilor;
2. colecţiile „Reglementări
în construcţii" şi „Probleme economice în construcţii";
3. Revista „Construcţii";
4. studii, rapoarte şi sinteze în domeniul de activitate;
5. conferinţe de specialitate în domeniul ingineriei construcţiilor;
e) activitate de transfer tehnologic al rezultatelor
cercetării.
C. Activităţi de evaluare şi certificare a conformităţii în baza standardelor şi prevederilor legale în vigoare, prin:
a) organismul de certificare a produselor pentru
construcţii;
b) organismul de certificare a sistemelor de management
al calităţii;
c) laboratoare de încercări;
d) agremente tehnice pentru materiale, produse,
echipamente şi procedee noi în
construcţii şi instalaţii, atât pentru cele produse în ţară, cât şi pentru cele realizate în străinătate.
Institutul naţional efectuează şi activităţi de comerţ interior
şi de import-export aferente
obiectului său de activitate,
potrivit legii, cu excepţia
produselor de tipul celor pe care le certifică.
Institutul naţional este membru observator în Organizaţia Europeană pentru
Agremente Tehnice - EOTA şi
membru în Uniunea Europeană
pentru Agremente Tehnice în Construcţii - UEAtc.
(2) In cadrul obiectului său de activitate, institutul naţional poate colabora şi la realizarea unor activităţi de cercetare-dezvoltare privind domeniile strategice şi de apărare naţională sau poate desfăşura şi alte activităţi conexe, cu aprobarea ministerului
coordonator şi cu avizul
autorităţii de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
CAPITOLUL III
Patrimoniul
Art. 4. - Patrimoniul institutului naţional, stabilit pe baza raportărilor contabile la data de 30 iunie 2005,
este de 2.738 mii lei (RON).
Art. 5. - Institutul naţional administrează,
cu diligenta unui bun proprietar, bunuri proprietate publică şi privată a
statului, precum şi bunuri
proprii dobândite în condiţiile
legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile proprietate publică şi privată a
statului administrate de institutul naţional, precum şi
bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii, după caz, se înregistrează distinct în patrimoniul acestuia.
Art. 6. - Rezultatele cercetărilor obţinute în
baza derulării unui contract
finanţat din fonduri publice
aparţin institutului naţional, în calitate de persoană juridică executantă, precum şi ordonatorului principal de credite, în
egală măsură, dacă prin
contract nu s-a prevăzut
altfel. Rezultatele cercetărilor
concretizate în active corporale sau necorporale, obţinute în baza derulării unor contracte finanţate din fonduri private, precum şi rezultatele obţinute
din activităţi desfăşurate în asocierea în participaţiune sau în entităţi cu personalitate juridică născute în urma
altor forme de asociere aparţin
institutului naţional, în
calitate de persoană juridică executantă.
Art. 7. - Administrarea institutului naţional, precum şi înstrăinarea,
închirierea sau concesionarea şi casarea rezultatelor cercetărilor obţinute în
baza derulării unui contract
finanţat din fonduri publice
se fac potrivit Ordonanţei
Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare.
Art. 8. - In exercitarea drepturilor sale institutul naţional posedă şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul său şi, după caz,
dispune de acestea în condiţiile
legii, în scopul realizării
obiectului său de activitate.
Art. 9. - Institutul naţional poate presta servicii sau efectua activităţi de microproducţie şi comerţ prin asociere în participaţiune, în scopul stimulării valorificării rezultatelor cercetării, cu aprobarea ministerului coordonator şi a autorităţii de
stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 10. - Patrimoniul institutului naţional poate fi modificat conform
prevederilor legale în vigoare.
CAPITOLUL IV
Structura organizatorică şi funcţională
Art. 11. - (1) Institutul naţional are în structură secţii,
laboratoare şi compartimente
necesare realizării obiectului
său de activitate, precum şi 3 subunităţi fără personalitate juridică.
(2) Cele 3 subunităţi prevăzute la
alin. (1) sunt:
a) Sucursala INCERC Cluj-Napoca, str. Floreşti nr. 117, juideţul Cluj;
b) Sucursala INCERC laşi, str. Anton Sesan nr. 37 şi str. Gheorghe Asachi nr. 3-5, judeţul Iaşi;
c) Sucursala INCERC Timişoara, str. Traian Lalescu nr. 2, judeţul Timiş.
Art. 12. - Structura organizatorică a institutului naţional se aprobă prin ordin al conducătorului ministerului coordonator, denumit în continuare ministru
coordonator.
