HOTARARE Nr.
367 din 18 aprilie 2001
privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 274 din 25 aprilie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia Romaniei, republicată, al art. 40 alin. (1)
din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului Romaniei şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al art. 12 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta hotărare.
Art. 1. - (1) Ministerul Transporturilor este organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, avand
sediul în municipiul Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr.
38, sectorul 1.
(2) Ministerul Transporturilor stabileşte politica în
domeniul transporturilor, la nivel naţional, elaborează strategia şi
reglementările specifice de dezvoltare şi de armonizare a activităţilor de
transport în cadrul politicii generale a Guvernului şi îndeplineşte rolul de
autoritate de stat în domeniul transporturilor şi al infrastructurii de
transport.
Art. 2. - Ministerul Transporturilor, în calitatea sa
de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, îndeplineşte
următoarele atribuţii principale:
1. elaborează şi supune spre aprobare cadrul
legislativ privind domeniul transporturilor, administrarea şi utilizarea
infrastructurii de transport şi punerea acestei infrastructuri la dispoziţia
utilizatorilor, potrivit legii;
2. elaborează politica economică în domeniul
transporturilor;
3. elaborează strategiile de dezvoltare în domeniul
infrastructurii de transport, precum şi a activităţilor de transport;
4. elaborează şi implementează strategii, politici,
programe privind reţeaua de drumuri publice din Romania: drumuri naţionale, drumuri judeţene, drumuri comunale şi
străzi;
5. elaborează politici pentru dezvoltarea
transporturilor multimodale şi a transportului combinat;
6. coordonează, monitorizează şi sprijină
îndeplinirea obligaţiilor care decurg din prevederile Tratatului de aderare a
Romaniei la Uniunea Europeană,
a celorlalte angajamente rezultate din procesul negocierilor de aderare la
Uniunea Europeană, precum şi a strategiilor şi programelor naţionale adoptate
în contextul politicilor Uniunii Europene, în domeniul său de competenţă;
7. comunică Comisiei Europene şi/sau statelor membre
toate măsurile rezultate din directivele comunitare transpuse, potrivit
domeniului său de responsabilitate;
8. elaborează poziţiile Romaniei pe problematica afacerilor europene
în domeniul său de competenţă;
9. fundamentează şi elaborează necesarul de fonduri de
la bugetul de stat pentru domeniul său de activitate;
10. gestionează resursele financiare alocate prin
bugetul de stat, din credite externe şi din fonduri comunitare, în domeniul său
de activitate;
11. exercită drepturile şi obligaţiile statului ca
acţionar la companiile naţionale, societăţile naţionale şi societăţile
comerciale aflate sub autoritatea sa, pană la finalizarea procesului de privatizare;
12. elaborează şi pune în aplicare strategiile de
privatizare în domeniul său de activitate şi asigură gestionarea întregului
proces de privatizare şi postprivatizare pentru unităţile de sub autoritatea sa
şi/sau la care este acţionar;
13. aprobă tarifele percepute de instituţiile publice
din subordine pentru eliberarea de autorizaţii şi licenţe, precum şi cuantumul
redeventelor ce se obţin prin concesionarea infrastructurilor de transport
aparţinand domeniului public aflate în administrarea
sa, potrivit legii;
14. asigură organizarea şi dezvoltarea cercetării în
domeniul transporturilor şi asigură valorificarea acesteia, ca informaţii de
interes public, prin reglementări tehnice şi alte activităţi specifice de reglementare, potrivit legii;
15. organizează şi finanţează activitatea pentru
constituirea fondului propriu de date statistice şi a fondurilor documentare
specializate din domeniul transporturilor, participand la sistemul informaţional naţional şi internaţional;
16. promovează sistemul instituţional pentru
dezvoltarea pieţei libere a transporturilor, asigură condiţiile unui mediu
concurenţial în cadrul fiecărui mod de transport, precum şi între modurile de
transport;
17. elaborează şi promovează cadrul legal în vederea
stimulării investiţiilor în domeniul său de activitate;
18. iniţiază şi negociază, din împuternicirea
Guvernului, încheierea de convenţii, acorduri şi alte înţelegeri internaţionale
sau propune acestuia întocmirea formelor de aderare la cele existente şi ia
măsuri de aplicare a acestora, în domeniul său de activitate;
19. reprezintă interesele statului în cadrul
organismelor internaţionale, pe baza convenţiilor, acordurilor şi înţelegerilor
stabilite, şi dezvoltă relaţii de colaborare cu organe şi organizaţii similare
din alte state şi cu organisme internaţionale interesate de domeniul său de
activitate;
20. reprezintă interesele statului în cadrul
organismelor comunitare, pe baza convenţiilor, acordurilor şi înţelegerilor
stabilite, şi dezvoltă relaţii de colaborare cu entităţi din statele membre, în
domeniul său de competenţă;
21. susţine promovarea intereselor operatorilor
economici autohtoni de profil pe pieţele internaţionale;
22. avizează şi urmăreşte realizarea programelor şi
proiectelor de construcţii şi infrastructuri în domeniul său de activitate;
23. asigură administrarea, dezvoltarea şi gestionarea
infrastructurilor de transport aparţinand domeniului public şi ale echipamentelor de interes naţional din
sistemul naţional de transport;
24. asigură tuturor utilizatorilor acces egal şi
nediscriminatoriu la infrastructurile de transport deschise accesului public;
25. asigură beneficiarilor de transport dreptul de a
alege liber modul de transport, transportatorul şi mijlocul de transport;
26. sprijină dezvoltarea şi funcţionarea
transportului public;
27. stimulează libera iniţiativă şi asigură autonomia
transportatorilor;
28. concesionează, în numele statului, bunurile
proprietate publică ori privată a statului din domeniul
transporturilor;
29. elaborează şi supune spre aprobare Guvernului
tariful de utilizare a infrastructurii feroviare şi alte tarife care sunt în
competenţa de aprobare a Guvernului;
30. clasifică infrastructurile de transport în
conformitate cu standardele naţionale şi internaţionale;
31. stabileşte prin norme un mod unitar de prezentare
a sistemului informaţional privind transportul public de persoane, în sfera de
administrare a infrastructurii de transport de interes public;
32. elaborează şi supune spre
aprobare Guvernului schema reţelei naţionale de transport, care are ca
obiective asigurarea deplasării persoanelor şi a mărfurilor între toate
localităţile ţării, precum şi conectarea infrastructurilor naţionale de
transport la principalele infrastructuri internaţionale de transport;
33. încheie, în numele statului, contracte de
activitate cu compania naţională care administrează infrastructura feroviară şi
contracte de servicii publice cu societăţile naţionale şi/sau cu societăţile
comerciale care efectuează transport feroviar public de călători;
34. realizează activităţi de asigurări de sănătate
pentru personalul propriu, pentru personalul instituţiilor publice din
subordine, al companiilor naţionale, societăţilor naţionale, regiilor autonome
de sub autoritatea sa, precum şi al societăţilor comerciale, care desfăşoară
activităţi în domeniul transporturilor aeriene, navale, rutiere, feroviare, cu
metroul, pentru membrii de familie ai acestora, precum şi pentru pensionarii
care au lucrat în transporturi şi pentru membrii lor de familie, care folosesc
reţeaua sanitară proprie;
35. emite certificate de atestare a dreptului de
proprietate asupra terenurilor societăţilor comerciale cu capital integral sau
majoritar de stat de sub autoritatea sau din subordinea
Ministerului Transporturilor;
36. emite avize de specialitate pentru obiectivele de
investiţii finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, din fonduri
comunitare şi din credite garantate de stat, precum şi pentru lucrările de
interes naţional care sunt finanţate din alte surse legal constituite, din
domeniul său de activitate;
37. analizează studiile de fezabilitate pentru
lucrările din domeniul său de activitate aflate în competenţa de aprobare a
Guvernului şi le prezintă Consiliului interministerial de avizare lucrări
publice de interes naţional şi locuinţe, susţinand necesitatea, oportunitatea şi eficienţa economică a acestora;
participă la promovarea pentru aprobare a lucrărilor avizate, conform legii;
38. poate desemna organisme
tehnice specializate pentru: elaborarea şi punerea în aplicare a normelor
tehnice şi a reglementărilor specifice, asigurarea pregătirii profesionale şi
perfecţionării personalului din transporturi, efectuarea certificării şi
înmatriculării mijloacelor de transport şi asigurarea inspecţiei şi controlului
acestora, efectuarea certificării operatorilor economici care desfăşoară
activităţi de transport, efectuarea certificării personalului cu atribuţii în
domeniul siguranţei transporturilor, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare;
39. îndeplineşte funcţia de autoritate de implementare
a proiectelor majore de infrastructură din domeniul transporturilor;
40. coordonează programele de asistenţă tehnică
acordate de Uniunea Europeană şi de alte organisme internaţionale;
41. asigură managementul tipurilor de risc
generatoare de situaţii de urgenţă, repartizate Ministerului Transporturilor,
şi îndeplinirea funcţiilor de sprijin specifice, în condiţiile legii;
42. asigură managementul protecţiei civile în
domeniul său de competenţă.
Art. 3. - (1) In exercitarea atribuţiilor sale,
Ministerul Transporturilor colaborează cu celelalte ministere şi organe de
specialitate din subordinea Guvernului, cu autorităţile publice locale şi cu
alte organisme interesate.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor care îi revin,
Ministerul Transporturilor poate solicita şi obţine, fără plata tarifelor,
informaţii privind date înregistrate în registrul comerţului computerizat.