Art. 13. - In funcţie de specificul activităţii, prin decizie a directorului general, cu aprobarea consiliului de
administraţie, se pot organiza
colective specializate sau colective interdisciplinare proprii ori în
colaborare cu alte unităţi din
ţară sau din străinătate.
CAPITOLUL V
Organele de conducere
Art. 14. - (1) Conducerea institutului naţional este asigurată de:
a) consiliul de administraţie;
b) comitetul de direcţie;
c) directorul general.
(2) Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice din institutul naţional sunt asigurate de consiliul ştiinţific.
Art. 15. - (1) Relaţiile dintre subunităţile aflate în structura institutului naţional, precum şi
relaţiile acestora cu terţii sunt stabilite de directorul general,
care poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului naţional, cu avizul consiliului de administraţie.
(2) Conducătorii subunităţilor
din structura institutului naţional
răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea atribuţiilor, responsabilităţilor şi competenţelor
încredinţate de aceştia.
Consiliul de administraţie
Art. 16. - (1) Consiliul de administraţie este format din 7 membri, cetăţeni români, numiţi prin ordin al ministrului coordonator, cu avizul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare,
pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit pentru o perioadă de cel mult 4 ani.
(2) Din consiliul de administraţie fac parte în mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului naţional, care este preşedintele consiliului de administraţie;
b) preşedintele consiliului ştiinţific al
institutului naţional;
c) un reprezentant al ministerului coordonator;
d) un reprezentant al autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
e) un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
f) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei;
g) un specialist din domeniu, propus de ministerul
coordonator.
(3) Revocarea membrilor consiliului de administraţie se face de acelaşi organ care a făcut numirea, în caz de abateri sau de nerespectare a îndatoririlor
ce le revin.
Art. 17. - (1) Membrii consiliului de administraţie îşi păstrează calitatea de angajat la instituţia sau unitatea de la care provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile care derivă
din această calitate.
(2) Pentru activitatea desfăşurată în calitate
de membru al consiliului de administraţie, aceştia
beneficiază de o indemnizaţie lunară stabilită de
consiliul de administraţie,
dar nu mai mult de 20% din salariul de bază al directorului general al institutului naţional.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administraţie nu pot face parte din mai mult de două consilii de administraţie ale institutelor naţionale şi nu pot participa în aceeaşi calitate la alte unităţi cu care institutul naţional are relaţii
contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al
consiliului de administraţie
cei care, personal, soţul/soţia ori rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi la alte unităţi cu acelaşi profil
ori cu care institutul naţional
se află în relaţii comerciale directe.
Art. 18. - (1) Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii:
a) aprobă, la propunerea consiliului ştiinţific,
strategia şi programele
concrete de dezvoltare a institutului naţional, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în
concordanţă cu strategia
generală a domeniului de
activitate al institutului naţional;
b) propune modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional, înfiinţarea,
desfiinţarea şi comasarea de secţii, laboratoare şi compartimente;
c) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, care se depune la ministerul
coordonator în vederea aprobării,
conform reglementărilor
legale;
d) analizează şi avizează situaţiile financiare anuale, pe care le supune spre aprobare ministerului
coordonator, şi aprobă raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institutul naţional în anul precedent;
e) analizează realizarea criteriilor de performanţă şi raportarea
trimestrială privind
activitatea realizata de institutul naţional şi aprobă măsuri pentru desfăşurarea
acesteia în condiţii de
echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli;
f) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investiţiile
care urmează a fi realizate de
institutul naţional;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea
patrimoniului, precum şi
concesionarea ori închirierea unor bunuri din patrimoniul institutului naţional, în condiţiile legii;
h) aprobă valorificarea bunurilor proprii dobândite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 39 şi
stabileşte modul de rambursare
a acestora;
j) aprobă utilizarea disponibilităţilor în valută;
k) aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă;
l) aprobă criteriile şi
comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul institutului
naţional.
(2) Consiliul de administraţie exercită orice
alte atribuţii stabilite,
potrivit prevederilor legale.
Art. 19. - Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului
propriu de organizare şi funcţionare, avizat de ministerul coordonator.
Acesta hotărăşte în problemele privind activitatea
institutului naţional, cu
excepţia celor care, potrivit
legii, sunt date în competenţa
altor organe.
Art. 20. - (1) Consiliul de administraţie se întruneşte o dată pe lună sau ori de câte ori interesele
institutului naţional o cer,
la convocarea preşedintelui
sau la solicitarea a cel puţin
3 membri.
(2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa
acestuia, de către vicepreşedintele ales de către membrii acestuia.
Art. 21. - (1) Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în prezenţa a cel puţin 5 membri. Dacă
nu este îndeplinită aceasta
condiţie, şedinţa consiliului de administraţie poate fi reprogramata într-un interval de cel mult 15 zile, având
aceeaşi ordine de zi.
(2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu votul a cel puţin 4 membri.
Art. 22. - La şedinţele
consiliului de administraţie
participă, în calitate de
invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentantiv din
institutul naţional sau un
reprezentant al salariaţilor.
Art. 23. - Pentru luarea unor decizii vizând probleme
complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiză consilieri şi
consultanţi din diferite
sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerată conform prevederilor legale.
Art. 24. - (1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în
condiţiile legii, pentru
îndeplinirea atribuţiilor ce
le revin şi răspund solidar pentru gestionarea
patrimoniului institutului naţional.
(2) Membrii consiliului de administraţie care s-au abţinut ori s-au împotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare pentru institutul naţional nu răspund
dacă au consemnat expres
punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al
consiliului de administraţie şi dacă au anunţat în
scris despre aceasta ministerul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administraţie care nu respectă prevederile art. 17 alin. (3) şi (4) răspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului naţional ca urmare a acestui fapt.
Art. 25. - In primul trimestru al fiecărui an, consiliul de administraţie prezintă ministerului coordonator un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs.
Art. 26. - Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de institutul naţional. Atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a
consiliului de administraţie.
Comitetul de direcţie
Art. 27. - (1) Conducerea operativă a institutului naţional este asigurată de un comitet de direcţie, compus din directorul general,
directorul ştiinţific, directorul tehnic şi directorul economic.
(2) La şedinţele
comitetului de direcţie
participă, în calitate de
invitat permanent, un reprezentant al sindicatului din institutul naţional.
Art. 28. - (1) Comitetul de direcţie exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor propuse de directorul general şi aprobate de consiliul de administraţie.
(2) Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea
obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului
naţional;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) negocierea contractelor de servicii cu agenţii economici pentru: elaborarea
agrementelor tehnice, efectuarea de încercări şi certificări de conformitate, consultanţă, expertize şi alte servicii;
d) sistemul de asigurare a calităţii;
e) bugetul de venituri şi cheltuieli;
f) programul de investiţii;
g) alte obligaţii.
Art. 29. - Comitetul de direcţie se întruneşte
decadal şi ori de câte ori
interesele institutului naţional
o impun.
Art. 30. - (1) La nivelul subunităţilor din teritoriu ale institutului naţional se organizează şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în
conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare,
aprobat de consiliul de administraţie al institutului naţional, şi este
prezidat de directorul subunităţii respective.
(2) Comitetul de conducere exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor stabilite de directorul general al
institutului naţional şi aprobate de consiliul de administraţie.
Directorul general
Art. 31. - (1) Activitatea curentă a institutului naţional este condusă de directorul general, numit pentru o perioadă de 4 ani, pe baza rezultatelor
concursului de selecţie
organizat de ministerul coordonator, conform metodologiei elaborate de
autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen,
în funcţie de performanţele realizate, numirea directorului
general poate fi prelungită
pentru o perioadă de cel mult
4 ani.
(2) Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general se fac prin ordin al ministrului
coordonator.
Art. 32. - Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului naţional în relaţiile cu celelalte organe, cu organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoanele fizice din ţară şi din străinătate;
b) stabileşte atribuţiile,
competenţele şi relaţiile la nivelul subunităţilor institutului naţional, precum şi în
relaţiile cu terţii, cu avizul consiliului de administraţie;
c) propune consiliului de administraţie modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional;
d) numeşte directorii şi
conducătorii compartimentelor
din structura organizatorică a
institutului naţional, în urma
concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de direcţie, şi îi revocă, după caz, cu avizul consiliului de administraţie;
e) angajează şi concediază personalul institutului naţional, conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncă;
f) asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului naţional şi a
salariilor personalului acestuia, prin comitetul de direcţie; aprobă salariile rezultate din negocierea directă;
g) răspunde
de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale;
h) analizează lunar stadiul valorificării rezultatelor cercetării, inclusiv activitatea compartimentelor institutului naţional;
i) este ordonator de credite în condiţiile prevăzute de lege;
j) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului naţional;
k) exercită orice alte atribuţii
ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie;
l) în exercitarea atribuţiilor sale, emite decizii.