Art. 4. - (1) In calitatea sa de autoritate de stat în domeniul transporturilor, Ministerul
Transporturilor are următoarele atribuţii principale, pe care le exercită
direct sau prin organisme tehnice specializate, instituţii publice subordonate,
unităţi care funcţionează sub autoritatea sau în coordonarea sa ori societăţi
comerciale autorizate:
1. aprobă, potrivit legii, instrucţiuni şi
regulamente obligatorii pentru activităţile de transport feroviare, auto,
navale şi aeriene;
2. coordonează şi participă la investigarea
incidentelor şi accidentelor produse în activităţile de transport şi emite
reglementări specifice privind raportarea şi investigarea tehnică a acestora,
în condiţiile legii;
3. elaborează, în condiţiile legii, norme de
efectuare a transporturilor speciale;
4. exercită inspecţia de stat privind respectarea
reglementărilor interne şi internaţionale în activităţile specifice transporturilor;
5. acordă, pe bază de reciprocitate, dreptul de
utilizare cu plată sau gratuit a infrastructurilor de transport pentru
utilizatorii străini;
6. emite norme obligatorii de licenţiere şi
autorizare a operatorilor economici care efectuează sau urmează să efectueze
activităţi de transport sau activităţi specifice siguranţei traficului şi
stabileşte condiţiile de acordare, de suspendare sau de anulare a licenţelor,
autorizaţiilor şi certificatelor;
7. stabileşte organizarea regională a transporturilor
rutiere, feroviare, navale şi aeriene;
8. aprobă utilizarea spaţiului aerian, cu acordul
organelor abilitate ale Ministerului Apărării şi ale Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative;
9. exercită activitatea de registru, de inspecţie de
stat şi de control în transporturi;
10. asigură controlul utilizării resurselor
financiare alocate prin bugetul de stat, fonduri comunitare şi a resurselor din
credite interne şi externe, al stadiului executării fizice a lucrărilor de
infrastructură din domeniul său de activitate şi al calităţii acestora;
11. emite norme obligatorii de atestare, certificare,
licenţiere şi brevetare a personalului care lucrează în transporturi sau care
concură la siguranţa traficului şi stabileşte condiţiile de suspendare, de
retragere sau de anulare a atestatelor, certificatelor, licenţelor ori
brevetelor acordate;
12. emite norme obligatorii de siguranţă a traficului
în transporturile rutiere, feroviare, navale, aeriene, precum şi în transportul multimodal şi combinat şi
supraveghează respectarea acestora;
13. autorizează funcţionarea porturilor,
aeroporturilor civile, gărilor şi a autogărilor;
14. emite norme obligatorii
pentru efectuarea transporturilor de mărfuri periculoase;
15. certifică starea tehnică a mijloacelor de
transport, în conformitate cu reglementările naţionale şi convenţiile şi
acordurile internaţionale la care Romania este parte;
16. asigură certificarea şi
omologarea de tip sau individuală a mijloacelor de transport;
17. gestionează frecvenţele de comunicaţii alocate;
18. emite norme şi asigură prin reţeaua sanitară
proprie asistenţa medicală şi psihologică a personalului din transporturi cu
atribuţii în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei, precum şi controlul
sanitar-veterinar specific tuturor modurilor şi activităţilor de transport şi
emite autorizaţii sanitar-veterinare în toate cazurile în care legea îi
recunoaşte acest drept;
19. propune Guvernului, cu avizul Ministerului
Apărării, închiderea unor linii de cale ferată nerentabile sau menţinerea în
exploatare a liniei respective şi regimul exploatării acesteia;
20. emite reglementări specifice privind certificarea
agenţilor aeronautici civili şi asigură eliberarea, prelungirea valabilităţii,
validarea, echivalarea, modificarea, limitarea, suspendarea şi revocarea
documentelor de certificare a agenţilor aeronautici civili;
21. emite reglementări specifice privind siguranţa şi
securitatea activităţilor aeronautice civile şi supraveghează respectarea
acestora;
22. emite reglementări specifice obligatorii pentru
efectuarea transporturilor aeriene de mărfuri periculoase;
23. asigură organizarea spaţiului aerian naţional,
potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian
civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în colaborare
cu organele specializate ale Ministerului Apărării;
24. coordonează sistemul de securitate în domeniul
aviaţiei civile şi aprobă sistemele de facilităţi aeronautice la nivelul
aeroporturilor civile;
25. emite reglementări specifice privind certificarea
tehnicii aeronautice şi asigură certificarea acesteia;
26. emite reglementări specifice privind certificarea
personalului aeronautic civil şi asigură eliberarea, prelungirea valabilităţii,
validarea, echivalarea, modificarea, limitarea, suspendarea şi revocarea
documentelor de certificare pentru această categorie de personal;
27. asigură organizarea şi funcţionarea serviciilor
civile de navigaţie aeriană în spaţiul aerian al Romaniei şi autorizează efectuarea zborurilor în spaţiul aerian
naţional, în limita competenţelor legale;
28. avizează efectuarea de lucrări în zonele supuse
servitutilor de aeronautică civilă;
29. asigură certificarea aerodromurilor civile;
30. emite reglementări specifice privind raportarea
şi investigarea evenimentelor de aviaţie civilă, precum şi a actelor de
intervenţie ilicită asupra aeronavelor civile;
31. aprobă tarifele percepute de către organismele
tehnice specializate, instituţiile publice sau operatorii economici, ca urmare
a prestării activităţilor pentru care le-au fost delegate competenţe în
conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 29/1997 privind Codului
aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
32. restricţionează operarea aeronavelor civile pe
aeroporturile din Romania sau
în spaţiul aerian naţional, după caz, în scopul protecţiei mediului;
33. stabileşte aeroporturile
din Romania care, în urma derulării activităţilor
specifice, au impact semnificativ asupra mediului, în vederea implementării de
programe de protecţie a mediului, cu avizul ministerului de resort;
34. aprobă, la solicitarea administratorului
aeroportului, măsuri speciale pentru operarea aeronavelor civile a căror
funcţionare are impact semnificativ asupra mediului;
35. acordă permisiunea de intrare şi de plecare a
navelor romaneşti şi străine
în/din porturile civile romaneşti;
36. supraveghează şi controlează navigaţia în apele
naţionale navigabile a navelor, indiferent de pavilionul acestora; controlează
navele sub pavilion roman în
apele internaţionale;
37. stabileşte, nominal şi pe porţiuni, căile
naţionale navigabile ale Romaniei; pentru apele de frontieră va ţine seama şi de acordurile bilaterale privind
regimul frontierei de stat;
38. stabileşte regulile de navigaţie în marea
teritorială, în apele interioare şi în porturile romaneşti, în conformitate cu reglementările naţionale şi cu acordurile
şi convenţiile internaţionale la care Romania este parte; organizează şi coordonează sistemele de urmărire a
traficului de nave în apele naţionale navigabile;
39. acordă dreptul de arborare a pavilionului roman sau poate dispune suspendarea ori retragerea acestui drept;
40. emite reglementări cu privire la durata şi
conţinutul cursurilor de pregătire, modul de obţinere a brevetelor şi
certificatelor de capacitate, a documentelor de conformitate, precum şi cu
privire la anularea sau suspendarea acestora;
41. organizează sistemul de salvare pe mare şi pe
apele interioare navigabile;
42. stabileşte căile navigabile, porturile, radele şi
bazinele portuare în care pilotajul este obligatoriu;
43. stabileşte modul de recrutare, şcolarizare şi
brevetare a piloţilor, precum şi efectuarea serviciului de pilotaj maritim şi
fluvial;
44. stabileşte, cu acordul Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative şi al organelor de grăniceri, locurile de acostare şi
de ancorare în afara limitelor porturilor, aflate în apele de frontieră sau în
marea teritorială;
45. eliberează, printr-o societate cu clasificare agreată,
certificate de clasificare a navei şi a echipamentelor acesteia, care atestă
buna stare de navigabilitate, în conformitate cu acordurile şi convenţiile
internaţionale la care Romania este parte;
46. stabileşte normele tehnice privind construcţia şi
exploatarea navelor;
47. stabileşte condiţiile tehnice pe care trebuie să
le îndeplinească vehiculele rutiere, metodologia de omologare pentru circulaţie
a acestora, precum şi metodologia de inspecţie tehnică periodică;
48. certifică prin omologare, agreare şi prin
inspecţie tehnică periodică, după caz, încadrarea vehiculelor rutiere în
normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi
folosinţa conform destinaţiei;
49. autorizează staţiile de inspecţie tehnică,
supraveghează şi controlează activitatea acestora şi atestă personalul care
efectuează inspecţia tehnică periodică;
50. autorizează operatorii economici care desfăşoară
activităţi de reparaţii, de întreţinere, de reglare, de modificări
constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare
a vehiculelor scoase din uz;
51. stabileşte condiţiile tehnice şi metodologia de
omologare şi certificare a produselor şi a materialelor de exploatare utilizate
la vehiculele rutiere, în vederea introducerii acestora pe piaţă;
52. elaborează norme obligatorii privind clasificarea
autovehiculelor destinate transportului de persoane pe categorii de confort;
53. desemnează/acreditează instituţii publice
subordonate, organisme tehnice specializate şi societăţi comerciale,
autorizate, care să elaboreze şi să pună în aplicare normele tehnice şi
reglementările specifice transportului rutier şi să asigure inspecţia şi
controlul tehnic de specialitate;
54. autorizează şcolile de conducători auto şi
centrele de pregătire şi perfecţionare a personalului din domeniul de
transporturi rutiere, cu excepţia celor care aparţin Ministerului Apărării,
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, Serviciului Roman de Informaţii şi altor instituţii
similare;
55. emite norme metodologice privind pregătirea,
examinarea şi atestarea profesională a lectorilor/formatorilor necesari în
procesul de pregătire şi de perfecţionare profesională a personalului din
domeniul transporturilor rutiere;
56. emite norme privind examinarea medicală şi
psihologică la angajare şi periodică a personalului cu atribuţii în siguranţa
circulaţiei rutiere, precum şi norme pentru agrearea altor unităţi medicale şi
psihologice în vederea efectuării acestor examinări;
57. emite norme privind evaluarea psihologică
obligatorie ce precede pregătirea teoretică şi practică a persoanelor în vedera
obţinerii permisului de conducere auto şi pentru obţinerea certificatului de
atestare profesională pentru conducătorii de autovehicule şi de tramvaie, precum
şi norme vizand autorizarea
laboratoarelor de psihologie ce efectuează aceste evaluări, conform
reglementărilor în vigoare;
58. autorizează deplasarea pe teritoriul Romaniei a mijloacelor de transport străine şi
execută controlul acestei activităţi, iar pentru transporturile speciale,
strategice, şi cu aprobarea Ministerului Apărării;
59. stabileşte, potrivit legii, norme şi normative
tehnice obligatorii de proiectare, construcţii, reparare şi exploatare a
mijloacelor de transport, a drumurilor, autostrăzilor, porturilor,
aeroporturilor, liniilor şi staţiilor de cale ferată şi de metrou, astfel încat acestea să corespundă şi nevoilor de
apărare; asigură supravegherea aplicării acestor norme şi autorizează agenţii