Consiliul ştiinţific
Art. 33. - (1) Consiliul ştiinţific este
format din minimum 5 membri reprezentând principalele compartimente din cadrul
institutului naţional care
desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători cu realizări
deosebite în domeniu, salariaţi
ai institutului naţional, aleşi pe 4 ani prin vot secret de către cadrele cu studii superioare din
institutul naţional.
(3) Din consiliul ştiinţific fac
parte, de drept, directorul general şi directorul ştiinţific ai institutului naţional.
(4) Consiliul ştiinţific este
condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi prin
vot secret de către membrii
consiliului ştiinţific. Preşedintele consiliului ştiinţific trebuie să aibă funcţia de baza la
institutul naţional.
(5) Consiliul ştiinţific se
organizează şi funcţionează în
conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie.
Art. 34. - Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele:
a) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare a domeniului şi la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b) analizează, avizează şi urmăreşte realizarea
lucrărilor de cercetare ştiinţifică;
c) propune spre aprobare consiliului de administraţie programul anual de cercetare-dezvoltare
şi inovare al institutului naţional;
d) propune măsuri pentru perfecţionarea
profesională, încadrarea
personalului de cercetare în grade profesionale;
e) organizează şi coordonează desfăşurarea manifestărilor
cu caracter ştiinţific;
f) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare
în ţară şi în străinătate.
CAPITOLUL VI
Bugetul de venituri şi cheltuieli şi execuţia acestuia. Relaţii financiare
Art. 35. - (1) Institutul naţional întocmeşte
anual bugetul de venituri şi
cheltuieli, situaţii
financiare anuale, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice.
(2) Situaţiile financiare anuale se aprobă de către
ministerul coordonator, în condiţiile legii.
Art. 36. - (1) Veniturile şi cheltuielile institutului naţional se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar.
(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte pe baza indicatorilor de performanţă stabiliţi de
ministerul coordonator şi se
aprobă prin ordin al
ministrului coordonator, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al
Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei.
Art. 37. - Institutul naţional determină
anual volumul de venituri de realizat şi de cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele încheiate
pentru activitatea programată.
Art. 38. - (1) Salariiile individuale ale personalului
se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor legale şi
prevederilor contractului colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor, prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli stabilit potrivit legii.
(2) Salariul de bază al directorului general se stabileşte prin ordin al ministrului coordonator, potrivit reglementărilor legale.
Art. 39. - (1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente,
în situaţia în care, în cursul
unui an, resursele financiare ale institutului naţional nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite bancare în
valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectuează cu aprobarea ministerului coordonator, pe
baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor Publice.
Art. 40. - (1) Institutul naţional hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului său de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi din credite bancare, precum şi din surse bugetare, prin ministerul coordonator, potrivit legii.
(2) Ministerul coordonator va cuprinde în bugetul său de venituri şi cheltuieli fondurile necesare realizării unor investiţii,
dotări, achiziţionării de aparatură,
echipamente şi instalaţii pentru institutul naţional.
(3) Execuţia investiţiilor
prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudecă potrivit legii.
Art. 41. - (1) Operaţiunile de încasări şi plăţi ale institutului naţional se efectuează
prin conturi deschise la bănci
comerciale cu sediul în România.
(2) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în lei şi în
valută, prin casieria proprie,
cu respectarea nivelului plafonului de încasări şi plăţi şi a normativelor de disciplină financiar-valutare stabilite prin actele normative în vigoare.
(3) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de comerţ exterior,
aferente obiectului său de
activitate, potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plăţi cu străinătatea se vor efectua prin conturi bancare
deschise la unităţile bancare
specializate cu sediul în România.
(4) Incasările şi plăţile din fondurile de la bugetul de stat
se derulează prin trezorerie,
conform legii.
Art. 42. - Institutul naţional îşi va
organiza controlul financiar preventiv propriu şi auditul financiar, potrivit legii.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 43. - Litigiile institutului naţional cu persoane fizice sau persoane
juridice, nesoluţionate pe
cale amiabilă, sunt supuse spre
rezolvare instanţelor judecătoreşti române de drept comun.
Art. 44. - Statutul de institut naţional se reînnoieşte periodic prin reacreditare, conform prevederilor legale, sau ia
modificarea obiectului de activitate al institutului naţional.