economici să efectueze astfel de activităţi;
60. stabileşte, în condiţiile legii, în colaborare cu
Ministerul Apărării şi cu Ministerul Internelor şi Reformei Administrative,
potrivit reglementărilor interne şi internaţionale, norme unitare ale
activităţilor de intervenţie, de căutare şi salvare a navelor, aeronavelor, a
altor mijloace de transport, precum şi a vieţilor omeneşti;
61. asigură buna organizare a activităţilor de
supraveghere a traficului, de cercetare a evenimentelor şi a situaţiilor de
pericol, pentru limitarea sau, după caz, înlăturarea acestora, solicitand, la nevoie, sprijinul altor ministere
şi organe de stat; coordonează sistemul de securitate în transporturi şi
activităţile de protecţie împotriva actelor de intervenţie ilicită;
62. controlează respectarea de către deţinătorii de
mijloace de transport a normelor privind calitatea, prevenirea şi stingerea
incendiilor şi protecţia mediului, conform reglementărilor interne şi
internaţionale;
63. coordonează activităţile industriale, de
construcţii, de cercetare şi proiectare, de sănătate, precum şi alte activităţi
specifice transporturilor şi zonelor libere;
64. emite norme tehnice pentru construcţia, reparaţia, întreţinerea infrastructurii şi a mijloacelor de
transport;
65. elaborează programe de pregătire şi de
perfecţionare pentru personalul de siguranţă din transporturi şi organizează
desfăşurarea acestora;
66. asigură dirijarea navelor în apele naţionale
navigabile, în conformitate cu reglementările naţionale şi internaţionale;
67. editează publicaţii de specialitate şi de
informare specifice domeniilor sale de activitate;
68. emite avizele şi aprobările de specialitate
prevăzute de lege în domeniile sale de activitate;
69. monitorizează şi verifică întocmirea cadastrului
pentru domeniul public al statului aferent infrastructurii de transport;
70. elaborează norme şi reglementări specifice în
transporturi, cu privire la protecţia mediului;
71. aporbă planurile de gestionare a deşeurilor
generate de nave şi a reziduurilor mărfii;
72. verifică şi monitorizează, prin specialiştii
desemnaţi în comisiile de evaluare, achiziţiile publice ale autorităţilor
contractante aflate în subordinea, sub autoritatea sau
în coordonarea ministerului.
(2) Ministerul Transporturilor îndeplineşte orice alte
atribuţii stabilite prin acte normative pentru domeniul său de activitate.
Art. 5. - (1) Ministerul Transporturilor conduce
întreaga activitate a aparatului propriu al
Ministerului Transporturilor şi exercită întreaga autoritate asupra unităţilor
aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea ministerului.
(2) Ministrul transporturilor este ordonator principal
de credite bugetare.
(3) Ministrul transporturilor
reprezintă ministerul în raporturile cu celelalte ministere, cu alte autorităţi
publice şi organizaţii, precum şi cu persoane juridice şi fizice din ţară şi
din străinătate.
(4) In exercitarea atribuţiilor sale, ministrul
transporturilor emite ordine şi instrucţiuni.
(5) Ministrul transporturilor este ajutat în
activitatea de conducere a ministerului de 3 secretari de stat.
(6) Secretarii de stat exercită atribuţiile delegate
de ministrul transporturilor.
Art. 6. - In structura
organizatorică a Ministerului Transporturilor se organizează şi funcţionează în
subordinea demnitarului cabinetul ministrului şi cabinetele secretarilor de
stat.
Art. 7. - (1) In structura organizatorică a
Ministerului Transporturilor, prevăzută în anexa nr. 1, funcţionează direcţii
generale şi direcţii.
(2) In cadrul direcţiilor generale, prin ordin al
ministrului transporturilor, se pot organiza direcţii, servicii, birouri,
compartimente, precum şi colective temporare.
(3) In cadrul direcţiilor, prin ordin al ministrului
transporturilor, se pot organiza servicii, birouri, compartimente, precum şi
colective temporare.
(4) Serviciul de informaţii clasificate şi probleme
speciale are în structură Centrul operativ pentru situaţii de urgenţă.
(5) Numărul maxim de posturi este de 635, exclusiv
demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului.
(6) Personalul Ministerului Transporturilor este
compus din funcţionari publici şi din personal angajat cu contract individual
de muncă.
(7) Ministrul transporturilor
desemnează, prin ordin, specialişti din cadrul ministerului să îşi desfăşoare
activitatea corespunzător domeniului lor de competenţă, pe langă structurile specializate ale Uniunii
Europene.
Art. 8. - (1) In condiţiile legii, în cadrul
Ministerului Transporturilor şi/sau al unităţilor aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea
ministerului se pot înfiinţa, organiza şi funcţiona unităţi de management al
proiectului, denumite în continuare UMP, şi unităţi de coordonare a proiectului,
denumite în continuare UCP, conduse de un
director de proiect numit prin ordin al ministrului transporturilor, în vederea
asigurării unui cadru unitar pentru managementul proiectelor finanţate prin
împrumuturi externe. Finanţarea cheltuielilor de personal se face din costurile
proiectului prevăzute cu această destinaţie, în condiţiile legii.
(2) Structura organizatorică, numărul de persoane,
regulamentul de organizare şi funcţionare pentru fiecare UMP/UCP şi, după caz,
numărul de unităţi se prevăd în documentele proiectului şi sunt preluate ca
atare în ordinul ministrului transporturilor privind înfiinţarea UMP/UCP, conform
reglementărilor în vigoare.
(3) Ministrul numeşte personalul UMP/UCP şi stabileşte
competenţele directorului de proiect.
Art. 9. - Ministerul Transporturilor, prin Direcţia
generală relaţii financiare externe, îndeplineşte şi atribuţiile Autorităţii de
management pentru programul operaţional sectorial de transport, finanţat prin
Fondul de coeziune şi Fondul european de dezvoltare regională.
Art. 10. - (1) Răspunderile şi atribuţiile secretarilor
de stat se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor.
(2) Ministrul transporturilor poate delega o parte din
atribuţiile sale secretarilor de stat.
Art. 11. - (1) Secretarul general al ministerului este
subordonat ministrului transporturilor.
(2) Secretarul general coordonează buna funcţionare a
direcţiilor generale, a direcţiilor şi a activităţilor cu caracter funcţional
din cadrul ministerului şi asigură legătura operativă dintre ministru şi
conducătorii tuturor direcţiilor generale şi direcţiilor din minister şi din
unităţile subordonate.
(3) Secretarul general este înalt funcţionar public,
numit conform legii.
Art. 12. - Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile
secretarului general şi ale direcţiilor generale şi direcţiilor din aparatul
propriu al Ministerului Transporturilor se stabilesc prin regulamentul de
organizare şi funcţionare a ministerului, aprobat prin ordin al ministrului.
Art. 13. - (1) Unităţile aflate în subordinea, în
coordonarea şi, respectiv, sub autoritatea Ministerului Transporturilor sunt
prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Structura organizatorică şi regulamentul de
organizare şi funcţionare ale unităţilor din subordinea şi din coordonarea
Ministerului Transporturilor se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor, cu excepţia unităţilor
pentru care legea prevede altfel.
(3) Statele de funcţii pentru instituţiile publice
subordonate, finanţate de la bugetul de stat, se aprobă prin ordin al
ministrului transporturilor, în condiţiile legii.
(4) Conducătorii unităţilor prevăzute la alin. (1)
sunt numiţi şi mandataţi să conducă unităţile şi sunt eliberaţi din funcţie
prin ordin al ministrului transporturilor, în conformitate cu legislaţia în
vigoare.
(5) După numirea şi mandatarea
conducătorilor unităţilor prevăzute în anexa nr. 2, aceştia vor încheia
contractul individual de muncă şi contractul de performanţă, după caz, cu
organele de conducere ale unităţilor la care sunt numiţi, în condiţiile legii.
Art. 14. - Secretariatul
Consiliului interministerial pentru siguranţa rutieră este asigurat de
Autoritatea Rutieră Romană -
A.R.R.
Art. 15. - Spaţiile şi utilităţile deţinute de
Ministerul Transporturilor şi de Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R."
- S.A. în clădirea „Palat C.F.R." sunt prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 16. - Ministerul Transporturilor are în dotare un
parc auto stabilit conform reglementărilor în vigoare. Pentru activităţile
specifice de inspecţie şi control, care se desfăşoară pe întreg teritoriul
ţării, pentru activităţile desfăşurate în cadrul programelor PHARE şi pentru
transportul delegaţiilor, precum şi pentru alte activităţi specifice Ministerul
Transporturilor are un parc de autovehicule stabilit conform anexei nr. 4.
Art. 17. - Anexele nr. 1-4 fac
parte integrantă din prezenta hotărare.
Art. 18. - Toate drepturile şi obligaţiile privind
realizarea obiectivului „Pod peste fluviul Dunărea, la Calafat - Vidin",
care revin Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului potrivit
Hotărarii Guvernului nr.
174/2004 pentru aprobarea componenţei reprezentanţilor părţii romane şi organizarea activităţii acestora în
Comisia mixtă romano-bulgară
pentru realizarea obiectivului „Pod peste fluviul Dunărea, la Calafat -
Vidin", se preiau de către Ministerul Transporturilor.
Art. 19. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărari se abrogă Hotărarea Guvernului nr. 412/2004 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 276 din 30 martie 2004, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi orice alte prevederi contrare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Ministrul muncii, familiei şi
egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Ministerului Transporturilor
Numărul maxim de posturi = 635, exclusiv demnitarii şi
posturile aferente cabinetului ministrului
ANEXA Nr. 2
A. UNITĂŢILE
care funcţionează în subordinea Ministerului
Transporturilor şi care se finanţează de la bugetul de stat
Nr.
crt.
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
Localitatea
|
1.
|
Aeroclubul Romaniei
|
Bugetul de stat
|
Bucureşti
|
NOTA:
Unitatea de la nr. crt. 1 poate utiliza un număr maxim
de 327 de posturi.
B. UNITĂŢILE
care funcţionează în subordinea Ministerului
Transporturilor şi care se finanţează din venituri proprii prin sistemul de
asigurări sociale de sănătate şi din transferuri de la bugetul de stat
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
Localitatea
|
1.
|
Spitalul Clinic nr. 1 Căi Ferate Witting Bucureşti
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Bucureşti
|
2.
|
Spitalul General nr. 2 Căi Ferate Bucureşti
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Bucureşti
|
3.
|
Spitalul Clinic Căi Ferate Iaşi
|
Venituri proprii prin sistemul de
asigurări sociale de sănătate şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Iaşi, judeţul Iaşi
|
4.
|
Spitalul Clinic Căi Ferate Cluj-Napoca
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Cluj-Napoca, judeţul Cluj
|
5.
|
Spitalul Clinic Căi Ferate Timişoara
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Timişoara, judeţul Timiş
|
6.
|
Spitalul General Căi Ferate Ploieşti
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări
sociale de sănătate şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Ploieşti, judeţul Prahova
|
7.
|
Spitalul General Căi Ferate Galaţi
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Galaţi, judeţul Galaţi
|
8.
|
Spitalul Clinic Căi Ferate Constanţa
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Constanţa, judeţul Constanţa
|
9.
|
Spitalul General Căi Ferate Braşov
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări
sociale de sănătate şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Braşov, judeţul Braşov
|
10.
|
Spitalul General Căi Ferate Paşcani
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Paşcani, judeţul laşi
|
11.
|
Spitalul General Căi Ferate Simeria
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Simeria, judeţul Hunedoara
|
12.
|
Spitalul Clinic Căi Ferate Oradea
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări
sociale de sănătate şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Oradea, judeţul Bihor
|
13.
|
Spitalul Clinic Căi Ferate Craiova
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Craiova, judeţul Dolj
|
14.
|
Spitalul General Căi Ferate Sibiu
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Sibiu, judeţul Sibiu
|
15.
|
Spitalul General Căi Ferate Drobeta-Turnu Severin
|
Venituri proprii prin sistemul de asigurări
sociale de sănătate şi din transferuri de la bugetul de stat
|
Drobeta-Turnu
Severin,
judeţul Mehedinţi
|
NOTA:
Unităţile prevăzute la nr. crt. 1-15 pot utiliza pentru
activităţile specifice cuprinse în anexa nr. 6 la Hotărarea
Guvernului nr. 443/1998 privind reorganizarea şi
finanţarea unor unităţi sanitare, cu modificările şi completările ulterioare,
un număr maxim de 2.975 de posturi şi pot primi transferuri de la bugetul de
stat. Numărul maxim de posturi care pot fi finanţate de la bugetul de stat se
stabileşte pentru fiecare unitate prin ordin al ministrului transporturilor.
C . UNITĂŢILE*)
care funcţionează în subordinea Ministerului
Transporturilor şi care se finanţează din venituri proprii şi din subvenţii de la bugetul de
stat, în condiţiile legii
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
Localitatea
|
1.
|
Clubul Sportiv „Rapid"
|
Venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, în
condiţiile legii
|
Bucureşti
|
2.
|
Agenţia Romană
de Salvare
a Vieţii Omeneşti pe Mare - ARSVOM
|
Venituri proprii şi subvenţii de la
bugetul de stat, în condiţiile legii
|
Constanţa, judeţul Constanţa
|
3.
|
Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă
|
Venituri proprii şi alocaţii de la bugetul de stat, în condiţiile
legii
|
Bucureşti
|
4.
|
Agenţia de Sănătate Publică a Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor si Turismului
|
Venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, în
condiţiile legii
|
Bucureşti
|
*) Numărul maxim de posturi pentru unitatea de la nr.
crt. 1 este de 93, pentru unitatea de la nr. crt. 2 este de 145 de posturi, pentru unitatea de la nr. crt. 3 este de 120, iar pentru
cea de la nr. crt. 4 este de 264.
D. UNITĂŢI LE
care funcţionează în subordinea Ministerului
Transporturilor
Nr.
crt.
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
Localitatea
|
1.
|
Centrul Roman pentru Pregătirea şi
Perfecţionarea Personalului din Transporturi Navale -
CERONAV
|
Venituri proprii
|
Constanţa, judeţul Constanţa
|
2.
|
Autoritatea Navală Romană
|
Venituri proprii
|
Constanţa, judeţul Constanţa
|
3.
|
Autoritatea Feroviară Romană - AFER
|
Venituri proprii
|
Bucureşti
|
4.
|
Autoritatea Rutieră Romană - ARR
|
Venituri proprii
|
Bucureşti
|
5.
|
Centrul Naţional de Calificare
si Instruire Feroviară -- CENAFER
|
Venituri proprii
|
Bucureşti
|
E. UNITĂŢI LE
care funcţionează în coordonarea Ministerului
Transporturilor
Nr.
crt.
|
Denumirea unităţii
|
Localitatea
|
1.
|
Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului
|
Bucureşti
|
F . UNITĂŢILE*)
care funcţionează sub autoritatea Ministerului
Transporturilor
Nr.
crt.
|
Denumirea unităţii
|
Localitatea
|
1.
|
Societatea Naţională a Căilor Ferate Romane
- S.N.C.F.R. - R.A.
|
Bucureşti
|
2.
|
Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A.
|
Bucureşti
|
3.
|
Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. -
Marfă" - S.A.
|
Bucureşti
|
4.
|
Societatea Naţională de Transport
Feroviar de Călători „C.F.R.- Călători" - S.A.
|
Bucureşti
|
5.
|
Societatea de Administrare Active Feroviare „S.A.A.F." - S.A.
|
Bucureşti
|
6.
|
Societatea Feroviară de Turism „S.F.T. - C.F.R." - S.A.
|
Bucureşti
|
7.
|
Societatea Comercială de Transport cu
Metroul Bucureşti „Metrorex" - S.A.
|
Bucureşti
|
8.
|
Compania Naţională „Aeroporturi Bucureşti" - S.A.
|
Otopeni
|
9.
|
Societatea Naţională „Aeroportul Internaţional Mihail
Kogălniceanu - Constanţa" - S.A.
|
Comuna Mihail Kogălniceanu,
judeţul Constanţa
|
10.
|
Societatea Naţională „Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian
Vuia" - S.A.
|
Timişoara, judeţul Timiş
|
11.
|
Regia Autonomă „Administraţia Romană a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA"
|
Bucureşti
|
12.
|
Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Romană"
|
Bucureşti
|
13.
|
Societatea Comercială „Compania Naţională de Transporturi
Aeriene Romane - TAROM" - S.A.
|
Otopeni, judeţul Ilfov
|
*) Unităţile prevăzute la poziţiile 25-29 sunt cuprinse
în programul de privatizare al Ministerului Transporturilor.
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Localitatea
|
14.
|
Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime" -
S.A. Constanţa
|
Constanţa, judeţul Constanţa
|
15.
|
Compania Naţională „Administraţia Canalelor Navigabile" -
S.A.
|
Constanţa, judeţul Constanţa
|
16.
|
Compania Naţională de Radiocomunicaţii Navale „Radionav" -
S.A.
|
Constanţa, judeţul Constanţa
|
17.
|
Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos"
|
Galaţi, judeţul Galaţi
|
18.
|
Compania Naţională „Administraţia Porturilor Dunării
Maritime" - S.A.
|
Galaţi, judeţul Galaţi
|
19.
|
Compania Naţională „Administraţia Porturilor Dunării
Fluviale" - S.A.
|
Giurgiu, judeţul Giurgiu
|
20.
|
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romania - S.A.
|
Bucureşti
|
21.
|
Regia Autonomă „Registrul Auto Roman"
|
Bucureşti
|
22.
|
Regia Autonomă „Administraţia Zonei Libere Sulina"
|
Sulina, judeţul Tulcea
|
23.
|
Societatea Comercială „Maritime Training Centre Television"
- S.A. Constanţa
|
Constanţa,
judeţul Constanţa
|
24.
|
Societatea Comercială „Institutul de Cercetări în Transporturi
- INCERTRANS" - S.A.
|
Bucureşti
|
25.
|
Societatea Comercială „Antrepriza de Lucrări Drumuri şi Poduri
Bacău" - S.A.
|
Bacău, judeţul Bacău
|
26.
|
Societatea Comercială „Antrepriza Reparaţii şi Lucrări - A.R.L.
Cluj" - S.A.
|
Cluj-Napoca, judeţul Cluj
|
27.
|
Societatea Comercială „Stard" - S.A.
|
Feteşti, judeţul Ialomiţa
|
28.
|
Societatea Comercială „Via Star" - S.A.
|
Bucureşti
|
29.
|
Societatea Comercială de Dragaj pe Dunăre „Fluvdrag" - S.A.
Giurgiu
|
Giurgiu, judeţul Giurgiu
|
ANEXA Nr. 3
SPAŢIILE ŞI UTILITĂŢILE
deţinute de Ministerul Transporturilor şi de
Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A. în clădirea „Palat C.F.R."
Proprietarul patrimoniului
|
Nivelurile
|
Suprafaţa construită
-m2 -
|
Suprafaţa utilă
- m2 -
|
Ponderea
(%)
|
Ministerul Transporturilor
|
Subsol
|
666,00
|
598,83
|
0,83
|
Parter
|
395,00
|
355,27
|
0,54
|
Mezanin
|
1.095,00
|
985,32
|
1,47
|
Etaiul I
|
5.936,00
|
5.342,40
|
7,98
|
Etaiul II
|
5.936,00
|
5.342,40
|
7,98
|
Etaiul III
|
990,60
|
891,54
|
1,33
|
TOTAL I:
|
|
15.018,60
|
13.515,76
|
20,13
|
Compania Naţională de Căi Ferate
„C.F.R." - S.A.
|
Subsol
|
9.250,58
|
7.906,69
|
12,51
|
Parter
|
7.757,58
|
6.981,82
|
10,44
|
Mezanin
|
6.016,33
|
5.414,70
|
8,10
|
Etaiul I
|
992,25
|
893,03
|
1,33
|
Etaiul III
|
4.945,40
|
4.450,86
|
6,65
|
Etaiul IV
|
4.945,40
|
4.450,86
|
6,65
|
Etaiul VI
|
4.945,40
|
4.450,86
|
6,65
|
Etaiul VII
|
4.945,40
|
4.450,86
|
6,65
|
Etaiul VIII
|
4.945,40
|
4.450,86
|
6,65
|
Etaiul IX
|
1.884,40
|
1.695,96
|
2,53
|
Etaiul X
|
1.884,40
|
1.695,96
|
2,53
|
Etaiul XI
|
1.884,40
|
1.695,96
|
2,53
|
TOTAL II:
|
|
59.342,34
|
53.053,08
|
79,87
|
TOTAL GENERAL:
|
|
74.366,94
|
67.018,84
|
100,00
|
ANEXA Nr. 4
PARCUL AUTO
pentru activităţi specifice
Nr. crt.
|
Activitatea
|
Tipul mijlocului de transport
|
Numărul maxim
- bucăţi -
|
Consumul maxim
de carburanţi/autovehicul
- litri/lună -
|
1.
|
Inspecţie si control
|
Autoturism
|
27
|
450
|
2.
|
Transport delegatii
|
Autovehicul pentru transport persoane
|
4
|
450
|
3.
|
Program PHARE
|
Autoturism Autoturism de teren
|
3
|
450
|
4.
|
Unitate de finanţare şi implementare programe comunitare
|
Autoturism
|
6
|
450
|
5.
|
Aprovizionare
|
Autovehicul pentru transport de marfă
|
5
|
450
|
NOTĂ:
Pentru transportul demnitarilor şi parcul comun,
numărul de autoturisme se stabileşte potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 80/2001
privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile
administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare.